(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
... و مرحله دوم، نظرسازی!(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
مشکل (گفت و شنود)
در آستانه مذاکره با 1+5
عراقچی: از حق هسته‌ای خودذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد
تمجید چین از حسن نیت ایران در حل موضوع هسته‌ای
پیشنهاد حضور یک نماینده در مذاکرات ژنو
کارت اخطاربرای عبور از خط قرمز نظام(خبر ویژه)
برخلاف دکتر ظریف انگلیس عجله‌ای ندارد(خبر ویژه)
اردک لنگ آمریکایی قادر به توافق با ایران نیست(خبر ویژه)
تا پارسال غیرت چادر را داشت امسال اینستاگرامی شده(خبر ویژه)
 


پس از بحث‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی که درباره سفر نیویورک و اقدامات بجا و نابجای آن مطرح شد و همزمان با تایید و تکذیب - بی‌فایده- آنچه که نابجا بودن آن از قبل هم معلوم بود، «نظرسنجی درباره ارتباط با آمریکا» خبری بود که منتشر شد اما به دلایلی که ذکر خواهد شد، در این مقطع انعکاس زیادی پیدا نکرد و ماند تا زمان مصرفش فرا برسد. درباره این نظرسنجی باید گفت:
1- اصل اطلاع از نظر افراد یا گروه‌های مختلف چیز بدی نیست و کسی نمی‌تواند با آن مخالفتی داشته باشد. به هرحال افراد بر اساس شرایط، نیازها، احساسات و دیگر عوامل، ممکن است در یک موضوع واحد نظرات مختلفی داشته باشند که این اختلاف نظرات، در شرایط منطقی می‌تواند موجب کمال و تعالی جامعه ‌شود.
2- اما این نکته مهم را نباید فراموش کرد که در هیچ جای جهان، نظرسنجی معیار و ملاک عمل و اتخاذ تصمیمات راهبردی قرار نمی‌گیرد چرا که همانگونه که ذکر شد نتایج نظرسنجی ناشی از علل متفاوت است. اینکه چه کسانی جامعه هدف نظرسنجی هستند؟ چه زمانی مورد سوال قرار می‌گیرند؟ چه سوالی از آنها پرسیده می‌شود؟ آیا سوالات جهت‌دار و سوق دهنده به نظر خاصی نیست و... و ده‌ها و صدها گزینه دیگر عواملی است که جامعه فرهیخته و علمی جهان را به این جمع‌بندی رسانده که نظرسنجی، ملاک اتخاذ تصمیمات مهم نیست.
3- اما گروهی در مقابل این سخن جمله مشهور امام راحل را مطرح می‌کنند که: «میزان رای ملت است» در این جمله هیچ تردیدی نیست و تاکنون هم چنین بوده است اما باید پرسید بین نظرسنجی و رای ملت تفاوتی نیست؟! در انتخابات سال 84، نظرسنجی‌های به ظاهر معتبر حاکی از آن بود که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور است و آقای احمدی‌نژاد تنها 2 درصد آراء مردم را خواهد داشت! در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم اغلب نظرسنجی‌های به ظاهر معتبر حاکی از آن بود که آقای روحانی نفر سوم و حتی چهارم انتخابات خواهد بود! اما دیدیم که چنین نشد و در هر 2 انتخاب «رای ملت» حرف آخر را زد و نظرسنجی‌ها را- که هر یک مدعی بهره‌مندی از شیوه‌های علمی و جامعه آماری قابل اعتنا بودند- باطل کرد.
اما چرا چنین شد؟
4- یکی از مهمترین عوامل غیرقابل اتکا بودن نظرسنجی این است که چه کسی و با چه هدفی نظرسنجی می‌کند؟ چند سال قبل که موسسه نظرسنجی آینده به سفارش «موسسه آمریکایی گالوپ» در ایران اقدام به نظرسنجی- در اصل نظرسازی- کرده بود ماهیت این نوع اقدامات به خوبی روشن شد. آن زمان مسئول امور ایران در سازمان سیا در کتاب خاطراتش درباره تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی سازمان سیا از جاسوسی در ایران نوشت: «شبکه جاسوسی سیا، در ایران تلاش فراوانی برای شناخت وضعیت درونی ایران داشت. درخواست‌های سیا که به دست من می‌رسید شامل همه چیز می‌شد. روحیه عمومی مردم ایران، مشخصات چهره‌های سرشناس، دخالت در تروریسم، سلاح‌های اتمی، اقتصاد، فرهنگ عمومی و...» این اطلاعات در قالب اقدامات و نظرسنجی‌های موسسه آینده تامین می‌شد که ناگفته پیداست نتایج نظرسنجی‌های مذکور چه بوده و منفعت آن برای چه کسانی بوده است.
و اما، این فقط ظاهر ماجرا بود و بعدها مسئولان بازداشت شده موسسه آینده و اسنادی که از محل کار آنها به دست آمد نشان داد که این موسسه مامور به نظرسازی برای اهداف بیرونی‌ها بوده است.
