(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 09 مهر 1392 - شماره 20605

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
وعده‌های نسیه آمریکا توخالی از آب درآمد
جان کری: لغو تحریم‌ها را بررسی هم نمی‌کنیم
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
لاوروف: پیوستن همه کشورها به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی پیشنهاد ایران بود
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: دادگاه‌های کیفری درجه‌بندی می‌شوند
ادامه سیاسی‌کاری‌ها در محیط دانشگاهی
محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد شد
رئيس سازمان حج و زيارت خبر داد
حضور حجاج ايراني در عرفات از ۲۲ مهر ماه
از طریق مرز شلمچه
پیکر مطهر 46 شهید دفاع مقدس به کشور بازگشت
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج:متقاضیان اعزام به عتبات عالیات در ایام محرم از طریق دفاتر زیارتی ثبت‌نام کنند
امضای تفاهم‌نامه‌های نظامی میان ایران و عراق
الجزیره: دست اوباما برای توافق با ایران بسته است
هیئت امنا تصویب کرد
بازگشت کلیه اموال و دارایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
عبدالله گل: ایران به آزادی خلبانان ربوده شده ترکیه کمک می‌کند
تکذیب مصاحبه احمدی‌نژاد درباره سفر روحانی به نیویورک
کسب مدال طلا توسط بانوی تکواندوکار مازندرانی
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد
اختصاص 104 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تقویت حوزه‌های علمیه کشور
درِ ورودی حرمین عسکریین (ع) وارد زنجان شد
بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از فردو
آغاز بهره‌برداری از تلمبه‌خانه لوله نفت ماهشهر - آبادان
رتبه ایران در تولید فولاد 2 پله صعود کرد
ورود خودرو از قشم به داخل کشور ممنوع شد
خرید 60 کیلوگرم نقره برای ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع)
2 هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های ورزشی اختصاص یافت
پرونده تخلف پتروشیمی بندر امام به دستگاه قضایی رفت
مشاهده پلنگ ایرانی در خطر انقراض در نیک‌شهر
   


حضرت امام خمینی(ره): آیا سران قوم نمی‌دانند و ندیده‌اند که مذاکرات سیاسی با جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد.

 


وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی غرب در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرد: آمریکا فعلاً لغو تحریم‌ها را بررسی نخواهد کرد.
جان‌کری در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: اگر ایران شرایط خاصی را فراهم کند، خواسته رئیس جمهوری ایران در خصوص حصول توافق طی مدت سه تا شش ماه زودتر نیز امکان‌پذیر است.
کری گفت: «بسته به آن که ایران تا چه حد آماده همکاری باشد و آماده باشد شفافیت به خرج دهد، حصول توافق زودتر از این زمان نیز ممکن است.»
وی همچنین گفت: «ضروری است ما در اینجا به توافق خوبی دست یابیم. توافق خوب به این معناست که کاملاً قابل رسیدگی و اقدامات برای مشخص کردن این که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است بدون نقص باشد.»
جان کری افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد و همه ما بتوانیم به آن پی ببریم همه جهان خواهد دید ایران می‌تواند به شدت و به سرعت در جهت بهتر شدن حرکت کند.»
کری ادامه داد: «اگر این یک برنامه صلح‌آمیز باشد، ما و سراسر جهان می‌توانیم شاهد تغییر چشمگیر در روابط ایران و آمریکا به سمت بهبود روابط و یک تغییر سریع باشیم.»
وی گفت: «تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود، آمریکا موضوع لغو تحریم‌ها علیه ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.»
وی همچنین گفت: «باز کردن تاسیسات فردو به روی بازرسان بین‌المللی نشان خواهد داد ایران قصد ندارد به دنبال تسلیحات هسته‌ای باشد. آنها می‌توانند فوراً پروتکل‌ها، پروتکل‌های الحاقی جامعه بین‌المللی در ارتباط با بازرسی‌ها را امضا کند.»
جان‌کری همچنین گفت: «آنها می‌توانند پیشنهاد کنند برنامه غنی‌سازی را در سطح خاصی دنبال کنند زیرا برای یک برنامه صلح‌آمیز نیازی به غنی‌سازی در سطح بالا نیست.»
همچنین «دن شاپیرو» روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو اسرائیل، تصریح کرد که اهداف اسرائیل و آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران یکسان است.
وی از نیویورک گفت: فکر می‌کنم دو رهبر (بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما) در زمینه هدف اصلی توافق دارند و آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.
شاپیرو ادامه داد: هم اوباما و هم نتانیاهو توافق دارند که بهتر است این موضوع (هسته‌ای ایران) از طریق فرایندهای دیپلماتیک رفع شود.
سفیر آمریکا در تل‌آویو همچنین همکاری بی‌سابقه بین تل‌آویو و واشنگتن برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران را تحسین کرد.
وی ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد این است که ما قبل از آنکه مسیر جدید تحریم‌های اقتصادی را آغاز کنیم، گام‌های واقعی برداریم.
فردو تعطیل نمی‌شود
در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا، باز کردن درب فردو به سوی بازرسان را خواستار شده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که اقدامات صورت گرفته در سایت هسته‌ای فردو تحت نظارت آژانس بوده و شفاف و روشن است گفت: سایت هسته‌ای فردو هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.
علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید اعضای این کمیسیون از سایت هسته‌ای فردو که قبل از ظهر دیروز صورت گرفت گفت که بازدید امروز این کمیسیون در راستای سلسله بازدیدهایی است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مراکز مهم و حساس کشور در چارچوب وظیفه نظارتی خود انجام می‌دهد.
وی افزود: بازدید امروز موجب شد تا در این دوره از مجلس که اولین بازدید کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و نمایندگانی که بازدید نداشتند بازدید داشته باشند و هم این که حمایت خودشان را اعلام کنند. سایت هسته‌ای فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و دوربین‌های آژانس در این سایت مستقر بوده و آژانس نیز تاکنون بازدیدهایی داشته است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: تعجب می‌کنیم که جان کری بعد از اجلاس اخیر ۱+۵ در نیویورک اعلام کردند که باید از فردو بازدید شود! احتمالا جان کری مطلع نیستند که دوربین‌های آژانس در فردو مستقر است و تمام کارهای صورت گرفته در این محل تحت نظارت سازمان اژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
نماینده بروجرد خاطر نشان کرد: اقدامات صورت گرفته در فردو شفاف و روشن بوده و آمریکا باید بداند فردو سایتی است که هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.
همچنین محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سایت هسته‌ای فردو گفت: بازدید از سایت فردو به دنبال برخی شایعات درباره فعالیت این سایت مهم و در راستای وظایف نظارتی نمایندگان انجام شد.
وی افزود: در ابتدای این دیدار، مسئولان سازمان انرژی اتمی گزارشی از میزان پیشرفت و فعالیت سایت به نمایندگان ارائه کردند و سپس نمایندگان به بازدید از فعالیت سانتریفیوژ‌ها و آبشار‌ها پرداختند.
وی افزود: سانتریفیوژ‌ها در سایت فردو به طور کالم نصب شده و فعالیت‌های سایت به طور کامل و بدون هیچ نقصی در حال انجام است؛ غنی‌سازی با غنای 20درصد در این سایت انجام می‌شود و تنها محدودیت موجود در ساخت ساختمان‌های اداری در این مجموعه است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در جریان این بازدید حدود 10 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و 2نفر از کمیسیون‌های آموزش و اجتماعی مجلس حضور داشتند و بازدید از سایت نطنز که بنا بود امروز انجام شود به زمان دیگری موکول شد.

