(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

بزرگ ترین اژدهای روباتیک
ماهواره های زباله جمع‌کن در راه فضا
غذاهای مناسب دیابتی‌ها
علت انقراض ماموتها !
فرآورده‌های ضد وبا
بدلیجات سبب اگزما می‌شود
دانش‌آموزان باید دوره‌ای معاینه شوند
نمک «ام‌‌اس» می‌آورد
قاتل هوش
   


محققان آلمانی موفق به ساخت بزرگترین روبات جهان شدند که یک اژدهای 9متری مکانیکی با تنفس آتشین است.
این روبات موسوم به «Fanny» که توسط شرکت Zollner Elektronik AG آلمان ساخته شده، می‌تواند روی چهار دست و پای خود راه رفته و بال‌های 12متری‌اش را برهم بزند.
روبات Fanny که به عنوان بخشی از پروژه Tradinno که ترکیب واژه سنت و ابتکار است، ساخته شده، نیروی خود را از چهار کنترل از راه دور، یک موتور دیزلی توربوی دو لیتری و مجموعه‌ای از دریچه‌های هیدرولیک به دست می‌آورد. این فناوری به عنوان بزرگ‌ترین روبات قدم‌زن جهان در نسخه 2014 کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
این روبات برای بازی در تئاتر سنتی Drachenstich طراحی شده که به معنی نیزه زدن به اژدها است و در شهر Furth برای 500 سال اخیر اجرا شده است.
این اژدها از دو مدار هیدرولیکی شامل 272 دریچه و 50 درایو ساخته شده و 165 لیتر نفت مصرف می‌کند.
روبات Fanny همچنین از 3000 متر کابل برق و 109 متر خطوط هیدرولیک و پنوماتیک برخوردار است. سرعت حرکت این روبات 1.6 کیلومتر در ساعت با استفاده از موتور 140 اسب‌بخار آن است.
از دیگر ویژگی‌های این روبات می‌توان به 80 لیتر خون مصنوعی اشاره کرد که در زمان برخورد نیزه با اژدها در طول نمایش از پشت آن جاری می‌شود.
هرکدام از پاهای Fanny از هفت درجه حرکت برخوردار است، بدین‌معنی که می‌تواند به‌طور جانبی حرکت کرده و در گوشه قدم بردارد.
این روبات در سپتامبر 2012 تکمیل شده بود.

 


شرکت EPFL و «سیستم‌های فضایی سوئیس» (S3) با همکاری یکدیگر ماهواره CleanSpace One را با هدف جمع‌آوری پسماند فضایی و با استفاده از یک سیستم پرتاب ارائه داده‌اند که نوید عملکردی ارزان‌تر از تکنیک‌های معمول را می‌دهد.
تخمین‌زده می‌شود بیش از 16 هزار قطعه پسماند فضایی حول زمین می‌چرخند که قطر آن‌ها بیش از 10 سانتی‌متر گزارش شده است.
این میزان در فضا زیاد به نظر نمی رسد، اما ماهواره‌ها تمایل دارند در مدارهای مشابه جمع شوند و تصادم ماهواره‌ای مانند آنچه درسال 2009 بین Iridium 33 و2251-Kosmosرخ داد، این تعداد را به طور استثنایی افزایش می‌دهد.
در صورت رخداد چنین رویدادی، سفرهای فضایی بسیار هزینه‌بر و دشوارتر می‌شوند.
هم‌اکنون طرح‌های بسیاری برای کمتر خطرناک کردن راهپیمایی ماهواره‌ها وجود دارند.
این رویکردها شامل نصب میکروپیشرانه‌ها یا بادبان‌های خورشیدی به عنوان شیوه‌ای برای راندن پسماندها به درون جو یا اعماق فضا است، اما هنوز این پرسش مطرح است که چگونه باید با پسماندهایی که از پیش وجود دارند، برخورد کرد.
یک پاسخ ماهواره CleanSpace One است که برای اوج‌گیری درسال 2018 برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون تحت توسعه EPFL قرار دارد و نسخه کنونی آن فقط 30 کیلوگرم وزن دارد.
این نسخه از فناوری‌های متعدد و اجزای کلیدی که با شرکای متعدد، شامل آژانس فضایی اروپا، طراحی شده، بهره می‌برد.
سامانه جدید مجهز به پیشرانه‌هایی است و برای برخورد با ماهواره‌های غیرقابل استفاده طراحی شده است.
زمانی که این ماهواره در ایستگاه قرار گیرد، یک پنجه پسماندها را گیر می‌اندازد و ماهواره پسماند را به درون جو زمین می‌راند.
در نخستین آزمایش، سامانه جدید با یک نانوماهواره بدون کاربرد سوئیسی باعرض فقط 10 سانتی‌متر ملاقات خواهد کرد.

