(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 17مهر 1392 - شماره 20612

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آنگونه که هست ببینیم(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
پرتقال(گفت و شنود)
روحانی در همایش ملی نخبگان جوان:بخش‌های خصوصی و دولتی زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند
واکنش وزارت خارجه به استقبال مشروط آمریکا برای حضور در نشست ژنو2 شرطی نمی‌پذیریم
مایکل‌مان: زمان رسیدن به نتایج ملموس در مذاکرات ژنو رسیده است
وزیر خارجه وفاداری به ولایت رابه اوباما و کری ترجیح داد(خبر ویژه)
یار امام قابل احترام‌تر است یا خود امام؟!(خبر ویژه)
خدا می‌داند نوری‌زاده چند نفر مثل من را لو داده است!(خبر ویژه)
نیویورک تایمز: ساده‌لوحی است که خیال کنیم ایران در موضع ضعف است(خبر ویژه)
اسرائیل: تنها دشمن قوی مادر میان اعراب، حزب‌الله است(خبر ویژه)
 


«روندسازی در منطقه حساس خاورمیانه و بخش بزرگ دیگری از جهان برخلاف نظر ما دارد پیش می‌رود و ما باید آن را تغییر دهیم. ما از برنامه هسته‌ای ایران نگرانی نداریم چرا که گداخت هسته‌ای که مرحله‌ای بالاتر از غنی‌سازی است را در اختیار اسرائیل قرار داده‌ایم.»
این بخشی از گزارشی است که شورای روابط خارجی آمریکا در 15 ژوئیه 2013- 24 تیر 1392- به سنای آمریکا ذیل عنوان «گزارش متعاقب 90 روزه بند H قطعنامه 1737» ارائه کرده و پرده از بسیاری از حقایق برمی‌دارد. آنچه در این سند غیررسمی آمده است نشان می‌دهد که برخلاف آنچه در تبلیغات می‌آید، توانایی هسته‌ای- چه صلح‌آمیز باشد و چه نباشد- سبب نگرانی آمریکایی‌ها نشده بلکه بحث از توانایی هسته‌ای ایران و خطرناک نمایاندن آن از یک سو برای سرپوش گذاشتن به مشکل واقعی آمریکایی‌ها و از سوی دیگر برای کشاندن ایران به بازی در میدان دیگر که چندان با منافع ملی آن سازگار نیست، صورت می‌گیرد. مشکل اصلی همانگونه که در این گزارش آمده است موفقیت و توانایی ایران در روندسازی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است کما اینکه آن زمان که آمریکایی‌ها ناچار به پذیرش شکست در معادله نظامی- امنیتی سوریه شدند، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «بگذرید قرار است ما یک اتفاق بزرگ را در مجمع عمومی شکل بدهیم پس از آن، بدون نیاز به جنگ در سوریه،‌حزب‌الله و ایران را متوقف می‌کنیم. ما نشانه‌هایی از ایران دیده‌ایم که می‌گویند ایران آماده است که متوقف شود.»
روندسازی در منطقه و سطح بین‌المللی بر مبنای فروپاشی منظم مورد قبول آمریکا استوار است به عبارتی دیگر در این منطقه آمریکا با یک رقیب مواجه نیست،‌آنگونه که در زمان اتحاد جماهیر شوروی اینگونه بود،‌در اینجا آمریکا با یک «جایگزین» (Alternative) مواجه می‌باشد. به این آمار توجه کنید. براساس اعلام رسمی چند مؤسسه نظرسنجی آمریکا- از جمله گزارش پیو- در دوران جنگ سرد، تنفر از آمریکا در جهان که از تبلیغات کمونیستی و توسط رژیم‌های بلوک شرق تولید می‌شد، 25 درصد بود در حالی که بعد از انقلاب اسلامی ایران و در دهه‌های 1980 تا 2010 میانگین میزان تنفر از آمریکا در جهان به 80 درصد و در کشورهای خاورمیانه به 88 درصد رسیده است این به آن معناست که اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی حداکثر یک رقیب معمولی بود در حالی که ایران با این میزان تولید نفرت از آمریکا قطعاً یک دشمن جدی برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آید. مذاکرات ایران و آمریکا از این منظر اهمیت استراتژیک دارد چرا که اگر در نهایت به نفع ایران رقم بخورد آمریکایی‌ها باید بطور رسمی بپذیرند که دوران اقتدار آنان در بخش وسیعی از جهان به پایان رسیده است و اگر به نفع آمریکا تمام شود، بار بسیار سنگینی- یعنی نفرت در افکار عمومی با ضریب بالا و میانگین 80 درصد- از دوش مقامات و سیستم این کشور برداشته می‌شود و آمریکا می‌تواند با کمک آن قدرت رو به فروپاشی خود را بازسازی نماید.