 


به هنگام خشم خود‌دار باش !
امیرالمومنین علی (ع) خطاب به شریح‌بن‌هانی فرمانده سپاهی که به سوی شام حرکت می‌کرد:
بدان که...
هوسها تو را به زیان‌های فراوان خواهند کشید. پس، نفس خودت را بازدار و از آن نگهبانی کن!
و به هنگام خشم،
بر نفس خویش شکننده و حاکم باش!
نهج‌البلاغه
نامه 56

 


علیرضا قزوه:
سهراب حق بزرگی
به گردن شعر انقلاب دارد
علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: عمر سهراب این فرصت را برای او ایجاد نكرد كه با شعر انقلاب همراه شود، اما اگر او زنده می‌ماند و در سالهای بعد از انقلاب اسلامی با اتفاقات شگفت انگیزی مانند جنگ روبرو می‌شد، نگاهش عوض می‌شد. اما اگر نگاه سهراب كه نگاهی پاك و زلال و انسانی است، عوض هم نمی‌شد باز حق بزرگی بر شاعران انقلابی دارد.
به گزارش خبرنگار کیهان، قزوه در نشست خبری چهارمین كنگره «صدای پای آب» جایگاه شعر سهراب را جایگاهی خاص و ویژه دانست و عنوان کرد: سهراب راه و قلمرو به زبان فارسی اضافه كرده است و به همین جهت حوزه هنری از برگزاری كنگره‌ای درباره این شاعر استقبال كرد و بعد از این هم برای برگزاری چنین برنامه‌هایی برای چهره‌های دیگر اقدام خواهیم كرد زیرا این افراد جزو میراث ما هستند.
این شاعر انقلابی با اشاره به اینكه سپهری یك معلم برای شعر انقلاب بود، بیان داشت: ما در جهانی زندگی می‌كنیم كه در صورت پدید آمدن سبكی، آن سبك بیداری و انقلاب اسلامی خواهد بود و من معتقدم سهراب متعلق به همین عصر و نسل خواهد بود. شعر سهراب می‌تواند در زیر گروه شعر عصر بیداری و عصر انقلاب اسلامی طبقه بندی شود. بعد از سبك بازگشت و مشروطه این شاعران به عنوان قله‌های این عصر می‌آیند كه از پی آن‌ها می‌توان به علی معلم، حمید سبزواری و قیصر امین پور، سلمان هراتی و دیگر شاعران در فضاهای مختلف اشاره كرد. پس ما این شاعران را به عنوان قله شعر خود بدانیم و آن‌ها را حفظ كرده و به آن‌ها احترام بگذاریم. كوچه و خیابان به نام آن‌ها كنیم و به آن‌ها افتخار نماییم.
قزوه در پایان سخنان خود گفت: این شاعران را به جهانیان صادر كنیم. از این جهت احترام به سهراب و نسل سهراب واجب از طرف همه شاعران این دوره و عصر است.
گفتنی است، چهارمین كنگره «صدای پای آب» 15 مهر ساعت 15 با حضور جمعی از صاحبنظران و استادان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
انتقادات سینماگران
از اقدام توهین‌آمیز سازمان سینمایی
اقدام توهین آمیز سازمان سینمایی در معرفی فیلم سفارشی اتحادیه اروپا علیه مسلمانان و اقلیت‌های نژادی به عنوان «نماینده سینمای ایران» در مراسم اسکار با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان، اگرچه مراسم اسکار دارای رویکردی ضدایرانی و صهیونیستی بوده و رفتار مطلوب، تحریم و اعتراض به این شوی آمریکایی است، اما حداقل انتظار از مسئولین این است که اگر هم قصد شرکت در اسکار را دارند، اصول و اعتدال را رعایت کرده و فیلمی را که به معنای واقعی کلمه نماینده سینمای ایران است را معرفی شود. اما سازمان سینمایی در اقدامی غیراصولی، فیلم سفارشی اتحادیه اروپا و محصول کشور فرانسه یعنی فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی را به نمایندگی از کشورمان به اسکار معرفی شد. فیلمی که در راستای سیاست‌های نژادپرستانه غرب علیه مهاجران و اقلیت‌های مذهبی و قومی ساخته شده است.
این انتخاب با واکنش انتقادی اکثریت سینماگران ایرانی مواجه شده است. به طوری که مسعود اطیابی، کارگردان و تهیه کننده گفت: بنده نحوه انتخاب فیلم و گزارش کاری که از سوی هیئت انتخاب فیلم اسکار صورت گرفت را یک حرکت ژورنالیستی تبلیغاتی در جهت تقویت اسکار می‌دانم و به شدت به آن منتقد هستم.
سیروس الوند، کارگردان سینما نیز اظهار داشت:فیلم سینمایی «گذشته»‌ به فرض اینکه به عنوان فیلمی ایرانی مورد قبول آکادمی اسکار واقع شود، نماینده واقعی سینمای ایران نیست.
