(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29 مهر 1392 - شماره 20621

انتقاد الوفاق بحرین از سکوت جامعه جهانی در قبال کشتار آل‌خلیفه
هنیه مسلمانان را به حضور در انتفاضه مسجدالاقصی فرا خواند
درگیری پلیس با دانشجویان معترض در آنکارا
جنایات هولناک القاعده در سوریه ارتش آزاد را به اتحاد با دولت اسد کشاند
31 کشته در تازه‌ترین انفجار سوریه
جشن آزادی 9 زائر لبنانی در خیابان‌های بیروت
زد و خورد دانش‌آموزان فرانسوی با پلیس در پاریس
عملیات تروریستی در مرکز و غرب عراق 46 شهید و 62 مجروح برجای گذاشت
معترضان رو در رو با پلیس در پایتخت ایتالیا
هزاران نفر در رومانی علیه حضور آمریکایی‌ها به خیابان‌ها ریختند
اوج‌گیری تظاهرات مردمی علیه نظامیان در شهرهای مصر
اعتصاب کارکنان راه‌آهن سانفرانسیسکو وارد روز سوم شد
اعتراض آسوشیتدپرس به جاسوسی از خبرنگاران در آمریکا
   


جمعیت الوفاق بحرین با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در برابر جنایات ‌‌‌آل‌خلیفه خواستار پی‌گیری قتل سه جوان بحرینی در جریان تظاهرات اخیر شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها در پی به شهادت رسیدن سه جوان بحرینی که طی روزهای اخیر در جریان تظاهرات مردمی علیه جنایات آل‌خلیفه به شهادت رسیدند جمعیت الوفاق بحرین از سکوت مجامع غربی در برابر سرکوب مردم در بحرین انتقاد کرد.این جمعیت مخالف نظام بحرین تاکید کرد، مجامع حقوق بشری باید درباره علت این قتل‌ها تحقیقات لازم را به عمل آورند و مسئولین این جنایات محاکمه شوند.مخالفان بحرینی همچنین از برخوردهای دوگانه غرب به‌ویژه آمریکا درباره حقوق بشر انتقاد کرده و اظهار داشتند که واشنگتن ادعا می‌کند که مدافع دموکراسی است اما فریاد مردم بحرین را نمی‌شنود.

 


نخست‌وزیر منتخب فلسطین در غزه از مسلمانان سراسر جهان خواست تا در انتفاضه الاقصی شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، اسماعیل هنیه در سخنرانی خود به مناسبت دومین سالگرد تبادل اسیران اعلام کرد آزاد کردن همه اسیران فلسطینی از زندان‌های اسرائیل در اولویت دولت فلسطین است.وی افزود، مقاومت تنها گزینه استراتژیک برای غلبه بر مشکلات منطقه است.هنیه گفت، هزاران نفر از عناصر مقاومت در حال آماده شدن برای نبرد آزادی‌بخش فلسطین هستند و مقاومت قاطعانه در برابر نقشه‌ها علیه مردم فلسطین و حقوق قانونی آنان می‌ایستد.وی تأکید کرد، مسجدالاقصی بخشی از اعتقادات مسلمانان است و جنایات اسرائیل در مسجدالاقصی هیچ حقی را نسبت به این مسجد برای آنان به همراه نخواهد داشت.

 


دانشجویان در پایتخت ترکیه در اعتراض به ساخت یک جاده تظاهرات کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، دانشجویان دانشگاه خاورمیانه آنکارا در اعتراض به ساخت یک جاده که از فضای سبز محوطه دانشگاه می‌گذرد دیروز تظاهرات کردند. این تظاهرات به درگیری معترضان با پلیس انجامید. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.
دانشجویان می‌گویند ساخت این جاده باعث می‌شود درختان زیادی در محوطه دانشگاه قطع شوند. فضای سبز دانشگاه خاورمیانه یکی از بزرگترین فضای سبز موجود در پایتخت ترکیه است.
قبلا نیز دانشگاه خاورمیانه شاهد تظاهرات مشابهی بوده است.
10 خرداد گذشته هم صدها تن در اسلامبول در اعتراض به تخریب پارک «گزی» تظاهرات کردند. این تظاهرات سپس به اعتراضات هزاران نفری در شهرهای مختلف ترکیه علیه دولت تبدیل شده بود.
به اعتقاد کارشناسان، همسویی آنکارا با سیاست‌های آمریکا و ناتو در خاورمیانه، مردم را نسبت به دولت «رجب طیب اردوغان» ناراضی کرده است.

