(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619

شهادت 11 غیرنظامی در قندهار بر اثر حمله هوایی اشغالگران آمریکایی
امضای قرارداد تسلیحاتی پنتاگون با عربستان و امارات
تظاهرات مردمی علیه آل خلیفه در همبستگی با زندانیان سیاسی بحرین
سازش در دقیقه 90
فاجعه اقتصادی آمریکا را به تعویق انداخت
عملیات تروریست‌ها در سوریه زیرزمینی شد
زد و خورد دانشجویان با پلیس شیلی در خیابان‌‌های سانتیاگو
اعتصاب و تظاهرات قربانیان ریاضت اقتصادی در انگلیس و ایتالیا
2 حمله انتحاری علیه اشغالگران آمریکایی در کابل
یورش نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌های مخالف شهرک‌سازی
65 شهید و 199 مجروح در سلسله انفجارهای بغداد و موصل
طرفداران اخوان‌المسلمین بار دیگر علیه حاکمان نظامی به خیابان‌ها ریختند
افشای نقش رژیم سعودی در بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی لبنان
   


جنگنده‌های آمریکایی طی حمله هوایی به مناطق مسکونی در قندهار افغانستان 11 غیرنظامی را کشتند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز جنگنده‌های آمریکایی در استان قندهار واقع در جنوب افغانستان یک منطقه مسکونی را بمباران کردند. براساس آمارهای اولیه این حمله هوایی جان 11 غیرنظامی را گرفت. در مورد شمار زخمی‌های این حادثه گزارشی نرسیده است. منابع وابسته به اشغالگران در ارتباط با این خبر گزارشی مخابره نکردند. در حملات مشابه قبلی آمریکا اول مدعی می‌شد که شبه‌نظامیان طالبان را هدف قرار داده است ولی پس از چند روز مشخص می‌شد که قربانیان افراد غیرنظامی بوده‌اند. ایرنا نیز به نقل از «بن امرسون» گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد، قربانیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان بیشتر افراد غیرنظامی هستند.

 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از امضای قرارداد 11 میلیارد دلاری فروش سلاح به امارات و عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از شبکه روسیاالیوم، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا تسلیحاتی به ارزش 11 میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات می‌فروشد.قرارداد فروش سلاح این هفته به کنگره می‌رود و بر اساس آن واشنگتن 1000 بمب از نوع «جی‌پی‌یو 39» ضد اهداف زیرزمینی به عربستان و 5000 بمب از همین نوع به امارات و نیز موشک‌های دوربرد به این دو کشور تحویل می‌دهد.عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس از مشتریان تسلیحات آمریکا هستند و در سال 2010 عربستان به تنهایی قراردادی به ارزش 60 میلیارد دلار برای خرید جنگنده و هلی‌کوپتر به امضا رساند.

 


معترضان بحرینی در تظاهرات علیه رژیم آل‌خلیفه بار دیگر بر خواسته‌های خود برای برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم بحرین در تازه‌ترین تظاهرات ضد حکومتی خود خواستار برکناری رژیم منامه شدند و از آل خلیفه خواستند هرچه سریع‌تر تمامی زندانیان سیاسی به ویژه خلیل المرزوق دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را آزاد کند.اعتراضات مردمی در بحرین پس از بازداشت معاون دبیر جمعیت الوفاق افزایش یافته است.
تظاهرات مردمی در بحرین از یازدهم فوریه سال 2011 بر علیه رژیم آل خلیفه آغاز شده است و این تظاهرات به شدت از سوی حکومت بحرین و با همدستی رژیم آل سعود سرکوب شده است. با گذشت بیش از دو سال از آغاز اعتراضات مردم و گروه‌های مخالف دولت بحرین و به ویژه جمعیت الوفاق اسلامی، آنها بر اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور تاکید دارند.
جمعیت الوفاق بحرین که بزرگترین جمعیت شیعی مخالف در این کشور است از سختگیری و ظلم و ستم رژیم بحرین به شدت انتقاد و اعلام کرده است که در دو ماه گذشته بیش از 200 نفر که میان آنها 40 کودک و زن حضور دارند بازداشت شده‌اند.مخالفان بحرین بر این باورند که غرب و مدعیان حقوق بشر درباره مسئله دموکراسی در کشورها رفتار دوگانه دارند زیرا از حقوق بشر در بحرین غفلت کرده و درباره رفتار حاکمان بحرین سکوت اختیار کرده‌اند.