 


متعادل نگه داشتن قند خون دغدغه همیشگی بیماران دیابتی است. گاهی تزریق انسولین هم جواب نمی‌دهد.
بنابراین رعایت مصرف مواد غذایی مانند کاهش مصرف نشاسته، گوشت قرمز، چربی و غذاهای شیرین می‌تواند در تعادل قند خون موثر باشد.
استفاده از انواع غلات سبوس‌دار نظیر نان سنگک، نان جو و ماکارونی سبوس‌دار و همچنین انواع حبوبات مثل لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش به عنوان منابع غنی از فیبر که از جذب مواد قندی جلوگیری می‌کند می‌تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.
مبتلایان به دیابت باید مصرف مواد نشاسته‌ای با روغن زیاد مانند سیب‌زمینی سرخ شده را به حداقل برسانند و در میان وعده از منابع کربوهیدرات کم‌چرب مثل نان برشته، نان سوخاری و بیسکویت‌های ساده و سبوس‌دار استفاده کنند. حتی بهتر است سبزی‌ها آب‌پز مصرف شوند.
برای طعم‌دهی به سالاد و خوراکی هم می‌شود از سس‌های کم‌چرب یا بدون چربی یا روغن زیتون به همراه سرکه، آب لیمو یا آب غوره کم نمک استفاده کرد.
از آنجا که آبمیوه‌های صنعتی و آماده حاوی مقدار زیادی شکر است اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف میوه‌های تازه که فیبر بیشتری دارند از آب میوه طبیعی بهتر است.
بیماران دیابتی باید مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند و قبل از طبخ، پوست و چربی‌های آن را بگیرند.

 


دانشمندان حیات‌وحش در یک مطالعه تازه شواهدی را یافته‌اند که نشان می‌دهد عامل اصلی انقراض نسل ماموت‌ها، شکار به دست انسان‌ها نبوده بلکه تغییرات جوی نسل این حیوانات بزرگ جثه را به نابودی کشانده است.
بررسی روی مولکول دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که جمعیت این مخلوقات در آن دوره با شروع تغییرات آب و هوایی خیلی زودتر از آنچه تاکنون تصور می شد رو به کاهش گذاشت.
این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که جمعیت متمایزی از ماموت‌ها در اروپا وجود داشت که حدود 30 هزار سال قبل از بین رفت. این نتایج در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
نظری که بسیاری از کارشناسان حیات‌وحش درباره ماموت‌ها، این حیوانات عظیم‌الجثه پوشیده از پشم داشتند، این بود که بسیار سخت جان و پرجمعیت بودند و در دوران حیات خود روی زمین، زندگی خوبی داشتند.
اما به گفته «لاو دالن» از کارشناسان موزه تاریخ طبیعی سوئد، دانشمندی که این تحقیقات را سرپرستی کرده، مطالعه اخیر این نظریه را تغییر می‌دهد.
به گزارش بی‌بی‌سی، دالن در این رابطه گفت: تصویری که اکنون در حال ظاهر شدن است این است که این گونه در سطح محلی دائما در حال گسترش، مهاجرت یا انقراض بوده است و تا این اندازه پویا بودن آنها خیلی جالب است.
دالن با همکاری کارشناسان در لندن نمونه‌های دی‌ان‌ای از بقایای 300 گونه ماموت را بررسی کردند. آنها دریافتند که در یک مرحله این حیوانات 12 هزار سال قبل یعنی زمانی که زمین برای مدتی گرم شد تا آستانه انقراض پیش رفتند.
محققان همچنین دریافتند که کاهش جمعیت آنها از 20 هزار سال قبل یعنی در اوج عصر یخبندان شروع شد. آنها گمان می‌کنند که هوا به قدری سرد بود که بر تغذیه ماموت‌ها اثر سوء گذاشت.
پروفسور آدریان لیستر از موزه تاریخ طبیعی لندن گفت: در واقع حتی برای ماموت‌ها هم سرمای هوا دردسرساز بود زیرا برودت هوا باعث شد رشد گیاهانی که ماموت‌ها از آنها تغذیه می‌کردند بسیار کم شود. این اولین ضربه در یک رشته حوادث طولانی بود که در نهایت به انقراض این موجود انجامید.
عامل انقراض ماموت‌ها مدت‌ها موضوع بحث‌های داغ زیست‌محیطی بوده است. بعضی بر این باورند که شکار توسط انسان، آنها را به سوی انقراض راند و سایرین می‌گفتند که تغییرات اقلیمی عامل اصلی این نابودی بوده است.
انتقادی که به فرضیه تغییرات اقلیمی وارد می‌شود این است که زمین خیلی پیش از انقراض این موجودات گرم شد بنابراین این امر نمی‌توانسته علت نابودی این حیوانات بوده باشد. اما نتایج مطالعه تازه نشان می‌دهد که ماموت‌ها در فاصله بین دو عصر یخبندان تقریبا منقرض شدند و این یافته، موید نظریه تازه است.
البته پروفسور لیستر می‌گوید که با این حال سایر حیوانات و همچنین انسان‌ها بعد از عصر یخبندان فعال‌تر شدند و رقابت میان آنها شدت گرفت و بنابراین شکار هم می‌تواند از دلایل دیگر انقراض ماموت‌ها باشد.

