(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام، محور جامعة اسلامي(بخش اول)
نامه 1000 دانشجو به روحانی:سهم‌خواهی عده‌ای برای حضور توفیقی در دولت، خلاف اعتدال است
درمکتب امام
تشکیل جلسه هیئت دولت با موضوع بودجه سال ۹۳
تجلیل از 54 طرح برگزیده قرآنی «واژه‌های آسمانی»
پیگیری وضعیت چند شغله‌های دولت در فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس
سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها
پیام نتانیاهو به لندن و پاریس:تحریم‌ها علیه ایران راکاهش ندهید
جزئیات جدید از ترور شهید احمدی‌روشن
با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود تجلیل از برترین‌های کنکور 92
انتقاد فعالان سیاسی از پدرخواندگی هاشمی برای دولت روحانی
صدور کیفرخواست به اتهام محاربه برای ۶‌ زورگیر تهرانی
اطلاعیه روابط عمومی مجمع تشخیص درباره سخنان حاشیه‌ساز هاشمی
ایندیپندنت:ترور دانشمندان هسته‌ای ایران با همکاری موساد و منافقین انجام شد
   


اشاره
مطلب حاضر مروری بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع ولایت، امامت وحکومت است که در طی سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی مطرح شده و بخشی از کتاب انتشار یافته با عنوان «ولایت و حکومت» است. این کتاب توسط انتشارات موسسه جهادی مرکز صهبا منتشر شده است که ضمن تشکر از مسئولان موسسه که کتاب مزبور را در اختیار ما قرار دادند، این بخش را در دهه ولایت هر روز تقدیم خوانندگان عزیز می‌کنیم.
***
اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعونَ(مائده/55)
اينکه ما ارتباط با امام را اينقدر مهم دانسته‌ايم، اينکه ما فرمان امام را در همة شئون زندگيِ جامعه نافذ دانسته‌ايم، اين براي چيست؟ از کجا درمي‌آيد؟ اينجا قرآن با ما حرف مي‌زند؛ اگر بخواهد يک جامعه‌اي و يک امتي، ولايت قرآني را به ‌اين ‌معنا داشته باشد، يعني بخواهد تمام نيروهاي داخلي‌اش در يک‌جهت، به‌سوي يک هدف، در يک خط به راه بيفتد و بخواهد تمام نيروهاي داخلي‌اش عليه قدرت‌هاي ضد اسلامي در خارج بسيج بشود، احتياج دارد به يک نقطة قدرت متمرکز در متن جامعة اسلامي، به يک نقطه‌اي احتياج دارد که تمام نيروهاي داخلي به آن نقطه بپيوندند. همه از آنجا الهام بگيرند و همه از او حرف بشنوند و حرف گوش کنند، و او تمام جوانب مصالح و مفاسد را بداند تا بتواند مثل يک ديده‌بانِ نيرومندِ قوي دستي و قوي چشمي، هرکسي را در جبهة جنگ، به کار مخصوص خودش بگمارد.
ضرورت قدرت متمرکز در جامعه اسلامی
لازم است يک رهبري، يک فرماندهي، يک قدرت متمرکزي در جامعة اسلامي وجود داشته باشد که اين قدرت بداند از شما چه برمي‌آيد، از من چه برمي‌آيد، از انسان‌هاي ديگر چه برمي‌آيد، تا به هرکسي آن کاري را که براي او لازم است، بگويد عمل کن. مثلاً در مقام تشبيه، اگر بخواهم تشبيه کنم، اين کارگاه‌هاي قالي‌بافي را ديده‌ايد؟ يک عده نشسته‌اند دارند قالي مي‌بافند، هرکسي دارد کار مي‌کند، هر بچه‌اي يا هر بزرگي که نشسته است آنجا، دارد نخ مي‌بافد. هرکدام دارند نشاطي و کاري را اينجا به خرج مي‌دهند. اگر چنانچه اين كارها هماهنگ نباشد، اگر يك فكر و چشم و قدرت بالاترى نباشد كه مدام بنا كند آن متن قالى را برطبق آن دستورهاى خاص خواندن، تا اينها بدانند چه نخى را به كار ببرند و چه جور بزنند و چه جور ببُرند، اگر يك چنين قدرت متمركزى وجود نداشته باشد، اين قالى چه جورى درمى‌آيد؟! مى‌بينيد كه طرفِ راستش، حكايت از شرق مى‌كند، طرفِ چپش، حكايت از غرب مى‌كند! آن طرفش صحبت از قالى كُردى مى‌كند، آن طرف صحبت از قالى تركمنى مى‌كند. نقش‌ها بى‌ترتيب! اصلاً يك چيز هجوى درمى‌آيد. نظم قالى، اينکه شما مى‌بينيد اين طرف يك گلى آمده، مثل آن گل. بدون هيچ كم و زيادى اين طرف هم روييده، آمده و هر دوتا به آن ترنج وسط رسيده و مثل اين دوتا باز آن طرف قالى هم دوتا ديگر وجود دارد و همة چيزها منظم و همه چيز به جا، براى چيست؟ براى اين است كه اولاً دستور مشخص است، يك نفر هم نشسته، با صداى بلند مى‌گويد، دوتا از آن بالا بياور پايين، آن نخ را از آن طرف بزن، آن يكى را از آن طرف ببُر.
معنی امام
در جامعه اگر بخواهد همة نيروها به كار بيفتد و همه در يك جهت به كار بيفتد و هيچ يك از نيروها هرز نرود و همة نيروهاي جامعه به صورت يك قدرت متراكمى، به مصالح جمعى بشريت به كار بيايد و جامعه بتواند مثل مشت واحدى باشد، در مقابل جناح ها و صف ها و قدرت هاي مخاصم؛ اگر اينها را بخواهد داشته باشد، احتياج دارد به يك قدرت متمركز. به يکدلي احتياج دارد، به يک‌قلبي احتياج دارد اين جامعه و اين پيكر عمومي امت اسلام. البته شرايطى هم دارد، بايد خيلى آگاه باشد، بايد خيلى بداند، بايد خيلى باتصميم باشد، بايد چشمش داراى يك ديد ديگرى باشد، بايستى از هيچ چيزى در راه خدا نهراسد، بايستى وقتى لازم شد خودش را هم فدا كند؛ ما اسم يك چنين موجودى را مى‌گذاريم چه؟ امام.
امام يعنى آن حاكم و پيشوايى كه از طرف پروردگار در جامعه معين مى‌شود. اينكه مى‌گويم ازطرف خدا يعنى چه؟ يعنى خدا به نام و نشان معين مى‌كند، مثل اينکه اميرالمؤمنين را، امام حسن را، امام حسين را، بقية ائمه را معين كرده؛ خود پيغمبر هم يك امام است؛ «اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً»(‌بقره/‌آيه 124)، خداى متعال به ابراهيم مى‌گويد من تو را امام قرار دادم. امام يعنى آن پيشوا و حاكم و رهبر در يك جامعه.
تعیین امام با نام و نشان
يك وقت اين امام را خدا با نام و نشان معين مى‌كند، مى‌گويد بعد از پيغمبر بايد على‌بن‌ابي طالب‌عليه‌السلام مثلاً باشد. يك وقت امام را خداى متعال به نام معين نمى‌كند، به نشان معين مى‌كند، مثل فرمايش امام حسن عسکري(ع)، «فَاَمّا مَن كانَ مِنَ الفُقَهاءِ صائِناً لِنَفسِهِ حافِظاً لِدينِهِ مُخالِفاً عَلى هَواهُ مُطيعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِّ اَن يُقَلِّدوهُ».