(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 18 مهر 1392 - شماره 20613

بازداشت اعضای یک شبکه تروریستی در خاک لبنان
ابراز نگرانی مسکو از احداث پایگاه‌های دائمی پنتاگون در افغانستان
 چهار سوی پنج قاره
تداوم بحران دولت فدرال در واشنگتن
اوباما: به جمهوری‌خواهان باج نمی‌دهم
اعتراض مقاومت فلسطین علیه یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
الحیات: در دستگاه‌های امنیتی عراق بعثی‌ها نفوذ کرده‌اند
چامسکی: آمریکا را سرمایه‌داران می‌گردانند نه سیاستمداران
به اتهام شرکت در تظاهرات مخالفان سیاست مهاجرت
پلیس واشنگتن 8 نماینده دموکرات کنگره را دستگیر کرد
دومین تیم بازرسان سازمان ملل برای انهدام سلاح‌های شیمیایی وارد دمشق شدند
جمعیت الوفاق: اولین گام برای حل بحران برکناری نخست‌وزیر بحرین است
آغاز شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان
اعتراض دانشجویان در قاهره به انحلال جنبش اخوان‌المسلمین
انفجار نزدیک پايگاه نظامی آمریکا در هلمند
   


اداره کل امنیت عمومی لبنان از دستگیری یک باند خرابکار خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه الجمهوریه چاپ بیروت، اعضای این باند قصد داشتند برای برهم زدن اوضاع داخلی لبنان شخصیت‌های سیاسی مطرح را ترور کنند. سه عضو دستگیر شده از اتباع لبنان و سوریه هستند و هدف آنها ترور شخصیت‌هایی از جنبش 8 مارس و 14 مارس بوده است.آنها در بازجویی اعتراف کرده‌اند که هدفشان از ترور شخصیت‌ها این بوده که لبنان را ناامن کنند و در آن صورت گروه‌های مسلح به راحتی می‌توانستند از عراق، سوریه یا یمن به لبنان وارد شوند و از این کشور به عنوان مقری برای حملات علیه نظام سوریه استفاده کنند.مقامات لبنانی اعلام کردند تحقیقات برای شناسایی عاملان پشت پرده این شبکه خطرناک همچنان ادامه دارد.

 


روسیه در مورد طرح آمریکا برای احداث پایگاه‌های نظامی دایمی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا درصدد ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در افغانستان است و می‌خواهد پس از خروج نیروهای خارجی از آنها استفاده کند و این مسئله موجب نگرانی مقامات مسکو است. لاوروف افزود: ما اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا و ناتو در حال ساخت 9 پایگاه نظامی کامل در افغانستان هستند.به گفته لاوروف، توضیحات مقامات آمریکایی در مورد علت ساخت این پایگاه‌ها، مبهم و غیرشفاف است. وزیر خارجه روسیه کارشکنی‌های ناتو در افغانستان در خصوص مبارزه با مواد مخدر را نیز مورد انتقاد قرار داد.

 


محاکمه اسلامگرایان در امارات
دولت امارات 30 اسلامگرای این کشور را 14 آبان محاکمه می‌کند. چند نفر از این اسلامگرایان مصری هستند. تابستان گذشته نیز دولت ابوظبی 69 اسلامگرا را محاکمه و به تحمل زندان بین 7 تا 15 سال محکوم کرده بود.
امضای تفاهم‌نامه
دولت‌های مغرب و لیبی میان خود چهار تفاهم‌نامه علمی، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و محیط‌زیست امضا کردند. مقامات دو کشور قبلا اعلام کرده بودند که قصد توسعه روابط میان خود را دارند.
انفجار 31 بمب در تایلند
بر اثر انفجار 31 بمب در چند استان جنوبی تایلند هفت نفر کشته و 22 تن نیز مجروح شدند. استان‌های جنوبی تایلند محل فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب و شورشیان است.
دیدار مشعل با اردوغان
«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس دوشنبه با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا دیدار و به مدت سه ساعت با وی گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگو در پشت درهای بسته انجام شد.
سوءقصد علیه نخست‌وزیر اردن
افراد ناشناس شب سه‌شنبه خودروی حامل «عبدالله النسور» نخست‌وزیر اردن را در شهر «ارید» واقع در شمال «امان» هدف تیراندازی قرار دادند. در این تیراندازی به نخست‌وزیر آسیبی نرسید.
اسرائیلی‌ها مربی نظامیان آمریکایی
شماری از نظامیان اسرائیلی نیروهای امنیتی آمریکا را برای مقابله با تروریسم آموزش می‌دهند. تعدادی از نیروهای آمریکایی برای گذراندن دوره آموزشی وارد فلسطین اشغالی شدند.

