(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 17مهر 1392 - شماره 20612

کوتاه اقتصادی
وزارت ارتباطات اعلام کرد
بررسی رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارج از وزارت ارتباطات
عمر فرسودگی خودرو از 25 سال به 20 سال کاهش یافت
پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: ناآرامی‌های اقتصادی آمریکا ممکن است بر همه دنیا تاثیرگذار باشد
تصویب 80 میلیون دلار طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری خارجی
رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن:واحدهای تولید بتن استاندارد را رعایت نمی‌کنند
معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد
جابه‌جایی 162 میلیون‌مسافر در تابستان امسال
از امروز آغاز می‌شود
نشست کمیته اجرایی کشورهای صادرکننده گاز در قطر
سخنگوی ستاد تنظیم بازار: قیمت شیر آزاد نشده است
سکه‌های بهار آزادی با بسته‌بندی جدید توزیع می‌شود
یک مقام مسئول دخانیات:تولید سیگار داخلی با رویکرد صادرات افزایش می‌یابد
   


* معاون اداری و مالی سازمان تامین‌اجتماعی از پرداخت مطالبات تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی در سراسر کشور تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد. علی روح‌بخش با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: مبلغ 105 میلیارد تومان از سوی سازمان تامین اجتماعی بابت تسویه مطالبات به مراکز بستری پرداخت شده است.
* مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سرعت رسیدگی به شکایات استاندارد افزایش یافته و سلامت اداری در این سازمان با توجه به دستورالعمل‌ها در سطح بالایی قرار دارد.اصغر صالح‌زاده افزود: عملکرد این سازمان طی سال‌های گذشته نشان از رشد و تعالی در مسیر اهداف آن داشته است.وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت: این بهبودها100 درصد کافی است، هنوز با نقطه هدفی که مشتریان را بطور کامل راضی نگه دارد فاصله داریم و باید تلاش بیشتری برای رضایت مشتریان در نظر گرفته شود.
*‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی ولی‌الله افخمی‌راد را به عنوان رئیس‌ جدید سازمان توسعه تجارت منصوب کرد. وی چندی پیش نیز با حکم نعمت‌زاده به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و همچنین عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب شده بود.
افخمی‌راد جایگزین حمید صافدل شد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3311، 3390 الی 3399، 5513، 5514، 5517، 5570 الی 5579، 3961، 3695، 6510، 6511، 6519، 6559 و 6514 الی 6517 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* مسلم بیات رئیس استاندارد استان تهران اعلام کرد: در جریان بازرسی از سطح بازار تهران پس از بررسی محصولات حدود 1600 کلاف صدمتری سیم و کابل غیراستاندارد با برندهای مختلف کشف کردند. وی افزود: برخی‌ از برندهای کشف شده سیم و کابل که همگی به جعل نشان استاندارد پرداخته‌اند، شامل نوین خراسان، رعد خراسان، ‌آرین کابل خراسان، هادی نورخراسان، آرین خراسان، افشار خراسان، الماس خراسان، برق الکتریک خراسان و بند تخت خراسان هستند.
این مقام مسئول در امر استاندارد در پایان، با تاکید بر اینکه پس از شناسایی خاطیان به مراجع قضایی برای رسیدگی و برخورد جدی معرفی می‌شوند به مصرف‌کنندگان توصیه کرد: برای پیش‌گیری از بروز حوادث جبران‌ناپذیر و آتش‌سوزی، از ایمنی و رعایت استانداردهای ملزوم اینگونه کالاها اطمینان حاصل کنند.

 


روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی در کارگروهی خارج از این وزارتخانه در حال بررسی است.
در این اطلاعیه که دیروز منتشر شد، آمده است: پیرو اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاریها و سایتهای خبری به نقل از دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه فیس‌بوک رفع فیلتر نمی شود، به اطلاع می‌رساند، دکتر واعظی در حاشیه مراسم ختم پدر رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه علی‌رغم صحبت شما بر رفع فیلتر فیس‌بوک ولی تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده، ایشان اظهار داشته‌اند من تاکنون چنین حرفی نزده‌ام.
به گزارش مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینگونه موضوعات در کارگروهی خارج از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی است که به محض دریافت نتایج بررسی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده به طور رسمی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 


