(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 17مهر 1392 - شماره 20612

 حمايت مجمع ازآرمانهاى انقلاب و امام
تاریخچه صهیونیسم در عصر پهلوی-6
پهلوی در خدمت ماسون‌ها
   


Research@kayhan.ir
به پيروى از حضرت امام(ره)، ادبيات حاكم بر بيانيه‌هاى مجمع روحانيون مبارز از زمان تأسيس تا زمان حاشيه‌نشينى، عمدتآ متكى بر مفاهيم و مضمونهاى انقلابى و اسلامى بود و اين تشكل سياسى جديد روحانى در مسیر تعظيم شعائر اسلامى، كمك به اهداف نظام جمهورى اسلامى قدم برداشت.
مجمع روحانيون مبارز در سوم ارديبهشت 1367 به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان با صدور بيانيه‌اى ضمن تبريك اين ماه و هشدار نسبت به توطئه‌هاى دشمن، با دعوت مردم براى حضور در جبهه‌هاى حق عليه باطل نوشت: «فرا رسيدن ماه مبارك رمضان را به ملّت ايثارگر و فداكار ايران كه در دو صحنه جهاد اكبر و جهاد اصغر پيكار مى‌كنند، تبريك مى‌گوييم.
ملّت عزيز ايران در شرايطى به ضيافت الله رفته است كه با حضور يكپارچه خود در صحنه‌هاى نبرد با استكبار جهانى و صدّاميان و نيز شركت فعال و كم‌نظير و تاريخى خود در برگزارى انتخابات سومين دوره مجلس شوراى اسلامى، آمريكاى جهان‌خوار و رژيم رو به زوال عفلقيان و ارتجاع منطقه خصوصآ آل سعود و حكومت بى‌اراده كويت را به استيصال كشانده است.
اينك ما از تمامى روحانيون عزيز و محترم شهرها و ائمه محترم جمعه و جماعات مخصوصآ علما و روحانيون تهران تقاضا مى‌كنيم كه مثل هميشه از سنگر مساجد، مردم را براى حضور در جبهه‌ها مهيا فرمايند و جوانان غيرتمند و بسيجيان جان بر كف به نداى فرمانده كلّ قوا حضرت امام خمينى (مدّظله العالى) كه فرمودند: «به سوى جبهه‌ها هجوم بريد»، لبيك گويند تا با عنايت خداوند بزرگ و توجّهات حضرت بقية‌الله (ارواحنافداه) ثمرات و بركات پيروزى را به اين ملّت بزرگ و همه مستضعفان جهان هديه كند».65
مجمع روحانيون مبارز همچنين در ايام سالروز شهادت
آيت‌الله مطهرى بر ضرورت حضور انديشه والاى اين شهيد گرانقدر تأكيد كرده و عنوان مى‌كند: «هشتمين سالگرد شهادت استاد گرانقدر و متفكر عالى‌مقام جهان اسلام علامه شهيد مرتضى مطهرى فرا رسيده است. امسال انقلاب اسلامى ايران در حالى اين خاطره تلخ را گرامى مى‌دارد كه بيش از هر زمان ضرورت حضور انديشه والاى مرحوم مطهرى احساس مى‌شود. بايد مسئولان برنامه‌ريزى كشور در شرايطى كه حضرت امام جنگ دائمى فقر و غنا و حمايت هميشگى اسلام از كوخ‌نشينان در برابر كاخ‌نشينان را مطرح مى‌نمايند، از نظرات اقتصادى شهيد مطهرى براى اداره جامعه بر محور حمايت اقتصادى از محرومان و مقابله جدّى با رشد زراندوزى، هرچه بيشتر استفاده نمايند.