 


رئیس‌جمهور آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر بحران تعطیلی دولت فدرال گفت: به جمهوری‌خواهان باج نخواهد داد.
نهمین روز از تعطیلی دولت فدرال آمریکا نیز با گفت‌وگوهای بی‌نتیجه و خط و نشان کشیدن‌های رهبران سیاسی این کشور سپری شد. روز سه‌شنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از مکالمه تلفنی با «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان در جمع خبرنگاران سخنانی به زبان راند که نشان می‌داد، بحران همچنان باقی است و ظاهرا هیچ یک از طرف‌های سیاسی حاضر نشده‌اند به نفع صدها هزار کارمندی که خانه‌نشین شده‌اند کوتاه بیایند.
«اوباما» در این کنفرانس مطبوعاتی جمهوری‌خواهان را به اخاذی و باج‌خواهی متهم کرد و گفت این عده به جای ارائه راهکار در حال «وقت‌کشی» هستند تا «قدرت چانه‌زنی بیشتری» پیدا کنند.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت برای از سرگیری دولت و افزایش سقف بدهی به کسی باج نخواهد داد.
وی با هشدار در مورد عواقب همکاری نکردن، کنگره بر سر سقف بدهی افزود: در صورتی که این همکاری صورت نگیرد، دولت آمریکا قادر به انجام تعهدات مالی خود نخواهد بود و اقتصاد در معرض رکود بسیار شدید قرار خواهد گرفت.
اوباما که در کاخ سفید صحبت می‌کرد خطر افزایش نیافتن سقف بدهی آمریکا و عدم همکاری نکردن جمهوری‌خواهان با دولت را به انفجار «بمب اتم» تشبیه کرد و گفت: ناتوانی آمریکا در بازپرداخت بدهی‌های خود به مراتب «بدتر» از اوضاع فعلی خواهد بود... تعطیلی دولت هر قدر هم خطرناک باشد اثرات مخرب آن به سقوط اقتصادی ناشی از عدم پرداخت بدهی‌ها نمی‌رسد.
پیش از این بسیاری از مقامات آمریکایی نیز از نتایج «فاجعه‌بار» ادامه اختلافات بر اقتصاد، اعتبار و جایگاه این کشور سخن رانده، خواستار حل فوری مشکلات شده‌اند.
در همین حال خبر می‌رسد سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پس از گذشت 9 روز از تعطیلی دولت فدرال و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات اعلام کرد، نیمه تعطیل ماندن این مرکز اطلاعاتی به صلاح نیست و برای امنیت مردم و اموال عمومی مردم خطرناک است.
«جان برنان» رئیس سیا دیروز دستور داد، به رغم ادامه بحران بودجه شماری از کارکنان این سازمان به سر کار خود بازگردند. این مقام بلندپایه آمریکایی نگفت با وجود نبود اعتبار و بودجه لازم، چگونه حقوق این پرسنل را پرداخت خواهد کرد.
گفتنی است ایالات متحده آمریکا تا 25 مهرماه می‌تواند به این وضع ادامه دهد و اگر تا این تاریخ نتواند موافقت جمهوری‌خواهان برای تصویب لایحه بودجه را جلب کند، رسما ورشکسته خواهد شد. بدهی دولت آمریکا به رقم بی‌سابقه 17 تریلیون دلار نزدیک شده و اوباما خواستار تصویب بودجه فدرال به قیمت افزایش بیشتر این بدهی است.
در این بین اما، هستند کارشناسانی که معتقدند، تمام این هیاهوهای سیاسی که رهبران آمریکا بر سر بودجه راه انداخته‌اند «بازی» سیاسی است برای رسیدن به اهداف سیاسی. به اعتقاد این کارشناسان علت تاکید اوباما به تصویب طرح بیمه‌ای‌اش از سوی کنگره ( که با مخالفت کنگره مواجه شده) صرفا تبلیغاتی است چرا که این طرح بیمه‌ای جزو شعارهای اصلی انتخاباتی وی بوده است. این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طرفین قطعا طی چند روز باقی مانده (تا 25 مهر) بر سر بودجه به توافق خواهند رسید و بازنده اصلی این اوضاع نیز مردم آمریکا خواهند بود.
تعطیلی دولت فدرال روزانه 300 میلیون دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند. دولت فدرال از اول اکتبر به دلیل نداشتن بودجه تعطیل است.

