(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 13 مهر 1392 - شماره 20608

نظامیان صهیونیست خانه فلسطینی‌ها را در کرانه باختری تخریب کردند
اخوان المسلمین اردن خواستار قطع رابطه امان با تل‌آویو شدند
 جشن سالگرد اتحاد 2 آلمان ( گزارش خبری)
بشار اسد: تاوان حمایت اردوغان از تروریست‌ها بسیار سنگین است
درگیری مردم با ماموران آل‌خلیفه در چند شهر بحرین
تعطیلی دولت فدرال آمریکا وارد روز پنجم شد
بحران‌آفرینان ، خود اسیر بحران شدند
راهپیمایی ضد آمریکایی در کوالالامپور
اوباما را به مالزی راه ندهید
یک کشته و 50 زخمی درحمله نظامیان مصر به حامیان مرسی
با وجود اعتراض‌های مردمی
آمریکا و ژاپن همکاری‌های نظامی خود را تقویت می‌کنند
تعقیب و گریز در محوطه کنگره آمریکا
دلهره و اضطراب با کشتن راننده پایان یافت
   


نیروهای رژیم اسرائیل برای چهارمین بار از ماه سپتامبر تاکنون به یک روستای فلسطینی در کرانه باختری حمله کرده و حدود 100 ساکن این روستا را بی‌خانمان کردند.
بولدوزرهای اسرائیلی با خودروهای نظامی روز پنج‌شنبه وارد روستای «مخول» در کرانه باختری شدند و پیش از تخریب روستا، همه ساکنان آن را تخلیه کردند.یکی از ساکنان این روستا گفت: در حالی که ما خواب بودیم، ارتش اسرائیل به ما حمله کرد و ما را مجبور به ترک چادرهایمان کرد و سپس آنها همه چیز را تخریب کردند. زمانی که کارشان تمام شد، هر چه داشتیم آتش زدند. وی افزود: هر زمانی که ما چیزی می‌سازیم، یک چادر یا یک خانه، آنها آن را تخریب می‌کنند. حتی حضور دیپلمات‌های خارجی نیز تاثیری ندارد.

 


حزب جبهه عمل اسلامی شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین اردن به علت تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس اشغالی تعلیق روابط این کشور را با این رژیم خواستار شد.
پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت: حزب جبهه عمل اسلامی اردن از دولت این کشور خواست موضع قاطعانه‌ای در برابر تجاوزات پی درپی اسرائیل به مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت‌المقدس اتخاذ کند و روابط خود را با این رژیم به حال تعلیق درآورد.
جبهه عمل اسلامی در بیانیه خود اعلام کرد تعلیق روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی حداقل کاری است که ممکن است این رژیم به آن توجه کند.این منبع در پایان افزود: پارلمان اردن در ماه «مه» گذشته با اکثریت آرا رای به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از این کشور داده بود اما دولت اردن از انجام این کار صرفنظر کرد.

 


