(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 10 مهر 1392 - شماره 20606

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«نرمش قهرمانانه» یا «دیپلماسی نیویورکی»؟! (نگاه)
دستور وزیر کشور به دستگاه‌های دولتیبرای اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب
درمکتب امام
وزیر اطلاعات با آیت‌الله مظاهری دیدار کرد
با موافقت نمایندگان
مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تمدید می‌شود
گزارش مظفر از عملکرد معاونت نظارت مجلس
امیرعبداللهیان:روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج ندارد
ذوالقدر: آمریکا نیازمند برقراری رابطه با ایران است
سردار حاجی‌زاده: پهپاد شاهد 129 در خط تولید انبوه قرار گرفت
تصویب کلیات اصلاحیه‌بودجه۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه
آیت‌الله جوادي آملي: معرفت شرط كمال زيارت است
برگزاری کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام» در قم
انتصابات جدید در دولت
سردار نقدی :لفاظی‌های دیپلماتیک نباید ما را از خلق حماسه اقتصادی منحرف کند
انتقاد حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی از قفل‌گذاری روی نرم‌افزارهای پژوهشی و دینی
واکنش تند سازمان جهانی«نفی خشونت» در پی بی‌احترامی به زوار بقیع و مسجد النبی(ص)
جمعه‌ای، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور شد
برگزاري بزرگترين جشنواره محصولات حلال در انگليس
   