امیر سماواتی دیگر تهیه کننده سینمای کشورمان نیز بیان داشت: این انتخاب تحقیر سینمای ایران است که فیلمی بدون هیچ ارتباطی با زبان و فرهنگ ایران، نماینده سینمای ما در اسکار می‌شود.
محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل فرهنگی هم با بیان اینکه معرفی فیلمی فرانسوی‌زبان به عنوان نماینده ایران به اسکار خیانت در حق تاریخ، زبان و فرهنگ ایران است گفت: با این کار روی وزارت فرهنگ پهلوی را سفید کردند.
محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما هم با اشاره به اینکه اصغر فرهادی کارگردان مؤلفی است و «گذشته» نیز ساختار حرفه‌ای دارد، گفت: «گذشته» به لحاظ موضوعی و زیبایی‌شناسی یک کشور ارتباطی با ایران ندارد.
تئاتر کانادایی براساس رمان دفاع مقدسی روی صحنه می‌رود
یک گروه کانادایی، تئاتری براساس رمان دفاع مقدسی «شطرنج با ماشین قیامت» اجرا خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، شاهین صیادی کارگردان ایرانی الاصل مقیم کانادا پس از یک سال تمرین با بازیگران کانادایی، رمان دفاع مقدسی «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده را در اين كشور و ایران به روی صحنه خواهد برد. او و گروه بازیگران کاناداییش به همین منظور در ایام جشنواره تئاتر فجر مهمان این رویداد خواهند بود و سپس در شهرهای آبادان و تهران و سپس هالیفاکس کانادا برای عموم این نمایش را اجرا خواهند کرد.
گفتنی است، شاهین صیادی فرزند شهیدعلی صیادی از پیشکسوتان تئاتر آبادان است که در اوایل جنگ تحمیلی در آبادان به شهادت رسید. بنابر این در اولین روز هفته دفاع مقدس او در یادداشتی در سایت خود بدین شکل انگیزه اش از به صحنه بردن یک کتاب دفاع مقدسی را برای مخاطبان کاناداییش اعلام کرد:
«33 سال پیش، یه روز اول مدرسه، صدام به شهر ما، آبادان، حمله کرد و خیلی‌ها رو کشت. یکیشونم بابای من. یک تهاجم بی‌مفهوم. خب من بزرگ بودم، ولی خیلی‌ها بچه‌ها شون رو از دست دادن، مادراشون، همسراشون... حالا ما می‌خواهیم بعد از این همه سال، یه داستان ضد‌اون تهاجم و در باره‌ اون روزها رو توی آبادان به نمایش بزاریم. ما داریم می‌ریم آبادان که این نمایش رو ببریم اونجا و اونجا نشون بدیم.»
مستندهای بحران سوریه
در راه تلویزیون
۲۶ مستند ایرانی در این دو سال بحران سوریه ساخته شده است و همه آن‌ها در آرشیوهای سازندگان یا سفارش‌دهندگانش منتظرند. اما قرار است که به زودی برخی از این آثار از سیما به نمایش درآید.
به گزارش تسنیم، 26 مستند ایرانی از بحران سوریه ساخته در این دو سال ساخته شده است، اما به غیر از سازندگان و سفارش‌دهندگان هیچ کدام از ایرانی‌ها آن‌ها را ندیده است.
نمایش و پخش، مهمترین معضل جریان مستندسازی متعهد در همه این سال‌هاست. مستندها ساخته می‌شود، محلی برای نمایش و عرضه آن‌ها وجود ندارد و تنها مرکزی که قرار است کارکرد این مستندها را از خیال به واقعیت تبدیل کند، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با ناهماهنگی‌های مدیریتی، مستند را در کنار همه چارچوب‌های داستان‌زده این سال‌هایش نمی‌بیند.جریان متعهد و نوظهور مستندسازی در سال‌های اخیر تک فریاد آرمانی انقلابی در اکثر نقاط بحرانی و جنگ‌زده دنیا بوده است. با وقوع جنگ سوریه، شاخک‌های این جریان به سمت سرزمین آشنای این سال‌های ایرانی‌ها، سرزمینی که دیگر محلی برای زیارت نبود، حساس شد و حاصلش ساخت 26 مستند از ماوقع سوریه بود.
سهیل کریمی، محسن اسلام‌زاده؛ سید محسن موسوی، احسان اصغرزاده، مهدی خالقی، محمد ساسان، سید علی فاطمی، رضا جعفری، حیدر سهیلی مستندسازان ایرانی هستند که در مورد سوریه مستند ساخته‌اند، خروجی آن‌ها 26 مستند بوده است. این مهمترین نتیجه موج جدید جریان جوان و انقلابی مستندسازی در ایران است. اینکه حالا ما به موازات حضور سیاسی در بحرانی‌ترین نقطه دنیا، سوریه 10 مستندساز هم در آنجا داشته‌ایم. هر چند دوباره خودجوش و مردمی، بدون یک سیستم مدیریتی، اما نشانه‌ای درست و واقعی برای ارزیابی سیستم مردمی فعالیت‌های انقلابی نسل جدید هنرمندان و اهالی رسانه در ایران.

