(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 25 مهر 1392 - شماره 20618

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
پایان مذاکرات ژنو با صدور بیانیه مشترک
ظریف: آمریکا حسن‌نیت خود را در عمل نشان بدهد
جشم به راه سپیده
سرپرستان هیات ها حق شرکت در انتخابات را ندارند
رئیس سازمان استاندارد: کیفیت کالاهای چینی به صورت‌الکترونیکی کنترل می‌شود
کمیسیون تلفیق پیش‌بینی کرد
درآمد 50 هزار میلیاردتومانی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داد
بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس
به منظور تکمیل مراحل ساخت
ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) به استان بوشهر منتقل شد
راه‌اندازی 5 سامانه برای ارتباط مردم با سازمان بازرسی کل کشور
آغاز صادرات کالا به عراق از مرزهای خوزستان و مهران از روز شنبه
چینی‌ها در دامغان نیروگاه احداث می‌کنند
اخبار ادبی و هنری
هیگ: امیدوارم مذاکرات هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود
عراقچی پس از دیدار با وندی شرمن: ما با آ‌مریکا بحث روابط دوجانبه نداریم
زمزمه دعای عرفه در سراسر ایران اسلامی طنین‌انداز شد
واکنش افخم به اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه
   


شهید گرانقدر دکتر مصطفی چمران (ره): خدایا می‌خواهم فقیری بی‌نیاز باشم تا جاذبه‌های مادی زندگی مرا از زیبایی عظمت تو غافل نگرداند.

 


مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو روز گذشته در ژنو سوئیس در حالی انجام شد که رئیس و سخنگوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان، هر چند فضای مذاکرات را مثبت دانستند اما رسیدن به توافق را زمان‌بر و دشوار ارزیابی کردند.
مذاکرات ژنو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در 4 نوبت در محل دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس برگزار شد.
در جلسه صبح روز سه‌شنبه این مذاکرات محمدجواد ظریف طرح پیشنهادی ایران را با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری آغازی بر افق‌های جدید» به صورت پاورپوینت و به زبان انگلیسی ارائه کرد.
دقایقی بعد از شروع مذاکرات بود که مایکل‌ مان، سخنگوی کاترین اشتون همچون دوره‌های قبلی با برگزاری کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن پاسخگویی به پرسش خبرنگاران، مواضع 1+5 و خواسته‌های آنها را در قالب پاسخ به خبرنگاران، تشریح و تبیین کند. از این رو بود که او در جای‌جای کنفرانس خبری 20 دقیقه‌ای خود، از هر فرصتی بهره جست تا بارها بر این نکته تاکید کند که طرف غربی منتظر رویکرد سازنده ایران و گام‌های عملی تهران برای اعتمادسازی و شفاف‌سازی درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
مثبت‌ترین نکته‌ای که در سخنان سخنگوی اشتون بیان شد، این بود که او گفت، تیم مذاکره‌کننده 1+5، با «خوشبینی محتاطانه‌ای» طرح ایران را بررسی می‌کند.
بعد از مذاکرات نوبت صبح روز سه‌شنبه سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی ژنو حضور یافت و صرفا در جمع خبرنگاران داخلی به تشریح چارچوب‌های طرح ایران پرداخت. وی تاکید کرد که این طرح محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا مذاکرات به نتیجه برسد.
تشریح طرح پیشنهادی ایران
وی گفت: برای مذاکرات یک هدف مشترک در طرح ایران تعیین شده است، امری که در مذاکرات گذشته وجود نداشت و هر یک از دو طرف هدف خاص خود را دنبال می‌کردند که متفاوت بود.
عراقچی اظهار کرد: هدفی که ما در طرح معرفی کردیم عبارت است از تضمین حقوق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که شامل فعالیت‌های غنی‌سازی و اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز این برنامه است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که پس از پایان نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران ایرانی صحبت می‌کرد گفت که هدف مشترک مدنظر ایران که در طرح ارائه شده می‌تواند از راه‌های زیر دنبال شود:
1- اجرای حق ایران برای توسعه و تحقیق و تولید و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز.
2- همکاری بین‌المللی در اجرای حقوق ایران.
3- رفع کامل تمام تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه.
4- همکاری در زمینه نگرانی‌ها و علایق مشترک.
وی تاکید کرد که گام اول برای یک دوره شش ماهه در نظر گرفته شده است که می‌تواند در صورت آمادگی از این زمان هم کمتر شود.
عراقچی مشخصات گام پایانی طرح ایران را به شرح زیر اعلام کرد:
1- استفاده از فتوای مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین اقدام اعتمادساز.
2- ادامه غنی‌سازی برای ایران و برخورداری از تاسیسات هسته‌ای‌اش شامل راکتورهای تحقیقاتی.
3- همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای بین دو طرف.
4- شفافیت و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
5- لغو جامع و کامل همه تحریم‌های شورای امنیت (یک‌جانبه و چندجانبه)
6- برخورداری از جدول زمانی درباره اقدامات فوق.
دور دوم مذاکرات
دور دوم مذاکرات بین ایران و 5+1 عصر روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که ریاست هیئت ایرانی را دکتر عراقچی بر عهده داشت و بررسی جزئیات طرح ایران، سطح و میزان غنی‌سازی و موضوع پروتکل الحاقی از موضوعات مورد بحث در دور دوم مذاکرات بود.
عراقچی پس از پایان دور دوم مذاکرات درباره فضای مذاکرات در روز نخست گفت: بحث‌ها جدی و فضا مثبت بود. هر دو طرف سعی دارند از طرح مباحث جنجالی خودداری کنند و لحن صحبت‌ها مثبت است. ما در طرف مقابل تغییر لحن به سمت مثبت شدن دیده‌ایم، اما رویکرد آنها هنوز تغییر نکرده است.
این مقام وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: از اینکه مذاکرات جدی و واقعی بود هر دو طرف به خصوص غربی‌ها بسیار راضی بودند.
وی با بیان اینکه هنوز برای قضاوت در مورد نتیجه مذاکرات زود است و رسیدن به توافق زمان‌بر است، گفت: موضوع مذاکره بر سر سطح غنی‌سازی و اجرای پروتکل الحاقی در پیشنهاد ایران وجود دارد و از نظر ایران قابل بحث است اما هیچ یک از این مباحث در گام اول پیشنهاد ایران نیست اما بحثی از گام پایانی پیشنهاد ایران است.
وی درباره اظهارات مایکل مان مبنی بر اینکه ایران باید گام اول را بردارد و درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند، نیز گفت: سخنان وی در تضاد با طرح پیشنهادی ایران است.
وی افزود: آقای مایکل مان از فضای مثبت مذاکرات سخن می‌گوید اما اظهارات او ناامیدکننده است.
وی در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیایی آی‌پی‌اس نیز گفت: ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد.
دیدار دوجانبه ظریف و اشتون
بعد از برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و گروه 5+1 عصر روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برای جمع‌بندی مذاکرات برگزار شده در روز نخست مذاکرات با یکدیگر مذاکره و رایزنی کردند که به گفته مایکل مان سخنگوی اشتون حول مباحث فنی بوده است.
مان گفت: در روز نخست برای اولین بار مباحث فنی با جزئیات زیاد مورد بحث قرار گرفت.
مان اظهار کرد: ما صبح روز سه‌شنبه طرح ارائه شده توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را دریافت کردیم و این طرح با موفقیت بسیار زیادی معرفی شد.
وی همچنین اعلام کرد که کنترل اجرای توافق‌های احتمالی این طرح و 5+1 بر عهده آژانس خواهد بود.
ظریف نیز دیروز در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به برگزاری مذاکرات روز نخست ایران و 5+1 دیدارش با کاترین اشتون نوشت: همان طور که قبلا هم عرض کردم، مذاکره و رسیدن به راه‌حل دشوار است و مذاکره در جزئیات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی‌شود انتظار داشت که بی‌اعتمادی متقابل انباشته‌ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملاً برطرف شود.
تاخیر در برگزاری روز سوم مذاکرات
دور سوم مذاکرات ایران و 5+1 که دیروز صبح قرار بود برگزار شود به دلیل برگزاری نشست هماهنگی داخلی گروه 5+1 به ریاست اشتون و طولانی شدن این جلسه به تاخیر افتاد و ساعت 14/30 به وقت تهران شروع و دو ساعت به طول کشید.
در نشست سوم که بین معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 برگزار شد، دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات 15و 16 آبان ماه در ژنو سوئیس برگزار شود. همچنین در این نشست توافق شد کمیته‌های کارشناسی با حضور متخصصان تحریم و هسته‌ای میان دو طرف تشکیل شود.
دور چهارم مذاکرات
دور چهارم مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 که آخرین دور مذاکرات فشرده دو روز گذشته نیز بود عصر دیروز با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. ظریف پیش از برگزاری این نشست با همتای سوئیسی خود نیز دیدار کرد.
بیانیه مشترک ایران و 1+5
در پایان دور چهارم مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 دو طرف بیانیه مشترکی را تحت عنوان بیانیه مشترک نشست ژنو صادر کردند.
متن بیانیه مشترک دو طرف از این قرار است:
هیئت‌های نمایندگی اعضای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و ١٦ اکتبر برگزار کردند.
برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را به‌عنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه eu3+3(سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) به‌عنوان مشارکتی مهم در فرایند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اعضای هیئت‌های نمایندگی مشورت‌های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند.
تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار شود.
اعضا همچنین موافقت کردند که کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.
نشست خبری اشتون
