(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29 مهر 1392 - شماره 20621

پرنده بی‌خواب
حمامی برای درمان زرد ی نوزادان
مرد مصنوعی کامل شد
چرا خوراکی‌ها طبع سردو گرم دارند؟
اینترنت به اعماق اقیانوس می رود
ژن‌تراپی جدیدترین روش درمان سرطان‌های زنانه
«میازیس» بیماری به حساب نمی آید !
تأثیر مواد شیمیایی بر سقط جنین
   


برای پرنده‌ای که هر سال 6 ماه را بدون فرود آمدن، در آسمان می‌گذراند، لحظه‌ای هم به خواب نمی‌رود و از پلانکتون‌های هوا تغذیه می‌کند؛ «بادخورک» واقعا اسم بامسمایی است.
از قدیم می گفتند بادخورک‌ها بخش اعظم زندگی خود را در آسمان می‌گذرانند، اما هیچ کس آن را ثابت نکرده بود. اکنون، نتیجه مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که حداقل بخشی از این گفته حقیقت دارد: بادخورک‌های آلپ بیش از 6 ماه را به طور مداوم در هوا سپری می‌کنند. این پرندگان حتی پس از مهاجرت طولانی خود به شمال آفریقا که به دنبال پایان فصل جوجه‌گذاری در اروپا انجام می‌شود، برای استراحت فرود نمی‌آیند. فلیکس لیچتی از مؤسسه پرنده‌شناسی سوئیس می‌گوید: «تاکنون، فعالیت تحرکی که این قدر طول بکشد تنها برای حیواناتی که در آب زندگی می‌کنند گزارش شده بود.»
به گزارش نیوساینتیست، لیچتی و گروهش در محل تخم‌گذاری بادخورک‌های آلپی در سوئیس، واقعه‌نگارهایی را به سه قطعه از این پرندگان متصل کردند. این وقایع‌نگارها شتاب و موقعیت جغرافیایی بادخورک‌ها را ثبت می‌کردند. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که برای حدود 200 روز، هر سه این پرندگان طی مهاجرت به آفریقا و گذراندن زمستان در این قاره در هوا معلق مانده‌اند.
به گفته لیچتی، پیش از این محققان اظهار داشته بودند که بادخورک‌های معمولی تازه متولد شده پیش از آنکه برای تخم‌گذاری روی زمین فرود آیند، سه سال را در آسمان می‌گذرانند؛ اما هیچ کس تاکنون این موضوع را ثابت نکرده بود.
«شگفت‌آور است، واقعا شگفت‌آور است.» این جمله‌ای است که کارستن اگوانگ از مؤسسه منابع طبیعی گرینلند، در واکنش به یافته لیچتی و گروهش ابراز کرد. وی ادامه داد: «ما می‌دانستیم که بادخورک‌ها زمان زیادی را در هوا شناور می‌مانند، اما 200 روز واقعا تکان دهنده است.» به عقیده لیچتی، این پرندگان برای زنده ماندن از پلانکتون‌های موجود در هوا تغذیه می‌کنند و به احتمال فراوان در همان حال پرواز می‌خوابند. وی می‌گوید: «فرض بر این است که این پرندگان تنها برای چند ثانیه می‌خوابند؛ یا تنها از نیمی از مغز خود استفاده می‌کنند، در حالی که نیمه دیگر در حال استراحت است.»
اما گروهی از محققان نیز عقیده دارند که بادخورک‌ها اصلا نمی‌خوابند. جری سیگل از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «گروه ما نشان داده است که دلفین‌ها و نهنگ‌های قاتل می‌توانند 90 روز بدون خوابیدن فعال بمانند؛ و در 150 روز ابتدای پس از تولد نیز خواب بسیار اندکی دارند.» وی همچنین به مطالعاتی استناد می‌کند که نشان می‌دهد آبچلیک‌ها طی دوره تخم‌گذاری و جوجه‌کشی برای هفته‌های متوالی بیدار می‌مانند؛ یا اینکه دلفین‌ها می‌توانند بدون افت عملکرد خود به مدت 15 روز بی‌خوابی بکشند.
سیگل می‌گوید: «همه این مطالعات به ما می‌گوید زمانی که حیوانات مجبور باشند برای بیدار ماندن سازش پیدا می‌کنند، بنابراین، این ایده که بادخورک‌ها به خواب نیاز دارند و حیواناتی «خواب‌پر» هستند، نادرست است.»