 


بحران «تعطیلی دولت فدرال» آمریکا پس از 16 روز با عقب‌نشینی دقیقه 90 جمهوریخواهان موقتا پایان یافت و این عقب‌نشینی فاجعه اقتصادی آمریکا را به تعویق انداخت.
پس از 16 روز تعطیلی «پرهزینه» دولت فدرال آمریکا بر سر تصویب بودجه دولت و پافشاری باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور بر مواضع خود سرانجام چند ساعت مانده به وقوع «فاجعه اقتصادی» جمهوریخواهان مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شدند. بدین ترتیب یک توافق «شکننده» بحران بودجه این کشور را موقتا به تاخیر انداخت. این توافق به دولت اوباما این امکان را می‌دهد که تا 15 ژانویه (اواسط دی ماه) به منابع مالی مورد نیاز دسترسی داشته باشد. به گزارش «مهر» این توافق پیشتر در سنا توسط «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات و «مایکل مک کانل» همتای جمهوریخواه وی مورد بحث قرار گرفته و با اکثریت 81 رای به تصویب رسیده بود. با این حال 18 سناتور از مجموع 46 سناتور جمهوریخواه با مفاد این توافق مخالفت کردند.
اما در مجلس نمایندگان اوضاع به‌گونه‌ای دیگر بود. در این مجلس طرح توافقی سنا با 285 رای موافق در مقابل 144 رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. این طرح با این که مورد موافقت اکثریت دموکرات قرار گرفت، اما جمهوریخواهان به رهبری «بینر» به شدت با آن به مخالفت برخاستند. آنها اعلام کردند ترجیح می‌دهند دولت آمریکا ورشکست شود تا اینکه به طرح اصلاحات سیستم بهداشتی اوباما رای مثبت بدهند.
بر اساس این توافق 35 صفحه‌ای با بودجه اجرایی دولت تا ژانویه 2014 و با موضوع افزایش سقف بدهی‌‌های دولت تا فوریه همین سال موافقت شد. در حالی که دموکرات‌ها این توافق را پیروزی بزرگی برای خود به شمار می‌آورند، جمهوریخواهان از بر باد رفتن رویاها و همبستگی سیاسی خود سخن می‌گویند. در همین رابطه «اریک کانتور» از مقامات حزب جمهوریخواه گفت: دیگر باید این جمله را که چه کسی جمهوریخواه بهتری است، فراموش کرد.
این اتفاق همچنین امید جمهوریخواهان برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در انتخابات کنگره در نوامبر 2014 را بر باد داد. در عین حال مقامات این حزب نگران کاهش کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان و از دست دادن اکثریت آن هستند. این در حالی است که بسیاری از آمریکایی‌ها در جریان درگیری‌های سیاسی بر سر تصویب بودجه، حق را به اوباما داده و جمهوریخواهان را در به تعطیلی کشانده شدن دولت مقصر می‌دانند. ناظران بر این باورند که کشمکش سیاسی اخیر بیش از همه به نفع اوباما و به زیان جمهوریخواهان تمام شد.
این توافق همچنین باعث شد روز پنجشنبه صدها هزار کارمند دولتی که به مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده شده بودند، سر کار خود بازگردند.
مشکل هنوز حل نشده است
