(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 20 مهر 1392 - شماره 20614

کوتاه اقتصادی
دولت تصویب کرد
19 راهکار نجات دریاچه ارومیه
بر اساس گزارش اوپک قیمت نفت ایران از 109 دلار گذشت
 گمرک آمار داد
افزایش 15درصدی واردات خودروی سواری طی 6 ماه
معاون مدیرعامل تشریح کرد
برنامه پتروشیمی برای جهش توسعه‌ای
معاون گمرک خبر داد
ترخیص شبانه‌روزی دارو و اقلام اساسی
رئیس اتحادیه باغداران پیش‌بینی کرد
برداشت پرتقال در سال جاری به 4 میلیون تن می‌رسد
انتقاد عضو شورای ملی زیتون؛ مسئول مبارزه با آفت باغ‌های زیتون کیست؟
600 میلیون قطعه اسکناس امحا می‌شود
به دنبال حذف ارز مرجع اعلام شد
شروط وزیر صنعت برای تولیدکنندگان روغن
اتحادیه دامداران: قیمت شیر تا پایان فروردین 93 افزایش نمی‌یابد
   


* در صورت عدم اعتراض اتحادیه اروپا به کاهش تحریم‌های کشتیرانی، این تحریم‌ها به تدریج کاهش یافته و آثار آن تا چهار ماه آینده خود را نشان می‌دهد. مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران درباره اثرات کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی ایران با تاکید بر این که در صورت عدم اعتراض اتحادیه اروپا به این رای دادگاه آثار کاهش تحریم‌ها تا چهار ماه آینده مشخص می‌شود، بیان کرد: تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا بود. وی ادامه داد: دادگاهی در این اتحادیه رای به کاهش تحریم‌ها علیه کشتیرانی ایران داده و بر اساس قانون، اتحادیه اروپا دو ماه وقت دارد که به این رای اعتراض کند.
* معاون وزیر راه و شهرسازی از آرامش بازار مصالح ساختمانی تا پایان سال خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی سیاست‌های جدیدی را در تجهیز منابع برای متقاضیان خرید مسکن پیگیری می‌کند، زیرا معتقد است مسکن وارد اقتصاد کلان شده و در اقتصاد نیز تاثیرگذار است. ابوالفضل صومعلو در خصوص قیمت ساخت مسکن در شهر تهران، اظهار داشت: قیمتی که ما برای مسکن ویژه برآورد کردیم در حد 560 هزار تومان بود اما با برآورد فهرست بها شاید بیشتر از این رقم باشد.
* مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: 75 درصد آب شرب مناطق 22 گانه تهران از آب سدها و 25 درصد آب مصرفی شهروندان تهرانی از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که در صورت تداوم خشکسالی میزان استفاده از آب چاه‌ها افزایش می‌یابد.
* مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران با پیش‌بینی روند افزایش قیمت مرغ در ماه آینده گفت: کمبود نقدینگی و تسهیلات‌دهی و عدم برنامه‌ریزی بر مشکلات افزوده است. حمید فاضلی با اشاره به وضعیت بازار و قیمت مرغ اظهار داشت: گرانی‌های اخیر قیمت مرغ بابت حذف یارانه واردات نهاده‌های طیور است که به دلیل عدم تامین آن قیمت‌ها افزایش یافته است.
* بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی در شهریور سال جاری 7/4 هزار تن پسته به ارزش 6/37 میلیون دلار و 400 تن فرش به ارزش 6/22 میلیون دلار از کشور صادر شده است. به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات پسته و فرش ایران در شهریور سال جاری 60 میلیون دلار برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته است.
همچنین رب گوجه فرنگی 6/11 هزار تن به ارزش 1/20 میلیون دلار، هندوانه تازه به وزن 67 هزار تن به ارزش 5/15 میلیون دلار از کشور صادر شده است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 2250 الی 2253، 2230 الی 2233، 2630 الی 2632، 2614 و 3602 الی 3604 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


