(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 16 مهر 1392 - شماره 20611

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حریف غیر‌قابل‌اعتماد (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
لایه اُزن (گفت و شنود)
المانیتور: آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود تحریم بانک مرکزی ایران را لغو کند
رئیس ستاد مرکزی برگزاری مراسم روز دانش‌آموز: مرگ بر آمریکا شعار اصلی 13 آبان امسال
فاطمه هاشمی: آقای هاشمی به امام نزدیک‌تر بودند یا آقای شریعتمداری؟
جفا باعث خیر شد!این همه مرگ بر آمریکا در سیره امام(ره) (خبر ویژه)
مشاور کروبی: روحانی در زمین اوباما بازی کرد (خبر ویژه)
ساز مخالف می‌زنند... (خبر ویژه)
تقلید از خط بی‌بی‌سی 17 میلیارد تومان آب خورد (خبر ویژه)
اخضر ابراهيمي: ايران بايد در مذاکرات ژنو 2 شرکت کند
تسلیت به همکار
 


عدم اعتماد به آمریکا و باور به عهدشکنی و خیانتکار بودن دولتمردانش نکته‌ای است که نباید و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. تجربیات تلخ سال‌ها ستم و تعدی آمریکا به مردم ایران- و سایر ملل مستضعف عالم- جای هیچگونه تردیدی در این گزاره باقی نمی‌گذارد. اما چند روز قبل که رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر این مهم تاکید کردند و آمریکا را غیرقابل اعتماد دانستند شرایط مثل همیشه نبود و برای برخی باور کنار آمدن با شیطان بزرگ، اندک اندک به واقعیتی دست یافتنی تبدیل می‌شد و تاکید هم داشتند که نباید به گذشته برگردیم! اما سخنان رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان که برخی رفتارهای انجام شده در سفر دولت به آمریکا را «به جا» توصیف نکرده بودند زنگ بیدارباشی بود برای کسانی که بخواهند از خواب گران برخیزند. تلاش آمریکا در هفته‌های اخیر برای بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی کشورمان و تاکید دائم بر اینکه این مشکلات ما را به پای میز مذاکره کشانده و نیز کمرنگ بودن اقدامات دولت در عرصه معیشت مردم و تلاش عده‌ای برای نشان دادن مذاکره با شیطان بزرگ به عنوان یگانه راه برون رفت از مشکلات دست به دست هم داده و این سوال را در اذهان پدید آورده که آیا واقعا راه بهبود اوضاع کشور، صرفا در مذاکره با آمریکا و گره زدن همه چیز به نتایج آن خلاصه می‌شود؟
در این باره باید گفت:
1- دروغ بودن ادعای آمریکا مبنی بر دوستی با مردم ایران و آرزوی نزدیکی دوستانه و عدم اقدام برای براندازی نظام ما، بی‌نیاز از شرح و تفسیر است و نگاهی به کارنامه سیاه آنها از صبح پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در عرصه‌های گوناگون مؤید خلاف واقع بودن این ادعاست.
2- مشکلات اقتصادی کشور، در حال حاضر از بسیاری از زمان‌های گذشته بیشتر نیست و به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی برای التهاب‌آفرینی و فضاسازی روانی در جامعه در کار است. عدم رسیدگی به هرج و مرج اقتصادی و رفع حوائج مردم در نیازهای اولیه را شاید بتوان در همین راستا تفسیر کرد و البته اشاره به فضاسازی بدان معنا نیست که مردم مشکلی ندارند و در رفاه و آسایش روزگار می‌گذرانند. اما هدایت این وضع به سمت و سویی خاص از سوی برخی جریانات سیاسی بدنام ظاهرا هدفمند و حساب شده است.
3- نشان دادن آمریکا به عنوان منجی! در حالی است که آمریکا به دلیل مشکلات جدی اقتصادی و مالی، در بی‌سابقه‌ترین وضعیت تاریخی یک دولت قرار گرفته است. یقینا سابقه نداشته که در کشوری دولت به دلیل مشکلات مالی تعطیل شود! اما امروز شاهد چنین وضعی در آمریکا هستیم و بر اساس اظهارات مقامات رسمی آن کشور، خطر بزرگتر یعنی اعلام رسمی ورشکستگی در راه است و ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد! با این همه ناجی‌سازی از چنین دولتی چه مفهومی دارد؟
4- از دیگر سو شاهدیم که تضاد و کشمکش درونی در میان دولتمردان آمریکا تا به حدی است که راه هرگونه مفاهمه را بسته و کار را به فلج شدن کشورشان کشانده است اکنون باید پرسید با چه کسی یا کسانی می‌توان در آمریکا به عنوان منجی مذاکره کرد؟!
کدام جناح و جریان در آمریکا- در حالی که حاضر نشده منافع ملت خودش را در قالب توافق با جناح رقیب تامین کند- منافع ما را تامین و سبب رشد شاخص‌های اقتصادی ما می‌شود؟!
5- به یقین منفعت آمریکا با استفاده تبلیغاتی از مذاکره با ایران، به مراتب بیش از سودی است که ما در این معامله تصور- بخوانید توهم- آن را داریم. آنها با این تبلیغات یک بار ژست انسان‌دوستانه می‌گیرند، یک بار ما را محتاج و نیازمند معرفی می‌کنند، بعد با عهدشکنی در پی تحقیر ما هستند! و در نهایت با فضاسازی رسانه‌ای، ما را خطر بالقوه‌ برای بشریت معرفی می‌کنند چرا که حاضر نشده‌ایم تضمینات عینی- یعنی تعطیل کردن همه صنایع هسته‌ای- به آنها بدهیم!
اکنون که چنین است اولا چه ضرورتی به ادامه یک مسیر آزموده شده و طی شده است و ثانیا چاره کار چیست؟ پاسخ سوال اول، مقال دیگری می‌طلبد اما چاره کار همان است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند. ایشان در سخنرانی اخیرشان در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان ارتش فرمودند: «آنچه برای نظام جمهوری اسلامی حائز اهمیت است، استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی است. استحکام ساخت درونی یک ملت است. همان چیزی که از روز اول تا امروز توانسته کشور را حفظ کند.» راه رسیدن به این استحکام و اقتدار را هم می‌توان برگرفته از بیاناتشان در دیدار با کارگزاران حج چنین برشمرد: ایمان راسخ به خدای متعال، اتحاد مردم، عمل دولت و مسئولان کشور، همراهی مردم و مسئولان و توکل به خدا.
اکنون و با عنایت به ظرفیت‌های درونی نظام و یقین به عهدشکنی و خیانتکاری دشمن و تاکیدات رهبر معظم انقلاب جای آن دارد که دولتمردان به جای عطف توجه و تمرکز نظر به گفت‌وگو با شیطان، نگاهی درونگرا داشته و چاره کار را در داخل کشور و احیای اقتصاد مقاومتی ببینند.

حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* جریانی در کشور تبلیغ می‌کند درباره رابطه با آمریکا باید از طریق نظرسنجی تصمیم‌گیری شود! این درحالی است که آمریکا به راحتی ما را تهدید نظامی می‌کند، ما تلاشهای مکرر او برای براندازی، هرج‌ومرج، ناامنی و جنگ داخلی در دیگر کشورهای منطقه را می‌بینیم در برابر این ابلیس خطرناک اگر روابط و رفت و آمد برقرار شود، تنها آمریکاست که با سیستم جاسوسی و اهرم‌های مؤثر خود افراد را خواسته یا ناخواسته در خدمت مقاصد شوم خود خواهد گرفت این یک مسئله کاملاً امنیتی است و به نظرسنجی گذاشتن امنیت کشور عاقلانه نیست.
کدخدایی
* آمریکا بسیاری از بزرگان و خوبان ما را ترور کرد. خیلی از هموطنان ما را در جنگ تحمیلی به شهادت رساند و هنوز هم دست از خیانت و جنایت برنداشته، چگونه بعضی‌ها چشمان خویش را روی این واقعیت‌ها بسته‌اند و نمی‌خواهند حقیقت را ببینند. گویا نقش غرب در حوادث تلخ مشروطیت برای این افراد درس عبرت نشده است.
0919-8313
* مسئولان کشورمان باید بدانند که آمریکا اگر در این 60، 70سال اشغالگری اراضی فلسطین توسط اسرائیل غاصب را به ملت مظلوم فلسطین پس داد برای ما نیز حق و حقوقی قائل خواهد شد و اگر پس نداده دیگر نباید به این مذاکرات دروغین‌شان خوش‌بین باشیم.
عونی
* حضرت امام‌خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که سازش با ظالمین، ظلم بر مظلومین است. سازش با ابرقدرتها ظلم بر بشر است. آیا آمریکا از عملکرد سراسر فساد و خیانت‌های چندین و چند ساله خود پشیمان شده است که برخی خواهان برقراری رابطه با او هستند؟
سلیمان بلغار
* امام راحل و بت‌شکن به ما آموخت که: هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید آمریکا شیطان بزرگ است، رابطه با آمریکا رابطه گرگ و میش است و... با این وصف آقای هاشمی هر وقت فرصت پیدا می‌کند از امام راحل(ره) هزینه می‌کند و متأسفانه دفتر نشر آثار امام‌راحل(ره) نیز هیچ عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد. به آقای هاشمی عرض می‌کنم تا بسیجیان امام راحل و خلف صالحش امام خامنه‌ای در این کشور هستند و آمریکای جنایتکار از این گرگ بودن خود دست برندارد این شعار پابرجاست این ملت تحت امر امام‌ خامنه‌ای است.
بسیجی ستاری
* باتوجه به آنچه در دفترحفظ و نشر آثار حضرت امام می‌گذرد و نیز اخبار و اظهارنظرهایی که به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد که برای مصونیت و حفاظت از آثار حضرت امام باید فکر اساسی دیگری بشود.
0912-6681
* پانزده سال پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند: دشمنان قصد دارند موضوع رابطه ایران و آمریکا را به عامل اختلاف در داخل کشور تبدیل بکنند. امروز مشاهده می‌کنیم که بعضی‌ها صحبت از لزوم نظرسنجی از مردم در این مورد می‌کنند. ظاهراً قرار است باز همان رسوایی نظرسازان را تکرار کنند.
0930-1240
* برخی افراد خجالت نمی‌کشند طرح عوامفریبانه و منافقانه و کودکانه درمورد نظرسنجی عمومی رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنند؟ آیا برای ارتباط با ام‌الفساد قرن که اظهر من‌الشمس است باید نظرسنجی کرد؟ چقدر کوته‌نظرند آنهایی که چنین سخنان بی‌منطق و بی‌استدلالی را مطرح می‌کنند.
0919-6858
* به افراد علم‌زده که به زبان بی‌زبانی تعالیم صریح اسلام را نیز افراطی می‌دانند عرض می‌کنیم که دیدگاه آنان مصداق واقعی افراط می‌باشد. در ضمن علم باید نور باشد و انسان را به مقصد برساند و الا حجاب خواهد بود و موجب انحراف می‌شود.
