(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 17مهر 1392 - شماره 20612

تظاهرات ضد حکومتی مردم بحرین در همبستگی با زندانیان سیاسی
یورش یهودیان افراطی و نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی
چهار سوی پنج قاره
یک روز پس از قتل عام مردم مصر
آل سعود : در کنار نظامیان حاکم ایستاده‌ایم
آزادی چند روستا و هلاکت 60 تروریست نتیجه عملیات ارتش در 2 شهر سوریه
در اعتراض به عملیات سری پنتاگون
صدها نفر در لیبی پرچم آمریکا را آتش زدند
هشدار مالکی نسبت به وقوع جنگ داخلی همزمان با موج تازه بمب‌گذاری‌ها در عراق
در هشتمین روز از تعطیلی دولت فدرال
کاخ سفید سناریوی کنگره را برای آینده آمریکا خطرناک خواند
آزمایش نخستین موشک دفاعی ترکیه
تجمع اعتراضی مردم ژاپن علیه رزمایش واشنگتن، توکیو و سئول
به اتهام فساد مالی
وزیر دفاع سابق یونان به 8 سال زندان محکوم شد
   


مردم بحرین بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه رژیم آل‌خلیفه شعار دادند.
مردم از همه قشرها در ستره بحرین با برگزاری تظاهرات ضد رژیم سرکوب معترضان و دموکراسی‌خواهان را محکوم کردند.
این ششمین روز متوالی است که مردم برای اصلاحات و پایان یافتن حکومت خاندان آل‌خلیفه تظاهرات می‌کنند. در چندین روستا نیز تظاهرات مشابهی در همبستگی با زندانیان سیاسی برگزار شد.
تظاهرکنندگان احکام ناعادلانه صادر شده برای شماری از مخالفان را محکوم کردند.
بحرین از دو هزار و یازده که قیام مردم این کشور شروع شده است، شاهد سرکوب شدید مخالفان بوده است.

 


منابع خبری از یورش صهیونیست‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المیادین، همزمان با فراخوان گروهی از صهیونیست‌های افراطی برای یورش گسترده به مسجدالاقصی، دیروز گروهی از آنها به همراه نظامیان و نیز زنانی در یونیفورم ارتش اسرائیل به این مسجد یورش بردند.یورش به مسجدالاقصی در پی فراخوان یهودیان افراطی صورت گرفت فلسطینی‌ها بارها از جامعه جهانی خواسته‌اند از حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی جلوگیری کنند.شهرک‌نشینان صهیونیست نیز با یورش به مسجد روستای بیت اکسا در شمال غرب قدس اشغالی، شعارهایی نژادپرستانه و اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) بر روی دیوارهای این مسجد نوشتند.

 


تظاهرات علیه اردوغان
کردهای شهر «سیررک» واقع در جنوب شرق ترکیه در اعتراض به اصلاحات اعلام شده از سوی دولت «رجب طیب اردوغان» تظاهرات کردند. این تظاهرات به درگیری معترضان و پلیس انجامید. کردها این اصلاحات را ناکافی می‌دانند.
سفارت فلسطین در پاکستان
وزارت خارجه پاکستان یک میلیون دلار برای دایر کردن سفارت فلسطین در اسلام‌آباد اختصاص داد. طبق بیانیه دولت پاکستان، وزیر خارجه این کشور این مبلغ را به «ولید ابوعلی» سفیر فلسطین در پاکستان اعطاء کرده است.
آزادی زندانی سیاسی در میانمار
دولت میانمار که قول داده بود تا پایان سال جاری میلادی (10 دی) همه زندانیان سیاسی را آزاد کند، دیروز 56 نفر از آنها را آزاد کرد. «تین سین» رئیس‌جمهور میانمار در سال 2011 متعهد به اجرای اصلاحات سیاسی شد.
رئیس‌جمهور جدید اتیوپی
پارلمان اتیوپی «مولانو تیشومی» را برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهور این کشور منصوب کرد. هرچند وی به طور رسمی رئیس دولت است، اما «هیلماریام دسالگن» نخست‌وزیر اتیوپی قدرت واقعی را در دست دارد.
گرامیداشت چاوز
هزاران ونزوئلایی برای گرامیداشت «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات در سالروز آخرین پیروزی چاوز در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا برگزار شد.
توافقنامه پرماجرا
خبرگزاری فرانسه از احتمال فروپاشی توافقنامه امنیتی افغانستان و آمریکا خبر داد. آمریکا برای امضای توافقنامه عجله دارد، ولی «حامد کرزای» رئیس‌جمهوری افغانستان هرگونه شتابزدگی در امضای آن را رد کرده است. واشنگتن از طریق این توافقنامه در پی پایگاه‌های دایمی‌است، ولی مردم افغانستان با این خواسته آمریکا مخالف هستند.

