(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 14 مهر 1392 - شماره 20609

کوتاه اقتصادی
وزیر کشور: مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روش کنونی قابل قبول نیست
معاون سازمان دامپزشکی خبر داد
رونمایی از 6 داروی جدید دامی
وزیر اقتصاد: حجم نقدینگی به 500 هزار میلیارد تومان رسید
گمرک گزارش داد
کاهش 25/4 درصدی واردات کشور طی 6 ماه
عسگری آزاد: استخدام‌های بی‌ضابطه مغایر سیاست‌های کلی نظام است
درخواست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در بودجه 93 لحاظ شود
بانک مرکزی: نرخ تورم شهریورماه به بیش از 40درصد رسید
شرکت‌های نفتی آمریکایی در تکاپوی بازگشت به ایران
با راه‌اندازی پست تلفنی پیک‌های موتوری هدفمند می‌شوند
رشد 24 درصد سود صنایع بورسی در سال جاری
   


* معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه تولیدو کارآفرینی در وزارت کار و بررسی وضعیت نرخ بیکاری در آن، از پیگیری موضوع انتقال سوابق بیمه‌ای نیروهای کار اعزام شده به خارج کشور خبر داد. علی‌اکبر لبافی گفت: ‌در راستای دستور مقام عالی وزارت مبنی بر تشکیل چهار اتاق فکر در بخش‌های اقتصاد، کارآفرینی، رفاه و تعاون در وزارتخانه، کارگروهی در حوزه تولید و کارآفرینی متشکل از افراد صاحب‌نظر و کارشناسان اقتصادی راه‌اندازی شده که تاکنون جلسات متعددی برگزار کرده است.
* مدیرعامل سازمان اموال تملیکی از اعاده کالاهای متروکه با اولویت گروه 10 به گمرکات کشور خبر داد و گفت: در راستای حمایت از واردکنندگان کالاهای گروه 10 این اقدام صورت می‌گیرد و این کالاها پس از اعاده توسط صاحبان کالا و طی تشریفات قانونی ترخیص و وارد کشور می‌شود.به گزارش خبرگزاری مهر، اردشیر محمدی گفت: سازمان اموال تملیکی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نسبت به اعاده کالاهای متروکه به گمرکات کشور جهت طی فرآیند قانونی و ترخیص از طریق صاحبان کالا اقدامات لازم را انجام داده است.
* با توجه به اینکه روزهای پایانی دولت دهم واگذاری قطعی مالکیت اراضی مسکن مهر به متقاضیان مطرح شد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر مالکیت اراضی مسکن مهر اتخاذ نشده و همچون طرح اولیه مالکیت این اراضی 99 ساله است.
* بانک پاسارگاد در هفتمین همایش ملی بهره‌وری با توجه به شایستگی‌ها و رعایت استانداردهای بین‌المللی بهره‌وری، موفق به کسب تندیس زرین شد. این همایش با پیام دکتر روحانی رئیس‌جمهور و سخنرانی آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجمع عالی بهره‌وری آغاز شد و تنی چند از صاحب‌نظران، مدیران اجرایی موفق، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 3 بخش دولت و بهره‌وری، زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای بهره‌وری و همچنین محیط کسب و کار و بهره‌وری، نظرها و دیدگاه‌‌های خود را برای ارتقاء بهره‌وری در کشور بیان کردند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الی 2269، 2614، 2630 الی 2632، 2250 الی 2253، 2230 الی 2233، 4480 الی 4487، 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796، 7732 الی 7735 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* در حکمی از سوی هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مهدی یونسیان به عنوان مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل منصوب شد.

