(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 20 مهر 1392 - شماره 20614

اعتراض نمایندگان مجلس کویت به قرارداد غیرقانونی دولت با تل‌آویو
نظامیان رژیم صهیونیستی: جنگی جدید روی دهد نتیجه آن مثل جنگ 33 روزه است
اعتراض احزاب سیاسی به پیروزی علی‌اف در انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان
دیدار اوباما با جمهوریخواهان باز هم شکست خورد
بحران دولت فدرال وارد دوازدهمین روز شد
100 شبه‌نظامی ناشناس نخست‌وزیر لیبی را برای چند ساعت گروگان گرفتند
افراد ناشناس در نزدیکی مرز اردن ژنرال اسرائیلی را به هلاکت رساندند
رانندگان بخش حمل و نقل آرژانتین دست از کار کشیدند
زورآزمایی آمریکا و عربستان بر سر ماندن یا رفتن نخست‌وزیر بحرین
واکنش منفی دولت مصر به قطع کمک‌های واشنگتن
اعتصاب و تظاهرات پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها در یونان
پایگاه‌های استراتژیک تروریست‌های القاعده به کنترل ارتش سوریه در آمد
روسیه موشک بالستیک با برد 10 هزار و پانصد کیلومتر آزمایش کرد
چهار سوی پنج قاره
   


تعدادی از نمایندگان مجلس کویت به خاطر قرارداد غیرقانونی دولت کویت با رژیم صهیونیستی در زمینه کنترل مرزهای کویت، طرح استیضاح نخست‌وزیر این کشور را آماده می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العهد، فیصل الدویسان یکی از این نمایندگان اعلام کرد: در پی اعتراف وزیر دارایی کابینه سابق به قرارداد دولت کویت با یک شرکت امنیتی اسرائیلی، جابر مبارک ‌الصباح را استیضاح می‌کنیم.شرکت ساخت سیستم‌های نظارت امنیتی بر مرزها در کانادا که «سنستار» خوانده می‌شود اقدام به وارد و مونتاژ کردن دستگاه‌های نظارت بر مرزهای کویت می‌کند.شرکت سنستار در تملک شرکت دیگری با نام «ماگال» است که ارتش رژیم صهیونیستی آن را تاسیس کرده است.
گفته می‌شود که طرح استیضاح نخست‌وزیر کویت درحال آماده شدن است.

 


رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل تاکید کرد در صورتی که اسرائیلی‌ها استراتژی خود را در مقابل حزب‌الله لبنان تغییر ندهند، بار دیگر شکست خواهند خورد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، ژنرال «گیورا ایلاند» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرده اگر جنگ جدیدی بین اسرائیل و حزب‌الله روی دهد نتیجه آن با جنگ 33 روزه در سال 2006 تفاوتی نخواهد داشت.
وی این سخنان را در نشست موسسه تحقیقاتی بگین- سادات در دانشگاه ایلان بیان کرد و از مقامات اسرائیلی خواست تا استراتژی جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله را تغییر دهند.
وی در این نشست از حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی پرده برداشت و خاطرنشان کرد با وجود این کمک‌ها تل‌آویو نتوانست حزب‌الله را شکست دهد.

 


تعدادی از احزاب سیاسی و کاندیداها به پیروزی الهام علی‌اف در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.
به گزارش ایرنا در این میان رهبر حزب عدالت آذربایجان گفت که انتخابات با تقلب همراه بوده است.
«الیاس اسماعیل‌اف» رهبر حزب عدالت آذربایجان ونامزد این حزب در انتخابات ریاست‌ جمهوری، طی بیانیه‌ای نوشت: انتخابات با تخلفات گسترده همراه بوده که باعث ایجاد ابهامات جدی در مورد نتایج آن می‌شود.
اسماعیل اف انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان حادثه‌ای که می‌توانست در توسعه و پیشرفت جمهوری آذربایجان نقطه عطفی باشد ارزیابی کرده و گفته است که این انتخابات می‌بایستی منجر به ایجاد وفاق در جامعه و افزایش اعتماد ملت به دولت می‌شد ولی نتیجه انتخابات امید به پیشرفت کشور را به یأس مبدل کرد.
الهام علی‌اف با کسب حدود 85 درصد برای بار سوم به ریاست جمهوری آذربایجان رسید. وی 10 سال است که این سمت را برعهده دارد.