بیست و سومین مراسم «اتحاد دو آلمان» با حضور صدها هزار شهروند آلمانی و شخصیت‌های بلندپایه سیاسی این کشور در اشتوتگارت برگزار شد.
مراسم دو روزه‌ «اتحاد آلمان» که از روز پنجشنبه آغاز شد، با سخنرانی تنی چند از مقامات سیاسی این کشور در خصوص «اتحاد تاریخی دو آلمان» و شادی صدها هزار آلمانی برگزار شد. با انعقاد قرارداد وحدت دو آلمان در سال 1990 همه ساله از سوم اکتبر جشن ملی با حضور گسترده مردم و مسئولان این کشور برگزار می‌شود. با وجود این اما تفاوت‌ها بین شرق و غرب آلمان همچنان خودنمایی می‌کند. با توجه به اظهارات «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان که به تازگی پیروزی بزرگی در انتخابات کسب کرده، می‌توان وجود این تفاوت‌ها را به وضوح دید. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران صدراعظم آلمان با مشارکت در این مراسم اظهار داشت که با گذشت 23 سال از اتحاد دو آلمان هنوز سطح زندگی شهروندان ایالت‌های غربی و شرقی این کشور متفاوت است.
مرکل به شمار بیشتر بیکاران و دستمزد کمتر شهروندان شرق آلمان اشاره کرد و گفت در این رابطه هنوز کارهای زیادی باقی است.
به گزارش پایگاه خبری دویچه‌وله، با گذشت 23 سال از اتحاد دو بخش آلمان، گرچه زیرساخت‌های ضروری اقتصادی در بخش شرقی این کشور فراهم شده‌اند، اما پیش‌داوری‌ها هنوز پا برجای است و مردم دو بخش این کشور هنوز خود را یک ملت متحد نمی‌دانند.
روز پنجشنبه در کنار بیست و سومین مراسم اتحاد دو بخش آلمان، روز «درهای باز مساجد» آلمان نیز برگزار شد. در این روز بیش از 1000 انجمن اسلامی فعال در آلمان درهای خود را به روی علاقمندان باز کردند.
روز درهای باز مساجد آلمان در سال 1997 برابر با سالروز اتحاد دو آلمان تعیین شد و هدف از آن اعلام همبستگی چهار میلیون مسلمان آلمان با دیگر ادیان این کشور است.
بنا به ارزیابی برنامه‌گذاران روز درهای باز مساجد آلمان، حدود 100 هزار تن از شهروندان آلمان، به ويژه غیرمسلمانان، از مساجد و انجمن‌های اسلامی موجود در این کشور بازدید می‌کنند.

 


همزمان با افزایش تهدیدات القاعده علیه ترکیه، رئیس‌جمهور سوریه گفت، آنکارا به خاطر حمایت از تروریسم تاوان سنگینی خواهد پرداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که شبه نظامیان «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» مرزهای ترکیه را از داخل سوریه تهدید می‌کنند، رئیس‌جمهور سوریه طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت، آنکارا به خاطر حمایت از تروریسم تاوان سنگینی پرداخت خواهد کرد.
«بشار اسد» تاکید کرد: فعالیت تروریست‌ها در آینده نزدیک بر خود ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.
وی افزود: تروریسم مانند عقرب است و نمی‌توان از آن در سیاست استفاده کرد، زیرا آنها (تروریست‌ها) در زمان مناسب در نیش زدن به انسان تردید نمی‌کنند.
بشار اسد گفت: آنچه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه درباره مردم سوریه گفته، مشتی دروغ است و او از تروریست‌ها حمایت می‌کند.
اسد بار دیگر از آنکارا خواست سیاست‌های مداخله‌جویانه خود در امور داخلی سوریه را تغییر دهد. رئیس‌جمهور سوریه خطاب به آنکارا گفت که هرگز ممکن نیست که شما از تروریسم به عنوان ابزار استفاده کنید و سپس خود را از همین تروریسم مصون نگه دارید. وی پیش‌بینی کرد که آتش تروریسم به زودی دامن ترکیه را خواهد گرفت.
اظهارات اسد در حالی صورت می‌گیرد که تهدیدات «داعش» علیه ترکیه جدی‌تر شده و این مسئله آنکارا را در وضعیت دشواری قرار داده است.
تاکنون مقامات ترک با دست و دلبازی تمام، به تروریست‌های داخل خاک سوریه کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کردند و حتی محموله‌های عربستان را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دادند، اما اکنون همین تروریست‌های وابسته به داعش ترکیه را تهدید به حملات انتحاری در اسلامبول و آنکارا کرده‌اند. بدتر از همه اینکه هم‌اکنون شمار زیادی از شبه نظامیان داعش در مناطق مرزی سوریه و در مجاورت ترکیه مستقر هستند.
واحد مرکزی خبر گزارش داد، آنکارا نیروهای خود را در مناطق مرزی سوریه تقویت کرده است.
در داخل ترکیه نیز نوعی دودستگی در مورد سوریه قابل مشاهده است؛ از یک طرف پارلمان ترکیه مجوز اعزام نیرو به سوریه در صورت نیاز را تمدید کرد و از طرف دیگر، مردم به همراه گروه‌های سیاسی و به ویژه ساکنان شهری‌های مرزی ترکیه دولت را به خاطر مداخله در سوریه به شدت سرزنش می‌کنند. «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوریخواه خلق» ترکیه دیروز گفت، هیچ یک از شهروندان ترک علاقه‌ای به جنگ با سوریه ندارد.
عملیات ارتش
به گزارش شبکه العالم، ارتش سوریه شهر «الخناصر» در مسیر المسلمیه- حلب را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرد؛ در این عملیات شمار زیادی از افراد مسلح کشته شدند. ارتش با تصرف این شهر اکنون می‌تواند کمک‌های دولتی را به مردم شهر حلب برساند.
محل استقرار شبه نظامیان وابسته به «ارتش آزاد» نیز در «درعا» زیر آتش توپخانه ارتش قرار گرفت.
مناطق «حرستا» و «حنینه الترکمان» از توابع شهر دمشق نیز دیروز شاهد درگیری شدید میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان بود. نیروهای ارتش توانستند شبه نظامیان را که قصد کنترل بزرگراه را داشتند، عقب برانند.
بازرسان شیمیایی
سازمان ملل از فعالیت بازرسان خود در داخل سوریه اعلام رضایت کرد. بر اساس بیانیه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، کارشناسان تسلیحاتی ناظر بر نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه کنترل پایگاه‌های شیمیایی این کشور را در دست گرفته‌اند. در این بیانیه آمده است: فعالیت مشترک بازرسان و مقامات سوریه برای کنترل پایگاه‌های شیمیایی آغاز شده است.
سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای در مورد روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه ابراز رضایت کرد و آن را امیدوارکننده خواند.
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد «بان کی مون» فردا در مورد فعالیت بازرسان در سوریه به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش می‌دهد.
سایر رویدادها
* تروریست‌های القاعده ضریح «ابوعاید» یکی از اولیای خدا را در شرق سوریه تخریب کردند.
یک مجسمه از هارون الرشید نیز در شمال شرق سوریه تخریب شد.
* «وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه گفت، جنگ داخلی این کشور تاکنون 16 میلیارد و 500 میلیون دلار خسارت برجای گذاشته است.
* تلویزیون سوریه گزارش داد، سازمان سیا آموزش تروریست‌های ضد سوری را در اردن گسترش داده است.

