(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

دادگاه فدرال شنود مکالمات شهروندان آمریکایی را قانونی اعلام کرد
دولت تونس برای استعفاشرط گذاشت
پاکسازی 140 روستا در سوریه تروریست‌ها از دمشق و حلب عقب نشستند
شین‌هوا : نظم آمریکایی با ادامه بحران در حال فروپاشی است
اعتراض مردم ایتالیا به طرح دولت برای تغییر قانون اساسی
مخالفت کرزای با مصونیت قضایی اشغالگران مذاکرات امنیتی در کابل را بی‌نتیجه گذاشت
وحشت در اسرائیل به دنبال کشف تونل 5/2 کیلومتری
تظاهرات علیه آل خلیفه در تشییع پیکر شهید بحرینی
درگیری پلیس با معترضان به نتیجه انتخابات در خیابان‌های باکو
52 شهید و 75 مجروح درسلسله انفجارهای عراق
ژنرال السیسی: سخنانم را تحریف کردند نگفتم در انتخابات مصر شرکت نمی‌کنم!
 گزارش خبری
   


دادگاه فدرال آمریکا سرانجام شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی توسط آژانس امنیتی ملی این کشور را «قانونی» اعلام کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «العالم»، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا پس از رایزنی با دادگاه فدرال اعلام کرد، این دادگاه با خواسته آنها مبنی بر «قانونی» شدن شنود مکالمات تلفنی موافقت کرده است.بر اساس این گزارش دو طرف در یک نشست غیرعلنی به بررسی اطلاعات موجود درباره اقدامات دستگاه‌های امنیتی علیه «تروریست‌های احتمالی جاسوسان» پرداخته سرانجام با «قانونی شدن» جاسوسی از شهروندان آمریکایی به توافق رسیدند!
این دادگاه چندی پیش نیز چنین اقداماتی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا را «مغایر با قانون آزادی فردی» ندانسته بود.

 


نخست‌وزیر تونس اعلام کرد دولت وی پیش از پایان گفت‌وگوهای ملی از قدرت کنار نخواهد رفت.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه المیادین گزارش داد علی العریض نخست‌وزیر تونس گفت، برای جلوگیری از ایجاد خلا قدرت، دولت کنونی باید به کار خود ادامه دهد تا جایگزینی برای آن در گفت‌وگوهای ملی پیدا شود.العریض افزود: درخواست برای استعفای دولت تونس پس از ترور محمد البراهمی و شکری بلعید دو مخالف دولت افزایش یافت، زیرا آنها می‌خواهند مسئولیت وخامت اوضاع امنیتی را به گردن دولت بیندازند.پیشتر راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه به منظور مهار ناآرامی‌ها در کشور با استعفای دولت موافقت کرد. قرار است انتخابات پارلمانی بهار آینده برگزار شود.

 


ارتش سوریه در حومه پایتخت و شهر حلب بیش از 140 روستا را آزاد کرد و 93 تروریست را نیز به هلاکت رساند.
به گزارش شبکه العالم، «عمار الاسد» نماینده مجلس سوریه گفت: نیروهای ارتش سوریه در حومه دو شهر دمشق و حلب دست‌کم 140 روستا را از وجود افراد مسلح پاکسازی کردند و همچنان در حال پیشروی هستند. بیشتر روستاهای آزاد شده در حومه حلب قرار دارند و از 93 نفر شورشی کشته شده، بخش اعظم آنها در اطراف دمشق به هلاکت رسیدند. نیروهای ارتش همچنین در حومه دمشق توانستند یک تونل 400 متری متعلق به شورشیان را کشف کنند. شمار زیادی از تروریست‌های کشته شده خارجی بودند.اردوگاه «سیده زینب» در حومه دمشق نیز در آستانه پاکسازی کامل از عناصر تروریستی قرار دارد.
جنگ درونی تروریست‌ها
در پی تشدید درگیری‌های داخلی میان تروریست‌ها، ائتلاف مخالفان سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفت. شدیدترین درگیری‌ها میان «ارتش آزاد» و عناصر القاعده در حومه حلب جریان داشت؛ این درگیری‌ها طی سه روز اخیر 50 کشته از طرفین برجای گذاشته است. 30 تن از این کشته‌شدگان عضو «ارتش آزاد» بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان دیدبان حقوق بشر گفت،‌ این درگیری‌ها با سلطه «داعش» بر پایگاه‌های ارتش آزاد به پایان رسید.در همین حال، «شورای ملی» از تشکل‌های سیاسی مخالف دولت سوریه اعلام کرد، در صورتی که سران ائتلاف مخالفان دولت سوریه تصمیم به شرکت در کنفرانس «ژنو-2» بگیرند، این تشکل از ائتلاف ملی مخالفان خارج می‌شود. شکاف میان ارتش آزاد و القاعده نیز به قدری زیاد است که آنها دیگر نمی‌توانند در یک ائتلاف قرار گیرند.
هرچند القاعده در سوریه اعلام کرد، «ارتش متحد» تشکیل می‌دهد، ولی میان حامیان خارجی شورشیان سوری شکاف عمیقی افتاده است؛ ترکیه و آمریکا و کشورهای اروپایی از حمایت تکفیری‌ها و القاعده دست کشیده‌اند،‌ ولی عربستان همچنان از القاعده حمایت می‌کند.تروریست‌های سوری در واکنش به شکست‌های مکرر خود، بار دیگر مناطق مسکونی دمشق و حمص را گلوله‌باران و تعدادی غیرنظامی را کشتند. در حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به دمشق، یک مدرسه دخترانه هدف قرار گرفت که یک دختر 12 ساله جان خود را از دست داد و 11 تن دیگر نیز مجروح شدند.در نزدیکی این مدرسه بازرسان شیمیایی سازمان ملل قرار داشتند، اما به آنها آسیبی نرسید.

