(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 18 مهر 1392 - شماره 20613

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرایی مرگ بر آمریکا از نگاه امام(ره)- قسمت سوم
دشمن آماده‌باش داده است!
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: من خبر کیهان را تکذیب نکرده‌ام
درمکتب امام
وضعیت جامعه امروز و دیروز (بخش سوم و پایانی)
رشد و بلوغ مردم ما
با رای نمایندگان مجلس
فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور شد
خارج از دستور
واکنش وزیرکشور به اظهارات رفسنجانی مبنی ‌بر کند بودن انتخاب استانداران
هاشمی رفسنجانی: هر جا مردم به میدان آمدند
اهداف انقلاب تامین شد
لاریجانی: در ایران کسی برای تهدیدهای آمریکا ارزشی قائل نیست
باقری: فتنه 88 مهمترین شاخص مجلس برای رأی‌ اعتماد به وزراست
   


ابراهیم حاجی محمدزاده
«... مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنا فداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که برعهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید. ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند...» (1)
آنان که با تجاهل آمیخته به ترس و وحشت از استکبار جهانی و آمریکای جهانخوار، اینگونه وانمود می‌کنند که امام(ره) نیز به مانند آنان پس از گذشت ایام معتقد به نفی شعار مرگ بر آمریکا بوده‌اند، غافل از این واقعیت روشن و ملموس خط امام هستند که حضرت امام شعار مرگ بر آمریکا را مبتنی بر رویارویی همه‌جانبه و همیشگی فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) با خط مشی و فرهنگ شیطانی اسلام آمریکایی می‌دانند و متفکران و سردمداران جامعه را موظف به شناخت جامع و همه‌جانبه آن و تشریح پیچیدگی‌های آن برای مردم فرموده‌اند.
معمار انقلاب جهانی اسلام ناب محمدی(ص) پس از شهادت سید عارف حسین حسینی شاگرد و نماینده ایشان و رهبر شیعیان پاکستان در تاریخ 14/6/1367 -محرم 1409- که تقریبا در اوائل کشتار همه‌جانبه مسلمانان در تمامی منطقه توسط مزدوران اسلام آمریکایی القاعده و طالبان و... بود و بر طبق پیش‌بینی امام تا به امروز، روز به روز دهشتناک‌تر نیز گردیده است می‌فرمایند: «... دردآشنایان جوامع اسلامی، همانا که با محرومان و پابرهنگان میثاق خون بسته‌اند توجه کنند که در آغاز راه مبارزه‌اند و برای شکستن سدهای استعمار و استثمار و رسیدن به اسلام ناب محمدی(ص) راه طولانی در پیش دارند...» (2)
و در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های اسلام آمریکایی و لزوم شناخت و تداوم مبارزه همه‌جانبه با آن و اظهار تاسف و غفلت از وادادگی عده‌ای که به عمد و یا به ترس و جهل آشتی‌پذیری اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام آمریکایی را همواره در عمل و نظر پی‌گیری نموده‌اند، می‌فرمایند: «... امروز استکبار شرق و غرب چون از رویارویی مستقیم با جهان اسلام عاجز مانده است، راه ترور و از میان بردن شخصیت‌های دینی و سیاسی را از یک طرف و نفوذ و گسترش فرهنگ اسلام آمریکایی را از طرف دیگر به آزمایش گذاشته‌اند. ای کاش همه تجاوزات جهانخواران همانند تجاوز شوروی به کشور مسلمان و قهرمان‌پرور افغانستان علنی و رو در رو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را درهم می‌شکستند، ولی راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی‌ خاصی برخوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن گردد که متاسفانه هنوز برای بسیاری از ملت‌های اسلامی مرز بین «اسلام آمریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس‌نماهای متحجر و سرمایه‌داران خدانشناس و مرفهین بی‌درد، کاملا مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رو در رو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهمی است که اگر این کار توسط حوزه‌های علمیه صورت پذیرفته بود به احتمال زیاد سید عزیز ما، عارف حسینی در میان ما بود. وظیفه همه علماست که با روشن کردن این دو تفکر اسلام عزیز را از ایادی شرق و غرب نجات دهند. البته خون این شهیدان عزیز تمامی خاک و خاشاک را از مسیر اعتلای ارزش‌های معنوی ریشه‌کن می‌سازد و همه مروجین باطل را به دریا می‌ریزد، ولی نباید از این مسئله غفلت کنیم که امروز روز آماده‌باش همه دشمنان اسلام است روز بیدارباش همه جهانخواران است. آن روزی که استعمار شرق و غرب مسلمانان را خواب کرده بود و بر مرکب مراد سوار بود از خطر بزرگ و بالقوه‌ای به نام اسلام قرآن سخن می‌گفت. و اما امروز که شوروی و آمریکا به دنبال انقلاب مقدس اسلامی ایران صدها ضربه سیاسی و نظامی و فرهنگی خورده‌اند و در همه جای عالم زنگ خطر اسلام علیه منافع حیاتی‌شان به صدا درآمده است باید با دقت تمام کید و فریب استکبار شرق و غرب را شناخت و خنثی نمود.» (3)
