(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30 مهر 1392 - شماره 20622

هلاکت 8 نظامی ناتو در انفجار کابل
حزب‌الله: نمی‌گذاریم دولت جدید لبنان به دستور بیگانگان تشکیل شود
انفجار انتحاری در روسیه 6 کشته و 32 زخمی بر جای گذاشت
عفو بین‌الملل: سران عربستان باید به دلیل نقض حقوق بشر محاکمه شوند
پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان حاضر نشد با نتانیاهو ملاقات کند
جنگ و گریز در دانشگاه الازهر
طرفداران مرسی: تا آخر ایستاده‌ایم
سفر دوره‌ای اخضر ابراهیمی برای حل بحران سوریه
یورش ماموران آل خلیفه به مراسم تشییع پیکر شهید بحرینی
درخواست مفتی سوریه از جهان اسلام برای مقابله با گروه های افراطی در منطقه
نخست‌وزیر تونس: کنار رفتن دولت به معنی شکست اسلامگراها نیست
افشای جاسوسی آمریکا فرانسه را در شوک فرو برد
رایزنی نواز شریف در واشنگتن برای توقف حملات پهپادهای آمریکایی
52 شهید و 60 مجروح در انفجار تروریستی جنوب بغداد
   


هشت نظامی ناتو طی یک عملیات انتحاری در پایتخت افغانستان به هلاکت رسیدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز بر اثر عملیات انتحاری در کابل هشت نظامی ناتو به هلاکت رسیدند. منابع وابسته به ناتو در ارتباط با جزئیات این خبر و ملیت کشته‌شدگان سکوت کردند، اما احتمال می‌رود که این هشت تن آمریکایی باشند.
در همین حال، پهپادهای آمریکایی دیروز طی عملیاتی در شرق افغانستان چهار غیرنظامی را کشتند.
نیروهای دولتی افغانستان نیز در عملیات پاکسازی خود در استان‌های هلمند، پکتیا، وردک، قندهار، بغلان و کنز 36 شبه‌نظامی طالبان را کشتند و 18 نفر دیگر از آنها را زخمی کردند. 15 نفر دیگر از عناصر طالبان هم بازداشت شدند.

 


حزب‌الله لبنان ضمن هشدار نسبت به تحولات جاری در منطقه اعلام کرد دولت جدید امری داخلی است و نباید به دستور بیگانگان تشکیل شود.
به گزارش ایرنا، شیخ محمد یزیک رئیس شورای دینی حزب‌الله با اشاره به اوضاع نابسامان سیاسی لبنان و ادامه تعطیلی دولت و مجلس، خطاب به گروه‌های لبنانی که همچنان در مسیر تشکیل دولت مانع‌تراشی می‌کنند، گفت: وقت آن رسیده که همه بدانند مسئله تشکیل دولت جدید لبنان امری داخلی و باید به دست لبنانی‌ها حل شود و دولت جدید به اراده و دستور بیگانگان تشکیل نخواهد شد.
این مقام ارشد حزب‌الله دیروز در مراسمی درشهر هرمل درشرق لبنان با اشاره به هدف دشمنان در ایجاد فتنه و تفرقه در منطقه گفت: لبنان جزیی از منطقه است و آنچه از تحولات دراین منطقه می‌گذرد باهدف و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است.

 


وقوع حمله انتحاری در اتوبوسی واقع در استان جنوبی «ولگوگراد»، دستکم 6 کشته و 32 زخمی بر جای گذاشت.
مقامات رسمی روسیه اعلام کردند یک زن، بمب همراه خود را داخل اتوبوسی واقع در «ولگوگراد» روسیه منفجر کرد. بی بی سی انگلیسی با اعلام این خبر افزود، احتمالا این حمله از سوی عضو گروه های تندروی اسلامی صورت گرفته چرا که طی سال های گذشته نیز گروه های تندرو اقدام به انجام چنین حملاتی کرده اند.
برخی رسانه ها شمار مجروحان این انفجار را 20 تن اعلام کرده اند. به گفته شاهدان عینی این انفجار قدرت بالایی داشت و اکثر 40 مسافر اتوبوس دانش آموز هستند.
بلافاصله پس از وقوع این انفجار، تمام اتوبوس های استان ولگوگراد برای انجام بازرسی های امنیتی متوقف شدند. ولگوگراد در 900 کیلومتری جنوب مسکو واقع شده است.
به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی حمایت قاطع روسیه از بشار اسد، نگرانی از کشیده شدن موج حملات تروریستی به این کشور بود! البته با قدرت گرفتن تروریست ها در سوریه، اکنون بقیه کشورهای اروپایی و حتی ترکیه نیز پی به اشتباهات خود در حمایت از تروریست‌های آدم خوار برده اند، اگر چه آن را به صراحت اعلام نکنند!