(تفسیر منسوب به امام عسکری/ذیل آیات 78 و79) امام معين كرد ، اين هم امام است. آن فقيهى كه جانشين امامِ منصوص( تعيين شده از طريق آيات و روايات صريح و محکم)است، خود امامى است، منتها امامى است كه با نام معين نشده، با نشان معين شده، هركسى كه اين نشان بر او تطبيق كرد، او مى‌شود امام؛ كلمة امام را خواستم معنا كنم برايتان. امام يعنى پيشوا، يعنى حاكم، يعنى زمامدار، كسى  كه هرجا او برود انسان‌ها دنبالش مى‌روند؛ كه بايد از سوى خدا باشد، عادل باشد، منصف باشد، بادين باشد، بااراده باشد و از اين ‌قبيل حرف‌هايى كه در زمينة امامت هست.
امام، قلب امت
پس اصل ولايت قرآنى ايجاب كرد وجود امام را. اگر بخواهد اين پيكر بزرگ، كه اسمش امت اسلامى است، زنده بماند، موفق بماند، هميشه پايدار باشد، بايد چه كار كند؟ بايد ارتباطش با اين مركز، با اين قلب متحرك و پرهيجان، همه آن، هميشه؛ مستحكم، نيرومند، برقرار باشد. پس بُعد ديگر ولايت يعنى چه؟ يعنى ارتباط مستحكم و نيرومند هر يك از آحاد امت اسلام، در همه حال، با آن قلب امت. ارتباطِ چه؟ ارتباط فكرى و ارتباط عملى. يعنى درست از او سرمشق گرفتن، درست در افكار و بينش‌ها دنبال او بودن و درست در افعال و رفتار و فعاليت‌ها و حركت‌ها او را پيروى كردن.1
پس ولايت على‌بن‌ابي طالب يعنى چه؟ يعنى در افكارت پيرو على باشى؛ در افعالت پيرو على باشى؛ تو را با على‌بن‌ابي طالب عليه‌السلام رابطه‌اى نيرومند، مستحكم، خلل‌ناپذير، پيوند زده باشد، از على جدا نشوى؛ اين معناى ولايت است. اينجاست كه مى‌فهميم معناى اين حديث را، «وَلايَه عَلِيِّ‌بنِ اَبِي طالِبٍ حِصني» ولايت على‌بن‌ابي طالب حصن و حصار من است ـ از قول خدا ـ «فَمَن دَخَلَ حِصني اَمِنَ مِن عَذابِي»(عیون اخبار الرضا/باب خبر نادر عن الرضا/ح1)هركه داخل اين حصار شد، از عذاب خدا مصون و مأمون خواهد ماند.
_____________________________
1. ولايت، اطاعت، مودّت: يك تعبير، تعبير ولايت است؛ «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاه وَ يُؤتونَ الزَّكاه وَ هُم راكِعونَ‏»؛ بحث ولايت. معلوم است كه پيوند، ارتباط، معرفت، اينها داخل در زيرمجموعة ولايت است.
يك بحث، بحث اطاعت است؛ «اَطيعُوا اللهَ وَ اَطيعُوا الرَّسولَ وَ اُولِي الاَمرِ مِنكُم‏»(نساء/59)؛ اطاعت رسول و اطاعت اولى‌الامر. اين، در عمل است. در ميدان عمل بايد اطاعت كرد، پيروى كرد.
اما يك بحث سومى وجود دارد و آن، بحث مودّت است. «قُل لا اَسئَلُكُم عَلَيهِ اَجراً اِلّاَ المَوَدَّه فِي القُربى‏»(شوري/23). اين مودّت چيست ؟ ولايتِ اينها را داشته باشيد، اطاعت هم از اينها بكنيد؛ مودّت براى چيست؟ اين مودّت، پشتوانه است. اگر اين مودّت نباشد، همان بلايى بر سر امت اسلامى خواهد آمد كه در دوران‌هاى اول بر سر يك عده‌اى آمد كه همين مودت را كنار گذاشتند، به‌تدريج اطاعت و ولايت هم كنار گذاشته شد. بحث مودّت خيلىمهم است. اين مودّت، با اين ارتباطات عاطفى حاصل مي‌شود؛ ماجراى مصيبت‌هاى اينها را گفتن، يك‌جور ايجاد ارتباط عاطفى است؛ ماجراى مناقب اينها و فضائل اينها را گفتن، يك جورِ ديگر پيوند عاطفى است.22/9/1388

