(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ولايت خدا (بخش چهارم)
در پی تحریف نظر امام(ره) و اظهارات سخیف نعیمه اشراقی صورت گرفت
اعتراض گسترده خانواده شهدا به سکوت مرموز موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)
درمکتب امام
توضیحات رئیس دیوان عالی کشور درباره اجرای احکام پرونده فساد بزرگ بانکی
واشنگتن‌پست: ایرانی‌‌ها هرگز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری را فراموش نمی‌کنند
آیت‌الله امامی کاشانی: گروه‌های تکفیری کاری به دین ندارند و مورد حمایت جریان‌های سیاسی هستند
در راهپیمایی بعد از نماز جمعه
نمازگزاران تهرانی خواستار شفاف‌سازی دولت در مذاکرات هسته‌ای شدند
امام جمعه قم: آحاد جامعه باید از دیپلماسی هسته‌ای حمایت کنند
رئيس سازمان حج: همه زائران ايراني موفق به اداي اعمال حج شدند
   


ولايت خدا براي چيست؟ اگر كسي اين سؤال را بكند، بگويد آقا، به چه دليل شما مي گوييد؛ چرا ولايتِ امر در اختيار خدا و براي خداست؟ چرا؟ جواب اين است كه اين، ناشي از يك فلسفه طبيعي است كه در جهان بيني اسلام مشخص و معين شده است. در جهان بيني اسلام، همه چيزِ عالم از قدرت پروردگار ناشي مي شود، «وَ لَهُ ما سَكَنَ فِي اللَّيلِ وَ النَّهارِ»(انعام/13) هر آنچه در روز و شب آرميده و ساکن است، از آنِ خداست. چيزي كه همة پديده هاي خلقت براي اوست و حكومت تكوينيِ بر همه چيز در اختيار اوست، حكومت قانوني و تشريعي هم بايد در اختيار او باشد، چاره اي نيست. اين هم مطلب دوم است.
«اِنَّ اللهَ يَأمُرُكُم اَن تُؤَدُّوا الاَماناتِ اِلى‏ اَهلِها» همانا خدا شما را فرمان مي دهد كه امانت ‌ها را به اهلش برگردانيد، «وَ اِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ اَن تَحكُموا بِالعَدلِ‏» و چون ميانِ مردم داوري و حكومت و قضاوت مي كنيد، برطبق عدل و داد، حكومت و قضاوت كنيد، «اِنَّ اللهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ» همانا پروردگار چه نيكو چيزي است که شما را بدان پند مي دهد و موعظه مي كند، «اِنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً» همانا پروردگار شنوا و بيناست. آنچه را كه به شما فرمان مي دهد، از روي شنوايي و آگاهي و دانش كامل است. چون شنواي نيازهاي دروني شماست، چون بيناي سرنوشت شماست، لذا آنچه را كه احتياج داريد، به شما مي دهد و مي بخشايد.
اين آيه اول كه درباره امانت صحبت مي كند و مي گويد امانت ‌ها را به اهلش بدهيد، در حقيقت يك زمينه چيني براي آية دوم است. امانت فقط اين نيست كه يك تومان من دست شما دارم، اين يك تومان را به من برگردانيد. مهمترينِ نمونه هاي امانت، اين است كه آنچه امانت خداست در ميان مردم، آن را انسان به جايش برساند و به اهلش برساند. اطاعت انسان كه ميثاق و پيمان خدا با آدمي است، او را در جايش مصرف کند و خرج كند، اطاعت را از خدا بكند و از آنکه خدا فرموده كه اطاعت شود. اين مهمترين مصداق امانت است.
بعد مي فرمايد «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا» اي كساني كه ايمان آورده ايد، «اَطيعُوا اللهَ»‏ اطاعت كنيد از خدا، «وَ اَطيعُوا الرَّسولَ‏» و اطاعت كنيد از پيامبر خدا، «وَ اُولِي الاَمرِ مِنكُم‏» اطاعت كنيد از صاحبان فرمان از ميان خودتان؛ آن كساني كه در ميان شما صاحبان فرمانند. اينجا تزِ اسلامي با بعضي از تز‌ها و ايده هاي ديگر، مايِز (جداکننده) و محل افتراقش معلوم مي شود. تز اسلامي نمي گويد که حکومت، روزي خواهد بود كه لازم نباشد، نه؛ ايده اسلامي پيش بيني نمي كند آن  روزي را كه در جامعه، دولت و حكومت نباشد، نخير؛ در حالي كه بعضي از مكتب ‌ها پيش بيني مي كنند آن  روزي را كه جامعه، جامعه ايده آل است و يكي از خصوصياتش اين است كه ديگر دولت و حكومت در آن جامعه نيست؛ نه، اسلام اين را پيش بيني نمي كند.
خوارج، زير بهانه حکومت الهي بود که مي گفتند علي بن ابي طالب نبايد باشد. مي گفتند: «لا حُکمَ اِلّا لِلهِ»، حکومت براي خداست. اميرالمؤمنين در جواب اين مي گويد: «کَلِمَهُ حَقٍ يُرادُ بِها الباطِلِ»(نهج البلاغه /خ 40) سخن، سخنِ درستي است، حاکم واقعاً خداست، آن کسي که مقررات را مي دهد و سررشته زندگي را به دست مي گيرد، واقعاً خداست، اما شما مي گوييد «لا حُکمَ اِلّا لِلهِ» يا مي گوييد «لا اِمرَه اِلّا ِللهِ» قانون و حکومت براي خدا. مجري قانون کيست؟ آن را هم شما مي گوييد که غيرخدا، کسي نبايد مجري قانون باشد؟ بعد لذا در جواب اين سخن مي گويد: «لابُدَّ لِلنّاسِ مِن اَميرٍ» بالاخره انسانيت و جامعة بشري امير لازم دارد، حاکم و فرمانروا لازم دارد.(1)
