(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 10 مهر 1392 - شماره 20606

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
واکنش وزیر خارجه به اظهارات اوباما ایران در شرایط تهدید مذاکره نمی‌کند
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
جزئیات اعلام نیاز و انتخاب اولویت جذب هیئت علمی
مشاور رئیس‌جمهور:هدف از مذاکره اتمام حجت است
کنفرانس بين المللي نهج‌البلاغه در انگليس
سردار حجازی:ساخت موشک‌های فکور و مقصود در دست اقدام است
تأسیس دادگاه قرآنی برای رسیدگی به مشكلات زنان مسلمان هند
امیدواری روسیه و چین به نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران و «۱+۵»
شیخ نعیم قاسم:مقاومت به بودن در کنار ایران افتخار می‌کند
علت دستگيري زائران ايراني در موسم حج
ممنوعیت پوشش نقاب در مدارس و دادگاه‌های انگلیس رسمی شد
واردات سالانه یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی به کشور
با بهره‌برداری از فازهای 12، 15 و 16 پارس‌جنوبی
ظرفیت تولید گاز ایران 40 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد
برای نخستین بار در کشور انجام شد
انجام عمل جراحی ریوی با استفاده از دریچه هموگرافت تک لتی
اهدای 6 میلیارد ریال به جشن عاطفه‌ها از سوی آیت‌الله مکارم‌شیرازی
چاپ مقاله علمی دانش‌آموز آبادانی در مجله بین‌المللی اکتشافات
وجود 50 هزار معلم مازاد مدارس در کشور
25 درصد از جمعیت سالمند کشور تحت حمایت کمیته امداد هستند
   


حضرت امام خمینی (ره): آغوش کشور همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت دارند گشوده است. نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول که چرا مرگ بر آمریکا گفته‌اید.

 


وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد و اوباما را به ثبات در موضع‌گیری و پرهیز از اظهارات متکبرانه فرا خواند.
«محمدجواد ظریف» در واکنش به اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، به وی توصیه کرد در مواضع خود ثبات داشته باشد و از این تصور که ایران به واسطه تحریم‌ها حاضر به مذاکره شده، اجتناب کند.
رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه‌شب پس از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بار دیگر گفت «تمام گزینه‌ها از جمله گزینه‌های نظامی» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است.
ظریف در واکنش به این اظهارات در یکی از پیام‌هایی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، آورده است: رئیس‌جمهور اوباما باید برای ارتقاء اعتماد متقابل، (در مواضع خود) ثبات داشته باشد. حرکات زیگ‌زاگ اعتماد متقابل را تخریب و اعتبار آمریکا را خدشه‌دار می‌کند.
وزیر خارجه ایران در پیام دیگری نوشته است: تصور اوباما مبنی بر اینکه ایران به واسطه تهدیدات و تحریم‌های غیرقانونی مذاکره می‌کند، توهین به یک ملت، رفتاری متکبرانه و غلط است.
اوباما ایستادگی‌اش را
در برابر جنگ‌طلبان نشان دهد
در همین حال؛ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اظهارات باراک اوباما در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده و با ملت ایران با تکریم صحبت کنند.
مرضیه افخم ادامه داد: امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن بوده و عصبانیت آنها از این است که سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهان پذیرفته شده و ادامه خواهد داشت. صهیونیست‌ها فشارهای خود را در حوزه‌های مختلف ادامه خواهند داد، تبلیغات و سناریوهای تکراری آنها ادامه پیدا خواهد کرد و نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران در سطح جهان این روش و برخورد رژیم صهیونیستی را برای اعمال فشار و تکرار سناریوهای نخ‌ نما شده مشاهده می‌کنند. فقط باید گفت که آزمون بزرگ دولت آمریکا برای ما ملاک است و توان ایستادگی آنها در برابر این‌گونه تبلیغات.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که برنامه ایران برای بازگرداندن اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چیست و آیا این جزء شروط ایران در مذاکرات بوده است؟ گفت: در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است بنابراین در این موضوعات روندها به قوت خود باقی است.
افخم ادامه داد: این تماس و تعاملی که از جنس جدید آغاز شده در چارچوب مذاکرات با 1+5 و برای کمک به حل موضوع هسته‌ای و شکل‌دهی به یک تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران است. آمریکا در مقابل آزمونی است که باید توان ایستادگی خود را در آن نشان دهد و تبعاً عملکرد دولت آمریکا در این نوع از تعاملات جدید در چارچوب مسائل هسته‌ای ملاک و پایه‌ای برای ارزیابی‌های ما و اقدامات بعدی است. ما لحن مقامات آمریکایی را گام اول می‌دانیم و قطعا به رفتارها، سیاست‌ها و رویکردهای آنها نگاه می‌کنیم و ارزیابی‌های سنجیده و دقیقی در این باره صورت می‌گیرد ملاک برای ما تغییر سیاست در رفتار آمریکا است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات جان‌کری مبنی بر اینکه می‌توان با ایران در شش ماه به توافق هسته‌ای رسید، گفت: گرچه در اولین مرحله ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم آنچه که برای ما ملاک ارزیابی است تغییر رویکردها و سیاست‌ها است که برای ارزیابی‌های ما تعیین‌کننده است. امیدواریم مقامات آمریکایی در ادامه تغییر لحن که گام اولی برای آنها بوده است به سمت تغییر رفتار و رویکرد در سیاست گام بردارند که متناسب با روند تحولات و واقعیات ما ارزیابی خواهیم کرد. اظهارات وزیر خارجه آمریکا را هم در این چارچوب و متعاقب مذاکرات با 1+5 ارزیابی می‌کنیم. امیدواریم جوسازی‌ها و فضاسازی‌های منفی متوقف شود و اجازه دهند مسیر مذاکرات در فضایی آرام و به دور از تنش ادامه یابد.
وی ادامه داد: لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بخش دیگری از خواسته‌های ما است و به طور متقابل هم اعلام کرده‌ایم براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود و تعهداتی که داریم در مسیر کامل شفاف‌سازی پا به پای هم حرکت کنیم و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را درک کنیم. بنابراین این چارچوب ملاک و گام اول برای مذاکرات است. امیدواریم در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب و تفاهم برسند و بر مبنای آن اقداماتی که باید انجام شود تعیین خواهد شد و امیدواریم گام اول گام مثبت باشد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بنابراین بحث‌های دیگری درباره روابط ایران و آمریکا و چارچوب‌هایی از این دست که در رسانه‌ها مطرح و گمانه‌زنی می‌شود اصلا به هیچ‌وجه فعلا مطرح نیست. تنها آزمون ما چارچوب مذاکرات هسته‌ای است و نوع تعامل آمریکا در این مذاکرات گویای گام‌های بعدی خواهد بود.

