(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 16 مهر 1392 - شماره 20611

دولت باکو در آستانه انتخابات سرکوب مخالفان را شدت بخشید
اعتراض کره ‌شمالی به رزمایش امروز واشنگتن و سئول
بعد از آمریکا جاسوسی کانادا هم از دیگر کشورها لو رفت
با ادامه بحران تعطیلی دولت فدرال آمریکا در مسیر ورشکستگی قرار گرفت
برلوسکنی: آشغال جمع می‌کنیم دیوار رنگ می‌زنیم!
استقبال آمریکا و روسیه از آغاز انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه
واکنش اخوان‌المسلمین به یک‌شنبه خونین نظامیان حاکم مسئول قتل عام هستند
کرزای: ناتو و پنتاگون حاکمیت ملی افغانستان را نقض می‌کنند
مقردولت لیبی به تصرف نظامیان درآمد
تظاهرات مردم عربستان درحمایت ازیک عالم دینی
جنبش فتح از کشورها خواست سفارت خود را به قدس منتقل نکنند
هزاران نفر در مکزیک علیه سیاست اقتصادی دولت به خیابان‌ها ریختند
پکن به مداخلات واشنگتن در تنش های مرزی چین هشدار داد
چهار سوی پنج قاره
   


گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند، مقامات جمهوری آذربایجان تلاش‌های خود را برای سرکوب منتقدان در آستانه انتخابات افزایش داده و هرچه بیشتر مخالفان را به زندان انداخته و قوانینی را به منظور فعالیت‌های ضد دولتی وضع می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سکینه قربانووا» مادر یکی از معترضان می‌گوید، پسر وی به دلیل به چالش کشیدن دولت جمهوری آذربایجان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به 12 سال زندان محکوم شده است.«قربانووا» به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت جمهوری آذربایجان می‌خواهد با دستگیر کردن پسر من و دیگر فعالان معترض جوان، جوانانی را که مقامات را به چالش می‌کشند مرعوب سازد.در کشور جمهوری آذربایجان ابراز نارضایتی عمومی اغلب با پاسخی شدید از سوی مقامات این کشور سکولار اما مسلمان نشین منطقه قفقاز روبه‌رو می‌شود.

 


کره‌ شمالی به رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی که امروز برگزار می‌شود اعتراض کرد.
به گزارش فارس، آمریکا و کره‌ جنوبی به همراه ژاپن یک رزمایش دریایی بزرگ در شرق سواحل شبه جزیره برگزار می‌کنند که ناو «یواس‌اس‌ جرج واشنگتن» مجهز به قدرت هسته‌ای نیز در آن حضور خواهد داشت.این رزمایش امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.کمیته صلح و اتحاد کره ‌شمالی ضمن محکوم کردن اقدامات تازه آمریکا و متحدانش در منطقه امضای این معاهده و برگزاری رزمایش مشترک را کاملا تحریک‌کننده خواند و تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند شبه جزیره کره را در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار دهد. کره‌ جنوبی سه‌شنبه هفته گذشته از جدیدترین موشک‌های خود که می‌توانند خاک کره‌ شمالی را هدف قرار دهند رونمایی کرد.

 