روحانيون مبارز تهران ضمن گراميداشت مجدد ياد اين انديشمند بزرگ جهان اسلام از روحانيون، روشنفكران و متفكران اسلامى انتظار دارد با مطالعه و تحقيق هرچه عميق‌تر روى مبانى اسلام ناب محمّدى و طرح اسلام آمريكايى راه روشن شهيد مطهرى را ادامه دهند».66
مجمع روحانيون مبارز همچنين در اين سالها به تبعيت از بنيانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمينى(ره) كه آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را «روز قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين» ناميدند، به حمايت و تشويق مردم براى حضور در راهپيمايى روز قدس پرداخت و با صدور بيانيه اين روز را گرامى داشت: «روز قدس روز فرياد امّت بيدار محمّدى عليه پليدترين جنايتى است كه دست جنايتكار صهيونيسم با حمايت استكبار و همدستى ارتجاع در قرن ما پديد آورده است. اشغال سرزمين مقدس فلسطين به دست جنايتكارترين دشمنان اسلام و بشريت فاجعه سهمگينى است كه بزرگ ترين رسالت را بر دوش فرزندان اسلام مى‌گذارد.
رسالتى كه با پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى جان تازه‌اى مى‌يابد ... و امروز جهان شاهد است كه چگونه موج اين انقلاب در فلسطين اشغالى پايه‌هاى قدرت صهيونيسم را به لرزه درآورده است.
روحانيون مبارز تهران ضمن دعوت از تمامى ملّت مسلمان و بزرگ ايران براى شركت وسيع و باشكوه در مراسم روز قدس، با كمال افتخار در روز جمعه بسان قطره‌اى به درياى خروشان حضور خلق در مراسم راهپيمايى اين روز مقدس خواهد بود».67
اين تشكل روحانى منشعب شده از جامعه روحانيت در 14 خرداد 1367 با گراميداشت واقعه 15 خرداد 1342 اعلام كرد: «15 خرداد 42 با خروش يكپارچه امت در هر گوشه و كنار و شهر و روستاى اين ديار، با فريادهاى سترگ اسلام‌خواهى، عزّت‌جويى و شهادت‌طلبى، امواج مردم، با مشتهاى گره كرده كوبيده بر آسمان اسلامى‌مان در لعن و نفرين شاه و اربابانش، آمريكا و اسرائيل و با خونهاى پاك شهيدان غيرتمند و آزاده‌اش نه يك روز كه فصلى گران از تاريخ حماسه انقلابى امت مسلمان كشورمان است».68
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
65- مجموعه بيانيه‌هاى مجمع روحانيون مبارز، صص 14 و 15.
66- مجموعه بيانيه‌هاى مجمع روحانيون مبارز، ص 18.
67- مجموعه بيانيه‌هاى مجمع روحانيون مبارز، ص 21.
68- همان، ص 32.
پاورقی

 


E-mail:shayanfar@kayhannews.ir
شایان ذکر است «میرزا حسین خان سپهسالار» فراماسون برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران ، بوسیله ارتباط با «اتحادیه جهانی اسرائیلی» ( در نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا به سال 1290 هجری قمری) ، پای کانون های صهیونیستی را رسما به ایران باز کرده تا زیر پوشش مدارس صهیونیستی «آلیانس» ، فعالیت خود را در ایران آغاز کنند. «حبیب لوی» از سران صهیونیسم جهانی در ایران درباره آن سفر «ناصرالدین شاه» و صدراعظمش« میرزا حسین خان سپهسالار» به فرانسه و دیدار با «بارون فرديناند دو روچيلد» و همچنین «آدولف کرمیو» (رئیس اتحادیه جهانی اسرائیلی) و درخواست آنها مبنی بر امتیازاتی برای یهودیان ایران می نویسد :
«... شاه با دست خود ، صدراعظم (میرزا حسین خان سپهسالار) را نشان داده و به زبان فرانسه فرمودند: این نخست وزیر حامی یهودیان است و این کار را مانند کار خودش می داند . او به قدری دوست یهودیان است تا به اندازه ای که مسلمانان کینه نسبت به وی پیدا کرده اند...»!! (12)
