(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 16 مهر 1392 - شماره 20611

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرایی مرگ بر آمریکا از نگاه امام(ره) (قسمت اول)
خلوص عشق
سفرای جدید آلمان و هلند استوارنامه خود را تسلیم کردند
روحانی: حقوق هسته‌ای در چارچوب ان.پی‌.تی حق مسلم ایران است
درمکتب امام
حجت‌الاسلام سعیدی: دیپلماسی قوی خارجی بدون استحکام قدرت درونی امکان‌پذیر نیست
از سوی رئیس‌جمهور قانون اصلاح نظام صنفی کشور ابلاغ شد
انتقاد فعالان سیاسی به تعیین تکلیف برای دولت
هاشمی خودش را صاحب دولت می‌داند
کميسيون اصل 90 به قوه قضائیه گزارش داد
افشاي رانت کلان واردات خودرو
رحیم‌پور ازغدی:دشمنی ايران و آمریکا سوءتفاهم نيست
دیدار قائم‌مقام وزارت امور خارجه سوئیس با ظریف
پرونده شکایت بقایی از ۳ نماینده مجلس مختومه شد
کوثری: خبر ارتباط برخی سازمان‌های مردم‌نهاد کشور با سازمان سیا صحت دارد
   


ابراهیم حاجی محمدزاده
«... مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود...»(1)
در دوران دفاع مقدس و در حالی که جنگ به درازا کشیده شده بود، عده‌ای که متأسفانه دنباله‌های آنان، به قول حضرت امام‌ (ره) همیشه حتی در حکومت جهانی بقیهًْ‌الله اعظم نیز وجود خواهند داشت، برای مقابله با انقلاب اسلامی و خط امام به ترفند جدیدی روی آورده و ادعا می‌کردند شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» در اسلام و قرآن وجود ندارد. حضرت امام (ره) در پاسخ به آنان طی سخنانی با حضور مسئولین رده بالای نظام می‌فرمایند:
«قرآن یک رحمتی است برای همه بشر و پیغمبر اسلام یک رحمتی است برای عالمین که در همه امور رحمت است.
جنگ‌های رسول اکرم(ص)، رحمتش کمتر از نصایح ایشان نبود این‌هایی که گمان می‌کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی» اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست می‌گویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست اشتباه می‌کنند. قرآن می‌فرماید: «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه (2) همه بشر را دعوت می‌کند به مقاتله برای رفع فتنه یعنی «جنگ‌جنگ تا رفع فتنه از عالم...» یعنی باید کسانی که تبعیت از قرآن می‌کنند در نظر داشته باشند که باید تا آن جایی که قدرت دارند ادامه به نبردشان بدهند تا این که فتنه از عالم برداشته شود.» (3)
و در ادامه رهنمودهای سیاسی الهی خود می‌فرمایند:
«... اگر همه دنیا را هم ما فرض کنیم که جنگ بکنیم و پیروز بشویم، باز همه دنیای عصر خودمان را پیروزی درست کردیم. و قرآن این را نمی‌گوید. قرآن می‌گوید: «جنگ تا رفع فتنه» باید رفع فتنه از عالم بشود. بنابراین این غلط‌فهمی است از قرآن که کسی خیال کند که قرآن نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی» قرآن گفته است، بالاتر از این را گفته اسلام هم گفته است و بالاتر از این را گفته است. و رحمت است این، نه اینکه نقمتی بر مردم است. یک رحمتی است برای تمام بشر ...» (4)
مقتدای اسلام عارفان مبارزه‌جو علت اصلی بهانه‌جویی‌ها و سنگ‌اندازی‌های از این دست را در تعمیم ندادن آیه فوق به رفع فتنه‌ از درون و برون دانسته و در وصیت اخلاقی و عرفانی به مرحوم حاج احمد آقا می‌فرمایند:
«فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولی و صفی او-جل و علا- سر باز زد. و بدان که تمام گرفتاری‌های بنی‌آدم از این ارث شیطانی است که اصل و اصول فتنه است، و شاید آیه شریفه و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین لله در بعض مراحل آن اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان‌ها شاخه و ریشه دارد باشد. و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می‌شود...» (5)
و باز هم در نامه اخلاقی خویش به مرحوم سیداحمد خمینی مژده می‌دهند:
«... و اهل معرفت می‌دانند که شدت برکفار که از صفات مومنین است و قتال با آنان نیز رحمتی است و از الطاف خفیه حق است وکفار و اشقیا در هر لحظه که بر آنان می‌گذرد بر عذاب آنان که از خودشان است افزایش کیفی و کمی الی ما لا نهایه له حاصل می‌شود. پس قتال آنان که اصلاح‌پذیر نیستند رحمتی است در صورت غضب و نعمتی است در صورت نقمت، علاوه بر آن رحمتی است بر جامعه، زیرا عضوی که جامعه را به فساد کشاند چون عضوی است در بدن انسان که اگر قطع نشود او را به هلاکت کشاند. و این همان است که نوح نبی‌الله- صلوات‌الله و سلامه علیه- از خداوند تعالی خواست. و قال نوح رب لاتذر علی الارض من الکافرین دیارا انک ان تذرهم یضلوا عبادک ولایلدوا الا فاجرا کفارا. (6)
و بدین انگیزه و نیز انگیزه سابق، تمام حدود و قصاص و تعزیرات از طرف ارحم‌الراحمین رحمتی است بر مرتکب و رحمتی است بر جامعه... (7)
____________________________
1) صحیفه امام ج 20 ص 314
2) 193 بقره
3) صحیفه امام ج 19 ص 113
4) صحیفه امام ج 19 ص 116
5) صحیفه امام ج 20 ص 155
6) سوره نوح آیه 26 و 27 «و نوح عرض کرد خدایا هیچ یک از کافران را در روی زمین زنده مگذار. اگر آنها را باقی بگذاری بندگانت را گمراه می‌کنند و فرزندی جز فاجر و کفار به دنیا نمی‌آورند.»
7) صحیفه امام ص 217