 


یک محقق آمریکایی دستگاه قابل حملی ابداع کرده که می‌تواند کار حمام نوزاد در نور آبی را برای درمان بیماری زردی در کشورهای در حال توسعه که از منبع برق ثابت برخوردار نیستند، انجام دهد.
«دونا برزینسکی»، پزشک اطفال مستقر در بوستون دستگاه «Bili-Hut» را ساخته که برخلاف دستگاه‌های نور درمانی مورد استفاده در مراکز مراقبت‌های ویژه نوزادان مدرن، از باتری برای تأمین نیروی خود استفاده می‌کند.
از هر 10 نوزاد، هشت مورد به یرقان دچار هستند که در آن رنگدانه خونی ساخته شده، رنگ پوست و چشمها به رنگ زرد درآمده و در مغز به مواد سمی تبدیل می‌شوند.
اگرچه این بیماری به راحتی قابل درمان است اما هر ساله حدود 6 میلیون کودک در سراسر جهان درمان نشده و در نتیجه در معرض بیماریهایی مانند فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی، آسیب‌شناختی و حتی مرگ قرار می‌گیرند.
مشکل اینجاست که درمان آزمایش شده و درست برای زردی که شامل حمام نوزاد در نور آبی بوده، در بسیاری از بیمارستانهای کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منبع برق ثابت امکان‌پذیر نیست.
طول موج 460 نانومتری نور آبی یک واکنش شیمیایی را تحریک می‌کند که رنگدانه خونی بیلی‌روبین را در آب قابل حل کرده و منجر به تصفیه آن بطور طبیعی توسط ادرار کودک و بدون پردازش کبد می‌شود.
دستگاه‌های استاندارد نوردرمانی این کار را به خوبی انجام می‌دهند اما هزینه هرکدام حدود 3000 دلار است. این دستگاه‌ها همچنین بسیار بزرگ بوده و نیازمند کارکنان آموزش دیده و یک جریان برق مداوم هستند.
هزینه هر دستگاه Bili-Hut حدود 400 دلار بوده و محققان در حال کار برای کاهش بیشتر هزینه‌های آن هستند.
این ساختار چادر مانند از ارتفاع حدود 30 سانتیمتر برخوردار بوده و دور بدن کودک مانند پوشش کالسکه قرار می‌گیرد. این چادر با سه میله فایبرگلاس نگه داشته شده و می‌توان آن را برای حمل آسانتر تا کرد.
داخل این دستگاه که از پوشش بازتابنده میلار مشابه پتوهای حرارتی برخوردار است، نور آبی تولید شده با چندین نوار ال‌ای‌دی داخلی را منعکس کرده و درخششی ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط یک باتری خودرو 12 ولتی کار کرده و تا یک ماه به کار خود ادامه دهد.
در صورتی‌که این نور بدون اختلال جریان داشته باشد، نوزاد مبتلا به زردی طی چند روز درمان خواهد شد.
اولین کارآزمایی این پژوهش در ماه جاری در بیمارستان «سنت بونیفیس» در هائیتی آغاز خواهد شد که با اختلال برق زیادی روبه‌روست. پزشکان این بیمارستان به جای دستگاه استاندارد نوردرمانی از دو Bili-Hut استفاده خواهند کرد.
در نهایت برزینسکی امیدوار است که این دستگاه در کشورهای توسعه‌یافته نیز مورد کاربری قرار گرفته و دیگر نیازی به اقامت طولانی‌مدت مادران در بیمارستان‌ها برای درمان زردی احتمالی نوزادانشان و هزینه‌های بالای آن نباشد.

