(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 14 مهر 1392 - شماره 20609

گپ و گفتی با امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
نیروی زمینی ارتش؛ مدافعان آماده و قبراق
   


این روزها، روزهای بسیار مقدسی برای ما ایرانی‌هاست، چرا که در این روزها جوانان برومند ایران اسلامی سینه‌هایشان را در مقابل گلوله‌های دشمن سپر کردند و نگذاشته‌اند که دشمن خونخوار به حریم خاک مقدس‌مان تجاوز نماید.یکی از جوانانی که با لباس مقدس رزم برای دفاع از این مرز و بوم به پا خاست در حال حاضر فرمانده نیروی زمینی ارتش همیشه قهرمان جمهوری اسلامی ایران است؛ امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان. به همت مرکز خبر و ارتباطات اجتماعی نیروی زمینی ارتش و به بهانه موفقیت‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پای صحبت ایشان نشستیم و از هر دری صحبتی داشتیم که این شماره را به انتشار آن اختصاص می‌دهیم؛
* امیر در ابتدا از شرایط یگان‌های نیروهای مسلح در آغاز جنگ تحمیلی بفرمائید:
ابتدا باید شرایط و موقعیت‌ نیرو‌ها را در روزهای اول جنگ ترسیم کنیم که این نیروها از چه میزان توان رزمی و تجهیزات برخوردار بودند و دشمنی که به عنوان تجاوزگر حمله را آغاز کرده است، نیتش چه بوده است؟ رژیم بعثی عراق با 12 لشکر و حجم وسیعی از تجهیزات و سلاح که عمدتا از کشورهای غربی حمایت می‌شد و می‌خواست چند روزه استان خوزستان و سپس تهران را فتح کند چه شد که نتوانست و در بخشی از خاک خوزستان متوقف شده است؟ اما می‌بینیم که نیرو‌های ارتش مستقر در مناطق جنوب و غرب کشور با توانایی رزمی مثال‌زدنی و با توکل بر خدا و هدایت و رهبری معمار کبیر انقلاب توانستند چنان درسی را در همان روزهای ابتدایی جنگ به دشمن تا دندان مسلح وارد نمایند که صدام پس از 7 روز درخواست آتش‌بس کرده است. در واقع روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی روزهای موفقیت‌آمیزی برای ما بود چرا که دلاورمردان و رزمندگان نیروی زمینی ارتش با همان توان رزمی محدود و اندک نیروهای حاضر در مرزها با مقاومت و ایستادگی هدفمند خودماشین جنگی دشمن را متوقف نمودند. این نشان می‌دهد نیروی زمینی ارتش حتی قبل از جنگ تمام تهدیدات را در منطقه رصدمی‌کرد و خود را برای مقابله آماده کرده بود، به خوبی هم توانست در مقابل دشمن ایستادگی نماید. این امر با داشتن فرماندهان دلاور و دوره دیده این امکان را به رزمندگان می‌داد که چگونه و در چه شرایطی با دشمن مقابله نمایند.
* از نظر شما نقش شهید صیادشیرازی در جنگ چه بود؟ خاطراتی که با این شهید بزرگوار و احیانا با دیگر شهداء دارید را به صورت اجمال بیان نمایید.