 


خبرگزاری رسمی چین با تحلیل بحران دولت فدرال آمریکا، از فروپاشی نظم نوین آمریکایی و تشکیل یک نظم جهانی جدید خبر داد.
آخرین دیدارها و مشاجره‌های سیاسی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای انتخاب راه‌حل بحران بودجه، در روزهای جمعه و شنبه نیز بدون نتیجه پایان یافت. دولت آمریکا فقط تا روز پنجشنبه 25 مهرماه فرصت دارد یا به شکل افزایش بدهی که خواسته دموکرات‌هاست، یا به شکل پذیرفتن طرح‌های متنوع جمهوریخواهان لایحه بودجه را تصویب و پول لازم برای اداره امور ادارات دولتی را فراهم کند. در غیر این صورت طبق آخرین اظهارات رئیس بانک جهانی، باید منتظر وقوع یک «فاجعه» جهانی طی همین چند روز بود!
این بحران سیاسی به دلیل اهمیت آن به سوژه مهم رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. خبرگزاری رسمی چین یکی از این رسانه‌هاست که تحلیلی متفاوت دراین‌باره منتشر کرده است. «شین هوا» دراین‌باره نوشت: «از زمان پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا به عنوان قدرتمندترین کشور جهان ظهور کرد و تلاش کرد با اعمال یک نظم نوین جهانی امپراتوری خود را معماری کند و آن را بسط دهد. نظم نوین آمریکایی براساس احیای کشورهای اتحادیه اروپا و تغییر رژیم در کشورهایی که واشنگتن علاقه چندانی به آنها نداشت پایه‌ریزی شده بود.»
«شین‌هوا» در ادامه آورده: «آمریکا پس از جنگ‌جهانی دوم بدون هیچ رقیب اقتصادی و نظامی جدی، منافع ملی خود را در هر نقطه‌ای از جهان تعریف کرد و اعلام کرد از منافع ملی خود در هر گوشه دنیا محافظت خواهد کرد و در این راستا به مداخله تجاری و اقتصادی در دیگر کشورها و مناطق دیگر که بسیار دور از سواحل خود بود دست زد... اما این روزها هر جا نامی از آمریکا برده می‌شود شاهد خشونت، کشمکش، فقر و آوارگی هستیم.»
«شین‌هوا» در ادامه به شکاف عمیق بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها اشاره کرده و می‌نویسد، «تقابل احزاب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بر سر بودجه فدرال و کشاکش دو حزب بر سر تصویب افزایش سقف بدهی‌ها بسیاری از کشورهای وابسته به اقتصاد آمریکا را در خطر قرار داده و جامعه بین‌المللی را به تکاپو انداخته است. چنین نظمی که سرنوشت کشورهای دیگر در دستان یک کشور ریاکار باشد باید مسخ و دگرگون شود و به جای آن یک نظم جهانی جدید مطابق با همه کشورها، بزرگ یا کوچک، فقیر یا غنی استقرار یابد.
شکست چند‌باره مذاکرات
برگزاری دو نشست و جلسه در فاصله کوتاه از هم برای یافتن راه‌حلی جهت برون‌رفت از بحران تعطیلی دولت فدرال، به تنهایی گویای اهمیت موضوع و وخامت اوضاع است. خبرهای منتشر شده حاکی است، هم نشست روزجمعه اوباما با جمهوریخواهان و هم نشست سنا با اکثریت دموکرات‌ها که روز شنبه برگزار شد هیچ یک به نتیجه نرسیده‌اند. این وضع که هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن نیست صدای مقامات آمریکایی را درآورده است.
کاخ‌سفید ساعاتی پس از اعلام خبر شکست چندباره گفت‌وگوهای رهبران سیاسی آمریکا، از سنا به دلیل «تصویب نکردن افزایش سقف بدهی‌های دولت» انتقاد کرد.
