(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30 مهر 1392 - شماره 20622

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شما هم کم‌فروشی می‌کنید؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شکایت (گفت و شنود)
در مصاحبه با العالم
عراقچی: در مذاکرات هسته‌ای باج نخواهیم داد
فولادگر: به نقش آفرینان فتنه 88 مجوز تأسیس حزب داده نمی‌شود
سراج: ماموریتم در پرونده فساد 3 هزار ميلياردي تمام شد
خروج از حاکمیت خوبه اما سهم ما از کابینه کمه! (خبر ویژه)
چرا کاری می‌کنید که مردم حق را به کیهان بدهند؟! (خبر ویژه)
مذاکره‌کننده ایرانی آب پاکی را روی دست نشریات زنجیره‌ای ریخت (خبر ویژه)
یارگیری برای فراکسیون انشعابی یا انسجام فراکسیون اکثریت؟ (خبر ویژه)
شما تحت فشار هستید اما بدون فشار استانداری را به ما بدهید! (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


بی‌توجهی و عدم ‌نظارت قانونی در عرصه‌های مختلف و گذراندن برخی از امور بر اساس «تساهل و تسامح» و یا «مصلحت» تبعات و آثاری دارد که گاه تا سال‌ها باقی می‌ماند و انحرافات باور نکردنی بوجود می‌آورد. انحرافاتی که در بدو امر حتی تصور اینکه روزگاری در جامعه اسلامی ما رخ بدهد هم وجود نداشت. اما سوگمندانه باید گفت که درخت غفلت و کوتاهی برخی مسئولین اندک‌اندک ثمرات تلخ خود را نشان می‌دهد.
افزون بر برخی نابسامانی‌ها و مشکلات عمدتا مدیریتی و دولتی در عرصه معیشت مردم، مدتی است «کم‌فروشی» به پدیده‌ای رایج در بین برخی «تولیدکنندگان» بدل شده و کسی هم پاسخگو نیست! موضوعی که مصداق عینی و ملموس آن را مردم بی‌گناه، در هنگام خرید مایحتاج روزانه‌شان با تلخی و ناراحتی لمس می‌کنند و جز ناراحتی کاری از دستشان برنمی‌آید.
به یقین در بین جمعیت چند میلیاردی کره‌زمین - فارغ از هر مذهب و کیش و آئینی - گروهی را نمی‌توان پیدا کرد که به قبح و زشتی کم‌فروشی واقف نباشند و آن را در فرهنگ خود مذموم و ناپسند ندانند. با این همه چرا کشور ما به عنوان کشوری مسلمان، علی‌رغم بهره‌مندی از تعالیم نورانی اسلام و نیز نهی عتاب‌آلود و تکان‌دهنده قرآن کریم با فریاد ‌رسای «ویل للمطففین» توسط عده‌ای از خدا بی‌خبر دچار چنین بلیه‌ای شده است؟
آیا عتاب خداوند کریم درباره کم‌فروشان صرفا برای خواندن و تاسف خوردن است یا می‌توان- و باید- وظیفه‌ای هم در قبال آن متصور بود؟ آیا حضرت علی علیه‌السلام در زمان خلافت خود، نسبت به بازار مسلمین توجهی نداشتند؟ تاریخ که عکس این را و توجه دقیق و موشکافانه حضرت را نقل می‌کند. تاریخ به روشنی بیان می‌کند که آن حضرت در بازار راه می‌رفتند و به کسبه تذکر می‌دادند حتی به یار صدیق خود میثم تمار آموزش می‌داد که خرما را در زیر تابش آفتاب به مردم عرضه نکند که تابش باعث جلوه بیشتر محصول و فریب خریدار می‌شود! آن شیوه عمل کجا و این بی‌عملی کجا؟! حتی اگر دیدگاه دینی را در نظر نگیریم و صرفا به منفعت اقتصادی بیندیشیم، باز هم معلوم است که فرجام شوم این پدیده چه خواهد شد. با ادامه این روش و شیوع کم‌فروشی در بین تولیدکنندگان، ضمن بی‌رغبتی مردم به محصولات داخلی به سبب دروغگو بودن تولیدکنندگانش، کار به جایی خواهد رسید که در هر جای دنیا به محض ملاحظه محصول ایرانی و دیدن کلمه Made in Iran، مشتریان آن را کنار بگذارند و با وجود ده‌ها و صدها تولیدکننده صدیق و شریف، کشور عزیزمان ایران را - و نه چند تولیدکننده سودجو- به دزدی و کم‌فروشی متهم کنند که در هر حال ثمر آن ورشکستگی و تعطیل تدریجی تولید ایران خواهد بود.