 


عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که وضعیت حقوق بشر در عربستان بهبود نیافته، خواستار محاکمه هرچه سریعتر مقامات این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات ناقض حقوق بشر در عربستان اعلام کرد: عربستان همواره در وفای به وعده‌هایش در خصوص بهبود اوضاع حقوق بشر در این کشور کوتاهی کرده است.
فیلیپ لوتر، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل عنوان داشت: وضعیت حقوق بشر در عربستان بهبود نیافته است. وعده‌های عربستان سعودی به مثابه حباب‌هایی روی آب هستند که خیلی زود از بین می‌روند و این کشور همواره در پی نفوذ سیاسی و اقتصادی خود است تا توجه جامعه جهانی را از انتقاد از کارنامه سیاه این کشور در نقض قوانین حقوق بشر منحرف کند.
وی افزود: عربستان همواره از اجرای توصیه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در عرصه حقوق بشر ممانعت کرده است و نه تنها از عمل به این تعهدات و بهبود شرایط نامطلوب انسانی در این کشور شانه خالی کرده است بلکه میزان اقدامات سرکوبگرانه خود را افزایش داده است.
لوتر جامعه بین‌المللی را به محاکمه مقامات عربستان به دلیل دستگیری، شکنجه و زندانی کردن فعالان این کشور خواستار شده است.
عفو بین‌الملل در گزارش خود به برخی شیوه‌های شکنجه زندانیان در عربستان از جمله لگدمال کردن، با چوب و عصا حمله کردن، بستن پاها به سقف زندان، حمله کردن با شوکر و محروم کردن زندانیان از خواب و مجبور کردن آنها به ماندن در زندان‌های سرد اشاره و اعلام کرده که مقامات عربستانی اقدامات ناقض حقوق بشر زیادی از جمله تبعیض علیه زنان در قانون کار، بدرفتاری با کارگران مهاجر، تبعیض علیه اقلیت‌ها، اعتراف گرفتن با شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها را مرتکب شده‌اند.
در حال حاضر تعداد زیادی از شیعیان معترض در زندان‌های آل‌سعود به سر می‌برند.

 


واتیکان رسما اعلام کرد امکان دیدار نتانیاهو با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان وجود ندارد.
به گزارش فارس دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود که نتانیاهو در سفر به رم با پاپ فرانسیس دیدار خواهد کرد اما سخنگوی واتیکان این قرار ملاقات را تکذیب کرد.
این سخنگو گفت: پاپ هیچ برنامه‌ای برای دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل ندارد.
دلیل نپذیرفتن نتانیاهو از طرف پاپ اعلام نشده ولی رهبر کاتولیک‌های جهان بارها از جنایات صهیونیست‌ها‌ علیه فلسطینی‌ها انتقاد کرده است.
خبر دیگر اینکه کمیته قانونگذاری کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به کلیات لایحه‌ای رای مثبت داد که در صورت تصویب هرگونه آغاز مذاکرات برای تقسیم یا عقب‌نشینی از بخش‌هایی از بیت‌المقدس را به حمایت 80 نماینده پارلمان (کنست) مشروط کرده است.
این طرح پس از آن در کابینه مطرح شد که برخی رسانه‌های صهیونیست از احتمال تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تقسیم بیت‌المقدس در روند مذاکرات سازش خبر دادند.
لایحه جلوگیری از تقسیم بیت‌المقدس از سوی احزاب راستگرای افراطی که ادعای مالکیت یهود بر بیت‌المقدس را دارند، مورد حمایت است. این لایحه را «یاکوف لیتزمن» از حزب «یهودیت تورات متحد» در کمیته قانونگذاری ارائه کرده و وزرایی از سه حزب راستگرای «لیکود»، «اسرائیل بیتنا» و «خانه یهودیان» از آن حمایت می‌کنند. در مقابل وزرای دو حزب «یش عاتید» و «هاتنوعا» (جنبش) با آن مخالف هستند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر (از حزب لیکود) و «تزیپی لیونی» رهبر حزب «هاتنوعا» و مذاکره‌کننده ارشد رژیم صهیونیستی در مذاکرات سازش با تصویب چنین طرحی مخالف هستند و معتقدند چنین طرحی می‌تواند موجب توقف زودهنگام مذاکرات شود. با این حال، این لایحه با 5 رای مثبت در برابر 4 رای منفی در کمیته قانونگذاری تصویب شده است.
لیونی اعلام کرده است که این موضوع را در کابینه مطرح می‌کند. تنها در صورتی که کابینه با استدلال‌های لیونی برای مخالفت با این طرح موافقت کند، این لایحه متوقف می‌شود.
هنوز فلسطینی‌ها به این مصوبه کنست واکنش نشان نداده‌اند.

