(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 13 مهر 1392 - شماره 20608

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دانشگاهیان منتظر منش اعتدالی در انتخاب وزیر (نگاه)
کمیته روابط خارجی سنا: فشارها علیه ایران نباید متوقف شود
درمکتب امام
تقریظ رهبر انقلاب بر «لشکر خوبان» دوشنبه رونمایی خواهد شد
نتانیاهو: ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است!
سرلشکر فیروزآبادی: تولید علم مهم‌ترین راهبرد اقتدارآفرین کشور است
ایزدی : اوباما در دیپلماسی با ایران نقش تعیین کننده ای ندارد
آیت‌الله شبیری‌زنجانی: مسائل دینی باید بیشتر در دانشگاه‌‌ها پیاده شود
6 ماه حبس مجازات عدم همکاری با کمیسیون اصل 90
در ادامه مواضع دوگانه آمریکایی‌ها
آلن ایر: حل موضوع هسته‌ای گامی بزرگ برای بهبود روابط ایران و آمریکا است
نامه ۱۵۰ نماینده برای حل مشکلات ازدواج
ترور یکی از اعضای سپاه در کرج تکذیب شد
سرانجام ۴ لایحه قضایی مهم در مجلس شورای اسلامی
تشییع پیکر شهید گمنام در یزد
فائزه هاشمی: زندان اوین برای من هتل بود
عیسی سحرخیز آزاد شد
رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا: غرب احتمالا از خواسته‌اش برای توقف‌ غنی‌سازی در ایران عقب خواهد نشست
با حكم شمخاني
كيوان خسروي معاون رسانه‌اي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي شد
با حکم روحانی
نمایندگان رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما منصوب شدند
   