افشاگر معروف آمریکایی این بار اسناد جاسوسی کانادا از برزیل را رسانه‌ای کرد.
«ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که مدتی است با افشای اسناد جاسوسی آمریکا و انگلیس از سایر کشورهای جهان این دو کشور را به دردسر انداخته این بار اسناد جاسوسی کانادا، متحد این دو کشور را افشا کرد.
آنطور که رسانه‌های مختلف مثل خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته‌اند این اسناد نشان می‌دهد دولت کانادا مدت‌هاست از وزارت ارتباطات و وزارت معدن و انرژی برزیل جاسوسی می‌کند. براساس این گزارش، «اوتاوا» اقدام به شنود یا رصد مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها و سایت‌های اینترنتی که مقامات برزیلی داشته‌اند، می‌کرده است. پیش از این «اسنودان» اسناد مشابهی از جاسوسی آمریکا از مقامات برزیلی از جمله شخص «دیلماروسف»، رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرده بود که خشم مقامات برزیلی را برانگیخت. این افشاگری بر روابط دو کشور آمریکا و برزیل تاثیر گذاشته بنابراین اوباما چندی پیش به همتای برزیلی خود قول داد در این مورد توضیحات قانع‌کننده‌ای بدهد!
وزیر انرژی برزیل پس از شنیدن این خبر اعلام کرد «کانادا منافعی در معدن و انرژی برزیل دارد بنابراین این اتفاقات را جدی می‌گیرد.»
ماجرای افشاگری‌های «اسنودان» از چند ماه پیش آغاز شده است. اسنادی که وی در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا با حمایت‌های باراک اوباما، اقدام به جاسوسی بی‌سابقه هم از مردم آمریکا و هم از مردم و مسئولان سایر کشورها می‌کند. در این اسناد آمده برخی کشورها مثل آلمان در این جاسوسی با آمریکا همکاری می‌کنند. نکته قابل تامل اینکه این کشورها حتی اقدام به جاسوسی از مردم خود برای آمریکا می‌کنند و در توجیه این اقدام غیرقابل توجیه می‌گویند «برای مبارزه با تروریست‌ها» دست به چنین همکاری زده‌اند. «اسنودان» که اکنون به روسیه پناهنده شده هر از چند گاهی گوشه‌ای از این اسناد محرمانه را افشا می‌کند. ایالات متحده آمریکا تلاش‌های بسیار زیادی برای دستگیری وی کرده اما تاکنون موفق نشده است!

 


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به ادامه بحران «تعطیلی دولت فدرال» تصریح کرد «آمریکا در مسیر ورشکستگی قرار دارد.»
«جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه با حضور در برنامه «دیس ویک» شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» به مهمترین مسئله امروز آمریکا یعنی بحران تعطیلی دولت فدرال به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه در کنگره پرداخت. «بینر» که دولت اوباما و دموکرات‌ها را عامل این بحران می‌داند گفت: تا زمانی که مذاکرات جدی درباره بحث افزایش بدهی صورت نگیرد هرگز این موضوع (بررسی افزایش سقف بدهی) را که خواسته دموکرات‌هاست بررسی نخواهد کرد. وی همچنین از «به خطر افتادن اعتبار آمریکا» سخن راند و افزود: اعتبار کشور به خاطر عدم تمایل دولت برای نشستن و مذاکره کردن به خطر افتاده است بعلاوه اینکه، در مجلس نمایندگان اراده لازم و کافی برای تصویب قانون افزایش سقف بدهی آن هم بدون هیچ شرط، وجود ندارد.
اختلاف بین دموکرات‌ها به رهبری اوباما و جمهوری‌خواهان به رهبری «جان بینر» بر سر تصویب لایحه بودجه است. اوباما خواستار تصویب این بودجه بعلاوه تصویب لایحه مربوط به طرح بیمه‌اش است. اما جمهوریخواهان می‌گویند به دلیل کسری بودجه باید بودجه را ریاضتی بست و اجازه نداد سقف بدهی‌ها بیش از این افزایش یابد. بدهی ایالات متحده نزدیک به 17 تریلیون دلار است. نکته دیگر اینکه جمهوریخواهان با برخی شرط و شروط حاضر به تصویب طرح بیمه‌ای اوباما هستند آن هم نه در سال جاری بلکه در سال آتی در مقابل، دموکرات‌ها می‌گویند حاضر به «معامله» نیستند و با وجود آگاهی از عواقب ادامه این روند، عقب‌نشینی نخواهند کرد.
بنابراین به دلیل تأکید دو طرف بر مواضع خود، لایحه بودجه به تصویب نرسیده و دولت پولی برای پرداخت به کارکنان فدرال ندارد. اکنون 8 روز است که دولت فدرال تعطیل است و بیش از 800‌هزار نفر از کارمندان دولت و پنتاگون به دلیل نبود بودجه به مرخصی بدون حقوق و اجباری فرستاده شده‌اند. در این بین اما، نکته حائز اهمیت این است که دولت آمریکا حداکثر تا 17 اکتبر (25مهر) می‌تواند با این وضع سر کند و پس از گذشت از این تاریخ دولت اوباما رسما ورشکست خواهد شد.
«جان بینر» در پاسخ به سوال مجری «ای‌بی‌سی» مبنی بر اینکه «اگر اوباما تا پیش از 17 اکتبر در مورد افزایش سقف بدهی مذاکره نکند، آیا کشور به سوی ورشکستگی خواهد رفت» گفت: «این مسیری است که ما در آن قرار داریم.»
«بینر» این را هم گفت که: نمی‌خواهم آمریکا به خاطر بدهی خود ورشکسته شود اما قصد ندارم بدون انجام مذاکرات جدی درباره نحوه حل مشکلاتی که باعث افزایش این بدهی‌ها شده، مسئله سقف بدهی‌ها را مطرح کنم. اگر چنین کنم این نشانه بی‌مسئولیتی من خواهد بود.

