(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

توصیه وزارت بهداشت؛ دام را از مراکز نظارت دامپزشکی تهیه کنید
 رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:آلودگی برنج‌های وارداتی تأیید شد
پلیس آگاهی هشدار داد
جعل چک‌های تضمینی بانک‌ها
50 روستای سیستان و بلوچستان در محاصره شن‌های روان قرار گرفت
اعلام پایگاه‌های اصلی کمیته امداد برای دریافت نذورات عید قربان
دستگیری 450 توزیع کننده موادمخدر در شرق پایتخت
آزادی زندانیان غیرعمد سادات در عید غدیر
دستگیری زمین‌خواران 25 میلیاردی در آبادان
انتصاب در ستاد مبارزه با مواد مخدر
انتصاب فرمانده جدید هوا ناجا
99 درصد سرطانی‌ها سیگار می‌کشند
60 سال زندگی در یک کپسول
توفان هند را کوبید
مصر لرزید
حتی در مدارس قدیمی
رئیسی: جداسازی آب‌خوری‌های مدارس اجباری است
   


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در آستانه عید قربان اعلام کرد: مردم حتما دام را از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنند.
دکتر محمدمهدی گویا گفت: با توجه به فرا رسیدن مراسم عید قربان و ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم و موارد خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و ضرورت پیشگیری از ابتلا به اینگونه از بیماری‌ها حین ذبح و قربانی کردن دام، مقرر شده است هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان‌ها در مورد مخاطرات بهداشتی عرضه غیر مجاز دام و عدم کشتار در کشتارگاه‌ها در روز عید قربان، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آید.
وی توصیه‌های تهیه و ذبح دام در این روز را چنین توضیح داد: مردم دام را از میادین تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی تهیه و حتی‌المقدور افراد با سابقه قصابی اقدام به ذبح و قطعه قطعه کردن لاشه کنند.
گویا افزود: در صورت ابتلا به بیماری در دام و یا عدم رعایت بهداشت فردی خطر انتقال عامل بیماری به ذابحین وجود دارد، بنابراین لازم است ذابحین به این دو نکته توجه کنند.
وی در ادامه بیان داشت: در هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظت فردی شامل دستکش، روپوش و پیش‌بند، ماسک و عینک استفاده شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: آلودگی محیط کشتار از طریق آلودگی‌های ثانویه گوشت، پراکنده شدن خون و دفع غیربهداشتی ضایعات دامی، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات وجود دارد که باید به این موارد توجه کرد.وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هنگام توزیع و مصرف گوشت دام قربانی می‌تواند علاوه بر ایجاد مخاطرات فردی و محیطی و اجتماعی موجب کاهش کیفیت گوشت شود.

 


