(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 18 مهر 1392 - شماره 20613

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در دیدار جوانان نخبه کشور رهبر انقلاب: ایران باید به مرجع علمی جهان تبدیل شود
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
گفت‌وگوی تلفنی ظریف و سعود الفیصل درباره همکاری بیشتر برای مراسم حج
خشم صهیونیست‌ها از انتصاب ایران در مقام گزارشگر کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی
در جلسه هیئت‌ دولت مطرح شد
بررسی ویژه برای نجات دریاچه ارومیه
لاوروف: غنی‌سازی اورانیوم حق ایران است
روانچی: مذاکرات ژنو فرصتی برای رویکرد جدید در تعامل طرفین است
توسط محققان ایرانی بالگرد تفریحی با موتور پراید ساخته شد
خزایی:ایران خواهان دنیای مخالف با خشونت و افراطی گری است
یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بانک‌ها حق بازی با ارز را ندارند
جانباز شهید خلخالی به دیدار حق شتافت
مدیر عامل تاکسیرانی تبریز: خودروسازان حاضر به تولید محصول برای تاکسیرانی نیستند
بالگرد ملی دهه فجر امسال به پرواز درمی‌آید
اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم در نیمی از استان‌های کشور
واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی از مالیات معاف می‌شوند
اعتراض هرمزگانی‌ها به الحاق بخشی از این استان به فارس
ارمنستان روابط خود را با ایران گسترش می‌دهد
   


مرحوم علامه محمدتقی جعفری: سعادتمند کسی است که همواره خود را در مرز «طبیعت» و «ماوراء‌طبیعت» احساس کند.

 


