(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 14 مهر 1392 - شماره 20609

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دور زدن ممنوع ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
بصیرت (به جای گفت و شنود)
در مصاحبه با سی‌ان‌ان
ظریف: لحن توهین‌آمیز اوباما ناامیدم کرد
چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد
وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس: غرب مجبور است با ایران کار کند
فعال فتنه از خوشحالی غش کرد! (خبر ویژه)
روایت هافینگتون‌پست از 25 سال خوی استکباری آمریکا (خبر ویژه)
تجزیه فراکسیون رهروان همچنان در دستور کار اصلاح‌طلبان (خبر ویژه)
خبرگزاری فرانسه: آمریکا قادر نیست با ایران تندی کند (خبر ویژه)
ذوق‌زده بودند یا مثل همیشه دروغ گفتند؟! (خبر ویژه)
درگذشت همکار قدیمی
تسلیت به همکار
 


بعد از سفر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به نیویورک و گفت‌وگوی تلفنی ایشان با رئیس‌جمهور آمریکا که یکی از چند اقدام نابجای این سفر - در کنار اقدامات مثبت آن - بود و هزینه کردن از عزت مثال زدنی ایران اسلامی در جهان و منطقه را به دنبال داشت، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به نقل از ایشان نوشت «امام موافق حذف شعار مرگ‌بر آمریکا بودند»! این ادعا که همزمانی آن با مکالمه تلفنی دکتر‌روحانی و اوباما، هماهنگ شده به نظر می‌رسید، در فاصله‌ای کوتاه به تیتر و خبر اول روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. رسانه‌های مورد اشاره با استناد به ادعای آیت‌الله رفسنجانی، اصرار داشتند که از یکسو، گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما را قابل توجیه! جلوه دهند و از سوی دیگر، ابراز امیدواری می‌کردند شعار مرگ بر آمریکا از فرهنگ سیاسی و اعتقادی مردم حذف شود!
در این که آقای هاشمی‌رفسنجانی نظر صریح و بارها اعلام شده حضرت‌امام(ره) را تحریف کرده است، تردیدی نیست و در همین نوشته به آن خواهیم پرداخت، اما، ابتدا بایستی درباره این تحریف و مسائل پیرامونی آن به چند نکته اشاره کرد.
1- همزمانی تحریف نظر امام راحل(ره) با گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی و رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که آقای هاشمی و دوستان ایشان نیز در نسنجیده بودن مکالمه یاد شده تردیدی ندارند و از آنجا که می‌دانند این اقدام نابجا و خسارت‌آفرین با هیچ منطق علمی، سیاسی و اسلامی همخوانی ندارد، برای توجیه آن به گناه نابخشودنی تحریف‌ نظرات حضرت امام(ره) روی آورده‌اند.
2- آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پیش از این نیز نمونه‌هایی از تحریف نظرات حضرت امام(ره) را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است از جمله آن که گفته بود در نامه‌ای خطاب به حضرت امام(ره) از ایشان خواسته بودند در زمان حیات خویش مانع «رابطه با آمریکا» را بردارند و برای نشان‌دادن این که امام راحل(ره) با نظر ایشان موافق بوده‌اند! اعلام کرده‌بود «اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می‌دادند»! و توضیح نداده بود که آیا حضرت امام(ره) بعد از نامه ایشان، نظر خود را درباره رابطه با آمریکا تغییر داده بودند؟! و آیا اصرار بعدی و پی‌درپی حضرت امام(ره) بر نظر خود پاسخ منفی به پیشنهاد ایشان نبوده است؟!
3- تحریف نظرات حضرت امام(ره) برای اثبات اقدامات نابجا که ادعای موافقت امام راحل(ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا تازه‌ترین نمونه آن است، اگرچه تلخ و ناگوار است ولی از واقعیت شیرین و روح‌نوازی حکایت می‌کند و آن، این که؛ در میان مردم خون داده و خون دل خورده ایران‌اسلامی، اصلی‌ترین شاخصه و معیار برای ارزیابی امور و قضاوت درباره درستی و نادرستی آن، رهنمودهای امام راحل(ره) و خلف حاضر ایشان است و اگر چنین نبود، کسانی که در پی انجام اقداماتی بیرون از بستر تعریف شده آن بزرگوار هستند، ناچار نبودند برای موجه جلوه دادن اقدامات خود به تحریف رهنمودها و نظرات حضرت امام(ره) روی آورند. این واقعیت که مردم شریف این مرز و بوم همه حرکت‌ها و اقدامات مسئولان را با شاقول و معیار نظرات امام راحل(ره) و حضرت آقا ارزیابی می‌کنند، هشداری جدی به کسانی است که خیال خام دور زدن خط نورانی حضرتش را در سر می‌پرورانند.
4- کسانی که برای توجیه اقدامات و مواضع انحرافی خود نظرات حضرت‌امام را تحریف می‌کنند، بی‌آن که متوجه باشند و یا بخواهند، به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که در نگاه مردم بدون پیوند با امام راحل(ره) و پیروی از نظرات و رهنمودهای آن بزرگوار، اهمیت و ارزش قابل ذکری ندارند و فقط «صفر»هایی هستند که با «یک» امام راحلمان(ره) تبدیل به‌عدد می‌شوند. اگر غیر از این بود - که نیست- چرا دیدگاه‌ها و خواسته‌های خویش را از قول خود مطرح نمی‌کنند؟!
5- و اما، بی‌اساس بودن این ادعا که «امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند» به اندازه‌ای واضح و آشکار است که نیاز چندانی به توضیح و استدلال ندارد ولی آن گونه که در صدر این نوشته اشاره داشته‌ایم به نکاتی در این باره می‌پردازیم؛
الف: تنها سندی که برای این ادعا ارائه شده، اظهارات آقای هاشمی‌رفسنجانی است و حال آن که حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود - که نشان می‌دهد تحریف‌های این روزها را نیز مانند بسیاری از رخدادهای دیگر پیش‌بینی کرده بودند - تاکید می‌فرمایند؛ «اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر آن که صدای من، یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم».
بنابراین باید از جناب هاشمی پرسید؛ ادعای حضرتعالی با کدامیک از معیارها و ملاک‌هایی که حضرت امام(ره) بر آن تاکید ورزیده‌اند همخوانی دارد؟! پاسخ یک کلمه بیش نیست و آن؛ هیچکدام!
ب: آقای هاشمی بارها و از جمله در نامه‌ای که به امام راحل(ره) نوشته بودند تاکید کرده‌اند مذاکره و رابطه با آمریکا از مهم‌ترین مسائلی است که حل و فصل آن فقط از جانب حضرت امام(ره) امکان‌پذیر است و باید در زمان حیات خود ایشان به صراحت درباره آن تصمیم گرفته شود. بنابراین باید پرسید چگونه است که حضرت امام درخصوص این موضوع به قول خود آقای هاشمی «بسیار مهم» هیچ‌ نظری که موافق ادعای اخیر جناب رفسنجانی باشد، ارائه نفرموده‌اند؟ و چنانچه مدعی هستند امام راحل(ره) اعلام برخی نظرات مهم و حساس نظیر حذف شعار مرگ بر آمریکا را به آیت‌الله هاشمی واگذار کرده‌اند! تناقض در پذیرش این ادعا با بند یاد شده از وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام(ره) چگونه قابل حل است؟!
ج: و اما، فقط با یک مراجعه گذرا به رهنمودها و نظرات مبارک امام‌‌راحل(ره) که تمامی آن موجود و مکتوب است، می‌توان توصیه‌های فراوانی از حضرتش را مشاهده کرد که در آن بر ضرورت شعار مرگ برآمریکا تأکید شده است، از جمله و به عنوان اندکی از بسیارها؛
✓ حضرت امام(ره) خطاب به یکی از مفتی‌های آل‌ ‌سعود که شعار مرگ بر آمریکا در مراسم برائت از مشرکین را خلاف اسلام دانسته بود؛ می‌فرمایند؛
«باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند آمریکایی فعل رسول‌الله - صلی‌الله علیه و آله و سلم - و امر خداوند را تخطئه می‌کنید، و تأسی به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق‌تعالی را برخلاف می‌دانید؟»
بدیهی است که فقط نقل نظر حضرت امام(ره) در میان است و هرگز در‌پی آن نیستیم که خدای نخواسته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با مصداق این نهیب امام راحل مقایسه کنیم.
✓ «از خدا می‌خواهیم این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم»
✓ «همین قول مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی برای آنها مرگ می‌آورد» و نمونه‌های فراوان دیگری که بیرون از محدوده این وجیزه است.
گفتنی است حضرت امام(ره) تاکید می‌فرمایند که «احساسات ایرانیان علیه ملت آمریکا نبوده، بلکه علیه دولت آمریکاست» یعنی دقیقا برخلاف دولتمردان آمریکا نظیر «واین برگر» وزیردفاع وقت آمریکا که می‌گفت؛ «ریشه ایران به عنوان یک ملت باید کنده شود» و یا خانم کلینتون که درباره اثر تحریم‌ها بر مردم ایران گفته بود «به هر حال، مردم ایران هستند که از نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند» و...