 


روش فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیست، اگر دستورات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اجرایی شود کار به نتیجه می‌رسد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیروز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: گمرک، نیروی انتظامی، بانک مرکزی، سپاه پاسداران و وزارت کشور باید در زمینه مبارزه قاچاق کالا و ارز نقش فعالی در کشور داشته باشند.
وی اظهار داشت: تمامی قوانین موجود در حوزه قاچاق کالا و ارز باید با نگاه نرم‌افزاری مورد بازنگری قرار گیرند.
وزیر کشور با بیان این که بانک مرکزی باید با اقتدار در سیاست پولی اعمال حاکمیت کند، تصریح کرد‌: گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز باید مقتدر شود و هیچ سفارشی را در حوزه قاچاق کالا و ارز نپذیرد.
رحمانی فضلی ادامه داد: حدود 11 سال از زمان تشکیل ستاد قاچاق کالا و ارز می‌گذرد، اما ما همچنان با این معضل و مشکل در کشور مواجه هستیم.
وزیر کشور افزود: هنر حقیقی این است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به سمت تعطیلی ببریم، یعنی با پایان دادن به موضوع قاچاق کالا و ارز این ستاد را در کشور تعطیل کنیم.
رحمانی فضلی با بیان این که روش فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل قبول نیست، اظهار داشت: باید اقدامی انجام شود تا این ستاد هر چه سریع‌تر جمع‌آوری شود، زیرا انصافا بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز کاری ندارد و اگر دستورات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اجرایی شود، کار به نتیجه می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: قاچاق کالا و ارز از طریق مرز هوایی، دریایی یا زمینی وارد کشور می‌شود و همه این مرزها متولی دارد، اگر کالا و ارز قاچاق وارد کشور می‌شود در واقع سهل‌انگاری، کم‌کاری و قانون‌گریزی مسئولان ما است.
وزیر کشور با بیان این که باید با انجام اقداماتی از ورود قاچاق به کشور جلوگیری شود، افزود: وضعیت فعلی قابل قبول نیست؛ چه طور می‌شود قاچاقچی با امکانات کم از مناطق صعب‌العبور قاچاق به کشور می‌آورد اما ما با این همه امکانات نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم؟
رحمانی فضلی ادامه داد: توزیع و فروشندگان کالاهای قاچاق در داخل کشور مشخص هستند و ما باید به فروشگاه‌ها یک سال فرصت دهیم تا کالاهای قاچاق عرضه نکنند و بعد اعلام کنیم تمامی وسایلی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود باید کارت بازرگانی داشته باشد و کالاهای فاقد این کارت قاچاق است و با عوامل آن برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: گمرک متولی این امر است و باید جلوی آن را بگیرد؛ چرا صدها دلیل پشت دلیل آورده می‌شود؟ چرا رابطه بازی می‌کنید؟ چرا سفارش می‌پذیرید؟ چرا پست‌های کلیدی در گمرک را به افرادی می‌دهید که سفارش شده هستند؟
وزیر کشور همچنین خطاب به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: شما به خداوند متعال مدیون هستید و باید هیچ سفارشی از هیچ‌کس نپذیرید و هر کجا به شمار فشار وارد شد، بگویید دستور وزیر کشور است، چرا که نمی‌شود با تعارف کار را پیش برد.

 


معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور از رونمایی 6 داروی جدید دام ساخت داخلی به مناسبت هفته دامپزشکی خبر داد و گفت: تولید این دارو 15 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی عزیزیان دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی با اعلام این خبر،‌افزود: تولید این داروها 10 تا 15 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: در تولید این داروها گرایش به تولید از منبع بیولوژیک بیشتر است، به طوری که داروی گیاهی «ضد کنه زنبور» برای اولین بار در کشور ساخته شده است و مصرف آن در زنبورستان‌ها باقیمانده دارویی ندارد.
وی ادامه داد: اخیراً برخی مراکز تولیدی عسل با استفاده بی‌رویه از داروهای شیمیایی باعث وجود باقیمانده دارویی می‌شدند که با عرضه این نوع داروها، باقیمانده‌های دارویی در عسل به صفر می‌رسد.
عزیزیان در مورد اسامی داروهایی که رونمایی می‌شود، به داروی گیاهی ضد کنه، واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک، واکسن سه‌گانه طیور، ‌سپتوماسین، ملوکسیکام و آتروپین اشاره کرد.
همچنین معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این نشست گفت: قرار است جلسه‌ای با وزارت بهداشت برای تفاهم بر سر ادامه توزیع شیر خام در کشور با نظارت است سازمان دامپزشکی برگزار شود.
محسن مشکوه با بیان این مطلب،‌اظهار داشت: تا زمانی که محصولات دامی خام هستند، مسئولیت آن با سازمان دامپزشکی است،‌اما زمانی که فرآوری می‌شود، مسئولیت آن با وزارت بهداشت است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: مجوز ماست‌بندی‌ها را وزارت بهداشت می‌دهد، اما به صورت غیر مجاز در این مکان‌ها شیر خام نیز توزیع می‌شود.
اخیراً وزارت بهداشت طی نامه‌ای به سازمان دامپزشکی کشور خواستار لغو بخشنامه مربوط به توزیع شیرخام در کشور شده بود.
بخشنامه توزیع شیرخام حدود یک ماه پیش از سوی سازمان دامپزشکی کشور به استان‌ها ابلاغ شده و وزارت بهداشت این بخشنامه را در تضاد با رعایت مسائل بهداشتی محصولات لبنی می‌داند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور معتقد است، صدور مجوز برای توزیع شیرخام از سوی سازمان دامپزشکی کشور، ساماندهی توزیع شیر خام است که اکنون به صورت غیرمجاز در مکان‌هایی که وزارت بهداشت مجوز داده انجام می‌شود.
مشکوه گفت: این بخشنامه به اندازه‌ای سخت‌گیرانه است که تاکنون در هیچ استان درخواست مجوز توزیع شیرخام نشده بنابراین تاکنون سازمان دامپزشکی هیچ مجوزی صادر نکرده است.
به گفته وی داشتن بار میکروبی پایین، آلوده نبودن به بیماری‌های سل و بروسلوز از 6 ماه گذشته، داشتن ناظر پزشکی بسته‌بندی مناسب و هشدارهای بهداشتی از آن جمله است که تاکنون هیچ دامداری اعلام آمادگی نکرده است. وی که خود به مصرف محصولات لبنی پاستوریزه توصیه می‌کند، گفت: اقدام سازمان دامپزشکی برای ساماندهی توزیع شیرخام به این دلیل است که آرام آرام محصولات لبنی غیرمجاز از گردونه مصرف خارج شود. این گزارش حاکی است: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور هم در این نشست گفت: درخواست 15 میلیارد تومان برای پرداخت غرامت به مرغداری‌های کشور شده است.
خالد خداویردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت غرامت مرغداری‌های کشور گفت: سال گذشته 4/1 میلیارد تومان به مرغداری‌های کشور قرار بود پرداخت شود که نصف آن پرداخت شد و حدود 2 میلیارد تومان بدهی وجود دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور افزود: 15 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی سال قبل و احتمالاً برای بیماری‌هایی که امسال بروز می‌کند درخواست شده است، این غرامت برای مرغداری‌هایی که بیماری سل و بروسلوز دارند و سازمان دامپزشکی اقدام به حذف آنها می‌کند،‌ پرداخت می‌شود.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد حجم نقدینگی به 500 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: متوسط نرخ 12 ماهه تورم نیز در پایان شهریور ماه به 40 درصد رسیده است.