 


نیروهای امنیتی مصر با یورش به دانشگاه الازهر، با دانشجویان مخالف کودتا درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، در جریان تظاهرات روز یکشنبه دانشجویان مقابل دانشگاه الازهر علیه «شیخ الازهر» و «دولت موقت»، نیروهای امنیتی مصر به معترضان یورش برده و با آنها درگیر شدند.
این گزارش می‌افزاید، نیروهای امنیتی حتی برای دستگیری معترضان به محوطه دانشگاه الازهر در قاهره نیز یورش بردند. اداره دانشگاه الازهر اما در واکنش به این خبر ضمن تکذیب خبر ورود نیروهای امنیتی به الازهر گفت: مسئولیت دانشجویان داخل محوطه دانشگاه برعهده آنان است. در ادامه این گزارش آمده: دانشجویان الازهر با برپایی تظاهرات سعی کردند حضور خود را در مخالفت‌ها با کودتای نظامی در مصر نشان دهند. نکته قابل توجه این که فعالیت دانشگاه بزرگ الازهر یک ماه به تعویق افتاد اما دانشجویان اعلام کردند دانشگاه آنها نیز در فعالیت‌ها برای درخواست بازگشت مشروعیت حضوری قوی خواهد داشت حتی اگر این مشارکت به تعطیلی فعالیت‌های آن به مدت یک سال کامل منجر شود. یکی از دانشجویان الازهر گفت: ما بر خواسته‌های خود تاکید می‌کنیم. خواسته‌های ما دقیقا همان خواسته‌های تحصن‌کنندگان در میدان رابعه العدویه است و علاوه بر آن خواستار انتقام خون شهدا نیز هستیم. یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت: ما هر روز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.
حمله تروریستی به کلیسا
وزارت کشور مصر اعلام کرد در جریان حمله افراد مسلح به مراسم عروسی در یک کلیسا چهار نفر کشته و 18 نفر نیز زخمی شدند.
در بیانیه وزارت کشور مصر آمده: در این حادثه دو فرد نقابدار به طرف افرادی که مقابل کلیسای «العذرا» در استان «الجیزه» برای شرکت در مراسم عروسی تجمع کرده بودند آتش گشودند. مادر عروس و یک کودک جزو کشته‌شدگان هستند. یکی از متولیان کلیسا نیز گفت افراد مسلح پس از تیراندازی به مردم، کلیسا را هم به آتش کشیدند.
نیروهای امنیتی با حضور در منطقه، عملیاتی را برای پیگرد و بازداشت عاملان این حادثه آغاز کردند.
دادستان مصر نیز بلافاصله دستور آغاز تحقیقات فوری در خصوص این حمله را صادر کرد.
از سوی دیگر حازم الببلاوی، نخست‌وزیر مصر ضمن محکوم کردن این حمله از آن به عنوان اقدامی جنایتکارانه یاد کرد.
وی تاکید کرد: دولت تمامی تلاش‌ها برای انتشار بذر کینه و فتنه میان مردم مصر را از بین خواهد برد.
خبر دیگر اینکه، نخست‌وزیر دولت موقت مصر اعلام کرد به زودی قانون منع تظاهرات صادر خواهد شد. حازم الببلاوی گفت پس از صدور این قانون باید با قاطعیت آن را اجرا کرد. به گفته وی این قانون قید و بندهایی به حق برپایی تظاهرات اضافه می‌کند که موجب خواهد شد هنگام برپایی تظاهرات مقامات آزار نبینند و امنیت کشور تامین شود. پیش از این با تشدید اعتراض‌های داخلی و خارجی نسبت به تصویب این قانون خبر رسید رئیس‌جمهور مصر تصویب آن را به تاخیر انداخته است. سازمان‌های حقوق بشری نیز می‌گویند با اجرای این قانون راه برای سرکوب خونین معترضان مصری هموارتر از قبل می‌شود. حازم الببلاوی این را هم گفت که اوضاع امنیتی در مصر روز به روز بهتر می‌شود!
شبکه تلویزیونی فرانس 24 اما طی گزارشی از ادامه ناامنی در مصر خبر داد و اعلام کرد، ناامنی در این کشور رو به افزایش است و قبطی‌ها همچنان یکی از قربانیان حملات تروریستی‌اند. این گزارش افزود: برخی گروه‌های تکفیری به دلیل حمایت قبطی‌ها از ارتش به آنها حمله می‌کنند.

