(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 18 مهر 1392 - شماره 20613

کوتاه اقتصادی
معاون بازرسی شورای اصناف: تهران رتبه اول تخلفات صنفی را دارد
افزایش یک میلیاردی مصرف بنزین در نیمه اول سال
امین:بیمه شخص ثالث بازنگری می‌شود
طرح وزارت صنعت برای کنترل واردات کالاهای سرمایه‌ای
درخواست 2 میلیارد دلاری پاکستان برای اجرای خط لوله صلح
شاخص بورس رکورد جدیدی ثبت کرد
از 22 مهر ماه آغاز می‌شود
پیش‌فروش بلیت قطار آبان ماه
بر اساس مصوبه دولت سفر دولتی‌ها با هواپیمای اختصاصی مجاز شد
در نامه اتحادیه دامداران به رئیس جمهور
دولت، قانون نظام جامع دامپروری را اجرا کند
کاهش قیمت برنج در بازار
وزارت خارجه سوئیس: ما از تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کنیم
گزارش بهاره مرکز آمار از قیمت و اجاره مسکن
   


* اجلاس وزرای 30 کشور جهان درباره قیمت جهانی غذا 11 اکتبر (19 مهر) در رم ایتالیا برگزار می‌شود.به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) وزیران 30 کشور جهان درباره قیمت جهانی غذا گفت‌وگو می‌کنند.رئیس سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد گفته است: مسئله قیمت جهانی غذا به رغم بازار آرام دنیا پابرجاست.
* مصطفی قلی خسروی پس از یک دهه ریاست اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، جای خود را به حسام عقبائی معاون بازرسی سابق این اتحادیه داد. به گزارش ایرنا، عقبائی با کسب 7 رای کامل اعضای هیئت مدیره به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران منصوب شد. سایر اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به ترتیب عبارتند از: عبدالله مکاری فرجی نائب رئیس اول، علی‌اصغر مرادزاده نائب رئیس دوم، حسین کوپایی خزانه‌دار، مصطفی قلی خسروی دبیر، نسرین ابیور بازرس اول و احمد آذری نیز به عنوان بازرس دوم اتحادیه انتخاب شد. یادآور می‌شود، اعضای هیئت مدیره از بین 4 هزار و 185 رای ماخوذه مشاوران املاک استان تهران انتخاب شدند که حسام عقبائی با آرای 2 هزار و 720 رای پس از نشست داخلی هیئت مدیره به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران برگزیده شد.
* صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از نرخ تورم 188 کشور جهان در سال 2013 تورم ایران را 3/42 درصد برای این سال برآورد کرد و ایران از این لحاظ در جایگاه نخست جهان قرار گرفت.
ونزوئلا با تورم 9/37 درصدی و سودان با تورم 1/32 درصدی در رتبه‌های دوم و سوم کشورهای جهان از این لحاظ قرار گرفته‌اند.
* ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران دیروز با جابجایی 103 میلیون اوراق بهادار به 1645 میلیارد ریال رسید.بیشترین حجم معاملات را بانک دی در بازار دوم با جابجایی 25 میلیون و 286 هزار سهم داشت این در حالی است که کمترین حجم معاملات را عمران و توسعه شاهد در بازار اول با جابجایی 8هزار سهم کسب کرد.

 


معاون بازرسی شورای اصناف گفت: در نیمه اول سال جاری بیش از 3 میلیون بازرسی در سطح خرده فروشی اصناف انجام شده که تهران دارای رتبه اول تخلفات صنفی است.
رضا کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 500 هزار بازرسی در هر ماه انجام شده و می‌توان گفت: بیش از 3 میلیون بازرسی در 6 ماهه اول سال جاری صورت گرفته است.
وی افزود: در شهریور ماه سال جاری بیش از 35هزار پرونده صنفی به تعزیرات رفته است.
معاون بازرسی شورای اصناف گفت: ماهانه بیش از 20 هزار شکایت مردمی ثبت و توسط بازرسین صنفی رسیدگی می‌شود.
کرمی با تاکید بر اینکه در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 180 هزار پرونده به تعزیرات رفته اظهار داشت: تخلفات صنفی در تهران نسبت به سال گذشته 4 تا 5 درصد رشد داشته و به همین نسبت بازرسی‌ها هم در شهر تهران با رشد همراه بوده است، از این رو این شهر رتبه اول تخلفات صنفی را دارد.