مجلس سنا روز شنبه با لایحه‌ای که خواستار افزایش سقف بدهی‌های دولت تا سال 2014 بدون اعمال تغییر در طرح خدمات دولتی مورد حمایت اوباما بود، مخالفت کرد.
«جی کارنی» سخنگوی کاخ‌سفید دراین‌باره گفت: «کنگره باید وظیفه خود را انجام دهد و سقف بدهی‌ها را بالا ببرد تا ما بتوانیم اقساط خود را پرداخت کنیم و از دادن بدهی‌هایمان ناتوان نشویم. واقعا مایه تاسف است که طرح معقول افزایش بدون پیش شرط سقف‌ بدهی‌ها با یک رأی آری و خیر، رد شد.»
وی افزود: «این طرح می‌توانست ورود به وضعیت «ورشکستگی» را عملا از روی میز خارج کند و اطمینان خاطری را که می‌خواهیم به اقتصاد و تجارت کشور بازگرداند. در حالی که تنها چند روز تا لغو اختیار استقراض دولت زمان باقی مانده، کنگره باید راه‌حلی برای بازگشایی دولت پیدا کند، تا ما بتوانیم پرداخت‌های خود را انجام دهیم و به سمت توافق بر سر بودجه‌ای که به کارآفرینی، رشد اقتصادی و تقویت طبقه متوسط منجر شود، حرکت کنیم.»
گفتنی است، جلسه مجلس سنا در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که «جان بینر»، رئیس‌جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به این جلسه امید بسته بود. وی گفته بود جلسه رئیس‌جمهوربا مجلس نمایندگان به بن‌بست رسیده و بیشتر نگاه‌ها به سمت مجلس سنا که اکثریتی دموکرات دارد دوخته شده است!
«گرگ والدن» نماینده کنگره نیز به نقل از بینر گفت: «اوباما دیگر با ما مذاکره نمی‌کند»!
دولت فدرال آمریکا از اول اکتبر (9 مهرماه) به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه از سوی کنگره رسما تعطیل شده و بیش از 800 هزار نفر از کارمندان دولت به دلیل نبود بودجه به مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده شده‌اند. اولین نشانه‌های جدی اعتراض‌های مردمی به چنین وضعی روز جمعه به شکل رژه خیابانی کامیونداران آمریکایی در خیابان‌های واشنگتن نمود یافت و انتظار می‌رود اگر طرفین به توافق نرسند، این اعتراض‌ها گسترده‌تر شود. نگرانی دانشگاه‌ها و مراکز علمی آمریکا از نرسیدن بودجه و در نتیجه افت شدید سطح علمی یکی دیگر از عواقب این بحران است که به تازگی رسانه‌های این کشور به آن پرداخته‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر «جاش واینر»، مدیر اجرایی برنامه ارتقای عملکرد دانشکده‌ها می‌گوید: «بزرگترین نگرانی که دانشکده‌ها دارند از کمبود بودجه در بخش تحقیقات است. دانشکده‌ها نگران آن هستند که با تعطیلی دولت، بودجه لازم به این بخش اختصاص نیابد و آنها همچنین نگران تاثیر ادامه این مشکلات بر سلامت اقتصاد کشور و تاثیری هستند که بر آینده تحقیقات در کشور خواهد داشت. به خصوص تحقیقات پزشکی که اهمیت حیاتی دارد». وی افزود: «تعطیلی دولت و اقدامات ریاضتی احتمالی که نشانه‌های آن در جو سیاسی فعلی احساس می‌شود، نگران‌کننده است. تاثیر این شرایط بر دانشجویان کم درآمد و توانایی آنها برای تکمیل تحصیل خود و نهایتا وارد شدن به بازار کار به عنوان نیروهای ماهر، بسیار زیاد خواهد بود».

