(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 14 مهر 1392 - شماره 20609

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به مناسبت رحلت شیخ مصطفی رهنما
دررثای فریادگر رهایی قدس
مقامات آمریکایی: واشنگتن در اعمال تحریم علیه ایران فلج شده است
درمکتب امام
شرح خطبه 223 نهج البلاغه ـ (4)
« دنيا »؛ گذرگاه، نه قرارگاه
واشنگتن پست گزارش داد
فرصت دیپلماتیک اوباما برای برقراری رابطه با ایران
در گفت و گو با آسوشیتد پرس
اوباما اتهامات بی اساس علیه ایران را تکرار کرد
جزایری خبر داد
تشکیل ستادهای مردمی برای روز «مرگ بر آمریکا»
بهشتی‌پور: تصمیم‌گیری‌های کلان یک کشور در هیچ جایی بر اساس نظرسنجی انجام نمی‌شود
ادامه ادعاهای مضحک نتانیاهو: ایران برای هولوکاستی دیگر برنامه‌ریزی می‌کند!
هاشمي رفسنجاني در ديدارعمارحکیم: اقدامات تروريستي در عراق نشانه عمق كينه دشمنان است
آیت‌الله مهدوی کنی: دولت آمریکا قابل اعتماد نیست
افخم : هیچ صفحه‌ای در فیسبوک ندارم
توضیحات قاضی افتخاری در خصوص پرونده‌های کهریزک و بیمه ایران
با حکمی از سوی روحانی
ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شد
   


چند روزیست آوازه روحانی مجاهد و خستگی ناپذیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ مصطفی رهنما که مدتها در گوش تاریخ تکرار می‌شد، ساکت و خموش آوای رحیل سر داد.
روحانی حق‌طلبی که زندگی پرشور و تپش خود را صرف آزادی محرومان، و مسلمانان تحت سلطه منطقه غرب‌ آسیا کرد، و با قلم و قدم مجاهدانه، بی‌دریغ آرمان باشکوه آزادی قدس شریف را معنا و مفهوم تازه‌ای بخشید. وی در فراز و نشیب مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی تمام توان خویش را به کار گمارد و در این راه شکنجه‌های فراوانی را متحمل شد. تازیانه‌های ستم بارها بر شانه‌های نحیف او بوسه زد، و سلولهای تنگ و تاریک نظام ستمشاهی خاطراتی از وی را به پیکره ذهن خویش سپرد.
شیخ مصطفی رهنمایی معروف به رهنما از جمله مبارزان دوره پهلوی است. او در دوران پهلوی اول با آنکه در سنین نوجوانی و جوانی به سر می‌برد، به واسطه مخالفت پدر بزرگش با حکومت رضاشاه با مفاسد و مظالم حکومت استبدادی آشنا می‌گردد. در زمانه پرآشوب سالهای 1332-1320 و شکل‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت به یکی از مبارزان این عرصه مبدل می‌شود و به افشاگری علیه عوامل استعمار و استبداد می‌پردازد که در این راه متحمل زحمات و صدمات زیادی می‌گردد.
اولین شعله‌های اعتراض و مبارزات سیاسی شیخ مصطفی رهنما بعد از کودتای 28 مرداد برافروخت. وی به عنوان یکی از مدافعین حریم مرجعیت شیعه، از منتقدین سرسخت حکومت دکتر مصدق و جریان فکری روشنفکران ملی‌گرا بود. وی به مقابله با کودتاچیان پرداخت و بارها توسط حکومت نظامی و ساواک دستگیر، شکنجه، زندانی و تبعید شد. این مقاومت تا آنجا ادامه یافت که بیش از 18 بار دستگیر و زندانی گردید.
رهنما در عین حال که با حکومت پهلوی دوم مخالف بود، به همان اندازه در مبارزه با اسرائيل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نیز پایمردی به خرج داد که اتفاقاً وجهه بین‌المللی او بیشتر مرهون مبارزه با موجودیت اسرائيل و حمایت از تشکیل کشور فلسطین بود.
وی در دهه 1320 جمعیت کوچکی با مرام اسلامی به نام «مسلم آزاد» تشکیل داد و در دی‌ماه سال 29 شمسی مجله حیات مسلمین را پایه‌گذاری و منتشر کرد که عمده مطالب آن علیه شاه و دفاع از اسلام بود، و تا 25 شماره ادامه یافت.
وی در بیان بخشی از خاطرات دستگیری، و زندانی خود می‌گوید: «قبل از دستگیری دوم، من خیلی فقیر شده بودم و دستم از هر جایی کوتاه شده بود. مریض هم شده بودم، منتهی خدا کمک می‌کرد. من خسته نمی‌شدم. این بود که دو سه تا از کتابهایم را روز 16 آذر 1332 برداشتم و بردم توی میدان مخبرالدوله کتابفروشی ابن سینا فروختم چهار تومان. آن وقت وضع کتاب و قیمت کتاب این طوری بود. از کتابخانه که آمدم بیرون مرا دستگیر کردند و بردند به سوی کامیونی که در میدان مخبرالدوله بود. مردم هم تجمع کرده بودند. من هم برای اینکه مقاومتی کرده باشم گفتم من عقب کامیون نمی‌نشینم. آنها هم که دیدند مردم تجمع کرده‌اند مرا بردند جلوی کامیون نشاندند. کامیون فوراً دور زد و رفت به طرف میدان بهارستان و من را تحویل کلانتری مرکز که آن وقت در آنجا مستقر بود دادند.
شیخ مصطفی رهنما ارادتی عجیب و وصف‌ناپذیر به امام خمینی(ره) داشت و او را به‌عنوان الگویی مقاوم و پایدار در فرآیند مبارزاتی خویش می‌دانست.
«امام (ره) خیلی متواضع بودند و رساله‌اش را اصلاً به کسی مجانی نمی دادند. چون ترویج به نفع خودش را خلاف می‌دانست حال آنکه بسیاری از مراجع این را صلاح می‌دانستند و برای آن هم توجیه داشتند. یکبار مرحوم آیت‌الله احمد طیبی‌شبستری در سالهای اوایل دهه 1330 به من گفت تو که با حاج‌آقا روح‌الله آشنا هستی بیا مرا ببر تا رساله ایشان را از دست خودش بگیرم. ما رفتیم امامزاده قاسم در شمیران و مرحوم امام برای هواخوری بدانجا رفته بودند. با اینکه خیلی برای ما احترام قایل شدند ولی با ادب رد کردند. البته در نهایت ادب که ما نرنجیم. البته مرحوم امام متواضع و فروتن بودند. حتی زمانی که کتاب کشف‌الاسرار را در پاسخ به کتاب اسرار هزار رساله نوشت تا مدتها کسی نمی‌دانست که این را امام نوشته است.»
شیخ، روحانی و روزنامه‌نگاری بود که به خاطر «دفاع از آزادی قدس» و «حق مردم فلسطین» شهرتی بین‌المللی داشت شیخ مصطفی رهنما سرانجام پس از تحمل سالها درد و رنج ناشی از شکنجه‌های رژیم‌ستم‌شاهی در روز دهم مهر ماه 1392 در سن 88 سالگی بدرود حیات گفت.
رهبر معظم انقلاب در پیامی با تسلیت درگذشت این روحانی مجاهد فرمودند:‌«تلاش خستگی‌ناپذیر این روحانی پارسا در مبارزه قلمی و فکری برای مسئله فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهره‌ای نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همه کسانی که این عالم متواضع و پر استقامت را می‌شناختند، ترسیم می‌کرد.»
سیدحامد حسینی‌تهرانی

