(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 13 مهر 1392 - شماره 20608

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سایه روشن نرمش قهرمانانه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
وسط خال (گفت و شنود)
نیویورک تایمز: تصور مذاکره ایران با آمریکا از موضع ضعف پنداری ساده‌لوحانه است
سومین دیدار ظریف با بان‌کی‌مون در نیویورک
دیلی‌بیست: علت تعویق تحریم‌ها بر ضد ایران تعطیلی دولت آمریکا است
کری: دستیابی به توافق منوط به گام‌های عملی ایران است!
به شبکه‌های جاسوسی نمی‌شود گفت ان‌شاءالله گربه است! (خبر ویژه)
خاتمی نگفت که...! (خبر ویژه)
اسرائیل: مذاکره آمریکا با ایران خوب است با این شرایط! (خبر ویژه)
دربست در خدمت اسرائیل! (خبر ویژه)
درگذشت همکار
 


انعطاف و نرمش در حوزه دیپلماسی به چه معناست و چه ابعادی را شامل می‌شود؟ به نظر می‌رسد این بحث با سایه روشن‌هایی مواجه است و باید از آن ابهام‌زدایی شود. البته اصل موضوع در جای خود نیازمند تحلیل و تبیین است اما شاخ و برگی که در حوزه عملیات روانی به آن داده می‌شود، ضرورت تبیین را دو چندان می‌کند. پرسش می‌شود که آیا این نوعی عقب‌نشینی است؟ آیا تابو شکسته و پایان شعار مرگ بر آمریکا فرا رسیده است؟ آیا می‌توان ماجرای اخیر را با ماجرای پذیرش قطعنامه 598 در سال 1367 یا با حوادثی نظیر صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) مقایسه کرد؟ نقشه و تدبیر مهندسی شده از سوی رهبر معظم انقلاب کدام است؟ و آیا آنچه در عمل اتفاق می‌افتد عمل به اجزاء این تدبیر است؟
افق نگاه در تحلیل این بحث مهم، اولویت دارد. به یقین می‌توان گفت شرایط امروز انقلاب و نظام اسلامی ما با شرایط روزگار پذیرش قطعنامه 598 یا صلح امام حسن(ع) و صلح حدیبیه تفاوت‌های مهمی دارد اما حتی درباره همین مقاطع نیز یک قانون کلی الهی وجود دارد و آن اینکه به تعبیر آیه 49 سوره طور «ام یریدون کیداً فالّذین کفروا هم المکیدون. آیا [دشمنان] می‌خواهند مکر کنند و برای تو نقشه بچینند؟ پس کافران در دام و مکر الهی قرار دارند». این افق نگاه بالاتر چنان طمأنینه و آرامشی به جامعه دینی می‌دهد که بتواند حتی در سخت‌ترین شرایط ضمن کار بست بهترین تدبیرها، سوراخ دعا را گم نکند و بداند که اصل اسباب و تدبیر‌ها از آن پروردگار است. حکمتی در این میان وجود دارد و آن منطق آیه 104 سوره نساء است که می‌فرماید «و در تعقیب دشمن سستی نکنید که اگر رنجی به شما رسید پس به آنها نیز مانند شما رنجی رسید و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنها امید ندارند و خداوند دانا و حکیم است». انسان و جامعه مومن در کار بست انواع تدبیرها کوتاهی نمی‌کند اما باور او همان منطق امام سجاد علیه‌السلام در دعای هفتم صحیفه سجادیه است. «یا من تُحَلُّ به عقد المکاره... ای خدایی که گره ناگواری‌ها به دست او گشوده می‌شود و تند و تیزی سختی‌ها با او کُند می‌گردد. ذلّت لقدرتک الصّعِاب و تسببّت بلطفک الاسباب. دشواری‌ها با قدرت تو نرم می‌شود و اسباب تأثیر به لطف تو اثر گذار وکارگر می‌شوند».
مدل «امت- امام» با همین تلقی بود که معجزه پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی‌های زنجیره‌ای پس از آن را رقم زد. اگر نه، با حساب‌های عادی و مادی کجا می‌شد با رژیم پهلوی معارضه کرد چه رسد اعلام استقلال از ابرقدرت‌ و کدخدای جهان؟ تلقی ملت ما از آمریکا و مرزبندی با این رژیم استکباری آن‌گونه که القا می‌شود صرفا یک تابو - ترس موهوم - نیست و صرفا هم به 35 سال گذشته برنمی‌گردد. البته عملکرد آمریکا در این 35 سال پس از انقلاب، انزجار ملت ایران از رژیم آمریکا را رو به تصاعد برده اما این دروغ القایی است که گفته شود روابط ایران و آمریکا صرفا به خاطر انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه ماجرای گروگان‌گیری رو به تیرگی نهاد. تاریخ ظلم‌های دولت آمریکا علیه ملت ایران 60 ساله است و نه 35 ساله. 60 سال ستم، توهّم نیست بلکه رنج تاریخی جاری علیه ملت عزیز و ستم‌ناپذیر ایران است. شعار مرگ بر آمریکا شعار فطری و انسانی و اسلامی ملتی است که در این 6 دهه جز جنایت، خیانت، گردن‌کشی و زورگویی از رژیم آمریکا ندیده است. چنین رنجی فراموش‌‌شدنی است؟ آیا فریاد مرگ بر آمریکا یک بخشنامه است که امروز باشد و فردا لغو شود؟ می‌گویند همان‌گونه که مرگ بر شوروی نمی‌گویید مرگ بر آمریکا هم نگویید و پاسخ این است که شعار مرگ بر شوروی مستجاب و بنابراین سالبه به انتفای موضوع شد. ان‌شاءالله هر وقت هم استکبار آمریکا فرو پاشید یا به تعبیرحضرت امام(ره) آمریکا آدم شد، شعار مرگ بر آمریکا نیز سالبه به انتفای موضوع می‌شود اما تا استکبار و ستم کاخ‌سفید هست، شعار مرگ بر آمریکا نیز در اقصا نقاط عالم جاری خواهد شد که این یکی از انسانی‌ترین شعارهای ملل دنیاست.
اما درباره تاکتیک نرمش قهرمانانه باید گفت در جریان اجرای آن قرار نیست از حقوق و اصول ملت ایران عقب‌نشینی شود. البته «نرمش قهرمانانه» یک نقشه راه و یک مدل کلان است که می‌تواند عالی، ضعیف یا بد به اجرا درآید، مانند نقشه مهندسی یک بنای بلند که ممکن است درست یا آمیخته با اشتباه اجرا شود. دشمن هنوز نمی‌داند در عمق فکر و تدبیر رهبر حکیم انقلاب چه می‌گذرد؟ به همین دلیل در برابر مهندسی حضرت آیت‌اله خامنه‌ای منفعل شده است. اواخر فروردین سال 1391 روزنامه نیویورک‌تایمز به درماندگی سازمان سیا در این زمینه اذعان کرد و نوشت «سازمان سیا دائما بیانات رهبر عالی ایران را رصد می‌کند اما مشکلی در این میان وجود دارد. او همواره با زبان دین سخن می‌گوید و تحلیل این مطالب برای تحلیل‌گران سرویس جاسوسی آمریکا دشوار است». انتشار این تحلیل مقارن با همان ایامی بود که هفته‌نامه فرانسوی نوول ابزرواتور در گزارشی تصریح کرد «سرنوشت خاورمیانه در دستان رهبرایران قرار دارد؛ مردی که براساس سنت شیعی و به نشانه سیادت، عمامه مشکی بر سر دارد». مسئله اتاق فکرهای اطلاعاتی آمریکا، تدبیر مردی الهی است که تیرماه 1390 نشریه نشنال ریویو درباره هنرنمایی و ابتکارات وی اذعان کرد «آمریکا در چند جبهه از جمله لبنان و عراق و افغانستان در حال باختن به ایران است... و بهار انقلاب‌های عربی، بهار آیت الله خامنه‌ای است.»