علی طیب‌نیا دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی که با حضور برخی از مسئولان اقتصادی کشور برگزار شد، افزود: اگرچه رقم تورم نقطه به نقطه کاهش اندک یافته، اما روند متوسط نرخ تورم به صورت صعودی است.
وی با بیان اینکه، این شرایط همراه با رکود اقتصادی است، افزود: این حجم نقدینگی که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، همزمان با کمبود نقدینگی در بنگاه اقتصادی روی می‌دهد.
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حال حاضر 68 درصد بنگاه‌های اقتصادی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و این امر به دلیل جریان گردش و ترکیب نقدینگی است.
طیب‌نیا تصریح کرد: نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در نظام بانکی نیز 96درصد است و ا گر بپذیریم نرخ ذخیره قانونی 18 درصد و ذخیره احتیاجی سه درصد باشد، این نسبت باید به 84 درصد می‌رسید.
وی گفت: نرخ پس‌انداز در ایران چندان پایین نیست، اما این پس‌اندازها به سمت سپرده‌گذاری در سیستم بانکی حرکت نمی‌کند و مردم ترکیب دارایی‌ها را با توجه به ریسک و نرخ بازار مشخص می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر کسی 40 سال پیش در بانک سپرده‌گذاری کرده باشد و اکنون بخواهد از سپرده خود استفاده کند، در واقع نه تنها سودی به دست نمی‌آورد بلکه زیان هم کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اغلب سپرده‌ها خرد و متعلق به قشر متوسط و فقیر جامعه است، گفت: در طول این مدت انگیزه برای سپرده‌گذاری در شبکه بانکی کاهش یافته است که علت اصلی آن بیشتر بودن تورم در مقایسه با نرخ سود بانکی است، البته این پدیده موجب ایجاد تقاضای زیاد برای دریافت تسهیلات شده است.
وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی پائین نیست، گفت: در کمتر کشوری نرخ سود 20 درصد پرداخت می‌شود، اما وقتی تورم بالاست در عمل نرخ سود منفی است.
وی با اشاره به رشد شدید نقدینگی اظهار داشت: اثر نقدینگی تنها تورم نیست بلکه در کوتاه‌مدت و بلندمدت موجب ایجاد رکود در اقتصاد می‌شود، زیرا قیمت کالاهای وارداتی به تدریج ارزانتر از کالاهای تولید داخل شده و جایگزین کالاهای داخلی می‌شود؛ این پدیده رکود را در اقتصاد ایجاد می‌کند.
وی تاکید کرد: بنابراین توسل به منابع بانک مرکزی اثری جز تشدید رکود ندارد.
وی تصریح کرد: اگر امیدوار باشیم که تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک برداشته شده و گشایشی حاصل شود خیال باطلی است، زیرا رقع تحریم‌ها اقدامات بلندمدتی را می‌طلبد و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و حتی درآمدهای نفتی محقق شود، آسیب‌ها‌ی استفاده از این منابع را در گذشته دیده‌ایم.
بنابراین گزارش: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از در دستور کار قرار گرفتن اصلاح نظام بانکداری بدون ربا خبر داد.
غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: باید به دنبال آن باشیم که پول سود نکند، بلکه طرح‌ها سودآور باشند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این صورت شاهد رشد نرخ سود سپرده‌ها بیش از تسهیلات خواهیم بود.
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: نظام بانکی باید پشتیبان تولید باشد و باید حمایت‌های خود را به سمت تولید سوق دهیم.
وی تسهیل فضای کسب و کار را از دغدغه‌های مجلس عنوان کرد و گفت: بانک باید شریک طرح‌های اقتصادی در کشور باشد.