6- و بالاخره باید گفت؛ بعد از رحلت حضرت امام(ره) تاکنون نمونه‌هایی از تحریف بیانات و رهنمودهای صریح آن حضرت دیده شده که تحریف نظرات ایشان از سوی آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله صانعی از جمله آنهاست ولی متأسفانه «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)» که وظیفه قانونی حفظ آثار امام(ره) و پیشگیری از تحریف آن را برعهده دارد، در مقابل تحریف‌های یاد شده سکوت محض کرده است. کیهان در چند مورد به نمونه‌هایی از این تحریف‌ها و نشان دادن تفاوت فاحش آن در مقایسه با متن بیانات امام راحل(ره) پرداخته بود و در تمامی این موارد واکنش «موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره)» فقط سکوت بوده است. این سکوت و بی‌تفاوتی نیاز به چاره‌جویی دارد.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
*آمریکایی‌ها اگر صداقت دارند چرا به جای جام شیر دال تقلبی هواپیماهای خریداری شده ایران را که پولش را نیز گرفته‌اند تحویل نمی‌دهند. با این اسباب‌بازی‌ها نمی‌توانند ملت فهیم ایران را بازی بدهند.
1668---0912
* خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: با دشمنان اسلام دوستی نبندید، باید گفت در صحبتهای اخیر اوباما دیدیم که آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند اعتماد مردم ما را جلب کنند آنها مذاکره را برای آنکه ما را به پای میز مذاکره بکشانند می‌خواهند تا بتوانند علیه ما شانتاژ و شایعه‌سازی کنند که ایران بر اثر تحریم‌ها مجبور به مذاکره شده است. این ماجرای اخیر حقانیت نظرات مقام عظمای ولایت را ثابت کرد و نشان داد که همیشه باید گوش به فرمان رهبر بود.
یک شهروند از ساری
* حال که مواضع آمریکا کاملا مشخص شد دولت باید هرچه زودتر برگردد به مواضعی که به خاطر آن رای آورد یعنی مهارگرانی و رشد اقتصاد کشور با اتکا به توانمندی‌های فکری و اقتصادی و علمی جوانان کشور، سخت است اما شدنی است. دولت نباید ضعف از خود نشان دهد.
یک شهروند
* در جهان فعلی چیزهایی هست مثل سازمان ملل، حقوق بشر و عدم مداخله در امور کشورها، اما به همه آنها خیلی بها نمی‌دهند، واقع امر این است که جهان معاصر جهان سلطه صهیونیسم است. در معادلات بین‌المللی امروز سهم هر کس را به اندازه اقتدارش می‌دهند. ما باید با توکل به خدا و نیروی ایمان و اتحاد و همدلی و فرهنگ شهادت،‌ گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب در همه زمینه‌ها به پیش برویم و از هیچ‌کس جز خدا واهمه نداشته باشیم.
بارونی - اصفهان
* خون شهدای انقلاب هرگز نمی‌گذارد رابطه‌ای با آمریکا برقرار شود. هیچ احتیاجی به برقراری رابطه با آمریکا نداریم. چطور می‌توان جواب خون شهدایی چون احمدی روشن‌ها را داد!
یک خواهر شهید
* ما مردم اصلا راضی نیستیم که با آمریکا رابطه‌ای برقرار شود. گرسنگی و سختی‌ها قابل تحمل است ولی رابطه ذلت‌آمیز با آمریکا هرگز!
4772---0936
* ما به هر قیمتی حاضر نیستیم تحریم‌ها از دوش ملت‌مان برداشته شود. اینکه دشمن ما را تحریم کرده، دشمنی‌اش را کرده است. چرا باید دست دوستی به طرف آمریکا دراز کنیم. تمام مستضعفان جهان و منطقه چشمشان به ایران است. ایرانی که انقلاب اسلامی آن باعث بیداری اسلامی در منطقه شد.
یک هموطن
* راه بازدارندگی از شر آمریکا وصهیونیسم جهانی نسبت به کشور ارتقاء نیروهای مسلح از نظر کمی و کیفی است.
6568---0912
* از نمایندگان مجلس تقاضا داریم از وزیر نفت توضیح بخواهند که وقتی وزیر خارجه انگلیس می‌‌گوید: ایران باید خیال انگلیس را راحت کند، چرا سکوت می‌کند. حال آنکه تمام نگرانی‌های جهان از توطئه‌های انگلیس و آمریکاست.
علیمردانی
* سالانه در اتحادیه پوشاک 160 هزار تومان از ما حق عضویت می‌گیرند. برای رسیدگی دستمان به هیچ جا بند نیست. لطفا شما بنویسید شاید مسئولان فکری به حال ما بکنند.
یک تولیدی پوشاک
* در خیابان باب همایون اگر دوره‌گردی بساطی پهن کند بلافاصله به دلیل سد معبر با او برخورد می‌کنند ولی خود شهرداری پیاده‌رو این خیابان را داربست می‌زند و به غرفه‌داران اجاره می‌دهد. راه عبور مردم با چه مجوزی اجاره داده می‌شود. چرا در مورد این کار خودشان سد‌معبر اهمیتی ندارد.
احمدزاده
* از مامورین راهنمایی و رانندگی منطقه 11 می‌خواهیم سری به خیابان انبار نفت بزنند بلکه با حضور آنان مشکل تردد برای ساکنین منطقه مرتفع بشود.
9455---0935
* معلولان آسیب‌پذیرترین و بی‌پناه‌ترین قشر جامعه هستند مع‌الوصف در این شرایط سخت زندگی معلوم نیست چرا سهام عدالت آنان را مسدود کرده‌اند.
9940---0936
* یک حقوق‌بگیر تامین اجتماعی هستم امیدوارم طرح یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان به زودی اجرا شود.
رضایی
*‌ بعد از 20 سال کارت عابری تحویل ما جانبازان داده شد تا پس از پرداخت معوقه ایثارگران آن را دریافت کنیم ولی هر چه انتظار کشیدیم خبری نشد. بانک صادرکننده کارت می‌گوید کارت‌ها سوخته است متاسفانه بنیاد شهید نیز پاسخگو نیست. بالاخره کی معوقه ایثارگران پرداخت می‌شود؟!
جانباز یوسف‌خانی
*‌ بازنشسته کشوری هستم که از ابتدای پرداخت یارانه‌ها آن را از طریق بانک صادرات دریافت می‌کردم ولی یارانه شهریورماه 92 برایم واریز نشده است از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم. لازم به ذکر است تنها بنده نیستم چندین نفر از همکاران را دیدم که مشکل بنده را دارند.
سیدمحمد فتاحی بازنشسته از تهران
* هزینه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری به بهانه طلایی شدن برای هر نفر از 3 هزار تومان به 12 هزار تومان افزایش یافته اما هرگز خبری از خدمات طلایی نشده است. جا دارد مسئولان محترم در این خصوص پاسخگو باشند.
خامسی
* مدیر مدرسه‌مان برای استقبال از دکتر روحانی مدرسه را تعطیل کرد و دانش‌آموزان را به فرودگاه برد، این کار چه ضرورتی داشت؟!
عباسی - دبیر فیزیک
* در پروژه‌های مسکن مهر استان البرز امکانات رفاهی و آموزشی پیش‌بینی نشده است. از وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخواست داریم نظارت و کنترل بیشتری نسبت به این پروژه‌ها داشته باشند تا حقی از مردم ضایع نشود.
9423---0933
* برای درخواست نامه از بنیاد شهید منطقه 15 - بلوار ابوذر به تاریخ 7/7/92 به این بنیاد مراجعه و پس از کلی معطلی و عدم پاسخگویی وقتی سر و صدا و داد و فریادمان بلند شد اقدام به پاسخ درخواست ما کردند. از سرپرست محترم بنیاد شهید آقای شهیدی درخواست می‌شود کارکنانی که با خانواده شهدا و ایثارگران با سوءاخلاق برخورد می‌کنند و احترام آنها را پاس نمی‌دارند برخورد نمایند مگر امام راحل نفرمودند خانواده شهدا چشم و چراغ ملتند، پس چرا برخی از کارکنان این بنیاد طلبکارانه با ارباب رجوع برخورد می‌کنند.
یک خانواده شهید و جانباز از تهران
* تعطیلی 60 پایگاه اورژانس واقعا معضل بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود. در پاکدشت روستای آلوئگ تصادفی رخ داد و اتوبوسی آتش گرفت 17 دقیقه طول کشید که اورژانس در یک فاصله کوتاه به محل حادثه برسد.
0222---0912
* خوشا روزی که گرم جنگ بودیم
میان رنگ‌ها بی رنگ بودیم
دل هر کس شهادت را طلب داشت
حدیث عشق و مستی را به لب داشت
خوشا تنهایی شب‌های سنگر
که دل بود و تمنا بود و دلبر
2085---0938
* ما آمده‌بودیم که مردانه بمیریم
در پیچ و خم جنگ دلیرانه بمیریم
آنجا که جنون حاکم بی‌چون وچرا بود
شوریده و شیدایی و مستانه بمیریم
سخت است در این شهر که در بین رفیقان
اینگونه پریشان و غریبانه بمیریم
مهلت بده ای عمر نفس گیر که شاید
خونین کفن و شاد، شهیدانه بمیریم
3541---0911
* به کلام حضرت آقا دقت کنید؛ فرمودند: «نرمش قهرمانانه» به کار بردن هر کدام از این دو جزء به تنهایی بزرگ ترین جفاست به انقلاب اسلامی.
3351---0918
* وقتی تکفیری‌ها علاوه بر مسلمانان به مسیحیان هم رحم نمی‌کنند و وحشی‌گری را به نهایت رسانده‌اند مجامع بین‌المللی باید متوجه باشند که با چه موجودات خونخواری روبه‌رو هستند. تمام جنایت‌های این گروه به پای آمریکا و انگلیس و اسرائیل و کشورهای مرتجع عرب نوشته می‌شود.
