(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 18 مهر 1392 - شماره 20613

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ساختمان سازش چگونه فرو ریخت؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
اینترنت (گفت و شنود)
گزارش خبری کیهان
فضاسازی رسانه‌ها و مقامات غربی در آستانه مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
برقراری رابطه ایران و انگلیس در سطح کاردار غیر مقیم
امام: نفوذی‌ها حرف‌های خود را از زبان ساده‌اندیشان موجه می‌زنند(خبر ویژه)
آمریکا و اسرائیل سال‌هاست
نقش پلیس خوب و بد را علیه ایران بازی می‌کنند(خبر ویژه)
لطفا تماس نگیرید
«کدخدا»ی موردنظر رعیت است!(خبر ویژه)
نتانیاهو بی‌‌آن که سرخ شود
18 سال است دروغ می‌گوید(خبر ویژه)
لوموند: آمریکا در ماجرای تحریم‌ها سر فرانسه کلاه گذاشت(خبر ویژه)
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی اقامه می‌شود
 


رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در جمع نخبگان علمی گفت «در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی نه به اندازه 50 روز بلکه 500 روز برداشته‌ایم». این سخن لابد می‌تواند محل مناقشه میان تحلیلگران باشد اما به یک تعبیر سخن درستی است. پیشامدهای محاسبه شده و نشده همین سفر نیویورک که بعضا عجولانه و بی‌جا بود، چشم مردم ما و مردم دنیا را به هویت اصلی دشمنان ملت ایران در آمریکا بازتر کرد یا به تعبیری مشت آمریکا را در پس همه لفاظی‌ها گشود. البته برخی از آن رفتارهای نابجا امتیاز مهمی از سوی غرب تلقی شد و علی‌الدوام در تحلیل‌های جبهه غرب تکرار گردید که طرف ایرانی تحت فشار و از موضع ضعف به مذاکره تن داده است. غربی‌ها از چند دقیقه مکالمه میان دکتر روحانی و اوباما و ملاقات دکتر ظریف با جان کری، انبوهی از تحلیل‌های القایی در زمینه قدرت آمریکا(!) ساختند و نشر دادند. اما این هزینه هنگفت و نابجا لااقل یک عبرت با خود داشت و آن اینکه شیطان، آدم نمی‌شود حتی اگر برای دقایقی در سیمای انسان ظاهر شود.
اینکه رئیس‌جمهور آمریکا طاقت نیاورد و بلافاصله پس از مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان در ملاقات با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت «درباره ایران همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی روی میز است»! یک آزمون راستی‌آزمایی واقعی بود. دکتر ظریف فقط در کمیسیون مجلس نبود که از طرف آمریکایی انتقاد کرد. او یک روز قبل از آن که رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از دیپلماسی دولت اعلام کنند دولت آمریکا غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، عهدشکن و در پنجه اسرائیل است و برخی از پیشامدها در سفر نیویورک به جا نبود، با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد و گفت «مردم ایران واکنش بسیار منفی به زبان تهدید و ارعاب اوباما نشان می‌دهند. من از اینکه اوباما از ادبیاتی استفاده کرد که توهین به مردم ایران بود، ناامید شدم» و دو روز بعد در مصاحبه با شبکه 2 سیما تصریح کرد «نمی‌توان به کشورهایی که تاکنون برخورد مناسبی با ایران نداشته‌اند، اعتماد کرد.» در واقع همین سفر چند روزه- با وجود برخی خطاها- موجب انفجار اطلاعات درباره هویت رژیمی استکباری شد که سران آن از رئیس‌جمهور تا معاون و مشاور امنیت ملی وی و وزیر خارجه‌اش با ادبیات مشترک اعلام کردند پای منافع رژیم اسرائیل ایستاده‌اند- و حتی اگر این رژیم نبود آن را ایجاد می‌کردند-، حق هسته‌ای ایران با موضوع حق غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسند، حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند و به اسرائیل اطمینان می‌دهند که هیچ امتیازی به ایران نخواهند داد.
به تعبیری نه در 50 روز بلکه در 5 روز- یکی دو هفته قبل از آن را هم می‌توانید علاوه کنید- معلوم شد حباب مذاکره و سازش و رابطه با آمریکا با همه فربهی و جلوه رسانه‌ای- تبلیغاتی، پر از هیچ و پوچ است. در واقع خروجی این سفر- بی‌آن که قصد نیت‌خوانی دکتر روحانی و دکتر ظریف را داشته باشیم- تلنگر دانسته یا ندانسته به این حباب بی‌محتوا و طنزآمیز بود که کلید گشایش‌ها نزد آمریکای اهل سازگاری و مذاکره است و می‌توان با یک مصافحه و معانقه، 60 سال تاریخ تلخ را دفن کرد و بر گذشته‌ها صلوات فرستاد یا مثلا آمریکا در به در حل مشکلات با ایران است و این طرف ایرانی است که احیانا سرسختی می‌کند!آن دو اتفاق نابه‌جا و خطا- که خط سازش برای تدارک آن و هل دادن رئیس‌جمهور و وزیر خارجه محترم به وسط تله از هیچ تقلایی فروگذار نکرد و در نوع خود امتیاز یکطرفه و بی‌سابقه‌ای بود - رویایی موهوم را به دیوار واقعیت کوبید تا معلوم شود کینه‌های شتری شیطان و تکبر و بی‌منطقی‌اش، اقتضای طبیعت اوست. تابو و توهم اصلی که شکست، همین بود که نرمش بی‌جا در مقابل جباران نه تنها دل آنان را نرم نمی‌کند بلکه بر گستاخی و طمع آنان می‌افزاید. آری ملت ما و ملت‌های دنیا در این 60-50 روز اندازه 60-50 سال عبرت و تجربه اندوختند و این شاید مهم‌ترین دستاورد سفر نیویورک با همه متن و حواشی به جا و نا به جای آن است.