حضرت امام از آغاز انقلاب در قبل و بعد از 15 خرداد 1342 تا آخرین روزهای حیات خویش (به عنوان نمونه در آخرین پیام‌های آخرین روزهای عمر خویش) به مسئولین هشدار می‌دهند:
«من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسید و کمرها را ببندید و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدم‌های اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم...» (4)
و در همراهی امت خویش با بت‌شکنی انبیا اعلام می‌کنند:
«بت هر چه باشد، چه هیاکل، چه خورشید چه ماه و چه حیوان و انسان، و چه بتی بدتر و خطرناک‌تر از طاغوت‌های در طول تاریخ از زمان آدم صفی‌الله تا ابراهیم خلیل‌الله، تا محمد حبیب‌الله -صلی‌الله علیهم و آلهم اجمعین- تا آخرالزمان که بت‌شکن آخر از کعبه ندای توحید سر دهد. مگر ابرقدرت‌های زمان ما بت‌های بزرگی نیستند که جهانیان را به اطاعت و کرنش و پرستش می‌خوانند و با زور و زر و تزویر خود را به آنان تحمیل می‌نمایند؟ کعبه معظمه یکتا مرکز شکستن این بت‌هاست، ابراهیم خلیل در اول زمان و حبیب خدا و فرزندش مهدی موعود- روحی فداه- در آخرالزمان، از کعبه ندای توحید سر دادند و می‌دهند.» (5)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) صحیفه امام ج 21 ص 327 2) صحیفه امام ج 21 ص 119
3) صحیفه امام ج 21 ص 121 4) صحیفه امام ج 21 ص 119
5) صحیفه امام ج 18 ص 87

 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در نطق میان‌دستور خود اعلام کرد خبر کیهان درباره جلسه با ظریف را تکذیب نکرده است.
محمدجواد ظریف دیروز در پایان جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مواضع من کاملاً مشخص است، افزود: سفر نیویورک را پیروزی بزرگ برای نظام می‌دانم. ظریف که در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در خصوص سفر هیئت ایرانی به نیویورک در روزنامه‌ها سخن می‌گفت، تاکید کرد: اظهارات منتشر شده از ناحیه وزارت امور خارجه تکذیب شده است.
گلایه ظریف به این اظهارات محدود نشد و در صفحه فیسبوک خود نوشت؛ ساعت 21/30 تازه از بیمارستان و مطب پزشک برگشته‌ام و توانسته‌ام قدری بنشینم تا این مطلب را بنویسم. امروز صبح، بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم. حتی نمی‌توانستم راه بروم یا بنشینم. فکر کردم دیسک کمر و سیاتیک دارم. فقط توانستم دو ملاقات خارجی انجام دهم و بقیه برنامه‌ها را لغو کردم. جلساتم با بعضی از معاونین وزارت خارجه را در حالت استراحت انجام دادم. وقتی 5-4 ساعت استراحت مشکل را حل نکرد، ساعت 17 وزارت خارجه را ترک کردم و به بیمارستان رفتم. خدارا شکر که ام‌آر‌آی نشان داد، مشکل من بیشتر عصبی و اسپاسم عضلانی است و با ورزش درست می‌شود.
وی با اشاره تلویحی به کیهان افزوده است: بدتر از آن، افرادی که خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می ستایند، با بزرگترین تیتر ممکن جمله‌ای را از من به‌عنوان نقل قول مستقیم منتشر کردند که با آنچه گفته بودم، مطابقت نداشت.
وی نوشت: به هر حال سخنگوی وزارت امور خارجه مطلب را تکذیب کرد، ولی درس مهمی را آموختم. دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، منبعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.
این در حالی است که نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی درباره جلسه این کمیسیون با ظریف، خاطرنشان کرد؛ جلسه کمیسیون امنیت ملی نه غیرعلنی و نه محرمانه بود، بلکه با حضور نمایندگانی از برخی کمیسیون‌های دیگر برگزار شد و بنده مطالب رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان را تکذیب نکردم، بنده عرض کردم که این مطالب در گزارش مکتوب کمیسیون نبود اما عرض نکردم که این مطالب تکذیب می‌شود.