دولت 19 راهکار پیشنهاد شده از سوی کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد.
دولت در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته به چیت‌چیان وزیر نیرو ماموریت داد تا هر چه سریعتر برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست‌محیطی در این دریاچه دست به کار شود. توقف کامل سدسازی‌ها، از جمله راهکارهای تعیین شده در دولت است.
به گزارش مهر، دو سه سالی است که موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه بر سر زبان‌ها افتاده و تقریبا می‌توان گفت از سال 87 به بعد سطح آب دریاچه ارومیه به شکل محسوسی افت کرده است. شاید چند سال قبل کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کرد که ممکن است روزی دریاچه ارومیه از نقشه ایران حذف شود، اما امروز این فاجعه به یک چالش اساسی تبدیل شده است.
منحصربفرد بودن دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه آب‌شور داخلی کشور، دومین دریاچه شور جهان و تاثیر آن بر اقلیم و کشاورزی منطقه غرب کشور؛ از جمله مواردی است که باعث اهمیت بالای این دریاچه شده است. با این حال، روند نابودی و خشکی بخش‌های وسیعی از آن در یکی دو سال اخیر نمایان شده و دولت سابق برخی مباحث را درباره جلوگیری از خشکی این دریاچه مطرح کرد اما عملا کار خاصی انجام نشد و مواردی در حد طرح و حرف باقی ماند.
کارشناسان معتقدند اگر حتی دولت موفق شود از طریق انجام اقدامات موثر جلوی نابودی کامل دریاچه ارومیه را بگیرد، هیچگاه این دریاچه امکان برگشت به روزگار خوش خود را نخواهد داشت. با این حال، دولت در اولین روزهای فعالیت رسمی خود و در 28 مردادماه امسال کار گروه ویژه‌ای را مامور کرد تا همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه از مرگ را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری به دولت ارائه کند.
این کارگروه در مدت زمان 50 روزه بررسی‌های خود 24 راهکار را برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد کرد که انتقال آب از رودخانه‌هایی مانند ارس، انتقال آب از دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، متوقف کردن برداشت آب از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز، متوقف کردن سدسازی و مطالعات آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه‌های موثر بر دریاچه ارومیه، رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها و مواردی از این دست؛ از آن جمله است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد: اقدامات دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه در 3 بخش شکل خواهد گرفت که می‌توان به توقف کامل سدسازی‌ها در حوض ه دریاچه ارومیه به دلیل ادامه بحران و فاجعه زیست‌محیطی اشاره کرد.
وی تاکید کرد: همچنین مطالعات و سرعت بخشیدن به انتقال آب به دریاچه ارومیه و رفع موانع ورود آب به دریاچه ارومیه نیز بخش دیگری از اقداماتی خواهد بود که قرار است انجام شود. به صورت کلی، علاوه بر موارد یاد شده درباره راهکارهای نجات دریاچه ارومیه می‌توان به برنامه‌ریزی‌ برای صرفه‌جویی از طریق اصلاح الگوی کشت نیز اشاره کرد.
در بررسی‌ دلایل بروز فاجعه خشکی دریاچه ارومیه، کارشناسان معتقدند ساخت سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه، برداشت‌های غیرمجاز فراوان از آب، بالا بودن میزان استفاده از آب در بخش کشاورزی، چاه‌های غیرمجاز و مواردی از این دست تاثیرگذار بوده‌اند.
با این حال، مقامات سابق وزارت نیرو در‌این‌باره اعلام کرده بودند، مسئله اصلی که منجر به بروز خشکی در دریاچه ارومیه شده است، وقوع خشکسالی‌های متعدد در یک دهه اخیر است و آنچه که از آن به عنوان خشکی دریاچه ناشی از سدسازی‌ها نام برده می‌شود تنها 15 درصد در خشکی دریاچه تاثیرگذار بوده است.