احمد چلداوی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که با بیشترین جوانان آگاه و پرشور این مرز و بوم سروکار دارد، که همین امر ضمن ایجاد بستر مناسب برای کارهای بزرگ علمی و فرهنگی، پتانسیل هیجانات و رفتارهای مغایر شأن دانشگاهی را در دانشگاه‌ها زیاد می‌نماید. بدون شک این وزارتخانه در تعیین مقدرات آینده کشور و در موفقیت و یا عدم موفقیت هر دولتی نیز می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ ایفا نماید. همه دلسوزان انقلاب و نظام و خدمتگزاران مردم بر این نکته متفقند که دانشگاه‌ها باید دارای محیطی سالم، پرانگیزه، علمی و دور از هیجانات و دست‌اندازی‌های گروه‌های سیاسی باشند تا توان تربیت انسان‌های خدمتگزار، مسئول، متخصص و متعهد مطابق با اهداف عالیه نظام را داشته باشند. با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و حضرت امام، امکان به سرانجام رساندن کارهای بزرگ علمی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی در کشور تنها هنگامی امکان‌پذیر است که وزارت علوم در جایگاه واقعی خود قرار داشته باشد و از استفاده ابزاری به وسیله صاحبان ثروت و قدرت در امان باشد.
همچنین با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که «پیشرفت علمی ضامن امنیت پایدار کشور است» وظیفه تامین این امنیت پایدار بر دوش ما دانشگاهیان و از خلال اهتمام مضاعف در خلق حماسه‌های علمی جهادگونه سنگینی می‌کند.
اما آنچه که اکنون همه مریدان و دلسوزان نظام مقدس اسلامی در دانشگاه‌ها اعم از استاد و دانشجو و کارمند را نگران نموده است احتمال توقف این روند رو به پیشرفت و یا حتی عقب‌گرد در این عرصه با معرفی شخصیت‌های سیاست‌زده و غیرعلمی برای تصدی این وزارتخانه مهم است.
نکته مهم این است که در حال حاضر و با توجه به اوضاع بین‌المللی، کشور اسلامی ما بیش از هر وقت دیگر به آرامش در عرصه سیاسی و وحدت کلمه و اتحاد همه اقشار مملکت نیاز دارد. با توجه به این شرایط حساس لازم است کلیه اقشار این امت بزرگ با هر گرایش و منش سیاسی، در مسیر حفظ نظام و انقلاب و تحت رهبری واحد مقام معظم رهبری به حرکت بالنده خود برای رسیدن به اهداف مقدس نظام ادامه دهند.
علی‌رغم ضربه مخربی که فتنه 88 بر جو دانشگاه‌ها وارد آورد، خوشبختانه اکنون جو دانشگاه‌ها با حفظ آرامش در حال حرکت به سمتی است که در آن برادری و همدلی میان گرایش‌های مختلف سیاسی در راستای تحقق هدف مشترک که همان سرافرازی نظام و خدمت به امت بزرگ اسلامی و حتی بشریت است، بیش از پیش بارز می‌شود. اکنون همه دانشگاهیان علی‌رغم سلایق مختلف سیاسی، در فکر ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌ها و انجام هرچه بهتر وظایف دانشگاهی خود و تحقق دانشگاهی به معنای واقعی اسلامی هستند که این همان مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب از دانشگاهیان محترم است. پس هرگونه خدشه در این حرکت بالنده و پرافتخار از طرف قاطبه دانشگاهیان ناپذیرفتنی است.
بنابر مطالب فوق‌الذکر، لازم است وزیری برای وزارت علوم انتخاب شود که دارای دو ویژگی مهم زیر باشد. اول اینکه باید مقبول قاطبه دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها باشد تا بتواند نقش نقطه کانونی اتحاد و توحید کلمه را ایفا نماید و دوم اینکه بتواند منویات مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران را در دانشگاه‌ها اجرا نماید. یکی از دلایل عدم رای اعتماد مجلس محترم به وزیر پیشنهادی قبلی وزارت علوم را نیز می‌توان در همین جهت تفسیر نمود. همکار ما جناب آقای دکتر میلی ‌منفرد، علی‌رغم احترامی که برای ایشان قائل هستم، مقبول قاطبه اساتید و دانشگاهیان کشور، و بالطبع دارای ویژگی اول نبودند. بنابراین با توجه به تاکید و وعده‌های ریاست محترم جمهور مبنی بر مشی اعتدالی و برای حفظ انسجام دانشگاه‌ها و تداوم حرکت علمی رو به رشد، لازم است حتما یک چهره فراجناحی، مقبول و بدون وابستگی به یک گرایش سیاسی مشخص، برای تصدی این وزارتخانه مهم انتخاب گردد.
بحمدالله برای این مهم گزینه‌هایی که هم با مشی اعتدالی ریاست محترم جمهور همخوانی دارند و هم دارای دو ویژگی مهم فوق‌الذکر باشند، در بدنه این وزارت به وفور وجود دارند. اینجانب در بین مدیران موفق دانشگاهی چهره‌های شاخصی را می‌شناسم که هم از حمایت اکثریت مطلق اساتید محترم و سایر اقشار دانشگاهی با گرایش‌های سیاسی مختلف برخوردارند و هم می‌توانند دانشگاه‌ها را در مسیر واقعی که مد نظر نظام مقدس است، هدایت نمایند. البته اینجانب از آوردن نام افراد در محافل عمومی احتراز دارم اما با کمال میل حاضرم اگر ریاست محترم جمهور تمایل داشته باشند این اسامی را در اختیار ایشان قرار دهم تا ایشان با تحقیق از دانشگاهیان و اساتید محترم، حداقل گزینه‌های بیشتری برای انتخاب در پیش رو داشته باشند.
و اما حرف آخر:
به عنوان یک استاد دانشگاه که سالیان متمادی و در دوران‌های مختلف در دانشگاه‌های کشور به تعلیم و تعلم مشغول بوده‌ام، با تمام احترامی که برای مدیران دوره اصلاحات در دانشگاه‌ها قائلم و برخی از ایشان هم‌اکنون جزو دوستان من هستند، عرض می‌کنم که سابقه این مدیران محترم نشان می‌دهد که ایشان نمی‌توانند نقطه اتصال و اتحاد اساتید باشند و همچنین توان برآورده‌سازی مطالبه عموم دانشگاهیان و علی‌الخصوص مقام معظم رهبری را ندارند. عملکرد عجولانه و عزل و نصب غیرمنطقی سرپرست فعلی وزارت علوم که نارضایتی اکثریت اساتید و دانشگاهیان محترم را دربر داشته است نیز موید این مطلب است. البته ممکن است این آقایان هم اکنون اصلاح شده و تغییر رویه داده باشند (که ان‌شاءالله همین‌طور هم هست)، اما دیگر شانسی برای جلب اعتماد اساتید و دانشگاهیان به دلیل عملکرد گذشته خود، ندارند. بنابراین معرفی مجدد یک نفر با تفکراتی نشأت گرفته از همان مبانی (هر که می‌خواهد باشد) برای وزارت علوم به مصلحت روند علمی موفق جاری در دانشگاه‌ها نیست. ضمن اینکه در صورت عدم رای اعتماد مجدد مجلس می‌تواند یک نقطه منفی را از همین ابتدای کار در تعامل مجلس محترم و دولت محترم تدبیر و امید ایجاد نماید. خلاصه اینکه دانشگاهیان کشور منتظر مشاهده یک منش اعتدالی از ریاست محترم جمهور از خلال معرفی یک چهره فراجناحی برای تصدی این پست مهم هستند. تا ببینیم...
ــــــــــــــــــــــــــــــ
* استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران

 