براین اساس در گزارش شورای روابط خارجی ذیل بند H قطعنامه ضد ایرانی 1737 درباره موضوعات زیادی بحث شده و بحث هسته‌ای ایران تنها جزء کوچکی از آن بوده است. در این گزارش می‌گوید ایران در حال افزایش توانایی‌های موشکی خود است،‌ به تقویت حزب‌الله می‌پردازد، با قاطعیت از اسد حمایت می‌کند،‌ سیاست ستیزه‌گرایانه خود را با روند صلح اعراب و اسرائیل ادامه می‌دهد، باعث نگرانی شدید عربستان شده، ‌موقعیت خود در عراق را با همکاری دولت نوری مالکی ارتقاء بخشیده است، در یمن به حمایت از جمعیت‌های انقلابی می‌پردازد، در بحرین از حقوق شیعیان دفاع می‌کند، خواستار تضعیف موقعیت غرب در افغانستان و پاکستان است و...
می‌توانیم با قاطعیت بگوئیم مذاکرات ایران و 5+1 چه به نفع ایران و چه به ضرر ایران فیصله پیدا کند تغییری در اعمال فشارهای غرب به ایران پدید نمی‌آورد و البته این درست است که پرونده هسته‌ای، سنگ محک جمهوری اسلامی است اگر ایران در این پرونده از حقوق خود عقب‌نشینی کند و به خیال اعتمادسازی روی بخشی از حقوق ملت خود خط بکشد، غرب را مطمئن می‌کند که با فشار می‌تواند به نتیجه مطلوب خود برسد با این وصف نحوه مواجهه تیم مذاکره کننده ایرانی نه فقط سرنوشت برنامه هسته‌ای مان را بلکه سرنوشت بسیاری از موضوعات اساسی و حساس مرتبط با ایران را مشخص می‌کند. تیم مذاکره کننده روی خط استقلال با حریف مواجه شده که اگر سقوط کند استقلال کشور را مخدوش گردانیده است. همانگونه که کری می‌گوید عقب‌نشینی ایران برای غرب آنقدر حلاوت دارد که هزار تلخی نظیرعقب‌نشینی از حمله نظامی به سوریه را جبران می‌نماید.
دقیقاً از همین منظر همه تحلیل‌گران در سطوح داخلی و بین‌المللی چه آن‌هایی که با روحانی و مواضع او موافق بوده‌اند و چه با او و مواضعش مخالف بوده‌اند گفته‌اند اجلاس شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل، «مجمع ایران» بود چرا که موضوع نحوه مواجهه ایران و آمریکا با یکدیگر مهمترین موضوع جهان به حساب می‌آید. مجمع عمومی سازمان ملل در این اجلاس یک هماوردگاه بود، هماوردی که دو طرف در عین این که از کمک به بهبود شرایط فی‌مابین حرف می‌زدند در عین حال ملاحظات خاص خود را هم داشتند اما تردیدی نیست که در این میان، باراک اوباما چه در قالب نطق، چه در قالب تلفن و چه در قالب مصاحبه تلویزیونی تلاش کرد تا بهبود شرایط را موکول به تامین مواردی از سوی ایران نماید. طرف ایرانی پاسخ این شرط‌گذاری‌ها را -البته در ایران- داد و گفت که در صورت تامین شدن شرایط برابر حاضر است وارد مذاکره شود.
در این میان واقعیت‌هایی وجود دارند که متاسفانه واژگونه معرفی می‌شوند. واقعیت این است که از سال 2000 به این طرف و بخصوص از 2005 به این طرف، قدرت جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف به شکوفایی رسیده و درخت ایران تنومند شده است. ایران جنگ آمریکا- عراق را به نفع خود به پایان رساند. ایران دشمن منطقه‌ای خود را در جنگ 33 روزه زمین‌گیر کرد و متحد خود- حزب‌الله- را به یک قدرت اقلیمی - منطقه‌ای- تبدیل نمود. ایران پرونده فلسطین را از چنگ سازشکاران و دربار سلاطین عرب درآورد و به دست مجاهدان فلسطینی داد. شکل‌گیری ده‌ها گردان فلسطینی و دستیابی فلسطینی‌ها به انواع موشک‌ها بخشی از اقداماتی بود که ایران برای تقویت متحدان خود انجام داد. ایران در جریان انقلاب‌های اخیر عربی موفق شد ارتباط گسترده‌ای با طیف‌های مختلف اجتماعی و سیاسی کشورهای عربی برقرار نماید و متحدان خود را به سمت به دست گرفتن ابتکار عمل سوق دهد. اینکه امروز بعد از چند هزار سال بار دیگر ایران در سواحل مدیترانه حضور دارد موضوع کوچک و کمی نیست. آمریکایی‌ها می‌دانند آن قدرتی که به سواحل مدیترانه رسیده، به سواحل جنوبی شبه‌جزیره عربستان و دریای سرخ هم به آسانی می‌رسد و این به آن معناست که روند کنونی تغییرات در منطقه نه تنها به هیچ وجه با منافع غرب انطباق ندارد بلکه در تعارض بنیادین با آن نیز هست.
