(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 17مهر 1392 - شماره 20612

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صحت و دقت خبر کیهان را تائید کردند
برخورد صادقانه ظریف خط سازش را به هم ریخت
در پرتو وحی
گلباران محل شهادت شهدای نبرد مستقیم با آمریکا در خلیج‌فارس
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):فتوای رهبر معظم انقلاب باید در سازمان ملل به تصویب برسد
اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی به 5 نفر زندگی بخشید
معاون اول قوه قضائیه:قاچاق کالا تولید ملی را تهدید می‌کند
آغاز بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان
با حضور معاون رئیس‌جمهور
2 مرکز سنجش آلودگی هوا در البرز به بهره‌برداری رسید
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:رفع دغدغه ممیزی کتاب از اولویت‌های وزارت ارشاد است
بازدید نماینده مردم شیراز در مجلس از طرح‌های آبرسانی این شهر
سربازان متاهل نیروی انتظامی سبد کالا می‌گیرند
معرفی مدیرعامل جدید منطقه آزاد چابهار
اخبار ادبی و هنری
اطلاعیه وزارت امور خارجه:هموطنان تنها از طریق سازمان حج و زیارت روادید عربستان را دریافت کنند
رئیس قوه قضائیه:حکم تعدادی از متهمان فساد کلان بانکی به زودی اجرا می‌شود
رئیس دیوان عدالت:پرونده حادثه 22 بهمن قم به دادگاه نیامده است
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:در طرح پیوند آسمانی، به مزدوجین کمک‌های نقدی و لوازم زندگی اهداء می‌شود
اشپیگل:نتانیاهو خود را اسباب‌ تمسخر ایرانی‌ها کرد
2 معاون رئیس جمهور منصوب شدند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار بان‌کی‌مون:ایران به دنبال بمب است تحریم را کاهش ندهید
نماینده سابق مجلس آمریکا:سخن اوباما که تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره برگرداند،گزافه‌گویی است
   


رهبر معظم انقلاب : ملت و حکومت ایران به فضل پروردگار شجاعند، لذا آزادانه احساسات خود را علیه آمریکا ابراز می‌کنند و مرگ بر آمریکا را جزو شعارهای اصلی خود قرار داده‌اند.

 