6091---0915
* در طول بزرگراه همت پایه بنرهای تبلیغاتی همه به شکل صلیب ساخته شده است. این کار چه به صورت عمد یا سهو صورت گرفته باشد باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و اصلاح بشود.
دارایی
* آقای ظریف برای گرفتن رای اعتماد جمله‌ای با این مضمون گفت که سیاست خارجی ایران اجرای نظرات رهبر انقلاب است. از طرفی در تبریک سال نو به یهودیان و در پاسخ به نانسی پلوسی اظهار داشته که آن کسی که هولوکاست را منکر شده رفته است آیا این است وعده داده شده آیا بهتر نیست ظرافت بیشتری به خرج داده شود و کمی به بیانات رهبری و امام راحل دقت نمایند؟!
لوایی
* با اتفاقاتی که در شورای شهر هنگام انتخاب شهردار تهران توسط اصلاح‌طلبان افتاد آن آبروی 7درصد آنها نیز از دست رفت.
سوری از تهران
* علاوه بر آنکه سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی باید تحت نظارت جامعه بین‌المللی نابود شود و منطقه خاورمیانه اسلامی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی اداره شود کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه اسرائیل غاصب باید مو به مو اجرایی شود. در ضمن برای تحقق این امر خطیر پیشنهاد می‌شود در جهت سلامت نفوس انسانی در جامعه بشری امتیاز حق وتوی جمهوری اسلامی ایران که قطعاً به ندرت از آن استفاده خواهد شد توسط سازمان ملل متحد و افکار عمومی جامعه بشری طی یک همه‌پرسی جهانی به رسمیت شناخته شود.
گودرزی- اصفهان
* خیلی از دختران خانواده‌ها در دانشگاه‌های دور از محل سکونت خانواده‌هایشان پذیرفته شده‌اند. درخواست داریم به منظور آرامش بیشتر خانواده‌ها مقدمات انتقال دختران دانشجوی ما را فراهم سازند.
سلیمانی
* سنت حسنه‌ای که دولت نهم و دهم برجای گذاشت سفرهای استانی بود و ثمره آن لمس مشکلات و کمبودهای هر استان از نزدیک است امیدوارم دولت یازدهم این سنت حسنه را به دست فراموشی نسپارد.
جمعه صمدی از شوش‌دانیال (ع)
* بر اساس آنچه از تاریخ اسلام آموخته‌ایم پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) سفارش اکید داشتند که مبادا آب را حتی به روی دشمن ببندید ولی متأسفانه شرکت آب و فاضلاب هر از چند گاه در صورت عدم پرداخت بدهی به علل مختلف (و اعتراض به مبلغ بدهی، عدم اطلاع از بدهی و...) اخطار قطع آب تا یک تاریخ مشخص را اعلام می‌کند.
اسماعیل تورانی
* با سلام و عرض خسته نباشید به کارکنان کیهان که خدمات و زحمات فراوانی در رساندن پیام و درد دل مردم به مسئولین متحمل می‌شوند از همگی آنها تقدیر و تشکر می‌شود.
اکبری از فردیس کرج
* برای سلامتی همه امام حسینی‌ها، گل‌چینها، زخمی‌ها، خسته‌ها، با مرام‌ها، به درد بخورها، سینه سوخته‌ها، خط‌شکنان، تخریبچی‌ها، تیربارچی‌ها، آرپی‌جی‌زن‌ها، بیسیم‌چی‌ها، امدادگران و ... صلوات.
5590---0935
* کعبه این خانه خدا محل کسب درآمد و پول برای شاهزاده‌های عربستان شده که با پول مسلمانان عازم انجام فریضه حج اسلحه و مهمات و بمب تهیه بکنند و با آن شیعیان و مسلمانان را در کشورهای سوریه و عراق بکشند. باید کاری کرد. نباید دست روی دست بگذاریم و تماشاگر باشیم.
صائبی
* با این ذوق‌زدگی که در موضوع مذاکره با آمریکا به برخی دست داده تکلیف دانشمندان هسته‌ای ما که با دستور و عوامل آمریکا شهید شده‌اند چه می‌شود؟از آن مهم‌تر با موضوع اهانت به آتش کشیدن قرآن در آمریکا توسط یک کشیش آمریکایی می‌خواهند چه بکنند و... هزاران مسئله دیگر.
0938-8343
* خیلی از مردم دوست دارند بعد از گذشت سالها از حال و احوال امروز آقای سیدمحمدحسین طباطبایی که اولین سال‌های طفولیت حافظ کل قرآن بودند و با نبوغ قرآنی خود همگان را به تعجب واداشته بودند باخبر شوند. تقاضا داریم صداوسیما با اعلام قبلی ایشان را در یک برنامه تلویزیونی دعوت نمایند.
آب پیکر
* پیامبر اکرم(ص) در یکی از بیانات خویش می‌فرمایند: قرآن نه به تلاوت باشد و نه دانش به روایت بلکه قرآن به هدایت است و دانش به درایت.
کنزالعمال جلد1 ص550 ح2462
0938-6263
* سردار شهید محمد بروجردی که به مسیح کردستان شهرت دارد از روی بصیرت کامل می‌گفت: شناخت جریان‌هایی که سعی در به انحراف کشیدن انقلاب از خط اصیل و مکتبی آن دارند به مراتب حساس‌تر از مبارزه با آمریکا می‌باشد.
یک هم‌وطن
* پیشنهاد می‌کنیم فیلم جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی را نشان بدهند تا همگان دستشان بیابد که بین نرمش قهرمانانه با تحویل گرفتن آمریکا آن هم با حالت انفعال تفاوت و فاصله زیادی وجود دارد.
0938-5913
* ضمن حمایت از تحلیل و موضع کیهان از سفر آقای روحانی ریاست‌ محترم جمهوری به نیویورک از شما می‌خواهیم با پیگیری موضوع نگذارید قرارداد دیگری مثل قطعنامه 598 به ملت تحمیل شود.
0916-1908
* این چه سیاست خارجی و تدبیری است که دولتمردان در سفر نیویورک به جای همراهی با کشورهای اسلامی، کشورهای ضد امپریالیستی آمریکای لاتین همچون برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و... به دنبال برگزاری نشست با کشورهای غربی بودند.
0912-4988
* در وصیت نامه تکان دهنده شهید سعید رفاقی خطاب به مادرش آمده: مادرم زمانی که خبر شهادتم را شنیدی گریه نکن... زمانی گریه کن که مردان ما غیرت و زنان عفت را فراموش کنند. آن روز اسلام در خطر است.
0916-4728
* هر ساله نرخ مترو افزایش پیدا می‌کند چرا فروش کارت اعتباری مدتی است متوقف شده است؟ درحالی که بسیاری از خانواده‌ها بویژه قشر کارگر و کارمند و دانش‌آموز و دانشجو برای آن حسابی باز کرده و زندگی خود را تنظیم می‌نمایند. این توقف اجحاف به حق مردم این ولی‌نعمتان انقلاب است. انتظار می‌رود دیگر شاهد توقف صدور کارت اعتباری در هیچ مقطعی نباشیم.
9678---0912 وصباغیان
* ماجرای صحبت تلفنی بین آقای رئیس‌جمهوری کشورمان با رئیس‌جمهور آمریکا از دو حال خارج نیست اگر آمریکایی‌ها تماس گرفته‌اند و اکنون انکار می‌کنند، پس بار دیگر بر همگان روشن شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند یا این تماس از سوی آقای روحانی بوده که باید گفت انکار آن از سوی ایشان با شعار دولت راستگویان در تناقض آشکار است. در ضمن بنویسید این امت زنده است و در هر دوره‌ای جلوی تندروی‌های دولت‌ها می‌ایستد و آن‌ها را تنظیم می‌کند.
یک شهروند
* در پاسخ به آقای هاشمی که مدعی است که اگر 8سال پیش نبود عرض می‌کنم حتی همقطاران شما امثال مطهری نیز اذعان دارند پیشرفت هسته‌ای کشورمان در دولت نهم و دهم شگفت‌انگیز است چطور چشم خود را برروی واقعیت‌ها می‌بندید. در دولت گذشته می‌گفتند 30درصد تحریم تأثیرگذار است ولی با عملکرد فعلی دولت آن را 70درصد تصور می‌کنند. در این مدت کوتاه چه اتفاقی افتاده که این تغییر در دیدگاه آقایان پیش آمده است.
سهرابی از خلخال
* عکس اول را درآورد و گفت این پسر اولم محسن است. عکس دوم را گذاشت روی عکس محسن و گفت: این پسر دومم محمد است، دو سال با محسن تفاوت سنی داشت. عکس سوم را گذاشت روی عکس محمد خواست بگوید این پسر سومم است دید شانه‌های امام(ره) از گریه می‌لرزد، فوراً عکسها را جمع کرد گذاشت زیر چادر و گفت امام عزیز چهارتا پسرم را دادم که اشک‌های شما را نبینم...
0919-6273
* تمام رفتارهای دولتمردان ما مصداق نرمش قهرمانانه نبود. اقتضای تدبیر و اعتدال هم این نیست. در پیچ تاریخی هرکس در مقابل کفر مقاومت نکند حذف می‌شود.
0937-9309
* از مسئولین شهرداری و مترو درخواست می‌شود برای رعایت حال دانشجویان و دانش‌آموزان و افراد کم درآمد جامعه دوباره فروش بلیط اعتباری را از سر بگیرند.
مصطفوی از تهران
* واقعاً باعث تعجب است که آقای هاشمی پیشرفت‌های 8سال گذشته کشورمان را در عرصه‌های نانو، رادیو داروها، سلول‌های بنیادی، صنعت دفاعی و فرستادن ماهواره و موجود زنده به فضا را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. چه می‌شود که فردی مثل ایشان روی دنده لج می‌افتد و حقایق آشکار را انکار می‌کند.
بنی‌هاشمی
* این عزل و نصب‌های سلیقه‌ای و سیاسی که با هدف تسویه حساب در دولت جدید صورت می‌گیرد به شعار اعتدال و تدبیر ریاست محترم جمهوری آسیب جدی وارد می‌کند.
