(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29 مهر 1392 - شماره 20621

پس از نشست وزرای بهداشت و کار
مصوبه‌های شورای عالی بیمه خدمات درمانی اعلام شد
قادری خبر داد
مهلت 3 ماهه مجلس به دولت برای شناسایی دهک‌های ثروتمند
دانا جایگزین دی‌ در بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی شد
کوتاه اقتصادی
توافق بورس و پتروشیمی برای جلوگیری از فعالیت‌های دلالی
مجمع واردات اعلام کرد
رشد 66درصدی قیمت لوازم خانگی
عسگراولادی:صادرکنندگان مخالف افزایش نرخ ارز هستند
بانک مرکزی گزارش داد
افزایش 13 درصدی قیمت مرغ طی یک ماه
پورسیدآقایی اعلام کرد
برنامه‌های راه‌آهن برای تقویت شرکت‌های ریلی
مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری و کدینگ کالا:همه کالاها بجز اولویت 10 مشمول ایران‌کد هستند
عقبایی خبر داد
برخورد با هرگونه اعلام اکازیون و خانه زیر قیمت توسط مشاوران املاک
   


چهار مصوبه در چهل و نهمین نشست شورای عالی بیمه خدمات درمانی و نخستین نشست این شورا در دولت یازدهم به تصویب وزرای تعاون، کار و رفاه و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رسید.
به گزارش ایرنا، در نشست دیروز که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، تفویض اختیار به شورای عالی بیمه خدمات درمانی درخصوص تغییر شرط تخصص پزشکان تجویز کننده داروهای موجود در فهرست تعهدات پایه سازمان‌های بیمه‌گر مصوب شد.
همچنین مقرر شد با در نظر گرفتن رویکردهای پیشگیری، ارتقای سلامت دهان و دندان، کاهش هزینه‌های دندانپزشکی بیمه‌شدگان، فهرست برخی از خدمات دندانپزشکی در تعهد بیمه پایه قرار گیرد.
تعمیم پوشش بیمه پایه به خدمات تعویض مفاصل (هزینه پروتز، دستمزد جراح و هزینه‌های بیمارستانی) از استئو آرتریت ثانویه به استئو آرتریت اولیه و ثانویه از دیگر مصوبات بود.
مقرر شد پوشش بیمه‌ای استئو آرتریت اولیه منوط به تدوین و ارائه گایدلاین (راهنما طبابت بالینی) توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.
همچنین در تبصره 2 این مصوبه آمده است: مدت زمان انتظار بیمه شده جهت تعویض مفاصل استئو آرتریت اولیه 3 سال در نظر گرفته شود.
مقرر شد، کلیه هزینه‌های بیمارستانی دستمزد جراح و پروتز در موارد حذف تومورهای نزدیک کلیه مفاصل تحت شمول بیمه پایه قرار گیرد.
مصوبه دیگر در خصوص بیماری‌های ژنتیک بود که آمده است: تمامی هزینه‌های آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد بیماری فنیل‌کتونوری در خانواده‌های دارای حداقل یک فرزند مبتلا در صورت تمایل به داشتن فرزند مجدد تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار می‌گیرند.
در تبصره این مصوبه آمده است: خانواده‌های دارای حداقل یک فرزند مبتلا به فنیل کتونوری در صورت تمایل داشتن فرزند مجدد به پزشکان مشاور ژنتیک مستقر در مراکز بهداشتی درمانی ویژه مشاوره ژنتیک وزارت بهداشت مراجعه و سپس با فرم مربوطه و مهر مرکز بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر جهت تایید معرفی می‌شوند و پس از آن به آزمایشگاه‌ ژنتیک منتخب توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت انجام آزمایش معرفی می‌شوند.