حل مشکل تصویب بودجه در آمریکا تاکنون به همین شکل یعنی موافقت با افزایش سقف بدهی به تعویق افتاده و در واقع هیچ‌گاه حل نشده است. به عبارتی همیشه ساعاتی قبل از خالی شدن خزانه دولت، به دولتمردان اجازه داده شده بیشتر از مبلغی که اجازه داشته، قرض بگیرد. مجوز قرض گرفتن امسال دولتمردان آمریکایی موقتی است و فقط 3 ماه اعتبار دارد.
برای همین، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دو حزب ماموریت یافته‌اند راه حلی برای بودجه سال آینده پیدا کنند.
به گزارش یورونیوز، کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها باید برای حل این معضل به یک راه‌حل جامع دست یابند.
واکنش‌ها
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از موافقت کنگره گفت این بحران «به اعتبار و اقتصاد آمریکا ضربه زد.» به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، اوباما گفت: «بحران بودجه تنها با یک توافق موقتی پایان یافته است، واشنگتن نسبت به تعهدات مالی خود تخلف کرد، این امر به صداقت و اقتصاد ایالات متحده ضربه زد.» رئیس‌جمهور آمریکا این را هم گفت که «بی‌ثباتی سیاسی» در این چند روز، باعث تشویق دشمنان و دوستان این کشور شد.
به اعتقاد «اوباما» این بحران علاوه بر کند کردن رشد اقتصاد آمریکا به «اعتماد به نفس» دولت این کشور نیز لطمه زد. رئیس‌جمهور آمریکا حتی اذعان داشت هیچ چیز مثل این دو هفته به اعتبار کشورش لطمه نزد. «کریستین لاگارد»، رئیس‌ صندوق بین‌المللی پول نیز در واکنش به تصمیم کنگره به افزایش بدهی‌های دولت، این تصمیم را «گامی مهم» اما «موقتی» خواند و افزود، این کشور به راه حلی بلندمدت نیاز دارد.
چین، به عنوان بزرگترین طلب‌کار دنیا از آمریکا نیز به توافق جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر حل بحران بودجه واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه چین از «پیشرفت در حل بحران اقتصادی آمریکا استقبال کرد.»
این مقام چینی گفت «آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان را دارد و حل مسائلی از این قبیل هم برای واشنگتن و هم برای جهان مفید است.»
روزنامه «مردم»، ارگان حزب حاکم چین هم که طی روزهای گذشته مقالات جنجالی علیه آمریکا بر سر این بحران منتشر کرده است، پس از این توافق نوشت: «ما بزرگترین طلبکار دنیا از آمریکا هستیم و حق داریم نگران باشیم.» این روزنامه در ادامه افزود: «ورشکستگی اعتباری آمریکا بیش از آنکه برای پکن خطرناک باشد برای خود آمریکایی‌ها خطرناک خواهد بود. پیش از این رئیس بانک جهانی نیز گفته بود، در صورت حل نشدن بحران بودجه آمریکا، هم آمریکا و هم بسیاری از کشورهای در حال توسعه با یک «فاجعه» اقتصادی مواجه می‌شوند و آمریکایی‌ها بیش از سایر کشورها لطمه می‌خورند. یادآور می‌شود بدهی دولت آمریکا در حال حاضر نزدیک به 17 تریلیون دلار است.