محمدصادق فقفوری
ذیل یک تحلیل خوشبینانه، احتمالا بتوان تمام فواید مذاکره مستقیم جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را در موارد زیر خلاصه کرد:
1- به لحاظ منطقه‌ای، پس از مذاکره مستقیم آمریکا با ایران، با احتمال قریب به یقین، آمریکا و متحدانش از حمله مستقیم نظامی (چرا که اینان به صورت غیرمستقیم و با اعطای نمایندگی به کشورهایی چون عربستان، قطر و ترکیه، در حال جنگ با سوریه بوده و هستند) به سوریه منصرف شده و با یک بازی سیاسی، به گزینه دیگری مانند ایجاد آشوب مستدام روی خواهند آورد. در چنین حالتی، بشار اسد تا تابستان 2014 رئیس‌جمهور سوریه باقی خواهد ماند و ارتش سوریه در نبردی خیابانی و فرسایشی، مشغول سرکوب تروریست‌های وارداتی به سوریه می‌گردد که نتیجه این وضعیت چیزی جز تحلیل قوای نظامی، کسل شدن روحیه ملی، هدر رفت سرمایه‌های انسانی، مالی و فرهنگی سوریه نخواهد بود.
2- پیامد دیگر منطقه‌ای که از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا احیانا حاصل شود این است که سردمداران رژیم صهیونیستی - دشمن شماره یک جمهوری اسلامی - در پیگیری گزینه نظامی علیه ایران، یکه و بی‌پشتوانه باقی بمانند و نتوانند مانند گذشته و با سوءاستفاده از لابی‌های صهیونی کنگره آمریکا و وراجی علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازند و همین امر سبب ناخرسندی سران صهیونیستی خواهد بود؛ و احتمالا دو کشور عربستان و ترکیه درمنطقه نیز، همانند سردمداران رژیم صهیونیستی از مذاکره مستقیم ایران با آمریکا، ناخشنود خواهند گردید.
3- از منظر داخلی، برخی از تحلیل‌گران اقتصادی نیز بر این عقیده‌اند که مذاکره مستقیم ایران با آمریکا موجب خواهد شد که تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و کشورهای اروپایی علیه کشورمان برداشته شده و در پی آن قیمت ارز در داخل کاهش یافته و قیمت اقلامی از قبیل خودرو گرفته تا حبوبات نیز پایین می‌آید.
در نتیجه مذاکره مستقیم سبب خواهد شد که آشفتگی اقتصادی داخلی مرتفع شده و ثبات اقتصادی ومالی شروع شود. با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه همچنین، فروش نفت ایران به حالت پیش از تحریم‌ها برگشته و بدون واسطه انجام خواهد شد و نهایتا درآمد بیشتری از فروش نفت، عاید جمهوری اسلامی می‌گردد. در همین راستا، دارایی‌های به ناحق بلوک شده جمهوری اسلامی در غرب هم آزاد خواهد گردید که این امر نیز سبب رونق اقتصادی داخلی می‌شود.
مواردی چون تسهیل واردات پزشکی و دارویی، گسترش ارتباطات فنی و تخصصی، استرداد مجرمین پناه داده شده توسط آمریکا، سهولت رفت و آمد شهروندان دو کشور به یکدیگر و مواردی از این دست، از جمله دیگر فواید احتمالی مذاکره مستقیم آمریکا با ایران است که ذکر با تفصیل همه آن‌ها از حوصله این یادداشت خارج است؛ اما کلیت این‌ها همان سه بندی است که در بالا از آن‌ها ذکر شد. اکنون، کژتابی گفتمانی و اشتباه‌پنداری ماهیتی مشهود در چنین تحلیل‌هایی را بخوانید.
1- سوریه، محور و یکی از سه ضلع مقاومت در منطقه غرب آسیا است. در شرایط کنونی، علاوه بر این نقش‌ها، سوریه خط مقدم جمهوری اسلامی ایران هم به شمار می‌آید؛ لذا حتی در عمل اگر مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و نهایتا آمریکا بخواهد علیه سوریه دست به حمله نظامی بزند (که نمی‌تواند بزند)، پرپیداست که ایران بیکار ننشسته و همان‌طور که سران نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید داشته‌اند، در صورت حمله نظامی علیه سوریه، منابع آمریکا و متحدانش در منطقه با خطرات جدی و برگشت‌ناپذیری مواجه خواهد شد.
2- امام‌خمینی(ره) بیانی کلیدی راجع به رژیم صهیونیستی دارند که به خوبی نشان‌گر موضع اصولی جمهوری اسلامی درباره این رژیم جعلی است؛‌ ایشان فرموده‌اند: «رژیم صهیونیستی باید از صحنه روزگار محو شود». در تبیین این گفتمان، رهبر فرزانه انقلاب نیز بیان نموده‌اند که: «اگر غلطی از سردمداران اسرائيل سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد». نیازی به نوشتن نیست که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در پی جنگ‌افروزی نبوده و نیست، بلکه خود زخم‌خورده جنگی تحمیلی است، اما از طرف دیگر در پی تحقق آرزوی سی‌وپنج ساله خود مبنی بر محو رژیم صهیونیستی نیز است و جامه عمل پوشاندن به این آرزو نیز به تعبیر رهبر انقلاب، تنها نیازمند سر زدن یک «غلط» از سوی سردمداران رژیم اسرائیل است.
3- یکی از محورهای پربحث و دامنه‌دار در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، موضوع مدیریت اقتصادی دولت دهم بود. در آن مباحثات، به نحوی وانمود می‌شد که گویی تمام مشکلات و آشفتگی‌های اقتصادی موجود ناشی از سوء مدیریت مدیران اجرایی وقت است. آن اغراق‌گویی‌ها به حدی بود که رهبر معظم انقلاب در همان برهه، موضع‌گیری صریحی در این راستا داشته و نامزدهای انتخاباتی را از سیاه‌نمایی علیه دولت وقت برحذر داشتند. جالب آن که آن دسته از تحلیل‌گران اقتصادی که مذاکره مستقیم با آمریکا را حلال تمام مشکلات اقتصادی قلمداد می‌کنند، اکنون هیچ صحبتی از سوءمدیریت داخلی در این زمینه نمی‌کنند! نتیجه خوشبینانه چنین تحلیلی این می‌شود که گویی تنها سوءمدیریت دولت قبلی در زمینه اقتصاد، عدم مذاکره مستقیم با آمریکا بوده است(!) و نتیجه بدبینانه آن خواهد بود که دولت منتخب، با فریب تبلیغاتی و طرح سوءمدیریت اقتصادی خواسته است که رای مردم را به سمت خود جلب نماید.
گذشته از تمام این موارد، آن چه که اشتباه ماهیتی سه بند تحلیل ارائه شده در صدر این مطلب را مشخص‌تر می‌کند، آن است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر در شرایط ناشی از فشار و تحریم، جمهوری اسلامی امتیازی را به دشمن خود بدهد، دشمن این امتیازدهی را ثمره فشار و تحریم پنداشته و به کارا بودن آن اعتقاد راسخ پیدا می‌کند، اعتقادی که در واقع خالی از ارزش است. جالب آن که جمهوری اسلامی تجربه این تحلیل را هم از سر گذرانده است: ایران زمانی «محور شرارت» نامیده شد که قرارداد سخیف سعدآباد را با طرف غربی بسته بود و دائما هم دم از گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌زد.
***
اکنون اگر محمدجواد ظریف، در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حساب توئیتر خود و در پاسخ به دختر نانسی پلوسی می‌نویسد: «ایران هیچ‌‌گاه هلوکاست را انکار نکرده است و مردی که تصور می‌شد این کار را کرده است، دیگر رفته است» و اگر خانم سخنگوی وزیر نیز بنا بر توصیه وزیر اقدام به ایجاد صفحه فیسبوک نموده و وقت خود را مصروف آن می‌دارد و نیز اگر رئیس محترم ‌جمهوری اسلامی ایران پیش از خروج از نیویورک پذیرای تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و نام این قبیل کارها را هم به طور پیشینی «دیپلماسی عمومی» و یا «نرمش قهرمانانه» می‌گذارند، نمی‌توان هیچ کدام از این اقدامات را در واقع دیپلماسی عمومی و یا از نتایج نرمش قهرمانانه دانست، چرا که همان‌طور که رهبر انقلاب در تبیین عبارت نرمش قهرمانانه بیان داشتند، نباید از خاطر برد که چنین نرمشی، اولا، یک اقدام فنی و نه تغییری ماهیتی است، ثانیا، با در نظر داشتن شناخت کامل و نه صوری از طرف صورت می‌پذیرد و ثالثا، اشتغالات طرف و نه امور رد گم کنی او را هم در نظر می‌گیرد. بهتر آن است به جای نامیدن این موارد نازل و کم‌اثر به «دیپلماسی عمومی»، «دیپلماسی نیویورکی» را در توصیف آن‌ها به کار برد و به جای انتساب ناروای این اقدامات به کلید واژه «نرمش قهرمانانه»، آن‌ها را از سر «وادادگی سیاسی» دانست. چه بسا که مجموعه این اعمال همان فشردن دست چدنی آمریکا زیر دستکش مخملینش است، موضوعی که رهبر انقلاب انذار آن را پیش‌تر اعلام نموده بودند.
پر واضح است که بخش قابل توجهی از پرستیژ برساخته شده جمهوری اسلامی ایران ناشی از مخالفت با سیاست‌ورزی‌های استعماری و استکباری آمریکا است که ایران را قبله آمال تمام ملت‌های آزاده و آزادی‌خواه نموده است و استمرار چنین «دیپلماسی نیویورکی»‌ای بر هم زننده دستاوردهای کسب شده سه دهه‌ای جمهوری اسلامی خواهد بود.
در انتها و صرفا برای توجه بیشتر پیش‌برندگان امور اجرائی - سیاسی کشور، چنین باید گفت: نباید از خاطر برد که رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی امسال خود در حرم مطهر علی‌بن موسی‌الرضا(ع) صراحتا فرمودند: «من به مذاکره دو جانبه با آمریکا خوش‌بین نیستم» و هم ایشان نیز باز هم با تاکید و صراحت این‌چنین گفته‌اند: «نبود رابطه با آمریکا برای ما مفید است. آن روزی که رابطه با آمریکا مفید باشد، اول کسی که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم.»