هنوز چند روز از ادعای ضد ایرانی اوباما مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه تهران در دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در جلسه استماع درباره ایران خواستار تشدید فشارها و حفظ تهدیدهای نظامی علیه کشورمان شد.
کمیته روابط خارجی سنا، روز پنج‌شنبه 11 مهرماه نشستی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان برگزار کرد که شماری از مقامات آمریکایی حضور داشتند.
«جیمز اف جفری» از موسسه مطالعات خاورمیانه در واشینگتن، دیوید آلبرایت از موسسه علم و امنیت بین‌الملل و ری تکیه از شورای روابط خارجی آمریکا نیز از کسانی بودند که نظر خود را درباره دولت جدید ایران و به ویژه برنامه هسته‌ای ابراز کردند.
ریاست این جلسه با سناتور منندز بود و کورکر، مک‌کین و جانسون، روبیو و کونز از جمله سناتورهای آمریکایی بودند که در این نشست حضور داشتند.
در میان حضار شمار زیادی از حامیان منافقین هم حضور داشتند.
اکثر سناتورها در نطق‌های خود خواستار تحریم‌های شدیدتر یا خواستار توقف برنامه هسته‌ای ایران بودند.
«وندی شرمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا که پیش از این خود در مذاکرات 1+5 حضور داشته، خطاب به سناتورها با اشاره به سیاست «دومسیره» که همان فشار و دیپلماسی است اظهار داشت که همانطور که اوباما می‌گوید آمریکا مصمم است جلوی رسیدن ایران به بمب را بگیرد.
وی با این حال چند بار هشدار داد که نباید آمریکا به گونه‌ای عمل کند که در میان شرکایش چنددستگی ایجاد شود و خللی به تحریم‌ها وارد شود.
معاون وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این ایران بود که راه تحریم‌ها را انتخاب کرد و این بار هم به عهده ایران است که نگرانی‌های ما را پاسخ دهد. وی افزود: دولت آمریکا می‌داند که چالش‌های زیادی درپیش‌رو است و با کمک کنگره فشار بر ایران ادامه خواهد داد.
معاون وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که تحریم‌ها اثر واقعی و ملموسی بر ایران داشته است به گفته او23 کشور یا خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند یا آن را متوقف کرده‌اند.
شرمن گفت که در هفته‌های در پیش رو ما از ایرانی‌ها می‌خواهیم که حرف‌های خود را به اقدامات عملی و اثبات‌پذیر ترجمه کنند و همانطور که جان‌کری گفته عدم توافق بهتر از توافق بد است.
وی اذعان کرد که کاخ سفید همچنان با اسرائیل درباره ایران در تماس نزدیک خواهد بود.
پس از اظهارات شرمن، سناتور منندز،‌ رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم درباره کم کردن تحریم‌ها برای پیشبرد مذاکرات ابراز شک و تردید کرد.
وی مدعی شد پیام‌آور ایران تغییر کرده اما پیام آن تغییر نکرده است. ما باید فشارها و تهدید نظامی علیه ایران را حفظ کنیم.
سناتور کنز نیز کینه و خشم خود را از جمهوری اسلامی ایران اینگونه ابراز داشت که حتی نباید به اندازه یک اینچ هم تحریم‌ها برداشته شود. او گفت که به ایران اعتماد نداریم و نباید هم داشته باشیم.
سناتور مک‌کین هم که در این نشست حضور داشت گفت که دکتر روحانی شخص معتمد نظام است. مک‌کین اظهار داشت که آیا ما باید به چنین شخصی اعتماد بکنیم؟
در نشست دوم کمیته روابط‌خارجی «دیوید آلبرایت» از موسسه علم و امنیت بین‌الملل، «جیمز اف جفری» از موسسه مطالعات خاور نزدیک در واشینگتن و ری تکیه از شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافتند.
آلبرایت نسبت به توافق ابراز امیدواری کرد و مدعی شد باید مطمئن شد که ایرانی‌ها به دنبال سلاح نخواهند رفت. آلبرایت گفت: برنامه اتمی ایران همچنان توسعه می‌یابد.
دیوید آلبرایت اظهار داشت اگر ایران امروز تصمیم بیگرد که بمب بسازد، یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد که اورانیوم غنی شده آن را تولید کند. وی گفت ایران هم‌اکنون دست به این کار نمی‌زند.
به گفته آلبرایت اما از اواسط سال 2014 ایران آنقدر سانتریفیوژ خواهد داشت که پیش از آنکه بازرسان متوجه شوند، اورانیوم کافی تولید کند. آلبرایت اظهار داشت رآکتور آب سنگین اراک باید کلا متوقف شود.
جیمز اف جفری از موسسه مطالعاتی خاورمیانه در واشنگتن گفت که به دنبال هژمونی در منطقه است. وی تاکید کرد که گزینه نظامی همواره باید مدنظر باشد.
«ری تکیه» از شورای روابط خارجی آمریکا اما با تخفیف در تحریم‌ها مخالفت کرد و گفت باید همه‌جانبه با ایران مذاکره کرد.
شرمن در جمع خبرنگاران: اوباما از
«حق استفاده صلح‌آمیز» سخن گفت
«نه حق غنی‌سازی»!
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا و تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور با حضور در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه این کشور گزارش مبسوطی از دیدارهای صورت گرفته در نیویورک به خبرنگاران ارائه کرده و به سوالات رسانه‌های گروهی راجع به برنامه‌های بعدی آمریکا برای مواجهه با مسئله ایران و فاز جدید روابط بین دو کشور پاسخ گفته است.
به گزارش رجانیوز، شرمن در پاسخ به این سوال که آمریکا چه زمانی آمادگی لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران را دارد مدعی شد: اگر ایران تمام چیزهایی را که خواسته‌ایم اجرایی سازد یعنی همه مسایلی که می‌خواهیم را انجام دهد، تحریم‌ها را برمی‌داریم؟ بله البته! اما این کار تنها به این شرط امکان‌پذیر است که تمام کارها یعنی تک تک کارهایی که می‌خواهیم را انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما حق ایران در انجام غنی سازی اورانیوم را به رسمیت شناخته است؟ نیز گفت: اوباما از حق استفاده صلح‌آمیز سخن گفته است نه حق غنی‌سازی!
وی در این باره افزود:‌ من تنها می‌توانم چیزی که رئیس‌جمهور ایالات متحده گفته است را اینجا بازگو کنم. او معتقد است که زمانی که ایران تمام نگرانیهای ما را برطرف ساخت، مردم ایران حق «دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و برنامه هسته‌ای» را دارند.