اين طبع انساني است كه بايد زندگي اش با يك مجري قانون همراه باشد؛ بودن قانون كفايت نمي كند، بايد كسي باشد تا اين قانون را اجرا كند و نظارت كند بر اجراي دقيق و صحيح اين قانون، همين «وَ اُولِي الاَمرِ مِنكُم‏» است، منت‌ها اولي الامر، آيا مطلق، اولي الامر است؟ هركه فرمان راند درست است؟ گاهي مي شود در يك‌جا دو نفر فرمان مي رانند ضدّ يكديگر، هر دو اولي الامر هستند؟ گاهي مي شود يک آدمي فرمان مي راند که عقل و خرد انساني، فرمانروايي آن را نفي مي كند؛ باز هم اولي الامر است؟ اينجاست كه بين ما و طرز فكر تسنن، يك اختلاف اساسي پيدا مي شود. ما مي گوييم اولي الامر، صاحب فرمان، آن صاحب فرماني است كه با معيارهاي الهي تطبيق بكند. درحالي كه آن‌ها يك چنين شرطي را عملاً که اجرا نمي کنند، حالا در کتب فقهي شان چيست، مراجعه درستي نداشتم ببينم. آني که شايع است در افواه و زبان ‌ها اين است که، هرکسي که به مقام فرمانراني و فرمانروايي رسيد، برايشان محترم و معتبر است.
«فَاِن تَنازَعتُم في‏ شَيءٍ» پس اگر در چيزي منازعه و اختلافي داشتيد، «فَرُدّوهُ اِلَى اللهِ وَ الرَّسولِ‏» برگردانيد آن را به خدا و پيامبر. «اِن كُنتُم تُؤمِنونَ بِاللهِ وَ اليَومِ الآخِرِ» اگر شما مؤمن به خدا و روز واپسين هستيد، «ذلِكَ خَيرٌ» اين نيكوتر است، «وَ اَحسَنُ تَأويلاً» داراي عاقبت بهتري است. ببينيد، مردم را متوجه مي كند به عواقب نيكِ فرمانروايي نيكان و عواقب سوء فرمانروايي بدان. اين هم يک آيه.
ولايت خدا و پذيرش آن از طرف مؤمنان، ناشي از يک فلسفه است که در جهان بيني اسلام مقرر گرديده و بنابراين يک امر طبيعي است. اينکه ما مي گوييم از خدا بايد اطاعت کرد و ولي امر خداست، اين يک فلسفه طبيعيِ روشني دارد. چون همه چيز مالِ خداست. که آيه «وَ لَهُ ما سَكَنَ فِي اللَّيلِ وَ النَّهارِ»؛ اين مطلب را درست روشن مي‌كند.22/7/1353
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تفسير «لا حکم الا لله»: حكومت خدا آن‌وقتى تحقق پيدا مى‌كند، كه يك انسانى از طرف خداى متعال عملاً و در واقعيتِ جامعه زمام قدرت مردم را به دست بگيرد. خوارج براى اينکه حكميت را و در  حقيقت حاكميت اميرالمؤمنين را رد بكنند، مى‌گفتند: لا حُكمَ‏ اِلّا لِلهِ. بله، اميرالمؤمنين تصديق مى‌كند، مى‌گويد من هم قبول دارم كه لا حُكمَ‏ اِلّا لِلهِ. اما شما اين را نمى‌خواهيد بگوييد، شما مى‌خواهيد بگوييد كه «لا اِمرهَ اِلّا لِلهِ». يعنى اميرِ مؤمنان و حاكم و زمامدار مردم، خداست. حالا هركسى خودش را به خدا نسبت خواهد داد، در جامعه، حكومت خدا بايد در حكومت و امارت و ولايت يك انسانى مجسم بشود. پس خداى متعال اين حكومت را تفويض مى‌كند به انسان‌هايى؛ اين انسان‌‌ها چه کساني هستند؟ پيغمبران؛ در درجة اول حاكم الهى پيغمبرانند. كه باز اين‌هم در قرآن در آيات متعددى مورد توجه قرار گرفته، يك جا از قول مؤمنين خطاب به خداى متعال مى‌فرمايد كه مؤمنين به خدا عرض كردند «وَ اجعَل لَنا مِن لَدُنكَ وَليّاً»(نساء/75) براى ما از سوى خود يك ولى و حاكم قرار بده. يا در آيه ديگر مى‌فرمايد كه «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ» ولىّ شما خدا و رسولند، نه‌اينکه رسول شريك خداست، چون خدا شريك را قبول نمى‌كند؛ رسول نايب خداست، جانشين خداست، مظهر حاكميت و ولايت خداست.
يا در يك آية ديگر: «ما آتاكُمُ الرَّسولُ فَخُذوهُ وَ ما نَهاكُم عَنهُ فَانتَهوا»(حشر/7) اين آيه يك نكته‌اى دارد. مى‌فرمايد آنچه را كه پيامبر به شما گفت، از او بپذيريد، آنچه شما را از او نهى كرد، از آن اجتناب كنيد. ظاهر اين سخن نشان مى‌دهد كه اين سخن خطاب به مؤمنينى است كه اصل وحى خدا و دين خدا را قبول كردند. وحى خدا را از پيغمبر گرفته‌اند، آيات قرآن را و احكام الهى و شرعى را پذيرفتند، به اين‌ها خدا مى‌گويد هرچه پيغمبر گفت قبول كنيد. پس روشن است كه هرچه پيغمبر گفت، منظور احكام شرعى نيست. چون اين مردم احكام شرعى را از پيغمبر گرفتند، به آن ايمان آوردند، به آن عمل هم كردند، اين يك چيز اضافه را به مردم مى‌گويد. مى‌گويد اگر اين پيغمبر به شما حكمى داد، دستورى داد، اجراى كارى را خواست، دخالت در جان و نفس و مال شما كرد، شما بايد او را قبول كنيد. يعنى همان حكم حكومتى، يعنى آن دخالت اجرايى در امور مردم.
پس ولايت الهى به پيغمبر منتقل شد، از پيغمبر هم به ‌اتفاق همه مسلمين، ولايت و حكومت به غير پيغمبر منتقل شده است. حالا به چه کساني منتقل شده، اين بين فِرَق مسلمين محل اختلاف است. شيعه در اين بين معتقد است كه ولايت پيغمبر منتقل شده است به ائمه معصومين كه دوازده نفر هستند. برادران اهل‌سنت اين را اعتقاد ندارند و معتقدند كه ولايت از سوى پيغمبر به خلفاي چهارگانه و بعد از آن هم به كسانى كه داراى ولايتِ امر و حكومت بوده‌اند منتقل شده.16/11/1366

