(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 11 مهر 1392 - شماره 20607

مقاومت فلسطین: مذاکرات سازش را قبول نداریم
انتقاد شدید عفو بین‌الملل از صدور احکام ناعادلانه در بحرین
جو بایدن: اگر اسرائیل نبود برای منافع خود اسرائیل دیگری می‌ساختیم
با هدف شناسایی و انهدام سلاح‌های شیمیایی صورت گرفت
ورود بازرسان سازمان ملل به دمشق
ولید معلم: آماده همکاری هستیم
چهار سوی پنج قاره
دولت ایتالیا با رای اعتماد پارلمان ماندگار شد
نواز شریف از نخستین تماس اسلام‌آباد با سران طالبان خبر داد
گسترش تظاهرات دانشجویی در چند شهر مصر
پیونگ‌یانگ تحرکات نظامی کره جنوبی را خصمانه و تحریک‌آمیز خواند
تیرگی روابط ونزوئلا و آمریکا در پی اخراج دیپلمات‌ها
ابراز نگرانی ماهاتیرمحمد از رواج تعالیم شیعیان در مالزی
ادامه درگیری معلمان معترض با پلیس در برزیل
   


سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تأکید کرد این جنبش به هیچ‌وجه با مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی موافقت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس خاطرنشان کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به طور یک‌جانبه در مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی شرکت کرده است. وی ادامه داد: ما این مذاکرات را به رسمیت نمی‌شناسیم و با از سرگیری آن شدیدا مخالفیم.به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابوزهری اعلام کرد: این مذاکرات هر نتیجه‌ای داشته باشد، برای ملت فلسطین الزام‌آور نیست. اوباما باید به جای رژیم اشغالگر قدس از ملت فلسطین حمایت کند.
منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرده‌اند مذاکرات سازش به بن‌بست رسیده است.

 


سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای صدور احکام زندان برای تعدادی از مخالفان رژیم آل‌خلیفه را به مثابه روزی وحشتناک برای عدالت در بحرین توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه العهد، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به محاکمه 50 نفر از شیعیان معترض بحرینی به اتهام عضویت در تشکل چهارده فوریه از آن به عنوان روز وحشت یاد کرد.در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: شکایاتی از استفاده رژیم بحرین از شوک‌های برقی و ابزارهای شکنجه دیگر برای گرفتن اعتراف از معترضان دریافت شده است.نهادهای بین‌المللی بارها از رژیم آل خلیفه درباره شکنجه زندانیان سیاسی انتقاد کرده‌اند ولی دولت بحرین حاضر نیست به این اعتراض‌ها پاسخ دهد.رژیم آل خلیفه با حمایت رژیم سعودی برای مهار اعتراض‌های ضد حکومتی سیاست سرکوب را تشدید کرده است.

 


معاون رئیس جمهور آمریکا بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه گفت اگر اسرائیل نبود، امنیت ملی ما به خطر می‌افتاد.
به گزارش ایسنا، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس یهودیان در واشنگتن افزود، یک «پیوند اخلاقی» میان آمریکا و اسرائیل وجود دارد چرا که تل‌آویو حامی منافع کاخ سفید در منطقه خاورمیانه است.
وی خاطرنشان کرد اگر اسرائیل نبود، ما باید اسرائیلی می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد.
وی تأکید کرد که هیچ اتفاقی نمی‌تواند به روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل خللی وارد کند.
وی در ادامه گفت: حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است، همین و بس!
جو بایدن در سخنرانی نیم ساعته خود در جمع صهیونیست‌ها هیچ اشاره‌ای به جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها نکرد.
یکی از جنایات تاریخی اسرائیل حمله به مقر ساف در تونس است که 28 سال از آن تاریخ می‌گذرد.
به گزارش فارس، فلسطینی‌های مقیم تونس روز گذشته در سالگرد این حمله در حومه پایتخت تونس تجمع کردند. آنها قصد داشتنند که پرچم اسرائیل را آتش بزنند که نیروهای امنیتی مانع این کار شدند.
هواپیماهای «اف-16» رژیم صهیونیستی با هدف از بین بردن «یاسر عرفات» رهبر فلسطینی‌ها، روز یکم اکتبر سال 1985 به مقر سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر «حمام الشط» در حومه پایتخت تونس حمله کردند که در نتیجه آن بیش از 50 فلسطینی و 18 تونسی کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند.