 


وزیر امور خارجه روسیه فاش کرد افزودن بند پیوستن همه کشورها به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به قطعنامه مربوط به نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه، به پیشنهاد ایران بود که آمریکا هم از این ابتکار عمل حمایت کرد.
به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در زمان رای‌گیری در مورد قطعنامه مربوط به تسلیحات شیمیایی سوریه در لاهه این بند که مربوط به پیوستن همه کشورها به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است، به پیشنهاد ایران به این سند اضافه شد و آمریکا هم از آن حمایت کرد.
لاوروف در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» روسیه گفت: این مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی است که در کنفرانس لاهه زمانی که رای‌گیری درخصوص نقش کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای تحقق برنامه نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه صورت می‌گرفت، بند ویژه‌ای به قطعنامه اضافه گردید که براساس آن از تمامی کشورها، اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اند، خواسته شده است تا به این کنوانسیون بپیوندند.
وزیر خارجه روسیه افزود: بگذارید یک راز کوچک را همین‌ جا برملا کنم. این بند به پیشنهاد ایران صورت گرفت و آمریکا هم از این ابتکار عمل حمایت کرد.
لاوروف یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران در قرن گذشته دو بار قربانی حملات شیمیایی شده است، بنابراین واضح است که منع استفاده از این نوع سلاح‌ها برای این کشور اهمیت خاص دارد و من فکر می‌کنم که این پیشنهاد مضاعف کاملا به جا و درست صورت گرفته است.
گفتنی است 189 کشور جهان تاکنون به این کنوانسیون پیوسته‌اند، این در حالی است که آنگولیا، مصر، رژیم اسرائیل، کره شمالی، میانمار و سودان جنوبی از عضویت در این پیمان سر باز می‌زنند.

 


سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: ایرادات لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون قضایی رفع شد و براساس آن دادگاه‌های کیفری به دو قسمت تقسیم شدند.
محمد اسفنانی در گفت‌وگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون قضایی مجلس گفت: این لایحه مصوبه مجلس بوده و حتی به تایید شورای نگهبان هم رسیده است ولی شورای نگهبان ایراداتی را بر این لایحه وارد دانست که بیشتر آن ایرادات عبارتی و ویرایشی بود برای همین کمیسیون رفع این ایرادات را در دستور کار خود قرار داده است. البته این نکته قابل تامل است که اگر این ایرادات برطرف نمی‌شد قطعا ابهامات و برداشتهای مختلفی از قانون برجا می‌ماند.
وی افزود: در این لایحه دادگاههای کیفری به دو بخش دادگاه کیفری 1 و 2 تقسیم شده است که این نوعی رتبه‌بندی دادگاهها است. در دادگاه کیفری یک به پرونده‌های مهمی مانند دیه، اعدام،‌حبس ابد و قصاص رسیدگی شده (پرونده‌هایی که از مبلغ یک سوم دیه به بالا باشند) و در دادگاه کیفری 2 به سایر پرونده‌ها رسیدگی می‌شود. همچنین در این لایحه مصوب شده است که در دادگاههای کیفری یک، 5 قاضی و در دادگاه کیفری دو 3 قاضی به پرونده رسیدگی کنند.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در لایحه آیین دادرسی کیفری برخی ماده‌ها بود که با قانون مجازات اسلامی مغایر بود چرا که هم‌اکنون قانون مجازات کشوری ابلاغ شده و مقدم بر این لایحه است و باید این لایحه به نحوی تدوین و تصویب شود که قانون مجازات را زیر سوال نبرد.
اسفنانی در پاسخ به اینکه آیا این لایحه برای ارسال به شورای نگهبان آماده است گفت: لایحه آیین دادرسی کیفری در 4 بخش تعریف شده که باید بخش‌های آیین دادرسی کیفری نیروهای مسلح، جرایم رایانه‌ای و الباقی آن هم نهایی شود تا بتوان آن را به شورا ارائه کرد.

 


پس از برکناری عجولانه و قابل تامل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، در ادامه انتصابات مجموعه علمی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست این دانشگاه محسن هاشمی را در پست معاونت عمرانی منصوب کرد.
روند برکناری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، شائبه‌هایی را در خصوص اعمال نفوذ در عزل و نصب‌های این مجموعه فرهنگی ایجاد کرده است و این در حالی است که کارشناسان سیاسی و نخبگان علمی نسبت به تبدیل دانشگاه آزاد به حیات خلوت یک خانواده سیاسی هشدار داده بودند.
عزل مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان به جهت افشای نقش یاسر هاشمی در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه آزاد از جمله موارد قابل تامل است.
همچنین انتصاب حجت‌الاسلام عسگری از روحانیون نزدیک به هاشمی رفسنجانی در معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد و حضور اشخاصی همچون طه هاشمی در این دانشگاه سیاسی بودن عزل رئیس سابق دانشگاه آزاد را تصدیق می‌کند.
به نظر می‌رسد تلخی ناکامی جریانی خاص برای کسب شهرداری تهران سبب شده است برای جبران شکست خود، مجموعه دانشگاه آزاد را از نیروهای ارزشی و اصولگرا خالی کنند که در این بین، انتصاب‌های اخیر در این دانشگاه را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد.


 


رئيس سازمان حج و زيارت گفت: حجاج ايراني ۲۲ مهر ماه جاري مصادف با هشتم ذي‌الحجه در صحراي عرفات حضور می‌يابند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، «سعيد اوحدي» گفت: در حج امسال، ۹۵ هزار متر مربع از فضاي صحراي عرفات به حجاج ايراني اختصاص يافته است.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: در حج امسال براي نخستين بار در ۳۰ سال گذشته، خيمه‌های حجاج ايراني در عرفات و منا با ۲۴ هزار تخته فرش، مفروش می‌شود تا زائران ايراني ديگر روي زيلو استراحت نكنند.
اوحدي به اختصاص يخچال فريزر ايستاده براي خيمه‌های حجاج ايراني در ايام عرفات اشاره كرد و گفت: طبق برنامه‌ريزي صورت‌گرفته ۲۵۰ يخچال فريزر ايستاده بين خيمه‌های حجاج ايراني در عرفات توزيع خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت امكان دسترسي حجاج ايراني به پريز برق براي شارژ گوشي تلفن‌های همراه و استقرار كولر در خيمه‌های منا را از ديگر امكانات در نظر گرفته شده براي زائران ايراني حج ۹۲ در ايام عرفات و منا عنوان كرد.
به گفته رئيس سازمان حج و زيارت تاكنون بيش از ۳۹ هزار زائر ايراني حج ۹۲ عازم سرزمين وحي شده‌اند و تا روز ۱۸ مهر ماه همه ۶۴ هزار زائر ايراني حج ۹۲ عازم سرزمين وحي می‌شوند.

