(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دشمن چرا راضی شده ؟!(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
محرمانه(گفت و شنود)
واکنش نمایندگان مجلس به مذاکرات ژنو: مردم و مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی حساسیت دارند
خزاعی: به نتیجه رسیدن مذاکرات در گرو پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است
نیویورک تایمز: آمریکا در حال بررسی پیشنهاد آزادسازی دارایی‌های ایران است
ايران و روسيه بر ضرورت برگزاري كنفرانس ژنو2 تاكيد كردند
شیطان بزرگ و کوچک محرمند افکار عمومی ایران نامحرم!؟ (خبر ویژه)
تغییر 70 مقام دولتی در هر هفته! (خبر ویژه)
دوویلپن: آمریکا در افغانستان عراق و حتی لیبی شکست خورد (خبر ویژه)
روایت سایت اصلاح‌طلب از مشکل کرم‌ خوردگی دولت (خبر ویژه)
 


1- اگرچه آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه کشورمان تاکید کرده است مذاکرات ژنو محرمانه است!- که به آن خواهیم پرداخت- ولی ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف و اظهارنظر مقامات رسمی کشورهای طرف مذاکره که بعد از پایان دور دوم مذاکرات در بیانیه‌ها و یا کنفرانس‌های خبری مطرح شده و حجم انبوهی از اخبار مربوط به مذاکرات ژنو را به خود اختصاص داده است، حکایت از آن دارد که در مقابل امتیازهایی که داده‌ایم و یا قول داده‌ایم و قرار است بدهیم، هیچ امتیازی نگرفته‌ایم. این واقعیت تلخ واضح‌تر از آن است که «محرمانه» بماند! به بیان دیگر، ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف نشان می‌دهد در جریان مذاکرات ژنو، امتیازات برجسته‌ای که برای آنها غیرمنتظره بوده است، دریافت کرده و یا قول دریافت آن را گرفته‌اند. از سوی دیگر، مقامات رسمی کشورهای 5+1 با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نداده‌اند و تاکید کرده و می‌کنند که ایران اسلامی ابتدا، بایستی «اعتماد» آنها را جلب کند و گام‌های عملی و موثری در این زمینه بردارد و سپس درباره امتیازاتی که قرار است به ایران داده شود، مذاکراتی صورت پذیرد! بنابراین آنچه با جرات درباره مذاکرات ژنو می‌توان گفت این است که حریف امتیاز- و یا قول امتیاز- گرفته و در مقابل هیچ امتیازی نداده است. اگر اینگونه باشد- که شواهد از آن حکایت می‌کنند- با پوزش باید پرسید؛ غیر از امتیازاتی که احتمالا به حریف داده و یا قول آن را داده‌ایم، چه نکته و بخش درخور توجه دیگری هست که باید محرمانه بماند؟!
2- به این اظهارنظرها که مقامات رسمی کشورهای گروه 5+1 بر آن تاکید ورزیده‌اند توجه کنید.
- خانم «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا بعد از پایان مذاکرات در پاسخ به سؤال خبرنگار CNN که پرسیده بود؛ آیا هیئت ایرانی در این مذاکرات دستاوردی داشته است؟ می‌گوید؛ «آنها باید خودشان به این سؤال پاسخ بدهند. آنها معتقدند که در این مذاکرات دستاوردهایی داشته‌اند» و سپس تاکید می‌کند؛ «تا وقتی ایران، اقداماتی را که ما می‌خواهیم انجام ندهد هیچ تعدیلی در تحریم‌ها ایجاد نخواهد شد. هنوز اتفاقی نیفتاده که بخواهد تحریم‌ها تعدیل شود. زمان بسیار طولانی خواهد بود. اختلافات زیادی هست و هیچ توافق فوری در میان نیست».
شرمن در همان مصاحبه می‌گوید؛ «با صراحت کامل موضع خود را بیان کرده‌ایم، ایران باید به همه تعهدات و مسئولیت‌های خود بر اساس NPT و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند».
- ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس می‌گوید؛ باید گام اول را ایران بردارد و اعتمادسازی کند، ما به گام ایران پاسخ خواهیم داد.
- یک مقام رسمی و عالی‌رتبه آمریکایی- که نخواسته نامش فاش شود و حدس زده می‌شود که همان خانم شرمن باشد- به خبرنگاران گفته است؛ سیاست ایالات متحده آمریکا این است که فشار اقتصادی بر ایران را در طول دوران مذاکرات حفظ کند.
- سخنگوی کاخ سفید تاکید می‌کند، طرح ارائه شده از سوی ایران در ژنو، به لحاظ جدیت و عمل‌گرایی بی‌سابقه بود.
- وزیر خارجه فرانسه می‌گوید؛ پاریس با نگاهی محتاطانه پذیرای رویکرد دیپلماتیک جدید ایران است.
- جی کارنی می‌گوید؛ من در این مدت هرگز شاهد چنین مذاکرات فشرده، مفصل، مستقیم و صریحی با هیئت ایرانی نبوده‌ام.
- وزیر خارجه آلمان تصریح می‌کند؛ مذاکرات ژنو امید ما را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک با ایران تقویت کرده است.
- کاترین اشتون، مذاکرات ژنو را مفصل‌ترین و پرمحتواترین مذاکرات برگزار شده بین دو طرف معرفی می‌کند.
... و ده‌ها نمونه مشابه دیگر که در گزارش خبری امروز کیهان آمده است و تکرار آن به درازا می‌کشد و ضرورتی ندارد.
3- از مجموع اظهارنظر مقامات رسمی حریف می‌توان نتیجه گرفت که؛
- تمامی اعضای گروه 5+1 و مقامات عالی‌رتبه کشورهای متبوعشان از نتیجه مذاکرات خشنود هستند و طرح ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را، «بی‌سابقه»، «امیدوارکننده»، «جدی» و در صورتی که عملیاتی شود، تامین کننده خواست و نظرات خود می‌دانند.
- اعضای گروه حریف تاکید می‌کنند که هیچ امتیازی به ایران نداده‌اند.
- نمایندگان و مقامات بلندپایه کشورهای عضو 5+1 تصریح دارند که جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود- که قطعنامه‌های باج‌خواهانه شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از آن است- عمل کند.
- مقامات آمریکایی و اروپایی و مخصوصا اوباما به عنوان بالاترین مقام رسمی آمریکا، رویکرد جدید ایران را که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ژنو نمایندگی کرده است، ناشی از فشار تحریم‌ها ارزیابی می‌کنند و...