 


پادشاه عربستان یک روز پس از کشته و زخمی شدن حدود 300 نفر از اخوانی‌ها به دست ارتش مصر تصریح کرد در کنار دولت موقت مصر می‌ایستد.
به گزارش روزنامه «الریاض» عربستان، «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور دولت موقت مصر در دیدار با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود»، پادشاه عربستان در جده از «حمایت‌های پادشاه عربستان از مصر و کمک‌های اقتصادی ریاض به قاهره» قدردانی کرد.
پادشاه عربستان نیز در این دیدار با فتنه‌گر خواندن اخوان‌المسلمین و طرفداران این حزب به «منصور» اطمینان داد در قبال تحولات این کشور از وی حمایت می‌کند.
«واس»، خبرگزاری رسمی عربستان نیز دراین‌باره نوشت، ملک عبدالله همچنین تأکید کرد در مقابل کسانی که «خواستار خدشه وارد کردن به امور داخلی مصر هستند» ایستادگی خواهد کرد.
منصور که به همراه «نبیل فهمی» وزیرخارجه مصر و هیئتی از مشاورانش به عربستان سفر کرده با «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان نیز دیدار کرد که در این دیدار روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف و شرایط مصری‌ها در عربستان مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته «احمد مسلمانی» مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور مصر «منصور» و هیئت همراهش روز گذشته برای دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن وارد این کشور شدند.
اعلام حمایت تمام قد پادشاه عربستان از حاکمان نظامی مصر درست یک روز پس از اینکه نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش این کشور در عرض چند ساعت 52 نفر از معترضان را کشته و 271 نفر دیگر را زخمی کردند، صورت می‌گیرد. شدت این خشونت‌ها به حدی بود که خبرگزاری فرانسه آن را شدیدترین سرکوب پس از حادثه میدان رابعه العدویه عنوان کرد. نیروهای امنیتی مصر در این روز بیش از 500 نفر را هم زندانی کردند. این خشونت‌ها سرانجام صدای «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد را هم درآورد طوری که وی روز گذشته مجبور شد این اقدام را محکوم کند. به گزارش خبرگزاری فارس در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی بان‌کی‌مون صادر شده آمده است: دبیرکل سازمان ملل اقدامات خشونت‌آمیز چند روز اخیر در مصر را محکوم کرد و از خانواده‌های قربانیان خواست خویشتنداری کنند.
بان‌کی‌مون در این بیانیه بر لزوم وجود تظاهرات مسالمت‌آمیز، احترام به آزادی تجمع، پایبندی به عدم خشونت، جامعه چند حزبی، احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زندانیان و حاکمیت قانون به عنوان پایه و اساس صلح و دموکراسی در مصر تاکید کرد.
همچنین وی حملات روز دوشنبه را که نهادهای نظامی و نظامیان را هدف قرار داده و به کشته و زخمی شدن چند تن از آنها انجامید، محکوم کرد.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: ما از اقدامات خشونت‌آمیز جاری در مصر و استفاده نیروهای امنیتی از مهمات جنگی علیه تظاهرکنندگان بسیار نگرانیم و از این نیروها می‌خواهیم که روش مناسب و مسالمت‌آمیزی در تعامل با تظاهرکنندگان در پیش بگیرند.