 

با وجود تشدید سرکوبگری رژیم آل‌خلیفه مردم بحرین بار دیگر علیه حاکمان این کشور تظاهرات کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گزارش، «پرس‌تی‌وی»، گروهی از مردم بحرین روز پنجشنبه با حضور در خیابان‌های جزیره ستره در شمال شرق این کشور در اعتراض به سرکوب‌های رژیم حاکم بر کشورشان دست به تظاهرات زدند.
بر پایه این گزارش، نیروهای امنیتی تحت حمایت نیروهای اشغالگر آل سعود با حمله به تظاهرکنندگان که شعارهایی علیه «سلمان بن‌حمد آل خلیفه»، ولیعهد و نخست‌وزیر رژیم حاکم بر بحرین سر می‌دادند، اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و جنگ و گریز با تظاهرکنندگان کردند.
همچنین معترضان بحرینی که با وجود سرکوب‌های قرون وسطایی حاکمان تحت‌الحمایه کشورهای غربی و عربی، هنوز به نهضت حق‌طلبانه خود ادامه می‌دهند، در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های مخوف آل‌خلیفه شدند.
در همین حال رژیم حاکم بر بحرین در اقدامی دیگر 10 شهروند بحرینی را در منطقه «المحرق» بازداشت کردند. مرکز حقوق بشر بحرین در این باره اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی وابسته به وزارت کشور بحرین اقدام به بازداشت 10 شهروند این کشور در منطقه المحرق کردند.
همچنین یک دادگاه جنایی وابسته به رژیم حاکم بحرین، چهار جوان شیعه دیگر این کشور را به حبس ابد محکوم کرد. این افراد متهم هستند که در روستای الدیز واقع در شرق منامه با مواد منفجره نیروهای امنیتی این رژیم را هدف قرار داده‌اند. یک منبع قضایی با اعلام این خبر گفت که حکم دوتن از متهمان به صورت غیابی صادر شده است.
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است که پادشاه بحرین صبح دیروز به طور مخفیانه با «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر در بیمارستان المعادی قاهره دیدار کرد. در این دیدار که یک ساعت و نیم طول کشید «حمدبن عیسی آل‌خلیفه» به مبارک قول داده است تمام تلاش خود را برای آزادی مبارک انجام دهد.
گفته می‌شود پادشاه بحرین برای اینکه شناخته نشود با لباس ورزشی به بیمارستان محل اقامت دیکتاتور مصر رفته است.
ائتلاف 14فوریه بحرین اعلام کرد که حاکم بحرین از زمان ورودش به مصر بارها با «سوزان مبارک»، همسر حسنی مبارک تلفنی گفت‌وگو کرده است.
گفتنی است دیدار سرکرده آل‌خلیفه در چارچوب تلاش‌های پادشاه عربستان و دیگر سران کشورهای عربی برای جلوگیری از افشای اسراری است که در اختیار خانواده مبارک است.