اکنون و با توجه به موارد فوق جای این سؤال است که غیر از «نرمش نقد» و دادن امتیاز- یا قول امتیاز- به حریف، چه دستاوردی داشته‌ایم؟! حریف حتی «وعده نسیه» هم نداده است و اقدام متقابل را به تامین کامل نظرات و خواسته‌های خود مشروط کرده است!
4- در این میان، تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو! تعجب‌آور است؛ چرا که؛
اولا؛ مذاکرات با حضور نمایندگان گروه 5+1 و هیئت‌های همراه آنان صورت پذیرفته که هیچیک از آنها نمی‌توانند محرم اسرار جمهوری اسلامی ایران باشند و تنها در یک حالت، به تعهد خویش پای‌بند خواهند بود که محرمانه ماندن مذاکرات را به نفع خود ارزیابی کنند. یعنی به زیان ایران اسلامی.
ثانیا؛ اعضای 5+1 و رسانه‌های نزدیک به آنها در مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود تقریبا هیچ نکته محرمانه‌ای را باقی نگذاشته‌اند و روند مذاکرات را- اگرچه به صورت احتمالا ناقص و با حذف یا تحریف برخی موارد- انتشار داده‌اند. به عنوان مثال؛
سایت دبکا فایل وابسته به سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گزارشی با 7 محور را به عنوان پیشنهاد ایران- گام اول- منتشر کرده است، وبسایت «المانیتور» طی گزارشی از سوی خانم «باربارا اسلاوین» نیز گزارش تقریبا مشابهی را روی خروجی خود گذارده است، روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره دیروز خود طی مقاله‌ مبسوطی به قلم «مارک رندلر»، متن پیشنهاد ایران به 5+1 را انتشار داده است و....
ثالثا؛ اعلام محرمانه بودن مذاکرات از یکسو دست طرف مقابل را که دشمن تابلودار اسلام و مردم ایران است برای انتشار خبر به گونه‌ای که مطلوب خود باشد، باز می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد افکار عمومی را مطابق خواست و نظر 5+1 مدیریت کنند و از سوی دیگر، دست رسانه‌های خودی را برای بیان واقعیات و مقابله با عملیات روانی حریف می‌بندد و این مصداق همان گلایه سعدی در گلستان است که «سگ‌ها را گشاده‌اند و سنگ‌ها را بسته»!
رابعا؛ خودداری از اعلام آنچه در مذاکرات گذشته است، به این تلقی - و شاید توهم- در افکار عمومی داخل کشور دامن می‌زند که اگر مذاکرات آنگونه که آقای ظریف در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است «با استحکام» صورت پذیرفته چرا باید محرمانه باشد؟! به بیان دیگر، تیم محترم هسته‌ای کشورمان با اعلام محرمانه بودن مذاکرات، این تردید را در افکار عمومی پدید می‌آورد که مبادا، امتیازات «نابه‌جایی» به حریف داده‌اند که از اعلام آن بیم دارند؟!
گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ژنو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «هیچ اقدامی که نگرانی اسرائیل را در پی داشته باشد، انجام نخواهیم داد»! و مسئولان ارشد مذاکره‌کننده آمریکا، از جمله، ویلیام برنز- در گذشته- و خانم وندی شرمن- مسئول ارشد کنونی- بلافاصله بعد از مذاکرات به تل‌آویو رفته و رسما اعلام کرده بودند که هدف از سفر آنها، ارائه گزارش نشست 5+1 با ایران به مقامات رژیم صهیونیستی است.
5- و اما، با توجه به مسائلی که در چالش 10 ساله هسته‌ای کشورمان با طرف مقابل در میان بوده است، و نیز با استناد به اظهارات رسمی حریف، محتوای مذاکرات ژنو چندان دور از دسترس نیست که پرداختن به آن در این وجیزه به درازا می‌کشد و تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که؛ هرچند به نظر می‌رسد انگیزه مسئولان محترم دولت از نرمش در مذاکرات، بهره‌گیری تاکتیکی برای پیشبرد اهداف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی بوده است ولی این «تغییر لحن» از نگاه حریف به «تغییر استراتژی» ترجمه شده است به عنوان مثال، مقامات رسمی آمریکا تاکنون با صراحت ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم نکرده بودند و با توجه به داده‌های- هرچند مغرضانه- بازرسان آژانس، از تعبیر «احتمال تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای» استفاده می‌کردند، ولی اوباما در نطق اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد! و یا اینکه، گرایش جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با آمریکا- اشاره به مکالمه تلفنی آقای روحانی با اوباما- را ناشی از فشار تحریم‌ها دانست و تعجب‌آور آن که رئیس جمهور محترم کشورمان نیز با اشاره به اینکه «خزانه کشور خالی است»! آنهم در حالی که تیم هسته‌ای عازم ژنو بود، به گونه‌ای ناخواسته ادعای اوباما را تایید کرد! و... و بالاخره باید به این نکته توجه داشت که در دنیای امروز، سهم هر کشوری را- بخوانید حق هر کشوری را- متناسب با اقتدارش می‌دهند و نه نرمش نابه‌جا در سر میز مذاکره. بدیهی است در این یادداشت، بخشی از روند مذاکرات به تناسب موضوع دنبال شده است و صد البته باید گفت در پی نادیده گرفتن تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده کشورمان و نقاط مثبت آن نبوده و نیستیم.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* ملت ایران با بردباری و تحت هدایت ولی امر خودشان نظاره‌گر فروپاشی آمریکا و بلوک غرب بوده و آن روز را که پیروزی مستضعفان بر مستکبران عالم است جشن سراسری خواهند گرفت.
8575---0937
* بعضی از افراد با تحریف سخنان امام راحل چه پاسخی به سیصد هزار خانواده شهید دارند؟ تا کی می‌خواهند با آرمانهای امام راحل(ره) و شهدا بازی کنند؟ چه نفعی از این بازیها عاید کشور و ملت می‌شود؟ شایسته است نظام تکلیف خود را با چنین افرادی روشن کند.
اسکویی از تبریز
* در تاریخ 23 مهر، خبری درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت به چاپ رسیده بود که در آن نام «نظر آهاری» بیان شده بود. منظور، کدام نظر آهاری نویسنده است؟!
