(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 20 مهر 1392 - شماره 20614

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دی.‌ان.‌ای حریف‌در مذاکرات ژنو (یادداشت روز)
با عنوان «بی اعتمادی به آمریکا» صورت گرفت
‌تظاهرات نمازگزاران‌جمعه‌تهران‌ با شعار مرگ بر آمریکا
کیهان و خوانندگان
کبریت ! (گفت و شنود)
تازه‌ترین خبرها از مذاکرات پیش روی ایران و 1+5
حمایت چین از حضور ایران در کنفرانس ژنو 2
ظریف مذاکره محرمانه‌ با جان کری را تکذیب کرد
عصبانیت شبکه عنکبوت از ضربه کیهان به گیجگاه خط سازش (خبر ویژه)
دیپلمات فرانسوی: ایران تجربه گذشته را در مذاکرات هسته‌ای تکرار نمی‌کند (خبر ویژه)
توقعات پلکانی غرب بدون تصویر روشن از سرانجام مذاکرات (خبر ویژه)
درست این است که بپرسیم آیا ایران می‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟ (خبر ویژه)
گزارش سایت صهیونیستی از تثبیت قدرت دولت سوریه (خبر ویژه)
 


این روزها و پس از مواجهه دیپلماتیک ایران و آمریکا طی دو، سه هفته گذشته، نگاه‌ها به مذاکرات ژنو دوخته شده است.
گفتنی است؛ مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در حالی از سه‌شنبه هفته جاری شروع می‌شود که طی روزهای اخیر فضاسازی رسانه‌‌های غربی علیه ایران اوج گرفته است.
لازم است، قبل از ورود به بحث اصلی، برای روشن‌تر شدن فضای مورد بحث به برخی از تحرکات و عملیات‌ رسانه‌ای حریف در آستانه مذاکرات ژنو اشاره‌ای داشته باشیم.
نکته اول این است که رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته و در فاصله باقی‌مانده تا مذاکرات ژنو، تلاش می‌‌کنند این خط القایی را برجسته نمایند که مواضع گروه 1+5 در مواجهه هسته‌ای با ایران همان مواضع قبلی است و از همین روی؛ بر یکسان بودن مواضع این 6 کشور از آلماتی 2 تا ژنو تاکید می‌کنند.
نکته دوم این است که سناریوی طرف غربی بر این محور متمرکز است که در نقطه مقابل یکسان بودن مواضع گروه 1+5 و پیگیری آنچه که در آلماتی 2 مطرح شد؛ وانمود سازند که ایران یک راه بیشتر ندارد و آن اینکه به‌خاطر شرایط به اصطلاح اضطراری نسبت به قبل تغییر مواضع بدهد.
نکته سوم در این پروژه، طرح خواسته‌ها و مطالبات نامشروع و زیاده‌خواهانه از ایران است که با عملیات روانی و رسانه‌ای می‌کوشند جا بیندازند ایران به این فضای تحمیلی تن خواهد داد. بطور نمونه وال‌استریت‌ژورنال به عنوان پرتیراژترین روزنامه آمریکایی این روزها این خط را پیرامون مذاکرات ژنو دنبال کرد که قرار است، ایران غنی‌سازی را متوقف کند.! این ادعای وال‌استریت‌ژورنال در سطح بسیارگسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی پمپاژ شده تا با فضاسازی شرایط ایران را پیش از برگزاری مذاکرات کاملا از موضع ضعف و انفعال به تصویر بکشانند.
نکته چهارم اظهارات و مواضع مقامات غربی است که در آستانه مذاکرات ژنو، طی مصاحبه‌های مختلف ادعا می‌کنند ایران باید اعتماد جامعه بین‌المللی را جلب کند و شفاف‌سازی درباره برنامه هسته‌ای را به بالاترین سطح برساند.
«وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با کشورمان در اظهارنظری گستاخانه و غیرمنتظره با بیان اینکه ایران باید در مذاکرات ژنو اعتمادسازی کند در عبارتی موهن مدعی می‌شود؛ «فریبکاری جز دی‌ان‌ای - DNA - ایرانی‌ها است.»!!
نکته بعدی این است که به موازات این فضاسازی‌ها و تحرکات دسیسه‌آمیز برای مصادره کردن نتایج مذاکره به نفع طرف غربی، شواهد و قرائن به وضوح نشان می‌دهد حریف چون می‌داند جمهوری اسلامی مقهور این فضاسازی‌ها نمی‌شود و به خواسته‌های باج‌خواهانه تن نمی‌‌دهد دنبال یک هدف غیراصلی نیز هست و آن اینکه پیشاپیش و قبل از برگزاری مذاکرات ژنو در 23 و 24 مهر ماه، ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات معرفی نماید.
این هدف در واقع خط تبلیغی علیه ایران است تا فشارها را بر ضد کشورمان تشدید کنند.
اما پس از اشاره به فضاسازی طرف غربی علیه ایران در آستانه مذاکرات ژنو، آنچه که بیش از این فضاسازی‌ها و تحرکات دسیسه‌آمیز حریف حائز اهمیت بوده و هوشیاری تیم مذاکره‌کننده کشورمان را می‌طلبد بازی خطرناکی است که طرف مقابل تلاش می‌کند بدون توجه به قوانین بازی به ایران تحمیل کند.
به عبارت روشن‌تر، حریف هرچند از قواعد بازی دم می‌زند و با این ادعا که توپ در زمین ایران است و این ایران است که باید اعتمادسازی کند و شفاف‌سازی کامل در برنامه هسته‌ای را در دستور کار داشته باشد؛ بیرون از بستر مذاکره و قوانین بازی دیپلماسی می‌خواهد شروطی - بخوانید خواسته‌های زورگویانه و زیاده‌خواهانه - را به کشورمان تحمیل کند.
این شروط و خواسته‌های جاه‌طلبانه نامشروع علاوه بر حوزه مذاکرات هسته‌ای، در دیگر حوزه‌ها به‌خصوص مسایل منطقه‌ای و حقوق بشری نیز دنبال می‌شود.
بنابراین نکته‌ای که در فضای کنونی قابل اعتناست؛ تلاش حریف است که از طریق عملیات‌ رسانه‌ای و سناریوهای مختلف می‌کوشد موضوع مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 در ژنو را به مذاکرات ژنو 2 درباره «سوریه» گره بزند.
خطی که از سوی رسانه‌های غربی در فضای مذاکرات با ایران پمپاژ می‌شود این است که ایران باید در خصوص سوریه و در ازای رفع تحریم‌ها امتیاز بدهد.
برای همین است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از استقبال مشروط واشنگتن برای حضور ایران در ژنو 2 خبر می‌دهد و البته این در حالی است که مقامات ارشد وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارنظر تصریح کردند ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 و مشارکت در حل بحران سوریه، شرطی را نمی‌پذیرد.
منظور آمریکایی‌ها این است که ایران بیانیه اجلاس ژنو 1 را بپذیرد و از تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت کند.
پس آنچه که مشخص است اینکه طرف غربی بازی را در پهنه‌ای گسترده‌تر از مذاکرات هسته‌ای در ژنو تعریف کرده است. چرا؟ چون هدف آمریکایی‌ها از مذاکره با ایران در حوزه هسته‌ای، حل موضوع هسته‌ای کشورمان نمی‌باشد، بلکه آنها به دنبال آنچه که «مهار ایران اسلامی» نام نهاده‌اند هستند.
بنابراین ساده‌لوحی است اگر بپنداریم نگاه و رویکرد آمریکایی‌ها در قبال ایران ذره‌ای تغییر کرده است همین برخورد طرف مقابل پیرامون مذاکرات پیش روی در ژنو نشانه‌ای است که این مسئله را ثابت می‌کند.
حریف برای حل موضوع هسته‌ای ایران به ژنو نمی‌آید و این نکته‌ای است که هوشمندی مضاعف تیم مذاکره‌کننده کشورمان را می‌طلبد.
اخیرا یک سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه لس‌آنجلس تایمز مطالبی را به بیرون درز داده است که عمق دشمنی و خصومت آنها را با ایران اسلامی به اثبات می‌رساند.
سناتور مارک کرک به پل ریشتر خبرنگار لس‌آنجلس تایمز می‌گوید؛ «برای اینکه مذاکرات ایران و آمریکا موفق باشد، ایران علاوه بر توقف برنامه هسته‌ای باید حمایت از مقاومت را تعطیل کرده، برنامه موشکی خود را هم متوقف کند و همچنین به روند نقض حقوق بشر در کشورش پایان بدهد.»!
بنابراین آشکارا مشاهده می‌شود افق تعریف شده دشمن، جلوگیری از پیشرفت‌های فزاینده‌ ایران و قدرت نرم جمهوری اسلامی است که منبع تأثیرپذیری و الگوپذیری برای کشورهای منطقه است.
تجربه نیز نشان داده دشمن در مواجهه با ایران اسلامی یک عزم جدی دارد و تلاشش رسیدن به نقطه‌ای است که «نقطه مهار ایران» نام‌گذاری شده است.
از این روی، هم می‌توان قدرتمندانه پای میز مذاکره حاضر شد و هم در ماورای دیپلماسی و لبخند و فضاسازی‌ها، حقد و کینه و توطئه حریف را دید و اینکه او از راهبرد و اولویت اصلی‌اش یعنی «مهار ایران» و جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی ذره‌ای عقب ننشسته است.
خاطر نشان می‌شود چندی پیش بود که جرج فریدمن مدیرکل آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا به صراحت نوشت: «اولویت دولت آمریکا در خاورمیانه جلوگیری از پیشروی ایران است.»
آنچه از رصد رفتار و گفتار حریف علیه ایران استنباط و استخراج می‌شود این است که موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌ها است و منظور از تحریم‌ها و فشارها جلوگیری از پیشرفت ایران در قامت یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
طرفه آنکه فارین پالیسی نیز به همین مسئله اذعان می‌کند و به صراحت مشکل برنامه هسته‌ای ایران را حرکت کشورمان در جهت استقلال و پیشرفت دانسته و می‌نویسد؛ «ایران چون از سیاست‌های آمریکا پیروی نمی‌کند و در برابر خواسته‌های این کشور سرپیچی می‌کند متهم است.»
خواندنی‌تر آنکه واشنگتن‌پست، توان علمی و پیشرفت هسته‌ای ایران را می‌ستاید و خاطر نشان می‌کند؛ «ایران در تاریخ کشورهای هسته‌ای یک استثناست... برخلاف کشورهای دیگر، بدون حمایت خارجی، هسته‌ای شده است.»
بنابراین صورت مسئله روشن است و راه‌حل روشن‌تر.