 


عامل بحران‌آفرین در کشورهای جهان چند روزی است خود دچار یک بحران تمام‌عیار سیاسی - اقتصادی شده است.
ایالات متحده آمریکا، عامل ایجاد بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشورهای مختلف دنیا مدتی است خود دچار بحرانی شده است که این بحران به تنهایی آبستن بحران‌های دیگری است. این کشور که از بدو تشکیل جمهوری اسلامی ایران با اعمال تحریم‌های گوناگون و ناجوانمردانه تلاش‌های ناموفق زیادی برای ایجاد بحران اقتصادی و به تبع آن بحران سیاسی و امنیتی برای ایران کرده، اکنون با پدیده «تعطیلی دولت فدرال» روبه‌رو شده که نوع واکنش‌های رهبران این کشور نشان می‌دهد لااقل تا روزهای آتی این مسئله لاینحل باقی خواهد ماند.
با ورود تعطیلی اجباری دولت فدرال آمریکا به پنجمین روز خود، نگرانی و اعتراض‌های مردم نیز به اوج خود می‌رسد.
با امروز، پنج روز از رفتن 800 هزار کارمند فدرال آمریکا به مرخصی «اجباری» می‌گذرد. محاسبات کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد این تعطیلی روزانه دستکم 300 میلیون دلار بر اقتصاد آمریکا خسارت وارد می‌کند. قربانی اصلی این وضع البته مردم آمریکا هستند که این روزها یک شوک اقتصادی کم‌سابقه را در زندگی خود تجربه می‌کنند. شوکی که با گذشت زمان قطعا خسارات شدیدتری بر زندگی آنها وارد خواهد کرد.
یکی از شهروندان معترض آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری یورونیوز لجبازی‌های کودکانه مقامات آمریکایی را عامل به وجود آمدن این وضع عنوان کرد و گفت: «این وضع مثل رفتار بچه‌ها است که بر سر اسباب‌بازی دعوا می‌کنند.»
شهروند دیگر آمریکایی با اشاره به اختلافات بین دولت دموکرات آمریکا با جمهوریخواهان بر سر تصویب بودجه گفت: «حس می‌کنم کنگره نمی‌تواند تصمیم بگیرد و احزاب نمی‌توانند با هم کار کنند. البته این مسئله تازگی ندارد و همه مردم این درد را احساس می‌کنند.»
یکی از کارکنان فدرال آمریکا نیز گفت با خانه‌نشینی او زندگی‌اش دچار بحران شده و نمی‌داند چگونه باید هزینه تحصیل فرزندان و اقساط خانه‌اش را پرداخت کند. اگر این تعطیلات به چند ماه برسد قطعا زندگی‌اش نابود می‌شود.
یورو‌نیوز همچنین از نتایج نظرسنجی خبر داده که نشان می‌دهد مردم نگران آمریکا خود را «گروگان منازعات سیاسی در کنگره» می‌دانند. البته این نگرانی مختص مردم نیست و نوع موضع‌گیری‌های رهبران این کشور حتی سیاستمداران را نیز دچار نگرانی‌های جدی کرده است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین موضع‌گیری‌های خود ضمن اعتراف به اینکه «ادامه تعطیلی دولت فدرال ضربات شدیدی به کشور و اقتصاد آمریکا می‌زند» تاکید کرده از خواسته‌اش کوتاه نخواهد آمد.
«اوباما» که سفرش به مالزی را لغو کرده روز چهارشنبه (یک روز پس از آغاز تعطیلی دولت) جلسه‌ای با سران کنگره در کاخ سفید ترتیب داد که نتیجه آن چیزی نبود جز بالا رفتن دعوا و اختلاف بین روسای جمهوریخواه و دموکرات مجلس سنا. «جان بینر»، رئیس‌جمهوریخواهان که «اوباما»‌ او را مسئول به وجود آمدن چنین وضعی معرفی کرده، با عصبانیت این جلسه را ترک کرد!
اوباما نیز در این جلسه گفت تا زمانی که جمهوریخواهان بودجه را تصویب نکنند، و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نخواهد شد!
تصمیم برای افزایش سقف بدهی‌های دولت مسئله دیگری است که باید در کنگره بحث شود اما سرنوشت این موضوع هم به بودجه و تعطیلی دولت گره خورده است.