 


سفرای جدید هلند و آلمان با رئیس جمهور کشورمان به طور جداگانه دیدار و استوار نامه‌های خود را تقدیم کردند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با یوهانس دوما سفیر جدید هلند با اشاره به تحرکات ایجاد شده در حل پرونده هسته‌ای ایران گفت: امیدواریم به زودی شاهد تسهیل و توسعه روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا از جمله هلند در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشیم.
وی با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران مصمم است، مسأله هسته‌ای در زمان کوتاه حل شود، تصریح‌کرد: ایران، داشتن حقوق هسته‌ای در چارچوب ان.پی.تی را حق مسلم خود می‌داند و آمادگی دارد تا در چارچوب مذاکرات 1+5، ابهامات را رفع کند.
روحانی همچنین با اشاره به مسأله حقوق بشر و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، تأکید کرد: همه باید دقت کنیم که موضوع حقوق بشر یک مسأله سیاسی نشود و به این نکته توجه داشته باشیم که مسأله حقوق بشر در هیچ کشوری کامل نیست و نواقصی دارد، البته باید ضمن به رسمیت شناختن تفاوت‌های فرهنگی یکدیگر اصولی نظیر آزادی بیان و تبادل اندیشه‌‌ها را مورد احترام قرار دهیم.
در این دیدار، یوهانس دوما سفیر جدید هلند نیز در این دیدار، اراده دولت و ملت هلند را بر توسعه و تحکیم روابط ایران و هلند در تمامی زمینه‌‌ها از جمله اقتصادی اعلام کرد.
در ادامه، رییس‌جمهور کشورمان در دیدار با میکائیل بارون فون اونگرن، سفیر جدید آلمان در تهران با اشاره به نقش سازنده آلمان در موضوع هسته‌ای ایران اظهار امیدواری کرد در اجلاس آینده ژنو نیز این کشور نقش مثبت و سازنده‌ای در خصوص حل و فصل هسته‌ای ایران ایفا کند.
وی افزود: بی‌تردید فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بوده و می‌خواهد از حقوق هسته‌ای‌ خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و بدون هیچگونه تبعیض برخوردار باشد.
سفیر آلمان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط آلمان با ایران همواره خوب و رو به رشد بوده است، گفت: روابط اقتصادی آلمان با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به نشست آینده ژنو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران اظهار امیدواری کرد که در این نشست به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابیم.
سیاست‌ خارجی دولت بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب خواهد بود
همچنین حسن روحانی در جلسه روز یک شنبه هیئت دولت از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از ابتدای این دولت تا کنون به ویژه حمایت‌های اخیر ایشان از تحرک دیپلماسی دولت و ابراز اعتماد رهبری به دولت خدمتگزار تشکر و قدردانی کرد و گفت: سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید همواره بر اساس حکمت، عزت و مصلحت و تامین کننده منافع ملی کشور خواهد بود و در این مسیر با گام‌های استوار به پیش خواهد رفت.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت در حرکت رو به جلوی خود بر اساس منافع ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برخواهد داشت و با تمام توان از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع خواهد کرد و برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
وی یادآور شد: دولت با دیپلماسی فعال و کارآمد و بر اساس منافع ملی و آ‌رمان‌های والای نظام اسلامی همواره از عزت و منافع ملی دفاع خواهد کرد و با هوشیاری کامل تحولات و مناسبات بین‌المللی را رصد می‌کند.