 


دولت حماس یورش یهودیان افراطی و نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد.
به گزارش ایسنا دولت حماس گفت طبق آمار ظرف یک هفته 1600 نفر از یهودیان افراطی وارد مسجدالاقصی شده‌اند.
خالد مشعل نیز ضمن محکوم کردن هتک حرمت مسجدالاقصی از سوی یهودیان افراطی نسبت به تقسیم این مسجد هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المیادین، «خالد مشعل» طی سخنانی در لبنان به روند پرشتاب اجرای طرح عملی تقسیم مسجدالاقصی و حرم شریف ابراهیمی اشاره و تاکید کرد که تقسیم مسجدالاقصی مقدمه‌ای برای تخریب آن است.
وی گفت که مقاومت و انتفاضه از تخریب مسجدالاقصی جلوگیری کرد اما مذاکرات سازش خطرات علیه قدس را بیشتر می‌کند.
وی افزود که مذاکرات سازش امروز بیش از هر زمان دیگری به خطر واقعی تبدیل شده است اما اتخاذ موضع قاطعانه فلسطینی، عربی و اسلامی در قبال قدس ضروری است.
وی گفت که به مقاومت در کنار قدرت نظامی که قادر به مقابله و آزادسازی سرزمین باشد، نیاز است و چالش‌ها هر قدر که باشد هیچ جایگزینی برای استفاده از زور در قبال دشمن صهیونیستی وجود ندارد و خطرناک‌ترین چیز در سرزمین ما، تداوم اشغالگری است.
یک روزنامه چاپ امارات هم نوشت: مسجدالاقصی در معرض تهدید واقعی قرار گرفته است و رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی آن تلاش می‌کند.
گفته می‌شود که به دعوت نتانیاهو از امروز اجلاس صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی برگزار می‌شود. به نوشته این روزنامه، نشست سالانه «جست‌وجوگران صهیون» در داخل مسجدالاقصی تشکیل خواهد شد.
در آستانه تشکیل این نشست تدابیر شدید امنیتی به اجرا درآمده و مسلمانان را از ورود به مسجد منع کرده‌اند.

 