 


در پی تعطیل شدن برخی فعالیت‌های دولت آمریکا مقامات کاخ سفید اعلام کردند بحران تعطيلي دولت فدرال، توان آمریکا براي اجراي تحريم ‌ها عليه ايران را مختل کرده است.
شبکه تلويزيوني العربيه گزارش داد: سخنگويان دولت آمريکا، مسئوليت تعطيل شدن فعاليت دفتر تحريم ‌ها در وزارت خزانه داري آمريکا و پيامدهاي مضر آن براي سياست خارجي و امنيت ملي را متوجه جمهوري خواهان دانستند.
گزارشگر اين شبکه در گزارشي در اين زمينه گفت: دموکرات ‌ها پس از بهانه محروم شدن کارمندان از دريافت حقوق خود، اکنون مسائل خارجي به ويژه بعد مربوط به تحريم‌ها را بهانه کرده اند. دولت اوباما ناقوس خطر را به صدا درآورده و هشدار داده است با توجه به ادامه بحران تعطيلي دولت فدرال، توان آن براي اجراي تحريم‌ها عليه ايران و سوريه فلج شده است. آن‌ها مي گويند اين مسئله به خطري عليه امنيت ملي آمريکا تبديل مي شود. 
جي کارني سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد مرخصي اجباري کارمندان دفتر تحريم ‌ها به علت تصميم، به گفته وي توجيه ناپذير، تعطيل شدن دولت فدرال به امنيت ملي آمريکا آسيب مي زند زيرا ديگر دولت قادر به اداره کردن پرونده تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران و سوريه نيست.
جي کارني گفت: فعاليت اين دفتر، بسيار مهم است و با تلاش کارمندان اين دفتر توانسته بوديم در بسياري از پرونده هاي داغ خارجي مانند پرونده هسته اي ايران پيشروي کنيم.
گزارشگر شبکه در ادامه گفت: پيش از اظهارات کارني، «وندي شرمن» معاون امور سياسي وزارت امور خارجه نيز اظهاراتي مشابه داشت و صراحتا گفت تعطيل شدن دولت فدرال توان دولت آمريکا را براي تحميل تحريم ‌ها بر ايران با مشکل مواجه مي کند و آژانس اطلاعات را که فرار کنندگان از تحريم ‌ها را مشخص مي‌کند، به نابودي مي کشاند. دولت اوباما مي ترسد در شرايطي که پرونده هاي داغ خارجي به ويژه دو پرونده ايران و سوريه شاهد تحولاتي سريع است، ضعيف به نظر برسد. همچنين توان واشنگتن براي تحقيق و بررسي درباره نقض تحريم هاي وضع شده کاهش یافته و فلج مي‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «هري ريد» رئيس دمکرات مجلس سناي آمريکا نیز درباره موضوع تعطيل شدن برخي فعاليت‌هاي دولت آمريکا گفت: روشن است که تعطيلي فعاليت‌هاي دولت آمريکا جفا و ستمي بر مردم آمريکا است. رئيس جمهور آمريکا تلاش کرده است تا آمريکايي‌‌ها رقابتي و ايمن باشند چون جمهوري‌خواهان تمايل ندارند اجازه دهند که ما دولت را بازگشايي کنيم.
وي افزود: تعطيل شدن دولت به اقتصاد ما آسيب مي‌زند. من امروز تماس تلفني طولاني با مقامات منتخب ايالت نوادا داشتم. آن‌ها واقعا نگران هستند.
وي ادامه داد: تعطيلي دولت روي توانايي‌هاي آمريکا براي اجرا کردن تحريم‌‌ها عليه ايران تاثير مي‌گذارد.