 


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین در سال جاری خبر داد.
مصطفی کشکولی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون 13 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور توزیع شده است که از رشد 5/7 درصدی مصرف آن در قیاس با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
وی متوسط مصرف روزانه بنزین در این دوره زمانی را 69 میلیون لیتر اعلام و اظهار کرد: میانگین مصرف این فرآورده در مدت مشابه سال قبل (200 روز ابتدایی سال 1391) 64 میلیون لیتر در روز بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مقدار بنزین توزیع شده در 200 روز ابتدایی سال گذشته را 12 میلیارد و 700 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: بر این اساس، توزیع این فرآورده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: اولویت مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، حفظ و تقویت ذخایر استراتژیک بنزین کشور برای ایام پرمصرف سال است که این مهم با برنامه‌ریزی و تلاش بخش‌های عملیاتی (حمل و نقل و توزیع) به نحوی مطلوب انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: هم‌اکنون ذخیره‌سازی بنزین برای ایام پرمصرف نوروز 1393 در دستور کار قرار دارد.

 


رئیس کل بیمه مرکزی از تغییر در قانون بیمه شخص ثالث در آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدابراهیم امین درباره بازنگری بیمه شخص ثالث گفت: قصد داریم لایحه قانون بیمه شخص ثالث را در رابطه با نحوه ارزیابی ریسک تغییر دهیم.
وی افزود: اصلاح نحوه ارزیابی ریسک را بر عواملی که نقش بیشتری در حوادث دارند مبتنی می‌کنیم و وزن آنها را در ارزیابی ریسک افزایش می‌دهیم به طور مثال اکنون ارزیابی ریسک بر اساس خودرو صورت می‌گیرد اما قصد داریم ارزیابی خودرو و راننده را با هم در محاسبات بیمه‌ای لحاظ کنیم.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه درباره اظهارات دبیرکل سندیکای بیمه‌گران مبنی بر این که سهم نیروی انتظامی در عوارض صنعت بیمه به صفر می‌رسد، تصریح کرد: در جریان این مسئله نیستم و رایزنی درباره کاهش سهم نیروی انتظامی با مجلس صورت نگرفته است اما سهم وزارت بهداشت مربوط به قانون برنامه است که برای اصلاح آن باید زمان اجرای قانون برنامه به پایان برسد.
به گفته امین، سهم نیروی انتظامی اکنون کاهش یافته و بنا به قانون بودجه به پنج درصد رسیده است که تغییر آن در زمان خودش بررسی می‌شود.
وی در ادامه درباره تغییر مدیرعامل بیمه ایران گفت: کار بیمه مرکزی نظارت بر فعالیت‌ شرکت‌های بیمه است و مسئولیتی در تعیین مدیر برای شرکت‌های بیمه ندارد.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: مدیر شرکت‌های بیمه را صاحبان سهام تعیین می‌کنند و سپس بیمه مرکزی صلاحیت حرفه‌ای را ارزیابی می‌کند. در نتیجه صاحب سهام بیمه ایران نیز دولت است و دولت در این زمینه اختیار تصمیم‌گیری دارد.