 


وزیر کشور خواستار بررسی دقیق ملزومات و پیش‌نیازها برای اجرای کامل قانون عفاف و حجاب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، در اولین جلسه شورای اجتماعی کشور در دولت یازدهم که در محل وزارت کشور و با حضور اعضای این شورا تشکیل شد، آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته این شورا و چشم‌انداز پیش روی حرکت شورا را ترسیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه قوانین و دستورالعمل‌هایی نظیر مصوبات شورای عالی فرهنگی و طرح حجاب و عفاف و هر نظریه‌ای که درخصوص این مصوبات به ذهن می‌رسد باید با همکاری کارشناسان به دقت بررسی و مطالعه شود، گفت: اگر به این نتیجه رسیدیم که روش‌ها و مقررات موجود، کارآمد است آن را ادامه می‌دهیم و اگر احساس شد که نیاز به تغییراتی است همه باید با یک تصمیم جامع نسبت به اصلاح آن قوانین اقدام کنیم.
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه طرح حجاب و عفاف که مبنای کار قرار گرفته است، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: درست است که این مصوبه به منزله قانون است ولی الزامات قانونی و بسیاری از نقاط ضعف که در قانون‌نویسی باید از آن پیشگیری کرد، در این مصوبه رعایت نشده و در نتیجه ضمانت اجرایی کامل و موفق ندارد.
وزیرکشور یادآور شد: شاید در عمل به این نتیجه برسیم که باید قانون جامع و مشخص برای مدیریت مسائل اجتماعی و فرهنگی تدوین و به مجلس ارائه شود.
وی همچنین بر تمرکز محورها و تعیین تکلیف برای کارگروه‌های شورای اجتماعی تأکید کرد.
وزیر کشور افزود: اگر این مسیر را امروز بتوانیم تعیین کنیم به نظر می‌رسد که می‌توان کارگروه‌های هفت‌گانه را در طی یک ماه فعال کرد و در جلسه آتی گزارش همه کارگروه‌ها ارائه شود و براساس آن تصمیم‌گیری شود که کدام کارگروه‌ها با این ویژگی‌ها بمانند و کدام یک نیاز به تغییراتی دارند و هر کدام چگونه و با چه فرآیندی تصمیم‌گیری نمایند.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: تلاش خواهد شد که جلسه بعدی با حضور خود آقای روحانی تشکیل شود که حضور ایشان قطعا موثر خواهد بود.
وی اظهار داشت: ضرورت تدوین پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای همه طرح‌های بزرگ، یک الزام قانونی است همچنان که همه طرح‌ها باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند اما باید دید در عمل این الزام تا چه میزان محقق می‌شود.
وزیر کشور تصریح کرد: خواهش من این است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درخصوص عفاف و حجاب و وظایفی که این مصوبه برای دستگاه‌های مختلف دیده است، جهت تعیین دقیق ملزومات و پیش‌نیازها برای اجرای کامل، در دستگاه‌ها بررسی شود و تا ماه آینده به دست ما برسد.