اکنون خط سازش و جبهه «فتنه-نفاق» در اتفاقی کم‌سابقه در تله خود ساخته افتاده‌اند. آنها فکرش را هم نمی‌کردند در تله‌ای بیفتند که اساسا برای آقایان روحانی و ظریف چیده بودند. غوغای چند روز اخیر هم که در شبکه‌ رسانه‌های زنجیره‌ای داخل و خارج راه انداخته‌اند، برای انحراف اذهان عمومی است تا بتوانند همین ماجرای «در دام شدن صیاد» را مشمول مرور زمان کنند. این جریان بی‌صداقت و آلوده به خیانت بر آن بود که با مهندسی «حواشی آمریکایی» برای حضور هیئت ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و ترتیب دادن یک چشم‌بندی بزرگ رسانه‌ای، قبح مذاکره و سازش با شیطان بزرگ را بشکند و به انزجار 60 ساله از رژیم یاغی، عهدشکن و دغل‌کار آمریکا پایان دهد. آنها تصور می‌کردند می‌توانند از این سفر به عنوان چسب یک، دو سه (فوری) برای الصاق ایران به پیوست منافع استکباری آمریکا استفاده کنند!
نفاق مضاعف این طیف زمانی رو شد که از یک سو به تحریف سیره حضرت امام(ره) دست زدند و از دیگر سو به تحریف موضع صریح و متقن رهبرمعظم انقلاب پرداختند. هرچه رهبر فرزانه انقلاب اصرار داشتند با طرح نرمش قهرمانانه برای دولت جدید میدان مانور و بسط ید فراهم کنند، در مقابل جبهه «نفاق - فتنه - سازش» سعی کردند دولت و دیپلماسی آن را به ذبح دست و پا بسته‌ای که چاره‌ای جز کرنش و تسلیم ندارد تبدیل کنند. تحلیل‌های عجیب و غریب برخی نشریات زنجیره‌ای که حق را به جانب آمریکا دادند و ایران را طرف ستیزه‌جوی ماجرا جا زدند، هنوز به تاریخ نپیوسته و در آرشیو چند هفته اخیر آنها موجود است. با وقاحت نوشتند و گفتند «چرا آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد؟ مگر ما چه کاری برای آمریکا کرده‌ایم؟ آنها می‌توانند بگویند ما شفاف نیستیم و نمی‌گذاریم بازرسان بیایند»! گرانیگاه این نقشه منافقانه ایجاد انفعال در میان مردم و اجزای حاکمیت برای اظهار عجز مقابل آمریکا بود.
این همان جریان رسانه‌ای است که 9 سال پیش (31 خرداد 1383) با وقاحت تمام در سرمقاله یکی از روزنامه‌هایش ادعا کرد چون ایران تقوای اتمی ندارد، غرب اجازه داشتن برنامه هسته‌ای به او نمی‌دهد و «دستیابی به انرژی هسته‌ای بیش از هر فرآیند فنی یا سیاسی نیازمند نوعی آمادگی اخلاقی است و پیش از سیاستمداران و نظامیان میهن‌پرست، باید علمای اخلاق را به یاری طلبید که نه به نسبت اخلاق پرهیزکارانه درویشان که به شیوه اخلاق واقع‌گرایانه عصر جدید، تقوای اتمی [!] را به ما بیاموزند. تقوای اتمی پذیرش دکترین صلح مسلح و اعطای تضمین به جهان برای پرهیز از جنگ است. چنین دولتی راه رفتارهای ماجراجویانه و محیرالعقول مانند حمله صدام به کویت را در سر نخواهند پروراند (مانند پاکستان). این‌گونه است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اثبات تقوای اتمی به بمب اتمی نیز دست یابد و هرگز هراسی از شورای حکام آژانس به خود راه ندهد». روزنامه مذکور آن روز ننوشت مرشد کلّ! که باید تقوای اتمی را برای وی ثابت کرد، تنها رژیم در دنیاست که با انفجار 2 بمب اتمی در میان صدها هزار شهروند ژاپنی در هیروشیما و ناکازاکی، از این سلاح کشتار جمعی رونمایی کرده است.
این جریان آلوده گفتند و نوشتند و باورشان شد که تابو شکست و دیوار فرو ریخت و بنای سازش و دوستی با آمریکا چیده شد و بالا آمد. تصورش را بکنید! «بساز و بینداز»ترین ساختمان‌ها را هم نمی‌شود ظرف یک هفته ساخت و بالا آورد. حضرات در همان مرحله گودبرداری زیرآوار نقشه خود ساخته ماندند. البته اعلام موضع لطیف و ظریف رهبرمعظم انقلاب همچنان که حمایت از دولتمردان خدمتگزار بود، جریان نفاق را از اینکه بخواهند از کوپن نظام برای قبح‌زدایی از نرمش با شیطان بزرگ خرج کنند، خلع ید کرد. اما حتی اگر این فاصله‌گذاری توأم با حکمت و لطف هم نبود و وزیر محترم امور خارجه نیز مواضع صریح و صادقانه‌ای را که اتخاذ کرد اتخاذ نمی‌کرد، باز هم بنای بدون پی و اسکلت ترویج خوش‌گمانی ساده‌دلانه نسبت به رابطه آمریکا تاب تحمل بار سنگین مطالبات زیاده‌خواهانه دشمن را نداشت و حتما در نگاه مردم فرو می‌ریخت.
