(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 11 مهر 1392 - شماره 20607

کوتاه اقتصادی
با تغییر متن پیامک‌های انبوه تبلیغی صورت می‌گیرد
جلوگیری از تحمیل هزینه خدمات پیامکی به مشترکان همراه اول
رسیدگی به قراردادهای نفتی بابک زنجانی هفته آینده در مجلس
مجوز 17 آژانس فروش بلیت قطار باطل شد
وزیر راه و شهرسازی:هیچ پروژه‌ای نباید خارج از فرآیند رقابت منصفانه به پیمانکاران واگذار شود
بحران دولت در آمریکا،‌سفر اوباما به مالزی را لغو کرد
ابراز امیدواری مدیر عامل توتال برای بازگشت به ایران
اولین محموله صادراتی در بورس انرژی معامله شد
وزارت نیرو اعلام کرد
ذخیره آب 68 سد کشور زیر 30 درصد
پهلوانی: برقراری پرواز بین‌ ایران و آمریکا در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری است
رئیس اتحادیه دامداران: دولت اگر حمایت نکند فرآورده‌های لبنی گران‌تر می‌شود
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت: ایران به دنبال بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته نفت خام است
   


* مدیر بازرسی بورس کالا گفت: دستورالعمل ضوابط مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاری عضو در هفته جاری به کارگزاران ابلاغ شد و متقاضیان باید درخواست تاسیس شعب، تالار و دفاتر نمایندگی را به بورس کالا اعلام کنند. محمدرضا بهنام‌زاده با اشاره به دستورالعمل ضوابط مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاری‌های عضو، اظهار داشت: براساس این دستورالعمل کارگزاران در سراسر کشور شعبه و یا تالار اختصاصی تاسیس خواهند کرد و از همان نقطه به احراز هویت و دریافت سفارش مشتری و انجام معامله بپردازند.
* وزیر ارتباطات در نامه‌ای به وزیر امور اقتصاد و دارایی، نصرالله جهانگرد را به‌عنوان نماینده سهام دولت در هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران معرفی کرد. بر این اساس، جهانگرد جایگزین عمیدیان در هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران خواهد شد. با توجه به انتصاب علی‌اصغر عمیدیان به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی و وظیفه ذاتی آن سازمان مبنی بر نظارت بر عملکرد صاحبان پروانه از جمله شرکت مخابرات ایران، این جایگزینی صورت گرفت.
* در پایان معاملات دیروز فرابورس بیش از 132 میلیون سهم به ارزش بیش از 1131 میلیارد ریال در 23 هزار و 650 دفعه مورد معامله قرار گرفت و شاخص فرابورس با 0/13 درصد رشد کمتر از یک واحد افزایش یافت و به کانال 737 واحد رسید.دیروز در بازارهای اول و دوم بیشترین حجم معاملات با خرید و فروش 74 میلیون و 393 هزار سهم به بانک دی اختصاص یافت و کمترین حجم معاملات برای شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن با خرید و فروش 200 سهم رقم خورد.
* مصطفی قلی خسروی برای چهارمین دوره متوالی به‌عنوان رئيس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران انتخاب شد. براساس آرای شمارش شده وی با کسب 85 درصد از کل آرا به‌عنوان رئیس این اتحادیه تا 4 سال دیگر ابقا شده است.
* مدیر حج شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از زمان آغاز پروازهای حج تمتع تا پایان نهم مهر 46 هزار و 278 زائر بیت‌الله الحرام با 130 پرواز به مدینه و جده اعزام شدند.سیداصغر بدیعی گفت: 13هزار و 288 زائر با 37 پرواز از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و 9516 زائر با 29 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ماهان به مدینه و جده اعزام شدند. به گفته وی 23 هزار و 474 زائر نیز با 64 پرواز از سوی شرکت هواپیمایی سعودی اعزام شدند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 5546، 5564، 5568 و 3602 الی 3604 از روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