 


اوپک اعلام کرد: هر بشکه نفت ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور 92) 15/109 دلار معامله شد که نشان از افزایش 09/2 دلاری نسبت به ماه گذشته دارد.
به گزارش فارس، اوپک در جدیدترین گزارش ماهنامه خود اعلام کرد: هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اوت 06/107 دلار به فروش رسیده بود. متوسط قیمت نفت ایران در 9 ماه سال 2013 معادل 04/105 دلار به ازای هر بشکه و در مدت مشابه سال گذشته برابر 69/109 دلار در هر بشکه تخمین زده شده است.
قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه سپتامبر با 21/1 دلار افزایش نسبت به ماه قبل از آن 73/108 دلار در هر بشکه معامله شده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه اوت معادل 52/107 دلار در هر بشکه بوده است.
بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی نفت‌های کشورهای عضو اوپک در ماه سپتامبر به جز نفت مری ونزوئلا با افزایش قیمت روبرو شده‌اند، قیمت نفت مری ونزوئلا در این ماه با 21 سنت نسبت به ماه اوت کاهش یافته است.
بیشترین افزایش مربوط به نفت اورینت اکوادر با 19/2 دلار بوده و پس از آن ایران با 09/2 دلار افزایش قرار دارد.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه 90/111 دلار به فروش رفته که افزایش 63 سنتی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. اما هر بشکه نفت خام آمریکا با 29 سنت کاهش 26/106 دلار معامله شده است.
افزایش تولید
6 هزار بشکه
اوپک همچنین در گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه سپتامبر 6 هزار و 400 بشکه در روز افزایش یافته و به 2 میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است.
بنابراین گزارش: تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان در ماه سپتامبر 2013 (شهریور 92) با کاهش شدید 389 هزار و 700 بشکه‌ای در روز مواجه شد و به 047/30 میلیون بشکه در روز رسیده است.
تولید نفت عربستان نیز با حدود 50 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه پیش از آن به 061/10 میلیون بشکه در روز رسید. عربستان در ماه اوت 110/10 میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.
بر اساس این گزارش: از 12 کشور عضو اوپک 4 کشور در این ماه با کاهش تولید حدود 496 هزار بشکه مواجه شدند.
این کشورها عبارتند از: عراق، لیبی، عربستان و ونزوئلا که تولید نفت عراق بیشترین میزان کاهش را داشته است.
در این ماه تولید نفت الجزایر، آنگولا، اکوادر، ایران، کویت، نیجریه، قطر و امارات مجموعا با 2/106 هزار بشکه در روز افزایش روبرو بوده است. همچنین به گزارش سایت رسمی اوپک قیمت سبد نفتی اوپک که نفت خام ایران نیز در این سبد تعریف می‌شود، در تاریخ پنجشنبه 10 اکتبر (18 مهر) به 107 دلار و69 سنت افزایش یافت که نسبت به روز قبل خود 75 سنت افزایش نشان می‌دهد.
همچنین هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در 13 نوامبر با 33 سنت کاهش 43/111 سنت معامله شد.
قیمت نفت سبک تگزاس آمریکا با یک دلار و 23 سنت کاهش به بشکه‌ای 101 دلار و 76 سنت معامله می‌شود.
همچنین هر تن گازوئیل با 50 سنت کاهش 940 دلار و 75 سنت معامله می‌شود.

 