 


پیروی ملاک اهلیت است
قرآن کریم
نوح به پروردگارش عرض کرد:
پروردگارا! پسرم از خاندان من است؛ و وعده تو (درمورد نجات خاندانم) حق است؛ و تو از همه حکم‌کنندگان برتری.
(خداوند) فرمود:
ای نوح:
او از اهل تو نیست؛ او عمل غیرصالحی است (فرد ناشایسته‌ای است)؛ پس، آنچه را از آن آگاه نیستی (نجات پسر نااهلت را) از من نخواه، من به تو اندرز می‌دهم که از جاهلان نباشی.
سوره هود
آیات 46-45

 


مطلع عشق رهبر انقلاب
منتشر شد
کتاب «مطلع عشق» گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان منتشر شد.
این کتاب با دستخطی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان درباره پیوند مبارک دل‌‌‌ها و جسم‌‌‌ها شروع می‌شود و شامل چهار کلام و هفت رهنمود می‌شود. کلام اول تا چهارم این کتاب چنین است: ازدواج ناموس طبیعت، دستور شریعت، کانون گرم خانواده، غروب عشق و قحطی عاطفه در غرب، حقوق متقابل زن و شوهر. کلام‌های کتاب در واقع ره توشه نظری ازدواج و بنیان خانواده به حساب می‌آیند و در کلام‌‌‌ها با دانستنی‌های ضروری درباره ازدواج و خانواده آشنا می‌شویم و رهنمود‌‌ها هم مهارت‌های زندگی شیرین را در پرتو آموزه‌های اسلامی می‌آموزد.
رهنمودهای مقام معظم رهبری که در هفت بخش به زوج‌های جوان در این کتاب سامان داده شده است، نیز به شرح زیر است: همسفر تا بهشت، بالاتر از واقعیت، هنر تقسیم کار، سازش و سازگاری، زندگی شیرین، هشدار‌‌ها و یادآوری‌ها و آسان‌گیری.
گفتنی است، کتاب «مطلع عشق» توسط موسسه فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی منتشر شده است.
نظر وزیر ارشاد درباره
انتخاب فیلم گذشته برای اسکار!
بالاترین مسئول فرهنگی دولت در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده درباره انتخاب فیلم «گذشته» به اسکار گفت که هنوز موفق به دیدن این فیلم نشده است!
به گزارش خبرنگار کیهان، در حالی که طی روزهای اخیر انتقادات شدیدی از سوی کارشناسان و اهالی سینما به انتخاب فیلم سفارشی اتحادیه اروپا علیه مهاجرین به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار مطرح شده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی نیز به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد.
علی جنتی وزیر ارشاد در شرایطی که بالاترین مسئول فرهنگی و هنری دولت محسوب می‌شود و اصولا باید در جریان محصولات فرهنگی باشد، روز گذشته در جمع خبرنگاران به صراحت گفت که اصلا فیلم «گذشته» را ندیده است. با این حال از انتخاب این فیلم برای اسکار دفاع کرد و گفت که هیئت داوری این انتخاب را انجام داده‌اند.
در همین حال، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی دولت نیز انجام هرگونه لابی در انتخاب فیلم «گذشته» جهت معرفی به اسکار را رد کرد.
«فرهنگنامه اسارت و آزادگان»
پس از 20 سال نگارش رونمایی شد
مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگنامه اسارت و آزادگان» روز گذشته در تالار اجتماعات پارک‌شهر برگزار شد.
مسعود د‌ه‌نمکی، مسئول تدوین این کتاب با تاکید بر اینکه آزادگان ما در اردوگاه‌های عراقی افتخارآفرینی کردند، اما این موضوع در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس کمتر به چشم می‌خورد، به تهیه این فرهنگنامه اشاره و تصریح کرد: شش هزار ساعت مصاحبه برای این مجموعه انجام و از بانک اطلاعاتی موجود در مطبوعات، اسناد صلیب سرخ نیز استفاده شده است.
این کارگردان سینما فاز اول تولید را حدود 80 جلد عنوان و از فازهای آتی خبر داد و گفت: فاز بعدی در قالب مجموعه کتب موضوعی در 5 سال آینده تدوین می‌شود؛ امیدوارم این اثر مقدمه‌ای برای تولید فیلم‌ها و دیگر آثار هنری باشد.
وی درباره تولید این مجموعه و هزینه آن توضیح داد: تحقیق و نگارش این اثر در بخش خصوصی انجام شد، در حوزه پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی هزینه حق‌التالیفی این اثر را پرداخت کرد، چرا که بخش خصوصی به دلیل نداشتن سرمایه نمی‌توانست هزینه تولید یک اثر یکصد هزار صفحه‌ای را بپردازد. هزینه این فرهنگنامه نزدیک به چهار میلیارد تومان شد که نیمی از این مبلغ به عنوان حق‌التالیف از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی پرداخته شده است.