 


باید هسته‌های مقاومت را درتمامی جهان بوجود آورد
باید:
بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است.
چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست.
باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.
آئین انقلاب اسلامی- ص 438

 


نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قطعاً اگر در داخل کشور استحکام و قدرت نداشته باشیم و همه نگاهمان به خارج از کشور باشد، در دیپلماسی خارجی نیز موفق نخواهیم بود.
حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر تأمل مسئولین بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت قدرت درونی و تقویت آن در همه ابعاد گفت: آنچه در تحلیل تعبیر نرمش قهرمانانه می‌توانیم بیان کنیم، این است که در کشور ما دو نظریه مطرح است.وی حل مجموعه مشکلات با تکیه بر درون و حل مجموعه مشکلات با تکیه بر بیرون را دو نظریه موجود و مطرح عنوان کرد و افزود: دلایل کسانی که می‌گویند حل مشکلات با تکیه بر بیرون قابل حل است این است که اولاً همه مشکلات به تحریم برمی‌گردد که البته این بیشتر یک ادعا است.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: خستگی مردم از تحریم و علاقه برای برقراری ارتباط با کشور مادر تحریم‌کننده یعنی آمریکا از دلایل معتقدان رویکرد بیرونی برای حل مشکلات داخلی است که این‌ها همان افرادی هستند که گفته می‌شد روزی نزد امام می‌رفتند و می‌گفتند: ما از رفتن به جبهه خسته شدیم.
سعیدی با بیان اینکه معتقدان به رویکرد بیرونی بر برقراری ارتباط با آمریکا تأکید دارند و آن را نقطه مطلوب خود می‌دانند، افزود: این‌ها نظریه کسانی است که می‌گویند ما باید با نگاه به بیرون مسائل کشور را حل کنیم و عمدتاً نمی‌توانیم با تکیه بر داخل و توانمندی‌های داخلی از عهده مشکلات برآییم.
وی در ادامه به نظریه و رویکرد حل مشکل با تکیه بر عناصر داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: این گروه معتقد است که نفوذ ما در عرصه منطقه و بین‌المللی باعث تمایل دشمن برای مذاکره با ما شده است و نفوذ ما ناشی از مقاومت ماست. یعنی دشمن برای اینکه نفوذ ما را کم کند مقاومت ما را هدف گرفته است و اگر مقاومت ما کم شد بر نفوذ ما در منطقه تأثیر می‌گذارد.
نماینده ولی فقیه در سپاه تقویت اهرم‌های داخلی جهت حضور اقتدارآمیز در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر دلایل رویکرد حل مشکل از داخل دانست و افزود: نیروی بومی، جهش‌های علمی در عرصه‌های نانو تکنولوژی، فناوری، هوافضا، پزشکی، هسته‌ای و اقتصاد اهرم‌های داخلی به شمار می‌رود که می‌توان با تقویت آن‌ها بیرون را وابسته به خود کنیم نه‌اینکه خود را وابسته به بیرون کنیم.
سعیدی با بیان «امروز دشمن به‌خاطر همین رویکرد ما تمایل به عقب‌نشینی دارد»، روحیه تجاوزگری آمریکا و تهاجم به کشورهای ضعیف را از دیگر دلایل عدم اعتماد به بیرون از منظر رویکرد تولید قدرت در داخل دانست و افزود: آمریکا برای مهار قدرت ایران به‌دنبال حضور در ششمین جنگ خود در خاورمیانه است، اما ظاهراً این نکته را دریافت کرده است که قدرت نفوذ ایران در منطقه فراتر از آنی است که آمریکا بتواند با یک حمله نظامی آن را از بین ببرد.

