(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 22 مهر 1392 - شماره 20616

معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور:امکان قطع یارانه نقدی وجود دارد
قیمت آب گران شد
بانک جهانی : آمریکاوارد یک دوره بسیار خطرناک می‌شود
کوتاه اقتصادی
در پالایشگاه تبریز آغاز شد
تولید آزمایشی بنزین یورو 5
سیف اعلام کرد
کاهش تورم و نقدینگی اولویت بانک مرکزی
نمایندگان مجلس:
افزایش قیمت کالاها اقدامی خودسرانه است
حجتی: مطالبات چایکاران و گندمکاران به‌زودی پرداخت می‌شود
بهره‌برداری از بزرگترین انبار نفتی کشور در کرمان
   


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از امکان قطع پرداخت یارانه نقدی در صورت تامین نشدن مطالبات دولت خبر داد.
به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه از بودجه دولت گفت: در بودجه دولت حدود یک هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش‌بینی‌ها باید از محل افزایش قیمت‌ها تامین شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای جبران کسری بودجه، دولت قیمت سوخت را افزایش خواهد داد یا خیر؟ گفت: قبل از این که به موضوع افزایش قیمت‌ها بپردازیم باید بگویم که مجلس دولت را موظف کرده که 38 درصد از قیمت‌ها را افزایش دهد، ولی این موضوع تا به امروز اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: طبق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود.
نوبخت درباره اینکه دولت موافق حذف سه دهک از یارانه‌ها است اظهار داشت: بنده در اولین حضورم در رسانه ملی در برنامه پایش پس از پیروزی دکتر روحانی اعلام کردم که چند دهک ثروتمند باید از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حذف شود که این موضوع از سوی رسانه‌ها نیز منعکس شد لذا ما باید به این موضوع به صورت عادلانه و منطقی برخورد کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در شرایطی که دولت یازدهم قصد دارد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به ثمر برساند باید تصمیمی به جا گرفته شود، لذا دولت فعلی چهار گروه را برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه‌ها ترسیم کرده است.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف سه دهک از یارانه‌ها اظهار داشت: به طور حتم ما در دولت یازدهم آنچه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف سه دهک بالا از یارانه‌ها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست. دولت یازدهم اعتقاد دارد بر روی تک‌تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی صورت گیرد.
معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما معتقدیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید با یک مطالعه دقیق صورت گیرد و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری‌های قانونی وجود داشته باشد چنانچه این موضوع در حال حاضر وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بودجه 92 با مجلس رایزنی داشته‌ایم، لذا به طور حتم نسبت به بودجه سال آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم داد.
نوبخت با اشاره به این که اعتقاد داریم راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها باید با پختگی عمل شود، اظهار داشت به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره قطع شدن یارانه‌ها اظهار داشت: به طور حتم اگر مطالبات دولت به طور کافی صورت نگیرد، امکان روی دادن این اتفاق وجود دارد و از نظر دولت یازدهم باید کسانی که نیاز به یارانه دارند دهک‌هایشان مشخص شود.
وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت تدبیر و امید هر برنامه‌ای را انجام می‌دهد، منافع مردم را در نظر می‌گیرد و آن چه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند.
نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی منفی 4/5 درصد و همچنین وجود تورم 36 درصدی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تمام تلاش دولت تدبیر و امید بر آن است تا با امید مردم مشکلات آن‌ها را یک به یک رفع کرده و آن‌ها را تقلیل دهد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه به مردم گفت: دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند.
راههای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف دهک‌ها
در همین حال جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی عدم توازن بین منابع و مصارف وجود دارد یا باید منابع را افزایش داد و یا مصارف را کم کرد، اگر هم همزمان بشود که منابع را افزایش و مصارف را کاهش داد می‌توان در جهت حل مشکل پیش رفت.
وی افزود: در بحث منابع هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برخی موارد ممکن است سخت باشد زیرا امکان جایگزینی برای مصرف‌کننده وجود ندارد و این کار صرفا هزینه‌های تولید را بالا می‌برد؛ مثلا در شرایطی که امکان جایگزینی برای گازوئیل نیست اگر ما قیمت را افزایش دهیم این افزایش آثار و پیامد تورمی به دنبال دارد زیرا هزینه تولید را بالا می‌برد.
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: شاید این محدودیت برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته باشد، در این رابطه چند راه‌حل وجود دارد، یکی اینکه سهمیه بنزین به جای خودرو به خانوارها اختصاص یابد که در این صورت صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود زیرا برخی خانوارها ممکن است چند خودرو داشته باشند و برخی هم که خودرو ندارند از این طریق به آنها کمک می‌شود و بخشی از هزینه‌های آنها جبران می‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: حالت دیگر این است که قیمت بنزین را قدری اضافه کنند و برای اینکه افزایش قیمت روی حمل‌ونقل عمومی درون شهری و برون شهری اثر سوء نگذارد ظرفیت جایگاه‌های CNG به خودروهای عمومی اعم از تاکسی، وانت، تاکسی تلفنی و تاکسی‌های مسافربری بین‌شهری اختصاص یابد، در این صورت قیمت CNG می‌تواند افزایش نیابد و در مقابل قیمت بنزین افزایش پیدا کند که آثار و پیامد تورمی ندارد.
همچنین ممکن است تا حدی امکان افزایش قیمت برخی دیگر از حامل‌های انرژی نیز وجود داشته باشد.
قادری حذف یارانه برخی دهک‌ها را از جمله راه‌حل‌های کاهش مصارف هدفمندی دانست و اظهار کرد: البته این کار ممکن است چند ماهی به زمان نیاز داشته باشد اما به هر حال انجام می‌شود، راهکار دیگر این است که پرداخت‌ها به سمت واگذاری سهام سوق پیدا کند، دولت می‌تواند سهام کارخانجات موجود در اختیارش را به قیمت روز به افراد بدهد و در مقابلش صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌شود در احداث واحدهای جدید به کار گیرد، در اینجا کمک می‌شود که عرضه کل، ظرفیت تولید درآمد، درآمدهای مالیاتی و اشتغال در جامعه افزایش یابد.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دولت می‌تواند پرداخت یارانه‌‌ها را از حالت نقدی به شکل غیرنقدی تغییر دهد، گفت: در این صورت می‌شود کالاهایی که بیشتر مورد استفاده قشرهای کم‌درآمد جامعه است مثل بهداشت و درمان، مسکن و حمل و نقل عمومی مشمول یارانه شوند و پرداخت نقدی به حداقل برسد.
قادری با تاکید بر لزوم پیش‌بینی منابع و مصارف واقعی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، تصریح کرد: ما انتظار داریم دولت با مطالعه و کار کارشناسی پیشنهادات قابل اجرایی به مجلس ارائه کند و سراغ روش‌های قابل اجرا برود نه اینکه پیشنهاداتی بدهند بعد به بهانه‌های مختلف آن را قابل اجرا ندانند.