گفتنی است، 80 جلد این فرهنگ‌نامه روز پنجشنبه 11 مهر از ساعت 9 تا 11 صبح در تالار وحدت رونمایی می‌شود.
در نشست غیرعلنی ضرغامی
با نمایندگان مجلس چه گذشت؟
رئیس سازمان صداوسیما در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از آخرین آرایش رسانه‌ای در سطح ملی و جهانی را ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، ضرغامی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای راه‌اندازی 143 شبکه به زبان فارسی و قومیت‌های داخلی جمهوری اسلامی، گفت: هراس نظام استکبار از نفوذ پرشتاب انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان باعث شد که آنان بی‌محابا به شبکه‌های جمهوری اسلامی هجوم برده و با قطع این رسانه‌‌‌ها از روی ماهواره‌های جهانی، مانع تأثیرگذاری بیشتر آنان شوند.
رئیس رسانه ملی گفت: امپراطوری عظیم رسانه‌ای استکبار، با وجود برخورداری از سه هزار شبکه تلویزیونی روی 31 ماهواره قابل دریافت در فضای جمهوری اسلامی، ناامید از تأثیرگذاری روی ملت ایران تلاش می‌کند با نفوذ در میان جامعه هنری و رسانه‌ای داخل کشور از ظرفیت‌های آنان در پیشبرد اهداف خود استفاده کند.
ضرغامی افزود: درخواست‌های مستمر و مکرر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای تکمیل پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در سراسر کشور حاکی از نیاز عمومی و خاص بر حق مردم در استفاده از همه شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این نشست با تشکر از گزارش ارائه شده، بر ضرورت همکاری و مساعدت همه دستگاه‌های ذی‌ربط، در تقویت نظام رسانه‌ای کشور و مقابله مؤثر با سیاست‌های استکباری در این عرصه تأکید کرد.
چه کسانی به فیلم‌ها
مجوز می‌دهند؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احکام اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی را صادر کرد.
به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی و به حکم علی جنتی وزیر ارشاد از این پس سید حسن خامنه‌ای، حسین کرمی، محمد باقر قهرمانی، سیدرضا میرکریمی، سید احمدرضا دستغیب، حجت‌الاسلام و المسلمین شهاب مرادی، مجید رضا بالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی در شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی حضور دارند.

 


رئیس مرکز جذب وزارت علوم از اعلام نیاز 78 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی برای مرحله تکمیل ظرفیت جذب هیئت علمی خبر داد.
دکتر محمدرضا مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون برای این مرحله از جذب،945 نیاز در سامانه ثبت شده است، گفت: از این تعداد 391 مورد مربوط به دانشگاه‌های دولتی، 524 مورد مؤسسات غیرانتفاعی و 30 مورد برای دستگاه‌های اجرایی بوده است.
وی افزود: تمامی دانشگاه‌ها در این مرحله می‌توانند نسبت به اعلام نیاز اقدام کنند، اما تنها افرادی می‌توانند اقدام به انتخاب اولویت‌های مرحله تکمیل ظرفیت کنند که در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند، به عبارت دیگر در این مرحله امکان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید وجود ندارد.
مردانی تاکید کرد که امروز دهم مهر آخرین فرصت اعلام نیاز دانشگاه‌ها برای شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت است.
رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به آغاز زمان انتخاب اولویت توسط متقاضیان از دوشنبه 15 مهر ماه، گفت: متقاضیان تا پایان ماه جاری فرصت خواهند داشت نسبت به انتخاب یک اولویت اقدام کنند.
مردانی همچنین با بیان اینکه از ابتدای آغاز فرآیند جذب در این مرحله تاکنون 392 دانشگاه مشارکت داشته‌اند، تصریح کرد: حدود 13 هزار نیاز ناخالص در سامانه درج شد و 31 هزار و 804 نفر نیز اقدام به ثبت‌نام کردند که از این تعداد 22 هزار و 880 نفر نسبت به انتخاب اولویت‌های سه‌گانه اقدام کردند.
بنا بر این گزارش، این مرحله از فراخوان جذب هیئت علمی برای جذب در بهمن ماه 92 است.

