(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 25 مهر 1392 - شماره 20618

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«اولی‌الامر» از نگاه قرآن (بخش سوم)
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز عید قربان: عزت ملت ایران در تبعیت از امام(ره) و رهبری است
درمکتب امام
عوامل شکل‌گيري فتنه‌‌ها و ضرورت مقابله با آنها (1)
در تماس تلفنی امیر قطر با روحانی تاکید شد
ضرورت همکاری کشورهای همجوار برای برقراری صلح و ثبات در منطقه
10 سناتور دموکرات وجمهوریخواه خطاب به اوباما
گزینه تهدید نظامی ایران باید روی میز باقی بماند
پيكر پاك 2 شهيد گمنام در پارک پرواز آرام گرفت
اختیارات جدید معاونت اجرایی رئیس‌جمهور
بروجردی عنوان کرد
تشریح سفر 4 روزه هیئت پارلمانی ایران به الجزایر
   


در اسلام، ولي امر آن كسي است كه فرستاده خداست، آن كسي است كه خودِ خدا او را معين مي كند؛ چون فرض اين است كه هيچ انساني به حسبِ طبيعت خلقت و آفرينشش، حق تحكم بر انسان هاي ديگر را ندارد(1).
تنها كسي كه حق تحكم دارد، خداست و چون خدا حق تحكم دارد، خدا مي تواند طبق مصلحتِ انسان ها، اين حق را به هركه بخواهد، بدهد(2) و مي دانيم كه كار خدا، بيرون از مصلحت نيست، ديكتاتوري نيست، قلدري و زورگويي نيست كارِ خدا، طبق مصلحت انسان هاست و چون طبق مصلحت انسان هاست، بنابراين او معين مي كند، ما هم تسليم مي شويم. او معين مي كند پيغمبر را، معين مي کند امام را، بعد از امام معين مي کند آن کساني را که با معيار‌ها و ملاک هاي خاصي تطبيق بکند، صفاتي را معين مي کند، مي گويد اين‌ها بعد از ائمه هداه معصومين، حاكم بر جامعه اسلامي هستند.
پس ولي را خدا معين مي كند؛ خودش ولي است، پيغمبرش ولي است، امام ‌ها ولي هستند. امام هاي خاندان پيغمبر تعيين شده اند، دوازده امام، در رتبه بعد، آن كساني كه با يك معيار‌ها و ملاك هاي خاصي تطبيق بكنند و جور بيايند، آن‌‌ها معين شده اند براي حكومت و خلافت.(3)
منطق شیعه در باره معیارهای خلافت
..آيه قرآن مي گويد: «اَطيعُوا اللهَ»، از خدا اطاعت كنيد، آيه ديگر، «وَ اَطيعُوا الرَّسولَ‏» از رسول اطاعت كنيد، «وَ اُولِي الاَمرِ مِنكُم‏» صاحبان فرمانِ از ميان خودتان. صاحبان فرمان يعني چه؟ آن جاهلِ نادانِ مسلمان نام، خيال مي كند كه صاحب فرمان، يعني هركسي كه مي تواند فرمان بدهد، هركس كه زورش مي چربد براي فرمان دادن؛ مي گويد اين اولي الامر است. ما مي گوييم نه، اولي الامر او نيست. اگر بنا باشد که هركه مي تواند فرمان بدهد، اولي الامر باشد و از طرف قرآن به رسميت شناخته شده باشد، خب، در فلان كوهستان، فلان دزدِ قداره بندِ سبيل از بناگوش دررفته هم فرمان مي دهد، آن  هم در آنجا همه کاره است؛ پس آنجا اولي الامر است و اطاعت فرمان او واجب است؟
...اولي الامري كه شيعه معتقد است، آن اولي الامري است كه منشور فرمان را، خدا به نام او كرده باشد، اين را مي خواهيم ما. آن انساني است كه اگرچه «مِنكُم» است، جزو انسان هاي ديگر است، اما ولايت را از خدا گرفته باشد كه صاحب ولايت كبري خداست. از خدا گرفته باشد.
حالا هارون الرشيد با آن وضعش، با آن عُنُق منکسره اش( کنايه از اخلاق بد)، با آن بذل و بخشش و اسرافش، با آن آدم كشي اش، كه همين جعفر برمكي و بسياري از خاندانش را در يك روز تار و مار و قلع و قمع كرد و بسياري از مؤمنين و بسياري از مسلمين؛ و اِلي ماشاءالله كارهاي ديگر. خب، اين را ابوحنيفه مي گفت اولي الامر است. با امام جعفر صادق هم هميشه سرِ نزاع و جنگ و دعوا، براي همين بود كه مي گفت آقا، شما چرا با اولي الامر زمانت درمي افتي؛ و اولي الامر زمان، يعني همين هارون كذايي.