 


ارزش کل تجارت خارجی ایران در 6 ماه اول سال جاری به 37 میلیارد و 907 میلیون دلار رسید.
به گزارش گمرک، در 6 ماه نخست امسال در مجموع 17 میلیارد و 972 میلیون دلار انواع کالا از کشور صادر و 19 میلیارد و 935 میلیون دلار وارد کشور شد.
براساس این گزارش، مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی 13/59 درصد و واردات کشورمان 25/4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
همچنین،‌ وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در 6 ماه نخست سال جاری به ترتیب به 41 میلیون و 659 هزار تن و 13 میلیون و 241 هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 9/41 درصد افزایش و 31/26 درصد کاهش داشته است.
در گزارش گمرک آمده است: برنج به ارزش یک میلیارد و 289 میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل 6/47 درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با 755 میلیون دلار و سهم ارزشی 3/79 درصد به خود اختصاص داده است.
براساس این گزارش، در 6 ماه نخست سال جاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است. در این مدت، ‌امارات متحده عربی در مجموع 4 میلیارد و 6 میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و 20/1 درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل: سنگ‌آهن به ارزش 652 میلیون دلار، اوره به ارزش 609 میلیون دلار و متانول به ارزش 559 میلیون دلار بوده است.

 


جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری با بیان این که، حتی روح کارشناسان این معاونت از مفاد مصوبه مهر‌آفرین خبر نداشت تصریح کرد: این مصوبه در مغایرت و تضاد کامل با عدالت استخدامی است.
محمود عسگری آزاد با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در آینده‌ای نزدیک، معماری نظام اداری را از جمله ماموریت‌ها و وظایف این سازمان و بخش توسعه مدیریت و سرمایه انسانی آن عنوان کرد.
وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد نظام اداری و تاکید بر رعایت عدالت استخدامی افزود: رعایت این عدالت باید در عمل ما متجلی شود، نه این که فقط در لفظ و شعار متوقف بماند.
عسگری آزاد با بیان این که، مایه تاسف است که کشور با همه ظرفیت‌های خدادادی، منابع طبیعی، سرمایه انسانی، درآمدهای سرشار از محل فروش نفت و گاز، رشد اقتصادی منفی 5/4 درصد یا نرخ بیکاری 14 درصد داشته باشد گفت: تصویب مصوبه‌ای به نام طرح مهر‌آفرین مایه حیرت و تعجب است، چرا که حتی مدیران و کارشناسان این معاونت نیز روحشان از مفاد این مصوبه بی‌خبر بوده است و استخدام‌های بی‌ضابطه (بدون نشر آگهی و برگزاری آزمون استخدامی) کاملا مغایر و متضاد با عدالت استخدامی است و با بند «م» سیاست‌های کلی نظام، مصوب مقام معظم رهبری مغایرت صریح دارد.
وی ادامه داد: ساماندهی مسائلی از این قبیل، ریل‌گذاری مجدد برای انجام امور، باز تعریف روابط این معاونت با سایر دستگاه‌های اجرایی، نظام‌مند و مرحله‌ای نمودن تصمیم‌گیری، ضابطه‌مند نمودن رفتارها و تعریف دقیق شاخص‌ها و معیارهای اندازه‌گیری و تخصیص سهمیه، از جمله ماموریت‌های محوری و اساسی این معاونت به طور عام و معاون هماهنگی اجرای مقررات اداری معاونت به طور خاص است.
جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور با اشاره به تمدید مهلت اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال 1393 و مکلف شدن دولت به تهیه لایحه تا نیمه دوم سال 93 برای ارائه به مجلس شورای اسلامی افزود: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور خود را مکلف می‌داند تا پایان سال 92 اصلاحات لازم را در قانون مدیریت و خدمات کشوری اعمال کند.
وی با بیان این که، مطالعات بسیار خوبی در مورد لایحه دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است توضیح داد: گروه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت کرده‌اند و مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز بررسی‌هایی در این راستا انجام داده است و مستندات این مطالعات موجود می‌باشد و اکنون باید با ایجاد یک هسته مرکزی کارشناسی و تعامل با صاحب‌نظران و نخبگان کشور و دعوت از اساتید دانشگاه‌، مدیران اجرایی و معاونان استانداری‌های سراسر کشور، پیشنهادهای آنها را دریافت و در اصلاح قانون اعمال کرد.

 


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید منابع همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان توسط دولت تامین شود، اظهار کرد: در سال جاری امکان همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان وجود ندارد.
سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا با تقاضای سازمان تامین اجتماعی به دولت، امکان در نظر گرفتن متمم بودجه برای همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: دولت هم‌اکنون 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و نمی‌شود این موضوع به صورت متمم در بودجه سال جاری لحاظ شود.
وی با بیان اینکه باید از مجلس بخواهیم در بودجه سال 93 همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان لحاظ شود، تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی نیز به اجرای این قانون بسیار علاقه‌مند است، اما باید توجه داشته باشیم که تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است و باید منابع و مصارف آن متعادل باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: نمی‌توانیم منابعی را برای این سازمان ایجاد کنیم، بدون اینکه مصارف آن در نظر گرفته شود. بنابراین، سازمان‌های بیمه‌گر مکلف هستند که بر اساس منابع و مصارفشان اقدام کرده و این موضوع یک اقدام قانونی است.
نوربخش با اشاره به این که منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در یک مرحله و آن هم در سال 88 به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد، گفت: بعد از سال 88 دولت منابع همسان‌سازی را تامین نکرد و در صورتی که تامین منابع مدنظر قرار گیرد، سازمان در این زمینه مشکلی نخواهد داشت و این موضوعی است که در اختیار تامین اجتماعی نیست و بودجه سالیانه آن باید تامین شود.