0912-7213
* در یک ضرب‌المثل اقوام ایرانی آمده است: زمینی که برای صاحبش علف هم بار نیاورد برای غیر چه می‌خواهد بار بیاورد. آمریکایی که با تعطیلی دولت مواجه شده در صورت رابطه با ما چه کمکی به ما می‌تواند بکند.
0918-8619
* حقیقت این است که آمریکا در صورتی حق هسته‌ای ما را به رسمیت می‌شناسد که رژیم غاصب اسرائیل از سوی ایران به رسمیت شناخته شود این موضوع هم با مبانی انقلاب و اعتقادات ما در تضاد است. در ضمن بنویسید استفاده از لفظ کشور برای اسرائیل از سوی بعضی از افراد این دولت خطای فاحش می‌باشد و قابل تأمل و بررسی است.
0912-9671
* 2 ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید سپری شده ولی طی این مدت نه‌تنها از کوتاه‌آمدن آمریکایی‌ها در مقابل ایران خبری نیست، بلکه زیاده‌خواهی آنان چند برابر شده است.
0911-5112
* خلاصه و تمام حرف ما مردم خطاب به دولتمردان دیروز، امروز و فردا این است که:‌این ملت باافتخار جان می‌دهد ولی تحت هیچ شرایطی زیربار ذلت نمی‌رود.
0916-6979
* تا چندی قبل روزنامه غیرکیهان می‌خریدم و می‌خواندم ولی مدتی است که فقط روزنامه کیهان مطالعه می‌کنم. یکی از دلایل آن هم فقط بخاطر یادداشت‌های مدیرمسئول محترم روزنامه است. از قول بنده به ایشان بفرمایید بیشتر دست به قلم ببرد و روشنگری داشته باشد. از مطالعه یادداشت «دور زدن ممنوع» ‌ایشان واقعا بهره‌مند شدم.
امیر کامویچ
* مقاله آقای شریعتمداری با عنوان دورزدن ممنوع را مطالعه کردم. لطفا باز هم از این مطالب روشنگرانه درج کنید.
رضایی- چند تلفن دیگر
* در فاز 5 شهرجدید اندیشه تیرهای برقی که نصب شده فاقد روشنایی هستند به خاطر وجود همین مشکل ضلع غربی میدان خلیج فارس به محلی برای تخلیه نخاله ساختمانی تبدیل شده است. از شهرداری و شورای شهر درخواست داریم به این وضع اسف‌بار رسیدگی کنند.
0912-9473
* اتومبیل سمند ای‌اف‌سون خریده‌ام وقتی برای رفع عیب‌های ماشین به نمایندگی مربوطه مراجعه می‌کنم می‌گویند قطعات آن را نداریم. چند هفته می‌شود که اسیر و گرفتار شده‌ام. چرا خدمات پس از فروش نمی‌دهند؟
0919-9158
* تکلیف خانم‌هایی که بعد از وضع حمل و گذراندن 6 ماه مرخصی بر سر کار خود برگشته‌اند در ارتباط با قانون 9 ماه مرخصی زایمان چه می‌شود؟
0914-5336
* شورای شهر قزوین اول اسفند 91 بلیط اتوبوس شرکت واحد را 150 تومان کرد و امروز پس از 7 ماه بار دیگر به قیمت آن افزود و آن را به 200 تومان رساند! اقدام شورای شهر حمایت از مردم است یا مسئولین؟! مسئولین پاسخ دهند قیمت‌ها برچه اساسی کمتر از یک سال افزایش می یابند؟!
0912-4632
* ساعت شروع به کار کارمندان 7/30 اعلام شده است با این حساب تکلیف رساندن فرزندانمان به مدرسه چه می‌شود؟ قبلا همزمان با فرزندانمان از منزل خارج می‌شدیم ولی حالا باید از آنها زودتر منزل را ترک کنیم و آنها را به امان خدا بسپاریم تا خود به مدرسه روند؟ شایسته است مسئولان به خطرات و حوادثی که ممکن است گریبان بچه‌ها را بگیرد توجه کنند و بعد تصمیم بگیرند.
0919-7902
* از کلانتری 127 نارمک درخواست می‌شود برای مقابله با ارا‌‌‌ذل و اوباش و سارقین یک دستگاه کانکس پلیس در ابتدای پارک فدک در نارمک مستقر کند.
0933-8002
* علی‌رغم توصیه‌های مکرر مسئولان مبنی بر عدم اسراف نعماتی همچون برق و آب متأسفانه شاهدیم در برخی ادارات دولتی و از سوی برخی از مردم این توصیه رعایت نمی‌شود. این خلاف ارزش‌های دینی و توصیه‌های رهبری است.
سلیمانی