 


گروه‌های مسلح سوری با حفر تونل‌های متعدد و طولانی، میدان رویارویی با ارتش را به زیر زمین کشاندند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که آتش جنگ در سوریه همچنان شعله‌ور است تروریست‌های سوری با حفر تونل‌های طولانی که طول برخی از آنها به چند صد متر می‌رسد و مناطق مختلف سوریه را به یکدیگر مرتبط می‌کند جنگ را از روی زمین به زیر زمین کشانده و به عملیات چریکی و زیرزمینی روی آورده‌اند.
نبردهای شهرک داریا در جنوب غربی دمشق و مناطق جوبر، القابون، برزه در شرق دمشق و القصیر در حومه حمص از جمله نبردهای زیرزمینی است که به خاطر خاک نرم این مناطق بیشتر جریان دارد.تروریست‌ها در تونل‌های حفر شده پایگاه‌های سری، اتاق عملیاتی، بیمارستان‌های صحرایی و مخفیگاه‌های متعدد ایجاد کرده‌اند.در همین حال ارتش سوریه اعلام کرد به دستگاه‌های دقیق لرزه‌نگاری مجهز شده که به آن اجازه می‌دهد کوچکترین تحرکات و فعالیت‌های زیرزمینی را رصد و کشف کند.
سخنگوی ارتش سوریه همچنین اعلام کرد در جریان پاکسازی برخی از مناطق سوریه از جمله استان طرطوس برخی از این تونل‌ها را کشف و تخریب کرده است.
این در حالی است که شاهدان عینی اعلام کردند تروریست‌ها از شهروندان سوری و کودکان برای حفر تونل‌ها به صورت اجباری استفاده می‌کنند و در صورت سرپیچی، آنان را به قتل می‌رسانند.در همین رابطه سازمان دیدبان حقوق ‌بشر نیز اعتراف کرد تروریست‌های جبهه النصره پس از به اسارت گرفتن 10 سرباز سوری در درگیری‌های شهر دیرالزور در شرق سوریه آنها را اعدام کردند.
کشته شدن ژنرال سوری به دست تروریست‌ها
تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی اعلام کرد، یک ژنرال ارشد سوریه در حین انجام ماموریت توسط نیروهای مسلح شورشی به قتل رسید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرلشگر «جامع جامع»، یکی از افسران ارشد ارتش سوریه در حین انجام ماموریت خود در دفاع از ملت سوریه و پیگرد تروریست‌ها در استان دیرالزور توسط تک تیراندازان کشته شد.وی یکی از افسران ارتش سوریه بود که در جریان حضور نظامی کشورش در لبنان، در بیروت خدمت کرده است.نیروهای ارتش سوریه همچنین در جریان پاکسازی القصیر در حمص مقادیری سلاح و مهمات از جمله یک موشک لاو ساخت اسرائیل را کشف و ضبط کردند. شمار زیادی از تروریست‌ها در مناطق اطراف دمشق به هلاکت رسیدند و مواضع آنها منهدم شد.
ارتش ترکیه نیز اعلام کرد که مواضع مخالفان مسلح در شمال سوریه در نزدیک منطقه راهبردی اعزاز را هدف قرار داده است.این در حالی است که مرزهای جنوبی ترکیه طی دو ماه گذشته با افزایش درگیری بین نیروهای جبهه النصره و داعش وابسته به القاعده با نیروهای ارتش آزاد شاهد ناامنی گسترده بوده است به طوری که دولت آنکارا وادار به بستن گذرگاه مرزی سلام در این منطقه شده است.
همچنین 85 تن از اعضای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در پی شدت یافتن درگیری‌ها بین گروه‌های مخالف سوری در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه خود را به نیروهای نظامی ترکیه تسلیم کردند.کردهای سوریه نیز در کنار پیشروی چشمگیر در برابر گروه‌های تروریستی در حسکه حمله جبهه النصره به مقر کمیته‌های مردمی کردها در این منطقه را دفع کردند.عمر الاطرش، رئيس یک گروه تروریستی مسلح مرتبط با جبهه النصره به دستور برخی سرکردگان النصره ترور شده تا از دستگیری وی جلوگیری کنند و مسائل محرمانه درباره روابط گروهک‌های تروریستی با برخی فعالیت‌های نظامی در لبنان فاش نشود.
عملیات بازرسان سازمان ملل
سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد بازرسی از نیمی از مراکز شیمیایی در سوریه توسط بازرسان بین‌المللی انجام شده است.
بازرسان بین‌المللی 2 هفته پیش و در پی توافق مسکو و واشنگتن درباره نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه وارد این کشور شدند و بازرسی از مراکز شیمیایی سوریه را آغاز کردند.این بازرسان قرار است 11 مرکز شیمیایی را در سوریه مورد بازرسی قرار دهند که تاکنون بازدید از 6 مرکز انجام شده است.
از سوی دیگر، جان ‌کری وزیر خارجه آمریکا همکاری بشار اسد رئيس جمهور سوریه با بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد را تضمین کننده بقای او ندانست و گفت، اگر بشار اسد هم همکاری بکند ماندنی نیست. وی همچنین درباره احتمال انتقال محموله سلاح‌های شیمیایی سوریه به مکانی در خارج از این کشور ابراز امیدواری کرد.