واردات انواع خودروی سواری به کشور در نیمه ‌نخست امسال با رشد 15/40 درصدی به 22 هزار و 222 دستگاه رسید.
براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در 6 ماهه نخست 1392 ارزش خودروهای سواری به ایران نیز با افزایش 8/87 درصدی بالغ بر 464 میلیون دلار شد. همچنین وزن خودروهای سواری وارداتی هم با افزایش 6/22درصدی به 33 هزار تن رسید.
میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در 6 ماهه امسال 20 هزار و 879 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 5/66 درصدی را نشان می‌دهد.
امارات، چین و کره‌جنوبی 3 مبدا اصلی واردات خودرو به ایران در مدت زمان یاد شده بودند. سهم این 3 کشور از واردات خودروی ایران به ترتیب به 75، 14/41 و 4/16 درصد رسید. سهم سایر کشورها نیز از واردات خودروی ایران به 6/44 درصد رسید.
واردات خودروی ایران در حالی در شش ماهه امسال 15/40 درصد افزایش یافت که در 5 ماهه امسال نیز واردات خودرو با رشد 8/1 درصدی مواجه شده بود، به این ترتیب نرخ رشد واردات خودرو تنها طی یک ماه بالغ بر 7 درصد بیشتر شده است.
در همین حال صادرات خودروی کشور نیز در 6 ماهه نخست سال جاری با کاهش شدید 82/21 درصدی به 5208 دستگاه رسید. ارزش خودروهای سواری هم با افت 90/32 درصدی به 16 میلیون دلار رسید.
میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی طی 6 ماهه امسال 3087 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 45/58 درصدی را نشان می‌دهد.
جالب اینجاست که برای نخستین بار یک کشور به جز عراق در صدر بازارهای صادراتی خودروهای ایرانی قرار گرفته که این کشور آلمان است.
آلمان، عراق و آذربایجان سهم بازار بزرگ خودروهای صادراتی ایران در 6 ماهه امسال بودند. سهم این 3 کشور از صادرات خودروی ایران به ترتیب به 57/43، 25/21 و 5/78 درصد رسید. سایر کشورها نیز سهمی معادل 11/59 درصد در صادرات خودروی ایران داشتند.

 


معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح مشوق‌های جدید ایران به منظور ایجاد جهش جدید توسعه‌ای در پتروشیمی و جلوافتادگی از عربستان به عنوان یکی از رقبای صنعت پتروشیمی در خاورمیانه،‌سناریوهای جدید اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را اعلام کرد.
محمد حسن پیوندی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین اقدامات انجام گرفته به منظور افزایش جاذبه‌های اقتصادی توسعه پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران خصوصی و بین‌المللی، گفت: بهره‌مندی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از امتیاز مشوق خوراک مایع برای توسعه صنعت پتروشیمی و غلبه بر رقبای منطقه‌ای، توسعه زنجیره ارزش و در نهایت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده از مهمترین سناریوهای روی میز توسعه پتروشیمی است.
معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی، ایران بزرگترین دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان است، تصریح کرد: علاوه بر این در اختیار داشتن هزاران کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، وجود زیرساخت‌هایی همچون بنادر و اسکله‌های تخصصی، نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف همچون چین و هند از دیگر مزیت‌های توسعه پتروشیمی در ایران است.
این مقام مسئول با اشاره به نامناسب بودن قیمت خوراک مایع که منجر به وقوع مشکلاتی در تولید محصولات پتروشیمی شده است اظهار داشت: از این رو لازم است یا فرمول محاسبه خوراک مایع اصلاح شود یا با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم زمینه ترغیب سرمایه‌گذاران در این نوع واحدها را فراهم کنیم.
این عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط امروز و با هجمه اقتصادی دشمن و تحریم نفت اگر صنعت پتروشیمی نبود کشور با بحران روبرو می‌شد بیان کرد: اما با توجه به اینکه پتروشیمی در عمق اقتصاد جهانی نفوذ کرده امکان تحریم آن به سادگی میسر نمی‌شود.
وی افزود: اگر قصد دولت توسعه این صنعت راهبردی است صرفاً نباید نگاه کوتاه مدت اقتصادی داشته باشیم چرا که در بلندمدت ارزش فروش محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از خام فروشی گاز است البته پتروشیمی فقط پنج درصد از هیدروکربور کشور را مصرف می‌کند اما در مقابل 40 درصد صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده که نشان دهنده درستی این گفته است.
پیوندی پتروشیمی را موتور محرک اقتصاد کشور و پیش‌برنده ده‌ها صنعت و خدمات جانبی عنوان کرد و یادآور شد: براین اساس دو پیشنهاد برای زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌های پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه راهکار نخست این است که در قیمت خوراک مایع مشوق‌هایی را به عنوان نمونه به صورت 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شود اما این مشوق‌ها به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند، اظهار داشت: این مشوق‌ها در صورتی ارائه شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی و صنایع تکمیلی سرمایه‌گذاری شود.
وی، افزود: به این ترتیب از محل مشوق خوراک، هم این صنعت توسعه یافته و هم کشور بهره‌مند شده و هم مجتمع‌های پتروشیمی در مجموعه زنجیره ارزشی که ایجاد کرده‌اند سود می‌کنند.
این مقام مسئول پیشنهاد دیگر را در نظر گرفتن مشوق‌های پلکانی خوراک در 5 سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: در این سناریوی پیشنهادی زمینه بازگشت سرمایه سریع‌تر در صنعت پتروشیمی فراهم و سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری برای حضور پیدا می‌کنند.
وی همچنین در خصوص نرخ خوراک گاز برای طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی توضیح داد: در این بخش هم پیشنهاد می‌کنیم که قیمت گاز طبیعی قابل رقابت با کشورهای منطقه همچون کشورهای عربستان و قطر باشد.