جمهوریخواهان لایحه‌ای را تصویب کردند که اگر دولت فدرال تعطیل شد، ارتش همچنان مانند گذشته حقوق دریافت کند؛ اما گرچه براساس این لایحه نظامیان حقوق دریافت می‌کنند و مجبور نیستند به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند اما، معلوم نیست که دولت تا چه زمان بودجه برای پرداخت حقوق آنها داشته باشد. این وضع باعث نگرانی نظامیان آمریکایی نیز شده است. ژنرال «ریموند اودیرنو»، رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته تعطیلی دولت، به فعالیت‌های روزانه ارتش ضربه می‌زند. وی با تاکید بر اینکه دو طرف باید هرچه سریعتر اختلافات را کنار بگذارند هشدار داده عواقب ادامه چنین وضعی کار را برای ارتش آمریکا هم سخت خواهد کرد.
«چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن هشدار درباره عواقبی که تعطیلی دولت فدرال بر ارتش آمریکا می‌گذارد از جمهوریخواهان خواسته هرچه سریعتر لایحه بودجه دولت را تصویب کنند.
«جیمز کلاپر» رئیس مرکز اطلاعاتی آمریکا هم از خطرات چنین وضعی سخن راند و در جمع اعضای کنگره گفت که تعطیلی دولت فدرال به امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند.
در جریان جلسه چهارشنبه استماع بازرسی اطلاعات خارجی آمریکا، سناتور «چاک گراسلی» از ایالت آیوا سوالی را مطرح کرد که آیا با تعطیل شدن دولت فدرال، آمریکا همچنان ایمن باقی خواهد ماند؟
مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا پاسخ داد: من احساس می‌کنم که نمی‌توانم چنین ضمانتی را به مردم آمریکا بدهم.
گفتنی است،‌ پیامدهای این بحران با گذشت زمان و پس از اینکه تاثیر خود را روی قدرت خرید مردم گذاشت خود را نشان خواهد داد. تاثیرات روانی این مسئله اما از همان روزهای نخست اثر خود را روی بازار بورس آمریکا نشان داد. پیش‌بینی می‌شود علائم آشفتگی بزرگ اقتصادی آمریکا از واشنگتن آغاز شود چرا که ابتدا شاهد کاهش مصرف کارمندان فدرال به علت صرفه‌جویی خواهیم بود اما در صورت ادامه این وضع می‌توان انتظار داشت سایر بخش‌ها در سراسر آمریکا نیز دستخوش تحولات اقتصادی شوند که خوشایند کسی نخواهد بود.
آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته، دادگاه‌های آمریکا تنها تا 9 روز دیگر آن هم با استفاده از یک صندوق اضطراری قادر به ادامه فعالیت روزمره خود خواهند بود و پس از طی این مدت مجبور خواهند بود فقط به برخی پرونده‌های مهم رسیدگی کنند. مدارس نیز در آمریکا باز خواهند بود اما تا اطلاع ثانوی دیگر خبری از وام‌های دانشجویی و بورس‌های تحصیلی نخواهد بود.
نکته جالب توجه در این بین این است که نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد 46 درصد مردم دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را مسئول چنین وضعی می‌دانند و تفاوتی بین آنها نمی‌بینند.
یادآور می‌شود، اختلافی که باعث به تصویب نرسیدن بودجه و تعطیلی دولت فدرال شده به مخالفت جمهوریخواهان با طرح بیمه خدمات درمانی اوباما مربوط می‌شود.
جمهوریخواهان می‌خواهند اجرای این طرح برای یک سال به تعویق بیفتد اما دموکرات‌ها می‌گویند حاضر به پذیرفتن این «معامله» نیستند.
طرح بیمه خدمات درمانی همگانی، از اصلی‌ترین طرح‌های اوباما در زمان تبلیغ در دور اول و دوم ریاست جمهوری‌اش بود و کوتاه آمدن از آن هم می‌تواند برای دموکرات‌ها عواقب بدی در انتخابات بعدی داشته باشد.
این طرح اوباما بعد از تصویب در دو مجلس قانونگذاری آمریکا لازم‌الاجرا شد و بعدا با شکایت جمهوریخواهان به دیوان عالی آمریکا رفت و در آنجا این قانون مطابق با قانون اساسی آمریکا شناخته شد.
دموکرات‌ها همین موضوع را دلیل کافی می‌دانند برای اینکه این قانون باید اجرا شود و بر سر آن «معامله» نمی‌کنند.
ناظران سیاسی اروپایی معتقدند ادامه این وضع دولت فدرال را در آستانه فروپاشی قرار خواهد داد.