 


وزارت صنعت در حال پیگیری تصویب طرحی در دولت برای ساماندهی واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو است.
به گزارش فارس، نابسامانی در بازار خودروهای خارجی و عرضه خودروهایی غیرمنطبق با مشخصات اصلی ارائه شده از طرف شرکت‌های خارجی، شکایت برخی مشتریان بازار خودروهای خارجی را به همراه داشته که این مسئله وزارت صنعت را به فکر تدوین طرحی برای کنترل واردات خودرو انداخته است.
براین اساس، طرحی جهت کنترل خودروهای وارداتی در وزارت صنعت پیگیری می‌شود که برای اجرایی شدن، نیازمند مصوبه هیئت دولت است.
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: در صورت اجرایی شدن طرح کنترل واردات کالاهای سرمایه‌ای، واردات این کالاها از جمله خودرو تنها توسط نمایندگی‌های مجاز هر شرکت خودروساز خارجی امکان‌پذیر خواهد بود و افراد متفرقه نمی‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
وی با بیان اینکه این طرح شامل واردات کالاهای سرمایه‌ای است، تصریح کرد: با اجرای آن، واردات کالاهای سرمایه‌ای انحصاراً توسط نماینده رسمی برندهای خارجی در ایران انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از واردات خودرو توسط افرادی صورت می‌گیرد که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد، اظهار داشت: در برخی موارد، خودروهای معیوب،‌سرقتی و یا خودروهایی با دو ایربگ به جای 10 ایربگ به کشور وارد شده و به خریداران عرضه شده که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.
زاوه توضیح داد: در برخی موارد واردکننده‌های متفرقه، خودروی خارجی با دو ایربگ را به کشور وارد کرده و با تغییر دوخت روی بدنه داخلی خودرو، طوری وانمود کرده‌اند که این خودرو دارای 10 ایربگ است و بابت آن،‌هزینه اضافی از مشتریان دریافت شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی خودروهای وارداتی از نظر آپشن‌های نصب شده با ادعای فروشنده مطابقت ندارند، گفت: ممکن است یک خودرو به عنوان خودرویی با 10 آپشن به مشتری ارائه شود، ولی در زمان تصادف، این ایربگ‌ها عمل نکنند و بعد از آن مشخص شود که اصلاً این خودرو دارای 10 ایربگ نبوده است که نمونه این اتفاق در تصادف خودروی علی دایی دیده شد.
این کارشناس با بیان اینکه بخشی از واردات خودرو با استفاده از کارت‌های بازرگانی کرایه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: در این صورت،‌وارد کننده اصلی خودرو مشخص نیست و امکان پیگیری مشکلاتی که برای خریداران پیش می‌آید، وجود نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: بابت واردات خودروهای خارجی با کارت‌های بازرگانی،‌مالیاتی پرداخت نمی‌شود و این مسئله، یک رقابت غیرمنطقی بین نمایندگان شرکت‌های خارجی و افراد متفرقه واردکننده خودرو ایجاد کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در صورت اجرای طرح وزارت صنعت، تنها نماینده هر شرکت خارجی می‌تواند محصولات آن شرکت را به کشور وارد کند و باید به مشتریان پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: طرح کنترل خودروهای وارداتی در سازمان حمایت و همچنین وزارت صنعت در حال پیگیری است که پیش‌بینی می‌کنیم در ماه جاری به هیئت دولت ارائه شود.
زاوه، در مورد سهم خودروهای خارجی وارد شده توسط افراد متفرقه در بازار خودروهای خارجی کشور نیز گفت: در حال حاضر تمام خودروهای بنز و بی‌ام‌و توسط واردکنندگان متفرقه به کشور وارد می‌شود که امکان تغییر آپشن آنها بسیار زیاد است و کلاهبرداری زیادی در این مورد صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: بیشترین تخلف در مورد کیفیت خودرو مربوط به واردات محصولات تویوتا توسط واردکنندگان متفرقه است و بعد از آن،‌محصولات هیوندایی و کیا قرار دارند.
به گفته وی، آپشن‌های نصب شده بر روی این نوع خودروها در واقع آپشن‌های فابریک شرکتی نیستند و این امکانات معمولاً در تهران یا دبی بر روی خودرو نصب می‌شود که استاندارد برند مربوطه را دارا نیستند.
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه حدود 55 درصدخودروهای خارجی موجود در بازار توسط افراد متفرقه وارد شده است،‌گفت: 40 درصد از این واردکنندگان کمتر از 10 درصد خودرو وارد کرده‌اند.
وی ادامه داد: دلیل پایین بودن سهم نمایندگی شرکت‌های خارجی در بازار نسبت به واردکنندگان متفرقه،‌پایین بودن تمایل این شرکت‌ها نیست بلکه چون افراد متفرقه، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، قیمت محصولاتشان کمتر از نمایندگی‌ها است ولی در مقابل، ممکن است خودرو با مشخصات واقعی به خریدار تحویل داده نشود و یا آپشن‌های آن دست‌کاری شود.
زاوه در پاسخ به این سؤال که با اجرای این طرح، قیمت خودروهای خارجی افزایش خواهد یافت نیز گفت: حداکثر افزایش قیمتی که اتفاق می‌افتد بین 4 تا 5 درصد خواهد بود ولی در مقابل، خریداران خودرویی با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب تحویل می‌گیرند.