 


برلوسکنی، بعد از سال‌ها نخست‌وزیری اکنون مجبور است آشغال جمع کند، دیوار رنگ بزند، چمن قیچی کند!
این میلیاردر معروف ایتالیا که با پرونده‌های فساد زیادی دست و پنجه نرم می‌کند مجبور است برای فرار از زندان دست به این کارها بزند. صاحب باشگاه معروف «آث‌میلان» به دلیل سن و سال بالایی که دارد نمی‌تواند چهار سال زندانی را که به اتهام فرار مالیاتی صادر شده تحمل کند بنابراین مجبور است همچون بسیاری از مجرمان این نوع فعالیت‌های اجتماعی را انجام دهد.
برلوسکنی پیش از این تلاش‌های زیادی کرد تا از این وضع فرار کند اما موکلش می‌گوید وی یا باید زندان برود یا ...
البته یک گزینه دیگر پیش روی این چهره جنجال‌ساز ایتالیایی قرار دارد که می‌تواند آن را هم انتخاب کند: «بازداشت خانگی»

 


کشورهای روسیه و آمریکا از همکاری دولت سوریه با کارشناسان سازمان ملل در نابودسازی سلاح‌های شیمیایی استقبال کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «‌سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، گفت: همکاری سوریه با کارشناسان بین‌المللی در خصوص نابود سازی سلاح‌های شیمیایی بسیار خوب است و امیدواریم که این روند در آینده ادامه یابد. وی افزود: همکاری سوریه با کارشناسان سازمان ملل با موفقیت جریان دارد.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، نیز از همکاری دمشق در این زمینه ابراز خرسندی کرد. جان‌کری این همکاری را شروع خوبی دانست و گفت این امر قطعاً اعتباری برای دولت سوریه خواهد بود.
وی افزود: صراحتاً بگویم این اعتباری برای نظام (بشار) اسد است. این شروع خوبی است و ما از این شروع خوب استقبال می‌کنیم.
لاوروف و کری که در حاشیه اجلاس آپک در اندونزی با خبرنگاران سخن می‌گفتند، از سازمان ملل نیز خواستند زمانی را برای برگزاری کنفرانس ژنو-2 در اواخر نوامبر (اوایل آبان) تعیین کند. در این کنفرانس راه‌حل‌های بحران سوریه بررسی خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از سازمان ملل می‌خواهیم این تاریخ (تاریخ برگزاری کنفرانس) را هرچه سریعتر تعیین کند. وزیر خارجه آمریکا این را نیز گفت که کشورش و روسیه درباره غیرممکن بودن گزینه نظامی برای حل بحران سوریه تاکید دارند. پیش از این آمریکا از همه توان خود برای همسو کردن افکار عمومی به منظور عملیات نظامی در سوریه استفاده کرده بود.
«بشار اسد» رئيس‌جمهور سوریه نیز گفت این کشور به طرح روسیه (در مورد نابودسازی سلاح‌های شیمیایی) پایبند خواهد بود. بشار اسد با این حال، متذکر شد: افراط‌گرایی خطرناک‌ترین سلاح کشتار جمعی است که اکنون علیه سوریه از آن استفاده می‌شود. این سلاح از هر سلاح دیگری خطرناک‌تر است.
بشار اسد افزود: اکنون مسئله این است که چگونه با تروریسم مقابله بکنیم، این مسئله اکنون اولویت ماست.
سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کارشناسان این سازمان کار نابودسازی زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی را آغاز کردند. هم‌اکنون 100 کارشناس سازمان ملل بر نابودسازی سلاح‌های شیمیایی سوریه نظارت می‌کنند.
عملیات ارتش
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش سوریه در منطقه «شیخ بحر» واقع در حومه «ادلب» علیه تروریست‌ها دست به عملیات زدند و حداقل 10 نفر از آنها را کشتند. شماری از تروریست‌ها نیز در نزدیکی این شهر به هلاکت رسیدند که در میان آنها تروریست‌هایی با تابعیت لیبیایی و مغربی شناسایی شدند.
یک افسر سعودی نیز که در صفوف تروریست‌های «جبهه النصره» علیه دولت دمشق می‌جنگید، در جنوب شهر «حلب» به دست نیروهای دولتی سوریه به هلاکت رسید. نیروهای دولتی علاوه بر آن، ده‌ها تروریست را در نقاط مختلف حومه دمشق از جمله «جوبر» و «زملکا» کشتند.
تروریست‌ها نیز در واکنش به شکست‌های پی‌درپی خود، مناطق مسکونی شهر دمشق را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند که بر اثر آن، هشت نفر جان خود را از دست دادند و 30 نفر دیگر مجروح شدند.
شبکه خبری‌العالم گزارش داد، یک تبعه سعودی به نام «عبدالله الشمری» که لقب «ابوالمعتز الجزری» را برای خود برگزیده است، به‌عنوان جوانترین فرد عربستانی با دولت دمشق می‌جنگد. این فرد 16 سال سن دارد.