علیرضا تفرشی- تهران
کیهان: منظور خانم شیوا نظر آهاری بود!
*‌ از اینکه روی اصول پافشاری می‌کنید و ثابت قدم ایستاده‌اید خوشحال هستم. مشکل بعضی از افراد در شرایط امروز عدم ایستادگی روی اصول است. در مورد تفسیرهای جدیدی که این روزها روی مواضع حضرت امام‌خمینی(ره) می‌کنند باید بگویم سخنان آن بزرگوار به حدی روشن و واضح بود که نیاز به تفسیرهای آمیخته با خواسته‌های شخصی بعضی حضرات ندارد.
شعورا
* روزنامه ایران مورخ 21 و 22 مهر هیچ اشاره‌ای به موضوع تحریف مواضع حضرت امام‌خمینی توسط آقای هاشمی نکرده با این حال نصف صفحه روزنامه را به مصاحبه با یک رهبر ارکستر اختصاص داده است! چرا؟
3014---0912
* آقای انصاری از اعضاء موسسه تنظیم و حفظ آثار حضرت امام‌خمینی(ره)، برای مردم روشن کنند که این موسسه مسئول آثار حضرت امام‌خمینی می‌باشد یا مسئول حفظ آقای هاشمی. ایشان برای اینکه آقای هاشمی ناراحت نشود مرتب حاشیه رفته و کلام را پیچانده است.
1090---0912
* اگر سخنان حضرت امام‌خمینی(ره) علیه آمریکا و آمریکایی‌ها را هم نداشتیم خود سخنان توهین‌آمیز آمریکایی‌ها علیه ملت ایران مثل این جمله که ریشه ایرانی‌ها باید خشکانده شود یا ایرانی خوب و معتدل ایرانی مرده است و... تمام این توهین‌ها به مردم ایران ثابت می‌کند که شعار مرگ بر آمریکا باید از سوی هر ایرانی باغیرت سرداده شود.
9785---0935
* آقای توفیقی وقتی ادعا می‌کند آقای هاشمی رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرده است و می‌گوید من در جریان نیستم؟ ایشان به عنوان سرپرست وزارت علوم چه عکس‌العملی از خود نشان داده است؟ یعنی او از الان می‌خواهد مطیع بی‌چون و چرا باشد! او نباید کورکورانه تصمیم بگیرد.
علیمردانی
* آقای روحانی خودشان در ابتدای ریاست‌جمهوری گفتند که هیچ چیز گران نخواهد شد. اما پس از چند روز امتیاز برق از 250 هزار تومان به 850 هزار تومان افزایش یافت. این روراست نبودن با مردم کار دست این دولت خواهد داد.
3109---0935
* از دستگاه قضا انتظار می‌رود به پرونده مهدی هاشمی همانند صدها پرونده امنیتی اقتصادی متهمان دیگر رسیدگی کنند که تاریخ حقایق را آنگونه که رخ داده قضاوت خواهد کرد.
6091---0915
* در این 50 روز که از روی کار آمدن دولت جدید گذشت، چه اقدامی در مورد حل مشکلات صورت گرفت؟ آیا فکر و ذکر آقایان فقط برقراری رابطه با آمریکا باید باشد؟
یک هموطن
* تاخیر در پرداخت یارانه در تضاد با شعار اعتدال دولت می‌باشد چرا که اعتدال ثمره و نتیجه نظم و تقوی می‌باشد. ولی متاسفانه در زمان پرداخت یارانه نظمی دیده نمی‌شود.
4162---0935
* دولت اگر می‌خواهد یارانه‌ها را قطع کند دهک بالا را سپر بلای خود نکند و بهانه نیاورد. اگر راست می‌گوید به جای فشار آوردن به قشر کارگر، مالیات بیشتری از سرمایه‌داران و دهک‌های بالا بگیرد. چرا از حق کارگران کم شود؟
8761---0919
* دلیل گران شدن 50 درصدی بلیت قطار چیست؟ درخواست داریم روزنامه‌ها در این موضوع ورود پیدا کنند و بی‌تفاوت نباشند.
8110---0939
*‌ به آقای رئیس‌جمهور بفرمایید کار قلع و قمع مدیران در دستگاه‌های دولتی را به اتمام برسانند و به معیشت مردم برسند. چرا دوباره گرانی راه انداخته‌اند.
4162---0935
* از وزارت علوم درخواست می‌شود ترتیبی برای ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل بعد از سال 77 اتخاذ کنند.
6568---0911
* کرایه مسیر روستای سیاهپوش، شهر الشتر استان لرستان چند روزی است که دو برابر شده اما هیچ واکنشی از سوی مسئولین محلی نسبت به این افزایش صددرصدی ندیده‌ایم.
2238---0938
* مسئولین در سخنرانی‌‌های خود چرا راجع به تورم 40 درصدی و وضعیت معیشت مردم چیزی نمی‌گویند. شاید نمی‌گذارند اخبار واقعیات موجود به سمع آقایان برسد. من بازنشسته تامین اجتماعی 13 ماه حقوق 800 هزار تومانی خود را گرفته‌ام تا موفق شدم همسرم را امروز به دکتر ببرم و یک ریال هم در منزل ندارم؟! عاقبت چه کار باید کنم؟
9861---0937
* نامعلوم بودن تعرفه‌ها و خدمات پزشکی باعث شده مطب‌های خصوصی پزشکان با دریافت ویزیت‌های چند ده هزار تومانی و عدم قبول دفترچه بیمه، بیماران را تحت فشار قرار دهند. لطفا متولیان وزارت بهداشت نظارت بیشتری نمایند.
عبداللهی
* انتظار می‌رود با ترخیص مکرر داروها کاهش قیمت داروها را شاهد باشیم چرا که بسیاری از افراد ادامه زندگیشان منوط به مصرف دائمی داروست.
6263---0938
* یک فرهنگی 56 ساله هستم. 12 سال است که برای تبدیل حکم خرید خدمت خود به بازنشستگی به دستگاه‌های مربوط مراجعه می‌کنم ولی نتیجه نمی‌‌گیرم از ریاست محترم بازرسی کل کشور در این مورد تقاضای رسیدگی دارم.
2854---0910
* دراستان هرمزگان در ساختمان‌‌های اداری در روز روشن پنجره‌ها را با پرده پوشانده و برق روشن می‌کنند. در بعضی از منازل نیز به همین شیوه عمل می‌شود. پس چه فرقی بین شب و روز وجود دارد.
2705---0916
* در داخل کو‌چه‌های سعادت‌آباد مثل کوی بهاران دو طرف کوچه ماشین پارک می‌کنند در نتیجه عبور وسیله نقلیه با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. تاکنون چندین مرتبه درگیری به وجود آمده گلایه بنده متوجه مسئولین شهرداری و راهنمایی و رانندگی منطقه 2 می‌باشد که در این مورد هیچ‌گونه احساس مسئولیت نمی‌کنند.
5683---0912
* در خیابان شهید فکوری منشعب از بلوار شهید اشرفی اصفهانی واقع در شهرداری منطقه 5 به منظور حفظ جان شهروندان نیاز به نصب سرعت‌گیر می‌باشد امیدواریم با مساعدتی که مسئولین امر می‌کنند دیگر شاهد حوادث تلخ در این خیابان نباشیم.
1573---0912

