(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619 

‌و‌گذاری در بازار حراجی‌های پاییزه (بخش پایانی)
حراجی‌ها، گامی به سوی نرخ‌های مناسب و گردش بازار
   


حسن آقایی
پوشاک به عنوان یک ضرورت حیاتی، نمادی از فرهنگ، ملیت و شخصیت هر انسان است.
صنعت پوشاک چرخه اقتصاد کشور، جامعه و فرد را به گردش می‌آورد و پیشرفت را به سهم خود توسعه می‌دهد. حراج تولیدات این صنعت بخشی از آن گردش کلان و به وسعت جغرافیای‌مان است و حراج پاییزه، تنها یک بخش از صنعت پوشاک است که نیاز به حمایت دارد...
امروزه بازار حراجی در هر شهر و دیاری رونق خاص خود را دارد و مشتریان مختلفی در گرمی بازار حراجی‌ها می‌افزایند.
یکی از نکات مثبت در بازار حراجی این است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد و با قیمت بعضا مناسب خریداری نمود و همین موضوع شاید یکی از مهم ترین دلایل رونق حراجی‌ها در ایران باشد.
مثلث استقبال از حراجی
یک مغازه‌دار حراج‌کننده پوشاک به این باور است که پوشاک خوب، ارزنده و قیمت مناسب باشد مردم با اطمینان‌خاطر بیشتر استقبال می‌کنند و آن را می‌خرند.
«مهدی جان‌بیگی» در ادامه، با این بیان که سه مقوله مزبور را در حراج رعایت کرده است، اتیکت نرخ و یک پوشاک را نشان می‌دهد و می‌افزاید: «این کار در فروش‌های عادی 38 هزار تومان عرضه می‌شد. الان در حراج 28 هزار تومان فروخته خواهد شد در حالی که قیمت خرید همین پوشاک 27 هزار تومان است. حالا آن را با یک هزار تومان سود می‌فروشیم.»
از او درباره علت حراج کردن کالا می‌پرسم می‌گوید:« دلیل حراجی رد کردن جنس فصل گذشته است تا بتوانیم پوشاک موردنیاز مصرف فصل تازه را جایگزین آن کنیم.» سؤال دیگر این است که در این حالت، وضعیت فروش چطور است؟ می‌گوید: «الحمدلله فروش خوب است اما نسبت به بازار پارسال فرقی نکرده است.»
نگاهی دیگر به روند حراج
«جعفری» حسابدار یک فروشگاه پوشاک مانتو در خصوص وضعیت حراج، چنین شرح می‌دهد که حراج پاییزه مشمول پوشاک تابستانه باقی مانده است. جنس پارچه این نوع لباس مناسب استفاده در فصل تابستان است که اگر زیاد کار نبرده باشد قیمت آن نسبت به کار فصول دیگر سال، کمتر است.
مجموعه چنین تولیدی پس از آن که زمان عرضه‌اش تمام می‌شود، باعث می‌شود آنچه از پوشاک فروش نرفته است با قیمت‌گذاری مدیریت یاد شده در پایان فصل گذشته به خاطر برگشت پول، حراج شود...»
سؤال می‌کنم کنترل بر چرخه حراج چگونه است؟ می‌گوید:« نظارت بر کار حراج با اتحادیه صنفی است. درباره قیمت‌های کالای حراجی می‌توان چنین گفت که یک کار تابستانه که فرضا 90 یا 100 هزار تومان بوده، در حراج حتی گاه به نصف چنان مبالغی، عرضه می‌شود.»
وی ادامه صحبتش در همین ارتباط درباره پوشاک مانتو، چنین است: «قیمت مانتوی پاییزه از 90 هزار تومان به بالا شروع می‌شود، در حالی که آخرین نرخ کار تابستانه مثلا به 50 هزار تومان تا 120 هزار تومان می‌رسد. اما کارهای فصل زمستان به لحاظ نوع جنس، مقدار کاربردی و مصرف پارچه متناسب نیاز فصل سرما، قیمت‌شان در مقایسه با فصول دیگر سال، بالاتر است. همین کالا هم در فصل حراج خود با تخفیف عرضه می‌شود. قیمت‌های یک حراج تعیین شده حول و حوش 40 تا 45 درصد می‌باشد.»