 


تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حالی وارد دوازدهمین روز خود می‌شود که آخرین مذاکرات دولت اوباما با جمهوریخواهان هم با شکست مواجه شد.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بعد ازظهر روز پنجشنبه به امید جلب موافقت جمهوریخواهان برای افزایش سقف بدهی و تصویب لایحه بودجه 90 دقیقه به مذاکره نشست اما آنطور که رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند، این نشست نیز بدون نتیجه پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این نشست تنها با حضور 20 تن از اعضای جمهوریخواه کنگره در کاخ سفید برگزار شد، در حالی که اوباما تمام 233 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان را دعوت کرده بود.
براساس این خبر، در این دیدار، جمهوریخواهان طرحی را برای افزایش موقتی سقف بدهی‌های فدرال و همچنین برگزاری مذاکرات فوری در زمینه چگونگی پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال ارائه کرده بودند اما اوباما ضمن رد این طرح تاکید کرده قبل از هرگونه مذاکره بودجه با جمهوریخواهان، دولت واشنگتن باید بازگشایی شده و از تعطیلی خارج شود.
گزارش‌ها حاکی است رئيس مجلس نمایندگان طرحی را به منظور تمدید 6 هفته‌ای اعتبار سقف قرض‌گیری دولت واشنگتن در ازای وعده اوباما برای مذاکره پیرامون موضوعات بودجه و از جمله طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر» مطرح کرده است؛ طرح «بینر» به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا زمان 22 نوامبر سال جاری قدرت استقراض داشته باشد.
هدف از طرح «بینر» مهار ورشکستگی بی‌سابقه دولت آمریکا در تاریخ 17 اکتبر (25 مهر ماه) است؛ کنگره تا قبل از 17 اکتبر که زمان پایان اعتبار سقف بدهی 16/7 تریلیون دلاری واشنگتن است، فرصت دارد این سقف را افزایش دهد و در غیر این صورت، دولت آمریکا دیگر قادر به پرداخت صورت حساب‌های مالی خود نخواهد بود و به این ترتیب، با یک ورشکستگی تمام عیار روبه‌رو خواهد شد.
«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرده که اوباما خواهان بازگشایی دولت و افزایش بلندمدت در سقف بدهی است اما این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور آمریکا لایحه افزایش کوتاه مدت سقف بدهی را در صورتی که شرایط خاصی نداشته باشد نیز امضا کند.
نشست روز پنجشنبه رئيس جمهور آمریکا با جمهوریخواهان بعد از دیدار یک ساعت و 45 دقیقه‌ای اوباما با دموکرات‌های سنا برگزار شد.
در همین رابطه شبکه تلویزیونی «العربیه» نیز اعلام کرد، اوباما به خاطر این با طرح جمهوریخواهان مخالفت کرد که در این طرح تاکیدی بر بازگشایی ادارات دولت فدرال نشده بود.
وزیر خزانه‌داری آمریکا اما با مشاهده این اوضاع به جمهوریخواهان نسبت به عواقب تصویب نشدن لایحه بودجه هشدار داد. «جک لو» با متهم کردن مخالفان اوباما به «قصور» در افزایش سقف بدهی گفت این قصور تبعات زیادی برای آمریکا خواهد داشت. وی سیاستی که جمهوریخواهان در پیش گرفته‌اند را به «لبه پرتگاهی» تشبیه کرد که می‌تواند امنیت اجتماعی و منافع شهروندان آمریکایی را «تهدید» کند، نرخ بهره را به شدت افزایش دهد، بی‌ثباتی به بار آورد و کسری بودجه فدرال را به شدت افزایش دهد.
گفتنی است، در حال حاضر 800 هزار نفر از کارمندان دولت فدرال آمریکا به دلیل نبود بودجه به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند و روز به روز بر تعداد این کارمندان افزوده می‌شود. بسیاری از ادارات و مراکز دولتی به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و نگرانی‌ها از سرایت این بحران به سایر ایالات نیز افزایش یافته است. در همین رابطه روز پنجشنبه مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند با ادامه این روند از اوایل هفته جاری احتمالاً دادگاه‌های فدرال آمریکا نیز به دلیل نداشتن بودجه تعطیل خواهند شد. به گزارش شبکه الجزیره، ادامه این تعطیلی‌ها باعث اعتراض‌هایی در بین مردم شده است چرا که بسیاری از شهروندان این کشور در حال حاضر با مشکلات مالی شدیدی دست به گریبان شده‌اند.
در این بین اما هستند کارشناسانی که دعواهای سیاسی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را «بازی برای کسب منافع سیاسی» قلمداد کرده و نتیجه می‌گیرند تا پیش از 25 مهر قطعاً طرفین به توافق خواهند رسید. این عده از کارشناسان در توجیه تحلیل خود به «سابقه داشتن» این دعواهای سیاسی طی سال‌های گذشته استناد می‌کنند.
کاهش بی‌سابقه
محبوبیت کنگره
قربانی اصلی بن‌بست سیاسی کنگره آمریکا بر سر بودجه، صدها هزار شهروند آمریکایی هستند که 12 روز است خانه‌نشین شده‌اند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در این ایام نشان می‌دهد بخشی از مردم آمریکا دموکرات‌ها و برخی دیگر جمهوریخواهان را مقصر اوضاع فعلی می‌دانند. در این بین عده‌ای نیز هستند که معتقدند هر دو حزب مقصرند. به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، آخرین نظرسنجی ها نشان می‌دهد این بحران سبب شده محبوبیت کنگره به پنج درصد سقوط کند و محبوبیت اوباما نیز به کمترین میزان خود در دو سال گذشته یعنی رقم 37 درصد برسد. در این حال جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار می‌دهد اگر بن‌بست کنگره بر سر بودجه و افزایش سقف استقراض حل نشود، پیامدهای آن بی‌سابقه خواهد بود.