 


معاون فنی و امور گمرکی ایران گفت: با تسهیلات فراهم شده از سوی گمرک، دارو، مواد اولیه تولیدات دارویی، کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی و اقلام اساسی در سریع‌ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص می‌شوند.
محمدرضا نادری افزود: گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) برای ترخیص به موقع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، اقدام به ایجاد سرویس ویژه کرده و به طور فعال نسبت به انجام امور گمرکی مربوطه اقدام می‌کند.
وی گفت: ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود تا این اقلام در کوتاه‌ترین زمان به بازار مصرف برسد.
به گزارش ایسنا، اظهارات معاون گمرک ایران در حالی مطرح می‌شود که از نیمه دوم سال گذشته تا چند ماهه ابتدایی امسال به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده هزاران تن کالا شامل، اقلام اساسی و دارو در گمرک‌های کشور انباشت شده و به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شد.
در حال حاضر براساس آخرین اخبار دریافتی روند ترخیص دارو از گمرک به حالت طبیعی بازگشته است. عمده داروی وارداتی کشور از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد می‌شود.
تراز تجاری مثبت با 89 کشور
بنابر جداول گمرک، تراز تجاری ایران در 6 ماه نخست سال جاری با 89 کشور مثبت است و با افزایش 155 درصدی واردات از هند می‌توان ادعا کرد این کشور جایگزین امارات شده است.
صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در 6 ماه نخست سال جاری به 17 میلیارد و 972 میلیون دلار رسید و عمده اقلام صادرات در مدت مورد بررسی شامل سنگ‌آهن، اوره، متانول بوده است و در این میان میعانات گازی سهم سه میلیارد و 385 میلیون دلاری و محصولات پتروشیمی سهم 4 میلیارد و 841 میلیون دلاری داشته است.
به گزارش فارس در مدت زمان یاد شده، واردات کشور به لحاظ ارزشی 19 میلیارد و 935 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 13 میلیون و 241 هزار تن بوده است و عمده کالاهای وارداتی شامل برنج، کنجاله سویا، ذرت، گندم و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز بوده است.
همچنین میزان واردات دارو در 6 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 7 هزار و 443 تن بوده است که رشد 53/33 درصدی داشته است. تراز بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران بدون احتساب صادرات نفت خام طی 6 ماهه نخست امسال با کسری 086/4 میلیون یورو معادل کسری 348/5 میلیون دلاری مواجه بوده است که در این میان ارزش واردات 75/57 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی را به خود اختصاص داده است. لذا تراز بازرگانی خارجی کشور با 89 کشور دنیا منفی و با 89 کشور دیگر مثبت بوده است.