اما نظر «ساسان» فروشنده کت و شلوار مردانه پیرامون حراج پاییزه چنین است: «فروش خوب باشد جنس به حراج نمی رسد. آنان که فروش کم دارند مقداری از کالای‌شان را به حراج می‌گذارند.» می‌پرسم: کار و کسب شما در شرایط معمول چطور است؟ می‌گوید: «فروش در حال حاضر خوب است.»
ملاک زمان در فروش
«بازار فصل پاییزه خوب نیست چون زمان برای فروش و خرید، کم است ولی در زمستان به دلیل وجود مدت زیاد و نیز آن که عموما مردم مجبورندپوشاک مناسب فصل زمستان و خاصه ماه اسفند را بخرند، خوب است.»
این نظر «محمدجواد اخلاص» واردکننده و فروشنده پوشاک کودکان است. وی در ادامه، دلیل واردات را نامناسب خواندن عرضه تولید، کم بودن دستمزد کارگر و اشتغال کارگر ساده به شغل دیگر، نداشتن چرخ‌های بافت پارچه و نبود کارگر تولید می‌داند. می‌گویم: پیشتر از یک تولیدکننده پوشاک مردانه و زنانه، شنیده‌ام لباس‌های داخلی به برخی کشورها حتی اروپایی هم صادر می‌شود. او نیز تایید می‌کند:الان ایرانی‌هایی هستند که خیلی خوب تولید می‌کنند و همین طور دوزندگان خوبی داریم که پوشاک بزرگسال و کودک تولید می‌کنند.»
راهکارهایی برای حمایت صنعت پوشاک
«قهرودی» کارشناس منسوجات - بحث وضعیت حراج پاییزه پوشاک را از زوایای اقتصاد، بازاریابی و مصرف مطرح می‌کند و بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید می‌ورزد.
موضوع اقتصاد به این معنی که یک تولیدکننده و فروشندگان جزء آن‌قدر پشتوانه و قدرت مالی داشته باشند که در طول سال نگران گرما و سرمای فصل‌های سال نباشد. اگر یک فصل به هر دلیل مواجه با رکود بازار شود، نگران بازیافت سرمایه‌اش نشوند. نگران پرداخت سر موعد چک پارچه و فروش نباشند. در چنان وضع، کمک صنفی آن‌ها را یاری دهد. الان از هر تولیدی و تک‌فروش وضعیت کاری‌شان را بپرسید، صحبت از بدهی و مطالبه و چک می‌کنند. تولیدکننده در شرایط همین فصل سال چشم به راه فروش کلان خود است و خرده‌فروش در انتظار بازار ولو در فصل حراجی است. می‌گویند جنس روی دست مانده را با کمترین سود نرخ به فروش برسانند تا هرچه زود سرمایه‌شان بازگشت شود. در این زمینه، حراج پاییزه و فصول دیگر، حرکت امیدوارکننده‌ای است تا اتفاق روانی کار برای دست‌اندرکاران صورت بگیرد.وی ادامه می‌دهد: «مورد بعد، بازاریابی است. همه می‌بینیم برای هر جنس تولیدی، از مصارف روزانه تا لوازم خانگی و تورهای مسافرتی همواره تبلیغ می‌شود اما یک صدم این نوع تبلیغات برای هر نوع پوشاک نداریم. شما تابلوهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها بیننده را رها نمی‌کنند. نقش تبلیغ در تولید پوشاک کشور خودمان قطعا اثر مطلوب دارد. در این حال تجربه کیفیت و نرخ مناسب مکمل تبلیغات و باعث گردش مطلوب بازار می‌شود. این موارد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد با توجه به وفور واردات خارجی، این اقدام یک ضرورت حیاتی برای تولید داخلی می‌باشد.» او کمی مکث می‌کند بعد می‌گوید: «گمان می‌‌کنم بخش مصرف در همان بازاریابی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی مطرح شد. یک مسئله دیگر هم لازم است اشاره شود این که در تولید، کیفیت جنس و رنگ‌آمیزی در نظر باشد. هدف رضایت خریدار باشد ولو اندکی هزینه بالا رود. این به صرف مصرف‌کننده است. مسلما یک جنس بادوام با کمی نرخ بالا، بهتر از جنس بدون کیفیت ارزان‌قیمت است. این ارزانی و بی‌دوام بودن، در اقتصاد، هدر رفتن پول محسوب می‌شود. حرف آخر این است در تولیدی‌ها همواره از همکاران و کارگران کارآزموده استفاده شود.»