 


اهمیت حکومت در اسلام
حکومت که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌الله(ص) است، یکی از احکام اولیه اسلام است.
و (حکومت) مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی:
- نماز
- روزه
- و حج است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 152

 


حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات با رئیس حوزه علمیه اصفهان دیدار کرد.
آیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در این دیدار با اشاره به نقش مهم دستگاه اطلاعات در ایجاد و حفظ امنیت کشور و مردم، از خدمات و زحمات سربازان گمنام امام زمان«ارواحنافداه» قدردانی و تشکر کرد. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با تشکر از توجه و الطاف همیشگی آیت‌الله مظاهری به دستگاه اطلاعاتی کشور و رهنمودهای وی به این دستگاه، سپاسگزاری کرد.
به گزارش ایسنا، هم‌چنین در این دیدار مدیرکل جدید اطلاعات استان اصفهان نیز معرفی شد.

 


نمایندگان مجلس با دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند که در صورت تصویب کلیات و جزئیات آن، اجرای آزمایشی این قانون تمدید خواهد شد.
پیش از آغاز جلسه علنی خانه ملت، نشست غیرعلنی و غیر رسمی نمایندگان مجلس با عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما به منظور بررسی آخرین اقدامات و فعالیت‌ها این سازمان در صحن پارلمان برگزار شد.
دستور اول روز سه شنبه پارلمان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور‌ نظارتی مجلس بود.
پیش از این، در ماده یک این طرح آمده بود که یکی از نمایندگان مجلس با معرفی کمیسیون تخصصی و انتخاب مجلس شورای اسلامی می‌تواند به عنوان ناظر در شورای عالی امنیت ملی عضویت یابد اما پس از بررسی در صحن علنی و موافقت مجلس این بند از طرح مذکور حذف شد.
در ادامه نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی را به عنوان دومین دستور کار خود مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
همچنین نمایندگان لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را بررسی کردند.
از آنجا که مهلت اجرای آزمایشی این قانون از روز دوشنبه(8 مهر) به پایان رسیده بود و همچنین دولت تا زمان مقتضی نتوانسته بود لایحه قانون دائمی را به مجلس ارائه کند، وکلای ملت دو فوریت لایحه تمدید را به تصویب رساندند.

 


معاون نظارت مجلس شورای اسلامی از بیش از هزارتذکر نمایندگان به وزرا و رئیس دولت دهم طی اول خرداد تا پایان مرداد ۹۲ خبر داد.
حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه طی نشست خبری در تشریح عملکرد این معاونت گفت: پنجمین گزارش عملکرد معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی مربوط به سه ماهه خرداد، تیر و مرداد ماه سال 92 تنظیم و به نمایندگان مجلس تقدیم شد.
وی در تشریح آخرین گزارش معاونت نظارت مجلس گفت: در حوزه نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین از مجموع 10 قانون ابلاغ شده، رئیس‌جمهور دو قانون را در مهلت قانونی 5 روزه و 4 قانون را با تاخیر ابلاغ کرده است، البته 4 قانون هم با توجه به گذشت زمان نهایتا توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی ابلاغ شد.
وی افزود: در بحث نظارت بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان و دستگاه‌های اجرایی هم پایش مصوبات دولت حکایت از آن دارد که هنوز آئین‌نامه‌های مربوط به 50 قانون مصوبه هشتم و نهم تصویب نشده است.
معاون نظارت مجلس اضافه کرد: البته دولت در این سه ماهه باید 380 آئین‌نامه را تهیه و تنظیم می‌کرد که 167 مورد انجام نشده است.
وی در خصوص تذکر نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور هم اظهار داشت: نمایندگان مجلس نهم از اول خرداد تا پایان مرداد 92 جمعا هزار و 50 مرتبه به وزرا و رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند که از آن میان وزیر نیرو مخاطب بیشترین تذکر (175 فقره) و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (2 فقره) بوده‌اند.
به گفته معاون نظارت مجلس در مدت سه ماهه ذکر شده 5 تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده که تحقیق و تفحص‌‌ها در دستور کار کمیسیون یا صحن علنی قرار دارند.
وی درباره شکایات واصله به کمیسیون اصل نود مجلس هم گفت: از اول خرداد تا 31 مرداد سال جاری 907 فقره شکایت در کمیسیون اصل نود ثبت و در جلسات کمیسیون و کمیته‌های چهارگانه رسیدگی شده یا در حال رسیدگی است.
معاون نظارت مجلس در ادامه گفت: حدود 20 مورد مصوبات دولت با قوانین مجلس مغایرت داشته است.