0911-0568
* اگر خود آقای هاشمی رفسنجانی هم در این دولت پست و مسئولیت اجرایی می‌گرفت موزه مدیران سالخورده و کم تحرک این دولت کامل کامل می‌شد.
0912-0556
* فکر نمی‌کنم مفهوم شعار اعتدال این باشد که در دولت جدید مدیران خدوم و دلسوز گذشته را یکی پس از دیگری کنار بزنند و افراد و گروه خودشان را روی کار بیاورند.
میرج از تبریز
* مسئولین و دولتمردان متوجه باشند که ایران فقط تهران نیست. ساکنین سایر شهرهای کشور هم حق زندگی دارند پس تمام امکانات و تسهیلات را به پایتخت اختصاص ندهند.
0918-5421
* اصلاح‌طلبان افراطی وقتی به مجلس ششم راه پیدا کردند با آقایان هاشمی و حداد عادل آن کردند که همه می‌دانیم. در سال 88 که با رد مردم روبه‌رو شدند فتنه به راه انداختند و به قصد براندازی کشور را دچار ناامنی ساختند. امروز هم که در شورای شهر یکی از اصلاح‌طلبان راه عقل ومنطق را به روی خود نبسته و اطاعت کورکورانه حزبی را برنتابیده، او را از حزب و گروه خود اخراج می‌کنند. خلاصه ماهیت این جماعت برخلاف شعارهای عوامفریبانه‌شان بسیار خطرناک می‌باشد.
0915-1938
* نباید مرتب تکرار شود که پیام انتخابات 92 باید درک شود چرا که اگر پیروز انتخابات موفق به کسب 52درصد آراء شده و 48 درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات هم به ایشان رای نداده‌اند. خلاصه پیام این 48 درصد هم باید درک بشود.
0915-2088
* از اینکه ریاست محترم جمهور دکتر روحانی به مسئله عفاف و حجاب ورود پیدا کرد و اول به جوانان توصیه رعایت ارزش‌های دینی را کرد و بعد به نیروی انتظامی برقراری نظم اخلاقی و رعایت قانون را متذکر شد تشکر می‌کنیم هر چند نقطه عطف توسعه ولنگاری در دولت هفتم و هشتم بود که جوانان کشورمان را با فریب آزادی به انحراف و بی‌راهه کشاندند و فرهنگ بی‌بند و باری را رواج دادند.
محمودی
* نوع نگرش اطرافیان رئیس جمهور محترم ما را نگران وضع آینده می‌کند گویا دست‌هایی در کار است که روند غلط طی شده دوران سازندگی و اصلاحات را منتهی با عبارات و الفاظ شیک زنده کنند و با واردات اجناس بنجل از دیگر کشورها به مشکلات فایق آیند. قطعا این رفتار در آینده نارضایتی عمومی را در پی خواهد داشت.
شجاع از بوکان
* در برخی از خبرگزاری‌ها نامه فاقد ارزش و سراسر توهین یک کارگردان نه چندان معروف پخش شد نکته قابل تاسف نوع ادبیات کسانی است که زمانی شعار «ادب مرد به زدولت اوست» آنها گوش فلک را پر می‌کرد و حال از نوع کلمات بسیار سخیف استفاده می‌کنند.
0911-9370
* محیط زیست در سلامتی جامعه و جذب گردشگر اهمیت ویژه‌ای دارد که با سیاست‌زدگی مشکلات جدی آن رفع نخواهد شد.
0912-7213
* این گونه که بوی آن به مشام می‌رسد هیچ بعید نیست دولت جدید در ادامه خنثی‌سازی خدمات دولت گذشته اقدام به متوقف کردن پرداخت یارانه‌های مردم بکند. اما چگونه می‌توان پذیرفت که این کار با شعار تدبیر و امید صورت می‌گیرد.
0912-0299
* اتوبان قم- تهران مملو از چاله چوله‌های خطرناک است. شاید یکی از علل ترکیدگی لاستیک اتوبوسی که منجر به مرگ 44نفر شد هم همین چاله‌ها باشد. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
0919-9158
* شخصی به نام« ش .ب» مالک 48 پروژه ساختمانی از جمله یک هتل واقع در خیابان پاسداران چند سال پیش فوت می‌کند ورثه این فرد که درخارج هستند برای تکمیل پروژه‌های در حال ساخت به چند نفر از جمله یک نفر دندان‌پزشک وکالت کاری می‌دهند. طی سه سال گذشته این چند نفر یعنی وکلای وارث بخشی از املاک را به نام خود کرده‌اند همچنین در یک مورد ملک 30 میلیاردی را به مبلغ 5/5 میلیارد بالا کشیده‌اند در حالی که ساکنین این ملک دارای مبایعه‌نامه و کدرهگیری هستند با این حال آنان را از ملک خود بیرون انداخته‌اند بنده یکی از این مالباختگان هستم علی رغم اسناد زیادی که از کلاهبرداری این چند نفر وکیل دارم نمی‌دانم به کجا مراجعه بکنم که بتوانم حق خویش را پس بگیرم از شما مطبوعاتی‌ها درخواست داریم صدای ما را به گوش مسئولین قضایی برسانید.
0912-7693
* فکر نکنیم آمریکا به خاطر طرح روسیه از حمله احتمالی به سوریه عقب نشست بلکه این عقب‌نشینی به دلیل ضرب شست‌ عالی جبهه مقاومت بود که آمریکایی‌ها حساب کار دستشان آمد فلذا طرح روسیه یک بهانه بود. حق این است که به حاج قاسم سلیمانی‌ها و سیدحسن نصرالله‌ها خدا قوت گفت.
0917-1395
* این عکس را که کیهان از یک دختر سوری در صفحه اول شماره پنجشنبه 92/6/28 چاپ کرد کل زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد. دولت ایران یک راه کمکی به این مردم مظلوم جلوی پای ملت ایران بگذارد. با مشاهده این عکس‌ها و شنیدن اخبار حوادث این کشور واقعا منقلب هستیم ولی نمی‌دانیم چه باید بکنیم. اگر کاری از دست امثال ما مردم ساخته است بگویند انجام بدهیم و قدری تسکین پیدا بکنیم.
ناصری
* اجرای بزرگ‌ترین طرح افزایش تولید نفت در خلیج‌فارس ضمن آنکه عامل پیشرفت برای اقتصاد کشورمان است اقدام مهمی برای جلوگیری از منفعت‌طلبی دشمنان ما در این منطقه می‌باشد.
0938-6263
* رئیس سازمان محیط‌زیست طی 8سال در دولت اصلاحات چه تحول شاخصی در محیط زیست کشور انجام داد که پس از 8سال دیگر مجدداً به پست قبلی برگشت. گویا شاخص عملکرد مثبت وی حضور در فتنه آمریکایی 88 بوده است که او را به این جایگاه ارتقا داده است!
مهین
* خطاب به آقای مسجد جامعی که از بیان نرمش قهرمانانه مقام‌معظم رهبری در موضوع هسته‌ای به اشتباه افتاده عرض می‌کنیم اظهار نظر در این‌گونه امور را به اهل فن و عالمان دین واگذارد.
0919-6858
* تجربه چند سال گذشته انقلاب نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان افرادی قابل اطمینان نیستند و کسی که به آنها اعتماد پیدا کند بعد از مدتی او را هزینه خودشان می‌کنند. حتی اگر آن شخص ریاست محترم جمهوری باشد.
0919-9280
* فراموش نکنیم که خوشی‌های امروز را به مردان دیروز مدیونیم پس عرض می‌کنیم شهدا، جانبازان، آزادگان تا ابد شرمنده شماییم.
0912-7977
* برد یا باخت مسابقه دو تیم انگلیس چه دردی از جوانان ما را درمان می‌کند که سیمای جمهوری اسلامی ضمن پخش مستقیم آن پیش‌بینی این بازی را به مسابقه می‌گذارد تا از بیت‌المال جایزه بدهد؟
0913-8531
* مسئولین استانهای شمالی کشور برای هنجارشکنی‌های برخی افراد لاابالی و دور از نزاکت ادبی که به ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی مشغولند و لب دریا را با منازل خود و استخر خصوصی اشتباه می‌گیرند با کمک سپاه و بسیج و ناجا فکر و تدبیری نمایند. باتوجه به اینکه از اکثر نقاط کشور در تابستان به این استانها سفر می‌کنند همین فرهنگ و هنجارشکنی‌ها رابه شهرهای خود به عنوان سوغات سفر می‌برند.
0919-7915
* درمورد خبری که درخصوص مرد 25هزار میلیاردتومانی در ستون اخبار ویژه چاپ کردید باید بگویم که دستگاه قضائی اگر از این افراد اطلاع دارد و می‌داند و هیچ کاری نمی‌کند و این افراد این‌طور راحت می‌توانند به این ثروتهای نجومی دست یابند و کسانی هم به نان شب محتاج هستند، در آن دنیا چگونه می‌خواهد جواب بدهد؟
سخایی
* از علمای جهان اسلام درخواست می‌شود در برابر بدعت‌های وهابیون سلفی درباره ازدواج غیرشرعی زنان به نام جهاد نکاح موضع‌گیری کنند گسترش این تفکر شیطانی خواسته صهیونیسم جهانی است و هدفی جز گسترش فساد و تباهی در میان جوانان مسلمان ندارد.
نصیری
* باید خدا را شکر گفت که دولت یازدهم دولت تدبیر و امید است که داس به دست قلع و قمع می‌کند. لابد اگر اسم دیگر برای دولت یازدهم تعیین شده بود وقایعی بدتر از این رخ می‌داد.
سوری
* برخی سرعت‌گیرها در معابر و خیابانها شبیه تپه هستند و اطراف آنها نیز چاله‌های معتددی وجود دارد. بعید می‌دانم در کشورهای دیگر نیز از این تپه‌ها برای کاهش سرعت استفاده شود از کارشناسان فن درخواست می‌شود با تدبیر و همفکری معابر را ساماندهی کنند.
0915-6091
* پس از چند صدسال هنوز هم قلیان و تنباکو از خارج وارد کشور می شود ولی سود آن به جای کشور خبیث انگلیس به جیب کشور کوچک دست پخت او یعنی امارات می‌رود که زمانی چند قبیله بیابانگرد بودند.
0939-3276