 


گفت: مگر دولتمردان آمریکا نمی‌خواستند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند؟ ولی دولت فدرال تعطیل شد و ضربه سختی دریافت کردند.
گفتم: چه عرض کنم؟!
گفت: مگر قرار نبود با تحریم‌های اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران را فلج کنند؟ اما، امروزه اقتصاد آمریکا با 17 هزار میلیارد دلار بدهی غیرقابل پرداخت فلج شده است.
گفتم: باز هم چه عرض کنم؟!
گفت: مگر «جو بایدن» نگفته بود که پروژه دقیقی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده‌ایم؟ این چه پروژه دقیقی بود که خودشان را به دست و پا زدن انداخته است؟!
گفتم: یارو رفته بود سوراخ لایه اُزن را بدوزد ولی دیگر برنگشت. تحقیق کردند و متوجه شدند سوراخ لایه اُزن را از بیرون لایه دوخته و خودش آن طرف لایه گیر افتاده!

 


پايگاه خبري المانيتور نوشت: باراك اوباما براي نشان دادن حسن نيت خود می‌تواند از اختياراتش استفاده كند و تحريم‌های بانك مركزي ايران را به حال تعليق درآورد.
پايگاه خبري المانيتور نوشت: رويكرد قطره چكاني از طرف آمريكا اين كلاف سردرگم را باز نخواهد كرد. چنانكه يك سياستمدار پيشين ايران به المانيتور گفت آمريكا بايد براي گرفتن امتياز بزرگ حاضر به دادن امتياز بزرگ باشد.
نویسنده می‌افزايد: اول، مسئولين آمريكائي بايد زبان تهديد و ارعاب را كنار بگذارند. روز ۱۷ سپتامبر، مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به نحوه برخورد اوباما گفت دولت آمريكا هنوز زبان تهديد را براي گفت‌وگو با ايران دارد. ما اعلام كرده‌ايم كه اين زبان بايد به زبان تكريم باز گردد.
اوباما هنوز هم بر گزينه نظامي به عنوان يكي از عناصر اصلي سياست هايش نسبت به ايران تاكيد می‌كند. وي در مصاحبه اخير خود با شبكه ABC گفت ايراني ‌‌ها نبايد از اينكه ما سوريه را مورد حمله قرار نداديم اينگونه برداشت كنند كه ما به ايران حمله نخواهيم كرد. در همان مصاحبه با اشاره به ايران گفت: اگر ما تهديد استفاده از زور را همزمان با ديپلماسي فعال به كار بگيريم می‌توانيم به يك معامله (با ايران) دست پيدا كنيم.
اين ادبيات چه براي راضي كردن كنگره آمريكا باشد، چه براي خشنود ساختن اسرائيل، و چه با اين هدف صورت بگيرد كه در مذاكرات پيش رو موقعيت برتري را براي آمريكا تثبيت كند، در هر حال شانس موفقيت هر مذاكره‌ای را از ميان می‌برد.
دوم، برنامه هسته‌ای ايران سخت با مسئله غرور ملي گره خورده است. بسياري از دانش پژوهان متخصص مسائل ايران نيروي پيش برنده برنامه هسته‌ای را غرور ملي می‌دانند، در نتيجه، توقف برنامه غني‌سازي كه مكررا توسط آمريكا مطرح می‌شود، آسيب فوق العاده‌اي به جايگاه سياستمداران ايران خواهد زد.
سوم، از ابتدا مقاومت در برابر تسلط خارجي يكي از اصول بنيادين انقلاب ايران بوده است. تسليم در برابر زور و فشار آمريكا با اين اصل بنيادين در تضاد خواهد بود. به عبارت ساده، آمريكا تنها از حكومت ايران نمي‌خواهد كه برنامه غني سازي‌اش را تحت فشار متوقف كند، بلكه به نوعي از آنان می‌خواهد كه با پذيرش تسلط خارجي از هويت خويش دست بكشند. در اين خصوص دخالت اسرائيل به عنوان يك عامل عمده فشار اين احساس تسليم به زور را غير قابل پذيرش‌تر می‌كند.
يادداشت نويس المانيتور افزود: نويسنده اين مقاله مانند بسياري ديگر، پيش‌تر تصورش بر اين بود كه باراك اوباما اختيارات كافي براي رفع تحريم‌ها ندارد. در ماه ژوئيه مصاحبه اي با تحليلگر ارشد كنگره آمريكا و متخصص مسائل ايران، كنث كتسمن انجام دادم و از او در مورد اختيارات اوباما در خصوص كاهش تحريم ‌‌ها بر روي بانك مركزي سوال كردم. تحريم‌های مزبور به نظر بسياري از كارشناسان، يكي از پر آسيب ترين بخش‌های تحريم را تشكيل می‌دهد. كتسمن گفت كه پرزيدنت قادر است با استفاده از حق ابطال خود كه در قانون پيش بيني شده، در صورتي كه به اين نتيجه برسد كه استفاده از اختيارات مزبور در جهت منافع امنيت ملي آمريكاست، تحريم‌های بانك مركزي را به حال تعليق در آورد.
در تبادل ايميل‌های بعدي كه با وي داشتم ادعاي او را مورد ترديد قرار دادم. من نوشتم در مصاحبه، شما به قانونPL ۱۱۲-۸۱ بخش ۱۲۴۵ رجوع كرديد و آن را به عنوان نمونه اي ذكر كرديد كه رئيس جمهور می‌تواند بر طبق آن تحريم‌های بانك مركزي ايران، در ارتباط با معاملات نفت را كاهش دهد. اما مدت استفاده از اختيارات مزبور در بهترين حالت ۸ ماه است (۱۲۰ روز و ۱۲۰ روز تمديد). كتسمن پاسخ داد از من در مورد حق ابطال رئيس جمهور در ارتباط با تحريم‌های بانك مركزي در ارتباط با معاملات نفت سئوال كرديد. قانون نهائي ۱۱۲PL-۸۱به رئيس جمهور اجازه می‌دهد كه به مدت ۱۲۰ روز قانون را لغو كند و ۱۲۰ روز آن را تمديد كند. قانون تعداد دفعاتي را كه رئيس جمهور می‌تواند از حق لغو قانون استفاده كند محدود نكرده است. به عبارت ديگر در پايان هر دوره ۱۲۰ روزه رئيس جمهور می‌تواند تعليق قانون را براي ۱۲۰ روز ديگر تمديد كند.
نويسنده اين يادداشت افزود: اگر چنين است، چرا پرزيدنت اوباما از اختيارات خود استفاده نكند و تحريم‌های بانك مركزي را براي ۱۲۰ روز به حالت تعليق در نياورد و در مقابل ايران نيز گام‌های جدي اي در جهت اعتماد سازي بر ندارد؟