 


مشاور رئیس‌جمهور گفت: اگر تصور آقای اوباما این است که ایرانی‌ها ذلیل شده و به همین دلیل آماده مذاکره شده‌اند، تصوری اشتباه است زیرا آن چیزی که ایرانی‌ها را پای مذاکره آورده، اتمام حجت است، نه ضعف.
«حسام‌الدین آشنا» که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، اظهار داشت: بحثی که در زمان مذاکرات آقای جلیلی و آقای لاریجانی نیز مورد توجه بوده، این است که ما به صورت خیلی روشن برای طرف مقابل روشن کنیم که ما بهانه‌ها را نمی‌پذیریم اما اعتمادسازی می‌کنیم. این دو بال مذاکره بسیار مهم است و آن چیزی که نگرانی منطقی است، ما تا آخر حاضر به رفع آن هستیم اما آن چیزی که بهانه است، نشان می‌دهیم که بهانه است و واقعیتی پشت آن قرار ندارد.
وی با تاکید بر اینکه می‌دانیم خط قرمز ما کجاست و طرف مقابل هم این موضوع را درک می‌کند، اظهار داشت: این یک بازی رو‌در‌رو و در عین حال آگاهانه نسبت به توانایی طرفین است و اگر بازی را این‌گونه ببینیم برای ما تغییر لحن آن‌قدر مهم نیست که تغییر رفتار مهم است؛ همانطور که برای غربی‌ها نیز تغییر در لحن ما آنقدر مهم نیست که تغییر در رفتار مهم است.
آشنا با بیان این که هنوز به اعتماد مقابل نرسیده‌ایم و طرفین به هم اعتماد متقابل ندارند، افزود: بحث بر سر این است که آیا ما در مسیر اعتمادسازی متقابل هستیم یا اینکه فقط یک طرف باید اعتمادسازی کند، به نظر می‌رسد اساس فشارهای غرب از گذشته تاکنون بر اساس این بوده که ایران متهم است و باید اعتماد‌سازی انجام دهد.
مشاور رئیس‌جمهوری گفت: نکته‌ای که در بحث تحریم، ایران باید نشان دهد این است که آیا برنامه بزرگ آمریکایی‌ها که مسئله اصلی را جدا کردن ملت از دولت قرار داده بودند، اتفاق اقتاده است یا خیر؟ همه تحریم‌ها در واقع برای فشار بر ملت ایران و فشار ملت بر دولت طراحی شده بود و این ایده اصلی پشت پرده همه تحریم‌ها بود.
آشنا با بیان اینکه اگر ملت ایران در انتخابات 24 خرداد ماه شرکت نمی‌کرد و درصد مشارکت بسیار پایین بود، پیروزی قطعی برای آقای اوباما و دیگران اتفاق می‌افتاد، افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از شرکت مردم در انتخابات با این وسعت و کیفیت به عنوان حماسه سیاسی یاد می‌کنند منظورشان این است که کمر دشمن و پایه اصلی تحریم‌ها و نظریه اصلی آن شکست.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها علاقه دارند 10 موضوع را روی میز مذاکره بگذارند در حالی که جمهوری اسلامی علاقه دارد، تنها یک موضوع روی میز مذاکره باشد و آن موضوع هسته‌ای است و ما درباره موضوع هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم، نه رابطه ایران و آمریکا.
آشنا افزود: اگر تصور آقای اوباما این است که ایرانی‌‌ها ذلیل شده و به همین دلیل آماده مذاکره شده‌اند، تصوری اشتباه است زیرا آن چیزی که ایرانی‌ها را پای مذاکره آورده، اتمام حجت است، نه ضعف و اتمام حجت یعنی این که ما حسن‌نیت خود را نشان داده‌ایم و اگر بعد از این حسن‌نیت باز هم از طرف آن‌ها بهانه‌جویی شود دیگر نباید از ما توقع همکاری داشته باشند.
آشنا تاکید کرد: دوره این که بحث غنی‌سازی باید تعطیل شود گذشته است و ما وارد مراحل دیگری شده‌ایم و آمریکایی‌ها هم متوجه این موضوع شده‌اند البته آن‌ها می‌توانند این تقاضا را انجام دهند اما همان جواب‌ها را خواهند شنید و چیز جدیدی اتفاق نمی‌افتد.