 


قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
اصلاحیه قانون نظام صنفی کشور که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
بر این اساس، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نام «مجمع امور صنفی» به «اتاق اصناف شهرستان»، نام «مجمع امور صنفی مرکز استان» به «اتاق اصناف مرکز استان» و نام «شورای اصناف کشور» به «اتاق اصناف ایران» تغییر می‌یابد.
همچنین بر اساس اصلاحات تبصره ماده (2) این قانون، صنوفی که قانون خاص دارند از شمول این قانون مستثنی هستند، قانون خاص قانونی است که بر اساس آن نحوه صدور مجوز فعالیت، تنظیم و تنسیق امور واحدهای ذیربط، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای تحت پوشش آن به صراحت در متن قانون مربوطه معین می‌شود.
بر اساس اصلاحات تبصره(2) ماده(3) این قانون، اماکنی که واجد شرایط لازم جهت استقرار چند واحد صنفی باشند، می‌توانند به عنوان محل ثابت کسب توسط یک یا چند فرد صنفی پس از اخذ پروانه کسب از اتحادیه یا اتحادیه‌های ذیربط مورد استفاده قرار گیرد، آیین‌نامه اجرایی این تبصره به وسیله دبیرخانه هیئت عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.بر اساس اصلاحات ماده(4)، صنف، عبارتست از آن گروهی از افراد که طبیعت فعالیت آنان از یک نوع باشد، صنوف مشمول این قانون، با توجه به نوع فعالیت آن‌ها به دو گروه تولیدی ـ خدمات فنی و توزیعی ـ خدماتی تقسیم می‌شوند.
طبق اصلاحات ماده(5) این قانون و الحاق دو تبصره به آن، پروانه کسب، مجوزی است که طبق مقررات این قانون به منظور شروع و ‌ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده می‌شود. پروانه کسب موقت تنها برای یکبار صادر می‌شود. مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک سال و پروانه کسب دائم پنج سال است.
همچنین اتحادیه صنفی مکلف است با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب، اخطاریه یک ماهه برای تبدیل پروانه موقت به پروانه دائم یا تمدید پروانه دائم صادر کند و در صورت عدم تبدیل یا تمدید پروانه، واحد صنفی در حکم واحد بدون پروانه تلقی می‌شود.
بر اساس اصلاحات ماده(8)، اتاق اصناف شهرستان، اتاقی متشکل از روسای اتحادیه‌های صنفی هر شهرستان برای انجام وظایف و مسئولیت‌های مقرر در این قانون است.
همچنین تبصره(1) ماده(12) قانون حذف و تبصره‌های (3) و(5) اصلاحی می‌شود که بر این اساس، صدور بیش از یک پروانه برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای یک یا چند محل کسب به شرط معرفی مباشر، بر اساس آیین نامه اجرایی موضوع این ماده بلامانع است، در صورت عدم فعالیت بیش از شش ماه واحد صنفی بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل کسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه کسب یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به غیر، اتحادیه موظف است پس از اخطار پانزده روزه به واحد صنفی مزبور پروانه کسب را ابطال کند.

 


برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی با انتقاد از اظهارات هاشمی در خصوص تعیین استانداران تاکید کردند به نظر می‌رسد برخی خود را صاحب دولت می‌دانند و از جایگاه بالاتر به دولت امر و نهی می‌کنند.
دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان دولت یازدهم نیز در حالی از این قاعده مستثنی نیست که برخی که خود را به اصطلاح حامی دولت می‌خوانند برای انتخاب مدیران، دولت را تحت فشارهای سیاسی قرار داده‌اند.در همین راستا، اکبر هاشمی‌رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت:اصلاح امور، نیاز به تدبیر دارد، البته طولانی شدن زمان انتخاب استانداران و دیگر مدیران استانی و شهرستانی هم به صلاح دولت فعلی و مردم نیست. 
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظر اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه طولانی شدن انتخاب استانداران به نفع مردم و دولت نیست، گفت: اینکه بعضی افراد سعی می‌کنند با اظهار نظرهایی که در رابطه با دولت دارند تا حدودی نظراتشان را بر دولت اعمال کنند، درست نیست و باید خود شخص آقای رئیس‌جمهور در رابطه با این مسئله ورود کرده و موضع‌گیری کند.
وی با بیان اینکه بعضی ‌ها خودشان را طوری نشان می‌دهند که دولت باید تابع آن‌ها باشد ولی قطعا این تفکری اشتباه است، تصریح کرد: دولت یکسری سیاست‌های مشخص دارد که بر اساس آن‌ها اهدافش را دنبال می‌کند و اینکه فشاری به دولت آورده شود کار غلطی است.
کوثری در پایان با بیان اینکه از اظهار نظرات هاشمی چنین برداشت می‌شود که گویا وی خودش را صاحب دولت می‌داند، خاطرنشان کرد: چنین اظهار نظرهایی اشتباه بزرگی است که به هیچ وجه نمی‌تواند قابل قبول باشد.
همچنین قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس، در واکنش به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه طولانی شدن انتخاب استانداران به صلاح دولت و مردم نیست، گفت: روز یکشنبه در دیدار با وزیر امور خارجه به وی گفتم که دولت باید خودش باشد زیرا مردم به این دولت رای داده‌اند.
وی اضافه کرد: نباید شاهد باشیم که هر کس در پشت صحنه بگوید که ما هستیم و تاثیر‌گذاریم زیرا چنین فضایی به نفع دولت نیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با بیان اینکه انتظار مردم این است که دولت در قبال رویکرد‌ها تصمیم‌گیر باشد، خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع ممکن است برخی بخواهند نظرات خود را به دولت تحمیل کنند که نباید اینگونه باشد.
جعفری با بیان اینکه هر کس بایستی جایگاه، شان و قانون را بشناسد، تصریح کرد: قانون فصل الخطاب است به همین خاطر نباید شاهد باشیم که برخی افراد درباره اقدامات دولت اظهار‌نظر کنند.
رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز در گفت وگو با فارس، با انتقاد از اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه تأخیر در انتخاب استانداران به صلاح مردم و دولت نیست، گفت: برخی افراد خودشان را پدرخوانده دولت می‌دانند و از جایگاه بالاتر به دولت امر و نهی می‌کنند که این رفتار‌ها از سوی هر شخص و یا گروهی که باشد ناپسند است.

 