 


رئیس ستاد مرکزی برگزاری مراسم ۱۳ آبان گفت: بر اساس خوی استکباری، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر استکبار» همچنان شعار اصلی مراسم یوم‌الله سیزدهم آبان امسال است.
جلسه مشورتی و هم‌اندیشی مراسم «سیزدهم آبان روز ملی مبارزه با استکبار» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران، به ریاست اصغر آب‌خضر، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.
این جلسه که در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد با توجه به شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌الملل به اتخاذ رویکرد و تبیین سیاست‌‌ها و خط‌مشی کلی مراسم یوم‌الله سیزدهم آبان و نهم دی پرداخت.
در این جلسه که به ریاست اصغر آب‌خضر، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد پس از تبادل نظر و تضارب آراء به جمع‌بندی مباحث کارشناسی شده حول کلیات، اصول و سیاست‌های مراسم‌های یوم الله 13 آبان و 9 دی پرداخته شد.
در این جلسه آب‌خضر با بیان برخی از سیاست‌های کلی نظام که در راستای عزت و اقتدار ملی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بیان‌شده اشاره کرده و با بیان سخنان ارزشمند، راهگشا و راهبردی اخیر معظم‌له درخصوص غیر قابل اعتمادبودن آمریکا و عهدشکنی و خباثت‌های آن گفت: در حال حاضر منطقه و جهان شاهد تحولات عظیم از سوی ملت‌های آزاده، متأثر از طنین امواج خروشان بیداری اسلامی و تحت ‌تأثیر تعالیم و پیام‌های انقلاب اسلامی ایران است و نظر به سخنرانی ریاست محترم جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و تبیین دیدگاه‌‌ها و اصول جمهوری اسلامی ایران و با توجه به موضع‌گیری غیرعقلائی، مستکبرانه و غیرمنطقی غرب به سرکردگی آمریکا علیه ملت ایران، مراسم یوم‌الله 13 آبان امسال بسیار متفاوت و پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و ملت بیدار، هوشیار و شجاع ایران اسلامی نشان خواهد داد با هیچ‌ ترفندی حاضر به دست کشیدن از آرمان‌ها، اهداف و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی خود نبوده و حاضر به معامله و مذاکره برسر منافع ملی، عزت و غیرت خود نیست و با نفی هرگونه باج‌دهی و باج‌خواهی و به هیچ قیمتی از اهداف متعالی خود دست برنمی‌دارد و دستان پلید و طمع‌کار عنودان و حسودان این انقلاب را که به هر بهانه‌ای به این سرزمین و منافع آن دراز شود، با قوت، قدرت و قاطعیت هرچه تمام‌تر قطع خواهدکرد.
آب‌خضر ادامه داد: مراسم 13 آبان امسال روز بزرگ «مرگ بر آمریکا» خواهد بود؛شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر استکبار» به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین شعار مردم در یوم الله سیزدهم آبان و نهم دی خواهد بود.

 


یکی از فرزندان هاشمی با این استدلال که پدرم از شریعتمداری به امام(ره) نزدیک‌تر بود، به انتقاد کیهان نسبت به تحریف سخنان امام(ره) واکنش نشان داد.
فاطمه هاشمی، فرزند ارشد خانواده هاشمی و رئیس انجمن بیماری‏های خاص درباره اظهارات برخی نمایندگان و سرمقاله‌‏ روز یکشنبه «کیهان» مبنی بر اینکه «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سخنان امام(ره) را تحریف کرده و تفسیر به رای داشته، آن هم در موضوع حساسی چون ارتباط با آمریکا» می‌گوید: «پدرم بنا ندارد پاسخی به چنین اظهارنظرهایی ارائه کند اما سوال این است که آقای هاشمی به امام نزدیک بوده‌اند یا آقای شریعتمداری؟ ایشان - آقای هاشمی - مورد اطمینان و اعتماد همه‌جانبه حضرت امام(ره) بودند و امام نیز بهتر از هرکسی می‌دانستند، چه مسائلی را با چه فردی در میان بگذارند.»

