(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29 مهر 1392 - شماره 20621

ثبت‌نام اینترنتی آرم‌های طرح ترافیک 93
داروهای بیماران صعب‌العلاج وارد فهرست بیمه‌ها شد
کشف 900 کیلوگرم هروئین در منبع آب و چاه در بندر لنگه
هوای تهران در شرایط ناسالم
خبرهای خوش بیمه‌ای وزیر بهداشت؛پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی
کشف محموله بزرگ شیشه در مرز عراق
حوادث کوتاه از کشور
اضافه کاری اجباری پرستاری با کسر پول اضافه کاری
تندباد همراه با نمک دریاچه ارومیه بناب را فرا گرفت
دستگیری سارقان مسلح تریلر حامل موادشیمیایی
صدور ویزای آنی برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌های ایران
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان:نمی‌توانم عوامفریبی کنم و به مردم وعده بدهم
به علت غیراستاندارد بودن دروازه
دانش‌آموز نیکشهری در حال ورزش کردن جان باخت
خروج قطار حامل نفت و گاز از ریل
بوگاتی طلایی سرمایه‌دار سعودی
معمای سالم ماندن جسد 300 ساله
آموزش کودکان به دست القاعده
   


معاون شهردار تهران از آغاز ثبت‌نام اینترنتی آرم‌های طرح ترافیک سال 93 از ابتدای آذرماه خبر داد.
بنا بر اظهارات تشکری هاشمی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت طرح ترافیک سال 93 به مانند سال گذشته می‌توانند با مراجعه به سایت شهرداری تهران Tehran.ir ثبت‌نام کنند.
گفتنی است تمامی مراحل ثبت‌نام اعم از فرم ثبت‌نام، پرداخت اینترنتی عوارض شهرداری و کنترل معاینه فنی آنلاین انجام می‌شود.
به گفته وی بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته امکان تغییر شرایط و حتی سهمیه‌های آرم طرح ترافیک در سال 93 وجود دارد.
همچنین همانند دو سال گذشته تشخیص واجد شرایط بودن متقاضیان از طریق نرم‌افزار انجام می‌شود و نتایج نیز از طریق سایت شهرداری تهران Tehran.ir اعلام خواهد شد.

 


