(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619

کوتاه اقتصادی
یک کارشناس بازار سرمایه: رشد شاخص بورس غیرعادی است
وزارت نیرو: تهرانی‌ها با صرفه‌جویی از قطع آب جلوگیری کنند
از امروز صورت می‌گیرد
توزیع اسکناس و مسکوک نو به مناسبت عید غدیر
انتقاد فعالان صنعت غذا از اظهارات اخیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
قائم مقام وزیر راه اعلام کرد
ارائه سوخت ارزان به هواپیماهای خارجی فعال در فرودگاه‌های ایران
وزیر راه و شهرسازی علی‌رغم وعده قبلی: علت وقوع تصادف آزادراه تهران - قم زمان خودش اعلام می‌شود
وزیر تجارت: قیمت مرغ کیلویی 7 هزار تومان تثبیت می‌شود
مرغداران: صرف نمی‌کند
مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد
راه‌اندازی بزرگترین پایانه بندری کشور تا پایان سال جاری
تحریری نیک‌‌صفت: 80 درصد نیروهای شرکتی در دولت دهم تبدیل وضعیت شدند
هشدار نسبت به طرح انحصاری کردن واردات خودرو
   


* همکاری دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران منجر به کشف مقادیر زیادی کالای قاچاق شد.به گزارش مهر، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در اجرای گشت مشترک با ناجا، گمرک، سازمان بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی، در بازرسی از یک انبار در شهر تهران، اسپری تمیزکننده تایر مظنون با قاچاق به ارزش 306 میلیون ریال را کشف کردند.همچنین در راستای گشت‌زنی‌های مشترک این دستگاه‌ها، در بازرسی از انباری دیگر در تهران، کفش‌هایی مظنون به قاچاق به ارزش246 میلیون ریال را کشف و تحویل معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی تهران بزرگ دادند.همچنین در بازرسی دیگری از یک بنگاه در خیابان خیام جنوبی، تعداد 27 هزار و 360 عدد قوطی نوشابه انرژی‌زای قاچاق جمعا به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون و 941 هزار ریال کشف و تحویل معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی تهران بزرگ شد.
* 25 درصد از ارزش کل واردات در 6 ماهه نخست سال جاری به 10 قلم کالا اختصاص یافت.گمرک جمهوری اسلامی ایران در این باره گزارش داد: ارزش کل 10 قلم اول وارداتی در مدت یاد شده به میزان 4 میلیارد و 931 میلیون دلار بوده است.عمده کالاهای وارداتی شامل برنج به ارزش یک میلیارد و 289میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد آن به ارزش 755 میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش 505 میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش 447 میلیون دلار، وسایل نقلیه با موتور پیستونی به ارزش 371 میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش 322 میلیون دلار، پالم اولئین به ارزش 321 میلیون دلار، مکمل‌های دارویی به ارزش 320میلیون دلار، روغن خام سویا به ارزش 304 میلیون دلار و شکر تصفیه نشده به ارزش 295 میلیون دلار بوده است.در بین 10 قلم اول کالاهای وارداتی، واردات برنج، وسایل نقلیه با موتور پیستونی، پالم اولئین و روغن خام سویا به لحاظ ارزش افزایش و واردات بقیه کالا در بین این ده قلم کاهش داشته است.
* مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: در 10 روز گذشته 30 طرح از سوی صندوق توسعه ملی تایید شده که به زودی اعتبار و منابع به آنها اختصاص خواهد یافت.عظیمی در گفت‌وگو با فارس در خصوص تسهیلات دهی این بانک به بخش تعاون نیز گفت: پرداخت تسهیلات بانک توسعه تعاون امسال 65 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.وی بیان داشت: در حال حاضر 770میلیارد تومان به بخش تعاون و طرح‌های ارائه شده از سوی تعاون‌گران اختصاص یافته است.سال گذشته در مدت مشابه این عدد 420 میلیارد تومان بوده است.
* معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا ارقامی که برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان مثال گفته می‌شود، 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، صحت دارد، گفت: این ارقام درست نیست، چرا که احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر نیازمند مدیریت است و مطرح کردن اعتبار چندان درست نیست.علیرضا دائمی ادامه داد: در کمیته احیای دریاچه ارومیه فعلا به این موضوع اشاره نشده است که احیای دریاچه ارومیه چه میزان اعتبار می‌خواهد.