 


دانشجویان دانشگاه‌های تهران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، نسبت به سهم‌خواهی عده‌‌ای برای حضور توفیقی در دولت اعتراض کرده و آن را خلاف اعتدال دانستند.
هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه خود اعلام کردند: اهمیت و ارزش دانشگاه بر تمامی افراد جامعه آشکار است و همگان می‌دانند که اگر جامعه‌ای قصد دارد رو به پیشرفت و تعالی گام بردارد و ساختارهای جدیدی را بنیاد گذارد و نواقص گذشته را رفع کند، باید اصلاح جامعه را از دانشگاه‌ها آغاز کند به همین علت است که امام راحل فرمودند «اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود».
این دانشجویان دانشگاه‌های تهران پیرامون معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اعلام داشتند: رفت‌وآمدهای توفیقی به مجلس شورای اسلامی و صحبت و گفت‌وگو بانمایندگان محترم مجلس و کمیسیون‌های مختلف بیش از پیش بر نگرانی قشر عظیمی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران افزوده است.
یک‌هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران خطاب به رئیس‌جمهور تصریح کردند: شعار اعتدال شما قشر عظیمی از مردم فهیم ایران را به شما علاقه‌مند کرد و ملت عزیز به گفتمان اعتدال رای دادند ولی متاسفانه برخی افراد در دولت و اطرافیان شما هیچ درک صحیحی از اعتدال ندارند و همیشه در طول دوران مسئولیت خویش به عنوان افرادی تندرو و افراطی در مسائل گوناگون شهره هستند و هزینه‌های بسیاری را بر نظام تحمیل کرده‌اند.
این دانشجویان در نامه خود با انتقاد از رویکرد توفیقی در انتخابات 88، اعلام کردند: چگونه امکان دارد فردی که در فتنه سال 88 نظام مقدس جمهوری اسلامی را به تقلب متهم می‌کند و در سخنرانی خود در مسجد دانشگاه تهران مدعی تقلب گسترده در انتخابات می‌شود و از جابجایی آرای مردم سخن می‌گوید با شعار اعتدال ریاست‌محترم‌جمهور هم‌خوانی داشته باشد؟
«آیا معرفی فردی که در فتنه سال 88 کارنامه روشنی نداشته و مرزبندی مشخصی با عناصر افراطی فتنه‌گر ندارد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات از سوی دولت اعتدال گرای شما عملی خلاف اعتدال نیست؟»
این دانشجویان تاکید کردند: آیا این اقدام ریاست محترم‌جمهور مبنی بر اصرار فراوان بر معرفی فردی اصلاح‌طلب و فعال در فتنه سال 88 بر ریاست یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور، اتهام شرکت سهامی کردن وزارتخانه‌ها و ایجاد دولت ائتلافی در دولت یازدهم و نشانه‌هایی از سهم‌خواهی عده‌ای از رئیس‌جمهور را در اذهان ایجاد نمی‌کند؟
به گزارش فارس، این دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه خود خطاب به روحانی خاطر نشان کردند: دانشجویان، به دولت تدبیر و امید خوش‌بین هستند و فرازهایی که در این نامه عنوان شد قسمتی از دغدغه‌های دانشجویان برای کشور و نظام آموزش عالی و حرکت پرشتاب علمی در دانشگاه‌ها است و از سوی دیگر ضرورت خط قرمز شدن فتنه برای افرادی است که قصد خدمتگزاری به این ملت بزرگ را دارند.
در پایان دانشجویان دانشگاه‌های تهران یادآور شدند: مدیریت توفیقی بر وزارت علوم در دوران اصلاحات چنان سرانجامی داشت که در سایه مدیریت وی و همفکرانشان، موجی از افراط و تفریط بر فضای دانشگاه‌ها حاکم شد تا آنجا که رئیس‌جمهور وقت توسط هواداران دیروزش مورد اهانت قرار گرفت.

 


اهمیت مستضعفین
تمام ادیان آسمانی از بین توده‌ها برخاسته است. و با کمک مستضعفین بر مستکبرین حمله برده است. مستضعفین در همه طول تاریخ به کمک انبیاء برخاسته‌اند و مستکبرین را به جای خود نشانده‌اند.
در اسلام، پیغمبر اکرم از بین مستضعفین برخاست...
آئین انقلاب اسلامی - ص 291

 


جلسه هیئت دولت بعد از ظهر یکشنبه با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در این جلسه رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به بررسی آخرین پیشنهاد های دستگاه‌های اجرایی پرداختند.‌مهم ترین دستور کار جلسه روز گذشته هیئت وزیران بررسی آیین نامه بودجه سال 93 و مقدمات آن بود که برخی از مسئولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور داشتند.

 


مراسم تجلیل از ۵۴ برگزیده طرح قرآنی «واژه‌های آسمانی» با حضور حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همایش تجلیل از برگزیدگان طرح «واژه های آسمانی» گفت: بیش از دو هزار و ۶۰۰ دوره کلاس‌های آموزش قرآن کریم در فرهنگسراها، در قالب ۵۷ عنوان سرفصل برگزار شده است. در هر دوره بیش از ۲۸ هزار نفر حضور داشته‌اند و ۱۵۰ معلم و مربی قرآن کریم عهده‌دار آموزش به این افراد در سه موضوع حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن کریم بوده‌اند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در این مراسم با اشاره به اینکه مزه قرآن را نچشیده‌ایم و به نسل‌های آینده نچشاندیم گفت: فعالان دینی، به ویژه در عرصه فعالیت‌های قرآنی نباید منتظر کمک نهادها و دستگاه‌های مختلف باشند. نمی‌توان تنها با یک بار اقدام نسبت به حفظ، قرائت و تلاوت قرآن کریم به معارف این کتاب الهی دست یافت. بنا به گفته علامه طباطبایی باید هر دو سال یک تفسیر قرآن داشته باشیم. این گفته ایشان به جهت لحاظ کردن مقتضیات زمان و توجه علوم روز در قرآن بوده است.
وی با بیان این‌که «قرآنیان باید تلاش کنند که به تلاوت و بی‌غلط خواندن قرآن و نیز همراه با تجوید و تدبر خواندن آن اهتمام ورزند» افزود: برگزاری طرح «واژه‌های آسمانی» در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در تهران گام خوبی بود.