رئيس سازمان غذا و دارو از افزوده شدن 34 قلم دارو به فهرست قبلی داروهای بیماران صعب‌العلاج در این هفته خبر داد.
دکتر رسول دیناروند با اشاره به اینکه ظرف دو روز آینده تعداد داروهایی که به تفاهم با سازمانهای بیمه‌گر درآمده اعلام خواهد شد افزود: 34 قلم دارو به فهرست قبلی بیماران صعب‌العلاج اضافه شده است به گونه‌ای که برخی دیگر از کاستی‌هایی که در ابتدای برنامه وجود داشت را مشاهده نخواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از داروهای اصلی بیماران پیوندی ماکروفنولید است گفت: این دارو سالهاست که جزو برند اصلی داروهای بیماران صعب‌العلاج محسوب می‌شود که خوشبختانه در ایران تولید می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ساز و کارهای سازمانهای بیمه‌گر افزود: مبنای عمل سازمانهای بیمه‌گر در این است که اگر قیمت تولید دارو داخل ارزان باشد قیمت پایین‌تر را مورد محاسبه خود قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه سازمانهای بیمه‌گر نمی‌توانند داروهای گران‌قیمت را معیار عمل خود قرار دهند، اظهار داشت: «سلسپت» داروی گران قیمتی برای بیماران پیوندی بود که در فهرست قبلی حمایت سازمانهای بیمه‌گر لحاظ نشده بود اما خوشبختانه اینک در لیست جدید داروهای تحت پوشش قرار گرفته به گونه‌ای که دیگر بیماران نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ندارند.
دیناروند با اشاره به اینکه بیماران پیوندی برای هر کپسول مبلغی حدود 1500 تومان پرداخت می‌کردند اما اکنون این مبلغ به حدود 200 تومان رسیده است گفت: ظرف دو روز آینده فهرست جدید قیمت داروها ابلاغ خواهد شد و ما نیز شاهد کاهش قیمت جدی در داروی بیماران پیوندی که تعداد آنان هم کم نیست خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد بیماران پیوندی از داروی سلسف استفاده می‌کنند خاطرنشان ساخت: قرار گرفتن این دارو در فهرست جدید خبر خوشی برای این دسته از بیماران به شمار می‌رود.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت داروهای همه بیماران متابولیک به نصف خواهد رسید گفت: تعدادی از داروهای بیماران سرطانی که در فهرست قبلی جا مانده بود در لیست جدید قرار خواهد گرفت به‌گونه‌ای که قیمت آنها هم به نصف خواهد رسید.
وی با اشاره به تغییر نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت داروها تصریح کرد: قیمت انسولین مورد پوشش 90 درصدی قرار گرفت که این اقدام حرکت بسیار مثبتی در جهت بهبود وضعیت بیماران محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تمام داروهای بیماران متابولیک وارد فهرست جدید شده است اظهار داشت: کسانی که مشمول حمایت می‌شوند می‌توانند از مسیر بیمه عبور کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حدود 10 الی 15 قلم داروی ضدسرطانی وجود دارد که در فهرست بیمه نبود گفت: خوشبختانه این دسته از داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است به گونه‌ای که 50 درصد هزینه‌ها از طریق ساز و کاری که با بیمه به تفاهم رسیده‌ایم پوشش داده می‌شود و 50 درصد مابقی را هم بیمار پرداخت می‌کند.
دیناروند با اشاره به اینکه دو سه قلم از داروهای بیماران هپاتیت C و بیماران مزمن در فهرست جدید قرار گرفته است گفت: به فهرست جدید چند قلم از داروهای متفرقه نیز اضافه شده است.

 


فرمانده نیروی انتظامی بندرلنگه استان هرمزگان اعلام کرد: 900 کیلوگرم هروئین در این شهرستان کشف شد که محل جاسازی آن، منبع آب و چاه منزل بود.
به گزارش ایرنا از بندرعباس، سرهنگ علی دامن افشان دیروز به خبرنگاران گفت: این موادمخدر در 450 بسته یک کیلوگرمی در یک منبع آب در باغ و 450 بسته یک کیلوگرمی دیگر در چاه منزل جاسازی شده بودند که در این ارتباط 3 نفر دستگیر شدند.
این مقام انتظامی گفت: قاچاقچیان قصد داشتند این محموله مواد مخدر را به استان‌های همجوار ارسال کنند.
دامن‌افشان ادامه داد: از قاچاقچیان دو دستگاه خودرو نیسان، یک دستگاه خودرو سواری، یک دستگاه موتورسیکلت،‌ هشت دستگاه گوشی تلفن همراه، یک قبضه سلاح کلت کمری و تعدادی فشنگ سلاح کلاشینکف و کلت به دست آمد.

 


سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوا از افزایش شاخص و شرایط ناسالم هوا خبر داد.
بسطامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: شاخص کیفیت امروز هوای تهران 124 واحد است که نسبت به روز گذشته (93)، 31 واحد افزایش داشته است و متأسفانه بنا به شاخص در شرایط ناسالم هستیم.
وی ادامه داد: آلاینده شاخص ذرات معلق کوچکتر از 2/5 میکرون اعلام شده است.
همچنین بنا به پیش‌بینی سازمان هواشناسی با ورود سامانه بارشی و وزش باد احتمالاً از شدت آلاینده‌ها کاسته شود.بسطامی به بیماران قلبی تنفسی،‌کودکان و زنان باردار توصیه کرد از فعالیت و تردد غیر ضروری در فضای آزاد تا حد امکان خودداری کنند.