 


مردم مالزی مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور در آستانه سفر اوباما تجمع اعتراضی برپا کردند.
مسلمانان معترض مالزی در شهر کوالالامپور دیروز با حمل پلاکاردهائی در مخالفت با سفر اوباما و جان کری، شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.
روی این پلاکاردها نوشته شده بود: «مسلمانان مالزی، اوباما را نمی‌پذیرند»، «آمریکا، محور شرارت»، «دست‌های آمریکا را از سرزمین مسلمانان قطع کنید»، «نه اوباما نه کری، ما به شما در اینجا نیازی نداریم»، سیاست‌های امپریالیستی خود را متوقف کنید».
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از خبرگزاری فرانسه از کوالالامپور، «نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، اوباما به خاطر مشکلات مربوط به تصویب لایحه بودجه در کشورش سفر خود به مالزی را به وقت دیگر موکول کرده است.
براساس این گزارش، قرار بود اوباما 11 اکتبر (19 مهر) در سفر خود به جنوب شرق آسیا به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (اپک)، از مالزی هم دیدن کند.
رسانه‌های مالزیایی همچنین به نقل از نخست‌وزیر این کشور عنوان می‌کنند که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، به جای اوباما به مالزی سفر می‌کند.
نشست بین‌المللی سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (آپک) قرار است روز دوشنبه (پس‌فردا) در جزیره بالی اندونزی و نشست کشورهای شرق آسیا در برونئی برگزار می‌شود.