واقعیت دیگر این است که تحریم‌ها اگر چه فشارهایی را پدید آورده و محدودیت‌هایی را سبب شده‌اند اما به هیچ وجه نتوانسته‌اند زندگی را در ایران فلج کنند و حال آن که دشمن با هدف اعلام شده فلج کردن ایران، تحریم‌ها را کلید زده است. در باب تحریم‌ها و واقعیات آن حرف‌های مهم دیگری هم هست. همه می‌دانند که موفقیت سیاست تحریم اقتصادی تا حد بسیار زیادی بستگی به آن دارد که در دوره‌ای کوتاه- حداکثر یک ساله- به نتیجه برسد. واقعیت این است که آمریکا از سال 90 به سمت تشدید تحریم‌ها رفته و امروز دو سال و نیم از آن می‌گذرد این در حالی است که هیچ خبری از بحران و یا شرایط منتهی به بحران در ایران مشاهده نمی‌شود اما متاسفانه عده‌ای هنوز در فضای انتخاباتی از تحریم و آثار شکننده آن حرف می‌زنند و در واقع به دشمن کد می‌هند که برای رسیدن به موفقیت به فشار بیشتر و تحریم‌های جدید نیاز است. مگر غیر از این است که صهیونیست‌ها، رژیم‌های وابسته‌ای نظیر عربستان، منافقین و طیفی از اصلاح‌طلبان آشکارا از لزوم تداوم و تشدید تحریم‌ها حرف می‌زنند.
واقعیت دیگر این است که تحریم‌ها فرو پاشیده‌اند و ایران توانسته است کالاهای موردنظر خود را صادر کند و کالاهای موردنیاز خود را وارد نماید. همین امروز اتحادیه اروپا و شرکت‌های بزرگی نظیر «توتال» از آمادگی برای عقد قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری حرف می‌زنند و این‌ها نشان می‌دهد که نسبت قطعی میان تداوم تحریم‌ها در صورت تداوم ایستادگی وجود ندارد. آمریکا البته در آنجا که مشکل دارد؛ قادر به حل چیزی نیست. آمریکا هرگز نمی‌تواند با مذاکرات به اصطلاح هسته‌ای ایران را در منطقه مهار کند و نفوذ آن را از بین ببرد چرا که این پرونده‌ها دیگر پرونده‌های دیپلماتیک نیستند و آمریکا با چند عنصر دیپلماتیک سر و کار ندارد. مخاطب و محور پرونده‌های دیگر ملت‌هایی هستند که به میدان آمده‌اند تا شرایط را به نفع خود و به زیان غرب خاتمه دهند. غرب تحولات منطقه‌ای ظرف وزارت خارجه و میدان بازی دیپلماسی سیاسی نیست کما اینکه این تحولات و این میدان بازی توسط دستگاه‌های رسمی پدید نیامده‌اند. در این میدان چند عنصر به یکدیگر عجین شده‌اند، غلیان دین‌خواهی و امواج آمریکاستیزی مهمترین عناصر این میدان هستند و از این رو تحولات نه از منظر ژنو، و نیویورک و... بلکه از منظر قیام‌های مردمی بررسی می‌شوند. آینده همین تجربه که در متن آن انقلاب اسلامی پدید آمد را تکرار می‌کند.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* مردم ستمدیده و زجر کشیده از دست آمریکا در ایران در مراسم روز 13 آبان امسال در جلو لانه جاسوسی با فریادهای بلند مرگ بر آمریکا جواب افرادی را که درصدد حذف شعار ملی هستند خواهند داد.
نوری
* به آقای هاشمی رفسنجانی عرض می‌کنیم امروز برای غیر سیاسی‌ترین فرد ایرانی روشن است که موافقت حضرت امام خمینی باحذف شعار مرگ بر آمریکا وصله ناچسبی است که با هیچ توجیه و چسبی به سیره حضرت امام نمی‌چسبد. در کشور ما آزادی وجود دارد. آیا بهتر نیست که ایشان دیدگاه خویش را از زبان خود بیان کند در ضمن این دنیا به هر حال سپری خواهد شد ولی در روز قیامت همه باید جوابگوی اعمال و سخنان خویش باشیم.
6858---0919 و محمودی
* حضرت امام برای روزهای بعد از خودشان پیش‌بینی داشتند و در زمان حیات خویش فرمودند هر کس سخن و یا مطلبی را به ایشان نسبت داد یا باید دستخط و یا صوت ایشان را داشته باشد و استناد کند.
1281---0913
* افراد باقی‌مانده از فتنه 88 که هنوز هم توبه نکرده‌اند در این دولت جدید فرصت پیدا کرده‌اند که دوباره ظاهر بشوند و درصدد هستند جامعه ایران را مثل جامعه امروز مصر دو قطبی کنند. آن‌ها برای این منظور از الان برای انتخابات مجلس دوره بعد و حتی انتخابات خبرگان رهبری برنامه دارند. باید هوشیار بود.
مرادی
* آقای رئیس‌جمهور و دولت ایشان نباید هر انتقادی را متهم به افراط‌گرایی بکنند. این روش در پایان به ضرر و زیان خودشان تمام خواهد شد.
9309---0937
* حال که دولت جدید با وعده‌های آزمایش نشده روی کار آمده لااقل دست به ترکیب یارانه‌ها نزند که چهار سال بعد دولت بعدی مجبور به اصلاح آن نشود.
9005---0913
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خویش گفتند طرح مسکن مهر را در صورت کسب کرسی ریاست جمهوری با تغییراتی ادامه خواهند داد پس چرا به قول خود عمل نکردند.
5660---0919
* اگر محمد خاتمی به خاطر شرکت در فتنه 88 محاکمه می‌شد امروز با اعتماد به نفس کامل در دنیای سیاست فعال نمی‌شد. ایشان گویی یادش رفته چه خیانتی به کشور کرده است.
سمیه سلطانی
* در این دنیای حیله‌گری سیاسی و فریبکاری که عده‌ای فتنه‌گر مدام اذهان مردم را از شبهه پر می‌کنند وجود روشنگرانی مثل مدیر مسئول محترم کیهان برای ما مردم یک غنیمت است. بابت یادداشت‌های ایشان که راه را روشن می‌سازد تقدیر و تشکر می‌کنیم.