 


اقدام ناشیانه و جفاکارانه هاشمی‌رفسنجانی در ایراد اتهام به حضرت امام خمینی(ره) و ادعای موافقت امام به حذف شعار مرگ بر آمریکا، موجب واکاوی عمیق‌تر سیره و سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی از سوی رسانه‌ها شده است.
به یک معنا می‌توان گفت آقای هاشمی با این جفای خود نسل جوانان پژوهشگر و انقلابی را به بازخوانی عمیق‌تر سیره حضرت امام در قبال شیطان بزرگ تشویق کرده و سبب خیر شده است.
در این زمینه سایت جهان‌نیوز با مرورشماری از اظهارات انقلابی حضرت امام درباره استکبار و شعار مرگ بر آمریکا نوشت: امام در سال 1367 و کمتر از یک سال قبل از رحلت، در پیامی تاریخی به مناسبت پذیرش قطعنامه، تاکید می‌کنند: «دست‌نشاندگان آمریکا آتش‌زدن پرچم آمریکا را به حساب آتش زدن حرم و شعار مرگ بر شوروی و آمریکا و اسرائیل را به حساب دشمنی با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‌اند... ان‌شاءالله ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد و آوای توحید را طنین‌اندازد، صدای سازش با آمریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود و از خدا می‌خواهیم که قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم.»
امام خمینی در جای دیگر (صفحه 29 از جلد 15 صحیفه امام) به این سوال و شبهه پاسخ دندان‌شکن دیگری می‌دهند و می‌فرمایند: «خط این بود که اصلا آمریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود، یک دسته الله‌اکبر را کنار می‌گذاشتند، سوت می‌زدند و کف می‌زدند، آن هم روز عاشورا. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی [فراموش‌] بشود...»
امام خمینی همچنین در مقدمه وصیت‌نامه تاریخی خود تاکید می‌کنند: ملت ما، بلکه ملت‌های اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان آنان، که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانه خود دست نمی‌کشند و برای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود، دوست و دشمن را نمی‌شناسند و در رأس آنان، آمریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده و هم‌پیمان او صهیونیست جهانی است که برای رسیدن به مطامع خود، جنایاتی مرتکب می‌شود که قلم‌ها از نوشتن و زبان‌ها از گفتن آن شرم دارند».
رسانه‌های دیگر نیز در این زمینه تحقیق و بررسی‌های فراوانی را انجام داده و منتشر کرده‌اند. رجانیوز بخش‌هایی از بیانات حضرت امام در ادوار مختلف را جمع‌آوری و منتشر کرده که از آن جمله است:
- «بسیاری از سران کشورهای اسلامی به جای مقابله با این اعمال وحشیانه و جلوگیری از این کشتار بی‌رحمانه، به عاملین این جنایت یعنی اسرائیل غاصب، دستمزد داده و او را به رسمیت می‌شناسند و به جای قطع رابطه با عامل اصلی یعنی آمریکای جهانخوار، هر روز روابط خود را با او محکمتر و گسترده‌تر می‌کنند، و گذشته از اینکه خود در سکوت مرگباری فرو رفته‌اند، حتی از شنیدن شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا واهمه داشته و بشدت از آن جلوگیری می‌کنند. فانالله و انا الیه راجعون. وسیعلمُ الذین ظلمُوا ایَّ مُنقلبٌ ینقلبُون.» (صحیفه امام، ج 17، ص8)
- « از نظر استکبار، مسئولین کشورهای اسلامی باید به فرنگ بروند، آنها را به حج چه کار! دست‌نشاندگان آمریکا آتش‌زدن پرچم آمریکا را به حساب آتش زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروی و آمریکا و اسرائیل را به حساب دشمنی با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‌اند.» (صحیفه امام ج21، ص 79)
- «خط این بود که اصلا آمریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی (فراموش) بشود، یک دسته «الله‌اکبر» را کنار می‌گذاشتند، سوت می‌زدند و کف می‌زدند آن هم روز عاشورا، خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.»(صحیفه امام، ج 15، ص25)
- «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‌اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌ایم و صدها چرای دیگر.» (صحیفه امام، ج 21، ص 286)
گفته می‌شود اقدام تحریف‌آمیز و جفاکارانه هاشمی برخی تحلیل‌گران را بر آن داشته تا به تبیین عمیق‌تر و مسبوط‌تر سیره حضرت روح‌الله(ره) بپردازند که معتقد بود «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» و «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

 