معاون بازاریابی، فروش و امور مشترکان همراه اول گفت: با تغییر متن پیامک‌های انبوه تبلیغاتی، جلوی تحمیل هزینه خدمات پیامکی به مشترکان همراه اول را می‌گیریم.
مهدی عطوفی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی که محتوای آنها به گونه‌ای تنظیم شده که خدمات خود را به مشترکان تحمیل می‌کنند، گفت: همراه اول تصمیم گرفته با هماهنگی شرکت‌های تبلیغاتی طرف قرارداد، متن و محتوای این پیامک‌ها را تغییر داده و جلوی تحمیل هزینه‌های ناخواسته را بگیرد.
وی در خصوص زمان اجرای این تصمیم گفت: پس از طی مراحل فنی و هماهنگی با شرکت‌های خدماتی، شاهد اجرای توقف پیامک‌های تحمیلی به مشترکان همراه اول خواهیم بود.
براساس این گزارش، برخی شرکت‌های خدماتی برای جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد از محل ارائه خدمات پیامکی به شگرد جدیدی متوسل شده‌اند. آنها متن پیامک‌های انبوه تبلیغاتی را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که نتیجه آن تحمیل خدمات به مشترکان است.
مشترک گرامی با سلام این هفته با شما همراه بودیم و اخبار روز را برای شما ارسال کردیم. هزینه هر پیامک ارسالی در این سرویس 50 تومان است، اگر تمایل به ادامه دریافت اخبار از طریق این سرویس را ندارید، می‌توانید با ارسال ‌KHD OFF به شماره ... بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای اقدام به غیر فعال‌سازی نمایید.
شهروندان می‌گویند،‌ با مرور چند باره این پیامک تبلیغاتی متوجه می‌شویم که سرویسی به اجبار تحمیل شده که باید دردسر غیرفعال‌سازی آن را نیز بپذیریم.
این انتظار طبیعی است که ابتدا سرویس‌های پیامکی معرفی شوند و سپس مشترکان در صورت تمایل نوع خدمت را تعیین و سفارش دهند. اما با این شگرد جدید، ابتدا سرویسی به مخاطب تحمیل می‌شود و سپس از مشترک برای نخواستن آن جواب می‌خواهند.
با این روش اگر به هر دلیل نتوان سرویس تحمیلی را غیرفعال کرد ناخواسته بابت انبوه پیامک‌های دریافتی باید از جیب مشترکان هزینه کسر شود!
بر اساس دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) که بهمن ماه سال 1390 به همه اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شده، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و خبری انبوه با اجازه قبلی مشترک امکان‌پذیر است.
«لطف‌الله سبوحی» معاون رگولاتوری در این مورد می‌گوید: براساس دستورالعمل ابلاغی، اپراتورهای تلفن همراه مکلف شدند، قبل از ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی یا خبری به مشترکان خود، با ارسال یک پیامک نظر مشترک را در خصوص دریافت و یا دریافت نکردن پیامک جویا شوند و در صورت موافقت مشترک اقدام به ارسال پیامک به مشترک کنند.
سبوحی تصریح کرد: در این دستورالعمل به مکانیزم‌های تایید مجدد نیز تاکید شده تا مشترک با آگاهی کامل انتخاب خود را انجام دهد.
وی افزود: هدف از ابلاغ این دستورالعمل ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار همراه با رضایت کامل مشترکانی است که خدمات را دریافت می‌کنند.