وی تاکید کرد: تنها راه پایان دادن به خشونت در مصر در پیش گرفتن مذاکرات سیاسی فراگیری است که به تمام مصری‌ها اجازه دهد در تعیین آینده کشورشان سهم داشته باشند. وی تاکید کرد که کشورش از مردم مصر در رسیدن به این هدف حمایت خواهد کرد.
خبر دیگر اینکه، به رغم سرکوب خونین اعتراض‌ها، طرفداران اخوان‌المسلمین طی دو روز گذشته نیز به تظاهرات خود ادامه دادند. شبکه خبری الجزیره در‌این‌باره نوشت: تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی،روی کار آمدن «نظام کودتاچی» را محکوم کرده و خواهان بازگشت مشروعیت و آزادی بازداشت‌شدگان شدند.
دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین در دانشگاه «بنی سویف» و «اسکندریه» نیز تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی علیه سرکوب تظاهرکنندگان تاکید کردند تا زمان سرنگونی نظام کنونی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.
دانشجویان مصری در دانشگاه‌های «عین شمش»، «فیوم»، «شش اکتبر» و «زقازیق» نیز با برگزاری تظاهراتی در محکومیت کودتای نظامی راهپیمایی گسترده‌ای برگزار کردند.
در همین راستا، «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» خواهان ادامه تظاهرات ضددولتی طی روزهای آینده به ویژه در روز جمعه شد.
حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین نیز در بیانیه‌ای خواهان برپایی تظاهرات در روز جمعه (پس فردا) در میدان التحریر شد.
حزب مذکور با بیان اینکه میدان التحریر «متعلق به تمام مصری‌ها است» اعلام کرد: هیچ‌کس مانع از تظاهرات ما در میدان التحریر نخواهد شد، حال آنکه این اقدامات هر چقدر هم که می‌خواهد قربانی داشته باشد.
یک منبع در پزشکی قانونی مصر روز گذشته فاش کرد اجساد 41 نفر از قربانیان خشونت‌های مراسم ششم اکتبر (یکشنبه) به پزشکی قانونی تحویل داده شده که روی جسد 39 نفراز آنها آثار اصابت گلوله‌های جنگی به چشم می‌خورد! حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان) با محکوم کردن دولت موقت مصر به قتل عام مردم خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شده است!
حذف رسمی اخوان‌المسلمین
ازلیست احزاب مصر
دولت مصر نام جماعت اخوان‌المسلمین را رسما"از لیست احزاب این کشورحذف کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کابینه مصر دیروزبا صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام جماعت اخوان‌المسلمین از لیست احزاب و جمعیت‌های وزارت همبستگی اجتماعی حذف شد.
دراین بیانیه آمده است: به دلیل تمایل دولت برای حاکمیت قانون و تضمین اجرای احکام قضایی و اجرایی شدن حکم صادره از سوی دادگاه امور ضرب الاجل به شماره 2315 در تاریخ 23 سپتامبر 2013، وزیر همبستگی اجتماعی از سوی کمیته‌ای که به موجب قطعنامه 2 اکتبر 2013 کابینه تشکیل شده بود، برای حذف نام جمعیت اخوان المسلمین از لیست احزاب این وزارتخانه مامور شد.
این بیانیه همچنین تأکید کرده است که تمامی مایملک جماعت اخوان المسلمین مصادره شده و این کمیته تصمیم گرفت که کمیته‌های فرعی از نمایندگان طرف‌های مربوطه به منظور تکمیل اجرای این حکم تشکیل شود.