 


استاد میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فرآورده‌های پروبیوتیک و آبلیمو همراه غذا نقش اساسی در پیشگیری از بروز وبا دارند، ضمن اینکه شستن سبزی و میوه با سرکه نیز بسیار مفید است.
محمدرضا فاضلی در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ وبا یک بیماری قدیمی است که از طریق آشامیدن و خوردن آب و غذای آلوده به یک نوع میکروب به نام ویبریوکلرا در روده بزرگ ایجاد آلودگی می‌کند. اجداد این میکروب در آب شور و دریا بودند ولی برخی از انواع آنها در آب شیرین نیز رشد می‌کنند.
مدیرگروه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نکته قابل توجه در مورد عامل وبا، غیر تهاجمی بودن باکتری آن است که باعث تخریب‌بافتی نمی‌شود ولی میکروب سمی به نام ویبریوتوکسین ترشح کرده و باعث از دست رفتن سریع آب و الکترولیت‌ها به داخل روده و اسهال شدید آب برنجی می‌شود که این وضعیت اگر درمان نشود می‌تواند در چند ساعت شخص بیمار را از پا درآورد.
فاضلی در موردپرهیز از مصرف میوه و سبزی در زمان شیوع بیماری وبا توضیح داد: پرهیز از خوردن میوه و سبزی پیشنهادی بسیار سختگیرانه است که می‌تواند برای مدتی مردم را از فواید بی‌شمار شامل ویتامین‌ها و مواد آنتی اکسیدانی که به طور طبیعی در این فرآورده‌ها وجود دارند محروم کند.
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابراین به هیچ‌وجه نباید مردم را از خوردن میوه و سبزی محروم کرد و فقط توصیه می‌شود که این گونه فرآورده‌ها به خوبی شست‌وشو و ضدعفونی شوند.
وی گفت: یک نکته قابل توجه حساسیت بسیار زیاد عامل وبا به محیط اسیدی است به طوری که چنانچه شخصی دارای اسید معده طبیعی باشد احتمال ایجاد وبا حتی در صورت مصرف آب و غذای آلوده بسیار کم است. بنابراین یک توصیه ساده استفاده از سرکه در شست‌وشوی میوه و سبزی و نیز استفاده از آب لیمو به همراه غذا است.
فاضلی گفت: توصیه دیگر استفاده بیشتر همه افراد خانواده از فرآورده‌های غذایی و مکمل‌های پروبیوتیکی در همه‌گیری وباست.
وی افزود: به طور طبیعی حدود یک کیلوگرم از وزن بدن انسان را میکروب‌ها تشکیل می‌دهند که عمدتا در دستگاه گوارش و به خصوص در روده بزرگ قرار دارند.
فاضلی گفت: این میکروارگانیزها که به فلور روده انسان مشهور هستند نقش بسیار ارزشمندی درسلامت انسان دارند و بنابراین نگهداری میکروارگانیزهای روده بسیار اهمیت دارد و نیاز به مراقبت دائم دارند.
به گفته وی امروزه دانشمندان عقیده دارند که برخی بیماری‌هایی که در چند دهه اخیر در دنیا شیوع بیشتری داشته‌اند در نتیجه برهم خوردن فلور میکروبی روده انسان ایجاد شده‌اند و به همین دلیل میکروب‌های روده نیاز به باغبانی دارند که مرتب میکروب‌های بیماری‌زا و هرز را از محیط روده خارج و میکروارگانیزهای مفید و پروبیوتیک را جایگزین آنها نمایند.
استاد میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: میکروب‌های پروبیوتیک که عمدتا از لاکتوباسیل‌ها و بیفید و باکتری‌ها تشکیل شده‌اند هم در فرآورده‌های غذایی فراسودمند و پروبیوتیکی و هم به صورت فرآورده‌های مکمل بااشکال دارویی وجود دارند و می‌توانند در این فرآیند نقش مهمی داشته باشند.
وی افزود: به علت خاصیت‌ هالوفیل و نمک دوست‌بودن، عامل وبا به نمک طعام مقاوم است بنابراین استفاده از نمک طعام تأثیری بر این میکروب ندارد.
فاضلی افزود: پروبیوتیک‌ها مواد اسیدهای ارگانیک و به خصوص اسید لاکتیک هستند که این اسیدها باعث از بین رفتن ویبریوکلرا (عامل وبا) می‌شوند.
وی گفت: دانشمندان فنلاندی به تازگی ثابت کرده‌اند که برخی پروبیوتیک‌ها از جمله لاکتوباسیلوس رامنوسوس جی‌جی و بیفیدوباکترلانگوم قادر به جذب سم وبا هستند و بنابراین چنانچه روده انسان غنی از این میکروب‌های مفید باشد حتی در صورت آلودگی با میکروب وبا سم ایجاد شده را به خود جذب و از محیط روده خارج می‌کنند. بنابراین مصرف روزانه فرآورده‌های پروبیوتیکی می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری وبا مؤثر باشد.

 


مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگزما نوعی بیماری پوستی است که ممکن است برخی فلزات مانند نیکل «بدلیجات، ساعت‌مچی و دکمه فلزی» سبب بروز آن بشوند.
دکتر مسعود ملکی به ایسنا گفت: ممکن است یک عامل بیرونی سبب اگزما شود، مثل میکروب یا قارچ، مواد شیمیایی مثل مواد شوینده، مواد اسیدی، مواد قلیایی یا سیمان که در این حالت اگزما اگزوژن می‌شود.
وی افزود: اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، قرمزی پوست، ترشح، تاول‌های ریز و در موارد مزمن ضخیم شدن، پوسته‌ریزی و ترک خوردن پوست مشخص می‌شود.
ملکی در خصوص اگزما اندوژن، گفت: در بسیاری از موارد اگزما اندوژن است، یعنی عامل اصلی در داخل بدن بیمار است و معمولا از دوران شیرخوارگی شروع می‌شود.
وی درباره تشخیص این بیماری، عنوان کرد: تشخیص اگزما توسط پزشک و عمدتا براساس شرح حال و علائم بالینی است، در برخی موارد نیز از بررسی‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود همچنین در موارد شک به حساسیت به برخی مواد که فرد مبتلا با آنها در تماس است، تست حساسیت (پج تست) گرفته می‌شود.
ملکی در خصوص مواردی که علت اگزما، عامل بیرونی مانند تماس با یک ماده حساسیت‌زا مطرح است، افزود: اجتناب از تماس با آن ماده یا درمان عفونت میکروبی بهترین اقدام است.
وی اظهار داشت: استفاده از دستکش نخی و لاستیکی در موقع شستن ظرف‌ها یا لباس به خانم‌هایی که به مواد شوینده حساسیت دارند، توصیه می‌شود.
ملکی در خصوص درمان بیماری اگزما گفت: یکی از درمان‌های این بیماری استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی است، اگر این داروها به طور مناسب و براساس تجویز پزشک استفاده شود؛ بسیار مفید است، اما مصرف خودسرانه و طولانی‌مدت آنها به‌خصوص در صورت و چین‌های بدن مانند کشاله ران می‌تواند برای بیمار عارضه ایجاد کند.
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: استفاده از شوینده‌های مناسب و رعایت اعتدال در شست‌وشوی بدن و دست‌ها، اصلاح درجه حرارت و رطوبت محیط به‌خصوص در افراد مسن که به علت خشکی زیاد پوست دچار اگزما می‌شوند، کمک‌کننده است.
وی گفت: استفاده مناسب از داروهای آنتی هیستامین می‌تواند برای کاهش خارش بیماران مفید باشد.
ملکی عنوان کرد: رعایت اعتدال در شرایط محیطی، رطوبت، درجه حرارت و استفاده از شوینده‌های ملایم در افرادی که دچار خشکی پوست یا مبتلا به اگزما هستند، اجتناب از تماس مستقیم پوست با مواد شیمیایی محرک، استفاده از لباس‌های زیر پنبه‌ای، مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی و اجتناب از مصرف غذاها و مواد حساسیت‌زا بسیار کارساز است.

 


پزشک متخصص پوست و مو توصیه کرد به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های مسری در مدارس مانند شپش سر، دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی باید تحت معاینات دوره‌ای پوست و مو قرار بگیرند.