 


امروز، در سالروز شهادت امام جواد علیه‌السلام، همسو با سوگ مومنان، این ستون را به احادیثی از آن امام بزرگوار اختصاص می‌دهیم؛
* آن‌کس که موقعیت‌شناس نباشد (بصیرت نداشته باشد)، جریانات او را با خود می‌برد و به هلاکت می‌رساند.
* مراقب باش و از دوستی با افراد شرور دوری کن. چرا که آنها همانند شمشیرهای زهرآلود برّاق هستند، ظاهرشان زیبا و آثارشان زشت و خطرناک است.
* مومن در همه حال به سه خصلت نیاز دارد؛ توفیق از جانب خداوند متعال، واعظ و اندرزدهنده‌ای از درون خود و پذیرش سخن کسی که او را نصیحت می‌کند.
* هر که کار زشتی را تحسین و تائید کند در عضویت آن سهیم خواهد بود.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ضمن انتقاد شدید از اظهارات اوباما، لحن وی را توهین‌آمیز و ناامید‌کننده خواند.
وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه فرید زکریا با نام «جی‌پی‌اس» در شبکه سی‌ان‌ان آمریکا از اظهارات چند روز قبل باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: اوباما از ادبیاتی استفاده کرد که توهین به ملت ایران بود.
محمدجواد ظریف با حضور در برنامه فرید زکریا مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان به سوالات وی پاسخ داد. دکتر ظریف به این سوال «نظر شما درباره اظهارات اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایران چیست؟» گفت: «معتقدم رهبران سیاسی باید نقش رهبری را ایفا کنند. من از اینکه پرزیدنت اوباما از ادبیاتی استفاده کردکه توهین به مردم ایران بود ناامید شدم. معتقدم که آقای اوباما باید در واقع، نسبت به نیت اعلام شده خود مبنی بر رفتار با ایران براساس احترام دو جانبه متعهد بماند. این همان چیزی است که اوباما در نامه خود به آقای روحانی اظهار داشته بود. این همان چیزی است که اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد».
ظریف افزود: «نمی‌توانید با یک دولت دیگر براساس احترام متقابل و همزمان با تهدید و ارعاب تعامل کنید، به خصوص زمانی که می‌دانید این اقدام مفید نیست و هیچ فایده‌ای ندارد. همان‌گونه که گفتم، مردم ایران واکنش فوق‌العاده و بسیار منفی به چنین زبان تهدید و ارعابی نشان می‌دهند».
همچنین زکریا طی گزارشی تحلیلی در مجله‌تایم به سیاست خارجی دولت روحانی پرداخته و ضمن اشاره به این واقعیت که هر کشور دارای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این قابلیت را دارد که روزی جهت برنامه خود را تغییر دهد، تاکید کرده که ایران تخصصی عمیق در دانش هسته‌ای ایجاد کرده است و این واقعیت قابل از بین بردن نیست.
وی خاطر نشان کرده تنها هدفی که جامعه بین‌المللی می‌تواند درخصوص برنامه هسته‌ای ایران دنبال کند، این است که اجازه چنین تغییر جهتی به برنامه هسته‌ای این کشور داده نشود.
ظریف که بامداد دیروز از آمریکا به ایران بازگشت، در مصاحبه با تسنیم گفت: در حال حاضر وارد کار بسیار جدی و سختی در عرصه بین‌المللی شده‌ایم و در مورد موضوعات با 1+5 وارد مذاکرات جدی خواهیم شد و نیاز است که در روند مذاکرات با صبر و متانت، حقوق مردم را پیگیری کنیم.
ظریف تاکید کرد: از همه انتظار صبر داریم، چرا که باید سعی کنیم با صبر و حوصله اهداف خود را پیش ببریم.
وی خاطر نشان کرد: هدف بنده پیگیری حقوق مردم است و تنها باید حقوق ملت ایران را پشت میز مذاکره پیگیری کرد و امیدوارم دوستان در داخل با صبر و حوصله و خویشتن‌داری اجازه دهند تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

