(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 14 مهر 1392 - شماره 20609

ناتو همکاری خود را با ارتش اردن تقویت می‌کند
پنتاگون از پایگاه ژاپن علیه کره شمالی جاسوسی می‌کند
برلوسکنی در یک قدمی اخراج از سنا قرار گرفت
خشم اوباما از لج‌بازی کنگره
جمهوریخواهان به این مسخره‌بازی‌ها پایان دهند
زد و خورد مردم بحرین
با مأموران آل ‌خلیفه در منامه
ژنرال اسرائیلی: اشتباه کردم دیگر درباره سقوط بشار اسد پیش‌بینی نمی‌کنم
ژنرال جیاپ قهرمان استقلال ویتنام درگذشت
در اعتراض به تعطیلی نهادهای دولتی در واشنگتن صورت گرفت
خودسوزی شهروند آمریکایی مقابل ساختمان کنگره
دولت اردوغان لایحه لشکرکشی به عراق را به مجلس ترکیه داد
حمله سنگین ارتش سوریه به مراکز تجمع تروریست‌ها
دومین نشست بین‌المللی درباره امنیت افغانستان آغاز به کار کرد
فراخوان اخوان‌المسلمین برای برگزاری تظاهرات میلیونی
چهار سوی پنج قاره
   


رئیس کمیته نظامی ناتو اعلام کرد همکاری‌های خود را با نیروهای مسلح اردن عمیق‌تر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، ژنرال ناد بارتس، رئیس کمیته نظامی ناتو با اعلام این خبر گفت: اردن و ناتو با چالش‌های امنیتی مشترکی رو به رو هستند و اهداف مشترکی را در منطقه دنبال می‌کنند و از این رو همکاری‌های خود را با نیروهای مسلح اردن گسترش خواهیم داد هیئت اعزامی ناتو در امان با مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی دیدار کرده ولی هنوز گزارشی از این دیدارها مخابره نشده است. پیشتر هم اعلام شده بود که سازمان سیا تروریست‌ها را در خاک اردن برای اعزام به سوریه آموزش می‌دهد.

 


ژاپن به منظور جاسوسی از کره شمالی یک پایگاه نظامی جدید در اختیار پنتاگون قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌توافق اعطای پایگاه به پنتاگون در سفر اخیر وزیران خارجه و دفاع آمریکا به توکیو به دست آمد.
به گفته ناظران سیاسی منطقه، ‌عملیات جاسوسی از کره شمالی با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از پایگاه نظامی ژاپن انجام خواهد شد.
پهپادهای آمریکایی می‌توانند در ارتفاع بیش از 60 هزار پایی به پرواز درآیند و بدون خلبان به مدت بیش از 28 ساعت بر فراز آسمان کره شمالی جاسوسی کنند.

 


با رای کمیته ویژه سنای ایتالیا، سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق این کشور در یک قدمی اخراج از سنا قرار گرفت.
چند روز پس از ناکامی، «سیلویو برلوسکنی» در ساقط کردن دولت ائتلافی ایتالیا که به شکل خارج کردن پنج وزیر حزب «مردم آزاد» از دولت دنبال می‌شد، خبر می‌رسد کمیته ویژه بررسی صلاحیت پارلمانی سنای ایتالیا از این سیاستمدار 75 ساله سلب صلاحیت کرده است.
آن طور که واحد مرکزی خبر نوشته با صدور رای این کمیته ویژه، سناتورهای ایتالیایی حداکثر تا 20 روز فرصت دارند درباره اخراج «برلوسکنی» از «سنا» تصمیم‌گیری کنند. به گفته کارشناسان مسائل سیاسی ایتالیا، قوانین این کشور به افرادی که محکومیت آنها در دادگاه صادر شده باشد، امکان تصدی مسئولیت‌های دولتی نمی‌دهد.
«برلوسکنی» که چندین پرونده فساد مالی و اقتصادی دارد، در اتهام کلاهبرداری مالیاتی شرکت بزرگ رسانه‌ای «مدیاست» که متعلق به خودش است گناهکار شناخته شده و به تحمل چهار سال زندان محکوم شده است. این حکم ماه گذشته از سوی دیوان عالی ایتالیا به تایید نهایی رسید.