فراماسونری در ایران با نقاب تجدد خواهی و جنبش اصلاح طلبی وارد میدان شد .از اوایل دوران قاجار، با گسترش روابط ميان ايران و اروپا، جذابیت هایی در آن سوی مرزها برای متجددین غربزده ایرانی نمایان گردید. محافل و انجمن‌هاي ماسوني از جمله این مظاهر جالب و جذاب تمدن غرب برای آن دسته از شبه‌روشنفکران به شمار مي‌رفت كه بسياري از محصلان و تحصیل کرده های ايراني را جذب خود كرد و آنان را تا به مرحله‌ي شيفتگي و گاه سرسپردگي فراماسونری پيش برد. براساس همین خودباختگی و شیفتگی بود که تشكيلات مخفي فراماسونري از زمان ميرزا ملكم خان با كمك شبه روشنفکران اروپا ديده، برای فراهم آوردن زمینه های فکری و تاریخی طرح مفصلی که کانون های استعماری از اواسط قرن نوزدهم میلادی مبتنی بر سلطه کامل منطقه خاورمیانه و تشکیل دولت جهانی یهود را در سر می پروراندند ، حرکتی سیستماتیک را آغاز کردند. ابتدا گروهی از متفکران فراماسونر ، مامور حرکت فکری عظیمی شدند که تا پایان دوران سلطنت 53 ساله پهلوی ادامه داشت . این گروه سعی اش برآن بود ، نظام مورد نظر کانون های یاد شده را تئوریزه نموده و به سان یک ایدئولوژی ، مشروعیت صعود رژیم مطلوبشان (که قرعه اش به نام سلطنت پهلوی رقم خورده بود ) را ثابت نماید. پيچيدگي، ماهيت بغرنج و پنهان‌كارانه‌ تشکیلات ماسونی همراه با ايدئولوژي خاص آن كه از تساهل در امر مذهب و انديشه‌هاي فرا سرزمینی و جهاني سخن مي‌گفت، مانع از آن بود كه ماهیت اصلی اش آشکار گردد. به اين ترتيب، جريان فراماسونري به مسير خود ادامه داد و در عصر پهلوي دوم به جايي رسيد كه در تمامي اركان سياسي، اقتصادي و فرهنگي جامعه رسوخ كرد.
حقيقت آن است كه شالوده»فراماسونري جديد»در قرن‏هجدهم ميلادي توسط صهيونيست‏ها نهاده شد و با اعتراف خود آنان، سازمانهاي فراماسونري را براي تضعيف‏ملت‏ها و تفوق بر ايشان ايجاد كردند.در پروتكل چهارم زعمای صهیون ، تشکیلات فراماسونری ، «سازمان مخفی یهود» نامیده شده و درباره اش آمده است :
«ما در مقابل خود نقشه‏اي داريم كه روي آن مسيرخطرناكي تعيين شده و...چه كسي مي‏تواند يك قدرت مخفي را از بين‏ببرد؟ اين قدرت مخفي، قدرت ماست. فراماسونري‏خارجي فقط به منظور مخفي نگاهداشتن نقشه‏هاي ماست وشعاع و طرز اجرای اين قدرت مخفي و محل اجراء آن براي‏هميشه بر ملت‏ها پوشيده است...با اين وسيله ما به مقاصدي نائل‏مي‏شويم كه مستقيما وصول به آنها امكان‏پذير نيست و اين‏سياست، اساس فراماسونري ما را تشكيل مي‏دهد كه ديگران به اصول آن پي‏نبرده‏اند.»(13)
اسماعیل رایین مولف کتاب «فراموشخانه و فراماسونری در ایران» می نویسد:
«صهیونیسم بین المللی با فراماسونری در ایران یکی گردیده و ایدئولوژی حاکم بر تمام لژهای جهان است. لذا صهیونیسم از آن به منزله بازوی سیاسی و فرهنگی استفاده می کند.»(14)
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، يكي از مراكز فراماسونري كه به آن «ستاد عمليات استاد اعظم، جعفر شريف‌امامي»، گفته مي‌شد، كشف گرديد و عكس‌هاي گوناگوني همراه با فهرستي از اعضاي فراماسون به دست آمد. و همچنین روشن گرديد كه در روزگار محمد‌رضا پهلوي، سياست كلي ايران، حتی در زمینه های علمی و فرهنگی به شيوه‌اي بنيادين در دست فراماسون‌ها بوده است.