 


خانواده شهدا و جمعی از فعالان سیاسی نسبت به توهین نعیمه اشراقی به امام و شهدا به شدت اعتراض کرده و خواستار واکنش جدی مسئولین شدند.
در پی انتشار مطلبی سخیف و توهین‌آمیز نسبت به خانواده شهدا و امام راحل در صفحه فیسبوک نعیمه اشراقی، موجی از اعتراض و انزجار نسبت به این موضوع به راه افتاد.
در همین خصوص جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران با امضای بیانیه‌ای اعتراض خود را اعلام کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:
متأسفانه این روز‌ها خاطره‌سازی‌های دروغ و منسوب کردن آن به حضرت امام(ره) به اتفاقی عادی در عرصه سیاسی کشور تبدیل شده است و کسانی که مدعی قرابت و نزدیکی با امام امت هستند، نارواترین اظهارات و منویات درونی خود را به ساحت آن امام سفر کرده منسوب می‌کنند.
بعد از سخنان سراسر پرابهام و غیرواقعی هاشمی رفسنجانی درباره مخالفت حضرت امام(ره) با شعار مرگ بر آمریکا و واکنش مردم و مسئولان به این خاطره‌سازی‌‌ها و سرانجام عقب‌نشینی وی از این گفتار گزاف، بار دیگر شاهدیم صدایی از بیت امام، علیه امام بلند شده است.
در این بین «بی‌موضع بودن» مؤسسه حفظ آثار امام(ره) از همه جالب‌تر است. این مؤسسه ترجیح داده که به جای موضع‌گیری درباره این داستان‌سرایی‌‌ها و نسبت دادن آن به امام روح‌الله، سکوت پیشه کند؛ یکی از اعضای مؤسسه حفظ آثار امام، درباره مطلب منتشر شده از سوی نعیمه اشراقی که در قالب خاطره‌ای از امام(ره) به خانواده شهدا توهین کرده است، گفته «من در این مورد اظهارنظری نمی‌کنم.» اتخاذ این رویکرد در حالی است که مؤسسه حفظ آثار امام در قبال کوچک‌ترین برنامه‌‌ها و مستند‌ها درباره حضرت امام(ره) واکنش نشان می‌دهد و شوربختانه درباره انتساب چنین موضوع خلاف واقعی تنها نظاره‌گر است.
ما خانواده شهدای هشت سال دفاع مقدس به دلیل برخوردهای غرض‌ورزانه و سیاسی مؤسسه حفظ آثار امام(ره) که این روز‌ها سعی در دفن افکار و بیانات حضرت امام دارد، امیدی به موضع‌گیری و محکوم کردن این اظهارات از سوی این مؤسسه نداریم و از این رو از قوه قضائیه و مدعی‌العموم درخواست می‌کنیم که با کسانی که به ساحت امام راحل‌مان خدشه وارد می‌کنند، برخورد کند و راه را برای منسوب کردن خاطره‌های دروغ به ایشان ببندد؛ چه اینکه اگر از ابتدا و زمانی که برخی افراد، حضرت امام(ره) را مخالف شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران معرفی کردند، برخورد لازم صورت می‌گرفت، امروز شاهد چنین اظهارنظر سخیفی نبودیم.
نامه فرزند شهید همت
فرزند شهید همت با انتشار نامه‌ای شدیداللحن به نعیمه اشراقی اعتراض کرد و نوشت: آیا چنین کاری تیشه ‌زدن به ریشه افکار و شخصیت امام خمینی نیست؟ ایشان نمی‌فهمد با چنان مطلبی تا چه حد وحشتناکی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده؟
وی در بخش دیگری از این نامه نوشت: اگر عده زیادی نادان و نفهم از شدت سرخوشی و حماقت با همه چیز شوخی دارند، دست روزگار این‌گونه نیست؛ وقتش که برسد آنچنان ضربه‌ای می‌زند که نفهمند از کجا خوردند.
فقط و فقط به خاطر احترامی که برای امام خمینی قائلم از چنین ادبیاتی استفاده کردم وگرنه در برابر شخصی که چنان توهینی به خانواده‌های شهدا نموده الفاظ درخور شأنش را به کار می‌بردم و البته این نگه‌داشتن حرمت، همیشگی نخواهد بود. اگر اطرافیان ایشان تصحیحی در گفتارش صورت ندهند، چاره‌ای جز شکستن حریم‌‌ها باقی نمی‌ماند.
اعتراض خانواده شهدا
فاطمه سیلاخوری مادر شهیدان کشوری در این مورد گفت: ما هر چه آبرو داریم از شهداست و امیدوارم خداوند نعیمه اشراقی را به راه راست هدایت کند که حداقل اگر مسلمان نیستند آزاده باشند؛ ما هر چه داریم از رهبری و ولایت فقیه و شهداست.
به گزارش فارس، صفیه مدرس همسر شهید مهدی باکری نیز اظهار داشت: این خاطره‌سازان کاذب اگرچه به اسم، منسوب به بیت امام (ره) هستند اما این افراد از همان ابتدا در خط امام (ره) و انقلاب اسلامی نبودند.
وی ادامه داد: در حالی که انتظار می‌رفت کسانی که خود را منتسب به بیت امام (ره) می‌دانند راه ایشان را که همان راه حقیقت است ادامه دهند، اما متأسفانه شاهد جریاناتی خلاف این موضوع هستیم.