پس منطق شيعه در اين مسئله، بسيار منطق ظريف و دقيقي است. ضمن اينكه نصب خدا را از قرآن احساس و استنباط مي كند، معيار‌ها و ملاك ‌ها را هم به دست مردم مي دهد تا مردم فريب نخورند. نگويند خيلي خب، علي بن ابي طالب روي سر ما، روي چشم ما، قبولش داريم، حالا هم جانشين علي بن ابي طالب، هارون الرشيد است. اين جوري نگويند.کما اينکه اين حرف گفته مي شد. بني عباس يک سلسله اي داشتند که اين سلسله احياناً به علي بن ابي طالب هم مي رسيد يا به پيغمبر مي رسيد! نگويند علي بن ابي طالب را قبول داريم جانشيني اش هم بالاخره رسيد به هارون الرشيد.منصور عباسي مي گفت که امام حسن را ما قبول داريم، خليفه، اما ايشان پول گرفتند و خلافت را فروختند. این منطق منصور عباسي است! خلافت را چون فروخت، پس حقي به خلافت ندارد. ما هم از آن‌هايي که خلافت به آن‌‌ها فروخته شده بود، خلافت را به زور گرفتيم، براي ماست. حرف آن‌هاست. پس علي بن ابي طالب را هم قبول مي کردند، رويِ سر هم، رويِ چشم هم مي گذاشتند برحسبِ ظاهر، اما در عين حال منافاتي نمي ديدند بين حکومت علي بن ابي طالب و حکومت هارون عباسي.
شيعه مي گويد نه، اين حرف درست نيست. شيعه مي گويد تو که حكومت علي بن ابي طالب را قبول داري، بايد معيارهاي خلافت و ولايت را هم قبول داشته باشي. بايد قبول داشته باشي كه علي بن ابي طالب به خاطر جمع بودن اين معيار‌ها به عنوان ولي انتخاب شده؛ پس اگر كسي، در او اين معيار‌ها نبود يا ضد ‌اين معيار‌ها در او بود، اين آدم حق ندارد که خودش را جانشين علي بن ابي طالب معرفي كند. حق ندارد ولايت شيعه را، وليّ  امر بودن را ادعا كند و كسي حق ندارد بپذيرد از او. اين اولين مطلبي که در اين زمينه، در پيرامون مسئله ولايت پيش مي آيد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) معيارهاي برگزيدگي اميرالمؤمنين: مسئله خلافت پيغمبر بر اساس وحى الهى است؛ بر اساس اراده پروردگار است، دست پيغمبر هم نبود. اما اگر پيغمبر اكرم مي‏خواست انتخاب بكند، چه كسى را بايد انتخاب بكند؟ آن‏كسى بايد قاعدتاً مورد گزينش نبىّ مكرم قرار بگيرد كه همه معيارهاى اساسى اسلام در او در حدّ كامل باشد. خُب، حالا اميرالمؤمنين را همه مسلمانان عالم در محاسبه‌‌ها بسنجند ـ درست است كه احاديث گوناگونى در فضيلت برخى از صحابه نقل شده است ـ معيار‌ها را نگاه كنند، پهلوى هم بگذارند، رديف كنند، اين‌ها را با قرآن و با سنت مسلّم مقايسه كنند، ببينند چه كسى برگزيده خواهد شد. عِلم اميرالمؤمنين، كه علم يكى از معيارهاست؛ پيغمبر اكرم درباره اميرالمؤمنين طبق نقل همه مسلمانان ـ شيعه و سنى ـ مي‏فرمود: «اَنا مَدينَه العِلمِ‏ وَ عَليٌّ بابُها»(تحف العقول/من کلام الامام الرضا فی الاصطفاء)، از اين بالاتر چه شهادتى؟ درباره جهاد اميرالمؤمنين، خداى متعال: «وَ مِنَ النّاسِ مَن يَشري نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ»(بقره/207)، آيه نازل شده است در مورد مجاهدت اميرالمؤمنين و ايثار اميرالمؤمنين؛ درباره كس ديگرى اين آيه نازل نشده است. درباره انفاق اميرالمؤمنين: «وَ يُطعِمونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسكيناً وَ يَتيماً وَ اَسيراً»(انسان/8)؛ اميرالمؤمنين و خاندان مكرّم نزديك او مشمول اين آيه‌اند. «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاه وَ يُؤتونَ الزَّكاه وَ هُم راكِعونَ‏». همه گفته‌اند اين، درباره اميرالمؤمنين است. اين معيار‌ها ـ معيارهاى متعددى كه در اسلام، معيار برگزيدگى است، معيار برترى است ـ از علم و تقوا و انفاق و ايثار و جهاد و بقيه معيارهايى كه در اسلام وارد شده است، همه و همه، يكى‏يكى با اميرالمؤمنين تطبيق مي‏كند. كيست كه بتواند اين چيز‌ها را در على‏بن‏ابى‌طالب(ع)انكار كند؟15/9/1388