 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اطرافیان بابک زنجانی امروز همه کاره وزارت نفت شده‌اند.
سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: 3 تا 4 ماه پیش کمیسیون انرژی کمیته‌ای تشکیل داد که موضوع بدهی بابک زنجانی به نفت را بررسی کند.
وی افزود: در این کمیته افراد مختلفی از شرکت ملی نفت، شرکت نیکو، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات دعوت شدند و درباره این پرونده توضیحاتی ارائه کردند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره دلیل دعوت از زنجانی به این کمیته گفت: بین اطلاعات ارائه شده از سوی نهادهای نظارتی و شرکت نیکو تناقضاتی وجود داشت و در عین حال زنجانی هم حرف نیکو را زیر سوال برده و به اعضای کمیته پیغام داده بود که این افراد صداقت ندارند و بنده کاره‌ای نبودم.
وی اضافه کرد: زنجانی گفته بود که من حرف‌هایی دارم و از کمیته خواسته بود اجازه دهند، با حضور در این کمیته حرف خود را مطرح کند و اعضای کمیته هم وی را دعوت کردند.
میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که تعامل نفتی با زنجانی از کی برقرار شده است، گفت: این اتفاق از یک سال پیش به این سو اتفاق افتاده و نکته جالب آنجا است که کسانی در اطراف این فرد حضور دارند که در همان ماجرای شبه سوآپ نیز دخیل بوده‌اند و امروز با تغییر دولت همه کاره وزارت نفت شده‌اند و افرادی که با آنها مخالف بودند را تعویض کرده‌اند.
وی تاکید کرد: این مسئله جای نگرانی دارد که این افراد گرداننده وزارتخانه شده‌اند و افراد ناظر و پیگیری‌کنندگان این پرونده را برکنار کرده‌اند.
وزیر اسبق نفت در پاسخ به این پرسش که آقای عمادی معاون پژوهش شرکت ملی نفت گفته که در زمان شما شرایط فروش نفت تغییر کرده و به افرادی که پالایشگاه نداشته‌اند، نیز نفت فروخته شده است، تصریح کرد: در زمان بنده تولید نفت نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز و شرایط فروش نفت بدون تغییر مانند قبل بود و بخش اعظم نفت براساس قراردادهای لانگ ترم (طولانی مدت) به پالایشگرها فروخته می‌شد.
میرکاظمی افزود: اگر شرایط فروش نفت به خریداران پس از دوره وزارت بنده کم یا زیاد تغییر کرده باشد، متاثر از تحریم‌ها و کاهش فروش و تولید نفت بوده است.
گفتنی است به جز کمیته‌ای که 4 ماه پیش درباره بدهی بابک زنجانی بابت وجوه ناشی از فروش نفت در کمیسیون انرژی تشکیل شده است، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس در اواخر مردادماه سال جاری جاری، از بدهی 2 میلیارد دلاری زنجانی به وزارت نفت سخن گفته بود.
اگرچه ارقام بیشتری از میزان بدهی زنجانی بابت وجوه فروش نفت در سطح 8/2 میلیارد دلار نیز مطرح شده است، اما خود زنجانی می‌گوید کل معاملات نفت وی برای شرکت نیکو و نفت 1 میلیارد و 900 میلیون یورو بوده است که 1 میلیارد و 200 میلیون یورو از این مبلغ در حساب‌های بانک وی در مالزی بلوکه شده و به دلیل قطع سوئیفت این بانک امکان انتقال آن به ایران را ندارد.
وی همچنین می‌گوید 5/17 میلیارد یورو از طریق بانک خود در مالزی برای ایران پول جابجا کرده و به پیمانکاران وزارت نفت پرداخت کرده، یا به ایران منتقل کرده است.
مجلس هفته بعد
تصمیم می‌گیرد
از سوی دیگر نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجلس یکشنبه هفته آینده درباره ابهامات موجود در مورد فروش نفت و نحوه قراردادهای بابک زنجانی تصمیم‌گیری نهایی می‌کند.
علی مروی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به جلسه اخیر زنجانی و مجموعه‌ای از مسئولان وزارت نفت در کمیسیون انرژی تصریح کرد: در این جلسه نسبت به واریز پول به حساب، نحوه قرارداد، زمان عقد قرارداد در دوران تحریم سوال شد که بابک زنجانی و مسئولان وزارت نفت توضیحاتی را ارایه کردند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم اظهار داشت: توضیحات ارائه شده طرفین در کمیسیون انرژی مجلس، یکشنبه هفته آینده جمع‌بندی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد که چه اقدامی باید صورت گیرد.