 


33 بازرس شیمیایی سازمان ملل در راستای اجرای مفاد قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه وارد دمشق شدند و کار خود را آغاز کردند.
به گزارش ایسنا بعدازظهر سه‌شنبه 19 کارشناس سازمان منع تولید سلاح‌های شیمیایی به همراه 14 کارمند سازمان ملل در دمشق مستقر شدند.
این افراد که هیئت بازرسان سازمان ملل را تشکیل می‌دهند، ماموریت دارند سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه را شناسایی و سپس نابود کنند. در مورد اینکه آیا بازرسان این سلاح‌ها را در داخل خاک سوریه نابود می‌کنند و یا آنها را از سوریه خارج می‌سازند،‌ گزارشی نرسیده است. اما وزارت خارجه روسیه اعلام کرد بهتر است، نابودی تسلیحات شیمیایی در داخل خاک سوریه انجام شود.
«مارتین سیرکی» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد؛‌ انتظار می‌رود این هیئت ابتدا در مورد اطلاعات ارائه شده از سوی دولت دمشق تحقیق کند. وی گفت، براساس مهلتی که شورای امنیت تعیین کرده است، کارهای مقدماتی نابودسازی سلاح‌های شیمیایی باید تا یک ماه به پایان برسد و سلاح‌های شیمیایی سوریه در نیمه نخست 2014 (از اوایل دی تا اوایل خرداد) به طور کامل منهدم شود.
وی ملیت تیم بازرسان را نیز آمریکایی، روسی، انگلیسی، ازبک، چینی، کانادایی، هلندی، تونسی و اهل جمهوری چک اعلام کرد.
دولت سوریه و گروه مسلح موسوم به «ارتش آزاد» اعلام کردند که با تیم بازرسان همکاری می‌کنند.
این نخستین ماموریت سازمان منع تولید سلاح‌های شیمیایی برای نابودی سلاح‌ها در یک کشور در حال جنگ است.
در همین حال، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه ضمن اعلام آمادگی دمشق برای همکاری با بازرسان گفت، هفت پایگاه از 19 پایگاه استقرار سلاح‌های شیمیایی در مناطق درگیری قرار دارند.
اگرچه «منظر اکبیت» سخنگوی ارتش آزاد گفت شبه‌نظامیان وابسته به این گروه امنیت بازرسان را در محل‌های تحت اشغال خود تضمین می‌کنند، ولی ارتش آزاد یکی از چند گروهی است که با دولت می‌جنگد. حتی فرماندهان ارتش آزاد نیز هر کدام مستقل از دیگری عمل می‌کنند.
بی‌.بی.سی مدعی شد، زرادخانه شیمیایی دولت سوریه دارای بیش از 1000 تن گاز «سارین» است.
همزمان با شروع فعالیت بازرسان در سوریه «شعبان» مشاور سیاسی ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد، دمشق تمام تلاش خود را برای تسهیل عملیات بازرسان برای انجام تحقیقات روشمند و شفاف به کار خواهد بست.
شعبان همچنین خبر داد، حتی پیش از رسیدن بازرسان به خاک سوریه، رسانه‌ها برای مخدوش کردن چهره دمشق، فعالیت خود را آغاز کرده بودند.
وی ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل را بدون هیچ‌گونه شبهه‌ای بپذیرد.
«فرحان حقی» سخنگوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز در ارتباط با سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت، از بین بردن زرادخانه شیمیایی یک ماموریت طولانی مدت است و تا اواسط سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. وی همچنین گفت، «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل و «اخضر ابراهیمی» فرستاده این سازمان به سوریه، تلاش خواهند کرد طرف‌های مختلف این بحران را به شرکت در کنفرانس ژنو-2 و دستیابی به توافق تشویق کنند.
«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت، اجرای قطعنامه فوق، زمینه را برای برگزاری کنفرانس ژنو-2 فراهم می‌کند.
هلاکت 150 شورشی
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی در حومه شهر «حماه» واقع در شمال شرق این کشور، بیش از 150 شورشی را به هلاکت رساندند و شمار زیادی را نیز زخمی کردند.
نیروهای ارتش در مناطق مختلف شهر حمص و حومه آن نیز با شورشیان مسلح درگیر شدند و شمار زیادی از آنها را به هلاکت رساندند. در منطقه «انخل» واقع در حومه «درعا» نیز یک سرکرده اردنی گروه «جبهه النصره» به دست نیروهای دولتی به هلاکت رسید.
دو محموله از موشک‌های «گراد» متعلق به القاعده هم توسط ارتش سوریه در حومه «لازقیه» منهدم شد. در این عملیات نیز شمار زیادی از عناصر تندروی القاعده به هلاکت رسیدند. منطقه «جسر الشغور» در حومه «ادلب» هم طی دیروز صحنه درگیری نیروهای دولتی شورشیان بود. از تلفات احتمالی این درگیری خبری نرسیده است.
سایر رویدادها
* در پی التیماتوم 48 ساعته القاعده به ارتش آزاد برای تسلیم شدن، نیروهای ارتش آزاد به حال آماده‌باش درآمدند.
* یک منبع صهیونیستی اعلام کرد حدود 300 تروریست زخمی سوری در بیمارستان‌های فلسطین اشغالی مداوا شدند.