 


ارتش آزاد سوریه که خود از مخالفان دولت دمشق است برای سرکوب تروریست‌های القاعده مذاکرات محرمانه‌ای را با نظام اسد برای پیوستن به ارتش آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه السفیر، گردان‌هایی از ارتش آزاد سوریه در پی تهدید گروه‌های تروریستی مذاکراتی را با ارتش سوریه برگزار کرده‌اند.
ارتش آزاد که خود از مخالفان دولت است گفته حتی حاضر است به پلیس محلی در مناطق مختلف تبدیل شوند، هنوز گزارش بیشتری از اتحاد ارتش آزاد با ارتش سوریه مخابره نشده است.
یک منبع ارتش آزاد سوریه گفت، گردان‌هایی از ارتش آزاد سوریه در سایه درگیری‌هایی که با گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده طی یک سال اخیر داشته‌اند در موضع‌گیری خود علیه نظام بشار اسد تجدیدنظر کرده‌اند.
گروه‌های تروریستی امارت اسلامی عراق و شام (داعش) و جبهه النصره وابسته به القاعده ارتش آزاد سوریه را تهدید کرده‌اند در صورتی که به این گروه‌ها ملحق نشوند کشته خواهند شد.
طی ماه‌های اخیر نیز افسران رده بالا و اعضای بسیاری از ارتش آزاد سوریه به دست همین گروه‌های تروریستی القاعده اعدام شده‌اند.
منبع ارتش آزاد سوریه همچنین گفت، 600 افسر ارتش آزاد سوریه آمادگی خود را برای ملحق شدن به نظام بشار اسد و تبدیل شدن به پلیس محلی در مناطق مختلف سوریه اعلام کرده‌اند.
یک مسئول ارتش آزاد سوریه نیز گفت، راه‌حلی که شماری از افسران ارتش آزاد در نظر دارند همانند راه‌حل بحران الجزایر است به گونه‌ای که عناصر ارتش نجات اسلامی در دهه 90 از کوهستان‌هایی در الجزایر که در آنجا مخفی شده‌ بودند بازگشتند و با انحلال ارتش نجات ملی به زندگی عادی خود بازگشتند.
وی افزود، طی مذاکراتی که در حمص برگزار شد شماری از سربازان ارتش آزاد سلاح خود را تحویل داده اما از قرار گرفتن جلوی چشم دوربین رسانه‌ها خودداری کرده‌اند. ناظران سیاسی منطقه می‌گویند جنایات تروریست‌های القاعده به حدی وحشتناک است که ارتش آزاد حاضر شده با ارتش سوریه برای سرکوب القاعده متحد شود.
دولت ترکیه نیز از ترس گسترش سیطره گروه‌های تروریستی القاعده در سوریه به ویژه در مرزها دست به دامان سوریه شده و درخواست کمک کرده است.
از سوی دیگر، منابع امنیتی سوری اعلام کردند عملیات گسترده ارتش سوریه در محورهای مختلف برای پاکسازی تروریست‌ها آغاز شده است. در همین رابطه نیروهای ارتش حومه دمشق و منطقه القدم، عسالی و الجوره را به محاصره خود درآوردند و موانع ایجاد شده از سوی تروریست‌ها را منهدم کردند.
درگیری‌های شدیدی نیز در جوبر، برزه و القابون در جریان است و ده‌ها نفر از افراد مسلح در این مناطق به هلاکت رسیده‌اند.