 


ارتش سوریه با پیشروی گسترده در حومه شهرهای دمشق و حلب، دست کم 60 تروریست را کشت و بیش از 11 روستا را آزاد کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتش سوریه با شدت بخشیدن به حملات خود علیه مراکز استقرار شورشیان در حومه شهر حلب، موفق شد 11 روستا را از کنترل تروریست‌های تکفیری خارج کند. در این عملیات بزرگ، ده‌ها تروریست‌ به هلاکت رسیدند و تجهیزات نظامی آنها نابود شد.
نیروهای دولتی در هنگام پاکسازی روستاها از وجود تروریست‌ها، ده‌ها بسته انفجاری نیز از آنها کشف کردند.
نیروهای ارتش عملیات مشابهی را نیز در منطقه «غوطه شرقی» واقع در حومه دمشق انجام دادند؛ در این عملیات 60 تروریست مسلح به دست نیروهای دولتی سوریه کشته شدند و 10 تروریست نیز به اسارت نیروهای دولتی درآمدند. در این عملیات همچنین بیش از هشت خودروی مجهز به تیربار سنگین منهدم شد.
ارتش علاوه بر عملیات فوق، در «درعا» و «زملکا» نیز دست به پیشروی زد. اوضاع میدانی نبرد کاملاً به نفع ارتش بود و طی این دو عملیات ده‌ها مرکز تجمع دشمن هدف حمله قرار گرفته و منهدم شدند.
در همین حال، تروریست‌های تکفیری شهر دمشق را بار دیگر هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند.
این حملات 11 کشته و هشت مجروح در میان غیرنظامیان برجای گذاشت و آسیب‌های فراوانی نیز به ساختمان‌ها و اموال عمومی وارد آورد.
نشست ژنو-2
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «احمد حربا» رئيس ائتلاف مخالفان سوریه طی کنفرانسی در اسلامبول اعلام کرد: ما حضور در نشست ژنو-2 را می‌پذیریم در صورتی که کشورهای عربی و اسلامی به ویژه عربستان، ترکیه، قطر، امارات و اردن موفقیت این نشست را تضمین کنند.
هر چند ژنو-2 قرار است اواخر نوامبر (اوایل آذر) برگزار شود، ولی «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، برگزاری آن در چنین زمانی را بعید دانست. اما «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل تلاش می‌کند که نشست فوق در موعد مقرر خود برگزار شود.
در همین حال، واشنگتن اعلام کرد ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد:‌«رابرت فورد» سفیر آمریکا در سوریه با اعلام این خبر، در مورد علت به رسمیت نشناختن ائتلاف مخالفان گفت که این اقدام مانعی بر سر راه برگزاری نشست ژنو-2 ایجاد می‌کند. وی به شبه‌نظامیان ارتش آزاد وعده کمک داد، اما در مورد افزایش نفوذ «امارت اسلامی عراق و شام» (داعش) ابراز نگرانی کرد.
سایر رویدادها
* روزنامه انگلیسی «فایننشیال تایمز» نوشت، عربستان توافق آمریکا و روسیه در ارتباط با سلاح‌های شیمیایی سوریه را مغایر منافع خود می‌داند.
* دبیر کل سازمان ملل گفت، بازرسان شیمیایی این سازمان در سوریه با خطرات بی‌سابقه‌ای مواجه هستند.
* وزیر دفاع فرانسه در ریاض گفت، فرانسه از شورشیان سوری حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
* ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه گفت، همکاری دمشق در نابودسازی تسلیحات شیمیایی شفاف و کارآمد است.
* حمدبن صباحی، دبیر کل حزب ملی‌گرای مصر اردوغان را عامل جنگ داخلی سوریه دانست.

 


صدها شهروند لیبیایی با برگزاری تظاهرات در شهر «بنغازی» عملیات سری پنتاگون در خاک لیبی را محکوم کرده و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز صدها شهروند لیبیایی در اعتراض به عملیات سری اخیر آمریکا در خاک لیبی تظاهرات کردند. در این تظاهرات، معترضان خشمگین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. تظاهرکنندگان همچنین، دولت طرابلس را دست نشانده آمریکا خواندند. آنها اظهار بی‌اطلاعی دولت درباره این عملیات را رد و اعلام کردند که دولت طرابلس با آمریکا در این عملیات همدست بوده است.
تفنگداران آمریکایی طی یک عملیات سری در طرابلس که شنبه گذشته انجام شد، «نزیه الرفیعی» معروف به «ابوانس اللیبی» را ربودند. مقامات کاخ سفید مدعی شدند که ابوانس در حملات 1998 القاعده به سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا دست داشته است. این در حالی است که همسر ابوانس گفت که وی در سال 1996 با القاعده قطع رابطه کرده است. ابوانس فارغ‌التحصیل رشته مهندسی رایانه از دانشگاه طرابلس است.
به گفته همسر ابوانس، در حالی که وی پس از نماز صبح در حال بازگشت از مسجد بود، توسط افراد نقاب‌پوش ربوده شد.
واکنش مقامات آمریکایی به این اقدام غیرقانونی جالب توجه است؛‌ «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا گفت که این حمله طبق قوانین آمریکا (نه قوانین بین‌الملل) صورت گرفته است و واشنگتن از کسی دستور نمی‌گیرد!
احضار سفیر
وزارت خارجه لیبی در واکنش به اعتراض مردم این کشور، «دیبورا جونز» سفیر آمریکا در طرابلس را فراخواند و از وی درباره ربودن ابوانس توضیح خواست. براساس بیانیه وزارت خارجه، وزیر دادگستری لیبی نیز این مسئله را تحت بررسی دارد.