همسر شهید مهدی باکری یادآور شد: این شخص محلی از اعراب ندارد که بخواهد چنین اظهاراتی داشته باشد و ما به آن توجه کنیم؛ بیت امام نیز به این توهین پاسخ دهند چرا که امام، امام یک امت بوده‌اند.
لاله افتخاری فرزند شهید محمد حسین افتخاری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد تاکید کرد: مطالب طرح شده از سوی خانم اشراقی با مشی، مطالب و فرمایش حضرت امام تفاوت دارد بنابراین انتظار داریم که خانم نعیمه اشراقی به راهی که باید در آن قرار می‌گرفت باز گردند وگرنه فرزند نوح پیامبر هم به عذابی الیم گرفتار شد.
محدثه رستگار فرزند سردار شهید کاظم نجفی رستگار فرمانده اسبق لشکر 10 حضرت سیدالشهداء(ع) در واکنش به این ماجرا گفت: این درست نیست که هر کسی به قول معروف نظرش را به نقل از امام بگوید؛ از بیت حضرت امام که محترم هستند توقع نمی‌رفت و نمی‌رود که به نقل از امام درباره خانواده شهدا نظر دهند و به خانواده شهدا توهین کنند.
دختر شهید رستگار با خطاب قرار دادن موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، گفت: موسسه حفظ و نشر باید به وظیفه خود عمل کند و برایش مهم نباشد که طرف مقابل کیست. چون اگر قرار باشد موسسه در قبال تحریف‌هایی که می‌شود سکوت کند و آن را تائید کند ممکن است دیگر چیزی از امام باقی نماند.
مهدی دستواره فرزند شهید محمدرضا دستواره قائم مقام فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات نعیمه اشراقی در مورد امام و شهدا، اظهار داشت: باید جلوی افراد در هر جایگاه که باشند و بخواهند به مقدسات ما یعنی شهدا و امام شهدا توهین کنند، گرفته شود.
همچنین سیدرضا صنیع‌خانی فرزند سردار شهید سید محمد صنیع‌خانی فرمانده ترابری سپاه در دفاع مقدس و قائم مقام وقت بنیاد تعاون کل سپاه، گفت: این توهین بی‌سابقه به امام راحل و خانواده شهدا باید از سوی مراجع رسمی پیگیری شود و همچنین تحریف بیانات حضرت امام در خاطره‌های هاشمی‌رفسنجانی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: ظاهراً مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) تنها وظیفه انتشار کتاب‌های حضرت امام (ره) را بر عهده گرفته و در مواردی که با سلیقه آن‌ها متفاوت است، موضع‌گیری می‌کنند، اما در برابر این توهین آشکار هیچ موضع درستی را نمی‌گیرد.
سمیه بروجردی فرزند سردار شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه کردستان در این باره گفت: این توهین‌‌ها که در قالب خاطره مطرح می‌شود، ارزش‌های انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.
وی با بیان اینکه گویا قرار است عده‌ای شأن و عظمت‌ امام راحل را با خاطره‌سازی زیر سؤال ببرند، تأکید کرد: جمله خانم اشراقی، واقعاً عجیب بود. ایشان نه تنها به خانواده شهدا بلکه به حضرت امام که پشتوانه انقلاب اسلامی است توهین کرده است.
سکوت تعجب‌آمیز
اعتراض‌ها به مطلب سخیف نعیمه اشراقی در حالی ادامه دارد که آقای انصاری مؤسسه حفظ و نشر آثار امام‌(ره) در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره مطلب منتشر شده از سوی نعیمه اشراقی که در قالب خاطره‌ای از امام (ره) به خانواده شهدا توهین کرده است، چیست؟، گفت: از این نوع مصاحبه‌‌ها و مطالب نوعاً هست و اعضای بیت امام نیز گا‌هاً مصاحبه می‌کنند.
وی افزود: من در این مورد اظهارنظری نمی‌کنم!
واکنش فعالان سیاسی
حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) و وجود برخی از گرایش‌های اصلاح‌طلبان در این موسسه گفت: ما شاهد هستیم که اگر حمله‌ای به سمت اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، بلافاصله موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) واکنش نشان می‌دهد در حالی که در مقابل تعرض به حریم امام(ره) بی‌تفاوت است.
وی افزود: متاسفانه برخی از منسوبین امام(ره) تصور می‌کنند که به دلیل داشتن رابطه انتسابی با ایشان، مصون هستند در حالی که حضرت امام(ره) تنها منسوب به خانواده ایشان نیست، حضرت امام(ره) منسوب به تمام ملت ایران است.
همچنین مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی گفت: حفظ و حراست از این حریم جزو یکی از مهمترین وظایف موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) است.