 


پیکر پاک 46 شهید دفاع مقدس از طریق شلمچه به میهن اسلامی بازگشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر رئیس قرارگاه عملیاتی کمیته جست‌وجوی مفقودین در این‌باره گفت: پیکر 46 شهید کشورمان دیروز از مقامات کشور عراق تحویل گرفته شد و جسد چهار عراقی را به آنها تحویل دادیم.
حسین عشقی اظهار کرد: در مراسم تبادل شهدای دفاع مقدس کشورمان و سربازان عراقی در مشهد شهدای شلمچه علاوه بر تحویل شهدای دفاع مقدس کشورمان اجساد 4 تن از سربازان عراقی نیز تحویل مقامات این کشور شد.
عشقی افزود: همه این شهدا و اجساد در منطقه فاو تفحص شده‌اند و پس از تفحص در کشور عراق 192 جسد رابه مقامات عراقی تحویل داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در مجموع 196 جسد عراقی کشف و تحویل عراقی‌ها شده است گفت: در زمینه شناسایی هنوزگمنام بودن و یا نبودن شهدا به‌طور دقیق مشخص نشده است.
عشقی درخصوص برنامه‌های تشییع شهدا نیز اضافه کرد: درحال حاضر پیکر این 46 شهید به تهران اعزام تا عملیات شناسایی انجام و نحوه تشییع و خاکسپاری آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین نیز در این مراسم گفت: در این مرحله از تبادل پیکر 46 شهید دفاع مقدس کشورمان تحویل و اجساد 203 سرباز عراقی تحویل مقامات این کشور شد.
سرتیپ سیدمحمد باقرزاده افزود: خوشبختانه ایران و عراق همکاری مناسبی را در این خصوص داشته و همکاری‌های خوبی در جهت به انجام رساندن عملیات تفحص وجود دارد.
فرمانده کمیته جست‌وجو مفقودین ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد درخصوص مسائل امنیتی در کشور عراق است.
باقرزاده تصریح کرد: گروه‌های تروریستی در عراق اختلال‌هایی را در زمینه انجام عملیات تفحص در برخی نقاط این کشور ایجاد می‌کنند.
وی اضافه کرد: این مسئله موجب شده است تا دربرخی نقاط این کشور هنوز عملیات تفحص انجام نشود.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین خاطرنشان کرد: با این وجود بین دو کشور همکاری‌ها مناسب بوده و از بعد از سقوط صدام تاکنون این دهمین مرحله از تبادل بین دو طرف بوده است.
باقرزاده درباره نقش صلیب سرخ در این زمینه نیز افزود: صلیب سرخ به عنوان هماهنگ‌کننده نقش مؤثری را در انجام عملیات تبادل انجام می‌دهد هرچند انتظار داریم تا حمایت‌هایی ازنظر اجرایی نیز انجام دهند.
وی گفت: ارتباط بین دو کشور مناسب بوده ولی وجود صلیب سرخ نیز می‌تواند کمک مناسبی را برای تسهیل بیشتر کارها انجام دهد.
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر و در جریان انجام عملیات تفحص 50 نفر از تفحص‌کنندگان به دلیل آلوده بودن مناطق به شهادت رسیده‌اند.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین خاطرنشان کرد: همچنین 120 نفر نیز در جریان این عملیات‌ها به درجه رفیع جانبازی نائل آمده‌اند.
برخی از این جانبازان یک یا دو دست و یا پای خود را از دست داده‌اند.

 


مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: افرادی که علاقه‌مند هستند در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا به عتبات عالیات مشرف شوند می‌توانند از طریق مراجعه به دفاتر زیارتی اقدام به ثبت‌نام کنند.
مسعود اخوان در گفت‌وگو با فارس گفت: در این دوره از ثبت‌نام‌‌ها بیش از 100 هزار نفر برای اعزام به عتبات عالیات ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به افزایش ظرفیت‌‌ها مشکلی برای ثبت‌نام‌‌ها و اعزام‌‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت‌‌ها اگر متقاضیانی که علاقه‌مند هستند تا در ایام تاسوعا و عاشورا به عتبات عالیات مشرف شوند و تاکنون نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی ثبت‌نام خود را انجام دهند.
اخوان تصریح کرد: به دلیل وجود ایامی مانند عرفه، ایام عید قربان و غدیر و همچنین ایام محرم، تاسوعا و عاشورا ممکن است فعالیت کاروان‌های غیرمجاز افزایش پیدا کند، بنابراین از تمام علاقه‌مندان و متقاضیان اعزام به عتبات عالیات تقاضا می‌کنیم تا تنها از طریق دفاتر زیارتی و کاروان‌های تحت پوشش اقدام به اعزام به عتبات عالیات کنند و در صورت افزایش ثبت‌نام‌‌ها امکان افزایش ظرفیت‌‌ها برای سازمان وجود دارد.
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: اعزام‌های این دوره از 16 مهر ماه آغاز می‌شود که تا 22 آذر ماه ادامه خواهد داشت و دور بعدی ثبت‌نام‌های اعزام به عتبات عالیات از آبان ماه آغاز می‌شود.

 


فرمانده نیروی دریایی عراق با دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی سپاه، سرلشکر علی حسین علی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری عراق که به ایران سفر کرده است، با دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
بنا بر این گزارش، در جریان این دیدار دو طرف بر تحکیم و توسعه مناسبات در حوزه دریایی و امنیتی تاکید و از افزایش سطح همکاری‌های دفاعی استقبال کردند.
دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در این گفت‌وگو بر اهمیت رشد و توسعه مناسبات و همکاری‌های میان نیروهای دریایی ایران و عراق در تقویت امنیت و ثبات در منطقه اشاره کرد و سرلشکر علی حسین علی نیز همکاری‌های ایران و عراق را به نفع مردم منطقه توصیف کرد و آمادگی کشور متبوعش را در گسترش همکاری‌‌ها به‌ویژه در حوزه دریایی مورد تاکید قرار داد.
تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی، تبادل تجربیات، آموزش، فنی، تحقیقاتی و بومی‌سازی ادوات و تجهیزات و همچنین همکاری‌های دریایی در حوزه خلیج‌فارس به تأیید سرلشکر علی حسین علی و دریادار پاسدار علی فدوی رسید.