 


اخضر ابراهیمی در سفر دوره‌ای خود برای حل بحران سوریه و زمینه‌سازی جهت برگزاری نشست ژنو-2، از قاهره وارد بغداد شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برای گفت‌وگو در مورد حل بحران این کشور دیروز وارد بغداد شد و با «نوری مالکی» نخست‌وزیر و دیگر مقامات عراقی گفت‌وگو کرد.
وی پیش از این، در قاهره با «نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر و «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب دیدار کرده بود.
ابراهیمی سفر به سوریه، ایران، قطر و ترکیه را نیز در برنامه خود دارد.
این سفرها با هدف مقدمه چینی برای برگزاری نشست «ژنو-2» صورت می‌گیرد که احتمالاً طی ماه نوامبر (10 آبان تا 10‌آذر) برگزار می‌شود.
دولت دمشق نیز روز یکشنبه اعلام کرد در صورت پایبندی ابراهیمی به بی‌طرفی در ناآرامی‌های سوریه، حاضر است که وی را در دمشق بپذیرد.
دمشق که اکنون در موضع قدرت قرار دارد، اعلام کرد بدون هرگونه پیش‌شرطی حاضر است در نشست ژنو-2 شرکت کند.

 


نیروهای امنیتی آل خلیفه مراسم تشییع پیکر شهید بحرینی در شهر ستره را به خشونت کشاندند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المیادین، نیروهای امنیتی به تظاهرات هزاران بحرینی در مراسم تشییع جوان 20 ساله مخالف رژیم آل خلیفه یورش بردند.
ماموران رژیم آل خلیفه با استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به معترضان حمله کردند و در مقابل مخالفان با شعارهای خود علیه رژیم حاکم، خواستار کناره‌گیری پادشاه این کشور شدند.
این تظاهرات پس از آن برگزار شد که یک جوان بحرینی که از فعالان سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه بود در تیراندازی نیروهای امنیتی آل خلیفه به شهادت رسید.
تظاهرکنندگان بحرینی در ستره بعد از خاکسپاری حسین مهدی حبیب، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شده و به سمت آنها بمب آتش‌زا و سنگ پرتاب کردند. بحرین، پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی در سال 2011 میلادی تاکنون دچار ناآرامی‌های سیاسی شده است. تظاهرکنندگان ضد دولتی که اکثر آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، خواستار خاتمه دادن به سلطه خاندان آل خلیفه هستند.
معترضان بارها اعلام کرده‌اند تا تامین خواسته‌های خود و سرنگونی رژیم آل خلیفه به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

 