بهار از ایثارگران کشور
* هر کسی سعی دارد خط سیاسی خودش را تقویت کند و از زوایای پنهان و نهفته دشمنان به روز آگاه گردد. از کیهان تشکر می‌کنم که با روشنگری واقع‌بینانه سیاست داخلی و جهان اسلام را به درستی تبیین می‌کند. اطلاعات کیهان باعث شده تا در پاسخگویی به ابهامات و انتقادات دوستان و جوانان فامیل موفق باشیم. اجرکم عندا...
نصیری
* برادر عزیز و بزرگوار آقای شریعتمداری شما در گفتن حق و دفاع از خط امام و رهبری تنها نیستید و ما همراه شما و دعاگوی همه شما عزیزان هستیم.
1052---0916
* وقتی تیتر برخی روزنامه‌های داخل کشور را ملاحظه می‌کنم تصورم این است که خط فکری و مطالب آنها از ام‌آی6، یا بی‌بی‌سی، واشنگتن و تل‌آویو و... برایشان ارسال می‌شود و اینها چون نوکر حلقه به گوشند اقدام به انتشار آن می‌کنند. و چون در کشور آزادی هست وزارت ارشاد هم مانعی برای آنها ایجاد نمی‌کند!
6858---0919، 7250---0919
*‌ حماسه سیاسی را مردم آفریدند اما حماسه اقتصادی را چه کسی باید بیافریند، مردم یا مسئولان؟ طبیعی است که حماسه را مردم به وجود می‌آورند اما در این شرایط، با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بهتر است از این فرصت استفاده کرده و با تحمل تحریم‌ها دست رد به سینه آمریکا بزنیم تا طعم ذلت را نچشیم. ای مردم، اول باید خرید کالای خارجی را تحریم کرده و مصرف را کاهش دهیم تا اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.
یک شهروند
* از زائران خانه خدا می‌خواهیم در این سفر زیارتی از کشور عربستان تا می‌توانند خرید نداشته باشند در ضمن دولت می‌تواند مدت زمان سفر حج را کم کند. برای مراسم حج نیازی به اقامت حدود یک ماه در عربستان نیست.
8830---0916
* با روی کار آمدن وزیر نفت جدید (آقای زنگنه)، متاسفانه جلوی تبدیل وضعیت به قراردادی را گرفته‌اند ولی تعدادی از افراد خاص با مجوز وزیر بدون داشتن سابقه قراردادی می‌شوند. تکلیف امثال من با سابقه چه می‌شود؟ تدبیر و امید یعنی این نحو رفتار؟
یکی از شاغلین حراست نفت
* رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی شرکت واحد توجهی به قانون جداسازی خانم‌ها از آقایان در داخل اتوبوس ندارند در نتیجه قانونی که سالیان سال جا افتاده و به راحتی در حال اجرا بود توسط این تعداد راننده بی‌توجه زیر پا گذاشته شده است. از مسئولین محترم شرکت واحد تعجب می‌‌کنیم که علی‌رغم اطلاع از موضوع هیچ کاری نمی‌کنند و فقط نظاره‌گر هستند.
شاه صاحبی
* از بهمن ماه سال گذشته در تامین اجتماعی بر اساس ماده 148 قانون کار تشکیل پرونده داده‌ام. درخواستم این بود که این سازمان حق بنده از صاحب کارم را گرفته و جزء سنوات بنده محاسبه نماید ولی هنوز بلاتکلیف هستم و کاری انجام نمی‌دهند شما بگویید با داشتن یک فرزند و همسری جانباز چه کار باید بکنم.
فرمانی
* از ساکنین محله مسعودیه واقع در منطقه 15 شهرداری هستم. وانتی‌های دوره‌گرد محله مسعودیه در منطقه 15 و شهرک شهید بروجردی با سر و صداهایشان زندگی برای ما باقی نگذاشته‌اند. چرا شهرداری با این عده برخورد نمی‌کند.
6640---0919 و یک تماس دیگر
* در صفائیه شهرری نبش پارک دشتستان آسفالت قبلی خیابان را کنده‌اند ولی برای آسفالت جدید کاری نمی‌‌کنند. مشکل آنجاست که روی کف خیابان قیر پاشیده‌اند ولی از آسفالت جدید خبری نیست تمام زندگی مردم این منطقه به هم ریخته است چرا بی‌جهت برای شهروندان مشکل درست می‌کنند.
موسوی
* شما را به خدا این قلیانها را از سطح شهر تهران جمع کنید. در سوپرمارکتها انواع و اقسام توتونها و مواد شیمیایی به راحتی در اختیار جوانان کم‌تجربه قرار گرفته است. اعتیاد نیز از همین جا شروع می‌شود.
3174---0912
* ظرف یک ماه گذشته بسیاری از اقلام خوراکی گران شده‌اند مثل حبوبات، لبنیات و... اخیرا نیز مغز گردو از 46 هزار تومان به 700/55 تومان رسید. سازمان بازرسی و نظارت چه می‌کند؟!
0449---0912
* در حاشیه خروجی شهر نیشابور به سمت تهران بر روی پل عبوری قطار چند پرچم جمهوری اسلامی نصب گردیده که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. از مسئولین امر انتظار می‌رود نسبت به تعویض آنها اقدام نمایند.
محمدی