 


حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات هزاران نفری طرفداران اخوان المسلمین درپایتخت و شهرهای بزرگ مصریک کشته و بیش از 50 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ها ، عصردیروز نیروهای امنیتی و نظامی مصر با هزاران نفر از طرفداران اخوان و "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصرکه سعی می کردند وارد میدان التحریر قاهره شوند درگیرشدند. تظاهرکنندگان خواستارکناره گیری نظامیان از قدرت شدند. در برخی از شهرهای دیگرمصرنیز درگیری هایی میان نظامیان و مردم رخ داد. آخرین آمارها حاکی است که درگیری های قاهره یک کشته و حدود 20 زخمی درمیان هواداران مرسی برجای گذاشت. در زد وخورد های خیابانی شهر اسیوط هم 26 معترض زخمی شدند. تعداد کل زخمی های دیروز بیش از 50 نفراعلام شد.
این راهپیمایی ها جدی ترین تلاش اخوان المسلمین در بیان درخواست های خود از 14 اوت (23 مرداد) تاکنون به شمار می رود.
یک شاهد به رویتر گفت نظامیان ارتش به طرف طرفداران اخوان‌المسلمین در میدان تحریر قاهره تیر جنگی شلیک و از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
شمار زیادی از هواداران اخوان تلاش کردند به کاخ ریاست جمهوری مصر نزدیک شوند اما پلیس از حرکت آنها جلوگیری کرد.
در شهرهای اسکندریه و دلتای نیل نیز درگیری هایی بین طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای دولتی مصر رخ داد.
اخوان المسلمین پس از سرنگونی مبارک در قیام مردمی سال 2011 مصر موفق شد در دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیروز شود.
مصر از زمان سرنگونی مرسی توسط "عبدالفتاح السیسی" فرمانده ارتش این کشور با ناآرامی های سیاسی و اقتصادی روبرو است.
خشونت های دیروز مصر یک روز پس از مذاکرات "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات دولت مصر ، السیسی و دو نفر از رهبران اخوان المسلمین در قاهره رخ داد.
اواسط ماه اوت در پی حمله نیروهای امنیتی به محل تحصن طرفداران اخوان المسلمین در قاهره ، صدها نفر کشته شدند. پس از آن نیز بسیاری از رهبران ارشد اخوان المسلمین بازداشت شدند.
در همین حال، «ائتلاف حمایت از مشروعیت» اعلام کرد روز یکشنبه (فردا) به میدان التحریر باز می‌گردند تا در چهلمین سالروز جنگ ششم اکتبر راهپیمایی کنند. این فراخوان تنها یک روز پس از اعلام دولت موقت مصر برای حضور طرفداران دولت در این میدان برای شرکت در تظاهرات ششم اکتبر صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه طی ناآرامی‌های چند ماه اخیر بین طرفداران و مخالفان دولت موقت درگیری‌های خونینی روی داده، همزمانی حضور طرفداران دو طیف می‌تواند،‌ ناآرامی‌ها در قاهره را تشدید کند.
تایید حکم دادگاه
منابع خبری در مصر اعلام کردند حکم دادگاه این کشور برای منع فعالیت‌های اخوان‌المسلمین و مصادره اموال این حزب به تایید رسید. دولت مصر اعلام کرد علاوه بر دارائی‌ها و ساختمان‌های اخوان المسلمین، خدمات اجتماعی گسترده‌ای که در اختیار این حزب بوده از جمله مدارس، موسسات خیریه و بیمارستان‌ها نیز مصادره می‌شوند.دادگاه مصر اخیرا به منع فعالیت اخوان المسلمین حکم داده بود و اکنون این حکم پس از مهلت استیناف، تایید شده است.

 