 


یک کارشناس ارشد بازار سرمایه رشد شاخص بورس را غیرعادی دانست.
شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل رشد بورس در روزهای اخیر گفت: رشد بورس همواره تحت تأثیر 2 عامل اصلی، واقعیت‌های اقتصادی و انتظارات اقتصادی است که مجموع آنها در هر لحظه تعیین کننده رشد یا افت شاخص هستند.
وی افزود: زمانی که عوامل اقتصادی در تعیین رشد شاخص پررنگ‌تر است زمانی است که این رشد ثبات دارد و زمانی که عوامل انتظارات پررنگ‌تر شود این عامل، ‌محرک افزایش شاخص می‌شود نگرانی به وجود آمده و بازار به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رشد فعلی شاخص بورس مبتنی بر اقتصاد واقعی نیست زیرا اقتصاد ایران در یکسال گذشته رشد چندانی نکرده و شاخص بورس با وجود تورم 40 درصدی، 80 درصد رشد کرده است که این رشد غیرعادی است.
شایان گفت: به این ترتیب بورس تهران براساس انتظارات آتی همچون مذاکرات هسته‌ای، اقدامات رئیس جمهور و لغو تحریم‌ها عمل کرده و این خطرناک است زیرا رشد شاخص پشتوانه محکم اقتصادی ندارد و ثبات شاخص سؤال برانگیز می‌شود و به نظر فضا برای شاخص در حال لغزنده شدن است و رشد آن تداوم نخواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در رشد شاخص باید عوامل واقعی پررنگ باشد در حالی که هم اکنون انتظارات آتی پررنگ شده و رشد شاخص را به سمت فضای لغزنده و حبابی شدن حرکت داده است که این نگران کننده است.
شایان عنوان کرد: نگرانی دیگر این است که در شرایط فعلی ترکیب سهامداران عمده به سمت سهامداران خرد در حال حرکت است و در چنین فضایی این موضوع نگران کننده است زیرا سهامداران عمده در زمان منفی شدن بازار کمتر فروشنده بوده و نگاه بلند مدت‌تری دارند ولی سهامداران خرد در زمان منفی شدن بازار، وحشت کرده و اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و این می‌تواند در زمان منفی، بازار را بیشتر منفی کند.
وی تأکید کرد: بنابراین لازم است در شرایط فعلی شورای عالی بورس و سازمان بورس با دقت عمل کرده و با اطلاع‌رسانی، ‌اقدامات پیشگیرانه‌ای لازم را انجام دهند و وعده‌های خوش‌بینانه و دورنمای کاذب ارائه نکنند تا مردم با عقل و منطق در این بازار تصمیم‌گیری کنند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بورس فعلاً حبابی نشده است، به P/E بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: زمانی که P/E به بالای 6/5 مرتبه برسد باید نگران حبابی شدن باشیم در حالی که اگر این روند در بورس تهران ادامه پیدا کند به سمت حبابی شدن و لغزنده شدن شاخص حرکت می‌کنیم.
شایان در مورد روند بورس در صورت مثبت بودن مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر روند مذاکرات ژنو مثبت باشد مسئولین بازار سرمایه و شورای بورس باید دقت کرده و فضا را طوری مدیریت کنند که دستخوش جو نشوند زیرا در حال حاضر انتظارات مثبت از مذاکرات در برخی قیمت‌ها لحاظ شده است.
به گفته او، سازمان بورس باید با شفاف کردن فضای کسب و کار، آگاهی دادن به سرمایه‌گذار و عدم ارائه خبرها و امیدهای کاذب به سرمایه‌گذاران فضا را مدیریت کند تا در زمان بازار منفی بتواند با آگاهی دادن به سهامداران نقش خود را ایفا کرده و با استفاده از ابزارهای لازم از سقوط بیشتر شاخص جلوگیری کند.