5- از سوی دیگر این علل و غیرقابل سنجش بودن عوامل اطمینان‌بخش در یک افکارسنجی سبب پدید آمدن نوعی هرج و مرج در نظام تصمیم‌گیری خواهد شد. یعنی چنانچه علیرغم تاکید اصل 110 قانون اساسی مبنی بر تعیین سیاست‌های کلی نظام و از جمله سیاست خارجی توسط رهبر معظم انقلاب، بیاییم و سازوکار نظرسنجی را جایگزین راهکارهای قانونی کنیم، این زمینه پیش خواهد آمد که در هر دوره‌ای موافق یا مخالف یک موضوع متوسل به نظرسنجی بشود! اگر خوب دقت کنیم، نظرسنجی در برابر اقدامات قانونی نوع دیگری از اردوکشی خیابانی با رنگ و لعاب دموکراتیک است! و این یعنی آغاز آنارشیسم اجتماعی و سیاسی. مثلا این روزها که استانداران استان‌ها یکی یکی عوض می‌شوند، اگر موسسه‌ای اعلام کند که از مردم فلان استان نظرسنجی کرده و آنها گفته‌اند استاندار قبلی خوب است یا استاندار فعلی خوب نیست چه باید کرد؟! آیا نمی‌توان این مثال را برای همه شئون و تصمیمات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بسط داد؟ و آن وقت آیا هیچ چیز قابل اتکا و محکمی وجود خواهد داشت؟! اگر بپذیریم که دولت محترم نظرسنجی را راهکار خوبی برای اطلاع از نظر مردم و آنگونه که القا می‌شود تصمیم‌گیری و دخالت در سرنوشتشان می‌داند، حیف است که این شیوه پسندیده در سایر امور، جاری و ساری نشود! مثلا درباره نرخ ارز که رئیس بانک مرکزی آن را سه هزار تومان می‌دانند نظرسنجی‌ شده بود؟ درباره گرانی بی‌سروصدا و خاموش بهای برق و گاز و اخیرا آب چطور؟!
6- اما آنچه که باید با آن این مقال را به پایان برد آن است که عده‌ای برخلاف سی و پنج سال «مرگ بر آمریکا» گفتن ملت ایران که همه ساله در روز قدس و 22 بهمن و دیگر مراسم‌ ملی فریاد کرده‌اند و برخلاف بیش از نیم قرن دشمنی آشکار آمریکا با ملت ایران و تلاش همه‌جانبه برای براندازی نظام محبوب و مورد اعتماد مردم، در پی زانو زدن و سجده به امپراطوری ورشکسته آمریکا هستند و راه نجات را توسل به دولت تعطیل آمریکا می‌دانند! آنها با اینکه به خوبی می‌دانند که آمریکا رابطه‌اش را با ما قطع کرد و یک‌طرفه ما را مورد تحریم قرار داد، عطش عجیبی دارند که ما پا پیش بگذاریم، عذرخواهی کنیم و کدخدا را راضی کنیم! برای نیل به این مقصود هم هر کاری می‌کنند. از تحریف سخنان امام راحل تا زمینه‌سازی اقتصادی و اکنون نظرسازی! ظاهرا دو مرحله اول یعنی تحریف نظر امام و همسو نشان دادن امام با خط سازش! (که از عجایب روزگار و شاید خنده‌دار‌ترین سخنان است) و نیز مرحله دوم یعنی افزون نمودن فشار اقتصادی و رها نمودن مردم در مشکلات تمام شده است و اکنون باید از زبان مردم ابراز شود که منجی آمریکاست! و چون می‌دانند که هرگز چنین سخنی از مردم خون داده و خون دل خورده نخواهند شنید، ترفند نظرسنجی را در پیش گرفته‌اند تا مدتی بعد- علیرغم اطلاع دقیق از عدم همراهی ملت با نوکری آمریکا- از زبان مردم و به دروغ نظرات و آموزه‌های خودشان را بیان کنند! و این نتیجه‌سازی از همین حالا هم قابل پیش‌بینی است!
اما پاسخ مردم ایران را در نظرسازی‌های دروغین نباید جستجو کرد. پاسخ مردم ایران را باید در سی و پنج سال جهاد همه‌جانبه و خروش مرگ بر آمریکا و وفاداری به آرمان‌های امام راحل پیدا کرد.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* اینکه برخی مسئولان حرفی بزنند و برخی در سطح سخنگو بر اثر فشار هواداران افراطی آن را تکذیب کنند زیبنده نیست و ادامه بازی در زمین آمریکاست. سخنگو آن قدر تحت فشار است که برای برقراری ارتباط با آمریکا موضوع نظرسنجی را مطرح می‌کند. آیا دستگاه دیپلماسی کشور گرفتار برخی تهدیدها و فشارها و خدای ناکرده جوگیر برخی ارتباطات ناصحیح است که در برخی پستوهای سازمان ملل رخ داده است؟
محمودی
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری بهتر بود در مصاحبه با خبرنگار آمریکایی بعد از بیان این جمله که گفت با اختیارات کامل آمده‌ام اضافه می‌کرد مشروط به اینکه اصلاح‌طلبان افراطی و گروه کارگزاران بگذارند.
سوری از تهران
* در جواب سخنان ابتدایی و سطحی خانم فاطمه هاشمی که ملاک درستی یک مطلب را نزدیکی پدرش به حضرت امام خمینی(ره) می‌داند بفرمایید با این معیار تکلیف اویس قرنی زمان پیامبر(ص) چه می‌شود؟ اویس با اینکه از پیامبر دور بود ولی از بعضی از افراد کنار پیامبر اکرم به آن حضرت نزدیک‌تر بود به طوری که خود حضرت رسول به این حقیقت اشاره داشته به طوری که فرموده‌اند بعضی‌ها که در کنار من هستند از من دور هستند و اویس با اینکه در یمن است ولی نزد من می‌باشد.
طباطبایی از قم
* در رابطه با سخن خانم فاطمه هاشمی که پدرم از آقای شریعتمداری به امام نزدیکترند باید بگویم که نزدیکی افراد ملاک حقانیت نیست، چه بسا افرادی که نسبت به شخصی از همه نزدیک‌ترند اما نسبت به آرمان‌ها و عقاید آن شخص از همه دورترند. در طول تاریخ بوده‌اند همسران پیامبران و امامان، برخی اصحاب مقرب اهل بیت که در نهایت در مقابل ولی خدا ایستاده‌اند، برخی اصحاب انقلاب هم در کنار امام بودند ولی دور شدند.
قاسمی از رودسر و 9499---0912و 8418---0917و 6937---0912
* اعلام همدردی مجدد نتانیاهو با فتنه‌گران بعد از 4 سال و ابراز نارضایتی از شکست فتنه 88 بار دیگر خیانت سران فتنه و نقش صهیونیست‌ها در حوادث آن سال‌ را مشخص‌تر کرد.
6406---0912