 


مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون مجوز 17 نمایندگی فروش بلیت قطار لغو شده است.
علی کاظمی‌منش در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: این آژانس‌ها یا کار فروش را انجام نمی‌دادند یا به دلیل تخطی از مقررات و دستورالعمل فروش بلیت قطار، مجوز آن‌ها باطل شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 1300 مرکز مجاز فروش بلیت قطارهای مسافری در سراسر کشور فعال هستند، گفت: چندی پیش فراخوانی به منظور ایجاد نمایندگی فروش دادیم که 600 درخواست به دست ما رسید و از این تعداد به 200 درخواست مجوز داده می‌شود و تعداد نمایندگی‌ها به 1500 مرکز افزایش می‌یابد.کاظمی‌منش با بیان این که بیشترین مراکز فروش بلیت قطار در تهران و پس از آن در مشهد قرار دارند، گفت: در تهران 280 مرکز و در مشهد 40 نمایندگی وجود دارد.
مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌‌آهن با بیان این که کسانی که متقاضی گرفتن مجوز نمایندگی فروش بلیت قطار هستند، باید منتظر فراخوان بعدی بمانند، افزود: البته در شهرهایی که نمایندگی فروش بلیت قطار ندارند می‌توانند تقاضای خود را ارسال کنند که تقاضای آنها در کمیسیون واگذاری نظارت بر نمایندگی فروش بلیت قطار مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر شرایط لازم را داشته باشند به آنها مجوز داده می‌شود.

 


وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هیچ پروژه‌ای نباید خارج از فرآیند رقابت منصفانه به هیچ پیمانکاری واگذار شود. در این ارتباط تهیه سیاهه شرکتهای مهندسی صاحب صلاحیت توصیه می‌شود.
در حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، علی نورزاد به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور منصوب شد.
عباس آخوندی در حکم خود تصریح کرده است: با توجه به دانش و تجربه ارجمند جنابعالی در مسئولیتهای پیشین و با توجه به پیشنهاد اینجانب و تصویب مجمع عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به سمت مدیرعامل این شرکت منصوب می‌شوید.
در ادامه این حکم آمده است: در انجام این ماموریت توجه شما و سایر اعضای هیئت مدیره را به نکات زیر جلب می‌کنم.
1) بزرگترین و مهمترین پروژه‌های زیربنایی کشور در این شرکت انجام می‌شود، از همین رو انتخاب و تعریف صحیح پروژه‌ها، تشخیص صحیح اولویتها با توجه به محدودیت منابع و غربالگری پروژه‌های موجود براساس شاخصهای اهمیت، پیشرفت کار، قابلیت اتمام و تامین منابع ضروری است.
2) هیچ پروژه‌ای خارج از فرآیند رقابت منصفانه نباید به هیچ پیمانکاری واگذار شود. در این ارتباط تهیه سیاهه شرکتهای مهندسی صاحب صلاحیت توصیه می‌شود.
3) نحوه مدیریت حجم عظیم پروژه‌های زیربنایی که در آن شرکت صورت می‌گیرد باید منجر به ارتقای دانش مهندسی و بهبود فناوری در زمینه طراحی، ساخت، اجرا، نگهداری و بهره‌برداری آنها شود.
4) مدیریت مهندسی،‌کیفیت، زمان و منابع در تک‌تک پروژه‌های مورد انتظار است. این فرایند به نحوی باید صورت گیرد که موجب ارتقای مدیریت بنگاه‌های مهندسی طرف قرارداد آن شرکت شود. تبادل اطلاعات به روانی انجام گیرد و قدرت کنترل پروژه‌ها برای شرکت فراهم آید.
5) کمبود منابع در این شرایط سخت اقتصادی کشور ما را بر آن می‌دارد که تمام راه‌های تامین منابع مالی را بسته به شرایط پروژه‌ها مورد توجه قرار دهیم شامل روش‌های مشارکت مردمی، خصوصی در قالب خرید خدمات نهایی، ساخت - بهره‌برداری و انتقال (BOT)، ساخت - بهره‌برداری و مالکیت (BOO)، تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه و تامین مالی (فاینانس) خارجی.
6) توجه به مدیریت مالی و هم‌چنین مدیریت قراردادها با توجه به گردش مالی گسترده شرکت و اهمیت و تعداد قراردادهای منعقده در آن شرکت باید مورد توجه هیئت مدیره باشد.
7) اصول حاکمیتی شرکتی، مسئولیت اجتماعی شرکتها، سازماندهی مناسب و نظام مدیریت منابع انسانی، مسائلی هستند که در مدیریت آن شرکت باید همواره مورد توجه هیئت مدیره شرکت باشد.