دکتر علی کمیلی درگفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از بیماری‌های شایع در بین دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر، بیماری عفونی و مسری شپش سر است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند تعداد زیادی را مبتلا کند.
وی با بیان این که این بیماری در کلاس‌های درس به دلیل ارتباط و تماس نزدیک دانش‌آموزان با یکدیگر به راحتی از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‌یابد، افزود: شپش سر بیماری خطرناک و نگران‌کننده‌ای نیست و در صورت تشخیص به موقع می‌توان با مراجعه به پزشک و رعایت موارد بهداشتی لازم، درمان و از شیوع آن پیشگیری کرد.
کمیلی علایم این بیماری را خارش پوست سر به ویژه در ناحیه پشت سر و وجود التهاب پوست در ناحیه سر و پشت گردن عنوان کرد.
متخصص پوست و مو در مورد دلایل بروز این بیماری گفت: رعایت نکردن نکات بهداشتی عامل اصلی بروز این بیماری است و در مورد کودکانی که بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنند، ارتباط آنها با کودکان مبتلا در محیط مدرسه سبب بروز این بیماری می‌شود.
کمیلی تاکید کرد والدین باید به بهداشت پوست و موی کودکان خود توجه داشته باشند و دستکم دو بار در هفته آنها را استحمام کنند و ملحفه‌ها و لباس‌هایی مانند روسری، مقنعه و کلاه را که ارتباط مستقیم با مو و پوست سر دارد مرتب شست‌وشو دهند.
وی اظهار داشت: علاوه بر والدین، مربیان بهداشت نیز میتوانند با انجام معاینات دوره‌ای در مدارس، در صورت مشاهده این بیماری آن رابه والدین کودک مبتلا اطلاع دهند و مانع از انتشار این بیماری در بین دیگر دانش‌آموزان شوند.
به گفته این متخصص پوست ومو اگر موردی مبتلا در یک کلاس مشاهده شد، باید تمام دانش‌آموزان آن کلاس وهمچنین والدین، خواهر و برادر دانش‌آموز مبتلا معاینه پزشکی شوند.
خشکی پوست دست و صورت
کمیلی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز، پایین آمدن دمای هوا و خشک‌تر شدن هوای محیط، پوست افراد به ویژه کودکان نیز خشک می‌شود.
پزشک متخصص پوست و مو افزود: خشکی پوست علایمی مانند سوزش و خارش به همراه دارد که اگر به موقع به آن توجه نشود و این خشکی ادامه پیدا کند، به بیماری پوستی تبدیل می‌شود و شرایط آزاردهنده‌ای برای کودکان ایجاد می‌کندکه نیاز به درمان پزشکی دارد.
وی تاکید کرد اگر والدین به این مورد توجه کافی داشته باشند و در صورت مشاهده علایم خشکی پوست از کرم‌های نرم کننده استاندارد استفاده کنند، می‌توان از بروز بیماری‌های حاد پوستی در کودکان پیشگیری کرد.
کمیلی توصیه کرد استفاده از دستگاه بخور در منزل و اتاق خواب نیز می‌تواند به نرم ماندن پوست کودکان و پیشگیری از بروز خشکی پوست کمک کند.
پزشک متخصص پوست و مو با بیان این که والدین و مربیان بهداشت باید به وضعیت سلامتی دانش‌آموزان توجه ویژه داشته باشند، افزود: معاینات دوره‌ای دانش‌آموزان در مدارس می‌تواند از شیوع بسیاری از بیماری‌های مسری در بین دانش‌آموزان جلوگیری کند.