 


مرکز اندیشه اسلامی در انگلیس، دومین کنفرانس بین‌المللی نهج‌البلاغه را به منظور بررسی مفاهیم ایمان، انسانیت و سیاست در کلمات قصار امام علی(ع)، در کمبریج شایر انگلیس برگزار کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در این نشست بین‌المللی که صد‌ها نفر از هواداران اهل البیت(ع)، متخصصان شیعه‌شناس، اسلام‌شناسان مشهور و علاقه‌مندان نهج‌البلاغه شرکت داشتند، سخنرانان درباره موضوعاتی همچون عدالت اقتصادی، زکات، امام علی، مباحث فلسفی در نهج‌البلاغه، نهج‌البلاغه و مقوله تکثرفرهنگی در انگلستان معاصر، انسانیت در نهج‌البلاغه، درک قرآن با استفاده از نهج‌البلاغه، امام علی(ع) نمونه حضور الهی و تعالی در بشر و اهمیت نهج‌البلاغه، سخن گفتند. در این نشست همچنین حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی، نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، درباره نهج‌البلاغه و چالش‌های امروز سخنرانی کرد.
مقبول حسین علوی، مسئول برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی نهج‌البلاغه، گفت: مرکز اندیشه اسلامی، نزدیک به 14 سال است که با برگزاری کنفرانس، چاپ و انتشار ترجمه نهج‌البلاغه به زبان انگلیسی و برگزاری نمایشگاه و فروش کتاب‌های مربوط به نهج‌البلاغه، شناساندن و ترویج این کتاب ارزشمند را پیگیری می‌کند. مقبول حسین علوی گفت: اینکه بهترین روش شناساندن اسلام به جوانان جهان، معرفی نهج‌البلاغه امام علی(ع) است.وی افزود :در دومین کنفرانس بین‌المللی نهج‌البلاغه، علاوه بر شیعه شناسان آمریکایی، انگلیسی و ایرانی، 220 نفر از پیروان اهل بیت(ع) از 30 شهر انگلیس حضور دارند.

 


معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح از ساخت موشک‌های هوا به هوای «فکور» و «مقصود» خبر داد.
سردار محمد حجازی در اولین همایش سراسری ضرورت توسعه تسلیحات هواپیما در نبردهای آینده که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شده است، با بیان اینکه «لحن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل با قبل تغییر کرده است»، خاطرنشان کرد: ما نباید از تقویت بنیه دفاعی خود غافل شویم زیرا وقتی قدرتمند باشیم می‌توانیم در میز مذاکره امتیاز بگیریم.
وی در ادامه با بیان اینکه «باید به توانمندی‌های خود تکیه و راه‌های میانبر را پیدا کنیم»، اظهار کرد: پروژه‌های مختلفی در حوزه صنایع هوایی انجام شده است و اکنون در حوزه سلاح‌های هوا به هوا پروژه‌هایی مثل «فکور» و «مقصود» در دست اقدام است که پروژه فکور که یک پروژه میان برد است به نتیجه رسیده و پروژه مقصود نیز که یک پروژه با برد بلند است در دست اقدام است.
حجازی در مورد پروژه موشک‌های قادر و نصر نیز گفت: این پروژه‌ها با تلاش وزارت دفاع و ارتش به نتیجه رسید و اکنون یک قابلیت و امکان خوبی را برای کشور ایجاد کرده است. این موشک‌ها از موشک‌های سطح به سطح، به موشک‌های هوا به سطح تبدیل شد و بدین طریق مشکل هدف‌یابی آن حل شد و قدرت مانور زیادی پیدا کرد.
وی همچنین اظهار کرد: 17 پروژه عمده و سطح یک در حوزه هواپایه و 11 پروژه سطح یک در صنایع هوایی داریم. به حوزه تحقیقات توجه خاصی شد به گونه‌ای که سهم تحقیقات از کل اعتبارات نیروهای مسلح به 7/2 دهم درصد رسید و در برنامه پنجم این عدد به 5/3 درصد می‌رسد.
برد نسل جدید موشک‌های هواپایه
به 300 کیلومتر خواهد رسید
همچنین، سردار سید مهدی فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع، در همایش توانمندی‌های تسلیحاتی هواپایه که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های کشور در این حوزه گفت: برنامه‌ای در دست اجرا داریم که به موجب آن، برد موشک‌های هواپایه در نسل جدید به 300 کیلومتر خواهد رسید.
وی افزود: امروز دفاتر طراحی مشترک بین سازمانی در خصوص پروژه‌هایی نظیر اس300، سپهر و مقصود در حال فعالیت است که این به معنی بلوغ چهارم صنایع دفاعی است.
رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع در ادامه به برخی دستاوردهای موشکی هواپایه نظیر فکور 90 اشاره کرد و افزود: این موشک اواخر سال گذشته بود که با موفقیت تست و آزمایش شد.