 


رئیس اتحادیه باغداران از برداشت حدود 4 میلیون تن پرتقال در سال جاری خبر داد.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:قیمت تمام شده هر کیلوگرم پرتقال حدود 500 تومان است که با احتساب هزینه‌های برداشت و حمل‌ونقل در مراکز عمده فروشی به حدود 1200 تا 1300 تومان می‌رسد که قیمت منطقی پرتقال درجه یک برای مصرف‌کننده کیلویی 2000 تومان خواهد بود.
وی با بیان این‌که افزایش تولید انواع مرکبات در سال جاری باعث کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده این محصولات می‌شود، افزود: برداشت پرتقال از حدود آذر ماه آغاز و تا اردیبهشت ماه برداشت انواع این محصول در کشور مانند والنسیا ادامه دارد.
رئيس اتحادیه باغداران پیش‌بینی کرد:‌ تولید انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، گریپ‌فورت، لیمو شیرین، نارنج و... از مرز 7 میلیون تن عبور کند.
سالانه حدود 68 میلیون تن پرتقال در جهان تولید می‌شود که ایران پس از کشورهای برزیل و آمریکا تا سال گذشته در رتبه هفتم تولید این میوه قرار داشت.

 


عضو شورای ملی زیتون از نابودی باغ‌های آفت‌زده زیتون خبر داد و گفت: در شرایطی که آفت مگس به جان درختان زیتون افتاده جایگاه سازمان حفظ نباتات کجاست که مسئولانش از مسئولیت مبارزه با این آفت به دلیل همگانی شدن سر باز می‌زنند.
نادر جلالت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آفت مگس زیتون از دو ماه گذشته به جان باغ‌های کشور افتاده و این میوه در حال نابودی است؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تولید روغن زیتون تا 70 درصد کاهش یابد.
وی افزود: زیتونی که باغداران به عنوان کنسرو برداشت می‌کنند غالبا آفت‌زده است اما متاسفانه آن‌ها محصولشان را برداشت کرده و به کنسرو تبدیل می‌کنند که باید کنسروهای ناسالم از چرخه تولید کنار رود.
این عضو شورای ملی زیتون گفت: در منطقه‌ای مانند رودبار که قطب تولید زیتون است آفت بلایی سر باغات آورده که حتی مردم برای مصرف خودشان نیز تولید ندارند و این زنگ خطری است که اگر سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات فکری به حال آن نکنند، می‌توان گفت سال آینده اثری از زیتون ایرانی باقی نخواهد ماند.
جلالت ادامه داد: چگونه است که سازمان حفظ نباتات و مسئولان آن که متولی پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی هستند اعلام می‌کنند تا زمانی که مگس زیتون در منطقه خاص قرنطینه‌ای است سازمان وظیفه مبارزه با آن را دارد و در حال حاضر که در سه استان گیلان، قزوین و زنجان همگانی شده این سازمان دیگر وظیفه‌ای ندارد؟
وی اظهار کرد: مگر وظیفه دولت و سازمان حفظ نباتات مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی نیست؟ پس چرا آفت مگس زیتون در باغ‌های رودبار، منجیل، طارم، قزوین، زنجان و گرگان بیداد می‌کند.
این عضو شورای ملی زیتون گفت: رودبار و طارم 45 درصد تولید سالانه زیتون را به خود اختصاص می‌دهند این در حالی است که آفت مگس زیتون باعث شده که زیتون رودبار تا 50 درصد از بین برود.
وی تاکید کرد: اگر مبارزه تلفیقی با این آفت از هم‌اکنون آغاز نشود دیگر نمی‌توان امیدوار بود که اثری از زیتون ایرانی در سال آینده باقی بماند، همچنین باید میوه‌های آلوده جمع‌آوری و سوزانده شود تا مورد استفاده قرار نگیرد.
عضو شورای ملی زیتون گفت: یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان برای از بین بردن کامل این آفت انجام داد این است که باید اقداماتی از جمله شخم زدن زیر درختان و یخ آب زمستان را انجام داد تا مطمئن شد که شفیره و لارو این آفت که هوشمندانه در جفت‌گیری اول و دوم خود بیش از 1500 تخم‌گذاری روی میوه‌ها انجام می‌دهند از بین رفته است.