واقعیت این است که پایه و گرانیگاه نقشه جریان «نفاق - فتنه - سازش» بیش از این تحمل بار سنگین چشم‌بندی و عملیات روانی و دروغ‌های بدون پشتوانه و بدون مابه‌ازا را نداشت و به همین دلیل فرو ریخت. مجموع اتفاقات متراکم و پر فراز و نشیب سه چهار هفته گذشته برکات مهمی برای کشور، ملت و نظام داشت و یک‌بار دیگر به طور کاملا طبیعی و فرآیندی نشان داد سیاست خارجی از موضع عزت، حکمت مصلحت یا همان نرمش قهرمانانه در کنار همه انعطاف‌های ممکن، قابل خلط و تحریف و تبدیل به نرمش یکطرفه و اعتماد بی‌پایه به دشمنان بد عهد ایران نیست. این 20 روز، یک دوره فشرده و موفق عمومی برای بازشناسی دلایل استحکام سیاست خارجی انقلاب و جمهوری اسلامی بود.
در واقع ماجرای این دوره کوتاه، لوح فشرده مرور بدعهدی، بی‌منطقی، و بی‌اختیاری دولتمردان آمریکایی بود. اکنون می‌توان امیدوار بود دولت و وزارت‌خارجه با چشمان بازتری به عرصه واقعیت‌های دیپلماسی در دنیا بنگرند و گام‌های واقع‌گرایانه‌تری بردارند. این به یک معنا همان سخن رئیس‌جمهور محترم است که در تحلیل فرانسوا نیکولو سفیر سابق فرانسه در ایران بازتاب یافته است. او می‌گوید «ایران در گذشته غنی‌سازی را برای نشان دادن حسن نیت تعلیق کرد تا مذاکرات جلو برود اما ایران در آن دوره در قبال حسن‌نیتی که از خود نشان داد، چیزی نگرفت و به همین خاطر دیگر نمی‌خواهد تسلیم شود».
ماحصل اتفاقات این 20 روز- یا 50 روز - مانند ضربه کاری و دقیقی است که وسط خال و به گیجگاه جبهه سازش خورده است. صرف نظر از نقدهایی که به برخی رفتارهای دولتمردان وارد است، این جا موضع آن است که بگوییم آقایان ظریف و روحانی، متشکریم! و البته می‌دانیم که چه فشارهایی را از سوی افراطیون تحمل کردند.
محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* دوشنبه شب 15/7/92 سخنرانی آقای روحانی ریاست ‌محترم ‌جمهوری در جمع نمایندگان مجلس را تا پایان از شبکه یک سیما تماشا کردم. به چند نکته از سخنرانی ایشان انتقاد داشتم و تصمیم گرفتم با روزنامه شما در جریان بگذارم ولی وقتی فردای آن روز تیتر صفحه اول کیهان در مورد اعتراف وزیر خارجه کشورمان در مورد دو کار نابجای خودش و آقای رئیس‌جمهور در سفر به سازمان ملل را مشاهده کردم از انتقادی که می‌خواستم بکنم منصرف شدم چون با این برخورد صادقانه جواب خودم را گرفتم.
نورانی
* از تیتر اول کیهان لذت بردم و از آقای ظریف هم تشکر می‌کنم که صادقانه اقرار به اشتباه خود نمودند.
علیمردانی
* امیدواریم دولت تدبیر و امید، تدابیر و رهنمودهای امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را نصب‌العین سیاست خارجی خود قرار بدهد و در عرصه دیپلماسی فعال بوده و نسبت به دشمن بدبین باشد.
1395---0917
* به دولتمردان عرض می‌کنم نباید فراموش کنید که آمریکا دشمن چندین ساله ماست و خواهد بود و این دیوار بی‌اعتمادی به این راحتی فرو نخواهد ریخت و ما جوانان ایران زمین تا آخرین قطره خون خود پشتیبان اسلام، امام و رهبر عزیزمان خواهیم بود.
همتی - دانشجوی جوان کشور از یاسوج
* حضرت امام خمینی(ره) در هر سخنرانی که داشتند، شرکت‌کنندگان حداقل سه، چهار بار تکبیر می‌گفتند و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند. یک ‌بار حضرت امام به عنوان رهبری صریح، نگفتند که مرگ بر آمریکا نگویید. چطور آقای هاشمی می‌گوید حضرت امام راضی به این امر نبودند چرا آقای انصاری سکوت کرده و حرفی نمی‌زند؟ این همه جوان انقلابی آن زمان را داریم و هیچ یک یاد ندارند که حضرت امام مخالف شعار مرگ بر آمریکا باشد.
ابراهیمی
* تجربه نشان داده هر چقدر شعارهای استکبارستیزی مردم کم شده به همان نسبت میزان و شدت هجوم جبهه استکبار به جبهه حق افزایش پیدا کرده است.
9785---0935
* ما همه مردم ایران با گوشهای خودمان بارها از حضرت امام شنیدیم که فرمودند: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. حالا هم که اوباما گفته گزینه نظامی روی میز است بنده به عنوان یک ایرانی به اوباما می‌گویم ما هم مشت‌ها را برای خرد کردن دندان متجاوزان گره کرده‌ایم.
عزیز حسن‌پور
* به نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی می‌گویم، این شوروی بود که شما به او شلوار لی دادید و ظرف چند ماه از یک کشور، 17 کشور ساختید. تمام مناطق نفت‌خیز و حاصلخیز را تکه‌تکه از این کشور گرفتید و به واسطه اعتماد آن‌ها همه چیزشان را از آنها گرفتید و البته فقط شلوار لی به آنها دادید. ولی در ایران شلوار لی آزاد است و مردم با لباس‌های مختلف تا برافراشتن پرچم اسلام بر روی کاخ‌ سفید و شهر قدس به اراجیف شما کاری ندارند و راه خود را می‌روند.