مشاور کروبی معتقد است باراک اوباما بدون اینکه امتیازی به روحانی بدهد او را مجبور به بازی در زمین آمریکایی‌ها کرد.
داریوش سجادی مدیر شبکه ماهواره‌ای تعطیل شده هما و از همکاران نشریات اصلاح‌طلب دراین‌باره خاطر نشان کرد: تن دادن دکتر حسن روحانی به مکالمه تلفنی با اوباما را می‌توان نوعی بی‌مبالاتی از جانب رئیس‌جمهور ایران دانست که ناخواسته ایشان را مجبور به بازی خوردن و ایضا بازی کردن در زمین آمریکایی‌ها کرد. تله‌ای که محصولش کامیابی اوباما در قرار دادن خود در میانه «آوردگاه ثلاثی» و احراز موقعیت برتر بمنظور جلوه‌فروشی و تعیین نرخ برای طرفین منازعه است.
وی می‌افزاید: اوباما از طریق «دیپلماسی تلفن» حاذقانه موفق شد بدون هیچ هزینه‌ای و قبل از آنکه تعهد یا امتیازی بدهد زمین بازی را به تعبیر آمریکایی‌ها Triangularization کند و در این ثلاثی از طریق ترساندن محور «ریاض-تل‌آویو» با احتمال نزدیکی‌اش به ایران، وزن و اعتبار سیاسی-اقتصادی خود را بر روی سکوی حراج گذاشته و جلوه‌فروشانه بر کرسی پیشنهادات طرفین نشسته تا امتیازهای طرفین برای پرهیز از نزدیکی به طرف دیگر را چشم انتظاری کند!
مشاور کروبی افزود: تاکید مجدد اوباما بر «همه گزینه‌ها روی میز است» علی‌رغم سخنرانی نرم‌اش در سازمان ملل خطاب به ایران و در فردای مکالمه تلفنی با روحانی و بعد از نشست با نتانیاهو نشان از آن داشت که کاخ‌سفید با انداختن 3 طرف به وحشت و رقابت و طناب‌کشی بمنظور «نگاه داشتن آمریکا در اردوی خود» و یا «کشاندن وی به سوی خود» موفق شده خود را به مثابه «خنیاگری پر طالب» در میانه متقاضیان قرار دهد تا آنگاه ببیند هر کدام تا چه اندازه حاضرند برای تصاحب این «چهل گیس فتانه» خاصه خرجی بیشتر کنند!
هر چند چنین فرآیندی متضمن منافع ملی ایران نیست علی‌رغم این پایوران جمهوری اسلامی اینک می‌توانند از التهابات و هیجانات و احساسات به وجد آمده بخش کثیری از ایرانیان نسبت به رویکرد جدید تیم سیاست خارجی روحانی بهره برده و لااقل آن هیجانات دماگوژیک را مبدل به افکارعمومی کرده و ضمن مدیریت این افکارعمومی آن را به این اعتبار به طرف آمریکایی بفروشند که سجادی در عین حال از روحانی خواست به آمریکایی‌ها یادآوری کند که؛ بی‌وقعی به افکار عمومی ایرانیان بسرعت تبدیل به ضد خود شده و موج نفرت و ضدیت و مبارزه‌طلبی با آمریکا را بار دیگر و با شدت و کثرتی بیشتر در سطح ملی باز تولید کند.

 


ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت به مرز خطر نزدیک می‌شود.
دو هفته پس از آن که رئیس بانک مرکزی در اقدامی عجیب با کاهش قیمت دلار (و افزایش قدرت پول ملی) مخالفت کرد، اکنون سازهای ناهمخوان از سوی برخی دستگاه‌ها در زمینه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها شنیده می‌شود.
به گزارش سایت «فردا» سخنان وزیر اقتصاد در رابطه با حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه، در حالی بیان شد که جعفر قادری عضو کمیسیون بودجه مجلس از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف 3 دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون خبر داده و گفته است. در این جلسه محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرد دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون بودجه برگزار شد و محمدباقر نوبخت در این جلسه با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف 3 دهک از یارانه‌بگیران اعلام مخالفت کرد. نگرانی از سخنان ناهماهنگ تیم اقتصادی دولت، زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم اختلاف نظرها و ناهماهنگی‌ها در دولت‌های گذشته بویژه در دولت احمدی‌نژاد هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.
سرویس اقتصادی «فردا» تصریح می‌کند یکی از مباحث مهمی که همواره در محافل اقتصادی مطرح بوده ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت‌هاست که به استراتژی‌های کلان کشور ضربه زده است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که ناهماهنگی بین اعضای کابینه، منجر به کندی پیشرفت برنامه‌ها شده و با اینکه داشتن تیم اقتصادی قوی، دغدغه بسیاری از دولت‌ها بوده اما گاهی عدم چینش تیمی هماهنگ برای اقتصاد کشور سبب آثار سوء و بروز بحران شده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: البته این ناهماهنگی‌ها تنها به دولت احمدی نژاد خلاصه نشده و دولتهای سازندگی و اصلاحات نیز اختلافات زیادی در تیم اقتصادیشان داشته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به اختلافات مشهور بین مرحوم نوربخش با محمدجواد ایروانی وزیر اقتصادی دولت سازندگی که در نهایت منجر به رفتن نوربخش از بانک مرکزی شد اشاره کرد. این قبیل اختلافات در دولت اصلاحات هم تداوم یافت تا جایی که باز هم مرحوم نوربخش در مقام رئیس کل بانک مرکزی با طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد وقت اصلاحات ناهماهنگ بودند. اما حکایت این ناهماهنگی‌ها در دولت‌های نهم و دهم دور تندتری به خود گرفت و صدور دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متضاد از سوی نهادها و مقام‌های دولتی که کارکردی یک هفته‌ای یا یک ماهه داشتند، سبب سردرگمی فعالان اقتصادی و هرج و مرج اقتصادی شد.
شایان ذکر است پیش از این هم برخی اظهارات وزرای نفت، راه و شهرسازی و... باعث انتقاد کارشناسان اقتصادی شده است.