 


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: با توجه به برنامه‌های فشرده رئیس جمهور کشورمان، حسن روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج سال جاری ندارد.
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه اخبار مختلفی در خصوص دعوت از رئیس جمهور برای حضور در مراسم حج تمتع منتشر شده، خاطرنشان کرد: بدیهی است با توجه به فضای مثبت موجود در روابط و ابزار تمایل طرفین، دیدار و رایزنی مقامات ارشد دو کشور در اولین فرصت مناسب انجام خواهد شد. معاون وزیر خارجه ادامه داد:‌ امور مربوط به حج تمتع زائران ایرانی به خوبی پیش می‌رود و آقای قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و مسئولان ذی ربط حج و زیارت نیز با استقبال شایسته مقامات عربستان سعودی وارد این کشور شده‌‌اند

 


معاون راهبردی قوه قضائیه تاکید کرد: ناکارآمدی سیاست تحریم آمریکا که مهمترین حربه‌اش بود شکست خورده است بنابراین آمریکا نیازمند برقراری رابطه با کشور ایران است.
محمدباقر ذوالقدر در اولین گردهمایی بسیجیان قوه قضائیه و وزارت دادگستری در مورد مذاکره و ارتباط با آمریکا گفت: باید مراقب باشیم تا به دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس و انقلاب پشت پا نزنیم و به آنها خیانت نکنیم بلکه تلاش شود از این دستاوردها حمایت کنیم.
وی ادامه داد: برقراری رابطه با آمریکا امری عادی و متعارف نیست و جزو حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل سیاست خارجی ما است.
وی افزود: اگر کیفرخواستی بخواهیم علیه آمریکا صادر کنیم باید کیفرخواستی از جنایت‌های آمریکا را لیست کنیم؛ تدوین قانون داماتو و آغاز تحریم‌های عملی علیه ایران و تمدید هر 5 سال یک بار نمونه‌ای از این جنایت‌ها است.
ذوالقدر اظهار داشت: آمریکا به بهانه هسته‌ای شدیدترین تحریم‌ها را که به تعبیر خود فلج‌کننده‌ترین فشارها است را علیه ایران راه انداختند، این رفتار جز عقده‌گشایی و خصومت چه معنایی دارد.
وی گفت: آمریکایی‌ها رسما در فتنه‌های سال 88 وارد شدند، اظهارنظر کردند و به عناصر فتنه روحیه دادند، آنها از منافقان حمایت کردند و این افراد را از لیست تروریست‌ها خارج کردند.
ذوالقدر عمق استراتژیک ایران در خارج از مرزها را عامل دیگری برای برقراری ارتباط آمریکا با کشور دانست و افزود: از سوی دیگر آمریکا دچار ضعف‌هایی شده است و به رغم ادعای قدرتی که دارد با 20 سال گذشته متفاوت است.
معاون راهبردی قوه قضائیه ابراز داشت: ناکارآمدی سیاست تحریم آمریکا که مهمترین حربه‌اش بود شکست خورده است بنابراین آمریکا نیازمند برقراری رابطه با کشور ایران است.
ذوالقدر خاطرنشان کرد: اینکه برخی سیاستمداران ما دهانشان آب افتاده بدانند که گرایش آمریکا به برقراری ارتباط به مراتب بیشتر است و همین مکالمه نشان می‌دهد از قبل ساماندهی شده بود و اوباما به عنوان کار تبلیغاتی در بین خبرنگاران حاضر شد و این گفت‌وگو را مطرح کرد.
معاون راهبردی قوه قضائیه تصریح کرد: آمریکایی‌ها بیش از برخی از سیاستمداران ما به رابطه با ما نیازمندند چرا که بدون دخالت ایران، حل مسائل منطقه شدنی نیست.

 


فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: هم‌اکنون دو فروند از پهپاد «شاهد 129» تولید شده و تعداد بسیاری از این پهپاد نیز در خط تولید انبوه قرار دارد.
سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه هم‌اکنون با رونمایی از «پهپاد شاهد 129» نظاره‌گر پرواز RQ170 ایرانی هستیم، اظهار داشت: یکی از ده‌ها پروژه‌ای که در موضوع RQ170 پیگیری می‌شود ساخت و مهندسی معکوس خود هواپیما بوده، چرا که این پهپاد آمریکایی «بسته اطلاعاتی» ایالات متحده است و طبقه‌بندی اطلاعات آن در قالب «به کلی سری» انجام شده بود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: امروز ما به اطلاعات این پهپاد دست پیدا کرده‌ایم؛ این امر شامل بخش‌های مختلف اطلاعاتی و فناوری است که یکی از آنها بحث مهندسی معکوس بوده که هم‌اکنون در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: سپاه پاسداران در زمینه اورهال هواپیماهای جنگنده سوخو 25، سوخو 22، هواپیماهای رزمی و ترابری فعالیت می‌کند و هم‌اکنون بالاترین سطح مرکز تعمیرات را دارا هستیم.
سردار حاجی‌زاده درباره ادعای برخی سایت‌های آمریکایی مبنی بر عملیاتی نبودن پهپاد شاهد129 گفت: برخاستن، نشستن، پرواز در آسمان و شلیک این پهپاد را در معرض نمایش گذاشته‌ایم و مخاطب ما ملت شریف ایران بوده، بنابراین هیچ اهمیتی ندارد که عده‌ای معدود چه فکری درباره پهپاد شاهد129 می‌کنند، چون آنچه که باید نشان می‌دادیم را در معرض نمایش گذاشته‌ایم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو فروند از این پهپاد تولید شده و تعداد بسیاری از پهپاد شاهد 129 در خط تولید انبوه قرار دارد.
گفتنی است، پهپاد بمب‌افکن شاهد 129 در پنجم مهر ماه امسال با حضور «سرلشکر جعفری» فرمانده کل سپاه رونمایی شد.

 


سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب کلیات لایحه اصلاح بودجه سال ۹۲ در این کمیسیون خبر داد.
غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه عصر دوشنبه این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه لایحه اصلاح بودجه سال 92 که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن در کمیسیون به تصویب رسید.
وی در گفت‌وگو با تسنیم، ادامه داد: همچنین اعضای این کمیسیون تبصره یک ماده واحده این لایحه را بدون اصلاح به تصویب رساندند ولی بررسی بقیه مواد این لایحه به جلسه بعد موکول شد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه قرار بود که دادستان دیوان محاسبات انتخاب شود که به دلیل اهمیت لایحه اصلاح بودجه، این دستورکار کمیسیون به هفته بعد موکول شد.

 


حضرت آيت‌الله جوادي آملي از مراجع عظام تقلید اظهار داشت: هر كه بخواهد زيارت كاملي داشته باشد، بايد به شرط آن دست يابد كه معرفت، شرط كمال زيارت است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، متن گفتار حضرت آيت‌الله جوادي آملي بدين شرح است:
زيارت كه ديدار و انس گرفتن با شخصي به انگيزه بزرگداشت اوست، در مورد پيشوايان دين؛ به معناي ديدار عاشقانه زائر از سراي آنان و اظهار علاقه و وفاداري و اعلان فروتني در برابر آن بزرگواران است. زيارت را مي‌توان به دو صورت ناقص و كامل انجام داد.
هر كه بخواهد زيارت كاملي داشته باشد، بايد به شرط آن دست يابد كه معرفت، شرط كمال زيارت است و معرفت در اينجا به معناي اعلم، افضل، معصوم و منصوبِ از جانب خدا دانستنِ آن گراميان و واجب دانستن پيروي از آنان است؛ به گونه اي كه با عمل به سيره و سنّت آنان، مسير و سبك زندگي خود را ترسيم مي‌كند؛ هرچند همگان به يك اندازه از چنين شناختي برخوردار نيستند؛ ولي هركسي به مقدار معرفت و ظرفيت خود از آن بهره مي‌گيرد.

 


کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و جهان بشریت و راه‌های برون رفت از آن» از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی و به دبیری علمی آیت‌الله سبحانی، در قم برگزار می‌شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از علما و فضلای حوزه، کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و جهان بشریت و راه‌های برون رفت از آن» را به منظور تبیین ماهیت، اهداف، خطرات و راهکارهای برون رفت از معضل تکفیر برگزار می‌نمایند.
در آیین افتتاحیه دبیرخانه این کنگره که امروز دهم مهر ماه، ساعت ۱۶، در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) قم برگزار می‌شود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیزاده موسوی به عنوان دبیر کنگره، گزارشی از برنامه‌‌ها ارائه خواهد داد و سپس آیات عظام مکارم شیرازی، رئیس کنگره و سبحانی به عنوان دبیر علمی، به ایراد سخن می‌پردازند.
برپایه این گزارش، رونمایی از سایت کنگره به نشانی اینترنتی http://makhateraltakfir.com از دیگر برنامه‌های مراسم آغاز به کار رسمی دبیرخانه این کنگره بین‌المللی اعلام شده است.

 


رئیس جمهور در حکمی حبیب‌الله حقیقی را به عنوان « رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» منصوب کرد.
درمتن حکم روحانی برای انتصاب حبیب‌الله حقیقی آمده است:نظر به مراتب تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به پیشنهاد وزیر محترم کشور، شما را به عنوان «رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» برمی‌گزینم.
امید است با عنایات الهی و هماهنگی با وزیر محترم کشور و همکاری دستگاه‌های ذیربط، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.
همچنین حسام الدین آشنا با حکم حسن روحانی رسما به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی منصوب شد.
از سوی دیگر؛ حجت‌الاسلام علی یونسی از سوی حجت‌الاسلام روحانی به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد.