 


وزیر بهداشت گفت: در جلسه شورای عالی بیمه مقرر شد با در نظر گرفتن رویکردهای پیشگیری، ارتقاء سلامت دهان و دندان، کاهش هزینه‌‌‌های دندانپزشکی بیمه‌شدگان،‌ لیست برخی از خدمات دندانپزشکی در تعهد بیمه پایه قرار گیرد.
دکتر سید حسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه چهل و نهمین جلسه شورای عالی بیمه خدمات درمانی تاکید کرد: معتقدیم سلامت و بیمه‌ها باید در جلسه‌ شورای عالی بیمه مورد توجه قرار گیرد و چنانچه سلامت مردم مورد توجه است باید بیمه‌هایی داشته باشیم که بتواند بخش عمده‌ای از هزینه‌‌های مردم را تامین کنند.
وزیر بهداشت از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی در تعهد بیمه پایه خبر داد و گفت: در این جلسه مصوب شد که برخی از خدمات دندانپزشکی با رویکرد پیشگیری و ارتقاء سلامت دهان و دندان و همچنین کاهش هزینه‌های دندانپزشکی بیمه‌شدگان جزء تعهدات بیمه پایه قرار گیرد. همچنین بیماری مفاصل و ضایعات مفصلی التهابی برای اولین بار جزء تعهدات بیمه قرار می‌گیرند.
تعمیم پوشش بیمه پایه به خدمات تعویض مفاصل (هزینه پروتز، دستمزد جراح و هزینه‌های بیمارستانی) از استئو آرتریت ثانویه به استئو آرتریت اولیه و ثانویه تعیین شد.
در نشست دیروز مصوب شد، تمامی هزینه‌های آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد بیماری فنیل کتونوری در خانواده‌‌هایی که دارای حداقل یک فرزند مبتلا هستند در صورت تمایل به داشتن فرزند مجدد تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گیرند. نشست دیروز شورای عالی بیمه خدمات درمانی نخستین نشست این شورا در دولت تدبیر و امید بود. این نشست در دولت دهم به طور سالانه برگزار می‌شود اما در نشست امروز مقرر شد که از این پس نشست به طور ماهانه برگزار شود.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
سربازان گمنام امام زمان(عج) با همکاری نیروهای پلیس شهرستان هویزه در عملیاتی مشترک یک محموله بزرگ شیشه و مقادیری مواد مخدر را در مرز عراق کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان هویزه اظهار کرد: به دنبال کسب خبری از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) مبنی بر اینکه اعضای باندی سه نفره در منطقه مرزی جفیر از توابع شهرستان هویزه قصد انتقال محموله‌ای از مواد مخدر شیشه و مقادیری مواد مخدر دیگر به کشور عراق را دارند، موضوع دستگیری عوامل مربوطه به صورت مشترک در دستور کار نیروهای اداره اطلاعات و پلیس این فرماندهی قرار گرفت.
سرهنگ حسین عیدی افزود: با شناسایی متهمان و محل فعالیت مجرمانه آنان، سرانجام در عملیاتی مشترک و ضربتی، ماموران انتظامی و اطلاعاتی ضمن ورود به مخفیگاه قاچاقچیان و دستگیری هر سه عضو این باند، در بازرسی از منزل آنها 36 کیلوگرم مواد مخدر شامل 8 کیلوگرم شیشه و 5 کیلوگرم تریاک و 23 کیلوگرم مواد مخدر حشیش کشف و ضبط کردند.
وی تصریح کرد: متهمان به همراه مواد مخدر کشف شده تحویل مراجع قضایی شدند.