* خیلی دردآور است در حالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کودک‌کش بارها انواع توهین‌ها را به مردم قهرمان ایران روا داشته است، برخی سیاسیون کشورمان از آوردن اسم هولوکاست که افسانه‌ای بیش نیست وحشت دارند؟! که مبادا صهیونیست‌های آمریکایی و اروپایی را از خود ناراحت کنند!
6828---0916
* مواضع و دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در خصوص آمریکا از سال 42 قبل از آنکه مبارزات آن حضرت علنی بشود تا آخرین ماه‌های حیات مبارک‌شان آشکار است. چگونه آقای هاشمی ادعا می‌کند که سخنان آشکار و پنهان امام یکی نبوده است و امام موافق با حذف شعار مرگ بر آمریکا بود؟
4789---0912
* خطاب به دستگاه دیپلماسی کشورمان بنویسید ادبیات لبخند و تعامل با دشمنان مربوط به دوران گذشته است که کشورهای ضعیف در مقابل کشورهای قوی از این نوع ادبیات استفاده می‌کردند. دیپلمات یک کشور انقلابی مثل ایران باید در کنار میزی بنشیند که اساس آن احترام متقابل باشد و الا کوتاه آمدن از اصول و منافع ملی کشور از عهده هرکس برمی‌آید.
4323---0911
* این چه دفتر حفظ آثار حضرت امام خمینی(ره) است که این روزها انواع حرف‌ها و نسبت‌های ناروا به امام داده می‌شود و آقایان بی‌خیال و تماشاگر هستند. کاش حاج سیداحمد آقا فرزند شجاع حضرت امام در قید حیات بود و در مقابل این نسبت‌های ناروای برخی از افراد به حضرت امام می‌ایستاد.
3087---0914 و 4734---0912
* از روشنگری آقای شریعتمداری درباره تحریف سخنان امام از قول آقای هاشمی بسیار تشکر می‌کنم که به تنهایی به دفاع برخاستند و باعث شدند صدا و سیما هم در اواخر هفته قبل در برنامه 30/20 صرفا جهت اطلاع مطالب کیهان را ارائه نماید. متاسفانه دیگر مطبوعات مثل یخ برخورد کردند.
حبیب بهار- قم
* شعار مرگ بر آمریکا یک شعار راهبردی است که قطعا با جان و دل و روح ملت ایران عجین شده و با اظهارنظر چند نفر بریده و پشیمان از گذشته انقلابی‌گری خویش از صحنه کشور حذف نخواهد شد. ما شهادت 300 مسافر بی‌گناه ایرباس - تحمیل هشت سال جنگ و ترور دانشمندان هسته‌ای را فراموش نمی‌کنیم و همواره شعار مرگ بر آمریکا را سر می‌دهیم.
9415---0930 و 1395---0917
* وقتی مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم معرفی گردید شاهد نصب انواع و اقسام بنر در سطح شهر بودیم و جالب اینکه کاروان استقبال از بندر لافت تا مرکز شهر راه انداختند ولی در ایام شهادت یا میلاد ائمه معصومین(ع) دریغ از اینکه هزینه‌‌ای بکنند. حداقل در این مورد نشان بدهند که اهل تعادل هستند.
9428---0917
* دولت قبل خوب یا بد هر چه بود تمام شد. مسئولینی که در این دولت جدید روی کار آمده‌اند باید در عمل نشان بدهند که چه کاره هستند آیا توانایی گره‌گشایی از مشکلات مردم را دارند یا خیر. بنابراین بد گفتن پشت سر دولت قبل برای آنان امتیاز محسوب نمی‌شود.
2688---0913
* رئیس‌جمهور محترم اعلام کردند در مدت 50 روز به اندازه 500 روز کار شده به ایشان بفرمایید منظورشان قلع و قمع مسئولین قبلی، گرانی آب، برق و گاز، گرانی اجناس تولید داخل، لبنیات، حبوبات، مرغ و ... یا موضع‌گیری رئیس بانک مرکزی به نفع سرمایه‌داران که نیست؟
5180---0935
* حق‌التدریس سال تحصیلی گذشته مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد بسیاری از معلمان آموزش و پرورش پرداخت نشده است. در پیگیری‌های به عمل آمده پاسخ درستی نمی‌دهند آیا کلیدی برای این قفل مشکلات فرهنگیان وجود دارد یا خیر.
2651---0914
* 4 سال است که خانه‌های ساخته شده در امتداد جاده ساحلی اهواز در منطقه کیان‌پارس به دلیل قرار گرفتن در طرح شهرداری تخریب شده است با این حال از پرداخت پول خبری نیست اگر بودجه برای اجرای این طرح را نداشتند چرا عده‌ای از شهروندان را آواره کرده‌اند.
9195---0938
* از مسئولین دانشگاه‌های دولتی و آزاد درخواست می‌شود نسبت به افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد در کرج اقدام نمایند تا دانشجویان کرجی مجبور نباشند برای ادامه تحصیل به تهران بروند.
سیادتی از کرج
* دانشگاه علمی-کاربردی شهریه‌ها را بیش از 20 درصد افزایش داده است. چرا در این شرایط سخت زندگی هر کس از راه می‌رسد به مردم فشار وارد می‌کند.
0336---0918
* شکایت از بیمه دی را به کجا ببرم که ده ماه بیمه عمر مادرم را که مادر شهید نیز است نمی‌پردازد. از طرفی خودم هم رزمنده جانباز هستم. با این وصف به درخواستم رسیدگی نمی‌کنند.
8839---0912
* نمایندگی مجاز شماره ... سایپا درسال 91 طی چند نوبت اقدام به کلاهبرداری از مردم نمود که توسط قوه قضائیه در سال 92 پلمب شد ولی شرکت سایپا هیچ ترتیب اثری به شکایت شاکیان نمی‌دهد. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
طرقی