 


رئیس جمهور آمریکا پافشاری جمهوری‌خواهان بر مواضع خود در قبال لایحه بودجه را «مسخره‌بازی» توصیف کرد و از رقبای سیاسی خود خواست به این بازی‌ها پایان دهند.
همان‌طور که با گذشت زمان بر ابعاد بحران سیاسی، اقتصادی حاکم بر ایالات متحده اضافه می‌شود، رهبران سیاسی این کشور نیز بر مواضع سیاسی خود بیش از گذشته تاکید می‌کنند. با نگاهی به آخرین اظهارنظرهای «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا و «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان این کشور می‌توان از هم‌اکنون گسترش ابعاد بحران «تعطیلی دولت فدرال» آمریکا را پیش‌بینی کرد.
پس از اینکه «جان کری» هشدار داد تعطیلی دولت فدرال باعث «تضعیف جایگاه آمریکا» در جهان می‌شود و با این مقدمه نتیجه گرفت که جمهوریخواهان باید در مقابل خواسته دولت دموکرات اوباما مقاومت نکرده و لایحه بودجه را به تصویب برسانند،‌«جان‌بینر» در نشستی که پشت‌درهای بسته با نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان داشت، با توصیف شرایط فعلی حاکم به یک «نبرد حماسی» از همفکران خود خواست اتحاد خود مقابل دولت اوباما را حفظ کنند و تسلیم آنها نشوند!
اشاره «جان‌کری» به اینکه «دنیا اشتباه نکند، این تعطیلی باعث نشده آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود پشت کند» نیز می‌تواند تاثیر این بحران بر جایگاه این کشور در جهان را نمایان سازد!
«بینر» دیروز با اعلام اینکه «تعطیلی دولت بازی نیست» از نمایندگان مجلس خواست در جلسه‌ای علنی درباره تصویب لایحه بودجه رای‌گیری کنند. وی گفت می‌خواهد به تعطیلی کشور و خسارات ناشی از آن پایان دهد. این‌گونه موضع‌گیری‌ها سرانجام خشم باراک اوباما را برانگیخت. «اوباما» یک روز قبل از این اظهارات به شدت از نمایندگان جمهوریخواه و شخص «بینر» انتقاد و آنها را به مانع‌تراشی برای حل این بحران متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس اوباما دیروز نیز در یک نطق رادیو تلویزیونی با لحنی بی‌سابقه خطاب به نمایندگان جمهوریخواه گفت: «بروید و رای بدهید و این مسخره‌بازی را تمام کنید.» در این بین و در حالی که رهبران سیاسی آمریکا هر یک به دنبال منافع سیاسی خود هستند، با ورود تعطیلی دولت فدرال به روز ششم، نتایج به مرخصی اجباری فرستادن 800 هزار کارمند دولت فدرال که روزانه 300 میلیون دلار خسارت بر اقتصاد آمریکا تحمیل می‌کند خود را نمایان می‌سازد.مرخصی بدون حقوق برای 3000 نفر از پرسنل بزرگترین شرکت تولیدکننده تجهیزات نظامی جهان یکی از پیامدهای جدید تعطیلی دولت فدرال آمریکاست.
آنطور که خبرگزاری «رویترز» نوشته، شرکت غول‌پیکر آمریکایی «لاکهید مارتین» اعلام کرد روز دوشنبه (فردا) 3000 نفر از کارمندان خود را به خاطر تعطیلی دولت فدرال به مرخصی بدون حقوق و اجباری می‌فرستد و اگر این تعطیلی ادامه یابد هر هفته بر تعداد این کارمندان خواهد افزود.
مارلین هیوسان، مدیر اجرایی کمپانی لاکهید مارتین که بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات نظامی در دنیا است گفت: «من متأسفم که باید این اقدام را انجام دهیم و ما از قانونگذارانمان می‌خواهیم دور هم جمع شوند و لایحه بودجه‌ای را تصویب کنند که به این تعطیلی دولت پایان دهد.»
توقف کمک‌های 3/2 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم‌صهیونیستی، یکی دیگر از پیامدهای تازه بحران جدید آمریکا است که تل‌آویو را به شدت نگران کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع»،‌«الی گرونر» نماینده اقتصادی اسرائيل در آمریکا روز جمعه از به تاخیر افتادن پرداخت کمک‌های مالی دولت آمریکا به اسرائیل خبر داد و گفت: تعویق این کمک‌ها به دلیل تعطیلی دولت فدرال آمریکا رخ داده است.
کمک مالی 3/2 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل برای سال 2014، قرار بود روز اول اکتبر (روز قبل) به رژیم صهیونیستی پرداخت شود.
اما در این بین مردم آمریکا به‌عنوان قربانیان اصلی این بحران سیاستمداران کشورشان را متهم به «لج‌بازی» و داشتن «سوءتدبیر» می‌کنند. نگاهی به نظرسنجی‌های مختلفی که طی این شش روز از مردم آمریکا شده نشان می‌دهد مردم این کشور هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها را مسئول به وجود آوردن چنین وضعی می‌دانند. آنها معتقدند رهبرانشان زندگی مردم را به گروگان گرفته‌اند و بیش از اینکه به فکر خانواده این 800 هزار نفر باشند به فکر منافع سیاسی خودشان هستند.
تظاهرات در واشنگتن
در همین رابطه صدها نفر از کارمندان دولت فدرال آمریکا روز جمعه با تجمع مقابل ساختمان کنگره و کاخ سفید خواستار حل بحران شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر «مارسلو دل کانتو» تحلیلگر مالی می‌گوید: ناچار است پسرش را از مهدکودک خارج کند زیرا هم او و هم همسرش از کار بیکار شده‌اند و افزود: «این برای ما بسیار مخرب است. پسرمان چهار سال دارد. ما دیگر نمی‌توانیم او را به مهد ببریم زیرا قادر نیستیم هزینه‌هایش را بپردازیم.»
یک متخصص اطلاع رسانی در اداره آمار آمریکا نیز گفت: با آغاز تعطیلی دولت فدرال چنان زندگی بر آنها سخت شده که از هم‌اکنون به دنبال قرض گرفتن از دوستان و همسایگان است! معترضان شعار می‌دادند: «ما می‌خواهیم به سر کار خود بازگردیم.» «این وضع ادامه یابد نمی‌توانیم زنده بمانیم.»