(2) ولايت و حکومت متعلق به خداست: حكومت در اصل، متعلق به خداست و هيچ شريكى را خداى متعال در حكومت خود قبول نمى‌كند. آيات متعددى، شايد ده‌‌ها آيه در قرآن اين مطلب را براى ما توضيح مى‌دهد. اين عباراتى را كه من از آيات انتخاب كردم، چند جمله را مى‌خوانم، ببينيد به ذهن شما هم آشناست. «وَ لَم يَكُن لهُ شَريكٌ فِي المُلكِ»(فرقان/2) در حكومت، هيچ‌كس شريك خدا نيست. آن كسانى كه خودشان را داراى حكومت مستقل از خدا مى‌دانستند و مى‌دانند، يا حكومت بر دل‌هاى مردم را متعلق به خدا و حكومت بر صحنه زندگى را متعلق به خودشان مى‌دانستند، اين‌ها اندادالله هستند، شركاءالله هستند، كه خدا آن‌‌ها را رد مى‌كند. «وَ لا يُشرِكُ في‏ حُكمِهِ اَحَداً»(کهف/26) هيچ‌كس را خداى متعال در حكومت با خود شريك نمى‌كند. «وَ ما لَكُم مِن دونِ اللهِ مِن وَليٍّ»(بقره/107) انسان‌‌ها هيچ ولىّ‌اى غير از خدا ندارند. «قُل اَغَيرَ اللهِ اَتَّخِذُ وَليّاً فاطِرِ السَّماواتِ وَ الاَرضِ»(انعام/14) آيا من غير از خدا كسى را به ‌عنوان ولى انتخاب بكنم، در ‌حالى‌كه آفريننده آسمان و زمين خداست. اگر انسان زير بار حكومت كسى قرار است برود، بايد زير بار حكومت آن‌كسى برود كه قدرت در سراسر آفرينش در قبضه اوست. كه اين آيه استدلالى هم در كنار مسئله دارد.16/11/1366
ولايت، يعني حاکميت و سرپرستي در جامعه اسلامي، طبيعتاً چيزي جدا از ولايت و سرپرستي و حکومت در جوامع ديگر است. در اسلام، سرپرستي جامعه، متعلق به خداي متعال است. هيچ انساني اين حق را ندارد که اداره امور انسان‌هاي ديگر را به ‏عهده بگيرد. اين حق، مخصوص خداي متعال است که خالق و منشأ و عالِم به مصالح و مالک امور انسان‌ها، بلکه مالک امور همه ذرات عالم وجود است. خودِ اين احساس در جامعه اسلامي، چيز کم‏نظيري است. هيچ قدرتي، هيچ شمشير برّايي، هيچ ثروتي، حتي هيچ قدرت علم و تدبيري، به کسي اين حق را نمي‏دهد که مالک و تصميم‏گيرنده درباره سرنوشت انسان‌هاي ديگر باشد. اين‌ها ارزش هستند. حق توليت(سرپرستي) امور و زمامداري مردم را به کسي اعطا نمي‏کند. اين حق، متعلق به خداست.
خداي متعال، اين ولايت و حاکميت را از مجاري خاصي اعمال مي‏کند. يعني آن‏وقتي هم که حاکم اسلامي و وليّ امور مسلمين، چه بر اساس تعيين شخص ـ آنچنان‏که طبق عقيده ما، در مورد اميرالمؤمنين و ائمه عليهم‏السلام تحقق پيدا کرد ـ و چه بر اساس معيار‌ها و ضوابط، انتخاب شد، اين اختيار داده مي‏شود که امور مردم را اداره بکند، باز اين ولايت، ولايت خداست؛ اين حق، حق خداست و اين قدرت و سلطان الهي است که بر مردم اعمال مي‏شود. آن انسان ـ هرکه و هرچه باشد ـ منهاي ولايت الهي و قدرت پروردگار، هيچ‏گونه حقي نسبت به انسان‌‌ها و مردمِ ديگر ندارد. خود اين، يک نکته بسيار مهم و تعيين‏کننده در سرنوشت جامعه اسلامي است.
و اما آن‏کسي‏که اين ولايت را از طرف خداوند عهده‏دار مي‏شود، بايد نمونه ضعيف و پرتو و سايه‏اي از آن ولايت الهي را تحقق ببخشد و نشان بدهد، يا بگوييم در او باشد. خصوصيات ولايت الهي، قدرت و حکمت و عدالت و رحمت و امثال اينهاست. آن شخص يا آن دستگاهي که اداره امور مردم را به عهده مي‏گيرد، بايد مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حکمت الهي باشد. اين خصوصيت، فارق(جداکننده) بين جامعه اسلامي و همه جوامع ديگري است که به شکل‌هاي ديگر اداره مي‏شوند. جهالت‌ها، شهوات نفساني، هوا و هوس و سلايق شخصيِ متّکي به نفع و سود شخصي يا گروهي، اين حق را ندارند که زندگي و مسير امور مردم را دستخوش خود قرار بدهند. لذا در جامعه و نظام اسلامي، عدالت و علم و دين و رحمت بايد حاکم باشد؛ خودخواهي نبايد حاکم بشود، هوا و هوس ـ از هرکس و در رفتار و گفتار هر شخص و شخصيتي ـ نبايد حکومت کند. سِرّ عصمت امام در شکل غايي و اصلي و مطلوب در اسلام هم همين است که هيچ‏گونه امکان تخطّي و تخلّفي وجود نداشته باشد. آنجايي هم که عصمت وجود ندارد و ميسّر نيست، دين و تقوا و عدالت بايد بر مردم حکومت کند که نمونه‏اي از ولايت الهي محسوب مي‏شود.20/6/1369
(3) هذا امرٌ سماويٌ: رئيس يكى از قبايل كه در تاريخ مشخص شده است، به پيغمبر عرض كرد كه ما حاضريم دسته‌جمعى به اسلام ايمان بياوريم، به يك شرط؛ آن شرط اين است كه بعد از تو، اين كار در اختيار ما باشد؛ رئيس قبيله ما بشود جانشين تو. در تاريخ دارد كه پيغمبر در پاسخ اين شخص فرمود: نه، «هَذا أمرٌ سَماوي»؛ اين يك مطلبى است كه در اختيار من نيست؛ اين آسمانى است، در اختيار خداست. آن‌‌ها هم ايمان نياوردند و رفتند.15/9/1388

 


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی در کشور، جایگاه ولایت فقیه را به درستی نمی‌شناسند، گفت: عزتی که نصیب کشورمان شد به برکت تبعیت از امام خمینی(ره) در گذشته و مقام معظم رهبری در حال حاضر است.