ظریف و کاترین اشتون پس از پایان 4 دور مذاکره بین ایران و گروه1+5 در کنفرانس‌های خبری جداگانه‌ای حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.
اشتون در این کنفرانس خبری ‌گفت:‌ برای اولین بار به یک بیانیه مشترک رسیدیم و گروه 5+1 و ایران در این مذاکرات دو روزه به  توافقی رسیدند که مذاکرات بعدی را 7 و 8 نوامبر در ژنو برگزار کنند. کارشناسان فنی ایران و 5+1 هم قبل از این جلسه با یکدیگر دیدار خواهند داشت.
اشتون در پاسخ به این سوال که آیا ایران با لغو اورانیوم غنی‌سازی تا 20 درصد موافقت کرده یا خیر گفت: من در مورد جزئیات نمی‌توانم صحبت کنم و این جزئیات در حال حاضر محرمانه هستند.
اشتون در پاسخ به این سوال که 5+1 برای اعتمادسازی چه کاری انجام خواهد داد گفت:‌ ما 3 سال در این خصوص با ایران بحث کردیم و مذاکراتمان هر قدر هم که لازم باشد ادامه می‌دهیم تا به یک نتیجه مناسب دست یابیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ سؤالی درباره طرح ایران گفت: بگذارید فقط همین‌قدر بگویم که ما در مذاکراتمان در دو روز گذشته گام اول اعتمادسازی را برداشتیم و من از فرایندی که در آن هستیم رضایت دارم هرچند فکر می‌کنم راه درازی در پیش داریم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: قدرت‌های جهانی به دقت پیشنهادهای هسته‌ای را پیش از مذاکرات نوامبر مورد بررسی قرار خواهند داد.
اشتون در مورد غنی‌سازی ایران در خاک خودش نیز گفت:‌ ایران حق دارد در خاک خود غنی‌سازی کند اما در یک شکل متفاوت و ما در برخی موارد حرف خود را زده و نظر خود را اعلام کرده‌ایم و به نظر من ایران باید این حق را داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت توافق، تحریم‌هایی که آمریکا به صورت یکجانبه وضع کرده برداشته خواهد شد یا خیر گفت: وقتی شورای امنیت از من خواست رهبری 5+1 را بر عهده بگیرم، من خواستم که به عنوان یک تیم عمل کنیم و اکنون هم به این همین صورت اقدام خواهیم کرد.
نشست خبری ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری خود در پایان مذاکرات تأکید کرد: برای اولین بار بیانیه مشترک صادر کردیم و در سطح کارشناسان مذاکرات را ادامه خواهیم داد و در نوامبر مجددا مذاکره خواهیم  کرد.
ظریف که با ویلچر وارد سالن محل برگزاری کنفرانس خبری شده بود افزود: ما جزئیات را منتشر نمی‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم
وی گفت: ما احساس می‌کنیم که دلیلی برای نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران نیست و هدف ما ایجاد می‌کند که نگرانی‌های احتمالی را رفع کنیم و امیدواریم با متانت و صبر و اجماع داخلی مذاکرات را پیش ببریم و خوش‌بین هستم که بتوانیم به اهداف مشترک برسیم. وی تصریح کرد که وارد مرحله‌ سختی شده‌ایم.
ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور گفت: مذاکرات نشان می‌دهد که دو طرف جدی هستند و می‌خواهند زمینه مشترکی را ایجاد کنند و ما با همکاران خود این موضوع را پیگیری کرده و این را به تهران منتقل خواهیم کرد و ما با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم و باید به جلو حرکت کنیم تا مشکلات مرتفع شود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که پیش از مذاکرات شما اشاره کردید که جدیت طرف مقابل را می‌سنجید و آیا گام‌های طرف مقابل متوازن بود یا خیر گفت:‌ این مذاکرات بیش از هر چیز برای ایجاد اعتماد متقابل است چرا که مردم ایران اعتماد زیادی به نحوه برخورد جامعه غربی با جمهوری اسلامی ندارند و لذا نیاز است که این اعتماد متقابل ایجاد شود هرچند که از نظر ما دلیلی برای بی‌اعتمادی به ایران وجود ندارد و ما باید گام‌های متوازنی برداریم که اعتماد متقابل بازگردد و این برای 5+1  هم مهم است و احساس می‌کنم قدم مهمی برداشتیم و بحث‌ها جدی بود و وارد جزئیاتی شدیم که دو طرف به آن نیاز داشتند و توازن لازم به نظر من وجود داشت و امیدواریم این شروع خوبی برای گام‌های بعدی باشد.
ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: ما نیازی داریم که به آینده با دید مثبت نگاه کنیم و به عقب برنگردیم و ما در حال حاضر تمایل داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. به نظر من طرف دیگر باید قدری بهتر این واقعیت‌ها را قبول کند تا به این ترتیب برخی از شکاف‌ها پر شود و البته این اتفاق‌هایی که افتاد برای 5+1 جدید بود و آنها اکنون برای واکنش به پیشنهادهای ما به وقت نیاز دارند و امیدوارم راه حل منطقی در پیش بگیرند و ما نیاز داریم که آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد تا بتوانیم به سمت یک مسیر گام برداریم و باید از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پیچیده می‌کند، دوری کرد.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری تأکید کرد: با توجه به اینکه موضوعات فعلی فنی و تخصصی هستند پیشنهاد شد برای جلوگیری از اتلاف وقت، موضوعات فنی تا فاصله نشست بعدی پیگیری شود و من احساس می‌کنم سطح شرکت‌کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود و افرادی هستند که از تخصص بسیار بالایی در امور هسته‌ای برخوردار هستند و شاید نیاز باشد که در دور آینده افرادی که تخصص تحریم‌ هم داشته باشند، در تیم هسته‌ای اضافه کنیم.
ظریف در پاسخ به خبرنگار المانیتور هم گفت:‌ ما یک دور نشست در سطح وزرا تا به امروز داشته‌ایم و من حاضر هستم که باز هم در سطح وزرا جلسه داشته باشم و من از دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را آقایان عراقچی و تخت روانچی از جانب ما شرکت کنند و ما یک تیم دائمی خواهیم داشت. این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و ما یک هدفگیری سیاسی نیاز داریم و اراده مورد نیاز و حرکت مورد نیاز سیاسی برای ما ایجاد شد و امیدوارم در آینده هم بتوانیم در سطح وزرا برای نهایی کردن توافقات جلسه داشته باشیم.
وزیر خارجه در پاسخ به اینکه پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت یا خیر گفت: ما داریم بر روی مکانیزم‌های مختلف بحث می‌کنیم و در ایران در باره پروتکل الحاقی یک سری محدودیت‌های قانونی وجود دارد و ما اکنون نمی‌توانیم جزئیات را منتشر کنیم و بعدها درباره آنها بحث خواهد شد.
ظریف درباره اینکه غربی‌ها چه گامی را باید برای اعتمادسازی بردارند گفت:‌ من فکر می‌کنم از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده و دیدگاه حاصل جمع صفر منفعتی برای کسی نداشته و دوستان ما در غرب می‌دانند که تحریم‌ها نه تنها باعث تغییر سیاست ایران نشد بلکه مردم ایران از اصول خود پیروی کردند و این را با حضور حماسی خود در انتخابات نشان دادند و من احساس می‌کنم که آنها باید به این نتیجه منطقی رسیده باشند که باید مسیر خود را عوض کنند و ما این تغییر مسیر را رصد خواهیم کرد که تا چه میزان آمادگی تغییر این گام‌ها وجود دارد. امروز و دیروز شروع بدی نبود و ما می‌توانیم احساس کنیم این درس آموخته شده است و بعد از اینکه وارد اقدامات عملی شدیم میزان جدیت طرفین مشخص خواهد شد و من یقین دارم که جمهوری اسلامی به این سمت حرکت خواهد کرد.
مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: وارد مرحله جدی شدیم که مرحله دشوارتری است که باید با حسن نیت و اراده سیاسی لازم به نتیجه برسانیم.
آخرین خبرها از مذاکرات ژنو
سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پایان نشست خبری ظریف در جمع خبرنگاران گفت: نشست بعدی که قرار است هفت و هشت نوامبر(16و17آبان ماه) در ژنو برگزار شود همچون نشست ژنو به ریاست ظریف و اشتون و در سطح معاونان برگزار خواهد شد.
معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران تغییر رویکرد در مذاکرات داشته، یادآور شد: ولی این به معنای تغییر در سیاست نیست. سیاست ما کماکان ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای است. ولی رویکرد ما توجه به نگرانی های موجود و تعریف یک بازی برد - برد است که این رویکرد باعث شده مذاکرات فضای مثبتی به خود بگیرد و به صورت مذاکرات جدی به پیش برود.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: مذاکرات در ژنو کاملا مفصل و جدی و در رابطه با جزییات بود و جزییات را بعد از رسیدن به توافق اعلام می کنیم
وی تصریح کرد: اختلافات کماکان زیاد است اما در مسیری افتادیم که آنها را برطرف کنیم
عراقچی افزود:  کشورهای گروه 1+5 چارچوبهای طرح پیشنهادی ایران برای حل اختلافات را پذیرفتند اما باید منتظر اقدامات عملی آنها باشیم.