 


برنامه دولت ایتالیا برای تغییر قانون اساسی با واکنش اعتراض آمیز ده ها هزار نفر از مردم این کشور مواجه شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ده ها هزار نفر از ساکنان شهر رم، پایتخت ایتالیا روز شنبه در اعتراض به تغییرات برنامه ریزی شده در قانون اساسی این کشور، راهپیمایی کردند.
دولت ایتالیا طرحی را دنبال می کند که در صورت تصویب، اصلاحات در قانون اساسی این کشور را تسهیل می کند.
برنامه دولت ایتالیا برای تغییر دادن متن قانون اساسی به نحوی که به رئیس دولت اختیارات بیشتری می دهد، نیز با انتقاد مواجه شده است.
استفانون رودوتا، سیاستمدار و حقوقدان ایتالیایی یکی از سازمان دهندگان این راهپیمایی، گفت «قانون اساسی نادیده گرفته شده است و از این رو ما می خواهیم به سیاستگذاری هایی مبتنی بر قانون اساسی بازگردیم.»
وی افزود انریکو لِتا نخست وزیر و دیگر سیاستمداران «سرگرم تحریف قانون اساسی هستند تا از این راه بتوانند پیشنهادهای خود را در پارلمان با اجماع گسترده به تصویب برسانند.»

 


مذاکرات وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور افغانستان بر سر توافقنامه امنیتی میان دو کشور بدون نتیجه پایان یافت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا طی اقامت یک روزه خود در کابل، چند بار با «حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان در مورد توافقنامه امنیتی گفت‌وگو کرد. این دو مقام در ارتباط با دو موضوع مهم به توافق رسیدند، اما مذاکره بر سر موضوع سوم که می‌تواند امضای توافقنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد، به نتیجه نرسید. اولین موضوعی که طرفین به توافق رسیدند، مربوط به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان بود و موضوع بعدی مورد توافق، مسئله چگونگی تامین امنیت شهروندان افغان بود. اما موضوع بسیار حساسی که مورد توافق قرار نگرفت، مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان است. در صورتی که مقامات کابل به مصونیت قضایی کاپیتولاسیون تن دهند، قضات افغانستان دیگر نمی‌توانند نظامیان خاطی آمریکایی را محاکمه و مجازات کنند.آمریکایی‌ها همچنین قصد دارند 10 هزار نظامی خود را پس از پایان سال 2014 در افغانستان نگه دارند.
خبرگزاری‌ها در مورد پایگاه‌های دایمی آمریکایی در افغانستان که در توافقنامه مزبور مندرج است، چیزی نگفتند.جان‌کری پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، افغانستان را به مقصد اروپا و آمریکا ترک کرد. به هر حال، امضای توافقنامه را آمریکا به اعطای مصونیت قضایی مشروط کرده است. کرزای گفت، اعطای مصونیت قضایی در صلاحیت دولت او نیست و این موضوع را به «لویه جرگه» واگذار کرده است. جان‌کری مدعی شده بود اگر توافقنامه امنیتی میان طرفین به امضا برسد، طالبان به زانو درخواهد آمد. این در حالی است که واقعیت‌ها چیز دیگری را حکایت می‌کنند و احتمال بازگشت طالبان به کابل وجود دارد.جان‌کری گفت: آمریکا در کشورهای زیادی نیرو دارد و با همه این کشورها توافقنامه مشابهی را امضا کرده است.وی گفت، قرار نیست که نظامیان آمریکایی مجرم اصلا محاکمه نشوند، آنها براساس قانون آمریکا و در آمریکا محاکمه خواهند شد.خبر دیگر اینکه دو گروه 12 نفری از طالبان افغانستان با هدف پیوستن به روند مذاکرات صلح، سلاح‌های خود را تحویل مقامات امنیتی کابل دادند.