 


مرد مصنوعی که اعضا و جوارح آن با مشارکت تیمی از مهندسان سراسر جهان مونتاژ شده، سرانجام کامل شد.
در این پروژه دانشمندان تلاش کرده‌اند از جوارح مصنوعی کلیه فعال و سیستم گردش خون گرفته تا ایمپلنت‌های حلزون و شبکیه استفاده کنند.
17 تولیدکننده از سراسر جهان این بخش‌ها را ارائه داده‌اند و این نخستین باری است که جوارح با یکدیگر مونتاژ می‌شوند.
«ریچارد واکر»، مدیر شرکت ‌Shadow Robot، رهبر ارشد این پروژه معرفی شده است.
گفته می‌شود، روبات جدید حدود 60 تا 70 درصد کارکرد یک انسان را اجرا می‌کند.
قد این سامانه 1/85 متر اعلام شده و قادر به قدم زدن، نشستن و برخاستن با کمک ماشین راه رونده است.
این ماشین توسط افرادی که توانایی راه‌رفتنشان را به دلیل آسیب نخاعی از دست داده‌اند، به کار می‌رود.
مرد بیونیکی همچنین مجهز به یک قلب است که با استفاده از پمپ الکترونیکی ضربان زده و خون مصنوعی را به گردش درمی‌آورد. این خون درست مانند خون انسان حاوی اکسیژن است.
همچنین یک کلیه مصنوعی و قابل کاشت جایگزین عمل دیالیز در واحدهای دیالیز کنونی شده است. گرچه بخش‌های به کار رفته در این روبات فعالیت می‌کنند، بسیاری از آن‌ها زمان طولانی تا کاربرد در انسان‌ها فاصله دارند. به طور مثال، کلیه به کار رفته فقط یک نمونه اولیه است؛ همچنین تعدادی از بخش‌های کلیدی در روبات نادیده گرفته شده که از آن میان می‌توان به دستگاه گوارش، کبد، پوست و مغز اشاره کرد.
مرد بیونیکی به تقلید از «برتلوت میر» ساخته شده است. میر یک فیزیولوژیست اجتماعی 36 ساله در دانشگاه زوریخ است که بدون بازوی چپ پایینی متولد شد و از پروتز بیونیکی استفاده می‌کند. چهره این مرد براساس یک اسکن سه بعدی از صورت میر ساخته شد.
هدف از سامانه جدید اثبات این نکته بود که می‌توان از تکنولوژی برای ارائه پروتزهای زیبا به افرادی استفاده کرد که بخش‌هایی از صورتشان را به دلیل تصادف یا سرطان از دست داده‌اند.
روبات ابداعی در جشنواره ‌Comic Con نیویورک به نمایش درخواهد آمد.

 


مدرس طب اسلامی ایرانی و دانشیار آسیب‌شناسی سلولی دلیل گرمی و سردی خوراکی‌ها را توضیح داد و گفت: قندها سریع به انرژی تبدیل می‌شوند و گرمند در حالی که پروتئین‌های پیچیده گوشت گاو یا ماهی طبع سردی دارند.
حسن اکبری در گفت‌وگو با فارس در مورد خوراکی‌هایی که گفته می‌شود طبع سرد و گرم دارند، گفت: از زمانی که پای طب مدرن به عرصه پزشکی باز شده مناقشه‌ای بین پزشکان طب جدید و سنتی در حال انجام است که از یک طرف گفته می‌شود خوراکی‌هایی با طبع سرد و گرم، خرافاتی بیش نیست و پایه و اساس علمی ندارد.
وی ادامه داد: این پزشکان معتقدند اگر پایه علمی دارد چرا زمانی که دماسنج را درون کشمش که طبع گرم دارد و درون غوره که طبع سرد دارد می‌گذاریم دماسنج هیچ تغییری نمی‌کند.
این متخصص و دانشیار آسیب‌شناس سلولی گفت: از طرف دیگر حکما و اطبای طب سنتی وحتی بسیاری از روایات، اساس و پایه طب را بر گرمی و سردی می‌دانند، مانند روایتی از امام صادق علیه‌السلام و مباحثه وی با طبیب هندی که می‌فرمایند: «ما ضایعات گرم را به سردی و ضایعات سرد را به گرمی درمان کنیم و شفا را به خدا وامی‌گذاریم.»
اکبری افزود:‌ بنابراین باید توجیهی علمی و جامع باشد تا اصول گرمی و سردی خوراکی‌هارا توضیح دهد. در این زمینه برخی اطبای طب سنتی بر میزان کالری آزاد شده بر اثر متابولیسم یا سوخت و ساز ماده در سلولها تاکید دارند.
وی تصریح کرد: در این تعریف، انرژی مصرف شده برای آزاد کردن انرژی نهفته در ماده غذایی خورده شده مدنظر نیست بلکه سوخت و ساز سلولی ماده خوراکی تعیین‌کننده گرمی یا سردی آن است.
این دانشیار آسیب‌شناس سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین انرژی مصرف غذاها زمانی که به سلولها وارد می شوند می‌توانند مثل گاز و ترمز خودرو عمل کنند و باعث پرکاری یا کم‌کاری سلول‌ها شوند و از راه افزایش یا کاهش سوخت و ساز سلولی بدن را گرم یا سرد کنند.
اکبری گفت: البته این انرژی وارد شده به سلولها بیشتر درمورد داروهای گیاهی صدق می‌کند، مانند زنجبیل و زعفران که گیاهان گرمی هستند و برای درمان دردهای روماتیسم توصیه می‌شوند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که گرمی‌ها و سردی‌ها وجود دارند و جزء خواص فیزیکی و شیمیایی همه مواد اطراف ما هستند.
متخصص و دانشیار آسیب‌شناسی سلولی گفت: نکته جالب اینکه میزان انرژی که باید سلول هزینه کند تا از یک غذای با طبع سرد انرژی آزاد کند بسیار بیشتر از غذای گرم است. به طورمثال قندها برای سوختن در سلولها بسیارآماده‌اند در حالی که پروتئین‌های پیچیده گوشت گاو یا ماهی برای تبدیل شدن به انرژی خیلی باید انرژی جذب کنند تا انرژی نهفته خود را آزاد کنند.