 


گفت: آقای ظریف قبل از سفر به ژنو در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود با دیدن تیتر روزنامه کیهان تحت فشار عصبی قرار گرفته و به کمردرد مبتلا شده و کارش به بیمارستان کشیده شده است!
گفتم: خب! مگر غیر از این بود؟!
گفت: بر فرض که کمردرد وزیر خارجه کشورمان در تهران به خاطر کیهان بوده است، درباره کمردرد ایشان در ژنو که خیلی هم شدیدتر بود و آقای ظریف را ویلچرنشین کرد چه می‌گویند؟!
گفتم: آن هم کار کیهان بوده است!
گفت: چرا؟! به چه دلیل؟! آنجا که دیگر پای کیهان در میان نبود!
گفتم: اولا که دلیل و علت آن «محرمانه» است.
گفت: مگر دانستن حق مردم نیست؟! پرسیدن که عیب نیست، ندانستن عیب است!
گفتم: این روزها، ندانستن عیب نیست، پرسیدن عیب است! و ضمنا هر وقت خواستی با من حرف بزنی دهنت را ببند!

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مذاکرات هسته‌ای در ژنو واکنش نشان داده و بر حفاظت از حقوق قانونی ایران در این زمینه تاکید کردند.
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص دلایل محرمانه بودن محتوای مذاکرات ژنو گفت: با توجه به سیاست تخریبی رژیم صهیونیستی و این که به دنبال این هستند تا موضوع هسته‌ای کشورمان به پایان نرسد و به عنوان یک اهرم فشار استمرار پیدا کند، به همین دلیل عدم اطلاع آن‌‌ها از ریز مذاکرات و توافقات می‌تواند محرمانه بودن محتوای مذاکرات را توجیه کند.
بروجردی با بیان این که البته هیچ‌گاه در این خصوص به غربی‌‌ها  اعتماد نداشته ایم، گفت: بار‌ها شاهد بودیم که مطالب از سوی غربی‌‌ها درز پیدا کرده و در نشریات آن‌‌ها منتشر شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که غرب در یک دوره راستی آزمایی سیر می‌کند، گفت: اگر آن‌‌ها به توافقات خود عمل نکردند اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما نیز در جای اول خودمان می‌ایستیم.
وی همچنین در خصوص برخی اخبار منتشر شده در سایت‌های رژیم صهیونیستی در خصوص جزئیاتی از مذاکرات گفت: انتشار یک سری مطالب در سایت‌های صهیونیستی ملاک نیست و اعتباری ندارد.
حساسیت مجلس و مردم
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه هر دو طرف مذاکره کننده مدعی هستند روند مذاکرات خوب و مثبت بوده گفت: مهم نتیجه مذاکرات است، هنوز نتیجه‌ای از مذاکرات بیرون نیامده است؛ گفته‌‌ها و پیشنهادات همیشه خوب است اما باید این گفته‌‌ها نتیجه بخش باشد.
وی افزود: استکبار جهانی تصور می‌کند که ما تحت فشار تصمیمات آن‌‌ها به خصوص اعمال تحریم‌‌ها قرار گرفتیم و از این رو باز همان خواسته‌های نا به حق خود را به اشکال مختلف تکرار می‌کند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیئت ایرانی مذاکره کننده باید هوشیارتر عمل کند والا مجلس وارد عمل خواهد شد، نباید نسبت به طرف غربی خوشبینانه نگاه کنیم و تصور کنیم که همه چیز به نفع ما جلو رفته چرا که این مسئله تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پذیرش پروتکل الحاقی از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا مجلس نسبت به این مسئله حساسیت نشان خواهد داد؛ هیئت مذاکره کننده ایرانی و به خصوص آقای ظریف باید بداند که برای پذیرش پروتکل الحاقی نه تن‌ها مجلس بلکه تمام ملت حساسیت دارد.
همچنین جلیل جعفری نماینده خلخال در مجلس با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکره هسته‌ای در ژنو بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مذاکرات در ژنو به پایان رسید و مذاکره‌کنندگان ایرانی این نکته را مورد توجه قرار دادند که حقوق ملت و بحث حفظ غنی‌سازی و فناوری هسته‌ای چیزی نیست که بتوان از آن عبور کرد.
به گزارش فارس، جعفری گفت:‌ اگر آن‌‌ها می‌خواهند این مذاکرات به نتیجه برسد، خود نمایندگان آمریکا و سناتور‌ها باید بدانند که ملت ایران و نمایندگان مجلس هیچ وقت اجازه نخواهند داد که حقوق ملت در انرژی هسته‌ای پایمال شود.
منصور حقیقت‌پور نیز در مورد نتایج دور اول مذاکرات ژنو با مثبت ارزیابی کردن فضای این مذاکرات اظهار داشت: هر چند در مورد بسته پیشنهادی ایران و اعلام تمایل طرف مقابل جزئیات بیشتری منتشر نشده اما صدور بیانیه پایانی و برخی اظهار نظرهای طرف‌های مذاکره نشان می‌دهد که فضای تعاملی مثبت در این دوره از مذاکرات مهیا بوده است.
وی با بیان اینکه برگزاری این مذاکرات می‌تواند گامی رو به جلو در رسیدن به اهداف متعالی باشد، تصریح کرد: غرب به خوبی می‌داند که ایران از حق مسلم هسته‌ای خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آید و به همین دلیل با مدیریت این مذاکرات در دورهای بعدی می‌توان تفکرات سازنده جمهوری اسلامی ایران را در باب استفاده از انرژی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به دنیا بیشتر از گذشته نشان داد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: هر چند برخی خبرهای کذب مبنی بر پذیرش پروتکل الحاقی است اما باید گفت که هرگونه پذیرش این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد و این کار خودسرانه صورت نمی‌گیرد.