 


مردم بحرین در اعتراض احکام صادره علیه مبارزان به خیابان‌ها ریختند و در چند نقطه با مأموران آل خلیفه درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر معترضان به احکام سنگین زندان برای 95 نفر از انقلابیون بحرینی در خیابان‌های منامه علیه آل‌خلیفه شعار دادند. آنها خواستار سرنگونی آل‌خلیفه شدند و اعلام کردند تا تأمین خواسته‌های خود به اعتراض‌های خیابانی ادامه خواهند داد.
مأموران مسلح آل‌خلیفه برای متفرق کردن معترضان از گلوله و گاز‌اشک‌آور استفاده کردند.

 


ژنرال اسرائیلی به اشتباه خود درباره پیش‌بینی سقوط دولت بشار اسد اعتراف کرد.
به گزارش ایسنا، ژنرال «یائیر گولان» فرمانده جبهه شمالی ارتش اسرائیل گفت: «من پیشتر پیش‌بینی کردم سقوط اسد تنها به چند ماه زمان نیاز دارد، اما اشتباه کردم. سپس گفتم سقوط اسد
یک و نیم سال زمان می‌خواهد ولی باز هم اشتباه کردم ولی حالا می‌گویم که درگیری‌ها در سوریه طولانی خواهد بود.
این ژنرال اسرائیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برکناری اسد یا ماندنش در قدرت به نفع تل‌آویو است، گفت: بشار اسد باید برکنار شود چرا که سوریه جزیی از محور مقاومت است.
وی همچنین در مورد جنگ آینده با حزب‌الله سخن گفته و در این مصاحبه نگرانی خود را از قدرت حزب‌الله کتمان نکرده است.
وی افزود، جنگ بعدی ما با حزب‌الله بسیار شدیدتر از گذشته خواهد بود و به هیچ نظامی توصیه نمی‌کنم که قدرت حزب الله را ناچیز بشمارد.
وی هیچ اشاره‌ای به شکست ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه با حزب‌الله نکرد ولی ناظران سیاسی معتقدند که اسرائیل از جنگ 33 روزه عبرت گرفته و حاضر نیست به راحتی وارد جنگ با حزب‌الله شود.
از زمان جنگ 33 روزه دستگاه تبلیغاتی اسرائیل تبلیغات منفی علیه حزب‌الله را تشدید کرده است. مبنای تبلیغات صهیونیست‌ها این است که حزب‌الله باید خلع سلاح شود.
اما میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ضمن دفاع از اقتدار حزب‌الله گفت که استفاده از توان مقاومت برای حفظ لبنان ضروری است.