 


شبکه‌های بی‌سیم، اکنون به سراسر خشکی‌های زمین راه یافته و علاوه بر آن فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز از اینترنت استفاده می‌کنند اما اینترنت تاکنون به آبهای زمین راه نیافته است.
اما این امر نیز به زودی امکان‌پذیر می‌شود چرا که پژوهشگران دانشگاه بوفالو در حال توسعه اینترنت به اعماق دریا هستند. این پیشرفت فناورانه می‌تواند به پیشرفت‌هایی در تشخیص سونامی، اکتشاف منابع نفت و گاز دریایی، نظارت بر آلودگی و دیگر فعالیت‌ها منجر شود.
به گفته «توماسو ملودی» استاد مهندسی برق و مجری این طرح، یک شبکه بی‌سیم زیرآبی، توانایی بی‌سابقه‌ای برای جمع‌آوری و آنالیز داده از اقیانوس‌ها به صورت زمان واقعی به ما می‌دهد.
کاربران تلفن هوشمند یا رایانه می‌توانند به ویژه زمانی که سونامی یا هر بلای طبیعی دیگری در راه باشد با دستیابی به این اطلاعات، جان سالم به در ببرند.
ملودی و همکارانش قرار است مطالعات خود را در هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه و سیستم‌های زیرآبی در 11 تا 13 نوامبر در تایوان عرضه کنند.
شبکه‌های بی‌سیم در خشکی، بر امواج رادیویی متکی هستند که داده‌ها را از طریق ماهواره و آنتن منتقل می‌کنند. متأسفانه امواج رادیویی در زیر آب عملکرد ضعیفی دارند. به همین خاطر است که نیروی دریایی و اداره ملی اتمسفر و جو آمریکا از شیوه‌هایی که براساس امواج صوتی است برای برقراری ارتباط در زیر آب استفاده می‌کنند.
مثلا اداره ملی اتمسفر و جو آمریکا از امواج صوتی برای انتقال داده‌ها از حسگرهای سونامی از کف دریا به شناورهای سطحی استفاده می‌کنند. این شناورها نیز امواج صوتی را به امواج رادیویی تبدیل کرده و‌ آنها را به ماهواره می‌فرستند و ماهواره نیز این امواج رادیویی را به سوی رایانه‌های زمینی ارسال می‌کند.
بسیاری از سیستم‌ها در سراسر جهان از این نمونه و الگو استفاده می‌کنند اما به اشتراک گذاشتن داده‌ها بین این عوامل دشوار است چرا که هر سیستم اغلب زیرساخت‌های متفاوتی دارد.
چارچوب ارائه شده توسط ملودی می‌تواند این مشکل را حل کند. این سیستم نوین می‌تواند داده‌ها را از شبکه‌های حسی زیر آبی موجود و برنامه‌ریزی شده، به صورت زمان واقعی به لپ‌تاپ، تلفن هوشمند و دیگر وسایل بی‌سیم انتقال دهد؛ که به عبارت دیگر می‌تواند اینترنت اعماق دریا باشد.
ملودی به تازگی این سیستم را در دریاچه «اری» در چند مایلی جنوب شهر بوفالو آزمایش کرده است. در این آزمایش تیم تحقیقاتی ملودی دو حسگر 40 پوندی را به درون آب انداختند.
یکی از این پژوهشگران دستوری را بر روی لپ‌تاپ خود تایپ کرد. چند ثانیه بعد یک سری صداهای ارتفاع بالا به دیواره بتنی که در آن نزدیکی بود کمانه کرد که نشان می‌دهد این آزمایش با موفقیت انجام شده است.
این چارچوب کاربردهای بسیاری دارد از جمله متصل کردن شبکه‌های شناوری که سونامی‌ها را تشخیص می‌دهند. در این موقعیت‌ها این سیستم می‌تواند هشدارهای قابل اعتمادتری را منتقل کند از این‌رو فرصت تخلیه ساکنان مناطق تحت خطر افزایش می‌یابد.
این سیستم همچنین به جمع‌آوری داده‌های اقیانوس‌شناسی و نظارت بر آلودگی کمک می‌کند. علاوه بر این، این سیستم به ارتقای سطح همکاری بین محققان منجر شده و می‌تواند نیاز به استقرار مکرر تجهیزات و حسگرها را از بین ببرد.
این سیستم می‌تواند کاربردهای نظامی و قانونی نیز بیابد. مثلا می‌تواند به شناسایی کشتی‌هایی کمک کند که قاچاقچیان محموله‌هایی از موادمخدر را برای طی مسافت‌های طولانی بار زده‌اند.