اشراف وسیع و افق نگاه گسترده همان ویژگی‌ای بود که باعث شد نقشه مهندسی شده دشمن برای انتخابات خرداد 92 ایران - که از میانه سال 1390 به اجرا گذشته شده بود و می‌خواست ملت ایران را فلج کند تا به تعبیر هیلاری کلینتون در برابر آمریکا زانو بزنند - به سرانجام نرسد و «حماسه سیاسی» با مشارکت 73 درصدی مردم رقم بخورد. در 8-7 ماه منتهی به انتخابات این رهبر حکیم انقلاب بود که فراتر از رقابت‌های تند و تیز احزاب و گروه‌ها، به مهندسی حماسه سیاسی پرداخت تا یک ملت بزرگ در روز 24 خرداد سیلی جانانه به صورت دشمن بزند. پس از سیاه‌نمایی زنجیره‌ای معاون و وزیر خارجه آمریکا علیه انتخابات ایران، «شورای امنیت ملی آمریکا» نیز احساس وظیفه کرده بود 22 خرداد به میدان بیاید و اعلام کند «آمریکا انتخابات ایران را آزاد نمی‌داند و به رسمیت نمی‌شناسد». در آن فضای تبلیغاتی سنگین، مقتدای انقلاب به تقویت انسجام در جبهه داخلی در برابر جبهه دشمنان و بیگانگان اهتمام داشتند و از همه دعوت کردند پای صندوق‌های رأی بیایند و حتی فرمودند «ممکن است بعضی‌ها حالا به هر دلیلی نخواهند از نظام جمهوری اسلامی حمایت بکنند اما از کشورشان که می‌خواهند حمایت کنند آنها هم باید بیایند پای صندوق رأی ... کشور ما دشمن دارد، معارض دارد. در عرصه بین‌المللی، دشمن بین‌المللی دشمنی نیست که با رودربایستی و با من بمیرم تو بمیری کنار بکشد، در دنیای سیاست این جوری نیست که با رودربایستی بگوییم، طرف را خجالت زده کنیم مثلا عقب بکشد. نه خیر، هر چه شما ضعف نشان بدهید، او می‌آید جلو، هر چه شما عقب بکشید او جری‌تر می‌شود. این را ما تجربه کردیم، یک جاهایی عقب کشیدیم دشمن ما جری‌تر شد. یک چیزی او گفت، ما به خیال مصلحتی حرف او را قبول کردیم، دیدیم پایش را گذاشت روی آن حرف؛ یک قدم آمد جلو؛ دشمن این جوری است. در مقابل دشمن بین‌المللی با اراده خود، با احساس عزت، با اعتماد به این ملت و با توکل به خدای بزرگ و با حسن خلق به وعده الهی بایستی راه را انتخاب کرد...».
آن مشارکت 73 درصدی اولین سیلی به دشمنان 60 ساله - و بعضا 150 ساله - ملت ایران بود. البته کینه چنین ملتی از دل دشمنان او بیرون نمی‌رود، همان‌گونه که سیاستمدار اطلاعاتی در قواره رابرت گیتس سالها پیش گفت «ایرانی میانه‌رو و معتدل وجود ندارد. ایرانی معتدل، ایرانی مرده است»! بنابراین دولت- ملت ایران در اجرای تاکتیک نرمش قهرمانانه فراموش نمی‌کند که نگاه آمریکا قبل از انقلاب به دموکراسی در ایران چه بود- که آن را پیش پای مطامع نامشروع خود قربانی کرد - و بعد از انقلاب در برابر تحقق مردم سالاری چه دشمنی‌هایی‌ با اصل این حاکمیت ملی (فارغ از گرایش سیاسی صاحب‌منصبان در ادوار مختلف) نشان داد. هدف از نرمش قهرمانانه، از یک سو خلع سلاح تبلیغاتی دشمن در حوزه بهانه‌جویی و از سوی دیگر گشودن مسیر حرکت به جلو (پیشرفت) است. معلوم است که اگر 3 سال پیش سوخت 20درصد رآکتور تهران را به ما می‌فروختند ما نیازی نمی‌دیدیم رأسا به غنی‌سازی 20درصد و تولید سوخت مربوطه مبادرت کنیم و اگر تهدید به نقض قوانین بین‌المللی و بمباران تاسیسات اتمی ما نمی‌کردند، ضرورتی نداشت تاسیسات فردو را در اعماق زمین ایجاد کنیم. در واقع بد ذاتی و بدعهدی‌های غرب به ویژه رژیم آمریکا بود که باعث شد طیفی از توافقات در تهران (سعدآباد)، بروکسل، ژنو و اسلامبول به سرانجام نرسد اکنون نیز همین امر طرف ایرانی را دچار تردید می‌کند که چرا باید غنی‌سازی 20 درصد را متوقف یا تاسیسات فردو را تعطیل کند؟
نرمش قهرمانانه در حقیقت راستی‌آزمایی مشخص غرب و آمریکا در حوزه چالش هسته‌ای است. ما با اعتمادسازی مشکلی نداریم اما این اعتمادسازی جاده دو طرفه است. «سلاح اتمی برای هیچ‌کس، استفاده صلح‌آمیز از فناوری اتمی برای همه» شعار بی‌تبعیض جمهوری اسلامی است. پای رژیم جعلی صهیونیستی با این شعار گیر است همان‌گونه که برخی رژیم‌های غربی. اگر طبق ان‌پی‌تی، غنی‌سازی حق همه اعضای آژانس است، جمهوری اسلامی پای این حق خود می‌ایستد و اگر ساختن و داشتن بمب‌اتمی ممنوع است، این ممنوعیت باید همه را در بگیرد. در ذیل چنین بحث راهبردی است که می‌توان وارد جزئیات شد اما باید آخر مذاکره، همین اول کار تعریف و ترسیم شود و مانند 10 سال قبل نباشد که انجام هر عمل اعتمادساز، اولا یکطرفه بود و ثانیا توقعات جدید را پیش کشید و تازه آخر سر معلوم شد که پروژه فریبکارانه آمریکا و غرب، تعطیلی تمام برنامه هسته‌ای ایران بوده است. بنابراین اکنون نه غنی‌سازی 20 درصد، نه تأسیسات فردو، نه پروتکل الحاقی و نه راکتورآب سنگین اراک یا هر مصداق مشابهی نمی‌تواند موضوع مذاکره باشد. ابتدا باید آمریکا و غرب بپذیرند که به حقوق و تعهدات معاهده ان‌پی‌تی به عنوان تنها مکانیزم توافق‌ساز متعهدند تا سپس بتوان توافق محتمل را مرحله‌بندی کرد و البته این توافق به هیچ‌وجه نمی‌تواند به حقوق‌اساسی ایران لطمه بزند.
و سرانجام اینکه مراقب باشیم توپی که با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب در زمین دشمن افتاده، با بد‌فهمی و سوءرفتار به زمین ملت ایران باز گردانده نشود. همچنین باید مراقب تقسیم کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و در زمین آنها بازی نکرد. جدایی و اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی افسانه است و آخرین شاهد، سخنان جوزف بایدن معاون اوباماست که در نشست هفته گذشته جی استریت تأکید کرد «هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به اندازه اوباما به اسرائیل خدمت نکرده‌اند. اگر اسرائیل وجود نداشت آمریکا برای حمایت از منافع خود ناچار به ایجاد آن می‌شد و ما اسرائیل را باید می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد».