 


وظیفه مهم حجاج
از جمله وظایف در این اجتماع عظیم (حج)، دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است.
که خطبا و گویندگان و نویسندگان، در (انجام) این امر حیاتی اقدام نمایند.‌ ‌ آئین انقلاب اسلامی- ص 395

 


حضرت امیر(ع) دربخش پاياني خطبه 223 فرمود: وَ لَئِنْ تَعَرَّفْتَهَا فِي الدّيارِ الخاوِيَهِ وَ الرُّبُوعِ الخالِيَهِ لَتَجِدَنَّهَا مِن‎ْ حُسنِ تَذكيرِكَ وَ بَلاغِ مُوعِظَتِكَ بِمَحَلَّهِ الشَّفيقِ عَلَيكَ وَ الشَّحيحِ بِكَ؛ فرمود: شما خيلي از روستاها، خيلي از شهرهاي ويران شده را مي بينيد . اين جريان تخت جمشيد به جاي اينكه مكتب و موعظه باشد، شده ميراث فرهنگي! اين سنگ ها را مي بينند كه چه جور اين سنگ را تراشيدند و لذّت مي برند، مي‌گويند در 2500 سال قبل يك سلسله حجّارهایي بودند.اين مكتب است، اين مدرسه است! آنهایي كه با اين قدرت بودند، الآن اثري از آنها نيست . حضرت فرمود:‌ اگر از دنيا بخواهي وضعش را روشن كند؛ آن روستاهاي ويران، آن شهرهاي ويران، آن خانه هاي خراب شده؛ همه اينها سند گوياست كه انسان بايد جاي ديگر برود! فرمود: يك چيزي درست كن كه به همراهت ببري، نه سنگي بتراش كه بگذاري و با دست خالي بروي! همين سنگ را بِكار، آثار صنعتي داشته باش، خدمت به جامعه بكن؛ براي تأمين نيازهاي مردم تلاش و كوشش بكن.
اهميّت ( تلاش در توليد ) و ( قناعت در مصرف )
اين دو تا عنصر را از ياد نبر؛ يكي « تلاش در توليد »، يكي « قناعت در مصرف » . مشكل جامعه را حل كردن، شب و روز كار كردن، توليد كردن، اشتغال ايجاد كردن؛ اينها آخرت است، اينها دنيا نيست!در صورت قانعانه زندگي كردن، آدم راحت است . اگر كسي خداي ناكرده نخواهد با قناعت زندگي كند، آن وقت چيزي او را سير نمي كند! در ذيل اين آیه سوره مباركه نحل كه فرمود: فَلَنُحيِيَنَّهُ حَياهً طَيِّبَهً (1)، از وجود مبارك امير مؤمنان (ع) رسيده است كه اَلحَياهُ الطَّيِبِهْ هِيَ القَناعَه (2). ما مي خواهيم راحت باشيم، امّا راحتي ما در شكم چراني نيست! ساده زيستن، غذاي معتدل خوردن، به مقدار نياز غذا خوردن، بي تجمّل زندگي كردن، بهترين لذّت را به همراه دارد . وقتي وجود مبارك حضرت امير رفيقش را ياد مي‌كند، مي فرمايد: او در چشم من خيلي بزرگ بود؛ من هر وقت او را مي ديدم، يك انسان بزرگي را مي ديدم . كانَ يُعظِمُهُ فِي عِينِي صِغَرَ الدُّنيا فِي عينِه؛ چون دنيا در چشم او كوچك بود،‌ او در چشم من بزرگ بود . چرا؟ چون كانَ خارِجاً عَنْ سُلطانِ بَطنِه (3)، از سلطنت شكم بيرون آمده بود.
اندرز دهي آثار دنيا به انسان
فرمود: اگر از اين ويرانه ها سؤال كني، اينها شناسنامه ها را خوب به شما نشان مي دهند؛ مثل يك معلّم خوب، مثل يك رفيق خوب، يك شفيق خوب، يك شَحيح خوب؛ « شَحيح » يعني حريص . فرمود: اين سنگ ها را كه شما مي‌بينيد، اين روستاها را مي بينيد، اين قبرستان ها را مي بينيد، اين تيمارستان‌ها و بيمارستان‌ها را مي بينيد؛ نسبت به موعظ شما خيلي حريصند! رفيق خوبي‌اند، سري به اين بيمارستان ها وقبرستان ها بزنید . فرمود: اين قبرستان به قدري حريصانه در موعظه، تلاش و كوشش مي كند كه گويا يك دوستِ مشفقِ كهنسال آدم است؛ پس در چيزي از دنيا جا براي نقد نيست .
« دنيا » محل عبور و فرار، نه توقف و قرار
وَ لَنِعمَ دارُ مَنْ لَمْ يَرْضِ بِهَا داراً؛ دنيا خيلي جاي خوبي است، اگر كسي او را به عنوان مَعبر بشناسد، نه مقرّ! قرارگاه ما جاي ديگر است، دارالقرار جایي است كه انسان مي رود آنجا آرام مي شود . وطن آدم دار القرار است! ما از دنيا نيامديم كه اينجا بمانيم! ما از جاي ديگر آمديم؛ چون از جاي ديگر آمديم، بايد به آنجا برويم. فرمود: وَ مَحَلُّ مَنْ لَمْ يُوَطِّنْهُ مَحَلّاً؛ دنيا خيلي جاي خوبي است، امّا كسي خيال نكند دنيا وطن اوست . اين جهان وطني هم مال اين نيست؛ براي اينكه اين مَعبر است! وقتي كه ما چه بخواهيم، چه نخواهيم ما را مي برند، معلوم مي‌شود مَعبر است! وَ اِنَّ السُّعَداءَ بِالدُّنيا غَداً هُمُ الهارِبُونَ مِنهَا اليُوم؛ فردا كسي اهل سعادت است كه امروز از دنيا فرار كرده باشد .