به گزارش فارس، آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب دیروز نماز عید قربان در دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت معنوی 10 روز اول ماه ذی‌الحجه گفت: اهمیت این روز‌ها به قدری بود که خداوند در قرآن به این نکته اشاره کرده است که ما با حضرت موسی(ع) 30 شب را برای مناجات که همان ماه ذی‌القعده بود قرار گذاشتیم و 10 شب نیز به آن 30 شب اضافه کردیم.
وی افزود: همچنین زمانی که در عصر روز عاشورا حضرت اباعبدالله(ع) به شهادت رسیده بودند، فرشته‌ای از بطن الهی فریاد سر داد که‌ ای گروه سرگردان و حیران، خداوند شما را از عید فطر و عید اصحاب محروم کند.
خطیب نماز عید قربان ادامه داد: اهمیت دیگر روز عید قربان این است که مسلمین موفق شدند حج را انجام دهند. اگر مراسم حج ابراهیمی انجام بگیرد، در آن صورت عید، عید واقعی خواهد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مشکلات برخی کشور‌ها از جمله بحرین و عراق اشاره کرد و اظهار داشت: برای تمام درد‌ها دوایی مشخص خواهد شد و برای حل مشکلات تصمیم گرفته می‌شود. حج درس اتحاد می‌دهد و فرصتی بهتر از حج برای اتحاد امت اسلامی وجود ندارد.
خطیب نماز عید قربان با اشاره به مشکلات امروز جهان اسلام و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه گفت: امروز گروه‌های تکفیری را مجهز می‌کنند و چه جنایاتی توسط آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد و این گرفتاری مسلمین در دنیای امروز است و آن‌ها در ظلمت هستند.
آیت‌الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فتنه در نظام هستی و دینی رخ می‌دهد، اظهار داشت: این فتنه‌‌ها امتحان است و انسان‌هایی که تسلیم محض خداوند هستند از این امتحان‌‌ها سربلند بیرون می‌آیند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی در کشور، جایگاه ولایت فقیه را به درستی نمی‌شناسند، تصریح کرد: آن‌ها جایگاه امام زمان(عج) را می‌‌شناسند اما جایگاه ولایت فقیه را نمی‌شناسند.
موحدی کرمانی از آحاد مردم خواست تا بینش خود را افزایش دهند و در همین زمینه تصریح کرد: امام غایب(عج) می‌گوید ولی فقیه جانشین من است اما برخی این را نمی‌پذیرند.
وی با بیان اینکه پیروان ولی فقیه عزیز شدند، خاطرنشان کرد: عزتی که نصیب کشورمان هم شد به برکت تبعیت از امام خمینی(ره) در گذشته و مقام معظم رهبری در حال حاضر است.
موحدی کرمانی با بیان اینکه به برکت بیداری اسلامی الگو گرفته شده از ایران، مسلمانان طاغوت‌‌ها را سرنگون کردند، ابراز امیدواری کرد که سرنگونی‌ طاغوت‌‌ها ادامه پیدا کند.
شعارهای پی در پی «مرگ بر آمریکا»
در مراسم نماز عید قربان
یکی از نکات حاشیه‌ای مراسم نماز عید قربان شعارهای پی در پی «مرگ بر آمریکا»ی نمازگزاران تهرانی بود که در مقاطع مختلف و خصوصا پیش از آغاز خطبه‌های نماز عید سر داده شد.
اگر چه این شعار در کنار شعارهای دیگر در مراسم‌های مختلف و نمازهای جمعه امری عادی است اما این روز‌ها که برخی افراد در صدد زمینه‌سازی برای حذف شعار مرگ بر آمریکا هستند، نمازگزاران به صورت گسترده اقدام به سردادن این شعار کردند.

 


ملت به مساجد توجه کند
این مساجد بود که این پیروزی (انقلاب اسلامی) را برای ملت ما درست کرد.
این (مساجد) مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند.