 


همکاری نظامی لیبی- ایتالیا
«لوئیجی مانتیلی» رئیس ستاد ارتش ایتالیا طی دیدار با همتای لیبیایی‌اش در طرابلس اعلام کرد، همکاری نظامی میان دو کشور تقویت می‌شود. در این دیدار طرفین چگونگی جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی به سواحل ایتالیا را نیز بررسی کردند.
سرکیسیان در الیزه
«سر سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان در کاخ «الیزه» با همتای فرانسوی خود «فرانسوا اولاند» دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دورنمای توسعه روابط دوجانبه و همگرایی ارمنستان با اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت.
دستگیری تروریست‌ها در عراق
نیروهای ارتش عراق طی عملیاتی در غرب این کشور، حدود 40 تروریست را دستگیر کردند. 9 تن از این تروریست‌ها وابسته به «جبهه النصره» هستند. جبهه النصره ابتدا در سوریه می‌جنگید، اما مدتی است که فعالیت خود را به عراق نیز کشانده است.
تظاهرات علیه اردوغان
صدها تن از ساکنان شهر مرزی «انطاکیه» با برگزاری تظاهراتی، دخالت‌های «رجب‌طیب اردوغان» در سوریه را محکوم کردند. مردم انطاکیه سیاست‌های اردوغان را عامل وخیم‌تر شدن اوضاع معیشتی و امنیتی خود می‌دانند. انطاکیه در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه واقع است.
کرزای و آمریکایی‌ها
«ایمان فیضی» سخنگوی دفتر «حامد کرزای» رئیس جمهور افغانستان گفت، کرزای و مقامات آمریکایی درباره حضور نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 اختلاف نظر دارند. به گفته وی،‌ مقامات واشنگتن کرزای را در مورد امضای پیمان امنیتی میان طرفین تحت فشار قرار داده‌اند، ‌اما وی از این اقدام طفره می‌رود.

 


دولت ائتلافی ایتالیا از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت «انریکولنا» نخست‌وزیر ایتالیا عصر دیروز از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت. پیش از این «سیلیو برلوسکنی» رهبر حزب «مردم آزاد» در اعتراض به حکم زندان خود به اتهام فساد، پنج وزیر حزب خود را از دولت بیرون کشید.
اما دیروز حزب برلوسکنی به دولت رای اعتماد داد. «کارلو جیوواناردی» عضو ارشد حزب برلوسکنی استدلال کرد اگر نمایندگان وابسته به این حزب به دولت رای اعتماد ندهند، مردم نیز در انتخابات آتی به نامزدهای حزب «مردم آزاد»‌رای نمی‌دهند. وی پیش از رای‌گیری گفته بود حدود 40 نفر از اعضای حزب «مردم آزاد» به دولت رای اعتماد خواهند داد.
به نظر می‌رسد برلوسکنی در شرایطی نیست که بتواند انضباط حزبی را به نفع خود بر حزب «مردم آزاد» تحمیل کند، چرا که این اقدام به ایجاد شکاف در حزب می‌انجامید.