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* نتانیاهو در سازمان ملل ادعا کرد اگر هیچ کشوری با ما همراهی نکند به تنهایی با ایران مقابله می‌کنیم. به این نخست‌وزیر بی‌عقل رژیم جعلی باید گفت شما در برابر مردم غزه و در محاصره که در کنار مرز شما بود عاجز ماندید حال در برابر قدرت صدها لشکر و تیپ و هزاران موشک دوربرد و میلیون‌ها رزمنده جان برکف سپاه و ارتش جمهوری اسلامی که می‌توانند در ظرف کمتر از یک ساعت تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کنند تاب مقاومت دارید؟ اگر باور ندارید امتحان کنید.
طاهری
* یادداشت مدیر مسئول کیهان با تیتر «گریه‌های خنده‌دار» کاملاً مستند بود و بعد از اشاره به چند امتیاز جدید که آقای روحانی و آقای ظریف در اظهارات خود به اسرائیل داده‌اند پرسیده بود با این وجود چرا باید نتانیاهو از نتیجه مذاکرات عصبانی باشد. اما، اصلاح‌طلبان به جای اینکه به این سوال دقیق پاسخ دهند دست به ناسزاگویی علیه مدیرمسئول کیهان زده‌اند. از قول بنده بنویسید: عصبانیت اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که باز هم کیهان به خال زده و دست بعضی‌ها را رو کرده است.
افسری از تهران
* آقای رئیس‌جمهور کشورمان گفته است وقتی دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا را نپذیرفتم رسانه‌های خارجی این کار را تحقیر اوباما دانستند فلذا تصمیم گرفتم با او تلفنی تماس داشته باشم. بنده عرض می‌کنم شاد کردن دل یزید زمان آیا به قیمت خون به دل ملت خود کردن ارزش دارد؟
علوی
* به اوباما توصیه می‌کنم هرچه زودتر گزینه نظامی‌اش را در مورد ایران عملی کند تا درسی را که به صدام ملعون دادیم طوری به او بدهیم که اسمش را فراموش کند.
8894---0936
* والله و بالله تنها راه کوتاه آمدن آمریکا فقط و فقط اقتدار کامل سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی کشورمان ایران اسلامی است. تا این امر محقق نشود هر نوع برقراری ارتباط با آمریکایی‌ها به نفع آنان تمام خواهد شد.
2038---0911
* وقتی یادداشت دهم مهر ماه کیهان، گریه های خنده دار را با اظهارات اوباما و نتانیاهو در مورد ایران و روسیاهی غرب‌گراها و روزنامه‌های زنجیره‌ای را کنار هم می‌گذارم و در ذهنم مرور می‌کنم به مانند همیشه به تحلیل‌های شما و پیش‌بینی شما از مسائل روز آفرین می‌گویم. موفق باشید.
2081---0916
* تشکر عمیق خود را از کیهان اعلام می‌کنم. جدا دست مدیر مسئول و همکاران درد نکند که ذهن مردم را روشن، دل ملت را شاد و چشم دشمن را کور کرد.
شجاع از بوکان
* همان‌طوری که پیامبر اعظم(ص) بر تحریم و محاصره اقتصادی دشمن صبر کردند تا خداوند گره‌گشایی کرد شایسته است دولتمردان ما با کمک مردم نیز با اقتدا به قرآن کریم و اهل بیت(ع) با صبر و بردباری به جنگ محاصره اقتصادی و تحریم بروند. با لبخند به استقبال شیطان بزرگ رفتن مشکلی را حل نمی‌کند.
گلرنگی از قم
* حاکمیت در آمریکا به دست صهیونیست‌هاست و با این طیف نمی‌توان با سیاست لبخند وارد مذاکره شد چرا که پاسخگو نیست همچنان که این روش را دولت اصلاحات هم در پیش گرفت و تلاش می‌کرد تا راهی برای مذاکره باز کند ، ولی ایران محور شرارت معرفی شد. با توجه به آموزه‌های دینی ما راه خطا رفته را دوباره رفتن روا نیست.
فهیم‌زاده از اهواز
* امروز هر بچه دبستانی نیز به فریبکاری شیطان بزرگ آشناست. در ضمن آمریکایی‌ها خیانت و جنایتی نمانده که علیه ایران انجام نداده باشند اگر هم کاری نکرده‌اند از انجام آن عاجز بوده‌اند. مردم با کمبودها می‌سازند فقط باید دست دلالان رابطه با آمریکا در کشور قطع شود.
0348---0919
* اگر رابطه با آمریکا ثبات می‌آورد در حال حاضر باید خاندان شاه در ایران حکومت می‌کردند.
3571---0912
* در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست محترم جمهوری برخی رئیس‌جمهور سابق را جنگ‌طلب و مساوی با طالبان دانستند. اما امروز باز رئیس‌جمهور آمریکا صحبت از روی میز بودن گزینه نظامی می‌کند پس چه فرقی کرده؟ باید قبول کرد که دشمن دشمن است و کاری به لحن نرم و یا محکم دولتمردان ایرانی ندارد.
رحیمی
* چند شب قبل وقتی آقای آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی در مورد شعار حمله آمریکا به ایران گفت اوباما در محاصره است ما او را درک می‌کنیم حمله به ایران مهم نیست باید مجری سوال می‌کرد، چطور در سازمان ملل اعلام می‌کند ما قصد براندازی ایران را نداریم و به فاصله چند روز اعلام می‌کند گزینه نظامی روی میز است؟ این تناقض نیست و یا در برابر بخش دیگر سخنان آقای آشنا که گفت شاید این مذاکرات صورت گرفته هیچ سرانجامی هم نداشته باشد باید گفته می‌شد پس چه ضرورتی بر انجام کاری که هیچ سرانجامی ندارد صورت می‌گیرد. آیا از یک سیاستمدار انجام کار عبث تعجب‌انگیز نیست.
عشقی
* رابطه و دوستی با آمریکا را با چه قیمتی می‌خواهیم؟ خدا را شکر که خوشرویی فریبکارانه آمریکا سه روز بیشتر طول نکشید.
1183---0912
* ما ملت انقلاب ایران هر سیاستی را که علیه دشمنان بشریت یعنی آمریکا و اسرائيل باشد پشتیبانی می‌کنیم و در این راه از تهدید و تشر هیچ قدرتی نمی‌هراسیم.
9005---0913
* چرا رئیس‌جمهور در مصاحبه با خبرنگاران در قلب سرزمین دشمن ابراز می‌دارد که اقتصاد ایران، بدتر از آن است که قبلا فکر می‌کردم؟ با این بیان طبیعی است اگر آمریکای شیطان صفت بگوید اثرات تحریم‌ها را هم دیدم پس بر تحریم‌ها باید افزود؟!
9371---0911
* عده‌ای فریب خورده در داخل با دشمن خارجی درصدد برآمده‌اند که رابطه بین مردم و ولایت را ضعیف و شکننده کنند. اما هر بار که خواسته‌اند کاری انجام بدهند دست رد به سینه آنها زده شده است. پیوند بین مردم و آرمان‌های انقلاب از جمله ولایت ناگسستنی است به طوری که فشارهای اقتصادی نیز نتوانسته موجب شکاف بشود.
6091---0915
* از نیروهای اصول‌گرا درخواست داریم با برگزاری همایش بررسی ابعاد و تبعات فتنه 88 افکار عمومی را بیشتر روشن کنند.
7355---0912
* از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که در برابر اقدامات غیرقانونی و جناحی سرپرست وزارت علوم کوتاه نیایند و به جد علت تغییرات روسای دانشگاهها بویژه رئیس دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و رئیس دانشگاه آزاد و... را از او بازخواست کنند. یکی 29 سال رئیس دانشگاه است ولی دیگری را 18 ماه بیشتر تحمل نمی‌کنند!
علیمردانی
*‌ بسیاری از داروهای ضروری مردم هنوز هم با کمبود مواجه است و با قیمت‌‌های گزاف عرضه می‌شود. از مسئولین وزارت بهداشت درخواست می‌شود به جای شعار با جدیت وارد عمل شوند و مشکل فعلی را مرتفع نمایید مثلا یک اسپری 50-40 هزار تومانی سال گذشته به 120 هزار تومان رسیده آمپول دیفرلین 60 هزاری به 230 هزار تومانی رسیده، شیاف آنتی هموروئید و پودر او.آر‌.اس در بازار بسیار کم است.
دکتر طوسی‌زاده - اصفهان
با سلام و تشکر از کیهان در پیگیری حقوق معلمان؛ چرا آموزش و پرورش حقوق معلمان حق‌التدریس در ماه‌های اردیبهشت و خرداد را پرداخت نمی‌کند. خواهشمند است این موضوع را پیگیری کنید.
تهرانی و چند تلفن مشابه
* برخی از پروژه‌های زیرمجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به علت نداشتن بودجه تعطیل و باعث بیکاری بسیاری از جوانان بومی شده است و اداره کار عسلویه مملو از جمعیت جویای کار است. از دولت تدبیر وامید درخواست رسیدگی دارم.
9271---0917