وی افزود: منتهی به نظر می‌رسد که موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) کمی از این مسئله غافل شده است و مشغول کارهای دیگر از جمله مسائل سیاسی است.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در قبال تحریف‌های بیانات و توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه متاسفانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به جای اینکه از حقانیت امام (ره) دفاع کند در یک جریان سیاسی قرار گرفته است، اظهار داشت: همین امر باعث شده که به تفکر امام(ره) جفا شود.
نماینده مردم تهران در مجلس به برخی موضع‌گیری‌‌ها از زبان برخی اشخاص به نقل از امام‌(ره) اشاره و تصریح‌ کرد:‌ مردم خود پاسخ یاوه‌گویی‌‌ها را می‌دهند اما موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) باید در درجه اول وارد میدان شود.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این خصوص گفت: به نظرم در یک مقطع تاریخی قرار داریم و آقای سیدحسن خمینی باید مقابل این اتفاقات را بگیرد که اگر در این جا نایستیم. تردید نکنید در چند سال آینده دگراندیشان و پیاده‌نظامان این آقایان هم دیگر چیزی از نظرات امام باقی نخواهند گذاشت؛ به نظر می‌رسد در این مقطع تاریخی برای جلوگیری از یک انحراف بزرگ تاریخی نیازمند بررسی دقیق، حضور به موقع و اعلام نظر قطعی و امانتدارانه هستیم.
همچنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه اظهارات نعیمه اشراقی در این کمیسیون بررسی خواهد شد، افزود: بنده مطمئن هستم اگر امام در قید حیات بودند با این کارهای غیراخلاقی همان کاری را می‌کردند که با سیدحسین آقا انجام دادند.
وی با بیان اینکه کسی حق ندارد به خانواده شهدا توهین کند، افزود: ما از خانواده امام انتظار داریم که نگذارند که به حرمت بیت حضرت امام (ره) خدشه وارد شود.
نیره اخوان‌‌بی‌طرف عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم با بیان اینکه در جلسه بعدی مجلس حتماً در این مورد اظهارنظر خواهد شد، اضافه کرد: ما باید تکلیفی را مشخص کنیم که این گونه اظهارنظر‌ها و نقل‌قول‌‌ها از امام (ره) قاعده و روش مشخصی داشته باشد.
اخوان با تأکید مجدد بر خلاف قانون بودن این اظهارات، خاطرنشان کرد: از دادستان می‌خواهیم که به عنوان مدعی‌العموم به این مسئله ورود کند.
اشراقی: کار هکرهاست!
نعیمه اشراقی در واکنش به اعتراضات در قالب نامه‌ای به فرزند شهید همت نوشت: مگر می‌توان احترام بی‌حد و حصر امام به شهیدان و خانواده‌های آن‌ها را با ذکر کلماتی موهن و بی‌ارزش از یاد برد؟ همین جا لازم می‌دانم به صراحت تمام انتساب آنچه در فضای مجازی به امام و از قول من منتشر شده را تکذیب کنم و از خداوند برای جاعلینی که این گونه با احساسات پاک مردم بازی می‌کنند، طلب هدایت نمایم. از این پس با توجه به دستبرد‌های چندگانه به صفحه شخصی‌ام، این صفحه را مسدود می‌کنم و عاجزانه از خداوند متعال علو درجات امام و شهدای عزیز را مسئلت نموده و برای خانواده‌های آنان آرزوی سلامت و بهروزی دارم.
در همین حال مسیح علی‌نژاد، خبرنگار ضدانقلاب و فراری، که به گفته خود اولین بار عکس کامنت نعیمه اشراقی را منتشر کرده، با انتقاد از تکذیبیه منتشر شده از سوی اشراقی در سایت جماران نوشت: این خبر سایت جماران واقعا شرم‌آور است. برای آخرین بار می‌گویم من هرگز دروغ نگفته‌ام.
این خبرنگار ضدانقلاب ادامه داد: با چشم‌های خودم دیدم که خانم نعیمه اشراقی با اکانت حقیقی‌شان کامنت گذاشتند و برای همین عکس کامنت‌شان را منتشر کردم و عکس‌های پروفایل جعلی و پروفایل حقیقی خانم اشراقی نگاه کنید، هم با هم فرق دارد، کامنت توهین‌آمیز ایشان در مورد خندیدن خودش و پدربزرگ‌شان و همسران شهدا را با اکانت حقیقی خودش نوشته است اما حالا ما را جاعل معرفی کرده.
علی‌نژاد افزود: نگویید مصلحت است می‌تواند ساکت شود به جای اینکه ما را متهم به دروغ کند ما جاعل نیستیم کاش دوستان دیگری هم که در چت‌های خصوصی‌شان مدرکی دارند که او چگونه از جوک‌هایش دفاع می‌کرد، بیش از این سکوت نکنند.
این خبرنگار ضد انقلاب در ادامه تاکید می‌کند که هنوز هم با کلیک بر روی صفحه‌ای که از اشراقی در لینک دوستانش موجود است، وارد صفحه اصلی وی می‌شویم.