 


نماینده مردم مشهد در مجلس از پیگیری وضعیت چند شغله‌های دولت یازدهم در فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس خبر داد.
جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با فارس از تشکیل فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس خبر داد و گفت: بررسی دارایی‌های مسئولان در قبل و بعد از مسئولیت از جمله برنامه‌های این فراکسیون است.
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه پیگیری وضعیت چند شغله‌ها که به طور غیرقانونی همزمان چند شغل دارند، از برنامه‌های فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، در دولت جدید، برخی مدیران سر کار آمده‌اند که پست‌ها و شغل‌های قبلی خود را رها نکرده‌اند.
کریمی قدوسی با بیان اینکه فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، فراکسیونی بی‌خاصیت در مجلس نخواهد بود، تاکید کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی مطالبه جدی مقام معظم رهبری است و بر همین اساس این فراکسیون با حضور نمایندگان انقلابی مجلس، در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.
همچنین عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده قوه مقننه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تشکیل آخرین جلسه این ستاد، گفت: جلسه قبلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به دلیل آماده نبودن نتایج کارگروه‌های این ستاد که هم‌اکنون نیز در حال بررسی است، تشکیل نشد و به محض آماده شدن مصوبات این کارگروه‌ها جلسات این ستاد تشکیل خواهد شد.
وی در رابطه با این که در این کارگروه‌ها چه مسائلی در حال بررسی است، افزود: قانون ارتقای سلامت دستگاه‌های اداری بیش از 35 ماده دارد که برخی از مواد برای اجرا نیاز به آیین‌نامه‌های مرتبط دارند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از آیین‌نامه‌ها باید توسط وزارت دادگستری تعیین و برخی دیگر نیز باید توسط سایر دستگاه‌‌ها تدوین شود.

 


حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز به عنوان سخنران مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران حضور می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور امروز از ساعت 9 صبح در محل تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
لازم به ذکر است که در این مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها رئیس‌جمهور سخنرانی خواهد کرد.
در همین رابطه، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با توجه به حضور روحانی در دانشگاه تهران با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کردند که رئیس‌جمهور علاوه بر ایراد سخنرانی و ارائه دیدگاه‌های خود، صرفا «متکلم وحده» نبوده و به استماع سخنان و نقطه‌نظرات دانشجویان نیز بپردازد.‌این دانشجویان در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور تاکید کردند:
حضرتعالی به خوبی از اهمیت فرهنگ با خبر هستید، به گونه‌ای که بارها هم رهبر معظم انقلاب، هم خودتان بیان فرموده‌اید که اکثر مشکلات کشور، حتی مشکلات اقتصادی ریشه در فرهنگ رایج در کشور دارد. اما متاسفانه بسیاری از متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها، یا با موضوعات فرهنگی و کارکردهای آن بیگانه‌اند یا اصولا اعتقادی به کارکردهای فرهنگ در حل معضلات کشور ندارند. لذا خواهشمندیم نسبت به این ضعف‌های بزرگ که متاسفانه نه فقط در دانشگاه‌ها که در بسیاری از سازمان‌های دولتی نیز وجود دارد رسیدگی عاجل فرمائید. به علاوه سال‌هاست که با وجود تأکیدهای فراوان مقام معظم رهبری بر اهتمام به امر فرهنگ در کشور، همچنین روسای محترم‌جمهور قبلی، کمترین میزان بودجه‌ها در دانشگاه‌ها به معاونت‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود که امیدواریم با عنایت حضرتعالی این رویه غلط تصحیح شود.
در ادامه این نامه آمده است؛ ریاست محترم‌جمهوری، در برخی دوره‌ها، به دانشگاه و دانشجویان نگاه تهدیدمحور داشته‌اند، حال آنکه هر اتفاق بزرگی در کشور رخ داده از 8 سال دفاع‌مقدس گرفته تا جهاد علمی و پیشرفت‌های صنعتی، همواره بزرگ‌ترین نقش را دانشجویان و دانشگاهیان بر عهده داشته‌اند. اکثر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، نقاط ضعف دولت‌ها و مسئولان را نه از سر تخریب، بلکه در راستای اصلاح نقاط ضعف و بهبود عملکردها بیان می‌کنند و برای رفع آنها نیز همواره دست یاری خود را به سوی همه دولت‌ها دراز کرده‌اند. لذا درخواست ما از حضرتعالی این است که نه به چشم تهدید، بلکه به چشم فرصت به دانشگاه بنگرید و نگاه‌های گاها نادرست قبلی را تصحیح نمایید.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم تلاش‌ها برای جوسازی علیه ایران در آستانه مذاکرات تهران و گروه 1+5 در ژنو با سران انگلیس و فرانسه تماس گرفت تا از آنها بخواهد تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را کاهش ندهند.
یک مقام رژیم صهیونیستی گفت که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه تماس تلفنی داشت تا در گفت‌وگو با آنها مدعی شود که تحریم‌ها به تحقق هدفشان نزدیک‌تر شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد تا زمانی که ایران برنامه هسته‌ای نظامی‌اش را برنچیند تحریم‌ها نباید برداشته شود، تنها فشار، ایران را به این نقطه رسانده است و تنها تداوم فشار و تقویت آن می‌تواند آنها را به برچیدن برنامه هسته‌ای‌شان وادار کند.