 


100 شبه نظامی نخست‌وزیر لیبی را از محل اقامتش ربودند و پس از چند ساعت آزاد کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، صبح پنجشنبه حدود 100 شبه نظامی سوار بر 15 کامیون به محل اقامت «علی زیدان» مراجعه کرده و در حالی که حکم دادستانی در دست داشتند، وارد اقامتگاه وی شدند و او را با خود بردند و چند ساعت بعد وی را آزاد کردند.از آن زمان به بعد، شماری از نیروهای گارد ویژه مسئولیت حفاظت از زیدان را برعهده گرفتند. در همین حال، نخست‌وزیر در ارتباط با ماجرای ربوده شدن خود گفت: یک گروه سیاسی که هدفش سرنگونی دولت است، مرا ربود.
زیدان افزود: ربایندگان مرا به مرکز مبارزه با جنایت بردند تا به شیوه بدی با من صحبت کنند. در این مرکز شخصی به نام «عادل السید» با من با لحن بدی حرف زد و سپس، مدتی گذشت تا توانستم از این مرکز خارج شوم.
نخست‌وزیر لیبی افزود: در سخنان ربایندگان نکاتی وجود داشت که دوستان سیاستمدارم چند ساعت قبل به من گفته بودند.وی افزود که ربایندگان درباره «ابوانس اللیبی» هم از وی سوال کرده‌اند. این فرد هفته گذشته در طرابلس توسط آمریکایی‌ها ربوده شده بود. زیدان گفت، که به نظر وی ربایندگان از گروه‌های اسلامگرا نبوده‌اند.قضیه ربوده شدن نخست‌وزیر لیبی در سطح جهانی نیز واکنش‌هایی داشت؛ دبیر کل سازمان ملل و وزرای خارجه آمریکا و روسیه این اقدام را محکوم کردند.از شهر بنغازی لیبی نیز خبر رسید دیروز یک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل ساختمان کنسولگری سوئد در این شهر منفجر شد. این انفجار تلفات نداشت و فقط خساراتی را به منازل نزدیک به آن وارد کرد.