حسام‌الدین برومند

 


نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز جمعه در راهپیمایی اعلام «بی‌اعتمادی به آمریکا» شرکت کردند، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و خشم و انزجار خود را از دشمنان ایران اسلامی اعلام داشتند.
به گزارش فارس ،نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز جمعه این هفته خود در راهپیمایی اعلام «بی‌اعتمادی به آمریکا» حضور یافتند. راهپیمایان که یکصدا فریاد و شعار مرگ بر آمریکا سر می دادند، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و خشم و انزجار خود را از آنها اعلام داشتند.
راهپیمایان در این مراسم شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «آمریکا مرگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو»، «سازشگری با شیطان خیانت است به قرآن» و «سازشگر حیا کن، انقلاب و رها کن» سر دادند.
همچنین نمازگزاران تهرانی در راهپیمایی روز گذشته خود به سازشکاران داخلی که برای برقراری رابطه با آمریکا اصرار دارند، تذکر دادند که به منافع ملی و خواست عمومی توجه داشته باشند.

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع ارتشیان کشور در دانشگاه شهید ستاری آب پاکی را روی دست افرادی که از چند دقیقه صحبت تلفنی آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا ذوق‌زده شده بودند ریخت.
6520---0918
* اظهارات آقای ظریف درخصوص بجا نبودن برخی از رخدادها در سفر نیویورک و اظهارات وزیر ارشاد اسلامی در پاسخ نامه برخی از سکولارها این امیدواری را ایجاد کرد که علی‌رغم همه فشارهایی که به دولت جناب روحانی وارد می‌شود مترصدند تا با حفظ منافع ملی و ارزش‌های دینی به رتق و فتق امور بپردازند با این حساب دیری نمی‌پاید تا پدرخوانده‌ها و آنها که خود را صاحب منصب دولت می‌دانند شمشیر از رو بسته و به سنگ‌اندازی در امور کشور بپردازند. جناب روحانی و اعضای همفکر ایشان باید آمادگی بسیاری از ناملایمات را از جانب این‌ کوته‌بین‌های سیاسی داشته باشند. انتظار این است که آقای ظریف و جنتی وزرای دولت تحت تاثیر گروه‌های فشار به اصطلاح اصلاح‌طلب قرار نگیرند.
طالعی
* مگر دانستن حق مردم نیست پس چرا جبهه اصلاحات از اظهارات آقای ظریف برآشفته‌اند؟ آیا کیهان جز حق چیزی گفته‌است؟!
سهرابی از اردبیل
* وزیر ارشاد با تأکید بر ممیزی کتاب گفته‌اند اجازه نمی‌دهیم به جوانانمان غذای مسموم بدهند (کیهان 17/7/92 صفحه نخست) انتظار می‌رود این گفته وزیر محترم فقط در حد شعار باقی نماند بنده به عنوان یک نویسنده می‌بینم نویسنده‌های سکولار بیشتر کتاب‌هایشان چاپ می‌شود ولی برخی از نویسندگان متدین با مشکل مواجه می‌شوند.
خانه‌وندی
* فرزندم بیماری ام اس دارد قیمت آزاد داروی او در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار تومان و با دفترچه 600 هزار تومان است و هر جا که مراجعه می‌کنیم نمی‌توانیم آن را تهیه کنیم. مسئولان فقط در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها اعلام می‌کنند قیمت‌ها به سال 90 برگشته است. در حالی که این طور نیست. مگر دولت تدبیر و امید خود را دولت راستگویان معرفی نکرده است؟
یک هموطن
* در پاسخ خانم فاطمه هاشمی که گفته آقای شریعتمداری به امام نزدیکترند یا آقای هاشمی باید گفت دوستی دوستش را دید و گفت که منبع موثقی دارد که گویای فوت شماست وی گفت منبع موثق از خود من که با شما روبرو هستم موثق‌تر است؟ حال به این خانم باید گفت آقای هاشمی موثق‌ترند یا خود امام و تمام سخنرانی‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های مبارک که با دست خود نوشته‌اند؟ و مگر در وصیت‌نامه این خطر را احساس نکرده بودند که فرمودند «بعد از من کسانی مطالبی را به من نسبت دادند یا باید نوار صدای من و یا دستخط آن را در اختیار بگذارند(نقل به مضمون)
وفایی از قم
* به فاطمه هاشمی در مورد نزدیکی پدرش به امام می‌گویم کیهانی‌ها همیشه به خدا و به قدرت خدا نزدیک بوده و اعتماد داشته‌اند و همین امر سبب اعتماد همه انقلابیون به ایشان شده و به خاطر حق‌گویی وی همه یاران امام او را از نزدیکان خود می‌دانند. در ثانی خیلی از کسان به پیامبر(ص) نزدیک بودند ولی بعد از ارتحال آن حضرت، دورترین افراد به پیامبر شدند.
7919---0911
* به کسانی که خط سازش با اسرائیل را دنبال می‌کنند عرض می‌کنم اگر شما و اطرافیانتان جنگی با اسرائیل خون‌آشام ندارید ما ملت ایران داریم چون اماممان به ما فرمود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» روزی به گفته امام خود عمل خواهیم کرد.