 


مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن گفت: رهبری ترور مصطفی به دست یک زن بود که به‌تازگی در پادگان اشرف به هلاکت رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن با حضور در برنامه‌ای که در دانشگاه علامه برگزار شده بود، به تشریح ویژگی‌های شخصیتی فرزندش پرداخت و گفت: مصطفی یک فرد نظامی نبود و حتی غیر از دوران سربازی خود با اسلحه کاری نداشت و دلش برای میهن می‌تپید؛ کسی بداخلاقی وی را نمی‌دید و لبخند از روی لبانش کنار نمی‌رفت؛ وی در تمام طول عمرش تلاش کرد در مسیر علم قدم بردارد.
وی با اشاره به تخصص شهید مصطفی احمدی‌روشن در زمینه انرژی هسته‌ای گفت: مصطفی در زمینه انرژی هسته‌ای کار می‌کرد، اما نه به آن معنی که غربی‌ها برای انرژی هسته‌ای در نظر می‌گیرند، بلکه انرژی هسته‌ای را برای تولید سوخت و رادیو دارو مجاز می‌دانست.
مادر شهید احمدی‌روشن با انتقاد از عملکرد برخی مدعیان آزادی و حقوق بشر خاطرنشان کرد: برای من سوال است که چگونه فردی در شهر دانشمندی را زیر نظر می‌گیرد، به او نزدیک می‌شود و برای کشتن او برنامه‌ریزی می‌کند، من اسم این کار را ترور نمی‌گذارم، بلکه در اعتقاد من به این کار شهادت می‌گویند؛ چرا که شهادت در نزد ما مقامی است که فرد زنده است و نزد خداوند روزی می‌خورد، اما پرسشم از آنان که ادعای آزادی بیان و حقوق بشر را دارند، این است که چرا وقتی ما به محاکمه عاملان این اقدامات می‌پردازیم ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند؟
وی با بیان اینکه فکر نمی‌کردم منافقین در ترور فرزندم دست داشته باشند،‌ گفت: براساس فیلمی که به ما نشان دادند، رهبری این ترور به دست یک زن بود که به تازگی در پادگان اشرف به هلاکت رسیده است.
مادر شهید احمدی‌روشن ادامه داد: این منافقین فرزندان کسانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس پاسداران ما را در جبهه‌های غرب سر می‌بریدند و اکنون فرزندان آنان به ترور دانشمندان ما دست می‌زنند، بنابراین این دشمنی هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد؛ ما گمان نمی‌کردیم که در ترور مصطفی نیز منافقین دست داشته باشند.
وی با بیان اینکه ضعف ایمان منافقین موجب انحراف آنان از مسیر انقلاب شده است، گفت: نیروهای امنیتی ما تلاش‌های گسترده‌ای را جهت امنیت کشور انجام دادند، اما در مقطعی این امر ضعیف شد که موجب به شهادت رسیدن پنج نفر از دانشمندان ما شد که اولین شهید آن علیمحمدی و آخرین آن مصطفی من و راننده او بود.
مادر شهید احمدی‌روشن در ادامه به تشریح خاطره خود از روز شهادت مصطفی احمدی‌روشن پرداخت و گفت: مصطفی در صبح آن روز به دلیل جلسه‌ای، در تهران بود و به خاطر آن که اربعین نزدیک بود لباس مشکی پوشیده بود که در آن روز به دست منافقین به شهادت رسید؛ صدای انفجار را مطمئنا کسانی که در دانشگاه شما حضور داشتند، شنیده‌اند.
وی با طرح این پرسش که گناه مصطفی من و مصطفی‌های دیگر که به جرم تلاش برای اعتلای میهن به شهادت رسیده‌اند، چه بوده است، خاطرنشان کرد: مصطفی در زمان شهادت خود یک کودک چهار ساله داشت که من هنوز جرات نکرده‌‌ام قبر پدرش را به او نشان دهم؛ او هنوز سراغ پدر خود را می‌‌گیرد و من هر بار به او می‌گویم که پدر او به ماموریتی به نزد خدا رفته است؛ اما بچه چهار ساله چگونه این درک را دارد که بفهمد کسی که به ماموریتی به نزد خدا می‌رود، هیچ‌گاه برنمی‌گردد.
مادر شهید احمدی‌روشن گفت: می‌‌دانم که مادیات در زندگی اهمیت دارد، اما از شما می‌خواهم که کمی صبر داشته باشید؛ مبادا به خاطر بهتر شدن رفاه، آزادی را که با هزینه بسیاری در کشورمان به دست آمده است، از دست بدهیم.