 


اعتراض‌های خیابانی دانشجویان در شیلی با دخالت پلیس ضدشورش به خشونت کشیده شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر از دانشجویان معترض به نظام آموزشی کشورشان با پلیس ضدشورش در خیابان‌های سانتیاگو پایتخت درگیر شدند.
تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ، بطری و سایر اشیا با پلیس به رویارویی پرداختند و اقدام به آتش زدن لاستیک کردند. پلیس نیز با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش چندین نفر را بازداشت کرد. سازمان‌دهندگان این تظاهرات شمار افراد حاضر را با وجود ادعاهای پلیس 50 هزار نفر اعلام کردند و افزودند این تظاهرات یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری شیلی، ترتیب داده شده است. اصلاحات اساسی در نظام آموزشی شیلی، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هفدهم نوامبر (26 آبان ماه) محسوب می‌شود. تظاهرات دانشجویان که از دو سال پیش تاکنون در شیلی ادامه دارد، تغییرات چندانی را در آموزش این کشور به همراه نداشته است.
مدارس با امکانات کم، دانشگاه‌‌های خصوصی گران‌قیمت، معلمان کم‌تجربه و وام‌های با بهره زیاد، دانشجویان را به ستوه آورده است.
دانشجویان خواهان اصلاح نظام مالیاتی و دریافت بیشتر آن از طبقه مرفه جامعه هستند. آنها همچنین خواهان نظارت بیشتر دولت بر دانشگاه‌های خصوصی هستند.

 


ده‌ها هزار نفر از قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی در انگلیس و ایتالیا اعتصاب و تظاهرات کردند.
خیابان‌های «لندن» روز پنجشنبه میزبان هزاران نفر از معلمان معترض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت بود که ضمن سر دادن شعارهایی علیه احزاب سیاسی حاکم بر کشورشان، خواستار توقف فوری طرح‌های ریاضتی و افزایش حقوق بازنشستگی شدند.
دولت انگلیس قصد دارد برای صرفه‌جویی و جبران بخشی از کسری بودجه دست به برخی اصلاحات اقتصادی در بخش آموزشی این کشور بزند. اصلاحاتی که به اعتقاد مخالفان علاوه بر وارد آوردن خسارت به معلمان و کارکنان مدارس شرایط حاکم بر نظام آموزشی انگلیس را هم دچار مشکلاتی جدی می‌کند.
روز پنجشنبه 100 هزار معلم انگلیسی در سرتاسر این کشور در اعتراض به این اوضاع اعتصاب کردند و آنطور که رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات معلمان اعتصابی بودند. کارکنان حمل و نقل عمومی ایتالیا در شهر «رم» نیز صبح روز پنجشنبه در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی مدیران این بخش اعتصاب کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر قبل از آغاز این اعتصاب 12ساعته، شمار زیادی از مردم و مسافران درون شهری «رم» به سمت ایستگاه‌های اتوبوس و مترو هجوم بردند تا مجبور نشوند پیاده‌ سرکار بروند!
احزاب رقیب سیاسی ایتالیا این روزها در قالب ائتلاف شکننده‌ای که ممکن است تا آخر فصل پاییز دوام نیاورد، گردهم آمده‌اند. لایحه بودجه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی دولت ایتالیا ارائه شد، باید تا قبل از پایان سال به تصویب پارلمان برسد. لایحه بودجه ارائه شده نیز احتمالا اعتراض‌های گسترده‌ای را از سوی مردم به همراه خواهد داشت.
در این میان، انریکه لتا نخست‌وزیر ایتالیا هم ناچار است بین مطالبات حزب مردم آزادی و محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا، برای بودجه این کشور در نظر گرفته است، هماهنگی ایجاد کند. براساس قوانین اتحادیه اروپا، کسری بودجه دولت ایتالیا باید حداکثر معادل سه درصد از تولیدات اقتصادی این کشور باشد.
بنابراین دولت ایتالیا نیز مجبور شده برای حل کسری بودجه دست به سیاست‌های ریاضتی بزند. در همین رابطه خبر می‌رسد شماری از معلولان این کشور نیز در اعتراض به کاهش شدید بودجه خدمات اجتماعی اعتراض کردند. واحد مرکزی خبر دراین‌باره گزارش داد، معلولان ایتالیایی معترض مقابل ساختمان مرکزی شهرداری «رم» تجمع کردند و خواستار توقف اصلاحاتی شدند که مشکلات معیشتی آنها را دو چندان می‌کند.