سرویس سیاسی-
اظهارات صریح و صادقانه وزیر امور خارجه در نشست کمیسیون تخصصی مجلس، موجب شوک بی‌سابقه در حلقه افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمریکا شده است.
طیف مذکور طی چند هفته اخیر با سوژه قرار دادن سفر هیئت ایرانی به نیویورک سعی کردند قبح مذاکره و سازش با شیطان بزرگ را بشکنند و زشتی برخورد خصمانه آمریکایی‌ها در پاسخ به نرمش هیئت ایرانی را از اذهان عمومی پاک کنند و در همان حال رئیس جمهور و وزیر خارجه را به وسط دام پهن شده از سوی دولت آمریکا هل دهند. این طیف با استفاده از شبکه رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی، به انتظار ملاقات دکتر روحانی با باراک اوباما دامن زدند اما این تدارک برای دیدار تصادفی! در ضیافت ناهار بان‌کی‌مون، به خاطر سرو شراب- که دهن‌کجی به ارزش‌های هیئت ایرانی بود- به هم خورد. پیگیری‌های مشابه نیز با واکنش دکتر روحانی مواجه شد که با ادبیاتی دیپلماتیک گفت اکنون فرصت مناسبی برای دیدار نیست. با این وجود تکاپوی لابی‌های وابسته به آمریکا، موجب شد در آخرین دقایق سفر رئیس جمهور به نیویورک، تماسی تلفنی برقرار شود که هر چند به گفته هیئت ایرانی با درخواست طرف آمریکایی بود اما با دروغ‌گویی مشاور امنیت ملی اوباما (سوزان رایس)، توپ در زمین هیئت ایرانی افتاد.
اتفاق نابجای دیگر در این سفر،‌ دیدار طولانی‌مدت دکتر ظریف با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مذاکره با وزرای خارجه 5+1 بود و در واقع هیئت ایرانی با خطای محاسبه، دو امتیاز بزرگ و نابجا را به آمریکایی‌ها داد و با این دو خطا نتایج مثبت سفر را تحت‌الشعاع همین اشتباه قرار داد.
رهبر معظم انقلاب چند روز پس از بازگشت هیئت ایرانی تأکید کردند که به آمریکای عهدشکن و خودبرتربین بدبین هستند و هیچ اعتمادی ندارند همچنان که از تلاش‌های دیپلماتیک هیئت ایرانی حمایت می‌کنند اما در عین حال برخی پیش‌آمدها در سفر نیویورک بجا نبود.
این فرآیند موجب شد تا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر خارجه برای ارائه گزارش و بررسی تذکر رهبر معظم انقلاب دعوت کند.
در پی این دعوت محمد جواد ظریف عصر روز یکشنبه (14 مهر) به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت و درباره اقدامات دیپلماتیک دولت در سفر به نیویورک توضیحاتی ارائه کرد.
«سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی این کمیسیون، پس از این جلسه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران که متن مکتوب و فایل صوتی آن موجود است برخی از مطالب مطرح شده در این جلسه را نقل کرد.
وی در این خبر که ساعت 17 و 49 دقیقه (با کد 4583374) روز یکشنبه روی خروجی این خبرگزاری رفته و همچنان قابل رؤیت است، می‌گوید؛ «ظریف اشاره کرد ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شد، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند برداشت ما این است که ایشان اولاً به گفت‌وگوی اوباما با دکتر روحانی انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را احتمالات نابجای بعدی سفر می‌دانند.»
پس از آن نقوی حسینی روز سه شنبه درگفت‌وگو با سایت خانه ملت ، با اشاره به تیتر و خبر کیهان گفت: «مطالبی که در این روزنامه چاپ شده در گزارش مکتوب کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود ندارد»!
دقت در اظهارنظر آقای نقوی نشان می‌دهد ایشان علی‌رغم فشارهای وارده حاضر نشده است اظهارات قبلی خود درباره سخنان دکتر ظریف را تکذیب کند و ظاهراً برای فرار از فشارها به همین اندازه اکتفا کرده است که مطلب کیهان «در گزارش کتبی کمیسیون نیامده است»! و این در حالی است که کیهان خبر خود را براساس گزارش مکتوب این کمیسیون تنظیم نکرده بلکه اظهارات صریح آقای نقوی مبنای خبر کیهان بوده است. از سوی دیگر؛ معلوم نیست چرا ایشان پس از 48 ساعت، تصمیم گرفته‌اند با عبارتی خاص وانمود کنند که خبر یاد شده صحت ندارد! پیشنهاد می‌شود فایل صوتی این جلسه یا گزارش مکتوب آن پیرامون موضوع مورد بحث که به آن استناد شده برای تنویر افکار عمومی منتشر شود.
در همین حال مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز واکنش عجیبی به اظهارات صریح آقای ظریف و گفته‌های نمایندگان نشان داد و برداشت نمایندگان از سخنان ظریف را دقیق ندانست!
افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خبر یاد شده گفت: برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای برخی جراید فاقد صحت است و تکذیب می‌گردد!
وی افزود: انتظار می‌رفت دقایق اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمایندگان کمیسیون امنیت ملی در چارچوب مطرح شده، صادقانه مدنظر قرار می‌گرفت ولی متاسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است.
این تکذیب‌ها در حالی است که روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی بار دیگر در مصاحبه‌های جداگانه‌ای صحت و دقت خبر کیهان درباره محتوای جلسه عصر یکشنبه را تصدیق و تایید کردند.
جواد کریمی ‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با کیهان با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه که با حضور همه اعضا برگزار شد، 10 نفر از نمایندگان دیگر کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.
وزیرخارجه مشخصا به دو اقدام هیئت ایرانی در سفر به نیویورک اشاره و تاکید کرد که مکالمه تلفنی آقای روحانی با رئیس‌جمهور آمریکا و طولانی شدن مذاکرات من و وزیرخارجه آمریکا نابجا بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه مذاکرات این جلسه ضبط شده است، تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون روز یکشنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دقیقا همان حرف‌های آقای ظریف را نقل کرده‌اند و به نظر می‌رسد تکذیب آن سخنان بر اثر فشارهایی صورت گرفته که به ایشان وارد شده است.
وی تصریح کرد: اگر دولت راستگویان تشکیل داده‌ایم نباید این امور را محرمانه بدانیم و افکار عمومی را در جریان مذاکراتی که با منافع ملی در ارتباط است، قرار ندهیم. کریمی‌قدوسی گفت: برخی جزئیات سفر به نیویورک، موضوع مکالمه تلفنی و مذاکره با جان‌کری رسانه‌ای و علنی شده و نمی‌توان آن را کتمان کرد.
منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جزئیات جلسه یاد شده به تسنیم گفت: ظریف در این جلسه اشاره‌ای به بیانات رهبر انقلاب درباره نابجا بودن برخی اقدامات در آمریکا کرد و گفت که از نظر ما مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما جزو آن مصادیق نابجای مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بوده و تصمیم اشتباهی گرفته بودیم.
وی افزود: وزیر امور خارجه در این جلسه به نمایندگان گفت که آمریکایی‌ها باید قدم‌های زیادی برمی‌داشتند و بعد ما به تلفن آنها پاسخ می‌دادیم.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: آقای ظریف این مکالمه را به عنوان یکی از مصادیق اصلی نابجا بودن معرفی کرد.
حقیقت‌پور در ادامه تشریح سخنان وزیر خارجه در نشست کمیسیون متبوعش گفت: در مورد دیدار با جان‌کری هم با توجه به اینکه قبل از آقای ظریف، سعید جلیلی هم با آمریکایی‌ها مذاکره کرده بود، نظر وزیر امور خارجه این بود که نباید این گفت‌وگو طولانی شده و باید در 4-5 دقیقه تمام می‌شده است و این طولانی شدن مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا را هم جزو مصادیق اقدامات نابجای مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست.
باقر حسینی نماینده زابل و عضو دیگر این کمیسیون هم در این مورد به ایسنا گفت: آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت گفتند به نظرم طولانی شدن صحبت من با جان‌کری و مکالمه تلفنی با اوباما جزء مواردی است که مقام معظم رهبری آن را نابجا دانستند.
وی یادآور شد: آقای ظریف فردی بسیار منطقی است و صحبت‌های ایشان در جلسه کمیسیون امنیت ملی قانع‌کننده و قابل دفاع بود.
محمد صالح جوکار، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم آنلاین، گفت: آقای ظریف در جلسه با اعضای این کمیسیون اظهار داشت رهبری از تماس تلفنی روحانی با اوباما و طولانی شدن گفت‌وگوی من با جان‌کری گلایه کردند.
با این همه شواهد و اسناد صریح و غیرقابل تردید معلوم نیست سخنگوی کمیسیون مربوطه که خود برای اولین بار خبر اظهارات ظریف را منتشر کرده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه که به دلایلی می‌دانیم کمترین تردیدی درباره صحت خبر ندارد، چگونه و با چه انگیزه‌ای در پی تکذیب خبر برآمده‌اند؟! البته کیهان خبرهای موثقی از فشار سنگین حلقه افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمریکا برای تکذیب خبر یاد شده در اختیار دارد که در صورت لزوم اقدام به انتشار آن خواهد کرد.

 


فریب وعده‌‌های
چرب و شیرین حقه‌بازها را نخورید!
قرآن‌کریم:
ولی شیطان او را وسوسه کرد و گفت:
ای آدم!
آیا می‌خواهی تو را به درخت زندگی جاوید و ملکی بی‌زوال و همیشگی راهنمایی کنم؟!
سرانجام هر دو (آدم و حوا) از آن (درخت) خوردند (و لباسهای بهشتیشان فرو ریخت) و عورتشان آشکار شد و برای پوشاندن خود از برگهای (درختان) بهشتی جامه دوختند.
(آری) آدم پروردگارش را نافرمانی کرد و از پاداش او محروم شد. سپس (آدم پشیمان شد و توبه و زاری کرد)‌ پروردگارش او را برگزید و توبه‌اش را پذیرفت و هدایتش فرمود.
سوره طه - آیات 120 تا 122

 


همزمان با بیست و ششمین سالروز نبرد مستقیم رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس محل شهادت شهدای این عملیات از سوی همرزمان و خانواده‌های معظم شهدای این نبرد نابرابر گلباران شد.
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این شهدا در مهر سال 66 با شناورهای عاشورا و ناوچه طارق در حال گشت‌زنی در اطراف جزیره فارسی بودند که مورد حمله ناو جنگی و بالگردهای آمریکایی قرار گرفتند.سرتیپ دوم پاسدار علی رزمجو افزود: درگیری نابرابر نیروهای آمریکایی و رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پس از نماز مغرب و عشا با مقاومت تحسین‌برانگیز و سرنگونی یک فروند بالگرد آمریکایی انجام شد.وی گفت: شهید نادر مهدوی فرماندهی نیروها را برعهده داشت و کریم مظفری نیز که یکی از همرزمان شهدای نبرد مستقیم با آمریکایی‌هاست جانباز و شهید زنده این نبرد است.محل درگیری شهدای خلیج‌فارس از سوی خانواده این عزیزان و همرزمان شهدا با بالگرد و شناورهایی که در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مقابله به مثل شرکت داشتند، گلباران شد.جزیره فارسی در فاصله 62 مایل دریایی - 120 کیلومتری - بوشهر در خلیج‌فارس واقع است.