 


نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد که 1+5 باید در عمل حقوق هسته‌ای ملت ایران را بپذیرد.
محمد خزاعی طی گفت‌وگویی در نیویورک تصریح کرد: اگر طرف‌های مقابل نیز اراده سیاسی داشته باشند و در عمل نشان دهند که حقوق هسته‌ای ملت ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به رسمیت می‌شناسند، مذاکرات در زمان کوتاهی به نتیجه خواهد رسید.
وی با تاکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نداشته است به ایرنا گفت: برخی سوءظن‌ها توسط بعضی‌ها به وجود آمده‌اند که رفع آنها کار بسیار پیچیده‌ای نخواهد بود.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: اگر طرف‌های مقابل در کنار اراده سیاسی جدی، پیشنهادهای منطقی در چارچوب مقررات بین‌المللی و حقوق ملت ایران ارائه کنند، مذاکرات راه طولانی نخواهد داشت و به نتایج مثبتی خواهد رسید.
پیشنهادات ایران
به کمیته خلع سلاح
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به پیشنهادات سه‌گانه دکتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در زمینه خلع سلاح هسته‌ای که در شهریور ماه گذشته به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در اولین نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته‌‌ای ارائه شد، تاکید کرد: این پیشنهادها می‌تواند نقشه راه مناسبی برای تحقق جهانی عاری از سلاح هسته‌ای باشد.
نشست سالانه کمیته اول مجمع عمومی که وظیفه آن بررسی تحولات بین‌المللی در زمینه خلع سلاح و امنیت بین‌المللی است دو هفته پیش با شرکت هیئت‌هایی از 193 کشور عضو سازمان ملل در نیویورک آغاز شده و به مدت 3 هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
بحث درباره سلاح‌های هسته‌ای مهم‌ترین موضوع مباحث نشست این هفته کمیته اول است. قرار است هیئت جمهوری اسلامی ایران نیز به طور جداگانه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به نشست سال جاری کمیته اول مجمع عمومی ارائه دهد. این پیش‌نویس بر لزوم پای‌بندی به تعهدات پذیرفته شده توسط کشورهای دارای سلاح اتمی در قالب کنفرانس‌های بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای مبنی بر نابودی سلاح‌های هسته‌ای خویش تاکید دارد.

 


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد این کشور ادعا کرد دولت اوباما در حال ارزیابی پیشنهاد کاهش شدت تحریم‌های ضدایرانی با ارائه پیشنهاد دسترسی به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست.
یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد دولت اوباما در حال سنگین و سبک کردن پیشنهادی برای کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران با ارائه پیشنهاد دسترسی به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست. به نوشته این روزنامه آمریکایی این پیشنهاد در صورتی است که ایران گام‌های مشخصی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای خود بردارد.
یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی با اعلام این خبر گفت: که در این زمینه دسترسی به میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده دولت ایران بررسی می‌شود.
وی افزود: «چنین طرحی که بنابر آن آمریکا دارایی‌های خارجی ایران را آزاد می‌کند، از بروز تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک در لغو تحریم‌ها که مورد توافق شماری از کشورها بود، جلوگیری می‌کند.»
این سیاستمدار آمریکایی در ادامه گفت که این اقدام به اوباما امکان انعطاف‌پذیری در واکنش به پیشنهادهایی که ایرانی‌ها در جریان مذاکرات داده‌اند را فراهم می‌کند بدون اینکه به تحریم‌هایی که برای سالها علیه ایران اعمال شده، لطمه وارد کند. پیش از این خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ همزمان با پایان مذاکرات ژنو گزارش داده بود که دولت اوباما به دنبال آن است که به جای رفع تحریم‌ها به ایران اجازه دسترسی به بخشی از دارایی‌های مسدود شده خود در بانک‌های خارجی را بدهد.

 


رضا سجادي سفير ايران در روسيه و ميخاييل بوگدانف نماينده رئيس جمهوري روسيه در امور خاورميانه بر ضرورت برگزاري كنفرانس ژنو2 براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد كردند.
به گزارش وزارت امور خارجه روسيه، سجادي و بوگدانف روز جمعه ديدار كرده و درباره مسايل مهم منطقه خاورميانه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
موضوع سوريه در مركز توجه مذاكرات طرف‌هاي ايراني و روس قرار داشت و دو طرف به تفصيل در باره وضعيت و مسايل سوريه گفتگو كردند.
در اين ديدار بر تشريك مساعي همه طرف‌هاي مساله سوريه براي پايان دادن به بحران اين كشور و آغاز روند حل و فصل سياسي اين بحران تاكيد شد.
دو طرف همچنين از برگزاري كنفرانس ژنو2 براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه حمايت كرده و خواستار تلاش بين المللي براي برگزاري اين كنفرانس شدند. روسيه در ماه هاي اخير تلاش هاي ديپلماتيك گسترده اي را براي برگزاري كنفرانس بين المللي در باره سوريه به عمل آورده است.
مسكو در راستاي تلاش هاي خود در اين زمينه موافقت دولت سوريه براي مشاركت در كنفرانس ژنو2 را كسب كرده است اما معارضان سوري در باره مشاركت در اين كنفرانس اختلاف دارند و تعدادي از گروه هاي معارض، با شركت در كنفرانس ژنو2 مخالفت كرده‌اند.
به گزارش ایرنا،روسيه و ايران در مساله سوريه و به ويژه برگزاري كنفرانس ژنو2 مواضع يكسان دارند و مقامهاي ارشد روس در ماههاي اخير بار‌ها بر لزوم مشاركت تهران در اين كنفرانس تاكيد كرده‌اند.