 


گفت: اصحاب فتنه و سایت‌های اجاره‌ای از نظر کیهان درباره این که ابراز نگرانی نتانیاهو از روند مذاکرات نیویورک دروغ است بدجوری عصبانی شده‌اند.
گفتم: آیا هیئت اعزامی ایران، در سفر نیویورک، علیه اسرائیل موضع جدیدی گرفته بود که تاکنون سابقه نداشته باشد؟!
گفت: معلوم است که نه!
گفتم: مگر تائید هولوکاست و اشاره تلویحی به موجودیت اسرائیل در سفر نیویورک و این ادعا از سوی یکی از حامیان اصلی دولت که با اسرائیل سر جنگ نداریم! به نفع اسرائیل نبود؟
گفت: البته که بود!
گفتم: خب! با این حساب نتانیاهو بایستی از خوشحالی با دُمش گردو بشکند نه این که به قول آقایان، عصبانی باشد!
گفت: ایول! پس تیتر کیهان دقیقا به خال خورده که آنها به جای اینکه برای نفی نظر کیهان دلیل بیاورند، فقط فحش و ناسزا نثار می‌کنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! عده‌ای به یک قلعه‌ حمله کرده بودند. سنگی که یکی از نگهبانان قلعه پرتاب کرده بود، به سر یکی از مهاجمان اصابت کرد و یارو با عصبانیت فریاد زد؛ مرد حسابی! مگر سپر به این بزرگی را نمی‌بینی که سنگ را به سر من می‌زنی؟!