 



EMAIL:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
انفجار نور
ما گرچه زدرگاه تو دوریم همه
بازآی که مشتاق ظهوریم همه
ای وارث عصر بر دل ما نظری
ما وارث انفجار نوریم همه
***
خورشید هم
شبانه
بی‌صدا
از دوریت
خورشید هم آهسته می‌‌گرید
چرا که صبحگاهان
در طلوع اولین لبخند
بلور اشک‌هایش را
که بر برگ گل افتاده است، پنهان می‌کند!
***
آقای من، مولای من!
بردار از رخ پرده را ای ماه دل‌آرای من
کز نازنین سیمای تو روشن شود سیمای من
جانم زهجران سوختی آتش به جان افروختی
سوزد دل از هجر و فراق ای وای من ای وای من
دل می‌گدازد سوز تو جان پر کشد در کوی تو
در دل‌ستانی شهره‌ای ای یار بی‌همتای من
هر دم شمیمی می‌رسد زان کوی عطرآگین تو
تا بزم سرمستان ببر جانا دل شیدای من
من بی‌قرارم بی‌قرار در انتظار وصل یار
چشم انتظارم روز و شب آمال من سودای من
هر کوی و برزن سرکشم گیرم نشان از کوی تو
کن الفتی ای دلربا با این دل تنهای من
خال رخت دل می‌برد جان ناز شستت می‌خرد
با یک کرشمه رخ نما ای مه رخ زیبای من
ماه جهان افروز من بنگر نوا و سوز من
از هجر تو دل می‌تپد ای مونس شب‌های من
مشکل‌گشای دل تویی آن آشنای دل تویی
هجران تو کی سر رسد ای یوسف رعنای من
مهرت سرور جان من ای جان من جانان من
عشق و ولایت در دلم دیدار تو رویای من
گوید حبیبت هر نفس دلداده را فریاد رس
با عاشقان دمساز شو آقای من مولای من
حبیب‌الله نیکخواه
***
بهانه‌ای کافی است
برای از تو نوشتن بهانه‌ای کافیست
دو چشم خیس سری روی شانه‌ای کافیست
هجوم زرد خزان است و گوشه‌ای خلوت
برای گل شدن تو جوانه‌ای کافیست
تمام شادی دنیا عزیز مال شما
مرا بدون شما کنج خانه‌ای کافیست
اگر چه برف زمستان اگر چه دوری و درد
هنوز گم‌شده‌ها را نشانه‌ای کافیست
تو نیستی چه بگویم در این هزاره‌ی درد
برای از تو نوشتن بهانه‌ای کافیست
پیام جهانگیری

 


معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش وجوان گفت: طبق اساسنامه فدراسیونهای ورزشی کلیه مجامع فدراسیونها در فضایی کاملا سالم و قانونی برگزار می شود.
نصرالله سجادی گفت: طبق اساسنامه فدراسیونهای ورزشی افرادی که به عنوان سرپرست، هدایت هیاتهای ورزشی را برعهده دارند، حق شرکت در رای گیری را ندارند.به این ترتیب تا پیش از برگزاری انتخابات فدراسیونهای ورزشی، باید تکلیف هیاتهایی که با سرپرست اداره می شود، مشخص شود. معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر قانون مداری اظهار کرد: باید روح قانون در برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیونهای ورزشی حاکم شود تا وضع موجود اصلاح شود. انتخابات ریاست فدراسیونها، طبق برنامه از روز شنبه 27 مهرماه با انتخابات فدراسیون شنا آغاز می شود. هم اکنون 12 فدراسیون با سرپرست اداره می شود که در زمان مقرر ، مجامع انتخاباتی شان برگزار خواهد شد.

 


رئیس سازمان استاندارد گفت: کالاهایی که از مبدا چین وارد می‌شوند به صورت الکترونیکی و در سه مرحله کنترل می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نظام‌الدین برزگری در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد اظهار داشت: با توافقی که اخیرا با رئیس استاندارد چین داشتیم کالاهایی که از این کشور وارد می‌شوند به صورت الکترونیکی ابتدا در چین و سپس در سه مرحله در ایران کنترل کیفیت می‌شوند.
وی با اشاره به این که کالاهای بی‌کیفیت چینی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق باید از واردات این گونه کالاها جلوگیری کند زیرا با ورود این کالاهای بی‌کیفیت در نهایت سازمان ملی استاندارد زیر سؤال قرار می‌گیرد و امیدوارم امسال با جدیتی که در شخص وزیر کشور وجود دارد ورود این کالاها به حداقل برسد.
برزگری استاندارد را مطالبه‌ای ملی از سوی مردم دانست و تصریح کرد: انتقادی که از سوی مردم به استاندارد وارد می‌شود برای ما مهم است زیرا مشکلات خود را می‌یابیم و ما نیز با توجه به این مطالبه به دنبال استاندارد فرهنگی هستیم تا مخصوصا در قسمت بسته‌بندی از فرهنگ ایرانی استفاده شود.
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید کیفیت کالاهای تولید داخل را ارتقاء بدهیم و تلاش کنیم ایرانی کالای ایرانی بخرد و تولید ملی افتخار کشور بشود.

 


عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد امسال دولت از محل طرح هدفمندی یارانه‌ها 500 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
ابراهیم آقامحمدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، از این میزان 420 هزار میلیارد ریال به مردم پرداخت و مابقی برای سایر فعالیت‌های دولت از جمله بحث درمان، اقتصاد و تولید هزینه خواهد شد.
وی اظهار داشت: درآمد دولت از محل فروش حامل‌های انرژی در سال گذشته نیز 660 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که از این میزان تنها 280 هزار میلیارد ریال محقق شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال گذشته دولت موظف به پرداخت 400 هزار میلیارد ریال یارانه به مردم شده بود، علاوه بر 280 هزار میلیارد ریال درآمد سال گذشته، 120 هزار میلیارد ریال نیز از سایر درآمدهای دولت و یا قرض از بانک مرکزی جذب و در قالب یارانه به مردم پرداخت شد و اعتباری به منظور انجام فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در دسترس نماند.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به رغم فعالیت سه دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی اصلاح نشد و امروز نیز گران و یا ارزان کردن بنزین تبعات خاصی به همراه دارد. آقامحمدی با بیان اینکه پرداخت یارانه قطع نمی‌شود، گفت: در صورت قطع یارانه‌ها، قیمت‌ها به نرخ گذشته بازنمی‌گردد اما باید برخی دهک‌ها را از سیستم دریافت یارانه حذف کنیم.

 


رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، از بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری به منظور اتخاذ تصمیم‌گیری‌های همسو و بدون موازی کاری توسط این کمیسیون خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از ساری، امیر خجسته سه شنبه در نخستین همایش مهندسی ساختمان، مدیریت شهری و توسعه پایدار که باحضور شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای مازندران در آمل برگزار شد، گفت: متاسفانه نبود این طرح باعث برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های غلط در مدیریت شهری شده است اما در صورت قانونی شدن مدیریت یکپارچه شهری، قدرت اختیارات و تصمیم‌گیری شهرداران در ارائه خدمات متنوع به شهروندان بیشتر و با برنامه‌تر خواهد شد.
وی، وجود قانون جامع و کامل برای شوراهای شهر و روستاها را ضروری دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون کمیته‌ای از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در حال آسیب‌شناسی از نوع نیازها و نیز عملکرد دوره چهارم شورا با هدف برطرف شدن نقص‌های موجود در دوره پنجم است.
خجسته، سیاسی شدن شوراهای شهرها و اختلاف و چند سلیقه‌ای برخی اعضای شورا با شهرداران را از چالش‌های پیش‌روی شوراها دانست و تاکید کرد: اعضای شورای اسلامی شوراها باید به جای دامن زدن به این اقدام‌ها و اختلاف‌ها به رایی که مردم به آنان داده‌اند، وفادار باشند و برای خدمت به آنها تلاش کنند.