 


رئیس‌جمهور آمریکا سفر رسمی خود به مالزی را که قرار بود هفته آینده انجام شود؛ به دلیل تعطیل شدن فعالیت‌های دولتی در پی بحران مالی به وجود آمده در ایالات متحده لغو کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه‌های مرتبط به دولت مالزی نوشتند، به جای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است جان کری، وزیر امور خارجه ‌آمریکا به مالزی سفر کند.
اگر اوباما به مالزی می رفت این اولین سفر رئیس جمهور آمریکا به مالزی از سال 1966 بود. این بار سوم است که اوباما در طی سه سال گذشته مجبور به لغو سفر خود به آسیا می شود
تعطیل دولت آمریکا
در پی مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با بودجه پیشنهادی اوباما برای سال آینده مالی، دولت واشنگتن برای نخستین بار در 17 سال گذشته تعطیل شد.
بدین ترتیب بیش از هفتصد هزار کارمند دولت آمریکا فعلا مجبورند به مرخصی بروند و هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا پرداختی در قبال این مرخصی‌های اجباری از سوی دولت صورت گیرد.
در سیاست آمریکا رخدادی موسوم به «تعطیلی دولت» به موقعیتی گفته می‌شود که دولت ارائه تمام خدمات را بجز خدمات ضروری متوقف می‌کند. به طور معمول سرویس‌هایی که به کار خود ادامه می‌دهند شامل نیروهای پلیس،‌ آتش‌نشانی، خدمات ملی آب و هوا، خدمات درمانی،‌ شرکت پست، نیروهای مسلح،‌ شرکت آب و برق و مدیریت ترافیک هوایی هستند.
در پی این اقدام همچنین فعالیت سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) به طور کلی متوقف شد و صدور گذرنامه به حالت تعلیق درآمد.
تعطیلی دولت زمانی روی می‌دهد که قانونگذاران آمریکایی نتوانند برروی بودجه مالی برای سال مالی جدید به توافق برسند. در نتیجه زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند خدمات غیر ضروری را در ابتدای سال مالی جدید متوقف کند.
جمهوری خواهان آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور اکثریت را در اختیار دارند، اعلام کرده بودند که شرط تصویب بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا به تعویق افتادن برنامه‌های اصلاحات بهداشتی اوباما موسوم به «اوباما کر» است.
بودجه پیشنهادی اوباما برای آنکه عملی شود باید در هر دو بخش کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا مورد تصویب قرار گیرد. بودجه پیشنهادی دولت در سنا با توجه به اینکه اکثریت سناتورها دموکرات‌ هستند، تصویب شد اما مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد از تصویب بودجه پیشنهادی دولت اوباما سر باز زد.
باراک اوباما در صفحه توییتر خود ساعاتی پس از نیمه شب به وقت محلی نوشت: «آنها کار خود را کردند. گروهی از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان دولت را مجبور به تعطیلی کردند و این اقدام به خاطر طرح اصلاحات برنامه‌های بهداشتی صورت گرفت.»
بامداد سه‌شنبه باراک اوباما در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.
پیشتر، دفتر ریاست جمهوری آمریکا به نهادهای دولت فدرال اعلام کرده بود که منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت آنها در اختیار دولت قرار نگرفته و باید خود را «تعطیل محسوب کنند.»
رئیس جمهوری آمریکا گفت که تعطیل شدن خدمات دولتی تاثیری نامطلوب بر شرایط اقتصادی این کشور خواهد داشت و مانعی را در راه اجرای برنامه‌های اصلاحی دولت او ایجاد خواهد کرد.
دفتر آمار آمریکا
بسته شد
دفتر آمار آمریکا در صفحه اینترنتی خود از تعطیلی این سازمان به علت عدم تامین بودجه دولت فدرال آمریکا خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال تعطیلی دولت فدرال آمریکا که روز سه‌شنبه پس از 17 سال رخ داد، دیروز دفتر آمار آمریکا در پایگاه اینترنتی خود تعطیلی این سازمان را اعلام کرد.
این سازمان در صفحه اینترنتی خود نوشته است: به دنبال توقف تامین مالی دولت، سایت دفتر آمار آمریکا، ارائه خدمات آن‌لاین تا اطلاع ثانوی را متوقف کرده است.
دفتر آمار آمریکا وابسته به وزارت بازرگانی این کشور است. این سازمان آمار مبادلات تجاری این کشور با کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را به صورت ماهانه منتشر می‌کند.