 


رئیس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران گفت: امروز محققان بر روی تاثیر ژن‌تراپی برای درمان سرطان‌های زنان از جمله سینه و تخمدان کار می‌کنند که بسیار اثربخش است ولی به دلیل گران‌قیمت‌بودن، این روش چندان در دسترس همه نیست.
به گزارش فارس، اعظم السادات موسوی در نشست خبری پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی سرطان‌های زنان خاطرنشان کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و در مرحله پیشرفته بیماری در صورت درمان هم احتمال عود بیماری پس از سال‌ها دوباره وجود دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که این نوع سرطان در میان زنان شیوع بسیار بالایی دارد، تمام مراکز پزشکی دنیا راهکارها و تکنولوژی‌های غربالگری و تشخیص زودرس را برای آن به کار بسته‌اند که البته این روش‌ها نظیر سونوگرافی، ام‌آر‌آی و ماموگرافی در ایران نیز انجام می‌شود.
وی در مورد غربالگری سرطان زنان در ایران گفت:‌ غربالگری در برخی مراکز استان‌ها از جمله تهران انجام شده ولی بااین حال هنوز با غربالگری سراسری فاصله داریم و نتوانسته‌ایم همه جمعیت زنان را تحت پوشش قرار دهیم.
موسوی به آمار ابتلا به سرطان سینه اشاره کردو گفت:‌ از هر 9 زن یک نفر در طول عمرش دچار این سرطان می‌شود و از هر 100 هزار نفر، 200 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند.
رئیس انجمن علمی سرطان زنان ایران در ادامه تصریح کرد: امروزه با مسئله سرطان دهانه رحم یا سرویکس روبه‌رو هستیم که وابسته به ویروسی به نام «پاپیلوما» است و از طریق مقاربت منتقل می‌شود، اما اگر فردی روابط جنسی سالم داشته باشد، احتمال درگیری‌اش با این ویروس بسیار کاهش می‌یابد.
موسوی گفت: پاپیلوما ویروس می‌تواند برای سال‌ها در بدن مخفی بماند و بعد از مدتی خود را نشان دهد و از این جهت غربالگری و پیشگیری از سرطان توسط تزریق واکسن وغربالگری در مراحل اولیه به خوبی کنترل می‌شود.
استاد بخش آنکولوژی بیمارستان امام خمینی افزود:‌ سرطان دهانه رحم روی کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد و ناتوانی جسمی در پی دارد و اگر در مراحل اولیه کنترل نشود، سبب بروز دردهای بسیار شدید برای بیمار می‌شود.
رئیس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران سرطان تخمدان را یکی‌دیگر از سرطان‌های زنان عنوان کرد و گفت: این سرطان علائم اولیه خاصی ندارد و در مراحل پیشرفته علامت‌ دار می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان کمک چندانی به فرد مبتلا کرد، به گونه‌ای که حتی پس از بهبودی هم بیماری در کمتر از دو سال عود می‌کند و تنها راه حل خارج کردن تخمدان‌هاست.
موسوی ادامه داد: مشکل این است که زنان از روی ترس یا کمبود وقت معمولا برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای به متخصص مراجعه نمی‌کنند و اگر بیماری داشته باشند، پنهان می‌ماند و در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه جراحی و شیمی‌درمانی درمان‌های رایج سرطان تخمدان هستند، اظهار داشت: البته اکنون دنیا برای درمان سلولی و ژن‌تراپی کار می‌کند، که اثر بخش‌تر هم هست و اکنون ژن‌تراپی برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل گران‌بودن هزینه درمان این روش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 