میزان جدید پرداخت عوارض و اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای تک سوخته بنزین‌‌سوز یا نفت گازسوز با موافقت دولت تعیین شد.
هیئت وزیران بنا به پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و به استناد اصل یکصدوسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، میزان جدید پرداخت عوارض و اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای تک سوخته بنزین‌سوز یا نفت گازسوز را تصویب کرد.
براین اساس، سن فرسودگی خودروهای سواری شخصی، سواری دولتی، تاکسی (سواری و ون)، مینی‌بوس و میدی‌بوس، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون و کشنده، وانت، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری تا آخر برنامه پنجم توسعه به 20 سال کاهش می‌یابد.
در مصوبه‌های پیشین دولت برای سواری شخصی 25سال، سواری دولتی 15سال، تاکسی(سواری و ون) 10 سال، مینی‌بوس و میدی‌بوس 15سال، اتوبوس درون شهری 10 سال و برون شهری 15سال، کامیون و کشنده 25سال، وانت 15سال، موتورسیکلت 10سال و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری 25سال تعیین شده بود.
همچنین هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش یا واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی ممنوع است و این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می‌شوند.
براساس این مصوبه، کمک بلاعوض به خودروهای مختلف شامل؛ تاکسی 50میلیون ریال، وانت (یک تن و پایین‌تر) 20میلیون ریال، مینی‌بوس 80میلیون ریال، اتوبوس 300میلیون‌ریال، کامیونت (2تا 5/3تن) 40میلیون ریال، کامیونت (5/3 تا 6تن) 50میلیون ریال، کامیون سبک (6تا 10تن) 100میلیون ریال، کامیون متوسط (10 تا 26تن) 200 میلیون ریال، کامیون سنگین (26تن و بالاتر) 280میلیون ریال و کامیون کشنده 280میلیون ریال تعیین شده است. براساس این مصوبه، میزان تسهیلات برای خودروهایی که تا پایان سال 1392 و 1393 به سن فرسودگی می‌رسند، 25میلیون ریال تعیین شده است.
در مصوبه قبلی دولت میزان تسهیلات برای خودروهایی که تا پایان سال 1391، 1392 و 1393 به سن فرسودگی می‌رسند، 15میلیون ریال تعیین شده بود.
براین اساس، سقف تعداد مراکز اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و نحوه پراکنش آنها در سطح کشور با رعایت اسناد بالادستی و میزان تقاضا توسط کارگروهی با مسئولیت رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و مرکب از معاونان ذی‌ربط وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و مجوزهای مربوط توسط ستاد یاد شده صادر می‌شود. دبیرخانه کارگروه در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مستقر است.

 


در بیانیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا، اقیانوسیه (اپک) اعلام شد: رشد اقتصادی دنیا و تجارت جهانی رو به کاهش است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز 21 کشور عضو اپک در بیانیه خود اعلام کردند رشد جهانی بسیار ضعیف است، خطرات همچنان بالا است، تجارت جهانی در حال کاهش است و چشم‌انداز اقتصادی برآورد می‌کند که رشد اقتصادی جهان احتمالا کندتر شده و کمتر از آنچه مد نظر است متعادل خواهد بود.
در این بیانیه آمده است: ما سیاست‌های کلان اقتصادی محتاط و معتبر را برای اطمینان از تاثیر مشترک قوی بر رشد و حفظ ثبات مالی و اقتصادی و نیز با هدف ممانعت از کاهش بیش از حد تجارت جهانی اجرا می‌کنیم.
در همین حال در حاشیه اجلاس سران اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که طی دو روز در جزیره بالی اندونزی برگزار شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تعطیلی دولت فدرال آمریکا و بحران مالی این کشور اشاره کرد و مدعی شد ناآرامی‌های اقتصادی آمریکا ممکن است بر همه دنیا تاثیرگذار باشد.
وی خاطرنشان کرد: اجلاس سران آسیا و اقیانوسیه در طول برگزاری نشست خود عمدا به مساله بحران اقتصادی آمریکا ورود نکرد و آن را مورد توجه قرار نداد.
نماینده آمریکا نیز در این نشست دیدگاهش را در مورد تحول در وضعیت اقتصاد کشورش مطرح کرد و بدون این که به بحران بودجه‌ای آمریکا اشاره‌ای داشته باشد درباره وضعیت رشد اقتصادی جهان سخن گفت.
گفتنی است باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل بحران اقتصادی این کشور نتوانست در اجلاس اپک شرکت کند.
غیبت اوباما باعث شد تا رقبای قدیمی آمریکا با استفاده از فرصت پیش آمده در اندونزی به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی خویش باشند.
به طور مثال: پوتین در اجلاس آپک گفته که روسیه برای افزایش مبادلات تجاری خود با چین از رکورد فعلی 5/87 میلیارد دلار به حداقل 100 میلیارد دلار آمادگی دارد.