عضو کميسيون اصل 90 با اعلام ارسال گزارش تخلفات کلان واردات خودرو به قوه قضائيه گفت: در اين گزارش، صحت وجود رانت و اختلاس قیمت فاحش در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب فروش به نفع دلالان و واردکنندگان و تضییع حقوق بیت‌المال و حقوق مصرف‌کنندگان در بازار خودروهای وارداتی به اتفاق، مورد تائید قرار گرفت.
در بحبوحه نوسانات ارزی کشور، برخی واردکنندگان خودرو اقدام به واردات خودروهایی کردند که ارز آنها از محل ارز مرجع یعنی 1226 تومان تامين مي‌شد، ولی با ارز آزاد در بازار به فروش می‌رسید. رسیدگی این کمیسیون به تخلفات واردکنندگان خودرو ادامه داشت تا اینکه گزارش رسیدگی به تخلفات در جلسه عصر روز یکشنبه (14 مهرماه) این کمیسیون نهایی شد.
در این رابطه، حسین آذین عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با تشریح بخشی از گزارش مذکور به باشگاه خبرنگاران گفت: پیرو شکایات متعددی در خصوص خودروهای وارداتی به این کمیسیون که به تفاوت فاحش قیمت خودرو در حاشیه بازار با قیمت اعلام شده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اشاره می‌کرد، کارگروه ویژه‌ای برای پیگیری این موضوع در کميسيون تشکیل شد.
آذین افزود: وزارتخانه‌های "صنعت، معدن و تجارت"، "اقتصاد و امور دارایی"،" کشور"، "سازمان گمرک"، "سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان"، "سازمان توسعه تجارت"، "مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی"، "بانک مرکزی"، "شورای رقابت"، "سازمان بازرسی کل کشور" و "سازمان حسابرسی" با کارگروه ویژه بررسی تخلفات واردات خودرو همکاری می‌کردند.
نماینده رفسنجان و انار تاکید کرد: گزارش کارگروه ویژه بررسی تخلفات واردات خودرو تهیه شده و این گزارش نهایتا طی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد.
آذین در ادامه به جزئیات بخش‌هایی از گزارش تهیه شده اشاره کرد و گفت: طبق قانون، باید تعرفه خودروهای وارداتی 90 درصد باشد، ولی متاسفانه یکی از دستگاه‌های دولتی تعرفه را 45 درصد کاهش داده است که عملا به نفع رانت‌خواران است.
عضو کمیسیون اصل 90 افزود: در این راستا تا یک تاریخ مشخصی ارز مرجع (1226 تومان) و بعد از آن که مشکلات ارزی پیش آمد، ارز مبادله‌ای به واردکنندگان متخلف داده شد.
وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته حدود بیش از 36 درصد متوسط در هر خودرو سود به جیب واردکنندگان و دلالان وارد شده است که البته کارشناسان معتقدند میزان واقعی بیشتر از رقم اعلام شده و نزدیک به نصف است.وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی واردات خودرو در سال 90، 40 هزار دستگاه و در سال 91، 44 هزار و 341 دستگاه بوده است.آذین تصریح کرد: تخلف در تمام خودروهای وارداتی بوده که از جمله این خودروها پورشه است.
عضو کمیسیون اصل 90 همچنین افزود: بنا شد اسم دستگاه‌های متخلف را در گزارش ذکر نکنیم، ولی 4 دستگاه دخیل هستند.آذین تصریح کرد: البته تخلف اکثرا از ناحیه واردکنندگان بوده و تخلفات دولتی پایین است.نماینده انار و رفسنجان افزود: در نهایت کمیسیون اصل 90 پیشنهاد کرده است که مدیران و مسئولان خاطی مرتبط با موضوع و واردکنندگان متخلف که با ارز مرجع واردات خود را انجام داده و با قیمت ارز آزاد به فروش رسانده‌اند و یا نسبت به مدیریت بازار، حذف تعهدات و مسئولیت‌های خود اقدام نکرده‌اند، به عنوان متهمان پرونده به قوه قضائیه معرفی گردند.

 