آئین انقلاب اسلامی - ص443

 


خداوند متعال به‌ طور دائم در اين عالم شرايطي را پيش مي‌آورد تا همه افراد در هر موقعيت و شرايطي ـ اعم از طبيعي،‌ جغرافيايي و ارثي ـ  آزموده شوند تا هويت اصلي خود را ابراز کنند. اين همان چيزي است که در فرهنگ قرآني با عنوان «آزمايش» از آن ياد شده است. اين آزمايش‌هاي فردي به‌طور دائم در حال رخ دادن است. با دقت درمي‌يابيم که هر يک از ما در هر لحظه در معرض چندين آزمايش هستيم، اما برخي از آزمايش‌‌‌ها جنبه اجتماعي دارد؛ يعني براي فراهم شدن زمينه آن، مقدمات زيادي نياز است تا صحنه آزمايش فراهم شود و جامعه‌اي بتواند با تمام ابعادش در آن آزمايش آزموده شود و افراد صالح و فاسد از يکديگر بازشناخته شوند؛ به اين نوع آزمايش‌‌ها معمولاً فتنه مي‌گويند. البته فتنه در لغت صرفاً به اين موارد اختصاص ندارد؛ اما در ادبيات فرهنگ عمومي ما، وقتي امت يا جامعه‌اي در شرايط پيچيده‌اي قرار مي‌گيرد که بايد تصميم‌گيري دسته‌جمعي کنند و همه بايد به‌نوعي در آن سهيم باشند و جاي لغزش فراوان است، چنين شرايطي را فتنه مي‌‌گويند؛ وگرنه آزمايش‌هاي فردي به‌طور مکرر و دائمي برقرار است. گاهي در طول تاريخ امت‌ها، چندين مرتبه از اين نوع آزمايش‌‌‌ها پيش آمده است. اين آزمايش‌‌‌ها براي امت ما نيز  بوده است. براي نمونه، بعد از رحلت پيغمبر اکرم صلي‌الله ‌عليه ‌و‌آله ‌و‌سلم، متأسفانه جامعه اسلامي از آزمايشي که در آن قرار گرفت، سربلند بيرون نيامد. بعد‌ها نيز در مواردي آزمايش‌هاي عمومي‌اي براي جامعه اسلامي پيش ‌آمد که پرداختن بدان‌‌ها نيازمند وقت ديگري است.
نمونه‌اي از فتنه‌هاي معاصر
در دوران حيات ما، يعني در حدود پنجاه يا شصت سال گذشته، چند جريان پيش آمده است که هر کدام از آن‌ها يک آزمايش بزرگ عمومي بوده است. نمونه برجسته آن، از شروع نهضت امام خميني‌(ره) تا  دوران پيروزي انقلاب شکل گرفت. پس از پيروزي انقلاب نيز در چند مقطع، به تعبير رهبر معظم انقلاب، پيچ‌هاي تعيين‌کننده‌‌اي در مسير ما پيدا شد؛ اما به هر حال، آن فتنه‌اي که همه ما با آن آشنائيم، آزمايشي بود که در سال 1388 اتفاق افتاد. به نظر شما براي اينکه چنين حادثه‌اي در کشور اتفاق بيفتد، مقدماتش از چند وقت پيش مي‌بايست شروع شده باشد؟ آن شخصيت‌هايي که نقش تعيين‌کننده در اين فتنه داشتند و سران اين فتنه شمرده مي‌شدند، در چه زماني مي‌توانستند اين نقشه را ايفا کنند؟ اين افراد از سي يا چهل سال پيش مي‌بايست شرايطي برايشان فراهم مي‌شد تا روزي بتوانند در مقام افرادي مورد اعتماد مردم و تأثيرگذار در آنها، به‌گونه‌اي که درصد قابل توجهي از مردم به اين‌ها علاقه داشته باشند، نقش ايفا کنند؛ فردي که در زمان امام، سال‌هاي طولاني در دوران جنگ، مسئوليت اداره کشور را بر عهده داشته است ـ  در آن زمان، مهمترين نقش را نخست‌وزير داشت ـ  فرد ديگري که سال‌‌ها رياست مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشته و امام چندين پست به او داده بود، چنين افرادي بعد از سي سال عامل فتنه شدند؛ يعني باعث شدند حادثه‌اي در جامعه رخ دهد که ميليون‌‌ها انسان در معرض لغزش قرار گيرند و شيطان اميد ببندد به اينکه نظام اسلامي به‌وسيله اين‌ها از بين برود. زمينه چنين اتفاقي به‌راحتي فراهم نمي‌شود و مقدمات فراواني از جانب دشمنان، دوستان و مشکلات جامعه بايد پيش بيايد و آنقدر شرايط بين‌المللي در هم تنيده شود تا چنين حادثه‌اي رخ بدهد. جان سالم به‌ در بردن از چنين پديده پيچيده‌اي، توفيق زيادي مي‌خواهد؛ و متأسفانه ديديم که بسياري از افراد زيرک و برجسته جامعه که در ابتدا غرض و مرضي هم نداشتند و دنبال مصلحت هم بودند، در دام اين افراد افتادند و کار بر آن‌ها مشتبه شد. برخي از اين افراد نيز پس  از مدتي به اشتباه خود پي بردند و به‌شکلي توبه کردند. عده کمي نيز هستند که بر اشتباه خود باقي مانده‌اند؛ اما اشخاصي نيز هستند که في‌حد‌نفسه ما آن‌ها را انسان‌هاي سالمي مي‌دانيم و تعجب مي‌کنيم که چرا در دام افتادند. البته اين خاصيت فتنه است.