 


الجزیره در گزارشی درباره امکان توافق میان تهران و واشنگتن نوشت: دست باراک اوباما برای توافق بسته است چرا که فقط 8 مورد تحریم‌ها مستقیماً به دست کاخ سفید می‌تواند لغو شود.
به گزارش فارس، الجزیره در تحلیلی درباره تحولات اخیر میان ایران و آمریکا نوشت: طی دهه گذشته، از زمانی که طرح ایران برای غنی‌سازی اورانیوم آشکار شد همه تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع نگرانی‌های غرب درباره پرونده هسته‌ای ایران با شکست مواجه شده است. در عوض افزایش تحریم‌ها فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است.
به نوشته الجزیره با روی کار آمدن حسن روحانی رئيس‌جمهور میانه‌روی ایران و چراغ سبز رهبر ایران امیدها برای حل دیپلماتیک این موضوع از طریق مذاکره فراهم شده است. با وجود چهره جذاب و آشتی‌جویانه روحانی، حل دیپلماتیک موضوع مستلزم یک فرمول سیاسی است که هر دو طرف را نگران می‌کند.
در ادامه گزارش الجزیره آمده است: اصلی‌ترین انتظار ایران برای همکاری با غرب برداشتن یا کاهش تحریم‌ها است که اجرای آن برای اوباما سخت است.
در پایان این گزارش آمده است: طبق تحقیقات گروه بحران بین‌المللی فقط 8 مورد (از 31 مورد) از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دستور کاخ سفید می‌تواند لغو شود و لغو بقیه آنها باید با موافقت کنگره، سازمان ملل و اتحادیه اروپا صورت بگیرد. به عقیده کارشناسان، با توجه به فضای حاکم بر کنگره آمریکا، باراک اوباما با موانع زیادی در این بخش مواجه است که پیشبرد راهبرد وی را ممکن است با مشکل مواجه کند.

 


جلسه هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران تشکیل شد و بازگشت همه اموال، امکانات و منابع فیزیکی و انسانی این دانشگاه را از دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی تصویب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، جلسه هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی پایتخت با حضور نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها در دفتر وزیر بهداشت برگزار شد. در این جلسه که معاون قوانین و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز حضور داشتند، در خصوص آخرین مصوبات و اقدامات برای انتزاع کامل دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران و شهید بهشتی بحث و تبادل نظر شد و در نهایت بازگشت کلیه اموال و امکانات اعم از منابع فیزیکی، تجهیزاتی، نیروی انسانی، تشکیلاتی و مدیریتی و همچنین وظایف و ماموریت‌های این دانشگاه که پیش از این به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی انتقال یافته بود و نیز مواردی که در دوره ادغام صورت گرفته است به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی انتقال می‌یابد.

 


رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که ایران متعهد شده در آزادی خلبانان ترکیه که در لبنان ربوده شده‌اند به «آنکارا» کمک کند.
به گزارش فارس «عبدالله گل» در گفت‌وگو با خبرنگاران در هنگام بازگشت از شصت وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» گفت: ایران به آزادی دو خلبان ترکیه که اوایل آگوست در شهر «بیروت» پایتخت لبنان ربوده شدند، کمک می‌کند.
گل افزود: ایران به ما در آزادی خلبانان کمک می‌کند، ما قبلا در بسیاری موارد مختلف همکاری کردیم.
سال گذشته میلادی، یک گروه از مخالفان سوریه، 11 زائر ایرانی را در شهر «حما‌ه» شمال سوریه ربودند. سپس این گروه از مخالفان، ایرانیان ربوده شده را با میانجیگری ترکیه آزاد کردند.
دو خلبان مذکور توسط گروهی در نزدیکی فرودگاه «رفیق حریری» در اوایل آگوست در مسیر هتل ربوده شدند. این افراد مسلح خواستار آزادی زائران شیعه لبنانی که ماه مه سال گذشته میلادی توسط گروه‌های مخالف سوری در کشور سوریه ربوده شدند و اعلام کردند که این دو خلبان را زمانی آزاد می‌کنند که این زائران لبنانی آزاد شوند.

 


دفتر رئیس‌جمهور سابق در اطلاعیه‌ای انتشار خبری پیرامون مصاحبه وی با یکی از سایت‌های خبری درباره سفر روحانی به نیویورک را تکذیب کرد.
در بخشی از این تکذیبیه آمده است، دکتر احمدی‌نژاد تاکنون هیچ‌گونه مصاحبه یا گفت‌وگویی با هیچ فرد یا رسانه‌ای در خصوص سفر هیئت ایرانی به نیویورک و موضوعات پیرامونی آن نداشته و انتشار هرگونه مطلبی به نقل از ایشان در رسانه‌های خبری قویا تکذیب می‌شود.

 


سرپرست هیئت تکواندو مازندران از کسب مدال طلای بانوی تکواندوکار مازندرانی در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی خبر داد.
«سیدمحمد تقی علوی» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: مسابقات ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی که در رشته‌های مختلف به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود، تکواندوکار مازندرانی موفق به کسب مدال طلا شد.وی تصریح کرد: سوسن حاجی‌پور تکواندوکار وزن 57 کیلوگرم کشورمان با شکست تمامی حریفان در فینال نیز تکواندوکار اهل جمهوری آذربایجان را شکست داد و مدال طلای این مسابقات را کسب کرد.سرپرست هیئت تکواندو مازندران اظهار داشت: تیم ملی بانوان و آقایان کشورمان با ترکیبی از تکواندوکاران جوان و با تجربه در این مسابقات شرکت کرد و از شانس عنوان قهرمانی در این دوره محسوب می‌شود.