یک شهروند
* تغییرات گسترده در سطح مدیریت دانشگاه‌های سراسر کشور از سوی سرپرست وزارت علوم بی‌جهت نیست چرا که شاهد تحرکات برخی اساتید منحرف درخصوص ارتباط با شیطان بزرگ بدون توجه به منافع ملی و سیاست‌های نظام با برنامه‌ریزی قبلی هدایت شده از سوی فتنه‌گران هستیم. نمایندگان محترم مجلس و دیگر دلسوزان نظام هوشیار باشند و نگذارند بار دیگر فضای دانشگاه‌ها ملتهب شده و حرکت رو به جلوی دانش و صنعت متوقف گردد.
محمودی
* اگر رئيس محترم قوه قضائیه معتقد است که خیانت فتنه‌گران 88 به ملت و انقلاب فراموش نشدنی و اقدام سران و مسببان آن فتنه خائنانه، عمل مجرمانه و اخلال در امنیت کشور است، پس چرا در دستگیری و محاکمه و مجازات آنان، این قدر تعلل صورت می‌گیرد؟ آیا خدای نکرده اگر بنده و امثال بنده نیز مرتکب چنین جرم سنگینی شده بودیم، باز هم این چنین تعلل می‌شد.
8220---0912
* با روی کار آمدن دولت یازدهم هر روز شاهد به کارگیری عوامل فتنه سال 88 در دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم ولی کار قوه قضائیه فقط این شده که شعار بدهد و با صدور اطلاعیه اعلام کند با عوامل فتنه برخورد خواهد شد.
سوری
* امت انقلابی ایران بر سر مسائل کلیدی نظام تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهد آمد پس افراد دارای شناسنامه فتنه‌گری در سال 88 سعی نکنند افکار غلط خودشان را بازتولید کنند.
9785---0935
* آقای زیباکلام در روزنامه آرمان 13 مهر ادعا کرده که هیچ کس در پاسخ او نتوانسته حتی یک امتیاز قطع رابطه با آمریکا را نام ببرد. جای تعجب است چون این امتیاز خیلی واضح است ثبات و امنیت و ثبات نظام از آنجا شروع شد که لانه جاسوسی فرو ریخت، چون با دشمن اخراج شده از سرزمین خیلی راحت می‌توان مبارزه کرد تا دشمنی که در داخل برای خودش پایگاه درست کرده است. از سایر امتیازات قطع رابطه با آمریکا، ایجاد خودباوری، استقلال، اتحاد و آگاهی سیاسی در مردم را می‌توان نام برد که اثرات مثبت آنها با گذشت زمان بیشتر هم خواهد شد.
خانم کدخدایی زاده -تهران
* از آقای زیباکلام می‌پرسم؛ زمانی که شاه خائن و خاندانش دربست در اختیار آمریکا بود، آمریکا به جز غارت ایران چه گلی بر سر ملت ایران زد؟ ملت مصر که رهبرانش 4 دهه برای آمریکا نوکری کردند به جز فقر و بدبختی چه چیزی عایدشان شد؟ لطفا با دلیل و منطق پاسخ دهید!
1709---0918
* دولت سرگرم ایده رابطه با آمریکا و قلع و قمع مقامات قبلی و عده‌ای در اقتصاد کشور مشغول گران کردن اجناس و کالاها و پر کردن جیب خود و این مردم مظلوم به امید تدبیر دیرهنگام فقط باید صبر کند و تحمل، اما تا کی؟!
کمال
* به دولت آقای روحانی می‌گویم، سعادت ما در همت و کار شبانه‌روزی و رسیدگی به امور داخلی و اقتصاد داخلی است. در این 2 ماه گرانی افزایش شدیدی داشته است. تا دیر نشده، آقایان در ریل مردمی قرار گیرند و انرژی خود را صرف آبادانی کشور و ملت کنند.
یک هموطن
* پایه و اساس دولت آمریکا با انبوه جنایت، تجاوز و اشغال شکل گرفته و تا امروز سیاه‌ترین پرونده جنایتکارانه در بین دولت‌های جهان را یدک می‌کشد حتی به ملت خود رحم نمی‌کند. امام راحل(ره) آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند و تا آخر عمر هم بر آن صحه گذاشتند بعد از آن هم با صدها جنایت و تجاوز و ده‌ها جنگی که آمریکا به راه انداخته و رهبری نموده دیگر چه اعتمادی به او است که آمریکادوستان در کشور خواهان آشتی و رابطه با این جرثومه فساد و تباهی هستند؟
فخر‌الساعه- جانباز
پاسخ روابط عمومی منطقه 2 شهرداری تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه 30/6/92 در خصوص مزاحمت‌های سگ‌های متعلق به افراد بی‌توجه به آسایش عمومی در بوستان پردیس واقع در خیابان سازمان آب به آگاهی می‌رساند: مطابق دستور‌العمل‌های موجود، شهرداری صرفا مجاز به مبارزه با سگ‌های ولگرد و بلاصاحب می‌باشد فلذا موضوع مطروحه توسط شهروند می‌بایست از طریق مراجع قانونی و نیروهای انتظامی پیگیری و مرتفع گردد ضمن این که در اکثر بوستان‌های سطح منطقه از جمله بوستان فوق‌الذکر تابلوی «ورود حیوانات ممنوع» نصب گردیده که شهروندان را ملزم به رعایت حقوق سایر شهروندان نموده است حال آن که تعداد محدودی از شهروندان بدون رعایت حقوق و قوانین و تکالیف شهروندی و نادیده گرفتن اخطارهای تصویری لازم در ورود به اماکن عمومی نیازمند برخورد از سوی مراجع انتظامی می‌باشند.