 


ژنرال جیاپ قهرمان استقلال ویتنام و فرمانده ارتش در جنگ با آمریکا در 102 سالگی درگذشت.
به گزارش فارس، ژنرال جیاپ فرمانده ارتش مردمی ویتنام در جنگ با آمریکا و استقلال از فرانسه سال‌های پایانی عمر خود را در بستر بیماری بود.
وی از سال 1945 تا 1980 وزیر دفاع ویتنام شمالی بود و در جنگ طولانی مدت آمریکا و ویتنام نقشی کلیدی در این جنگ داشت.
ژنرال جیاپ که به «نابغه نظامی ویتنام» معروف شده بود، در نبردی در سال 1954 نیروهای فرانسوی را در هندوچین شکست داد که به استعمار فرانسه بر هندوچین پایان داد.
او فرماندهی مهم‌ترین نبردهای ویتنام و آمریکا را برعهده داشت و پیروزی‌های نظامی بسیاری را تحت فرماندهی خود به ثبت رساند.
به گزارش ایرنا، تاکتیک‌های چریکی «نگوین جیاپ»، الهام‌بخش مبارزات ضد استعماری در سراسر جهان بود. او به پدر و بنیانگذار ارتش خلق ویتنام معروف است. جیاپ و هوشی مینه رهبر انقلابی ویتنام،‌ در میان مردم این کشور محبوبیت زیادی دارند. جنگ ویتنام از سال 1955 تا 1975 میلادی میان نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادیبخش ویتنام جنوبی (ویت‌کنگ) از یک سو و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش به ویژه آمریکا از سوی دیگر رخ داد.
هدف ویتنام شمالی و ویت‌کنگ‌ها بیرون راندن نیروهای آمریکایی و متحدانش از ویتنام و سرنگون کردن حکومت ویتنام جنوبی و ایجاد یک کشور واحد بود. این اهداف البته در پایان جنگ ویتنام تأمین شد و کشوری که امروز جمهوری سوسیالیستی ویتنام نام دارد، به وجود آمد.

 


همزمان با ادامه بحران تازه سیاسی- اقتصادی آمریکا یک شهروند آمریکایی خود را مقابل ساختمان کنگره به آتش کشید.
در پنجمین روز از تعطیلی دولت فدرال آمریکا و اعزام 800 هزار کارمند فدرال به مرخصی بدون حقوق منابع خبری از خودسوزی یک شهروند آمریکایی آن هم مقابل ساختمان کنگره در واشنگتن خبر می‌دهند.
اگرچه سخنگوی پلیس واشنگتن می‌گوید از انگیزه این فرد برای خودسوزی اطلاعی در دست ندارد اما همزمانی این اقدام اعتراضی با بحران جدیدی که مردم قربانیان اصلی آن هستند، و از همه مهمتر مکانی که این فرد برای نشان‌ دادن اعتراض خود انتخاب کرده، می‌توان انگیزه واقعی این فرد را حدس زد!
طی روزهای گذشته صدها نفر از کسانی که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه از سوی کنگره این کشور کار خود را از دست داده‌اند، با تجمع مقابل کنگره به این وضع اعتراض کرده‌اند. برخی از این افراد اعلام می‌کنند دیگر توان ادامه زندگی را ندارند و در صورت پایان نیافتن «لج بازی‌های» سیاسی رهبرانشان زندگی آنها از هم فرو خواهد پاشید.

 