تاریخ دفاع مقدس سرشار از حماسه‌های ماندگار مردمی، قدرت فرماندهی و فداکاری و ایثار همه جانبه پاکباختگان مؤمن نظامی است. سپهبد صیادشیرازی از جمله وارستگان فداکار و شجاع بود که شهادت به حق زیبنده و شایسته او بود. امیر شجاع و دلاور ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، سپهبد صیاد شیرازی، نامی پرافتخار و جاودانه است که با هشت سال دفاع مقدس و دلاوری‌ها و از خودگذشتگی‌ها، عجین می‌باشد. ایشان نقشی حیاتی در به کارگیری توانمندی‌های ارتش در مقابله با ارتش متجاوز بعثی عراق به خاک ایران داشت و نیز در مقابله با گروه‌های مسلح وابسته به دولت بعثی عراق در کردستان نیز نقش موثری ایفا کرد. سرزمین‌های داغ خوزستان و گردنه‌های برافراشته کردستان سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او حفظ کرده است. شهید صیاد شیرازی نمونه کامل ایثار و مقاومت در دوران جنگ تحمیلی بود. فرماندهی ایشان در دوران جنگ رژیم بعثی عراق را در طراحی عملیات‌ها به زانو در می‌آورد. حضور صیاد شیرازی در هشت سال دفاع مقدس، پیروزی‌های متعددی را برای کشور اسلامی به همراه داشت. امیر سرافراز ارتش اسلام با توانی شگفت و روحیه‌ای کم نظیر درسلسله عملیات پیروزمند ثامن الائمه، طریق القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع‌الفجر 9،8،4،3،2،1 عملیات خیبر و بدر، قادر و دیگر عملیات‌های دفاع مقدس شرکت نمود و با فرماندهی نیروهای ارتش پیروزی‌های بزرگی را برای ایران به ارمغان آورد. یاد فاتح بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس فراموش ناشدنی است، چرا که فتح‌المبین و بیت‌المقدس از یاد نرفتنی است، عملیاتی که سرنوشت جبهه‌های اسلام علیه کفر را به پیروزی رقم زد و مسیر و روند جنگ تحمیلی را در مسیر پیروزی ارتش اسلام قرار داد. وی در تیرماه 1365 به فرمان حضرت امام به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد.
خاطرات زیادی را با این شهید بزرگ دارم چرا که فرمانده ما در خیلی از عملیات‌های کوچک و بزرگ بود و درسهایی را از این شهید یاد گرفتم که در جای جای زندگی مورد استفاده قرار می‌دهم.
* به دوران کنونی برسیم؛ آیا ارتش همان روحیه و آمادگی را حفظ کرده است؟ برای مثال نیروی زمینی ارتش در مقابله با تهدیدات غرب و اسرائیل چه واکنشی در مقابل حمله احتمالی خواهد داشت؟
- نیروی زمینی ارتش به دلیل اینکه یگان‌هایش مستقر در مرزها هستند می‌طلبد که تمامی تهدیدات را رصد کرده و برای هر نوع تهدیدی مقابله‌ای را در پیش گیرد. این خصلت نیروی زمینی ارتش و دیگر نیروهاست. باید این مطلب را عنوان کرد که ما کشوری صلح‌طلب در منطقه هستیم و به هیچ عنوان به حریم کشورهای دیگران تجاوز نخواهیم کرد.
نیروهای مسلح ما با داشتن جوانان با ایمان و ولایت مدار در هر شرایطی گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا هستند و چنانچه نیاز باشد برابر اوامر انجام وظیفه می‌نمایند. امروز شرایط ایران در منطقه و فرامنطقه بسیار خوب است و ما را به عنوان کشوری صلح‌طلب می‌شناسند. تهدیدات برای نیروهای مسلح ما چیز جدیدی نیست همچنان که تحریم‌ها برای مردم فهیم ما چیز جدیدی نیست. با توانمندی‌ای که در جوانان خود سراغ داریم در هر جبهه‌ای پیروز و سربلند خواهیم بود. امروز استکبار جهانی خود به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی‌تواند با روش های تهدیدی خود جمهوری اسلامی را از بین ببرد بلکه این انقلاب ما به مانند درختی تنومند شده است که هیچ تیشه‌ای آن را از پای در نخواهد آورد.
مردم ما با دیدن سربازان ولایت‌مدار خود که از ایستادگی و روحیه قوی برخوردار هستند دلها را قرص کرده و در تمامی مشکلات به بار آمده از سوی شرق و غرب مقاومت نموده و آنها را به زانو درخواهند آورد.
* وضعیت نیروی زمینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از جدیدترین دستاوردهای آن را نیز بگویید.