 


یک روزنامه آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه نظام سیاسی ایران «مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین نظام در منطقه» است تاکید کرد معادل گرفتن نرمش دیپلماتیک ایران با تسلیم، اشتباهی ساده‌لوحانه است که واشنگتن باید از آن بپرهیزد.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: اینکه مقامات آمریکا بپندارند ایران از موضع ضعف با آمریکا مذاکره می‌کند، پنداری ساده‌لوحانه است.
در روزهای گذشته برخی از کارشناسان و رسانه‌های آمریکا گزندگی تحریم‌‌ها علیه ایران را دلیل آنچه تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن می‌نامند، عنوان کرده‌اند اما روزنامه نیویورک‌تایمز در تیتر روز پنج شنبه گزارش خود، در همین راستا نوشت: «آمریکا نباید درباره ایران ساده لوح باشد».
این روزنامه می‌نویسد: «آمریکا باید ساده‌لوح باشد که فرض کند ایران از موضع ضعف مذاکره می‌کند. بر عکس، ایران از بحبوحه حوادث بهار عربی نسبت به سایر رقیبان منطقه‌ایش در موضعی بهتر قرار گرفته و آشفتگی‌های متحدش، سوریه، در ساز و کاری متناقض‌نما، آن را بیش از پیش تقویت کرده است».
«نگاهی به اظهارات آقای روحانی بیندازید که ایران را از همسایگان عربی‌اش متمایز و تأیید کرد که این کشور در موضع منحصر به فردی برای فراهم آوردن مقدمات راه حلی برای مسائل قرار دارد».
نویسنده ضمن اشاره به این پندار آمریکایی‌‌ها در 5 سال گذشته که تنها ایرانی تضعیف شده با تحریم‌های اقتصادی را کشوری آماده توافق می‌دانسته‌اند تأکید می‌کند که «نرمش دیپلماتیک ایران جدی است اما نباید آن را با تمایل به تسلیم اشتباه گرفت».
نیویورک‌تایمز ادامه داد: «ایران خود را کشوری در هم شکسته نمی‌بیند. نظام سیاسی این کشور هنوز مستحکم‌ترین و مقاوم‌ترین نظام سیاسی در منطقه است».
تأثیر حمایت ایران بر پابرجا ماندن نظام بشار اسد نکته دیگری است که این روزنامه آمریکایی در ادامه استدلال‌های خود به آن می‌پردازد: «صرفنظر از خشم کشورهای عربی، در سرتاسر منطقه این توافق وجود دارد که حمایت ایرانی‌‌ها از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اثربخش بوده است. این اتفاق نظر، پشتوانه محکمی برای ادعای ایران در مورد داشتن قدرت و نفوذ در منطقه است».
در پایان این گزارش تأکید شده است: «مخلص کلام اینکه، آمریکا هنگامی که بر سر برنامه هسته‌ای ایران به این کشور نزدیک می‌شود نباید بپندارد که ایران آماده تسلیم است. اعتبار کاهش‌یافته آمریکا در خاورمیانه که به خاطر کش‌وقوس‌های سوریه ایجاد شد نیرویی است که در این معادله اهمیتی به اندازه نرمش ایران دارد».

 


دبیرکل سازمان ملل در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک گفت: به 1+5 گفته‌ام و از شما نیز می‌خواهم خلاقانه و با سرعت برای موضوع هسته‌ای راه‌حل سیاسی پیدا کنید.
در این دیدار که یان الیاسون قائم‌مقام، فلتمن معاون و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل در سوریه نیز حضور داشتند، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله هسته‌ای، سوریه، نقش مهم سازمان ملل متحد در تحولات جهانی و همکاری میان ایران و این سازمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف در این دیدار با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد باید در قبال بحران‌های منطقه‌ای، مسائل امنیتی و چالشهای بین‌المللی نقش بنیادی داشته باشد، به روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در مورد مسئله هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: ضروری است سازمان ملل در خصوص مسئله هسته‌ای ایران نقش کانونی داشته باشد و نباید اجازه داده شود که اظهارات و تحرکات نامناسب سیاسی، این پروسه را دچار وقفه کند.
بان‌کی‌مون نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی نسبت به سومین دیدار خود با ظریف، تاکید کرد: نشست مجمع عمومی امسال که در هفتمین دوره ریاست اینجانب برگزار شد، بهترین اجلاس بود و حضور هیئت ایرانی با استقبال همه کشورها مواجه شد.
وی تصریح کرد: حضور، مشارکت، فعالیت و اظهارات دکتر روحانی و شما در اجلاس، باعث دلگرمی و شور و شوق در این مجمع شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد با تشریح آخرین فعالیتها در خصوص بحران سوریه، تاکید کرد که ایران می‌تواند نقش مهمی در این مسئله ایفا کند و همواره گفته‌ایم که ایران باید در مذاکرات مربوطه مشارکت داشته باشد.
پیش از این نیز دو بار ظریف با بان‌کی‌مون طی روزهای اخیر دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف همچنین در صفحه فیس‌بوک خود با ارزیابی مثبت از سفر هیئت ایرانی به نیویورک نوشت: فضا در سطح جهان به نفع ایران تغییر کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان قرار است روز شنبه با حضور در رسانه ملی گزارشی از سفر خود به نیویورک را به مردم ارائه کند.

 