 


روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که یک ژنرال عالیرتبه ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه الاغوار در نزدیکی مرز اردن کشته شده است.
به گزارش ایرنا از بیروت، منابع خبری لبنان به نقل از هاآرتص اعلام کردند که قتل این ژنرال ارشد، پیش‌زمینه‌های قومیتی داشته است. همسر وی ادعا کرده است که عامل این قتل، فلسطینی‌ها بوده‌اند.
به گفته این زن، حادثه قتل این ژنرال اسرائیلی، پنجشنبه شب و در حیاط منزلشان رخ داده است.
گفته می‌شود که همسر این ژنرال صهیونیست، زمانی که قصد کمک به او را داشته نیز زخمی شده است.
در پی این حادثه، تعداد زیادی از نیروهای ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی در منطقه حاضر شده‌اند تا به وضعیت رسیدگی کرده و جسد مقتول به همراه همسر مجروحش را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.
نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل گشت‌های بازرسی زیادی را برای پیگیری این مسئله برقرار کرده‌اند.

 


صدها تن از رانندگان بخش حمل و نقل پایتخت آرژانتین در اعتراض به شرایط سخت معیشتی و پایین بودن حقوق ماهیانه خود دست به اعتصاب زدند.
با این اعتصاب، 60 مسیر داخل شهر «بوئنوس آیرس» عملاً تعطیل شد.
این تصویر شماری از رانندگان معترض را نشان می‌دهد که یکی از خیابان‌های منتهی به شمال پایتخت آرژانتین را بستند و نیروهای ضد شورش نیز در محل حضور دارند. هنوز گزارشی از درگیری میان پلیس ضد شورش با رانندگان اتوبوس مخابره نشده است.
اما رانندگان کامیون با پلیس درگیر شده‌اند و در نتیجه این درگیری تعدادی از دو طرف مجروح شده‌اند.

 


آمریکا و عربستان به منظور حل بحران سیاسی بحرین از راه برکناری نخست‌وزیر دچار اختلاف شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در بحران کنونی بحرین آمریکا و آل‌خلیفه در یک طرف و رژیم سعودی در طرف دیگر قرار گرفته‌اند.
آمریکا و آل‌خلیفه خواهان برکناری نخست‌وزیر و رژیم سعودی مخالف برکناری نخست‌وزیر است و همین امر اوضاع سیاسی کنونی را بسیار پیچیده کرده است.
روزنامه لبنانی الاخبار نوشته فضای سیاسی بحرین به سمت حل بحران می‌رود ولی رژیم سعودی با حفظ نخست‌وزیر خواهان حل بحران نیست.روزنامه الاخبار گفت: سلمان بن خلیفه نخست‌وزیر سردمدار شاخه تندرو در خانواده حکومتی بحرین است و هرگونه نرمشی با مخالفان رژیم را رد می‌کند.الاخبار افزود: پادشاه بحرین از قدرت نخست‌وزیر خود در معادلات داخلی و خارجی هراسان است و در تلاش است تا به طریقی از او خلاص شود.به نوشته روزنامه «الاخبار» 10 روز قبل از شروع حرف و حدیث‌ها در مورد حمله آمریکا به سوریه سه دیدار سری در لندن با مشارکت سلمان بن‌خلیفه ولیعهد بحرین و دبیرکل جمعیت الوفاق شیخ علی سلمان برگزار شد.
در این جلسه بر مورد موارد زیر توافق شد:
1- کرسی‌های پارلمان دوباره توزیع شود به گونه‌ای که 22 کرسی سهمیه شیعیان و 18 کرسی برای اهل تسنن باشد.
2- اختیارات پارلمان به تدریج اصلاح شود به صورتی که از قدرت قانونگذاری برخوردار باشد نه صرفا جنبه مشورتی داشته باشد.
3- نخست‌وزیر با پیشنهاد پادشاه و رای پارلمان انتخاب شود.
4- وزارتخانه‌های سیاسی از جمله وزارت دفاع و دادگستری و وزارت خارجه در اختیار دولت باشد به شرط اینکه هفت وزارتخانه خدماتی در اختیار شیعیان قرار گیرد.
5- آزادی تمام زندانیان.
6- بازگشت تمام کارمندان اخراجی به کار خود.
به گزارش روزنامه الاخبار همچنین «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا نامه‌ای را برای پادشاه بحرین فرستاده بود و در آن درخواست کرده بود تا نخست‌وزیر از قدرت کنار رود و منصب خود را به ولیعهد بحرین واگذار کند.
این روزنامه لبنانی نوشت: خلیفه بن سلمان نخست‌وزیر بحرین مجری سیطره عربستان بر بحرین است.سلمان نمونه‌ای بارز از سرمایه‌داری سنتی در بحرین است که به او لقب «10 درصد» را داده‌اند. این لقب در واقع کنایه است به این مسئله که سلمان باید در هر طرح اقتصادی سهمی داشته باشد.
جمعیت الوفاق هنوز درباره این توافقات واکنشی نشان نداده است.
سایر رویدادها
* نیروهای امنیتی بحرین در ادامه سرکوب معترضان 37 دانش‌آموز را دستگیر کردند.
* دادگاه رژیم آل‌خلیفه 18 تن دیگر از شیعیان معترض را به زندان محکوم کرد.