بیش از هزار نخبه جوان برتر دانشگاهی صبح دیروز در گفت‌وشنودی 2 ساعته با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند و از زبان ایشان با ضرورت‌ها و ظرافتهای «استمرار پیشرفت پرشتاب و درون زای علمی»، به عنوان عامل اصلی دست یابی ایران به قله‌های رفیع «پیشرفت و اقتدار و آبادنی» آشنا شدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار با جوانان عزیز نخبه را همچون همیشه، بسیار شیرین و الهام بخش و زمینه‌ساز اقدام و عمل در سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها دانستند و تأکید کردند: نخبگان جوان کشور، طراحان و مهندسان پیشرفت آینده کشور هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه سیاست پیشرفت علمی پرشتاب، سیاست بنیادی نظام اسلامی است، گفتند: مجموعه مغز متفکرکشور و نظام به این نتیجه رسیده است که اگر گذر از دشواری‌ها و خطرگاه‌ها و لغزشگاه‌ها به چند رکن نیاز داشته باشد، قطعاً یکی از آن‌ها پیشرفت علمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استعداد‌ها و توانایی‌های بالای کشور، خاطرنشان کردند: نخبگان جوان ایرانی قادرند کشور و ملت را به قله‌های پیشرفت همه جانبه برسانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: استعداد نخبگان ایرانی در سطحی است که هر هدف علمی و فناوری را که زیرساخت آن در کشور وجود داشته باشد، محقق خواهند کرد.
ایشان گفتند: علت آنکه «پیشرفت علمی»، گفتمان اصلی کشور قرار گرفته، این است که پیشرفت واقعی، بدون پیشرفت علمی و فناوری امکان پذیر نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته این پیشرفت علمی نیز باید درون زا و متکی به استعدادهای درونی باشد زیرا حرکت، جهش و رشد علمی از درون، زمینه ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت کشور و ملت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه درون زا بودن پیشرفت علمی، امکان تعامل محترمانه و برابر علمی و فناوری با کشورهای دیگر را فراهم می‌کند، گفتند: نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ایران بدانند که تمرکز اصلی جبهه‌ای که امروز در مقابل نظام اسلامی قرار گرفته، جلوگیری از قدرتمند شدن علمی و فناوری ایران است.
ایشان تأکید کردند: در تحلیل همه حوادث و قضایای سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید این نگاه واقع‌بینانه و کلان حاکم باشد که جبهه پرقدرتی در دنیا وجود دارد که نمی‌خواهد ایران اسلامی به یک کشور و ملت قدرتمند در زمینه‌های مختلف به ویژه در علم و فناوری تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مقالات برخی اندیشمندان و برجستگان آمریکا و غرب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: در این مقالات به دستگاه سیاسی غرب هشدار داده می‌شد که انقلاب اسلامی ایران به معنای تغییر یک هیئت حاکمه نیست، بلکه پیروزی انقلاب اسلامی به معنای ظهور قدرتی جدید در منطقه غرب آسیا است که ممکن است این منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و یا تسلط آن‌ها را دچار تزلزل کند و دنیای غرب را از لحاظ تکنولوژی و علمی نیز به چالش بکشد.
کابوس غربی ها و آمریکایی ها
ایشان تأکید کردند: بعد از گذشت بیش از سه دهه، اکنون کابوس غربی‌ها و آمریکایی‌ها به واقعیت تبدیل شده و یک قدرت بزرگ ملی و منطقه‌ای سر برآورده است که فشارهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و تبلیغاتی نتوانسته آن را از پا بیاندازد بلکه حتی این قدرت بزرگ زمینه ساز اثرگذاری بر ملت‌های منطقه و هویت بخشی به مسلمانان شده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حوادث بسیار مهم منطقه و شمال افریقا در 2 سال گذشته و عکس العمل آمریکا و غربی‌ها به آن، تأکید کردند: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و آمریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این حوادث، یک پیچ تاریخی بود که منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهایی نشده و غربی‌ها نیز نگران این حوادث هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: این حوادث مهم به برکت انقلاب اسلامی است که از همان ابتدا بشارت‌دهنده ظهور یک قدرت ملی، عمیق، مؤمن، پابرجا، با استعداد، و روبه رشد و اعتلا بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی، در تبیین عوامل استمرار این قدرت ملی، حفظ شتاب علمی کشور را، ضرورتی بسیار اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق رسالت تاریخی انقلاب اسلامی، نیازمند آن است که حرکت پرشتاب علمی کشور از دور نیفتد و سکته، وقفه یا تردید و تنبلی در آن بوجود نیاید.
ایشان جامعه پرطراوت نخبگان، وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی رئیس جمهور را 4 رکن استمرار حرکت پرشتاب علمی کشور برشمردند و با اشاره به اهمیت فراوان معاونت علمی رئیس جمهور افزودند: این معاونت و بنیاد نخبگان که زیر نظر آن است وظایف بسیار حساسی در روند پیشرفت علمی ایران بر عهده دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به خدمات آقای واعظ‌زاده و خانم سلطان خواه مسئولان قبلی این بخش و انتصاب آقای ستاری به معاونت علمی افزودند: مسئولان جدید معاونت علمی کار‌ها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکیه بر کارهای برجسته انجام شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلا‌ها و کمبود‌ها اقدام کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بنیاد نخبگان را به ادامه جدی کار و فراهم آوردن نشاط بیشتر علمی توصیه کردند و افزودند: اگر این هدف محقق شود نخبگان و متخصصان خارج و داخل کشور، شوق بیشتری برای حضور در ایران و فعالیت بیشتر در روند پیشرفت علمی بدست خواهند آورد.
رهبر انقلاب، همچنین نوآوری علمی را در روند پرشتاب پیشرفت کشور، بسیار مؤثر خواندند و افزودند: مسئولان وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و درمان و معاونت علمی رئیس جمهور، همه همت خود را برای گسترش نوآوری علمی بکارگیرند.
ایشان رصد دائم حرکت علمی کشور، به منظور شناخت دقیق گره‌ها و مشکلات و برطرف کردن آن‌ها را زمینه ساز افزایش نشاط و نوآوری علمی برشمردند و افزودند: دستگاه‌های ذیربط در سطوح مختلف ستادی، علمی و اجرایی، ناهماهنگی‌ها را از بین ببرند و هماهنگ و منسجم به ایفای وظایف بپردازند.
رهبر انقلاب ایجاد مسابقه‌ای جدی، بزرگ و حقیقی در زمینه نوآوری علمی و فناوری را در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار دادند و افزودند: در پایان نامه‌های مقطع دکتری، نوآوری را مورد توجه جدی و یکی از ملاک‌های ارزیابی و امتیاز دهی قرار دهید.
قانع نشدن به رشد علمی موجود از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.
ایشان افزودند: رشد و شتاب علمی ایران در مقیاس منطقه و جهان خیلی خوب است اما این، به معنای رسیدن یا حتی نزدیک شدن به هدف نیست زیرا هم در گذشته از قافله علمی جهان خیلی عقب مانده‌ایم و هم دیگر کشور‌ها دائم به پیش می‌روند.
حرکت به سوی خطوط مقدم علمی جهان
رهبر انقلاب با استناد به این واقعیات نتیجه گرفتند: باید با حفظ شتاب فعلی، خود را به خطوط مقدم علمی جهان برسانیم تا به یاری پروردگار و به همت جوانان و نخبگان خوش استعداد و فعال کشور، ظرف 4 یا پنج دهه به مرجع علمی جهان تبدیل شویم.
ایشان افزودند: به آینده درخشان و قابل دسترسی بیندیشیم که ایران به قله علم جهانی تبدیل شده و هرکسی بخواهد به یافته‌های جدید علمی دست یابد باید زبان فارسی را فراگیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، با انتقاد از محقق نشدن کامل پیوند علم و صنعت افزودند: با وجود فراگیر شدن این خواسته بسیار مهم، و نیاز حقیقی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی به یکدیگر، هنوز ارتباط کامل و منطقی میان مراکز تحقیقاتی و علمی با کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به وجود نیامده است.
رهبر انقلاب مراجعه بیشتر و متقابل شرکت‌ها و کارخانه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی را ضروری دانستند و افزودند: اگر هر سال شاهد اجرای صد‌ها پروژه تحقیقاتی داخلی و مورد نیاز مراکز صنعتی در دانشگاه‌ها باشیم رشد حقیقی علمی و فناوری محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب در همین زمینه به یک نقطه ضعف مهم یعنی اجرای پروژه‌های مورد نیاز مراکز خارجی در برخی دانشگاه‌ها اشاره کردند و افزودند: کار علمی را که برطرف کننده نیاز خارجی‌ها باشد منع نمی‌کنیم اما هنر آن است که کار علمی و تحقیقاتی، معطوف به حل مشکلات و تأمین نیازهای داخلی باشد.
ایشان در پایان سخنانشان جامعه نخبگانی را به تقوا و توجه بیشتر به معنویت توصیه کردند و افزودند: صفای دل و نورانیت نخبگان جوان، زمینه‌ساز جلب رحمت الهی و آسان شدن راه پیشرفت و ارتقای علمی خواهد بود.
در ابتدای این جلسه آقایان:
-  محمدحسین نورانیان – دارنده مدال نقره المپیاد، دانشجوی دکترای برق دانشگاه خواجه نصیر
- محمدحسین دهقانی فیروزآبادی – نفر برتر کنکور 81، استاد مدعو
- حمیدرضا لورک آقا – برگزیده المپیاد دانش آموزی، دانشجوی مهندسی هوا فضا
- حسین پیرحسین لو – نفر برتر کنکور 88، دانشجوی مهندسی برق شریف
- علی رجب لو – دکترای مکانیک دانشگاه تهران
- حجت الاسلام حسین جمالزاده – رتبه اول المپیاد دانشجویی، دانشجوی علوم و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- محمد مسعود عندلیب – نفر برتر آزمون سراسری 92، دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانم‌ها:
- مدینه کرمی – رتبه اول المپیاد دانشجویی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
- فرحناز فهیمی‌پور – دانشجوی دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
به تبیین دیدگاه‌های خود در زمینه‌های علمی و دانشگاهی پرداختند.
نکات و محورهای مطرح شده از سوی نخبگان
مهمترین نکاتی که نخبگان دانشگاهی به آن‌ها تأکید می‌کردند به این شرح است:
- لزوم تجدید ساختار در سازمانهای مرتبط با پژوهش
- چابک سازی مراکز تحقیقاتی
- اهمیت نگاه واقع گرا و صحیح به مقوله پژوهش و شرکتهای دانش بنیان
- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از نخبگان و طرح‌های تحقیقاتی آنها
- انتقاد از پذیرش بیش از نیاز دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی
- ایجاد پژوهشکده‌های فرهنگی و هنری معتبر برای پژوهش بر اساس نیازهای جامعه
- ضرورت تغییر رویکرد فعلی دانشگاهی نسبت به زبان و ادبیات فارسی
- رفع موانع و مشکلات اداری و غیراداری برای بازگشت بیشتر فارغ‌التحصیلان خارج از کشور
- انتقاد از موازی کاری و نبود هماهنگی میان نخبگان به دلیل ضعف در کار گروهی
- پیشنهاد تشکیل شوراهای تخصصی زیر نظر بنیاد ملی نخبگان به منظور برقراری ارتباط میان نخبگان
- اهمیت بهبود فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ تولید و ثروت از طریق علم
- پیشنهاد تشکیل شبکه ارتباطاتی جوانان نخبه جهان اسلام
- ابراز نگرانی از بالا رفتن سن کار مولد
- شروع کارآموزی از مقطع دبیرستان برای اصلاح فرهنگ کار
- کاهش حجم دروس غیرسودمند و افزایش دروس کاربردی
- لزوم اجرای کامل قانون شرکتهای دانش بنیان
- اولویت بندی حرکت علمی براساس نقشه جامع علمی کشور
- گلایه از مدیریت مهندسان بر نهادهای علوم انسانی
- پیامدهای منفی کوچ علمی از علوم پایه و مهندسی به علوم انسانی
- نگرانی از شیوع پدیده نامبارک سیاسی کاری در علوم انسانی
- انتقاد از انحصار و ناکارآمدی برخی از بخش‌های دولتی
 و لزوم شفاف سازی در نظام سلامت و پایش دائم عملکرد متصدیان و مجریان بخشهای دولتی