 


دولت اسلام‌آباد برای نخستین‌بار از طریق علمای دینی پاکستان با رهبران طالبان این کشور تماس برقرار کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دولت «نواز شریف» اعلام کرد، تماس با طالبان از طریق علمای «وفاق المدارس» آغاز شده است و نحوه انجام مذاکرات رسمی فی‌مابین تا چند روز آینده مشخص خواهد شد. این نخستین تماس دولت اسلام‌آباد با طالبان پاکستان است.دو روز قبل علمای پاکستان طی بیانیه مشترکی، خواستار آتش‌بس میان دولت و طالبان شده بودند. آنان در این بیانیه اعلام کرده بودند که حاضرند در روند صلح میان دولت و طالبان میانجیگری کنند. علمای وفاق‌المدارس از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.«شاهد‌الله شاهد» سخنگوی گروه طالبان پاکستان اعلام کرد، تا زمانی که دولت آتش‌بس را رعایت کند، این گروه نیز به آن پایبند خواهد بود. این درحالی است که هنوز رسماً درمورد برقراری آتش‌بس میان طرفین در پاکستان گزارشی نرسیده است. گفته می‌شود پس از طی این مرحله (دیدارهای فعلی علما با طالبان)، مبنای مذاکرات صلح تعیین می‌شود و طرف‌های مذاکره دستورالعمل‌های اصلی برای تماس‌های رسمی را دنبال خواهند کرد.کارشناسان براین باورند که دولت پاکستان هیچ راهکاری برای مذاکره با طالبان نداشته و از جانب ارتش نیز تحت فشار است اما علمای پاکستان به لحاظ جایگاه معنوی خود می‌توانند به‌طور غیرمستقیم با طالبان ارتباط برقرار کنند و به روند مذاکرات صلح سرعت ببخشند.خبر دیگر اینکه، نیروهای ارتش پاکستان طی دو عملیات در کراچی پاکستان، شش فرد مسلح را به هلاکت رساندند. در کراچی علاوه بر طالبان، گروه‌های مسلح دیگری نیز فعالیت دارند.

 


در ادامه اعتراض‌های مردمی علیه حاکمان جدید مصر، حامیان اخوان‌المسلمین برای نخستین بار پس از عزل محمد مرسی در میدان التحریر تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، راهپیمایی مخالفان «کودتا» در مصر که ظهر سه‌شنبه از مقابل دانشگاه قاهره و دیگر دانشگاه‌های مصر آغاز شده بود، در عصر سه‌شنبه به میدان التحریر منتهی شد.
این اعتراضات بنا به فراخوان «ائتلاف حمایت از مشروعیت» در دومین هفته اعتراضات تحت عنوان «جوانان ستون انقلاب هستند» برگزار شد.
در جریان این تظاهرات درگیری‌هایی میان دانشجویان و نیروهای امنیتی رخ داد که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شده بودند.
تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در دانشگاه‌های قاهره، منصوره، بنی‌سویف، المنیا، اسکندریه و چند دانشگاه دیگر مصر نیز برگزار که شرکت‌کنندگان در آن خواهان سرنگونی حکومت نظامی و محاکمه عاملان کشتار تحصن‌کنندگان در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه شدند.
دانش‌آموزان ده‌ها مدرسه نیز در برخی استان‌های مصر در اعتراض به «دولت کودتا» و بازداشت همکلاسی‌هایشان به خیابان‌ها ریختند.
اخوان‌المسلمین همچنین تأکید کرد هیچ ارتباطی با افرادی ندارد که خود را جدا شده از اخوان‌المسلمین معرفی کرده و با احمد المسلمانی، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور موقت مصر دیدار کردند.
به عقیده ناظران سیاسی مصر، با ادامه اعتراض‌های مردمی و برخورد نظامیان با طرفداران اخوان اوضاع سیاسی این کشور بحرانی‌تر از گذشته شده است.
این ناظران معتقدند ادامه سرکوب و دستگیری طرفداران محمد مرسی به حل بحران کنونی مصر کمک نخواهد کرد و دولت قاهره باید روش دیگری در قبال معترضان اتخاذ کند.
با وجود حاد شدن بحران سیاسی در قاهره، دولت موقت مصر گفته است حاضر نیست برای حل بحران از میانجیگران خارجی استفاده کند.
سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که دولت مصر با هرگونه وساطت خارجی برای حل بحران داخلی این کشور مخالفت می‌کند.
به گزارش ایرنا، به گفته عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه، مشکلات سیاسی داخلی مصر تنها از طریق سیاستمداران این کشور در چارچوب گفت‌وگو و مذاکرات قابل حل است.
این مقام مصری با اشاره به سفر آینده کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مصر اضافه کرد که وی نباید پیشنهاد دیدار با محمد مرسی رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور را مطرح کند.
وی گفت: اشتون در سفر خود به مصر علاوه بر دیدار با مقامات مصری با رهبران حزب عدالت و آزادی نیز دیدار خواهد کرد.
به گفته وی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با برخی از رهبران اخوان‌المسلمین مانند عمرو دراج وزیر برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌الملل سابق و محمدعلی بشر وزیر توسعه داخلی سابق مصر دیدار خواهد کرد.
در این زمینه حزب سلفی النور مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مقام اروپایی با یونس مخیون رئیس این حزب دیدار خواهد داشت.
خبر دیگر اینکه رسانه‌های مصری خبر دادند که طرفداران اخوان‌المسلمین در میدان التحریر با مخالفان درگیر شده‌اند.
هنوز گزارشی از تعداد مجروحان این حادثه مخابره نشده است. گفته می‌شود تدابیر شدید امنیتی در اطراف سفارت آمریکا و انگلیس در قاهره تشدید شده است.
همزمان با تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مصر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار با مقامات مصری و مخالفان دولت وارد قاهره شده است.