 


یک مسئول وزارت نیرو با هشدار نسبت به افت فشار آب در تهران خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف آب شد.
محمد پرورش؛ مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه در چند ماه اخیر بارانی در تهران نباریده و از این رو ذخیره آبی سدها تعریف چندانی ندارد اظهار داشت: در سال آبی گذشته در تهران 417 میلیمتر بارش اتفاق افتاده و در سال جاری به 283 میلیمتر کاهش یافته است که به دلیل ادامه روند توقف بارندگی‌ها، وضعیت ذخیره آب پشت سدهای استان تهران نامناسب‌تر شده است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهار داشت: در سال گذشته 650 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره شده بود که با افت 250 میلیون متر مکعبی در امسال به 400 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
پرورش با اشاره به اینکه متأسفانه در صورت ادامه روند مصرف شهروندان تهرانی، حدود 4 میلیون نفر در فصل پاییز امسال در سامانه شرق تهران دچار مشکل افت فشار آب خواهند شد افزود: سامانه شرق تقریباً از ولیعصر شروع می‌شود و تا تهرانپارس و از پایین نیز تا 3 راه افسریه ادامه خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم 73 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی داشته باشیم و 122 میلیون مترمکعب هم از طریق لار و لتیان بیاوریم، چیزی حدود 50 میلیون متر مکعب در سامانه شرق تهران کسری آب خواهیم داشت.
مدیر عامل آبفای استان تهران افزود: مهم‌ترین اقدامی که ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم مدیریت مصرف آب خواهد بود اما بخش مهم‌تر کار مشترکان تهرانی هستند که می‌توانند با 20 درصد صرفه جویی در مصرف فعلی، جلوی تکرار دوباره افت فشار و قطعی را بگیرند.
به گفته پرورش، برای اعمال مدیریت مصرف در بخش غیرمسکونی از 2 ماه قبل سناریوهایی را تنظیم کردیم. همچنین یک راهکار دیگر این است که تا پایان امسال 60 حلقه چاه جدید نیز احداث و وارد مدار شود. از سویی، موضوع انتقال بخشی از آب غرب تهران به سامانه شرق نیز در دستور کار است که تا حدی که بتوان از شبکه انتقال صورت داد، کار دنبال خواهد شد.
وی همچنین از تجهیز برخی چاه‌ها برای ورود به مدار تولید نیز سخن گفت و افزود: برنامه‌ای در دست داریم که بتوانیم از طریق آن مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم. هم اکنون مشترکانی که 1/5 برابر متوسط مصرف معمول، از آب استفاده می‌کنند در تهران شناسایی شده‌اند.
این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: متأسفانه اگر 50 میلیون متر مکعب کسری آب در سامانه شرق تهران جبران نشود، در پاییز امسال مشکل افت فشار را در بخش‌هایی از پایتخت خواهیم داشت. هم‌اکنون به ازاء هر شهروند تهرانی 270 لیتر آب تولید می‌شود که 240 لیتر آن مصرف می‌شود. این میزان مصرف در تابستان امسال به 400 لیتر در هر روز نیز رسیده است.
مدیر عامل آبفای استان تهران با اشاره به افت 50 درصدی ذخیره آبی در پشت سدهای تهران گفت:‌ میزان هدر رفت آب از طریق خطوط انتقال سامانه شرق تهران حدود 11درصد است.
کیفیت آب تهران
پایین نیست
از سوی دیگر معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به شایعات مطرح شده در خصوص پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی برخی نقاط تهران، بیان این‌گونه اظهارات را ناشی از بی‌اطلاعی افراد دانست.
علیرضا نوذری‌پور با بیان این مطلب اظهار داشت: اصولاً در مورد موضوعات حساس و مهمی همچون آب که با بهداشت و سلامت افراد جامعه مرتبط است، نمی‌توان بر پایه شنیده‌ها موضع‌گیری و اعلام نظر کرد.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران هیچ‌گونه کمبودی در تامین مواد مورد نیاز برای تصفیه بهداشتی آب به‌ويژه کلر ندارد.
نوذری‌پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سالهای اخیر مراجع ذی‌صلاح همواره بر سالم و بهداشتی بودن آب تهران تاکید داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز سلامت و بهداشت کار اشاره کرد.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای استان تهران وجود آلودگی‌های میکروبی در آب تهران را به شدت تکذیب کرد و با تاکید دوباره بر استاندارد بودن آب آشامیدنی پایتخت تصریح کرد: انتظار داریم همه افراد با مسئولیت‌پذیری و رعایت اخلاق از اشاعه مطالب غیرواقعی و کذب خودداری کنند و آرامش جامعه را مورد تهدید قرار ندهند.