 


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح کشتار‌جمعی باید به عنوان مبنای حقوقی در سازمان ملل به تصویب برسد تا هیچ کشوری این سلاح‌ها را در اختیار نداشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: با توجه به اینکه همه ادیان در اصول کلی مشترک هستند، فتوای رهبر معظم انقلاب می‌تواند به عنوان محور مشترک برای گفت‌وگوی ادیان مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: پیروان ادیان الهی باید فتوای رهبر معظم انقلاب را برای ممنوعیت شرعی تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، به عنوان محور اساسی مبنای عمل قرار دهند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که سلاح‌های مرگبار هسته‌ای در اختیار دارند به طور معمول با اسلام، احکام و مبانی اسلامی آشنا نیستند و این کشورها نیز تاکنون به فراگیری و عمق فتوای رهبری پی نبرده‌اند.
اختری ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان با همکاری برخی کشورهای اسلامی همسو و اعضای جنبش غیرمتعهدها، فتوای رهبر انقلاب را به عنوان مبنای حقوقی و بین‌المللی محور بحث قرار دهند تا با استفاده از ظرفیت فتوا، تولید، نگهداری و استفاده سلاح هسته‌ای به طور کامل در جهان ممنوع شود.
وی با استناد رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل به فتوای رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید چون رهبر ایران، تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را ممنوع کرده این فتوا را مبنای تعامل قرار می‌دهیم و می‌پذیریم، ولی سوال ما این است که تکلیف کشورهایی که سلاح‌های مرگبار هسته‌ای در اختیار دارند چه می‌شود؟
اختری خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت این فتوا برای داشتن جهانی عاری از سلاح هسته‌ای استفاده شود و آمریکا و اسرائیل نیز این اصل را بپذیرند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ادامه داد: در دین اسلام تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی ممنوع و فتوای رهبر انقلاب نیز برگرفته از این مبانی محکم دینی است.

 


ارومیه - خبرنگار کیهان:
اهدای اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در آذربایجان غربی 5 نفر نیازمند پیوند عضو را به زندگی بازگرداند.
خانواده مرحوم غلامرضا جعفرخانی که در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود با اهدای عضو فرزندشان سبب نجات جان 5 نفر از مرگ شدند.
دو کلیه، کبد، قلب و غضروف این مرد 33 ساله به بیماران نیازمند اهدا شد.
لازم به ذکر است که پیوند کلیه‌های این فرد در ارومیه انجام شد و قلب و غضروف وی به بانک اعضا در بیمارستان امام خمینی تهران و کبد وی به بانک کبد شیراز منتقل شده است.

 


معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر گستردگی قاچاق کالا گفت: قاچاق کالا تولید ملی را تهدید می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: به رغم برخوردهایی که با پدیده قاچاق کالا در کشور صورت می‌گیرد این امر از گستردگی برخوردار است و یکی از پرونده‌های مهم در قوه قضائیه است.
وی مقابله با قاچاق کالا را دارای‌ساز و کارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: امروز قاچاق کالا یکی از موضوعاتی است که به طور حتم تولید ملی را تهدید می‌کند.
وی اظهار کرد: سخن گفتن از اقتصاد و تولید ملی با قاچاق کالا نمی‌سازد و باید تدابیری اتخاذ شود که قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند.
وی گفت: این ساز و کار را باید در برنامه‌های اقتصادی دنبال کرد و برخورد قضایی و انتظامی با ناهنجاریها را نفی نمی‌کنیم،‌هر جا که برخورد قضایی و انتظامی لازم باشد باید صورت گیرد اما باید تدابیری اتخاذ کنیم که نرخ جرم در کشور کاهش یابد.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور 40 کشور در اصفهان آغاز به کار کرد.
دبیر اجرایی این جشنواره گفت: در این جشنواره 208 اثر در قالب پویانمایی، فیلم کوتاه، فیلم بلند، بخش ویدئویی و مستند داستانی در 10 سینمای اصفهان اکران می‌شود.
«سید حسینعلی شهیدی» در نشستی با خبرنگاران با بیان این که بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان طی روزهای 15 تا 19 مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود، گفت: 450 فیلم‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 250 فیلم‌نامه متعلق به اصفهان است.
وی در ادامه به حضور 40 کشور در جشنواره امسال اصفهان اشاره کرد و افزود: 75 اثر در بخش بین‌الملل این جشنواره و در قالب پویانمایی، فیلم کوتاه، فیلم بلند و مستند داستانی اکران می‌شود.
وی به تجلیل از پنج پیشکسوت سینما و تئاتر در آیین اختتامیه جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: در این آیین از قدرت‌ا... ایزدی (آقارشید)، ناصر طهماسب، غلامرضا آزادی، شمسی فضل‌الهی و دنیا فنی زاده در نخستین روز از برگزاری این جشنواره در روز دوشنبه تجلیل شد.
شهیدی همچنین تصریح کرد: از 208 فیلم در بخش بین‌الملل و سینمای ایران در جشنواره امسال 107 فیلم در بخش سینمای ایران و 89 اثر در بخش بین‌الملل اکران می‌شود.
وی اضافه کرد: در جشنواره امسال 12 فیلم کوتاه از بچه‌های اصفهان، 16 فیلم از آثار بلند سینمای ایران و در بخش آثار بلند ویدئویی ایران 13 فیلم، کوتاه و نیمه‌بلند ویدئویی 28 فیلم، بلند و پویانمایی 4 فیلم، کوتاه و نیمه‌بلند ایران 31 فیلم، اقتباس ادبی 5 فیلم و در بخش کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس نیز 12 فیلم اکران می‌شود.
وی در ادامه همچنین با اشاره به ظرفیت و پتانسیل کودکان اصفهانی در امر داوری گفت: 45 داور اصفهانی و 45 خبرنگار نوجوان از بین متقاضیان انتخاب شده‌اند تا امر داوری و فعالیت رسانه‌ای جشنواره را انجام دهند.
شهیدی مهمترین ویژگی جشنواره امسال را کار دوبله فیلم‌های خارجی به طور همزمان با اکران فیلم‌ها توسط اساتید دوبلور ایران بیان کرد و گفت: در این جشنواره بالغ بر 100 مهمان خارجی در اصفهان حضور دارند.
این گزارش حاکی است یک قطعه درنای کاغذی دست‌ساز ساداکو روز سه‌شنبه به دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان اهدا شد. ساداکو ساساکی دختر نوجوان ساکن شهر جنگزده هیروشیما در ژاپن است که پس از بمباران اتمی به سرطان خون مبتلا شد.