 


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از اختصاص 104 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تقویت حوزه‌‌های علمیه کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک در دیدار با آیت‌الله هادی باریک‌بین نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بر تقویت حوزه‌های علمیه کشور به عنوان یک زیرساخت مهم فرهنگی و جایگاه هدایت‌کننده دین در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: در جلسات مختلف کمیسیون فرهنگی مجلس برای تصویب بودجه سال 92 بر تقویت حوزه‌های علمیه کشور و اعتبار درخور توجهی برای این مراکز در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: ‌بر همین اساس در اعتبارات سال جاری 104 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تقویت حوزه‌های علمیه کشور و همچنین موسسات فرهنگی اختصاص داده شده است که این میزان 5/2 برابر سال گذشته است.
به گزارش فارس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقویت مراکز فرهنگی کشور و فعال کردن مراکز تحقیق و پژوهش فرهنگی را از دیگر سیاست‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به منظور تنظیم بودجه سال جاری عنوان کرد.
وی تجهیز، احداث، توسعه و رفع مشکلات مساجد کشور را یکی از این طرح‌ها ذکر کرد و یادآور شد: ‌65 هزار مسجد در کشور وجود دارد که برای رفع مشکلات آنها باید یک اقدام جدی انجام داد.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات زنجان از وارد شدن در ورودی، حرمین مطهر عسکریین (ع) به این استان خبر داد.
علی بابایی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان همچنین به ورود یکی از محراب‌های حرم‌های مطهر عسکریین (ع) به زنجان اشاره داشت و گفت: این محراب پس از شهرستان ابهر به طارم وارد می‌شود.رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان خاطرنشان کرد: پس از شهرستان طارم این محراب وارد زنجان و سپس وارد خدابنده شده و از استان خارج می‌شود.وی با بیان اینکه برای ساخت این در و محراب 4میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه کرد: کل مبلغ هزینه شده از محل نذوراتی است که در استان زنجان جمع‌آوری شده بود.علی بابایی اذعان داشت: این در به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شده است.

 


نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از تاسیسات هسته‌ای فردو خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر از کرمانشاه فتح‌الله حسینی گفت: اعضای کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از نمایندگان دیگر مجلس صبح دیروز از سایت هسته‌ای فردو بازدید کردند. وی افزود: کمیسیون امنیت ملی مجلس با توجه به وظیفه ذاتی خود بررسی و رصد مسائل هسته‌ای کشور و فعالیت مراکز هسته‌ای ایران را در دستور کار دارد که بازدید صبح دیروز نمایندگان مردم از تاسیسات فردو در همین راستا بوده است.حسینی افزود: دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا مخصوصا شهدای هسته‌ای کشور رو به رشد است و این پیشرفت‌ها در تاسیسات فردو کاملا قابل مشاهده و آینده روشنی را پیش روی ما قرار داده است.

 


بهره‌برداری از تلمبه‌خانه خط لوله نفت ماهشهر - آبادان و پست برق، توسعه پست KV400 و خط انتقال برق بندر صادراتی ماهشهر آغاز شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان، طرح احداث خط لوله آبادان، ماهشهر و تاسیسات مرتبط با آن با هدف نوسازی و افزایش ظرفیت انتقال، بهینه‌سازی و تعویض تجهیزات فرسوده، افزایش ایمنی و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی خطوط لوله قدیمی آبادان - ماهشهر و ایجاد تسهیلات رفاهی در محل تلمبه‌خانه اجرا شده است.
این طرح شامل سه رشته خط لوله جدید زیرزمینی هر یک به طول تقریبی 100 کیلومتر و تلمبه‌خانه جدید ماهشهر با قدرت شش هزار و 500 اسب بخار و با ظرفیت انتقال 130 هزار بشکه نفت در روز است.
این خطوط مجهز به سامانه نشت‌یاب هوشمند است که به منظور توسعه ارتباطات، یک رشته کابل فیبر نوری در جوار خطوط نصب شده است.
پروژه برق‌رسانی به بندر صادراتی ماهشهر نیز به وسیله یک خط دو مداره 132 کیلوولت و حداکثر ظرفیت مجاز 60 مگاوات انجام می‌شود.
بر اساس این گزارش خط مزبور به طول تقریبی 17 کیلومتر، از پست 400 کیلوولت ماهشهر شروع و تا بندر صادراتی ماهشهر ادامه دارد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: بنابر اعلام انجمن جهانی فولاد، رتبه ایران در تولید فولاد جهان با صعود دوپله‌ای از رتبه 17 به 15 رسید.
محمدمسعود سمیعی‌نژاد با بیان این که فولاد مبارکه اصفهان در ماه گذشته به رکورد تولید ماهانه 97 هزار تن فولاد خام دست یافت، گفت: امیدواریم تا پایان سال به تولید ماهانه 120 هزار تن نیز دست یابیم و با کسب موفقیت‌ها این شرکت با کارنامه قابل قبولی در آینده نزدیک در فرابورس عرضه شود.
سمیعی‌نژاد نیاز صنایع فولاد کشور به سنگ‌آهن بیشتر را یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی این صنعت خواند و یادآور شد: سرمایه‌گذاری در پروژه سنگ‌آهن سنگان یکی از اقدامات شایسته برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنعت فولاد کشور به ویژه فولاد مبارکه بود که امیدواریم این طرح نیز با حمایت مسئولان به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه می‌توانیم قطعات کیفی و مطلوب تولیدی در ایران را جایگزین قطعات وارداتی کنیم، گفت: با اقدامات خوبی که در زمینه بومی سازی اجرایی شده است 35 هزار قطعه بومی‌سازی و تقریبا خرید بالغ بر 85 درصد نیاز شرکت را در داخل کشور تامین می‌کنیم.