دولت آنکارا لایحه قانونی شدن لشکرکشی به عراق را به پارلمان ترکیه ارایه کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دولت ترکیه دیروز لایحه‌ای را به پارلمان ارایه کرد که در صورت تصویب، لشکرکشی این کشور به شمال عراق قانونی می‌شود. مجلس ترکیه روز پنج‌شنبه (18 مهر) در این مورد تصمیم می‌گیرد. دولت این لایحه را به بهانه مقابله با تهدیدات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تهیه کرده است.
این در حالی است که طی روزهای اخیر آنکارا لایحه مشابهی در مورد سوریه را به پارلمان ارایه کرده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است. به اعتقاد کارشناسان، آنکارا با پشتوانه آمریکا و ناتو، قصد دارد نقش ژاندارم را برای همسایگان خود بازی کند. این رویکرد می‌تواند روابط میان آنکارا و همسایگان را با مخاطرات جدی مواجه سازد.
افشاگری انتفاضه شعبانیه
به گزارش خبرگزاری فارس، «عامر‌الاسدی» دبیرکل جریان «انتفاضه شعبانیه» عراق «حزب اسلامی» این کشور را متهم به فعالیت‌های تروریستی کرد.
به گفته الاسدی، حزب اسلامی از جانب عربستان و قطر حمایت می‌شود و هدف این حزب نیز سرنگونی دولت منتخب عراق است.
الاسدی حزب اسلامی را روی دیگر حزب منحل شده «بعث» دانست و گفت که این حزب همه گونه حمایت مادی و معنوی را به تروریست‌ها می‌کند و اعمال تروریست‌ها را نیز پوشش شرعی می‌دهد. چندی پیش هم «ابوالفقار الشمری» رئیس کمیته سیاسی انتفاضه شعبانیه گفته بود، کشتار هدفمند شیعیان به دست عوامل حزب بعث، و حزب اسلامی و با حمایت برخی سیاستمداران «فهرست العراقیه» صورت می‌گیرد.
خبر دیگر اینکه کمیسیون امنیتی مجلس عراق اعلام کرد، 90 درصد تروریست‌های فعال در عراق خارجی هستند. «حسن السید» افزود: بر اساس اطلاعات رسیده، تروریست‌ها در افغانستان و پاکستان و مناطق مرزی میان عراق و سوریه آموزش تروریستی می‌بینند.

 


ده‌ها نفر از تروریست‌های وابسته به گروه‌های تکفیری و القاعده در عملیات ارتش سوریه و کردهای این کشور به هلاکت رسیدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در جریان عملیات نیروهای ارتش سوریه در روستای «خان الجوز» از توابع «لاذقیه»‌21 تروریست مسلح به همراه یک مفتی سلفی به هلاکت رسیدند. در این عملیات 19 فرد مسلح مجروح شدند و سه خودروی مجهز به تیربار آنها نیز منهدم شد.
در منطقه «گل‌آغا» واقع در استان «الحسکه» نیز دیروز میان شبه‌نظامیان تکفیری و شهروندان کرد درگیری رخ داد. شمار تلفات تکفیری‌ها در این درگیری 14 نفر و تلفات کردها نیز چهار تن اعلام شد.
حومه شهر «حلب»، مناطق مرزی نزدیک به لبنان، اطراف شهر «حمص»، «ادلب» «درعا» و حومه «دمشق»‌ نیز طی دیروز شاهد درگیری ارتش با شورشیان بود.
در این زد و خورد نیز ده‌ها تروریست کشته شدند و مخفیگاه‌ها و خودروهای آنان نیز منهدم شد.
در پی ایجاد شکاف میان عناصر القاعده و «ارتش آزاد»، غربی‌ها نیز در مورد ادامه حمایت از القاعده در سوریه به تردید افتاده‌اند، چرا که به نظر می‌رسد القاعده از ارتش آزاد قوی‌تر است. ارتش آزاد تحت فشار القاعده مجبور شد از برخی مناطق عقب‌نشینی کند.
اظهارات اسد
به گزارش واحد مرکزی خبر،‌«بشار اسد» رئيس جمهوری سوریه طی یک گفت‌وگوی مفصل با رسانه‌ها، باردیگر «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه را به خاطر مداخلاتش در سوریه مورد سرزنش شدید قرار داد.
بشار اسد طی این گفت‌وگو تاکید کرد: دولت اردوغان به خاطر حمایت از تروریست‌ها، در خون مردم سوریه فرو رفته است. وی گفت: اکنون به طور مشخص دو ترکیه وجود دارد؛ ترکیه نخست، ملت ترکیه است، ملتی که از دروغ‌های اردوغان روی می‌گرداند و ترکیه دوم، شامل اردوغان و دولت وی می‌شود. اینها مسئولیت خون ده‌ها هزار تن از مردم سوریه را به دوش می‌کشند. اینها مسئول ویرانی تاسیسات زیربنایی سوریه هستند. اکنون در ترکیه، ملت به یک سمت می‌رود و دولت به سمتی دیگر می‌رود.
رئیس جمهور سوریه گفت: قبل از بحران سوریه اردوغان حتی یک بار هم در مورد اصلاحات و دموکراسی در سوریه با من صحبت نکرد... اما وقتی بحران شروع شد، آنها (مقامات آنکارا) سعی کردند به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در سوریه را تحت عنوان اصلاحات زمینه‌سازی کنند. بشار اسد گفت، دروغ‌پراکنی‌های مقامات آنکارا در مورد سوریه نشان می‌دهد که آنها در ارتباط با مردم سوریه صادق نیستند.
سایر رویدادها
* منابع روسی اعلام کردند، عربستان فرماندهی حمله شیمیایی در منطقه «الغوطه» دمشق را بر عهده داشته است.
* ژنرال «علی حبیب» وزیر دفاع سابق سوریه گفت، تا آخرین لحظه در سوریه خواهد ماند و در همانجا خواهد مرد.
* دولت ترکیه قصد دارد در مرز میان این کشور و سوریه دیوار حائل ایجاد کند. القاعده بارها ترکیه را به عملیات انتحاری تهدید کرده است.
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، گروه‌های شورشی سوری با تروریسم بین‌المللی ارتباط دارند.
* وزیر صنایع سوریه گفت، تروریست‌ها روزانه 25 هزار بشکه نفت از سوریه سرقت می‌کنند.