 


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به مناسبت عید سعید غدیر خم و به منظور رفاه حال متقاضیان اسکناس نو و مسکوک نیکل در شعب منتخب بانک‌های صادرات ایران، ملت و کار آفرین تهران توزیع می‌شود.
به گزارش ایرنا، متقاضیان می‌توانند از امروز (27 مهرماه) تا اول آبان ماه 92 به شعب ذیل مراجعه کنند.
صادرات ایران خیابان فردوسی - نبش کوچه کوشک، ملت چهارراه اسلامبول خیابان فردوسی - چهارراه اسلامبول، کارآفرین جمهوری خیابان جمهوری - نبش چهارراه سی‌تیر، کارآفرین انقلاب خیابان انقلاب - نبش خیابان لاله‌زار نو، صادرات ایران امام‌حسین ضلع شمال میدان امام‌حسین، صادرات ایران تهرانپارس فلکه سوم تهرانپارس، ملت فرجام شرقی خیابان فرجام شرقی - نبش چهارراه باقری، کارآفرین تهرانپارس بین فلکه اول و چهار راه تیرانداز - نبش خیابان 152 شرقی (شهید مهدی‌زاده) صادرات ایران نبش فجر خیابان قائم‌مقام فراهانی - نبش خیابان فجر، ملت بازار تجریش میدان تجریش - بازار تجریش، کارآفرین فرمانیه خیابان کامرانیه - تقاطع شهید لواسانی،‌ کارآفرین بهشتی خیابان شهید بهشتی - نرسیده به سهروردی، صادرات ایران آزادی خیابان آزادی - جنب دانشگاه صنعتی شریف، صادرات ایران اشرفی اصفهانی خیابان اشرفی اصفهانی - جنب پل حکیم، ملت آزادی خیابان آزادی - روبروی دانشگاه صنعتی شریف، کارآفرین آزادی خیابان آزادی - بین خوش و بهبودی، کارآفرین گلستان شهرک غرب - فاز یک - مجتمع تجاری گلستان، صادرات ایران وحدت اسلامی چهارراه وحدت اسلامی - تقاطع مولوی، صادرات ایران شهرری شهرری - خیابان حرم - جنب پاساژ مرمر، صادرات ایران اسلامشهر جاده ساوه - جنب پمپ بنزین مهدیه،‌ملت فدائیان اسلام خیابان فدائیان اسلام - نرسیده به سه راه ورامین، ملت باقر شهر خیابان شهید رجائی - جاده قدیم قم - باقرشهر، کارآفرین نازی‌آباد نازی‌آباد - خیابان مدائن - نبش کوچه شهید کاشی‌پور.
همچنین در دیگر شهرستان‌ها، همچنان از سوی ناظران پولی بانک مرکزی مستقر در مراکز استان، اسکناس نو از طریق شعب بانک‌ها توزیع می‌شود.

 