 


گفت: یکی از روزنامه‌های اقتصادی خبر داده که قرار است ایران و انگلیس با مشارکت یکدیگر «عطر» تولید کنند.
گفتم: مگر قرار نبود که نگاه به تولیدات داخلی باشه؟
گفت: بالاخره برای تامین «کالای اساسی»! هم باید کاری بکنند!
گفتم: از کی تا حالا، «عطر» جزو کالای اساسی شده است؟!
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: ولی آن همه درباره حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از ورود کالای غیرضروری شعار داده شده بود.
گفت: فعلا که همه نگاه‌ها را به خارج دوخته‌اند و انگار در داخل کشور هیچ امکان و ظرفیتی وجود ندارد!
گفتم: یارو می‌گفت «دیشب اینترنتم قطع شده بود، رفتم چند دقیقه‌ای کنار خانواده نشستم و باهاشون آشنا شدم، دیدم، آدم‌های خوبی به نظر میآن».

 


در آستانه مذاکرات ایران با گروه 5+1 که قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود فضاسازی بسیار شدید رسانه‌ها و مقامات غربی حاکی از آن است تا با گره زدن بحث تشدید تحریم‌ها و احتمال حمله نظامی علیه کشورمان با مذاکرات آتی هسته‌ای، ایران را وادار کنند تا با یک موضع انفعالی و از پیش تعیین شده در مذاکرات ژنو حضور یابد.
در همین راستا 78 نماینده جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند.
این نمایندگان که از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند در این نامه اعلام کرده‌اند تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی که تهران گام‌های عملی برای توقف برنامه هسته‌ای خود برنداشته است بایستی ادامه و تشدید یابد.
قانونگذاران آمریکایی با ادعای اینکه تغییری در سیاست هسته‌ای ایران به رغم روی کارآمدن دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید ایران نمی‌بینند، در نامه ضد ایرانی خود به اوباما ضمن اینکه بر ضرورت اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت اوباما تأکید کرده‌اند، مدعی شده‌اند که «ما آماده استفاده از زور در صورت لزوم هستیم».
در ادامه نامه ‌قانونگذاران آمریکایی که تحت حمایت کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل به اوباما نوشته شده، آمده است که: در حالیکه پیشرفت‌های دیپلماتیک اخیر دلگرم کننده است اما آنچه در نهایت اهمیت دارد، عمل است.
«لوک مسر» نماینده جمهوریخواه ایالت «ایلینوی» به همراه «برد اشنایدر» نماینده دموکرات ایلینوی، تنظیم این نامه ضد ایرانی را برعهده داشته‌اند؛ مسر در این نامه مدعی شده است که : من از گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کنم اما آمریکا باید به اعمال فشار از طریق تحریم‌ها ادامه دهد و در اعلام اینکه اگر ایران برنامه هسته‌ای‌اش را نابود نکند،‌استفاده از زور یک گزینه خواهد بود نیز صریح باشد.
این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز در خبری گزارش داده است که کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به «آیپک» نیز از دولت اوباما خواسته است تا در صورتی که ایران در طول مذاکرات هسته‌ای، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، تحریم‌ها علیه این کشور تشدید شود.
براساس نوشته هاآرتص، آیپک نیز با ملحق شدن به رژیم صهیونیستی و برخی از سران کنگره آمریکا،‌از دولت اوباما خواسته است تا تحریم‌های ضد ایرانی را تشدید کند.
آیپک در یادداشتی که روز دوشنبه هفته جاری به کنگره آمریکا فرستاد و بعد از آن این نامه در اختیار خبرنگاران قرار گرفت،‌مدعی شده است که: آمریکا باید به منظور جلوگیری از سوء تفاهم در ایران، صراحتاً نشان دهد که تا زمانی که ایران به شیوه‌ای اثبات کردنی، برنامه هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در نیاورد، آمریکا کاهش تحریم‌ها را بررسی نخواهد کرد.
فارین پالیسی نیز در ادامه این فضاسازی رسانه‌ای از بررسی لایحه صدور مجوز نظامی علیه کشورمان در کنگره خبر داد.
نشریه فارین پالیسی نوشت: تنها چند روز پس از آنکه رؤسای جمهور ایران و آمریکا پس از 3 دهه قطع رابطه با یکدیگر گفتگوی تلفنی برقرار کردند، چند نماینده جمهوری خواه در نظر دارند طرحی را فردا (امروز پنج‌شنبه 18 مهر) در کنگره مطرح کنند که در آن دست رئیس جمهور این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را باز می‌گذارد.
«تردفرانکز»، نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا تهیه کننده این طرح جنگ‌افروزانه مدعی شده ایران از سال 1980 به دنبال دستیابی به توانایی نظامی هسته‌ای بوده است.
به گزارش فارین پالیسی این لایحه جنگ‌طلبانه تنها یک هفته قبل از نشست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در ژنو مطرح شده است که به اعتقاد برخی ناظران می‌تواند تأثیر منفی بر مذاکرات داشته باشد.
از سوی دیگر یک عضو کنگره این طرح را یکی از غیرسازنده‌ترین اقدامات در روند پیشرفت در موضوع هسته‌ای ایران خواند، به خصوص زمانی که تهران به میز مذاکرات بازگشته است.
با این حال «ترد فرانکز» اصرار دارد طرح چنین لایحه‌ای در شرایط فعلی به تیم اوباما کمک می‌کند تا در مذاکرات دست بالا را داشته باشد. وی مدعی است هرگونه مذاکره‌ای باید با تهدید به زور حمایت شود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران به منظور بالا بردن قدرت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شد.
اد رویس گفت: «مهم است که ما فشارها بر ایران را افزایش دهیم تا قدرتمان در مذاکرات را بالا ببریم.»
وی در بیانیه‌ای که طبق گزارش شبکه خبری المانیتور که به خبرنگاران ایمیل شده افزوده است: «قبل از اینکه از سرعت تحریم‌ها علیه ایران بکاهیم باید به اعمال و نه فقط صحبت‌های ایرانی‌ها توجه کنیم. ایران تنها به خاطر فشار اقتصادی ما پای میز آمده است. چرا خودمان را با موفقیت فریب دهیم؟»
این در حالی است که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکایی روز سه‌شنبه از کنگره آمریکا خواسته بود قبل از تصویب لایحه جدید تحریم علیه ایران تا نشست ژنو صبر کند.
همچنین رویترز گزارش داد بعید است 1+5 در مذاکرات هفته آینده پیشنهاد لغو فوری تحریم‌ها را ارائه کند.
رویترز نوشت: یک دیپلمات آشنا به روند مذاکرات می‌گوید بعید است نمایندگان 1+5 در نشست ژنو چیزی بسیار فراتر از آنچه که در یکسال و نیم گذشته پیشنهاد داده‌اند، همراه داشته باشند. این دیپلمات که می‌خواهد نامش فاش نشود، می‌گوید: این ریسک وجود دارد که جو مثبت ایجاد شده، ما را از خود بی‌خود کند. ما اولین ملاقات را به صورت تشریفاتی برگزار کردیم. حالا قرار است دیداری در مورد اصل موضوع و طرح‌های آنها داشته باشیم.
همزمان روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد ایران احتمالا در دور جدید مذاکرات پیشنهاد توقف غنی‌سازی در سطح بالا در قبال کاهش بخشی از تحریم‌ها را ارائه می‌کند.
این روزنامه نوشت که انتظار می‌رود تهران پیشنهاد توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد را که کشورهای بین‌المللی آن را به نحوی نزدیک به توانایی سطح تسلیحاتی می‌بینند، بدهد. علاوه بر آن به گفته مقامات غربی انتظار می‌رود ایران پیشنهاد پذیرش بازرسی‌های بین‌المللی سرزده‌تر را از تاسیسات هسته‌ای‌اش بدهد.
وال استریت ژورنال همچنین مدعی شد که ایران در حال بررسی پیشنهاد تعطیلی تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم است.
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه گزارشش نوشت که یک مانع احتمالی برای مذاکرات ژنو، وضعیت راکتور آب سنگین ایران در شهر اراک است.
ایران به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل اطلاع داده است که امیدوار است بتواند راکتور اراک را تا نیمه دوم سال 2014 راه‌اندازی کند.
مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است هفته آینده (23 و 24 مهرماه) در ژنو برگزار شود. وزیر امور خارجه به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعلام کرده است که بسته پیشنهادی قبلی گروه 1+5 که در مذاکرات آلماتی ارائه شده بود دیگر ارزشی ندارد و به تاریخ پیوسته است و طرف غربی باید با پیشنهادات جدیدی وارد مذاکرات ژنو شود. دکتر ظریف همچنین تاکید کرده است که ایران در مذاکرات ژنو در مورد حق غنی‌سازی خود مذاکره نخواهد کرد.