 


یك گروه فعال زنان مسلمان در هند اقدام به تأسیس دادگاه قرآنی برای رسیدگی به مشكلات حقوقی زنان مسلمان این كشور كرده است.
به گزارش خبرگزاری تقریب، گروه فعال زنان پیشرو مسلمان در هند با تأسیس دادگاه قرآنی، به رسیدگی به مشكلات حقوقی زنان فقیر و محروم این كشور كمك بسزایی كرده است.
این دادگاه عدالت محور، بر اساس اصول قرآنی، به مشكلات خانوادگی و اختلافات زناشویی زنان مسلمان رسیدگی می‌كند. احكام صادره از این دادگاه نیز توسط روحانیون مسلمان و با توجه به آیات قرآن صادر می‌شود.
دست اندركاران تأسیس دادگاه قرآنی به دلیل نارضایتی زنان مسلمان هند از طلاق‌های یك‌طرفه كه در دادگاه‌های این كشور انجام می‌شود و امتناع همسران از حمایت مالی پس از طلاق، تصمیم به تأسیس دادگاهی برای حمایت از این زنان و اجرای عدالت بر اساس آموزه‌های قرآن كریم گرفتند.
در این دادگاه مسائل مربوط به طلاق، تعدد زوجات و عدم پرداخت نفقه مورد بررسی و صدور حكم قرار می‌گیرد.

 


وزرای خارجه روسیه و چین نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی «1+5» و ایران در ژنو ابراز امیدواری کردند و اراده سیاسی طرفین را برای رسیدن به این هدف ضروری دانستند.
در همین رابطه، وزارت امور خارجه روسیه روزسه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور امیدوار است تا ملاقات آتی نمایندگان ایران و گروه «1+5» که برای تاریخ 16-15 اکتبر (23 و 24 مهرماه) در ژنو برنامه ریزی شده است، نتایج مشخصی در راستای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. در این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که تمایلات سازنده مشترک چه از طرف گروه «1+5» و چه از سوی طرف ایرانی این امکان را فراهم سازد تا در جریان دور بعدی مذاکرات گام‌های مشخصی در جهت حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شود. البته به منظور دستیابی به چنین هدفی همه شرکت کنندگان در این نشست باید اراده سیاسی لازم را داشته و حاضر به سازش باشند.
همچنین «وانگ ايي» وزير خارجه چين با اشاره به ادامه از سرگيري مذاكرات ايران و گروه 1+5 در ماه جاري ميلادي اظهار اميدواري كرد: در آن مذاكرات دو طرف به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يابند.
وی افزود: پكن به عنوان يكي از اعضاي گروه 1+5 تلاش خواهد كرد در مذاكرات آتي نقش مثبتي ايفا كند.
وزیر خارجه چین در گفت و گو با ایرنا در خصوص حل موضوع هسته‌ای ايران از راه گفت وگو و مذاكره گفت: فضاي مناسب و جديدي براي حل اين موضوع فراهم شده است و نسبت به بهتر شدن اين فضا در آينده نيز خوشبين هستم.

 


معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که فشارها علیه ایران جایگاه این کشور را در عرصه بین‌المللی بالا برده است و مقاومت به حمایت از ایران افتخار می‌کند.
به گزارش المنار، شیخ نعیم قاسم در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده علوم و فناوری الآفاق در بیروت گفت: منطقه رو به آرامش و راه حل‌های سیاسی پیش می‌رود و برای همگان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ثابت شده است که راه حل‌های نظامی و تحریم کشورها هیچ گونه نفعی نداشته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
وی با اشاره به فشارهای اقتصادی علیه ایران خطاب به رژیم‌های مرتجع عربی تصریح کرد: از ایران یاد بگیرید که از سال 1979 تاکنون با جنگ، تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی گسترده‌ای رو به رو بوده و همچنان نه می‌گوید و در سال 2013 مشاهده می‌کنیم دو سخنرانی مهم رؤسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل انجام شد که از نظر اهمیت در صحنه بین‌الملل در سطح یکدیگر بود و این نشان دهنده جایگاه و قدرت ایران در عرصه بین‌المللی است.
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: برخی به ما و مقاومت ایراد می‌گیرند که چرا در کنار ایران ایستاده است، در حالی که مخالفان مقاومت از اینکه بگویند چه کسانی از آنها حمایت می‌کنند، شرمسار هستند و حتی جرأت علنی کردن آن را ندارند اما ما از اینکه در کنار ایران هستیم افتخار می‌کنیم و این را به همگان اعلام می‌کنیم.

 


بالا گرفتن كفش در عربستان مذموم است و آن را توهين تلقي مي‌كنند، به همين علت تعداد قابل توجهي از افراد كه نيتي جز حفظ حرمت و پاكيزگي حرم ندارند، به دليل در دست گرفتن كفش‌هاي خود و بالا گرفتن آن دستگير مي‌شوند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، بعثه مقام معظم رهبري بايد‌ها و نبايدهايي را كه زائران در موسم حج بايد رعايت كنند را به آن‌‌ها تذكر داد.
زائران و حجاجي كه به عربستان اعزام مي‌شوند بايد دقت داشته باشند كه در قواعد عرفي عربستان برداشتن هرگونه شي از زمين كه متعلق به شما نيست ممنوع است و در صورت مشاهده پليس چه حضوري و يا چه از طريق دوربين هاي مداربسته اين عمل موجب بازداشت فرد مي‌شود.
بنابراين زائران در حرمين شريفين از برداشتن هرگونه شي و يا پول كه متعلق به آن‌‌ها نيست بايد اكيداً خودداري كنند.
بعضاً سارقين تلفن‌هاي همراه در حرمين شريفين منتظرند تا توسط زائرين از آن‌‌ها خواسته شود با گوشي موبايل زائر از آنان عكس بگيرند و سارقين به محض دريافت گوشي از محل متواري مي‌شوند و گوشي زائر را با خود مي‌برند.