فعالان صنعت غذا، اظهارات اخیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره غیراستاندارد بودن محصولات صنایع پروتئینی و لبنی را مبهم و غیرکارشناسی دانستند.
آنان با رد اظهارات این نماینده مجلس وی را به کلی‌گویی و نداشتن اطلاعات جامع درباره صنعت غذا متهم کردند.رئیس کمیسیون بهداشت مجلس 21 مهرماه امسال در مراسم روز جهانی غذا ضمن زیر سوال بردن دوباره کیفیت برنج‌های وارداتی عنوان کرده بود که «من توصیه می‌کنم مردم اصلا سوسیس و کالباس مصرف نکنند. هر وقت رئیس سازمان غذا و دارو خودش سوسیس و کالباس خورد ما نیز مصرف این محصولات را به مردم توصیه می‌کنیم.»
شهریاری همچنین با انتقاد شدید از عملکرد برخی کارخانه‌های لبنی مدعی شده بود که برخی کارخانه‌های شیر برای پایین آوردن آلودگی‌های میکروبی کارهای غیرمجازی می‌کنند و آب ژاول به محصولات خود اضافه می‌کنند.
این اظهارات در همان روز با تکذیب رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مواجه شد. نظام‌الدین برزگری درباره صحبت‌های رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: نباید با کلی‌گویی درباره مسائل هم به صنایع کشور آسیب بزنیم و هم مردم را نگران کنیم.
در همین حال مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار تاسف نسبت به صحبت‌های اخیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس توضیح داد: به نظر می‌رسد وی بدون مطالعه صحبت می‌کند و دستی بر آتش تولید و صنعت ندارد. سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی هم هرچه می‌گویند این آقایان حرف خودشان را می‌زنند.
محمد موسوی افزود: این اظهارات به دلیل بی‌اطلاعی از مسائل است و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز فقط نقل‌قول‌های دیگران را مطرح کرده است.
او با اشاره به اینکه حتی اگر یک یا چند واحد هم در صنعت فرآورده‌های پروتئینی مشکل‌دار هستند نباید این مسئله را به کل این صنعت تعمیم داد، گفت: بنده از نمایندگان مجلس و به ویژه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که صنعت فرآورده‌های پروتئینی را متهم کرده دعوت می‌کنم بازدیدی از کارخانه‌های این صنعت داشته باشد تا از نزدیک شاهد فرآیند تولید محصول در کارخانه‌ها باشد.
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی تاکید کرد: صنعت فرآورده‌های پروتئینی ایران حتی از بسیاری از کشورهای دیگر جلوتر است. به طوری که در بسیاری از کشورها به محصول تولیدی اسانس می‌زنند اما ما این کار را نمی‌کنیم. همچنین فرآیند تامین مواداولیه یعنی گوشت نیز زیر نظر سازمان دامپزشکی است.
از سوی دیگر حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی هم با اشاره به مبهم بودن حرف‌های رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ایشان اگر مستندی درباره تخلفات صنعت لبنیات دارد بهتر است هرچه سریعتر ارائه کنند. اینکه نمایندگان مجلس نقل‌قول‌های دیگران را بدون کارشناسی مطرح کنند درست نیست.وی افزود: به صورت عمومی تقلب در هر صنعتی از جمله صنعت لبنیات وجود دارد. مثل صنعت خودروسازی که در آن از قطعات بی‌کیفیت هم استفاده می‌شود اما این درست نیست که در یک جمع عمومی مجموعه یک صنعت مورد اتهام قرار گیرد.
مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: صنعت لبنیات شاید همواره درگیر مسائل تعزیراتی و قیمت بوده اما از نظر کیفیت و استاندارد تولید هیچ مشکلی نداشته است.چمنی با بیان اینکه کلی‌گویی درباره استاندارد و کیفیت محصولات تولیدی صنعت لبنیات جالب نیست، گفت: بنده اگر جایی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را گیر بیاورم حتما از وی درباره اظهاراتش سوال می‌کنم.

 


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از ارائه سوخت ارزان به هواپیماهای شرکت‌های خارجی فعال در فرودگاه‌های ایران خبر داد.
علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران گفت: باید توسعه صنعت هوانوردی را با توجه به ملاحظات زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا و توجه به تغییرات اقلیمی مدنظر قرار دهیم و توسعه مبتنی بر بهره‌گیری از آخرین یافته‌های فن‌آوری در ساختارهای فرودگاهی، ارتباطی و هواپیما باشد.
وی درباره ارائه سوخت به هواپیماهای خارجی، اظهار داشت: نرخ سوخت هواپیما در منطقه معمولا 9 سنت بیشتر از نرخ فوب خلیج‌فارس به هواپیما ارائه می‌شد، ولی از این به بعد ما سوخت ارزان به نرخ 10 سنت پایین‌تر از متوسط کشورهای منطقه، به شرکت‌های خارجی تحویل می‌دهیم، یعنی 19 سنت ارزان‌تر و این موجب جذب پروازهای بیشتری برای نشست و برخاست در ایران خواهد شد.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تاکید کرد: البته این امر براساس توافق وزرای راه و شهرسازی و نفت محقق خواهد شد.
نوریان درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت، اظهار داشت: سه ایرلاین آسمان، ایران‌ایر و ماهان بدهکاران اصلی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.
وی با اشاره به برگزاری جلساتی در این باره، از رفع اختلافات خبر داد و گفت: دولت پولی به این شرکت‌ها (آسمان و ایران‌ایر) اختصاص داد که مقرر شد همان پول را وزارت نفت به عنوان طلب خود، از خزانه دریافت کند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: همچنین مقرر شد، شرکت هواپیمایی ماهان در چند روز آینده بدهی خود را بپردازد.
به گزارش فارس مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور هم اظهار داشت: سالانه حدود 13 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد جابه‌جا می‌شوند و این رقم فعلا حدود 5/2 برابر فرودگاه امام‌خمینی(ره) است. رسولی‌نژاد تصریح کرد: در این فرودگاه به طور متوسط روزانه حدود 280 تا 400 پرواز انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه فرودگاه‌ مهرآباد از نظر من بسیار مهم و استراتژیک است، تصریح کرد: به قول وزیر راه و شهرسازی هیچ وقت این فرودگاه تعطیل نمی‌شود.
رسولی‌نژاد تاکید کرد: در تهران فرودگاه مهرآباد را حتما خواهیم داشت و این فرودگاه بسیار مطلوب است؛ فرودگاه مهرآباد در حال حاضر بیشترین سرویس را به مسافران ارائه می‌دهد و روزانه 350 تا 400 پرواز دارد، بنابراین نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و باید از جهت ترمینال، باند و خدمات مسافری ساماندهی کامل شود.