 


مسئولیت مهم مادران
اگر چنانچه خدای نخواسته بچه‌هایی از دامن‌های شما و از کلاس‌های شما بیرون بیایند که برخلاف تربیت‌های انسانی، اسلامی باشد.
- شما مسئول هستید!
- مسئولیت (شما) بزرگ است.
یک انسان درست ممکن است یک عالم را تربیت کند، یک انسان غیرسالم و یک انسان فاسد، عالم را به فساد می‌کشد.
آئین انقلاب اسلامی - ص 312

 


رئیس دیوان عالی کشور گفت: اجرای حکم محکومان پرونده 3هزار میلیاردی به صورت آشکارا و علنی کار صحیحی نیست.
آیت‌الله محسنی گرکانی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص علت تاخیر در اجرای حکم متهمان اصلی پرونده 3 هزار میلیاردی اظهار داشت: این طور نیست که این احکام اجرایی نشود بلکه اجرای احکام به صورت علنی و آشکار صحیح نیست.
وی ادامه داد: احکام اجرا می‌شود و اموال از کسانی که اختلاس کرده‌اند و میلیونها تومان از بیت‌المال به جیبشان رفته است پس گرفته می‌شود اما به مصلحت نیست که این موضوع در جامعه بیش از این باز شود.
رئیس دیوان عالی کشور به موضوع اعمال ماده 18 اشاره کرد و گفت: وقتی پرونده‌ای به دیوان عالی کشور می‌آید و تایید هم می‌شود محکومان سراغ اعمال ماده 18 می‌روند که این موضوع یکی از عواملی است که اجرای احکام را به تاخیر می‌اندازد. اعاده دادرسی گاهی به دیوان عالی کشور ارجاع و گاهی از سوی رئیس قوه قضائیه مور بررسی قرار می‌گیرد.
آیت‌الله محسنی گرکانی خاطرنشان کرد: پرونده‌های مختلفی در دیوان عالی کشور وجود دارد که از نظر رسیدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. مهمترین پرونده‌هایی که دستگاه قضایی به اخلاص و جدیت تمام به دنبال رسیدگی و مختومه کردن آن است، پرونده‌های مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر دستگاه قضایی یکی از عوامل مهم امنیت اقتصادی و اجتماعی در کشور است.
رئیس دیوان عالی کشور درباره آخرین وضعیت پرونده قضات کهریزک نیز گفت: ما نمی‌خواهیم زیاد روی یک پرونده خاص تکیه کنیم زیرا تمام پرونده‌هایی که در رابطه با اجحاف و ظلم و ستم به مردم است برای دیوان عالی کشور اهمیت دارد.
وی درباره پرونده 3 هزار میلیاردی نیز گفت: رسیدگی به این پرونده تقریباً رو به اتمام است. در این پرونده تعدادی از متهمان محکوم و تعدادی دیگر تبرئه شده‌اند که احکام آنها به زودی اعلام خواهد شد. یکی از پرونده‌های بااهمیت برای دیوان عالی کشور پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری بود که دیوان عالی کشور به دنبال رسیدگی سریع به این پرونده بود. در شعبه 32 دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی شد که برخی مسئولان محکوم و برخی دیگر تبرئه شدند.

 


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با انتشار مطلبی به بررسی حادثه تلخ حمله ناجوانمردانه ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی در سال ۱۳۶۷ پرداخت و نوشت ایرانی‌‌ها این موضوع را فراموش نمی‌کنند.
به گزارش تسنیم، روزنامه واشنگتن پست این مطلب را این گونه آغاز می‌کند: اگر در دبیرستان‌های آمریکا از دانش‌آموزان بخواهید تا روابط بین آمریکا و ایران را توصیف کنند احتمالا کلماتی مثل «دشمن» و تهدید و یا شاید «بی‌اعتمادی» و « هسته‌ای» را بشنوید. ولی اگر از آنان درباره عدد 655 سؤال کنید احتمالا سکوت اختیار کرده و چیزی برای گفتن نخواهند داشت.
مشابه این اتفاق در کلاس‌های درس ایران نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اگر از دانش‌آموزان ایرانی نیز در خصوص آمریکا سؤال کنید احتمالا همین کلمات را خواهید شنید ولی در خصوص عدد 655 نیز شاید تعداد کمی از دانش‌آموزان خیلی سریع بتوانند بفهمند شما درباره چه چیزی سخن می‌گویید.
عدد 655 شماره پرواز ایران ایر است. اگر می‌خواهید بهتر بدانید که چرا آمریکا و ایران به شدت نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد هستند و دستیابی به توافق هسته‌ای تا این حد سخت و دشوار است باید داستان این پرواز را بدانید.داستان پرواز 655 ایران ایر – مانند بسیاری از چالش‌های ایران و آمریکا- با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 میلادی (1357) آغاز شده است.
زمانی که عراق خاک ایران را اشغال کرد آمریکا از صدام حسین حمایت کرد. این جنگ به یک درگیری وحشتناک 8 ساله تبدیل شد و حدود یک میلیون کشته برجا گذاشت.
در حالی که به پایان جنگ ایران و عراق نزدیک می‌شدیم ناو آمریکایی وینسنس 3 جولای 1988 میلادی (12 تیرماه 1367) با کشتی‌های کوچک ایرانی در خلیج فارس درگیر شد. نیروی دریایی آمریکا کشتی‌های جنگی خود را برای تامین امنیت مسیر انتقال نفت در خلیج فارس مستقر کرده است. در حالی که کشتی‌های ایرانی و آمریکایی در حال تبادل آتش بودند، پرواز 655 ایران ایر از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به سوی دوبی برخاست. این فرودگاه هم توسط هواپیماهای غیر نظامی و هم نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ناو وینسنس هواپیمای ایرباس‌ای 300 را که حامل 290 مسافر بود با دو فروند موشک سطح به هوا مورد هدف قرار داد و همه مسافران بی‌گناه آن را به شهادت رساند. مقام‌های ناو وینسنس مدعی شدند که این هواپیما خود را معرفی نکرده و آنان این هواپیمای مسافربری را با یک هواپیمای اف 14 اشتباه گرفته‌اند.
گرچه این واقعه تلخ ایران را به پایان جنگ تحمیلی نزدیک کرد ولی تبعات بیشتری داشت. «کنت پولاک» تحلیلگر سابق سیا در این باره می‌گوید، حمله به پرواز 655 ایران ایر یک اتفاق و حادثه بود ولی تهران این گونه به این حادثه نگاه نمی‌کند. دولت ایران بر این باور است که این حمله هدفمند و با قصد قبلی بوده است...تهران خودش را این گونه متقاعد کرده است که واشنگتن با این اقدام می‌خواسته نشان دهد که عملا در جنگ با ایران طرف عراق را گرفته است.
این حادثه به همراه افزایش استفاده رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی بر ضد‌ایران، دو ماه بعد منجر به قبول آتش بس از سوی تهران شد. این اتفاق کمک زیادی به تقویت این ذهنیت در بین مقام‌های ایرانی کرد که آمریکا کاملا برای سرنگونی جمهوری اسلامی مصمم است.
در خصوص مساله هسته‌ای ایران نیز دو کشور باید نسبت به عزم طرف دیگر برای دستیابی به توافق نهایی اعتماد کنند. برای آمریکا این مساله بدان معناست که به این مساله اعتماد کند که ایران واقعا به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست. برای ایران نیز این مساله به آن معناست که به این فرضیه اعتماد کند که آمریکا واقعا جمهوری اسلامی و همزیستی مسالمت‌آمیز با آن را پذیرفته است.