 


همزمان با وقوع موج جدید انفجارها در بغداد، فلوجه و بابل که 73 شهید و بیش از 100 مجروح برجای گذاشت، «نوری مالکی» نسبت به وقوع جنگ داخلی در عراق هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک سلسله انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در بغداد، فلوجه و بابل در مجموع جان 73 عراقی را گرفت و حدود 110 مجروح برجای گذاشت. بر اساس گزارش نیویورک تایمز،‌ شبکه القاعده مسئولیت این انفجارها که دوشنبه رخ داد، را برعهده گرفت.
شمار انفجارهای بغداد پنج مورد گزارش شده است.
عفو بین‌الملل این حملات را محکوم کرد و آن را جنایت جنگی دانست.
دیروز نیز حدود 200 فرد مسلح منطقه «جرف الصخر» در جنوب بغداد را مورد یورش قرار دادند. منابع عراقی در ارتباط با جزئیات این حمله و پیامد آن گزارشی ندادند.
هشدار مالکی
در پی حملات خونین دوشنبه و روزهای قبل از آن، نخست‌وزیر عراق گفت، عراق در معرض توطئه‌ای بزرگ و جنگ داخلی قرار دارد. مالکی گفت: عراق در معرض توطئه بزرگ با هدف فتنه‌انگیزی قرار دارد؛ این فتنه‌انگیزی در حالی رنگ قومی و طایفه‌ای دارد که ملت عراق جامعه‌ای یکپارچه است.
مالکی هشدار داد: سوریه صحنه جنگی داخلی است و برخی تلاش می‌کنند با دامن زدن به فتنه در عراق، جنگ داخلی سوریه را به عراق سرایت دهند.
مالکی و دیگر مقامات عراقی نیز قبلا بارها نسبت به انتقال بحران از سوریه به عراق هشدار داده بودند. اما با توجه به سلسله انفجارهایی که «امارت اسلامی عراق و شام» (داعش) در اربیل و سایر شهرهای عراق انجام داده،‌ انتقال بحران از سوریه به عراق چند هفته‌ای است که عملا آغاز شده است.
از سوی دیگر دبیر کل کنگره ملی عراق و نماینده ائتلاف ملی در مجلس این کشور نیز درباره وقوع کودتای نظامی در عراق ،با توجه به ادامه ناامنی ها در این کشور هشدارداد.
"احمد چلبی" اعلام کرد در صورتی که شکست امنیتی کنونی در عراق ادامه یابد وقوع کودتای نظامی در این کشور که همه ساکنان منطقه الخضرا را سرنگون می کند، بعید نیست.
وی همچنین تشکیل کمیته های مردمی برای کمک به تامین امنیت مناطق را خواستارشد و آن را ضروری دانست. تنها در یک هفته اول ماه اکتبر جاری بیش از200 تن در شهرهای مختلف عراق بر اثر حملات تروریستی کشته شدند.

 