 


دو مرکز سنجش آلودگی هوا با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مرکز پایش لحظه‌ای آب و هوای استان البرز به بهره‌برداری رسید.
به گزارش ایرنا از کرج، این دو مرکز به صورت الکترونیکی وضعیت آلودگی آب و هوای شهرستان‌های ساوجبلاغ و فردیس را در استان البرز کنترل می‌کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در حاشیه این مراسم گفت: این دو ایستگاه با هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد ریال راه‌اندازی شده‌اند که با بهره‌برداری آنها تعداد مراکز سنجش آلودگی هوای استان به 5 مرکز رسید.
حسن پسندیده افزود: در دو مرکز جدید ذرات معلق موجود در هوا مورد سنجش قرار می‌گیرد و شاخصه این مراکز در مقایسه با دیگر سنجش آلودگی استان، اندازه‌گیری پارامتر pm1 با قطر یک میکرون است.وی اظهار کرد: مراکز پایش لحظه‌ای آب و هوای استان البر ز به صورت همزمان با ایستگاه‌های سنجش آلودگی واحدهای صنعتی که خروجی دودکش‌ها و فاضلاب‌ها را کنترل می‌کنند، ارتباط الکترونیکی دارند.

 


معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب خوزستان گفت: رفع دغدغه‌‌های موجود در بحث ممیزی و انتشار کتاب از اولویت‌های جدی این وزارتخانه است.
به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ علی اصغر مروستی کار اندیش سه‌شنبه در این آیین در اهواز افزود: این بحث یکی از معضلات مهم فراروی وزارت بود که وزیر ارشاد هم در ارائه برنامه‌های خود به مجلس به آن اشاره کرده و به راهکارهای حل آن پرداخته بود.
وی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است گفت: مشکلات موجود در عرصه کتاب و نشر و کتابخوانی باید آسیب‌شناسی شده و برای ارتقای شاخص‌ها در این بخش راهکارهای لازم دیده شود.
وی به طولانی شدن روند صدور مجوز برای انتشار کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: باید شرایط مناسب برای ناشران فراهم و تسهیلات لازم در اختیار آنان قرار داده شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه نماینده مردم خوزستان در این باره گفت: این نگرانی کاملا بجاست و باید زمینه لازم برای توسعه فعالیت‌های نویسندگان و ناشران در کشور فراهم آید و کتاب‌های متقاضی نشر در نوبت‌های طولانی بررسی برای ممیزی معطل نمانند.
کاراندیش به اهمیت رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور پرداخت و با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و پیشینه تمدن و فرهنگ غنی ایران تصریح کرد: این مقوله باید آسیب‌شناسی شود و اندیشمندان برای برون‌رفت از این وضعیت راهکارهای عملی ارائه دهند.
نمایشگاه کتاب استان خوزستان از دیروز تا 22 مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان در اهواز برپاست.

 


شیراز - خبرنگار کیهان:
نماینده مردم شیراز در مجلس از پروژه‌های آبرسانی و تامین آب آشامیدنی شیراز دیدن کرد.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در بازدیدی که از پروژه‌‌های آبرسانی و تامین آب آشامیدنی شیراز داشت در روند اجرای پروژه‌ها قرار گرفت.
وی در بازدید از مخازن 10 هزار متر مکعبی سعدی و 15 هزار متر مکعبی چمران از نزدیک مراحل ساخت و اجرای این مخازن را مورد بررسی قرار داد. در این بازدید بهمن بهروزی نماینده مجری طرح آب و سرپرست امور اجرایی طرح آب شیراز و جمعی از مدیران حضور داشتند.
مخزن 10 هزار متر مکعبی سعدی هم‌اکنون 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در مرحله تست و آبگیری است. همچنین مخزن 15 هزار متر مکعبی چمران 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 


معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: سربازان متاهل ناجا به زودی سبد کالا می‌گیرند.
سرتیپ محمدعلی آخوندی در مراسم مشترک تحلیف و پایان دوره افسران، درجه‌داران و سربازان وظیفه مراکز آموزش انتظامی شهید بیگلری مشکین‌شهر و شهید مدنی اصلاندوز در پادگان شهید بیگلری مشکین‌شهر افزود: هم‌اکنون بیش از 11هزار و 500 سرباز متاهل در نیروی انتظامی خدمت می‌کنند.
وی تصریح کرد: برنامه‌هایی انجام شده که سربازان متاهل با حمایت‌های مالی و اعطای مرخصی بیشتر در کنار خانواده‌های خود باشند.
به گزارش ایرنا آخوندی اعلام کرد: با اجرای طرح آمایش سرزمینی ترتیبی اتخاذ شده تا در حد امکان تمام سربازان وظیفه در استان محل تولد خود به خدمت گمارده شوند و با اجرای این طرح تاکنون بیش از 65 درصد از سربازان در محل تولد خود بکار گرفته شده‌اند.وی اظهار کرد: با هدف استفاده از تخصص‌های مشمولان تحصیل‌کرده طرح دیگری در دستور کار فرماندهی انتظامی کشور قرار گرفته و بر اساس آن تا دو ماه دیگر برای مشمولان فوق لیسانس حکم انتصاب صادر می‌شود.

 


با تصویب هیئت وزیران مدیرعامل جدید منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار منصوب شد.
به گزارش ایرنا از چابهار، در این تصویب‌نامه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده حامد علی مبارکی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار تعیین شده است.
همچنین با تغییراتی که در ترکیب هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انجام شده است خانم دکتر اربابی و آقایان علایی، رضازهی و حامد علی مبارکی به مدت 3 سال به عنوان هیئت مدیره منطقه آزاد چابهار تعیین شده‌اند.