 


این مقامات تمام می‌شود؛ فکر قیامت باشید
این مقامات بعد از چند روز دیگر تمام می‌شود. آنهایی که در اریکه قدرت‌های بزرگ بودند بعد از چند روز تمام شد.
آنهایی هم که به درویشی و قناعت زندگی کردند آنها هم تمام شد.
این امور تمام می‌شود.
آن چیزی که هست، ما در حضور حق‌تعالی هستیم و ثبت است در نامه اعمال ما همه امور، همه خلجانات نفسانی و ما باید فکر آن جا باشیم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 365

 


تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب «لشکر خوبان» در تالار غدیر وزارت کشور رونمایی خواهد شد.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «لشکر خوبان» در مراسمی رونمایی خواهد شد.
این مراسم روز دوشنبه پانزدهم مهرماه ساعت 15 الی 17 در تالار غدیر وزارت کشور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی پیش از این در حاشیه یکی از دیدارهایشان فرموده بودند: «این کتاب لشکر خوبان پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بار‌ها و بار‌ها متاثر شدم.»
«لشکر خوبان» کتاب خاطرات آقای مهدیقلی رضایی از واحد اطلاعات عملیات لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس است که توسط خانم معصومه سپهری به رشته‌ تحریر در آمده است

 


یک‌سال پس از نمایش نقاشی کودکانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی بر عبور ایران از خط قرمز در تابستان سال 91، نتانیاهو در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی برای توجیه یاوه‌گویی خود گفت: ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است.
وی درگفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی خطاب به حسن روحانی گفت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)‌ را به بازی نگیرد. او همچنین تاکیدکرد که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران باید به طور کامل برچیده شود.
وی مدعی شد که در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران و مردم این کشور موضع‌گیری نکرده است، بلکه حملات لفظی او متوجه نظام ایران بوده است.
او در پاسخ به این سوال که چرا به حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران در مورد حل و فصل موضوع هسته‌ای خوش‌بین نیست، گفت که تصمیم‌گیر اصلی در ایران رهبر جمهوری اسلامی است.
نتانیاهو در اظهاراتی خصمانه مدعی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.
وی افزود: ایران از آن چه وی خط قرمزی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران خوانده عبور نکرده است!
نتانیاهو گفت: علاقه دارد مناقشه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک حل‌وفصل شود اما گفت که می‌خواهد این راه‌حل دیپلماتیک واقعی باشد نه جعلی.
او در پاسخ به این که منظورش از یک راه‌حل حقیقی چیست، برچیده شدن کامل توانایی ایران برای تولید سلاح هسته‌ای را خواستار و مدعی شد: آنها اگر به دنبال انرژی هسته‌ای غیرنظامی هستند به غنی‌سازی احتیاجی ندارند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپتامبر سال گذشته با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نقاشی کودکانه‌ای از یک بمب اتمی به نمایش درآورد و مدعی شد ایران در بهار یا تابستان سال آینده (92) از خط قرمز تولید سلاح هسته‌ای عبور خواهد کردو این زمان اسرائیل تهدیدات خود را علیه تهران عملی خواهد کرد.
دیدارهای محرمانه برای هماهنگی
مواضع ضدایرانی!
از سوی دیگر؛ یک شبکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو درصدد تشکیل ائتلافی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران است.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «تایمز اسرائيل»، شبکه 2 اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که تل‌آویو با تعدادی از مقامات بلندپایه کشورهای عربی خلیج‌فارس دیدارهایی داشته که هدف از این دیدارها تشکیل ائتلافی برای متوقف کردن ایران از حرکت به سوی هسته‌ای شدن است.
براساس این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائيل سرپرستی تعدادی از این نشست‌ها با نمایندگان کشورهای مذکور را داشته است. حتی یکی از مقامات عالی رتبه این کشورها سفری محرمانه به سرزمین اشغالی داشته است.
این گزارش در حالی مطرح می‌شود که نتانیاهو در سخنرانی اخیر خود گفت که نگرانی مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران سبب شده تا بسیاری از همسایگان عرب ما این موضوع را برسمیت بشناسند که اسرائيل دشمن آنها نبوده و همین موضوع سبب شده تا فرصت ایجاد روابط جدید بوجود بیاید.