 


دو عامل انتحاری طی حمله جداگانه در كابل، نيروهاي آمریکایی مستقر در افغانستان را هدف قرار دادند .
به گزارش ايرنا، عصر دیروز يك جوان 25 ساله از اعضاي اسلامی وابسته به " گلبدين حكمتيار" طی يك حمله انتحاري در نزديكی فرودگاه بگرام(شمال شرق کابل)، نيروهاي آمريكايي را هدف قرار داد.
حزب حكمتيار با قبول مسئوليت اين حمله انتحاري اعلام كرد يك عضو اين حزب در حمله به نيروهاي آمريكايي تعدادي از آنان را كشت و خساراتي به اين نيروها وارد كرد. بر اساس این گزارش ، يك مقر وابسته به نيروهاي ائتلاف در شرق كابل نيز هدف حمله يك عامل انتحاري عضو گروه طالبان قرار گرفت.
طالبان با قبول مسئوليت اين حمله انتحاري مدعي شد كه شماري از نيروهاي خارجي در اين عمليات كشته و يا زخمي شدند.
خبر دیگر اینکه، همزمان با تعطیلی سفارت آلمان در كابل به دليل تهديدهاي امنيتي ، برخي گزارش ها از سفر سرزده صدراعظم آلمان به افغانستان حكايت دارد.
گفته مي شود آلمان حدود 4000سرباز تحت رهبری ناتو در افغانستان دارد.

 


نظامیان رژیم اشغالگر تظاهرات فلسطینان علیه شهرک‌سازی را سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نظامیان رژیم صهیونیستی با سد کردن مسیر تظاهرکنندگان به سوی شرکت‌کنندگان یورش بردند و مانع رسیدن آنها به محل دیوار حائل شدند.
فلسطینی‌ها با سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی سیاست‌های این رژیم در توسعه شهرک سازی و ساخت دیوار حائل در بیت لحم واقع در کرانه باختری را محکوم کردند.
این درحالی است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز گذشته از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی را متوقف سازد.
وی اظهار داشت، ما از اسرائیل می‌خواهیم در سیاست‌های شهرک‌سازی رویکرد محدودتری را انتخاب کند. من این را بارها در گفت‌وگو با نتانیاهو اظهار داشته‌ام، چون ما نباید مذاکرات را به خطر بیندازیم. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو و جان کری وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه هفته جاری در رم پایتخت ایتالیا نشست مشترکی خواهند داشت.
بررسی آخرین تحولات روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 