6263---0938
* آیا آمدن یک کارورز انگلیس به ایران این همه جای خوشحالی دارد که بعضی به خاطر این اتفاق جشن گرفته‌اند سر از پا نمی‌شناسند! چرا بعضی‌ها تا این حد ضعیف‌النفس هستند و عزت را در خارج و خارجی‌ها جست‌وجو می‌کنند.
یک فرهنگی
* خوب است آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان روی حرف‌هایی که در بین نمایندگان زده و کیهان آن را منتشر کرده محکم بایستد و تحت تاثیر اصلاح‌طلبان افراطی کوتاه نیاید. زیرا این صورت مسئله که بعضی از اقدامات در سفر به نیویورک بجا نبوده پاک نمی‌شود.
انصاری
* از تمام بیانات و اقدامات امام خمینی(ره) استکبار‌ستیزی و مرگ بر آمریکا بر‌می‌خاست. چگونه آقای هاشمی ادعا می‌کند آن عزیز سفر کرده خواستار حذف شعار مرگ بر آمریکا بوده این چه تصویری است که از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به نسل جدید ارائه می‌شود.
6979---0916
* دولت پوشالی آمریکا در حال فروپاشی است آن وقت عده‌ای در کشور با طناب پوسیده او می‌خواهند به چاه بروند.
1183---0912
* آیا جرم امنیتی بالاتر از براندازی و وطن‌فروشی وجود دارد پس چرا امثال آقای خاتمی با آن سابقه خیانت در فتنه 88 آزادانه برای خودش می‌چرخد و این طرف و آن طرف صحبت و سخنرانی نیز می‌کند و آیا آقای عطاءالله مهاجرانی کارشناس BBC در مطبوعات داخلی نظیر «آفتاب یزد» از وی تجلیل به عمل می‌آورد. این‌ها نتیجه عدم برگزاری دادگاه‌های غیابی از سوی دستگاه قضایی برای مجرمین می‌باشد.
6647---0912
* از دولت یازدهم درخواست می‌شود در لایحه حقوق شهروندی،‌ حق داشتن جامعه‌ای که در آن شئونات اسلامی حفاظت و رعایت شود و نیز حق امر به معروف و نهی از منکر رسما جزء حقوق هر شهروند لحاظ گردد، مد نظر قرار گیرد. مثلا عدم رعایت حجاب تعرض به حقوق شهروندان شناخته شود.
2788---0937
* از قوه مقننه درخواست می‌شود برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی که از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود. اقدام جدی انجام دهد.
5591---0912
* آقای روحانی به مردم قول داده بودند که پس از 100 روز مشکلات اقتصادی را حل کنند اما این دولت چه موقع می‌خواهد این مشکلات را حل کند پس کی می‌خواهند نظارت‌های خود را بر گرانی مواد غذایی و لبنیات و حبوبات آغاز کنند؟
یک هموطن
* از مسئولان فرهنگی تقاضا داریم به جریان فسادی که در برخی دانشگاه‌ها رخنه کرده توجه بیشتری نمایند. فضای دانشگاه و رفتار دانشجو باید نمونه کامل یک دختر و پسر ایران اسلامی باشد. باید جلوی فضای بدحجابی و روابط آزاد برخی دختران و پسران هر چه سریع‌تر گرفته شود. از شما روزنامه کیهان هم تقاضا داریم گزارشی در این خصوص تهیه کنید تا حداقل امکاناتی فراهم شود تا دختران دانشجو بتوانند در شهرستان‌های خود درس بخوانند.
ایرانلو
* چندین سال است که مردم هشترود آذربایجان شرقی منتظرند تا عملیات لوله‌گذاری فاضلاب این شهر به پایان برسد اما در حال حاضر کار لوله‌گذاری به صورت نیمه‌تمام رها شده و دفع فاضلاب از طریق کانال‌های متصل به رودخانه که در وسط شهر است انجام می‌شود، همین امر باعث پراکنده شدن بوی تعفن و به دنبال آن شیوع بیماری می‌شود. از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.
کیایی
* پس از گذشت چند سال از وعده اعطای وام در دولت گذشته به نخبگان کشور به دانشجویی که برای دریافت وام خرید خانه به بانک مراجعه کرده می‌گویند سند 6 دانگ خانه‌ای را که به نام است در گرو بگذارند تا 50-40 میلیون تومان وام با بهره بدهند. تو رو خدا بنویسید که صاحبان چنین فکری خودشان، خودشان را تنبیه کنند.
نیرهدی
* سالهاست که از تاسیس و انتقال خرید و فروش و نگهداری دام در جاده قدیم کاشمر سبزوار به مالکیت شهرداری سبزوار می‌گذرد ولی هنوز از آب شرب و گاز شهری بی‌بهره است و برای هزاران راس دام باید با بشکه و تانکر آ‌ب‌رسانی شود. 5 گاراژ، 100 مغازه مکانیکی، نجاری، آهنگری و تعویض روغنی در این مسیر مشغول به کارند ولی از این دو نعمت محرومند. به‌رغم ارسال دهها نامه و پی‌گیری‌های متعدد اثری از اقدام مسئولین آب و فاضلاب و شرکت گاز خبری نیست. عوارض و مالیات نوسازی می‌پردازیم ولی از امکانات اولیه بی‌بهره‌ایم. از مسئولین امر انتظار رسیدگی داریم.
تعدادی از اهالی محل
* قانون مرخصی 9‌ ماهه زایمان برای خانم‌های کارمند که دولت گذشته بعد از تصویب مجلس در روز زن به مادران هدیه داد چرا در این دولت متوقف شده و ابلاغ نمی‌شود؟
6869---0936