 


رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تعیین مهلت زمانی سه ماهه برای شناسایی دهک‌های ثروتمند خبر داد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه صبح یکشنبه کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: این کمیته پیش از این حذف یارانه 3 دهک بالای جامعه را مصوب کرده بود و در جلسه دیروز نیز زمانی را برای حذف 3 دهک تعیین کرد.
وی افزود: دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که قبلا درباره حذف یارانه دهک‌های بالا وجود داشت این بود که امکان شناسایی دهک‌ها در مدت کوتاه میسر نیست لذا ما فرصت دادیم که دولت حداکثر 3 ماه بعد از تصویب قانون نسبت به شناسایی دهک‌های ثروتمند اقدام کند.
به گفته قادری، این موضوع احتمالا در جلسه بعد از ظهر امروز (یک‌شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه مطرح خواهد شد و در صورت تصویب در اصلاحیه بودجه 92 گنجانده می‌شود. بنابراین گزارش: مهلت سه ماهه مجلس به دولت برای شناسایی دهک‌های ثروتمند برای اجرا نیازمند تصویب در کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین صحن علنی مجلس است.
همچنین نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم، حذف دهک‌های پردرآمد را در اصلاحیه بودجه 92 به مجلس ارائه کند، گفت: با حذف پردرآمدها 13 هزار میلیارد تومان از منابع دولت آزاد می‌شود که می‌تواند کمک به تولید شود.
محمدرضا پورابراهیمی در مورد حذف سه دهک پردرآمد بعد از دریافت یارانه نقدی اظهار داشت: دولت این موضوع را در پیشنهادات خود در اصلاحیه بودجه 92 نیاورده است.
وی ادامه داد: ممکن است دولت برای جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار نیازمند زمان باشد، اما این اقدام امکان‌پذیر است.
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر دولت بتواند این کار را از سال آینده هم انجام دهد، مورد تقدیر است.

 


رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی از انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان این سازمان با بیمه دانا خبر داد.
علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به محض اعلام نظر سازمان تامین‌اجتماعی، قرارداد امضا شده به اجرا درخواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه فعلا قرار شده یک میلیون و 500 هزار بازنشسته تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند، اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه به ازای هر فرد ماهیانه مبلغ 21 هزار و 700 تومان از حقوق فرد تحت پوشش کسر می‌شود.
وی افزود: این در حالیست که سال گذشته در بیمه تکمیلی دی به ازای هر فرد مبلغ10 هزار و 450 تومان از حقوق فرد تحت پوشش کسر می‌شد.
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین‌اجتماعی پس از برگزاری جلسات متعدد با بیمه‌های تجاری و بیمه مرکزی ایران منعقد شده گفت: فعلا قرار است یک میلیون و 500 هزار بازنشسته تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند و این در حالی است که در صورت مراجعه افراد تحت تکفل با رضایت‌نامه به کانون‌های سراسر کشور آنها نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی قرار گیرند.
بیات ادامه داد: سال گذشته 2 میلیون و 450 هزار بازنشسته و افراد تحت تکفل‌شان، تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان سازمان تامین‌اجتماعی قرار داشتند.
بنابراین گزارش: قرارداد بیمه تکمیلی دی تا پایان مهرماه سال جاری اعتبار دارد.

 