 


مدیرکل گمرک قشم گفت: صدور پروانه ورود موقت به داخل کشور برای خودروهای سواری با پلاک منطقه آزاد قشم ممنوع شد.
حسین سعیدی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در قشم افزود: این ممنوعیت،‌ پیرو بخشنامه ابلاغی از حوزه معاونت امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران به گمرک قشم اعمال شده است.به گفته وی براساس این بخشنامه، گمرکات قشم، کیش و چابهار از ابتدای مهرماه جاری مجاز به صدور پروانه ورود به موقت برای خودروهای سواری دارای پلاک این مناطق نیستند.تا پیش از صدور این بخشنامه، صاحبان خودروهای سواری پلاک منطقه آزاد قشم با انجام تشریفات گمرک و خروج موقت خودرو از جزیره، می‌توانستند به مدت یک ماه در سال در داخل کشور تردد کنند.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر از خرید 60 کیلوگرم نقره برای ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، عبدالرضا مطاف پیش از ظهر دیروز در آیین افتتاح دفتر بازسازی عتبات عالیات شهر بوشکان با اشاره به این که استان بوشهر مسئولیت ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) را برعهده دارد و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: کارگاه ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) هم‌اکنون در استان فارس مشغول به کار است که در حال برنامه‌ریزی برای نقل مکان این کارگاه به استان بوشهر هستیم.
وی اضافه کرد: پس از ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) این خیمه‌گاه را میان مردم شهرهای مختلف استان بوشهر به نمایش خواهیم گذاشت.این مسئول با اشاره به میزان کمک‌های مردمی به ستاد بازسازی عتبات عالیات اذعان داشت: به منظور مشارکت در طرح بازسازی عتبات عالیات شاهد جمع‌آوری 15 میلیارد ریال وجه نقد و چهار کیلوگرم طلا بوده‌ایم.رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر عنوان کرد: برای ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.وی از خرید 60 کیلوگرم نقره برای ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) خبر داد و افزود: اجرای این طرح هم‌اکنون 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) تا شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

 


معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور گفت: امسال 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اماکن ورزشی کشور تخصیص یافته است.
معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور با اعلام خبر فوق در گفت‌وگو با ایرنا،‌ افزود: این میزان اعتبار برای 340 طرح ورزشی در کشور هزینه می‌شود.سعید عبدی ادامه داد: این اعتبار از سوی وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برای تکمیل طرح‌های ورزشی به ویژه طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد برخوردار هستند، تخصیص می‌یابد.معاون شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: ورزشگاه 5 هزار نفری مراغه نیز با توجه به پیشرفت 75 درصدی آن، از این اعتبار برخوردار شده است.عبدی اضافه کرد: در سال جاری برای تکمیل این ورزشگاه 140 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که از این میزان 90 میلیارد ریال تخصیص یافته است.وی گفت: با تخصیص اعتبارهای مورد نیاز و ادامه روند کنونی اجرای این طرح، ورزشگاه 5 هزار نفری مراغه تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

 


مدیر کل محیط زیست استان خوزستان گفت: پرونده تخلیه مواد شیمیایی توسط پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) به خورموسی در حال پیگیری قضایی است.
احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اثر تخلیه مواد شیمیایی خطرناک (استایرن) متعلق به پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) در خورموسی بین 15 تا 20 هزار قطعه ماهی تلف شده است که پرونده این تخلف در حال پیگیری قانونی برای پرداخت خسارت مالی به منظور تخریب محیط زیست است.
وی گفت: این حادثه در تاریخ 31 شهریور ماه سال جاری اتفاق افتاده است و اداره کل محیط زیست استان خوزستان در پی رسیدگی قضایی و احقاق حقوق خسارت وارد شده به محیط زیست است.
این مقام مسئول گفت: این مواد شیمیایی (استایرن) که خورموسی تخلیه شده متاسفانه به خلیج‌فارس نیز راه پیدا کرده است.
لاهیجان‌زاده اضافه کرد: پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) این آلودگی را نتیجه یک حادثه عنوان کرده، اما بهانه آنها قابل قبول نیست. زیرا این نخستین باری نیست که این پتروشیمی مواد شیمیایی خود را به خوریات تخلیه می‌کند و در سال‌های گذشته نیز این مسئله تکرار شده است.وی تصریح کرد: این پتروشیمی هشت سال پیش متعهد شده بود که خط تولید کلرآلکالی به روش جیوه را با روش ژئوممبران و حذف جیوه از فرآیند تولید را جایگزین کند. اما به دلایلی به تعویق انداخت. در نهایت در سال 87 به سازمان حفاظت محیط زیست تعهد داد که ظرف دو سال این جایگزینی را انجام دهد. اما این تعهد هنوز عملی نشده است.لاهیجان‌زاده تاکید کرد: چنانچه این پتروشیمی نتواند به وظایف خود عمل کند اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به تعطیلی کامل واحد کلرآلکالیبه دلیل آلایندگی به ترکیبات جیوه اقدام می‌کند و تمام مسئولیت‌های این تعطیلی نیز برعهده مدیران این مجتمع خواهد بود.مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان داشت: ترکیبات جیوه در بدن ماهیان و آبزیان ذخیره و وارد چرخه غذایی انسان‌ها می‌شود که عامل بروز بیماری‌های بسیاری است.

 


رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیک‌شهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: برای اولین بار با دوربین تله‌ای از یک قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری شد.
حسن کیخا اظهار کرد: ماموران اداره حفاظت محیط زیست نیک‌شهر طی کنترل و گشت‌زنی شبانه‌روزی و تحقیقات میدانی موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات و مناطق سخت گذر کوهستانی جنوب سیستان و بلوچستان شدند.
به گزارش ایرنا وی با بیان اینکه این پستاندار یکی از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض است، افزود: حضور پلنگ به عنوان یکی از گوشتخواران بزرگ که جایگاه خاصی در چرخه حیات منطقه دارد نشان از بکر بودن، سلامت محیط زیست و وجود امنیت در جنوب سیستان و بلوچستان دارد.کیخا گفت: این نوع گربه‌سان در مناطق دارای آرامش شب و روز فعال است ولی در مناطقی که احساس خطر کند فقط در شب فعال می‌شود.
وی افزود: پلنگ ایرانی در سوراخ و شکاف تنه درختان و سنگ‌ها لانه می‌سازد و از قدرت شنوایی بسیار بالایی برخوردار است.
شهرستان نیکشهر در فاصله تقریبی 510 کیلومتری جنوب زاهدان و نزدیکی چابهار به دلیل کوهستانی بودن از تنوع حیات‌وحش برخوردار است به طوری که انواع پرندگان و گونه‌های جانوری مانند خرس سیاه بلوچی، تمساح پوزه کوتاه موسوم به گاندو، سنجاب بلوچی و هوبره در آن زندگی می‌کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10