 


رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد : دشمن تلاش می‌کند که همه حواس ما را به سمت لفاظی‌های دیپلماتیک منحرف کند تا ما از خلق حماسه اقتصادی غفلت کنیم.
سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اقتدار و عزت روزافزون جمهوری اسلامی گفت : هدف بزرگ تحقق تمدن اسلامی نیازمند نظریه‌پردازی دقیق و قابل تعمیم به کل دنیا است. مردم دنیا خسته از تفکر سرمایه‌داری غرب و سوسیالیسم مضمحل امروز به دنبال فرمول جدید اداره جامعه خود هستند و این کار عقب مانده ماست که باید این فرمول را به جهان صادر کنیم و نظریه اسلام انقلابی را برای حاکمیت بر همه عالم تبیین کنیم.
وی افزود:‌ در این مسئولیت آنقدر عقب هستیم که هنوز نظریه‌های مبتنی بر تفکرات دشمنان و نظریات شکست خورده غرب را در دانشگاه‌هایمان تدریس می‌کنیم. حال در پیام امام ما شاهدیم که بسیج دانشجویی مسئول جبران این عقب‌ماندگی است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: امروز دشمن تلاش دارد با حرکات ایضایی که انجام می‌دهد ما را از پرداختن به اصل مطلب منحرف کند امروز مسئله اصلی کشور مسئله حماسه اقتصادی است. اما همین دشمن تلاش دارد که تمام حواس ما را به سمت لفاظی‌های دیپلماتیک منحرف کند تا ما از خلق حماسه اقتصادی غفلت کنیم.
سردار نقدی پیرامون مشکلات اقتصادی کشور گفت: اکثر کارشناسان اقتصادی کشورمان مشکلات اقتصاد کشور را وابستگی به نفت خام  می‌داند همچنین دولت عریض و طویل و بروکراسی‌های زیاد مشکل اقتصاد ماست. بی‌انضباطی اقتصادی، عدم وصول مالیات و گمرکات و همچنین بی‌انضباطی در خصوصی سازی که موجب ریخته شدن سرمایه ملی به کام عده‌ای خاص می‌شود و بی‌انضباطی‌های در گردش‌های مالی مشکلات اقتصاد کشورماست.
وی در ادامه تاکید کرد: حال دانشگاه و دانشجو می‌تواند با جهاد علمی و با حضور در عرصه این مشکلات کشور را حل کند. این حضور نباید محدود به مسائل سیاسی باشد. و مطالبه‌گری دانشجویان ما نباید مختص به شعارهای سیاسی باشد.
سردار نقدی با بیان این موضوع که امروز مبارزه با فساد اقتصادی نه تنها مطالبه رهبری بلکه مطالبه ملت ما است، گفت:  امروز دانشگاه و بسیج دانشجویی به عنوان خط شکن و پیشتاز در پیگیری مطالب ولایت نباید یک لحظه آرام بنشیند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر این موضوع که دشمن وحدت ملت ما را نشانه گرفته اظهار داشت: ما امروز بیش از گذشته نیازمند وحدت هستیم. همه تشکل‌ها از هر گونه حرکت وحدت شکن باید پرهیز کنند همه مردم باید پشت سر نماد وحدت یعنی مقام معظم رهبری حرکت کنیم و برنامه کشور را بر اساس اجماع ملی اجرا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم که این تشکل عظیم که مخلص‌ترین دانشجویان را در برمی‌گیرد هر روز توانمندتر از قبل اهداف انقلاب را دنبال کند.
به گزارش فارس ؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به دو انتظار از تشکل بسیج دانشجویی گفت: این انتظار اول در عرصه خودسازی است که بتوانیم حلقه‌های تربیتی و برنامه‌های صالحین را به اوج برسانیم تا بسیج دانشجویی در ارتقاء بصیرت خود حرکت کند.
وی افزود: مسئله دیگر، نقش‌آفرینی در عرصه کشور است که بیشتر به جهاد علمی برمی‌گردد. علوم انسانی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود برازنده ملت نیست البته ما همچنین در عرصه علوم تجربی و فنی مشکل تبدیل علم به ثروت و عدم ارتباط سازمان یافته دانشگاه با صنعت را داریم.
سردار نقدی در پایان تصریح کرد: بر همین اساس بسیج دانشجویی باید در اسلامی کردن علوم انسانی و تکمیل چرخه تولید علم به ثروت در خط مقدم جهاد علمی قرار گیرد.
گفتنی است ؛ محمد ودود حیدری، مدیرمسئول سابق روزنامه جوان و معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اول مهر ماه به عنوان رئیس جدید سازمان بسیج دانشجویی، جایگزین حسین قدیانی، رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی شد.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با انتقاد از قفل‌گذاری روی نرم افزارهای پژوهشی و دینی گفت: امروز آن طرف دنیا سی دی‌های مستجهن خود را به راحتی در اختیار مردم می‌گذارند اما ما حتی بر روی فایل‌های پژوهشی خود قفل می‌گذاریم.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در آیین افتتاحیه بیست و دومین مسابقات درسهایی از قرآن کریم که در تالار شیح صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد اظهار داشت: این کار امروز یک کار فرهنگی است، ستاد ندارد و از کسی تبلیغ نمی‌کند. پول و سیاست هم در آن جایی ندارد و این رمز فراگیر شدن آن در جامعه است.
وی افرود: اگر دست خدا در کار‌ها بیاید برکت پیدا می‌کند و هیچ فرقی هم نمی‌کند سستی آن به اندازه لانه عنکبوت و یا سختی آن به اندازه سنگ باشد.
این مفسر قرآن کریم به کارکردهای قلم و نقش آن اشاره کرد و ابراز داشت: اتصال قرن‌ها، انتقال تجربه ها، بیدار کردن خواب و بیدار را خواب کردن از مهمترین نقش‌های قلم است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور همچنین از برخی مؤسسات و مراکز پژوهشی که فایل‌های پژوهشی خود را قفل گذاری می‌کنند انتقاد کرد و گفت: امروز آن طرف دنیا سی دی‌های مستجهن خود را به راحتی در اختیار مردم می‌گذارند اما ما حتی بر روی فایل‌های پژوهشی خود قفل می‌گذاریم، علم خود را باز کنید و آن را قفل نکنید.