به نوشته یک روزنامه منطقه‌ای، عوامل بعثی که در دستگاه‌های امنیتی عراق نفوذ کرده‌اند، حملات تروریستی در این کشور را مدیریت می‌کنند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «الحیات» طی گزارشی به قلم «عبدالواحد طعمه» فاش کرد عوامل حزب منحل شده «بعث» در دستگاه‌های امنیتی عراق حضور دارند و این عوامل نفوذی با گروه‌های تروریستی همکاری و حتی این گروه‌ها را مدیریت می‌کنند.
بر اساس این گزارش، یک تروریست دستگیر شده، به بازجویانش گفت، سرگردی ملقب به «ابو عبدالله» خودروی بمب‌گذاری شده را وارد منطقه شیعه‌نشین شهرک صدر بغداد کرد و در اختیار او گذاشت. پس از انفجار خودروی فوق که 70 شهید بر جای گذاشت، این تروریست دستگیر شد.
«فاضل الشویلی» از مقامات امنیتی استان بغداد نیز گفت: افسران نفوذی عملیات عبور خودروهای بمب‌گذاری شده به مناطق هدف را تسهیل می‌کنند.
وی افزود، برخی از افسران کارت‌های شناسایی جعلی در اختیار افرادی قرار می‌دهند که می‌توانند با پرداخت مبالغی پول خودروهای بمب‌گذاری شده را از ایست بازرسی‌ها عبور دهند. یک افسر ارشد سازمان امنیت ملی عراق نیز به الحیات گفت اعضای یک شبکه از افسران اداره گذرنامه بهار گذشته شناسایی و توقیف شدند. این افراد گذرنامه‌های رسمی برای تروریست‌ها از اتباع کشورهای مختلف عربی صادر می‌کردند. این شبکه با شبکه‌های جهانی برای جذب جنگجویان و تسهیل عملیات ورود افراد برای اجرای عملیات جنایتکارانه علیه ملت عراق، همکاری می‌کرد.
وی افزود، افسرانی که در پی مصالحه و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه‌ها و نیروهای سیاسی به خدمت بازگردانده شدند، با حزب بعث ارتباط دارند. وی افزود، شخصیت‌های سیاسی با نفوذ در دولت، نزد برخی طرف‌ها از جمله نزد دستگاه قضایی واسطه شدند تا این افراد آزاد شوند. تابستان گذشته یکی از آنها با درجه گروهبانی یک خودروی بمب‌گذاری شده را وارد شهر ناصریه و در یکی از محله‌ها پارک کرد و سبب بروز انفجاری شد که در اثر آن شمار فراوانی از مردم کشته شدند. همین فرد گروهی از افراد را با پول جذب کرد تا با وی کار کنند.
بر اساس این گزارش، حرفه‌ای نبودن نیروهای جدید در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی عراق، درها را به روی بعثی‌های نفوذی باز گذاشت تا آنها عملیات خرابکارانه انجام دهند.
«حسین کاظم همهم» عضو کمیته پاکسازی در پارلمان عراق گفت، نیمی از افسران امنیتی این استان مشمول پاکسازی هستند، این در حالی است که در شرایط فعلی نمی‌توان آنها را یک دفعه برکنار کرد.
در ادامه حملات تروریستی، دیروز نیز عراق شاهد انفجار دو بمب بود؛ در منطقه «حفریه» واقع در شمال شهر «کوت» انفجار بمب یک خودروی حامل کارگران عراقی را هدف قرار داد. در این انفجار هشت نفر شهید و شش تن دیگر مجروح شدند.
انفجار بمب در منطقه «زعفرانیه» بغداد هم سه شهید و هشت مجروح برجای گذاشت. خبر دیگر اینکه «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق بار دیگر برخی از کشورهای خارجی را مانعی در مسیر توسعه روند سیاسی کشورش دانست. وی نام کشوری را ذکر نکرد.

 


اندیشمند مشهور آمریکایی با انتقاد از نفوذ ثروتمندان بر اریکه قدرت در آمریکا گفت، «حزب تجارت» است که اداره امور سیاسی این کشور را برعهده دارد.
«نوام چامسکی»، اندیشمند مشهور آمریکایی در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه از «افزایش نابرابری‌های اجتماعی»، «تمرکز قدرت سیاسی» و دور شدن کشور آمریکا از «دموکراسی حقیقی» انتقاد کرد. «چامسکی» گفت: تغییرات اقتصادی زیادی در نسل گذشته آمریکا به وجود آمده و این مسئله باعث تغییر ساختار اقتصادی این کشور شده است.
وی افزود: یکی از تأثیرات این تغییرها که اصولاً برپایه برنامه‌های نولیبرال استوار است، سرازیر شدن ثروت و سرمایه‌ها به بخش کوچکی از طبقات بالای جامعه است.
«چامسکی» در ادامه گفت: افزایش نابرابری‌های اجتماعی در آمریکا تأثیرات فوری و جدی حتی بر ساختار سیاسی آمریکا گذاشته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر این روشنفکر آمریکایی اضافه کرد: «این روزها انتخابات در آمریکا تقریباً بی‌معنی شده است. شرایط سیاسی آمریکا دیگر شبیه دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم نیست، بلکه به حکومت بخش مشخصی از جامعه بر کل کشور تبدیل شده است.» چامسکی در خاتمه افزود، هر دو حزب سیاسی (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه) به سوی راست لغزیده‌اند و اکنون آمریکا به کشوری تک حزبی تبدیل شده، که همان حزب «تجارت» است (یعنی شرکت‌های بزرگ آمریکایی سیاستمداران این کشور را می‌خرند تا منافع همین شرکت‌ها را تأمین کنند).