 


نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یک تونل 5/2 کیلومتری از غزه به داخل فلسطین اشغالی را کشف کردند که ناظران سیاسی آن را یک رسوایی بزرگ برای اسرائیل ارزیابی کرده‌اند.
به گزارش فارس، تلویزیون اسرائیل در این باره گزارش داد که این بزرگترین تونلی است که کشف شده و بسیار مجهز است تا برای اجرای عملیات علیه اسرائیلی‌ها از آن استفاده شود فلسطینی‌ها می‌خواستند از طریق این کانال سربازان اسرائیلی را به اسارت بگیرند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شده که این تونل روز پنجشنبه در نزدیکی یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیک غزه کشف شده است.
این روزنامه ادعا کرد در این تونل مقادیر زیادی مواد منفجره وجود داشته و قرار بود از این تونل 5/2 کیلومتری برای انجام عملیاتی بزرگ استفاده شود.
خبرنگار المیادین هم با تائید این خبر تصریح کرد که وجود چنین تونلی یک شکست برای دستگاه‌های امنیتی اسرائیل است چرا که فلسطینی‌ها تمام موانع صهیونیست‌ها را رد کرده‌اند.
ناظران سیاسی منطقه کشف این تونل یک زلزله سیاسی در اسرائیل به وجود آورده و مسئولان را دچار وحشت کرده و بار دیگر انتقادها از دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بالا گرفته است.
گروه‌های فلسطینی هنوز در قبال کشف این تونل اعلام موضع نکرده‌اند.

 


نیروهای رژیم آل خلیفه بار دیگر با حمله به تظاهرکنندگان بحرینی در منامه تظاهرات آنها را سرکوب کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای پلیس بحرین عصر شنبه بار دیگر به جمعی از تظاهرکنندگان در منامه، پایتخت این کشور حمله بردند و با استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی تظاهرات را سرکوب کردند.
در این تظاهرات که با حضور صدها تن و پس از مراسم تشییع جنازه یکی از تظاهرکنندگان بحرینی، برگزار شد شرکت‌‌کنندگان تلاش کردند تا خود را به میدان «لوءلوء»، یکی از مراکز اصلی تجمع مخالفان بحرینی برسانند که این اقدام با حمله نیروهای پلیس و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور ناکام ماند.
بنا به گفته شاهدان عینی پس از حمله پلیس، درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان با پلیس به وقوع پیوست که در پی آن چند تن از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله زخمی شدند.
تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی را علیه رژیم آل خلیفه سر دادند.
این تظاهرات به دنبال مرگ یوسف علی النشمی، یکی از تظاهرکنندگان فعال بحرینی در بیمارستانی در منامه برگزار شد که به گفته فعالان بحرینی وی از زمان دستگیری‌اش از 17 اوت از سوی پلیس آل خلیفه مورد شکنجه قرار گرفته است.
معترضان در حالی که پرچم بحرین و تصاویر شهید النشمی را در دست داشتند فریاد قصاص سر دادند.
آنان ضمن محکوم کردن سیاست رژیم آل خلیفه در زمینه سرکوب شهروندان بی‌دفاع، نسبت به ادامه انقلاب تا تحقق خواسته‌هایشان و محاکمه قاتلان شهدا و شکنجه‌گران زندانیان بحرینی متعهد شدند.
موج تظاهرات مخالفان در بحرین از 14 فوریه 2011 آغاز شده و به رغم اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه همچنان ادامه دارد.

 


پلیس جمهوری آذربایجان به تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری یورش برد و تعدادی از آنها را بازداشت کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران تن از مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری آذربایجان به خیابان‌های باکو آمده و نسبت به انتخابات مجدد «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهوری این کشور برای بار سوم اعتراض کردند.
نتایج این انتخابات از جانب ناظران بین‌المللی و منتقدان دولت باکو رد شده و آنها این انتخابات را ناعادلانه توصیف کرده‌اند.
خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که حدود 10 تن در جریان این راهپیمایی اعتراضی دستگیر شدند، در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف 85 درصد آرا را به دست آورد.
در جریان این راهپیمایی اعتراضی حدود 4000 تن دولت را به تقلب انتخاباتی متهم کردند و خواستار برگزاری یک انتخابات جدید شدند.«جمیل حسنلی»، رقیب شکست خورده در این انتخابات به تجمع معترضان گفت: علی‌اف و حزب «آذربایجان نوین» وی به اقداماتشان و همچنین لگدمال کردن حقوق مردم جمهوری آذربایجان پاسخ خواهند داد. آنها مسئول شرایطی هستند که مردم این جمهوری هم‌اکنون در آن گرفتار شده‌اند.
حسنلی 61 ساله قول داده که این مسئله را به دادگاه بکشاند.
پلیس آذربایجان پس از ضرب و شتم معترضان تعدادی از آنها را روانه زندان کرد. این تظاهرات با مجوز دولت برگزار شده بود.
الهام علی‌اف برای یک دوره 5 ساله سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. وی در سال 2003 جانشین پدرش حیدر علی‌اف شد.