پيشگيري قبل از وقوع
 ولي آنچه ما درک مي‌کنيم، اين است که چه‌بسا حوادث پيچيده خطرناکي پيش آيد که افراد زيرک و با‌تجربه‌ نيز در کام آن فرو روند و اين باعث مي‌شود که از خودمان بهتر مراقبت کنيم. آن درسي که مي‌توانيم از اين جريان بگيريم آن است که ابتدا خودمان و سپس با راهنمايي کردن افرادي که مي‌توانيم روي آن‌ها اثر بگذاريم، مانند زن و فرزند و دوستانمان، از اين جريان درس بگيريم و مواظب باشيم تا ديگر در اين‌ دام‌‌ها نيفتيم. بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که دام‌‌ها خيلي پيچيده و رنگارنگ است و انسان به‌سادگي متوجه آن‌ها نمي‌شود.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در شانزدهمين نشست سراسري دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي - 27/11/1390
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی امیر قطر در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان عید قربان را به وی تبریک گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این تماس تلفنی که از طرف امیر قطر صورت گرفت، طرفین علاوه بر روابط دوجانبه، وضعیت جهان اسلام و شرایط منطقه را نیز مورد بررسی قرار دادند.
روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به خواست دولت تدبیر و امید برای حاکمیت فضای اعتدال و عقلانیت در عرصه روابط بین‌الملل اظهار داشت: سیاست دولت ایران توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس است.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد توسعه بیش از پیش روابط دو دولت دوست ایران و قطر باشیم و بتوانیم با عبور از برخی مشکلات روابط فیمابین را به نحو مطلوب گسترش دهیم.
وی درخصوص وضعیت جهان اسلام و شرایط منطقه‌ای افزود: متاسفانه امروز در فضای حساس خاورمیانه شاهد افراطی‌گری، فرقه‌گرایی، خشونت و تروریسم هستیم و کشورهای منطقه باید با همکاری و تعاون فی‌مابین، بتوانند جلوی این معضل خطرناک منطقه‌ای را بگیرند.
شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی امیر قطر نیز با تاکید بر نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران و ضرورت همکاری دو کشور ایران و قطر برای توسعه روابط دوجانبه از یک‌سو و مبارزه با افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم منطقه‌ای از سوی دیگر خواستار تلاش برای فائق آمدن بر مشکلات منطقه به ویژه فرقه‌گرایی، افراط و تروریسم شد.
امیر قطر همچنین از روحانی برای دیداری رسمی از کشورش دعوت به عمل آورد.

 


سناتورهای آمریکایی در سیاستی همسو با تل‌آویو به‌طور گستاخانه‌ای اعلام کردند در صورت توقف غنی‌سازی توسط ایران، حاضرند تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال نکنند!
در حالی که نمایندگان ایران و 1+5 در ژنو مشغول مذاکره بوده و این روزها مباحث زیادی درباره رابطه ایران و آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، سناتورهای آمریکایی نامه‌ای عجیب و غریب به رئیس‌جمهور کشورشان نوشتند. نامه‌ای که در آن نه تنها نشانه‌ای از نرمش به چشم نمی‌خورد بلکه حاکی از اوج سیاست‌های کینه‌توزانه این کشور در قبال ایران است.
به گزارش رویترز، 10 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده‌اند در شرایط فعلی تهدید اقدام نظامی باید در میان گزینه‌ها بماند و فشارها علیه ایران حفظ شود.
آنها در این نامه اعلام کردند که در صورتی که تهران گام‌های قابل ملاحظه‌ای در جهت کاهش فعالیت‌های هسته‌یی خود بردارد، سنا برای تعلیق اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، آماده است.
شش سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه این نامه را امضا کرده و گفته‌اند از مذاکرات حمایت می‌کنند، اما تنها در صورتی که ایران گام های اعتمادساز بردارد، از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران حمایت نمی‌کنند.
رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چارلز شامر نفر شماره سه دموکرات ها در سنا و همچنین جان مک‌کین و لیندزی گراهام سناتورهای جمهوری‌خواه حامی تحریم‌ها، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
همچنین خبرگزاری رویترز نوشت: هرگونه کاهش تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در قبال گام‌های تهران برای عقب‌نشینی در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش احتمالا زودگذر و نمادین است زیرا هرگونه اقدام برای واگذاری امتیازات بیشتر (به ایران) احتمالا با مخالفت کنگره روبرو می شود.
این خبرگزاری انگلیسی تصریح کرد: قانونگذارانی چون «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا، اعلام کرده‌اند که قبل از آنکه گام‌هایی را برای کاهش تحریم‌های موجود بردارند و حتی حاضر شوند که تحریم‌ها را تشدید نکنند، ایران می‌بایست غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای پایین که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز متوقف کند.
همسویی واشنگتن و تل‌آویو
موضع‌گیری سناتورهای آمریکایی در حالی است که تنها چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات ژنو، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در تل‌آویو تشکیل جلسه داد.
کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که از وزرای ارشد و مقامات نظامی اسرائیل تشکیل شده، پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن بار دیگر از طرف غربی خواست تا زمانی که «برنامه هسته‌ای نظامی» ایران متوقف نشده، فشارها علیه این کشور را کاهش ندهند.
این بیانیه تهران را به فریبکاری در موضوع هسته‌ای متهم کرده و نوشته است ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای تهدیدی برای صلح و امنیت جهان و خاورمیانه است. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در بخش دیگری توقف کامل غنی‌سازی، بازفرآوری، فعالیت‌های آب سنگین و همچنین فعالیت‌های توسعه موشکی را خواستار شده است.