 


وزیر راه و شهرسازی باز هم اعلام نتایج بررسی علل وقوع تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران - قم را به زمان بعد موکول کرد.
عباس آخوندی در حاشیه بازدید از طرح‌های توسعه‌ای و مترو فرودگاه امام خمینی(ره) درباره نتایج بررسی علل وقوع تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران - قم که 18 شهریور ماه رخ داد، اظهار داشت: علت وقوع تصادف آزادراه تهران - قم زمان خودش اعلام می‌شود! وی هیچ توضیح بیشتری درباره زمان مذکور نداد.
بیش از یک ماه از حادثه تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران - قم که جان 44 تن از هموطنانمان را گرفت می‌گذرد ولی هنوز علت این حادثه اعلام نشده است.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در این باره گفته بود؛ هیئتی سه نفره مستقل از همه دست‌اندرکاران جاده‌ای را مامور کرده‌ام که گزارش مستقلی در این باره تهیه کنند؛ این هیئت سه پیرمرد با تجربه هستند که سال‌ها در حوزه ایمنی و ترافیک ایران کار کردند که در این باره گزارش مستقلی برای من تهیه کرده‌اند.
آخوندی با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور همه ارگان‌های دست‌اندرکار جاده برای این حادثه، گفته بود: هنوز به نتیجه قطعی درباره علت وقوع حادثه نرسیده‌ایم اما تا 15 مهر گزارش کاملی به مردم ارائه می‌دهم.
بنابر این گزارش، تاکنون دو جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره علل مختلف بروز این حادثه برگزار شده و این سانحه از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
ظاهرا در این جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها، نماینده دادگستری نیز نتایج بررسی‌های کامل خود را ارائه داده است.
احتمالی که وجود دارد این است که سرعت اتوبوس اسکانیای اصفهان - تهران در لحظه وقوع حادثه برخلاف اعلام پلیس راه که سرعت این اتوبوس را 90 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده بود، بیش از 120 کیلومتر بر ساعت بوده البته این فرضیه در کمیسیون ایمنی راه‌ها در حال بررسی است و هنوز اثبات نشده است.
اتصال راه‌آهن و مترو در حومه شهر تهران
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اتصال راه‌آهن با مترو در حومه شهر تهران، گفت: به دنبال تامین منابع مالی پروژه از طریق فاینانس چین هستیم تا با استفاده از پول‌های نفت بلوکه شده ایران در چین این پروژه‌ها اجرایی شود.
آخوندی زمان اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها را اعلام نکرد.

 