 


تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
به نام حضرت دوست
در خواب خوشی دیشب دیدم که تو می‌آیی
من منتظرت هستم هر لحظه و هر جایی
کاشانه عشق من دور از تو شده ویران
با آمدنت ای کاش ویرانه بیارایی
وقتی که نباشی تو نومیدم و سرگردان
بازآ و رهایم کن از وحشت تنهایی
من تیرگی شب‌ها تو شعله خورشیدی
من تشنه یک قطره تو آبی دریایی
حق داری اگر حتی ناراحتی از عشقم
من روی زمینم تو از عالم بالایی
در اوج سبکبالی با خواجه زدم فالی
بشنو سخن حافظ شاید که به رحم آیی:
«ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی ‌تو به جان آمد وقت است که باز آیی»
کوچه‌های غربت
دوباره جمعه رسیده و مرد نامه‌رسان
عبور می‌کند از کوچه‌های غربتمان
آهای مرد شریف، از عزیز ما چه خبر؟
دوباره پاکتی از گل بدون نام و نشان!
شما چه ساده‌ای آخر جسارت است، اما
به فکر روزنه در این خیال تیره نمان
و آه می‌کشم و... خیلی از شما ممنون،
فقط سلام مرا لطف کن به او برسان
* * *
دوباره جمعه رسیده و مرد نامه‌رسان
عبور می‌کند از کوچه‌های غربتمان
و اشک می‌چکد از چشم من که پاکت را
رها کنم برود در مسیر آب روان
و خواستم که شروعش شبیه این باشد:
سلام و عرض ادب خدمت گرامیتان...
ولی چه سخت و عذاب‌آور است اینگونه
مرا به سادگی لحظه‌های خود بکشان
تو از زلالی این چشمه پاکتر هستی
کمی از آب نگاهت به چشم من بچشان
دوباره جمعه شد و باز هم چه دلتنگم
برای پاکتی از گل، آهای نامه‌رسان!
خاکم اگرچه...
خاکم اگرچه، نیم نگاه تو کیمیاست
باور بکن که منتظرم، خاک، بی‌ریاست
صبرم اگرچه رشته‌ ایوب بافته‌ست
اما مگر تحمل این رشته تا کجاست؟
«ای غایب از نظر که شدی همنشین دل»
من عاشقم، حساب من از دیگران جداست!
دستی بکش به خاک من این بار بشکفد
پروانه‌ای که از قفس صبح و شب رهاست
صبحم، طلوع کرده‌ام از ابتدای خویش
آنجا که قلب منتظران غرق در دعاست
ای صاحب تمام زمان‌ها، ظهور کن
غوغایی از حضور شما در دلم بپاست
خاکم اگرچه، در نفس صبح‌های من
هر لحظه‌ای که می‌شکفد، ردی از شماست.
دامن دریای تو
دامن دریای دل، فرش قدم‌های تو
رقص‌کنان موج‌ها، مست تماشای تو
ای نفس آسمان از نفست در طپش
فرش زمین پیشکش، عرش خدا جای تو
ای نظر آفتاب در نظرت تیرگی
جلوه هر صبحگاه، خنده زیبای تو
بال به بال خدا، رمز سبکبالیت
می‌رسد از هر طرف، یاد تو با چنگ و دف
ای که ملائک به صف، خم شده بر پای تو
دست زمین را بگیر، ای مدد بی‌نظیر
ای همه آفاق پیر، در غم فردای تو.