 


تازه‌ترین قبض آب صادر شده توسط وزارت نیرو از افزایش 100 ریالی قیمت هر متر مکعب آب مشترکان شهری در سکوت کامل خبری حکایت دارد.
به گزارش مهر، در تازه‌ترین قبض آب صادر شده توسط وزارت نیرو (7 مهرماه 92)، بندهای جدید اضافه شده که نرخ مصرف آب مشترکان شهری را با افزایش مواجه کرده است.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که وزارت نیرو، هر متر مکعب آب مصرفی مشترکان شهری را در سکوت کامل خبری، به ازای هر متر مکعب 100 ریال در قالب «بند 76 قانون بودجه» گران‌تر کرده است.
در همین حال، جالب‌تر آن‌که وزارت نیرو بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی، مابه‌التفاوت این افزایش قیمت در نیمه اول سال را در قبض مشترکان در قالب‌بندی به نام «مانده قبلی» محاسبه کرده است.
در بند 76 قانون بودجه سال 92 کل کشور آمده است: «وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد (100) ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. 100 درصد وجوه دریافتی تا سقف 390 میلیارد ریال از محل حساب مذکور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی اختصاص می‌یابد. اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بین استان‌های کشور در مقاطع 3 ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها هزینه شود. اعتبار مذکور حسب وصولی‌ها 100 درصد تخصیص یافته و وجوه فوق به عنوان درآمد شرکت ذیربط محسوب نشده و مشمول مالیات نمی‌شود.»
یک مقام آگاه در این باره به مهر گفت: دو ماه پیش اجرای بند 76 قانون بودجه 92 به شرکت‌های آبفای شهری کشور ابلاغ شد و براساس همین قانون شرکت‌ها تغییرات جدیدی را در قبوض آب مشترکان شهری اعمال کرده‌اند.
وی بیان داشت: برای گسترش خدمات‌رسانی به آب و فاضلاب روستایی کشور، قرار است از ماه جاری که در واقع آخرین قبض صادر شده برای شهروندان اعمال شده است، برای هر متر مکعب آب مصرفی مشترکان 100 ریال اضافه دریافت صورت گیرد و منابع حاصل از آن به توسعه آبرسانی در روستاها اختصاص یابد.
این مقام آگاه خاطرنشان کرد: بنابراین دو بند جدید در قبوض دوره جدید مشترکان شهری کشور وارد شده که یکی مربوط به مانده بدهی‌ مشترکان در 6 ماه اول سال از محل اجرای بند 76 قانون بودجه 92 است که تا اکنون اعمال نشده بود و دیگری نیز اجرای این بند در ماه جاری و دریافت مبلغ 100 ریال برای هر متر مکعب مصرف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این باره گفت: براساس بند 76 قانون بودجه، بابت هر متر مکعب مصرف آب شهری 10 تومان به نرخ آب افزوده شده است.
محمد پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: براساس بند 76 قانون بودجه بابت هر متر مکعب مصرف آب شهری 10 تومان افزایش یافته است که این مبلغ از مشترکان دریافت و به حساب شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی واریز می‌شود، بنابراین این افزایش 10 تومانی را نباید به حساب شرکت‌های آب و فاضلاب شهری گذاشت.
وی تاکید کرد: سرجمع این افزایش 10 تومانی مبلغی حدود 40 میلیارد تومان خواهد شد که آن را شرکت‌های آب و فاضلاب شهری از مشترکان دریافت و به حساب آب و فاضلاب روستایی واریز می‌کنند.

 