 


سخنگوی وزارت خارجه مصر در واکنش به خبر «قطع بخشی از کمک‌های نظامی آمریکا» به قاهره ابراز نارضایتی کرد و گفت کاخ سفید زمان مناسبی را برای این اقدام انتخاب نکرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی «فرانس 24»، دولت موقت مصر در واکنش به خبر قطع بخشی از کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور، ضمن ابراز نارضایتی اعلام کرده آمریکا کمک‌های به مصر را در زمانی که به این کمک‌ها بیش از گذشته احتیاج دارد و کشوربا مشکلات متعدد امنیتی مواجه است قطع کرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه مصر، آمریکا این تصمیم را در زمان خوبی اتخاذ نکرد چرا که قاهره در حال مبارزه با معترضان است.
گفتنی است پس از ماه‌ها خشونت و قتل عام هزاران نفراز اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمین و درست چند روز پس از انحلال رسمی این حزب اسلامگرا، آمریکا این تصمیم را اتخاذ کرده است. واشنگتن می‌گوید سرکوب اسلامگرایان از سوی ارتش مصر دلیل اتخاذ چنین تصمیمی است اما اینکه چرا این تصمیم پس از ماه‌ها (سقوط دولت مرسی در 30 ژوئیه رخ داد) و درست زمانی که این حزب قلع و قمع و منحل می‌شود صورت می‌گیرد جای سؤال دارد.
در عین حال عده‌ای از کارشناسان در پاسخ به این ابهام می‌گویند: ‌دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی تعطیلی دولت فدرال آمریکاست نه اقدامات خشونت‌طلبانه ارتش مصر، چرا که اگر دلیل اصلی واقعا به این خشونت‌ها مربوط می‌شد، پنتاگون باید ماه‌ها پیش چنین می‌کرد. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران، دولت آمریکا وقتی بودجه‌ای برای پرداخت حقوق کارمندان خود ندارد، چگونه می‌تواند میلیون‌ها دلار به مصر کمک کند؟
ایالات متحده حتی چندی پیش کمک‌های مالی و نظامی خود به رژیم صهیونیستی را هم نتوانست در موعد مقرر پرداخت کند و آنرا به تصویب لایحه بودجه مشروط کرد. آمریکا به تازگی اعلام کرده به خاطر اقدامات خشونت‌آمیز قاهره در سرکوب اسلامگرایان ارسال تانک، هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپتر و موشک به این کشور را قطع می‌کند.
یادآور می‌شود چندی پیش نیز رئیس‌جمهور دولت موقت مصر در واکنش به انتشار چنین خبرهایی تهدید کرده بود که اگر واشنگتن به حمایت‌های مالی و نظامی خود از قاهره پایان دهد، این کشور به سمت روسیه خواهد رفت. چند روز پس از این اظهارات، هیئتی بلندپایه از مقامات مصری عازم مسکو شد! در همین حال «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، به رغم کاهش کمک‌های نظامی کشورش به مصر از روند دموکراتیک در این کشور حمایت خواهد کرد.
به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «جان کری» در کنفرانسی مطبوعاتی در مالزی تاکید کرد متوقف شدن کمک مالی واشنگتن به مصر در تحولات این کشور تاثیرگذار نخواهد بود. به گفته «کری»، اقدام دولت آمریکا هرگز به معنای عقب‌نشینی واشنگتن از مواضع خود در مورد مصر نیست. وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت دولت کنونی مصر هنوز استانداردهای لازم برای دریافت کمک مالی این کشور را احراز نکرده است.واکنش رژیم صهیونیستی به این اقدام آمریکا نیز در نوع خود قابل تأمل است. آنطور که معاون رئیس‌ مرکز مطالعاتی الاهرام به خبرگزاری فارس گفته، قطع کمک‌های نظامی آمریکا به مصر، رژیم صهیونیستی را نگران کرده است!
«عماد جاد» تصریح کرد: دلیل نگرانی اسرائیل از تعلیق کمک‌های آمریکا به مصر این است که در پیمان «کمپ دیوید» این کمک‌ها به عنوان یکی از بندهای اصلی آن ذکر شده و هرگونه تغییر و یا تعلیق آن، پیمان مزبور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، از همین رو اسرائيل از اظهارات اخیر برخی سران آمریکایی دراین خصوص، بسیار نگران است.
با توجه به این اظهارات، به نظر می‌رسید تحلیل آن دست از کارشناسانی که «تعطیلی دولت فدرال آمریکا» و «نبود بودجه» را دلیل اصلی تعلیق کمک‌های نظامی آمریکا به مصر عنوان می‌کنند، به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