 


پلیس آمریکا هشت عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا را به اتهام شرکت در تظاهرات علیه جمهوریخواهان دستگیر کرد.
عصر روز سه‌شنبه پلیس واشنگتن 200 نفر از معترضان به سیاست‌های مهاجرتی را دستگیر کرد که علیه جمهوریخواهان کنگره و سیاست‌های مهاجرتی آنها شعار می‌دادند.
طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، معترضان با برپایی این تظاهرات به دنبال تحت فشار گذاشتن جمهوریخواهان برای تصویب اصلاحیه مربوط به قوانین مهاجرتی بودند که پلیس اقدام به دستگیری و پراکندن آنها کرد. پلیس آمریکا هشت نماینده مجلس نمایندگان این کشور که در این تظاهرات شرکت کرده بودند را نیز بازداشت کرد. تمام این نمایندگان دموکرات هستند. پلیس آمریکا می‌گوید این افراد به اتهام «مسدود کردن» مسیر خودروها دستگیر شده‌اند. دستگیری این نمایندگان در حالی رخ می‌دهد که دو حزب جمهوریخواه و دموکرات 10 روز است جنگ سیاسی تمام عیاری علیه یکدیگر درباره بودجه فدرال آمریکا به راه انداخته و باعث تعطیلی دولت فدرال و خانه‌نشینی 800 هزار کارمند دولتی شده‌اند.

 


دومین تیم از کارشناسان و بازرسان سازمان ملل برای نابودسازی سلاح‌های شیمیایی سوریه وارد دمشق شدند.
به گزارش نیویورک تایمز، یک تیم متخصص از سازمان منع تولید و استفاده از سلاح‌های شیمیایی وابسته به سازمان ملل دیروز وارد دمشق شدند. بر اساس این گزارش، متخصصان سازمان ملل فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.
این کارشناسان ماموریت دارند طی هشت ماه آینده همه سلاح‌های شیمیایی سوریه را از بین ببرند.
طبق گزارش غربی‌ها، سوریه حدود 1000 تن سلاح شیمیایی در اختیار دارد.
دمشق ماه گذشته به پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست و از آن زمان تاکنون با نهادهای ذی‌ربط همکاری خوبی داشته است، به طوری که «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل دوشنبه گذشته این همکاری را کامل خواند و دولت دمشق را از این بابت ستود.
تلویزیون سوریه نیز دیروز فعالیت کارشناسان بین‌الملل در یکی از مراکز شیمیایی را برای نخستین بار نشان داد.
«احمد اوز مدجو» مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز گفت، در فعالیت تیم نخست پیشرفت حاصل شده است و دمشق اطلاعات تازه‌ای درباره سلاح‌های شیمیایی در اختیار سازمان ملل قرار داده است.
وی گفت توافقنامه جدیدی بین سازمان ملل و سوریه امضا خواهد شد تا براساس آن، شرایط لجستیکی و امنیتی بازرسان سازمان ملل در سوریه بهبود یابد.
در مورد شمار اعضای تیم جدید اعزامی به سوریه گزارشی نرسیده است.
پیشروی ارتش
ارتش سوریه در برخی مناطق از جمله «الدیابیه» واقع در حومه دمشق شورشیان را محاصره کرده و به پیشروی خود ادامه می‌دهد. شهر «حسینیه» در نزدیکی «زینبیه» نیز به طور کامل توسط ارتش پاکسازی شد. روستای «المتراس» در استان طرطوس نیز از لوث تروریست‌های مسلح پاکسازی شد. در منطقه «الحسکه» پنج تروریست مسلح به دست نیروهای دولتی کشته شدند و سلاح و مهمات تروریست‌ها نیز مصادره شد. نیروهای ارتش همچنین، در پیشروی خود در «القابون» و «جوبر» با افراد مسلح درگیر شدند و شماری از آنها را کشتند. در جنوب منطقه «عذرا» نیز 20 فرد مسلح به دست نظامیان کشته شدند.
این در حالی است که درگیری میان شبه نظامیان داعش (امارت اسلامی عراق و شام) و ارتش آزاد و شمال و شرق سوریه گسترش یافته است و هر لحظه این درگیری‌ها شدت بیشتری می‌گیرد. تاکنون ده‌ها نفر از طرفین کشته شدند و شماری از فرماندهان ارتش آزاد نیز به دست عناصر «داعش» به دار آویخته شدند. شماری از اعضای ارتش آزاد نیز خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، این کشور مخالف هرگونه مذاکره با گروه‌های افراطی سوریه است.
* دستگاه اطلاعاتی هلند اعلام کرد،‌ هر عربی که از هلند به سوریه برود، حق بازگشت به هلند را ندارد.