 


مراسم تجلیل از نفرات برتر گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه آزمون سراسری سال 1392، امروز دوشنبه همزمان با آیین نمادین گشایش سال تحصیلی دانشگاهی با حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پنج نفر برتر کنکور امسال در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و سه نفر برتر در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی امروز جوایز و لوح یادبود خود را از دست حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری دریافت خواهند کرد.
مراسم نمادین گشایش سال تحصیلی 93-1392 دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور از ساعت 9 صبح در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران آغاز می‌شود.
سخنرانی «جعفر توفیقی» سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یکی از نمایندگان اعضای هیئت علمی در این مراسم پیش‌بینی شده است.
مراسم تجلیل از برترین‌های کنکور همه ساله از سوی سازمان سنجش و با حضور وزیر علوم برگزار می‌شد که امسال این برنامه به صورت همزمان با مراسم آغاز سال تحصیلی بر پا خواهد شد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود مراسم آغاز سال تحصیلی در هفته اول مهرماه با حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شود که به دلیل سفر دکتر روحانی به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برگزاری این مراسم به بعد از بازگشت وی به ایران موکول شد.

 


فعالان سیاسی نسبت به دخالت‌ها و اعمال نفوذ‌های هاشمی در دولت جدید ابراز نگرانی کردند.
کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از دخالت‌های هاشمی رفسنجانی در عزل و نصب‌های اخیر دولت گفت: آقای روحانی در چند ماه اخیر نشان داده است با کلیدی که در دست دارد به دنبال حل مشکلات است اما هاشمی رفسنجانی با داس برای درو کردن مقامات اجرایی کشور، وارد شده و طی این مدت نیز تعداد زیادی از عناصر فعال در فتنه 88 به بدنه اجرایی دولت تزریق شده‌اند.
وی با بیان اینکه این رویکرد برای دولت تدبیر و امید مضر است، خاطرنشان کرد: مردم از دولت یازدهم توقع تدبیر و امید دارند و از دولت می‌خواهند برای تدبیر از کلید استفاده کند نه داس.
سردبیر روزنامه رسالت با بیان اینکه دخالت هاشمی رفسنجانی در امور دولت مفید نیست، اظهار داشت: همان نسبتی که مشایی با دولت گذشته داشت هاشمی رفسنجانی با دولت فعلی دارد و عملا او مشایی دولت یازدهم شده است که این اتفاق را یک انحراف می‌دانیم و معتقدیم رئیس دولت باید جلوی این انحراف را بگیرد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اظهارات اخیر محمد خاتمی مبنی بر اینکه اگر جلوی برخی گروه‌ها گرفته نشود به ترور ختم خواهد شد، اظهار داشت: همانطور که خاتمی در دولت اصلاحات طاقت نقد را نداشت، نقد در دولت یازدهم را نیز نمی‌پسندد.
همچنین سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در واکنش برخی دخالت‌ها به عزل و نصب‌های اخیر دولت، گفت: روحانی با شعارهای تدبیر، عقلانیت و اعتدال روی کار‌ آمد و اگر اسیر فشارها و دخالت‌های گروه‌های اصلاح‌طلب و برخی از شخصیت‌ها قرار گیرد از خط اعتدال خارج خواهد شد.
وی با انتقاد از برخی عزل و نصب‌ها در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اصولگرایان با توجه به تجربه و سابقه روحانی از او انتظار دارند که مشی اعتدال خود را دنبال نماید و بر همان محور حرکت کند و تحت‌ تاثیر فتنه‌گران قرار نگیرد، در غیر اینصورت کار دولت یازدهم زیر سوال می‌رود.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه روحانی باید مشی اعتدال خود را در انتصابات دولت نیز لحاظ کند، اظهار داشت: حیف است ماه عسل دولت به این زودی تمام شود و مورد انتقادات شدید قرار گیرد.
روح‌الله حسینیان نیز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه متاسفانه آقای روحانی پدرخوانده‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: برخی از آقایان به اشتباه احساس می‌کنند که پیروزی روحانی در انتخابات مرهون محبوبیت و حمایت آنهاست.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه مردم به عنوان یک شخصیت مستقل رای دادند ادامه داد: مجموعه رای آقای روحانی در برابر اصولگرایان 50+7 دهم درصد بود درحالی که اگر رای آقای روحانی مرهون این افراد بود باید رای مجموعه کارگزاران، اصلاح‌طلبان، دوم خردادی‌ها و کسانی که ادعای پدرخواندگی دارند بیش از اینها می‌شد.
وی با اشاره به رای مردم به هاشمی و معین در سال 84 و مشخص بودن میزان رای آنها در جامعه بعنوان نماد اصلاح‌طلبی، به روحانی توصیه کرد که اگر می‌خواهد همچنان عزتمند و مورد حمایت باقی بماند تکلیف خود را با پدرخوانده‌های دولت مشخص کند.