 


تأکید هیئت ایرانی بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو و قفل کردن اطلاع‌رسانی رسمی، انحصار فضای تبلیغاتی در این زمینه را به رسانه‌های غربی واگذار کرده است!
این بی‌تدبیری و کج سلیقگی ناشیانه موجب شده تا رسانه‌های آمریکایی- صهیونیستی و اروپایی به صورت یکطرفه ادعا کنند طرف ایرانی در زمینه اجرای پروتکل الحاقی (بازدید‌های سر زده و گسترده‌تر)، تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و کاهش سطح و اندازه غنی‌سازی زیر 5 درصد، قول‌هایی به طرف غربی داده است. متأسفانه همین اخبار نیز عیناً و به شکل انحصاری از سوی رسانه‌های ایرانی - اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و... بازنشر داده می‌شود. دکتر ظریف روز گذشته در فیس‌بوک خود که تنها راه ارتباطی یکطرفه او با رسانه‌های ایرانی و افکار عمومی داخلی است! نوشت؛ «مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه‌ای وارد نشود.»
ظریف می‌افزاید: طرحی که از سوی بنده در ابتدا ارائه شد و در طول دو روز مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که در هفته‌های آتی در سطح کارشناسی مورد بحث بیشتر قرار گیرد، چارچوبی برای گفتگو و رسیدن به فهم مشترک ارائه می‌داد. این چارچوب که مورد توافق قرار گرفت رسیدن به تفاهم در مورد هدف مشترک، گام نهایی و اقدامات ابتدایی جهت اطمینان‌سازی متقابل بود.
وزیر امور خارجه گزارش‌های منتشره در رسانه‌های بین‌المللی را «جزئیات خیالی و حدس و گمان» خواند و آنگاه این شعر را به نقل از مثنوی معنوی نوشت که «سر غیب آن را سزد آموختن- که ز گفتن لب تواند دوختن». ظریف بلافاصله گفته که صهیونیست‌ها بیشترین واهمه را از موفقیت مذاکرات دارند.
وی ادامه می‌دهد: «مطمئن باشید که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم.»
آنچه در این نوشته بی‌پاسخ مانده این سؤال است که «چارچوب برای گفت‌وگو و رسیدن به فهم مشترک» چه ارتباطی با مصادیق عنوان شده در رسانه‌های غربی دارد؟ آیا برای فهم مشترک لازم است ابتدا درباره پروتکل الحاقی و تعلیق طیفی از غنی‌سازی‌ها سخن گفت؟! اگر ادعای رسانه‌های غربی دروغ است که تکذیب نباید هزینه‌ای در پی داشته باشد و اگر در این موارد سخنانی گفته شده چرا فقط تنها مردم ایران، نمایندگان آنها در مجلس و رسانه‌های ایرانی نامحرمند؟! به عبارت دیگر سؤال این است که چرا باید خلأ رسانه‌ای ناشیانه‌ای - اگر تعمدی در کار نباشد- درست کرد که سود آن را صرفاً طرف غربی ببرد؟ اما مسئله مهم‌تر این است که محرمانه برای چه کسی؟ اگر شما؛ پاورپوینت خطوط کلی پیشنهادهای خود را در نشست ژنو ارائه کرده‌اید و طرف‌های آمریکایی (شیطان بزرگ) و انگلیسی و فرانسوی به سنت همیشگی، رژیم اسرائیل(شیطان کوچک) و لابی‌های صهیونیستی را ظرف چند ساعت تا چند روز مطلع می‌کنند،‌ دیگر اطلاق عنوان محرمانه چه اعتباری دارد؟ اگر موضع شما محکم و متقن بوده که لاپوشانی ندارد- چرا که طرف غربی و صهیونیستی از آنها آگاه شده- و اگر قابل دفاع نیست در آن صورت نمی‌توان با شعر و شاعری، مسائل ملموس سیاسی را به عرفان و سرغیب الصاق کرد!
یادآور می‌شود در همین سکوت و کتمان یکطرفه، نشریه آمریکایی فارین پالیسی ضمن گزارشی نوشت‌«در حال حاضر روشن نیست امتیازهایی که ایران در ژنو داده، برای آن که دولت آمریکا کاهش یا لغو تحریم‌ها را به طور جدی مورد نظر قرار دهد، کافی است یا خیر»!
سایت صهیونیستی دبکا فایل و سایت آمریکایی المانیتور نیز مدعی شدند ایران موضوعاتی نظیر کاهش یا تعطیل غنی‌سازی 20 درصد، تصویب اجازه بازرسی‌های سرزده (پروتکل الحاقی)، کاهش سطح غنی‌سازی 5 درصد و تعداد سانتریفیوژهای نطنز و تبدیل سایت فردو به مرکز تحقیقاتی را پذیرفته است!
در همین زمینه لیبراسیون ادعا می‌کند: با اینکه محتوای پیشنهادات ایران باید همچنان محرمانه بماند، یک چیز تازگی دارد و آن اینکه ایران اصل بازرسی‌های سرزده از تاسیسات اتمی ایران را پذیرفته است.
لیبراسیون می‌نویسد: در پایان مذاکرات ژنو یک مقام نزدیک به مدیرکل آژانس گفته است آژانس با خوشبینی محتاطانه‌ای مذاکرات را دنبال می‌کند.
این مقام آژانس می‌افزاید «اجرای پروتکل الحاقی یک گذشت بزرگ از سوی ایران محسوب نمی‌شود، این کمترین کاری است که یک عضو آژانس می‌تواند و باید انجام دهد و این اقدام به خودی خود، موجب سبکتر شدن تحریم‌ها نخواهد شد»!
لوموند دیگر روزنامه چاپ فرانسه نیز در گزارشی می‌نویسد: هیئت ایرانی با ارائه یک برنامه در دو بخش شش ماهه امیدوار است شش ماه اول اعتمادسازی و شش ماه دوم اجرای توافق‌ها و پروتکل ‌الحاقی به بحران یک دهه ایران پایان دهد، ولی یک دیپلمات اروپایی نزدیک به پرونده به لوموند گفته است «چیزی در حال حاضر حل نشده و اختلافات همچنان باقی است. این طرف ایرانی است که بسیار عجله دارد و برنامه شش ماهه برای پایان معضل پرونده اتمی پیشنهاد می‌کند، ولی برای دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تعجیل در گفت‌وگو موضوع ثانوی است».
نکته جالب موضع‌گیری وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاست. با وجود اقدام نابجای عباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکره با این مقام آمریکایی که تخطی و دور زدن تذکر رهبر معظم انقلاب بود، شرمن بر موضع سابق دولت آمریکا در نادیده گرفتن حق غنی‌سازی ایران تأکید کرد و مجددا در مصاحبه با سی‌ان‌ان- پس از مذاکرات ژنو- همان جمله معروف را تکرار کرد که «ما به حق مردم ایران در دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای البته به شرط عمل ایران به همه تعهدات احترام می‌گذاریم». او پیش از این گفته که جمله مشابه اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل به معنای این است که ایران حق داشتن غنی‌سازی مستقل را ندارد! شرمن در این مصاحبه یک جمله کلیدی نیز گفته و آن اینکه «ما نمی‌خواهیم ایران همچنان به پیشرفت هسته‌ای خود ادامه دهد».
موضوع جالب توجه دیگر اینکه رسانه‌ها و مقامات غربی در گزارش‌های خود هیچ اشاره‌ای به اینکه در ازای اقدامات اعتمادساز ایران، چگونه تحریم‌ها لغو می‌شود یا کاهش می‌یابد نمی‌کنند و شاید به همین دلیل است که گری سیمور- کسی که تا ماه ژانویه گذشته هماهنگ‌کننده کاخ ‌سفید در مذاکرات هسته‌ای بود- به تایم گفته است «ما باید بدانیم که ممکن است در نهایت توافق موقتی باشد. آخرین توافق با اروپا، که ایران پذیرفته بود بین سال‌های 2003 تا 2005 غنی‌سازی اورانیوم را معلق کند، چنین بود. بنابراین افکار عمومی نباید هیچ‌گونه معاهده‌ای را به عنوان توافقی جامع بدانند که همین الان و برای همیشه به این مشکل خاتمه دهد». او در عین حال دیدار عراقچی با شرمن را بسیار مهم ارزیابی کرده است.
اما نکته پایانی اقدام حساب شده معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی جداگانه با عراقچی است. کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی، این کار را تابوشکنی و عادی‌سازی مذاکره ایران و آمریکا توصیف کرده و از قول یک مقام ارشد آمریکا نوشته است: نمی‌گویم که برای تماس با ایران دیگر اشتیاق خاصی ندارم اما دیگر آن مسئله‌ ممنوعه سابق نیست.
این روزنامه در عین حال نوشت: با وجود این ملاقات‌ها آمریکا هنوز «شیطان بزرگ» است و نشانه‌های بی‌اعتمادی به آمریکا همچنان در بخش‌های مختلف جامعه و سیاست ایران به چشم می‌خورد. به اعتقاد ایران، آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند حسن‌نیت خود را به ایران نشان دهند و باید ابتدا در این مسیر گام بردارند.