مفتی سوریه از همه کشورهای اسلامی خواست با افراط‌گرایان تکفیری و القاعده مقابله کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در حالی که گروه‌های تکفیری و القاعده در سراسر دنیای اسلام و حتی دیگر مناطق جهان همچنان در حال تکثیر شدن است، و این گروه‌ها به ويژه در سوریه دست به جنایات کور می‌زنند، «شیخ احمد بدرالدین حسون»، مفتی سوریه به یک رسانه روسی گفت: رویدادهای کشورهای عربی و جهان اسلام به احتمال زیاد موجب حیرت ملت‌های دیگر می‌شود و آنها از یکدیگر سؤال می‌کنند که چرا مسلمانان همدیگر را نابود می‌کنند.
«شیخ حسون» هشدار داد: اگر سران کشورهای عربی و اسلامی با سکوت نظاره‌گر قتل‌عام مسلمانان باشند، در آینده با همین مسئله در کشور خود مواجه خواهند شد.
مفتی مسلمانان سوریه گفت، فعالیت گروه‌های افراطی و تندرو در سرزمین‌های اسلامی به بزرگترین مسئله برای دین مبین اسلام تبدیل شده و مشکلات فراوانی برای مسلمانان ایجاد کرده است.
«شیخ حسون» به تکثیر گروه‌های افراطی طی سال‌های اخیر در جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: برای حل این مسئله باید دست به تحقیقات و مطالعات عمیق زد.
هم‌اکنون بیش از 30 گروه مهم تکفیری و افراط‌گرا در سوریه مشغول نبرد علیه دولت دمشق هستند که مهمترین آنها «امارت اسلامی عراق و شام» (داعش) و «جبهه النصره» هستند.
شیوه این گروه‌ها کاملاً تروریستی است و برای رسیدن به قدرت تاکنون جنایات وحشتناکی را علیه مردم بی‌گناه سوریه و عراق مرتکب شده‌اند. دولت عربستان حامی اصلی این گروه‌ها در منطقه است و کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود را در اختیار آنها قرار می‌دهد. دولت آمریکا و کشورهای اروپایی تاکنون نسبت به این گروه ها نگاه فرصت‌طلبانه‌ای داشته‌اند و از طریق این گروه‌های تروریست اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که در پی قدرت گرفتن القاعده در سوریه، کشورهای اروپایی در ارتباط با ادامه حمایت از شورشیان سوری دچار تردید شده‌اند.
این تردید در میان مقامات آنکارا که اخیراً از جانب القاعده تهدید شده‌اند، بیشتر مشهود است و سران ترکیه اکنون به جای حمایت از القاعده سوریه، مراکز استقرار آنها را هدف قرار می‌دهند.
عملیات ارتش
ارتش سوریه همچنان مواضع شبه‌نظامیان القاعده را در هم می‌کوبد. نظامیان در تازه‌ترین پیشروی خود، شمار زیادی از تروریست‌ها را در حومه دمشق و ادلب به هلاکت رساندند. منابع خبری شمار کشته‌شدگان را حدود 50 نفر اعلام کردند در این حملات همچنین مقادیر زیادی سلاح و مهمات افراد مسلح نیز منهدم شد.
تروریست‌ها نیز در مقابل منطقه غیرنظامی «جرمانا» در حومه دمشق را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. در این حمله 21 غیرنظامی زخمی شدند. یک پست ایست و بازرسی نیروهای کرد در استان «الحسکه» هم هدف انفجار انتحاری قرار گرفت که مرگ دو تن از نیروهای مردمی کرد و جراحت پنج تن دیگر را در پی داشت.
دیوار حائل
ساخت دیوار حائل توسط دولت آنکارا در بخش‌هایی از منطقه مرزی ترکیه و سوریه، اعتراضاتی را در شهرهای مرزی دو کشور به دنبال داشت. بیش از 1000 شهروند ترک در منطقه «نوسایبین» واقع در استان مرزی «ماردین» دست به تظاهرات زدند. معترضان مخالفت خود را با ساخت دیوار حائل اعلام کردند و در حالی که قصد داشتند به دیوار نزدیک شوند، با ممانعت پلیس رو به رو شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد.
همزمان با این درگیری، کردهای سوری نیز در «نامیشلی» اجتماع کرده و به ساخت دیوار حائل توسط ترکیه اعتراض کردند.
دولت آنکارا که خود تاکنون از حامیان اصلی تروریست‌های سوری بوده است، اکنون از نفوذ آنها به داخل خاک ترکیه واهمه دارد و با ساخت دیوار می‌خواهد جلوی این نفوذ را بگیرد.
سایر رویدادها
* شمار سلفی‌های آلمانی مشتاق برای حضور در سوریه و جنگ علیه دمشق افزایش یافت. اعزام تروریست‌ها از چچن و دیگر مناطق به سوریه نیز ابعاد تازه‌ای گرفت.
* سازمان ملل خواستار آتش‌بس در حومه دمشق برای ارسال کمک‌های انسانی شد.