 


بانک مرکزی نرخ تورم شهریورماه سال جاری را اعلام کرد.
به گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه 1392 به عدد 176/6رسید که نسبت به ماه قبل آن 1/7درصد افزایش یافته است.
بنابراین گزارش؛ شاخص مذکور در شهریور 92 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 41/6درصد افزایش داشته است.
همچنین نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور ماه 92 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور ماه 91 معادل 40/1درصد بوده است.

 


شرکت‌های نفتی آمریکایی که سالهاست به واسطه سیاست‌های خصمانه دولت این کشور از ایران محروم شده‌اند اخیراً با انجام تحرکاتی بدنبال بازگشت به منابع نفتی کشورمان هستند.
به گزارش فارس به نقل از العربیه انگلیسی،‌محرومیت شرکت‌های غربی از دسترسی به منابع سرشار نفتی و گازی ایران تا اندازه‌ای به واسطه آب شدن یخ‌های روابط بین تهران و کشورهای غربی و احتمال لغو تحریم‌های این کشور در حال کمرنگ شدن است.
منابع صنعتی در این باره می‌گویند: شرکت‌های نفتی آمریکا- که برای دو دهه از سوی واشنگتن از دسترسی به ایران محروم شده‌اند- به واسطه لحن مشوقانه تهران تصمیم به ملاقات با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در آخر این هفته و در سازمان ملل گرفته‌اند.
شرکت‌های آمریکایی کونوکو،‌شورون،‌اکسون موبیل و آنادارکو به میزان گوناگونی علاقه‌مندی خود را به حضور در جمهوری اسلامی حتی از زمانی که تهران بخش انرژی خود را در سال 1979 ملی اعلام کرد،‌ابراز داشته‌اند.بنا بر گفته منابع صنعتی، مدیران اجرایی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صدد ملاقات با وزیر نفت ایران در یک زمین بی‌طرف هستند.
این مدیران صنایع نفتی انتظار دارند پیشرفت در مذاکرات به کندی حاصل شود و آنها به انجام این بازی طولانی عادت کرده‌اند.
شرکت‌های نفتی آمریکایی در طول این سالیان تلاش‌هایی در نزدیک شدن به ایران داشته‌اند که تمام آنها نافرجام بوده و آنها محکوم به تماشای رقبای اروپایی خود شده‌اند و در این میان به طور عمده‌ای شرکت‌های رویال داچ شل و توتال فرانسه حداکثر استفاده ممکن از ایران بزرگترین کشور دارنده ذخائر گازی و چهارمین کشور دارنده ذخائر نفتی دنیا داشته‌اند.
تاکنون شرکت‌های نفتی آمریکا به طور مرتب از واشنگتن برای برداشتن تحریم‌های یک جانبه خود علیه ایران که آنها را از دسترسی به این کشور محروم داشته درخواست کرده‌اند.

 


مدیرعامل شرکت پست گفت: پست تلفنی تاکنون در دو استان اصفهان و آذربایجان شرقی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و این سرویس هفته آینده در تهران افتتاح خواهد شد.
محمدحسن کرباسیان اظهار داشت: امیدواریم براساس برنامه 100 روزه ارائه شده بتوانیم این سرویس را تا پایان این مدت در 9 مرکز دیگر نیز راه‌اندازی کنیم.
سرویس پست تلفنی با شماره 193 قرار است مأموریت پیک‌های موتوری را به صورت هدفمند و قابل اطمینان ارائه دهد، به نحوی که مشترکان با تماس با این شماره می‌توانند مرسولات خود را به نامه‌رسان‌های پستی بدهند تا مأموران پست این مرسولات را به مقصد موردنظر برسانند.
مدیرعامل پست افزود: طی سال‌های گذشته و با تلاش‌های انجام شده، سرویس‌های متنوعی بر بستر فناوری اطلاعات پیاده‌سازی شده که از آن جمله می‌توان به خرید و فروش اینترنتی اشاره کرد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: خرید و فروش اینترنتی در 6ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 90درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این حوزه تصریح کرد: این علاقه وزیر ارتباطات موجب برطرف شدن مشکلات موجود در این بخش خواهد شد.