 


شمار تلفات ناآرامی‌های خونین مراسم ششم اکتبر مصر از مرز 53 تن گذشت و اخوان‌المسلمین سران کودتا را مسئول دانست و خواستار تحقیق درباره این قتل عام شد.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مراسم چهلمین سالروز جنگ ششم اکتبر (جنگ اعراب و اسرائیل) به دلیل فراخوان دو طیف (طرفداران اخوان‌المسلمین و ارتش) و ورود تمام قد ارتش به میدان، به خشونت کشیده شد و شمار زیادی از مردم به ویژه طرفداران اخوان‌المسلمین به خاک و خون کشیده شدند.
وزارت بهداشت مصر می‌گوید در این درگیری‌ها 53 نفر کشته و 271 نفر نیز مجروح شدند. شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز با اعلام اینکه خشونت‌های روز یکشنبه، گسترده‌ترین خشونت‌ها در پایتخت مصر پس از برچیده شدن تحصن اسلامگرایان (اواسط ماه اوت) بود» اضافه کرد که در این روز نیروهای امنیتی حدود 400 نفر از طرفداران مرسی را هم بازداشت کردند. از آنجایی که معمولاً آمارهای رسمی مصر کمتر از آمارهای اعلام شده از سوی اخوان‌المسلمین بوده، این احتمال وجود دارد که شمار تلفات حادثه بیشتر از این میزان باشد. آنطور که شبکه خبری «اسکای نیوز» می‌گوید، بیشترین درگیری‌ها در قاهره، دلجا، المنیا، اسکندریه، اسماعیلیه و کانال سوئز روی داده است. طبق اعلام این شبکه خبری بیشترین میزان تلفات نیز به شهرهای قاهره و جیزه مربوط می‌شود و دلیل بالا بودن تلفات حضور بی‌سابقه نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف است.
با مرور اخبار مربوط به تحولات روز یکشنبه مصر اینگونه برداشت می‌شود که مهمترین عامل حملات مسلحانه نیروهای امنیتی و طرفدارانشان به اخوانی‌ها تلاش اسلامگرایان برای ورود به مناطق ممنوعه مثل میدان التحریر بوده است. ارتش مصر تا ساعت 10 شب به وقت محلی در حال برگزاری مراسم جشن ششم اکتبر بود و در این مدت ده‌ها هزار نفر از طرفداران حاکمان مصر با در دست داشتن تصاویر ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، عامل برکناری مرسی در حال جشن و پایکوبی بودند. براساس تصاویر منتشر شده،‌در درگیری‌های شدیدی که بین طرفداران دو طرف و نیروهای امنیتی به وقوع پیوسته، اخوانی‌ها برای مقابله با گلوله‌های گاز اشک‌آور و موانع زیاد ایجاد شده اقدام به آتش زدن لاستیک و چندین خودرو کردند. حزب آزادی و عدالت مصر (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) پس از حوادث روز یکشنبه با اعلام اینکه «سران کودتا» مسئول کشتار مردم هستند، خواستار تحقیق بین‌المللی در این باره شد. این حزب در بیانیه‌ای که صادر کرده حاکمان فعلی مصر را به «قتل عمد» تظاهرکنندگان محکوم کرد.