 


خبرگزاری فرانسه از مانع‌تراشی جدید پاکستان برای تکمیل نشدن خط لوله صلح خبر داد.
خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد: آن بخش از لوله‌های پروژه 7/5 میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران پاکستان که مربوط به ایران است تقریباً تکمیل شده، ولی پاکستان بارها در پرداخت هزینه برای ساخت 780 کیلومتر لوله که قرار است در آن طرف مرز ایران ساخته شود، دچار مشکل شده است.
شهید خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان اخیراً در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: کارهای مقدماتی به پایان رسیده است ولی از ایران خواسته‌ایم برای کار ساخت و ساز دو میلیارد دلار به اسلام‌آباد ارائه کند.
عباسی گفت: در نشستی که ما درخواست بررسی آن را داده‌ایم این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت ولی تاکنون پاسخی از طرف ایرانی دریافت نکرده‌ایم. آنها درگیر شکل‌گیری کابینه بودند و من امیدوارم که این جلسه در ماه جاری برگزار شود.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: این جدیدترین مانع برای ساخت خط لوله گازی است که دو کشور همسایه را به یکدیگر وصل می‌کند و به رفع کاهش گاز در پاکستان کمک می‌کند.
مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند، اگر این پروژه به پیش برده شود، آمریکا ممکن است تحریم‌هایی را علیه پاکستان اعمال کند.
ولی عباسی گفت: از زمان روی کار آمدن نوازشریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان از 11 مه، اسلام‌آباد فشاری را از جانب آمریکا دریافت نکرده است.
او در پاسخ به این که آیا پاکستان امیدوار است این پروژه پیش از ضرب‌الاجل دسامبر سال 2014 تکمیل شود، گفت: اگر ما منابع لازم را داشته باشیم هر چیزی ممکن است.
وزیر نفت پاکستان افزود: بستگی به وضعیت مالی و در دسترس بودن ماشین‌آلات دارد.

 


شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی خود با ثبت رکوردی دیگر از مرز 68 هزار واحد نیز عبور کرد.
به گزارش ایسنا در حالی که شاخص بورس تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در کانال 67 هزار واحدی قرار داشت در معاملات دیروز با رشد بیش از 900 واحد در کانال 68 هزار و 481 واحدی قرار گرفت.
این در حالی است که آغاز به کار شاخص در ابتدای معاملات دیروز بورس در کانال 67 هزار و 500 واحد بود.
همچنین ارزش بازار سهام روز چهارشنبه به بیش از 333 هزار میلیارد ریال رسید.
در عین حال معاملات مربوط به خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی پردیس تاثیرگذارترین شرکت‌ها در رکوردشکنی 68 هزار واحدی بورس بودند.
اما سهام شرکت‌های نیرو ترانس، لامیران، سیمان خاش، کنترل‌خوردگی تکین‌کو، معادن بافق، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی فناوران از اقبال خوبی در معاملات دیروز برخوردار بوده و بیشترین افزایش را داشتند. در مقابل سهام شرکت‌های فیبر ایران، گروه صنعتی بارز، قند مرودشت، پشم شیشه ایران، فنرسازی زر و صنایع پتروشیمی فارس روز خوبی نداشتند و با کاهش مواجه بودند.