یقینا جلوگیری از این وضعیت اسفناک که هم اقتصاد و مردم را هدف قرار داده و هم آبروی ایرانی و مسلمان را می‌برد تکلیف جدی و غیرقابل بحث حاکمیت به معنای عام کلمه است. هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد که خریدار یک قالب پنیر کارخانه‌ای، وقتی می‌بیند سرش کلاه رفته و وزن واقعی محصول از آنچه روی آن درج شده کمتر است، شال و کلاه کرده و راهی دادگاه و پاسگاه شود! حافظان نظم و مسئولان وظیفه دارند تا در این موارد به جای مردم وارد عمل شوند و از این ظلم آشکار جلوگیری کنند. نباید فراموش کرد که صاحبان ثروت نامشروع و حرام، وقتی با شکایت یک فرد مواجه می‌شوند از هر راهی سعی در از میدان بدر کردن او می‌کنند اما وقتی شاکی حاکمیت و مدعی‌العموم باشد، باب واسطه‌ فرستادن و خیلی کارهای دیگر بسته است و امید به حصول نتیجه بیشتر. اکنون هفتمین ماه از سال حماسه اقتصادی هم به پایان رسیده و شاید یک وجه از حماسه اقتصادی را ایجاد امنیت و اعتماد دوباره نسبت به کالاهای وطنی دانست. نمی‌توان از یک سو مردم را به خرید کالای ساخت داخل ترغیب و تشویق کرد و از دیگر سو دست سودجویان را باز گذاشت تا هر بلایی که می‌خواهند بر سر مردم بیاورند! قطعا یک روی سکه اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی مجازات کسانی است که با سوء عمل خود هم آبروی خیل عظیم و زحمتکش تولیدکننده ایرانی را می‌برند و هم مردم را به کالاهای داخلی بی‌اعتماد و بی‌رغبت می‌کنند.
کمبود نقدینگی و گرانی مواد اولیه و مشکلات و مسائل اقتصادی هیچ کدام حجت شرعی و اخلاقی برای دزدی از جیب مردم نیست و در هیچ جای جهان حتی کشورهایی که معتقد به هیچ دینی نیستند نیز چنین جوازی وجود ندارد. اما یک علت مهم را می‌توان برای جسارت و گستاخی این دزدان که در روز روشن دست در جیب مردم می‌کنند و هیچ شرمی هم نمی‌کنند بیان کرد و آن علت چیزی نیست جز حاشیه امن و اطمینان از اینکه هر کاری کنند کسی کاری به کارشان ندارد! و الا اگر همان سرعت عمل و دقت قانونی و ستودنی قوه قضائیه در برخورد با اراذل و اوباش، با چند کم‌فروش به عمل می‌آمد و ظرف یک هفته با تولیدکنندگانی که دزدی آشکارشان مردم مظلوم و صبور را می‌آزارد برخورد شدید و قانونی می‌شد و علی‌الرئوس الاشهاد مفتضح و رسوا می‌شدند، باز هم کسی جرأت می‌کرد دست در جیب مردم کند و در عین حال پز کارآفرینی هم بدهد؟!