 


پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یونان در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت دست از کار کشیدند.
پس از دعوت اتحادیه‌های کاری یونان، نیمی از 20 بیمارستان آتن و شماری از بیمارستان‌های سایر شهرهای یونان در اعتراض به ادامه سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور دیروز (جمعه) اعتصاب کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در بیانیه مشترکی که پنجشنبه شب دراین‌باره منتشر شد آمده: « در حالی که بیمارستان‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و بودجه کافی برای تامین هزینه‌های مواد اولیه خود را در اختیار ندارند، دولت در نظر دارد که بخش‌هایی از این بیمارستان‌ها را منحل و یا ادغام کند و تعدادی از کارکنان آنها را نیز تعدیل و یا به بیمارستان‌های دیگر منتقل کند تا بدینوسیله بودجه مراکز درمانی را کاهش دهد.»
اتحادیه کارکنان این بیمارستان‌ها در بیانیه مشترک ضمن اعلام مخالفت با ادامه و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی از دولت خواسته‌اند که بیش از این برای کار بیمارستان‌ها، پزشکان و دیگر کارکنان آنها مشکل ایجاد نکند و به جای اطاعت کورکورانه از وام‌دهندگان خارجی به فکر تامین رفاه و بهداشت شهروندان یونانی باشد.
در همین حال بیمارستان‌های خصوصی شهر آتن نیز اعلام کردند که به نشانه مخالفت با سیاست دولت در قبال مراکز درمانی خصوصی، کلیه کارکنان این بیمارستان‌ها به همراه دیگر بیمارستان‌ها دست به اعتصاب زده و تعطیل هستند.
اتحادیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بخش خصوصی اعلام کردند که دولت مدت‌هاست از پرداخت بدهی‌های خود به این بیمارستان‌ها سر باز می‌زند و این امر عامل اصلی اعتصاب روز جمعه آنها است.
دولت یونان برای کاهش هزینه‌ها دولت و عمل به خواسته‌های اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول موسوم به تروئیکا جهت دریافت وام در نظر دارد تعدادی از بیمارستان‌های کشور یا بخش‌هایی از آن‌ها را ادغام و تعدادی از کارکنان را اخراج یا به دیگر بیمارستان‌ها منتقل کند.