براساس اسناد موجود و مدارک منتشر شده ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دهها لژ فراماسونری در ایران زیر عنوان لژ بزرگ ، فعال بودند که تحت امر سازمان جهانی فراماسونری قرار داشتند. اسماعیل رایین در کتاب 3 جلدی «فراموشخانه و فراماسونری در ایران» ، نام 1120 نفر از رجال معاصر ایران را به عنوان ماسون و عضو تشکیلات ماسونی ایران آورده است. براساس اسناد این کتاب ، اکثریت قریب به اتفاق نخست وزیران دوران پهلوی ، عضو تشکیلات فراماسونری بوده اند. (15)
«امیر اسدالله علم» در جلد اول خاطراتش می نویسد :
«...از نخست وزیران مشروطیت ، فقط مرحوم هژیر ، مرحوم سپهبد زاهدی ، مرحوم رزم آرا ، علی امینی و من جزء فراماسونری نبوده ایم...» (16)
در واقع طرح و برنامه تربیت رجال فراماسون برای دولت های آینده ایران را از زمان قاجار ریختند. از مدرسه علوم سیاسی که پایه اش از زمان «میرزا نصرالله خان مشیرالدوله» نهاده شد و برنامه اش توسط اعضای «لژ بیداری ایران» مانند «اردشیر ریپورتر» ، «محمد علی فروغی» ، «حسن پیرنیا» و... طراحی و هدایت شد. از شاگردان همین مدرسه است که کارگزاران سیاسی رژیم پهلوی بیرون آمدند .
درباب تشکیلات و لژهای فراماسونری ، اسناد چندانی در مرکز اسناد ریاست جمهوری وجود ندارد. اما خوشبختانه از سازمان های وابسته به این تشکیلات صهیونیستی مانند :«جمعیت تسلیح اخلاقی» ، «کلوپ های روتاری» و«باشگاه لاینز» اسناد متعددی در این مرکز موجود است که در ادامه این پژوهش ارائه می شود.
اسماعیل رایین در جلد سوم کتاب «فراموشخانه و فراماسونری در ایران» درباره این گونه سازمان ها می نویسد :
«...چهار سازمان جهانی که ذیلا تاریخچه تاسیس و چگونگی فعالیت آنها به اختصار از نظر خوانندگان می گذرد ، نمونه ای از فعالیت علنی فراماسون ها در کشورهای مختلف گیتی و در زیر لوای این سازمان های علنی است:1-تسلیح اخلاقی : موسسه ای است که (حدود سال 1940 میلادی )36 سال قبل تاسیس شده است. کسی که فکر تشکیل این سازمان را به مرحله عمل در آورد ، «دکتر بوخمن» نام دارد که زادگاه او سنگالی در نزدیکی شهر زوریخ است...»(17)
رایین از جمله اعضای ایرانی «جمعیت تسلیح اخلاقی»، به دکتر «رضازاده شفق» ، «علی اصغر حکمت» ، دکتر «احمد متین دفتری» ، «مجید موقر» و «سید علی نصر» اشاره می کند و می گوید که در سال 1952 میلادی (1331 شمسی) برای اولین بار هیئتی مرکب از 52 نفر از اعضای «جمعیت تسلیح اخلاقی» جهان به ایران آمدند که دکتر «بوخمن» در راس آنها قرار داشت. این عده در یکی از باشگاههای تهران پذیرایی شدند و فیلمی به نام «جزیره گمشده» را نیز به نمایش گذاشتند. «رایین» تاکید می کند که «ابوالفضل حاذقی» (یکی از اعضای سرشناس جمعیت فوق) در گفت و گو با وی حاضر نشده محل دفتر کار و نام اعضای هیئت مدیره تسلیح اخلاقی ایران را افشاء نماید و اظهار داشته که مرکزی ندارند. همچنین «حاذقی» از شعب «جمعیت تسلیح اخلاقی» در تبریز و شیراز و اصفهان پرده برداشته اما بازهم حاضر نشده دفتر و مراکز و اسامی اعضای این شعبات را فاش سازد!
محمد خاتمی نیز در کتاب «فراماسونری» می نویسد که «جمعیت تسلیح اخلاقی» از جمله سازمان های علنی بود که فراماسونرهای آمریکایی برای مخفی نگاه داشتن فعالیت های اصلی خویش در جهان به وجود آوردند.(18)
پاورقی

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10