 


انفجار 15 بمب در هشت استان عراق دست‌کم 52 شهید و 75 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تروریست‌ها دیروز با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در بازار شلوغ شهر سامرا در استان صلاح‌الدین، غیرنظامیان را هدف قرار دادند. در این انفجار 40 غیرنظامی شهید و همین تعداد نیز مجروح شدند. بیشتر قربانیان این حادثه زنانی بودند که سرگرم خرید برای تعطیلات عیدقربان بودند.
در شهر دیوانیه واقع در استان واسط نیز دو خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شد که بر اساس آمارهای اولیه، چهار نفر شهید و 15 تن زخمی شدند.
مناطق دیگری که دیروز شاهد انفجار بمب بودند، شهر حله مرکز استان بابل، شهر محمودیه از توابع بغداد، استان المثنی، استان بصره، استان قادسیه و استان بابل بودند. در این انفجارها، یک بیمارستان نظامی و مردم کوچه و بازار هدف قرار گرفتند. شمار کل شهدا و مجروحان این حملات هشت شهید و 20 زخمی اعلام شد. احتمال افزایش شمار شهیدان این انفجارها وجود دارد.
خبر دیگر اینکه، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد در انتخابات آتی پارلمانی این کشور بار دیگر برای پست نخست‌وزیری نامزد می‌شود.
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز گفت: ما آماده مقابله با شبه‌نظامیان در عراق و سوریه هستیم، اما از ورود به جنگ داخلی سوریه خودداری می‌کنیم.

 


منابع خبری در مصر فایل صوتی را منتشر کرده‌اند که در آن ژنرال عبدالفتاح السیسی عامل کودتا در این کشور می‌گوید قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.
به نوشته خبرگزاری فارس، این فایل صوتی را شبکه خبری «رصد» منتشر کرده که در آن سردبیر روزنامه «مصری‌الیوم» با ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر مصاحبه می‌کند.
براساس این گزارش، السیسی در این گفت‌وگو می‌گوید صحبت‌های وی تحریف شده چرا که او هرگز نگفته نمی‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوی شرکت کند.
وزیر دفاع مصر در جای دیگری از این گفت‌وگو از خبرنگاران و حامیان خود می‌خواهد که کمپین راه بیندازند که براساس آن ماده‌ای به قانون اساسی اضافه شود تا در صورتی که وی در انتخابات شکست بخورد بتواند در مقام وزیر دفاع مصر ابقا شود.
نکته مهم درباره این خبر این که، «السیسی» مدت کوتاهی پس از برکناری «محمدمرسی»، رئیس جمهور قانونی مصر وقتی با واکنش‌هایی مواجه شد که هدف وی از کودتا را رسیدن به قدرت و ریاست جمهوری عنوان می‌کرد، به شدت آن را رد کرد. «السیسی» می‌گفت ارتش هرگز وارد سیاست نمی‌شودو برکناری مرسی در واقع تحقق خواسته مردم بوده است. وی به صراحت هرگونه تلاش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را رد می‌کرد. تاکنون مقامات دولت موقت مصر و السیسی به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.
ارتش آزاد مصر
منابع مصری از نشست محرمانه برخی از رهبران جهانی اخوان‌المسلمین و مسئولان القاعده با هدف تشکیل «ارتش آزاد مصر» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران روزنامه مصری الیوم السابع به نقل از «منابع آگاه» گزارش داد که این نشست به یک هفته پیش میان چند تن از رهبران جهانی اخوان‌المسلمین و برخی مسئولان القاعده در خاک اردن برگزار شده است.
بنابر گزارش الیوم السابع هدف از این نشست فراهم کردن مقدمات برای «تشکیل ارتش آزاد مصر» به تبعیت از «ارتش آزاد سوریه» برای کمک به نیروهای تندرو در سوریه و عراق است!
خبر دیگر اینکه، شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مصر بار دیگر با ریختن به خیابان‌ها علیه «کودتای نظامی» در کشورشان شعار دادند. در این رابطه شبکه خبری الجزیره نوشت: دانشجویان دانشگاه «عین‌الشمس» قاهره ضمن سر دادن شعارهایی برای آزادی بازداشت شدگان اخوانی، خواستار توقف موج بازداشت‌ها شدند. معترضان همچنین خشونت‌های ارتش و نیروهای امنیتی مصر در روز جمعه را که باعث کشته و مجروح شدن 9 معترض شده، محکوم کردند. در این حادثه یک نفر در استان اشرقیه کشته شد. در جریان این حادثه هفت تن هم مجروح شدند. در شهر نصر نیز یک نفر کشته شد.
از سوی دیگر، ائتلاف حمایت از مشروعیت (حامی اخوان‌المسلمین) نیز در بیانیه‌ای حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرکنندگان را به شدت محکوم کرد.
این بیانیه در پی آن منتشر شد که مخالفان گفتند یک تظاهرکننده مخالف دولت پس از آنکه خودروی نیروهای امنیتی از روی او رد شد، جان خود را از دست داد.
ائتلاف حمایت از مشروعیت علاوه بر این تأکید کرد که فعالیت‌های اعتراض‌آمیز ادامه دارد و از مردم مصر خواست برای تظاهرات در میدان التحریر حاضر شوند.
اعلام موجودیت جنبش جدید «باطل» با هدف مبارزه با «حکومت نظامیان مصر» یکی دیگر از خبرهای اخیر مصر است. این جنبش در نخستین حرکت خود با جمع‌آوری امضا خواستار بازگشت «دولت قانونی» مرسی به مصر شدند.
رهبر این جنبش اسلامگرا همچنین از مردم مصر دعوت کرد در ایام عید قربان عازم میدان «التحریر» شده علیه «کودتاچیان» تظاهرات کنند.