 


کره شمالی رژه نظامی سئول و رزمایش مشترک آمریکا،‌ ژاپن و کره جنوبی را یک رفتار تحریک‌آمیز و خصمانه و تمرینی برای حمله به خاک خود خواند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدای روسیه، کره شمالی روز گذشته رژه نظامی اخیر در سئول و رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را محکوم کرد و آن را یک اقدام خصمانه خواند.
کره جنوبی روز سه‌شنبه در یک رژه نظامی گسترده از تجهیزات و تسلیحات نظامی جدید خود از جمله موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد رونمایی کرد. این موشک‌ها قادرند همه خاک کره شمالی را نشانه‌گیری کنند.
رژه روز سه‌شنبه یکی از بزرگترین نمایش‌های نظامی این کشور در طول دهه گذشته بود که 11 هزار نیروی نظامی، 120 جنگنده و دیگر تجهیزات در آن مشارکت داشتند. وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از نزدیک شاهد برگزاری این رژه نظامی بودند.
همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر ناو هواپیمابر آمریکا در رزمایش مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن حضور داشت. این ناو قرار است در روزهای آینده نیز با همکاری ناوهای کره جنوبی رزمایش مشترک برگزار کنند.
خبر دیگر اینکه وزیران دفاع آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کره شمالی یک توافقنامه استراتژیک امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، رؤسای دفاعی آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی یک پیمان امنیتی استراتژیک به امضا رساندند.
براساس این گزارش، ‌وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی همچنین توافق کردند که درباره زمانبندی انتقال فرماندهی جنگی نیروهای مشترک دو کشور بازنگری کنند.
قرار است فرماندهی نیروهای مشترک ارتش آمریکا و کره جنوبی به فرماندهان کره جنوبی منتقل شود. پیش از این توافق شده بود که تا دسامبر 2015 این تصمیم عملی شود اما به دنبال تهدیدات کره شمالی طی ماه‌های اخیر سئول خواستار به تعویق افتادن آن شده است.آمریکا در حال حاضر 28 هزار نیروی نظامی در کره جنوبی دارد و دو کشور از زمان پایان جنگ کره در سال 1953 متحدان نظامی یکدیگر محسوب می‌شوند.

 


روابط آمریکا و ونزوئلا با اخراج دیپلمات‌های یکدیگر به شدت تیره شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها درپی اخراج سه دیپلمات آمریکایی از خاک ونزوئلا، واشنگتن نیز سه دیپلمات ونزوئلا را اخراج کرد. به عقیده ناظران سیاسی منطقه، این اقدام دو طرف موجبات تیرگی روابط ونزوئلا و آمریکا را فراهم کرده است. اخیراً دولت کاراکاس سه دیپلمات آمریکایی را متهم کرد که این افراد قصد داشتند در بخش‌های اقتصادی کشور به ویژه بخش برق خرابکاری کنند.درپی این اتهام، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا دستور اخراج این سه دیپلمات را صادر کرد. به گزارش ایسنا، واشنگتن به دیپلمات‌های ونزوئلا 48 ساعت مهلت داده خاک آمریکا را ترک کنند.
ونزوئلا و آمریکا از سه سال پیش در کشورهای یکدیگر سفیر ندارند. دولت کاراکاس هنوز به اخراج دیپلمات‌هایش از واشنگتن واکنشی نشان نداده است. تحلیلگران می‌گویند که اخراج دیپلمات‌ها روابط آمریکا و ونزوئلا را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.