 


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان توافق تهران و لندن برای برقراری روابط دیپلماتیک در سطح کاردار غیرمقیم را تایید کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و انگلیس گفت: پیرو مذاکرات دو وزیر خارجه در نیویورک مقرر شد گفت‌وگوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفت‌وگوها روز دوشنبه آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس طی تماس تلفنی با آقای دکتر ظریف پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت‌های دو کشور اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح روابط دو کشور در حد کاردار، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق کردند که از امروز تهران و لندن در سطح کاردار غیرمقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.
به گزارش فارس، افخم خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به ذهنیت تاریخی ملت ایران در زمینه نقش انگلیس در ایران و اختلافات دو کشور در زمینه‌های هسته‌ای، خاورمیانه و حقوق بشر از جمله مسائلی است که جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای آینده خود با انگلیس مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد.
گفتنی است ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور از تعیین کاردار غیرمقیم ایران و انگلستان خبر داد و گفت: ما باید صداقت دولت ایران را به طور کامل آزمون کنیم و مهم است که کانال‌های ارتباطی ما باز باشند و موافقم که هر دو کشور کاردارهایی غیرمقیم را مامور ایجاد رابطه کنند.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام به منزله گام‌های اولیه برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور خواهد بود.

 


هاشمی رفسنجانی در حالی مدعی شد امام راحل با پیشنهاد «حذف شعار مرگ بر آمریکا» موافق بوده که حضرت امام در آخرین موضع‌گیری‌های خود موضع صریحی علیه رژیم مستکبر آمریکا داشتند.
به گزارش جهان نیوز، امام‌خمینی(ره) در تاریخ دوم فروردین 68 در پیامی به مهاجرین جنگ تحمیلی تصریح کردند: امروز غرب و شرق به خوبی می‌دانند که تنها نیرویی که می‌تواند آنان را از صحنه خارج کند، اسلام است. آنها در این ده سال انقلاب اسلامی ایران ضربات سختی از اسلام خورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی است نابود کنند. اگر بتوانند با نیروی نظامی، اگر نشد، با نشر فرهنگ مبتذل خود و بیگانه کردن ملت از اسلام و فرهنگ ملی خویش و اگر هیچ کدام از اینها نشد، ایادی خودفروخته خود از منافقین و لیبرال‌ها و بی‌دین‌ها را که کشتن روحانیون و افراد بی‌گناه برایشان چون آب خوردن است و در منازل و مراکز ادارات نفوذ می‌دهند که شاید به مقاصد شوم خود برسند. و نفوذ‌ی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که حرف خود را از دهان ساده‌اندیشان موجه می‌زنند.
ایشان در این پیام فرمودند: من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد عقد اخوت نبسته‌ام. چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است. دفاع از اسلام و حزب‌الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند. ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پرونده‌های همکاری آنان با آمریکا از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانی که از منافقین و لیبرال‌ها دفاع می‌کنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شده‌اند، از این حرکات دست برندارند، مردم ما آنها را بدون هیچ‌گونه گذشتی طرد خواهند کرد.
حضرت امام سپس یادآور شدند: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنا فداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که برعهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.
امام در این پیام فرموده بودند: من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدم‌های اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم.
اخیرا صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشته بود که با روش هاشمی در کمک گرفتن از امام مخالف است چرا که «مطمئن نیستم این شیوه خیلی درست باشد و با مرام خود امام سازگاری ندارد.»