شمار دیگری از تروریست‌ها از جمله دو تونسی در حملات نیروهای ارتش در حومه لاذقیه کشته شدند و در منطقه ملیحه در حومه دمشق تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد شد.
بیش از 100 فرد مسلح نیز در منطقه سخنه در استان حمص در درگیری با نیروهای ارتش کشته شدند.
یک منبع آگاه در ارتش سوریه اعلام کرد، ارتش سوریه طی روزهای اخیر به موفقیت‌های زیادی دست یافته است و به زودی اخبار پیروزی‌های ارتش منتشر خواهد شد.
پیش‌شرط قبول نیست
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در دیدار با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در قاهره گفت، راه‌حل بحران سوریه فقط سیاسی است و همه طرف‌ها باید برای رسیدن به این راه‌حل تلاش کنند.
وی افزود، تعیین پیش‌شرط برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی ژنو2 پذیرفتنی نیست.
جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز مخالفان سوری را به مشارکت در ژنو 2 ملزم کرد.
مخالفان سوری اخیرا اعلام کرده بودند حاضر نیستند در مذاکرات ژنو 2 شرکت‌ کنند در حالی که واشنگتن مشارکت در این کنفرانس را برای مخالفان الزامی کرده است.
پایداری سوریه
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین اظهار داشت، سوریه با وجود همه طوفان‌ها پایدار خواهد ماند.
وی ضمن تشریح آخرین وضعیت سوریه و تحولات منطقه بر ایستادگی و مقاومت کشورش تا شکست نهایی تروریست‌ها تاکید کرد.
بشاراسد گفت، به غربی‌ها و گروه‌های تروریستی بگویید که سوریه پایدار خواهد ماند و در برابر طوفان‌ها هر طور که باشد شکست نخواهد خورد.
بازگشایی سفارتخانه‌ها
روزنامه السفیر با اشاره به سفر مسئولان امنیتی اروپا به دمشق نوشت که دمشق خطاب به این مسئولان تاکید کرد بازگشایی سفارتخانه‌های اروپایی در دمشق مقدمه هر نوع همکاری امنیتی است.
السفیر افزود، بسیاری از اروپایی‌ها از دل بستن به تغییرات اساسی در نظام سوریه دست برداشته‌اند.
به گفته برخی منابع اولویت برای اروپایی‌ها احیای همکاری امنیتی با دمشق برای مقابله با خطرات بازگشت صدها جهادی اروپایی به کشورهایشان است.
سایر رویدادها
* عده‌ای از اتباع روسی مقیم فرانسه با گردهمایی در پاریس حمایت خود را از مردم سوریه و مخالفت با سیاست‌های دوگانه آمریکا اعلام کردند.
* یگان‌های ارتش سوریه یک گور جمعی شامل 30 جسد را در حومه حمص واقع در مرکز سوریه کشف کردند.
* یک گروه سلفی در اردن اعلام کرد 1000 تن از عناصر اردنی در سوریه در حال جنگ با نظام بشاراسد هستند.
* گروه تروریستی القاعده به کودکان سوری زیر 10 سال آموزش نظامی اجباری می‌دهد.
* دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد کنفرانس ژنو 2 قرار است در تاریخ 23 نوامبر (2 آذر) برگزار شود.