 


گفت: یادت هست که شبکه سی.ان.ان مصاحبه رئیس جمهور کشورمان را تحریف کرده بود.
گفتم: البته که یادم هست وخبرگزاری فارس این تحریف را کشف و منتشر کرد.
گفت: حالا رئیس مجلس هم با همان شبکه و با همان خبرنگار مصاحبه کرده و سی.ان.ان سخنان ایشان را هم تحریف کرده است.
گفتم: چه عرض کنم؟! تصور می‌کنند مصاحبه با سی.ان.ان خیلی کلاس داره!
گفت: پس کی می‌خواهند عبرت بگیرند؟
گفتم: باز هم چه عرض کنم؟! دزدی را به دست مأموری دادند تا به زندان ببرد. دزد وسط راه از مأمور پرسید کبریت داری؟ مأمور گفت؛ نه! دزد گفت؛ پس دستبندم را باز کن برم کبریت بخرم! و رفت که رفت! چند ماه بعد باز هم همان دزد را به همان مأمور سپردند و دزد وسط راه دوباره پرسید کبریت داری؟ و مأمور گفت؛ نه! اما فکر نکن می‌توانی کلک بزنی! دستبند را باز می‌کنم، ‌اما همینجا وایستا، خودم میرم کبریت می‌خرم! و دزد، باز هم رفت که رفت!

 