نقوی حسینی همچنین درگفت‌وگو با فارس افزود: حضور آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی از طریق تابلوی اعلانات مجلس، دستور هفتگی کمیسیون‌ها و رسانه‌های عمومی به اطلاع تمام نمایندگان و مردم رسانده شده بود و بدیهی است که چنین جلسه‌ای حکم جلسه محرمانه را نمی‌تواند داشته باشد.
وی با بیان اینکه جلسات کمیسیون امنیت ملی، رسمی و علنی است، تصریح کرد: هیچ بحثی درباره محرمانه بودن آن جلسه وجود نداشت و به فرض وجود چنین بحثی نیز باید گفت که اظهارات آقای وزیر خارجه نمی‌تواند جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس را محرمانه کند چرا که جلسه محرمانه قواعد خاصی دارد.
گفتنی است ظریف توضیح نداد که با وجود تاکید اعضای کمیسیون امنیت ملی بر صحت خبر کیهان، چگونه هنوز هم این خبر را تکذیب می‌کند؟ و این پرسش را هم بی‌پاسخ گذاشت که با کدام منطق تقدیر کیهان از صداقت ایشان را تخریب! می‌نامد؟ آیا تاکید بر صداقت ایشان در اعتراف به آن دو خطای بزرگ عصبانیت‌برانگیز است؟! انتظار آن بود که آقای ظریف بفرمایند، تیتر کیهان ایشان را به بیمارستان کشانده بود یا فشار مدعیان اعتدال در دولت راستگویان؟! و اعتراض به وی که چرا صداقت به خرج داده است؟!

 


معاصی مانع درک حقایق است
یکی دیگر از حجب که مانع از فهم قرآن شریف و استفاده از معارف و مواعظ این کتاب آسمانی است، حجاب معاصی و کدورات حاصله از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت قدسی پروردگار عالمیان است که قلب را حاجب شود از ادراک حقایق. آئین انقلاب اسلامی - ص 93

 


مردم، جوان‌‌ها و حتی بچه‌هاي دبستاني را ملاحظه می‌کنید. هيچگاه اين آگاهي، رشد و اين کنجکاوي که در بچه‌هاي اين نسل ديده مي‌شود در نسل ما وجود نداشت. حتی نمونه‌اش را هم نمي‌ديديم؛ بچه‌هاي چهار، پنج ساله چيزهايي مي‌فهمند، سؤال‌هايي مي‌کنند که اصلا به ذهن جوان‌هاي دوران ما نمي‌آمد.
دیگر اينکه مردم ما از لحاظ مسائل اجتماعي ـ سياسي در شرايطي قرار گرفتند که صرف تبعيت از يک شعار و امثال آن تکليفشان را تعيين نمي‌کند. طبعا هر گروهي با کساني آشنا هستند که آثار خوبي از آن‌ها دیده‌ا‌ند و اعتمادي هم به آن‌ها پيدا کرده‌اند، اما اين اعتماد‌ها صددرصد نيست و مي‌خواهند خودشان بيشتر قضاوت کنند. نمونه آن ر‌ا در همين انتخابات‌هایی که در این چند دوره داشته‌ايم می‌‌بینید. افراد بسيار خوب، سرشناس، متدين و باتقوا، از روحانيان سابقه‌دار و بسيار شريف، کساني که ما به آن‌ها احترام مي‌گذاريم و به آن‌ها علاقه و ارادت داريم، درباره انتخابات اظهارنظرهايي کردند و کانديدايي را معرفي کردند، ولی مردم به اين‌ها قناعت نکردند. اين را به عنوان يک عامل قبول کردند و گفتند: بله اين يک عامل است، ولي صددرصد تعيين‌کننده نيست و خودمان نیز بايد تحقيق کنيم. در هيچ کدام از انتخابات‌هایی که در سال‌هاي اخير واقع شده هيچ ليستي کاملا رأي نياورده است. آنهايي که متصدي شمردن رأی‌‌ها بودند می‌گفتند کمتر رأيي بوده که رأي‌دهنده به کل یک ليست رأي داده باشد. اینکه افراد خودشان به فکر خودشان ارزش بدهند، بخواهند بفهمند و تبعيت محض از کسي نداشته باشند، پدیده مبارکی است.