 


ارتش سوریه یکی از مهمترین پایگاه‌های القاعده در جنوب دمشق را پاکسازی و همزمان با آن، پایگاه‌های «جبهه النصره» و «ارتش آزاد» را در جنوب کشور بمباران کرد.
به گزارش شبکه العالم، شهرک «حسینیه» در حومه جنوبی دمشق که از مهمترین پایگاه‌های «داعش» (امارت اسلامی عراق و شام) در سوریه محسوب می‌شد، به دست نیروهای ارتش کاملا پاکسازی شد. نیروهای دولتی طی عملیاتی سهمگین، تروریست‌ها را در این شهرک و شهرک «الذیالیه» به طور کامل درهم کوبیدند. شماری از تروریست‌های مسلح نیز مجبور به فرار از میدان نبرد شدند. با تسخیر این دو شهرک، ضربه بزرگی به تروریست‌های القاعده وارد شد. در «الغوطه» که آن هم در حومه دمشق واقع است، 40 شورشی مسلح به دست نیروهای دولتی به هلاکت رسیدند.
هواپیماهای نیروی هوایی سوریه نیز در شهر «الخل» واقع در جنوب سوریه، پایگاه‌های جبهه النصره و ارتش آزاد را بمباران کردند. در این حمله نیز دست‌کم 10 شورشی کشته شدند. الخل در استان «درعا» قرار دارد. یک مقر داعش نیز در دیرالزور به دست یگان‌های ارتش به طور کامل منهدم شد و تروریست‌های مستقر در آن کشته شدند.
در استان «حلب» نیز نیروهای دولتی سرگرم پاکسازی شهر راهبردی «خناصر» هستند.
شماری از افراد مسلح نیز قصد داشتند به حرم حضرت زینب(س) در حومه دمشق نزدیک شوند که با مقاومت مردمی مواجه شدند و عقب نشستند. در میان کشته‌شدگان 48 ساعت اخیر سوریه، شماری با تابعیت سعودی، فرانسوی، قفقازی و الجزایری کشف هویت شدند. این افراد برای جنگ با دولت دمشق وارد سوریه شده بودند.
طی مدت مذکور نیروهای مردمی کرد نیز با تروریست‌های مسلح در حلب و «الحسکه» درگیر شدند. این درگیری شدید شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از عناصر جبهه النصره بر اثر انفجار مینی که خود در شهرک «العشاره» کار گذاشته بودند، به هلاکت رسیدند.
تروریست‌‌ها نیز که شرایط را غیر قابل تحمل می‌بینند، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند؛ در جنوب سوریه یک خودروی شخصی هدف تیراندازی ضدهوایی شورشیان قرار گرفت که مرگ راننده و جراحت دو سرنشین دیگر آن را در پی داشت.
مدارس و منازل مردم در حلب، حومه دمشق، «حمص» و «حماه» نیز هدف گلوله‌های خمپاره شورشیان قرار گرفت که مرگ حدود 20 غیرنظامی و جراحت 80 غیرنظامی را در پی داشت.
جنایت علیه بشریت
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان دیدبان حقوق بشر دیروز اعلام کرد، گروه‌های مسلح وابسته به شبکه القاعده دست‌کم 190 شهروند علوی را در حومه «لاذقیه» کشتند و بیش از 200 نفر دیگر را به گروگان گرفتند.
براساس این گزارش، این واقعه هولناک چهار اوت گذشته (13 مرداد) رخ داد. بسیاری از قربانیان این حادثه زنان و کودکان هستند. دیدبان حقوق بشر این واقعه را مصداق جنایت علیه بشریت دانست و از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای محاکمه عناصر داعش و گروه «مهاجرین و انصار» که در این جنایت دست داشتند را به دادگاه بین‌المللی معرفی کند. از گروه‌های بنیادگرای سنی دیگری نیز تحت نام‌های «احرار شام»،‌«جبهه النصره» و «صقور العز» به عنوان عاملان این جنایت نام برده شده است.
سایر رویدادها
* گارد ساحلی ترکیه 102 پناهجوی سوری را که قصد داشتند با قایقی به صورت غیرقانونی به رومانی بروند را بازداشت کرد.
* به نوشته روزنامه السفیر، امیر قطر طی پیامی به «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، خواستار بهبود روابط میان دو کشور شد.
* «ولید جنبلاط» رئیس حزب «مبارزه ملی لبنان» پیش‌بینی کرد که بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری آتی سوریه پیروز خواهد شد.
* «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت، برخی کشورهای همسایه سوریه در برگزاری کنفرانس ژنو - 2 مانع‌تراشی می‌کنند.
* یونیسف اعلام کرد، کودکان آواره سوری در کشورهای دیگر مورد سوءاستفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند.
* براساس تحقیقات یک پژوهشگر سیاسی سوری، گاز اعصاب «سارین» استفاده شده در سوریه، توسط یک گروه تکفیری مستقر در عراق به کار گرفته شده است.