 


دولت بسته اوباما
نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد دولت «اوباما» در برخورد با جریان گردش آزاد اطلاعات و رسانه‌ها «بسته‌ترین و کنترل شده‌ترین دولت آمریکا» پس از دولت نیکسون است.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک مرکز رسانه‌ای موسوم به «مرکز محافظت از روزنامه‌نگاران» که با هدف «دفاع از آزادی رسانه‌ها» از حدود 30 سال پیش به این سو فعالیت می‌کند، نتایج تحقیقات جدید خود درباره دولت باراک اوباما منتشر کرده است.
این تحقیقات که با کمک برخی از روزنامه‌نگاران و سردبیران فعلی و سابق رسانه‌های مطرح آمریکا مثل نیویورک‌‌تایمز و واشنگتن پست تهیه شده نشان می‌دهد، دولت باراک اوباما، پس از دولت «ریچارد نیکسون» مخفی‌ترین دولت در آمریکا بوده است.
این گزارش از دولت باراک اوباما به خاطر آنچه نبرد رئیس‌جمهور با افشاگران، میل شدید به مخفی‌کاری و عدم شفافیت نامیده انتقاد و تصریح کرده دولت وی از لحاظ این موارد، بعد از دولت نیکسون در بدترین وضعیت قرار دارد.
این گزارش تاکید می‌کند خبرنگاران بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معروف و سرشناس، دولت اوباما را در «بسته‌ترین دولت» می‌دانند و رابطه خصمانه آن در قبال رسانه‌ها را «بی‌مثال» عنوان می‌کنند.
در این گزارش که نگارش آن را «لئونارد داونی»، سردبیر سابق روزنامه آمریکایی واشنگتن پست - که اکنون در ایالت آریزونا استاد دانشگاه است - به عهده داشته با 30 نفر از کارشناسان عرصه رسانه مصاحبه شده است.
این پژوهش جامع در توصیف رفتار دولت اوباما به جدال وی با افشاگرانی مانند ادوارد اسنودان اشاره می‌کند و وعده‌های مکرر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه کاخ سفید در زمان او بیش از زمان‌های گذشته آزادی خواهد داشت را به باد انتقاد می‌گیرد.
«دیوید سنگر»، یکی از روزنامه‌نگاران روزنامه نیویورک تایمز که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته، تصریح می‌کند: «بسته‌ترین و کنترل شده‌ترین دولتی است که تاکنون با آن کار کرده‌ام.»

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10