 


در بیانیه سازمان جهانی نفی خشونت آمده است: گزارش‌های بسیاری مبنی بر بی‌احترامی هیئت موسوم به امر به معروف و نهی از منکر نسبت به روحانیون شیعه به شکل عام و به ویژه روحانیون شیعه عراقی رسیده است.
به گزارش سایت «شیعه نیوز»، سازمان جهانی «نفی خشونت» (مسلمانان آزاد) اداره‌کنندگان شهر مدینه منوره را مسئول بی‌احترامی‌های مکرر به میهمان‌های رسول الله(ص) از سوی هیئت موسوم به امر به معروف و نهی از منکر دانست و آن را هتک حرمت به مقدسات اسلامی دانست.
در بیانیه این سازمان آمده است: گزارش‌های بسیاری مبنی بر بی‌احترامی هیئت موسوم به امر به معروف و نهی از منکر نسبت به روحانیون شیعه به شکل عام و به ویژه روحانیون شیعه عراقی رسیده است، اعمالی که حرمت این شهر مقدس را به زیر پا گذاشته است.اعضای این هیئت هر روزه و به شکل مستمر به حجاج شیعه و خصوصا روحانیون توهین می‌کنند و در یک اقدام تعدادی از افراد یک مرجع شیعه را برای ساعاتی بدون هیچ دلیلی بازداشت کرده‌اند.صادر‌کنندگان این بیانیه در پایان از مسئولان شهر مدینه منوره خواسته‌اند مانع از ادامه اینگونه رفتار‌ها شوند و حرمت این شهر مقدس و شعائر دینی را نگه دارند.

 


روح الله جمعه‌ای با حکم عبدالرضا رحمانی‌‌فضلی وزیر کشور به عنوان رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور منصوب شد.
در حکم وزیر کشور آمده است: انتظار می‌رود با همکاری معاونان، مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف وزارت کشور و واحدهای تابعه در حسن انجام وظایف مرتبط با امور اطلاع‌رسانی و بین‌الملل با بکارگیری و استفاده از توان نیروهای کاردان و متخصص توفیق یابید؛ از خداوند متعال موفقیت جنابعالی را خواستارم.
جمعه‌ای سابقه معاون خبر خبرگزاری ایرنا در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه رسانه‌ای خود
دارد.

 


نمایشگاه اکسل در لندن، به مدت سه روز محل نمایش فرآورده‌های غذایی حلال بود، که طی برگزاری آن بیش از 200 هزار نفر از آن بازدید کردند.
به گزارش سایت خبری «شیعه نیوز»، نمایشگاه اکسل در لندن، به مدت سه روز محل نمایش فرآورده‌های غذایی حلال بود، که طی برگزاری آن بیش از 200 هزار نفر از آن بازدید کردند. گفته می‌شود در اين جشنواره، رستوران‌هایی که غذاهای حلال سرو می‌کنند با برپایی غرفه‌هایی از بازدید‌کنندگان برای تست غذاهای حلال دعوت به عمل می‌آورند. همچنین غرفه‌های بسیار زیادی فرآورده‌‌های حلال و دستورهای تهیه غذاهای حلال خود را به نمایش گذاشته بودند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10