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی آلودگی 13 نوع برنج وارداتی هندی را تایید کرد.
دکتر حسینعلی شهریاری دیروز در همایش «روز جهانی غذا» که با حضور وزیر بهداشت در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، اظهار کرد: چند سال پیش مدیر کل وقت استاندارد تهران خبر آلودگی برنج‌های وارداتی را اعلام کرد اما چند روز نگذشته بود که وی را با فشارهای وارده بازنشسته کردند.
او با اشاره به این که مدیر کل وقت استاندارد تهران درباره آلودگی برنج‌های وارداتی اطلاعات درستی را داده بود گفت: حتی سازمان استاندارد هم آلودگی 13 نوع برنج وارداتی را تایید کرد اما بعدا برخی مسئولان را مجبور کردند تا مصاحبه کنند و بگویند برنج‌های وارداتی آلوده نبوده است.
شهریاری با اشاره به این که افرادی که راجع به استاندارد مواد غذایی صحبت می‌کنند نباید تحت تاثیر دولتی‌‌ها قرار بگیرند گفت: متاسفانه در چند سال گذشته همواره شاهد این بودیم که سازمان استاندارد در موارد مختلف از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است.
شهریاری همچنین به ماجرای ضدعفونی کردن شیرهای مصرفی توسط مواد شوینده‌شان چون آب ژاول اشاره کرد و گفت: چندی پیش اخباری در این خصوص منتشر شد که برخی کارخانه‌های تولید شیر برای رساندن آلودگی‌های میکروبی شیر به حد مجاز، دست به اعمال خلاف می‌زنند که استفاده از آب ژاول در شیر توسط یکی از برندهای معروف از جمله همین موارد بود که از مسئولان وقت سازمان غذا و دارو خواستیم تا این مسئله را اطلاع‌رسانی کنند، اما این اتفاق نیز نیفتاد.
وی ضمن تاکید بر اینکه سلامت باید جزو چهار اولویت اول دولت باشد، گفت: سلامت انسان دقیقا به نوع تغذیه وی بستگی دارد و اگر انسان‌های سالمی نداشته باشیم، نمی‌توانیم امور کشور را به درستی در دست گرفته و اداره کنیم.
وی با بیان اینکه ما در زمینه محصولات پروتئینی، لبنیاتی و باغات دچار مشکلاتی هستیم، اظهار کرد: بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌هایی که مصرف می‌کنیم، از نظر سلامت مورد اطمینان نبوده و باقی‌مانده سموم در آنها در حد مجاز نیست. چندی پیش جلساتی در کمیسیون بهداشت و درمان برگزار و اطلاعاتی پیرامون این مسئله جمع‌آوری شد، اما حاصلی نداشت و به جایی نرسید.
رئيس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مملکتی زندگی می‌کنیم که یک نفر دچار پرخوری مفرط و دیگری دچار سوءتغذیه است، گفت:‌ کودکان ما قدشان کوتاه است، سوءتغذیه دارند و با کمبود کالری و عدم دریافت مواد مغذی لبنی و پروتئینی روبرو هستند. از سوی دیگر بیماری‌های مشترک میان انسان و دام دردسرساز شده است و به‌‌ویژه در غرب کشور بیماری‌هایی چون تب مالت روز به روز در حال گسترش است.وی همچنین با انتقاد شدید از عملکرد برخی کارخانه‌های لبنی گفت: برخی کارخانه‌های شیر برای پایین آوردن آلودگی‌های میکروبی کارهای غیرمجازی می‌کنند و آب ژاول به محصولات خود اضافه می‌کنند.شهریاری همچنین با بیان این که میوه و سبزیجات تولیدی در کشور مشکل بهداشتی و استانداردی دارند افزود: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به وظایف خود در قانون برنامه پنجم توسعه عمل نکرده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اصلاح سبک زندگی گام برداریم و برنامه ششم توسعه را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که تکلیف نظارت در حوزه سلامت مشخص شده و این‌گونه نباشد که چند نهاد مسئول نظارت بر سلامت باشند و وقتی هم که مشکلی پیش می‌آید، همه آنها از پاسخگویی سر باز بزنند.
شهریاری با اشاره به اینکه تنها حدود 25 تا 30 درصد سلامت مردم در حیطه اختیارات وزارت بهداشت است، گفت: تامین سلامت مردم در سایر موارد تا حد زیادی به هماهنگی‌های بین بخشی و انجام وظایف صحیح سایر دستگاه‌ها بازمی‌گردد.
وی اضافه کرد: اکنون نه از میوه‌ای که مصرف می‌کنیم، نه از لبنیات و نه از گوشت‌های مصرفی اطمینان داریم. متاسفانه اطلاعات بسیار نگران‌کننده‌ای هم درباره سوسیس و کالباس‌ها به دستمان رسیده است که به همین خاطر توصیه می‌‌کنیم مردم به هیچ وجه از سوسیس و کالباس استفاده نکنند. هر وقت رئیس سازمان غذا و دارو سلامت سوسیس و کالباس‌‌ها را اعلام و خود آن را مصرف کرد، ما نیز سوسیس و کالباس مصرف می‌کنیم.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به سخنان شهریاری گفت: هرگونه آلودگی محصولات غذایی از جمله برنج‌ها، شیر و مواد پروتئینی را تکذیب کرد.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ادعاهای بدون استناد و پشتوانه علمی، به جز ایجاد نگرانی برای مردم، سود دیگری ندارند، اظهار کرد: مطمئنا تخلفات و سودجویی‌هایی صورت می‌پذیرد اما در کنار آن دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهند. سازمان دامپزشکی بر سلامت فرآورده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی بر سلامت محصولات کشاورزی، شیلات بر فرآورده‌های دریایی و وزارت بهداشت بر سلامت کلیه فرآورده‌های غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی شده نظارت می‌کند.
دیناروند با بیان اینکه در سطح عرضه هم از طریق شبکه گستردگی که در سطح کشور دارد، نظارت‌های خود را اعمال می‌کند، گفت: اگر بازرسان ما در این میان به مواردی که استاندارد نیستند، بربخورند، حتما اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلوده بودن برنج‌ها، شیرها و مواد پروتئینی، اظهار کرد: این اظهارات درباره آلودگی این فرآورده‌ها قابل تایید نیست و تکذیب می‌شود. هرکس مسئول حرف‌های خودش است و نمایندگان مجلس مسئولیت قانونگذاری را برعهده دارند، نه مسئولیت اجرایی که این سخنان را به زبان می‌آورند.