 


مدیرعامل شرکت توتال فرانسه با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریم‌های ایران و بازگشت توتال به این کشور گفت: البته ما باید در مورد شروط قرارداد مذاکره کنیم و این توافق تنها براساس معامله برد-برد میان ما و آنها خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستوف دی‌مارگری مدیر عامل شرکت توتال فرانسه در کنفرانس نفت و پول گفت: اگر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران لغو شود، این شرکت بزرگ فعال در زمینه انرژي، به ایران بازخواهد گشت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی براین که تحریم‌ها لغو شود، این شرکت به ایران بازخواهد گشت یا نه، تاکید کرد: البته (بازخواهد گشت).
مدیر عامل توتال در این کنفرانس که هر سال در لندن برگزار می‌شود افزود: اگر ایران به جامعه بین‌المللی بازگردد، چرا ما باید خودمان به تحریم آنها ادامه بدهیم.
اظهارات مدیر عامل توتال به دنبال کاهش تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا که می‌تواند به کمتر شدن تحریم‌های غرب علیه ایران منجر شود و به ایران اجازه صادرات آزادانه‌تر نفت را بدهد، بیان شده است. وی با توضیح اینکه امروز ایران تحت تحریم است، مدعی شد: این تحریم‌ها برای همه معتبر است.
دی مارگری در ادامه افزود: ما منتظر خواهیم ماند تا این تحریم‌ها برداشته شوند.
مدیر عامل توتال ابراز امیدواری کرد، برداشته شدن تحریم‌ها هرچه زودتر اتفاق بیفتد.وی اضافه کرد: البته ما باید در مورد شروط قرارداد مذاکره کنیم، درست مثل هر کشور دیگری، این توافق تنها براساس معامله برد-برد میان ما و ایران خواهد بود.
کریستوف دی مارگری گفت: ما می‌خواهیم شریک درازمدتی برای ایران باشیم و زمانیکه قراردادهای بلندمدتی انعقاد کنیم، نگاهی طولانی مدت به ایران خواهیم داشت.

 


برای اولین بار دیروز در رینگ بین‌الملل بورس انرژی 3 میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت بندرعباس به فروش رسید.
قیمت پایه هر لیتر این حلال 94 سنت آمریکا تعیین و با موفقیت به فروش رفت. ارزش این محموله بالغ بر 2 میلیون و 820 هزار دلار آمریکا بود که به صورت نقد از سوی خریداران پرداخت شد.
تسویه این معامله به صورت ریالی و با نرخ تسعیر ارز اعلام شده در سایت بانک مرکزی (مرکز مبادلات ارزی) انجام شد. طبق نرخ اعلامی بانک مرکزی هر دلار آمریکا 24 هزار و 835 ریال است؛ به این ترتیب ارزش ریالی این محموله بیش از 74 میلیارد ریال بود.
محل تحویل این کالا در باراندازهای پالایشگاه نفت بندرعباس خواهد بود و خریداران 10 درصد از ارزش تقریبی معامله را قبل از انجام معامله پرداخت کرده بودند.
خاطرنشان می‌شود حلال 402 ترکیبی مشابه نفت سفید است که در سه رتبه کیفی تولید می‌شود. حلال عرضه شده در بورس انرژی از نوع با کیفیت است که بیشترین کاربرد آن در صنایع رنگ‌سازی، ‌چاپ و تینرسازی است.
به گزارش ایسنا، همچنین دیروز در رینگ داخلی بورس انرژی 200 تن محصول بنزول واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند به قیمت پایه هر کیلوگرم 8500 ریال عرضه شد که 40 تن از این محصول به فروش رسید. ارزش محصول بنزول فروخته شده 340 میلیون ریال بود.
در بازار مشتقه و در تابلو برق هم 948 قرارداد سلف موازی استاندارد برق به ارزش 4 میلیارد و 839 میلیون ریال معامله شد.
مجموع ارزش معاملات دیروز بورس انرژی حدود 80 میلیارد ریال بود که بالاترین ارزش معاملات از زمان شکل‌گیری این بورس است.
گفتنی است بورس انرژی از اوایل سال جاری رسماً کار خود را آغاز کرده است.