 


مقامات پکن از دولت آمریکا خواستند تا تحریم‌ها علیه 5 شرکت چینی که در رابطه با فعالیت‌های ماهواره‌ای و فن‌آوری‌های دفاعی با ایران همکاری می‌کنند را لغو کند.
درخواست لغو تحریم‌ها علیه این 5 شرکت از سوی وزیر تجارت چین در جلسه‌ای که برای آمادگی نشست کمیسیون مشترک تجارت و بازرگانی بین آمریکا و چین برگزار شد اعلام شده است. این نشست قرار است در ماه نوامبر یا دسامبر سال جاری میلادی (آبان و یا آذرماه) برگزار شود.
به گزارش تسنیم، چین همچنین خواسته است آمریکا کنترل خود بر صادرات تجهیزات با قابلیت استفاده دوگانه علمی و نظامی در حوزه دفاعی و فضایی را لغو کند. درخواست چین شامل برخی شرکت‌ها از جمله شرکت «پلی تکنولوژی»، «نورینکو»، «کانلان بانک» و کمپانی «چوهای چنرونگ» می‌شود.
مقامات پکن اعلام کرده‌اند رفع تحریم‌ها از این 5 شرکت به عنوان بخشی از خواسته‌های پنجمین دوره گفتگوهای استراتژیک و اقتصادی چین و آمریکا که در مهرماه امسال در واشنگتن برگزار شد محسوب می‌شود.
از سوی دیگر؛ «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری این کشور در مسائل خاورمیانه اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند که نشست آتی نمایندگان ایران و گروه «1+5» که قرار است 16-15 اکتبر در ژنو برگزار شود، نتیجه سازنده داشته باشد و بر این عقیده‌اند که اکنون امکان واقعی برای پیشرفت این مذاکرات بوجود آمده است.
معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه «اکنون شانس پیشرفت مذاکرات واقعی است»، افزود: البته من معتقد هستم این مسئله بسیار مهم است که تمایلات سازنده نزد همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات، چه طرف ایرانی و چه نمایندگان گروه «1+5» وجود داشته باشد.

 


وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس در مصاحبه با بی‌بی‌سی اذعان کرد: غرب مجبور است با ایران کار کند.
«لرد لامونت» «رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس» در مصاحبه‌ای با «شبکه دولتی انگلیس» به موضوعات مختلفی از جمله تحریم‌ها، بهبود روابط ایران و انگلیس و موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داد که گزیده‌ای از این مصاحبه را ملاحظه می‌کنید.
«لرد لامونت»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس، سال گذشته گفته بود غرب با وضع تحریم‌ها علیه ایران، دارد سرش را به دیوار می‌کوبد و تحریم‌ها کارساز نخواهند بود.
«لرد لامونت»، که نماینده «مجلس اعیان انگلیس» نیز می‌باشد در ابتدا در پاسخ به موضع کنونی خود نسبت به تحریم‌های یکجانبه علیه ایران گفت: «من همیشه این اعتقاد را داشتم که تحریم‌ها به تنهایی مسئله را حل نخواهد کرد و باید با مذاکره همراه باشد و همین طور عقیده داشتم که رسیدن به توافق بین ایران و غرب ممکن است. من از اساس با وضع تحریم‌ها مخالف نیستم اما فکر می‌کنم راه‌حل این نیست که مرتب این تحریم‌ها را شدیدتر کنیم تا ایران بالاخره تسلیم شود و بگوید که برنامه هسته‌ای‌اش را کاملا رها می‌کند، این راهکار موثری نیست.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سخنان «پرفسور پسران»- اقتصاددان برجسته ایرانی- مبنی بر اینکه تحریم‌ها عامل اصلی وضعیت کنونی اقتصاد ایران نیست، گفت: «بخشی از مشکلات اقتصادی ایران، ناشی از سوءمدیریت است. اخیرا در سخنرانی پرفسور پسران که خودش ایرانی است در دانشگاه کمبریج حضور داشتم. او معتقد بود 75 درصد مشکلات اقتصادی ایران ناشی از سوءمدیریت است و نه تحریم‌ها.
«نماینده مجلس اعیان انگلیس» ضمن انتقاد شدید از برخورد غرب با ایران گفت: «به نظر من ایران بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است که بتوان این کشور را نادیده گرفت. غرب در گذشته برخورد بسیار خصمانه‌ای با چین داشت اما نهایتا متوجه شد که باید با این کشور کار کند. من معتقدم که غرب مجبور است با ایران کار کند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، لامونت ضمن تاکید توجه به نگرانی‌های امنیتی ایران و دلایل بی‌اعتمادی رهبر معظم انقلاب نسبت به آمریکا و غرب هشدار داد: «نگرانی‌های امنیتی ایران هم باید مورد توجه قرار گیرد، چون به نظر من ایران نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد و ما در غرب معمولا ماجرای جنگ ایران و عراق و آسیب‌های فراوانی که مردم هر دو کشور در جریان جنگ دیده بودند را فراموش می‌کنیم. وقتی گفته می‌شود که رهبر ایران، «آیت‌الله خامنه‌ای» نسبت به غرب بی‌اعتماد است باید توجه داشت که این بی‌اعتمادی به هیچ‌وجه عجیب نیست. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. فکر می‌کنم آیت‌الله خامنه‌ای، حمایت آمریکایی‌ها از صدام را به هیچ‌وجه فراموش نکرده‌است».