 


گفت: قیمت آب هم گران شد.
گفتم: خب! که چی؟!
گفت: چند هفته قبل تخم‌مرغ و کره و شیر هم گران شده بود.
گفتم: زبونتو گاز بگیر! گرون نشده، اسم این اصلاح تعرفه است! مثل اینکه هنوز پیام اصلاحات رو درک نکردی!
گفت: ولی قرار بود مقابله با گرانی در اولویت برنامه‌ها باشه. اما، از قرار معلوم، شدت عزل و نصب‌ها وقتی برای رسیدگی به معیشت مردم باقی نگذاشته است.
گفتم: چه عرض کنم؟! به مصداق شعر دستکاری شده حافظ؛
«مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش»
گفت؛ دنیا شده از مشکل پُر، اینهم روُش!

 


در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است طی 2 روز آینده در ژنو سوئیس انجام شود سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعلام کرد انتقال اورانیوم غنی شده به خارج خط قرمز ایران در مذاکرات است.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها به تشریح ابعاد مذاکرات ژنو پرداخت و تصریح کرد: با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات می‌رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق خود برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی استفاده خواهد کرد، افزود: هیئت مذاکره‌کننده ایرانی درصدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول نتایج حاصل شود. وی با اشاره به ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام می‌شود مسئولیت مذاکره با بنده خواهد بود اما وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد.
عراقچی افزود: البته جمع‌بندی مذاکرات را در جلسه‌ای که ظریف و اشتون حضور دارند ارائه می‌کنیم.
عراقچی خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی‌سازی و حفظ حقوق مردم خواند و تصریح کرد: از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی برخوردارند ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی‌سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست.
معاون وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: همه نگرانی‌های معقول طرف مذاکره‌کننده را برطرف خواهیم کرد؛ این مذاکرات در بحث هسته‌ای است اما اگر آن‌ها علاقه‌مند باشند در خصوص مسائل منطقه و دیگر چالش‌های بین‌المللی هم آماده گفت‌وگو خواهیم بود.
معاون وزیر خارجه ایران همچنین از تهیه و ارائه بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات ژنو خبر داد و گفت: بسته پیشنهادی و جدید ایران تقریبا آماده است و در نشست رسمی روز سه‌شنبه 23 مهرماه به 1+5 ارائه می‌شود.
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این که بسته جدید ایران که قرار است در مذاکرات ژنو ارائه شود چه تفاوتی با بسته‌های قبلی ایران دارد؟ گفت: بسته جدید کل مسیری را که باید طی شود روشن می‌کند و به جای این که صرفا به گام اول بپردازد به تمامی گام‌ها می‌پردازد. شاید یکی از دلایلی که ابتکارات گذشته ایران را در ارائه بسته‌ها پیش نبرد این مسئله بوده است که پایان مسیری که باید ایران و 1+5 طی کنند روشن نبوده است.
عراقچی توضیح داد: در بسته‌های گذشته ایران مشخص نبود که ما به سمت مسیر واحدی حرکت می‌کنیم یا خیر و هر طرف مقصدی جداگانه در ذهنش بود. از این رو ایران با توجه به تجربه مذاکرات قبلی با سه کشور اروپایی حاضر نیست در مسیری حرکت کند که ابتدا و انتهای آن روشن نباشد؛ بنابراین تفاوت بسته جدید ما با گذشته این است که قبل از هر چیز یک پرژکتور بر آینده و مسیر پیش رو بیندازیم و بعد از آن گام‌هایی که باید به سمت هدف مشخص شده برداریم تعیین می‌شود.
ملاک عمل طرف مقابل است نه حرف‌های آنها
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تفاوت دیگر بسته جدید ایران با بسته‌های قبلی را مشخص بودن گام‌ اول تا گام نهایی عنوان کرد و افزود: در گام‌های پیش‌بینی شده گام اول برای اعتمادسازی بسیار مهم است و می‌تواند در صورت توافق، فضای تقابل میان دو طرف را به تعامل تغییر دهد. هم‌چنین در این بسته در گام آخر مشخص شده است که وقتی به مراحل پایانی رسیدیم با چه صحنه‌ای مواجه خواهیم بود؛ اگر درباره دو گام اول و آخر به تفاهم برسیم برداشتن گام‌های میانی با وجود پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی که دارد سهل خواهد بود.
عراقچی اذعان کرد: تفاوت کلی بسته جدید ایران که قرار است به 1+5 ارائه شود رویکرد جدیدی است که نسبت به نفس مذاکرات ارائه می‌دهد. این بسته هم‌چنین به لحاظ شکلی و چارچوب نقشه جامعی را برای پیشبرد حل و فصل مسئله هسته‌ای ارائه می‌دهد و هم‌چنین برخی پیشنهادات عملیاتی خاص ارائه کرده است که در مذاکرات بر روی آن‌‌ها بحث خواهیم کرد.
وی با بیان این که عمل آن‌هاست که مشخص‌‌کننده میزان اراده‌شان برای حل و فصل مسئله هسته‌ای است نه موضع‌گیری‌ها و حرف‌های‌شان، تاکید کرد: ما در بسته خود طرح عملیاتی واقع‌بینانه‌ای ارائه دادیم که قابل اجراست و اگر طرف مقابل پیش نیاید حسن‌نیت خود را زیر سوال برده است.
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این که چرا ایران اصرار دارد سطح مذاکرات به سطح وزیران خارجه دو طرف ارتقا یابد؟ اظهار کرد: ما معتقدیم وزیران خارجه از توان تصمیم‌گیری سیاسی برخوردارند که رده‌های پایین‌تر این توان را ندارند به همین دلیل اصرار داریم مذاکرات هسته‌ای در این چارچوب برگزار شود.
وی تاکید کرد: اگر 1+5 طالب مذاکرات جدی هستند این مذاکرات باید بین همتایان اتفاق بیفتد. ما اصرار داریم و پیشنهاد جدی و قطعی‌مان این است که دور بعدی مذاکرات در سطح وزیران خارجه باشد.
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که چرا ایران پیشنهاد 1+5 که در آن عقب‌نشینی از تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و انتقال مواد هسته‌ای مورد تاکید قرار گرفته بود را رد کرده است؟ اظهار کرد: آخرین بار آن‌‌ها بسته پیشنهادی را ارائه کردند و موضع‌شان هم‌چنان بر این است که طرح‌شان را ارائه کرده و بر روی آن تاکید دارند اما از آن‌ جایی که ما طرح آن‌ها را کافی نمی‌دانستیم بنابراین طرح جدیدی را ارائه خواهیم کرد که در شکل و محتوا با طرح 1+5 در آلماتی متفاوت است و امیدواریم این طرح به عنوان مبنای مذاکرات مورد پذیرش قرار گیرد.