 


ضریح مطهر خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) که برای تکمیل در استان بوشهر از شیراز به این استان منتقل شده است، وارد شهر دالکی شد.
این ضریح مطهر در ورودی استان بوشهر از سمت دشتستان مورد استقبال پرشور مردم شهر دالکی و مناطق اطراف آن و مسئولان قرار گرفت.
جمع کثیری از مردم با عطر و گلاب و دود کردن اسپند، در دست داشتن علم‌های سبز، نوحه‌خوانی، زنجیرزنی و قربانی از این ضریح مطهر استقبال کردند و عشق و دلدادگی خود را به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) نشان دادند.
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر گفت: ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) هم‌اکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باقی مراحل ساخت آن در بوشهر انجام می‌شود.
عبدالرضا مطاف افزود: چارچوب این ضریح در استان فارس ساخته شده است و همزمان با روز عرفه برای تکمیل، نقره و طلاکاری وارد استان بوشهر شد.
وی اضافه کرد: کارگاه ساخت این ضریح در یکی از سالن‌های مجموعه ورزشی آزادگان است و مراحل تکمیل آن شش ماه به طول می‌انجامد.
مطاف بیان کرد: ساخت این ضریح 15 تا 20 میلیارد ریال هزینه دارد که همه این مبلغ از کمک‌های مردمی تامین می‌شود.
وی گفت: برای ساخت ضریح خمیه‌گاه حضرت‌ابوالفضل العباس(ع) 250 کیلوگرم نقره و نزدیک به دو کیلو طلا استفاده خواهد شد.
لازم به ذکر است هشت نفر استادکار از استان‌های فارس و اصفهان کار ساخت این ضریح را انجام می‌دهند.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای ارتباط بهتر و دریافت گزارش‌ها و شکایات مردم از نهادها و سازمانهای مختلف پنج سامانه در کشور ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، ناصر سراج روز سه‌شنبه در جلسه معارفه محمود صلبی مدیرکل جدید سازمان بازرسی استان قم با بیان اینکه باید همیشه کسانی باشند که بر عملکرد مقامات و دستگاه‌های مسئول نظارت کنند، افزود: این سامانه حداکثر ظرف یک ماه به گزارش یا شکایت افراد رسیدگی و پاسخ را ارسال می‌کند.
وی ادامه داد: نظارت و بازرسی بر عملکرد دستگاه‌ها و طرح‌های مختلف باید قبل، حین و بعد از انجام عملیات باشد، چرا که این کار مشکلات را کم می‌کند.
سراج گفت: سازمان بازرسی به دنبال برنامه‌ای است که در آن مدیران سالم، سازمان را دوست و یاور خود بدانند.
وی گفت: با صحت عمل مدیران سالم و نظارت صحیح سازمان بازرسی، ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه نیز کم خواهد شد.

 


صادرات کالا به عراق از مرزهای شلمچه، چذابه، مرز دریایی خرمشهر و مهران از روز شنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
صادرات کالا به عراق که از طریق مرزهای شلمچه، چذابه و مرز دریایی خرمشهر، خوزستان و مهران به علت تعطیلات عید قربان در این کشور متوقف شده بود بار دیگر از شنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
به گزارش ایرنا، با اعلام روز عید قربان در عراق، مرزهای شلمچه، چذابه و مرز دریایی خرمشهر به منظور صادرات کالا از ایران به عراق از روز سه‌شنبه 23 مهر ماه عملا متوقف شد.
مرزهای شلمچه، چذابه و مرز دریایی خرمشهر در سال جاری به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی از سوی دولت عراق بسته شده است.
به گزارش فارس همچنین با توجه به توافقات به عمل آمده با مقامات عراقی، فعالیت اقتصادی و تجاری بازارچه‌ مرزی مهران به مناسبت عید سعید قربان از روز چهارشنبه تا آخر هفته جاری به مدت 3 روز متوقف شد.
بر اساس این توافق مراودات تجاری مرز بین‌المللی مهران از شنبه هفته آینده فعالیت عادی خود را از سر خواهد گرفت و تجار دو کشور می‌توانند از شنبه هفته آتی بار دیگر فعالیت‌های تجاری خود را بر اساس روال گذشته آغاز کنند.

 


چینی‌ها با هدف احداث نیروگاه، 300 میلیون یورو به صورت فاینانس در دامغان سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی دامغان شب چهارشنبه با حضور فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان دامغان و نمایندگان چهار شرکت چینی و یک شرکت ایرانی برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد: شرکت ایرانی با سرمایه‌گذاری و همکاری چهار شرکت چینی در دامغان، نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی احداث کند.
این نیروگاه 500 مگاواتی در زمینی به مساحت 50 هکتار در 10 کیلومتری غرب دامغان در منطقه رضی‌آباد و با اعتبار 300 میلیون یورو به صورت فاینانس خارجی احداث می‌شود.
با راه‌اندازی این نیروگاه، برای 200 نفر به طور مستقیم و یک هزار و 500 نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مطالعه اولیه و موافقت اصولی ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی در منطقه رضی‌آباد دامغان اخذ شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 