یک حشره‌شناس پزشکی با تأکید بر رعایت بهداشت محیطی در پیشگیری از ابتلای افراد به میاز، گفت: میازیس یک نوع بیماری دامی مشترک بین انسان و دام است که در بخش زئوز وزارت بهداشت و درمان به ثبت نمی‌رسد. درحالی که بی‌توجهی به کنترل آن می‌تواند موجب بروز عوارض متعدد برای افراد و همچنین مرگ دام‌ها شود.
دکتر کامران اکبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از اینکه برخی بیماری‌ها در کشور وجود دارد که در سیستم سلامت وزارت بهداشت به ثبت نمی‌رسد، اظهار داشت: میازیس ازنظر علم حشره‌شناسی پزشکی یک بیماری مهم محسوب می‌شود که با وجود پیشرفت نظام سلامت کشور، هنوز هیچ توجهی به آن نشده است.
وی بیماری میازیس را ورود لارو مگس به بدن انسان یا مهره‌داران همچون دام‌ها و احشام تعریف کرد و افزود: متأسفانه در سیستم وزارت بهداشت همه سرماخوردگی‌ها، تب‌ها حتی زنبور گزیدگی‌ها ثبت می‌شود اما میاز این گونه نیست. این بیماری حتی در سازمان دامپزشکی نیز ثبت نمی‌شود و هیچ محلی آمار درستی از بیماری‌های میاز دامی در اختیار ندارد. به‌طوری که مرگ گوزن‌های زرد ایرانی در ماه‌های اخیر که گونه‌ای در معرض انقراض به شمار می‌روند و تنها بین 70 تا 80 رأس از آنها در کشور وجود دارد، ناشی از ابتلای آنها به این بیماری بود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: به تازگی یک مورد میاز در تهران مشاهده شد مبنی بر اینکه یک بیمار به علت وجود لارو مگس در چشمش، نابینا شد و چشم خود را از دست داد. چندی پیش نیز فردی در اثر ابتلا به یک بیماری ناشناخته درگذشت که بعدها مشخص شد در لوله تنفسی وی لارو مگس لانه گزیده و به این ترتیب مسیر تنفس بیمار مسدود شده بود. دو سال پیش نیز در همین شهر شاهد یک مورد فوت ناشی از ابتلا به این بیماری بودیم؛ باید اشاره کرد بررسی‌هایی که در استان فارس انجام شده بیانگر این موضوع بود که 88درصد دامداران این استان حداقل یک بار به میازیس دچار شده‌اند.
نصب توری؛ پیشگیری از میازیس
وی توجه ویژه به بهداشت محیط و توری داشتن تمام پنجره‌ها به خصوص در محیط‌های درمانی را در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم دانست و ادامه داد: با سرکشی به دو بیمارستان بزرگ و مشهور تهران شاهد وجود مگس و پشه‌های فراوان در محوطه آنها بودم که این به نوبه خود زمینه را برای ابتلای مراجعه‌کنندگان به میازیس فراهم می‌کند.
دکتر اکبرزاده با اشاره به اینکه از 30سال پیش تاکنون حدود 77 مورد میازیس در کشور گزارش شده است، افزود: این آمار درحالی مطرح می‌شود که موارد موجود در سراسر ایران رقمی بسیار بالاتر از این میزان است. پزشکان در برخورد با نمونه‌های مبتلا به میاز در اغلب موارد آن را به جای میازیس، ورود جسم خارجی گزارش می‌کنند و با جراحی اقدام به خارج کردن آن می‌کنند.
خطر نابینایی
وی با بیان اینکه موارد متعددی از میازیس در کشور وجود دارد که در بخش زئونوز وزارت بهداشت و درمان ثبت نشده است، بیان داشت: میازیس در واقع بیماری دام به شمار می‌رود که انسان میزبان خوبی برای آن نیست ولی به‌طور تصادفی در بدن افراد وارد شده و منجر به بروز عوارضی همچون کوری در انسان می‌شود. به‌طوریکه تاکنون دو مورد نابینایی ناشی از میاز در کشور به ثبت رسیده است؛ همچنین آسیب شدید گوش را می‌توان یکی دیگر از عارضه‌های این بیماری برشمرد.
این عضو هیئت علمی گروه حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشگاه علوم پزشکی تهران «میازیس» را یک بیماری قابل کنترل عنوان کرد و گفت: میاز گلو یا چشم با ورود لارو به آن قسمت ظرف یکی دو ساعت خود را نشان می‌دهد؛ درد فراوان و قرمزی چشم از جمله علایم ابتلا به این بیماری است که تنها روش درمان آن خارج کردن لارو است.
دکتر اکبرزاده در پایان یادآور شد: اینکه هیچ بیمارستانی، درمانگاه یا کلینیکی این بیماری را گزارش نمی‌کند جای بسی تعجب دارد. گزارش نشدن میازیس در درمانگاه‌ها و سایر مکان‌های درمانی بیشتر به دلیل نبود آگاهی و اطلاع از این بیماری است.