 


وزیر ارشاد با تاکید بر ضرورت ممیزی کتاب:
اجازه نمی‌دهیم به جوانان غذای مسموم بدهند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به نامه اخیر برخی از نویسندگان سکولار که خواهان حذف ممیزی از عرصه نشر بودند اعلام کرد که امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.
براساس گزارش خبرگزاری‌ها، علی جنتی وزیر ارشاد در واکنش به بیانیه جمعی از نویسندگان در رابطه با حذف ممیزی گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم هر داستانی منتشر و غذای مسموم در اختیار جوانان قرار گیرد.
دو روز پیش جمعی از نویسندگان سکولار و اعضای وابسته به حزب منحله مشارکت در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار حذف قانون ممیزی از عرصه نشر شده بودند.
نامه یاد شده بلافاصله پس از انتشار هدف استقبال بلندگوهای سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا «ارگان سیا» و رادیو زمانه ارگان دولت هلند قرار گرفت.
نماد حمایت از کودکان قربانی جنگ جشنواره فیلم کودک به سوریه می‌رود
آئين افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان و مراسم رونمایی از تندیس درنای کاغذی (یادبود قربانیان بمباران هسته‌ای هیروشیما) در اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان، در مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر دوشنبه شب و با گرامی داشت کودکان قربانی جنگ در سرتاسر جهان در ورزشگاه گل نرگس اصفهان برگزار شد.
سیداحمد میرعلایی دبیر این جشنواره در سخنانی گفت: پرچم متبرک جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان پس از حرکت از مرقد حضرت رسول(ص) و قبرستان بقیع با نماد دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ کشورهای مختلف در مرقد حضرت رقیه(س) در سوریه نصب خواهد شد.
همچنین روز گذشته و در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان مراسم رونمایی از تندیس درنای کاغذی، یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما در میدان امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان کودک و نوجوان و مهمانان جشنواره همراه بود، نامه کودکان در اعتراض به جنگ خطاب به بان‌کی‌مون (دبیر کل سازمان ملل) خوانده شد. در این مراسم همچنین یاد شهرهای دمشق، حلبچه، هیروشیما و سردشت گرامی داشته شد.
برگزاری مجمع عمومی خانه سینما با اصناف غیرقانونی
مجمع عمومی خانه سینما بدون حضور اصناف قانونی برگزار شد و در نهایت نیز مدیران قانون‌شکن قبلی ابقا شدند!
به گزارش خبرنگار کیهان، در حالی که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که مجمع عمومی دوشنبه شب برای تصویب اساسنامه اصلاحی و افزودن قید مقدس «جمهوری اسلامی» به‌عنوان خانه سینما برگزار می شود، باز هم در این مجمع اقداماتی فراقانونی صورت گرفت.
هر چند که در مجمع مذکور، اساسنامه اصلاحی (افزودن شاخص‌هایی چون التزام به ولایت‌فقیه و قانون اساسی کشور) تصویب شد، اما افراد حاضر بدون حضور اصناف قانونی برای ابقای سه ماه هیئت مدیره منحله اجماع کردند. این در شرایطی است که هیئت مدیره منحل شده چنین امکانی ندارند.
نکته قابل توجه این است که در این مجمع، بخش قابل توجهی از سینماگران حضور نداشته و هیئت مدیره نیز بدون برگزاری رای‌گیری ابقا شد.
مسعود فراستی:
کیارستمی فیلمساز نیست
مهرجویی از فیلم فارسی عقب مانده است
یک منتقد سینما معتقد است که عباس کیارستمی فیلم‌ساز نیست و داریوش مهرجویی نیز از فیلم فارسی عقب مانده است.
در نشست نقد و بررسی کتاب «لذت نقد» اثر مسعود فراستی که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، فراستی گفت: نظرم درباره کیارستمی نسبت به 20 سال قبل تغییری نکرده است. به نظرم کیارستمی فیلمساز نیست و بلد نیست.
براساس گزارش فارس، وی با بیان اینکه مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا و رضا میرکریمی شبه‌روشنفکر شده‌اند، عنوان کرد: اینکه روشنفکران در ایران چه مشکلاتی داشته و دارند خارج از بحث‌های این جلسه است و نوشته‌ای دارم با عنون «پس روشنفکر هم هستم» که توضیح داده‌ام روشنفکر کیست و مطلب را با داریوش مهرجویی پیش بردم که کار خوبی هم کردم چون مهرجویی روشنفکر نشده است و از ابتدا روشنفکر بوده است، در حال حاضر هم که از فیلم فارسی هم عقب مانده است. حتی بیشتر از بهرام بیضایی روشنفکر است. من باید درباره خدمت و خیانت روشنفکران در ایران مقاله مفصلی بنویسم.
استقبال حزب‌الله لبنان از طرح خواننده ایرانی
خواننده موسیقی ایرانی کشورمان از استقبال بخش فرهنگی حزب‌الله لبنان در تولید آثار موسیقایی فاخر دو زبانه در حوزه موسیقی مقاومت خبر داد.
محمد گلریز در گفت‌وگو با مهر درباره تولید قطعات موسیقایی در حوزه مقاومت خاطرنشان کرد: چندی پیش که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنر به جنوب لبنان سفر کرده بودیم من ملاقات‌هایی با مسئولان بخش فرهنگی حزب‌الله لبنان داشتم. در این دیدارها تاکید کردم که بهتر است با همراهی تعدادی از هنرمندان فعال ایرانی حوزه موسیقی مقاومت کارهای مشترک دو زبانه تهیه و تولید و در عرصه بین‌المللی منتشر کنیم.
وی با اشاره به استقبال بخش فرهنگی حزب‌الله لبنان از این طرح موسیقایی گفت: بعد از پیشنهاد این طرح به مسئولان فرهنگی حزب‌الله لبنان من به ایران بازگشتم و با مسئولان وقت وزارت ارشاد موضوع را در میان گذاشتم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد اما این اتفاقات مربوط به زمانی بود که دولت تغییر کرد و بدنه مدیریتی وزارت ارشاد دچار تحولاتی شد که نتوانستیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

 


وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای از هموطنان خواست روادید سفر به عربستان سعودی به منظور انجام مناسک حج را صرفا از طریق مرجع رسمی کشور یعنی سازمان حج و زیارت پیگیری و دریافت کنند.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه در این اطلاعیه آورده است، کسانی که خارج از این ساز و کار مبادرت به دریافت روادید می‌کنند، روادید آنها فاقد اعتبار بوده و در مبادی ورود به کشور عربستان سعودی دچار مشکل خواهند شد که در این صورت، هیچگونه مسئولیتی متوجه هیچ یک از نهادهای داخلی نیست.
گفتنی است در دو سال گذشته تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی که خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت برای انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده بودند به جهت غیرمعتبر بودن روادید به کشور بازگردانده شده‌اند و طی سال جاری نیز شماری از اتباع ایرانی که خارج از سازوکار رسمی سازمان حج و زیارت روادید دریافت کرده‌اند به دلایل یاد شده به کشور بازگردانده شده‌اند.
در همین رابطه سفیر ایران در عربستان نیز گفت: توصیه می‌کنیم کسانی که به قصد انجام حج عمره و تمتع خواستار سفر به عربستان هستند برای گرفتن ویزا و انجام امور مربوط به آن حتما از طریق سازمان حج و زیارت اقدام کنند.
سیدمحمدجواد رسولی محلاتی با تاکید بر این مطلب خاطرنشان کرد: حدود 100 نفر از ایرانیان که مدعی بودند برای سفر به حج ویزا دریافت کرده‌اند با ورود به فرودگاه مسئولان فرودگاه اعلام کرده‌اند که ویزای آنها جعلی است.
وی ادامه داد: به زائران ایرانی توصیه می‌کنیم در دام افرادی که خارج از مجموعه سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند و با گرفتن مبالغ هنگفت وعده دریافت ویزا سفر برای حج می‌دهند نیفتند.
به گزارش ایسنا،‌ محلاتی درباره مشکل تعدادی از ایرانیان که نتوانستند برای انجام اعمال به حج امسال مشرف شوند گفت: این 100 نفر ویزایشان به صورت آزاد و خارج از مجموعه سازمان حج و زیارت گرفته شده و مشخص نیست منبع صدور ویزا کجاست و کدهای درج شده در ویزای آنها با کدهای مورد تایید سهمیه ایران در فرودگاه تطابق ندارد و عربستان اعلام کرده که این ویزاها جعلی است. این ایرانیان اعلام کرده‌اند که این ویزا از طریق سرکنسولگری ایران در مشهد اخذ شده است که البته پیش از این تاکید کرده بودیم برای دریافت ویزا صرفا باید از سازمان حج و زیارت اقدام کرد.
سفیر ایران در عربستان گفت: سال گذشته هم این مشکل برای تعدادی از ایرانیان پیش آمده بود. باید صرفا از طریق سازمان حج و زیارت اقدام کرد تا این افراد مانند سال گذشته هم مالشان را نبازند و هم از توفیق زیارت محروم نشوند.

 


رئیس قوه قضائيه گفت: در روند رسیدگی قانونی و قضایی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی اکثر متهمان حکم گرفتند و عادلانه محاکمه شدند که حکم برخی از آنها اجرایی شد و برخی دیگر نیز به زودی اجرا می‌شود.
آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی طی سخنانی در سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به فعالیت دستگاه‌های نظارتی کشور، افزود: در پرونده فساد سه هزار میلیاردی افرادی از کارگزاران حکومتی با مستندات کاملاً روشن محکوم شدند که با آنها برخورد سنگینی خواهد شد.
وی با اشاره به نقش سازمان بازرسی در رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: در پرونده فساد بزرگ مالی، ریشه برخی از گزارش‌ها از سوی سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد و دستگاه قضایی برخلاف تمام تبلیغات منفی با اقتدار با این فساد برخورد کرد. وی یکی دیگر از اقدامات سازمان بازرسی را پیشگیری از مناقصات شبهه‌دار دانست و گفت: این سازمان به صورت پیشگیرانه مانع از برگزاری بسیاری از مناقصات شبهه‌ناک می‌شود.
وی افزود: مسئله محافظت در روش کار کارگزاران و جلوگیری از تعدی و خیانت احتمالی در کار باید از سوی حکمرانی خوب و نظامی صحیح و اجرایی صورت گیرد.
رئيس دستگاه قضایی گفت: خائنان در نظام حکومتی و دستگاه‌های اجرایی نباید خیالشان راحت باشد که کسی نظارتی بر آنها نمی‌کند بلکه همواره باید بدانند که چشمی مراقب آنها است و کارهایشان را رصد می‌کند.
وی با اشاره به نظارت در دستگاه قضایی، گفت: روح آمبودزمانی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است و حتی در این زمینه دستگاه‌های قضایی هم تحت نظارت هستند، البته روشن است که صرف آمدن نام دستگاه‌های نظارتی در قانون اساسی کافی نبود و جمهوری اسلامی بیش از 30 سال است که نهادهای نظارتی را تاسیس کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی از 15 تا 17 مهر با حضور هیئت‌هایی از 20 کشور خارجی به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور در تهران در حال برگزاری است.
واژه «آمبودزمان» ریشه‌ای سوئدی‌ (اسکاندیناوی) دارد و حدود یکصد سال است که در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود.
معنی کلاسیک و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی که به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری رسیدگی غیرقضایی می‌کنند، است.
ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شکایات است. به همین خاطر، آمبودزمان مورد استقبال کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.
ناصر سراج رئيس سازمان بازرسی کل کشور، آیت‌الله محسنی گرکانی رئيس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری رئيس دیوان عدالت اداری و حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور از دیگر حاضرین در این اجلاس هستند.

 


رئیس دیوان عدالت اداری درباره پرونده حادثه 22 بهمن قم تاکید کرد: هنوز این پرونده به دادگاه نیامده است.
محمدجعفر منتظری روز گذشته در حاشیه سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی در جمع خبرنگاران در خصوص سؤالی مبنی بر نتیجه شکایت خانواده هاشمی از رسایی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: من نمی‌خواهم درباره دادگاه ویژه روحانیت اطلاع‌رسانی کنم.
وی همچنین درباره سرنوشت پرونده حادثه 22 بهمن قم نیز گفت: هنوز این پرونده به دادگاه نیامده است.
منتظری همچنین درباره شکایت از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیز گفت: من هنوز این شکایت را ندیده‌ام و چیزی به دستم نرسیده است.
رئیس دیوان عدالت اداری همچنین درباره سرنوشت پرونده انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: با توجه به این که تصمیم‌گیری در خصوص این پرونده موکول به نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده بود با توجه به رای این شورا انتزاع منتفی شد و به این ترتیب پرونده مختومه می‌شود.