 


گفت: افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش اظهارات صادقانه وزیر خارجه را تحمل نکردند و با سایت‌های داخلی و خارجی خود به‌جان وی افتادند.
گفتم: خب! نزدیک 20 روز است که دارند نان مکالمه روحانی با اوباما و ملاقات ظریف با جان‌کری را می‌خورند ولی اظهارات صادقانه ظریف رشته‌های آنها را پنبه کرده است.
گفت: با توجه به واکنش خصمانه و کینه‌توزانه رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا با برخورد صادقانه هیئت کشورمان، باید از ظریف تقدیر و تشکر کنند که دو اقدام مزبور را نابجا دانسته است تا دستاوردهای مثبت سفر نیویورک بهتر دیده شود.
گفتم: آنقدر درباره این مکالمه و آن ملاقات انتظار بی‌جا داشتند که برایشان سخت است آن را نابجا بدانند.
گفت: اینطوری که به ضررشان است و دستاوردهای مثبت سفر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
گفتم: چه عرض کنم؟! طرف پرتقال را محکم به دیوار می‌کوبید، پرسیدند این چه کاری است؟ گفت می‌خواهم خونی بشود!

 


رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه در مدت 50 روزی که کار را شروع کرده‌ایم قدم‌های مهمی برداشته شده گفت: در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی نه به اندازه 50 روز بلکه به اندازه 500 روز برداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در هفتمین همایش ملی نخبگان، همچنین به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در زمینه اقتصادی نیز در طول این 50 روز قدم‌های تاثیرگذاری را دولت برداشته که از جمله آن به فعالیت‌های دولت در زمینه کشاورزی می‌توان اشاره کرد.
وی افزود: ما تنها دولتی هستیم که در تاریخ اوایل مهر ماه به مردم اعلام می‌کنیم که دولت تمام بدهکاری به کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است.
روحانی ابراز داشت: ما تنها دولتی هستیم که در طول 50 روز بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و از سوی دیگر 400 میلیارد تومان برای خرید کود برای کشاورزان در فصل پاییز اختصاص داده‌ایم.
وی گفت: ما به مردم عزیزمان می‌گوییم که این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا همین اکنون کشاورزان دلگرم کار باشند.
روحانی با بیان این که در زمینه صنعت و تولید و در زمینه دارو و درمان دولت در طول این 50 روز قدم‌های مهمی را برداشته است، تصریح کرد: البته این را نیز می‌دانیم که یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت می‌کند، شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود.
رئیس‌جمهور افزود: این دولت به انتقاد منتقدینش نیز افتخار می‌کند.
روحانی خطاب به منتقدان دولت نیز گفت: انتقادات سازنده خاص ماست و این برای توسعه کشور مفید است، ولی همه کاری کنیم که سخنان نیش‌دارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق را به عنوان یک معیار در سخنانمان قرار دهیم.
رئیس‌جمهور با بیان این که همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر، غیر از برنده مدال، غیر از شاگرد اول کنکور است،‌گفت: استعداد برتر استعداد است و هر زمانی که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد و در واقع در نهایت به قدرت ملی و یا ثروت ملی تبدیل شود آن‌گاه نخبه آفریده شده است. در واقع اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم و این بزرگ‌‌ترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است. ما باید استعدادهای برتر را جستجو کنیم و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم.
وی با بیان این که ما به نخبگان جوان خود مغرور هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم، گفت: ما باید حماسه اقتصادی را خلق و بیافرینیم. حماسه آفریدنی و خلق کردنی است و بدون تلاش و کوشش و انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد.
روحانی گفت: با تدبیر می‌توانیم در برابر تمام قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما بخواهند حرکت کنند ایستادگی و مقاومت کنیم نه با شعار.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با گرامیداشت دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان به صحنه آمدند و کمک‌های زیادی کردند.
رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد شهدایی چون ستاری و بابایی گفت: خوشحال هستیم که یک نخبه از خانواده ایثارگران امروز مسئولیت بنیاد نخبگان را برعهده گرفته است.
روحانی با بیان این که ما نیازمند به نخبگانی هستیم تا امروز برای پیشرفت کشور آستین‌هایشان را بالا بزنند، گفت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو، آی‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد:‌ ممکن است شما بگویید که در کشورهای دیگر به نخبگان احترام بیشتری می‌کنند، من این سخن را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر امکانات لازم برای تحقق ایده‌ها آماده است و وسایل آسودگی خاطر برای زندگی روزمره بیشتر در اختیار نخبگان قرار دارد. من این‌ها را نیز رد نمی‌کنم، ولی تاکید دارم که ما امروز به ساختاری نیازمندیم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به دنبال آنها بدود و ما باید کاری بکنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند.
گفتنی است پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور دبیر همایش و همچنین سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی رئیس‌جمهور و تعدادی از نخبگان به ایراد سخنرانی پرداختند.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل بحران سوریه، تصریح کرد: اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیرقابل پذیرش است و شرطی را نمی‌پذیریم.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استقبال مشروط آمریکا از حضور ایران در نشست ژنو2 گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه است و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیرقابل پذیرش است و شرطی را نمی‌پذیریم.
افخم با اشاره به عدم حضور ایران در نشست ژنو یک اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره رسیدن به تفاهم سیاسی بر اساس مذاکره و توافق بین طرف‌های سوری را تنها راه حل بحران فاجعه‌بار سوریه می‌داند و آماده کمک به این فرآیند است.
وی افزود: دعوت نکردن از ایران در فرآیند سیاسی، محروم کردن مذاکرات از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران است.
گفتنی است؛ ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که اگر ایران علنا از بیانیه سال 2012 که خواستار استقرار دولت انتقالی در سوریه می‌شود، حمایت کند، واشنگتن از حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه استقبال خواهد کرد.
وی در ادامه ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غیرسازنده ایران در بحران سوریه را متذکر شده‌ایم و انتظار ما این است که هر کشوری که در نشست ژنو 2 حضور می‌یابد باید توافقنامه ژنو را بپذیرد و علنا از آن حمایت کند.
هارف اظهار داشت: اگر- و این فقط یک اگر است- ایران توافقنامه ژنو [1] را علنا بپذیرد و از آن حمایت کند، احتمالا حضور آنها در نشست ژنو [2] را بررسی می‌کنیم. در این صورت، آمریکا با تمایل بیشتری، از حضور ایران در این نشست استقبال می‌کند.

 


سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه انتظار دارد در مذاکرات ژنو با نمایندگان تهران پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نتایج مشخصی حاصل شود.
مایکل‌مان، سخنگوی کاترین اشتون در جمع خبرنگاران گفت که انتظار دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رئیس تیم جدید مذاکره‌کنندگان ایران را در مذاکراتی که قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود می‌کشد.
وی بدون توضیحاتی ادعا کرد: ما امیدواریم ایران سرانجام پیشنهادات سازنده و ملموسی را ارائه کند.
به گزارش ایسنا، سخنگوی اشتون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما منتظریم نظرات آن‌ها را ببینیم و امیدواریم بتوانیم خیلی سریع به جلو حرکت کنیم. اکنون واقعا زمان رسیدن به نتایج ملموس در این مذاکرات است.
ایران در تاریخ 15 و 16 اکتبر (23 و 24 مهرماه) با نمایندگان کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) دیدار و درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت‌وگو می‌کنند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که پیشنهادات قبلی گروه 1+5 به تاریخ پیوسته است و تهران انتظار پیشنهادات جدیدی را می‌کشد.