 


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مراسم تودیع دریابان علی شمخانی و معارفه سردار احمد وحیدی در مرکز تحقیقات راهبردی نیروهای مسلح، تولید علم را مهمترین راهبرد اقتدارآفرین در کشور دانست.
سرلشکر «سید حسن فیروزآبادی»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تودیع امیر «شمخانی» و معارفه سردار «وحیدی» رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی اظهار داشت: قرآن می‌فرماید در حد استطاعت دنبال اقتدار باشید و امام علی(ع) می‌فرماید که علم اقتدار است و رهبر عزیز ما فرموده‌اند دنبال علم باشید که علم قدرت و اقتدار است.
وی افزود: خطوط کلی که به ما داده شده از جانب خدای متعال،‌مولای متقیان و رهبر عزیز، ما را سفارش می‌کنند به تولید علم به عنوان زیربنای اقتدار و البته علم زیربنای رفاه مردم هم است، علم زیربنای آبادانی، زیربنای توسعه، زیربنای صنعت و زیربنای علوم است ولی برای ما چون رهبری هدف تولید علم و اقتصاد را فعال مطرح کردند ما تولید علم را برای اقتدار و برای اقتصاد مد نظر باید قرار بدهیم.
فیروزآبادی ادامه داد: جمهوری اسلامی هم محصول اسلام ناب برای ایجاد یک حکومت است و به عبارتی دیگر می‌شود گفت جمهوری اسلامی همان اسلام است بنابراین، کاری که در جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم به عنوان مطالعات و تحقیقات راهبردی است.
گفتنی است؛ سرتیپ پاسدار «احمد وحیدی» در دولت دهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و اخیراً به جای دریابان «علی شمخانی» که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده به سمت رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی منصوب گردیده است.

 


یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: مجلس نمایندگان آمریکا نقش اصلی را در سیاست خارجی این کشور دارد و اوباما در این زمینه تعیین کننده نیست.
فواد ایزدی طی نشستی که در تالار بسیج دانشجویی دانشکده پزشکی فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انتظارات مردم مبنی بر لغو سریع تحریم‌ها ناشی از ارتباط با امریکا می‌تواند موج وسیعی از انتظارات را ایجاد کرده و مثل یک بمب اجتماعی خطرناک باشد.
ایزدی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای حرف بزنیم که انتظارات مردمی برای لغو تحریم‌ها زیاد شود، تصریح کرد: انتظارات فزاینده درباره لغو تحریم‌ها می‌تواند مانند یک بمب اجتماعی خطرناک باشد و مقامات دولت یازدهم باید به گونه‌ای حرف بزنند که این توقعات یک باره فوران نکند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی رویکرد رهبری انقلاب مبنی بر حمایت از روسای جمهوری بوده است، افزود: با وجود اختیاراتی که رهبری به رئیس جمهور مبنی بر حل پرونده هسته‌ای داده‌اند، ایشان چندان نسبت به آینده‌ این مذاکرات خوشبین نیستند.
تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به ساختار سیاسی آمریکا عنوان کرد: در سیاست خارجی آمریکا مجلس نمایندگان بوده که تعیین کننده‌ سیاست خارجی این کشور هستند و اوباما برای دیپلماسی با ایران چندان اختیاری ندارد.
وی با اشاره به نقش قدرتمند لابی صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا بیان کرد: خواسته‌ لابی صهیونیستی تعلیق غنی سازی است و این می‌تواند مشکلات بسیاری در دیپلماسی ما با ایالات متحده ایجاد کند، لابی صهیونیستی در سنا و مجلس نمایندگان سبب می‌شود چندان خوشبین نباشیم.
ایزدی با اشاره به بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای ترویج دموکراسی در ایران افزود: این بودجه‌ها هنوز به قوت خود باقی است و برای لغو آن‌ها باید مجلس نمایندگان، که خود متأثر از لابی صهیونیستی است، اقدام کند.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز در آمریکا سه جناح اصلی در ارتباط با ایران وجود دارد، افزود: طیف صهیونیست به عنوان اصلی‌ترین جناح فعال در این کشور در اکثریت بوده و دو جناح دیگر که تا حدودی حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسند هنوز در اقلیت قرار دارند، از این رو دیپلماسی دولت یازدهم باید بتواند این اقلیت را به اکثریت تبدیل کند.
وی صلح اعراب و اسرائیل، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اصلی‌ترین مسائل مناقشه برانگیز میان ایران و آمریکا عنوان و خاطرنشان کرد: مجوزی که مقام معظم رهبری به شخص رئیس جمهور داده‌اند تنها در حوزه‌ انرژی هسته‌ای است.
تحلیلگر مسائل بین‌المللی با انتقاد از برخی مشخصه‌های دیپلماسی دولت روحانی افزود: تکرار این مطلب از سوی دولت که اگر مذاکره نکنیم جنگ می‌شود می‌تواند به ضعیف شدن ما در حوزه‌ دیپلماتیک بینجامد که این در نهایت به ضرر کشور تمام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت در برخی حوزه‌ها برجسته‌تر ظاهر می‌شدیم، افزود: دیپلماسی عمومی روحانی در نشست سازمان ملل موفقیت‌آمیز بود و سبب شد نگاه‌ به ایران در جهان دستخوش تغییر شود و بسیاری از تبلیغات علیه ایران را خنثی کند.
به گزارش تسنیم، این کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه صرف مذاکره با امریکا وضعیت اقتصادی هیچ کشوری را بهتر نکرده و نمی‌کند، عنوان کرد: امیدی که بعضی‌ها دارند این است که از طریق مذاکره بخشی از تحریم‌ها لغو شود با توجه به نفوذ لابی صهیونیستی تحقق این وضعیت نیازمند زمان بوده و کاری نیست که بتوان در کوتاه مدت انتظار آن را داشت.