- نیروی زمینی ارتش یک نیروی انسان‌محور است و باید گفت در جنگ‌های آینده این نیروی انسانی مؤمن و مخلص و کارآمد است که نتیجه جنگ را رقم خواهد زد، در حال حاضر نیروی زمینی ارتش برای دفاع از مرزهای کشور در آرمانی‌ترین شرایط خود قرار دارد نیروهای مسلح ما دارای نیروی انسانی خوبی هستند و تجهیزاتی که در اختیار دارند تمام بومی و همچنین تاکتیک‌های لازم برای مقابله را نیز در اختیار دارند. نیروی زمینی ارتش پس از دفاع مقدس به مانند دیگر نیروها به فعالیت‌های خودکفایی خود پرداخته و دستاوردهای نوین را طراحی و تولید کرده است که همگی براساس دکترین نظامی و تاکتیک‌های نوین نظامی و برای ورود به عرصه ناهمتراز تهیه و تولید شده است. جنگ تحمیلی یک دانشگاه برای نیروهای مسلح بود و این جنگ برای ما درس‌های فراوانی را به همراه داشت که مهمترین آن خوداتکایی، اعتماد به نفس و ایستادن روی پای خود بود.
ما امروز وارد فضای تازه‌ای از تهدیدات شده‌ایم و با چهره جدیدی از این تهدیدات مواجه هستیم و این تهدیدات از نظر شکل و اندازه با گذشته متفاوت است و کارشناسان از آن به عنوان نبرد ناهمتراز یاد می‌کنند. امروز ما شاهد دستاوردهای خوبی در نیروی زمینی ارتش هستیم که از مهمترین آنها می‌توان تانک بومی ذوالفقار را نام برد که این دستاورد به عنوان بدنه اصلی در نبرد زمینی اشاره کرد در حال حاضر با مدل‌‌های جدید این تانک روبه رو می‌شویم که به تسلیحات و سامانه‌های متناسب با تهدیدات مجهز شده است. در سال‌های اخیر نیروی زمینی ارتش با اتکا به مهندسین توانمند سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی توانسته است به دستاوردهای جدیدی اعم از انواع اخلالگرها، انواع چترهای پرش، انواع لوله جوفی، خودروی 2.5 تنی نینوا، سلاح اخگر، راکت نازعات، انواع پهپادها، بالگرد ملی با نام طوفان، تانک صمصام دست یابد. شاهکار مهم و افتخارآفرین جوانان برومند نیروی زمینی ارتش «سلاح شاهر» که لازم می‌دانم از قابلیت‌های این سلاح تمام بومی مطالبی را عرض نمایم. از قابلیت‌های این سلاح، درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگردها و نقاط تجمع دشمن است. شاهر بر مبنای نیازهای تاکتیکی نیروی زمینی طراحی و ساخته شده است و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش می‌دهد. امروز نیروهای مسلح با بهره‌گیری از متخصصان بومی، جوان و متعهد می‌توانند تمامی نیازهای ما را بدون اتکا به خارج و با استفاده از توان داخلی برطرف نمایند.
* برکات و آثار ارزشمند جنگ برای یک ارتش مردمی و منسجم چگونه بوده و دستاوردهای دوران دفاع‌مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصولا جنگ برای هر کشوری مشکلات و نواقصی را بر جای خواهد گذاشت، حال اینکه جنگ تحمیلی از طولانی‌ترین جنگ‌ها در قرن اخیر بوده است. جنگ فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد گاهی شکست است و گاهی پیروزی، روزی که رژیم بعثی به کشور ما حمله کرد خود را پیروز میدان نبرد می‌دانست ولی رزمندگان و جوانان برومند ایران اسلامی این خیال خام را به یاس و ناامیدی برای صدام تبدیل کردند. ما در پایان جنگ حتی یک مشت خاک را نگذاشته‌ایم دشمن به کشورش ببرد و برای این کار با تمام وجود دفاع کردیم. ما تجربیات فراوانی را از جنگ با دشمن کسب کردیم و مردم ما در این مدت به مانند فولاد آبدیده شدند. روزهای دفاع مقدس را باید یک دانشگاه انسان‌ساز بزرگ قلمداد کرد که حقا دانش‌آموختگان بزرگی را در خود پرورش داد. البته باید گفت این جنگ ارتش ما را بسیار منسجم کرده است چرا که پس از انقلاب جنگ بر ما تحمیل شد و روزهای نخست جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که به عنوان تنها یگان منسجم و مردمی در مقابل دشمن ایستادگی کرد و به خوبی توانست دشمن را در