یک استاد دانشگاه گفت: این همه شهید طي 8 سال از بين ما رفته‌اند و حالا نمی‌شود بگوییم همه چیز بین ایران و آمریکا سوءتفاهم بوده است.
"حسن رحیم‌پور ازغدی" در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب لشكر خوبان اظهار داشت: بنا به تاکید "مقام معظم رهبری" انقلاب باید در عرصه نگارش رمان‌ها، کتاب‌ها، فیلم‌ها و خاطرات فعال باشد اما امروز بعد از 35 سال حتی 5 فیلم بزرگ یا 5 رمان قابل عرضه جهانی عرضه نشده است.
وی افزود: همانطور که انقلاب در صنایع موشکی، عرصه نظامي، عرصه‌های شیمی، پزشکی و ساخت ماهواره از تجربیات انباشته 8 سال دفاع مقدس که رزمندگان ما با مظلومیت و دست خالی می‌جنگیدند پیشرفت‌های فراوانی را در حوزه‌هاي مختلفي همچون رمان و فیلم آغاز کرده‌اند و بدست آورده‌اند.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: خواندن این کتاب‌ها زماني که دشمنان داخلي و خارجي، متهجرین و یک عده انقلابی فرسوده که با فداکاری در انقلاب سهم داشتند اما در درستی انقلاب شک کردند در صدد ساختن تصویری خاص از مجاهدان و رزمندگان بعد از جنگ بودند ، معنادارتر مي‌شود.
وی گفت: اخیرا بعضی از افراد دست به قلم شدند که رزمندگان را یک مشت آدم خوب نفهم که متاسفانه شهید نشدند و دنبال نوستالوژی و خاطرات هستند و کمی تا قسمتی روانی، عقده‌ای، طلبکار از مردم، بی‌احساس، نامتعادل،‌ بی‌سواد که دوره آن‌ها گذشته و دهه شصتی‌های ساده‌لوح و بی دست و پا برای جامعه پسا جنگ هستند تصویر کنند.
رحیم‌پور ازغدی افزود: در این تصویر رزمندگان به افرادی پشیمان، موج مرده، نسل سوخته و یک عده نیز افراد انتقام‌جو، عقده‌ای، طلبکار و عده دیگر نیز آدم‌های فاسد شده و بیمار روانی پرخاشگر تقسیم شدند و حماقت از نوع رمانتیک و آرمان‌گرایی از نوع منگلی را به آن‌ها نسبت دادند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: همه این‌ها در حالی است که امام خمینی(ره) می‌فرمايند: من به این رزمندگان افتخار می‌کنم البته این کتاب‌ها نیز پادزهر خوبی برای این حرف‌هاست.وی تصریح کرد: تصویرسازی دشمنان داخلی و خارجی این بوده که همه درگیری‌ها از دهه شصت موشک‌اندازی‌ها، جنگ‌ها، ترورها و ... تقصیر ما بوده و این‌ها همه سوتفاهم بوده است و از نظر آن‌ها بسیجی خوب بسیجی مرده است و اینکه شهید شده باشد وگرنه اگر بخواهد با همان اصول و آرمان‌های امام و انقلاب پیش برود نمی‌شود و باید برود در یک گوشه بمیرد.
رحیم‌پور ازغدی بيان داشت: این همه شهیدان رفتند و حالا نمی‌شود با لبخند بگوییم همه چیز سوتفاهم بوده همانطور که امام خمینی (ره) گفت: هیچ سوتفاهمی بین ما و آمریکا نبوده و همیشه دشمنی بوده و دشمنان نیز این را می‌دانند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، این استاد دانشگاه اظهار داشت: تصویرسازی‌های دشمنان داخلی و خارجی این بوده که دشمن را به صورت دشمن نبینید بلکه این‌ها رقیب،شریک‌ و حتي متحد ما هستند معنی آن این شد که امام خمینی(ره) نبرد با صهیونیست و استکبار را از سال 41 تا آخر عمر خود و اینکه اسرائیل باید از بین برود و مبارزه با بی عدالتی و فساد را اعلام کردند، این افراد خواستار اعلام پایان دهه امام و امت شدند.

 


قائم‌مقام وزارت امور خارجه سوئیس که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده، عصر امروز دوشنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
ابو رسیه قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری های فیمابین تهران – برن، خواستار توسعه و تقویت این روابط و همکاریها در سطوح دوجانبه و چندجانبه شد.
دکتر ظریف گفت: دو کشور ایران و سوئیس از زمینه ها و ظرفیتهای بسیار زیادی برای توسعه و گسترش بیش از پیش در روابط عرصه  همکاری های سیاسی  اقتصادی و تجاری برخوردارند.
وزیر امور خارجه کشورمان، سوئیس را کشوری تأثیرگذار در جامعه جهانی و اروپا به خصوص در عرصه سیاسی و اقتصادی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که شاهد تقویت تعامل بین ایران و کشورهای اروپایی از جمله سوئیس بر اساس احترام و منافع متقابل باشیم.
وی با اشاره به مذاکرات خوب خود با وزرای امورخارجه گروه 1+5 در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ابراز امیدواری کرد که به مذاکرات آتی در ژنو بعنوان فرصتی استثنایی برای آغاز رویکردی جدید در تعامل بین ایران و غرب و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی های طرفین نگریسته شود.
دکتر ظریف با اشاره به اینکه تحولات سالهای اخیر ثابت کرد که رویکرد تهدید و تحریم هرگز منافع و اهداف طرف مقابل را برآورده نکرده است و تداوم این رویکرد نیز تکرار اشتباهات گذشته خواهد بود که مانع از روند صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نشد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی های منطقی متقابل تاکید کرد و بهره مندی صلح آمیز از فناوری هسته ای از جمله غنی سازی در خاک ایران را از حقوق مسلم و اصولی ایران دانست.
ابو رسیه قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس نیز در این ملاقات بر تقویت و توسعه روابط و همکاری‌های دو و چند جانبه بین سوئیس و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
وی همچنین بر نقش تاثیر گذار و مهم ایران در روند تحولات  و تامین ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و خواستار تداوم ایفای نقش سازنده ایران در کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه شد.
ابو رسیه با اشاره به میزبانی دور جدید مذاکرات هسته ای در شهر ژنو ابراز امیدواری کرد با تعامل و مذاکرات سازنده بین ایران و گروه 1+5، شاهد نتایج و پیشرفت های مثبتی در راستای منافع متقابل طرفین باشیم.