در حالی که کنگره آمریکا سعی دارد تعویق چند هفته‌ای تحریم‌های جدید علیه ایران را به عنوان گام مثبت تبلیغ کند، روزنامه دیلی‌بیست خبر داد که علت تعویق این تحریم‌ها، تعطیلی دولت آمریکاست که کارمندان مرتبط با تحریم ایران را به مرخصی اجباری فرستاده است.
اول اکتبر چند ساعت پس از انتشار خبر تعطیلی دولت آمریکا در نتیجه عدم توافق دو حزب بر سر بودجه، رسانه‌های آمریکایی از جمله رویترز خبری را منتشر کردند که در رسانه‌های جهان بازتاب وسیعی یافت و از جمله چند روزنامه در داخل کشور آن را به عنوان تیتر نخست‌ خود انتخاب کردند. خبر این بود: «سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق انداخت». رویترز به نقل از تحلیل‌گران خود، نوشته بود که این اقدام می‌تواند «فضای بهتری برای مذاکرات 15 و 16 اکتبر [23 و 24 مهرماه] در ژنو فراهم کند».
پیام چنین خبری برای دستگاه سیاست خارجی ایران می‌توانست این نکته باشد که در آمریکا تغییر ایجاد شده و همانگونه که این تحریم‌ها به تعویق افتاد، احتمال لغو آنها وجود دارد. لذا اگر ایران در جریان مذاکرات 23 و 24 مهرماه با اعضای 1+5 بتواند موفق عمل کند، نه تنها تحریم‌های جدید تصویب نمی‌شود، بلکه امکان لغو آنها نیز وجود دارد.
اما مدت زیادی نگذشت که روزنامه انگلیسی «دیلی بیست» پرده از این ماجرا برداشت و علت واقعی تعویق تحریم‌ها را بیان کرد. دیلی‌بیست از قول مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت که در نتیجه تعطیلی دولت آمریکا، حدود 90 درصد از کارمندان «اداره تروریسم و اطلاعات مالی» این کشور، نهادی که مسئولیت نظارت بر اجرای تحریم‌های چندین کشور از جمله ایران را بر عهده دارد به مرخصی فرستاده شده‌اند.
به گزارش فارس، یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا هم گفته یکی از نهادهای ذی‌ربط این اداره به نام «اداره کنترل سرمایه‌های خارجی» که تحریم‌های مالی دولت آمریکا را اجرا می‌کند نیز وادار شده تمامی کارکنان خود را به خانه بفرستد.
این سخنگو افزوده در نتیجه «اداره کنترل سرمایه‌های خارجی» قادر نخواهد بود وظایف اصلی خود که از جمله آنها صدور تحریم‌های جدید علیه حمایت‌کنندگان از دولت‌های ایران و سوریه و تحقیق درباره موارد تخلف از تحریم‌ها و جریمه کردن متخلفان است را انجام دهد.
این روزنامه انگلیسی می‌افزاید این وضعیت باعث خواهد شد اعمال قوانین مربوط به تحریم‌های ایران با دشواری همراه شود.
آوی جوریش، یکی از مشاوران اسبق وزارت خزانه‌داری نیز می‌گوید: «با توجه به اینکه اکثر کارمندان شبکه اجرای قوانین جرائم مالی به مرخصی فرستاده شده‌اند بخش‌های مهمی از اطلاعات مالی وارسی و تحلیل نخواهند شد.»
برخی تحلیل‌گران و بازیگران سیاسی در داخل کشور بر این باورند که می‌توان از طریق ایجاد اعتماد و رابطه حسنه با آمریکا، تحریم‌ها را لغو و مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کرد. اما بررسی دقیق رفتار سیاست خارجی آمریکا در قبال کشورهایی که مورد تحریم آن واقع شده‌اند، نشان می‌دهد که واشنگتن در قبال تغییرات اساسی در کشورهای مورد تحریم، به هیچ‌وجه تحریم‌هایش را لغو نکرده است.

 


وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به دو طرفه بودن اقداماتی که ایران و 1+5 باید در مذاکرات آینده بردارند مدعی شد که مذاکرات ژنو بر اساس گام‌های عملی تهران پیش خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر با تاکید بر امکان دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران، گفت مذاکرات در این زمینه بر اساس گام‌های عملی تهران پیش می‌رود. کری که در توکیو در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت اگر ایران بخواهد به راهکاری مسالمت‌آمیز برسیم، «به عقیده من امکان آن وجود دارد.»
به گفته وزیر خارجه آمریکا واشنگتن علاقه‌مند است تعامل با تهران موفقیت‌آمیز باشد، اما تنها حرف زدن اثرگذار نیست.
وی افزود مذاکرات باید بر اساس گام‌هایی باشد که «ما را نسبت به آنچه که در حال رخ دادن است»، مطمئن کند.
مقامات آمریکایی پیش از این هم بارها نسبت به حصول توافق با ایران ابراز خوشبینی کرده‌اند، اما همواره اعلام کرده‌اند که برای پیشرفت مذاکرات این تهران است که باید گام‌هایی عملی بردارد و صرفا حرفی از تعهدات خود و اقدامات اعتمادساز متقابلی که 1+5 باید بردارند، نمی‌زنند.

 