 


رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از در دستور کار قرار گرفتن امحا 600 میلیون قطعه اسکناس در سال جاری خبر داد.
مجید صنیعی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد چگونگی وضعیت امحا اسکناس در بانک مرکزی اظهار داشت: تعداد اسکناس‌های فرسوده زیاد است و باید نسبت به امحا آنها اقدام کرد.
وی با بیان این که سال گذشته 500 میلیون قطعه سکه امحا شد، تصریح کرد: در سال 90 نیز یک میلیارد قطعه اسکناس امحا شد.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی یادآور شد: گردش اسکناس در بیشتر کشورها سه تا چهار سال است که به دلیل انتشار آلودگی جمع‌آوری می‌شود اما عمر اسکناس‌های ریز در ایران حدود سه سال و اسکناس‌های درشت 7 تا 8 سال است.
صنیعی، متوسط عمر اسکناس در ایران را حدود 5/5 سال ذکر کرد و افزود: عمر ایران چک‌های 500 هزار ریالی که در سال 87 در چرخه قرار گرفته‌اند قریب به 5/4 سال است.
وی ادامه داد: به هر میزان که ایران‌چک‌ها امحا شود به همان میزان نیز تولید خواهد شد.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان این که بر اساس گزارش‌های حوزه میدانی در یورو و دلار 70 نوع آلودگی توسط اسکناس انتقال می‌یابد، گفت: از آنجایی که متوسط گردش اسکناس در ایران 5 تا 6 سال است و این میزان از متوسط عمر گردش در این کشورها بیشتر است بنابراین انتشار آلودگی نیز بیشتر خواهد بود.
صنیعی همچنین درباره هزینه امحا هر قطعه اسکناس اظهار داشت: هزینه انتشار یک قطعه اسکناس در سال 91 برابر با 99 تومان بود اما اسکناس‌هایی که هم‌اکنون امحا می‌شود مربوط به سال‌های گذشته است که هزینه انتشار آنها برابر با 18 تا 19 تومان و ایران‌چک‌ها نیز 25 تا 30 تومان است.رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در مورد تامین سکه نیز یادآور شد: در صورت نیاز بازار به سکه طلا اداره نشر بانک مرکزی اقدام به فروش سکه از طریق سایر بانک‌ها، سیستم سامانه‌ای و یا بانک کارگشایی خواهد کرد.
صنیعی اظهار داشت: عرضه سکه بانک مرکزی بسته به نیاز جامعه انجام می‌شود و هیچ کسری در خصوص تامین انواع سکه وجود ندارد، وی افزود: بانک مرکزی علاوه بر تامین نیازهای بلندمدت امکان تامین نیازهای آنی را دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 


وزیر صنعت و تجارت اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام را متوقف کرد، اما شروطی برای تولیدکنندگان روغن اعلام کرد.
با دستور محمدرضا نعمت‌زاده اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام متوقف شده و از این پس، قرار است با افزایش 10 درصدی قیمت روغن در بازار، تولیدکنندگان از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کنند.
به گزارش مهر وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی دستوری برای حذف اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام صادر کرده که براساس آن، تولیدکنندگان روغن نیز توافق کرده‌اند که از این پس، از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کرده و در مقابل، قیمت روغن نباتی را در بازار تا 10 درصد افزایش دهند، البته در شرایطی که متعهد شوند که تا پایان سال جاری، قیمت روغن دیگر افزایش پیدا نکند.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که تا پیش از این، 30 درصد از واردات روغن خام با ارز مبادلاتی و 70 درصد با ارز مرجع صورت می‌گرفت، این در حالی است که در دولت قبل نیز زمزمه‌های حذف اختصاص ارز مرجع به روغن نباتی مطرح شد؛ اما هیچگاه این تصمیم عملیاتی نشد.
در این میان براساس محاسبات انجام شده از سوی تولیدکنندگان روغن نباتی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم روغن با ارز مرجع 2100 تومان و با ارز مبادلاتی 3300 تومان است؛ که در صورت حذف ارز مرجع و اختصاص ارز مبادلاتی به روغن خام و در واقع، تک نرخی شدن قیمت ارز برای واردات این کالا، روغن نباتی در بازار با 10 درصد افزایش عرضه خواهد شد.
البته این دستور نعمت‌زاده برای حذف اختصاص ارز مرجع به روغن‌نباتی با شرط و شروط‌هایی نیز برای تولیدکنندگان روغن همراه بوده است، به این معنا که با نوسانات قیمت جهانی روغن خام، تولیدکنندگان حق ندارند که تقاضای افزایش قیمت داشته باشند و این ده درصد افزایش قیمتی که هم‌اکنون بر روی قیمت روغن در بازار صورت می‌گیرد، باید تا پایان سال قیمت را در بازار ثابت نگاه دارد و تولیدکنندگان حق افزایش قیمت نداشته باشند.
البته این نکته نیز به تولیدکنندگان اعلام شده که چنانچه قیمت جهانی روغن خام بیش از 50 دلار افزایش یابد آنها می‌توانند تقاضای خود برای افزایش قیمت را ارائه دهند و اگر قیمت روغن خام در دنیا کاهش یابد، تولیدکنندگان موظف به کاهش قیمت هستند.