 


پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا اذعان‌کرد نقش‌ها میان آمریکا و اسرائیل تقسیم شده و این دو، نقش پلیس خوب و پلیس بد را علیه ایران بازی می‌کنند.
الیوت آبرامز در مصاحبه با صدای آمریکا و در پاسخ این سؤال که شما در مصاحبه با نشریه فارن‌افرز سناریوی «پلیس خوب، پلیس بد» را مطرح می‌کنید. برای کسب یک توافق محکم و سختگیرانه با ایران، آیا اسرائیل باید نقش پلیس بد را بازی کند؟ گفت: بله، درست است. اسرائیل طی چند سال گذشته همین نقش را بازی می‌کرده است و همین اصرارها برای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان انگیزه‌ای ایجاد کرد تا علیه ایران تحریم اعمال کنند و چارچوب مذاکرات را در قالب سختگیرانه‌تری مطرح کنند. من فکر می‌کنم فشار اسرائیل نقش مؤثری در این امر ایفا کرد.
خبرنگار صدای آمریکا پرسید «ایالات متحده و اسرائیل سالیان بسیار طولانی متحد نزدیکی بوده‌اند. آیا فکر می‌کنید ممکن است مسئله هسته‌ای ایران شکافی بین این دو ایجاد کند؟» و آبرامز در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم. در کنگره ایالات متحده و در سراسر کشور اتخاذ موضع سختگیرانه نسبت به ایران از حمایت بسیار بسیار زیادی برخوردار است.
وی افزود: من فکر می‌کنم که بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که ایالات متحده و اسرائیل در مورد عقد یک توافق مثبت و خوب با ایران اختلاف نظر داشته باشند و ما فکر کنیم که توافق خوبی کسب کرده‌ایم و اسرائیلی‌ها آن‌ها را بد بدانند. خوب البته اختلاف نظر وجود دارد و خوشایندشان نخواهد بود اما به هر حال ما کماکان مهمترین متحد آن‌ها خواهیم بود.
در همین حال به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت لابی صهیونیستی آیپک خواستار ادامه و تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی کنگره آمریکا شد.
کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل مشهور به آیپک با توزیع یادداشتی در کنگره آمریکا از نمایندگان این کشور خواست فشار آمریکا به ایران را کاهش ندهند.

 


جریان سازش و کرنش در برابر آمریکا که آن را کدخدای دنیا می‌خوانند نمی‌داند که در صورت پذیرش این منطق باید در مقابل کدخدای کدخدا کرنش کند.
پایگاه اینترنتی رجانیوز با اشاره به این منطق که آمریکا کدخدای دنیاست و باید با او کنار آمد، نوشت: درباره این فرمول «کدخدایی» پرسشی وجود دارد و آن اینکه اگر کدخدای موردنظر دولت، خودش رعیت یک کدخدای دیگر باشد، آنگاه تکلیف چیست؟
به این موارد عنایت کنید:
- اوباما پس از مذاکره تلفنی با دکتر روحانی بلافاصله در نطق تلویزیونی خود تاکید کرد، در طول این روند ما با دوستان و هم‌پیمانان خود در منطقه از جمله اسرائیل در تماس نزدیک خواهیم بود.
- رویترز به نقل از یک مسئول بلندپایه در دولت آمریکا خبر داد: آمریکا در خصوص گفت‌وگوی تلفنی که بین اوباما و روحانی انجام شد، با دولت اسرائیل در تماس بود.
- سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا (در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان) گفت: ما در این روند، در تماس و ارتباط مستقیم با هم‌پیمانان اسرائیلی خود هستیم.
- دن شپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو اظهار داشت: اهداف آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران مطابق هم است.
- جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: اگر اسرائیل نبود ما باید اسرائیلی می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد. موضع اوباما در مورد اسرائیل تغییر نکرده است. حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.
رجانیوز افزود: نقطه اوج این اظهارنظرها نیز در جریان سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار با اوباما بیان شد. رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تاکید بر اینکه مفتخر است که در این اتاق بیشتر از هر یک از سران جهان از نتانیاهو استقبال کرده است، ادعا کرد، «من و نتانیاهو بر این باوریم که تحریم‌ها علیه ایران، آن‌ها را در موقعیت مذاکره قرار داده است» و «ما هیچ گزینه‌ای اعم از گزینه نظامی را در ارتباط با ایران از روی میز خارج نکرده‌ایم.» در واقع اوباما، ضمن اشاره به راهکار دیپلماتیک در قبال ایران، همان راهبرد دو مسیره «فشار- دیپلماسی» را مورد تاکید قرار داد. یعنی فشار (تحریم و تهدید نظامی) برای متقاعد کردن ایران به تغییر رفتار متناسب با نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی.
بیان این اظهارات و تاکید بر تکرار روش‌های خصمانه گذشته آن هم پس از گفت‌وگوی تلفنی بی‌سابقه با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و واگذاری یک امتیاز بزرگ، نشان می‌دهد که کدخدای مدنظر این بار نیز همان دست چدنی قالب گرفته در دستکش نرم مخملی و نقاب ‌فریب و عدم صداقت را بر چهره دارد و لیاقت اعتماد دولت و ملت ایران را ندارد و از نگاهی دیگر، اساسا جریان خوش‌بین به غرب تشخیص درستی از کدخدا نداشته و کدخدای موردنظر آنان، خود رعیت رژیم صهیونیستی است.
تعبیر دقیق رهبر انقلاب از نسبت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی یک تعبیر واقع‌بینانه و دقیق بود: «ما دولت ایالات متحده آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد می‌دانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی سخت در پنجه تصرف و اقتدار شبکه صهیونیسم بین‌المللی که به خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه صهیونیستی بین‌المللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اشغال‌کننده فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند، اسمش را می‌گذارند منافع آمریکا، در حالی که به کلی منافع ملی آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از [آن] رژیم جعلی انجام می‌دهند، منافات دارد؛ از همه دنیا دولت ایالات متحده آمریکا باج می‌گیرد و به رژیم جعلی صهیونیستی باج می‌دهد.»