در حالی که یک مشاور دکتر روحانی فعالیت وی در شبکه توییتر را تکذیب می‌کند، سایت نزدیک به مرکز تحقیقات استراتژیک مدعی اکانت روحانی در این شبکه شد.
آفتاب که از سوی حزب‌ اعتدال و توسعه (با دبیرکلی محمدباقر نوبخت) اداره می‌شود در خبری نوشت: «دیپلماسی شبکه‌ای بار دیگر بازتاب گسترده‌ای در بین رسانه‌های آن‌لاین داشته است. دیروز [پریروز] جک دورسی بنیانگذار توییتر اکانت حسن روحانی را منتشر کرد و نوشت: عصر بخیر آقای رئیس‌جمهور، آیا شهروندان ایرانی قادر به خواندن توییت‌های شما هستند؟ به نظر می‌رسد اشاره دورسی به فیلترینگ توییتر در ایران بوده است که البته جواب خوبی هم دریافت کرد.»
آفتاب می‌افزاید: اکانت حسن روحانی پنج ساعت بعد در پاسخ به این سوال گفت «عصر به خیر جک. همان‌طور که در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور گفتم، همه تلاشم این است که مردم ایران بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده کنند، چون این حق آنهاست.» اگرچه هنوز اکانت حسن روحانی تایید رسمی نشده اما هنگامی که پاسخ با 5 ساعت تاخیر بوده نشان می‌دهد که بدون هماهنگی نبوده است. شاید این دیپلماسی شبکه‌ای راه را برای سهولت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی- آن هم بدون محتوای مجرمانه- باز کند.
این خبر از سوی خبرگزاری‌ها و سایت‌های حامی دولت نظیر ایسنا، فرارو، عصر ایران و ... عینا منتشر شده است.
تلقی اینکه شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک و توییتر صرفا یک رسانه و شبکه اجتماعی هستند در حالی است که رژیم آمریکا در سال 1388 از این شبکه‌ها برای «سازماندهی» آشوب‌های خیابانی و مدیریت از راه دور آنها استفاده می‌کرد.
هیلاری کلینتون همان سال در مصاحبه با بی‌بی‌سی اظهار داشت: دولت آمریکا از بیرون هر حمایتی از دستش برمی‌آمد از معترضان در ایران کرد از جمله از توییتر خواست که انجام تعمیرات خود را مدتی به تعویق بیندازد اما در عین حال مراقب بود زیاده‌روی نکند(!)
او آگوست همان سال در مصاحبه با سی‌ان‌ان خاطر نشان کرده بود: ما در وزارت خارجه پشت صحنه از مخالفان و معترضان در ایران حمایت زیادی انجام دادیم. این یک وضعیت دشوار بود چون ما نگران بودیم که مقامات ایران از این ماجرا برای متحد کردن کشور علیه معترضان استفاده کنند. با این همه اقدامات زیادی برای تقویت مخالفان انجام شد و از جمله از توییتر خواستیم قطع خدمات برنامه‌ریزی شده خود را به تأخیر بیندازد.
وی همچنین طی سخنانی در ساختمان رونالد ریگان در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: امروز ما از ابزارهای جدید استفاده می‌کنیم. برخی شاید ایام بعد از انتخابات ایران را به‌یاد داشته باشند که از طریق Twitter افراد می‌فهمیدند که باید کجا بروند و چه اتفاقی قرار است رخ بدهد.
کلینتون در ادامه گفت: برخی از همکاران ما در وزارت خارجه وقتی بنا به دلایل فنی قصد تعطیلی Twitter را داشتند اما آنها در تهران خواستار Twitter بودند و می‌گفتند شما نمی‌توانید این شبکه اینترنتی را تعطیل کنید چرا که تظاهرات‌کنندگان در تهران به آن وابسته هستند.
نکته قابل تأمل دیگر دیدار دیک کستالو مدیر سرویس میکروبلاگ توییتر با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در تاریخ 9 اردیبهشت 1391 بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه «این دیدار به موضوع جایگاه رو به رشد فناوری‌های اینترنتی در مسائل جهان اختصاص داشته است، اما جزئیات بیش‌تری از موضوعات مورد بحث مدیر توییتر با وزیر امور خارجه آمریکا منتشر نشده است».
«دیک کستالو» این خبر را در حساب کاربری خود در توییتر این‌طور منتشر کرده بود؛ «لذت دیدار امروز با کلینتون و تیم توییتر وزارت امور خارجه». او اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد.
مدیرعامل سرویس میکروبلاگ «توییتر» در خرداد 90 طی حکمی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان عضو کمیته مشاوران مخابراتی امنیت ملی (NSTAC) منصوب شده بود.
کلینتون همچنین می‌گوید: برخی از همکاران ما در وزارت خارجه وقتی بنا به دلایل فنی قصد تعطیلی توییتر را داشتند، در تهران خواستار این ابزار بودند و می‌گفتند که شما نمی‌توانید این شبکه اینترنتی را تعطیل کنید؛ چرا که تظاهرات‌کنندگان در تهران به آن وابسته هستند.
در هر صورت و فارغ از تأیید و تکذیب استفاده برخی دولتمردان از شبکه‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک، آنچه موضوعیت دارد توجه به این واقعیت است که به استناد صدها گزارش منتشره در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی و به ویژه افشاگری‌های برخی جداشدگان در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، سازمان جاسوسی ایالات متحده، انگلیس و اسرائیل از شبکه‌های شبه جاسوسی برای انواع فعالیت‌های خرابکارانه، جاسوسی، سازماندهی عوامل میدانی و... استفاده می‌کنند، بنابراین باید در کنار کمک به دسترسی بهتر شهروندان از رسانه‌های جمعی مراقب این دام گستری‌های ضدامنیتی بود.

 


رئیس دولت اصلاحات از این که به هنگام طرح ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها تنها ماند و کسی او را همراهی نکرد گلایه کرد.
خاتمی در مصاحبه با نشریه اندیشه پویا و درباره طرح ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌گوید: من قبول دارم که در این امر، تنهای تنها بودم. نمی‌خواهم بگویم کسی در داخل با گفت‌وگوی تمدن‌ها دشمنی داشت، اما حداقل توجیه نشده بود که این راه، درست است. شاید اشکال از ما بود که در داخل توجیه نکرده بودیم. به خصوص جریاناتی وجود داشتند که به این موضوع، ابزاری نگاه می‌کردند و می‌گفتند طرح این موضوع انحراف از اصول انقلاب است؛ چون ما باید در مقابل دنیا تا آخرین نفس بایستیم؛ در حالی که گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌گفت بایستید، اما منطقی بایستید. نمی‌گفت از منافع بگذرید، ولی می‌گفت با منطق حرف بزنید و افکار عمومی دنیا را با خود همراه کنید.
خاتمی البته به دلایل کاملا روشن توضیح نمی‌دهد که چرا اولا ادعای گفت‌وگوی تمدن‌ها سر از لابی‌ها با اتاق‌فکرهای آمریکایی- صهیونیستی و ملاقات‌های مخفیانه درآورد و ثانیا چرا اساسا بی‌اعتبار شد؟ در واقع خاتمی تنها ماند چون دولت آمریکا با وجود چراغ سبز برای تصویب سال گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل در همان سال به شکلی یاغیانه به افغانستان حمله کرد و به اشغالگری و جنایت در این کشور پرداخت و با وجود بهره گرفتن از کمک‌های دولت اصلاحات و وزارت خارجه آن، ایران را جزو محور شرارت معرفی کرد.
خاتمی همچنین مغالطه کرده و گفته که کسانی در داخل«می‌گفتند ما باید در مقابل دنیا تا آخرین نفس بایستیم.» چه کسی این حرف بی‌ربط را دهان خاتمی گذاشته و اصلا کجا چنین سخنی گفته شده اما او باید پاسخ دهد که آیا معنای خوش‌خدمتی آمیخته با تحقیر نسبت به آمریکا، رفتاری منطقی و اصولی بود؟ و آیا گلایه بعدی خاتمی از آمریکایی‌ها، جبران آن کوتاهی بود یا باعث نرم شدن دل مستکبران شد؟!

 