 


مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران از ثابت ماندن قیمت شیر تا پایان فروردین سال آینده خبر داد.
سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دامداران مخالف افزایش قیمت شیر هستند و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت پشتیبانی امور دام منعقد کرده‌اند در صورت افزایش قیمت نهاده‌ها، دولت باید مابه‌التفاوت آن را به تولید کنندگان بپردازد.
وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقده دامداران با شرکت پشتیبانی امور دام که تا پایان فروردین سال آینده اعتبار دارد، قیمت فروش شیر به کارخانه‌ها در ازای تحویل نهاده، کیلویی 1110 تومان است اما اگر تا پایان سال به هر دلیلی از جمله تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌ها، این کالاهای اساسی با افزایش قیمت مواجه شوند دولت باید مابه‌التفاوت آن را به دامداران بپردازد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: در شرایطی که میزان مصرف شیر و محصولات پروتئینی در کشور رو به کاهش است آزادسازی قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی برابر با کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا برای مصرف این محصولات اساسی خواهد بود و این نوع آزادسازی به معنی رهاسازی تولید و مصرف است.
سلطانی تأکید کرد: تولیدکننده باید از تأمین بودن نهاده وعلوفه مورد نیاز واحد تولیدی‌اش تا 6 ماه آینده اطمینان داشته باشد و بداند که آن را به چه قیمتی می‌تواند بخرد و محصولش را در ازای آن به چه قیمتی می‌تواند بفروشد.
وی اظهار کرد: در شرایطی که وضعیت بازار علوفه و دیگر اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان ثابت نیست و دائماً تغییر می‌کند نباید تغییراتی در صنعت دامپروری ایجاد کرد چرا که در این صورت به تولید شوک بزرگی وارد می‌شود و مصرف کنندگان نیز زیان می‌بینند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: در شرایط کنونی آزادسازی قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی به صلاح نیست اما باید این کار را گام به گام و به تدریج انجام داد و در کنار آن شرایط لازم را فراهم کرد.
سلطانی گفت: دولت در برنامه پنج ساله به دنبال افزایش تولید و مصرف سرانه محصولات کشاورزی است اما اگر به تولید لطمه‌ای وارد شود مصرف هم تغییر خواهد کرد چرا که اگر قیمت‌ها افزایش یابد مردم دیگر قدرت خرید ندارند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تأکید کرد: در ماده 4 قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است: دولت باید یارانه‌ها را هدفمند کند که در این راستا یارانه از صنایع مختلف از جمله صنعت شیر حذف نشده بلکه باید هدفمند شود. همچنین در ماده 8 این قانون آمده است: باید 30 درصد از عواید حاصل از درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صرف حمایت از تولید شود که اگر دولت این قوانین را اجرا کند می‌توان امیدوار بود که قیمت شیر تغییر نخواهد کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10