 


زلزله خاش را لرزاند
زاهدان- فارس: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4/3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین منطقه خاش در سیستان و بلوچستان را لرزاند.
این زمین لرزه در ساعت 20 و 59 دقیقه و 59 ثانیه در عمق 10 کیلومتری زمین به وقوع پیوست.
تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین‌لرزه دریافت نشده است.
دستگیری کلاهبردار میلیاردی
گلستان- ایرنا: رئیس پلیس آگاهی استان گلستان از دستگیری فردی که با عضویت‌پذیری در پیش‌بینی مسابقات فوتبال، اقدام به 60 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود خبر داد.
سرهنگ محمدرضا اکبری گفت: مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گلستان شخصی را که اقدام به کلاهبرداری از شهروندان تحت عنوان پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال می‌کرد، شناسایی و دستگیر کردند.
وی افزود: متهم با جعل سایت‌های فوتبال کشور انگلیس به مالباختگان القا می‌کرد با استفاده از این سایت‌ها می‌توان نتایج مسابقات فوتبال خارجی را دقیق‌تر پیش‌بینی کرد تا جوایز بیشتری نصیب آنان شود.
اکبری تصریح کرد: متهم فقط در یک مرحله اقدام به چهار میلیارد ریال کلاهبرداری به صورت نقدی و کارت به کارت از یکی از شهروندان کرده بود.
آتش‌سوزی کامیون
اصفهان- فارس: رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در حادثه‌ای مشابه اتوبان قم دو کامیون در جاده کاشان- اصفهان به آتش کشیده شد.
مصطفی صادقیان افزود: در این حادثه یک دستگاه خودروی کامیون ولوو که از سمت اصفهان به کاشان در حرکت بود، دچار نقص فنی شده و پس از برخورد با گاردریل از مسیر منحرف و وارد مسیر مخالف شد، و با یک دستگاه کامیون تریلی که حامل بار کاغذ بوده، برخورد کرده که بر اثر آن هر دو خودرو دچار آتش‌سوزی شدید شدند.
وی اعلام کرد: در این حادثه راننده 30 ساله خودروی کامیون تریلی حامل بار کاغذ فوت کرد و راننده و سرنشین خودروی کامیون ولوو نیز به شدت مصدوم و توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.
حادثه برای لنج صیادی
سیریک- فارس: رئیس شیلات شهرستان سیریک از غرق شدن یک فروند لنج صیادی در ساحل سیریک در شب گذشته خبر داد. و گفت: شب شنبه در 5 مایلی ساحل شهر بندر سیریک یک فروند لنج صیادی 70 تنی به علت برخورد با کشتی سوخته دچار حادثه شد و لنج به همراه تمام ادوات صیادی و ملوانان در دریا فرو رفت.
عبدالله ویسی افزود: خوشبختانه سرنشینان لنج غرق شده توسط چند فروند قایق صیادی نجات یافتند.
وی ارزش این لنج غرق شده را بیش از 6 میلیارد ریال عنوان کرد.
سقوط از کوه
کرمان- مهر: روز شنبه در پی تماس تلفنی یکی از شهروندان کرمانی و اعلام سقوط مردی 55 ساله از کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان، گروه امداد و نجات از ایستگاه شماره یک با تجهیزات کامل کوهنوردی به محل حادثه اعزام شدند.
آتش‌نشانان با رعایت نکات ایمنی این فرد مصدوم را از دامنه‌های کوه به پایین منتقل کرده و تحویل عوامل اورژانس 115 دادند.
توقیف آبمیوه فاسد
کرج- فارس: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز از توقیف 10 کانتینر پودر آب‌میوه خارجی تاریخ گذشته در گمرک استان البرز خبر داد.علی‌اکبر زارعی‌نژاد گفت: این محموله متعلق به یکی از شرکت‌های معروف تولید کننده آب میوه است که تاریخ انقضای آن فرا رسیده بود یا در آستانه اتمام مهلت تاریخ مصرف بوده است که طبق نظریه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز غیرقابل مصرف اعلام شد.