کیفیت یکی است،نرخ فرق می‌کند
حراج در هر زمان به نوعی حمایت از مصرف‌کننده است. در این کار، زنجیره‌گردان تولید تا مصرف و نیز اقتصاد تولیدکننده و فروشنده به حدی فوق‌العاده، جلا می‌یابد.
«منصوری» شغل آزاد- اضافه می‌کند: «در شرایطی که نرخ‌ها در هر بخش افزایش یافته است، حراج پوشاک و چه مواد مصرفی، فرصت مناسب برای قشر کم‌درآمد است. همان طورکه در حراجی شب عید و بهار و زمستان و فصل باز شدن مدارس دیده‌ایم، انبوه جمعیت از راه دور و نزدیک به محل حراجی می‌آیند و تا حد امکان و وسع خود مایحتاج‌شان را تهیه می‌کنندو اغلب راضی هم هستند.»
از این شهروند می‌پرسم: «درباره کیفیت کالاها از جمله حراج پوشاک چه نظری دارد؟ او پاسخ می‌دهد: به عقیده من و بنا به تجربه‌ام، یک نوع جنس پیش از حراج و در زمان حراج هیچ فرقی با هم ندارند. این تغییر فصل است که جنس حراج می‌شود و به نرخ پایین به فروش می‌رسد. سال‌ها است که من برای خانواده‌ام در هر زمان حراجی، نیازهای مصرفی‌مان را می‌خریم. تا الان هیچ عیب و نقصی در جنس خریدمان ندیده‌ایم.»
حمایت از حراج...
«محمودی» مشاور رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در پاسخ به این پرسشم که نظرشان درباره شیوه و کنترل نرخ‌های حراج پوشاک چیست؟ با این بیان که اتحادیه کشوری پوشاک سیاست‌های حمایتی خود از تولیدکننده به مصرف‌کننده و متناسب با اقتضا روز را در جامعه دارد، می‌افزاید: «حراج پاییزه پوشاک بر این مبنا است که فروشنده بیشتر لباس‌های تابستانه که از به روز بودن خارج می‌شوند را بتواند در حراج بفروشد. در این راستا اتحادیه از این امر حمایت کرده و بر نرخ‌گذاری‌ها نیز نظارت می‌کند.»
آهنگ آرام حراج پاییزه
وی در ادامه از آهنگ آرام بازار پاییزی می‌گوید: «پاییز به خاطر تغییر آب و هوا تا حدی مکمل اقتضای زمان فصل است. اصل تغییر پوشاک گرم در زمستان است که لباس غالب مردم به لحاظ سرما عوض می‌شود و پوشاک گرم‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی پاییز ضمن حراج پوشاک تابستانه، بازار خاص خود را دارد و نسبت به فصول دیگر آرام‌تر است.»
موقعیت پوشاک و بازار خرید
مشاور اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- در گفت‌وگوی‌مان، اشاره‌ای هم به نقش صنعت پوشاک در چرخش اقتصادی و فرهنگی دارد و می‌گوید: «پوشاک از جمله کالاهایی است که با چند مقوله ارتباط مستقیم دارد از جمله مقوله فرهنگ است که جزو صنایع فرهنگی به حساب می‌آید. از طرف دیگر پوشاک به اقتصاد خیلی گره می‌خورد، عامل گردش در صنعت کشور و نیز زنجیره خیلی بزرگ از طراح تا مصرف‌کننده است. کلا پوشاک تأثیر آشکار در تبیین فرهنگ اجتماعی دارد و مولد اقتصاد در بخش صنایع و تولیدی کشورمان می‌باشد.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10