 


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: چک‌های تضمینی بانک‌ها جعل می‌شود و کلاهبرداران می‌توانند این چک‌ها را جعل کنند.
سرهنگ بهروز رهبریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدامات زیادی برای مقابله با چک‌های جعلی انجام شده است اما سارقان و جاعلان با تهیه چک‌های تضمینی با ارزش کم از بانک‌ها اقدام به جعل آن از طریق اسکنر و تجهیزات دیگر کرده و با این چک‌ها از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند. هرگونه کلاهبرداری از هموطنان با استفاده از چک‌های تضمینی، از سهل‌انگاری فرد ناشی می‌شود. هیچ وقت نباید در معاملات بدون استعلام از شعبه صادرکننده چک اقدام به خرید و فروش کالا کرد.
وی ادامه داد: هموطنان در صورتی که می‌خواهند با چک تضمینی خرید و فروشی را انجام دهند می‌توانند پس از استعلام از بانک اقدام به خرید و فروش کنند. پرونده‌های بسیاری وجود دارد که کلاهبردار با استفاده از غفلت فروشنده اقدام به دادن چک‌های فاقد اصالت و جعلی می‌کنند.
به گفته رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در خصوص گرفتن دسته چک از بانک‌ها با مدارک جعلی با بانک مرکزی جلسات متعددی داشتیم که باعث شد بانک در این خصوص دستورالعملی را به تمامی بانک‌های کشور ابلاغ کند تا کارمندان هنگام افتتاح حساب یا اخذ دسته چک از هویت واقعی فرد درخواست‌‌کننده مطمئن شوند.رهبریان در خصوص پرونده‌‌های چک‌های جعلی گفت: روند کلاهبرداری با چک‌های جعلی در نیمه نخست امسال کاهشی بوده است.

 


مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 50 روستا در محدوده شهرهای هیرمند و زهک در شمال این استان به سبب توفان گرد و خاک و حرکت ماسه‌بادی در محاصره شن‌های روان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا از زاهدان غلامرضا اربابی دیروز افزود: توفان شن و ماسه از چند روز پیش تاکنون شهرستان‌های هیرمند، زهک، هامون، نیمروز و زابل در شمال استان را احاطه کرده و مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است.
وی با بیان این که ورود شن و ماسه به داخل منازل و معابر روستایی رفت و آمد مردم را با مشکل روبه‌رو کرده، گفت:‌این در حالی است که رفت و آمد در محورهای ارتباطی شهرستان‌های یاد شده جریان دارد اما به علت وجود ریزگردها رانندگان ناگزیر به احتیاط و تردد با سرعت کم هستند.
وی گفت: بیشترین خسارات ناشی از وزش توفان گرد و خاک و حرکت ماسه بادی در این مدت مربوط به شهرستان‌های هیرمند، زهک و زابل در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان ستاد بحران، توفان شن از ابتدای امسال تاکنون بیش از 110 میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، زیرساختی و سلامت مردم شمال استان خسارت وارد کرده است.
خسرو افسری افزود: با تداوم افزایش ذرات معلق و ریزگردهای ناشی از وزش باد شدید توام با گرد و خاک در جنوب شرق کشور آلودگی هوای شمال سیستان و بلوچستان در حوضه آبریز دریاچه خشکیده هامون بحرانی شده است.
وی گفت: میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان واقع در شمال استان 20 برابر حد استاندارد جهانی رسیده است.