واکنش به خط قرمز ایران
به دنبال اظهارات عراقچی مبنی بر خط قرمز بودن انتقال اورانیوم غنی شده به خارج، رویترز و یدیعوت آحارونوت نوشتند این اظهارات ناامیدی غرب را از مذاکرات ژنو به دنبال خواهد داشت.
رویترز نوشت: «این سخنان، به عنوان رد یکی از درخواست‌های کلیدی قدرت‌های جهانی از ایران برای از سرگیری مذاکرات در هفته آینده، قلمداد می‌شود. نظر عباس‌ عراقچی ممکن است مقامات غربی را - که خواهان خروج اورانیوم 20 درصد غنی‌ شده از ایران هستند - ناامید کند.»
همراهان ظریف در نشست ژنو
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در رأس هیئتی عازم ژنو می‌شود و ریاست هيئت ایرانی را در مذاکره با 1+5 برعهده خواهد داشت.
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.
اشتون قرار است امشب و قبل از شروع مذاکرات در ضیافت شام نماینده دائم ایران در ژنو شرکت کند.
در این ضیافت شام که در آن علاوه بر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور خواهد داشت، دو طرف درباره آخرین تحولات و موضوعات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و 1+5 تبادل‌نظر و رایزنی می‌کنند.
مذاکرات اصلی بین ایران و گروه 1+5 قرار است فردا (سه‌شنبه) ساعت 30/9 به وقت ژنو و 12 ظهر به وقت تهران در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز شود.
یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی دراین‌باره طی گفت‌وگویی تصریح کرد که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه می‌یابد که سیدعباس عراقچی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد به همراه تیم ایرانی مذاکرات را ادامه خواهد داد.
حضور یک متخصص تحریم در تیم آمریکایی!
در حالی که ترکیب تیم مذاکره‌کننده گروه 1+5 نیز در مذاکرات ژنو مشخص شده است دیروز منابع خبری از حضور یک کارشناس برجسته تحریم‌ در ترکیب هیئت آمریکایی حاضر در این مذاکرات خبر دادند.
«ادوارد زوبین» مدیر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اولین‌بار در مذاکرات هسته‌ای حضور می‌یابد که برخی از رسانه‌ها این امر را نشانه‌ای مثبت در آستانه مذاکرات ژنو تلقی کرده‌اند!
زوبین یکی از اصلی‌ترین کارشناسان امور تحریم‌ها به شمار می‌آید. وی از سال 2006 مسئولیت مدیریت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری را عهده‌دار شد. این دفتر وظیفه اجرای تحریم‌ها با هدف دستیابی به اهداف ملی و امنیتی آمریکا را داراست.
خبرگزاری رویترز هم مدعی شد حضور زوبین بیانگر آن است که «واشنگتن احتمالا می‌خواهد بیشتر در مورد چگونگی کاهش تحریم‌های تهران بیاندیشد».
در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا ریاست هیئت آمریکایی را برعهده دارد. «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاونت امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل و «پانیت تالوار» مدیر ارشد بخش سیاستگذاری تحریم‌های ایران، عراق و کشورهای خلیج‌فارس وزارت خارجه از دیگر اعضای هیئت آمریکایی در این دور از مذاکرات خواهند بود.
«سایمون گس»، سفیر اسبق انگلیس در ایران نیز که از نشست آلماتی1 به جمع نمایندگان این 6 کشور پیوسته بود، نماینده لندن خواهد بود. در این دور از گفت‌وگوها، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر»، مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان نیز همچون دوره قبل در این دور از مذاکرات حضور دارند.
در این میان تنها تغییر در تیم چینی رخ داده است که طبق برخی گمانه‌ها ظاهرا مسئولیت این کار به «وانگ مین»، نماینده سابق چین در سازمان ملل متحد سپرده شده است چرا که براساس بعضی از خبرها، «ما ژائوشو»، نماینده پکن در مذاکرات، به عنوان سفیر این کشور در استرالیا منصوب شده است.
همزمان با مشخص شدن ترکیب تیم مذاکراتی 1+5 در ژنو و حضور یک کارشناس برجسته تحریم آمریکا در این هیئت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران با کاترین اشتون در لندن دیدار می‌کند.
کری بامداد دیروز در پایان سفر 10 روزه خود به آسیا از کابل وارد لندن شد و انتظار می‌رود در آستانه نشست ایران و 1+5 در ژنو، وزیر خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جلساتی پشت درهای بسته پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا کری بعد از دیدار با اشتون، درباره نشست ژنو2 با اخضر ابراهیمی نیز دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود این سه مسئول در نشست خبری مشترک نیز حضور پیدا کنند.
جان کری، در روز پنجشنبه 4 مهر1392 نیز در گفت‌وگویی با «اسکات پلی» از شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که اکنون آمریکا 3 درخواست کلیدی از ایران دارد:
1- باز کردن درب تاسیسات فردو به روی بازرسان
2- کاهش سطح غنی‌سازی از 20 به 5 درصد
3- پذیرش فوری پروتکل الحاقی
با این حال صداهای متفاوتی از آمریکا شنیده می‌شود. در حالی که کری در این مصاحبه به صراحت اعلام می‌کند که ایران حق غنی‌سازی با درصد پایین را دارد، سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز داشت که اوباما حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت نمی‌شناسد!
پیام دیپلمات‌های فرانسوی و انگلیسی
به اسرائیل
در حالی که هنوز مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو شروع نشده است، هاآرتص و پایگاه اینترنتی الشرق‌الاوسط از پیام دیپلمات‌های فرانسوی و انگلیسی به مقامات صهیونیست خبر دادند.
الشرق الاوسط نوشت: فرانسوا اولاند به بنیامین نتانیاهو اطمینان داد در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با قاطعیت رفتار خواهد شد. اولاند در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو گفت پاریس منتظر است روش میانه‌روانه روحانی به عمل تبدیل شود.
هاآرتص نیز مدعی شد: دیپلمات‌های فرانسوی و انگلیسی به مقامات صهیونیست اطلاع دادند گروه 1+5 به ایران پیشنهاد خواهند کرد که تحریم‌ها کاهش خواهد یافت و در مقابل جمهوری اسلامی باید امتیازاتی بدهد و این پیشنهادی است که اسرائیل رد می‌کند.