 


روزنامه آلمانی فرانکفورترروند شاو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را سیاستمداری وقیح و دروغگو معرفی کرد.
این روزنامه با مرور گزافه‌گویی‌های چند هفته اخیر نتانیاهو علیه ایران نوشت: او بدون اینکه سرخ شود از 18 سال پیش (از 1995) بدون وقفه، با حرف‌هایی تند خبر از دستیابی ایران به بمب اتم در «پس فردا» می‌دهد. آیا اگر یک نفر در حالی که سلاح‌های اتمی خود را مخفی می‌دارد، پس از چندمین بار که این حرف را اعلام کرده و درست نبوده، باورپذیری خود را از دست نمی‌دهد؟
یورگن تودنهوفر نویسنده این مقاله که کارشناس کنترل تسلیحات و از اعضای سابق پارلمان آلمان است، همچنین تاکید کرد ایران سالهاست در زمینه برنامه هسته‌ای آماده توافق است اما آمریکا سیاست تهاجمی خود را ادامه داد و تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی ایران با ویروس‌های کامپیوتری مورد حمله قرار گرفت و تحریم‌ها به داروهای ضد سرطان و ام‌اس توسعه یافت. ایران هفته‌ای یک بار تهدید به حمله نظامی شد و پنج دانشمند هسته‌ای کشور ترور شدند.
روزنامه آلمانی با بیان اینکه لابی ضد ایرانی پرنفوذی در آمریکا حکومت می‌کند که از جان کین تا هیلاری کلینتون عضو آن هستند، خاطرنشان کرد: هیلاری کلینتون نیز که از تحریم‌های فلج‌کننده و گزنده دفاع کرد، می‌خواست ایران را محو کند.
این روزنامه با اشاره به آشکار شدن دروغ‌های صهیونیستی و لابی ضد ایرانی در آمریکا می‌نویسد: نتانیاهو باید نگران باشد که دیگر نه فقط درباره بمب اتمی بالقوه ایران که در مورد سلاح‌های اتمی بالفعل اسرائیل و سلاح‌های شیمیایی این رژیم نیز صحبت خواهد شد. شاید یک سیاستمدار غربی هم جرأت پیدا کرده و بگوید که تهدید به جنگ تهاجمی مخالف حقوق بین‌الملل است؛ یعنی تهدیدهای آمریکا و اسرائيل. آیا کسی به عنوان دوست این دو دولت اجازه دارد تا به صراحت این حرف را بیان کند؟

 


«آمریکا با فشار تحریم‌ها رقبا را از بازار ایران خالی کرد تا خود بتواند در بحران اقتصادی به این بازار پاکسازی شده برگردد».
روزنامه فرانسوی لوموند با انتشار این تحلیل، از عملکرد دولت فرانسه در قبال ایران انتقاد کرد و نوشت: سفارت فرانسه در تهران بسیاری از پرسنل خود را تعدیل کرده است ( به عنوان مثال در حال حاضر بخش بازرگانی وجود ندارد). انتظار برای حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران بالاست و این در حالی است که رقبای ایتالیایی، آلمانی و انگلیسی نقش مسئولان اقتصادی و سیاسی را بازی می‌کنند. بدتر از آن نیز وجود دارد؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند جای فرانسوی‌ها را بگیرند. استراتژی واشنگتن روشن است، خالی کردن بازار ایران از رقبا با اعمال تحریم‌ها و فشارها، و بازگشت به همین بازار «پاکسازی شده».
لوموند افزود: این یک رقابت ناعادلانه است و فرانسوا اولاند باید هر چه سریعتر واکنش نشان دهد. به علاوه، ایجاد یک بخش اقتصادی و بازرگانی و حمایت از شرکت‌های فرانسوی یک اولویت محض برای انجام یک رقابت عادلانه است.
یادآور می‌شود کاهش روابط اقتصادی فرانسه با ایران در زمینه خودروسازی که تحت فشار آمریکا صورت گرفت باعث بیکار شدن حداقل 8 هزار کارگر فرانسوی شده است.

 


مراسم نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران این مراسم از ساعت 40/10 آغاز می‌شود و پیش از خطبه‌ها مهندس کرباسیان مدیرعامل پست کشور و سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10