 


در ادامه فعالیت های ضد شیعی در مالزی که در برهه اخیر شدت گرفته است، نخست وزیر سابق مالزی نیز خواستار جلوگیری از گسترش تعالیم شیعی در این کشور شد.
ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی که هم‌اکنون ریاست بنیاد جهانی صلح پرادانا را برعهده دارد، اشاعه تعالیم شیعی را موجب تنش و چند دستگی در جامعه مسلمانان مالزی دانست و گفت: ادامه این روند باعث متلاشی شدن جامعه می‌شود.
وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه وجود تعالیم شیعه و سنی در یک کشور، معمولا باعث دشمنی بین مسلمانان می‌شود افزود: ما نمی‌خواهیم این اتفاق در مالزی بیفتد.
نخست وزیر سابق مالزی همچنین گفت: من نمی‌گویم که مذهب تشیع اشتباه است و یا مذهب تسنن. تفاسیر مذهبی نباید آنقدری متفاوت باشند که باعث درگیری و خونریزی شود.
ماهاتیر محمد مسلمانان مالزی را تا زمانی که به تعالیم اهل تسنن پایبند هستند سعادت‌مند خواند و اظهار کرد: اکنون تعالیم شیعیان در بین برخی رواج پیدا کرده که باعث نگرانی شده است.
رئیس بنیاد جهانی صلح پرادانا ادامه اشاعه تعالیم شیعی در مالزی را جرقه آغاز نزاع عنوان کرد و گفت: ممکن است کار به جایی برسد که مساجد شیعیان و اهل تسنن جدا شده و باعث درگیری‌های خونین در کشور شود.
شایان ذکر است؛ «مخریز ماهاتیر محمد» فرزند ماهاتیر محمد نیز سردمدار فعالیت های ضد شیعه در این کشور شده است. وی اعلام کرده که دولت ایالتی باید بودجه ای را برای تقویت مقامات دینی مالزی اختصاص دهند تا بتوانند قوانین ضد شیعی بیشتر و بهتری وضع کنند.
همچنین «سلطان عبدالحلیم معظم شاه» سلطان ایالت کداه مالزی که در حال حاضر پادشاه کل مالزی نیز است با ابراز نگرانی از افزایش جدی شیوع ایدئولوژی شیعی در مالزی به ویژه در ایالت کداه دستور مجازات شدید برای آن‌هایی که به گسترش آموزه‌های شیعی در مالزی اقدام می‌کنند، صادر کرد.
در برهه اخیر مسئولان ایالت های مختلف مالزی برای شدت بخشیدن به قوانین علیه پیروان مذهب تشیع، تمامی فتواهای ضد شیعی و نیز بودجه های تعیین شده برای این کار را قطعی و لازم الاجرا دانسته اند.

 


اعتصاب و اعتراض معلمان در برزیل و درگیری آنها با پلیس ضد شورش همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پلیس ضد شورش با استفاده از گاز اشک‌آور به صف معلمان معترض یورش برد و تعدادی از آنها را مجروح کرد. معترضان تعدادی از خیابان‌های ریودوژانیرو را بستند و همین مسئله در رفت و آمد قطارهای مترو اخلال ایجاد کرد.
گفته شده است که 9 پلیس در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از معلمان معترض می‌گوید: «خواسته معلمان باید تأمین شود تا فرزندانمان در سال‌های آتی به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند. جرم و جنایتی که الان با آن رو به رو هستیم حاصل کیفیت آموزش ماست.» مردم برزیل در ماه ژوئن در تظاهرات گسترده سراسری خواستار تغییر و تحول اجتماعی در کشورشان شدند و از دولت خواستند به جای این که پول صرف برگزاری بازی‌های پرهزینه المپیک کند، زمان و پول بیشتری به خدمات آموزشی و بهداشتی در جامعه اختصاص دهد. یکی از معترضان می‌گوید: «آنها الان می‌جنگند تا در آینده قربانی این دولت فاسد و بزدل نشوند. آنها الان می‌جنگند تا عزت و کرامت شهروندی‌شان حفظ شود.» معلمان معترض که برخی از آنها از 40 روز قبل در چادرها مقابل ساختمان شهرداری زندگی می‌کنند، اعلام کرده‌اند تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایشان به اعتصاب و اعتراض خود ادامه می‌دهند. آنها خواهان افزایش حقوق خود هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10