شهر شلوغ و آواز ابوعطا
چهاردهمین جشن خانه موسیقی با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد برگزار شد در این مراسم، داریوش پیرنیاکان با توهین به سی‌و چهار سال فعالیت هنری هنرمندان عرصه موسیقی و نیز وزارت ارشاد تمامی این دوران را «زمستان موسیقی» نامید! این سخن که در حضور معاون هنری وزارت ارشاد عجیب و غیرمنتظره بود وقتی عجیب‌تر شد که پیرنیاکان در جایگاه یک اسلام‌شناس و فقیه قرار گرفت و مدعی شد که بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که هیچ روایتی در اسلام وجود ندارد که براساس آن موسیقی حرام باشد! این مجتهد!! جدید خانه موسیقی با قدرت و قوت یک عالم دینی از فقها خواست توضیح دهند که کجای دین موسیقی را حرام دانسته است!؟ پیرنیاکان که یک تنه خود را صدای جامعه و جامعه موسیقی می‌داند، خواستار آزادی پخش صدای زنان خواننده هم شد و البته باز هم به دلیل عدم منع شرعی! معلوم نیست پیرنیاکان با چه پشتوانه‌ علمی به خود حق اظهار نظر در امور فقهی و دینی می‌دهد. نکته تلخ ماجرا حضور معاون وزیر ارشاد و سکوت و انفعال وی در قبال این درخواستها و ادعای خلاف شرع است که جای تامل و تاسف و نیز واکنش صریح از سوی وی را دارد. ظاهراً عده‌ای اوضاع را آنقدر شلوغ می‌بینند که به خود اجازه خواندن آواز در دستگاه ابوعطا می‌دهند!
تجلیل از پادوی انگلیس
و حامی کودتای 28 مرداد!
تنها روزنامه سینمایی در شماره اخیر خود به تجلیل از یکی از عوامل انگلیس و حامی نشان‌دار کودتای 28 مرداد سال 32 پرداخت!
این روزنامه سینمایی در شماره روز سه‌شنبه 23 مهر خود به بهانه نود و یک سالگی «ابراهیم گلستان» عکس وی را در صفحه اول خود درج نموده و به این ترتیب به استقبال این پادوی دولت انگلیس رفته است.
گفتنی است، ابراهیم گلستان فعالیت سینمایی خود را پس از کودتای 28 مرداد 1332 و با پول و سرمایه شرکت‌های نفتی انگلیس مانند رویال داچ شل آغاز کرد که همراه دیگر شرکت‌های آمریکایی و هلندی کنسرسیوم نفتی پس از کودتا را تشکیل دادند و دستاوردهای نهضت ملی شدن صنعت نفت را نابود ساختند. او استودیوی خود موسوم به «گلستان» را با بودجه همین کمپانی‌های نفتی تاسیس نمود. گلستان به استخدام در شرکت‌های نفتی فوق (که به تدریج وارد عرصه تصاحب منابع زیر زمینی این سرزمین می‌شدند) در آمد اما این استخدام در شرکت‌های فوق، به واقع پاداش خوش خدمتی‌هایی بود که ابراهیم گلستان بنا به گفته‌های خودش (در یکی از آخرین مصاحبه هایش با هفته نامه شهروند امروز) برای کودتاچیان آمریکایی انجام داده بود. عطا الله مهاجرانی، مشهور به بهاالله وزیر ارشاد دولت خاتمی که خودش امروز به یکی از پادوهای انگلیس تبدیل شده است چندی پیش همزمان عاملیت گلستان برای انگلیس را رد کرد، این درحالی است که براساس روایت یکی از همکاران ساواک، ابراهیم گلستان به خاطر تضاد منافع آمریکا (که در صدد قبضه کردن همه منابع ایران بود) با انگلیس، تحت عنوان جاسوس انگلیس در اوایل دهه 50 از ایران اخراج شد!گلستان حتی در مصاحبه دی ماه سال 1386 با هفته نامه «شهروند امروز»، از همکاری با کودتاچیان 28 مرداد 32 و تیمور بختیار (از عاملان این کودتا) نیز پرده برداشته بود! ابراهیم گلستان سال‌هاست که پناهنده ارباب خود شده و در انگلیس زندگی می‌کند.
جلال آل‌احمد نیز در یادداشتی از جاسوس بودن گلستان سخن گفته بود.
اکران مردمی فیلم
به یاد مردی که کابوس آمریکا شد!
اکران مردمی مجموعه‌ای از فیلم‌های ضدآمریکایی جشنواره عمار، به یاد شهید نادر مهدوی برگزار می‌شود.
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان(سالروز تسخیر لانه جاسوسی) اقدام به تهیه و توزیع بسته فیلم‌های جشنواره عمار با موضوع بازخوانی توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران جهت اکران مردمی کرده است.
بنابر این گزارش تمام کسانی که امکان نمایش فیلم ‌ها را در محیط خود اعم از مسجد، حسینیه، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پادگان، پارک و ... را دارند می‌توانند به قسمت ثبت نام اکران مردمی سایت عمار فیلم مراجعه نموده و فرم اکران را تکمیل نمایند.
گفتنی است شهید نادر مهدوی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه بود که از او به عنوان مردی یاد می‌شود که کابوس ناوهای جنگی آمریکا بود. شهید نادر مهدوی تیر سال 66 در نبرد دریایی با آمریکا به شهادت رسید.
غفلت مدیریت سینمایی از مانور
فیلم‌های بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی!
این روز‌ها جشنواره‌های غربی به عرصه‌ای برای تاخت و تاز فیلم‌های بدون مجوز تولید شده در داخل کشور تبدیل شده‌اند.
به گزارش خبرنگار کیهان، طی سال‌های اخیر، تولید فیلم‌های سیاه و جشنواره پسند غربی به یک کاسبی و کلاهبرداری برای فیلمسازهای ناتوان و کم سواد در نظر آمده است. رویکرد سیاسی جشنواره‌های غربی سبب شده که حتی ضعیف ترین فیلم‌های فیلمسازان زیر صفر (زیرزمینی) نیز صرفا به خاطر فحاشی به کشور و ملت ایران، مورد حمایت این جشنواره ‌ها قرار بگیرند.
متأسفانه اغلب این فیلم ‌ها با غفلت مراکز مربوطه به ویژه سازمان سینمایی، به طور متناوب و مکرر در جشنواره‌های غربی حضور پیدا می‌کنند. با توجه به ابتذال شدید و تصویر نادرستی که این گونه فیلم ‌ها از واقعیت‌های کشورمان نشان می‌دهند، این مسئله می‌تواند به وجهه سیمای جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرز‌ها لطمه وارد کند.