همان روزهای نخست جنگ متوقف کند. ارتش امروز به عنوان یک نهاد مردمی در خدمت مردم ایران اسلامی است و این یک افتخار برای ارتش است که با مردم و ولایت همراه وگام برمی‌دارد. از دستاوردهای دیگر دوران دفاع مقدس وجود با برکت شهداء، جانبازان و ایثارگران نیروهای مسلح ما هستند که در هیچ جای دنیا این چنین دستاوردی را نمی‌بینیم. از دستاوردهای مهم دیگر دوران جنگ خون، سازندگی و مهندسی است که پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی با توجه به اینکه دشمنان شرق و غرب کشور ما را تحریم کردند. ما با توکل به خدا و داشتن جوانان با ایمان روی پای خود ایستادیم و از لحاظ علمی دستاوردهای خوبی را بدست آوردیم. البته ناگفته نماند هم در دوران جنگ و پس از آن ما تحریم بودیم خوشبختانه مردم ولایت‌مدار ما به پشتوانه رهبری فرزانه توانسته است با اتحاد و همدلی تحریم‌ها را یکی پس از دیگری باصلابت و هوشیاری پشت سر گذاشته و مشت محکمی را بر دهان یاوه‌گویان استکبار جهانی بزند که مهم‌ترین تودهنی به دشمن در انتخابات 24 خردادماه (ریاست جمهوری) بود که دشمن با صرف هزینه بسیار بالا خودخواهان کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رای بود که این امر خلاف آن ثابت شد و مردم ولایت‌مدار ما با حضور بی‌نظیر خود در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و یک بار دیگر دشمن را از رسیدن به منافعشان بازداشتند. همه اینها دستاوردهای دوران دفاع مقدس است که تجربیات بسیار گرانبهایی است که باید در این روزها از آن استفاده شایسته را ببریم.
پیام امام خمینی(ره) به نیروی زمینی ارتش که به عنوان یک سند و پیام تاریخی پس از جنگ صادر شد لوح زرینی است بر گردن این نیروی همیشه قهرمان که فرمودند نیروی زمینی ارتش در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه دشمن... این پیام امام خمینی(ره) دلگرمی خاصی را به رزمندگان ارتش داد وحقا که این نیروی قهرمان در دوران دفاع مقدس رشادت‌هایی را بر جای گذاشت.
* حضور نیروی زمینی ارتش، در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی (جنگ سایبری) با توجه به تغییر سیستم نظامی در دنیا چگونه است؟
ارتش به صورت عام و نیروی زمینی به صورت خاص در هر شرایطی متناسب با شرایط زمان و مکان خود را از نظر سیستم‌های نظامی و اطلاعاتی به روز می‌نمایند و در این حوزه خود را بسیار تقویت کرده و هیچ نوع کمبودی را احساس نمی‌نمایند. سیستم‌های جدیدی که اخیرا وارد ارتش‌های دنیا شده است خصوصاً در مورد مقابله با جنگ‌های سایبر ما نیز برای مقابله با این گونه تهدیدات بسترهای خوبی را در نیروی زمینی ارتش فراهم کردیم و درحال حاضر حرف‌های خوبی را برای گفتن داریم.
نیروی زمینی نه فقط در این زمینه بلکه برای مقابله با هر نوع تهدیدی و باتوجه به شرایط منطقه، تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه و تولید می‌کند تا در مواقع نیاز بتواند از آنها استفاده شایسته را ببرد. امروز با توجه به شکل و نوع جنگ و متناسب با تهدیدات نیروی زمینی ارتش با داشتن کارکنان خدوم و ولایت مدار خود در هر لحظه آماده و گوش به فرمان مولای خودشان هستند.تحریم‌ها و تهدیدات مردم و نیروهای مسلح ما را به مانند فولاد آبدیده کرده است و به جرأت می‌توان گفت که این تهدیدات دیگر تأثیری را به روند روبه‌رشد انقلاب و کشور نخواهد گذاشت.
* امیر در پایان اگر مطلبی مانده است بفرمایید.
این اطمینان را به مردم می‌دهیم که فرزندان و سربازان آنها در نیروهای مسلح همچنان که در دوران دفاع مقدس آمادگی برای هر نوع مقابله با دشمن را داشتند امروز هم این جوانان به مانند جوانان دیروز کشور، آماده و قبراق برای دفاع از اسلام و قرآن در برابر هر نوع دشمن هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10