 


پایگاه‌های اصلی کمیته امداد امام(ره) در استان تهران برای دریافت گوشت قربانی و سایر نذورات و کمکهای مردمی در روز عید سعید قربان اعلام شد.
عباس دارائی، مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این نهاد از آمادگی این نهاد جهت دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی حجاج بیت‌الله الحرام در سراسر کشور خبر داد.
وی یادآور شد: شماره حساب 9999 کمیته امداد امام خمینی (ره) نزد بانک ملی قابل واریز در سایر شعب آماده دریافت کمکهای نقدی حجاج گرامی است.
عضو شورای معاونان کمیته امداد امام(ره) با اشاره به پایگاههای اصلی کمیته امداد امام(ره) در استان تهران برای دریافت نذورات عید سعید قربان افزود: این مراکز در استان تهران در حوزه شمیرانات واقع در بزرگراه آفریقا، کوچه گل افشان، پلاک 23، کمیته امداد منطقه یک، در حوزه شمال شرق واقع در خیابان دماوند، مسیل جاجرود، خیابان شواخ، پلاک 95، کمیته امداد منطقه 13 و اتوبان رسالت، خیابان فرجام، بین چهار راه حسین خانی و ولیعصر(عج)، مرکز حامی یابی؛ حوزه جنوب غرب واقع در ترمینال جنوب، ضلع جنوبی خیابان شهید بخارایی، جنب ایران خودرو، مرکز پشتیبانی بعثت؛ حوزه شمال غرب، بلوار اصلی تهرانسر، خیابان 22، پلاک 9 کمیته امداد شمال غرب و حوزه مرکزی واقع در خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به خیابان جمهوری، خیابان فلاح‌زادگان،‌کمیته امداد امام(ره) حوزه مرکزی آماده دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی حجاج بیت‌الله‌الحرام است.

 


رئیس پلیس تهران بزرگ از دستگیری 450 توزیع‌کننده موادمخدر و معتاد لامکان در شرق پایتخت خبر داد.
سردار ساجدی‌نیا در حاشیه طرح شناسایی و دستگیری خرده فروشان و توزیع‌کنندگان موادمخدر گفت: زیرمجموعه‌های پلیس پیشگیری و پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از شب یکشنبه در راستای برخورد با خرده‌فروشان موادمخدر و جمع‌آوری معتادان عملیات خود را آغاز کرده و در این عملیات‌ها 50 خرده فروش موادمخدر را دستگیر و 400 معتاد لامکان را جمع‌آوری کرده‌اند.
وی با بیان اینکه از خرده‌فروشان حدود 50کیلوگرم انواع موادمخدر کشف و ضبط شد، گفت: معتادان به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی خواهند شد و موادفروشان نیز به مرجع قضایی منتقل می‌شوند.
به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ عمده خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان موادمخدر دستگیر شده در این طرح در گذشته نیز دارای سوابق متعدد بوده‌اند.
ساجدی‌نیا درباره بازگشت دوباره معتادان جمع‌آوری شده به سطح شهر خاطرنشان کرد: برخورد با معتادان و جمع‌آوری آنان جزو وظایف پلیس نیست با این وجود با توجه به اینکه این موضوع یک مطالبه است پلیس در این زمینه وارد عمل شده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: باید از سایر دستگاه‌ها خواست که پس از جمع‌آوری معتادان پاسخگوی توقعات جامعه و وظایف خودشان باشند.
ساجدی نیا با بیان اینکه مرجع قضایی در این زمینه همکاری خوبی با پلیس دارد گفت: تا زمانی که خرده‌فروشان یا موادفروشان در پایتخت حضور داشته باشند، عملیات پلیس نیز قاطعانه ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس تهران بزرگ درباره جمع‌آوری افراد لامکان نیز تصریح کرد: برخی از افراد لامکان ممکن است معتاد هم نباشند اما چون درآمدی ندارند شب‌ها را در بلوارها یا پارک‌ها می‌خوابند که ما از شهرداری خواسته‌ایم نسبت به جمع‌آوری این افراد اقدام کند که در حال حاضر نیز این موضوع درحال انجام شدن است.
وی درباره برخورد با معتادان در حاشیه بزرگراه‌های صدر، چمران و دره فرحزاد نیز اظهار کرد: پس از مدتی که این محل‌ها را پاکسازی می‌کنیم آن افرادی که دستگیر نشده‌اند دوباره باز می‌گردند که در این زمینه این افراد را قطعاً دستگیر خواهیم کرد.
ساجدی‌نیا درباره بیشترین مواد مکشوفه از خرده‌فروشان نیز گفت: موادمخدر صنعتی بیشترین آمار کشفیات را درحال حاضر به خود اختصاص داده است.