وظیفه نخبگان
ما بايد اين را غنيمت بشماريم. هيچ شکي نيست که همه افراد جامعه از نظر تأثيرگذاري در ديگران مساوي نيستند. تأثيرگذاري يک شخص بي‌سواد يا يک جوان تازه فارغ‌التحصيل شده با فردی که زحمت‌هايي کشيده و سوابق، تجربه‌‌ها و معلومات بيشتري دارد، يکسان نيست. کساني هستند که حرفشان بيشتر در مردم اثر مي‌کند و  مردم بيشتر به آن‌ها اعتنا مي‌کنند، فکرشان را مورد توجه قرار مي‌دهند، بررسي مي‌کنند و گاهي نیز تأثيرات قابل توجهي از آن‌ها مي‌پذيرند. اين اختلافي که بين افراد از لحاظ تأثيرگذاري پيدا مي‌شود، ناشي از اختلاف در موقعيت‌هاي اجتماعي افراد است. هر فردي که بر اثر عوامل طبيعي ـ ارثي و ژنتيک ـ فهم بيشتر و دقيق‌تري دارد، آينده‌نگرتر است و تحليل بهتري دارد، او موقعيت اجتماعي بهتري دارد و تأثيرگذارتر است. اما عوامل طبیعی يکي از عوامل است، عمده تأثير، ناشي از عوامل فرهنگي و اجتماعي است که وقتی ضميمه مي‌شوند باعث مي‌شوند  فرد به خاطر تجربه، معلومات و یا دقتش در بعضي کارها، موقعيت‌هايي پيدا کرده و مورد توجه ديگران قرار مي‌گيرد و کلامش بيشتر در دیگران اثر مي‌کند. از این رو تکلیف کساني که موقعيت‌هاي ویژه‌ تأثیرگذاری در اجتماع دارند، سنگين‌تر مي‌شود. فردي که  دیگران به کلامش توجه نمي‌کنند(1). وقتي در جلسه‌اي حاضر باشد، کسي او را نمي‌شناسد و زمانی که  غايب باشد نیز کسي احوالش را نمي‌پرسد، تکليف چنین کسی گردن خودش است و فقط بايد وظيفه خودش را تشخيص بدهد و به آن عمل کند و نسبت به ديگران تأثير خوب یا بدی نمی‌تواند بگذارد. اما کسي که مي‌تواند در صد نفر ديگر اثر بگذارد و گاهي شايد افرادي باشند که مي‌توانند در ميليون‌‌ها انسان اثر بگذارند، مسئوليت دارند، اگر اثر خوب گذاشتند در ثواب آن‌ها شريکند و اگر اثر بد گذاشتند در گناهشان شريکند. اين حساب خداست. درست است که لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى(2)؛ هيچ کس بار کسي را نمي‌کشد، اما در آيه دیگری نیز فرموده: وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ(3)؛ کساني که ديگران را گمراه کردند هم بار خودشان سنگين است و هم بار ديگران بر دوش آنهاست؛ شما در گناه آن‌ها شريکيد. اگر حرف‌‌ها و کارهاي شما نبود، مردم گمراه نمي‌شدند. بنابراين هر کس بايد کلاه خودش را قاضي کند، اينجا جاي تعارف نيست که ما بگوييم آقا شما خيلي موقعيتتان در اجتماع بالاست و او هم تواضع کند و بگويد نخير من هيچ چيز نيستم. هر کسي بينه و بين الله بايد حساب کند من در جامعه چه موقعيتي دارم؟ چه اندازه مي‌توانم در ديگران اثر بگذارم؟ از چه راهي مي‌توانم اثر بگذارم؟ آيا اثري که مي‌توانم بگذارم اثر خوبي است و باعث رشد، هدايت و سعادت ديگران مي‌شود؟ آیا کارهایم باعث پيشرفت اسلام، انقلاب، معنويت و ارزش‌هاي اسلامي مي‌شود يا برعکس؟ هر کسي بايد کلاه خودش را قاضي کند تا تکليف خودش را بهتر بفهمد.
توجه داشته باشیم که همه ما غير از آن وظيفه شخصي که خودمان داريم، در سطح اجتماع، وظايف اجتماعي متعددي داريم. خوشبختانه جامعه ما به حدي رسيده که اين مسائل را خوب درک مي‌کنند و جوان‌‌ها و حتی بچه‌های جامعه ما رشد اجتماعي، فکري و فرهنگي پیدا کرده‌اند. کسانی که موقعيت اجتماعي بهتر و مؤثرتری دارند؛ کساني که مي‌توانند روشنگري کنند و ديگران را متوجه چيزهايي کنند که از آن غفلت دارند، باید براي ديگران روشنگري بکنند و اگر نکنند مسئولند؛ اگر بيني که نابينا و چاه است/ اگر خاموش بنشيني گناه است. بنابراين ما بايد به اين وظيفه اجتماعي‌مان بيشتر اهميت بدهیم.