 


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب 80 میلیون دلار طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داد.
بهروز علیشیری در حاشیه جلسه هیأت سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: در این جلسه 4 طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش معادل 80 میلیون دلار به همراه سایر موارد مرتبط به طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی، مورد تصویب قرار گرفت.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از جمله طرح‌های مصوب در این هیأت، سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید شمش بیلت فولاد کم‌آلیاژی، طرح احداث برج بزرگ تجاری- مسکونی، طرح تولید شمش فولاد، طرح احداث هتل و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید دستگاههای نان صنعتی و آردسازی می‌باشد.
براین اساس در این جلسه مصوبات دیگر در خصوص اصلاح و تمدید مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی نیز به تصویب هیأت سرمایه‌گذاری خارجی رسید. پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح‌های مذکور باعث افزایش اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت محصولات داخلی، انتقال فناوری به کشور و ارتقاء صادرات شود.
لازم به ذکر است اعضای هیأت سرمایه‌گذاری خارجی شامل معاون وزیر امور خارجه، معاون معاونت راهبردی رئیس جمهور،‌ معاون بانک مرکزی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و تعاون می‌باشند و حسب مورد از دستگاههای ذیربط برای نشست در هیأت برای رسیدگی به طرح‌های بخشی دعوت به عمل می‌آید.

 