 


نخست وزیر انگلیس بر ممنوعیت پوشش نقاب در مدارس و دادگاه‌‌ها تأكید كرد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: انگلیس از مدارس و دادگاه‌هایی که خواستار برداشتن حجاب و نقاب زنان مسلمان هستند، حمایت می‌کند.
وی بر ضروری نبودن اجرای آن در اماکن عمومی دیگر تاکید کرد.
نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: به منظور آشنایی قضات، معلمان و کارمندان اداره مهاجرت، راهنماهای جدیدی برای آن‌‌ها منتشر می‌شود، این راهنما‌ها به آن‌‌ها کمک می‌کند که چه زمانی از زنان بخواهند تا نقاب خود را بردارند.
کامرون تأكید كرد: دولت باید از مؤسساتی که تلاش می‌کنند تا قوانین را به شکل مناسب به اجرا درآورند حمایت کند.

 


معاون مدیر کل تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه یک میلیارد دلار صرف واردات تجهیزات پزشکی می‌شود که 60 درصد آن کالای مصرفی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدحسین صفوی روز سه‌شنبه در مراسم گشایش نمایشگاه تجهیزات پزشکی در شیراز افزود: سالانه 40 میلیون دلار نیز صرف تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: ارزش فعلی تجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نصب شده و در حال استفاده است حدود هشت میلیارد دلار است.
معاون مدیر کل تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیان کرد: برای ساماندهی حوزه تامین تجهیزات پزشکی نیاز به تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی جامع داریم.
صفوی ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد کاهش یا تثبیت قیمت تجهیزات پزشکی بوده‌ایم و این موضوع نخستین گام برای ساماندهی ورود و تولید تجهیزات پزشکی است.
این مقام وزارت بهداشت گفت: مهمترین موضوعی که در زمینه تجهیزات پزشکی نیاز به ساماندهی دارد حوزه توزیع است که باید با سیاستگذاری کلان کشور مسائل و چالش‌های آن حل شود.
نمایشگاه تجهیزات پزشکی از نهم تا 12مهر ماه جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس دایر است که در این نمایشگاه 151 شرکت حضور دارند.
تعداد هشت شرکت‌ تولیدکننده تجهیزات پزشکی از استان فارس، 86 شرکت از خارج از استان و مابقی شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند.

 


تبریز-خبرنگار کیهان:
با بهره‌برداری از فازهای 12، 15 و 16 پارس‌جنوبی که بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌ها را جذب کرده‌اند، ظرفیت تولید گاز ایران 40‌میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران روز دوشنبه با اعلام مطلب فوق در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد و در صورت کشف ذخایر جدید گاز از این ذخایر استفاده نخواهد شد.
حمیدرضا عراقی با تاکید بر اینکه گاز کافی در کشور وجود دارد ولی این مسئله در زمستان فرق می‌کند افزود: کمبود گاز طبیعی همواره در طول زمستان وجود داشته ولی سعی بر این است که نیاز مردم تامین شود، اما طی چند سال آینده مشکل کمبود گاز در کشور در فصل سرما وجود خواهد داشت.
وی در مورد چگونگی استفاده از ذخایر مشترک گاز طبیعی با قطر گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را برای بهره‌برداری از ذخایر مشترک گاز با قطر متمرکز ساخته است.
معاون وزیر نفت با اشاره به قرارداد صادرات گاز ایران به عراق که از سال آینده اجرایی می‌شود، از آمادگی جمهوری اسلامی برای صدور روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز از سال جاری به این کشور خبر داد.
عراقی روز دوشنبه در حاشیه همایش اچ.اس‌ای در تبریز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تمام تلاش صنعت گاز معطوف به فازهای پارس جنوبی شده است، افزود: تمام خطوط انتقال گاز و شبکه‌های توزیع براساس استانداردهای بین‌المللی اجرا و نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه مهمترین مبحث در بخش اچ.اس.ای عمومی کردن فرهنگ رعایت الزامات ایمنی در استفاده از گاز طبیعی است، افزود: باید با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در حوزه آموزشی و توجه ویژه به کارکنان و متولیان اچ.اس.ای در سازمان‌ها، به صورت اساسی در راستای کاهش مخاطرات اقدام شود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، اضافه شدن بهای قبوض گاز را مربوط به عوارض و مصوب مجلس دانست و افزود: آبونمان هم که پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها برای مدتی حذف شده بود دوباره لحاظ شده است.