پیش از آغاز این ناآرامی‌ها که گفته می‌شود همچنان ادامه دارد، سخنگوی ریاست جمهوری مصر تهدید کرده بود، در صورتی که اخوانی‌ها علیه نیروهای نظامی وارد عمل شوند، با آنها مانند «جاسوسان خارجی» و نه «فعالان سیاسی» برخورد خواهند کرد. یادآور می‌شود از زمان برکناری مرسی از قدرت (اوایل ماه اوت) تاکنون نیروهای امنیتی مصر هزاران نفر از طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین را قلع و قمع کرده و شمار زیادی از آنها را نیز بازداشت کرده است. دادگاه مصر حتی حکم بر انحلال حزب اخوان‌المسلمین و مصادره تمام اموال منقول و غیر منقول آن داده است.
ارتش مصر در طی مدت اعلام کرده «ورود به سیاست» جزو وظایف و اختیاراتش نیست و اگر «مجبور» شده علیه مرسی وارد شود،‌فقط به درخواست مردم بوده است.
با همه این تفاسیر اما زمزمه‌هایی از احتمال نامزدی ژنرال السیسی در انتخابات پیش‌روی مصر جاری است شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز گذشته در جریان انتشار گزارش تحولات جدید مصر، به این مسئله اشاره کرد و گفت: با توجه به حمایت‌هایی که طرفداران ارتش از ژنرال السیسی می‌کنند، هیچ بعید نیست وی رئیس جمهور بعدی مصر باشد! حسنی مبارک و عمرو‌موسی بعلاوه برخی چهره‌های سیاسی مصر نیز پیش از این از ریاست جمهوری «السیسی» حمایت کرده‌اند.
فراخوان شورش
اما در بحبوحه ناآرامی‌های مصر و در حالی که بسیاری به دنبال یافتن یک راه حل برای آرام کردن کشور متمدن مصر هستند، یوسف قرضاوی، ‌مفتی قطری‌الاصل از مردم و طرفداران مرسی خواست علیه حاکمان فعلی مصر شورش کنند.
وی پیش از این از مردم این کشور خواسته بود با شرکت در مراسم سالگرد پیروزی جنگ ششم اکتبر 1973 برای بازگشت مرسی به قدرت شعار بدهند. قرضاوی که حکم جلب وی از سوی دادستانی مصر صادر شده، پیش از این نیز فتوای قتل ژنرال السیسی و تمام نظامیانی که عامل برکناری مرسی هستند را صادر کرده است. حکم بازداشت قرضای که رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین است، پس از آن صادر شد که وی در حمایت از اخوان‌المسلمین سخنرانی‌های تندی علیه شیخ الازهر، دولت موقت مصر و ارتش کرد.
خبر دیگر اینکه، همزمان با سرکوب تظاهرکنندگان اخوانی‌، «عدلی منصور»، رئیس جمهور موقت مصر اعلام کرد، قاهره به تعهداتی که با اسرائیل بسته پایبند است و هیچ قصد و تصمیمی برای لغو این تعهدات ندارد!

 


رئیس‌جمهور افغانستان گفت، آمریکا و ناتو از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع و حاکمیت ملی افغانستان استفاده کرده و می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد کرزای» از اقدامات نظامیان خارجی در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت:‌ آمریکا و ناتو هر زمانی که فرصت پیدا کردند، منافع افغانستان را زیر پا گذاشتند. وی افزود: هر اقدام خلافی که از نظامیان خارجی در افغانستان سر می‌زند، خلاف نظر دولت کابل است.وی کشتار اخیر غیرنظامیان به دست نیروهای آمریکایی را محکوم کرد. هفته گذشته جنگنده‌های آمریکایی با حمله به مناطق غیرنظامی در «ننگرهار» واقع در شرق افغانستان، پنج کودک را به قتل رساندند.