انفجار 12 خودروی بمب‌گذاری شده در بغداد و شمال عراق 65 شهید و 199 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، پنجشنبه گذشته تروریست‌‌ها در هشت نقطه شهر بغداد از طریق انفجار 11 خودروی بمب‌گذاری شده غیرنظامیان را هدف قرار دادند که به گفته منابع پزشکی 44 شهید و 122 مجروح حاصل این انفجارهای زنجیره‌ای بود. دیروز نیز تروریست‌ها سه غیرنظامی را در بغداد کشتند.
شهرهای «موصل» و «طوز خورماتو» در استان شمالی نینوا نیز پنجشنبه شاهد انفجارهای خونین در شهرهای موصل و طوز خورماتو بود؛ تروریست‌ها با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شرق موصل که یک مجتمع مسکونی را هدف قرار دادند، 15 نفر شهید و 50 تن هم زخمی شدند. ناآرامی‌های دیگر موصل نیز جان یک پلیس و یک کودک را گرفت.
یک تروریست نیز خودرویی را به شیوه انتحاری در بازار شهر «طوزخورماتو» منفجر کرد. این انفجار نیز جان چهار نفر را گرفت و 27 نفر را زخمی کرد.
کارشناسان حملات تروریستی زنجیره‌‌ای در عراق را کار عوامل نفوذی تروریست‌ها در دستگاه‌‌های امنیتی عراق می‌دانند.
«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق پیش از این به نکته فوق اشاره کرده بود. وی در اظهارات جدیدش متذکر شد که عوامل تروریستی از سوریه نیز به عراق نفوذ می‌کنند.
همزمان با انفجارهای 48 ساعت اخیر عراق، «طارق الهاشمی» معاون فراری رئیس‌جمهوری عراق گفت: اگر اتحادیه اروپا از وی حمایت کند، مایل است که به کشورش بازگردد. الهاشمی ادعا کرد: اگر شرایط برای برگزاری دادگاه عادلانه در عراق فراهم باشد، من آماده حضور در آن هستم. وی از مالکی نیز خواست از سمت خود کناره‌گیری کند. الهاشمی متهم به شرکت در فعالیت‌های تروریستی است.
هشدار حکیم
به گزارش واحد مرکزی خبر، «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره تعویق انتخابات پارلمانی عراق هشدار داد. حکیم گفت با به تعویق افتادن این انتخابات که چند ماه دیگر برگزار می‌شود، به هر بهانه‌ای که باشد، مخالف است. یک هفته پیش نیز مالکی در مورد به تعویق افتادن انتخابات هشدار داده بود.
«شاکر کتاب» دبیر کل حزب اقدام ملی عراق گفت: گزارش‌های درز کرده نشان می‌دهد رؤسای برخی فراکسیون‌ها (ی مجلس) درباره به تعویق افتادن انتخابات یا تمدید دوره پارلمان و دولت با یکدیگر توافق کرده‌‌اند، این یک توطئه است.

 