 


آیت‌الله شبیری زنجانی در دیدار با سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: افرادی برای تربیت دانشگاهیان گماشته شوند که دین و خداباوری در آن‌‌ها تجسم پیدا کرده باشد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله شبیری زنجانی در دیدار جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه علم همراه با اخلاق و دین مهم است، گفت: همه این موارد در درجه اول اهمیت هستند که دین فوق دو مورد دیگر است و اگر مسئولان این نگاه را داشته باشند که مسئولیت آن‌‌ها در یک دنیای نامتناهی تاثیرگذار است، فرق عمده‌ای با تاثیرگذاری چند روزه دارد.
وی با بیان اینکه اگر انسان به اخلاق روی بیاورد، بسیار بهتر و اساسی‌تر کار می‌کند، اظهار کرد: مسائل دینی و ایمانی باید در دانشگاه‌‌ها بیشتر پیاده شود و افرادی در دانشگاه‌‌ها برای تربیت افراد گماشته شوند که دین و خداباوری در آن‌‌ها تجسم پیدا کرده باشد؛ چرا که اگر عده‌ای در مسئولیت خود سالم کار کنند، افراد دیگر هم تحت تاثیر این محیط سالم قرار می‌گیرند.

 


رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرد کسانی که با این کمیسیون همکاری نکنند به قوه قضائیه معرفی و به 3 تا 6 ماه حبس محکوم خواهند شد.
محمدعلی پورمختار در تشریح آخرین وضعیت برخی پرونده‌های کمیسیون اصل 90 در مورد آخرین وضعیت پرونده مربوط به فروش مگان‌هایی که برای برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد به قیمت 80 میلیون تومان خریداری شده بود اما به قیمت 15 میلیون تومان به فروش رسیده بود، گفت: گزارش‌‌ها از فروش این خودرو‌ها به قیمت 56 تا 61 میلیون حکایت دارد اما باید این مباحث را بررسی کنیم تا مشخص شود که آیا تخلفی صورت گرفته است یا خیر. وی در مورد دلیل برگزاری دادگاهی برای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق در آذرماه گفت: این حضور در دادگاه به موضوع برداشت 16 میلیارد تومان برای دانشگاه ایرانیان ارتباطی ندارد.
رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: در مورد دانشگاه ایرانیان گزارشی از دیوان محاسبات به مجلس ارائه شده و مجلس نیز آن را به کمیسیون اصل 90 جهت رسیدگی ارجاع داده است.
پورمختار در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده است؟ گفت: خبری در این رابطه ندارم ولی طبق اطلاعم برگزاری دادگاه مربوط به گزارشی از تخلف صورت گرفته در دولت احمدی‌نژاد در دوره هشتم مجلس مربوط به دو پرونده بوده است که موضوع به قوه قضائیه برای رسیدگی ارجاع شد؛ یکی از پرونده‌‌ها در مورد عدم معرفی وزیر ورزش و جوانان در موعد قانونی است و در مورد پرونده دوم نیز بنده اطلاع دقیقی ندارم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه اگر کسی با کمیسیون همکاری نکند چه برخوردی صورت می‌گیرد، گفت: کسانی که به دعوت کمیسیون در جلسات حضور پیدا نکنند براساس قانون به قوه قضائیه معرفی خواهند شد و قوه قضائیه موضوع را به صورت فوق‌العاده رسیدگی می‌کند که محکومیت بین سه تا شش ماه حبس و انفصال مشمول حال این افراد می‌شود.