حيات گياهي برخي انسان‌ها
بعضي ها درختي و گياهي زندگي مي كنند . درخت چه جوري زندگي مي‌كند؟ درخت خوب غذا مي خورد و در فصل بهار خوب و خرّم به سر مي برد، جامه سبز در بر مي كند، خيلي هم بالنده است؛ امّا درخت هرگز ترقّي نمي كند! براي اينكه ريشه او، مغز او، جان او در گِل و لاي است! ايني كه بالا آمده، فروعات اوست . يك انساني كه گرفتار برج سازي است، اين زندگي اش مثل زندگي گياهي است، تمام فكرش در لجن و گِل است؛ اين اصل او نيست و انسان حيف است كه در حدّ حيات حيواني زندگي كند،‌ چه رسد به حدّ گياهي! انسان يك زندگي ابدي دارد،‌ تا مي تواند مشكل جامعه را حل مي كند؛ خودش هم قانعانه زندگي مي كند، رفاه دنيا و آخرت هم در همين است!
گفتار و رفتار زاهدانه امير مؤمنان (ع) در زمان حكومت
خداوند از اين خاندان عصمت و طهارت عاقل تر و عالم تر خلق نكرده! آن روزي كه خاورميانه را خود حضرت امير اداره مي كرد، خاورميانه به 3 قسمت غير متساوي تقسيم شده بود؛ يك قسمتش همان حجاز بود كه حياط خلوت دو تا امپراطوري بود . يكي امپراطوري شرق حجاز، يعني ايران بود كه كشور شاهنشاهي بود؛ يكي هم امپراطوري غرب حجاز بود كه قياصرة روم اداره مي كردند؛ اين حجاز در وسط بود . به بركت اسلام اين رشد كرد، اين دو تا امپراطوري را رام كرد؛ يعني هم امپراطوري ايران را در هم كوبيد، اينها مسلمان شدند؛ هم امپراطوري روم را رام كرد . در كلّ خاورميانه زماني كه وجود مبارك حضرت امير حكومت مي‌كرد، حاكمي غير از او نبود . در زماني كه كلّ خاورميانه در اختيار حضرت بود، اين حرف ها را زده . از او عاقل‌تر كي مي‌خواهد باشد؟! خدا هم علوم ظاهري را نصيبشان كرده، هم علوم باطني را.
نمونه‌اي از عنايت بزرگان به علم و فهم
خيلي ها تلاششان اين بود، وصيتشان اين بود كه وقتي من مُردم، اين بُراده‌های قلم نِي را كه من جمع كرده بودم، اينها را زير ديگ بگذاريد، آتش كنيد؛ با اينها آب گرم كنيد و مرا غسل بدهيد تا جامعه بفهمد ما با اثر قلم شستشو مي شويم! اين براي چه بود؟ با اينكه هيزم فراوان داشتند! آن روز كه قلم خود‌نويس و خودكار و اينها نبود، همه اش قلم نِي بود . اين قلم نِي را كه مي تراشيدند، يك مقدار بُراده‌اي داشت . اين بزرگوار براي اينكه بفهماند دين يعني فهم؛ جامعه بِفهم را به خوبي مي شود اداره كرد، امّا جامعه اي كه رشد عقلي ندارد، هر كسي آن را به سمتي مي كشد، وصیت می کردند آنها را با آتش آن براده ها غسل دهند.
جايگاه عقلانيت در حكومت مهدوي
اگر الآن وجود مبارك حضرت ولی عصر(عج) ظهور بكند، اين 7 ميليارد را با عقل اداره مي كند، نه با كشتن! وقتي كه حضرت ظهور كرد: وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلي رُئُوسِ العِبادْ تَكمُلُ بِهِ فِيهَا اَحلامُهُمْ وَ عُقُولُهُم(4). الآن هم اگر حضرت ظهور بكند، با آن معجزه الهي، اداره 7 ميليارد آدم بِفهم آسان است . آدم عاقل را به خوبي مي شود اداره كرد . امّا كسي كه اهل عقل نيست؛ نه در رانندگي اهل عقل است، هر چه به او مي گويند يك قدري آرام تر برو گوش نمی کند.كسي كه به خودش رحم نمي كند، به نظام رحم نمي كند، به جامعه رحم نمي كند؛ اهل عقل نيست!
وجود مبارك حضرت فرمود: وَ اِنَّ السُّعَداءَ بِالدُّنيا غَداً هُمُ الهارِبُونَ مِنْهَا اليُوم؛ كسي كه از دنيا زدگي فرار كند، تا نفس مي كشد؛ اهل قلم است؛ اهل بيان است؛ اهل حوزه و دانشگاه است،اهل علم، توليد علم، توليد كار است و بقيّه هم جزء وقت‌هایي است كه بالأخره جزء ضرورات زندگي است .
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان، فرهنگيان و اقشار مختلف مردم ؛ قم ـ 19/ 1/ 1389
________________________________
(1) نحل/ 97 (2) نهج البلاغه/ حكمت 229
(3) ر . ك: نهج البلاغه/ حكمت 289 (4) الكافي/ جلد 1/ 25 ـ با اختلاف
خوان حکمت روزهای یک‌شنبه منتشر می شود.