خدا روز به روز و ساعت به ساعت بر علوّ درجات امام بيفزايد. او بود که جامعه ما را به خوبی، متوجه اين مسئوليت ساخت. او بود که گفت اين‌ها به عنوان يک وظيفه شرعي همانند نماز خواندن، واجب است. او بود که گفت این مسائل صرف يک وظيفه ملي، استفاده از حق و امثال آن نيست، تکليف شرعي است و اگر به این وظایف عمل نکنيم مؤاخذه خدايي داريم. ما غیر از امام کسي را در اين عصر سراغ نداریم که اين مسایل را این‌گونه بيان و عملا پيگيري کرده باشد. باز هم از خداي متعال درخواست مي‌کنيم که خدا درجات ايشان را متعالي‌تر کند و پيروان و ياران ايشان را در خدمت به اسلام و مسلمين بيش از پيش موفق بدارد.
موقعیت ویژه پزشکان
يکي از قشرهايي که به دلايل مختلف در جامعه ما بيش از ديگران تأثيرگذار است، جامعه پزشکي است. اولا خود عنوان دکتر، (phd داشتن) يک مقام علمي بالايي است. فيلاسوفي در يک علم، پيش همه مردم مقام محترمي است، در هر رشته‌اي باشد، پزشک‌‌ها که بيشتر معروف به دکتر هستند. داشتن مقام دکترا در يک علم، باعث مي‌شود که همه مردم به دارنده این عنوان احترام بگذارند. مثل آيت‌الله در روحانيت است و خود همان عنوان، جاذبه دارد و مردم به آن اهميت و بها مي‌دهند. اين نعمتي است که خدا به شما داده و بايد از آن استفاده کنيد. عامل دوم نيازي است که همه مردم به شما دارند، پير و جوان، مرد و زن، شهري و روستایی، دولتي و غيردولتي، همه به شما نياز دارند. اين نياز  موجب ارتباط، همدلي و رابطه عاطفي بين شما با توده‌هاي مختلف مردم شده است. شکر اين نعمت اين است که شما از اين فرصت‌‌ها براي هدايت و سعادت مردم استفاده کنيد. همان‌طور که براي سلامتشان می‌کوشید،‌ براي سعادتشان نیز که  بسیار مهمتر است تلاش کنيد. انسان بالاخره مي‌ميرد و بدن او خواه ناخواه خاک مي‌شود، اما روح انسان تا ابد باقي است. اگر در راه سعادت روح آن‌ها تلاش کردید تا ابد اهل سعادت خواهند بود و شما در ثواب آن‌ها شريک خواهيد بود. بنابراين از اين نعمت‌هاي خدادادي که البته خداوند قسمتي از آن را هم در اثر تلاش خودتان به شما داده در راه سعادت و کمال جامعه و خودتان استفاده کنید. ما خيال مي‌کنيم که هر چه تلاش خودمان هست ديگر نعمت خدا نيست، اما قرآن مي‌فرمايد: أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ * وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ(4)؛ از تلاش‌هايي که خود مردم کردند ما اين نعمت را به آن‌ها داديم و آن‌ها مالک کشتزار‌ها يا چهارپايان یا دام‌هايي شدند. دام را خدا آفريده، ولي شما با تلاش خودتان آن را  به دست آورديد، بارور کرديد و پرورش داديد تا از آن استفاده ‌کنيد. ولي باز هم نعمت خداست و از آن جهتي که نعمت خداست افلا يشکرون؟! نبايد شکرش را بجا بياوريد؟! درست است که شما زحمت کشيديد، درس خوانديد، تجربه کرديد و زحمت‌هاي باليني کشيديد، اما به ‌هر حال اينکه داريد، نعمت خداست. اسباب همان‌هايي را که به دست آورديد، خدا به شما داده بود؛ چشم، گوش، دست، پا، مغز، فکر، سلامتي، استاد، دانشگاه و ... اين‌ها را خدا براي شما فراهم کرده است. همه‌اش نعمت خداست؛ قدر اين نعمت‌‌ها را بايد بدانيم و آن‌ها را در راه خدا و براي چيزي که موجب رضاي اوست، مصرف کنیم. بالاترينش اين است که مردم را به خير دنيا و آخرتشان در حفظ دستاوردهاي انقلاب و حرکت در جهت پيشبرد ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي، ارشاد کنيم.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در هفدهمين همايش دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي ويژه جامعه سلامت کشور - 1/10/1391
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1). تعبير روايات درباره چنین فردی «نُوَمَه» است. (2). انعام، 164.
(3). عنکبوت، 13. (4). یس، 72-71.