 


سیما پول ندهد؛ از مجرمان حمایت می‌کنم!
یکی از خوانندگان خوش‌صدا که شهرت خود را مدیون رسانه ملی است، به دلیل حمایت از یک مجرم امنیتی، هدف تشویق رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت.
این خواننده که قبلاً به دلیل مصافحه با رئیس جمهور سابق، از سوی گروه‌های فشار معاند و ضد ایرانی، لقب خواننده ضد مردمی یافته بود، حالا از سوی دشمنان دیروزش به عنوان خواننده مردمی هدف خطاب قرار می‌گیرد.
جالب این است که آقای خواننده مدعی است وقتی تصمیم به حمایت و دیدار از یک مجرم امنیتی می‌گیرد که یکی از تهیه‌کنندگان سیما، مبلغ پنج میلیون تومان، هدیه وی را پرداخت نمی‌کند!
این خواننده، چندی پیش تنها برای لب زدن چند ترانه در کیش، مبلغ 15 میلیون تومان از برنامه‌ای تلویزیونی مطالبه و دریافت کرد!
زندگی شهید «متوسلیان»
در قالب سریال ساخته می‌شود
زندگی شهید «احمد متوسلیان» به کارگردانی «حسن برزیده» در قالب سریال الف ویژه در مرکز سیما فیلم ساخته می‌شود.
در جلسه هم‌اندیشی سریال الف ویژه جاوید‌الاثر حاج احمد متوسلیان، محمدرضا معصوم‌زادگان رئیس مرکز سیما فیلم، در سخنانی با تاکید بر رسالت اصلی سیما فیلم مبنی بر تولید آثار نمایشی فاخر با ارائه گزارشی اجمالی از پروژه‌های فاخر معاونت سیما و همچنین مرکز سیما فیلم همچون زندگی حضرت موسی(ع)، ابوطالب، شهید باکری، سلمان فارسی، پوریای ولی، خواجه نصیرالدین طوسی، زندگی حضرت امام خمینی(ره)، شهید مطهری، سردار کاظمی و... خبر از آغاز تولید سریال سردار حاج احمد متوسلیان داد.
وی افزود: این سریال به تهیه‌کنندگی محمد داودی و کارگردانی حسن برزیده در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید خواهد شد و هم‌اکنون مراحل تحقیق و پژوهش را سپری می‌کند. معصوم‌زادگان در ادامه اظهار داشت: این پروژه با توجه به شخصیت محوری آن که یکی از پرافتخارترین سرداران انقلاب و جنگ است از ابعاد وسیعی برخوردار بوده و قطعاً بدون حمایت‌های همه‌جانبه ارگان‌های ذی‌ربط و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امکان‌پذیر نیست.
آموزش زبان فارسی به جاسوسان اسرائیلی
یک رسانه اسرائیلی در گزارشی به جزئیات آموزش زبان فارسی در یکی از واحدهای سازمان‌های جاسوسی این رژيم پرداخت.
به گزارش عصر ایران، شبکه دوم تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: هم‌اکنون زبان فارسی در یکی از پایگاه‌های سازمان جاسوسی اسرائيل تدریس می‌شود. تدریس زبان فارسی شامل ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌های عامیانه، حدس و گمانه‌ها، کنایه‌ها، اشاره‌ها و اصطلا‌ح‌های این زبان نیز می‌شود. شرکت‌کنندگان در این کلاس‌های آموزشی، جوانان کم‌سنی هستند که سعی می‌کنند زبان فارسی را به خوبی بیاموزند. در این کلاس‌ها آنها می‌آموزند که چگونه مفهوم و معنی کلمات و جملات و لهجه‌ها و معانی آنها را در ایران درک کنند.
یکی از مدرسان این کلاس‌ها، یک زن نظامی با درجه گروهبانی است. او تا سن 8 سالگی در ایران می‌زیست و سپس به اسرائيل مهاجرت کرد به همین دلیل زبان فارسی را به خوبی بلد است.
او می‌گوید: اعضای واحد 8200 که ایمیل‌ها و مکالمات داخل ایران را تحت بررسی قرار می‌دهد درباره کلماتی آموزش می‌بینند که حتی برخی افراد فارسی زبان در ایران نیز ممکن است معنی آنها را درک نکنند زیرا برخی کلمات و جملات در زبان فارسی دارای معانی دیگری هستند.
کتابت نخستین دیوان خطی حافظ در فارس
نخستین دیوان خطی اشعار حافظ در آباده فارس رونمایی شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این اثر گرانبهای خطی را حمیدرضا ابراهیمی با خط ثلث و نستعلیق در شش رنگ و در ابعاد 50 در 70 در 504 صفحه به رشته تحریر در آورده است.
این دیوان 40 کیلوگرم وزن دارد و در مدت یک‌سال و چهار هزار ساعت نوشته شده است.
حمیدرضا ابراهیمی هنرمند آباده‌ای این اثر ارزشمند را پس از رونمایی وقف آستان مقدس حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) کرد.
وی پیش از این نیز، قرآن کتابت شده خود را وقف موزه آستان مقدس حضرت علی (ع) در نجف اشرف کرده است.
اخراج 100 تن از کارکنان والت دیزنی
کمپانی «والت دیزنی» در اقدامی عجیب علاوه بر تعطیلی دفتر پیکسار در کانادا، 100 تن از کارکنانش را اخراج کرد.
به گزارش فارس، کمپانی «والت دیزنی» که مدتی است بخش اعظمی از سهام کمپانی «پیکسار» را خریداری کرده، در اقدامی عجیب نه تنها دفتر پیکسار در ونکوور کانادا را تعطیل کرد بلکه 100 تن از کارکنان خود را نیز اخراج کرد. این در حالی است که این کمپانی اخیراً به سمت توسعه تولیدات دیجیتال تمایل یافته است.
کمپانی پارامونت نیز هفته گذشته 110 تن از کارکنان خود را اخراج کرد. «بارب متسون»، سخنگوی کمپانی «والت دیزنی» گفت: این تصمیم به خاطر تمرکز دوباره بر عملیات و منابع در زیر یک سقف گرفته شده و چیز عجیبی نیست.