 


در یک انفجار تروریستی در شهر حماه در سوریه دست کم 31 نفر کشته و ده‌ها نفردیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری فرانسه، انفجار تروریستی روز گذشته در مقابل یک مقر ایست بازرسی در شهر حماه در سوریه دست کم 31 کشته و ده‌ها مجروح به جای گذاشت.
یک فرد انتحاری کامیون حامل مواد منفجره خود را در جاده ارتباطی حماه- سلامیه مقابل ایست‌بازرسی ارتش واژگون کرد.سازمان دیدبان حقوق بشر از احتمال افزایش شمار قربانیان براثر شدت انفجار خبر داد.به گفته این سازمان بین‌المللی شدت انفجار به حدی بود که بسیاری از ساختمان‌های اطراف منهدم شدند و چندین خودرو در آتش سوختند.روز شنبه نیز در شهرک مسیحی‌نشین جرمانا در حومه دمشق انفجار مشابهی رخ داد که دست کم 80 نفر کشته و مجروح شدند. از این تعداد 16 نفر سرباز بودند.

 


9 زائر آزاد شده لبنانی از دست تروریست‌های سوری، در فرودگاه بیروت از جانب صدها تن از هموطنان خود به گرمی استقبال شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عصر شنبه صدها نفر از شهروندان لبنانی ورود 9 زائر آزاد شده را در فرودگاه بیروت جشن گرفتند و از آنها به گرمی استقبال کردند.
یک گروه شبه نظامی فعال در سوریه این 9 زائر شیعه را اردیبهشت سال گذشته در استان حلب سوریه ربوده بودند.
این زائران پس از آزادی خود به خبرنگاران گفتند در ماه‌های نخست با آنها خوشرفتاری می‌شد. اما بعدا رفتار شورشیان تغییر کرد.
«علی عمار» نماینده پارلمان لبنان، به نمایندگی از «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و «نبیه‌بری» رئیس مجلس این کشور از تمام کسانی که در آزادی این افراد نقش داشته‌اند تشکر کرد. وی که در جمع مردم در فرودگاه بیروت سخنرانی می‌کرد، آزادی این 9 زائر را برای لبنانی‌ها عید ملی بزرگ دانست.
در همین حال، سرلشکر «عباس ابراهیم» فرمانده کل نیروهای امنیتی لبنان از نقش‌آفرینی مثبت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در آزادی 9 زائر تشکر و قدردانی کرد.
همچنین، در مراسم استقبال از این زائران آزاد شده در فرودگاه بیروت، شمار زیادی از مردم پرچم حزب‌الله را در دست داشتند و به نفع این جنبش شعار می‌دادند.
همزمان با آزادی این افراد، دو خلبان ترک که دو ماه قبل در بیروت ربوده شده بودند نیز آزاد شدند. این افراد در اسلامبول به خبرنگاران گفتند که در مدت اسارت با آنها بدرفتاری نشد، اما زیر فشار روانی قرار داشته‌اند. ظاهرا 9 زائر فوق با دو خلبان ترک مبادله شده‌اند و در این مبادله کشورهای ترکیه، سوریه و قطر نقش داشته‌اند.

 


سومین روز از اعتراض‌های دانش‌آموزی علیه سیاست‌های نژادپرستانه فرانسه به خشونت کشیده شد.
صدها دانش‌آموز دبیرستانی فرانسه یکشنبه برای سومین روز پی در پی در اعتراض به اخراج دو دانش‌آموز اهل کوزوو از مدرسه تظاهرات کردند.
پلیس پاریس نیز اقدام به ضرب و شتم دانش‌آموزان معترض به سیاست‌های نژادپرستانه کرد.
هرچند روز گذشته شمار معترضان نسبت به دو روز قبل کمتر بود اما شدت ناآرامی‌ها به مراتب بیشتر بود.
دانش‌آموزان می‌گویند اخراج این دو دانش‌آموز به دلیل مهاجر بودن نشانه حاکمیت نژادپرستانه بر کشورشان است.
«اولاند» رئیس جمهور فرانسه با بازگشت دانش‌آموز اخراجی به مدرسه موافقت کرد اما گفت که خانواده او حق بازگشت به فرانسه را ندارند.