در حالی شهر ژنو سوئیس روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری میزبان مذاکرات هسته‌ای‌ ایران با گروه 1+5 است که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کشورمان قرار است طرح پیشنهادی، و جدید و مکتوب خود را به گروه 1+5 ارائه کند.
شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای چهارمین بار است و البته با تفاوت‌هایی نسبت به سه نشست قبل و اینکه این بار ژنو برای اولین بار در دولت یازدهم میزبان این مذاکرات است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ریاست هیئت ایرانی را عهده‌دار می‌باشد.
پس از آنکه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهرماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و 1+5 برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه پنجم مهرماه در نیویورک برگزار و همچنین قرار شد مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه اکتبر 23 و 24 مهر در ژنو سوئیس برگزار شود.
محمدجواد ظریف در آخرین مطلب فیسبوک خود از مذاکرات ژنو به عنوان کاری بزرگ یاد کرده و یادآور شده است که تهیه مطالب برای جلسه 1+5 را شروع کرده است.
وی تاکید کرده است که در مذاکرات آتی با 1+5 در ژنو بیش از هر چیز نیازمند اجماع داخلی و همدلی ملی هستیم.
اعضای تیم مذاکره کننده ایران مشخص شدند
یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایران در نشست با 1+5 گفت: در مذاکرات ژنو قرار است پس از مذاکرات ابتدایی با حضور وزیر خارجه کشورمان، ریاست هیئت ایرانی برعهده معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه باشد.
این منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی خاطرنشان کرد: در ابتدای مذاکرات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست دو طرف را برعهده دارند و پس از انجام گفت‌وگوهای آغازین، قرار است نشست در سطح معاونان ادامه یابد.
ریاست هیئت ایرانی در این بخش از مذاکرات برعهده سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت‌خارجه است.
به گزارش ایسنا قرار است مجید روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزیر خارجه، امیری نماینده سازمان انرژی اتمی، بعیدی‌نژاد و احتمالا مرتضی کمال‌وندی در این مذاکرات اعضای هیئت ایرانی را تشکیل دهند.
هم‌چنین هیئت مذاکراتی 1+5 را کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمید، معاون اشتون، سرگئي ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن نماینده آمریکا، هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان، سایمون‌گس، معاون وزیر خارجه انگلیس، ژاک اودیبر، معاون وزیر خارجه فرانسه و نماینده چین تشکیل می‌دهند.
تیم ایرانی به ریاست ظریف در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع‌بینانه است را به 1+5 ارائه کند.
هیئت ایرانی در حالی در این دور از مذاکرات حضور خواهد یافت که محمدجواد ظریف اخیرا با صراحت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده در نشست آلماتی یک از سوی 1+5 مورد پذیرش ایران نیست و همانطور که عنوان کرد این طرح به تاریخ پیوسته است.
مایکل‌مان سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به خبر ارائه بسته پیشنهادی جدید از سوی ایران در ژنو گفت: بسته پیشنهادی جدیدی از سوی ایران دریافت نکرده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند گزارش منتشر شده در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» را تائید کند به فارس گفت از محتوای این گزارش و اینکه اطلاعات آن از کجا آمده، اطلاعی ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند آن را تائید کند.
«وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی مدعی شده بود ایران قصد دارد در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدیدی را به 1+5 ارائه کند. بنا بر این گزارش، طرح ایران تا حد زیادی مشابه پیشنهادی است که در «آلماتی» مورد بحث قرار گرفت.
بر اساس طرح ادعایی «وال‌استریت‌ژورنال» ایران ضمن توقف غنی‌سازی 20 درصد، ذخیره 180 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 20 درصد را در قبال دریافت میله‌های سوختی به کشورهای ثالث منتقل می‌کند. ایران همچنین با محدود شدن تعداد سانتریفیوژهای فعال موافقت کرده و اجازه افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای را صادر می‌کند. این روزنامه همچنین مدعی شده است که بحث توقف فعالیت سایت غنی‌سازی فردو نیز در دست بررسی است.
روز پنج‌شنبه گروهی از دیپلمات‌های اروپایی از جمله ژاک اودیبر نماینده فرانسه و هوگ پاول معاون هیئت انگلیسی در مذاکرات هسته‌ای برای دیدار با مقامات صهیونیست به فلسطین اشغالی سفر کردند.
روزنامه «هاآرتص» به نقل از یکی از این دیپلمات‌های اروپایی نوشته است احتمال دستیابی به توافق با ایران وجود دارد. وی گفته است اگر پیشنهاد ایران مشابه گزارش «وال‌استریت‌ژورنال» باشد، این طرح «معقول» است!
اروپایی‌ها گفته‌اند بر اساس این توافق احتمالا تحریم مبادلات طلا و محصولات پتروشیمی ایران لغو می‌شود، اما تحریم اتحادیه اروپا برای خرید نفت از ایران همچنان پابرجا می‌‌ماند، علاوه بر این، لغو برخی تحریم‌های سیستم بانکی نیز به مذاکرات آتی و امتیازات بعدی ایران بستگی دارد.
به نوشته «هاآرتص» دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند با نظر تل‌آویو مبنی بر اینکه کاهش بخشی از تحریم‌‌ها به فروپاشی کل شبکه تحریم‌ها می‌انجامد، موافق نیستند.
«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای دیدار با مقامات آمریکایی به نیویورک سفر کرده، در دیدار با «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که لغو برخی از تحریم‌ها، به فروپاشی کل حصر اقتصادی منجر می‌شود.
عزیمت قائم‌مقام
وزارت خارجه به چین
قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشورمان پیش از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، به منظور رایزنی با مقامات عالیرتبه چین، راهی پکن شد.
مرتضی سرمدی درباره اهداف این سفر به نقش مهم چین در مجموعه 1+5 اشاره کرد و نشست ژنو را از جمله مباحثی عنوان کرد که قرار است در پکن با مقامات چین درباره آن به بحث و رایزنی بپردازد.
وی مسائل مربوط به توافقات حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با همتای چینی‌اش در حاشیه نشست سران سازمان شانگهای در بیشکک را از دیگر مواردی برشمرد که با مقامات عالیرتبه چین مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد.
لاوروف: دورنمای مذاکرات مثبت است
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که دورنمای فعال‌‌سازی کار بر روی حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران با توجه به اظهارات مثبت مقامات جدید این کشور چندان بد نیست و می‌توان به رفع اختلافات طرفین در این خصوص امیدوار بود.
لاوروف در جریان سخنرانی خود در نشست سران کشورهای شرق آسیا که در پایتخت برونئي در حال برگزاری است،‌گفت: در شرایط به وجود آمده کنونی، ما نیز فعالانه شرکت خواهیم کرد. اکنون اظهارات مثبت رهبران جدید ایران این امیدواری را به وجود آورده است که ما می‌توانیم از «نقطه صفر» به سمت جلو حرکت کنیم و پیشرفتی در مذاکرات به وجود آید.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: دولت واشنگتن آماده مذاکره و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است.
به گزارش فارس، «رز گوته مولر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی با حضور در کمیته خلع سلاح سازمان ملل اعلام کرد که دولت واشنگتن آماده مذاکره و گفت‌وگو با ایران است.
بر اساس این خبر، این مقام آمریکایی خطاب به اعضای این نشست که دیپلمات‌های ایرانی نیز در آن حضور داشتند، اعلام کرد: ما باید از فرصت‌های بالقوه تاریخی آگاه و در عین حال درباره آنها محتاط باشیم؛ ما باید به اعمال فشار خود برای برگرداندن ایران به مسیر تعهدات بین‌المللی هسته‌ای‌اش ادامه دهیم.
تکاپوی جدید منافقین در آستانه نشست ژنو
در همین اثنا و در آستانه مذاکرات ژنو گروهک تروریستی منافقین باز هم بیکار ننشسته و مدعی شده که ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای را به سایتی نظامی در 5/1 کیلومتری تهران منتقل کرده و در حدود 100 کارشناس ایرانی در حال انجام آزمایش‌های کوچک در این سایت نظامی هستند.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های آژانس تا به امروز همه بر شفافیت و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دلالت دارد و این‌گونه ادعاهای بی‌اساس ره به جایی نمی‌برد.
جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که علی‌رغم اینکه نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه صلح‌‌آمیز هسته‌ای‌اش را بی‌دلیل می‌داند ولی آماده رفع نگرانی‌های منطقی طرف مقابل است.
با توجه به اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌‌اند که به دنبال مذاکرات جدی، زمان‌بندی شده و هدفمند هستند و مذاکره برای مذاکره را دنبال نمی‌کنند و در پی بازی برد - برد به نفع دو طرف هستند، انتظار می‌رود که 1+5 نیز در مذاکرات ژنو با حسن نیت حضور یابند و آماده ورود به گفت‌وگوهای حرفه‌ای و جدی باشند و حقوق مسلم ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی‌سازی را به رسمیت بشناسند و این نکته را آویزه گوش خود کنند که همان‌گونه که مقامات جمهوری اسلامی به کرات اعلام کرده‌اند اصل غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره‌پذیر نیست.