 


وزرای امور خارجه ایران و عربستان در گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت همکاری دست‌اندرکاران حج دو کشور برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم حج امسال تاکید کردند.
محمدجواد ظریف و سعود الفیصل وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان‌سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی، بر ضرورت همکاری دست‌اندرکاران حج دو کشور برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم حج سالجاری تاکید کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات عربستان سعودی نسبت به حجاج بیت‌الله‌الحرام به ویژه حجاج ایرانی، خاطرنشان کرد: کنگره حج فرصت بسیار مناسبی برای تبلور اراده کشورهای اسلامی و مسلمانان در تحکیم مبانی اخوت و برادری اسلامی است.

 


رژیم صهیونیستی از انتصاب ایران به مقام گزارشگر در کمیته سازمان ملل درباره خلع‌سلاح و مسائل مربوط به امنیت بین‌المللی به خشم آمده است.
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، ران پروسر، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت از انتصاب ایران به عنوان گزارشگر کمیته بین‌المللی خلع سلاح کشتار جمعی شکایت کرد.
نماینده رژیم صهیونیستی در این نامه مدعی شد: انتصاب ایران به عنوان گزارشگر کمیته بین‌المللی خلع سلاح کشتار جمعی همچون تعیین رئیس یک باند قاچاق مواد مخدر به عنوان مدیر عامل یک شرکت دارویی است.
نماینده رژیم صهیونیستی گفت این انتصاب اقدام بیهوده جدیدی از سوی جامعه بین‌المللی است زیرا کشوری که به دلیل گسترش سلاح هسته‌ای تحت تحریم‌های بین‌المللی است به مقام «گزارش دهنده پیشرفت‌های حاصل شده برای منع کشورها از دستیابی به سلاح کشتار جمعی» به سازمان ملل منصوب شده است.
کمیته خلع سلاح و امنیت سازمان ملل 193 عضو دارد و با تمام مسائل مربوط به خلع سلاح و امنیت بین‌المللی، همکاری در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و اصول حاکم بر خلع سلاح و متعادل‌ساز تسلیحات سر و کار دارد.
آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از متحدان آنها ایران را به تلاش برای رسیدن به بمب اتم متهم کرده‌اند.
این درحالی است که ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

 


در جلسه هیئت‌ دولت رئیس‌جمهور، وزیر نیرو را موظف به پیگیری طرح‌های مربوط به دریاچه ارومیه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری جلسه هیئت‌ دولت روز گذشته به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه مهمترین مسائل روز کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه، گزارش کارگروه نجات دریاچه ارومیه و ارائه طرح‌های اولویت‌دار برای احیای این دریاچه مطرح شد و دولت ضمن موافقت با طرح‌های ارائه شده، وزیر نیرو را موظف به پیگیری این طرح‌ها و همچنین بررسی مشکلات آب مربوط به زاینده‌رود، کارون، گتوند و دریاچه هامون کرد.
در این جلسه، هیئت‌ دولت همچنین با انتخاب وجه‌اله خدمتگزار، سیدمحمد احمدی و عبدالحسین مقتدایی به ترتیب به عنوان استاندار خراسان جنوبی، فارس و خوزستان موافقت کرد.
در ادامه، رئیس‌جمهور اعضای دولت و استانداران سراسر کشور را موظف کرد که از ظرفیت نخبگان در تصمیم‌سازی و اجرا و حوزه کار هر یک از دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند.
بررسی تعدادی از طرح‌های ارایه شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعیین موضع و نماینده دولت در هر مورد از دیگر مصوبات امروز دولت بود.
هیئت‌ دولت همچنین در این جلسه، با برگزاری المپیاد زیست‌شناسی و کامپیوتر موافقت کرد.
همچنین، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه هفته گذشته رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران اعلام کرد در مورد سفر دولت به نیویورک یک نظرسنجی انجام خواهد داد که این صحبت مورد واکنش رسانه‌های مختلف قرار گرفت موضوع این نظرسنجی چیست و اینکه چه زمان انجام و نتیجه ‌آن اعلام خواهد شد، گفت: این دستور نظرسنجی داده شده است و ما باید در هر کاری همواره مطلع باشیم که آیا مردم ما از شیوه و روشی که داریم راضی هستند یا خیر.

 


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر حق جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌هایی در این زمینه تاکید کرد.
لاوروف دیروز در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی راشاتودی اظهار داشت: ایران حق دارد به غنی‌سازی اورانیوم به منظور تولید سوخت هسته‌ای بپردازد.
وی افزود: این حق قانونی ایران است که بداند این بازی (روند حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران) به کجا ختم می‌شود.
لاوروف ادامه داد: معتقدیم که این بازی باید به پذیرفتن حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم فقط برای تولید سوخت هسته‌ای بیانجامد.
وی تصریح کرد: 6 تا 9 ماه همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها کافی است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «درباره اظهاراتی که می‌گویند ایرانی‌ها نقشه دیگری در سر دارند و تلاش می‌کنند مردم را فریب دهند، من هیچ تاییدی از جانب هیچ منبع اطلاعاتی - خواه روسی باشد، خواه اروپایی، خواه آمریکا و خواه موساد - ندیده‌ام که کاملا بگوید مقامات ایرانی تصمیم گرفته‌اند برنامه هسته‌ای نظامی ایرانی داشته باشند، هیچ سازمان اطلاعاتی، تاکنون قادر نبوده این را بگوید.»
لاوروف به گفت‌وگو با مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران هم اشاره کرد و افزود: «ما اخیرا با همکاران آمریکاییمان صحبت کردیم. آنها هم قبول دارند که ایران قصد نظامی کردن برنامه هسته‌ای‌اش را ندارد و ما باید از اظهاراتی که تنها گروه‌ها را نسبت به این مذاکرات خشمگین می‌کند دوری کنیم و تنها روی فرصتی که الان در اختیارمان قرار گرفته تمرکز کنیم.»