 


دیکتاتور جنایتکار عربستان با ارسال نامه‌ای به هاشمی‌رفسنجانی وی را «برادر» خطاب کرد.
«غلامعلی-ر» از مشاوران هاشمی که در فتنه‌انگیزی سال 88 فعال بود و اکنون در دفتر هاشمی فعال است، در این باره خبر داد که ملک‌عبدالله نامه‌ای به هاشمی ارسال کرده است. «سه‌شنبه بود که شنیدم ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برای حج امسال از آیت‌الله هاشمی دعوت کرده است. یکی از اعضای دفتر می‌گفت در این چند سال این سومین دعوت ملک عبدالله از آقای هاشمی است. هنوز معلوم نیست آیت‌الله به این دعوت چه پاسخی خواهند داد. باید صبر کرد. همه چیز محتمل است.»
وی می‌افزاید: «نکته مهمی که نظر مرا جلب کرد این بود که ملک عبدالله که علاقه و اعتماد خاصی به هاشمی دارد، در تعبیری بسیار عاطفی و کم‌نظیر در پای نامه خود نوشته و امضا کرده است:‌اخوک عبدالله (برادر تو عبدالله). باید قدر این اعتمادها را بسیار دانست. افسوس که بعضی نمی‌دانند.»!
وی همچنین در مصاحبه با مهر گفته است که هنوز تصمیم قطعی از سوی هاشمی برای سفر به عربستان گرفته نشده است. او می‌افزاید: آقای هاشمی هنوز تصمیم نگرفته‌اند که به حج می‌روند یا نه؛ چرا که ایشان هفته آینده سفری به کرمانشاه دارند و در حال حاضر روی این موضوع متمرکز شده و در حال برنامه‌ریزی برای انجام این سفر هستند.
غلامعلی-ر گفت: بنده معتقدم عربستان به دلیل جایگاه آقای هاشمی، ایشان را به این سفر دعوت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که اعتبار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نزد کشورهای عرب منطقه بسیار تاثیرگذار و قابل توجه است.
معلوم نیست شاه جنایتکار سعودی که دست وی به خون ملت‌های یمن، بحرین، عربستان، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، و مصر آغشته است و با رژيم صهیونیستی در ارتباط است چگونه جرات کرده، آقای هاشمی را برادر خود بخواند؟!
این در حالی است که سایت تابناک با اشاره به امتناع رئيس جمهور از پذیرش دعوت رژیم سعودی برای سفر به عربستان در موسم حج، دلیل‌ آن را کارشکنی رژیم سعودی در روابط خارجی ایران از جمله آمریکا توصیف کرد و افزود: نکته قابل اشاره دیگری که کارشناسان بر آن تاکید دارند، بدون نتیجه بودن این سفر است، زیرا چنین سفری در اوضاع کنونی منطقه، دادن امتیازی مفت و مجانی به وهابیون سعودی است، در حالی که آنها از هیچ یک از اقدامات ضد ایرانی خود نه کاسته‌اند و نه درصدد آن هستند که از شدتش کم کنند. با توجه به این موارد است که کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی می‌گویند، مجموعه نظام به این نتیجه رسید که در اوضاع کنونی، سفر دکتر روحانی به عربستان به صلاح نیست و باید منتظر تغییر رویکرد در رفتار سعودی‌ها بود و پس از آن به سفرهایی در چنین سطح دیپلماتیک و سیاسی رفت.
گفتنی است همزمان با کارشکنی‌های آل سعود علیه سیاست خارجی ایران، سایت شخصی هاشمی مدعی شد اتحاد ایران و عربستان در راه است!

 


یک نشریه آمریکایی با مرور سوابق عملکرد کاخ‌سفید طی 25 سال گذشته نتیجه گرفت مقامات آمریکایی هرگز روی خوش به شعار میانه‌روی و تنش‌زدایی در ایران نشان نداده‌اند.
هافینگتون‌پست نوشت: اولین نشانه در سیاست ایران در سال 1988 در پایان جنگ ایران و عراق پدیدار شد. در آن زمان، تا حدی به دلیل نظر متحدان منطقه‌ای، آمریکا تصمیم گرفت به این علامت اعتدال، روی خوش نشان ندهد. آمریکا در عوض تصمیم گرفت عراق را به عنوان متحد خود در منطقه انتخاب کند و تقریبا تا زمان اشغال کویت در سال 1991 به حمایت از عراق ادامه داد. نتیجه آن جنگی خونین و عملیات موسوم به «طوفان صحرا» بود.
این روزنامه اضافه کرد: پس از آن در سال 1990، علی‌رغم تصمیم دولت رفسنجانی به بی‌طرفی در جنگ خلیج‌فارس، برخلاف تعدادی از کشورها که به نفع عراق موضعگیری کردند، و علی‌رغم کمک ایران در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان، آمریکا به سیاست مهار و منزوی کردن ایران روی آورد. یکی از وجوه این سیاست تصمیم آمریکا به حمایت از طالبان در افغانستان بود چرا که آن‌ها ضد ایران و ضد شیعه بودند. نتیجه آن بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا توسط القاعده، متحد طالبان، و وقایع دردآور یازده سپتامبر بود. در همین حال زمانی که ایران مجددا در سال 1994 از شرکت نفتی کونوکو دعوت کرد که در ایران سرمایه‌گذاری کند، آمریکا جلوی آن را گرفت و اولین دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط کنگره این کشور در سال 1996 به تصویب رسید.
هافینگتون‌پست همچنین با اشاره به دوره اصلاحات خاطر نشان کرد: خاتمی، رئیس‌جمهور ایران در دوران زمامداری خود دو مرتبه دست به سوی آمریکا دراز کرد: اول در سال‌های 2001 و 2002 در کمک به گذار مسالمت‌آمیز در افغانستان پس از دوران طالبان، پاسخ آمریکا در سخنان جرج‌بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، درباره محور شرارت بازتاب یافت. دوباره در سال 2003 ایران توافق‌هایی را در تعدادی از مسائل حل نشده فی‌مابین ارائه داد که به معامله بزرگ معروف شد. ظاهرا نامه حاوی این توافق هرگز به روی میز مقامات بلندپایه نرسید. این روزنامه معتقد است آمریکا به خاطر بی‌اعتنایی به ایران در افغانستان و عراق شکست خورد.

 