 


مدیر کل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن جمهوری اسلامی از آغاز دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار حد فاصل اول تا سی‌ام آبان ماه امسال خبر داد.
علی کاظمی‌منش با بیان اینکه دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار کلیه مسیرهای داخلی از روز چهارشنبه 22 مهر ماه آغاز خواهد شد، گفت: در این دوره پیش‌فروش بلیت قطارهای 9 شرکت حمل و نقل مسافری ریلی شامل راه‌آهن شرقی بنیاد، وانیاریل، جوپار، مهتاب سیرجم، رعد تبریز، ریل ترابرسبا، نورالرضا، ریل سیرکوثر و راه‌آهن حمل و نقل از ساعت 8 صبح روز یاد شده در سامانه جامع برنامه‌ریزی و نظارت بر فروش بلیت قطار راه‌آهن آغاز می‌شود.
کاظمی‌منش تصریح کرد: همچنین پیش‌فروش بلیت قطارهای شرکت رجا از ساعت 10 صبح همان روز از طریق مراکز فروش بلیت قطار و یا سایت اینترنتی www.raja.ir انجام می‌شود.
به گفته کاظمی‌منش پیش فروش بلیت قطار بین‌المللی تهران- آنکارا نیز از ساعت 12 همان روز از طریق مراکز فروش آغاز خواهد شد.
مدیر کل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن تاکید کرد: متقاضیان پس از دریافت بلیت، علاوه بر تطبیق اطلاعات مندرج در بلیت با درخواست خود باید از وجود مهر مرکز فروش اطمینان حاصل کنند.
وی تصریح کرد: هموطنان گرامی می‌توانند از طریق سامانه ارتباط مردمی شبانه‌روزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شماره تلفن 5149 از ساعت حرکت، قیمت و خدمات قطارهای مسافری و ایستگاه‌ها و همچنین آدرس مراکز فروش بلیت قطار مطلع شوند.
به گفته کاظمی‌منش متقاضیان می‌توانند نقطه نظرات خود را به سامانه پیامکی راه‌آهن به شماره 3000300 ارسال کنند.

 


دولت با مسافرت وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در داخل کشور با هواپیمای اختصاصی در موارد استثنایی و ضروری موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق مصوبه دولت، استفاده از هواپیمای اختصاصی برای وزرا و معاونان رئیس جمهور در موارد استثنایی و ضروری مجاز است.
در مصوبه دولت در خصوص مجوز مسافرت‌های وزیران و معاونین رئیس جمهور در داخل کشور با هواپیمای اختصاصی در موارد استثنایی و ضروری آمده است:
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/ 7/ 1392 بنا به پیشنهاد شماره 11/ 1/ 76731 مورخ 2/ 7/ 1392 وزارت کشور و به استناد ماده (31) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 1380 – تصویب نمود:
مسافرت‌های وزیران و معاونان رئیس جمهور در داخل کشور با هواپیمای اختصاصی در موارد استثنایی و ضروری به نحوی که استفاده از پروازهای عادی و عمومی ممکن نباشد، مجاز است.