 


دومین نشست بین‌المللی در مورد امنیت افغانستان در شهر هرات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز دومین نشست بین‌المللی درباره امنیت افغانستان، با شرکت نمایندگان 40 کشور در شهر هرات برگزار شد.
در این نشست دو روزه که از دیروز آغاز شده است، ابتدا نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی درباره وضعیت امنیتی افغانستان صحبت کردند. از جمهوری اسلامی ایران نیز کارشناسان و نمایندگانی در این نشست حضور دارند. این نشست به دعوت مرکز مطالعات راهبردی افغانستان، در «ارگ تاریخی اختیارالدین» هرات برگزار شد. دور نخست این نشست نیز سال گذشته در هرات برگزار شده بود. این شهر که به مرزهای ایران نزدیک است، از امن‌ترین مناطق افغانستان محسوب می‌شود.
مسئله عقب‌نشینی آمریکا و ناتو از افغانستان در پایان سال 2014 و تاثیر این عقب‌نشینی بر این کشور و همسایگان از محورهای اصلی نشست دو روزه هرات است. مسئله مواد مخدر نیز در دیگر موضوعات محوری نشست است.
همزمان با برگزاری این نشست، یکی از رهبران طالبان با نام مستعار «قاری نصرالله» اعلام کرد، پس از پایان سال 2014 افغانستان در کنترل طالبان خواهد بود. پنجشنبه گذشته نیز فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان اعلام کرده بود، حملات طالبان در مقایسه با قبل دو برابر شده است.

 