وزیر راه و شهرسازی از واگذاری تدریجی واحدهای مسکن مهر خبر داد وگفت: وظیفه هر وزارتخانه‌ای در پروژه مسکن مهر به عهده خودش است و قرار نبوده وزارت راه و شهرسازی همه کارها را انجام دهد.
عباس آخوندی در حاشیه یازدهمین همایش روز بتن در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح‌ واحدهای مسکونی مهر به مرور زمان اظهار کرد: واحدهای مسکن مهر به تدریج در حال تکمیل شدن هستند و واگذار می‌شوند.
وی درباره اینکه برخی پروژه‌ها از استحکام کافی و بتن مناسب برخوردار نیستند، گفت: برخی پروژه‌ها بررسی شدند اما نمی‌توان گفت کلیه واحدهای مسکن مهر مشکل دارند.
آخوندی با اشاره به عمر مفید ساختمان و استفاده از مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها افزود: عمر مفید ساختمان‌ها به مقررات ملی شهرسازی برمی‌گردد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در مواردی که شهرسازی عدول می‌کند و ساختمان‌های دو - سه سال ساخت تخریب و به جای آن ساختمان‌های با طبقات بیشتر ساخته می‌شوند به کیفیت ساخت و ساز مربوط نیست بلکه باید احیای اقتصادی شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در استفاده از ملات خشک در ساختمان‌سازی که هزینه‌بر است و دورریز زیادی دارد باید دقت شود.
آخوندی افزود: باید بتوانیم در سطح منطقه در تولید سیمان و بتن رقابت ایجاد کنیم و این رقابت باید هم در بخش راه و هم در بخش مسکن ایجاد شود.
وی تاکید کرد: روکش‌های بتنی می‌توانند جایگزین آسفالت‌های موجود شوند، به طوری که در ساختمان‌ها ابتدا با آموزش به عموم به تدریج مورد استفاده قرار گیرند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مردم عادی در ساختمان‌سازی خود از ملات خشک استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر کارخانه‌های سیمان می‌توانند ملات‌های خشک و آماده را برای ساختمان سازی مقاوم تهیه کنند زیرا استفاده از این مصالح نیازمند آموزش بیشتر است چرا که پاکیزگی محیط زیست و افزایش راندمان ساخت و ساز را دربر دارد.
آخوندی با بیان این‌که باید از محصولات بتنی بیش از پیش از استفاده شود، گفت: حتی در ابینه و ساخت و سازها باید از این محصولات و سیمان با مواد افزودنی استفاده بیشتری شود.
آخوندی تاکید کرد: میزان سیمان تولیدی در کشور را می‌توانیم دو برابر کنیم و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در حال رسیدن به میزان تولید بتن در برنامه 1404 است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رسیدن به افق چشم‌انداز 20 ساله، به 80 درصد مقاومت میانگین بتنی که در ایران مصرف می‌شود اشاره و اظهار کرد: باید سهم استفاده از بتن افزایش یابد و انواع محصولات بتنی نیز بیشتر شوند.
وی افزود: می‌توانیم با استفاده از سیمان و مواد افزودنی، کاربردهای مختلفی از بتن‌ها برای ساخت و ساز داشته باشیم چرا که بیشتر کشورهای پیشرفته از این روش در ساخت و سازها استفاده می‌کنند.
تولید بتن غیراستاندارد با آرم استاندارد
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه اغلب واحدهایی که با نشان استاندارد، بتن با بیان تولید می‌کنند، استاندارد را رعایت نمی‌کنند، گفت: باید تا سال 1404 مقاومت بتن در کشور به 50 مگاپاسکال برسد.
محمد شکرچی‌زاده نیز در یازدهمین همایش روز بتن با بیان اینکه براساس آمار سازمان استاندارد 75 درصد از واحدهای تولید بتن نشان استاندارد دارند، گفت: اما بیشتر این واحدها استاندارد را در تولیدات خود رعایت نمی‌کنند.
وی افزود: بین 30 تا 35 درصد از سیمان کشور در تولید بتن با کیفیت و استاندارد استفاده می‌شود و بر حدود 70 درصد از سازه‌های بتن نظارتی نمی‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه تدوین آیین‌نامه‌های استاندارد بتن کارهای خوبی انجام گرفته بیان کرد: اما در زمینه بتن باید اقدامات بیشتری انجام شود و بخش بتن در مرکز هم این ماموریت را دارد که به خصوص در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بتن فعالیت بیشتری داشته باشد.
شکرچی‌زاده با انتقاد از اینکه بتن آماده در ساختمان‌های شخصی بکار می‌رود که نظارت چندانی هم بر آن نمی‌شود، گفت: در مواردی احتمال فروریختن ساختمان‌های شهری وجود دارد که زنگ خطری برای شهرها به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر مصرف افزودنی‌های شیمیایی در تولید بتن است، گفت: بیش از 90 درصد از بتن‌ها در دنیا افزودنی دارند اما در کشور ما این رقم کمتر از 5 درصد است بنابراین نمی‌توانیم از ظرفیت واقعی بتن استفاده کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد بتن‌های مورد مصرف در سازه‌های مختلف مقاومت 25 تا 30درصدی دارند، افزود: بتن 1404 از برنامه‌هایی است که مرکز تحقیقات پیگیر آن است باید مقاومت بتن را در آن سال به 50 مگاپاسکال برسانیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا 5 سال دیگر به 40 مگاپاسکال برسانیم. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا 200 مگاپاسکال مقاومت بتن است، گفت: بنابراین رقم 50 عدد بالایی نیست و عملی خواهد بود.

 


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تابستان امسال افزون بر 162 میلیون و 31 هزار نفر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در سراسر کشور جابه‌جا شدند.
شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه تعداد کل مسافران جابه‌جا شده با ناوگان عمومی جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 3 درصد افزایش یافته افزود: از مجموع مسافران جابه‌جا شده تعداد 89 میلیون و 381 هزار نفر (معادل 55 درصد) با اتوبوس،‌52 میلیون و 385 هزار نفر (معادل 32 درصد) با مینی‌بوس و تعداد 20 میلیون و 264 هزار نفر (معادل 12/5 درصد) با ناوگان سواری کرایه جابه‌جا شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی سپس اظهار داشت: تعداد کل سرویس انجام شده طی مدت مذکور در سطح کشور بالغ بر 10 میلیون و 753 هزار سرویس بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان 4/3 درصد افزایش داشته است.
افندی‌زاده متوسط جابه‌جایی روزانه مسافر را در تابستان امسال یک میلیون و 742 هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد کل مسافران جابه‌جا شده در بخش درون‌استانی 90 میلیون و 588 هزار نفر معادل 55/9 درصد و در بخش برون استانی 71 میلیون و 443 هزار نفر معادل 44/1 درصد بوده است. وی در ادامه با اشاره به افزایش 8 درصدی ثبت تردد خودروها در جاده‌های کشور اظهار داشت: سامانه‌های ترافیک شمار برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در تعطیلات تابستان امسال تردد افزون بر 663 میلیون و 86 هزار وسیله نقلیه را ثبت کردند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان 8 درصد افزایش یافته است.
وی از تماس 621 هزار نفر از مردم با سامانه اطلاع‌رسانی ترافیک راه‌ها در این ایام خبر داد و افزود: سامانه گویای 141 که اطلاعات ترافیکی جاده‌ها را در اختیار مسافران جاده‌ای قرار می‌دهد در تابستان به ویژه در روزهای پایانی شهریور ماه بیشترین میزان تماس را داشت و بالغ بر 621 هزار و 310 نفر از هموطنان با این سامانه تماس گرفته و از وضع ترافیکی راه‌ها آگاهی پیدا کردند.