 


برای نخستین بار در کشور عمل جراحی ترمیم دریچه ریوی با استفاده از دریچه هموگرافت تک لتی (Mono Valve) در مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب شهید چمران اصفهان انجام شد.
به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این عمل جراحی برای ترمیم دریچه ریوی سه کودک بیمار یک ساله مبتلا به تترالوژی فالوت (ناهنجاری مادرزادی قلبی در کودکان) توسط تیم جراحی اطفال در مرکز فوق تخصصی شهید چمران با موفقیت انجام شد.
در این عمل جراحی ترمیمی دریچه ریوی نارسای بیمار به کمک دریچه هموگرافت تک لتی (Mono Valve) ارسالی از دانشگاه تهران ترمیم شد که در درمان نارسایی بطن راست بسیار موثر است.
حال عمومی این سه کودک رضایت‌بخش اعلام شده است.

 


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی در راستای برگزاری جشن عاطفه‌ها در قم مبلغ 6 میلیاردریال برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان نیازمند اهدا کرد.
عبدالله جلالی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه مراجع همواره در کمک به نیازمندان در جامعه پیشرو بودند اظهار کرد: این اداره کل برای حمایت از کودکان نیازمند مبلغ 700 هزار ریال به عنوان سرانه پرداخت کرده است که با تخصیص این مبلغ به دانش‌آموزانی که خانواده آنان زیر پوشش امداد است تلاش کردیم بخشی از نیازهای تحصیلی آنها تامین شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش از اجرای طرح یاسین همزمان با جشن عاطفه‌ها خبر داد و گفت: این طرح به منظور حامی‌یابی از سوی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نیازمند و غیر یتیم اجرایی می‌شود.
جلالی با بیان اینکه طرح یاسین همزمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود تصریح کرد: این طرح از مقطع ابتدایی کلید می‌خورد و خیران می‌توانند حمایت خود را از مقطع ابتدایی این دانش‌آموزان به صورت ماهانه تا مرحله دانشگاه داشته باشند.
به گفته این مقام مسئول، طرح یاسین با پایه 300 هزار ریال در ماه از سوی حامیان اجرایی می‌شود که ثبت‌نام این طرح از روز پنج‌شنبه همزمان با جشن عاطفه‌ها در میدان آستانه مقابل بارگاه حضرت معصومه(س) صورت می‌گیرد.

 


مدیر آموزش و پرورش آبادان از چاپ و انتشار مقاله علمی دانش‌آموز آبادانی در مجله بین‌المللی اکتشافات علمی آمریکا خبر داد.
سیدمحمد مولوی افزود: این مقاله علمی توسط سپیده ایران‌فر دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان آبادان با موضوع اثر اختلاف جنسیتی بر مثبت یا منفی بودن گروه خونی، در مجله بین‌المللی مرکز تحقیقات علمی و اجتماعی آمریکا به تازگی چاپ و منتشر شد.
به گزارش ایرنا وی گفت: این دانش‌آموز برتر آبادانی در جشنواره جوان خوارزمی، در زمینه پژوهش و تحقیق و ابتکار و خلاقیت، نیز موفقیت‌هایی کسب کرده است.

 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود 50 هزار معلم مازاد در وزارت آموزش و پرورش، گفت: این در حالی‌ است که بسیاری از مدارس کشور به علت رعایت نشدن اصل توازن در توزیع معلمان، با کمبود معلم مواجه هستند.
قاسم احمدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در نوشهر خواستار به کارگیری متوازن معلمان در همه مناطق کشور شد و گفت: برای رفع مشکل کمبود معلم در بسیاری از مدارس کشور بایستی فکر اساسی‌کرد.
وی افزود: به عنوان نمونه با بررسی‌های صورت گرفته در استان تهران حدود 75 درصد از معلمان زن و بقیه مرد هستند، در حالی که حدود 49 درصد از دانش‌آموزان این منطقه دختر و 51 درصد پسر هستند.
احمدی ادامه داد: براساس کلیات طرح اصلاحیه ماده 17 قانون‌اساسی، رفع این نقصان از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت در حال پیگیری است که نحوه به کارگیری معلمان باید براساس توازن یعنی نوع جنسیت دانش‌آموزان،‌ فضا و محرومیت منطقه باشد.
وی بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان به نظام آموزشی تاکید کرد.

 


معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: 25 درصد از جمعیت سالمند کشور تحت حمایت این نهاد هستند.
سعید ستاری روز سه‌شنبه در همایش تجلیل از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی افزود: بر اساس آخرین آمارها 6 میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.
وی بیان کرد: از مجموع افراد سالمند تحت حمایت این نهاد حدود 60 درصد زن و بقیه مرد هستند و 40 درصد این افراد در نقاط روستایی ساکن‌اند.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی نیز در این همایش گفت: 28 درصد از جمعیت سالمند این استان تحت حمایت این نهاد هستند که این رقم معادل 40 هزار نفر است.
محسن ولیئی افزود: میانگین جمعیت سالمندی در کشور 25/8 درصد است که این رقم در استان مرکزی 9/9 درصد است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10