 


سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا مدعی شد حل مسئله هسته‌ای یک گام بزرگ برای روابط تهران- واشنگتن است.
به گزارش ایسنا، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، مدعی شد: حل مسئله هسته‌ای گام بزرگی در راستای روابط جدید ایران و آمریکا خواهد بود که این روابط جدید بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل است.
وی درباره احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا نیز گفت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گذشته بارها اعلام کرده است که خواهان ادامه گفت‌وگوها با ایران یا به صورت مستقیم و یا در چارچوب 1+5 است. اوباما اعلام کرده است که خواهان حل موضوع هسته‌ای ایران به صورت صلح‌آمیز است و این مسئله را در نامه‌هایی به رهبری و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نوشته است.
ایر همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا بارها تاکید کرده است که ایران نباید به دنبال تسلیحات هسته‌ای برود. همچنین واشنگتن خواهان تغییر حکومت در ایران نیست و به حقوق مردم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذارد. ایران معاهده ان.پی.تی را امضا کرده و باید تعهدات آن را اجرا کند. وی ادعا کرد: در حال حاضر ایران می‌تواند یک صدای واحد هم از آمریکا و هم از جامعه بین‌المللی بشنود که اعلام می‌کند که ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و تمام نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای‌اش را برطرف کند. البته آلن ایر در مورد تغییر لحن اوباما پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تهدید ایران که همچنان گزینه نظامی روی میز است، چیزی نگفت.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستار تخصیص اعتبار در بودجه سال ۹۳ برای رفع مشکل ازدواج شدند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به این نامه اظهار داشت: این نمایندگان طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار انتخاب فردی برای بررسی مشکلات مساجد و حوزه‌های علمیه در بخش عمرانی شدند و در این نامه از روحانی خواستند تا در بودجه سال 93 اعتبارات لازم را برای حل این مشکلات و نیز حل مشکلات ازدواج جوانان و انجام ازدواج آسان در نظر گیرد.
وی با بیان اینکه امضاهای این نامه در حال افزایش است، افزود: علاوه بر رئیس‌جمهور، رونوشتی از این نامه به رؤسای قوای مقننه و قضائیه نیز ارسال خواهد شد.
این عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: همچنین 180 نفر از نمایندگان در نامه دیگری به رئیس‌جمهور، خواستار تسریع در اجرای ماده 39 قانون بودجه 92 شده‌اند؛ بر اساس این ماده، دولت می‌تواند برای اجرای پروژه‌های عمرانی انتفاعی پیوست این قانون اقدام به فروش 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت کند

 


سخنگوی سپاه پاسداران با تایید فوت یکی از اعضای سپاه کرج تاکید کرد: پلیس در حال بررسی علت فوت این فرد است.
سردار رمضان شریف با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در ابتدا مرگ این فرد مشکوک بود و تصور می‌شد که تروری صورت گرفته است، اما با بررسی‌هایی که انجام گرفت مشخص شد که ترور نبوده و پلیس در حال بررسی علت فوت این عضو سپاه کرج است.
وی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پذیرفته شدن مسئولیت ترور این فرد توسط انجمنی موسوم به انجمن پادشاهی ایران گفت: مسئله اصلا ترور نبوده و این گروه‌ها به دنبال سوءاستفاده در این قضیه هستند.

 


سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ضمن تشریح سرنوشت چهار لایحه قضایی موجود در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در هفته جاری لایحه آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای در کمیسیون متبوعش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
محمدعلی اسفنانی با اشاره به اینکه در صورتی که بررسی لایحه آئین دادرسی جرائم رایانه‌ای در این هفته به پایان برسد، ما لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد را در کمیسیون قضایی بررسی خواهیم کرد، اظهارداشت: در حال حاضر 4 لایحه آئین دادرسی کیفری، آئین دادرسی نیروهای مسلح، دادرسی الکترونیک و لایحه آئین دادرسی جرائم رایانه‌ای در دستور کار کمیسیون قضایی قرار دارد.
سخنگوی کمیسیون قضایی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: سه لایحه اول به تصویب رسیده و به محض تصویب لایحه آئین دادرسی جرائم رایانه‌ای، تمامی لوایح به صورت یک مجموعه تقدیم شورای نگهبان می‌شود.
این در حالی است که براساس لایحه دادرسی الکترونیک تعیین وقت دادگاه‌ها، ابلاغ، اعتراض و سایر اقدامات قضایی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
همچنین قرار است به زودی پست الکترونیکی ملی قضایی از سوی قوه قضائیه ایجاد شود و از طریق این پست الکترونیکی تمام اقدامات قضایی صورت گیرد.
براساس نظر کارشناسان با اجرایی شدن این لایحه هزینه‌های دادرسی و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد، عدالت بهتر برقرار می‌شود و سلامت کاری افزایش می‌یابد.

 


پیکر شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس صبح دیروز با حضور پرشور مردم یزد و خانواده شهدا و رزمندگان تشییع شد.
به گزارش تسنیم در این مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی در ناحیه مقاومت بسیج مرکزی یزد پیکر شهید گمنام بر دستان مردم یزد قرار گرفت و مردم در مسیر تشییع به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.
پس از اقامه نماز، پیکر شهید به سمت حوزه علمیه حضرت زینب سلام‌الله علیها تشییع شد.