 


پژوهشگران می‌گویند مصرف بیش از حد نمک ممکن است مقصر اصلی در افزایش میزان بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس (اسکلروز متعدد) باشد.
به گزارش رویترز، به گفته این پژوهشگران مصرف رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث افزایش نوعی از سلول‌های ایمنی می‌شودکه با بیماری خودایمنی مرتبط هستند.
بررسی این دانشمندان نشان داد که موش‌هایی که مهندسی ژنتیک شده بودند تا به ام‌اس دچار شوند، هنگامی که رژیم غذایی پرنمک می‌خوردند، نسبت به موش‌هایی که میزان دریافت نمکشان متعادل بود، وضعیت بسیار بدتری پیدا می‌کردند.
این یافته‌ها بیانگر آن است که نمک ممکن است در ایجادبیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس و دیابت نوع یک در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی نقش داشته باشد که پیش از این شناخته شده نبود. دکتر دیوید هافلر، استاد ایمنی زیست‌شناسی در دانشگاه ییل آمریکا و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «ایجاد این بیماری‌ها نه صرفا به ژن‌های بد مربوط است و نه عوامل محیطی نامناسب، بلکه تعامل میان ژن‌ها و محیط است که فرد را دچار این بیماری‌ها می‌کند.»
پیش از این، مصرف بیش از حد نمک در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا مقصر شناخته شده بود اما اکنون بررسی‌های جدید نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی پرنمک ممکن است در افزایش میزان بیماری خودایمنی نیز نقش داشته باشند.
به گفته هافلر البته نمک تنها عامل محیطی موثر در این بیماری‌های خودایمنی نیست، چرا که کمبود ویتامین ‌D هم ممکن است در این مورد نقش داشته باشد. سیگار هم یک عامل موثر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نمک هم یک عامل خطرساز برای این بیماری به شمار می‌رود.
از اینرو دکتر هافلر مجوزی برای آزمایش آثار کاستن نمک در رژیم غذایی افراد مبتلا به ام‌اس را گرفته است تا معلوم شود آیا این کار علایم آن‌ها را بهبود می‌بخشد یا نه؟
گرچه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این رابطه ثابت شود اما هافلر می‌گوید برای بیمارانی که در معرض خطر بیشتر بیماری خودایمنی هستند، کاهش مصرف نمک غذایی ممکن است ایده خوبی باشد.