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


فیاض شجاعی که به عنوان کاندیدای دادستان دیوان محاسبات از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس معرفی شده بود با رای موافق 124 نماینده از مجموع 199 نماینده حاضر به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.
نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در ابتدای صدوچهلمین جلسه علنی خانه ملت که به ریاست حجت‌الاسلام‌ محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس و با حضور ۲۰۵ نماینده برگزار شد، با تصویب دو ماده دیگر از طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در سایر شوراهای عالی، شوراها، مجامع و هیئت‌ها، بررسی این طرح را به پایان رساندند.
وکلای ملت با تصویب ماده ۷ این طرح تصریح کردند که به‌منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت، ارتقای بهره‌وری و تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه، با حفظ استقلال هریک از قوا در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود.
شورای مذکور وظیفه نظارت بر فرآیند تولید آمارهای پایه و شاخص‌های کلان کشور را که توسط مرکز آمار ایران تهیه می‌شود نیز عهده‌دار است.
در ادامه نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌‌اند به منظور تامین نظر این شورا رفع کردند و ماده واحده این طرح را با اصلاحاتی به تصویب رساندند.
وکلای ملت به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده واحده این طرح، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند به افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند و به سن ۶۰ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان رسیده‌اند یا به هر دلیلی به تشخیص کمیسیون‌های موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی مصوب ۳ تیرماه ۱۳۵۴ و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت نمایند.
افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا ۱۰ سال به نرخ سال جاری از امتیاز بازنشستگی این حکم برخوردار شوند.
مجلس همچنین با اصلاح تبصره یک ماده واحده این طرح سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند به فرزندان و همسران بیمه شده متوفی که زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد نسبت به سنوات، مستمری پرداخت نمایند.
نمایندگان مجلس از آنجا که ایراد شورای نگهبان منطبق با اصل ۷۵ قانون اساسی و به دلیل تامین بار مالی این قانون بود، در تبصره ۲ ماده واحده طرح مذکور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را موظف کردند علاوه بر حق‌الثبت فعلی یک در ۱۰هزار به قیمت منطقه‌ای بابت حق‌الثبت اموال غیر منقول دریافت و به ردیف خاصی در خزانه‌داری کل واریز نماید.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی روز گذشته پارلمان کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی استفساریه بند «ب» ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصت‌ها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آن‌ها اقدامات زیر را انجام می‌دهند: الف - فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز ۵۰ درصد و بالاتر نیز به استثنای تسهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعات کاری برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزندان شهید نمی‌شود. ب - صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرایی و صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران غیر شاغل و افراد تحت تکفل آن‌ها به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
در جلسه روز گذشته مجلس طرح قانونی الحاقیه یک بند به ماده ۵۲۴ قانون آئین دادرسی مدنی و طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵۰۵ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
فیاض شجاعی
دادستان دیوان محاسبات شد
دیگر دستور جلسه خانه ملت انتخاب دادستان دیوان محاسبات کشور بود که در این خصوص دهقان نماینده چناران نسبت به عدم شناخت وی تذکری را ارائه کرد.
همچنین فیاض شجاعی در جلسه علنی مجلس طی سخنانی گفت: در صورتی که بتوانم رای موافق نمایندگان را بگیرم، به عنوان بازوی نظارتی مجلس تعامل مثبتی را با مجلس خواهم داشت که این تعامل از طریق جمع‌بندی و ارائه نظرات کارشناسی همکارانم در دیوان محاسبات به محضر مجلس و نمایندگان در امور بودجه خواهد بود.
گزینه دادستان دیوان محاسبات همچنین تصریح کرد:‌ بنده با بدنه دیوان محاسبات و مدیران عالی این دیوان و همچنین دیگر دستگاه‌های نظارتی تعامل جدی خواهم داشت چرا که معتقدم تعامل با دستگاه‌های نظارتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین با دستگاه‌های اجرایی تعامل جدی خواهم داشت که البته این تعامل به معنای اغماض از خطاها و ترک وظایف این دستگاه‌‌ها نیست.
پس از رای گیری در خصوص انتخاب گزینه دادستانی دیوان محاسبات کشور، باهنر که ریاست مجلس را در غیاب علی لاریجانی برعهده داشت، نتیجه این رأی گیری را اعلام کرد و فیاض شجاعی تنها گزینه دادستانی دیوان محاسبات که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی معرفی شده بود تواست با اخذ ۱۲۴ رای موافق از مجموع 199 نماینده حاضردر پارلمان، سمت دادستانی دیوان محاسبات را بر عهده بگیرد.
در خاتمه جلسه روز گذشته مجلس ابتدا ضرغام صادقی تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی را قرائت کرد و پس از آن تذکرات شفاهی نمایندگان استماع شد.