در حالی که وزیر صنعت و تجارت از تثبیت قیمت مرغ در حدود کیلویی 7 هزار تومان خبر داده مرغداران معتقدند این قیمت برای تولیدکنندگان صرف نمی‌کند.
در حالی که قیمت گوشت مرغ و دیگر فرآورده‌های پروتئینی در بازار رو به افزایش است، محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: در جلسه آینده ستاد تنظیم بازار که روز شنبه (امروز) برگزار می‌شود قیمت گوشت مرغ در حدود 7000 تومان ثابت خواهد شد.
در این زمینه محمد یوسفی- رئيس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور- به ایسنا گفت: در شرایطی که قیمت تمام شده مرغ با تغییر مداوم هزینه‌های تولید مشخص نیست و حتی در شرایط کنونی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای تولیدکنندگان حدود 8000 تومان تمام می‌شود چگونه است که می‌خواهند قیمت را پایین‌تر از این هزینه‌ها و در حدود 7000 تومان کنترل کنند.
وی افزود: این اظهارات کارشناسی نیست و وضعیت نابسامان کنونی و افزایش‌ها نتیجه‌اش حداکثر تا دو ماه دیگر مشخص می‌شود اما ادامه این بلاتکلیفی که مرغداران نمی‌دانند خوراک طیور را باید با چه ارزی تامین کنند و هزینه‌های تمام شده آنها چقدر خواهد بود، در آینده باعث از بین رفتن صنعت مرغداری می‌شود.
رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور تاکید کرد: اگر قرار است نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید مورد نیاز مرغداران از 1226 تومان به 2477 یا 3500 تومان برسد باید دید که سرمایه در گردش مرغداران چگونه و با چه تمهیداتی تامین می‌شود و اگر قیمت این محصولات پروتئینی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بیش از حد افزایش پیدا کند چه کسی در هنگامی که مصرف‌کنندگان دیگر توان خرید ندارند و تولید روی دست مرغداران باقی مانده است، می‌خواهد از این صنعت حمایت کند؟
یوسفی ادامه داد: شنیده می‌شود که دولت اولویت خود را برای تامین ارز به محصولی مانند گندم اختصاص داده و از دیگر محصولات غافل شده است این در حالی است که اگر سیاست‌های این‌گونه باشد که مرغداران در تنگنا قرار گیرند و مجبور باشند به ارز آزاد روی آورند هزینه‌های تولید به شدت افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: قبل از ماه رمضان سال گذشته هم کشتی‌های حامل نهاده‌های تولید ماه‌ها بلاتکلیف بودند و بعضاً محموله‌ها به کشور به مبدا برگردانده شدند که باعث افزایش شدید قیمت این محصولات اساسی در بازار کشور شد؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم کنجاله سویا به حدود 2000 تومان رسید.
رئيس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: مسلماً مسئولان وزارت تجارت و دیگر مسئولان به خوبی به این مسائل و مشکلات آگاه هستند اما به نظر می‌رسد آنها واردات در آینده را به تولید ترجیح می‌دهند که اگر قرار است ارز به واردات مرغ و تخم‌مرغ اختصاص داده شود چرا ارز برای واردات نهاده‌های تولید و خوراک مرغ تخصیص نیابد تا بلاتکلیفی مرغداران به پایان برسد؟
همچنین مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنعت مرغداران ایران با اشاره به اینکه با افزایش هزینه‌ها کاری از دست تولیدکننده برنمی‌آید، تصریح کرد: قیمت تمام شده مرغ اکنون بیش از قیمت تعیین شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
حمید فاضلی درگفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسئولان نباید برای کاهش فشار و افزایش هزینه‌ها به مردم آن را به تولیدکننده تحمیل کنند.
به گفته فاضلی 65 درصد نیاز تولید یک مرغ، ذرت است و 30 درصد آن نیز کنجاله سویا بوده که قیمت آنها در بازار دو برابر شده و نیز قیمت جوجه یکروزه را باید به آن افزود که در مجموع افزایش هزینه‌ها را با قیمت‌های کنونی به همراه دارد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنعت مرغداران ایران در خصوص جلسات با مسئولان برای قیمت‌گذاری گفت: مسئولان باید از حمایت‌های جدی برای حل مشکلات تولید دریغ نکنند و دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را پایین نگه داشت.

 


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از مراحل پایانی احداث بزرگترین بندر مسافری کشور خبر داد.
عطا‌ءالله صدر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بزرگترین ترمینال مسافربری در دست احداث بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور محسوب می‌شود.
وی همچنین از راه‌اندازی بزرگترین ترمینال بندری کشور تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این ترمینال شاهد ایجاد فضای مناسبی برای خدمات‌دهی رفاهی به گردشگران جزایر هرمز و قشم خواهیم بود.
صدر همچنین با اشاره به بندر نخل ناخدا و با بیان اینکه این بندر چند منظوره برای گردشگری حوزه خلیج‌فارس بوده و منحصر به فرد است، اظهار کرد: این پروژه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اجرا و ایجاد ساختمان مجتمع‌های تفریحی، گردشگری، تجاری و انواع تفریحات آبی به همراه اسکله‌های شناوری ویژه پهلوگیری شناورهای مسافری نیز در این بندرگاه پیش‌بینی شده و ایجاد حوضچه 5/2 هکتاری نیز از مراحل اجرایی این پروژه محسوب می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این بندرگاه با هدف سهولت در رفت و آمد شناورها به جزیره هرمز و بندرعباس ساخته می‌شود که در کاهش ترافیک دریایی بندر شهید حقانی نیز موثر است و ارتباط بین بندرعباس را با جزیره هرمز برقرار و فاصله را نزدیک می‌کند.