 


خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به حرکت‌های افراطی و تکفیری در جهان اسلام گفت: این گروه‌ها نه تابع دین هستند و نه به اسلام اهمیتی می‌دهند، امروز یک حرکت سیاسی پشت سر یک جمعیت احمق قرار گرفته است.
به گزارش فارس، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه، به پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت‌‌الله‌الحرام اشاره کرد و گفت: ایشان در پیام خود به مشکلات دنیای اسلام اشاره کرده‌اند. امروز جهان اسلام با مشکلی روبرو شده است که از مدت‌ها پیش توسط دشمن در حال طرح و برنامه‌ریزی بوده است.
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به گسترش سلفی‌گری در عربستان، تصریح کرد: در قرن هفتم هجری سلفی‌گری به وسیله ابن تیمیه اوج پیدا کرد و به دنبال گسترش آن در کشورهای مختلف از جمله مصر بودند اما سلفی‌گری نتوانست در آنجا رشد کند.
وی افزود: در عربستان سعودی عبدالوهاب، سلفی‌گری را در آنجا مطرح و از آن زمان بحث تکفیر نیز آغاز شد.
آیت‌الله امامی کاشانی گفت: باید ببینیم پیغمبر گرامی در جنگ‌ها با مشرکین چگونه بود. پیامبر گرامی اسلام در جنگ‌ها بر ضرورت رحم بر زنان و کودکان تاکید می‌کردند. در زمان فتح مکه ایشان پرچم سپاه اسلام را از سعد‌ابن عباده به خاطر این که گفته بود امروز روز انتقام است گرفت و گفت که امروز روز رحمت است و پرچم را به دست حضرت علی(ع) داد و این مسئله باید توسط علمای سنی تبیین شود.
وی اظهار داشت: کجا جنایاتی همچون جنایات امروز در آن زمان رخ داده است. چرا طفل و کودک را شکم پاره می‌کنید؟ چرا جگر انسان‌ها را بر دهانتان می‌گیرید؟
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید کردند که امروز دشمن‌شناسی و وحدت، علاج درد مشکلات مسلمانان است و دشمن‌شناسی و سیره پیامبر گرامی اسلام باید تبیین شود.
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: هر کس که مسلمان است این سیره را باید تبیین کند تا این گروه افراطی و تکفیری معلوم شود که تابع دین نیستند و به اسلام اهمیتی نمی‌دهند. امروز یک حرکت سیاسی پشت سر یک جمعیت احمق قرار گرفته است.
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت احترام به مقدسات سایر اقلیت‌ها گفت: اینکه امام راحل و مراجع نیز بر این مسئله تاکید می‌کنند برای اینکه یک اصل برای انسجام امت اسلام محسوب می‌شود و در عین حال تبیین سیره پیغمبر(ص) است.
وی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 گفت: اینکه آمریکا می‌گوید برای ما امنیت اسرائیل مهم است جمله غلطی است.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: ایران هیچگاه مخل امنیت نبوده است. ایران سلاح اتمی را حرام می‌داند و رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فتوایی می‌دهند که یک فتوای دینی است و ریشه در سیره پیامبر گرامی اسلام دارد.
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: اینکه سردمداران صهیونیسم می‌گویند باید امنیت ما را در درجه اول حساب کنید دروغ می‌گویند چرا که صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که اسلام را به عنوان توحش و قساوت معرفی کنند. اینها که اینگونه در حال جنایت هستند، باز هم می‌گویند که جمهوری اسلامی مخل امنیت است.
وی افزود: از آن زمان که جمهوری اسلامی به وجود آمد به کجای دنیا متعرض شد در حالی که سلاح اتمی را نیز حرام می‌داند.
وی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای دشمنی با اسلام است، صهیونیست‌ها را یک مشت افراد خیانتکار و جانی برشمرد که خدا را قبول ندارند و بعد هم بحث امنیت خود را مطرح می‌کنند.
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: رویکرد جمهوری اسلامی رویکرد امنیت است و این مسئله باید به طور صحیح در رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