 


هفدهمین نشست کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز در مقر این مجمع در دوحه قطر برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز مقر دائمی این مجمع در دوحه، پایتخت قطر، 9 اکتبر (17 مهر) میزبان نمایندگان کشورهای عضو در هفدهمین نشست کمیته اجرایی این مجمع خواهد بود.
لئونید بوخانوفسکی، دبیرکل این مجمع پیشتر درباره هفدهمین نشست کمیته اجرایی گفته بود: مسائل مختلفی در رابطه با این مجمع و توسعه آن، تمرکز روی نخستین مراحل انجام تدارکات مربوط به پانزدهمین نشست وزیران که سوم نوامبر (12 آبان) در تهران برگزار می‌شود و بررسی موضوع تعیین دبیرکل جدید در این نشست بررسی می‌شود.
بوخانوفسکی همچنین درباره نشست وزارتی در تهران گفت: در این نشست ارائه گزارش‌های مدیریتی برای بررسی از سوی وزیران این سازمان، تصویب بودجه و برنامه سال آینده و ارائه گزارش‌هایی در مورد بازار گاز و برای تعیین دبیرکل جدید نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.وی همچنین با ابراز امیدواری درباره اجماع وزیران کشورهای عضو درباره انتخاب دبیرکل جدید این مجمع در نشست تهران، درباره شرایط بازار گاز و قیمت‌های آن گفت: بازار گاز دینامیک و پویاست و شاهد تغییرات بسیاری در بازار این سوخت پاک هستیم.
پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز سوم نوامبر آینده (12 آبان) در تهران برگزار می‌شود.
اعضای مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.
13 کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می‌روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

 