به گزارش فارس، وزرای ارشد کابینه رژیم صهیونیستی در بخشی از این بیانیه با تکرار اظهارات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، نوشته‌اند: نباید در حالی که تحریم‌ها دارند به هدف تعیین شده می‌رسند، کاهش یابند. این بیانیه می‌افزاید: اکنون فرصتی است برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک واقعی که به طریق مسالمت‌آمیز به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران پایان دهد. البته، این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که جامعه جهانی به فشارها علیه ایران ادامه دهد و بی‌موقع از این فشار نکاهد. استفاده نکردن از مزیت تحریم‌ها و امتیازدهی پیش از آنکه از توقف کامل برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کنیم، اشتباهی تاریخی خواهد بود.
موضع‌گیری تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که کاخ‌سفید اعلام کرد در این خصوص کاملا با این رژیم هماهنگ است.
وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن از لحاظ اینکه اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد با اسرائیل همگام است.
این بیانیه افزود گفتن اینکه عدم توافق بهتر از توافق بد است به این معنا است که ما نمی‌خواهیم با ایران به توافق بد دست پیدا کنیم.
بوش و بولتون: اعتماد نکنید!
«جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک گردهمایی یهودیان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در «ژنو» در جریان است، اعلام کرد تا زمانیکه به وی ثابت نشود، اهداف و نیات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را باور نمی‌کند.
وی به حاضران در این گردهمایی اعلام کرد بعید است تا زمانی که تغییر دولت در تهران صورت گیرد، اهداف و نیت ایران در قبال اسرائیل تغییر کند.
همچنین «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع به شدت جنگ‌طلبانه مشهور است، با انتشار یادداشتی در ستون آزاد روزنامه «گاردین» به کشورهای غربی توصیه کرده است به ایران اعتماد نکنند.
بولتون با بیان اینکه تلاش گسترده تبلیغاتی که با تأکید بر «اعتدال» آغاز شده، در حال اثرگذاری است، نوشته است این مسئله «تلاش‌های آمریکا علیه گسترش تسلیحات اتمی را در معرض تهدید بزرگی قرار داده است».
وی در این یادداشت حتی پا را از ادعاهای مقامات صهیونیست هم فراتر گذاشته و نوشته است ایران به دلیل نقض «ان‌پی‌تی» حتی حق استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز ندارد و به همین جهت هم «جورج بوش» و هم «باراک اوباما» در تصدیق حق ایران، مرتکب اشتباه شده‌اند.
این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه ایران را به دروغگویی در رابطه با برنامه هسته‌ای متهم کرده و نوشته است نباید به ایران اعتماد کرد. وی صدور مجوز برای غنی‌سازی در خاک ایران یا انجام فعالیت‌های بازفرآوری در این کشور را «مشروعیت‌بخشی به برنامه هسته‌ای ایران» دانسته و مدعی شده است با این کار ایران قادر خواهد بود هر زمان که اراده کرد برنامه خود را به سمت اهداف تسلیحاتی پیش ببرد.

 


مراسم تشييع پيكر پاك دو شهيد گمنام صبح سه‌شنبه 23 مهرماه در محله سعادت‌آباد برگزار شد.
به گزارش ايكنا، حجت‌الاسلام و المسلمين ميرلوحی در مراسم تشييع پيكر پاك دو شهيد گمنام در بوستان پرواز كه صبح روز عرفه برگزار شد، اظهار كرد: شهدا آمده‌اند تا به قلب زنگار گرفته بگويند اگر شما سراغ ما نمی‌آييد، ما به سراغ شما می‌آييم.
وی ادامه داد: دهه اول ذی‌الحجه، دهه امتحان حضرت ابراهيم(ع) است. ايشان سال‌های زيادی صاحب فرزند نشدند و با اين مسئله مورد امتحان قرار گرفتند و بعد از صد سالگی خداوند به ايشان فرزندی اعطاء كرد. سپس خدا به او دستور داد كه فرزندش را از بين‌النهرين كه محل خوش آب و هوايی است، به سمت صحرای خشك و بی‌آب و علف مكه ببرد.
ميرلوحی گفت: خداوند می‌خواهد و اراده كرده است نام اولياء خودش را بر قله بام عالم به اهتزاز درآورد. خدا ابراهيم، اسماعيل و هاجر را امتحان كرد و تاج افتخار خلقت را بر سر ابراهيم(ع) گذاشت.
وی تصريح كرد: يك قافله‌، امتحانش را به خوبی در اين ايام پس داد و آن امام حسين(ع) و 72 تن از ياران اين امام همام بودند. خداوند همه انسان‌‌ها را مورد امتحان و ابتلا قرار می‌دهد و مهم اين است كه با تحمل سختی‌‌ها و رنج‌ها، همچون ابراهيم(ع)، هاجر و اسماعيل(ع) سرافراز بيرون بياييم.