 


نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی با عنوان «جمعه شفافیت و صداقت با مردم» پرداختند.
به گزارش فارس، نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز جمعه، ضمن برپایی راهپیمایی، از دولت خواستار شفاف‌سازی مذاکرات هسته‌ای در ژنو شدند.
نمازگزاران تهرانی با شعارهایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «این است صدای ملت، شفافیت، صداقت»، «این است شعار ملت، شجاعت، شجاعت»، «نماینده ملت، نظارت، نظارت» از مسئولین دولتی و دستگاه دیپلماسی کشور خواستند تا جزئیات مذاکرات اخیر با گروه 5+1 را با مردم در میان بگذارند.

 


امام جمعه قم گفت: مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران در ژنو خوب عمل کردند و باید از آنان حمایت کنیم.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه دیروز قم در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 افزود: مدنظر ما به عنوان جمهوری اسلامی این بود که حق ایران برای توسعه و تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای که با لجاجت غرب مواجه بود به رسمیت شناخته شود.‌وی ادامه داد: ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست لذا باید به دنیا بفهمانیم که دنبال رفع کامل تحریم‌های یک‌جانبه و چند‌جانبه و همکاری برای رفع نگرانی‌ها در مورد فعالیت هسته‌ای خود هستیم.
خطیب جمعه قم بر حق غنی‌سازی در خاک جمهوری اسلامی تاکید و بیان کرد: ما دنبال شفاف‌سازی هستیم یعنی تا آن گونه فعالیت هسته‌ای خود را شفاف‌سازی کنیم که دنیا احساس نگرانی نکند و دنیا نیز باید ثابت کند که به دنبال شیطنت علیه جمهوری اسلامی نیست.
عضو خبرگان رهبری افزود: به دنبال رفع تحریم‌های شورای امنیت هستیم که نابجا و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی وضع شده و خوشبختانه در دور جدید مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی در این راه خوب عمل کردند لذا باید به صورت خوش‌بینانه و محتاطانه‌ قضایای مذاکره را دنبال کنیم.
حسینی ‌بوشهری گفت: آنچه در مذاکرات اخیر دیده شد این بود که اطراف قضیه تا این مرحله از کار اظهار رضایت می‌کردند و در عین حال که اختلاف زیاد است معتقدیم رهبر فرزانه انقلاب دست دیپلمات‌ها و مسئولان را برای استفاده از روش‌ها و تاکتیک‌های جدید باز گذاشته‌اند و از آن به عنوان نرمش قهرمانانه یاد کرده‌اند.
خطیب جمعه قم ادامه داد: در عرصه دیپلماتیک می‌توان از روش‌ها و تاکتیک‌های مناسب استفاده کرد اما تاکتیک‌هایی که قهرمانانه باشند زیرا هیچ فردی از آحاد جامعه ما حاضر نیست در مقابل دشمنان کرنش به خرج دهیم.‌وی گفت: از سیاستمداران، فرهیختگان و کسانی که اظهارنظر سیاسی می‌کنند تقاضا می‌کنم توجه داشته باشند که صحنه دیپلماتیک یک صحنه جنگ است و فرمانده ما در این عرصه باید احساس دلگرمی نسبت به عقبه کار داشته باشد لذا رهبر معظم انقلاب هم دلگرمی داده و خطوط را ترسیم می‌کنند.
حسینی بوشهری تاکید کرد: همانگونه که فرمانده جنگ نیاز به حمایت دارد فرمانده جنگ دیپلماسی نیاز به حمایت آحاد جامعه دارد و اگر احساس کند پشت جبهه همدلی و همراهی وجود ندارد نمی‌تواند حقوق واقعی ملت را کسب کند.‌وی گفت: ضمن تایید مذاکره‌کنندگان در عرصه دیپلماسی توصیه می‌کنم با توجه به این که دشمنان به راحتی با ملت ما سخن نمی‌گویند امروز هم مذاکره‌کنندگان طرف ایرانی با همان اقتداری که پس از انقلاب داشته‌ایم به پیش ببرند زیرا ملت از آنها حمایت خواهد کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه خطبه‌ها با اشاره به نگرانی مومنین و متدینین از برخی ناهنجاری‌ها افزود: نباید جامعه را با یک دید نگاه کنیم و اگر در گوشه‌ای ریزشی وجود دارد اما رویش‌ها نیز کم نیست و شاهد حضور پرشور مردم و نسل جوان در مراسم مذهبی چون دعای عرفه، نماز عید قربان و نماز جمعه هستیم.

 


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي گفت: نخستين پرواز بازگشت زائران ساعت ۵:۳۰ صبح يكشنبه ۲۸ مهر شامل چهار كاروان خواهد بود و همچنين نخستين كاروان جانبازان كشورمان نيز روز دوشنبه وارد تهران مي‌شود.
رئيس سازمان حج و زيارت افزود:از امروز ۲۰۰۰ زائر مدينه بعد، مكه را به سمت مدينه ترك مي‌كنند.
اوحدي با اشاره به برگزاري موفق ايام تشريق گفت: با اينكه زائران مجبور بودند ۴ روز و نيم را در چادر و در شرايط سخت سپري كنند اما خوشبختانه مشكل گرمازدگي به وجود نيامد.
وي همچنين گفت: نخستين بار در سي سال گذشته در منا و عرفات هيچ مورد فوتي نداشتيم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10