 


براساس آخرین گزارش و اطلاعات جمع‌آوری شده هر هفته 70 نفر در دولت جدید تغییر می‌کنند و دولت جدید رکورددار ایجاد بی‌ثباتی وسیع در بدنه دستگاه اجرایی است.
به گزارش مشرق، اولین انتصاب دولت یازدهم که ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفت، انتصاب محمد نهاوندیان به ریاست دفتر روحانی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود. از آن روز 75 روز می‌گذرد و طی این مدت بیش از 680 تغییر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور در سطوح مختلف مدیریتی رخ داده است.
در میان وزارتخانه‌ها، نفت با 74، بهداشت و درمان با 69، کشور با 62 تغییر، بیشترین انتصاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و نهاد ریاست‌جمهوری با 93 تغییر همچنان رکورددار است.
از نکات مهم تغییرات در این هفته، تغییر اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل مناطق آزاد است که اکثریت آنها تغییر کرده‌اند، که اسامی برخی اعضای فعال ستادهای انتخاباتی دولت اعتدال، در میان هیات‌مدیره‌ها دیده می‌شود.

 


نخست‌وزیر و وزیر اسبق فرانسه ضمن بیان اینکه بلوف زدن بخشی از مذاکره است، گفت غرب با ناکامی‌های بزرگی در خاورمیانه مواجه شد.
دومینیک دوویلپن بی‌ آن که توضیح دهد چرا غرب 10 سال پیش به تعهدات خود در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران عمل نکرد و با بد عهدی موجب بن‌بست مذاکرات شد، ادعا کرده است: نباید در مذاکرات جدید به امید مردم ایران خیانت کنیم(!)
وی درباره این اظهارات بلوف‌آمیز جک استراو در مذاکرات 10 سال پیش در سعدآباد که گفته بود «مثل اینکه به جایی نمی‌رسیم. هواپیماهایمان حاضر است؛ بهتر است برویم فرودگاه و تهران را ترک کنیم - که منجر به امضای بیانیه‌تهران شد - به بی‌بی‌سی گفت: آن هم بخشی از فن مذاکره بود. چون در جاهایی باید قاطع باشید و بگویید «یا اهل مذاکره هستید یا نیستید. اگر نیستید ما می‌رویم» اما آن هم جزئی از مذاکرات بود. و چه بسا بخش مفیدتر و قوی‌تر آن(!)
او درباره سخنان نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران قابل اعتماد نیست و روحانی دروغ می‌گوید، اظهار داشت: آقای نتانیاهو هم نقش خودش را بازی می‌کند (!)
دوویلپن در بخش دیگری از این مصاحبه به شکست‌های غرب در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) اشاره کرد و گفت: ما در افغانستان دیدیم که توسل به زور هیچ چیز را حل نمی‌کند.
ناکامی‌های افغانستان و عراق را دیدیم، منظورم مداخله آمریکایی‌ها در آنجاست. حتی ناکامی دخالت در لیبی را هم دیده‌ایم. همه سیاست‌ها و رویاهایی که درباره برقراری صلح با صرفا تغییر حکومت‌ها وجود داشت، از بین رفته است.
نخست‌وزیر سابق فرانسه در این مصاحبه می‌گوید: همه درک می‌کنند که ایران ظرفیت [بازیگر منطقه‌ای] را دارد. مثلا روابط ویژه‌اش با عراق را در نظر بگیرید؛ ما باید از نمونه بحران عراق درس بگیریم. تنها پیامد عمده حمله نظامی آمریکا به عراق تقویت ایران بوده. ایران با عراق روابط ویژه‌ای دارد. همینطور با حماس و حزب‌الله. ایران امروز بازیگریست که کارتهایی در اختیار دارد. بیشتر این کارتها جنبه منفی دارند. مسئله این است که آیا رهبران ایران بخاطر منافع کشورشان سعی خواهند کرد نقش مثبتی ایفا کنند. و بخشی از بازی بزرگتر منطقه باشند، من فکر می‌کنم این کار شدنی است، ولی مسلما باید اول گامهای مشخصی برداریم.
او در واقع با زبان بی‌زبانی می‌گوید که پروژه‌های عمده غرب در منطقه به بن‌بست خورده و برنامه هسته‌ای بهانه و گروگانی است تا ایران کارت‌های برنده خود را در اختیار غرب بگذارد و حیثیت و اقتدار غرب را بدون پرداخت هزینه از باتلاق بیرون بکشد و طبیعتا به دنبال این کار موضوع و دستور تهدیدها و فشارهای جدید باشد!