 


یکی از رهبران جمعیت «الوفاق» تاکید کرد، طرح برکناری نخست‌وزیر بحرین اولین گام برای حل بحران حاکم بر این کشور است.
«مجید میلاد»، عضو دبیرخانه جمعیت معارض بحرینی «الوفاق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه، تصریح کرد: درخواست کناره‌گیری «شیخ خلیفه بن سلمان آل‌خلیفه» نخست‌وزیر بحرین از سمت خود، اولین گام برای حل بحرانی است که بحرین را درگیر خود کرده است.
میلاد در تحلیلی بر خبر منتشره در روزنامه لبنانی «السفیر» درباره درخواست واشنگتن از پادشاه بحرین مبنی بر برکناری عمومی خود از سمت نخست‌وزیری که هم‌اکنون بیش از چهار دهه است، آن را در اختیار دارد، گفت: معارضان بحرینی دارای اهداف مشخصی هستند که تحقق آنها زندگی آزاد را برای مردم فراهم می‌کند. این رهبر معارضان بحرینی درباره طرح برکناری شیخ خلیفه بن سلمان آل‌خلیفه گفت: اگر نخست‌وزیر برکنار شود ما هم اعتراض‌ها را متوقف می‌کنیم و در انتظار اصلاحات می‌مانیم.
خبر دیگر اینکه ماموران آل‌خلیفه در حمله به یک نوجوان معترض دست او را شکستند.
در بیانیه الوفاق آمده که این اقدام مأموران خود وحشیگری رژیم آل‌خلیفه در برخورد با نوجوانان و معترضان را نشان می‌دهد.

 


نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری آذربایجان حاکی است که الهام علی‌اف نسبت به رقبای خود شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور 10 کاندیدا روز گذشته در سراسر کشور آغاز شد.
ناظران سیاسی می‌گویند الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کنونی آذربایجان شانس بیشتری دارد و نتایج اولیه هم این ادعا را تایید می‌کند.
در صورت پیروزی الهام علی‌اف برای چهار سال دیگر قدرت را در دست خواهد گرفت. وی بیش از 10 سال است که مقام ریاست‌جمهوری را در دست دارد.
مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت. در آستانه انتخابات مرحله تازه‌ای از سرکوب مخالفان در این کشور به اجرا درآمد.
یکی از کاندیداها گفته اگر رای‌گیری در انتخابات آزاد باشد پیروز انتخابات خواهد بود.

 