 


عملیات تروریستی در مناطق مرکزی و غرب عراق 46 شهید و 62 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها در محله‌های «قاهره»، «غزالیه» و «الدوره» بغداد دست به انفجار بمب و حملات تروریستی زدند. این حملات چهار شهید و 17 مجروح برجای گذاشت. علاوه بر موارد بالا، مناطقی چون «حدیثه» در غرب «رمادی»، جنوب شهر «تکریت» و حومه «بعقوبه» نیز دیروز شاهد حملات مشابه از جانب تروریست‌ها بود. این حملات نیز در مجموع جان 9 نفر را گرفت و 30 مجروح بر جای گذاشت.
منطقه «راوه» در استان «الانبار» واقع در غرب عراق هم به تنهایی شاهد پنج انفجار بود. این انفجارها جمعا 26 شهید و 15 مجروح برجای گذاشت.
استان الانبار طی ماه‌های اخیر در مقایسه با قبل آرامش نسبی داشت، ولی با نفوذ عناصر تروریستی القاعده از سوریه به عراق، این استان نیز دوباره ناآرام شده هم‌اکنون تروریست‌های فعال در سوریه مثل «امارت اسلامی عراق و شام» و «جبهه النصره» مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی در عراق را به عهده می‌گیرند. در حالی که دولت و مردم عراق خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آماده می‌کنند، تروریست‌ها و حامیان آنها قصد دارند با حملات خود مانع برگزاری انتخابات شوند و از این طریق می‌خواهند زمینه را برای حضور عوامل خود در عرصه سیاسی آماده کنند.

 


سومین روز تظاهرات ایتالیایی‌ها علیه سیاست‌های ریاضتی دولت به خشونت کشیده شد.
«بودجه 2014 ایتالیا به دلیل بحران مالی به صورت ریاضتی بسته خواهد شد.»
این خبر سه روز است که ایتالیا، سومین کشور مهم اروپایی را درگیر ناآرامی‌های گسترده خیابانی کرده است.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: شهر رم روز شنبه شاهد وقوع درگیری بین پلیس ضدشورش و ده‌ها هزار نفر از مخالفان سیاست‌های ریاضتی بود. در این درگیری‌ها دست‌کم 15 نفر دستگیر و حدود 20 پلیس ضدشورش نیز زخمی شدند.
براساس تصاویر و گزارش های منتشر شده، جمعی از جوانان و قربانیان سیاست‌های ریاضتی با سنگ، چوب، بطری و تخم‌مرغ به زدوخورد شدید با نیروهای تا دندان مسلح پلیس پرداختند و عده‌ای نیز اقدام به تخریب اموال عمومی و شکستن شیشه‌‌های فروشگاه‌ها کردند. تصاویری نیز از برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد این کشور منتشر شده که در آن معترضان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و لاستیک می‌کنند.
پلیس ایتالیا با استفاده از خودروهای زرهی و هزاران نیروی ضدشورش اقدام به سرکوب و پراکندن معترضان کرد.
اعتراض‌های ضددولتی ایتالیا از روز شنبه و به شکل اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل، بیمارستان‌ها و کارکنان بخش خدمات عمومی آغاز شد اما روز شنبه،‌ این اعتراض‌ها شدت گرفت و سرانجام با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