در همین رابطه، ۳۷ نماینده مجلس به رئیس جمهور در خصوص دستور تسریع در چاپ و توزیع قانون بودجه سال ۹۲ به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تذکر کتبی دادند.
محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی مجلس اظهار داشت: نامه‌ای به هیئت رئیسه ارسال شده که در آن 173 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای قهرمانی تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات آسیایی را تبریک گفتند و از مسئولان تیم ملی والیبال نیز تشکر کردند. وی پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه علنی مجلس، گفت: مجلس در هفته‌ آینده نشست علنی نخواهد داشت و زمان جلسه بعدی نمایندگان مجلس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۸ مهرماه خواهد بود.

 


تكذيب حذف سه دهک
از دریافت یارانه‌
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای حذف سه دهک گرفته نشده است، تاکید کرد: دولت باید راهکارهای عملی و شفاف ارائه کند تا بعد از تعطیلات مجلس بررسی شود.
رجب رحمانی با اشاره به موضوع حذف سه دهک از یارانه‌بگیران اظهار داشت: در این راستا بحث‌های زیادی میان نمایندگان مجلس و دولت انجام شده اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.
وی افزود: در صورتی که این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شود، باید روال اداری را طی کند و در صحن علنی به رأی گذاشته شود و سپس برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده تا در نهایت اگر مخالفتی یا مغایرتی با قوانین بالادستی نداشت، اجرایی شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص راهکارهای در نظر گرفته شده برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران، عنوان کرد: حذف سه دهک از وظایف دولت بوده و باید راهکارهای اجرایی شفاف و دقیق آن را به مجلس ارائه دهد تا مجلس براساس آن تصمیم‌گیری کند.
لغو 4 مصوبه دیگر دولت دهم
توسط رئیس مجلس
رئیس مجلس شوراي اسلامي در نامه‌هایي جداگانه به رئیس جمهور، چهار مصوبه دولت دهم در چهار ماهه ابتدایی امسال را لغو کرد.
این 4 نامه، مصوبات دولت دهم در خصوص «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی»، «تعیین نرخ هزینه‌های معاینه فنی خودرو»، «مستثنی شدن خانه‌های سازمانی نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور از شمول آئین‌نامه اجرائی ماده (8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» و «پرداخت تسهیلات به شرکت کمباین‌سازی ایران» را دربر می‌گیرد.

 


وزیر کشور گفت: اگر سرعت انتخاب استانداران کند است، در عوض با دقت انتخاب می‌شوند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر کُند بودن انتخاب استانداران تصریح کرد: استانداران انتخاب خواهند شد و اگر از نظر سرعت کُندی وجود دارد، به خاطر دقت بالا در انتخاب است.
به گزارش فارس، پیش از این، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته بود که طولانی شدن زمان انتخاب استانداران و دیگر مدیران استانی و شهرستانی به صلاح دولت فعلی و مردم نیست.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت حضور مردم در میدان‌های مختلف را ضامن تامین اهداف انقلاب دانست.
هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالین سیاسی از استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان و تهران، با اشاره به روح مردمی انقلاب اسلامی از شروع مبارزه تا پیروزی و سال‌های پس از آن، اظهار داشت: در هر مقطعی که مردم به میدان آمدند، اهداف انقلاب تامین شد.
وی دوران دفاع مقدس را بهترین مصداق برای صبر و استقامت مردم دانست و گفت: پیروزی‌های نظامی در مقاطع مختلف جنگ به پیروزی سیاسی ختم شد که وعده الهی برای مؤمنان صبور است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری آیاتی از قرآن کریم برای تاکید بر نقش مردم در برپایی حکومت‌ها و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه افزود: اگر چه خداوند می‌تواند با اراده آسمانی خویش هر غیرممکنی را ممکن نماید، اما در پیام‌های وحیانی به پیامبر (ص)، پیروزی اسلام را علاوه بر وعده نصر الهی به مصداق آیه 61 انفال که می‌فرماید‌«ایدک بنصره و بالمؤمنین»، معلول حضور در صحنه مردم می‌دانند.
هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با ارائه تحلیلی تاریخی از روند تشکیل حکومت‌ها،گفت: سیر طبیعی پیروزی‌های سیاسی و اجتماعی، حضور مردم است و غیر از این، حتی اگر با کودتاهای خونین یا اشغال نظامی باشد، دوامی نخواهد داشت.