 


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست طی گزارشی مواجهه کنونی ایران و آمریکا را فرصتی برای اوباما جهت بکارگیری دیپلماسی دانست.
روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به تحلیل فرصت دیپلماتیکی که برای از سرگیری روابط تهران و واشنگتن برای رئیس جمهور آمریکا فراهم شده پرداخته و نوشته است: رئیس جمهور اوباما به یکی از آن لحظاتی نزدیک شده است که چرخش بزرگ در سیاست خارجی امکان‌پذیر است. برخی می‌توانند بگویند که این اتفاق معادل و هم عرض از سرگیری روابط آمریکا با چین یا پایان جنگ سرد است اما تردیدی وجود ندارد که اکنون زمان به کارگیری دیپلماسی است.
در ادامه این مطلب آمده است: آنچه تا چند ماه قبل در قبال ایران و سوریه قابل تصور نبود، امروز روی داده. در مورد ایران، ‌اوباما مستقیماً درباره توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کرده. درباره سوریه نیز آمریکا و روسیه بر سر طرح سازمان ملل برای امحای ذخایر تسلیحات شیمیایی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به توافق رسیده‌اند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، آنچه تیم نیکسون، ریگان و بوش پدر به خوبی انجام دادند، مدیریت رابطه بود. برای اینکه توافق با ایران حاصل شود، لازم است اوباما به درستی سخنان رهبر ایران درباره عدم تمایل ایران برای ساخت بمب هسته‌ای اذعان کند. ایران هم باید ذخیره اورانیوم غنی شده خود و نیز سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطح 5 درصد ثابت نگه دارد. ضروری است این دو مورد تا سطحی کاهش یابند که ماه‌ها زمان لازم باشد تا ایران بتواند یک بمب بسازد. در عوض،‌غرب حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسد.