 


معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو را فرصتی استثنایی برای شروع تحول و رویکرد جدید در تعامل دو طرف بر اساس احترام به منافع متقابل عنوان کرد.
ایورسیه معاون وزیر امور خارجه سوئیس که به منظور انجام گفت‌و‌گوهای سیاسی دوره‌ای از کشورمان دیدار می‌کند با مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه دیدار کرد.
روانچی در این دیدار با اشاره به گفت‌و‌گوهای کشورمان با گروه 1+5 در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مذاکرات آتی در ژنو را فرصت استثنایی برای شروع تحول و رویکرد جدید در تعامل دو طرف بر اساس احترام به منافع متقابل عنوان کرد.
ایورسیه معاون امور خارجه سوئیس نیز در این ملاقات بر آمادگی کشورش جهت تقویت و توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه تاکید کرد.
وی با اشاره به میزبانی سوئیس در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد تا طرفین با استفاده از فضای جدید در جهت نزدیکی دیدگاه‌ها و رسیدن تفاهم بر اساس منافع متقابل و رفع نگرانی‌های مشترک گام بردارند.

 


محققان ایرانی برای نخستین‌بار در کشور موفق به طراحی و ساخت بالگرد تفریحی فوق‌سبک تک نفره با موتور خودروی پراید شدند.
علی علیرضایی مجری طرح «بالگرد تفریحی با موتور پراید» در گفت‌وگو با فارس، گفت: این بالگرد برای نخستین‌بار در کشور به صورت تفریحی فوق‌سبک تک‌نفره با موتور پراید ساخته شده است.
وی با بیان اینکه تمام قطعات این بالگرد کاملا بومی است، اظهار داشت: در این طرح از موتور خودروی پراید استفاده شده است.
علیرضایی عنوان کرد: در اتاق سرنشین این بالگرد نیز از جنس فایبر گلاس بهره‌گیری شده است.
وی اضافه کرد: سبکی وزن این بالگرد از دیگر مزایای این طرح است، زیرا این بالگرد 400 کیلوگرمی تا ارتفاع 500 متری طراحی شده است و به طور نرمال می‌تواند علاوه بر یک سرنشین 80 کیلوگرمی بیش از 50 کیلوگرم اضافه بار را نیز حمل کند. مجری این طرح اظهار داشت: این بالگرد کاربرد تفریحی دارد اما می‌توان با اعمال برخی تغییرات به روی بعضی از قسمت‌های آن برای سایر امور مانند نظامی، کنترل خطوط نفت و گاز، کشاورزی، جنگل‌بانی، حفاظت از حیات وحش، کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در بلایای طبیعی و آتش‌سوزی و تصادفات رانندگی و غیره نیز استفاده کرد.
علیرضایی گفت: این بالگرد کاملا دست‌ساز با حداقل امکانات موجود و با هزینه شخصی ساخته شده است.

 


نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از چند دهه گذشته و همچنین در حال حاضر قربانی اقدامات تروریستی از جمله تروریسم دولتی است.
محمد خزایی در جلسه کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «اقدامات برای محو تروریسم بین المللی»، طی یک سخنرانی گفت: ما به ‌عنوان کشوری که همواره مورد هدف این پدیده (تروریسم) بوده‌ایم کاملاً از پیامدهای اعمال تروریستی برای قربانیان و همچنین جامعه آگاه هستیم.
سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین به تشریح اهداف تروریسم دولتی از جمله به خطر انداختن صلح، امنیت، حقوق اولیه انسانها و از بین بردن توسعه فنی و علمی کشورهای در حال توسعه از طریق به قتل رساندن افراد نخبه کشورها پرداخت و با اشاره به شهادت چند دانشمند کشورمان افزود: این نمونه‌ها حاکی از چالشی است که امروز در عرصه مبارزه با این پدیده از جمله شیوه‌های برخورد دوگانه و گزینشی و همچنین تقسیم این پدیده به تروریسم خوب و بد روبرو هستیم.
سفیر کشورمان در سازمان ملل ضمن انتقاد به این نوع نگرش، نسبت به تضعیف اعتماد و همکاری بین‌المللی هشدار داد و راهکار اصلی نهضت جهانی علیه تروریسم را اتخاذ شیوه‌ای همگن از سوی جامعه بین‌الملل برشمرد. خزایی با اشاره به اینکه تهدید تروریسم جامعه ما را مورد هدف قرار داده است، به سخنرانی اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در این رابطه اشاره کرد و افزود: همانطور که رئیس جمهور کشورم اظهار داشت، امروزه خشونت و افراطی‌گری فراتر از مرزهای فیزیکی نفوذ پیدا کرده و متاسفانه به ابعاد روحی و روانی زندگی جوامع انسانی لطمه زده است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی مجمع عمومی خود مبنی بر اعلام و تحقق ایده «دنیای مخالف با خشونت و افراطی‌گری» خواستار توجه جامعه جهانی و به ويژه سازمان ملل متحد به این مقوله و در دستور کار قرار دادن آن توسط کمیته‌های ذی‌ربط سازمان ملل شد.

 


مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) کشور گفت: در حال حاضر 600 هزار دختر دم‌بخت در شرایط ازدواج قرار دارند و حدود 60 هزار نفر نیز در نوبت برای دریافت جهیزیه و آغاز زندگی زناشویی هستند که کمک خیرین می‌تواند این شرایط را تسهیل و تسریع کند.
رضا نوروزی جعفری در مراسم جشن ازدواج 150 زوج جوان نیازمند در حسینیه امامزاده حسین قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمیته امداد به عنوان نهادی مقدس تلاش می‌کند زمینه ازدواج آسان زوج‌های جوان تحت پوشش فراهم کند.
وی افزود: در این راستا با کمک خیرین گام‌های بلندی در مسیر تشویق زوج‌های جوان به تشکیل خانواده برداشته شد، تامین جهیزیه و کمک‌ هزینه ازدواج، مشاوره‌های تخصصی و تامین مسکن از جمله آنهاست.
مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) کشور یادآور شد: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هم که در شرایط ازدواج قرار دارند از سوی این نهاد با کمک‌های مالی تشویق می‌شوند و همانند زوج‌های جوان می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند.
نوروزی از تحت پوشش قرار گرفتن بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد و اظهار داشت: نیمی از این افراد در سنین سالمندی قرار دارند و نیمی دیگر شرایط ازدواج را دارند که برای ازدواج مجدد این افراد هم کمک هزینه مالی صورت می‌گیرد.
وی گفت: حمایت حامیان از ایتام امسال 30 درصد افزایش داشته است.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید کاهش یابد، گفت: وظیفه بانک‌ها بازی با ارز نیست بلکه باید به مردم خدمات بدهند.
عزت‌الله یوسفیان ملا دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با بیان اینکه کاهش نرخ ارز موجب رونق تولید در کشور می‌شود، اظهار داشت: این کاهش موجب ایجاد اشتغال در کشور می‌شود و حفاظت از پول ملی است.
وی با اشاره به اینکه نرخ ارز هر چقدر کاهش یابد به نفع کشور و مردم است، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز تنها یک حسن دارد و آن این است که این افزایش تنها به نفع صادرکننده است که آن نیز در شرایط کنونی چندان اهمیت ندارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدیم باید نرخ ارز کاهش یابد، اظهار داشت: افزایش ارزش پول ملی در گرو کاهش نرخ ارز است.
وی در پاسخ به این سؤال که بانک‌ها سرمایه‌های خود را به دلار تبدیل کرده‌اند و در صورت سقوط قیمت ارز بانک‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند، گفت: بانک‌ها در گذشته به پول ملی صدمه زدند به طوری که این بخش 42 میلیارد دلار از پول کشور را گرفتند و هیچ پاسخی نیز تا به حال درباره چگونگی هزینه کرد آن ندادند.
یوسفیان‌ملا افزود: بانک‌ها ارز و سرمایه کشور را گرفتند و حساب و کتاب هم پس نمی‌دهند.
وی این اقدام بانک‌ها را ضربه سنگینی به اقتصاد کشور برشمرد و گفت:‌ اتفاقی که با کاهش نرخ ارز به بانک‌ها وارد می شود کمتر از صدمه‌ای است که آنها به اقتصاد کشور وارد کردند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بانک‌ها حق تبدیل سرمایه‌ها به ارز را نداشتند.
وی افزود: وظیفه بانک‌ها بازی با دلار و یورو نیست بلکه بانک ها باید به مردم خدمات دهند.

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
پیکر پاک جانباز جنگ تحمیلی در شهرستان خلخال تشییع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.
ذبیح‌الله رجبی با حضور در عملیات مختلف از جمله کربلای 4 و 5 در سال 1365 و در عملیات کربلای 4 یک پای خود را از دست داد و به درجه رفیع جانبازی نایل شد.
این شهید در سن 65 سالگی به جمع شهدا پیوست. پیکر پاک وی با حضور گسترده مردم خلخال تشییع و در گلزار شهدای آن شهر به خاک سپرده شد.
شهید ذبیح‌الله رجبی به دلیل مجروحیت شیمیایی از مدتها پیش در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل بستری بوده و تحت درمان قرار داشت.

 


تبریز-خبرنگار کیهان:
خودروسازان داخلی، حاضر به تولید خودرو برای تاکسیرانی نیستند و از سویی اجازه واردات نیز، داده نمی‌شود.
مدیر عامل تاکسیرانی تبریز گفت: به گفته مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، این خودروسازان از تولید خودرو به‌عنوان تاکسی، خودداری می‌کنند و این امر موجب بلاتکلیفی تاکسی‌های فرسوده در کشور شده است.
ایمانی‌نژاد افزود: ظاهراً توافقی نیز برای تحویل خودروی «تیبا» به‌عنوان تاکسی به عمل آمده بود که با مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه شده و بر بلاتکلیفی تاکسی‌ها افزوده شده است.
وی از فرسودگی 4 هزار دستگاه تاکسی تبریز خبر داد و اظهار داشت: رانندگان تاکسی‌های فرسوده شهر برای تبدیل خودروی خود به احسن، بلاتکلیف هستند و بیش از یک سوم آنها یعنی 4 هزار دستگاه تاکسی تبریز فرسوده است. وی افزود: رانندگان تاکسی‌ها که خودروشان بر روی آلودگی هوای تبریز، تاثیر منفی دارند و هزینه‌های سرسام‌آور تعمیر و نگهداری را نیز تحمیل می‌کنند، اکنون 3 سال است بلاتکلیف هستند.
ایمانی‌نژاد، از نمایندگان مجلس خواست تا این موضوع را پیگیری کنند.

 


مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) گفت: با پرواز بالگرد ملی در دهه فجر امسال، ایران در زمره پنج کشور سازنده بالگرد قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، امیر خلبان محمدعلی احمدآبادی در چهاردهمین همایش ملی مهندسی سطح در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این بالگرد 14 نفره با 16 متر طول و بدنه به طور کامل کامپوزیتی همسطح بالگردهای 212 و 412 است و دهه فجر امسال نخستین پرواز خود را به صورت آزمایشی انجام خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه کار طراحی و ساخت این بالگرد از دو سال گذشته با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: این بالگرد به علت بدنه کامپوزیتی سبکتر و مقاوم‌تر و دارای سرعت ساخت بالاتر است.
مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) ایران را چهارمین قدرت بالگردی دنیا خواند و گفت: ایران نخستین کشور در دنیا در زمینه تنوع بالگردی با 13 نوع مختلف است.
وی تصریح کرد: اکنون مشتری‌هایی حاضرند تا 16 میلیون دلار برای بالگرد ایرانی هزینه کنند.
احمدآبادی افزود: این شرکت تاکنون 35 فروند بالگرد ساخته و 70 درصد بالگردهای خلیج فارس ساخت این شرکت است.
مدیرعامل شرکت پنها تأکید کرد: این شرکت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط با کار خود استقبال می‌کند و در زمینه استخدام نیرو نیز محدودیت ندارد.