 


نظاميان ليبيايي دراعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان مقر دولت این کشور را به اشغال خود درآوردند.
به گزارش شبکه خبری الانباء ، ده ها نظامی لیبیایی دیروز دراعتراض به پرداخت نشدن دستمزد شان مقر دولت این کشور را در طرابلس اشغال کردند. بنابراعلام این شبکه تلویزیونی لیبیایی ، نظامیان معترض وخشمگین به پرداخت نشدن حقوق خود از چندین ماه پیش تا کنون اعتراض دارند. برپایه این گزارش، نظامیان که مسلح نبودند توانستند وارد ساختمان شده و از ورود و خروج افراد از این ساختمان جلوگیری کنند. این منبع افزود: نظامیان معترض گفته اند منتظر مقامات برای گفت وگو و پاسخگویی هستند. این درحالی است که «علی زیدان» نخست وزیر لیبی از دیروز در مغرب به سر می برد. وی روز گذشته سفر رسمی سه‌روزه‌ای را به این کشور آغاز کرد. گفتنی است مقر دولت لیبی به طور مرتب هدف حملات انقلابیون سابق که با حکومت مخلوع قذافی جنگیده اند قرار می گیرد. این افراد برای درخواست حقوق یا پاداش ساختمان دولت را به اشغال خود در می آورند وبا این که سه سال از سقوط حکومت قذافی که اکتبر 2011 کشته شد ، می گذرد مقامات لیبیایی هنوزنتوانسته اند این گروه ها را تحت کنترل خود در آورند.

 


صدها تن از مردم عربستان در اعتراض به محاکمه یک عالم مشهور در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، شب گذشته صدها تن از شهروندان عربستانی در اعتراض به محاکمه شیخ «سلیمان العلوان» در شهر ریاض تظاهرات کردند.تظاهرات کنندگان شعارهایی علیه وزارت کشور عربستان سر دادند و خواستارآزادی این عالم وهمه زندانیان این کشورشدند.معترضان همچنین اعلام کردند تا آزادی همه زندانیان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. شیخ سلیمان العلوان از علمای مشهور و محبوب عربستان است که در سال 2004 به دست نیروهای امنیتی آل‌سعود دستگیر شد. او مدت شش سال را در زندان انفرادی گذراند و طی این مدت حتی از دیدن اقوام نزدیک خود محروم بود.دادگاه جزایی عربستان 12 مهرنیز باردیگرشیخ سلیمان العلوان رابه اتهام پولشویی به 15 سال زندان محکوم کرد.از دیگر اتهامات شیخ العلوان این است که وی گفته بود هرکس حاکم کافر را تایید کند مرتکب کفر بزرگی شده است.مقامات عربستانی تا کنون تعداد زیادی از علما و قضات این کشور را به دلیل مخالفت با سیاست های خاندان آل سعود محاکمه کرده‌اند.شیخ» ولید السنانی» از برجسته ترین علمای عربستان است که به دنبال اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی در عربستان 19 سال پیش دستگیرو زندانی شده است.

 


عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا روابط خود را با هر کشوری که سفارت خود را به قدس انتقال می‌دهد، قطع کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری سما، «صائب عریقات» اظهارات رئیس‌جمهور چک علیه قضیه فلسطین و شهدای آن را محکوم کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا با هر کشوری که سفارت خود را به قدس انتقال می‌دهد، روابط خود را قطع کنند. وی در عین حال از کشورها خواسته سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل نکنند.
رئیس‌جمهور چک اخیرا طی اظهاراتی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی تاکید کرد.
عریقات همچنین تاکید کرد قضیه اسیران از جمله اسیران بیمار و اسیران ماقبل اسلو در دستور کار مذاکرات قرار دارد و روز 29 اکتبر جاری مرحله دوم اسیران آزاد خواهند شد و تلاش‌ها برای آزادی «محمود ابوصالح» و «نعیم الشوامره» از قدیمی‌ترین اسیران فلسطین همچنان ادامه دارد.