 


اتحادیه مرکزی دامداران طی نامه‌ای به رئيس جمهور، اجرای قوانین مصوب بلاتکلیف و عمل به وعده‌های اجرا نشده دولت گذشته در این بخش را خواستار شدند تا خودکفایی در تولید شیر و گوشت به‌عنوان کالاهای اساسی حفظ شود.
به گزارش ایسنا، سیروس روستا، رئيس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران، در نامه‌ای خطاب به رئيس‌جمهور که به امضای همه اعضای هیئت مدیره این اتحادیه رسیده است، اظهار کرد: در دو سال گذشته علیرغم همراهی کلیه تشکل‌ها با برنامه‌های ارائه شده توسط متولیان سنجش که با امضای تفاهم‌نامه همراه بوده است، متولیان دولتی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند که از این رهگذر همواره تولیدکنندگان زیان آن را پرداخته‌اند اما دامداران با دلی پر امید به الطاف الهی چشم به تدبیر دولت جدید دوخته‌اند و هیچ انتظاری غیر از اجرای قوانین مصوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن ندارند چرا که اجرای قوانین خود عدالت است.
در بخشی از این نامه آمده: براساس ماده 20 قانون نظام جامع دامپروری و ماده 33 قانون افزایش بهره‌برداری مقرر شده به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی دامی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات دامی و ضرر و زیان دامداران، دولت موظف است هر ساله خرید گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ (خوراکی و نطفه‌دار) و شیر را براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب 2 شهریور 1368 و اصلاحات بعدی آن تضمین نماید و در ماده 19 همین قانون به صراحت آمده در صورت وجود مازاد تولید محصولات دامی اعم از خام و فرآوری شده دولت موظف است شرایط حضور تولیدکنندگان در بازارهای جهانی را تسهیل کند. از سوی دیگر اگر زمینه‌های گسترش بورس کالای کشاورزی و محصولات دامی را فراهم کند، صادرکنندگان این محصولات نیز مشمول جایزه صادراتی خواهند شد. از زمان تصویب قانون نظام جامع دامپروری و قانون افزایش بهره‌وری سال‌ها می‌گذرد و علیرغم ابلاغ آن به دستگاه‌های متولی هیچ‌گونه اقدام زیربنایی برای اجرای آن انجام نشده و متولیان بخش در ارائه بودجه هیچ‌گونه پیشنهادی ارائه نداده‌اند. از زمان اجرا شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز هیچگاه قانون به شکل صحیح و مطابق با مواد پیش‌بینی شده اجرا نشده و از ابتدا تاکنون هرگاه تولیدکنندگان به سطح بحرانی رسیدند مسکنی به آنها داده شده و تولیدکنندگان نیز سرخوش از اینکه هنوز هم می‌توانند بایستند، ادامه داده‌اند.

 