 


نخست‌وزیر تونس اعلام کرد کنار رفتن دولت حاکم به معنی شکست اسلامگراها در این کشور نیست.
به گزارش فارس، «علی العریض» نخست‌وزیر تونس ضمن اعلام آمادگی برای کنار رفتن از قدرت خاطرنشان کرد کناره‌گیری دولت هرگز به معنی شکست اسلامگراها نیست.
وی گفت، اسلامگراها قدرت اصلی در تونس هستند و شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده خواهند داشت.
وی افزود: ظرف سه هفته آینده از وزارت کنار می‌رود تا راه برای تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات بعدی هموار شود.
برکناری دولت حاکم در پی توافق اخیر راشد الغنوشی با جبهه مخالفان دولت عملی می‌شود.
به دنبال ترور محمد البراهمی یکی از رهبران مخالف توسط افراد ناشناس ناآرامی‌های ضد دولتی سراسر تونس را فرا گرفت. یکی از خواسته‌های معترضان برکناری دولت حاکم بود.
قرار است در هفته جاری دولت با مخالفان برای تشکیل دولت جدید و مشخص کردن زمان انتخابات بعدی رایزنی کنند.
حزب النهضه در نخستین انتخاباتی که پس از سرنگونی رژیم بن علی در تونس برگزار شد موفق شد 40 درصد کرسی‌های مجلس موسسان را تصاحب کند.

 


ایالات متحده آمریکا به تازگی و در یک فاصله زمانی 30 روزه مکالمات تلفنی و ارتباطات پیامکی بیش از 70 میلیون فرانسوی را ضبط کرده است.
بلافاصله پس از انتشار این خبر مقامات فرانسوی که به شدت شوکه شده‌اند، سفیر آمریکا را احضار و از وی در این باره توضیح خواستند. دیروز رسانه‌‌ها به نقل از روزنامه فرانسوی «لوموند» خبر این رسوایی جاسوسی را اینگونه منتشر کردند که: آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از دهم دسامبر 2012 تا هشتم ژانویه سال جاری 70 میلیون و 300 هزار مورد تماس تلفنی فرانسوی‌ها را (از افراد عادی تا مقامات سیاسی و اقتصادی) ضبط کرده است. این گزارش که با استناد به اسناد «ادوارد اسنودان»، افشاگر معروف آمریکایی منتشر می‌شود در ادامه می‌افزاید: «این اسناد که در ماه ژوئن افشا شده است، نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا برای رصد کردن غیرقانونی اسرار یا حتی اتفاقات ساده در زندگی خصوصی فرانسوی‌ها از چه روش‌‌هایی استفاده می‌کرده است.» لوموند افزود: «ان‌اس‌ای» شیوه‌های متعددی برای جمع‌آوری اطلاعات دارد. زمانی که شماره تلفن‌های خاصی در فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد ماموران آمریکایی سیگنالی را فعال می‌کنند که به طور خودکار برخی مکالمات را ضبط می‌کند. این نظارت تلفنی شامل پیامک‌ها و محتوای ‌آنها نیز می‌شود و نسبت به یک رشته از واژه‌ها حساس است، در نهایت این که «ان‌اس‌ای» به شکل سازماندهی شده‌ای تاریخچه تماس‌های هر یک از اهداف تلفنی خود را نگهداری می‌کند. «لوموند» خاطرنشان کرد این شیوه جاسوسی با نام «یو‌اس-958دی» انجام شده است. پس از انتشار این گزارش، وزارت خارجه فرانسه بلافاصله سفیر آمریکا را احضار کرد. گفتنی است فرانسه یکی از متحدین مهم اروپایی آمریکاست!
مقامات آمریکایی تاکنون از اظهارنظر درباره افشاگری‌های این روزنامه اجتناب ورزیده‌اند.
گزارش لوموند پس از آن منتشر شد که هفته‌نامه اشپیگل آلمان گزارش داد مامورین آمریکایی ایمیل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهور سابق مکزیک، را هک کرده‌اند.
پس از این افشاگری‌‌ها مقامات مکزیکی نیز اعلام کردند از مقامات آمریکایی درباره این رویدادها توضیح خواهند خواست. اسنودان، که به روسیه پناهنده شده است، توسط آمریکا و به اتهام جاسوسی و اتهامات دیگری در ارتباط با افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا تحت تعقیب است.
با توجه به اطلاعات بسیار مهمی که هرازچندگاهی از سوی اسنودان منتشر می‌شود و آمریکایی‌ها را به دردسر می‌اندازد می‌توان به فلسفه واقعی نگرانی‌های کاخ سفید و تلاش‌های گسترده ‌آنها برای دستگیری و بازگرداندن «اسنودان» پی برد!