 


معاون سابق راهبردی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: نزدیک به 80 درصد نیروهای شرکتی در دولت دهم تبدیل وضعیت شدند.
هاجر تحریری‌ نیک‌صفت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: منکر ایرادات وارد بر مصوبه مهرآفرین نیستم اما محاسن این مصوبه از معایب بیشتر آن بیشتر بود هرچند که بسیاری از ایرادات پس از اعلام مجلس اصلاح شده بود.
وی با بیان این که مهرآفرین نه تنها به ساماندهی نیروهای شرکتی بلکه به ساماندهی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز همه دستگاه‌‌های اجرایی توجه داشت، افزود: از زمانی که وزارتخانه‌ها دیگر مجوز استخدام نیرو را نداشتند برای انجام تکالیف خود که طبق قانون به وظایف قبلی آنها اضافه شده بود، به ناچار اقدام به بکارگیری نیرو از طریق شرکت‌های پیمانکاری کردند که کاری نادرست و مغایر با قانون بود.
تحریری نیک‌صفت ادامه داد: به خدمت گرفتن نیروهای شرکتی ظلم و اجحاف در حق این نیروها بود چرا که حق و حقوق خود را کامل دریافت نمی‌کردند و همان حقوق محدود دریافتی نیز به موقع و کامل پرداخت نمی‌شد اما به دلیل نیازی که به کار داشتند قادر به اعتراض نبودند از این رو دولت اقدام به پیگیری جدی این مسئله کرد.
به گفته وی، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در مصوبه جداگانه‌ای مطرح و در مصوبه مهرآفرین ساماندهی قطعی آن پیگیری شد که براساس آن علاوه بر موارد مذکور نیازها و درخواست واقعی سازمان‌ها برای تامین نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت.
تحریری نیک‌صفت با اعلام این که در دولت دهم بیش از 80 درصد نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شدند خاطرنشان کرد: باید تمامی نیروهای مشمول از شرایط شرکتی خارج می‌شدند اما برخی از کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها مانع از این امر شد.

 


یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای «انحصاری کردن واردات خودرو» از وزارت صنعت،‌معدن وتجارت خواست تسلیم این فشارها نشود.
علی خاکساری- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی سالیان سال به اسم گارانتی از بازار خودرو سوء استفاده کردند اما امروز دستشان رو شده و دیگر نمی‌توانند به عنوان ارائه گارانتی اصل و شرکتی، خودروهای خود را گران‌تر در بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: امروز شاهدیم که قیمت خودروهایی که توسط واردکنندگانی غیر از نمایندگی‌های اصلی وارد شده، کمتر از قیمت‌های تعیین شده از سوی نمایندگی‌ها است و مصرف کنندگان نیز عموماً از خرید خودروهای شرکتی خودداری می‌کنند.
خاکساری با بیان این که این وضعیت موجب شده نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی با هدف حذف رقبا طرح انحصاری شدن واردات خودرو را ارائه کنند، خاطرنشان کرد: ارائه‌کنندگان طرح انحصاری شدن واردات خودرو می‌خواهند به بهانه دلسوزی برای مصرف کنندگان، منافع نامشروع خود را تأمین کنند.
وی ادامه داد: باید در پاسخ به کسانی که مدعی واردات خودروهای غیراصلی توسط واردکنندگان متفرقه هستند گفت که مصرف کننده ایرانی آن قدر عقل و شعور دارد که خودروی مناسب را با قیمت مناسب خریداری کند و کسی نباید به جای مصرف کنندگان تصمیم‌گیری کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بنابراین نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نمی‌توانند به بهانه جلوگیری از ورود خودروهای غیراصلی، عنان بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته و منافع نامشروع‌شان را تأمین کنند.
وی با بیان این که در صورت انحصاری شدن واردات، نمایندگی‌های رسمی خودروهای دلخواه خود را وارد و با قیمت‌های دلخواه عرضه می‌کنند، تصریح کرد: در آن صورت مطمئناً شاهد افزایش شدید قیمت‌ها خواهیم بود زیرا وقتی رقبا حذف شوند، واردکننده انحصاری برای بازار تصمیم‌گیری خواهد کرد.
خاکساری ادامه داد: انحصار در واردات خودرو بدتر از انحصار در تولید این محصول است بنابراین از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تحت تأثیر فشارهای نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی قرار نگرفته و از انحصاری شدن بازار خودرو جلوگیری کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10