 


متخصصان علوم پزشکی «انجمن طب باروری آمریکا» هشدار دادند افزایش مقدار برخی از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها و جداره قوطی‌های کنسرو در بدن زنان باردار خطر سقط جنین را تشدید می‌کند.
به گفته لیندا گیودیس از کارشناسان این انجمن، مقادیر بالای ترکیب شیمیایی «بیسفنولA» که در تهیه بسیاری از پلاستیک‌ها استفاده می‌شود می‌تواند خطر سقط جنین را در زنانی که مستعد مشکلات بارداری هستند، افزایش دهد.
گیودیس همچنین افزود: لازم است تا بررسی‌های بیشتری برای تأیید این ارتباط انجام شود اما این احتمال وجود دارد که بر «بیسفنولA» باروری و دیگر جنبه‌های سلامتی انسان اثر سوء بگذارد.
«بیسفنولA» و دیگر مواد شیمیایی در محیط زندگی انسان می‌توانند پس از ورود به بدن تأثیرات شبه‌هورمونی و بسیار ضعیف برجای بگذارند و همین تأثیرات هرچند خفیف می‌تواند در افراد مستعد برخی واکنش‌های طبیعی بدن را دستخوش تغییر کند.
اگرچه در سال‌های اخیر این ماده شیمیایی از بطری‌های شیر کودکان و بطری‌های نوشیدنی حذف شده اما هنوز مقداری از آن در نمونه‌های آزمایشگاهی از ادرار افراد دیده می‌شود.
«روت لاتی» از متخصصان دانشگاه استنفورد نیز در همین رابطه متذکر شد: بیشتر موارد سقط جنین به دلیل وجود مشکل در کروموزوم‌هاست و نتایج یک مطالعه بر موش‌ها نشان می‌دهد که «بیسفنولA» می‌تواند این خطر را تشدید کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، در این بررسی نمونه‌های خون 115 زن باردار با سابقه نازایی یا سقط جنین مورد مطالعه قرار گرفت.
سپس این افراد براساس سطح «بیسفنولA» موجود در خونشان به چهار گروه تقسیم شدند و مشخص شد در زنانی که مقدار این ترکیب شیمیایی بیشتر است، خطر سقط جنین نیز تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10