 


رفیق‌دوست خبر داد
رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان تهران از آزادی زندانیان غیرعمد سادات در عید غدیر خم خبر داد.
محسن رفیق‌دوست دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آزادسازی زندانیان در اعیاد قربان و غدیر خاطرنشان کرد: ما معمولاً به غیر از ماه رمضان زمان خاصی برای آزادسازی زندانیان نداریم البته در اعیاد غدیر و قربان آزادسازی زندانیان را شاهد خواهیم بود ضمن آنکه هر ساله به مناسبت عید غدیر خم عده‌ای از خیرین در صدد آزادی زندانیان سادات برمی‌آیند.
رئیس هیأت مدیره ستاد دیه استان تهران تأکید کرد: کمک‌های مردمی بسیاری از گره‌های کور ما را باز کرده و به جرأت می‌توانیم بگوییم سهم مردم 80 درصد و سهم دولت تنها 20 درصد بوده است.
رئیس هیئت مدیره ستاد دیه با اشاره به آزادی زندانیان از سوی ستاد دیه استان تهران گفت: در سال 91 بالغ بر 710 نفر با مجموع بدهی حدود 90 میلیارد تومان از زندان آزاد شدند.رفیق‌دوست در ادامه با اعلام شماره حساب 1414 بانک تجارت گفت: مردم می‌توانند کمک‌های خود را به این شماره حساب واریز کنند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
زمین‌خوارانی که به صورت غیرمجاز اقدام به تصرف 2 قطعه بزرگ از اراضی وقفی و دولتی در آبادان کرده بودند، دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: به دنبال کسب خبری مبنی بر تصرف دو قطعه زمین از اراضی دولتی و وقفی توسط سه نفر زمین‌خوار در شهرستان، مأموران پلیس آبادان این 3 زمین‌خوار را که به صورت عدوانی و غیرمجاز با تصرف مساحت قابل توجهی از اراضی دولتی و وقفی، چندین نقطه از اراضی مذکور را به مالکیت خویش درآورده و اقدام به کشاورزی و ساخت و سازهای غیرقانونی کرده بودند شناسایی و دستگیر کردند.
سرتیپ اسحاقی گفت: مساحت قریب به 6 هزار متر مربع، از اراضی مورد استفاده متهمان در منطقه جمشید آبادان و سواحل رودخانه بهمنشیر که به کاشت محصولات کشاورزی و ساخت و ساز منازل ویلایی اختصاص داده شده بود جزو اراضی دولتی و وقفی است.
وی افزود: ارزش اراضی تصاحب شده توسط متهمان بیش از 25 میلیارد ریال برآورد شده است. در همین ارتباط هر 3 متهم با دستور مقام قضایی و با صدور قرار قانونی روانه زندان شدند.

 


وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در احکام جداگانه‌ای سید نجیب حسینی را به سمت معاون امور اداری، مالی و امور مجلس و محمد کیمیایی را به عنوان مشاور دبیرکل در امور حقوقی این ستاد منصوب کرد.

 


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حکمی سرهنگ خلبان محمدولی بیرانوند را به سمت فرمانده جدید هواپیمایی این نیرو منصوب کرد.