تشییع پیکر 5 شهید گمنام
در چهار شهر کشور
همزمان با روز عرفه پیکر 5 شهید گمنام دوران دفاع‌مقدس در 4 شهر کشور تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، پیکر دو شهید گمنام سه شنبه بر روی دستان مردم متدین شاهین‌شهر اصفهان تشییع و در محوطه صنایع هواپیماسازی ایران واقع در همین شهر به خاک سپرده شد. به مناسبت گرامیداشت یاد این شهیدان مراسمی با حضور مسئولان و مردم شاهین شهر در مصلای این شهر برگزار شد. همچنین پیکر یک شهید گمنام 19 ساله با حضور پرشور مردم منجیل از میدان نیروی دریایی تشییع و در مرکز آموزش تفنگداران منجیل به خاک سپرده شد.
این شهید گمنام در حمله سال 67 در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسید. مراسم شب وداع با شهید گمنام نیز دوشنبه شب در مسجد طاهریه شهر منجیل با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد. از سوی دیگر پیکرهای پاک دو شهید گمنام با حضور مردم بخش اشترینان از توابع شهرستان بروجرد تشییع و در بوستان شهدای گمنام این شهر به خاک سپرده شد.
این دو شهید گمنام در منطقه فاو و در عملیات والفجر 8 سال 1364 به فیض شهادت نایل آمده بودند.
آیین شبی با شهدا همراه با عزاداری و سینه زنی دوشنبه شب در حسینیه سپاه اشترینان در کنار پیکرهای این شهدا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از اراک پیکر عطرآگین، شهید مصطفی حسینخانی هزاوه سرباز وظیفه نیروی انتظامی که براثر انفجار مین در منطقه مرزی «بانه» به فیض شهادت نایل شده بود، در اراک تشییع و در گلزار شهدا بخاک سپرده شد.

 


اختیارات معاونت اجرایی رئیس‌جمهور با تفویض برخی اختیارات جدید به این معاونت دچار تغییرات زیادی شده است.
محمد شریعتمداری هفته گذشته با حکم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور در دولت منصوب شد. وی 17 مهر و پس از انتصاب به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای اولین بار در جلسه هیئت دولت شرکت کرد.
با انتصاب وی به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور، دولت تصمیم گرفته که اختیارات این معاونت را از آنچه قبلا بوده با تفویض اختیاراتی جدید، بالا ببرد تا هم دولت سبک‌تر شود و هم معاونت اجرایی بتواند با حوزه اختیارات بیشتری که دارد، بخش اجرایی دولت را پیش ببرد.
بر همین اساس روحانی طی حکمی، محمد شریعتمداری را به عنوان جانشین رئيس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی قضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی منصوب کرده است. به دلیل اهمیت این شوراها ریاست این شوراها به عهده رئیس‌جمهور است. در عین حال، از این پس فعالیت‌های ستاد سوخت، مرکز جهانی شدن نیز به عهده معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری بوده و این معاونت مسئولیت اداره امور این 2 نهاد را به عهده می‌گیرد.
به گزارش تسنیم، البته در چارت جدید معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، همچون دولت‌های پیشین، حوزه سفرهای استانی نیز به عهده معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری گذاشته شده است.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر چهار روزه هیئت پارلمانی ایران به الجزایر و دیدارهای صورت گرفته را تشریح کرد.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که سرپرستی سفر هیئت پارلمانی ایران به الجزایر را بر عهده داشت در تشریح این سفر چهار روزه گفت: این سفر به دعوت رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان این کشور صورت گرفت.
وی تصریح کرد:‌ در این سفر با رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا الجزایر و همچنین با روسای هر دو مجلس الجزایر یعنی آقایان دکتر محمد العطی ولد خلیفه رئیس مجلس ملی الجزایر و دکتر عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس سنای این کشور دیدار و گفتگو کردیم.
نماینده مردم بروجرد اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از 50 توافقنامه مشترک امضا شده بین ایران و الجزایر در بخش‌های مختلف دو کشور وجود دارد که عملی نشده است آقای سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مسئولیت پیگیری این توافقنامه‌‌ها و روابط دوطرفه را بر عهده گرفتند.
وی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم شاهد تحرکی در این زمینه باشیم و با توجه به فضای بسیار خوبی که در الجزایر در خصوص خدمات فنی مهندسی وجود دارد و با داشتن بیش از 200 میلیارد دلار ذخایر ارزی و حجم عظیم نفت و گاز که در اختیار دارد، کشوری ثروتمند بوده و در عین حال نیازمند استفاده از تجربه دیگران است که این بهترین فرصت برای همکاری با این کشور است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: روابط ما با کشور الجزایر در زمینه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی با توجه به اینکه ما از آن‌‌ها خواستیم از نماینده معرفی شده ایران برای دبیرکلی اپک حمایت کنند و آن‌‌ها نیز درخواست مشابهی برای عضویت در یونسکو داشتند، خوب است. بروجردی اظهار داشت: ما در بعد اقتصادی و تجاری با الجزایر دچار لنگی هستیم و باید تحرک جدی در این زمینه صورت بگیرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه و عضو این کمیسیون، محمد آشوری تازیانی عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس و عضو این کمیسیون و همچنین عباسعلی منصوری آرانی چهار نماینده‌ای بودند که روز شنبه (20 مهرماه) تهران را به مقصد الجزایر ترک کردند و پس از 4 روز اقامت در این کشور بامداد دیروز (چهارشنبه) وارد تهران شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10