 


طرفداران سازش با آمریکا سفر نیویورک را در بوق و کرنا می‌کردند و جوری صحبت می‌کردند که انگار فردا صبح روابط ایران و آمریکا برقرار می‌شود، این یکی را تحویل بگیرند که وزیر خارجه دولت امید و اعتدال، وفاداری به ولایت را به اوباما و کری ترجیح داد.
سایت اینترنتی خودنویس وابسته به گروهی از روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای متواری با انتشار متن فوق، به اظهارات وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخت که دیدار طولانی خود با جان کری و تماس تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما را مصادیق اقدام‌های نابه‌جا در کلام رهبر معظم انقلاب توصیف کرده است.
خودنویس می‌‌افزاید: نمی‌دانم دوستان بنفش‌اندیش اصلاح‌طلب شروع به تکذیب می‌کنند یا خیر ولی ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی نسبت به ملاقات طولانی‌مدت با کری ابراز پشیمانی کرده و نیز گفته تماس روحانی با اوباما نابجا بود. او وفاداری به ولایت را به اوباما و کری ترجیح داد. با چه زبانی بگویم باباجان اینها سر و ته یک کرباسند. حالا تکلیف لایکی‌ها در فیس‌بوک چه می‌شود. لابد می‌گویند لایک ما رو پس بده. فعلا که کیهان این اقدام او را صادقانه و در خور تحسین خوانده است.

 


یادداشت مستند و مستدل مدیر مسئول کیهان با عنوان «دور زدن ممنوع» که در نقد مواضع تحریف‌آمیز آقای هاشمی علیه حضرت امام(ره) نوشته شده بود، موجب آشفتگی روزنامه‌های زنجیره‌ای- اجاره‌ای شد.
این روزنامه‌ها که چند سالی است از آیت‌الله هاشمی به‌عنوان ابزار پیشبرد مطامع ضد انقلابی خود سود می‌برند، با تیترهایی نظیر «حمله به یار امام»، «تندروها هاشمی را برنمی‌تابند»‌،‌«هاشمی به امام نزدیک‌تر بود یا شریعتمداری؟»، طبق معمول سعی کردند صورت مسئله را تحریف و با غوغا و جنجال، بن‌بست خودساخته توسط هاشمی را- به‌ زعم خود- برطرف کنند. در این زمینه روز گذشته روزنامه‌هایی چون شرق، آرمان، اعتماد، بهار و... ضمن قلمفرسایی و حاشیه‌بافی برای ماجرا، به مدیر مسئول کیهان حمله کردند.
روزنامه شرق ضمن اینکه از قول فاطمه هاشمی نوشت: پدرم بنا ندارد پاسخی به چنین اظهارنظرهایی بدهد اما سؤال این است که آقای هاشمی به امام نزدیک‌تر بوده‌اند یا آقای شریعتمداری؟ آقای هاشمی مورد اعتماد و اطمینان امام بودند.
این روزنامه در عین حال برخلاف استدلال فاطمه هاشمی، ضمن مقاله‌ای به قلم صادق زیباکلام به طور ضمنی به حضرت امام حمله کرد و نوشت: «اگر امام همچون جنگ درباره تنش‌زدایی با آمریکا پا پیش گذاشته و خواهان پایان آن می‌شدند امروزه آمریکا برای ما حکم کشوری مثل چین و روسیه و فرانسه و انگلستان را داشت... که متأسفانه با وجود احترامی که برای آقای هاشمی قایل هستم، مجبورم از روش ایشان انتقاد کنم. واضح است که همه تلاش و تقلای آقای هاشمی آن است که گره کور آمریکاستیزی را به نحوی بگشاید تا اینقدر به منافع ملی آسیب نرساند.
اما چرا من با روش ایشان در این فقره مخالفم؟ مشکل من با روش جناب هاشمی در جای دیگری است. من مطمئن نیستم که این کمک گرفتن از امام(ره) در خصوص اثبات یا نفی موضوعی، خیلی شیوه اصولی و درستی باشد. حتی معتقدم این شیوه با مرام خود امام هم خیلی سازگاری ندارد.»
زیباکلام همچنین با ابراز تردید و تشکیک نسبت به اینکه اگر امام امروز بود همچنان مواضع ضد آمریکایی گذشته را ادامه می‌داد، نوشت: جناب آقای هاشمی، این چه روشی است که بگردیم در لابه‌لای هزاران جمله و فراز از امام (ره) که ببینیم ایشان در مورد فلان مسئله سیاسی و عرفی، چه نظری داشته‌اند؟ حضرتعالی که یک عمر با امام(ره) بودید، بهتر از بنده حقیر می‌دانید که امام عنداللزوم حسب شرایط به وجود آمده و اقتضائات زمان، نظرشان تغییر پیدا می‌کرد.
وی مدعی شد: این شیوه ]که ببینیم مواضع امام در موضوعات مختلف چه بوده[ در بلندمدت به نفع نظام و مملکت نیست؟ که سبب می‌شود به جای آنکه به شیوه خود امام(ره) عمل کنیم و خود بیندیشیم که خیر و صلاح مملکت و اقتضائات کشور چه چیزی را می‌طلبد، بگردیم و ببینیم که امام(ره) 30 سال پیش چه گفته‌اند و چه نظری داشته‌اند. من جسارتاً پیشنهاد می‌کنم به جای تمسک به این شیوه، از سلوک خود امام(ره) استفاده کرده و ببینیم که عقل و خرد نخبگان و صاحبنظران ما به اضافه مقتضیات روز، چه چیزی را تجویز می‌کنند. بماند این نکته بدیهی که اگر مسائل امروزمان را حکماً خواسته باشیم با سیره امام(ره) چاره‌جویی کنیم، در آن صورت تکلیف مسائلی که مشارالیه هیچ نظری در مورد آنها نداشته‌اند چه می‌شود؟
البته ادبیات آقای زیباکلام طبق معمول انکار بدیهیات و تجاهل‌العارف به قصد زیر سؤال بردن هر آنچه که نمی‌پسندد است. اما کیهان چند استدلال روشن دارد. اینکه چرا آقای هاشمی دگرگونی در مواضع خویش را به حضرت امام نسبت می‌دهد که سیره سیاسی کاملاً روشن و مضبوطی درباره مبارزه با شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی دارد؟ ثانیاً حضرت امام در دوران حیات خویش از برخی تحریف‌ها نسبت به مواضع خود ابراز نگرانی کرده و فرمول دقیقی برای بازشناسی تحریف‌ها و تحریف‌گران توصیه کردند که شامل صدا و تصویر و تایید کارشناسان خبره است. همین واقعیت باعث شده تا زیباکلام با تلویح و به زیرکی از هاشمی بخواهد این بازی از پیش باخته و ناشیانه را ادامه ندهد. اما مسئله مهم این است که چرا مسئله آمریکا نه 30 سال پیش و نه امروز قابل حل نبود. برخلاف دروغ‌بافی آقای زیباکلام، مسئله واقعی این است که خباثت‌ها و دشمنی‌های آمریکا طی 60 سال تداوم و تصاعد داشته است و همین سند روشنی برای انزجار از سیاست‌های این رژيم استکباری است. آمریکا تا همین امروز علناً از جریان‌های برانداز حمایت می‌کند و برای آنها بودجه‌های هنگفت اختصاص می‌دهد، از تروریست‌های ضدایرانی جانبداری می‌کند و صراحتاً درباره اعمال تحریم‌های جدید اعلام می‌کند که مقصودش به زانو درآوردن ملت ایران است.
بنابراین برخلاف ادعای آقای زیباکلام که ادای مجتهدها را در‌آورده و از هاشمی خواسته این طوری- به جای استناد به مواضع امام- مسئله و اصل (بلکه صورت سند) را پاک کند، واقعیت این است که چون صورت مسئله و موضوع سر جای خود باقی است، حکم آن نیز سر جای خود باقی است. ضمن اینکه سیاست‌های کلی نظام از جمله در زمینه سیاست خارجی طبق قانون اساسی به رهبری اختصاص دارد و در این زمینه تشخیص وجدان و فطرت عمومی با نظر رهبری نظام طی 35 سال گذشته تطابق کامل داشته و برآیند آن در شعار مرگ بر آمریکا که برگرفته از منطق قرآن می‌باشد جلوه کرده است.