در پی شکست مقامات سیاسی آمریکا برای رسیدن به توافق برای حل بحران بودجه و افزایش سقف بدهی‌ها، رئیس بانک جهانی هشدار داد، این کشور به یک دوره «بسیار خطرناک» نزدیک می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیم یونگ کیم در پایان نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت: ما پنج روز با یک دوره بسیار خطرناک فاصله داریم.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: در صورتی که سقف بدهی‌ها افزایش نیابد با کمبود نقدینگی برای پرداخت مطالبات این کشور در 17 اکتبر روبه‌رو خواهد شد.
بازارهای مالی جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه بر اثر بحران آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
رئیس بانک جهانی گفت: هر اندازه به این ضرب‌الاجل نزدیک می‌شویم تاثیر این بحران برای جهان و کشورهای در حال توسعه بیشتر می‌شود.
کیم افزود: در صورتی که این ضرب‌الاجل فرا رسد حادثه‌ای فاجعه‌بار برای کشورهای در حال توسعه خواهد بود و همچنین می‌تواند برای اقتصادهای در حال توسعه بسیار زیان‌آور باشد.
به عقیده رئیس بانک جهانی، در صورتی که کنگره آمریکا درباره افزایش سقف بدهی‌ها به توافق نرسد، اقتصاد جهان و آمریکا با افزایش میزان بهره، سقوط اعتماد و کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.
بدهی آمریکا هم‌اکنون 16 هزار و 700 میلیارد دلار است.
تعطیلی دولت آمریکا
به مجلس سنا کشیده شد
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بی بی سی، مذاکرات بر سر پایان دادن به بن بست سیاسی در واشنگتن که منجر به تعطیلی بخش عظیمی از دولت شده است، به مجلس سنای این کشور سرایت کرد.
رهبران جمهوریخواه و دموکرات برای اولین بار طی هفته‌های اخیر با یکدیگر گفت‌وگوی مستقیم انجام دادند، اما به گفته خبرنگاران نشانه کمی از دستیابی به موفقیت وجود دارد.
تعطیلی دولت زمانی آغاز شد که کنگره زمان ضرب الاجل اول اکتبر برای تصویب بودجه را نپذیرفت.
ایالات متحده اکنون با زمان ضرب الاجل دیگری در روز سه‌شنبه برای افزایش سقف بدهی رو به‌رو است.
اگر تا آن زمان توافقی حاصل نشود، ایالات متحده با یک بحران جدی رو به رو شده و عواقب این اتفاق هم برای داخل این کشور و هم برای خارج از این کشور تهدیدکننده خواهد بود.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سناتور دموکرات دیک دربین گفت: هدف رسیدن به توافقی بر سر افزایش سقف بدهی قبل از باز شدن بازارها در روز دوشنبه است.
گفت‌وگوها بین هری رید رهبر دموکرات ها که اکثریت کنگره را تشکیل می‌دهند و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان که در روز شنبه انجام گرفت، به نظر می‌رسد، اولین دیدار رو در روی بین این دو نفر از ماه جولای بوده است.
آقای رید گفت: گفت‌وگوها در محیطی بسیار صمیمانه برگزار شد، اما در سطحی بسیار ابتدایی صورت گرفت، هیچ چیز قطعی نیست،اما من امیدوارم که صحبت های ما باعث آرامش دادن به مردم آمریکا و جهان شود.
آقای مک کانل نیز گفت: ما جلسه خوبی داشتیم، وی توضیح اضافه‌ای نداد.
آقای رید پس از این مذاکره برای گفت‌وگو با رئیس جمهور باراک اوباما رهسپار کاخ سفید شد.
اما او طرح ارائه شده توسط سناتور جمهوری خواه سوزان کالینز را که به دولت اجازه افزایش سقف بدهی‌اش تا 31 ژانویه را می‌داد، رد کرد.
دموکرات ها اکثریت کنگره آمریکا را در دست دارند، اما در جمع‌آوری آرای لازم برای پیشبرد حمایت از طرح برداشتن سقف بدهی، قدرت لازم را ندارند.
مرخصی بدون حقوق کارمندان بوئینگ
شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا اعلام کرد: اگر بحران بودجه‌ای آمریکا ادامه یابد به کارمندان خود مرخصی بدون حقوق خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الحیات، شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا اعلام کرد: اگر بحران بودجه‌ای آمریکا ادامه یابد، به کارمندان خود مرخصی بدون حقوق خواهد داد.
بنابر این گزارش: شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا با اعلام نگرانی از وضعیت پیش آمده مالی در این کشور روز گذشته گفت: اگر تعطیلی سازمان‌های دولتی فدرال به دلیل بحران بودجه‌ای ادامه یابد، ممکن است این شرکت به کارمندان خود مرخصی بدون حقوق بدهد.
این شرکت در ادامه توضیحات خود که از طریق پست الکترونیکی به خبرگزاری فرانسه داشته است، افزود: کارمندان اجرای این روش را تهدید کردند، کارمندانی که در حال حاضر در شاخه‌های دفاع، فضا، امنیت، دفاعی و امنیتی مشغول به کار هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا این شرکت به حداقل پیامد منفی به مشتریان و کارمندان خود از تعطیل شدنش برسد.در روزهای آینده پیامدهای ناگواری از دادن مرخصی بدون حقوق به کارمندان بوئینگ مشاهده می‌کنیم.
در حال حاضر ما انتظار داریم تا این مرخصی‌های بدون حقوق به کارمندان دفاعی و امنیتی بوئینگ داده شود.این شرکت که مقر آن در شیکاگو است درباره اعلام تعداد کارمندان خود توضیحی نداد.
شرکت هواپیمایی بوئینگ در همه جهان بالغ بر 59 هزار کارمند دارد.
بنابر گزارش رسانه‌ها، شرکت بوئینگ بزرگترین شرکت خدمات هوا فضا در جهان است و در سال 2011 به عنوان دومین شرکت بزرگ در زمینه صنایع دفاعی جهان، شناخته شد.