 


وزیر خارجه انگلیس در واکنش به مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5، ابراز امیدواری کرد این مذاکرات هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود.
مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز گذشته در حالی پایان یافت که طرفین گفت‌وگوها را «با جزئیات بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند. «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به این مذاکرات، با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده است گفت‌وگوها هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود.
هیگ بار دیگر مدعی شده است که این ایران است که باید گام اول را در روند مذاکرات بردارد. با این حال وی اعلام آمادگی کرده است که 1+5 گام‌های ایران را با «گام‌هایی متناسب» پاسخ دهد

 


معاون وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در ژنو گفت: ما با آمریکا بحث روابط دوجانبه نداریم و فقط درباره موضوع هسته‌ای با آنها صحبت می‌کنیم.
سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره ملاقاتش با وندی شرمن گفت: ما با آمریکا اصلا بحث روابط دوجانبه نداریم و فقط در رابطه با موضوع هسته‌ای با آنها صحبت می‌کنیم.
وی عنوان کرد که وزرای خارجه 2 کشور مامور بحث هسته‌ای نیستند و روابط دو کشور اصلا در دستور کار نیست.
عراقچی درباره ملاقات دوجانبه ظریف و اشتون نیز گفت که در این مذاکرات مباحث مطرح شده در نشست مرور شد.
در همین حال یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است دیدار دوجانبه بین «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران حدود یک ساعت به طول کشیده است.
رویترز همچنین از قول این مقام گزارش داد این دیدار که در حاشیه گفت‌وگوهای کشورهای 1+5 پیرامون برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته، دیداری مفید و مثبت بوده است.
همچنین عراقچی در حاشیه مذاکرات ژنو، دوباره به طور جداگانه با سرگئی ریابکوف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
توافق تهران و انگلیس برای معرفی کاردار
همچنین در دیدار نمایندگان ایران و انگلیس در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در ژنو دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.
در دیدار مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا آمریکای وزیر خارجه ایران و سایمون گس، معاون وزیر خارجه انگلیس دو طرف توافق کردند تا در دو هفته آینده کاردار خود در دو کشور را معرفی کنند. پیش از این ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با دکتر محمدجواد ظریف پیشنهاد داده بود که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت‌های دو کشور اقدام کنند.
انگلیس دو سال پیش روابط خود با تهران را بطور یک‌جانبه قطع کرد.

 


مراسم قرائت دعای روح‌بخش عرفه روز سه‌شنبه نهم ذی‌الحجه در نقاط مختلف ایران اسلامی با شکوه فراوان برگزار شد.
در این آئین معنوی، صدها هزار دلباخته و شیفته اهل بیت‌(ع) با حضور در اماکن متبرکه، مساجد، حسینیه‌ها، گلزار شهدا از جمله حرم مطهر امام‌رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) به ندای حق لبیک گفتند و همنوا با امام‌حسین(ع) دعای عرفه را زمزمه کردند.
مردم کشورمان در این مراسم پرفیض با راز و نیاز سرور شهیدان در صحرای عرفات آنچنان همراه شدند که گویی هم دعا می‌کردند و هم مولای خویش را تا روز عاشورا بدرقه می‌نمودند.
در تهران نیز مردم مومن این شهر با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و نیز حرم امامزادگان از جمله حرم حضرت عبدالعظیم(ع) جان خود را در زلال دعای عرفه شستشو دادند.
این مراسم با مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) همراه بود.

 


سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با ابراز تأسف از سخنان معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد: طرح اتهامات واهی نمی‌تواند مشکلاتی را که ریشه داخلی دارد، حل کند.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان ضمن ابراز تأسف از سخنان بشیر آتالای معاون نخست وزیر ترکیه که در رسانه‌های گروهی آن کشور منتشر شد، گفت: طرح اتهامات واهی نمی‌تواند مشکلاتی را که ریشه داخلی دارد، حل نماید.
افخم تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بطور کلی از هر روندی که به صلح و آرامش در کشورهای منطقه کمک نماید، استقبال می‌کند و بر این باور است که برقراری امنیت در ترکیه، به امنیت در ایران و کل منطقه نیز کمک می‌کند.
وی با اعلام اینکه روابط ایران و ترکیه براساس احترام و اعتماد متقابل می‌باشد، افزود: مقام ترک بیش از دیگر مقامات آن کشور اطلاع دارند که همکاری ایران با ترکیه در چارچوب روند همکاری‌های امنیتی از عوامل مهم کاهش مشکلات امنیتی این کشور بوده و نشانه حسن‌نیت ایران در گسترش روابط با ترکیه است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: متأسفانه اظهارات مسبوق به سابقه وی در حالی مطرح می شود که طرفین در حال رایزنی برای دیدارهای متقابل در سطوح مقامات عالی دو کشور هستند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10