 


وزارت خارجه چین ضمن حمایت از حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد که حل بحران سوریه بدون حضور کشورهای دارای نفوذ منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست.
به گزارش فارس، وزارت خارجه چین از مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره حل بحران سوریه حمایت کرد.
«هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: حل و فصل بحران سوریه بدون مشارکت و حمایت کشورهای منطقه‌ای به ویژه کشورهایی که در سوریه دارای نفوذ هستند امکان‌پذیر نیست.
«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که اگر ایران از بیانیه کنفرانس ژنو1 و فرآیند دولت انتقالی در سوریه حمایت کند واشنگتن از مشارکت این کشور در کنفرانس ژنو 2 استقبال خواهد کرد.
سفیر کشورمان در لبنان نیز درباره کنفرانس ژنو 2 گفت: ایران آماده مشارکت در این کنفرانس است به شرط آن که مبتنی بر گفت‌وگوی سوری- سوری باشد.
غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: از آغاز بحران در سوریه ما حامی راه‌حل سیاسی در سوریه بودیم و از هرگونه طرحی که بر پایه راه‌حل سیاسی در سوریه باشد استقبال می‌کنیم.
رکن‌آبادی پس از دیدار و گفت‌وگو با سلیم‌الحص نخست‌وزیر اسبق لبنان در دفتر خود در منطقه عائشه بکار درباره تحولات سوریه این اظهارات را بیان کرد.
رکن‌آبادی گفت: درباره نشست ژنو 2 ما آمادگی خود را برای شرکت در این نشست و موافقت با برگزاری آن اعلام کردیم به شرطی که این نشست مبتنی بر گفت‌وگوی سوری-سوری باشد و به برگزاری انتخابات تحت نظارت بین‌المللی منجر شود.
وی افزود: هرگونه نشستی که مبتنی بر گفت‌وگوی سوری- سوری نباشد مختوم به شکست است بنابراین اگر طرف‌های داخل سوریه بر سر برگزاری این نشست به توافق دست یابند برگزاری آن بسیاری از موانع را رفع می‌کند، اما اگر این نشست بدون توافق همه نهادهای داخل جامعه سوریه برگزار شود موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

 


وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که هیچ مذاکره محرمانه‌ای با وزیر خارجه آمریکا نداشته است.
دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اظهارات منتشر شده از جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که مذاکرات محرمانه‌ای با ظریف دارد که نمی‌خواهد جزییاتش را منتشر کند، تصریح کرد: هیچ مذاکره محرمانه‌ای بین ما وجود نداشته است. یک جلسه در نیویورک داشته‌ایم و پس از آن نه تماس تلفنی بوده و نه مذاکره دیگری.
او با انتقاد از ترجمه اشتباه سخنان وزیر خارجه آمریکا افزود: متن سخنان جان کری را در مالزی دیده‌ام که در آن وی اشاره‌ای به مذاکرات محرمانه نمی‌کند.
خبری در برخی سایتها منتشر شد که وزیر خارجه آمریکا گفته هم اکنون در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.

 


اضلاع شبکه رسانه‌ای عنکبوت با تهاجم سازمان یافته به کیهان درصددند اصل موضوع اذعان وزیرامورخارجه به بی‌جا بودن ملاقات وی با وزیر خارجه آمریکا و مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با باراک‌ اوباما را بپوشانند.
روزنامه‌های شرق، آرمان، اعتماد، آفتاب یزد، بهار، قانون، ایران و... در کنار انبوهی از سایت‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های بیگانه مانند BBC ، VOA ، دویچه وله، رادیو فرانسه و... حملات هماهنگ و سازمان یافته‌ای را علیه کیهان - به بهانه انتشار سخنان دکتر ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس- انجام دادند و جالب اینکه اغلب این رسانه‌ها حاضر نشدند توضیحات و مستندات کیهان را برای قضاوت مخاطبان خود منتشر کنند! و سوال این است که اگر این طیف از یک سو اعتقاد به اطلاع‌رسانی آزاد دارند و از طرف دیگر درباره اتقان حرکت اطلاع‌رسانی کیهان و غیرقابل دفاع بودن اقدام خود تردید ندارند، چرا در گزارش‌های خود فقط به کیهان تندی می‌کنند اما توضیحات این روزنامه راسانسور می‌کنند؟! البته بهترین کار در این زمینه انتشار متن گزارش جلسه کمیسیون - امنیت ملی است تا معلوم شود آقای ظریف بر نابجایی آن دو رفتار هیئت ایرانی در نیویورک اذعان کرده‌اند اما حتی اگر گزارش مکتوب و مضبوط سخنان آقای دکتر ظریف هم نبود، گستاخی و زبان‌درازی و طلبکارتر شدن مقامات آمریکایی- از اوباما تا بایدن و کری و سوزان رایس - به خودی خود سند محکمی بود مبنی بر اینکه چنان رفتارهایی نابجا بوده است. اما مهم‌تر از اشاره به ما وقع، عبرت‌گیری از حواشی سفر نیویورک و عدم تکرار اشتباهات آن در آینده است؛ اشتباهاتی که می‌تواند زیان‌های راهبردی به ارمغان آورد.
به نظر می‌رسد غوغا و جنجال شبکه‌رسانه‌ای عنکبوت علیه کیهان نیز به خاطر نگرانی از همین عبرت‌گیری و مرزگذاری دقیق‌تر دولت و وزارت خارجه با خط نفاق و سازش است. به همین دلیل باید گفت که گزارش مستند کیهان وسط خال زده و روشنگری کیهان به گیجگاه جریان سازش اصابت کرده است.