 


یک ضدانقلاب پناهنده به آمریکا از دکان‌داری و کاسبی‌ها‌ی اپوزیسیون در این کشور خبر داد و تصریح کرد برخی از آنها نظیر نوری‌زاده برای جمهوری اسلامی جاسوسی می‌کنند.
امیرحسین موحدی در شبکه بالاترین نوشت: من حق اقامت دایم در آمریکا دارم اما آرزو دارم به ایران برگردم. همچنین علاقه دارم حقایق ملغمه‌ای به نام اپوزیسیون را بازگو کنم که کاری جز دکان‌داری و کسب درآمد برای جیب خود و فرزندانشان در آمریکا انجام نمی‌دهند. وی می‌نویسد: ای کاش بودید و می‌دیدید آنها به جای مبارزه، کاباره و میخانه و دیسکو راه می‌اندازند، ماشین می‌فروشند، کمپانی می‌زنند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای گسترش می‌دهند و شب از تلویزیون خود مردم را سر کیسه می‌کنند، به ریش ملت می‌خندند و از این نکته غافل هستند که پناهندگان رنج کشیده آنها را رسوا خواهند کرد. خطاب به آنها می‌گوییم؛ منتظر باشید که ما هم منتظرانیم...
وی اضافه کرد: آخرین‌بار که در پاییز 1387 در ایران دستگیر شدم وقتی بازجو نوار مکالمات من با دکتر نوری‌زاده را برایم پخش کرد شگفت‌زده شدم البته با خودم گفتم شاید شنود و ضبط کرده‌اند؛ ولی دقایقی بعد متن ایمیل‌هایم را که با ایمیل خصوصی نوری‌زاده مکاتبه کرده بودم به من نشان داد که دکتر با آدرس خود به بازجو فوروارد کرده بود. این را داشته باشید تا نکته‌های دیگر را با آمادگی بخوانید.
او در پایان نوشت: تصمیم گرفته‌ام فیسبوک خود را به بازگویی پلشتی‌های اپوزیسیون ایرانی ساکن در لس‌آنجلس، لندن، واشنگتن و... اختصاص دهم و هر روز استاتوسی از آنچه از نزدیک تجربه کردم برایتان بنویسم؛ از کسانی که در بطن مثلا اپوزیسیون در اینجا صاحب تشکیلات و تلویزیون و روزنامه هستند از شنیدن آنها شاید شگفت‌زده شوید ولی من که سالهاست اینها را از نزدیک می‌شناسم سکوت بیشتر را خیانت می‌دانم ملت باید اینها را بشناسد.

 