سازمان‌دهندگان اعتراضات برآورد کردند که در این تظاهرات 70 هزار تن به خیابان‌ها آمدند در حالی که مقامات ایتالیا این تعداد را 50 هزار نفر برآورد کردند.
چند روز پیش آنریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا که رهبری یک ائتلاف شکننده جناح‌های چپ و راست را برعهده دارد بودجه سال 2014 را تقدیم پارلمان کرد که این بودجه بلافاصله از هر دو طیف سیاسی کشور مورد انتقاد قرار گرفت.
چپ‌گرایان می‌گویند این بودجه به دلیل اینکه به مسدود شدن حقوق بخش دولتی و مستمری‌بگیران منجر می‌شود مورد قبول نیست و راستگرایان و اصناف نیز می‌گویند این بودجه باعث کاهش رشد اقتصادی خواهد شد بنابراین با آن مخالف هستند.
اعتصاب ایتالیایی‌ها نیز باعث تعطیلی بخش حمل و نقل عمومی پایتخت و لغو صدها پرواز در سرتاسر این کشور مهم اروپایی شده است.
شبکه تلویزیونی فرانسه اعلام کرد سندیکاهای ایتالیا از تمام مردم این کشور خواسته علیه سیاست‌‌های ریاضتی دولت بسیج شوند.
تظاهرات در لیسبون
«لیسبون» پرتغال نیز روز شنبه شاهد حضور هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها در اعتراض به «اوضاع وخیم اقتصادی» و «سیاست‌های ریاضتی دولت» بود. شبکه تلویزیونی «الجزیره» در این باره این‌طور گزارش داد که: هزاران نفر در لیسبون و شهر شمالی پورتو علیه اقدامات ریاضتی دولت پرتغال تظاهرات کردند. دولت پرتغال می‌‌گوید آثار بهبود اوضاع اقتصادی این کشور به تدریج نمایان می‌شود و پس از چند سال رکود، نشانه‌‌های رشد دیده می‌شود. اما در پورتو به سختی می‌توان این نشانه‌ها را دید. اقدامات ریاضتی اخیر هزاران نفر را به خیابان‌های این شهر کشانده است. این تظاهرات را اتحادیه‌‌های کارگری برنامه‌ریزی کرده‌اند. بسیاری از افرادی که در این تظاهرات شرکت کرده‌اند، از برنامه بودجه اخیر دولت که میزان مالیات در آن افزایش یافته است، ناراضی هستند.
این معترضان امیدوارند دادگاه قانون اساسی این کشور به این مسئله رسیدگی کند. این دادگاه پیش از این برخی از اقدامات ریاضتی دولت را رد کرده است. یک پرستار در شهر پورتو می‌‌گوید مانند بقیه همکارانش این هفته در اعتصاب به سر برده است.
وی می‌گوید ما فشار کار زیادی داریم اما دستمزدهای ما افزایش نیافته است. این یعنی ما در آخر ماه ساعات بیشتری کار کرده‌ایم اما پول کمتری هم گرفته‌ایم. در «لیسبون» نیز اعتراضاتی صورت گرفته است. رانندگان اتوبوس‌های شهری، در صفی طولانی اتوبوس‌‌های خود را بر روی پلی در این شهر که دولت تظاهرات مردم را - البته به علل امنیتی - بر روی آن منع کرده است، به حرکت درآورده‌اند. این معترضان به آمارهای خوشبینانه دولت درباره بهبود اوضاع اقتصادی امیدوار نیستند.