 


در رژیم غذایی ما برخی مواد غذایی یافت می‌شوند که ما با خوردن آنها به کند ذهنی و نابودی هوش‌مان بیشتر کمک می‌کنیم.
همه ما با آن دسته از موادغذایی که باعث حملات قلبی، چاقی و سرطان می‌شوند تا حدودی آشنا هستیم. اما خوراکی‌هایی هم وجود دارند که خوردن آنها باعث نابودی هوش می‌شود.
به‌طور کلی این دسته خوراکی‌ها شامل مواد غذایی کم‌ارزش و قندهای مصنوعی می‌شوند.
1- تنقلات
برگرها، سرخ‌کردنی‌ها و چیزهایی شبیه آن ما را دچار وسوسه می‌کند اما خوردن این مواد غذایی باعث انباشته شدن چربی‌ها می‌شود که اعتیادآور است.
مصرف نامحدود تنقلات مانع تولید «دوپامین» می‌شود که ماده شیمیایی «شادی» در بدن ما است و علائمی را به وجود می‌آورد که با نوسان اخلاقی و افسردگی در ارتباط است.
2- محصولات شیرین
قندهای ذخیره شده مسبب مشکلات عصبی است.
مصرف بیش از حد قند منجر به کاهش تولید یک ماده شیمیایی در مغز می‌شود که به عنوان فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز شناخته شده است.
نبود این ماده باعث اختلال در یادگیری و همچنین به خاطر سپردن می‌شود. طبیعت اعتیادآور شکر عواقب بلند مدتی به همراه دارد به‌طوری‌ که بر توانایی یادگیری تأثیر می‌گذارد و مهارت‌های شناختی را تضعیف می‌کند.
3- سرخ کردنی‌ها
مواد غذایی سرخ شده، در جنوب شرقی آمریکا به عنوان «کمربند سکته مغزی» شناخته شده است.
سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در مواد غذایی سرخ شده بر دیواره‌های شریان تأمین خون به مغز رسوب می‌کند؛ عدم خون‌رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می‌شود.
بنابراین، هنگامی که در رژیم غذایی به‌طور منظم شامل مواد غذایی سرخ شده باشد، شما بیشتر با دردسر و مشکل مواجه می‌شوید.
4- غذاهای فریزری
اکثر افراد در زندگی خود به دلیل زمان کمی که دارند مجبور می‌شوند که غذاهای خود را فریز کنند.
مصرف مواد غذایی یخ زده، به‌طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. همچنین به زوال عقل که تخریب سلول‌های مغزی در طول زمان است، منتهی شود.
5- غذاهای شور
مواد غذایی شور درست مانند مواد قندی، می‌تواند اعتیادآور باشد و عواقب خطرناک همراه داشته باشد. سدیم در تغییرات فشار خون شناخته شده است اما نکته اینجاست که آیا می‌دانید این ماده می‌تواند همچنین توانایی‌های تفکر ما را مختل کند؟
نمک، به عنوان یک ماده نگهدارنده در ترشی‌ها استفاده می‌شود.، پس از زیاده‌روی در خوردن آن خودداری کنید.
6- پروتئین‌های فرآوری شده
زمانی که پروتئین‌ها فرآوری شده و تبدیل به سوسیس و کالباس، می‌شوند بسیار خطرناک هستند.
مواد نگهدارنده، مانند نیترات سدیم، زمانی که در فرآوری گوشت با پروتئین‌ها ترکیب می‌شود بسیار سرطان‌زاست.
7-نیکوتین
نیکوتین زمانی که به میزان بالا مصرف می‌شود به دلیل کاهش عرضه خون و اکسیژن به مغز به عنوان عامل سرطان شناخته می‌شود.
علاوه بر این، سفت شدن مویرگ‌ها و تأثیر بر عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی و انتقال مواد شیمیایی در بدن از دیگر عوارض آن به شمار می‌آید.
8- شیرین‌کننده‌های مصنوعی
بسیاری از ما نسبت به این موضوع که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در زندگی ما فاقد آسیب هستند تصور غلط داریم.
استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نهایت به آسیب‌های مغزی منتهی می‌شود.
9- چربی‌های ترانس
چربی‌های ترانس (trans fats) هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالا بردن نقطه ذوب آنها (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری‌شان به وجود می‌آیند.
چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی‌ها، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی سرخ کرده و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند.
مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را افزایش می‌دهد؛ در طی یک دوره، ما را با درد و رنج یک سکته مغزی حساس مواجه می‌سازد.
همچنین، مصرف این نوع چربی سبب کم شدن حجم مغز می‌شود که در نهایت به بیماری آلزایمر منتهی می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10