 


رئیس جمهور آمریکا با ابراز خوش بینی درباره آینده مذاکرات با ایران، در عین حال در موضعی متناقض، اتهامات بی اساس خود علیه کشورمان را تکرار کرد.
“باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی “ آسوشیتدپرس” با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس و اتهامات نخ نما شده خود مدعی شد : بررسی سرویس های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران تا ساخت بمب اتمی یک سال و اندی فاصله دارد.
وی در عین حال با ابراز خوشبینی درباره نتایج مذاکرات با ایران گفت: جهان باید اراده حسن روحانی برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک را مورد آزمایش قرار دهد.
رئیس جمهوری آمریکا که با بحران سختی در داخل آمریکا روبرو است، مدعی شد آمریکا “قرارداد‌بد” از سوی ایران را نخواهد پذیرفت.
اظهارات وی در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی در اتهام زنی کمی جلوتر از دوستان آمریکایی خود قرار دارند و مدعی هستند که ایران تا دستیابی به سلاح اتمی چند ماهی بیشتر فاصله ندارد.
به گزارش مهر،اوباما در این مصاحبه با اشاره به اختلاف برآوردهای سیستم های اطلاعاتی آمریکا و دوستان صهیونیست خود درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ارزیابی‌های ما بسیار محتاطانه تر از اسرائیلی ها است.
این اتهامات و ادعاهای بی اساس در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای در ایران، تاکید کرده است هرگز به دنبال سلاح هسته ای نیست و برنامه هسته ای اش، کاملا صلح آمیز است.
آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب روز گذشته تاکید کردند ما دولت آمریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن می‌دانیم.

 


معاون ستاد کل نیروهای مسلح از تشکیل ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خبر داد.
سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تشکیل می‌شود، افزود: در راستای ارتقاء قدرت دفاعی کشور و ارتقاء بصیرت عمومی در موضوع دشمن شناسی، از هم اکنون ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان و روز مرگ بر آمریکا و صهیونیزم جهانی تشکیل می‌شود و این فریاد در سراسر شهرها و روستاهای ایران اسلامی طنین انداز خواهد شد.
وی افزود: جنایات حاکمان آمریکا و صهیونیزم بین الملل در برخورد با ملت بزرگ ایران، هرگز از خاطره‌ها و اذهان عمومی پاک نمی‌شود.
جزایری با بر شمردن فهرستی طولانی از اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: اقدامات خصمانه و مقابله‌ای آمریکا با انقلاب اسلامی از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد که از آن جمله به تحریم‌ها، محاصره اقتصادی، بلوکه کردن دارایی های ایران، جاسوسی، فشارهای سیاسی و نفوذ نیروهای نظامی به کشور و کودتا می توان اشاره کرد و بعد از آنکه کودتای آمریکایی علیه انقلاب به فضل الهی و هوشیاری مردم ناکام ماند، جنگ نظامی را بر کشور ما تحمیل کرد که خود صدها نوع خسارت به کشور و جامعه ایران اسلامی وارد کرد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: آمریکا باید پیرامون راه اندازی بزرگترین سیستم جاسوسی در تهران به منظور کسب اطلاعات و اقدامات تروریستی علیه کشورهای منطقه و فرامنطقه به مردم جهان توضیح دهد و از این عمل جنایتکارانه خود عذرخواهی و خسارات وارده را جبران کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر نبود دستگیری جاسوسان آمریکا در روز 13 آبان که در پوشش دیپلمات در سفارت آمریکا در تهران توطئه چینی می‌کردند، چه بسا امروز ده‌ها برابر به کشور ما و سایر کشورهای پیرامونی صدمه وارد کرده بودند.
جزایری با اشاره به روح استکبار ستیزی و حق طلبی ملت ایران و هوشمندی آنان در عرصه رصد رویکردها و رفتارهای جبهه معاندین نظام و سردمداران نظام سلطه و استکبار گفت: امسال روز جهانی مبارزه با استکبار و روز دانش آموز بار دیگر به عرصه فریاد حق طلبی عموم مردم ایران و سایر کشورهای جهان مبدل خواهد شد.

 


کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در هیچ جای دنیا تصمیم‌گیری‌های کلان و اساسی یک کشور براساس نظرسنجی عمومی انجام نمی‌شود.
حسن بهشتی‌پور در مورد تمایل دولت مبنی بر برگزاری نظرسنجی در خصوص مذاکره ایران و آمریکا گفت: نباید از نظر دور داشت که در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور معمولاً این کارشناسان هستند که موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی و آماده می‌کنند تا در سطوح عالی در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که در هیچ جای دنیا تصمیم‌گیری‌های کلان و اساسی براساس نظرسنجی انجام نمی‌شود. تصریح کرد: چون این نظرسنجی دیدگاه عامه مردم است و در مورد یک موضوع خاصی می‌تواند در سیاست‌گذاری مورد توجه قرار بگیرد، ولی الزاماً اینطور نیست که عین همان اجرا شود. در دنیای امروز نظرسنجی انعکاس دهنده دیدگاه عموم مردم است،‌ ولی در سطوح بالا آن نظر به عنوان سیاست‌گذاری انتخاب نمی‌شود.
بهشتی‌پور در خصوص نظرسنجی در مورد روابط ایران و آمریکا به فارس گفت: با این کار تا حدودی مشخص می‌شود که آیا مردم موافق هستند یا مخالف، ‌اما نباید فراموش کرد که سیاست‌گذاری براساس مصلحت یک کشور،‌ شرایط زمان،‌ مکان، مجموعه روندی که باید طی شود تا به هدف مورد نظر دست پیدا کرد و شرایط بین‌الملل و داخلی و منافع ملی تعیین می‌شود.
وی معتقد است که نتایج نظرسنجی می‌تواند محرمانه یا علنی باشد، اما مهم این است که در سیاست‌گذاری به مصلحت کشور نگاه شود. براین اساس نتایج و خود موضوع از سوی نخبگان و کارشناسان از ابعاد مختلف بررسی می‌شود، همچنین در این روند شرایط طرف مقابل نیز بررسی می‌شود و براساس مجموعه این شرایط یک تصمیم در عالی‌ترین سطح نظام گرفته می‌شود که در ایران براساس قانون اساسی مقام معظم رهبری این وظیفه را برعهده دارد. منتهی ایشان نیز به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند. پس از آن که کارشناسان موضوع را بررسی و تحلیل کردند موضوع به شورای عالی امنیت ملی ارائه می‌شود در آنجا نیز در سطوح عالی رؤسای سه قوه بررسی نهایی می‌شود و جمع‌بندی آن به مقام رهبری ارائه می‌شود.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مضحک مدعی شد ایران برای هولوکاستی دیگر برنامه‌ریزی می‌کند!
«بنیامین نتانیاهو» در ادامه تلاش‌های خود برای فضاسازی علیه ایران، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» مدعی شد ایران برای هولوکاستی دیگر و کشتار 6 میلیون یهودی برنامه‌ریزی می‌کند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر هفته گذشته خود به آمریکا که با هدف دیدار با «باراک اوباما» و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، تمام تلاش خود را برای ایجاد جوی منفی علیه تلاش‌های دیپلماتیک دولت جدید ایران به کار گرفت.
وی در بخشی از مصاحبه‌ای که جمعه از شبکه «سی‌ان‌ان» پخش شد، گفته است: چه ایران به هولوکاست اذعان کند، چه اذعان نکند، در هر صورت خود در حال برنامه‌ریزی برای دست زدن به هولوکاستی دیگر هستند، برای کشتار 6 میلیون یهودی دیگر.
نتانیاهو که به اذعان رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه «هاآرتص» به شدت از احتمال بهبود روابط تهران با غرب نگران است، در چند روز گذشته مواضع عجیب و گاها مضحکی اتخاذ کرده است. وی در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا هم گفته است اگر ایرانی‌ها بخواهند، حاضر است گزینه مذاکره با رئیس‌جمهور ایران را بررسی کند! وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی هم از چند عبارت فارسی استفاده کرد.
به گزارش فارس، نتانیاهو در مصاحبه با سی‌ان‌ان بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کرد و گفت نباید اجازه غنی‌سازی به ایران داد. وی همچنین بار دیگر تنها راه دستیابی به راهکاری دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران را توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران دانست. این اولین بار نیست که نتانیاهو ایران را به تلاش برای دست زدن به هولوکاستی دیگر متهم می‌کند. وی در ماه ژانویه در روز جهانی «هولوکاست» هم گفته بود ایران قصد دارد هولوکاستی دیگر به راه بیاندازد و به همین دلیل اصلی‌ترین ماموریت اسرائیل جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی است.

 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اتفاقات تروريستي روزهاي اخير در عراق را نشانه عمق كينه دشمنان از مردم دانست .
هاشمي رفسنجاني عصر روز شنبه در ديدار عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق، نقش مسوولان فعلي عراق و بزرگان و رؤساي قوميت‌ها را در تحكيم وحدت بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: دامن زدن به اختلافات سليقه‌اي سياسي، باعث گسترش آن بين مردم در همه زمينه‌هاي اقتصادي ، فرهنگي، اجتماعي و فرهنگي مي‌شود.
وی وجود عتبات عاليات در سرزمين عراق را، امتياز بسيار مناسبي براي گسترش روابط مردم ايران و عراق و ظرفيت بسيار بالايي براي دعوت از مسلمانان جهان براي سفر به آن سرزمين دانست و گفت: مردم دو كشور ايران و عراق هم، با اشتراكات فراوان، به ويژه ارادت به اهل بيت(ع) مي‌توانند الگويي براي روابط همسايگان باشند.
آنطور که روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت گزارش داده ، وي در پاسخ به اظهارات عمار حكيم كه انتخابات 24 خرداد و نتيجه آن را محصول برنامه‌ريزي‌هاي بزرگان سياسي و به‌خصوص هاشمي رفسنجاني خواند، گفت: مردم نقش اساسي را داشتند كه با هوشياري و پس از مقايسه فضاي 8 سال گذشته كشور، تصميم گرفتند در سياست داخلي و خارجي و روابط با سازمان‌هاي جهاني به اعتدال روي آورند.
عمار حكيم هم در اين ديدار، با تبريك نتيجه انتخابات رياست جمهوري و تغيير فضاي سياسي كشور، گزارشي از آخرين وضعيت اوضاع عراق در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي ارائه كرد.
رئيس مجلس اعلاي عراق، با تقدير از برنامه رئيس جمهوري ايران در برخورد عقلاني با جهانيان، گفت: حقيقت و حقانيت انقلاب اسلامي همين است و اميدواريم غربي‌ها ارزش اين اقدامات مردم و دولت ايران را بدانند.
حكيم در ادامه اين ديدار، خواستار گسترش روابط دو كشور در عالي‌ترين سطوح شد و گفت: در عراق مردم و مسوولان آماده و خواستار تحكيم روابط با جمهوري اسلامي ايران هستند و ايرانيان را بهترين دوستان خود در منطقه مي‌دانند.