یک مقام اطلاعاتی سابق ارتش صهیونیستی توافق هسته‌ای مطلوب میان آمریکا و ایران را مورد بررسی قرار داد.
عاموس یادلین (رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی) در جروزالم‌پست نوشت: نقش اسرائیل در مذاکرات آتی ایران و جامعه بین‌الملل باید جلوگیری از انجام معامله‌ای بد باشد که موجب تحکیم جایگاه تهران به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن خواهد شد.
وی که اکنون رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل است می‌افزاید: مذاکره فی‌نفسه، هدف نیست بلکه چارچوبی برای روند و هدفی است که تهدید هسته‌ای ایران را برطرف کند. اسرائیل باید توجه خود را به ماهیت این توافقنامه و جزئیات آن معطوف کند.
وی تاکید می‌کند: با وجود آنکه مشخص است ایرانی‌ها همه شرایط مورد نظر نتانیاهو یعنی توقف غنی‌سازی، انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج، تعطیلی فردو و راکتور آب سنگین اراک را نخواهند پذیرفت اما، تشریح توافقنامه‌ای که تهدیدهای شرایط موجود را که احتمال تولید بمب از سوی ایران در آن بالاست، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، حائز اهمیت است؛ توافقنامه‌ای که شانس ایران برای رسیدن به مرحله آستانه هسته‌ای شدن را از بین ببرد.
یادلین می‌افزاید: نظارت و شفافیت کافی نیست، نظارت و شفافیت مادامی خوب و مناسب است که توافقنامه به قوت خود باقی باشد. فرض ما بر این است که ایران همانند سال 2003، زمانی که روحانی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود، می‌تواند به طور یکجانبه این توافقنامه را نقض کند[!؟]
او می‌نویسد: دستیابی به توافقی با «باراک اوباما» بر سر واکنش غرب به نقض توافقنامه در آینده حائز اهمیت است. توافقنامه‌ای که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران را به طور چشمگیری کاهش دهد،‌ غنی‌سازی اورانیوم را به 5/3 درصد محدود کند و اورانیوم غنی شده ایران را به خارج از کشور منتقل و دوباره فرآوری کند و به ایران بازگرداند.
یادلین افزود: گنجاندن پروتکل الحاقی که امکان بازرسی و پژوهش مخفیانه را در صورت نقض توافقنامه از سوی ایران فراهم می‌کند، باید یکی دیگر از بندهای این توافقنامه باشد. همچنین باید هرگونه توافقنامه‌ای که باعث تقویت توانمندی‌های ایران شود، به عنوان توافقنامه‌ای بد و منفی یاد کرد که باید با آن مخالفت شود.
وی معتقد است: توافقنامه‌ای که در آن با فعالیت فردو موافقت شود، مبنایی عالی برای ایران است تا پیش برود.
این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی همچنین خاطرنشان کرده است: تمایل ایران به مصالحه ناشی از بار سنگین تحریم‌هاست، از این رو، بیانات و اشاراتی مانند کاهش تحریم‌ها می‌تواند مبنایی برای شروع مذاکرات باشد اما، کاهش تحریم‌ها مستلزم اقدامات ایران، در وهله نخست، کاهش گستره برنامه هسته‌ای‌اش است.
رئیس سابق واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: گرچه ما این نرمش و مانور ایران را فریب می‌دانیم اما، باید به یک توافقنامه خوب، فرصت و مجال داد. برملا شدن این فریب فوائد و منافع راهبردی خواهد داشت.
گزافه‌گویی و سم‌پاشی مقامات صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که این رژیم نامشروع، ناقض قوانین بین‌المللی در زمینه تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی است.
روزنامه گاردین در این باره نوشت: مقامات اسرائیل در حالی از تلاش ایران برای تولید بمب اتمی سخن می‌گویند که سخنی در مورد زرادخانه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل به میان نمی‌آورند. آنها هنوز به طور رسمی انکار می‌کنند و سال‌ها تسلیحات اتمی خود را از جهانیان پنهان نگاه داشته بودند تا این که مردخای ونانو آن را آشکار کرد و به خاطر آن محکوم به 18 سال زندان شد و تاکنون هم نگذاشته‌اند از اسرائیل[فلسطین اشغالی] خارج شود.
گاردین می‌افزاید: در مورد عدم امضای معاهده عدم تکثیر سلاح هسته‌ای توسط اسرائیل سکوت شده است. همین طور در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط دولت‌های متوالی اسرائیل هم حرفی به میان نمی‌آید.

 


وزیر خارجه آمریکا به صهیونیست‌ها قول داد صرفا به حرف ایران اعتماد نکند.
به گزارش صدای آمریکا و بی‌بی‌سی، جان کری در جمع خبرنگاران در ژاپن گفت: به مردم [!؟] اسرائیل قول می‌دهم صرفا به حرف ایران اعتماد نکنیم و با توجه به قدم‌هایی که ایران برمی‌دارد، تصمیم بگیریم.
وی همچنین گفته است: آمریکا فقط بر پایه مجموعه اقداماتی که همه را مطمئن کرده باشد تصمیم خواهد گرفت. امنیت اسرائیل در درجه اول اهمیت است و ما کاملا در این باره جدی هستیم.
کری درباره سخنان اخیر نتانیاهو نیز اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل به معنای این بود که ما بازی خورده‌ایم و به نوعی ساده‌لوح بوده‌ایم. من آن را نوعی هشدار می‌بینم که مواظب باشید بازی نخورید.
پیش از کری، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست جی استریت تصریح کرده بود: پشتیبانی آمریکا از اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است. اوباما بیش از سایر روسای جمهور آمریکا از اسرائیل پشتیبانی کرده است. حتی اگر اسرائیل وجود نداشت، آمریکا برای حمایت از منافع خود ناچار به ایجاد اسرائیل می‌شد.
انتشار سخنان جان کری و جو بایدن در حالی است که پیش از این نتانیاهو در دیدار با اعضای کمیته خارجی سنای آمریکا ضمن سپاس از حمایت‌های آنان برای تصویب تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران از آنان خواست تا فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه دهند.
به گزارش آروتص شوع سناتورهای آمریکایی دموکرات و جمهوریخواه پس از ملاقات با نتانیاهو که هفته گذشته انجام شد با اظهارات وی مبنی بر اینکه تحریم‌های شدید برای شانس موفقیت دیپلماتیک امری حیاتی است، موافقت کردند.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه گفت: دیپلماسی بدون فشار احتمالا اقدامی بی‌فایده است و نتانیاهو معتقد است تحریم‌ها کارساز بوده است و من با این عقیده موافقم.
«بن کاردین» نماینده دموکرات در کنگره گفت: نتانیاهو از ما تشکر کرد و گفت که این اقدام‌ها [تحریم‌ها] نتیجه‌بخش بوده و احتمال مذاکره را پدید می‌آورد.
«روبرت مندنز» که این ملاقات را هدایت می‌کرد گفت: ما در حالی که از تعامل دیپلماتیک ایران استقبال می‌کنیم ولی این اقدام نمی‌تواند برای خرید زمان، اجتناب از تحریم‌ها و تداوم مسیر برای به قابلیت رساندن توانمندی هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

 



با کمال تاسف و تاثر اطلاع یافتیم که رضاکمالی یکی از همکارانمان در واحد انتظامات در تصادف رانندگی دار فانی را وداع گفته است. مصیبت وارده را به خانواده محترم ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار تسلیت گفته و برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10