 


عضو کمیته علمی هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌که امروز قلیان‌های میوه‌‌ای، شکل جدیدی از تهدیدی قدیمی است، گفت: هم‌اکنون همه عوارض سیگار در بسته‌بندی شکیلی به صورت قلیان‌های میوه‌ای عرضه می‌شود که پسوند میوه‌ای بی‌خطر بودن را به اذهان متبادر می‌کند در حالی که چنین نیست.
دکتر بهزاد رحمانی با اظهار تاسف از مشروعیت یافتن مصرف دخانیات در غالب قلیان گفت: این وسیله در میان جوانان طرفداران بی‌شماری دارد که هم‌اکنون شاهد عوارض زیان بار آن در جامعه هستیم.وی با اشاره به آثار سوء استعمال دخانیات بر روی ریه افزود: 99 درصد کسانی که به نوعی سرطان ریه (SCC) مبتلا می‌شوند سیگاری هستند که این آمار حاکی از مضر بودن سیگار و دخانیات برای ریه‌ افراد است.
رئیس انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌که هنوز سرطان ریه در میان همه گروه‌های سنی سرطان شایعی است،‌ ادامه داد: سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان است چون علائم سرطان ریه بسیار شبیه به علائم و نشانه‌های روزانه یک فرد سیگاری است از این رو دیر تشخیص داده می‌شود.دکتر رحمانی با بیان این‌که با مشاهده خلط خونی باید توجه داشت 3 سال از شروع سرطان ریه گذشته است،‌ گفت: سرفه‌ای که بیش از 4 هفته طول کشیده شده باشد ( بدون سابقه سرماخوردگی و مواجهه با موادشیمیایی و ابتلاء به آلرژي) نخستین علامت سرطان ریه است.
این فوق تخصص جراحی توراکس با بیان این که سرفه با زندگی افراد سیگاری عجین شده است، ادامه داد: از این رو افراد نسبت به عارضه سرفه بی‌اعتنا هستند اما در موارد پیشرفته خلط خونی بروز می‌کند.
وی کاهش وزن ناگهانی و شدید را از دیگر نشانه‌های سرطان ریه دانست و گفت: درمان سرطان ریه جراحی است اما در تشخیص دیرهنگام به شیمی‌درمانی نیاز است به جز در نوع خاصی که درمان ارجح شیمی‌درمانی است.دکتر رحمانی با بیان این‌که از 100 فرد مبتلا به سرطان ریه 50 درصد آنها به هنگام مراجعه غیرقابل درمان جراحی هستند، افزود: چون بیماری از 3 سال پیش آغاز شده است.
وی گفت: از 50 درصد باقی مانده نیز فقط نیمی از آنها (25 نفر) قابلیت درمان دارند که میزان بقای آنها بیش از 5 سال است.

 


«مارتا ماسون» زن معلولی است که بیش از 60 سال از زندگی خود را درون دستگاه «شش آهنی» سپری کرده است اما در این مدت هیچ وقت اعتماد به نفس خود را از دست نداده و همیشه برای زندگی بهتر تلاش کرده است.
این خانم با این که وضعیتی سخت برای زندگی دارد و همیشه باید درون این دستگاه باشد، از دبیرستان و کالج فارغ التحصیل شده و نمره‌های خوبی نیز کسب کرده است. او همچنین یک کتاب به نام خود منتشر کرده و جالب‌تر از آن هر ماه مهمانی در خانه‌اش برگزار می‌کند.
این خانم که این روزها بیش از 70 سال سن دارد، در 11 سالگی و پس از مرگ برادرش متوجه بیماری‌اش شد.

 