* رسانه‌های شرق آسیا در حالی دیروز از توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به کره شمالی خبر داده‌اند که یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران گفت: نفتکش توقیف شده در بندر دالیال چین،‌ ایرانی نیست.این مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌وگو با مهر درباره انتشار خبری توسط رسانه‌های شرق آسیا مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی حامل نفت خام صادراتی به کره شمالی در بندر دالیان چین، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران هیچ‌گونه نفت خامی به کره شمالی حمل نکرده است.این مقام مسئول با اعلام اینکه هم‌اکنون هیچ یک از کشتی‌های نفتکش ایران توسط دولت چین و یا هیچ کشور دیگری توقیف نشده است، تصریح کرد: از این رو توقیف نفتکش ایرانی و یا کشتی نفتکش حامل نفت خام صادراتی ایران صحت ندارد.
* قبوض دوره سوم سال جاری مشترکین دائمی همراه اول همانند دوره‌های گذشته بدون هیچگونه تغییری در تعرفه‌های اعمالی صادر و به تدریج تا پایان هفته جاری در سراسر کشور توزیع می‌شود.به گزارش اداره ارتباطات شرکت ارتباطات سیار، صدور صورتحساب دوره سوم سال 92 مشترکین دائمی همراه اول (از اول مرداد تا اول مهر 92) که بدلیل نامشخص بودن نحوه محاسبه تاکنون با تاخیر مواجه شده بود؛ با تعرفه‌های قدیمی (سال 82) صادر شده که به تدریج تا پایان هفته جاری در سراسر کشور توزیع می‌شود.
* در جریان معاملات دیروز بازارهای فرابورس 161 میلیون ورقه به مبلغ 1326 میلیارد ریال خرید و فروش شد.شاخص فرابورس نیز با افت 2 درصدی همراه بود و عدد 4/831 واحد را ثبت کرد.در میان شرکت‌های فرابورسی بانک دی با معامله 5/26 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ از سوی دیگر علی‌رغم رشد 9/4 درصدی مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و رسیدن قیمت هر سهم آن به 12 هزار ریال، کمترین حجم معاملات را به همراه داشت و تنها 1000 سهم آن معامله شد.
* احمد محمدعلی رئیس بانک توسعه اسلامی گفت: حدود 770 هزار راس دام در موسم حج امسال برای قربانی ذبح شد.وی گفت: محموله‌های گوشت منجمد از طریق زمینی و دریایی در چند هفته آتی به دست نیازمندان در 28 کشور مسلمان خواهد رسید.
* ارزش تجارت غیرنفتی ایران و آمریکا در نیمه نخست 1392 به بیش از 7/56 میلیون دلار رسید.براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در شش ماهه نخست امسال صادرات ایران به آمریکا به 575 هزار و 369 دلار و واردات ایران از آمریکا نیز به 56 میلیون و 191 هزار و 772 دلار رسید. به این ترتیب مجموع تجارت غیرنفتی دو کشور در این مدت به 56 میلیون و 767 هزار و 141 دلار رسید.عمده صادرات ایران به آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری کشمش به ارزش تقریبی 544 هزار دلار بود. مابقی صادرات ایران نیز کتاب و بروشور، فرش دستباف، اسباب تخت‌خواب و زعفران در بسته‌بندی کمتر از 10 گرم بود.

 


مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان بورس در نشستی مشترک بر موضوع توقف فعالیت‌های دلالی در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس به توافق رسیدند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با مهر درباره نتایج نشست مذکور با بیان اینکه یکی از محورهای این نشست مشترک نحوه و ساز و کار عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در بورس بود، گفت: در این نشست مشترک مسائل و مشکلات عرضه محصولات پتروشیمی در تالار شیشه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عباس شعری‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون تولیدکنندگان واقعی صنایع تکمیلی پتروشیمی برای خرید محصولات به صورت خرد از بازار بورس با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: از این رو با مسئولان سازمان بورس برای عرضه مطمئن و بدون واسطه محصولات پتروشیمی به تولیدکنندگان واقعی به توافق‌هایی دست یافته‌ایم.
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه دو طرف برای جلوگیری از فعالیت‌های دلالی در بازار محصولات پتروشیمی هم به توافق رسیده‌اند، اظهار داشت: از این رو برای عملیاتی کردن توافق‌های انجام گرفته، مقرر شد تا یک شورای هماهنگی و یا اتاق فکر مشترکی بین مسئولان صنایع پتروشیمی و سازمان بورس تشکیل شود.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود با تشکیل جلسات این شورای هماهنگی مشترک راهکارهای جدیدی برای عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات پتروشیمی به تولیدکنندگان واقعی استخراج شود، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های کلان دولت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌های ارزش صنعت پتروشیمی بوده که در صورت تامین مطمئن مواد اولیه امکان تحقق این اهداف کلان وجود دارد.
علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در تشریح نتایج این نشست مشترک با اشاره به رویکرد مثبت دو طرف به منظور توسعه همکاری‌ها و همچنین تشکیل اتاق گفت‌وگو با هدف رسیدگی به مسائل و دغدغه‌های مشترک، گفت: در این نشست موضوعاتی همچون سازوکار عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و حضور شرکت‌های پتروشیمی در بازار سهام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برخی مسائل و دغدغه‌های موجود در این زمینه بررسی شد.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه سیاست‌های راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان هدایت‌کننده صنعتی پتروشیمی در کشور، بطور مستقیم بر بازار کالا و سهام اثرگذار است، تاکید کرد: با توجه به ضرورت همکاری نزدیک ارکان بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی، مقرر شد با تعامل مستمر مسئولان ارشد دو طرف، علاوه بر طرح مسائل و مشکلات موجود، راهکارهای مناسب به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار سرمایه در توسعه صنعت پتروشیمی و کمک به تامین مالی این صنعت و همچنین نظام‌مند کردن سازوکارهای عرضه و قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا اتخاذ گردد.
این مقام مسئول از توافق دو طرف برای تشکیل اتاق گفت‌وگو با هدف رسیدگی به مسائل و دغدغه‌های مشترک خبر داد و افزود: مسسولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی رویکرد بسیار مثبتی در خصوص بازار سرمایه و لزوم هماهنگی و همکاری سازنده بین بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی دارند و اعتقاد طرفین بر این است که برخی مشکلات و دغدغه‌های موجود نیز با راه‌اندازی اتاق گفت‌وگو و تعامل نزدیک طرفیت قابل حل است.
رئیس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه توافق شد که دو طرف هر ماه یک‌بار به منظور بررسی مسائل مشترک، در قالب اتاق گفت‌وگو تشکیل جلسه دهند که راهبردهای اتاق گفت‌وگو نیز به زودی تعیین خواهد شد.
عقب‌نشینی هزار واحدی شاخص
شاخص بورس تهران بیش از هزار واحد افت کرد.
به گزارش ایسنا همانطور که پیش‌بینی می‌شد در ابتدای معاملات دیروز ترمز بورس کشیده شد و دماسنج بازار سرمایه که در چند روز اخیر رکوردهای رویایی ثبت کرده بود، به مدار نزولی افتاد.
بر این اساس شاخص بورس تهران که در معاملات روز شنبه به نیمه 74 هزار واحد رسیده بود، در معاملات دیروز روند کاهشی در پیش گرفت و با افت هزار و 64 واحدی مواجه شد و تا کانال 73 هزار و 335 واحدی عقب‌نشینی کرد.
با افت بیش از هزار واحدی شاخص بورس، بازدهی بازار سرمایه 43/1 درصد کاهش یافت و بازدهی بورس به 92 درصد رسید. این در حالی است که ممکن است روند کاهشی بورس برای سهامداران تازه وارد خوش آیند نباشد اما این روند جزو ذات بازار سرمایه بوده و در شرایط فعلی طبیعی است زیرا علاوه بر نزدیک شدن به پایان ماه و زمان تسویه کارگزاران، شاخص بورس معمولا بعدا از یک دوره حرکت تند و پرشتاب بورس، به استراحت رفته تا با تعدیل قیمت‌ها مجددا به مدار صعودی بازگردد.
در بازار دیروز شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، چادرملو، فولاد مبارکه، بانک ملت، مپنا، پالایش نفت تبریز، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، توسعه معادن و فلزات، گل‌گهر، پتروشیمی شیراز و نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.
در این میان شرکت‌های نفت بهران، پتروشیمی شازند، تاپیکو، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بیمه البرز پتروشیمی فناوران و ایران‌خودرو از شرکت‌های مثبت بازار بودند.
همچنین در بازار روز یکشنبه شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت، ایران‌خودرو و ریخته‌گری از بهترین تقاضای خرید برخوردار شده و پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، و مپنا بیشترین تقاضای فروش بازار را به خود اختصاص دادند.
در بازار دیروز بیش از 790 میلیون سهم به ارزش 485 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 358 هزار میلیارد تومان عقب‌نشینی کرد.

 