 


وزارت نیرو اعلام کرد: حجم آب موجود در مخازن 68 سد کشور تا پایان هفته گذشته به کمتر از 30 درصد ظرفیت رسید که سدهای کرخه، سفیدرود، زاینده‌رود و سیمره از آن جمله هستند.
وزارت نیرو اعلام کرد: در پایان هفته گذشته 5 سد از جمله ماشکیدعلیا، بافت و دولت‌آباد افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند. همچنین حجم آب 68 سد کشور از جمله سدهای سفیدرود، ارس، لار، وشمگیر، گلستان 1 و 2، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، 15خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال تا پایان هفته گذشته به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.
49 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، وشمگیر، تهم، طالقان، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده‌رود، آبشینه، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می‌شوند.
براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، 15 سد کشور در حال حاضر از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای بارون، ستارخان، دز، ملاصدرا و سهند از آن جمله محسوب می شوند.
همچنین 63 سد کشور در زمان حاضر با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، شهید رجایی، وشمگیر، بارزو، طالقان، تهم، کرخه، عباسپور، کارون3، مارون، جگین، گاوشان، قشلاق، بوکان، درودزن، ساوه، کرج، لتیان، اکباتان، چاه نیمه‌ها، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می‌شوند.
براساس این گزارش: 49 درصد از کل ورودی‌های آب به مخازن سدهای کشور و 62 درصد از کل آبهای خروجی از سدهای کشور تا پایان هفته گذشته متعلق به سدهای استان خوزستان است.

 


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد: چگونگی برقراری مسیر پروازی بین ایران و آمریکا در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
حمیدرضا پهلوانی گفت: با عنایت به دستور ریاست جمهوری مبنی بر راه‌اندازی مجدد خط پرواز مستقیم بین ایران- آمریکا، با هدف ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هموطنان، سازمان هواپیمایی کشوری، چگونگی برقراری مسیر پروازی مذکور را در دستور کار خود قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد در صورت توافق اقدامات لازم جهت تدوین و امضا یادداشت تفاهم بین دو کشور را به عمل آورد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین ایران و تعداد زیادی از کشورها پروازهای بین‌المللی برقرار است، افزود: برقراری پرواز بین ایران و سایر کشورها براساس هماهنگی پروازی بین سازمان‌های هواپیمایی کشوری 2 طرف میسر می‌شود.

 


رئیس اتحادیه مرکزی دامداران از افزایش 70درصدی قیمت محصولات لبنی و دامی در صورت حمایت نکردن دولت از تولیدکنندگان خبر داد.
سیروس روستا در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تغییر نرخ ارز مرجع به ارز 2477 تومانی برای واردات نهاده‌ها باعث افزایش قیمت حدود دوبرابری خوراک دام می‌شود که این افزایش قیمت می‌تواند تاثیر 70 درصدی در تعیین قیمت تمام شده محصولات دامی و فرآورده‌های لبنی داشته باشد.
روستا ادامه داد: در همین ابتدای کار و با اعلام این خبر شاهد افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار بودیم که به نظر می‌رسد بازار کشش افزایش قیمت بیش از حد را ندارد؛ بنابراین تولیدکنندگانی که هیچ کدام خواستار افزایش قیمت محصولات خود نیستند از دولت می‌خواهند تا هزینه‌های افزایش یافته و تولید آن‌ها را به نحوی و با در نظر گرفتن تسهیلات یارانه یا مابه‌التفاوت جبران کند.
وی تاکید کرد: در کنار تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید که به نظر می‌رسد با توجه به تدوین بودجه امسال با تک نرخ ارز 2477 تومانی تغییر این نرخ برای واردات نهاده‌های تولید غیرممکن است اما دولت می‌تواند برای جلوگیری از آسیب دیدن تولید و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان بسته‌های حمایتی لازم را در نظر بگیرد.
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای افزایش مصرف سرانه لبنیات و فرآورده‌های لبنی یارانه‌های مناسبی در اختیار تولید یا مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند این در حالی است که مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور همواره با توجه به افزایش قیمت رو به کاهش است.