سخنگوی ستاد تنظیم بازار از جزئیات تغییرات قیمتی انواع کالاهای اساسی خبر داد و گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی روی میز سازمان حمایت است.
علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به این سؤال که آیا قیمت شیر آزاد شده است گفت: قیمت شیر آزاد نشده و بحث آزاد شدن آن اصلاً مطرح نیست چرا که نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها براساس ارز مصوب بودجه تعیین می‌شود و چون این بودجه مصوب مجلس است دولت فقط مجری مصوبات است.
وی افزود: نهاده‌های دامی از اول تیر ماه با ارز مبادله‌ای توزیع شدند، این به معنای آزاد شدن قیمت شیر نیست و هیچ‌گونه تغییر قیمتی هم در خصوص شیر در دستور کار وجود ندارد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: قیمت محصول‌های وابسته به نهاده ها تابع ضوابط قیمت‌گذاری در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
وی در خصوص قیمت شکر گفت: شکر از ابتدای سال جاری با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود و در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ایران هر کیلوگرم شکر را به قیمت 1900 تومان و براساس ارز مصوبه بودجه توزیع می‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کارخانجات لبنیات به دنبال افزایش قیمت هستند؟ گفت:‌در حال حاضر کارخانجات لبنیات خواستار افزایش قیمت هستند. و تقاضای افزایش قیمت آنها روی میز سازمان حمایت در حال بررسی است و باید مستندات قانونی در این خصوص ارائه شود.
پورکاوه در خصوص قیمت‌گذاری روغن گفت: هیچ افزایش قیمتی برای روغن در دستور کار نیست، بخش خصوصی روغن خام را با ارز مصوب بودجه وارد کشور می‌کند و ذخایر روغن خام برای بیش از یک سال دیگر پاسخگو است.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت میانگین 6 هزار و 500 تومان در کشور عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم تخم‌مرغ نیز باید به قیمت 4 هزار تومان در کل کشور عرضه شود و ممکن است در برخی از نقاط با 5 درصد بالاتر و پایین‌تر نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، چرا که این قیمت‌ها میانگین کشوری است.
دلایل افزایش قیمت مرغ
در حالی قیمت مرغ طی چند روز گذشته با افزایش 500 تومان در هر کیلو به 6900 تومان رسیده است که دلایل آن را باید در عدم تامین نهاده، افزایش قیمت و تعلل دولتمردان در اعمال به موقع سیاست‌ها جست‌وجو کرد.
قیمت مرغ طی چند روز گذشته در بازار تهران با 500 تومان افزایش در هر کیلوگرم به 6900 تومان رسیده است.
به گزارش فارس، قیمت مرغ در سایر استان‌های کشور به غیر از خوزستان نیز سیر افزایشی داشته است.
بر اساس این گزارش: قیمت هر کیلوگرم مرغ در استان آذربایجان‌شرقی میانگین 6750 تومان، آذربایجان غربی 6975 تومان، مازندران 6890 تومان، اصفهان 7100 تومان، یزد 6670 تومان، همدان 6900 تومان، سمنان 6900 تومان، قزوین 7000 تومان، اردبیل 6750 تومان، ایلام 6675 تومان، خوزستان 6625 تومان، قم 7000 تومان، فارس 6520 تومان و خراسان جنوبی 7145 تومان بوده است.
قیمت مرغ در استان خراسان‌جنوبی حتی به 7420 تومان نیز رسیده است.
در هفته‌های اخیر محموله‌های کشتی حامل خوراک طیور در بنادر کشور لنگر انداخته بود اما به دلیل عدم تخصیص ارز آزاد نمی‌شد و همین مسئله موجب کمبود خوراک و افزایش قیمت در بازار شد.
افزایش قیمت نهاده ادامه داشت تا چند رو گذشته دولت اعلام کرد، دیگر ارز 1226 نیز که پیش از این برای واردات نهاده‌های دام و طیور تخصیص می‌یافت به جای آن ارز 2477 داده می‌شود.
این خبر نیز تنش دیگری را به بازار اضافه کرد، به طوری که قیمت سویا اکنون به 1900 تا 2000 تومان و ذرت به کیلویی 1000 تا 1100 تومان افزایش یافت که پیش از اعلام این خبر به ترتیب 1800 و 950 تومان بود.
در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار نیز که قرار بود برای قیمت‌های جدید نهاده‌ها و مرغ تصمیم‌گیری شود، تاکید شد بانک مرکزی ارز برای واردات نهاده‌ سریع‌تر تخصیص و توزیع نهاده‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

 


رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از توزیع سکه‌های بهار آزادی با بسته‌بندی جدید در آینده نزدیک خبر داد.
مجید صنیعی با اشاره به این که سکه‌هایی با بسته‌بندی جدید زمینیت و بلیستری به زودی و در پی هماهنگی با بانک مرکزی و در یک مناسبت خاص بدون تاریخ ضرب در بازار توزیع و در اختیار عموم قرار می‌گیرد گفت: ابعاد بسته‌بندی سکه‌های جدید 74 در 44 میلی‌متر در قطع کارت‌های بانکی است و کلیه عملیات بسته‌بندی این سکه‌ها در داخل کشور انجام شده است.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به این که کار را ابتدا با توزیع سکه‌های ربع بهار آزادی شروع می‌کنیم گفت: پس از رونمایی تعداد انبوه از این سکه‌ها با بسته‌بندی جدید در اختیار اداره نشر اسکناس و بانک کارگشایش قرار می‌گیرد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بسته‌بندی‌های جدید باعث بروز تفاوت قیمت در بازار نمی‌شود؟ گفت: هر کاری که انجام دهیم بحث طرح قدیم و جدید مطرح خواهد بود بنابراین نمی‌شود به صرف مطرح شدن این مسائل اقدام به توزیع سکه با بسته‌بندی جدید نکنیم.
وی با اشاره به مصوبه مربوط به سال جاری مبنی بر این که تمام مشخصات سکه‌های گرمی برای سکه‌های ربع، نیم و تمام، 5/2 و 5 بهار آزادی ساده خواهد بود گفت: طبق قانون پولی و بانکی انتشار سکه و اسکناس در خدمت بانک مرکزی است در غیر این صورت سکه‌ها جعلی خواهند بود.
صنیعی با اشاره به تجربه موفق سکه‌های گرمی افزود: برخی صرافان در مواجهه با مردم سکه‌هایی را که به عنوان سکه‌های بانکی فروخته‌اند به عنوان سکه‌ بانکی قبول نمی‌کنند اما با توجه به توزیع سکه‌های گرمی با بسته‌بندی‌های یکسان در مورد این سکه‌ها چنین مشکلی ایجاد نشد.
وی با اشاره به این که سکه‌هایی با بسته‌بندی‌های جدید ظرف سه سال جای خود را در بازار باز خواهند کرد گفت: سکه‌های غیربانکی توسط بانک مرکزی ضرب نشده و مسلما عیارشان با سکه‌های ضرب شده توسط بانک مرکزی یکسان نیست.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در ادامه از احتمال ضرب سکه‌های کمتر از یک گرمی (6/0 یا نیم گرمی) توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: کار تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.
صنیعی در ادامه با اشاره به این که سکه‌های غیراصلی (تقلبی) در بازار وجود دارد خاطرنشان کرد: حراج بانک کارگشایی با بسته‌بندی جدید صورت می‌گیرد و پس از توزیع بسته‌بندی‌های جدید و توزیع فله‌ای سکه متوقف می‌شود.
وی با بیان این که به میزان سفارش اداره نشر اسکناس سکه ضرب می‌کنیم، گفت: 9 میلیون سکه پیش فروش شده و به تمام تعهدات در این زمینه عمل کرده‌ایم.
به گفته وی هزینه بسته‌بندی سکه طلا زیر هزار تومان خواهد بود.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در ادامه با اشاره به این که طی سه سال گذشته 700 میلیون قطعه سکه تحویل بانک‌ها شده است، گفت: سرانه سکه کشور حدود 40 قطعه است و باید به 200 قطعه برسد که فاصله زیادی با این هدف داریم و پیش‌بینی می‌کنیم طی سال 93 و 94 سرانه سکه در کشور به بیش از صد قطعه برسد.
به گفته او، سرانه سکه در دنیا 250 الی 600 قطعه است.

 


رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد: ظرفیت توان تولید با رویکرد راهبردی «صادرات محور» افزایش می‌یابد.
شمس‌الدین نیک‌منش در دیدار با شماری از فعالان تولید و توزیع کالاهای دخانی بر ضرورت افزایش تولیدات سیگار تاکید کرد و افزود: به منظور مبارزه با قاچاق و از سویی ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال که موضوع اشتغالزایی از سیاست‌های دولت اعتدال و امید و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تولیدات کالای دخانی به‌ویژه سیگار باید با رویکرد «صادرات محور» افزایش یابد و خوشبختانه کشور‌های مقصد و هدف نیز شناسایی شدند.
وی افزود: روند واردات سیگار به منظور تامین مصرف را مثبت تلقی نمی‌کنیم چرا که می‌تواند به بنیان‌‌های صنعت دخانیات کشور صدمه بزند، از این رو تلاش کردیم با ایجاد بسترهای مناسب، ضمن واردات، بر میزان تولیدات داخلی بیافزائیم و خوشبختانه واحد‌‌های تولیدی انواع سیگار، افزایش تولیدات خود را برنامه‌ریزی کردند.
به گفته وی، کیفیت مناسب انواع کالاهای دخانی ایرانی مورد پسند برخی کشورهای منطقه قرار گرفته‌‌اند و از این رو صادرات به بازارهای مصرف خارجی در برنامه‌های هدفمند تمامی واحدهای تولیدی سیگار کشور قرار دارد.
وی تصریح کرد خط چهار تولید سیگار به‌زودی فعال و بر توان داخلی تولید کالاهای دخانی کشور افزوده می‌شود.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ادامه اظهارات خود، انجام برنامه‌های فرهنگی با رویکرد کاهش مصرف مواد دخانی را مورد توجه قرار داد و افزود: بسته‌های فرهنگی متنوعی در راستای ایجاد عدم تمایل و نیز کاهش تمایل به سیگار وارد مرحله اجرایی خواهند شد.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، مسئله مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی را موضوعی دائمی دانست و افزود: هر چند فعالیت‌های چندجانبه‌ای را در حوزه مبارزه با قاچاق مواد دخانی شاهد هستیم و آمار کشفیات، موید این نکته است، اما استانداردسازی تولیدات داخلی کالای دخانی و نظارت مستمر بر شبکه توزیع نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی و ملی، برنامه‌های مدون برای انجام این ماموریت ذاتی، تدوین و در حال اجرا دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10