 


دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم گفت: نیمی از استان‌های کشور زیر پوشش طرح ملی تلاوت قرآن کریم قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی طرح ملی تلاوت قرآن کریم، حسین مقدم‌کیا روز چهارشنبه هنگام بررسی روند اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم کاشان اظهار کرد: در یک سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل طرح ملی تلاوت قرآن کریم در استان‌ها فراهم شده است.
وی افزود: همدان، قم، کاشان، دامغان، قزوین و دو شعبه در یزد از جمله شهرهایی هستند که به تازگی به این طرح پیوسته‌اند.
دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم گفت: زمینه حضور استان‌های دیگر در این طرح ملی در حال انجام است. به گفته وی کار ثبت‌نام در استان‌ها که از شهریور سال جاری آغاز شده تا بیستم مهر امسال ادامه دارد.
مقدم‌کیا تصریح کرد: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر گسترش حفظ قرآن و ایجاد کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح ملی تلاوت قرآن کریم را در دستور کار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: شناسایی و پرورش استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی به منظور تربیت چهره‌های بزرگ قرآنی در بخش قرائت از جمله اهداف این طرح است.
دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور، تربیت نسل جوان و نوجوانان در زمینه تلاوت قرآنی را از جمله سیاست‌های راهبردی این طرح دانست و اظهار داشت: شهرستان‌های بزرگ کشور از این طرح استقبال کرده که شهرستان کاشان از جمله‌ آنهاست.
وی یادآوری کرد: شناسایی استعدادهای قرآنی در استان‌ها از محورهای طرح ملی تلاوت قرآن کریم است.

 


معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی دولت، واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.
به گزارش ایرنا از ورامین، محسن صالحی‌نیا شامگاه دوشنبه در نشست بررسی مشکلات شهرک صنعتی عباس‌آباد شهرستان پاکدشت افزود: برای مرتفع کردن مشکلات پیش روی صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، باید درخواست‌های مطرح شده از لحاظ آیین‌نامه‌ها و ضوابط صنعتی از جمله تامین نقدینگی، حل مسائل مالیاتی، مسائل مربوط به بیمه و تامین اجتماعی و برخی از مطالبات واحدهای تولیدی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط را در بخش تخصصی بررسی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل مورد بحث واحدهای صنعتی، معافیت مالیاتی است که طی آن واحدهایی که در محدوده شهرهای بزرگ فعالیت خود را در شهرک‌های صنعتی ادامه می‌دهند می‌توانند از این امتیاز برخوردار شوند.
صالحی‌نیا اظهار کرد: این امر در دستور برنامه 100 روزه اقتصادی دولت یازدهم پیش‌بینی شده و طبق هماهنگی‌های انجام شده با مجلس درصدد هستیم تا این مهم به تصویب برسد.
صالحی‌نیا گفت: پیش‌نویس دو موضوع معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی محدوده شهرها و لایحه حمایت از تولید ملی به مجلس ارائه شده و بسیاری از بندهای آن در کمیسیون‌های مربوطه به تصویب رسیده است که امیدواریم در صحن مجلس مطرح و به تصویب برسد.

 


جمعی از مردم هرمزگان در اعتراض به الحاق بخشی از این استان به فارس در مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جمعی از مردم هرمزگان دیروز در برابر استانداری تجمع کردند و خواستار لغو مصوبه مرتبط با الحاق بخش‌هایی از پارسیان به استان فارس شدند. پس از این تجمع مجمع نمایندگان هرمزگان با صدور بیانیه‌ای به مردم این استان اطمینان خاطر داد روند الحاق پارسیان به استان فارس متوقف شده است.
در این بیانیه خطاب به مردم هرمزگان آمده است نگرانی‌ها و دغدغه‌مندی‌ شما عزیزان نسبت به مصوبه هیئت دولت مبنی بر جداسازی بخش‌هایی از شهرستان پارسیان در غرب هرمزگان و الحاق آن به استان فارس، که در دولت دهم تصویب و در این دولت (دولت یازدهم) ابلاغ شد را طی روزهای اخیر با پیگیری هرچه تمام‌تر به مدیران عالی نظام منتقل شد.
در این بیانیه تصریح شده است با به نتیجه رسیدن پیگیری‌های گسترده نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی اجرای این مصوبه از سوی مسئولان ارشد نظام متوقف شده است.

 


معاون نخست‌وزیر و وزیر مدیریت منطقه‌ای ارمنستان گفت: این کشور برای گسترش روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است.
به گزارش ایرنا، به نقل از سایت اطلاع‌رسانی استانداری آذربایجان غربی، آرمن گئورگیان روز دوشنبه در دیدار با استاندار این استان افزود: با توجه به این اهمیت، امیدواریم با تلاش‌های مستمر دو طرف، شاهد ارتقای سطح روابط بین ایران و ارمنستان باشیم.
وی اضافه کرد: توسعه روابط کشور ارمنستان با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های اجرایی برای مقامات این کشور برخوردار است.
گئورگیان اظهار کرد: سفرهای متقابل مسئولان بلندپایه دو کشور نشان از توجه ویژه طرفین به ارتقای روابط در سطوح مختلف دارد.
معاون نخست‌وزیر ارمنستان افزود: استان‌های مرزی دو کشور نقش عمده‌ای در توسعه روابط میان دو کشور ایفا می‌کنند که باید برای استفاده از این ظرفیت، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
گئورگیان با استقبال و ابراز خرسندی از حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و مسئولان ارشد آذربایجان غربی در ارمنستان گفت: امیدوار هستیم این سفر، نتایج بسیار خوبی برای دو طرف داشته باشد.
استاندار آذربایجان غربی از روز یکشنبه در صدر هیأتی تجاری، بازرگانی و صاحبان صنایع در ارمنستان به سر می‌برد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10