دبیر انجمن برنج گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت برنج کاهش قابل توجهی در بازار داشت به گونه‌ای که هر کیلوگرم برنج طارم به 6400 و هر کیلوگرم برنج هاشمی به 7000 تومان رسید.
جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای شهریور ماه امسال قیمت برنج به دلایل نامشخصی افزایش چشمگیری داشت اما از دهه دوم این ماه تاکنون مجدداً قیمت‌ها با ورود برنج داخلی و وارداتی به بازار کاهش یافت.
وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با 2 تا 3 درصد نیم‌دانه حدود 6400 تومان فروخته می‌شود و برنج هاشمی گیلان به حدود 7000 تومان رسیده که البته تفاوت قیمت برنج هاشمی نسبت به طارم به دلیل اقبال مردم به این نوع برنج است.
علیزاده شایق اظهار کرد: برنج‌های تولید شده در استان‌های شمالی پس از ورود به بازار پایتخت و دیگر استان‌ها ضمن کاهش کیفیت،‌کیلویی 2 تا 3 هزار تومان افزایش قیمت می‌یابد و به 9000 تا 10 هزار تومان می‌رسد.
به گفته دبیر انجمن برنج روند تدریجی افزایش قیمت این محصول از اواسط مهرماه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
علیزاده شایق اظهار کرد: برای اولین بار طی سال‌های اخیر کشت مجدد برنج (راتون) در استان مازندران رشد مناسبی داشته به گونه‌ای که شالیکاران امسال حدود 90 هزار هکتار از شالیزارهای خود را مجدداً فعال کرده‌اند تا برنج برداشت کنند.
وی پیش‌بینی کرد: از یک سوم شالیزارهای فعال شده استان مازندران حدود 270 هزار تن شلتوک برداشت می‌شود که با احتساب برداشت 2 میلیون و 250 هزار تنی برنج، به نظر می‌رسد میزان تولید برنج در سال جاری از مرز 2 میلیون و 300 هزار تن بگذرد.
دبیر انجمن برنج انتقاد کرد: امسال هم مانند سال گذشته نرخ خرید تضمینی برنج بسیار زودتر از فصل تولید و در شهریور ماه اعلام شد در حالی که فصل کشت برنج از فروردین ماه آغاز می‌شود و بهترین زمان برای اعلام نرخ خرید تضمینی بهمن ماه سال قبل است.
علیزاده شایق اضافه کرد: گرچه وزیر جهاد کشاورزی متعهد شده نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را پیش از فصل کشت اعلام کند اما این فصل برای برنج از فروردین ماه اعلام می‌شود و بهمن ماه سال پیش از آن بهترین زمان برای برآورد قیمت تمام شده برنج براساس هزینه‌های واقعی است.
وی تأکید کرد: برای کمک به توسعه و رشد تولید برنج به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور، وزارت جهاد کشاورزی باید به شالیکاران این اطمینان را بدهد تا در بهمن ماه امسال براساس هزینه‌های واقعی در قیمت‌های خرید تضمینی برنج تجدید نظر کند.

 


قائم مقام وزیر خارجه جمهوری فدرال سوئیس در ملاقات با معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: کشور متبوع من از هیچ گونه تحریمی علیه ایران حمایت نمی کند و تحریم‌ها فقط باید به موضوع هسته ای محدود شود.
به گزارش ایسنا ، ایو روسیه، قائم مقام وزیر خارجه سوئیس در این دیدار تأکید کرد: برداشت ما این است که فشارهای اقتصادی بر نظام اقتصادی ایران تأثیر گذاشته است، لذا فکر می کنم در مذاکرات باید انعطاف لازم را داشت و قدرت نرم ایران به مراتب بیشتر از قدرت هسته ای آن است و دولت جدید طی ماههای اخیر ثابت کرده است که انعطاف لازم را دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: یافتن شرکای خارجی بدلیل شرایط تحریمی بسیار سخت است و باید تلاش کرد با جامعه بین المللی در عرصه اقتصادی تعامل مثبت داشت.
بهروز علیشیری، رئیس کل سازمان سرمایه گذاری نیز در این ملاقات گفت: شدیدترین و همه جانبه ترین تحریم ها نوشته و یا نانوشته در طی سالهای اخیر بر ملت و دولت ایران اعمال شده که در طی تاریخ کم‌سابقه است که مواردی از قبیل :عدم دسترسی روان به تجهیزات دارویی و پزشکی، کالاهای اساسی و ضروری مردم، قطعات خودرویی و هواپیمایی تا آزار و اذیت شهروندان ایرانی و ایجاد مضیقه برای آنها برای ایجاد نارضایتی اجتماعی شامل رفتارهای فراتحریمی بوده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: دولت جدید ایران کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و خروج از کسالت هلندی، تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای حضور همه جانبه در فعالیتهای اقتصادی کشور، بهبود محیط کسب و کار و افزایش کارایی سرمایه به همراه متنوع سازی تجهیز منابع برای خروج از وضعیت رکودی موجود را با دقت دنبال می کند.
علیشیری گفت: بزرگترین درسی که از تحریم ها گرفته ایم آن است که با انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران، آن را چابک و پرنشاط کنیم و نقش تصدی گری دولت را تا سرحدهای اعمال حاکمیت توسعه‌ای تقلیل دهیم.
رئیس سازمان سرمایه گذاری با ذکر مثالهایی از حوزه فاینانس و سرمایه گذاری تأکید کرد: تحریم ها نیز دارای تأثیرات عمیقی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در حال توسعه بوده است.
علیشیری در عین حال خاطر نشان کرد: مذاکره در درون خود انعطاف را به همراه دارد ولی باید طرفین بر نقطه بهینه انعطاف توافق و درک مشترکی پیدا کنند.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و رشد فعالیتهای اقتصادی فی مابین در طی سالهای اخیر گفت :دو کشور باید از ظرفیتهای خود برای توسعه معادلات منطقه‌ای و بین المللی و گسترش حجم مبادلات اقتصادی سود ببرند.
وی تأکید کرد: نگاه ما به ملت و دولت سوئیس کشوری آزاد، مستقل و فرهیخته است و انتظار داریم ملتهای مستقل اجازه ندهند حقوق شهروندی دولتها در عرصه معادلات یک جانبه بین‌المللی نقض و رفتارهای خشن و فرا تحریمی به یک قاعده و هنجار در سطح بین المللی تبدیل شود.
وی در پایان تصریح کرد: ما در عرصه اقتصاد مسیر صحیح حرکت خودمان را پیدا خواهیم کرد و شرکای اقتصادی ما بخشهای خصوصی هستند که با قواعد رفتار حرفه ای و مسئولیت اجتماعی بر پایه منطق اقتصادی به دنبال سود بهینه هستند و قطعاً بنگاه های اقتصادی ایران شرکای مطلوبی برای آنها خواهند بود.