 


یک مقام عالی‌رتبه چین، رویکرد سازنده و تداوم همکاری‌های ایران برای حل موضوع هسته‌ای را قابل تمجید دانست.
یانگ جیه‌چی، مشاور حکومتی چین بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران تأکید کرد و مخالفت کشورش با تحریم‌ها علیه ایران را ابراز داشت.
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، یانگ این اظهارات را در دیدار با مرتضی سرمدی، معاون وزیر امور خارجه ایران در پکن بیان کرد.
مشاور حکومتی چین گفت که سیاست پکن این است که روابط دوستانه با ایران را در سطح عالی حفظ کند.
معاون وزیر امور خارجه ایران نیز به نوبه خود بر رویکرد مبتنی بر تعامل ایران با کشورهای جهان تأکید و ابراز امیدواری کرد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در محیطی مبتنی بر همکاری و رویکرد برد - برد برگزار شود تا راه حلی برای حل مشکلات به دست آید.
سرمدی گفت که ایران نیز سیاست تثبیت روابط عالی رتبه با چین را دنبال می‌کند و افزود که همکاری ایران با چین برای کمک به برقراری صلح در آسیا و جهان برای تهران در اولویت قرار دارد.
معاون وزیر امور خارجه ایران علاوه بر آن دیدار جداگانه‌ای با ژانگ یسوی، همتای چینی‌اش داشت و دو طرف در این دیدار از فضای جدیدی که پیش از مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 حاکم شده است استقبال کردند. آنها علاوه بر آن درباره همکاری تهران و پکن گفت‌وگو کردند.
خبر دیگر اینکه هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش تأکید کرده است که حل موضوع هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها به نفع ایران و غرب است.
رئیس جمهور اتریش تصریح کرده است که مذاکره تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است.
همزمان، آپا خبرگزاری اتریش و روزنامه‌های اتریشی استاندارد و پرسه در گزارش‌هایی ابراز امیدواری کرده‌اند که موضوع هسته‌ای طی چند ماه حل و فصل شود.
روزنامه پرتیراژ اتریشی استاندارد در گزارشی با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده برای تعامل بین ایران و غرب به ویژه آمریکا، نسبت به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1، ابراز خوشبینی کرده است.
وزارت خارجه سوییس نیز اعلام کرده که برن از تلاش‌ها جهت پیدا کردن یک راه حل مسالمت‌آمیز برای موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و از گفتمان استقبال به عمل می‌آورد.
ابو رسیه قائم مقام وزیر خارجه سوییس با اشاره به میزبانی دور جدید مذاکرات هسته‌ای در شهر ژنو ابراز امیدواری کرده است با تعامل و مذاکرات سازنده بین ایران و گروه 5+1، شاهد نتایج و پیشرفت‌های مثبتی در راستای منافع طرفین باشیم. روزنامه سوییسی باسلر سایتونگ با اشاره به اینکه نمایندگان ایران با پیشنهادات جدیدی برای مذاکرات هسته‌ای به ژنو می‌آیند، خاطرنشان کرد: اگر غرب حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد ایران نیز آماده شفافیت بیشتر است.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد این کمیسیون به وزارت خارجه پیشنهاد داده است که یک نفر از اعضای کمیسیون یا نمایندگان در مذاکرات ژنو حضور داشته باشد.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک با اعلام این مطلب افزود: این پیشنهاد را به وزارت خارجه داده‌ایم و باید این وزارتخانه یکی از نمایندگان را به مذاکرات ژنو ببرد تا وکلای ملت از روند مذاکرات آگاه شوند البته تاکنون گزینه پیشنهادی مجلس مشخص نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی قرار است گزینه نهایی مجلس مشخص شود؟ گفت: گزینه مهم نیست و اصل کار یعنی حضور یک نماینده در مذاکرات دارای اهمیت است.
آصفری در پاسخ به این سؤال فارس که واکنش وزارت خارجه به پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی مجلس چه بوده است، اظهار داشت: تاکنون واکنشی نداشته‌اند اما وزارت خارجه ملزم به انجام این پذیرش است.

 


دو تن از شبه اصلاح‌طلبان فراری و فعال در فتنه سبز به ارزیابی بیانات رهبر معظم ‌انقلاب درباره نابه‌جا بودن برخی پیشامدها در سفر هیئت ایرانی به نیویورک پرداختند.
سایت روز آن‌لاین که از پاریس به روزرسانی می‌شود در تحلیلی به قلم «حسین-ع» - دیپلماتی که در فتنه سبز پناهندگی گرفت - نوشت: جمله کوتاه رهبر جمهوری اسلامی که «برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به‌جا نبود» در مقام تذکر بود که گرچه کوتاه و در حد یک جمله بود اما واجد عناصر شدّت و حدّت و اخطار است.
وی می‌افزاید: معمولا مقام تذکر دهنده نقش موثری در قوت تذکر ایفا می‌کند. در مورد بحث ما، تذکر داده شده به سکانداران سیاست خارجی، توسط شخص رهبر جمهوری اسلامی داده شده است. رهبر در ساختار قدرت جمهوری اسلامی، نایب امام زمان (عنصرمعنوی) و فرمانده کل قوا (عنصر مادی) است. جمع بودن این دو عنصر در رهبر، در ایدئولوژی انقلاب اسلامی موجب می‌شود وی «شخص اول نظام»، «ولی‌مطلق فقیه» و «ولی‌امر مسلمین جهان» تلقی گردد.
این فعال فتنه سبز درباره اهمیت تذکر رهبر معظم انقلاب می‌افزاید: ضرب و قوت تذکر داده شده وقتی مضاعف می‌شود که در نظر آوریم این تذکر به صورت علنی و نه پنهان داده شده است. علنی و آشکار کردن تذکر به منظور «جدی» بودن آن تذکر است که دیگر بار تکرار نشود.
این تحلیل خاطرنشان می‌کند: بار واژگان هم‌معنا لزوما یکی نیست. مثال معروف، آن است که «بفرما و بنشین و بتمرگ» گرچه هر سه، دلالت بر یک فعل (نشستن) دارد اما بار معنایی آن‌ها متفاوت است. «بفرما» حاوی معنای احترام، «بتمرگ» حاوی معنای توهین و «بنشین» فاقد بار احترام و توهین است. اندکی دقت کافی است که رهبر انقلاب اسلامی در تذکر خود واژه «نابجا» را به کار بست که معادل معنایی واژگانی همچون «نسنجیده» و «ناپخته» را به ذهن شنونده متبادر می‌سازد.
اگر عناصر چندگانه بالا را کنار هم بگذاریم، دانسته خواهد شد که سخن ‌[آیت‌الله] خامنه‌ای هر چند کوتاه ولی حاوی اخطاری بس قوی بود که ناگزیر باید آن را کارت اخطار محسوب کرد.
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مورد اشاره تأکید کردند که از دیپلماسی دولت و وزارت خارجه پشتیبانی می‌کنند اما به دولت آمریکا که غیرمنطقی، غیرقابل اعتماد، خودبرتربین و عهدشکن است بدبین هستند.
در همین حال گویانیوز در تحلیلی به قلم «اکبر-گ» از همکاران متواری اصلاح‌طلبان و نشریات زنجیره‌ای نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در چارچوبی مشخص برای حل نزاع هسته‌ای به حسن روحانی «اختیار تام» داده است. از نظر او، حل مسئله هسته‌ای به معنای حل مسائل میان ایران و آمریکا و برقراری روابط دوستانه میان این دو کشور نیست.
وی در ادامه مدعی شد: اگر دیدار ظریف-کری و گفت‌وگوی روحانی- اوباما دستاورد ملموسی برای ایران داشت (حداقل اوباما به حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران اذعان می‌کرد)، آیت‌الله خامنه‌ای از برخی حرکات «نابجا» سخن نمی‌گفت. ضمن آن که سوزان رایس اعلام کرد که آمریکا غنی‌سازی اورانیوم را حق ایران به شمار نمی‌آورد، با این که جان کری به گونه دیگری سخن گفت.
گویانیوز نوشت: اگر اوباما در دیدار با نتانیاهو از وجود گزینه نظامی سخن نمی‌گفت، احتمالا باز هم شاهد واکنش تند آیت‌الله خامنه‌ای نبودیم. از نظر او به هیچ‌وجه معقول و منطقی نیست که وقتی ایران و آمریکا در حال مذاکره برای تفاهم و سازش هستند، اوباما به طور همزمان ایران را تهدید به حمله نظامی کند. آن هم برای «باج»دهی به نتانیاهو و لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا. اوباما در عرض چند روز «عهدشکنی» خود را نشان داد. در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل از «عدم تغییر رژیم» سخن گفت، ولی در دیدار با نتانیاهو از «گزینه نظامی» که معنایی جز «تغییر رژیم» ندارد حرف زد.