9 روز از تعطیلی دولت فدرال آمریکا گذشت و رهبران جمهوریخواه و دموکرات این کشور همچنان بر مواضع «خود» تاکید می‌کنند.
پس از اظهارات روز یکشنبه «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» مبنی بر اینکه «در بین نمایندگان مجلس نمایندگان اراده‌ای برای تصویب بودجه فدرال آن هم بدون پیش‌شرط وجود ندارد»، روز دوشنبه نوبت به مقامات کاخ سفید و دموکرات‌ها رسید که بر مواضع خود تاکید مجدد کنند.
آن طور که خبرگزاری فرانسه نوشته، مقامات بلندپایه دولت آمریکا روز دوشنبه تهدید کردند جمهوریخواهان راهی جز افزایش سقف بدهی‌ها ندارند و باید تا هفدهم اکتبر (25 مهر) این اقدام را انجام دهند. کاخ سفید همچنین هشدار داد بی‌توجهی کنگره به خواسته دولت و ادامه تعطیلی دولت فدرال که صدها هزار کارمند را خانه‌نشین کرده، «سناریوی وحشتناکی» است که سال‌ها بر اعتبار، جایگاه و دموکراسی آمریکا آسیب خواهد زد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «جن اسپرینگ»، مدیر شورای اقتصادی ملی آمریکا در واکنش به بحران سیاسی- اقتصادی این کشور، نسبت به سرسختی رئيس مجلس نمایندگان ابراز ناراحتی کرد و گفت «جان بینر» بحث سقف بدهی‌ها را به «گروگان» گرفته است.
«اسپرلینگ» گفت: رئیس‌جمهور تصریح کرده است که دوران تهدید کوتاهی در پرداخت بدهی باید تمام شود. اگر ما اجازه دهیم که این فرآیند عادی شود آسیب زیادی به دموکراسی ما، اقتصاد ما و اعتبار آمریکا وارد خواهد شد. عدم پرداخت بدهی غیرقابل تصور است.
اوباما از مذاکره با بینر بر سر مسئله افزایش سقف بدهی خودداری می‌کند و می‌گوید که این وظیفه کنگره است که صورت حساب‌هایی را که قانون‌گذاران بالا می‌آورند، پرداخت کند. اگر دولت آمریکا تا تاریخ 17 اکتبر نتواند اعتبار دریافت وام خود را افزایش دهد باید خود را آماده یک ورشکستگی تمام عیار کند.
باراک اوباما نیز روز دوشنبه برای چندمین بار در طول یک هفته گذشته از کنگره این کشور خواست برای پایان دادن به تعطیلی دولت، نسبت به لایحه بودجه رای‌گیری کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، رئيس جمهور آمریکا طی بازدید از آژانس مدیریت بحران فدرال، با اشاره به فقدان خدمت رسانی دولت به علت تعطیلی، بر لزوم پایان هر چه زودتر این وضعیت تاکید کرد.
اوباما گفت آرای لازم برای تصویب لایحه بودجه در کنگره وجود دارد و آنها «همین حالا» باید دست به کار شوند.
یادآور می‌شود، به دلیل اختلافات جمهوریخواهان و دولت دموکرات آمریکا بر سر تصویب لایحه بودجه، از اول اکتبر دولت اوباما رسماً تعطیل شده و 800 هزار نفر از پرسنل دولتی اجباراً به مرخصی بدون حقوق رفته‌اند. اوباما خواستار افزایش سقف بدهی و بسته شدن بودجه از سوی کنگره است اما کنگره می‌گوید حاضر به افزایش بدهی‌های دولت نیست و بودجه باید ریاضتی بسته شود. این اختلافات باعث شده دولت فدرال پولی برای اداره امور نداشته باشد. این وضع روزانه چیزی بالغ بر 300 میلیون دلار برای اقتصاد آمریکا آب می‌خورد.
در همین رابطه روز دوشنبه سایت «آرمی تایمز» طی گزارشی از تعطیل شدن اداره امور «کهنه سربازان آمریکا»‌به دلیل تعطیلی دولت فدرال و خانه‌نشین شدن 7000 نفر از پرسنل این اداره دولتی خبر داد.
به نوشته این پایگاه خبری اداره امور کهنه سربازان آمریکایی از صبح روز سه‌شنبه در آمریکا تعطیل شده و هیچ کس دیگر جوابگوی تلفن کهنه سربازان نیست و این تعطیلی تا زمانی که این اداره دوباره توسط دولت تامین بودجه شود، ادامه خواهد داشت.
«ویکتوریا دیلون» سخنگوی اداره امور کهنه سربازان در این باره می‌گوید تمام دسترسی‌های عمومی به تاسیسات و دفاتر منطقه‌ای اداره امور و مزایای کهنه سربازان به حالت تعلیق درمی‌آید.
براساس این خبر، دسترسی به آن دسته از کارمندان داوطلب از سازمان‌های کهنه سربازان نیز که در دفاتر منطقه‌ای مشغول تشکیل پرونده بودند نیز به دنبال این تعطیلی، محدود خواهد شد.

 


سازمان صنایع دفاع ترکیه ازآزمایش نخستین موشک دفاعی این کشور خبرداد.
به گزارش العالم ، سازمان صنایع دفاع ترکیه اعلام کرد که نخستین موشک دفاعی این کشوررا در چارچوب طرح "حصار-آ" با موفقیت آزمایش کرده است.
این سازمان افزود: این موشک در چارچوب طرح حصار-آ به منظور تامین نیاز ترکیه به موشک‌های دفاعی ارتفاع پایین ساخته شده است.
برپایه اعلام تلویزیون
"تی.آر.تی" ترکیه، شرکت های "آسلسان" و "راکت سان" در ساخت سامانه های پرتاب و کنترل این موشک نقش اساسی داشتند و بسیاری از شرکت های صنعتی ترکیه نیز در اجرای طرح حصار - آ همکاری کرده اند.
ترکیه مدعی شده است موشک مذکور از سال1396 (2017 میلادی) به صورت انبوه تولید و در اختیار ارتش ترکیه قرار گیرد.
ترکیه در حالی مدعی ساخت چنین موشکی شده است که پیش از این نیز ادعای تولید بسیاری از تسلیحات نظامی را داشت اما پس از رونمایی از هر یک از این تسلیحات، مونتاژ بودن آنها مشخص شد. این کشور بسیاری از تسلیحات ساخت کره جنوبی، آمریکا و ایتالیا را در خاک خود مونتاژ می کند.