یک روزنامه آمریکایی از دولت اوباما خواست ساده‌لوحانه با موضوع ایران برخورد نکند و قدرت فزاینده ایران را بفهمد. نیویورک تایمز تصریح کرد «آمریکا باید رویکردی را اتخاذ کند که در راستای نرمش قهرمانانه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آن است، باشد».این روزنامه در تحلیلی به قلم ولی‌نصر از مشاوران سابق اوباما نوشت: «آمریکا باید با خط قرمزی مانند برنامه هسته‌ای ایران دست و پنجه نرم کند. این تصور ساده‌لوحانه است چنانچه از سفر هفته گذشته ایران به نیویورک این تصور پیش بیاید که ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات شده است چرا که ایران در میان کشورهای عربی منطقه که دچار بی‌ثباتی شده‌اند، هم سربلندتر و هم از موقعیت بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار است و بحران و ناآرامی‌های سوریه که متحد ایران در منطقه نیز هست، این کشور را حتی از قبل قدرتمندتر کرده است.»
نیویورک تایمز افزود: آمریکا طی پنج سال گذشته تصور می‌کرد که با یک ایران تضعیف شده از طریق تحریم‌های اقتصادی بهتر می‌تواند به یک توافق هسته‌ای دست یابد، و البته بی‌ربط هم نیست اما چون ایران هیچ‌گاه خود را مغلوب نمی‌بیند و سیستم سیاسی ایران همچنان در منطقه محکم‌ترین نظام سیاسی در منطقه است.
نصر نوشت: امیدهایی که برخی کشورهای متحد آمریکا برای منزوی کردن ایران داشتند درست از آب درنیامده و آنها حتی درباره مصر و اکنون سوریه اختلاف دارند. گر چه آمریکا می‌کوشد تا با ایران نزدیک شود، ولی نباید فراموش کند که ایران به راحتی تسلیم نمی‌شود، چرا که آمریکا به‌عنوان بزرگترین دشمن ایران اعتبار خود را در منطقه از دست داده و در خصوص سوریه نیز موفق عمل نکرده است.
نیویورک تایمز با اشاره به اینکه ماجرای اخیر سوریه و عدم اجرای خط قرمز اوباما در این باره باعث آسیب به موقعیت آمریکا شد، نوشت: آمریکا درباره ایران باید رویکردی را اتخاذ کند که در راستای خط نرمش قهرمانانه مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای باشد. نباید انتظار داشت آمریکا بتواند به توافق ]هسته‌ای[ با ایران دست یابد مگر اینکه شامل لغو تحریم‌ها در ازای گام‌های ملموس برای گشودن مسیر نظارت بازرسان باشد

 


تحلیلگران صهیونیست می‌گویند در میان اعراب تنها از حزب‌الله لبنان نگرانی دارند.
به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از روزنامه المنار (چاپ فلسطین) چند نهاد پژوهشی رژیم صهیونیستی ضمن بررسی تحولات کشورهای عربی خاطرنشان کردند در سالیان آتی، حزب‌الله تنها نگرانی اسرائیل در منطقه عربی خواهد بود و اوضاع آشفته بقیه کشورها امنیت اسرائیل را فعلا تامین می‌کند.
مراکز پژوهشی یاد شده معتقدند شرایط کنونی کشورهای عربی تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد تا این کشورها به دلیل اختلافات قومی یا انگیزه‌های انقلابی با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شوند. و کشورهای عربی که به تازگی نظام‌های تازه‌ای در آنها از جمله مصر تشکیل شده به دلیل ظهور اختلافات جدید در این کشورها به سال‌ها وقت برای خروج از شرایط بحرانی و تبدیل شدن به تهدیدی جدی برای اسرائيل نیاز دارند.
در همین حال المنار لبنان در گزارشی به نقل از فرماندهان ارتش صهیونیستی نوشت: جنگ آینده با حزب‌الله می‌تواند تلفات به مراتب بیشتری برای اسرائیل به دنبال داشته باشد.
ژنرال «یائیر گولان» فرمانده منطقه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با سایت «والا» گفت: ما در گذشته جبهه شمالی را به صورت دو بخش مجزا می‌دانستیم. اما امروزه وضعیت کاملا تغییر کرده است. بلکه به علت روابط مستحکم میان حزب‌الله، نظام بشار اسد و ایران، به یک جبهه تبدیل شده و این امر بر وضعیت استقرار نیروها و نقشه‌‌های اسرائیل تاثیرگذار بوده است.
گولان تاکید کرد:‌ در صورتی که جنگی در آینده با حزب‌الله درگیرد، بی‌تردید دشوارترین، زیانبارترین و خشونت‌بارترین جنگ برای نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی خواهد بود و هر اندازه که حزب‌الله از نیروی بیشتری بهره گیرد، زیان‌های این جنگ برای اسرائيل بیشتر می‌شود.
این ژنرال صهیونیست از پاسخ به سوال خبرنگار «والا»‌ درخصوص احساسات و اظهارنظرهای وی در جنگ 33 روزه و اصابت موشک‌های حزب‌الله به شهر صفد در سرزمین‌های اشغالی خودداری کرد.
بر اساس این گزارش، در جریان درگیری نظامیان تحت فرمان ژنرال گولان با نیروهای حزب‌الله، دو تیر به وی اصابت کرده است. همچنین نیروهای تک‌تیرانداز حزب‌الله، در موقعیت «نوریت» دو تن از نیروهای تحت امرش را به هلاکت رساندند اما وی از این حمله جان به در برد.
این ژنرال صهیونیست در پاسخ به سوالی درباره جنگ آینده این رژیم با حزب‌الله گفت: ما گمان می‌کردیم که در جنگ 33 روزه دستاوردهای بیشتری به دست می‌آوریم و احساس می‌کنیم فرصت‌ها را از دست دادیم. دلیل این شکست نیز نه تنها اشتباهات تاکتیکی بلکه مجموعه اشتباهاتی در سیستم اطلاعاتی ما بود.
خبرنگار والا در ادامه از این ژنرال اسرائیلی پرسید: آیا پیروزی حزب‌الله در شهر استراتژیک «القصیر» سوریه، زیربنای استراتژی ارتش اسرائیل در زمینه مقابله با این جنبش را تشکیل خواهد داد، گولان در پاسخ اظهار داشت: «حزب‌الله یک دشمن قوی است و من از هیچ‌کدام از مقامات نظامی نمی‌خواهم که دشمن را دست کم بگیرد.»
ژنرال گولان در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری گمان کردند که نظام سوریه به زودی فرو خواهد پاشید. اما من تاکید کردم که این امر نیازمند چندین ماه وقت است. با این وجود من نیز اشتباه کردم. زیرا این نظام بیش از آنچه گمان می‌کردم بر مسند قدرت باقی خواهد ماند. من پیش‌بینی می‌کردم نظام دمشق در مدت یک سال و نیم از هم فرو بپاشد. اما امروزه از یک جنگ ادامه‌دار سخن می‌گوییم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10