 


عضو شورای عالی نظام پرستاری، از اضافه کاری‌های اجباری پرستاران در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) به شدت انتقاد کرد و گفت: در این بیمارستان، پرستاران تا 230 ساعت اضافه کاری اجباری دارند.
محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بیش از 200 نفر از پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) به علت تاخیر در پرداخت اضافه کاری، کسر 5 درصد از ساعت کاری و همچنین اضافه کار اجباری، روز یکشنبه در تالار این بیمارستان حضور یافته و نسبت به بروز این قبیل مشکلات اعتراض کردند.
وی با اعلام اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و قوانین تاکید دارند که پرستاران حضور کمتری در مراکز درمانی و بیمارستانها داشته باشند، افزود: با توجه به کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها، برای پرستاران اضافه کاری اجباری تعیین می‌کنند که این تخلف است اما بر اساس توافقی که بین روسای بیمارستانها و پرستاران صورت می‌گیرد، این اضافه کاری تا 80 ساعت می‌تواند وجود داشته باشد. در حالی که در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، تا 230 ساعت اضافه کاری اجباری به پرستاران تحمیل می‌کنند.
دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از تحمیل اضافه کاری اجباری برای پرستاران که در اغلب بیمارستان‌های کشور دیده می‌شود، تاکید کرد: متاسفانه اضافه کاری‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کنند ضمن اینکه 5 درصد آن را نیز کسر می‌کنند که پرستاران نسبت به این موضوع اعتراض دارند.
شریفی مقدم با اشاره به بروز چنین مشکلاتی برای پرستاران بیمارستان امام(ره)، اظهار داشت: دو هفته بود که پرستاران به صورت پراکنده اعتراض خود را عنوان می‌کردند اما هیچ توجهی به آنها نمی‌شد. در نتیجه با حضور در تالار بیمارستان، خواستار پاسخگویی رئیس بیمارستان شدند.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
در آخرین روزهای ماه نخست پاییز تندباد شدیدی شهرستان بناب واقع در جنوب آذربایجان‌شرقی را درنوردید.
این تندباد تا لحظه مخابره خبر ادامه داشت، چهره شهر را غبارآلود ساخته است.
براساس این گزارش، تندباد نه تنها باعث ایجاد اختلال در تردد عابران پیاده شده بلکه در برخی نقاط شهر با کندن درختان، اختلال در شبکه و قطعی برق را نیز به دنبال داشته است. هوای آلوده همچنین موجب اختلال در تنفس افراد کهنسال و کودکان شده است.
از سوی دیگر با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و ازدیاد عرض سواحل این دریاچه در شهرستان بناب و سمت وزش این تندباد از طرف دریاچه ارومیه، در میان گرد و خاک ناشی از این تندباد مقادیر قابل توجهی نمک نیز به چشم می‌آید که در صورت ادامه این وضع و فرود آمدن این نمک‌ها در اراضی کشاورزی منطقه موجب از بین رفتن قابلیت کشت آنها خواهد شد.
آب دریاچه ارومیه در کمترین میزان خود طی 100 سال اخیر
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به تشدید وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت: آب این دریاچه به کمترین میزان خود در طی 10 سال گذشته رسیده است.
حسن عباس‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه در مهر ماه 1392 به 1270/36 سانتی‌متر از آب‌های آزاد کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 سانتی‌متر دیگر کاهش دارد.
وی گفت: با گذشت زمان عمق بحران افزایش یافته و معضلات جدیدی در این منطقه به چشم می‌خورد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: وزش‌ بادهای شدید در پهنه نمکی خشک شده دریاچه که سطح آن در اثر فرسایش سست شده است در برخی مناطق موجب ایجاد گرد و غبارهای شدید شده که به احتمال زیاد موجب انتقال ذرات نمک به سواحل و مناطق حاشیه‌ای آن، به ويژه حاشیه شرقی می‌شود.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
4 سارق مسلح مامورنما تریلر تانکردار را متوقف و پس از بستن دست و پای راننده خودرویش را به سرقت بردند.
رئیس پلیس آگاهی خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: یک دستگاه خودرو پژو405 دارای 4 نفر سرنشین، در حالی که چراغ‌گردان روی سقف آن نصب شده بود، پس از متوقف کردن یک دستگاه تریلر تانکردار حامل 25 تن مواد شیمیایی اسید فسفریک راننده خودرو را با تهدید سلاح کلاشینکف وادار به تسلیم کردند و پس از بستن دست و پایش، وی را در یکی از بیابان‌های اطراف رها کرده و خودرو را به سرقت برده و متواری شدند.
سرهنگ حفیظ‌الله خواجوی با بیان اینکه محموله یاد شده از مرکز پتروشیمی ماهشهر به مقصد تهران بارگیری شده بود، گفت: اکیپیی از کارآگاهان پلیس آگاهی استان خوزستان به صورت ویژه رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند، تا اینکه دو روز بعد از وقوع سرقت متوجه شدند افرادی در دو کیلومتری محور اهواز- سوسنگرد پس از جداسازی یک دستگاه تانکر مخصوص حمل مواد شیمیایی از کامیون به سمت شهرستان شوش خوزستان حرکت کردند.
خواجوی گفت:‌ به دنبال این گزارش، ماموران پلیس با هماهنگی پلیس راه شوش و سایر شهرستان‌های اطراف خودروی تریلر را شناسایی و با دستگیری سه نفر از سارقان و همدستان مالخران همگی را به پلیس آگاهی منتقل کردند.