وی با اشاره به آیات سوره نصر، حضور «فوج‌فوج» مردم را ضرورت تشکیل حکومت‌ها براساس تعالیم اسلام دانست و با تاکید بر آیه «امتا وسطا» گفت: براساس تعریفی که قرآن از اعتدال دارد، افراط و تفریط در زمینه‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط خارجی محکوم به سقوط است.
هاشمی‌رفسنجانی با تاکید بر لزوم تعمیق اندیشه اعتدال در جامعه، اختلاف‌نظرها را با رعایت اخلاق مفید دانست و گفت: اگر اختلاف‌نظرهای مسئولان بر مدار رای اکثریت مردم باشد، باعث تقویت بنیه‌های کشور در همه زمینه ها می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دسترسی به اجماع کامل سیاسی در کشورها را تقریباً غیرممکن دانست و یادآور شد: دمکراسی بر پایه رای اکثریت است و هیچ اقلیتی نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف به خواسته‌های مردم بی‌احترامی کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی غصب اراده مردم را یک ظلم سیاسی دانست و گفت: همه باید این جمله رهبری را که رای مردم حق‌الناس است، رای‌العین خود قرار دهند.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد ازمواضع دوگانه آمریکا در قبال ایران تاکید کرد: در ایران کسی برای تهدیدهای آمریکا ارزشی قائل نیست.
«علی لاریجانی» در حاشیه یکصد و بیست و نهمین اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو با شرکت در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر واقع‌بینانه شما در مورد مذاکرات آتی چیست؟ اظهارکرد: من این مذاکرات را مثبت می‌دانم، البته برخی کشورها به دنبال تهدید و تحریم بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که مشکلات از مسیر سیاسی قابل حل است، بنابراین اگر اراده‌ها معطوف به حل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران شود، مشکل نخواهد بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مذاکرات آتی هسته‌ای آیا ایران موضع خود را تغییر می‌دهد یا منتظر تغییر موضع طرف مقابل است، یادآور شد: غرب و آمریکا متوجه شدند اگر چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع شد اما در نهایت ایران از نظر تکنولوژی پیشرفت کرد.
  لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مواضع دوگانه آمریکا در قبال ایران گفت: اینگونه اظهارنظرهای آمریکا برای پرستیژ خودشان مضر است، اما در ایران کسی برای این تهدیدها ارزشی قائل نیست.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا گام اعتمادسازی برای رفع مسئله هسته‌ای ایران طی هفته‌های اخیر برداشته است یا خیر؟ یادآور شد: باید در این زمینه واقع‌بین بود. وقتی آمریکایی‌ها بیش از نیم‌قرن ضد ملت ایران ستم، کودتا و جنگ کرده‌اند، بنابراین ظرف چند روز اعتماد جلب نمی‌شود. در ضمن باید توجه داشت که اعتماد بعد از مذاکرات خواهد بود و نه قبل از آن.
 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات حاضر است چه امتیازاتی بدهد؟ افزود: ما بیش از آنکه به رد و بدل کردن امتیازات بیاندیشیم، باید به فهم درست و روشن شدن موضوع فکر کنیم. جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست، بلکه مهمترین موضوع در متن مذاکرات اعتمادسازی است.
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی  در دومین روز سفر کاری خود به ژنو در حاشیه اجلاس بین المجالس با «فیلیپ لمباردی» رئیس مجلس سوئیس و «یوسف الرکابی» رئیس هیئت پارلمانی عراق دیدار و در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و راههای گسترش همکاری های دوجانبه و افزایش سطح همکاری پارلمانی  گفت‌وگو کرد. 

 


نماینده مردم بناب در مجلس، فتنه 88 را شاخص مهم مجلس برای رای اعتماد به وزرا دانست.
حجت‌الاسلام باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی درباره سه وزیر باقی‌مانده دولت یازدهم گفت: در باب سه وزیر باید گفت که دولت افرادی کارآمد، پرتوان و مقبول را به مجلس معرفی کند.
وی درباره نظر نمایندگان در رابطه با معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: درباره آقای توفیقی و حضور وی در فتنه 88 مباحثی مطرح شده اما وی باید در صحن علنی نسبت به این مباحث پاسخگو باشد.
نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: در باب مسائلی که در باب فتنه مطرح می‌شود بایستی نظرات آقای توفیقی را شنید و وی نیز باید مسائل خود را مطرح کند تا آنگاه بتوان در این باره قضاوت کرد.
باقری با تاکید بر این که فتنه 88 یکی از شاخص‌های مجلس در رای اعتماد به وزراست به فارس گفت: نمایندگان این موضوع را در رای اعتماد پیشین به وزرای پیشنهادی نشان دادند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10