 


هزاران نفر در رومانی علیه حضور آمریکایی‌ها در این کشور به خیابان‌ها ریختند و خواستار خروج آنها شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اعتراض مردم رومانی به استخراج نفت و گاز در سواحل این کشور توسط شرکت آمریکایی «شورون» است.
اقدام دولت رومانی در امضای قرارداد با کانادا و آمریکا برای استخراج نفت و طلا با اعتراض گسترده مردمی روبه‌رو شده است.
رومانی از ماه سپتامبر صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به این قراردادها است. هرچند قرارداد آمریکا و کانادا با رومانی با یکدیگر متفاوت است، اما با وجود این معترضان معتقدند که دولت در این موارد شفافیت نداشته و مردم را در جریان این قراردادها قرار نداده است.
اخیرا اعلام شده واشنگتن در نظر دارد پایگاه نظامی ماناس در قرقیزستان را به رومانی منتقل ‌کند. در آن صورت اعتراض‌ها علیه آمریکا گسترده‌تر خواهد شد.

 


هزاران تن از دانشجویان و طرفداران اخوان‌المسلمین در مناطق مختلف مصر و دانشگاه الازهر تظاهرات «ضد کودتا» برگزار کردند.
محدودیت‌های قانونی و سرکوب‌ها هنوز نتوانسته مانع از برگزاری تظاهرات طرفداران اخوان‌المسلمین شود و آنطور که شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کرده، هزاران نفر از اخوانی‌ها شنبه شب در شهرهای مختلف علیه دولت حاکم تظاهرات کردند.
بر اساس این گزارش شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه «الازهر» نیز در این دانشگاه تظاهرات «ضد کودتا» برگزار کردند و خواستار کناره‌گیری شیخ الازهر و بازگشت مرسی به قدرت شدند.
شهر «سوئز» یکی از شهرهای ناآرام مصر است که شنبه شب شاهد حضور گسترده طرفداران مرسی بود. معترضان اقدامات «سرکوبگرانه» نظامیان حاکم بر این کشور را محکوم کردند.
پایگاه خبری «الیوم السابع» در این باره نوشت: گروهی از دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین با برگزاری تظاهراتی موسوم به «دانشجویان علیه کودتا» در شرق قاهره خواستار «قیام» علیه دولت موقت شدند.
این دانشجویان با راهپیمایی در خیابان‌ها به سمت میدان «رابعه العدویه» حرکت و برای ساعاتی آن را مسدود کردند. «آزادی زندانیان اخوانی» یکی از خواسته‌های انقلابیون مصری بود. خبرگزاری ایسنا نیز با انتشار گزارشی از تظاهرات دانشجویان دانشگاه الازهر نوشت: روز شنبه، اولین روز سال تحصیلی پس از یک ماه تاخیر عده زیادی از دانشجویان این دانشگاه مقابل دفتر رئیس دانشگاه تجمع کردند.
دانشجویان، برکناری «احمد الطیب»، شیخ الازهر و «اسامه العبد»، رئیس دانشگاه را خواستار شده و با در دست داشتن پلاکاردهایی که حاوی شعارهایی در محکوم کردن حوادث میدان رابعه العدویه و النهضه بود، خواهان قصاص عاملان کشتار تحص‌کنندگان در این میادین شدند.
تظاهرکنندگان خواهان بازگشت به آنچه که آن را «مشروعیت» می‌نامیدند، شدند و با سر دادن شعارهایی ضد کودتای نظامی ارتش، پلیس و شیخ الازهر، بر پایداری خود تا زمان «شکست کودتای نظامی» تاکید کردند.
عقب‌نشینی دولت
به دنبال گسترش اعتراضات علیه قانون منع برگزاری تظاهرات، خبر می‌رسد «عدی منصور» که پیش از این بر امضای این قانون تاکید می‌کرد، از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور موقت مصر صدور قانون جدید تظاهرات را به تعویق انداخته است.» این قانون حتی از سوی جریان‌های همسو با دولت موقت مثل جنبش تمرد رد شده بود. سازمان‌های حقوق بشری نیز اعلام کرده بودند این قانون دست نظامیان مصری برای قتل عام معترضان را بیش از پیش باز خواهد کرد.
خبر دیگر اینکه، رئیس حزب «الحر» مصر خواستار «پایان مداخلات آمریکا» در امور داخلی مصر شد.
«محمد مصطفی» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: کمک‌های واشنگتن به قاهره بیشتر به نفع خود آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا مصر.
مصطفی درباره تصمیم آمریکا به قطع کمک‌های خود به مصر اظهار داشت: با فاش شدن نقشه‌های واشنگتن در قبال خاورمیانه و نیز در خصوص منطقه «سینا» و امنیت اسرائیل، این تصمیم طبیعی است، از همین رو دولت مصر باید هرچه زودتر مخالفت خود را با دریافت کمک‌های آمریکایی اعلام کرده و دیگر چنین درخواستی از آن نداشته باشد.
اخوان‌المسلمین مصر نیز با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد غرب و در راس آنها آمریکا از کودتا در مصر حمایت می‌کنند همانطور که قبل از وقوع انقلاب‌ها از رژیم‌های دیکتاتور در کشورهای عربی حمایت می‌کردند!
روز گذشته دومین جلسه محاکمه حسنی مبارک به همراه علاء و جمال مبارک، فرزندان دیکتاتور سابق مصر به دور از رسانه‌ها برگزار شد.
دادگاه جنایی قاهره به ریاست «محمود کامل الرشیدی» کار محاکمه مبارک و پسرانش به همراه «حبیب العادلی»، وزیر داخلی و شش تن از معاونان مبارک را از روز شنبه آغاز کرده است، خسارت به اموال عمومی در جریان صدور گاز به اسرائیل و برخی اتهامات مربوط به انقلاب 25 ژانویه از جمله موارد مورد رسیدگی دادگاه است که امروز نیز ادامه خواهد داشت.
به اعتقاد کارشناسان، خبر محاکمه این دیکتاتور این روزها دیگر برای مردم مصر هم جذابیتی ندارد و علت این امر چه بسا به نحوه محاکمه وی مربوط می‌شود.