 


سرویس معارف
حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در نشست خبری دیروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی طرح‌های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، وی افزود: سازمان اوقاف به عنوان امین واقفین و متولی موقوفات وظیفه دارد که با نگاه اقتصادی مدیریت درست داشته باشد و حق و حقوق موقوفات را طبق موازین شرعی دریافت نماید.
پس از آن مهمترین وظیفه سازمان، عمل به نیات واقفین است. ما هم برای اجرایی کردن نیات واقفین کار علمی و پژوهشی دقیقی انجام داده‌ایم و طرح مهندسی نیات واقفین را اجرا کرده‌ایم تا بتوانیم نیات واقفین را به خوبی اجرا کنیم. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف گفت: باید بهره‌برداری بهینه از موقوفات تحقق یابد، زیرا یکی از مولفه‌های ترویج فرهنگ وقف، بهره‌برداری درست از موقوفات است.
شرفخانی درباره نظام‌مند کردن فواید موقوفات برای بسترسازی وقف در جامعه نیز اظهار داشت: در کشور، حدود 800 نوع نیت وقف داریم که لازم بود باز تعریفی از نیت‌ها انجام شود و چگونگی اجرای آنها طراحی و اجرا شود.
بر همین اساس، امسال چند طرح ملی داریم که عبارتند از:
- طرح پیوند آسمانی
- طرح زائران حرم رضوی
- طرح مهر تندرستی
- طرح دست‌های مهربانی
وی افزود: طرح پیوند آسمانی، طرحی برای کمک به ازدواج جوانان است که کمک به مقدمات برگزاری ازدواج و دادن جهیزیه و مساکن اجاره‌ای دوساله به مزدوجین از جمله موارد این طرح است.
شرفخانی ادامه داد: در هفده استان کشور، طرح پیوند آسمانی اجرا شده است که تاکنون 1086 زوج از این طرح بهره‌مند شده‌اند.
ضمنا مراسم پیوندهای آسمانی در 63 بقعه و 52 آستان مقدس با خطبه‌خوانی عقد برگزار شده است.
شرفخانی اظهار داشت: تاکنون 1565 خیر اعلام آمادگی کرده‌اند که با واگذاری خانه یا تهیه جهیزیه، در این طرح شرکت کنند.
البته یکی از اولویت‌های جدید ما در عرصه وقف، وقف برای کمک به ازدواج جوانان است.
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف درباره طرح زائران حرم رضوی نیز افزود: در عید سعید غدیر، 760 زائر از کل کشور به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند که هزینه زیارت آنها توسط سازمان اوقاف تامین می‌شود.
وی درباره طرح مهر تندرستی هم گفت: در این طرح، هزینه دارو و معاینات پزشکی افراد نیازمند در 26 استان اجرا و هزینه‌ها پرداخت خواهد شد.
در خصوص طرح دست‌های مهربانی هم، رسیدگی به امور ایتام در این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: هدف اصلی و وظیفه مهم ما اجرای نیات واقفین است. بنابراین کار شناسایی افراد نیازمند توسط این سازمان انجام می‌شود. ما ستادهایی را در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل داده‌ایم تا آنها کار شناسایی نیازمندان را انجام دهند.
وی افزود: توجه داریم که در عرصه کمک به نیازمندان، حرمت و کرامت آنها نیز حفظ شود و آبروی آنها هیچ‌گونه صدمه‌ای نبیند.
شرفخانی در پاسخ خبرنگار کیهان که پرسید: به هر خانواده تازه ازدواج کرده چقدر کمک نقدی می‌شود و میزان تحویل جهیزیه به خانواده‌ها چقدر است گفت: به هر خانواده حداکثر تا 2 میلیون تومان کمک نقدی ارائه می‌شود و کالاهای اساسی که یک زوج برای زندگی اولیه نیاز دارند: مانند یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و... به عنوان جهیزیه به هر خانواده داده خواهد شد.
وی در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار کیهان در خصوص نظارت دقیق برای رسیدن کمک‌ها به افراد نیازمند گفت: نکته خیلی دقیقی را شما مطرح کردید. اولا کسی به اوقاف مراجعه نکند. خود ما کار شناسایی را انجام می‌دهیم. و در سامانه جامع ما، دریافت‌کنندگان مشخص می‌شوند. ثانیا بازرسی دقیق هم از کار ستادها به عمل می‌آوریم و آنها را دقیقا زیر نظر داریم. اگر جایی هم طرح ضعیف اجرا می شود، به ما اطلاع دهید تابررسی و برخورد کنیم.

 


یک هفته‌نامه آلمانی با استفاده از سوژه بی‌اطلاعی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از وضعیت ایران و اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت که وی در حالی که عملکرد خوبی در مقایسه با رئیس‌جمهور ایران نداشت، خود را وسیله تمسخر کرد.
هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» طی گزارشی با پرداخت به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره مردم ایران به طور ضمنی عملکرد وی را با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مقایسه کرد.
در این گزارش آمده است که قرار بود سخنان نتانیاهو در (سفر به نیویورک) سخنانی اغواکننده باشد اما نتیجه چیز دیگری شد.
نخستین بار نتانیاهو به طور مستقیم به مردم ایران اشاره کرد و از ممنوعیت گوش دادن به موسیقی پاپ و پوشیدن شلوار جین صحبت کرد. این حرف‌ها واکنش جوانان ایرانی را در شبکه اجتماعی توییتر به دنبال داشت طوری که آنها عکس‌هایی از شلوارهای جین خود منتشر کردند.
باید گفت اینکه نخست‌وزیر اسرائیل برای نخستین بار با مردم ایران صحبت کند، موضوعی تاریخی بود، اما در مقابل سخنان روحانی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در نوع خود نیز جالب‌توجه بود و اگر چه روحانی با لحنی درست صحبت کرد، نتانیاهو عملکرد خوبی نداشت.
علاوه بر این گفت‌وگوی وی با بی‌بی‌سی فارسی نیز به یکی از سوژه‌ها درباره عملکرد نتانیاهو تبدیل شد. این موضوع از این جهت نیز مهم است که در جایی که روحانی (برای ایران) تبلیغ می‌کرد، نتانیاهو موعظه کرد. در واقع او در سمت نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است که باید به مردم ایران یادآوری کند که چه چیزهایی را باید به یاد آورند از جمله انتخابات و ناآرامی‌های سال 2009.
اما از همه اینها جالب‌تر موضوع پوشیدن شلوار جین در ایران است. وی با مطرح کردن این موضوع در یک لحظه مانند سال گذشته در سازمان ملل یعنی زمانی که بمبی کارتونی را برای خطرناک نشان دادن برنامه هسته‌ای ایران طراحی کرد، عاملی برای خنده شد.
پیام‌هایی که جوانان ایرانی در واکنش به این خبر داشتند در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کردند نیز جالب بود. در یکی از این پیام‌ها آمده است: «در شرایطی که نتانیاهو هیچ آشنایی با آنچه ایرانیان در ملاءعام انجام می‌دهند ندارد، چطور می‌تواند درباره مسایل محرمانه اطلاع داشته باشد.»
به گزارش فارس، در پیام‌های توییتر شماری از ایرانیان نیز تصاویری از شلوارهای جین منتشر شده است. یکی از جالب‌ترین آنها تصویری است که نخست‌وزیر اسرائیل را در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی نشان می‌دهد که شلوار جینی در دست دارد و خطی قرمز بر روی آن کشیده است.