 


دادسرای تهران برای ۶ سارق خشن تهرانی به علت ایجاد رعب و وحشت، استفاده از سلاح سرد و آسیب رساندن به شهروندان، کیفرخواست صادر کرد.
در چند ماه گذشته 6 نفر از سارقان خشن شهر تهران توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.
دادگاه این 6 زورگیر به زودی برگزار می‌شود و دادسرای تهران نیز پس از بررسی پرونده این افراد و صدور قرار مجرمیت برای این 6 نفر کیفرخواستی با اتهام محاربه صادر کرده است.
به گزارش فارس، اتهام این سارقان خشن، محاربه به علت ایجاد رعب و وحشت، استفاده از سلاح سرد و آسیب رساندن به شهروندان عنوان شده است

 


روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور اطلاعیه‌ای به توضیح سخنان اخیر هاشمی‌رفسنجانی درباره نحوه انتخاب استانداران پرداخت.
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه خود نوشت: پس از انتشار خبر دیدار اعضای شورای مرکزی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، عده ای با اشاره به این جمله که”طولانی شدن زمان انتخاب استانداران و دیگر مدیران استانی و شهرستانی به صلاح دولت فعلی و مردم نیست”، این مطالب را دخالت در کار دولت و تعیین تکلیف برای وزرا دانستند . اطلاعیه مجمع تشخیص در ادامه تصریح کرده است: منظور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توصیه خیرخواهانه و مطلبی دلسوزانه برای جلوگیری از دچار شدن امور کشور به روزمرگی بود که اگر مدیران سابق مقبولند، به آنها ابلاغ شود که کارشان ادامه دارد تا برنامه‌ریزی کنند و در غیر این صورت، مدیران جدید منصوب شوند تا با اتکا به سیاست‌های دولت، از رکود مدیریتی در استان‌ها جلوگیری شود..

 


روزنامه انگلیسی ایندیپندنت تاکید کرد که گروهک تروریستی منافقین پول و سلاح از عناصر موساد دریافت می‌کنند که نتیجه این حمایت آنها ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بود.
این روزنامه به نقل از تحقیقاتی که سال گذشته از سوی شبکه ان‌.بی‌.سی.نیوز در آمریکا انجام شده، افزود که عملیات ترور دانشمندان ایرانی که از سوی اعضای گروهک تروریستی منافقین انجام شده بود، به واسطه سرمایه، آموزش و تجهیزات موساد اسرائیل بوده است نه آمریکا.
به گزارش ایسنا، به نوشته این روزنامه بعد از سقوط صدام، گروهک منافقین سعی کرد تا ارتباطش را با مسئولان آمریکایی حفظ کند و به همین منظور با تعدادی از مسئولان آمریکا که سابقا در واشنگتن فعالیت داشتند، ارتباط داشتند اگر چه آمریکا بیان این حقیقت را که با این گروهک تروریستی همکاری می‌کند، انکار می‌کند اما اعضای این گروهک در نوادا آموزش می‌دیدند و در زمان رویارویی بین تهران و واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، سازمان اطلاعات آمریکا به جذب اعضای این گروهک می‌پرداخت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10