 


اعتصاب کارکنان راه‌آهن سانفرانسیسکو در اعتراض به «شرایط نامناسب کاری» وارد روز سوم شد.
کارگران و کارمندان خطوط ریلی سانفرانسیسکو که از روز جمعه گذشته در اعتراض به «کمی حقوق و دستمزد و شرایط نامناسب کاری» در اعتصاب به سر می‌برند، تاکید کردند در صورت ادامه بی‌توجهی به خواسته‌هایشان، به اعتراض‌ها ادامه خواهند داد.
خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت: اعتصاب کارکنان شرکت راه‌آهن «حمل و نقل سریع‌السیر منطقه بی» که روزانه حدود 400 هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند، باعث ایجاد اختلالاتی در روند کاری مردم این منطقه شده است. به گزارش فارس سخنگوی دو سندیکای کارگری که نقش اصلی را در این اعتصاب ایفا می‌کنند، اعلام کرده است که مسئولان اتحادیه کارگری و مدیران شرکت راه‌آهن، هنوز برای ادامه مذاکرات هم توافق نکرده‌اند.
کارکنان این اتحادیه‌ها در ماه ژوئیه هم دست به اعتصاب زده بودند. آن اعتصاب بیش از چهار روز به طول انجامید، اما نهایتا مسئولان سندیکاها نتوانستند با مسئولان شرکت به توافق برسند.
کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند این اعتصاب‌ها هزینه‌های اقتصادی زیادی به شرکت راه‌آهن وارد می‌کند. میزان ضرر اعتصاب ماه ژوئیه حدود 100 میلیون دلار برآورد شده بود.

 


مدیرعامل خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ضمن انتقاد شدید از جاسوسی‌های انجام شده از خبرنگاران آمریکایی اعلام کرد کاخ‌سفید با این اقدامات «ضربه عمیقی» به آزادی بیان وارد کرده است.
«گری پروت»، مدیرعامل خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در نشست «انجمن مطبوعات در آمریکا» که در «دنور» برگزار شد، به شدت از جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از خبرنگاران آمریکایی انتقاد کرد.
«پروت» گفت آمریکایی‌ها با دولتی سروکار دارند که علاقه زیادی به حفظ «اسرار» دارد. آنها با ضبط مکالمات تلفنی خبرنگاران آسوشیتدپرس که در سال 2012 فاش شد و نقض قوانین کشور «ضربه عمیقی» به آزادی بیان وارد کرده‌اند.
مدیرعامل بزرگترین آژانس خبری جهان چند ماه پیش نیز با انتقاد از این اقدام دولت اوباما آن را «اقدامی غیرقابل توجیه» دانسته و خواستار توقف فوری جاسوسی از خبرنگاران خود شده بود.
به گزارش فارس آسوشیتدپرس در ماه مه 2012 گزارشی را منتشر کرد مبنی بر آنکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) توطئه القاعده در یمن برای بمب‌گذاری در هواپیمایی که به مقصد آمریکا بود را خنثی کرده است و از آن پس این خبرگزاری زیر ذره‌بین رفت.مقامات دولت «باراک اوباما» این افشاگری خبرگزاری آسوشیتدپرس را شکاف در امنیت ملی دانستند. مقامات آمریکایی مدعی شدند که مکالمات تلفنی آسوشیتدپرس را مورد بررسی قرار دادند تا به این مسئله پی ببرند که چه کسی این اطلاعات را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10