مجمع واردات اعلام کرد: قیمت لوازم خانگی در مقایسه با تابستان سال گذشته 66درصد رشد داشته است.
روابط عمومی مجمع واردات به دنبال انتشار اخباری مبنی بر افزایش غیرمنطقی قیمت لوازم خانگی وارداتی و راه‌‌اندازی خطوط تولید داخلی برندهای جهانی لوازم خانگی با انتشار اطلاعیه‌ای از افراد و رسانه‌‌ها خواست که نگاه حرفه‌ای و تخصصی به موضوعات درهم تنیده عرصه تجارت و تولید داشته باشند.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
حدود 3 سال و نیم از تشکیل مجمع عالی واردات کشور و کمیسیون تخصصی لوازم خانگی آن می‌گذرد. در این دوره کوتاه شرکت‌های لوازم خانگی عضو این مجمع در نتیجه ساماندهی و هماهنگی‌های صورت گرفته توانسته‌اند با یافتن جایگاه قانونی خود نقش موثری در سرنوشت بازار و تحریک صنعت ایفا نمایند به نحوی که با موقعیت‌شناسی در تامین تقاضای مشتریان، آرامش بازار را حتی در سخت‌ترین شرایط تحریم فراهم آورده و در کنار آن گام‌های لازم در رشد و توسعه تولید لوازم خانگی را نیز در داخل کشور بردارند.
از جمله موارد تجلی نتایج این سازماندهی‌ها و هماهنگی‌های درون صنفی می‌توان به تامین کالاهای برندهای بین‌المللی در شرایط تحریم اشاره نمود به نحوی که شرایط تحریم در بازار لوازم خانگی تاثیر قابل توجهی نداشته و گاها در گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی مبنی بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها به عنوان نمونه به وفور لوازم خانگی استناد شده است. این در حالی است که علاوه بر تامین کالا در سطح عرضه، کمترین میزان افزایش قیمت در طی یکسال اخیر در بازار لوازم خانگی وارداتی اتفاق افتاد.
در بخشی از این اطلاعیه وضعیت افزایش قیمت انواع لوازم خانگی از انتهای تابستان 91 تا انتهای تابستان 92 اعلام شده است:‌ماشین ظرفشویی 63 درصد مایکروویو 65 درصد، یخچال معمولی 70 درصد، یخچال سایدبای‌ساید 75 درصد، جاروبرقی 60 درصد، ماشین لباسشویی 64 درصد و سبد محصول 66 درصد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده: با استناد به سایت 124 مرجع رسمی اعلام قیمت سازمان حمایت، میانگین قیمت‌های لوازم خانگی وارداتی و درصد رشد در هرکدام از گروه‌های کالایی طی یکسال گذشته آورده شده که مقایسه میزان رشد با موارد مشابه در صنایع داخلی موید این ادعا است که درهمین بازه زمانی که قیمت ارز 3 برابر شده و قیمت‌های داخلی در صنایع مختلف گاها بیش از 3 برابر افزایش یافت، قیمت لوازم خانگی وارداتی همپای آنها افزایش پیدا نکرده است.
از جمله اقدامات اجرایی در کمیسیون برای تحقق این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: - انعقاد تفاهم‌نامه قیمت‌گذاری با سازمان حمایت در شهریور ماه 91
-رعایت موازین قیمت‌گذاری توسط شرکت‌ها از طریق مکانیزم خودکنترلی با محوریت مجمع واردات -شفاف‌سازی قیمت‌ها در بازار از طریق ثبت و به‌روزآوری قیمت در سامانه اعلام قیمت وزارت صنعت، معدن و تجارت
(‌www.124.ir)تحت نظر سازمان حمایت.
از سوی دیگر توجه به این نکته بسیار ضروری است که تجربیات سالهای گذشته صنایع مختلف در کشور ما و همچنین تجربه جهانی بیانگر آن است که تنها شرکتهایی می‌توانند در بازار پررقابت و پیچیده امروز به بقای خود ادامه دهند که همگام با رشد و توسعه جهانی، محصولات خود را به روز کرده و کیفیت و نوآوری و خدمات پس از فروش آنها در شرایط برابر توسط مصرف‌کنندگان مورد ارزیابی و انتخاب قرار گیرد.

 