 


* مدیر اداره بررسی و سیاست‌‌های اقتصادی بانک مرکزی خبر داد: حجم نقدینگی در مرداد ماه امسال با 8/6 درصد رشد نسبت به اسفند سال گذشته به 492 هزار میلیارد تومان رسید.پیمان قربانی اظهار داشت: براساس آخرین برآوردها رشد نقدینگی در پایان مرداد ماه امسال به 492 هزار میلیارد تومان رسیده است. وی گفت: این میزان نسبت به عدد 460 هزار میلیارد تومانی اسفند سال گذشته 8/6 درصد رشد نشان می‌دهد.
* سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه 45500 تومانی مهر ماه، سه‌شنبه 23 مهر ساعت 24 واریز و قابل برداشت است. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر اعلام کرد: یارانه مرحله سی‌ودوم مربوط به مهر ماه 1392 به ازای هر نفر 45500 تومان سه‌شنبه 23 مهر ساعت 24 به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت است.
* وزیر جهاد کشاورزی در احکام جداگانه‌ای مدیران عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت شهرک‌های کشاورزی را منصوب کرد. طی این احکام، حسین صفایی و سیدنظام‌الدین سجادی به ترتیب به عنوان مدیران عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت شهرک‌های کشاورزی منصوب و مشغول به کار شدند.
* 98 میلیون اوراق به ارزش 990 میلیارد ریال در پایان معاملات دیروز فرابورس مبادله شد و شاخص بر روی عدد 806 ایستاد. در میان شرکت‌‌های فرابورسی بیشترین حجم معاملات به داد و ستد بیش از 19 میلیون سهم بانک دی اختصاص یافت و کمترین حجم معاملات نیز مربوط به معامله 110 سهم شرکت عمران و توسعه شاهد بود.
* رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از برگزاری مانور بزرگ مبارزه با قاچاق سیگار در روزهای آینده خبر داد. شمس‌الدین نیک‌منش در نشستی با فعالان عرصه دخانیات با تشریح اهداف و برنامه‌های کلان مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، گفت: صیانت از تولید داخلی، شناسایی بازارهای هدف، اشتغالزایی، مبارزه با قاچاق سیگار با هدف افزایش توان تولیدات داخلی کالای دخانی و توجه به سلامت بهداشت شهروندان ایرانی از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی بخش حاکمیتی در عرصه دخانیات است.
* بانک صادرات ایران به منظور افزایش رفاه مشتریان و ترویج خدمات بانکداری نوین امکان صدور آنی کارت‌های الکترونیکی را در 520 شعبه در سراسر کشور عملیاتی کرد. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، این بانک با هدف افزایش رضایت‌مندی مشتریان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا و ترافیک، ترویج خدمات الکترونیکی متنوع را در اولویت سیاست‌‌‌های خویش قرار داده است و در این راستا با نصب و راه‌اندازی 520 دستگاه ویژه صدور آنی کارت در شعب سطح شبکه آماده ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان می‌باشند.