 


به گزارش تابناک، پروژه سینمایی «لاله» در شرایطی هنوز تا پایان مراحل تولیدش حدود 30 دقیقه فیلمبرداری باقی‌مانده که هزینه بسیار سنگین به دولت تحمیل کرده و ظاهرا قرار نیست پرونده آن برای مدیران تازه به سادگی بسته شود و میلیاردها تومان دیگر باید هزینه شود تا این فیلم سینمایی به پایان برسد.
اخبار جالبی از پروژه‌هایی که در دو سال پایانی حضور جواد شمقدری و همکارانش در سازمان سینمایی کلید زده شد، به گوش نمی‌رسد و ظاهرا مدیران تازه این سازمان با شرایط عجیبی روبرو هستند و چند سال زمان نیاز دارند تا شرایط مجموعه تحت مدیریت‌شان را به حالت طبیعی بازگردانند که بخشی از طبیعی‌سازی شرایط به همین قراردادها بازمی‌گردد.
این پروژه که محصول تصمیم شمقدری بود تاکنون بیش از 5/6 میلیارد تومان بودجه از سازمان سینمایی دریافت کرده و آن‌گونه که قرار بوده، مراحل پس از تولیدش قرار بوده خارج از ایران انجام شود که یکی از مسئولان از عدد 3-2 میلیون یورویی سخن به میان آورده بود که سه میلیون یورو به اضافه شش و نیم میلیارد تومانی که تاکنون پرداخت شده، بیش از هفده میلیارد هم می‌شود.
البته ظاهرا قرار نیست آن دو سه میلیون یورو مابقی هزینه شود و مدیران سینمایی جدید برای آنکه این ترکمنچای بودجه سال 92 سینمای ایران را نیز صاحب نشود، خواستار طی مراحل پس از تولید در داخل ایران شده‌اند اما با این حال پایان پروژه‌ای که حدود سی دقیقه از آن باقی مانده و اتفاقا سی دقیقه داخل پیست و پرهزینه آن باقی مانده، بعید است حتی با هشت میلیارد تمام شود و احتمالا هزینه‌های کلان این پروژه به همین سادگی تمامی ندارد.
یادآور می‌شود سوژه اصلی این فیلم اولین بار از سوی شبکه دولتی انگلیس کلید زده شد و سپس حلقه انحرافی به کپی‌برداری از آن پرداخت.

 


اخضر ابراهيمي ميانجي سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه در مصاحبه با شبکه پنج تلويزيون فرانسه گفت: ايران بايد در مذاکرات ژنو 2 شرکت کند.
اخضر ابراهيمي که در گفتگوي مشترک شبکه پنج تلويزيون فرانسه، راديو بين المللي فرانسه و روزنامه لوموند شرکت کرده بود، درباره حضور ايران در کنفرانس ژنو دو گفت: دبير کل سازمان ملل و دبير کل اتحاديه عرب هميشه گفته‌اند ايران و عربستان سعودي که هر دو در کنفرانس ژنو يک غيبت داشتند بايد در ژنو دو حضور داشته باشند. به نظر مي‌رسد وجهه جديد ايران و اتفاقاتي که در نيويورک افتاد مثبت باشد. من در نيويورک با رئيس جمهور روحاني و جواد ظريف وزير خارجه اين کشور ديدار کردم. آن‌ها مايلند در مذاکرات شرکت کنند. آن‌ها هيچ پيش شرطي براي شرکت ندارند اما مي‌گويند اگر شرکت نکنيم هم چندان مهم نيست.
مجري تلويزيون فرانسه پرسيد ايران جديد به رياست جمهوري روحاني ممکن است نقشي به عنوان ميانجي در مناقشه سوريه ايفا کند؟ آيا اين اتفاق ممکن است در ازاي کاهش مجازاتهاي غرب عليه ايران بيفتد؟
اخضر ابراهيمي گفت اين‌‌ها خارج از کنفرانس ژنو است. همه آن‌هايي که به ژنو مي‌آيند با هدف حمايت از مذاکره بين طرف‌هاي درگير در سوريه مي‌آيند. اميدواريم ايران، عربستان سعودي؛ ترکيه، آمريکا و فرانسه اين نقش را ايفا کنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرنگار لوموند پرسيد آيا از ايران دعوت مي‌کنيد به ژنو بيايد؟
اخضر ابراهيمي گفت؛ من مسئول دعوتنامه‌‌ها نيستم. ما به توافق رسيديم. دبير کل سازمان ملل گفته است از نظر وي ايران بايد در ژنو حضور يابد اما تصميم نهايي را آمريکا و روسيه خواهند گرفت. بايد اين مسئله طي روزهاي آينده واضح‌تر شود. دبير کل سازمان ملل فهرست مدعوين را دريافت خواهد کرد.
خبرنگار راديو بين المللي فرانسه پرسيد آيا عربستان به ژنو دو دعوت مي‌شود؟
اخضر ابراهيمي؛ گفت اگر ايران دعوت شود، عربستان هم دعوت مي‌شود.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم همکارمان آقای واحد ظفری بلاسی در غم از دست دادن پدر بزرگوارش به سوگ نشسته است ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10