 


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مختومه‌شدن پرونده شکایت حمید بقایی از ۳ نماینده مجلس خبر داد.
مصطفی افضلی‌فرد با اشاره به روند بررسی پرونده شکایت حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم گفت: بنده از دوستان هیئت نظارت بر امور نمایندگان نیز پرسیدم و آن‌ها گفتند که همه مواردی که کمیسیون اصل ۹۰ در این باره انجام داده در راستای ایفای وظایف نمایندگی و طبق قانون بوده و این پرونده مختومه شده است.
وی در گفت وگو با تسنیم ادامه داد: اقدامات و بررسی‌های کمیسیون اصل ۹۰ در زمینه سفر خانواده بقایی به نیویورک براساس قانون و مربوط به اصل ۹۰ قانون اساسی بوده بنابراین این شکایت از اول هم نه وجه قانونی و نه موضوعیت داشت اما دوستان این شکایت را مطرح کردند که در واقع وقت خود را تلف کرده‌اند.
یادآور می‌شود، پس از اینکه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس به دلیل حضور برخی افراد و همراهان رئیس جمهور سابق در سفر به نیویورک شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرد، این کمیسیون بر حضور خانواده بقایی معاون اجرایی دولت دهم در این سفر اصرار کرد.
البته این کمیسیون پس از دریافت پاسخ استعلامات، اشتباه خود را تصحیح و اعلام کرد که با وجود صدور ویزا برای همسر و فرزند حمید بقایی اما آن‌ها در آخرین لحظات از سفر منصرف شده‌اند.
بررسی‌های کمیسیون اصل ۹۰ و سخنان نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ و علی پورمختار رئیس این کمیسیون و اصرار آن‌ها بر حضور خانواده بقایی در سفر به نیویورک سبب شد که بقایی از این سه نماینده مجلس به قوه قضاییه شکایت کند.
این قوه هم از هیئت نظارت بر امور نمایندگان سوال کرده بود که « آیا سخنان و اقدامات این ۳ نماینده در چارچوب ایفای وظایف نمایندگی بوده یا خیر و آیا کمیسیون اصل نود می‌تواند قبل از رای مراجع قضایی نظر خود را اعلام کند؟»

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رئیس سازمان بسیج مستضعفین مبنی بر شکل‌گیری مجدد ارتباط عوامل حوادث انتخابات 88 با سازمان سیا گفت: این خبر به صورت کلان صحت دارد.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با مهر درباره اظهارات سردار نقدی مبنی بر طرح جدید سازمان سیا برای ایجاد دودستگی بین مردم ایران و مصریزه کردن کشور گفت: بالاخره این که استکبار بخواهد انسجام ما را به هم بزند یک مسئله قطعی است که مقام معظم رهبری با هوشمندی یادآوری می‌کنند، همانطور که در سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک مسائل را به صورت دقیق تشریح کردند.
وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواستند به صورت آگاهانه به این موضوع دامن بزنند تا بتوانند با اسم‌هایی به عنوان رابطه با آمریکا و عدم رابطه با آمریکا بین مردم تفرقه بیندازند. کوثری در ادامه در پاسخ به این سوال که سردار نقدی از ارتباط سازمان سیا با برخی از سازمان‌های مردم نهاد و با عضویت برخی از افراد دخیل در حوادث انتخابات 88 خبرداده است، گفت: دستگاه‌های امنیتی نسبت به این مسئله توجیه هستند و این خبر به صورت کلان صحت دارد، اما ممکن است آقای نقدی به صورت مصداقی نیز آماری داشته باشند، البته عوامل آن ممکن است از عوامل فتنه و همچنین عوامل و نیروهای جدید تشکیل شده باشد.  

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10