اخوان‌المسلمین مصر امروز به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی جنگ اکتبر (جنگ اعراب و اسرائیل) فراخوان برگزاری تظاهرات میلیونی داد.
همزمان با فراخوان اخوان‌المسلمین مصر برای برگزاری تجمع میلیونی در میدان التحریر قاهره آن هم به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی جنگ اکتبر (ششم اکتبر) شمار زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش این کشور تمام ورودی و خروجی‌های این میدان را مسدود کردند.
آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا در بیانیه خود از طرفداران اخوان‌المسلمین خواست همزمان با ادامه اعتراض‌ها علیه «نظامیان کودتاچی مصر»، فردا با آمدن به میدان التحریر در جشن پیروزی اکتبر شرکت کنند.
این فراخوان همزمان شده با درگیری‌هایی که روز جمعه بین طرفداران و مخالفان مرسی در شهرهای مختلف به وقوع پیوست که طبق آخرین خبرهای رسیده منجر به کشته شدن پنج نفر از طرفداران مرسی شد. در این ناآرامی‌های خونین نزدیک به 50 نفر نیز زخمی و 45 نفر هم بازداشت شدند.
شبکه تلویزیونی المیادین اما دیروز در خبری فوری از ادامه ناآرامی‌های مصر خبر داد و افزود در برخی مناطق مثل منطقه «سوهاج» درگیری‌های مسلحانه‌ای بین طرفداران و مخالفان محمد مرسی به وقوع پیوست. با تشدید ناآرامی‌های خشونت‌آمیز مصر و ادامه اتهامات علیه اخوان‌المسلمین مبنی بر دامن زدن به این ناآرامی‌ها، معاون وزیر کشور سابق مصر هرگونه خشونت و اقدامات خشونت‌ساز را رد کرد و اخوان‌المسلمین را عامل این وضع معرفی کرد. «محمد زکی» در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی گفت: جماعت اخوان‌المسلمین تحرکات جدید و عجیبی را در مصر آغاز کرده و تلاش میکند با استفاده از مناسبت‌های مختلف اعتراض‌های خشونت‌آمیز علیه دولت موقت را از سر بگیرد. در مقابل این هجمه‌های رسانه‌ای اما برخی کارشناسان سیاسی مصر از جمله «عبدالرافع درویش» اعلام کردند آنچه درباره تلاش اخوانی‌ها برای راه‌اندازی آشوب در ششم اکتبر گفته می‌شود «شایعه» و «نیرنگی سیاسی» است و هدف آن خراب کردن مراسم فردا است.
اما، با نزدیک شدن به ششم اکتبر مجامع بین‌المللی و برخی از کشورهای خارجی نیز نسبت به وقوع ناآرامی‌های خونین در این روز هشدار دادند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل دراین‌باره ضمن ابراز نگرانی از آنچه این روزها در مصر می‌گذرد خواستار رعایت حق آزادی برگزاری تجمعات و تعهد مقامات مصر به عدم توسل به خشونت شد. وی در عین حال از اخوانی‌ها هم خواست در برگزاری اعتراض‌ها به خشونت متوسل نشوند.
سفارت آمریکا در مصر نیز از اتباع خود خواسته تدابیر احتیاطی لازم را در سفرهای داخلی قاهره و دیگر شهرهای این کشور در نظر بگیرند و در روزهای آینده تا حد امکان از مترو استفاده نکنند. سفارت آمریکا با انتشار بیانیه خود در پایگاه اینترنتی هشدار داد بنا بر فراخوان ائتلاف حمایت از محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، قرار است تظاهرات اعتراض‌آمیز در مناطق مختلف این کشور به ویژه در قاهره برگزار شود. سفارت آمریکا پیش‌بینی کرده تظاهرات هواداران محمد مرسی در میدان التحریر در مرکز قاهره، میدان النهضه در شهرک الجیزه و رابعه العدویه و اطراف مقر وزارت دفاع در شهرک نصر برگزار شود.
گفتنی است ششم اکتبر سال 1973 یکی از روزهای تاریخی برای کشورهای خاورمیانه و جهان عرب به شمار می‌رود. در این روز چهارمین جنگ اعراب علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد و تمامی کشورهای خاورمیانه را به نوعی درگیر خود کرد. این جنگ که در میان کشورهای اسلامی به «جنگ رمضان» نیز معروف است 18 روز طول کشید و طی آن ارتش دو کشور مصر و سوریه با غافلگیری رژیم صهیونیستی به شدت مواضع این رژیم را بمباران کردند. در موفقیت اعراب همین بس که در ظرف دو روز 250 تانک زرهی اسرائیل منهدم شدند و بیش از 1000 نظامی این رژیم به هلاکت رسیدند. شمار زیادی نیز به اسارت گرفته شدند در همین جنگ بود که ارتش سوریه توانست بلندی‌های جولان را به تصرف خود درآورد. با وجود موفقیت‌های حیرت‌آور اعراب اما، برخی اشتباهات نظامی اعراب باعث شد در روزهای میانی اوضاع اندک اندک به نفع رژیم صهیونیستی تمام شود. با همه این تفاسیر اعراب این روز را جشن می‌گیرند.

 


تظاهرات علیه فساد
صدها تن از مردم فیلیپین علیه فساد گسترده دولتی در این کشور تظاهرات کردند. در این تظاهرات که در شهر «ماکاتی» برگزار شد، مردم خواستار برچیده شدن صندوق‌های مالی شدند. این صندوق‌ها برای تامین هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس فعالیت می‌‌کنند.
اردوغان نامزد ریاست جمهوری
«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه گفت، درصورتی که حزب «عدالت و توسعه» پیشنهاد دهد، او در دوره آینده انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود. این در حالی است که مردم ترکیه نسبت به وی اقبال زیادی نشان نمی‌دهند.
ژنرال قدرتمند پاکستانی
ژنرال «اشفق کیانی» که تاکنون فرماندهی ارتش پاکستان را برعهده داشت، پس از بازنشستگی نیز به سمت فرماندهی ستاد مشترک این کشور ارتقا می‌یابد. اشفق کیانی طی سال‌های اخیر جزو قدرتمندترین چهره‌های پاکستان بوده است.
آزمایش موشکی روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ارتش این کشور هشت موشک سطح به سطح را در دریای «بارنتز» به طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرد. این نوع موشک‌ها کشتی‌های دشمن را از خشکی هدف قرار می‌دهند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10