 


تولید آزمایشی بنزین با استاندارد بین‌المللی یورو 5 در پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت روزانه 4/2 میلیون لیتر آغاز شده و مراسم بهره‌برداری رسمی از این طرح مهم به‌زودی انجام خواهد شد.
مدیر مهندسی اجرای طرح‌های پالایشگاه نفت تبریز در گفت‌وگو با شانا افزود: تولید آزمایشی این کالای استراتژیک که حاصل بهینه‌سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده در این پالایشگاه است با 60 درصد ظرفیت اسمی آغاز و در برخی روزها تا 90 درصد نیز رسیده است.
صمد شهری با بیان این که پالایشگاه نفت تبریز این تولید آزمایشی را از 30 شهریور امسال آغاز کرده تصریح کرد: از آن زمان تاکنون به طور متوسط 5/1 میلیون لیتر در روز بنزین به تولید پالایشگاه موجود اضافه شده است.
وی ظرفیت کنونی پالایشگاه موجود را 7/2 میلیون لیتر در روز اعلام و اظهار کرد: با اجرای طرح بهینه‌سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده، ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه تبریز به 3/5 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.
به گزارش شانا، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز سه زیر پروژه دارد که نیروگاه جدید با مشخصه دو دستگاه ژنراتور گازی، سیستم بازیافت حرارتی و ایستگاه برق، زیر پروژه نخست آن است.
گوگردزدایی از نفتا، واحد افزایش عدد اکتان بنزین، احیاء کاتالیست مداوم و اکستروکشن بنزین زیر پروژه دوم و زیر پروژه سوم نیز مخازن ذخیره، تجهیزات جانبی و تکمیلی را شامل می‌شود.
افزایش تولید بنزین موتور به میزان روزانه یک میلیون لیتر و قابل افزایش تا سه میلیون لیتر در روز (در صورت تامین خوراک) امکان تولید بنزینی با اعداد اکتان 90، 92 و 95 براساس استاندارد یورو 5، همچنین تولید روزانه 750 هزار بشکه محصول بنزن با درجه خلوص 9/99 درصد و کاهش هزینه‌های عملیاتی از جمله اهداف پیش‌بینی شده در طرح بهینه‌سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه تبریز است.
طرح بهینه‌سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز با سرمایه‌گذاری 265 هزار یورو به ثمر نشسته است.
بر پایه این گزارش: سرمایه‌گذاری بخش نیروگاهی پالایشگاه تبریز 640 میلیارد ریال و بخش فرایندی این پالایشگاه نیز 230 میلیون یورو بوده است.

 


رئیس کل بانک مرکزی اولویت‌های بانک مرکزی را کاهش رشد نقدینگی و تورم اعلام و پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران سال آینده به 3درصد برسد.
ولی‌الله سیف در حاشیه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در گفتگو با بلومبرگ، اولویت‌های اصلی بانک مرکزی را کاهش تورم و نقدینگی اعلام کرد و با اشاره به رکود اقتصادی کشور گفت: ایران با رکود تورمی مواجه است و سیاست‌های انبساطی مالی و پولی کمکی به رشد اقتصادی نمی‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: بانک مرکزی قصد دارد که منابع مالی به فعالیت‌های تولیدی اختصاص دهد تا وضعیت فضای اقتصادی بهبود یابد و اثر سیاست‌های پولی انقباضی بر رشد اقتصادی کاهش یابد.
وی با پیش‌بینی اینکه رشد اقتصادی در سال جاری پائین خواهد بود، نرخ آن را در سال گذشته منفی 5/4 درصد ذکر و بیان کرد: احتمال دارد که نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال 93 به 3 درصد برسد.
سیف با اعلام اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری براساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی صفر خواهد بود، عنوان کرد: دولت روحانی معتقد به تفکیک سیاست‌های پولی و مالی است و این موضوع باعث استقلال بیشتر بانک مرکزی می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برای مهار تورم در حال تغییر سیاست‌هایی هستیم که در دولت پیشین ایران اتخاذ و منجر به رشد نقدینگی شده است.
وی با اشاره به اجرای پروژه‌ای در مسکن‌سازی برای افراد فقیر گفت: منابع بسیاری به اجرای این پروژه اختصاص یافت که 40 درصد حجم نقدینگی مربوط به آن است.
سیف اعلام کرد: طی 12 ماه پیش از انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری، ریال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و از آن زمان تاکنون حدود 20 درصد از ارزش خود را بازیافته است، در عین حال هم‌اکنون بازار ارز ایران نسبتاً وضعیت باثباتی دارد.