به رغم اعمال محدودیت‌های قانونی جدید، شمار زیادی از طرفداران اخوان‌المسلمین مصر و محمد مرسی دیروز تظاهرات ضددولتی برگزار کردند.
روز گذشته شمار زیادی از طرفداران اخوان‌المسلمین مصر همزمان با صدمین روز برکناری «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور در قاهره المنوفیه، الجیزه، المعادی، اسکندریه، البصیره و... تظاهرات ضد «کودتا» برگزار کردند.این تظاهرات در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی و ارتش برگزار شد.دولت موقت مصر تصمیم دارد قانون منع برگزاری تظاهرات را به مرحله اجرا برساند. هم ائتلاف انقلابیون مصری هم جنبش تمرد و هم طرفداران اخوان‌المسلمین با امضای این قانون از سوی رئیس‌جمهور مخالف‌اند. البته جریان‌های نزدیک به دولت موقت می‌گویند رئیس‌جمهور پیش از امضای این قانون باید آن را به شورای ملی حقوق‌بشر ارائه کند.
اخوانی‌ها دیروز با وجود تمام تهدیدها و فشارها تظاهرات خود را برگزار کردند.
دولت موقت نسبت به برگزاری این تظاهرات هشدار داده و تهدید کرده است با متخلفان به شدت برخورد می‌کند.دیروز علاوه بر میدان التحریر و النهضه که مسدود و مملو از نیروهای امنیتی بود اطراف ساختمان وزارت کشور نیز خودروهای زرهی ارتش مستقر شده بودند.اخوانی‌ها همچنین اعلام کرده‌اند در آینده «اعتصاب» را هم به برنامه‌های اعتراضی خود اضافه خواهند کرد.«احمد صبری» یکی از سران جوان اخوان‌المسلمین طی سخنانی به روزنامه «مصری الیوم» گفت که راهپیمایی‌ها شامل تجمعات گسترده خواهد بود ولی در حال حاضر قصد اعتصاب نداریم.وی افزود: اعتصاب از اهداف آینده خواهد بود ولی به دلیل خشونت امنیتی که در حال حاضر وجود دارد از این کار صرف‌نظر خواهد شد.
یادآور می‌شود تظاهرات دیروز با دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت» و با عنوان جمعه «تعیین تکلیف» برگزار شد.این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای برای این تظاهرات اعلام کرد که در 100 روز گذشته یعنی از زمان برکناری مرسی، اوضاع امنیتی مصر بدتر شده، رسانه‌ها از دروغ و نیرنگ پر شده، سرکوب تظاهرات شدت گرفته، آزادی‌ها محدود شده، بسیاری از سیاستمداران دستگیر شده و نظامیان بر تمام امور مسلط گشته‌اند.»در این بیانیه همچنین آمده:‌ بدی‌های کودتا در مصر قابل شمارش نیست ولی ما به عنوان مخالفان آن تاکید می‌کنیم همچنان به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود علیه این اقدام ادامه می‌دهیم و مطمئن هستیم که به هدف خود خواهیم رسید.خبر دیگر اینکه وزیر خارجه مصر در واکنش به خبر «توقف بخشی از کمک‌های نظامی آمریکا به قاهره» گفت:‌ در صورت اجرایی شدن این خبر مصر نیازهای نظامی خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کند.

 


نقش رژیم سعودی در متشنج کردن اوضاع داخلی لبنان فاش شد.
این خبر را روزنامه لبنانی «البناء» افشا کرده و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان را عامل پشت پرده این طرح معرفی کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس بندر بن سلطان می‌کوشد با به کارگیری مزدوران تحت امرش اوضاع لبنان را در دو منطقه بیروت و شمال لبنان بی‌ثبات کند.
روزنامه «البناء» در ادامه نوشته است: بندر بن سلطان به یک مسئول سفارش کرده است که جو عمومی شهر طرابلس را تحریک کند تا به این وسیله تلاش‌های دستگاه امنیتی را در این منطقه ناکام بگذارد.
این روزنامه همچنین افزود: بندر بن سلطان بودجه‌ای را برای این کار اختصاص داده که به شخص مورد نظر تحویل داده شده است.
همچنین بندر بن سلطان به یک شخصیت زن سفارش کرده است تا با اقدامات عملی اوضاع امنیتی را در یک منطقه حساس بیروت متشنج کند. «البناء» ادامه داد: این نقشه جدید عربستان خشم جریان المستقبل را برانگیخته است چرا که این طرح عربستان را در تلاش برای تقسیم قدرت در مناطق تحت نفوذ خود می‌داند.
خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش لبنان یک عنصر مهم تشکیلات تکفیری جند الشام را در شمال لبنان دستگیر کردند.
به گزارش ایرنا از بیروت، نیروهای ارتش لبنان روز جمعه موفق شدند که محمد الریش، برادر شخص دوم تشکیلات تروریستی جند الشام را در شمال لبنان دستگیر کنند.
وی برادر سامر الریش شخص دوم جند الشام بوده که اخیرا در منطقه غربی حمص، طی درگیری با نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسید.
در پی کشته شدن سامر، برادرش محمد از مسئولین درجه اول جند الشام شد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در شمال لبنان بویژه شهر طرابلس در حمایت از مخالفان تکفیری نظام سوریه انجام می‌داد.
رژیم سعودی و قطر از حامیان تروریست‌های تفکیری در سوریه هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10