 


سود تقسیمی صنایع بورسی در سال جاری تاکنون 24 درصد رشد داشته است.
228 شرکت بورسی در مجامعی که در نیمه نخست سال جاری برگزار کردند، در برابر تحقق درآمد بیش از 262 هزار و 787 میلیارد ریال، بالغ بر 211 هزار و 16 میلیارد ریال را در مجامع خود تقسیم کردند که این رقم عددی معادل 76 درصد از کل درآمد واقعی این شرکت‌هاست.
به گزارش سنا، در میان صنایع بورسی، 20 شرکت حاضر در گروه فلزات اساسی، 66 هزار و 27میلیارد ریال درآمد واقعی کسب کردند که با تقسیم سودی 78 درصدی، 51 هزار و 392 میلیارد ریال سود به حساب سهامداران خود واریز خواهند کرد.
همچنین محصولات شیمیایی با 35 هزار و 129 میلیارد ریال و استخراج کانه‌های فلزی با 30هزار و 181 میلیارد ریال تقسیم سود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 22 هزار و 491 میلیارد ریال، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با 21 هزار و 84 میلیارد ریال، مخابرات با 19 هزار و 496 میلیارد ریال، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با هفت هزار و 500 میلیارد ریال، مواد و محصولات دارویی با چهار هزار و 423 میلیارد ریال، سیمان، آهک و گچ با سه هزار و 479 میلیارد ریال و خدمات فنی و مهندسی با 2 هزار و 992 میلیارد ریال در مکان‌های چهارم تا دهم بیشترین تقسیم سود صنایع بورسی ایستاده‌اند.
متوسط سود تقسیمی هر سهم شرکت‌های بورسی در پایان سال 91 مبلغ 392 ریال بود که این رقم با رشدی 145 ریالی به 537 ریال رسیده است.
گفتنی است سود تقسیمی شرکت‌های بورس در پایان سال 91 مبلغ 169 هزار و 733 ریال بود که این رقم تاکنون با رشد 24 درصدی به رقم 211 هزار و 16 میلیارد ریال رسیده است.
احتمال عضویت ایران در آیسکو
رئیس سازمان بورس کشورمان پس از بازگشت از نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار در لوکزامبورگ، با اشاره به مذاکرات مثبت خود با دبیرکل این سازمان بین‌المللی، درباره تسریع در فرآیند عضویت سازمان بورس در آیسکو ابراز امیدواری کرد.
علی صالح‌آبادی با بیان اینکه خوشبختانه در عرصه بین‌المللی فضای مثبتی حاکم است، افزود: در جریان نشست مجمع عمومی ‌IOSCO در لوکزامبورگ، نشست خوبی با دبیرکل این نهاد بین‌المللی برگزار شد و با توجه به فضای خوبی که بر این گفتگو حاکم بود و همچنین دستاوردهای بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر، وی قول مساعد داد تا پرونده عضویت ایران در IOSCO با نگاه مثبت در دستور کار قرار گیرد، از این رو نسبت به تسریع در روند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در این نهاد بین‌المللی خوشبین هستم.به گزارش مهر، سخنگوی سازمان بورس در ادامه خاطرنشان کرد: پس از بازگشت به ایران، نامه‌ای تنظیم و برای آیسکو ارسال شد تا پیگیری روند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار مجددا در دستور کار قرار گیرد، البته طبیعتا در هر صورت، تصویب این موضوع منوط به تصویب نهایی آیسکو بوده و از عهده ما خارج است.
صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: طبیعتا در صورت عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو تعلیق عضویت بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز برطرف خواهد شد.
سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار سازمانی متشکل از نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای مختلف است که استانداردهای بین‌المللی را در زمینه هماهنگی بازارهای سرمایه و نهادهای ناظر این بازار در کشورهای مختلف وضع می‌کند. سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر به عنوان عضو ناظر در نشست‌های سالیانه این سازمان شرکت می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10