 


سفیر سابق فرانسه در تهران گفت ایران یک بار در گذشته برنامه غنی‌سازی خود را تعلیق کرد و دیگر این کار را نخواهد کرد.
فرانسوا نیکولو گفته است: ایران در گذشته غنی‌سازی را برای نشان دادن حسن‌نیت خودش تعلیق کرد تا مذاکرات جلو برود اما ایران در آن دوره در قبال آن حسن‌نیتی که از خودش نشان داد چیزی نگرفت و به همان خاطر نمی‌خواهد تسلیم شود.
«نیکولو به بی‌بی‌سی گفت: اگر غربی‌ها حق ایران را بپذیرند ایران آماده خواهد بود تضمین‌هایی را در اختیار غرب بگذارد ولی قبل از هر چیزی می‌خواهد غرب حقش را به رسمیت بشناسد.
وی با اشاره به سخنان جان‌کری درباره تعطیلی فردو و توقف غنی‌سازی 20 درصد گفته است: شاید ایران بپذیرد که غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کند اما در مقابل چه امتیازی؟ خطوط قرمز ایران وغرب با همدیگر منطبق نیستند مثلاً غرب هنوز می‌خواهد ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند و ساخت راکتور اراک را متوقف کند و می‌دانیم که این موضوع به وضوح توسط ظریف و روحانی غیر ممکن شمرده شده است.

 


دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 در ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده در ژنو برگزار می‌شود.
پیش از این اعلام شده بود مذاکرات در سطح وزرای خارجه خواهد بود اما ظاهرا طرف غربی مایل است در سطح معاونین وزارت خارجه در این گفت‌وگوها شرکت کند. با این حال یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده کشورمان به خبرگزاری‌های مهر و ایسنا خبر داده که دکتر ظریف وزیر امور خارجه در روز اول مذاکرات شرکت خواهد داشت و پس از مذاکرات ابتدایی، ریاست هیئت ایرانی به معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه (سیدعباس عراقچی) سپرده خواهد شد.
تفاوت سطح هیئت ایرانی و 1+5 در حالی است که پیش از این بر همسطح‌سازی هیئت تأکید شده بود.
موضوع قابل تأمل دیگر فضاسازی رسانه‌های آمریکایی و غربی در آستانه مذاکرات است چنان که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات غربی که در هفته‌های اخیر با دیپلمات‌های ایرانی در تماس بوده نوشت: «ایرانی‌ها آماده می‌شوند تا با یک بسته جدی در ژنو حاضر شوند. این بسته شامل محدودیت‌هایی بر شمار سانتریفیوژها، میزان غنی‌سازی و لزوم‌ راستی‌آزمایی می‌شود.»
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه این فضاسازی مدعی شد: اگر پیشنهاد طرف ایرانی دربرگیرنده قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم باشد، می‌تواند بین آمریکا و بزرگترین متحدان خاورمیانه‌ای‌اش یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل شکاف ایجاد کند.(!)
وال استریت ژورنال توقف غنی‌سازی 20 درصدی را «قدم اول!» خوانده و می‌نویسد: برای قدم اول، به نظر می‌رسد که تهران پیشنهاد توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را مطرح خواهد کرد. 1+5 قبلا به ایران پیشنهاد کرده بود در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی و توقف فعالیت‌های سایت فردو، تحریم‌های اعمال شده بر صادرات فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات با ارزش را لغو کند.
جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده که چنین معامله‌ای را هم وزن نمی‌داند و معتقد است ابتدا باید چارچوب کلی مذاکرات و نهایت آن به انضمام نقشه راه مشخص شود، در غیر این صورت پذیرش توقعات و مطالبات پلکانی غرب، مسیری جز تکرار راه بن‌بست 10 سال پیش نخواهد بود.
وال استریت ژورنال از قول منابع مدعی شد ایران در مذاکرات ژنو با توقف غنی‌سازی 20 درصدی، انتقال 180 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد و توقف کار تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم موافقت خواهد کرد.
نکته جالب پاراگراف پایانی گزارش وال استریت ژورنال است که تصریح می‌کند: مقامات ارشد دولت اوباما نگفته‌اند آمریکا ادامه غنی‌سازی ایران در خاک خودش را قبول می‌کند یا نه. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده آمریکا با ایران هفته گذشته به سنا گفت «تنها چیزی که می‌توانم بگویم تکرار گفته رئیس‌جمهور آمریکا است که؛ ما به حق مردم ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم.»
سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید 10 روز پیش در مصاحبه با فرید زکریا تأکید کرده که اظهارات اوباما مبنی بر اینکه حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد و به کار نبردن واژه «حق‌ غنی‌سازی» تعمدی بوده است.
برخلاف ادعای روزنامه وال استریت ژورنال، سایت آمریکایی المانیتور به نقل از مقامات غربی نوشت که هنوز پیشنهادی را از ایران دریافت نکرده‌اند. برخی تحلیلگران مسائل ایران معتقدند که انتشار این گزارش‌ها می‌تواند توسط منابعی صورت گرفته باشد که خواستار بالا بردن غیرواقعی انتظارات هستند.
سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده که این اتحادیه هنوز پیشنهادات ایران را دریافت نکرده است.
شایان ذکر است ماجرای غنی‌سازی 20 درصد به حدود 3 سال پیش برمی‌گردد. آن هنگام نیاز ایران به خرید سوخت 20 درصد رآکتور تهران - برای تهیه رادیو داروهای پزشکی - تبدیل به گروگان آمریکا و غرب شد و غرب با تشدید فشارها سعی کرد تعطیلی اصل غنی‌سازی را به فروش سوخت 20 درصد گره بزند اما مقاومت ایران باعث شد آنها پیشنهاد مبادله بخشی از اورانیوم غنی‌شده 5/3 درصد با سوخت 20 درصد را مطرح کنند. ترکیه و برزیل واسطه این تعامل بودند. با این همه دولت آمریکا در آخرین روزها زیر تعهد خود زد و باعث اعتراض نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور وقت برزیل شد.
خبر قابل تأمل دیگر رایزنی هیئت اروپایی با مقامات رژیم صهیونیستی پیش از مذاکرات 1+5 با ایران است! به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام‌های اسرائیلی پس از رایزنی با دیپلمات‌های بریتانیا و فرانسه اعلام کردند در صورتی که مذاکرات اتمی کشورهای 1+5 و ایران به نتیجه قابل قبولی برسد نسبت به کاهش تحریم‌ها تفاهم نشان می‌دهند!
خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه «هاآرتص» نوشت؛ هیئت اروپایی از روز چهارشنبه گفت‌وگوهای خود با یووال اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه این کشور را در اورشلیم آغاز کرده و رایزنی‌ها تا پنج‌شنبه ادامه داشته است. «ژاک گوئس آودبرت»، معاون وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فرانسه در دور قبل و جانشین سرپرست مذاکره‌کنندگان بریتانیایی در گفت‌وگو و مذاکره با مقام‌های اسرائیلی شرکت داشته‌اند.