 


رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید در مذاکره حواسمان جمع باشد تا فریب نخوریم تصریح کرد: نمی‌توانیم به دولت آمریکا اعتماد کنیم.
آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مطرح شدن نرمش قهرمانانه از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای سپاه تاکید کرد: هر آنچه رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفته‌اند درست است.
آیت‌الله مهدوی‌کنی در پاسخ به این سوال که وقتی اوباما تاکید دارد هنوز گزینه نظامی علیه ایران روی میز است می‌توان به دولت آمریکا اعتماد کرد یا خیر، تصریح کرد: خیر نمی‌توانیم اعتماد کنیم، البته باید حواسمان جمع باشد، باید مذاکره کنیم اما هیچ‌گاه نباید فریب بخوریم.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در خصوص گفت‌وگوی تلفنی اوباما با رئیس‌جمهور کشورمان گفت: خود آقای روحانی در این باره توضیح دادند و من درباره این موضوع نظری ندارم.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد هیچ صفحه‌ای در فیسبوک ندارد.
در پی انتشار مطالبی در فیسبوک به نقل از مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، وی درباره صحت و سقم مطالب منتشره تصریح کرد که هیچ صفحه‌ای در فیسبوک ندارد. وی تاکید کرد که صفحه ایجاد شده در فیسبوک متعلق به او نیست.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این نیز در گفت‌وگو با رسانه‌‌ها اعلام کرده بود که هیچ صفحه‌ای در فیسبوک ندارد.

 


سرپرست دادگاه‌هاي كيفري استان تهران در خصوص پرونده‌های متهمان بازداشتگاه کهريزک و اختلاس در بیمه ایران توضیحاتی را ارائه داد.
«محسن افتخاري» سرپرست دادگاه‌هاي كيفري استان تهران، در ارتباط با پرونده کهريزک اظهار داشت: اين پرونده هنوز در  ديوان عالي است و احكام آن تاييد نشده است.
یادآور می شود، قضات متهم در حادثه بازداشتگاه کهریزک در ۱۱ جلسه از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی محاکمه شدند و پس از گذشت حدود یک ماه از زمان آخرین جلسه محاکمه، دادگاه رأی خود را درباره متهمان این پرونده صادر کرد و سه متهم پرونده کهريزک با اتهام بازداشت غير‌قانوني، به 5 سال انفصال از خدمات دولتي و انفصال دائم از خدمات قضايي محکوم شده‌اند، اما به دليل اعتراض متهمان، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد.
افتخاری در ارتباط با پرونده بيمه ايران نیز به باشگاه خبرنگاران گفت: اين پرونده در حال تحقيق و بررسي است تا در ارتباط با متهمان اين پرونده نتيجه نهايي مشخص شود.
سرپرست دادگاه‌هاي كيفري استان تهران افزود: در روند و شرايط پرونده بيمه ايران تغييري حاصل نشده است و پس از بررسي‌هاي به عمل آمده در ارتباط با اين مهم تعيين تکليف خواهد شد.
گفتنی است، پرونده موسوم به بيمه ايران متشكل از اختلاس در بيمه ايران و استانداري تهران است كه« 78» متهم دارد.
بخشي از پرونده بيمه ايران به منظور اجراي احكام قطعيت يافته به اجراي احكام فرستاده شده و قسمتي ديگر براي رسيدگي مجدد به شعبه 79 ارجاع داده شده است.

 


رئیس جمهور در حکمی سورنا ستاری را به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منصوب کرد.
در بخشی از این حکم آمده است: امید است با عنایت الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید. از تلاش‌های مجدانه سرکار خانم دکتر نسرین سلطانخواه سپاسگزاری و برای ایشان مزید توفیق خدمت را آرزو می‌نمایم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10