 


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک موشک بالستیک قاره‌پیما را با برد 10 هزار و پانصد کیلومتر با موفقیت آزمایش کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، ایگور ایگورف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر گفت: آزمایش این موشک قاره‌پیما برای ایجاد اصلاحاتی در آن بود و برخی ویژگی‌های فنی این موشک ارتقا یافت.
این سخنگو ادامه داد: آزمایش موشک کاملا موفقیت‌آمیز بود و این موشک که از نوع «تپل ام» بود توانست هدف تعیین شده برای آن در قزاقستان را منهدم کند. موشک مذکور از منطقه آستاراخان در جنوب روسیه شلیک شده بود.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد: کلاهک انفجاری این موشک نیز تغییر کرده و بسیار پیشرفته‌تر از نوع پیشین آن شده است.
موشک‌های سری «تپل» پیشرفته‌ترین موشک‌های دوربرد روسیه محسوب می‌شوند و نزدیک به 25 سال است که در ارتش این کشور به خدمت گرفته شده‌اند. برد این موشک به بیش از 10 هزار و 500 کیلومتر می‌رسد و قادر به حمل انواع کلاهک‌های انفجاری از جمله کلاهک هسته‌ای است که روسیه با آزمایشی که روز پنج‌شنبه انجام داد اصلاحات اساسی در آن ایجاد کرد.

 


بندربن‌سلطان
«کمال الخیر» از فعالان سیاسی در شمال لبنان گفت، یک شبکه تروریستی تکفیری در این منطقه کشف شد که توسط «بندربن‌سلطان» رئيس دستگاه اطلاعات عربستان حمایت می‌شده است.
ماموریت این شبکه، ترور مقامات و ایجاد جنگ مذهبی و قومی بوده است.
اردوگاه فلسطینی دستخوش آشوب
در پی تیراندازی یک گروه مسلح به جوان فلسطینی در اردوگاه «عین الحلوه» در جنوب لبنان، این اردوگاه دستخوش آشوب و ناآرامی شد. عین الحلوه بیش از 70 هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است.
ترمیم کابینه در مغرب!
شاه مراکش با هدف کاهش اعتراضات ضد دولتی، 19 وزیر کابینه این کشور را تغییر داد. در این کابینه بیشتر گرایشات سیاسی نماینده دارند. دولت مراکش 39 وزیر دارد.
20 کشته در عراق
حملات تروریستی طی روز پنجشنبه در عراق 20 شهید و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.نیروهای دولتی نیز توانستند هشت تروریست را به هلاکت برسانند.
ناآرامی مرزی هند- پاکستان
در پی تیراندازی و حملات خمپاره‌ای مرزبانان هندی به خاک پاکستان در منطقه کشمیر، یک شهروند پاکستانی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. قربانی این حمله یک کودک 13 ساله بوده است.
بازداشت مشرف
«پرویز مشرف» به اتهام حمله به «مسجد سرخ» اسلام‌آباد در سال 2007، بار دیگر بازداشت شد. وی تاکنون چند بار به اتهام‌های مختلف بازداشت و سپس آزاد شده است.
حساب‌های بانکی حکمتیار
دولت ترکیه حساب‌های بانکی «گلبدین حکمتیار» رهبر «حزب اسلامی» افغانستان را مسدود کرد. علت این انسداد، ارتباط داشتن حکمتیار با گروه‌های تروریستی القاعده اعلام شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10