 


«کسانی می‌پرسند که آیا ایالات متحده آمریکا می‌تواند به ایران اعتماد کند اما پرسش درست‌تر این است که آیا ایران می‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟»
نشریه آنتی‌کریگ در تبیین این ارزیابی خود نوشت: دولت آمریکا از سال 1979 جنگی مخفی و نیابتی علیه ایران انجام داده است. هدف این جنگ تغییر حکومت و ایجاد دولتی بوده که وفادارانه در خدمت اهداف آمریکا باشد. این جنگ با سقوط دست‌پرورده‌ آمریکا، محمدرضاشاه پهلوی شروع شد که حکومت سرکوبگرش را دولت آیزنهاور و سازمان سیا برپا نگه داشته بودند؛ به این شکل که نخست‌وزیر محبوب ایران محمد مصدق را در سال 1953 با کودتا از کار برکنار کردند. اگر دولت آمریکا از شاه و پلیس مخفی‌اش حمایت نمی‌کرد، نه انقلاب اسلامی سال 1979 به وقوع می‌پیوست و نه کار به گروگان‌گیری 444 روزه دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت این کشور در تهران می‌کشید.
این نشریه آلمانی می‌افزاید: دولت آمریکا جنگ خود را علیه ایران به شکل‌های مختلف انجام داد. وقتی ارتش صدام حسین در سال 1980 به ایران حمله کرد، دولت ریگان به صدام اطلاعات و مواد لازم برای ساخت سلاح‌های شیمیایی داد. صدام با کمک این اطلاعات، گاز سمی علیه نیروهای ایرانی به کار بست. در جنگ عراق و ایران، نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را در آسمان این کشور سرنگون کرد و به این ترتیب 290 مسافر و خدمه ‌پرواز را کشت.
شلدون ریچمن نویسنده این تحلیل خاطر نشان می‌کند: دولت آمریکا و نزدیک‌ترین متحد آن در خاور نزدیک یعنی اسرائیل به شورشیان تجزیه‌طلب کمک کردند تا به دولت ایران حمله کنند. برخی از گروه‌هایی که آمریکا آن‌ها را تحریک کرده مانند جندالله و مجاهدین خلق، در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار دارند. جنگ مخفی به شکل قتل دانشمندان ایرانی و نیز جنگ سایبری انجام شد. (نمی‌توان فرض کرد که اسرائیلی که سالانه میلیاردها دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند بدون آگاهی این دولت کاری انجام دهد.)
آنتی کریگ افزود: سپس موضوع مجازات‌های اقتصادی پیش آمد. طبق حقوق بین‌الملل، مجازات‌ها نوعی اقدام جنگی است. چگونه می‌تواند جز این باشد؟ هدف این مجازات‌ها جلوگیری از دسترسی مردم به غذا و دارو و دیگر کالاهاست که به انسان‌های بی‌گناه و از همه بیشتر به کودکان و سالخوردگان و بیماران آسیب می‌زند. این اقدام وحشتناک و وقیحانه است. باید تحریم‌ها متوقف شود اما برخی در کنگره آمریکا می‌خواهند که بر شدت آن بیافزایند.
این نشریه معتقد است: ایرانی‌ها دلایل موجهی دارند که نسبت به صداقت حرف‌های آشتی‌جویانه اخیر تردید روا دارند؛ به ویژه وقتی رئیس‌جمهور آمریکا همچنان می‌گوید: «تمام گزینه‌ها روی میز قرار دارد» که منطقا حمله نظامی و حتی اتمی را نیز دربر دارد. اوباما باید حرف‌های آشتی‌جویانه‌اش را عملی کند اما عده‌ای خواهند گفت که ایران در حال ساخت بمب اتمی است. مشکل این حرف این است که درست نیست. دو بار مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا (بیش از ده) به این نتیجه رسید که ایران هرگونه برنامه سلاح اتمی را، در صورتی که داشته بود، در سال 2003 متوقف کرده. در واقع رهبر عالی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز سال‌ها پیش با صدور فتوایی، سلاح‌های اتمی را خلاف شرع اعلام و پیوسته به آن اشاره کرده است.
آنتی‌کریگ تاکید کرد: این درست است که ایران، اورانیوم را تا غلظت بیست ‌درصد غنی‌سازی کرده است (که به لحاظ قانونی مجاز به آن است) اما این اورانیوم را به میله‌های سوختی تبدیل کرده که برای اهداف پزشکی و نه تولید بمب (اورانیوم برای مصرف نظامی به غلظت نود درصد نیاز دارد) مناسب است. افزون بر این ایران، به عنوان عضو پیمان جلوگیری از گسترش سلاح اتمی، تن به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده که بارها تأیید کرده که ایران از اورانیوم موجود برای امور نظامی استفاده نکرده است. البته اسرائیل که (همراه با گروه‌های طرفدار خود در آمریکا) تحریک‌کننده جنگ بین آمریکا و ایران است عضو این پیمان نیست.

 


یک پایگاه صهیونیستی اعلام کرد بازگشت شماری از نیروهای حزب‌الله نشان از بهبود موقعیت قدرت دولت سوریه دارد.
دبکا فایل با طرح این ادعا که 1500 نیروی حزب‌الله به لبنان بازگشته‌اند و 3500 نفر دیگر نیز مهیای بازگشت هستند، نوشت: این مسئله نشان می‌دهد موقعیت بشار اسد در مواجهه با گروه‌های مسلح معارض تقویت شده است. حضور حزب‌الله در این جنگ موجب تقویت نیروهای جنگی این گروه و افزایش تجربه آنها به خاطر بهبود روش‌های جنگی در چارچوب یگان‌های نظامی و اطاعت از دستورات فرماندهی مشترک بین تهران و دمشق بود.
سایت صهیونیستی خاطرنشان کرد: در مقابل ارتش اسرائیل از سال 2006 و در جریان جنگ 33 روزه تاکنون هیچ جنگ واقعی را تجربه نکرده و اینکه حزب‌الله توانسته از معرکه سوریه، پیروز بیرون آید، تجربه‌ای ارزنده برایش تلقی می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10