همزمان با اعلام خبر انحلال حزب اخوان‌المسلمین مصر، دانشجویان این کشور در حمایت از این جریان اسلامگرا تظاهرات کردند.
دانشجویان دانشگاه‌های قاهره به دعوت «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» و همراه با دانشجویان دانشگاه‌های اسکندریه، حلوان، القیوم، الزقازیق و... در حمایت از اخوان‌المسلمین تظاهرات کردند.
معترضان ضمن سر دادن شعارهایی علیه حاکمان نظامی مصر و «کودتاچیان» خواستار بازگشت مشروعیت به کشورشان شدند. برگزاری این تظاهرات همزمان شد با اعلام خبر انحلال حزب‌ اخوان‌المسلمین از سوی دولت موقت مصر. این خبر ابتدا روز سه‌شنبه منتشر شد. روز چهارشنبه (دیروز) منابع خبری اعلام کردند این حزب از این روز دیگر اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارد چرا که مجوز آن لغو شده است. حذف اخوان‌المسلمین از همان آغاز برکناری محمد مرسی از قدرت از سوی برخی کارشناسان پیش‌بینی شده بود. این کارشناسان با استناد به برخوردهای خشونت حاکمان با طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین که در چند نوبت به قتل‌عام معترضان منجر شد، پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردند. اخوانی‌ها می‌گویند در جریان سرکوب معترضان از سوی ارتش و نیروهای امنیتی مصر هزاران نفر کشته، مجروح یا بازداشت شده‌اند.
در همین رابطه رسانه‌های مصری روز گذشته اعلام کردند، یکی دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین از سوی نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شد.
نام این فرد «عمر زکی» است که دبیر حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی حماس) در قاهره است. وی عضو سابق پارلمان منحل شده مصر است.
خبر دیگر اینکه، «عدلی منصور»، رئيس جمهور مصر در «امان» با پادشاه اردن دیدار کرد.
روسیا الیوم گزارش داد،‌ «ملک عبدالله دوم»، پادشاه اردن و «عدلی منصور» در این دیدار بر لزوم تداوم جلسات کمیته عالی مشترک مصر و اردن برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله انرژي، اقتصاد و تجارت تاکید کردند.
سران مصر و اردن همچنین در این دیدار به مسئله مذاکرات تشکیلات خودگردان در فلسطین و رژیم‌صهیونیستی پرداخته و از تشکیل کشور مستقل فلسطین براساس راه‌حل تشکیل دوکشور و طرح موسوم به صلح عربی حمایت کردند.
ملک‌ عبدالله دوم درباره بحران سوریه نیز گفت: اردن از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن حمایت می‌کند و همچنان به تلاش‌های خود برای تامین مایحتاج پناهندگان سوری مقیم اردن ادامه می‌دهد.
پادشاه اردن همچنین بر مشروعیت دولت کنونی در مصر تاکید و ابراز امیدواری کرد که بحران کنونی در مصر در سریع‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.
عدلی منصور پیش از سفر به اردن، با پادشاه عربستان دیدار کرده بود.
در این دیدار پادشاه عربستان ضمن «تروریست» خواندن طرفداران اخوان المسلمین، تاکید کرد در کنار دولت موقت مصر خواهد ماند.
«سلمان بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی نیز یک روز پس از اظهارات پادشاه عربستان اعلام کرد، «مصر اکنون در دست افراد امین قرار دارد.»
محاکمه مرسی
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، دادگاه استیناف قاهره به ریاست «نبیل صلیب» اعلام کرد، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به همراه سه تن از معاونین و برخی از رهبران اخوان‌المسلمین 4 نوامبر (13 آبان) محاکمه می‌شوند.
پیش از این شماری از اعضا و طرفداران اخوان محاکمه و شماری از آنها به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند. در این ایام حتی خبرهایی از احتمال محکوم شدن مرسی به مرگ به اتهام قتل، جاسوسی و ایجاد ناامنی منتشر شد.

 


حمله انفجاری نزدیک پایگاه نیروهای آمریکایی در استان هلمند افغانستان هشت کشته و زخمی بر جا گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر از کابل، جمعه گل همت معاون فرماندهی پلیس استان هلمند اعلام کرد: این حمله روز چهارشنبه زمانی در شهرستان گرشک استان هلمند بوقوع پیوست که عامل انفجاری خودروی مملو از مواد منفجره را نزدیک پایگاه نیروهای آمریکایی منفجر کرد. وی افزود: بر اثر این انفجار دو پلیس و دو غیرنظامی کشته و چهار پلیس زخمی شدند.
برخی گزارش ها حاکی است این حمله نزدیک کاروان نیروهای پلیس بوقوع پیوست و بر اثر آن سه پلیس کشته شدند. منابع گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10