 


حمایت دولت انگلیس از تحریم‌های ضدایرانی کمتر از کنگره آمریکا نیست.
رضا-ت از عناصر اپوزیسیون مقیم لندن که با بی‌بی‌سی و رادیوفردا همکاری دارد، در وبسایت رادیوفردا به بررسی تعیین «کاردار غیر مقیم» از سوی دو کشور ایران و انگلیس که پس از دیدار دکتر ظریف با هیگ صورت گرفت، پرداخت و نوشت: دولت بریتانیا، پیش از داخل شدن ایران در هر نوع سازش موضوعی با غرب پیرامون بخش‌های حساس برنامه اتمی خود و همچنین موافقت با قطع تدریجی کمک‌های نظامی به دولت اسد، عادی‌سازی مناسبات تهران - واشنگتن را گامی سازنده و در جهت تقویت امنیت منطقه‌ای تلقی نمی‌کند. تعیین «کاردار غیرمقیم» به جای گشایش بدون پیش‌شرط سفارت بریتانیا در تهران، نشانه رفتار محتاطانه لندن در رابطه با دولت تازه جمهوری اسلامی است.
وی خاطر نشان کرد: دولت دیوید کامرون از «ابتکار سیاسی» جک استراو، وزیرخارجه پیشین بریتانیا، برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی و توسل به «دیپلماسی خط دوم»برای عادی‌سازی سریع‌تر مناسبات با تهران حمایت نکرد.
همکار بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: در جمع کشورهای موسوم به 1+5، سیاست‌های بریتانیا نسبت به ایران، با واشنگتن همسوتر از سایرین و در جهاتی حتی سختگیرانه‌تر از آن بوده است. قطعنامه‌های تنبیهی شورای امنیت علیه ایران اغلب توسط هیئت نمایندگی بریتانیا تنظیم و پس از مشورت با آمریکا پیشنهاد شده‌اند.
وی همچنین نوشت: در مورد لغو احتمالی پاره‌ای از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران، که تهران به حصول توافق پیرامون آن با دولت آمریکا علاقه‌مند است، مقاومت و مخالفت دولت بریتانیا کمتر از کنگره آمریکا نخواهد بود. دولت بریتانیا محتاطانه به دولت اوباما هشدار می‌دهد که به جای تعجیل در دادن امتیازهای سیاسی و یا اقتصادی به دولت تازه تهران، تا دست یافتن به نتایج موضوعی و لمسی در مذاکرات اتمی و تغییر روش ایران در قبال سوریه تنها به تقویت بخش‌های تبلیغاتی کمک به دولت روحانی، از جمله مبادلات ورزشی و ادامه چهره‌سازی مثبت از او در رسانه‌ها، بسنده کند.
با این اوصاف به نظر می‌رسد حق با ملت ایران است که در کنار مرگ بر آمریکا، شعار مرگ بر روباه پیر (انگلیس) سر می‌دهند.

 


دولت اوباما در آستانه مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و قادر به توافق با ایران نیست.
روزنامه لبنانی السفیر ضمن ارائه این ارزیابی، اوباما را «اردک لنگ» توصیف کرد و نوشت: دلایل و عواملی که باعث شد اوباما در سال 2009 به کاخ‌سفید راه پیدا کند، مخصوص همان دوره بوده و اکنون دیگر لزوما وضعیت به همان‌گونه نیست. اوباما به عنوان یک سخنران چیره‌دست و بلندپرواز، کسی بود که نظیرش در آن زمان در میان طبقه نخبه آمریکا کم بود و بدین ترتیب او با کم‌ترین هزینه ممکن واجد شرایط «نجات آمریکا از باتلاق‌های خاورمیانه» شد. با این حال سخنوری اوباما نتوانست به او کمک کند تا با توجه به تغییرات سریع خاورمیانه برنامه‌اش را پیش‌ ببرد تا جایی که اکنون پس از پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری یک سال از دوره دوم هنوز نتوانسته هیچ کاری از پیش ببرد.
السفیر می‌نویسد: اوباما در برابر اصرار اسرائیل بر گسترش شهرک‌سازی‌ها در زمین‌های اشغالی کرانه باختری تسلیم شده تا روند صلح متوقف شود. در عین حال قمار اوباما بر سر ترکیه و هم‌پیمانی با اخوان‌المسلمین شکست خورد. اوباما قصد داشت قطب جدیدی در معادلات خاورمیانه ایجاد کند. هنگامی که اوباما بر سر کار آمد، ارث جرج بوش در تنش با ایران را پیش رو داشت و مانند سلف خود قول داد که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.
این روزنامه خاطرنشان می‌کند: شکست‌های اوباما منحصر به خاورمیانه نشد، بطوریکه وعده‌های او برای سازماندهی عدالت اجتماعی در داخل آمریکا نیز محقق نشد. اکنون و پس از تعطیل شدن دولت آمریکا به نظر می‌رسد که اوباما مانند اردکی لنگ (لقب روسای‌جمهور آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری) شده است.
السفیر خاطرنشان کرد: بدین ترتیب به نظر می‌رسد این خود اوباما است که تبدیل به مانعی در راه بهبود روابط واشنگتن و تهران شده است. او قدرت اندکی در مقابله با گروه‌های تاثیرگذار کنگره دارد. مشخص است که رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس قانون این کشور اختیارات اجرایی زیادی دارد، اما اختیارات قانون‌گذاری کنگره باعث شده تا قدرت رئیس‌جمهور در اجرای سیاست‌هایش نسبتا محدود شود. مفهوم این وضعیت این است که در مورد رابطه آمریکا و ایران، رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات چندانی در رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ندارد.
مصطفی اللباء نویسنده تحلیل السفیر معتقد است: باید توجه داشت که تحریم‌ها یکی از موانع اصلی سر راه بهبود رابطه بوده و ایران نیز بر همین اساس معادله‌ای پیشنهاد داده مبنی بر «ارائه تضمینی دال بر مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای در مقابل رفع تحریم‌ها». ناتوانی اوباما در لغو تحریم‌ها، روند نزدیکی ایران و آمریکا را با شکست مواجه خواهد کرد. تهران هیچ تمایلی ندارد که به خاطر چند عکس یادگاری با آمریکا مذاکره کند، بلکه خواستار دستاوردهای ملموس در رفع تحریم‌های اقتصادی و اعتراف آمریکا به نقش این کشور در خاورمیانه است.
السفیر ادامه می‌دهد: دیدار هفته قبل نتانیاهو و اوباما به روشنی نشان داد که اسرائیل تا چه اندازه قدرت دارد تا رئیس‌جمهور آمریکا را مجبور کند تا بگوید که «گزینه نظامی علیه ایران هنوز هم بر روی میز است» و او منتظر «عمل ایران و نه قول‌های شفاهی» است. ضرباهنگ نزدیکی لزوما به سود روحانی نیست، به خصوص که اوباما روند اثبات حسن‌نیت را بر دوش ایران انداخت، در حالی که روحانی خواستار اقداماتی سریع از طرف آمریکایی برای رفع تحریم‌ها است.
نویسنده السفیر معتقد است برخلاف طرف آمریکایی، دولت و رئیس‌جمهور ایران از حمایت کامل رهبر عالی این کشور بهره‌مند است.