 


آمارهای مرکز آمار از وجود معاملات خرید و فروش هر متر خانه از یک تا 9 میلیون تومان همچنین اجاره هر متر از 8000 تا 25 هزار تومان در تهران خبر می‌دهند.
به گزارش ایسنا بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، افزایش متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی 2/160 درصد، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی افزایش 4/67 درصدی و متوسط مبلغ اجاره به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای یک متر مربع زیربنای مسکونی افزایش 2/31، در بهار 92 نسبت به بهار 91 افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش: متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران حدود 5 میلیون و 840 هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل 2/3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 2/160 درصد افزایش یافته است.
بر این اساس، در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران بیشترین قیمت فروش یک متر مربع زمین و یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در حدود 9 میلیون و 468 هزار تومان در منطقه 3 و کمترین آن در حدود یک میلیون و 686 هزار تومان در منطقه 20 است.
هم‌چنین تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زمین در معاملات انجام شده بین حداقل یک میلیون و 42 هزار تومان در منطقه 20 و حداکثر 10 میلیون و 770 هزار تومان در منطقه 2 بوده است.
بر اساس این گزارش: متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیون و 236 هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل 5/8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبیل 4/67 درصد افزایش یافته است.
اما در میان مناطق 22 گانه تهران بیش‌ترین قیمت فروش هر متر خانه در حدود 8 میلیون و 303 هزار تومان در منطقه یک و کمترین در حدود یک میلیون و 986 هزار تومان در منطقه 18 بوده است.
این در حالی است که تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی بین حداقل 520 هزار تومان در منطقه 15 و حداکثر 22 میلیون و 900 هزار تومان در منطقه یک بوده است.
طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختنی بابت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 17 هزار و 712 تومان بوده که نسبت به فصل قبل 1/8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 2/31 درصد افزایش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی بابت یک متر مربع زیربنای مسکونی حدود 25 هزار و 940 تومان در منطقه 3 و کمترین آن 8 هزار و 416 تومان در منطقه 19 بود.
این در حالی است که تغییرات مبلغ اجاره بین حداقل 2100 تومان در منطقه 15 و حداکثر 80 هزار تومان در منطقه یک در چرخش بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10