 


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به جز 10 کشور از جمله انگلیس، آمریکا، افغانستان، پاکستان، سایر توریست‌های خارجی می‌توانند ویزای آنی در فرودگاه دریافت کنند.
محمدعلی نجفی در گفت‌وگوی تلفنی با گاردین افزود: هدف دولت جدید جذب توریست از سرتاسر جهان به ویژه از کشورهای همسایه و کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه چین است.نجفی میزان درآمد کشور از ورود توریست‌ها را حدود 2 میلیارد دلار تخمین زد و افزود: هدف دولت، رساندن این مبلغ به 10 میلیارد دلار است.وی به گاردین گفت که ایران امن‌ترین و سالم‌ترین کشور منطقه است و ما باید کاری کنیم که ترس جهانگردان غربی از آمدن به ایران بریزد.

 


سرویس اجتماعی-
رئیس سازمان محیط زیست در اولین نشست خبری خود وعده‌های زیادی برای بهبود شرایط نامطلوب محیط زیست داد، اما برای هیچ کدام آن‌ها زمان تعیین نکرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، دکتر معصومه ابتکار دیروز پس از حدود چهل روز از انتصابش در معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به فعالیت‌هایش در شورای شهر و تجربه چندین ساله‌اش در ریاست سازمان محیط زیست دولت هشتم گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات امروز محیط زیست در قالب طرح‌ها و لوایح در دولت آقای خاتمی توسط وی طراحی شده بود اما دولت بعدی با تغییر رویکرد آن طرح‌ها را اجرا نکرد.
وی در این نشست خبری دو ساعته در پاسخ به اکثر سوالات خبرنگاران مشکلات امروز محیط زیست را ناشی از مدیریت نادرست، سوء مدیریت و تغییر رویکرد دولت‌های نهم و دهم دانست اما در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وعده صد روزه داده بود شما برای بهبود وضعیت آب شرب، کیفیت نامطلوب هوای تهران و 7 کلانشهر کشور و مهار ریزگردها چه مدت فرصت می‌خواهید گفت: من نمی‌توانم عوامفریبی کنم و بگویم کی می‌توانم وعده‌های داده شده را اجرایی کنم چون معتقدم معضلات محیط زیست را باید در کنار دیگر معضلات دید.
وی گفت: بهبود هر کدام از معضلات موجود در محیط زیست نیاز به زمان دارد و ما تنها می‌توانیم متعهد شویم که از تمام توان و ظرفیت خود برای حل آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
دکتر ابتکار که در دولت هفتم و هشتم نیز همین مسئولیت را برعهده داشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آلودگی آب و هوا در همه دولت‌ها بوده چطور شما فقط دولت نهم و دهم را مسئول این مشکلات می‌دانید گفت: انتقادم به دولت نهم و دهم به این معنی نیست که دولت هفتم و هشتم هیچ ضعفی نداشته است بلکه تاسف من از تغییر رویکردهاست چرا که فکر می‌کنم یک سری سیاست‌ها همواره باید باشد و نباید تغییر کند.
وی ضمن تاکید بر احیای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و 7کلانشهر طراحی شده در دولت خاتمی گفت: اولین جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران به زودی با حضور بنده برگزار می‌شود.
ابتکار افزود: تاخیر هشت ساله را نمی‌توان ظرف چند ماه جبران کرد اما شاخص‌ها را به زودی اعلام خواهم کرد.
دکل‌های غیرقانونی
قلع و قمع می‌شوند
به گفته رئیس سازمان محیط زیست، دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران بدون مجوز شهرداری دیگر احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی نیز که ضوابط را رعایت نکرده باشند قلع و قمع می‌شوند.
ابتکار تاکید کرد: هر دستگاهی که موج می‌فرستد اگر قانون را رعایت نکند باید با آن برخورد شود.
وی با اشاره به این که تجمیع دکل‌های مخابراتی و ارسال امواج در پایتخت در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: دکل‌ها از مناطق مسکونی باید 50 متر و از محیط‌های حساس مانند مهد کودک‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها 100 متر فاصله داشته باشد.