 


صدها نفر از مردم ژاپن در اعتراض به رزمایش مشترک واشنگتن،توکیو و سئول اعتراض کردند.
به گزارش ایرنا، نیروی دریایی آمریکا رزمایش مشترکی را با نیروی دریایی ژاپن و کره‌جنوبی در منطقه شیگا در غرب ژاپن روز پنجشنبه (فردا) آغاز می‌کند. قرار بود این رزمایش روز سه‌شنبه آغاز شود ولی شرایط جوی آن را به تعویق انداخت.
مطبوعات ژاپن گزارش دادند، بیش از یک هزار نفر در منطقه‌ای نزدیک به محل رزمایش دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از خاک ژاپن شدند.
ناو هواپیمابر آمریکا در این رزمایش حضور دارد.
به گزارش منابع خبری ژاپن، یکی از اهداف رزمایش رفع برخی از مشکلات منطقه اوکیناوا که پایگاه نظامی آمریکا آنجا قرار دارد است اما به جزییات اشاره‌ای نشده است.
معترضان می‌گویند که مردم در اوکیناوا و مناطق اطراف آن به دلیل حضور نیروهای آمریکایی امنیت ندارند. پروازهای نظامی آمریکا نیز امنیت هوایی را به خطر انداخته و هر از گاه حوادث خطرناکی رخ می‌دهد.
خبر دیگر اینکه همزمان با‌ آغاز رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی، نیروهای مسلح کره شمالی به حال آماده‌باش درآمده‌اند.
برپایه آخرین اخباررسیده، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد آمریکا مانور نظامی با ژاپن را به دلیل بن بست مالی در این کشور لغو کرده است.
رویتردراین باره گزارش دادکه لغو این مانور تنها چند روز پس از توافق آمریکا و ژاپن برای مدرن‌سازی ائتلاف نظامی مشترک که برای اولین بار طی 16 سال گذشته با هدف رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای کره شمالی، تروریسم بین‌المللی، حملات سایبری و دیگر تهدیدهای قرن بیست و یکم صورت گرفته، رخ داده است.
قرار بود ارتش آمریکا و نیروهای ژاپنی از 23 مهر تا 6 آبان ( 15 اکتبر تا 28 این ماه) مانوری را در شمال شرق ژاپن با حضور 400 تن از نیروهای نظامی آمریکا و 600 نیروی ژاپنی برگزار کنند.
وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد: طرف آمریکایی به دلیل عدم توافق با کنگره بر سر مسائل مالی و تعطیلی دولت آمریکا از اول اکتبر، لغو این مانور را خواستار شده است.

 


دادگاهی در یونان یکی از مهمترین سیاستمداران این کشور طی یک دهه اخیر را به دلیل پولشویی و فرار از پرداخت مالیات به 8 سال زندان محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر «آکیس تسوهاتزوپولوس» وزیر دفاع پیشین یونان و شماری از خویشاوندان وی به جمع‌آوری 55 میلیون یورو ثروت غیرقانونی متهم شدند. بر این اساس دادگاهی در آتن این سیاستمدار صاحب نفوذ یونانی را به اتهام پولشویی و فرار از پرداخت مالیات محاکمه کرد.
این در حالی است که حکم دادگاه مبنی بر گناهکار بودن وی و 16 نفر از خویشاوندان و نزدیکان وی ظرف روزهای آینده به اجرا گذاشته خواهد شد. وزیر دفاع پیشین یونان متهم است به هنگام خرید زیردریایی‌های نظامی از آلمان و نیز سیستم دفاع موشکی از روسیه میلیون‌ها یورو به جیب زده است.
گفتنی است همسر این وزیر 74 ساله، همسر سابق وی که اهل آلمان است و دختر وی از جمله دیگر متهمان این پرونده هستند. به گفته منابع آگاه این افراد مجموعا به 20 سال زندان محکوم شده‌اند.
یونان اکنون به دلیل طرح‌های ریاضتی صندوق بین‌المللی پول دچار بحران‌های اقتصادی شدیدی است و مردم روزانه با حضور در خیابان‌ها به سیاست ریاضتی دولت حاکم اعتراض می‌کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10