 


رئیس جمهور طی احکام جداگانه ای معاون اجرایی و معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده را منصوب کرد .
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، محمد شریعتمداری از سوی رئیس جمهور به عنوان «معاون اجرایی رئیس جمهور» منصوب شد.
همچنین ، طی حکمی شهیندخت مولاوردی به سمت «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده» منصوب شد .
گفتنی است ؛ وزیر کشور نیز طی حکمی پرویز اسماعیلی را به عنوان مشاور وزیر در امور رسانه ای منصوب کرد.

 


موشه یعالون در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت کاهش تحریم‌ها در شرایط کنونی، تلاش‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران را دچار مشکل خواهد کرد.
یعالون که در یک سفر کاری به آمریکا سفر کرده بود، در نیویورک با بان‌کی‌مون -دبیرکل سازمان ملل- دیدار کرد. وی به بان گفت: «ما با راه‌حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران مخالف نیستیم ولی هدف باید مشخص باشد: ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین ادعاهای نتانیاهو مبنی بر این که تحولات کنونی تنها برای به دست آوردن زمان است، گفت برای رسیدن به هدفی که داریم، نباید در حال حاضر از تحریم‌ها بکاهیم. به گزارش مهر، وی افزود کاهش تحریم‌های جمهوری اسلامی باعث بهبود شرایط اقتصادی بدون آن که برنامه هسته‌ای را متوقف بکند، خواهد شد: «ایرانیان به غنی‌سازی ادامه خواهند داد تا در نهایت بمب بسازند. ما نسبت به این مسئله هشدار داده‌ایم. تحریم‌ها باید تا زمانی ادامه یابند که ایرانیان به این نتیجه برسند که هیچ راهی به جز توقف تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند.»

 


یک عضو جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، ادعای اوباما درباره بازگشت ایران به میز مذاکره به دلیل تحریم‌ها را گزافه‌‌گویی و سخنی دروغین و بیجا عنوان کرد.
ران پل، عضو جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی که در پایگاه خبری پرسنال لیبرتی منتشر شد، نوشت: هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 با همتای ایرانی‌اش صحبت کرد. مکالمه تلفنی پانزده‌ دقیقه‌ای آنها طبق گزارشات در را برای گفت‌وگوهای بیشتر در سطوح عالیرتبه باز کرد. این اتفاق مهمی بود. من سال‌هاست که می‌گویم ما باید با ایرانیان صحبت کنیم. هر چه باشد با شوروی که در آن زمان هزاران موشک هسته‌ای را به سمت ما نشانه رفته بود صحبت کردیم! ایرانیان طبق گزارشات منابع اطلاعاتی خودمان چنین تسلیحاتی ندارند. من حتی چند سال پیش پیشنهاد کردم که ما به آنها «پیشنهاد دوستی» بدهیم. متاسفانه بسیاری از به اصطلاح کارشناسان ترجیح می‌دهند تنش‌ها را بالا نگه دارند و ما را به سمت جنگ سوق دهند. آنها ترجیح دادند صدای من را نشنوند اما به نظر می‌رسد با توجه به تحولات اخیر اوضاع در حال تغییر است.
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم؛ ما در عین حال باید بسیار محتاط باشیم. دلیل متوقف شدن جنگ اوباما با سوریه این بود که مردم آمریکا سرانجام از جا برخواستند و گفتند: دیگر کافی است. این پیام بلند و آشکار شنیده شد و نومحافظه‌کارانی را که خواستار جنگ بودند شگفت‌زده کرد، زیرا آنها عادت داشتند مسئولیت سیاست خارجی را برعهده بگیرند. نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان نشان داد که 75 درصد مردم آمریکا طرفدار مذاکره با ایران هستند. این خبر بسیار خوبی است، ولی کسانی که خواستار جنگ هستند به این راحتی تسلیم نمی‌شوند. حتی برخی اعضای کنگره اخیرا قانونی را معرفی کرده‌اند که اجازه جنگ با ایران را می‌دهد آن هم در زمانی که این گام‌های اولیه برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات‌مان در حال نتیجه دادن است.
این عضو جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه یادداشتش نوشت: بنابراین آنها اکنون به این راحتی تسلیم نمی‌شوند. افراد زیادی در کابینه شخص رئیس‌جمهور (آمریکا) وجود دارند که خواستار مشاهده بهبود روابط ایران آمریکا نیستند. به نظر می‌رسد حتی خود رئیس‌جمهور نیز نمی‌تواند اظهارات تحریک‌آمیز را متوقف کند، برای مثال این ادعایش که ایرانیان تنها به این دلیل که تحریم‌ها در بازگرداندن آنها به میز مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده‌اند، به گفت‌وگو تمایل پیدا کرده‌اند. این یک گزافه‌گویی دروغین و بیجا است و اگر وی همین روند را ادامه دهد پیشرفتی که حاصل شده است را نابود خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، در پایان این گزارش می‌خوانیم:‌ولی ما اکنون در اکثریت قرار داریم، بیش از سه‌چهارم ما خواستار جنگ با ایران نیستیم. لازم است که فشار به دولت را ادامه دهیم تا درخواست‌های جنگ‌طلبانه هر دو حزب سیاسی و کارشناسان سیاست خارجی را نادیده بگیرند. با ناامیدتر شدن هر چه بیشتر جنگ‌طلبان، لفاظی‌های جنگ‌طلبانه نیز شدت خواهد گرفت. آمریکایی‌ها باید با لفاظی‌های جنگی آشنا شوند. آنها باید خود را آموزش دهند و با منابع جدید جایگزین برای به دست آوردن ابزار مقابله با این لفاظی‌ها آشنا شوند. ما شانس بهتری برای به دست آوردن صلح داریم ولی باید حواسمان را جمع کنیم و نگذاریم غافلگیرمان کنند.
دیپلماسی فوتبالی!
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که برگزاری مسابقه فوتبال احتمالی بین ایران و آمریکا در راستای تمایل واشنگتن به مذاکره مستقیم با تهران است.
ماری هارف گفت: ما همواره گفته‌ایم که به مذاکرات و گفت‌وگوهای مستقیم با ایرانیان تمایل داریم و چه جایی برای این کار بهتر از زمین فوتبال؟
نیل بوت، سخنگوی فدراسیون فوتبال آمریکا تایید نکرده است که آیا آمریکایی‌ها درباره برگزاری یک مسابقه احتمالی با مقامات فوتبال ایران گفت‌وگو کردند یا خیر.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10