 


یک دانش‌آموز سال اول مقطع متوسطه در یکی از دبیرستان‌های شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان حین فعالیت ورزشی جان باخت.
یک مسئول آگاه در اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شنبه شب در این رابطه به خبرنگار ایرنا در زاهدان گفت: عبدالستار رئیسی دانش‌آموز پایه اول دبیرستان فنی امام رضا(ع) شهرستان نیکشهر صبح شنبه هنگام انجام حرکات ورزشی بارفیکس روی تیر دروازه زمین فوتبال به سبب سقوط آن و اصابت لوله به سر دچار عارضه مغزی شد.وی اضافه کرد: مسئولان مدرسه و اداره آموزش و پرورش نیکشهر پیش از این موضوع غیراستاندارد بودن دروازه‌های زمین فوتبال مدرسه را به اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرده بودند اما به دلایل نامعلوم اقدامی برای رفع مشکل صورت نگرفت.

 


خروج 13 تانکر قطار حامل نفت و گاز مایع از خط، منجر به انفجار و آتش‌سوزی شد و مسئولان محلی را به تخلیه خانه‌ها وادار کرد.
به گزارش راشاتودی، خارج شدن قطار حامل نفت خام وگاز مایع از ریل موجب انفجار و بروز آتش‌سوزی در استان «آلبرتا» کانادا شد. سازمان راه‌آهن کانادا اعلام کرده بر اثر این حادثه خانه‌های منطقه تخلیه شده‌اند.
این حادثه پس از آن رخ داد که یکی از تانکرهای حامل گاز مایع آتش گرفت و سپس این آتش به سه تانکر دیگر سرایت کرد. مجموعاً 13 تانکر این قطار از خط خارج شدند. این حادثه ساعت 1 بامداد به وقت محلی رخ داد.
سازمان راه‌آهن کانادا اعلام کرده است که نشت گاز مایع از سه تانکر همچنان ادامه دارد. این حادثه مجروحی نداشت.

 