 


وزیر خارجه آمریکا از نخست‌وزیر پاکستان در واشنگتن به گرمی استقبال و اعلام کرد که روابط میان پاکستان و آمریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در مقابل شریف از آمریکا خواست به حمله پهپادها پایان دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «جان‌کری» یکشنبه‌شب از «نواز شریف» در واشنگتن به گرمی استقبال کرد و سپس در مراسم ضیافت شامی که به افتخار شریف ترتیب داده بود، گفت: روابط با پاکستان که با مشکلات اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. کری گفت، مسایل زیادی وجود دارد که ما باید درباره آن مذاکره کنیم. پاکستان یک کشور دموکراتیک است و سخت تلاش می‌کند اقتصاد خود را شکوفا کند. وی در ادامه گفت: توافق با شورشیان برای ثبات منطقه حائز اهمیت است. منظور جان‌کری از توافق با شورشیان، میانجیگری اسلام‌آباد برای زمینه‌سازی گفت‌وگو میان طالبان و حکومت افغانستان است.
ظاهرا طرفین گفت‌وگوی محرمانه‌ای نیز داشته‌اند، اما هر دو نسبت به مفاد این گفت‌وگو چیزی به خبرنگاران نگفتند.
پس از این دیدار کری عازم اروپا شد تا درباره فلسطین و سوریه با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و ایتالیا گفت‌وگو کند.
نواز شریف نیز دیدارش از آمریکا تا پنجشنبه طول می‌کشد و قرار است طی این مدت با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و معاونش «جو بایدن» دیدار و گفت‌وگو کند.
از سال 2011 که کماندوهای آمریکایی طی عملیاتی «اسامه بن لادن» رهبر القاعده را در «ابیت آباد» پاکستان به قتل رساندند، روابط بین دو کشور تیره شد. اما اکنون به نظر می‌رسد که طرفین قصد دارند روابط گذشته را احیا کنند.
پاکستان به پول آمریکا نیاز دارد، ولی در مورد حملات پهپادهای آمریکایی خشمگین است. موردی که نواز شریف قول داد آنرا با اوباما مطرح کند. به گفته مقامات آمریکایی، اوباما قصد دارد کمک‌های مالی دولت خود به اسلام‌آباد را به رقم 6/1 میلیارد دلار برساند.
این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که مردم پاکستان آمریکا را مسئول همه مشکلات خود می‌دانند. به گفته مردم، اگر دولت «پرویز مشرف» در سال 2001 با آمریکا برای مبارزه با تروریسم هم پیمان نمی شد، پاکستان بسیاری از مشکلات کنونی را نداشت. نواز شریف مثل دیگر رهبران اسلام‌‌آباد، چهره‌ای غربگرا است.
خبر دیگر اینکه انفجار بمب در مسیر عبور قطار مسافربری در ایالت بلوچستان پاکستان، شش کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.

 


انفجار انتحاری داخل قهوه‌خانه‌ای در منطقه شیعه‌نشین جنوب پایتخت عراق 52 شهید و 60 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش ایسنا، یک انتحاری ناشناس کمربند انتحاری خود را داخل قهوه‌خانه‌ای در جنوب بغداد منفجر کرد. این انفجار که روز یکشنبه رخ داد، جان 52 نفر را گرفت و 60 زخمی برجای گذاشت. این قهوه‌خانه در شهرک شیعه‌نشین «العامل» قرار دارد.
در جنوب شهر سامرا نیز انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌ شده، جان سه غیرنظامی را گرفت و جراحت هفت تن دیگر را در پی داشت.
در منطقه المدائن هم حمله تروریستی افراد ناشناس یک شهید و شش زخمی به همراه داشت.
هم‌‌اکنون حملات تروریستی در عراق به قدری گسترده است که معمولا پس از هر انفجاری تبادل آتش نیز میان پلیس و تروریست‌ها رخ می‌دهد.
به نظر می‌رسد که تروریست‌ها از این طریق قصد دارند، حملات تروریستی را به زد و خوردهای خیابانی تبدیل کنند و مثل سوریه، یک جنگ تمام عیار داخلی در عراق راه بیندازند. کشورهای عربستان، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی از تروریست‌های عراقی حمایت می‌کنند. علاوه بر آن، شورشیان مسلح سوری نیز با تروریست‌های عراقی ارتباط تنگاتنگی دارند و به این تروریست‌ها سلاح و مواد منفجره می‌دهند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10