به دنبال منتفی شدن تشکیل فراکسیون موسوم به «حامیان دولت (اعتدال)» یک روزنامه زنجیره‌ای از احتمال تشکیل فراکسیون «صدای ملت» خبر داد.
روزنامه شرق از قول محمد دامادی نماینده ساری مدعی شده طراحان این فراکسیون که با علی مطهری همسو هستند، می‌خواهند با رئیس مجلس دیدار کنند و به دنبال آن سازوکارهای عملیاتی شدن فراکسیون را در دستور کار قرار دهند.
شرق این را هم نوشته که «در حال حاضر مجلس میزبان فراکسیون رهروان به ریاست علی لاریجانی و کاظم جلالی است. این فراکسیون توانسته اکثر کرسی‌های هیات رئیسه مجلس را از آن خود کند و در برابر فراکسیون اصولگرایان به ریاست حداد عادل از توان اثرگذاری بیشتری برخوردار است. با این حال به دنبال رای اعتماد به کابینه یازدهم و به ویژه عدم رای اعتماد به «محمدعلی نجفی» برخی نمایندگان عضو این فراکسیون بنا را بر انتقاد گذاشته و سخنان ناگفته‌ای بیان کردند، اینکه فراکسیون رهروان در مواقع حساس، از امکان رای فراکسیونی برخوردار نبوده و پراکنش رای افراد عضو در آن بسیار است. همچنین اهمیت کمیت بر کیفیت از دیگر نقدهای مطرح شده از سوی نمایندگان عضو در این فراکسیون است. اما راه افتادن فراکسیون «صدای ملت» می‌تواند به شنیده شدن برخی دیگر صداها در مجلس کمک کند؛ صداهایی که در حال حاضر شاید چندان خواهان پیوستن به فراکسیون‌های موجود در بهارستان نیستند و می‌خواهند در سایه جمعیت فکری دیگری اندیشه و آرای خود را تعریف کنند.»
هم‌اکنون به طور رسمی 2 فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در مجلس فعال هستند.
یادآور می‌شود طیفی از اصلاح‌طلبان پیش از این برای یارگیری از شماری از اعضای فراکسیون رهروان و ایجاد فراکسیون موسوم به حامیان دولت (اعتدال) خیز برداشتند اما برآوردهای این طیف، آنان را به این نتیجه رساند که در صورت چنین کاری انسجام 2 فراکسیون اصلی (رهروان و اصولگرایان) بیشتر خواهد شد و بنابراین باید به شیوه موتور روشن و چراغ خاموش حرکت کنند و بدون ایجاد حساسیت، به لابی و جلب آرای برخی نمایندگان در مواقع ضروری بپردازند.
فراکسیون موسوم به صدای ملت در زمان فعالیت دولت قبلی شکل گرفت و نام کامل آن «صدای ملت، منتقد دولت» بود و اکنون باید دید آیا همین عنوان و رویه مدعایی حفظ می‌شود یا همان گونه که اصلاح‌طلبان مد نظر دارند برخی از نمایندگان را به وکیل‌الدولگی می‌کشانند؟
شایان ذکر است انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون رهروان از چند هفته پیش به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد برخی اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون سهم عمده‌ای در دودستگی و اختلاف پدیده آمده دارند. همین امر موجب برخی اختلاف‌ها در جریان رای اعتماد به برخی اعضای کابینه شد.

 


«ایران و سوریه نقاط ضعف غرب و آمریکا را آشکار کرده‌اند.»
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بسط و تبیین این گزاره پرداخت و نوشت: تحریم اقتصادی علیه ایران و تهدید نظامی علیه سوریه هرچند ممکن است موفقیت غرب به نظر آید اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که این امر خود محدود بودن قدرت غرب را آشکار می‌کند.
دومینیک موازی از موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل در این باره می‌گوید: «گفتن این که «درست شد؛ بهشان نشان دادیم که از همه قویتریم و باید به خواست ما گردن بگذارند» با واقعیت جور درنمی‌آید. واقعیت آن است که سوری‌ها هم مثل ایرانی‌ها و مثل روس‌ها می‌دانند که غرب واقعا توان حمله را ندارد. چماق ما دیگر خیلی ضعیف شده بنابراین امتیاز برای آن‌ها می‌تواند خیلی درشت‌تر شود.»
تی‌یری کوویل، از «موسسه روابط بین‌المللی و استراتژیک»، معتقد است: «آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حل بحران‌های منطقه - سوریه، عراق و افغانستان- بدون مذاکره مستقیم با ایران به جایی نمی‌رسد. بحران سوریه همچنین چشم عده‌ زیادی را باز کرده است. فهمیده‌اند که نمی‌شود از یک طرف گفت «ما خواستار راه حل سیاسی برای سوریه هستیم» و از طرف دیگر در قبال ایران موضع عقاب‌ها را گرفت.»

 


«اخبار منتشره از سوی اصلاح‌طلبان درباره آزادی زندانیان سیاسی تحریف واقعیت‌هاست».
سایت اینترنتی خودنویس که توسط شماری از همکاران فراری نشریات زنجیره‌ای اداره می‌شود، با انتشار این ارزیابی نوشت: تنها به فاصله چند ساعت از اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر آزادی هشتاد تن از زندانیان امنیتی و مرتبط با جریان «فتنه»، این خبر به صدر اخبار سایت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب در داخل و اپوزیسیون در خارج از کشور تبدیل و گمانه‌های گوناگونی در دو حوزه مطرح شد، نخست‌ گمانه‌زنی در مورد اسامی افرادی که بناست آزاد شوند و سپس ربط دادن موضوع به تغییر و گشایش فضای سیاسی آن هم با روی کار آمدن روحانی. برخی حتی پا را فراتر نهاده و موضوع حبس خانگی کروبی را نیز به میان کشیدند عده‌ای ذوق‌زده نیز در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که چه نشسته‌اید که هم اینک زندانیان از درهای زندان بیرون می‌آیند و کسی برای استقبال از آنها نرفته است.
در ادامه این گزارش آمده است: بازخوانی اظهارات دادستان کشور نشانگر این موضوع است که وی هیچ‌گاه نگفته هشتاد زندانی سیاسی به زودی آزاد می‌شوند، بلکه او در سخنانش عنوان کرده هشتاد تن از زندانیان سیاسی به مناسبت عید غدیر مورد عفو رهبری قرار گرفته‌اند. عفو رهبری برنامه‌ای است که همه ساله به مناسبت اعیاد مذهبی و براساس اصل یکصد و ده قانون اساسی که وظایف و حدود اختیارات رهبری را عنوان می‌کند شامل حال برخی زندانیان می‌شود.
خودنویس با اشاره به واقعیت‌ها نوشت: این عفو شامل بخشودگی باقیمانده دوران حبس، بخشودگی جریمه‌های نقدی و در برخی موارد بخشودگی همه مجازات‌ها است و موضوع تازه‌ای نیست. با این وجود دلیل شتاب‌زدگی برخی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، ماجرا به گونه‌ای جلوه داده شد که گویی به واسطه روی کار آمدن روحانی است که این بخشودگی اعلام شده و این اتفاق به دلیل فشارهای دولت رخ داده است. این در حالی است که دادستان کل کشور به صراحت عنوان کرده بود موضوع بخشودگی زندانیان امنیتی ربطی به انتخابات اخیر ندارد و «برخی جریان‌ها گمان کردند که این عفوها در ارتباط با انتخابات اخیر و برخی مسائل سیاسی روز است در حالی که هیچ ربطی به این مسائل ندارد. روند عفو روال طبیعی است همان‌طور که در سال‌های 90 و 91 نیز انجام شد.»
در ادامه این مطلب خاطر نشان شده است: نگاهی به آمار زندانیان بخشیده شده در سال قبل یعنی 91 آن هم زمانی که هنوز دولت در اختیار احمدی‌نژاد و یارانش بود نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در آن سال مورد عفو و بخشودگی رهبری قرار گرفتند به مراتب از مجموع افرادی که با روی کار آمدن دولت جدید آزاد شده‌اند بیشتر است.
یکی از زندانیان سیاسی که سال پیش آزاد شده به خودنویس گفت: «دوازده زندانی آزاد شدند که چهار پنج‌نفرشان در ماه‌های پایانی حبس‌شان بودند... پارسال هشتاد و چند نفر آزاد شدند. چرا آن موقع کسی نگفت احمدی‌نژاد، مچکریم!»
همچنین، ژیلا بنی‌یعقوب، که همسرش بهمن احمدی امویی هم‌چنان در زندان است، در وبلاگ نوشت: «ای کاش روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها با دقت بیشتری مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی خود را انجام بدهند. آیا کسانی که به راحتی نوشتند هشتاد زندانی سیاسی آزاد می‌شوند، می‌دانند که برخی از زندانیان از انتشار اخبار غیرواقعی در این خصوص رنجیده‌اند؟ و از همه مهم‌تر آیا می‌دانند که حق ندارند صحت و دقت خبر را قربانی ذوق‌زدگی خود کنند؟»

 


با نهایت تاسف و تالم مطلع شدیم همکار قدیمیمان آقای محمدتقی سیمیاری دار فانی را وداع گفته است ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان برای آن مرحوم رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


همچنین باخبر شدیم همکارمان آقای محمدرضا صفری سرپرست نمایندگی کیهان در مشهد در غم از دست دادن پدر بزرگوارش به سوگ نشسته است ضمن تسلیت به ایشان برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان بردباری آرزومندیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10