 


هزاران نفر از مردم مکزیک با حضور در خیابان‌ها به سیاست اقتصادی دولت حاکم اعتراض کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این تظاهرات از طرف «اوبرادور» نامزد سابق حزب چپ در انتخابات ریاست جمهوری سازماندهی شده بود. آنها به دعوت دولت از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش صنعت نفت اعتراض دارند.
بر اساس این اصلاحات، شرکت‌های خارجی همچنین اجازه دارند در بهره‌برداری و اکتشاف میدان‌های نفتی فراساحلی در آب‌های عمیق مشارکت داشته باشند. نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری مکزیک همچنین از اصلاحات مالیاتی انتقاد کرد و گفت دولت می‌خواهد کاهش درآمدهای شرکت نفت پترولئوس مکزیکانوس (پمکس) را از جیب مردم جبران کند. شرکت دولتی پمکس که بیش از یک سوم منابع مالیاتی مکزیک را تامین می‌کند، طی سال‌های اخیر با کاهش شدید تولید نفت خام مواجه شده است. به طوری که تولید نفت خام این شرکت از سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز در سال 2004 به دوو نیم میلیون بشکه در روز، در سال 2012 رسیده است. دولت مشارکت شرکت‌های خصوصی را با شرکت پمکس به ویژه در زمینه‌هایی همچون حفاری در آب‌های عمیق خلیج مکزیک ضروری می‌داند.

 


وزرت حارجه چین نسبت به مداخلات آمریکا در مناقشات مرزی پکن با ژاپن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس ، «هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز به آمریکا، استرالیا و ژاپن درباره دخالت در مناقشات ارضی در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی هشدار داد و تاکید کرد که اتحاد میان آنها نباید به دخالت در اختلافات منطقه ای منجر شود.
براساس این گزارش، وزرای خارجه آمریکا، استرالیا و ژاپن روز جمعه طی یک نشست سه جانبه در جزیره بالی اندونزی ،درباره مناقشات ارضی میان پکن و توکیو مذاکره کردند.
چین و ژاپن بر سر مجموعه جزایری در دریای چین شرقی که ژاپنی‌ها به آن «سنکاکو» و چینی‌ها به آن «دیائویو» می‌گویند، اختلاف دارند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا، استرالیا و ژاپن با یکدیگر متحد هستند اما این مسئله نباید به بهانه‌ای برای دخالت در مناقشات ارضی تبدیل شود چرا که در این صورت مسئله پیچیده‌تر خواهد شد و به منافع این کشورها آسیب وارد خواهد کرد.این مناقشه ارضی که بعد از جنگ دوم جهانی شروع شده است، در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی که دولت وقت ژاپن سه جزیره از این مجمع‌الجزایر را از صاحبان خصوصی خرید و آنها را ملی اعلام کرد، به اوج خود رسید.دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که در زمینه اختلافات ارضی شرق آسیا بی طرف است و از طرفین خواسته مسائل خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.

 


حبس ابد در بحرین
دادگاهی در منامه 9 شهروند بحرینی را به اتهام ساخت بمب به حبس ابد محکوم کرد. پنج نفر از آنها به طور غیابی محاکمه شدند و چهار نفر دیگر نیز در دادگاه اتهامات علیه خود را رد و اعلام کردند که در زندان شکنجه شده‌اند.
20 کشته در نیجریه
شبه‌نظامیان گروه تروریستی «بوکوحرام» در حمله به یک شهر، حداقل 20 غیرنظامی را کشتند. براساس بیانیه ارتش نیجریه، در این حمله، نمازگزاران یک مسجد در شمال‌شرق نیجریه هدف قرار گرفتند. بوکوحرام وابسته به القاعده است.
آزمایش موشک هسته‌ای در هند
ارتش هند دیروز در ایالت «اودیشا» یک موشک هسته‌ای را به طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرد. این موشک قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به وزن یک تن را دارد.
طالبان پاکستان
«شاهد الله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان اعلام کرد، طالبان پاکستان از طالبان افغانستان کمک مالی دریافت می‌کند. وی گفت که آنها برادران جهادی ما هستند.
تهدید بارزانی
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق تهدید کرد اگر بغداد به خواسته‌های کردها در مورد قانون انتخابات توجهی نکند، وی انتخابات پارلمانی عراق را تحریم می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10