 


دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درصدی از افزایش قیمت کالاها را اقدامی خودسرانه اعلام کردند.
رئیس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی پیشنهاد کرد: دولت در بحث نظارت بر قیمت کالاهای مصرفی از واحدهای صنفی، اتحادیه‌ها و یا تشکل‌ها نیز در جلساتی کمک بگیرد که قطعاً می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا فولادگر درباره جلوگیری از اقدامات خودسرانه در مورد افزایش قیمت کالاهای مصرفی مانند گوشت و مرغ اظهار کرد: بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها ناشی از کارهای خودسرانه است که می‌طلبد نظارت بیشتری از سوی نهادهای تصمیم‌گیر اعمال شود.
وی با اشاره به این که در مورد افزایش قیمت مرغ همان اتفاقی که سال گذشته رخ داد،‌امسال هم در حال وقوع است، گفت: افزایش قیمت این نوع کالاهای مصرفی ناشی از عدم نظارت کافی، تهیه مواد اولیه و هزینه تمام شده است. بنابراین اگر بتوانیم در این مقولات تفکیک قائل شویم در آن شرایط امکان تصمیم‌گیری بهتر وجود خواهد داشت.
رئیس کمیسیون ویژه نظارت برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خاطرنشان کرد: بخش دیگر افزایش قیمت‌ها به مراحل تولید، توزیع و نهایتاً تصمیم‌گیری‌ها در این دو بخش برمی‌گردد که دولت می‌تواند به منظور نظارت وارد کار شود.
فولادگر تأکید کرد: البته غیراز ضرورت توجه به نظارت، باید قوانینی که در این زمینه وجود دارد به درستی اجرایی شود، به هر حال دولت می‌تواند نظارت خود را افزایش دهد و از مردم و یا حتی تشکل‌ها نیز برای سامان دادن بر قیمت کالاها استفاده کند.
همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها، درصدی از این افزایش قیمت‌ها را خودسرانه توصیف کرد و گفت: مشکل تولید باید به صورت ریشه‌ای حل شود در غیر این صورت این روال ادامه پیدا می‌کند.
رحیم زارع با بیان اینکه درصدی از افزایش قیمت برخی کالاها در بازار خودسرانه و براساس نوسانات و جو بازار است، اظهار کرد: تولید ما توان آنچنانی برای رقابت ندارد و باید فکری به حال آن کنیم مثلاً حذف یارانه دهک‌های ثروتمند جامعه می‌تواند روزنه‌ای باشد که در حوزه تولید، یارانه سود تسهیلات بدهیم یا یارانه تولید را پرداخت کنیم.
وی به عدم تحقق اهداف قانون هدفمندی یارانه‌های در حمایت از تولید اشاره کرد و افزود: در حوزه کشاورزی و دامپروری خشکسالی هم مزید بر علت شد و در کنار آن محدویت منابع مالی و انحصار در قیمت‌گذاری از جمله مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد و دودش به چشم مردم می‌رود.
نماینده مردم آباده در مجلس تأکید کرد: ظرفیت‌سازی خوبی در حوزه تولید انجام شده اما اکنون بیش از 30 درصد از ظرفیت تولید استفاده نمی‌شود. اگر دولت برنامه‌ای ارائه کند که ظرفیت بلااستفاده تولید مورد استفاده قرار گیرد، این موضوع هم روی قیمت‌ها اثرگذار است و هم کاهش نرخ بیکاری، رونق فضای کسب و کار و حتی رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
زارع با بیان اینکه بازرسی‌هایی برای جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در همین راستا برخوردهایی هم با متخلفان انجام می‌شود اما باید مشکل تولید را به صورت ریشه‌ای حل کنیم وگرنه این روال ادامه پیدا می‌کند. در واقع تولید کننده باید مورد حمایت قرار گیرد و از طرفی نحوه مواجهه با تحریم‌ها هم از جمله مسائلی است که باید در عرصه سیاست خارجی دنبال شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خواستار جلوگیری از سوء مدیریت‌ها در حوزه تولید و همچنین تحقق اهداف هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه تولیدکنندگان شد.