خودروی «بوگاتی» طلاکاری شده یک سرمایه‌دار سعودی، توجه همه عابران را در لندن به خود جلب کرد.
به گزارش العالم، این سرمایه‌دار عربستانی خودروی شخصی‌اش را که دارای پلاک کشورش بود برای مدت اقامتش در لندن به انگلیس ترانزیت کرده بود.
به گفته شاهدان، در روزهای اخیر یک دستگاه خودروی «بوگاتی ویرون» متعلق به یک سرمایه‌دار عربستانی در خارج از هتل «درچستر» لندن مشاهده شد که با هواپیما به این شهر ترانزیت شده بود و فرد مذکور در زمان اقامت در لندن از آن استفاده می‌کرد.
به نوشته ایلاف، قیمت این خودرو حدود یک و نیم میلیون دلار است و از نادرترین خودروهای روباز جهان است که مجموع تیراژ آن فقط به 150 دستگاه می‌رسد.
به نوشته روزنامه «دیلی میل» انگلیس، این خودرو دارای پلاک ویژه‌ای است. به طوری که حروف پلاک «م-هـ- م» یعنی حروف تشکیل‌دهنده کلمه «مهم» است. رنگ این خوردو قبلاً سفید بود، ولی قبل از انتقال به لندن، در دوبی طلاکاری شد.
خودروی مذکور به عامل جالب توجهی در خارج از هتل درچستر لندن تبدیل شده بود به طوری که بسیاری از علاقه‌مندان و عابران اقدام به گرفتن عکس یادگاری در کنار آن می‌کردند.
سرمایه‌داران در کشور عربستان بیشتر از اعضای خاندان حاکم آل‌سعود یا افراد وابسته به این خاندان هستند. گزارش‌ها حاکی است، با وجود درآمدهای فراوان این کشور نفت‌خیز، مردم عربستان با مشکلاتی مانند مسکن، دستمزد پایین و خدمات اجتماعی ضعیف روبرو هستند.

 


باستان‌شناسان چینی از یافتن یک جسد 300 ساله سالم خبر دادند.
به گزارش العالم، پس از کشف یک گورستان 300 ساله، باستان‌شناسان چینی با 3 جسد روبه رو شدند. به گفته یکی از باستان‌شناسان، زمانی‌که آنها در تابوت را باز کردند، با صورت مردی مواجه شدند که کاملاً سالم مانده بود. اما در عرض چند ساعت این جسد شروع به سیاه شدن کرد و بوی مشمئزکننده‌ای از جسد پخش شد. اکنون بدن این مردم به یک دانشکده محلی فرستاده شده تا بر روی آن مطالعات بیشتری انجام شود.
تصور می‌شود این جسد که در دهم اکتبر حفاری شد، متعلق به سلسله «کویینگ» بوده باشد. به گفته دکتر «لوکاس نیکل»، متخصص هنر و باستان‌شناسی چینی این مورد خاکسپاری شبیه مصریان نیست، که طبق سنت خاص اجساد را مومیایی می‌کردند، ولی گاهی اوقات در سلسله کویینگ اجساد را در نوعی شرایط طبیعی که اطراف تابوت پدید می‌آوردند، سالم نگاه می‌داشتند. البته بقیه اجساد به اسکلت تبدیل شده بودند اما این جسد کاملاً سالم بود که باعث حیرت و سردرگمی بسیار این باستان‌شناسان شد.
وی افزود: این جسد را در یک تابوت لاک الکل زده گذاشته بودند که با داشتن این حفاظ، باکتری‌ها قادر به رسوخ در آن نبودند.
دکتر نیکل در ادامه اظهار داشت: به همین علت با دمیده شدن هوا، جسد سیاه و به سرعت تجزیه می‌شود.
به گفته محققان لباس‌های این فرد حاکی از آن است که وی یک شهروند عالی‌رتبه رسمی در زمان خود بوده است.

 


سایت‌های اینترنتی به تازگی تصاویری از آموزش نظامی کودکان سوری در یکی از اردوگاه‌های القاعده در غوطه دمشق منتشر کرده‌اند.
به گزارش العالم، این تصاویر مربوط به اردوگاه موسوم به «اشبال الزرقاوی» است که به دست عناصر گروه داعش ایجاد شده است.
در این تصاویر کاملاً مشخص است که برخی کودکان در حالی که زیر 10 سال سن دارند در حال آموزش استفاده از سلاح هستند.
این کودکان لباس‌های نظامی به تن دارند و به نظر می‌آید که این لباسها برای آنها در اندازه‌های کوچک دوخته شده است.
براساس اطلاعات منتشر شده، در این اردوگاه صدها کودک نگهداری می‌شوند و مشخص نیست که این کودکان از کجا و کدام منطقه به این اردوگاه آورده شده‌اند.
سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها در گزارش‌هایی در خصوص سوءاستفاده از کودکان سوری در جنگ سوریه هشدار داده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10