 


همسر رضا خاتمی با اسم بردن از برخی خوانندگان مبتذل رژیم طاغوت، از آنها ستایش کرد. او همچنین می‌گوید در زمینه چادر و رنگ می‌خواهد تابوشکنی(!) کند.
زهرا اشراقی در مصاحبه با فرهمند علی‌پور (همکار بی‌بی‌سی) که برای بخش فارسی شبکه سعودی العربیه تنظیم شده می‌گوید: من همیشه مخالف طرز لباس پوشیدن خانم‌های فعال در حکومت بوده‌ام و به هیچ وجه موافق آن نیستم.
وی همچنین با انتقاد از پوشش خانم سخنگوی وزارت خارجه درباره خودش گفت: من چند روز پیش در اینستاگرام چند تا از عکس‌های بدون چادرم را منتشر کردم. چند نفر که خیلی مذهبی هستند گفتند عکس شما بدون چادر است و حجاب شما خوب نیست. من هم در پاسخشان نوشتم که من همین هستم، شما نگاه نکنید!
او درباره سفرهای خارجی خود می‌گوید: من علاقه زیادی به سفر دارم، در این سفرها می‌توان آداب و رسوم کشورهای مختلف را دید. این سفر اخیرم اما برای دیدن دخترم بود. به عنوان تفریح و گردشگری هرگز به خارج از کشور نرفتم معمولا با رضا (همسر) چون پزشک است برای سمینارها و یا برای دیدار دخترم به خارج از کشور می‌روم. سالها پیش لبنان رفتم. دبی هم رفته‌ام، سوریه سالها پیش رفتم، الان که وضعیت خیلی خراب است. ترکیه را هم به خاطر سمینار پزشکی رفتم.
شما در خانه ماهواره هم دارید؟ بله دارم.
همسر رضا خاتمی درباره شبکه‌های ماهواره‌ای مورد علاقه‌اش گفت: بی‌بی‌سی، بی‌بی‌سی فارسی، الجزیره و العربیه رو زیاد می‌بینم البته عربی من خوب نیست. رضا بیشتر بیننده این شبکه‌های خبری عربی است. موزیک و فیلم هم می‌بینم. سریال مورد علاقه شما چیه؟ معمولاً ان‌بی‌سی رو می‌بینم که آخرین فیلم‌های هالیوود رو پخش می‌کنه. سریال حریم سلطان را هم می‌بینم. البته اگر پارازیت‌ها بگذارند. موزیک هم زیاد گوش می‌دهم.
وی درباره گوش دادنش به ترانه‌های خوانندگان طاغوت نیز گفته که چرا، ولی نمیشه گفت که گوگوش [فعال در فتنه سبز] رو دوست دارم. سر و صدا میشه. ولی خب آره صدای هایده را دوست دارم به نظرم هایده اعجوبه موسیقی ایران بوده. هایده و مهستی از زیبایی‌های موسیقی ما هستند. موسیقی پاپ را می‌پسندم، اما برخی از آهنگهای جدید را نه. بچه‌های من هم مثل خودم هستند و سلیقه نزدیکی داریم.
خبرنگار می‌پرسد اهل کافه‌گردی هستید؟ و اشراقی پاسخ می‌دهد: ترجیح میدم دو سه تا کافه‌ای که آشنا هستند بروم تا اینکه همه جا بگردم. یک مشکل که ما داریم این است که به خاطر نوع حجابمان که چادر است،‌ فکر می‌کنم مقداری سخت باشه، خودم فکر می‌کنم شاید کسانی که در کافه نشسته‌اند نگاه غریبی به حضور فردی داشته باشند با این نوع حجاب. ولی دوست و رفیق خیلی زیاد دارم چون خیلی رفیق‌باز هستم. اغلب هم جوان هستند.
او این را هم گفته که «من در زمان آقای خاتمی تلاش کردم تابو‌شکنی کنم، فکر می‌کنم تا حدودی هم موفق شدم. ولی متأسفانه بزرگترین مانع و مخالفینم در خصوص پوشش، خود خانم‌ها بودند. فکر می‌کنم که می‌شود مسلمان خوبی بود، حجاب را رعایت کرد ولی حجاب زیبایی هم داشت. حجاب باید جاذبه داشته باشد نه اینکه برخی‌ها با نوع حجاب نازیبایی که دارند دافعه می‌آفرینند. خیلی دوست داشتم در این زمینه‌ها خط‌شکن باشم اما زیاد موفق نبودم. ولی دولت آقای روحانی فرصت دوباره‌ای است»!
یادآور می‌شود زهرا اشراقی پیش از این اعلام کرده بود که پس از پیروزی خاتمی در دوم خرداد 76 به یکی از همین کافه‌ها رفته که مشغول شادی بوده‌اند و آنجا یکی از حاضران به وی گفته خانم دیگر چادرت را بردار! همه چی تغییر کرده! اشراقی در آن مصاحبه که 3 دی 1391 با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد انجام شده بود مدعی شد «این حرف مثل یک هشدار بود و من همان جا به فکر فرو رفتم که اگر اصلاح‌طلبی تبیین نشود، خطر بزرگی آن را تهدید می‌کند». از ماجرای کافه مذکور دچار نگرانی شده بود. اما اکنون می‌گوید عکس‌های بدون چادر در اینستاگرام منتشر کرده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10