 


یک سایت اصلاح‌طلب حامی دولت معتقد است یک حلقه متنفذ در داخل دولت مشغول ارتباط‌گیری‌های ناسالم است که در صورت ادامه دولت را تبدیل به درختی کرم‌خورده و پوک خواهد کرد.
سایت آینده در خبری به قلم علی غزالی (مدیر سایت توقیف شده بازتاب امروز) نوشت: برخلاف دوستان که معتقدند دولت روحانی از برخی جریانات قدرت خارج از قوه مجریه ضربه می‌خورد و با تبر آنها زمینگیر می‌شود معتقدم که دولت یازدهم مانند درختی است که کرم‌های کوچک به مرور و بدون این که دیده شوند از درون آنقدر می‌خورندش که پوک شده و با تلنگری بر زمین افتد. از فامیل‌گرایی و خانواده‌سالاری‌هایی که قبلا هم به آن اشاره کوچکی داشتیم و البته هر روز بر مصادیقش افزوده می‌شود که بگذریم مسئله دیگری که در میان حلقه یک دولت رویه شده است و هر روز بر وقاحت عمل آن افزوده می‌شود جبران رفاقت‌های قدیمی از کیسه دولت و مردم است. برخی از اعضای کابینه و حتی برخی افراد دیگر در لایه‌های مدیریتی پایین‌تر از کابینه که سالها در حسرت تکیه بر پست‌های اجرایی بوده‌اند و اکنون به یکی از این صندلی‌ها رسیده‌اند درصدد برآمده‌اند‌ تا محبت دوستان قدیمی را اکنون جبران کنند!!
آینده می‌افزاید: آقای «ن» که پیشتر وی را در ردای وکالت مجلس دیده بودیم و خاطره مناظره تاریخی این مرد خوش‌سخن! در جریان انتخابات سال 84 به علت تاثیری که در روی کار آمدن احمدی‌نژاد داشت در ذهن‌هایمان مانده، اکنون که پس از سالها به قدرت اجرایی رسیده به جای جبران خرابی‌هایی که خود نیز در به وجود آمدن آن بی‌تقصیر نیست بیشتر در پی درآمدن از شرمندگی دوستانی است که تاکنون به وی محبت‌هایی کرده‌اند! به عنوان مثال ولی‌الله سیف (رئیس کل بانک مرکزی) در دورانی که مدیرعامل بانک سپه بود نوبخت را در هیئت‌مدیره چند شرکت از شرکتهای سرمایه‌گذاری بانک سپه (امید) منصب داده بود و با آنکه اکنون سیف در کارنامه‌اش مدیرعاملی بانک صادرات در زمان اختلاس مشهور آن بانک (ماجرای فاضل خداداد و رفیقدوست) را داشت و پس از آن در بانک سپه نیز بزرگترین اختلاس تاریخ این بانک در دوران مدیریت او رخ داد و در منصب بعدی یعنی مدیر عاملی بانک ملی نیز در کارنامه‌اش چندین اختلاس کلان در زیرمجموعه را برای خود ثبت کرد، به علت همان لطفی که به جناب «ن» کردند به صندلی ساختمان میرداماد تکیه زدند که آقای «ن» از خجالت دوست قدیمی دربیایند!!!
آینده همچنین خاطر نشان کرد: شهریورماه امسال حمید پورمحمدی، متهم پرونده 3 هزار میلیارد تومانی به نمایندگی از آقای «ن» در جلسه شورای گفت‌وگو حضور یافت و در همان ابتدا این رفاقت جناب «ن» مایه سرشکستگی دولت شد، اما ماجرا به اینجا ختم نشد. بعد از تلاش آقای «ن» برای انتصاب سیف به مدیریت بانک مرکزی، اکنون در پی مسئولیت دادن به «ط» چهره حامی مشایی است که باید او را مردی برای تمام فصول خواند. او در جریان خانه‌نشینی 11 روزه درصدد جمع‌آوری طومار استانداران به حمایت از مشایی بود و اخبار واصله حکایت از رفت ‌و آمدهای «ط» به دفتر آقای «ن» و جلسات طولانی این دو دارد که در جریان این جلسات، «ن» به وی استانداری همدان را پیشنهاد می‌کند که «ط» ابراز می‌دارد که با توجه به مدت طولانی که از تهران دور بوده و البته به صورت پروازی استاندار ]...[ و ]...[ بوده، بیشتر میل دارد در تهران منصب بگیرد که آقای «ن» نیز چند پست از جمله معاونت خودش را به او پیشنهاد می‌دهد و قرار بر این می‌شود که در میان گزینه‌های پیشنهادی بررسی کرده و یکی را انتخاب کند.
یادآور می‌شود برخی گردانندگان سایت آینده، خود عناصر آلوده‌ای هستند و لذا ابراز نگرانی آنها برای برخی روابط ناسالم، حائز نکات قابل تأمل خاصی است!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10