 


فائزه هاشمی شامگاه پنج‌شنبه در مجمع زنان اصلاح‌طلبان مشهد با طرح ادعاهایی، پرونده مهدی هاشمی را برگرفته از شایعات دانست.
وی با این ادعا که در پرونده مهدی هاشمی برادرم شایعات غیرمستند وجود دارد، گفت: چیزی که در واقع در مورد پرونده مهدی شنیدیم پرونده قطور از اتهامات غیرمستند بوده است.
هاشمی در پاسخ به سؤال یکی از زنان فعال اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه پدرش به نماز جمعه تهران بازمی‌گردد گفت: در این مورد چیزی نشنیدم البته این را باید بگویم که پدرم بعد از نماز جمعه تاریخی‌اش خودش دیگر به نماز جمعه نرفت، البته هر ماه با وی برای حضورش در نماز جمعه تماس گرفته می‌شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه حقیقت دارد که زندان شما نظیر هتل‌ بوده تصریح کرد: از روی انصاف باید حرف بزنیم که زندان اوین بند زنان شرایط خوبی دارد و در واقع می‌توان گفت برای من هتل اوین بود.
فرزند هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت: برخی از من می‌پرسند که آیا برای گرفتن پست در دولت یازدهم پیشنهادی داشته‌ام یا خیر؛ باید در پاسخ بگویم که تاکنون از من هیچ دعوتی نشده و از دعوت‌‌ها و یا پیشنهادهای مطرح شده در رسانه‌‌ها نیز بی‌خبرم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا آقای هاشمی رفسنجانی خواستار حذف شعار مرگ بر آمریکا شده است، تصریح کرد: من چنین صحبتی را از سوی پدرم نشنیدم، البته باید یک مسئله را در نظر بگیریم که ما در سال‌های گذشته شعار مرگ بر شوروی نیز می‌دادیم اما با شرایط روز تصمیم گرفتیم برمبنای منافع ملی چنین مسئله‌ای را استفاده نکنیم و شعار مرگ بر شوروی سر نمی‌دهیم.

 


عیسی سحرخیز از محکومان قضایی فتنه سال 88 پنج‌شنبه گذشته از زندان آزاد شد.
مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز خبر آزادی پدرش را روی صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است.
گفتنی است حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل‌ کشور و سخنگوی قوه قضائیه چندی پیش اعلام کرد با موافقت رهبر معظم انقلاب «80 نفر از محکومین امنیتی»، از جمله تعدادی از دستگیرشدگان وقایع پس از انتخابات مورد عفو قرار گرفته‌اند که شماری از این افراد آزاد شده‌اند و شماری دیگر به زودی آزاد خواهند شد.
رئیس قوه قضائیه نیز چهارشنبه گذشته تاکید کرد آزادی برخی از محکومان امنیتی، ربطی به نتیجه انتخابات ندارد و پیش از انتخابات چند بار این اتفاق طبق قانون انجام شده است.

 


وزیر خارجه لیتوانی با اشاره به تحولات اخیر در روابط ایران با غرب گفت که کشورهای غربی احتمالا از خواسته خود برای توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران عقب‌نشینی خواهند کرد.
«لیناس لینکه وینیوس» وزیر خارجه لیتوانی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که دولت‌های غربی تمایل دارند تا به ایران ا جازه بدهند تا به عنوان بخشی از اقدام احتمالی برای حل برنامه (هسته‌ای) که یک دهه به تعویق افتاده است و تهران تمایل دارد در 6 ماه آن را حل کند به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند. لینکه وینیوس در این مورد گفت: «من معتقدم در صورتی که ایرانیان نشان دهند که آنچه انجام می‌دهند صلح‌آمیز است، چنین (واکنشی) باید بخشی از این اقدام باشد و به عنوان تفاهم این کار را برای آنها انجام دهیم.» وی افزود: «این اقدام بستگی به شرایط دارد و نمی‌توانیم بگوییم که کاری است که انجام می‌شود اما امکان انجام آن وجود دارد.»

 


علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي طي حكمي كيوان خسروي را به عنوان معاون رسانه‌اي خود منصوب كرد.
«كيوان خسروي» در دوره تصدي «علي شمخاني» در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به عنوان معاون همكاري‌هاي دفاعي و امور بين‌الملل و سخنگو، در اين وزارتخانه فعاليت مي‌كرد.
به گزارش ايرنا، وي همچنين مشاور ارشد حسين دهقان معاون اسبق رئيس‌جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران بوده است.

 


رئیس‌جمهور در احکامی جداگانه عبدالرضا رحمانی فضلی و حسام‌الدین آشنا را به سمت نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در احکام رئیس‌جمهوری خطاب به رحمانی فضلی و آشنا آمده است: به استناد اصل 175 قانون اساسی و در اجرای بند 1 و ماده 1 و ماده 2 قانون نحوه اجرای اصل مزبور با توجه به مراتب تعهد، توان علمی و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم شما را به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر می‌گزینم.
در ادامه این احکام بیان شده است: امید است با عنایات الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.
همچنین با تصویب هیئت دولت، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به عضویت کمیسیون اقتصادی دولت درآمد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10