نرخ ارز و تورم از عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات است. هیچ صادرکننده‌ای طالب افزایش نرخ ارز نیست.
اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در نشست هیأت نمایندگان این اتاق با بیان مطلب فوق، عامل دیگر تاثیرگذار بر کاهش صادرات را خود اتاق بازرگانی ایران دانست و به رقم یک در هزار اعتراض و تصریح کرد: یک در هزار فروش رقم سنگینی برای صادرات است. باید برای صادرکنندگان در این زمینه یا تخفیف مخصوص در نظر گرفته شود یا شرایط معافیت آن‌ها فراهم شود. وی در ادامه گفت: حجم صادرات غیرنفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل با کاهش 13 درصدی به رقم 17 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.
وی تاکید کرد: در نیمه نخست سال گذشته میزان صادرات ایران 20 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. بنابراین گزارش:‌ در ادامه این نشست محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: قرار است در دولت با اتکا به ذخایر ارزی منابع فاینانس و با تامین مالی از جانب کشورهای خارجی اعتبار ده‌ها میلیارد دلاری پروژه‌های صنعتی و عمرانی تامین شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به آثار تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران بر اقتصاد کشور گفت: ما باید بتوانیم در تحرکات دیپلماتیک از تمام حقوق مردم ایران پاسداری کنیم.
وی ادامه داد: طی این تحرکات از سویی باید حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر حق پیشرفت اقتصادی ایران را حراست کرده و موانع حضور ایران در اقتصاد را از سر راه برداریم.
وی به اجرای مصوبه 35 بندی اقتصادی دولت اشاره و اظهار کرد:‌در این مصوبه رویکرد اصلی، اصلاح فضای کسب و کار، کاهش موانع و مقررات و تسهیل دسترسی به منابع است.
نهاوندیان با بیان این که اجرای این مصوبه 35بندی در برخی بخش‌ها با موانع و مشکلات روبرو شده است، گفت: در مصوبات مربوط به گمرک و بانک‌ها هنوز اطمینان از اجرای کامل واصل نشده اما هیچ کس به اندازه بخش خصوصی نمی‌تواند ارزیابی کند که این مصوبه در کجا اجرا شده و در کجا اجرا نشده است.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 19 مهرماه سال جاری را اعلام کرد.
بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله در هفته منتهی به 19 مهرماه ثابت بود اما قیمت گوشت مرغ معادل 4/1 درصد افزایش یافت.
طبق همین گزارش قیمت مرغ در مقایسه با هفته مشابه با شهریورماه از 13 درصد افزایش برخوردار بوده است.
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه معادل 1/0 درصد، پنیر غیر پاستوریزه 5/1 درصد، کره پاستوریزه 6/0 درصد و شیر یک درصد افزایش یافت. اما بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ نیز معادل 8/1 درصد افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی، بهای برنج داخلی درجه یک 4/0 درصد افزایش یافت اما قیمت برنج داخلی درجه 2 ثابت ماند. در گروه حبوبات نیز بهای نخود، لپه و عدس به ترتیب معادل 5/0، 1/0 و 4/0 درصد کاهش یافت اما قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر ماند.در گروه میوه‌های تازه، قیمت سیب گلاب معادل 3/3 درصد، پرتقال درجه یک 5/2 درصد، نارنگی 7/2، گلابی 1/3 و انگور 6 درصد کاهش یافت اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 5/0 تا 1/24 درصد افزایش یافت. بر این اساس در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی نیز 4/3 درصد کاهش یافت. اما سایر اقلام این گروه از 7/0 تا 7/7 درصد افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی معادل 1/0 درصد افزایش یافت و قیمت قند، شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
براساس این گزارش: قیمت لبنیات، تخم‌مرغ، برنج و حبوبات نسبت به هفته مشابه سال قبل به ترتیب از 2/19، 3/26، 1/71 و 4/79 درصد افزایش برخوردار شده است. همچنین قیمت میوه‌های تازه 79 درصد، سبزی‌های تازه 8/85، گوشت قرمز 8/36، گوشت مرغ 9/46، قند و شکر 5/42، چای 5/37 و روغن نباتی 7/45 درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش یافته‌اند.

 


مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تقویت شرکت‌های ریلی مسافری با اجرای دو برنامه مالی خبر داد.
محسن پورسیدآقایی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه توسعه ناوگان مسافری راه‌آهن 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید لازم دارد، گفت: این مورد نیازمند سود ده شدن بخش خصوصی است و راهکار، آن است که هزینه‌های سوخت به راه‌آهن پرداخت شود.
معاون راه و شهرسازی افزود: به شرکت‌های ریلی و کسانی که متقاضی حضور در بخش مسافری ریلی هستند، تضمین بلندمدت می‌دهیم که حق دسترسی از آنها دریافت نمی‌کنیم؛ ضمن آنکه برنامه داریم با پیگیری‌های خاص وجوه ارائه شده با نرخ سود پایین در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.
وی همچنین گفت: اگر می‌خواهیم سیستم حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود دست یابد، باید نمادهای اقتصادی آن را درست کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قانونگذاران و متولیان امکان اینکه نرخ سوخت نفت‌گاز را یک ساله از هر لیتر 150 تومان به 3000 تومان در هر لیتر، افزایش دهند، ندارند، در حالی که باید چنین اهدافی در راستای حمایت از صنایع ریلی محقق شود.
به گزارش فارس مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اگر نمی‌خواهیم نرخ سوخت افزایش یابد، باید آلودگی سیستم حمل و نقل جاده‌ای را بر عدم تولید آلاینده‌ها توسط ریل ترجیح داد و هزینه‌های این تصمیم را در بخش ریلی پذیرفت.
پورسیدآقایی اضافه کرد: اگر نرخ هر لیتر گازوئیل 3000 تومان شود، هزینه حمل هر تن کیلومتر در بخش جاده‌ای باید از 60 تومان فعلی به 210 تومان افزایش یابد؛ ضمن آنکه در سیستم راه‌آهن نیز نرخ جابه‌جایی کالا در هر تن کیلومتر از 50 الی 60 تومان به 150 الی 200 تومان افزایش می‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش حمل و نقل ریلی زیان می‌دهیم چون نرخ سوخت افزایش نمی‌یابد، اظهار داشت: باید خواست عمومی باشد تا اثر تصمیمات اقتصادی علمی محقق شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم حمل و نقل ریلی در هر تن کیلومتر 120 تومان نسبت به جاده متضرر می‌شود، افزود: در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود توزیع یارانه‌ها هدفمند شده و به کسانی یارانه داده شود که کمتر مصرف می‌کنند یعنی متقاضیان حمل بار و مسافر راه‌آهن از این یارانه‌ها استفاده کنند، در حالی که این هدف چندان محقق نشده است.
مدیرعامل راه‌آهن در عین حال گفت: پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بلیت قطار از طریق یارانه در حال پیگیری است تا دولت و مجلس هزینه‌های مورد نیاز را تأمین کنند و راه‌آهن از محل آن هزینه‌ها بتواند به شرکت‌های حمل و نقل ریلی کمک کند.
فرسودگی ناوگان ریلی
وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود 1700 واگن حمل و نقل مسافری داریم که عمر ناوگان‌ها حدود 29 سال است.
عباس آخوندی با تأکید بر این که عملاً امکان دسترسی مردم به حمل و نقل ریلی محدود است، گفت: مباحث زیادی در راستای توجه به این صنعت و افزایش سرمایه در آن مطرح می‌شود اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.
آخوندی با بیان این که باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری انجام شده برای توسعه ناوگان در حوزه مسافر و بار به ویژه در حومه شهرهای بزرگ استفاده شود، افزود: لازمه این کار سرمایه‌گذاری عمده در این زمینه است.
به گزارش ایسنا وزیر راه و شهرسازی گفت: باید این اقدام عمدتاً توسط بخش خصوصی صورت گیرد و باید بررسی کرد این پروژه چگونه می‌تواند اقتصادی باشد. از سوی دیگر با توجه به وضعیت موجود سوخت در حال حاضر عمده یارانه به بخش حمل و نقل جاده‌ای اختصاص می‌یابد تا حمل و نقل ریلی.

 


مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری و کدینگ کالا گفت: در شرایط فعلی فقط اولویت 10 از گروه کالاهای وارداتی که برای آنها قبض انبار صادر شده از چرخه ایران کد خارج شده است.
احمد غلامزاده در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که توقفی در روند فعالیت ایران‌کد ایجاد نشده، افزود: از زمان اجرا تاکنون برای بیش از 2 میلیون قلم کالا به دو زبان فارسی و انگلیسی شناسنامه صادر شده است.
وی که بیش از 8 سال در مرکز شماره‌گذاری و کدینگ کالا مشغول به کار است، می‌گوید: ایده ایران‌کد برای نخستین بار در سال‌های 65 و 66 به دلیل مشکلات دوران دفاع مقدس مطرح شده و پس از آن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 4 میلیون نفر ساعت برای پیاده‌سازی این ایده کار انجام شد و در بخش دفاعی نیز پیاده‌سازی شده است.
وی با بیان این که، هم‌اکنون ایران‌کد اهدافی چون ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در یک سامانه را دنبال می‌کند، گفت: در این سامانه ضمن معرفی کالا توسط تولیدکننده، مصرف‌کننده نیز در مورد مشخصات تولیدکننده و نوع کالا به طور کامل آگاه می‌شود.
مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری و کدینگ کالا (ایران‌کد) تصریح کرد: شناسنامه فارسی و انگلیسی کالاهای مورد نظر در ایران‌کد از طریق سایتی به همین نام برای عموم مردم قابل دسترسی است.
وی اطلاع‌رسانی بین‌الملی را یکی دیگر از اهداف ایران‌کد برشمرد و گفت: از طریق سایت irankod.ir امکان دریافت تمامی اطلاعات بیش از 2 میلیون کالا به زبان انگلیسی فراهم شده است.
به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ استفاده عملیاتی از زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور یکی دیگر از محورهایی بوده که ایران‌کد در طول حیات خود در پی تحقق آن بوده و به همین دلیل امروزه سیستم‌های دیگر زیر سیستم ایران‌کد فعال شده‌اند.
وی از هماهنگی و تنظیم سیستم تدارک الکترونیکی دولت، تدارک الکترونیکی وزارت نفت و مدیریت موجودی وزارت نفت با سیستم ایران‌کد خبر داد و گفت: امور مربوط به ثبت سفارش و مسائل مدیریت کیفیت در سازمان ملی استاندارد با ایران‌کد تنظیم شده است.
غلامزاده افزود: صنایع تولیدی، فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای و وابسته، اطلاعات خود را براساس سیستم ایران‌کد تنظیم کرده‌اند.
وی با بیان این که، با استفاده از ایران‌کد می‌توان رابطه بین کالاهای وارداتی و تولیدی را برقرار کرد افزود: از این طریق می‌توان میزان کالای وارد شده و مقدار کالای مورد نیاز را بررسی کرد و به تعبیری دیگر به طور اتوماتیک می‌توان نیاز به واردات و ظرفیت موجود را مشخص کرد و دولت نیز می‌تواند از این اطلاعات بهره بگیرد.
غلامزاده، جایگاه ایران‌کد در قیمت‌گذاری کالا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: به ازای هر قلم کالا، قیمت آن نیز در سیستم وارد می‌شود و دولت و مصرف‌کنندگان می‌توانند از قیمت‌ها آگاهی پیدا کنند.
مدیرعامل ایران‌کد در ارتباط با شبکه توزیع و ارتباط آن با ایران‌کد نیز توضیح داد: این سیستم کارآمدی کالاها را در شبکه توزیع در سطح خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های پخش نشان می‌دهد.

 


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اعلام کرد: با هرگونه اعلام اکازیون و خانه زیرقیمت از سوی مشاوران املاک برخورد می‌شود.
حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: از همه مشاوران املاک در سطح استان تهران خواسته می‌شود از هرگونه مفهومی چون اکازیون و زیرقیمت بودن ملک خودداری کنند چرا که این امر باعث انحراف از قانون و به هم ریختن بازار مسکن می‌شود.
به گفته وی فروش یک ملک به صورت زیرقیمت حق خریدار و فروشنده را ضایع می‌کند و این تضییع حقوق متعاملان، بازار را برهم می‌ریزد.
عقبایی درباره تاثیر مشاوران املاک بر بازار مسکن اظهار کرد: بزرگ‌ترین ناظر قیمت مسکن خود مردم هستند.رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران افزود: قانون، اجازه نظارت مستقیم به مشاوران املاک را نمی‌دهد اما آنها با قوانین مدنی، دلالان و تجارت ارتباط دارند و می‌توانند به صورت غیررسمی بر بازار مسکن موثر باشند.وی ادامه داد: مشاوران املاک با راضی کردن خریدار و فروشنده می‌توانند به صورت غیرمستقیم بر بازار تاثیرگذار باشند و خریدار و فروشنده را از قیمت‌های غیرمتعارف به سمت قیمت‌های معقول هدایت کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: مشاوران املاک می‌توانند با برقراری تعادل نظر میان خریدار و فروشنده، قیمت معاملات را واقعی کنند.
عقبایی اظهار کرد: هدف مشاوران املاک، ایجاد تعادل در بازار مسکن و ثبت معامله‌ای با قیمت واقعی در هر محله است لذا آنها باید سعی کنند تعادل در بازار مسکن هر منطقه ایجاد کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10