 


وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده باقیمانده مطالبات چایکاران که حدود 30 میلیارد تومان است در اسرع وقت پرداخت می‌شود و گندمکاران نیز به زودی باقیمانده بهای محصول خود را دریافت می‌کنند.
محمود حجتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری برگزار شد پرداخت هر چه سریع‌تر باقیمانده مطالبات 30 میلیارد تومانی چایکاران مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد با تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز، در آینده نزدیک این مطالبات پرداخت شود.
وی با بیان این که گندمکاران عمده مطالباتشان را دریافت کرده‌اند، افزود: باقیمانده اندک مطالبات گندمکاران نیز به زودی پرداخت می‌شود. همچنین مقرر شده اگر شرکت‌های وابسته به دولت تعهداتی به دامداران داشته‌اند به آن عمل کنند و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر عمل به این تعهدات تاکید کرده است.
حجتی در ادامه گفت: بحران آب، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و... از جمله مسائل و مشکلات بخش کشاورزی است که باید در دستور رسیدگی قرار گیرد. همچنین خدماتی که کشاورزان در زمینه تولید محصولات به آن نیاز دارند باید در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند تولیدی قابل قبول با مشخصات فنی استاندارد و براساس یافته‌های تحقیقاتی داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که اگر خدمات مورد نیاز به کشاورزان ارائه نشود تولید با مشکل و اختلال مواجه می‌شود، گفت: پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزی قبل، حین و پس از تولید یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و دولت است که باید انجام شود. از سوی دیگر نیز بازاریابی برای عرضه مناسب در بازار باید صورت گیرد تا نگرانی‌‌هایی که در بخش کشاورزی وجوددارد برطرف شود.

 


یکی از بزرگترین انبارهای ذخیره فرآورده‌های نفتی کشور در کرمان به بهره‌برداری رسید.
به گزارش ایسنا، با اتصال خط لوله 14 اینچ اصلی رفسنجان- کرمان انبار نفت جدید شرکت ملی پخش منطقه کرمان- باغین- راه‌اندازی شد.
انبار جدید نفت کرمان یکی از بزرگ‌ترین انبارهای کشور است که توان ذخیره‌سازی 350میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی را دارد.
در این عملیات ابتدا در ادامه خط لوله 14 اینچ ساخته شده در سال گذشته به طول 860متر از خط لوله اصلی به انبار نفت جدید حدود 200متر لوله به منیفولد موقت متصل شد.
با انجام این عملیات علاوه بر افزایش ظرفیت رسید فرآورده به انبار جدید امکان رسید فرآورده از 2 خط 14 اینچ لوپ و اصلی به 2 انبار جدید و قدیم فراهم شد.
محمد قربانی‌پور، معاون عملیات منطقه جنوب شرق، با اشاره به این که انبارهای نفت کرمان بخش قابل توجهی از نیاز استان‌های جنوب شرق را برطرف می‌کرد، گفت: وجود این انبارها در میانه شهر یکی از بزرگترین خطراتی بود که شهر کرمان را تهدید می‌کرد. این انبارها دقیقا در قلب شهر قرار داشتند و تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی شهر کرمان نیز در جوار این انبارها واقع شده بود.
وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از انبار جدید کرمان در کنار رفع مشکل حضور انبارها در شهر کرمان از حضور نفت‌کش‌ها در شهر نیز جلوگیری می‌شود و روند انتقال سوخت به مناطق مختلف شرق کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.
معاون عملیات منطقه جنوب شرق گفت: ترافیک ناشی از حضور نفت‌کش‌ها در کرمان یکی از مشکلات ناشی از حضور این انبارها بود که اکنون با خروج این انبارها از حضور نفت‌کش‌ها در شهر هم کاسته می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10