توفان فایلین که بامداد یکشنبه به مناطق ساحلی رسید، با سرعت بیش از 199 کیلومتر، نوار ساحلی در شرق هند را درنوردید و خسارات‌ زیادی را در ایالت‌های اودیسا و آندراپرادش وارد کرد.
به گزارش ایرنا، بیشترین خسارت تاکنون به منطقه گانجام، گوپال‌پور، برهماپور و ولسوالی پوری وارد شده و نیروهای امداد و نجات مرکز فاجعه ملی هند عملیات نجات و امداد را در این مناطق آغاز کرده‌اند.
هرچند خسارات دقیق و تلفات احتمالی هنوز اعلام نشده اما خطوط برق و زیرساخت‌های ارتباطی آسیب دیده و بسیاری از درختان ریشه‌کن شده است.
«سوریاپارتو» وزیر مدیریت بحران ایالت اودیسا نیز از ناپدید شدن 18 ماهیگیر خبر داد. وی افزود: در «برهماپور» ایالت اودیسا بسیاری از شیشه‌ها و پنجره‌های خانه‌ها شکسته و خسارات‌ زیادی به ساختمان‌ها و خودروها وارد شده است.
برخی خبرها نیز حاکی از این است که وزارت هواشناسی هند توفان فایلین را به عنوان یک توفان شدید طبقه‌بندی کرده بود، در حالی که کارشناسان آمریکایی‌ نیروی طوفان را بسیار مخرب می‌دانستند. شبکه ان.دی.تی.وی هند اعلام کرد که از روز گذشته تاکنون هفت نفر بر اثر حوادث مختلف و بر اثر افتادن درخت جان خود را از دست داده‌اند.
وقوع توفان فایلین در مناطق ساحلی موجب وزش باد شدید، بارش سنگین باران و آبگرفتگی شده و برخی مناطق در خطر سیلاب قرار گرفته‌اند.
نیروهای امدادی و ارتش هند تاکنون بیش از 860 هزار نفر از مردم اودیسا و صدها هزار تن دیگر را در ایالت آندرا پرادش در اماکن امن مستقر کرده‌اند.
پیش‌بینی شده بود که توفان فایلین دستکم به مدت 6 ساعت بسیار شدید و 24 ساعت با شدت کمتر ادامه داشته باشد و به همین دلیل 12 هواپیما، چندین بالگرد و دو کشتی جنگی مرکز فجایع ملی هند و نیروهای مسلح این کشور برای انجام عملیات نجات در ایالت‌های آندراپرادش و اودیسا آماده شده‌اند.
براساس این گزارش، 23 هزار قایق ماهیگیری به مناطق ساحلی برگشته‌اند.

 


خبرگزاری رویترز در گزارشی از قاهره، از وقوع یک زلزله 6/8 ریشتری (امواج درونی زمین) در قاهره و دیگر شهرهای مصر خبر داد.
رئیس موسسه تحقیقات ملی اخترشناسی و ژنوفیزیک مصر اعلام کرد که اطلاعات به دست آمده از نخستین مرحله بروز این حادثه حکایت از آن دارد که این زلزله 6/8 ریشتری در 11 کیلومتر و 800 متری عمق دریا در جنوب غرب جزیره کرت در دریای مدیترانه در نزدیکی مصر اتفاق افتاده است.
این گزارش همچنین به نقل از گزارش مرکز زلزله‌نگاری آمریکا، زمان دقیق بروز این زلزله را 15 و 11 دقیقه به وقت محلی مصر در عصر شنبه در 80 کیلومتری غرب شهر چانیا سی‌تی جزیره کرت اعلام کرد.
براساس این گزارش، این رخداد طبیعی درست زمانی در قاهره حس شد که مردم این کشور بیست و یکمین سالگرد زلزله 12 اکتبر سال 1992 را در ذهن خود مرور می‌کردند.
زلزله سال 1992 که بیش از دو دقیقه طول کشیده بود بیش از 370 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته بود. مصر همچنین در 12 سپتامبر در 1955 نیز شاهد یک زلزله 7/7 ریشتری بود که 18 کشته و 89 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش رویترز، از تعداد کشته و زخمی‌ها یا میزان خسارت احتمالی هنوز گزارشی منتشر نشده است.

 


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر جداسازی آب‌خوری‌ها از سرویس بهداشتی مدارس حتی مدارس قدیمی‌ساز تأکید کرد.
مرتضی رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سال 87 به دنبال مطرح شدن بحث آنفلوآنزا، با هماهنگی که وزارتخانه در سطح کشور انجام داد، مقرر شد تمامی سرویس‌های بهداشتی از آبخوری‌های مدارس جدا شوند.
وی افزود: همچنین نصب صابون مایع یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که در آن زمان مطرح و اجرا شد و با اعتباری که برای این منظور تأمین شد، در بسیاری از مدارس، آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی جدا شد.رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در مدارس جدیدالتأسیسی که سازمان نوسازی احداث می‌کند، جداسازی آبخوری‌ها از سرویس بهداشتی انجام می‌شود .

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10