آمریکا و ژاپن پس از 16 سال در توافقنامه امنیتی خود بازنگری و به رغم اعتراض‌های مردمی همکاری‌های نظامی خود را تقویت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس این توافق پس از اجلاس وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن در توکیو حاصل شد.
نشست کمیته امنیتی آمریکا- ژاپن معروف به نشست 2+2 روز پنجشنبه در توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد و دو طرف بعد از 16 سال بر بازنگری معاهده امنیتی میان دو کشور تاکید کردند.
در این نشست که «چاک هاگل» وزیر دفاع و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «فومیو کیشیدا» وزیرخارجه و «اتسونوری اونودرا» وزیر دفاع ژاپن حضور داشتند دو طرف بعد از مذاکرات نتیجه‌گیری کردند که منافع دو کشور در صلح و ثبات منطقه‌ای است و از این رو نیاز به تعهدات جدید بین واشنگتن- توکیو و دیگر شرکای منطقه‌ای است.
کری و هاگل در این نشست بر لزوم تقویت قابلیت‌های مشترک میان آمریکا و ژاپن در زمینه فضا و فضای سایبری علاوه بر دیگر تجهیزات نظامی تاکید کردند.همچنین ژاپن و آمریکا درباره استقرار هواپیماهای بدون سرنشین از سال 2014 و هواپیماهای جاسوسی در خاک ژاپن توافق کردند.
همکاری‌های دفاعی و امنیتی ژاپن در سال 1978 میان آمریکا و ژاپن تنظیم شد و بعد از پایان جنگ سرد در سال 1997 مورد بازنگری قرار گرفت. در نشست وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن طرفین توافق کردند که به دلیل تغییرات ژئوپلتیک در منطقه و نیازهای جدید این معاهده مجددا مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
در نشست 2+2 همچنین مقرر شد که توافق سال 2009 درباره انتقال تفنگداران دریایی آمریکا از اوکیناوا به منطقه‌ای دیگر بازبینی مجدد صورت بگیرد.
آمریکا دارای بیش از 48 هزار نیروی نظامی در ژاپن است که بیشتر آنها در پایگاه هوایی فوتنما در اوکیناوا مستقر هستند.

 


یک خودرو که قصد داشت با عبور از موانع امنیتی وارد محوطه کنگره آمریکا شود، با شلیک نیروهای پلیس و مرگ راننده آن، متوقف شد. این حادثه مجالس سنا و نمایندگان را به طور موقت به تعطیلی کشاند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «کیم داین» رئيس پلیس منطقه ساختمان کنگره در واشنگتن به خبرنگاران گفت، عصر پنجشنبه یک خودروی مشکی قصد داشت با عبور از موانع امنیتی وارد محوطه کنگره شود. اما نیروهای پلیس مخفی کوشیدند این خودرو را متوقف کنند. به گفته این فرمانده پلیس، خودروی مذکور با یک خودروی پلیس تصادف کرد و سپس راننده آن که یک زن بود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. به گفته وی، این حادثه جراحت دو نیروی پلیس را نیز در پی داشت. علاوه بر راننده خودروی مذکور، یک دختر بچه نیز در خودرو حضور داشت؛ اما به وی آسیبی نرسید.
علت جراحت دو پلیس مذکور، برخورد خودروی فوق به آنها اعلام شده است.
در پی وقوع این حادثه، مجالس سنا و نمایندگان آمریکا تعطیل شد و پلیس تحقیقات را آغاز و بالاخره اعلام کرد، این حادثه تروریستی نبوده است. رسانه‌ها هم این ادعای رسمی پلیس و مقامات آمریکا را پذیرفتند. و درباره آن کنکاش نکردند. به هر حال، اگر منظور از غیرتروریستی بودن، غیرسیاسی بودن است، این سؤال پیش می‌آید که چرا راننده خودرو قصد داشته است خود را به ساختمان کنگره برساند؟
«فرانک شوئینگ» شهروند آمریکایی که شاهد ماجرا بوده است، به خبرنگاران گفت: «ما دیدیم یک دستگاه خودروی سواری وارد محوطه شد. به نظر ‌می‌رسید احتمالاً از برخی موانع امنیتی عبور کرده است و چند خودروی پلیس نیز آن را تعقیب می‌کردند. بالاخره ماموران پلیس خودرو را متوقف کردند، آن را محاصره و سپس اسلحه‌های خود را به سمت راننده نشانه رفتند و از او خواستند پیاده شود. در این لحظه، راننده به سمت یکی از خودروهای پلیس دنده عقب گرفت و پس از برخورد با آن دوباره از محل گریخت. راننده به سمت پشت ساختمان (کنگره) رفت و بعد صدای مهیبی شنیدیم که احتمال می‌دهم بر اثر تصادف بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10