 


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: ایران هم‌اکنون به دنبال راه‌های جدید برای افزایش مشتریان و صادرات نفت است و این موضوع تنها خواسته ما نیست، چرا که بازارهای جهانی نیز به نفت ایران نیاز دارند.
سیدمحسن قمصری با بیان این که مشخص بودن مصرف‌کنندگان و پالایشگاه‌های نفت در دنیا به نوعی بازارهای نفت خام را محدود کرده گفت: شرکت‌های پالایشی و نفتی دنیا با توجه به ساختار صنعت نفت ایران تمایل به همکاری مجدد با ما در بخش‌های فنی و سرمایه‌گذاری دارند، اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که اگر مثلا شرکت‌های توتال یا شل در ایران کار می‌کنند باید نفت ایران را هم خریداری کنند.
وی تاکید کرد: ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی طی چند سال گذشته توانسته خریداران سنتی نفت خود را حفظ کند.
قمصری با تاکید بر این که ایران ابزار و توان لازم برای بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته را دارد، گفت: هم‌اکنون ایران و کشورهای اروپایی آمادگی لازم را برای از سرگیری مجدد روابط نفتی دارند.
وی افزود: البته باید تاکید کنم که بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته در شرایط کنونی کار دشواری خواهد بود، اما فکر می‌کنم که ایران ابزار و توان لازم برای این کار را داشته باشد.
وی با ابراز امیدواری در خصوص بهبود روابط ایران و کشورهای غربی گفت: ایران در طول دو سال گذشته با توجه به سهمی که سالها در تامین انرژی اروپا داشته و به خصوص علاقه کشورهای اروپای غربی به نفت خام ایران همچنان تلاش خواهد کرد ارتباط با بازارهای سنتی خود را در این قاره حفظ نماید.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: پالایشگاه‌های نفت کشورهای اروپایی هزینه خاصی برای جایگزینی نفت سایر کشورها با نفت ایران در ساختارهای خود نکرده‌اند، به همین دلیل طی دو سال گذشته آنها تلاش کرده‌اند مشابه نفت ما را استفاده کنند، از این رو آنها بارها اعلام کرده‌اند که سودشان کاهش یافته چون نفت خام ایران نسبت به سایر نفت خام‌های منطقه در مرحله فرآورش محصولات جانبی بهتری تولید می‌کند.
قمصری با اشاره به این که هم‌اکنون در بازار نفت خام علاقه دوجانبه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود دارد، اظهار کرد: بنا بر ملاحظات فنی و مالی، بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا علاقه‌مند هستند با تولیدکنندگان خاصی قرارداد داشته باشند.
مسئول فروش نفت خام کشورمان ادامه داد: بسیاری از مشتریان سنتی نفت خام ایران نیز به همین خاطر در حال فراهم کردن شرایط برای خرید نفت از ما هستند.
وی به استفاده نفت‌های مختلف ایران با غلظت‌های متفاوت از ای‌پی‌آی 20 تا 40 اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم به رغم این که بازار با مازاد عرضه نفت مواجه است، همچنان این بازار علاقه‌مند به نفت خام‌های متوسط (شیرین) و ترش ایران است و در حال حاضر به دلایل فنی بسیاری از پالایشگاه‌ها متقاضی نفت ایران هستند.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا آمادگی همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف را دارند، آنها بارها این موضوع را در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اما بنابر ملاحظات موجود در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10