اما به یقین عده‌ای مثل همیشه با خواندن این نوشتار و در پی این درخواست از مسئولان عالی کشور- که درخواست و مطالبه‌ای عمومی و تکلیفی شرعی است- منفعت عده‌ای کم‌فروش و دزد را به منفعت عمومی ترجیح می‌دهند و یقه چاک می‌کنند که برخورد با دزدان، امنیت اقتصادی را به خطر می‌اندازد! اینان یا جاهلند یا شریک دزد! که برخورد با مجرمان اقتصادی و حتی کم فروشان را سبب ناامنی اقتصادی می‌دانند!
فراموش نکنیم که امام علی علیه‌السلام در زمان خلافتشان فرامین عبرت‌آموز و برخوردهای شدید و غلیظی با کسانی داشتند که به دست‌اندازی بیت‌المال و یا ناامن کردن معیشت مردم مبادرت کرده بودند تا جایی که صراحتا به والی خود دستور دادند آبروی مفسد اقتصادی را پیش مردم شهر بریز!
شاید بتوان گفت تکلیف دستگاه قضائی و نیز سازمان تعزیرات حکومتی در این بین بیشتر و سنگین‌تر باشد و قاطبه مردم که به فرموده رهبر معظم انقلاب قوه قضائیه را ملجأ و پناهگاه خود می‌دانند شدت عمل و برخورد قاطع با این پدیده زشت و ضد دینی را از دستگاه قضائی خواستارند و اکنون با همه احترامی که برای دستگاه قضائی و خادمان صدیق آن قائلیم، باید گفت؛ اگر برخورد قاطعی از سوی مردان عدالت صورت نگیرد، نتیجه آن است که دستگاه قضا هم کم فروشی می‌کند! و این دغدغه‌ای است که ذهن خیلی از مردم را به خود مشغول کرده است.

حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* مسئولین دولت با بحرانی نشان دادن کشور هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت. صداقت در این است که نشان بدهند اهل خدمت هستند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به خاطر ناکارآمد بودن تعدادی از وزیران و مدیران می‌باشد. بی‌جهت مشکل را فقط به گردن تحریم و مسائل خارجی نیندازند.
5100---0936
* تا کی بنشینیم و شاهد تحریف سخنان حضرت امام خمینی(ره) باشیم. از نمایندگان محترم مجلس و خبرگان رهبری و دیگر دستگاه‌های مسئول درخواست داریم برای حفاظت از آثار معمار کبیر انقلاب اسلامی چاره‌ای بیندیشند.
1395---0917
* قطع یارانه قشر مرفه جامعه که نیازی به این پول ندارند تصمیم درستی است. از اول هم بنا بود این کار صورت بگیرد ولی به تعویق افتاد.
5067---0919
* با تبریک عید سعید غدیر، دهه امامت و ولایت به مسلمانان و جهان اسلام؛ از آنجایی که ابلاغ پیام الهی غدیر توسط رسول اعظم(ص) جهانی بوده است می‌طلبد مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، تقریب بین مذاهب اسلامی و... در صدد جهانی کردن فرهنگ غدیر باشند.
6263---0938
* متاسفیم از اینکه طرف مذاکره‌کننده به سرعت نتیجه مذاکره را به رژیم غاصب صهیونیستی گزارش می‌دهد اما تیم مذاکره‌کننده ایران گزارشی جز محرمانه بودن آن برای ملت ارائه نکرد.
سلیمانی
* بعضی از رفتارها و سخنان آقای هاشمی موجب تنش در جامعه می‌شود به همین دلیل بخشی از نیروی جامعه در شرایط کنونی صرف رفع و رجوع این اظهارات شده و از بعضی موارد عقب می‌مانیم. در این مورد باید چاره‌ای اندیشید.
7941---0912
* خانم اشراقی به خاطر توهینی که به همسران شهدا کرده باید از تک‌تک خانواده محترم شهدا عذرخواهی بکند. صرف نامه‌نگاری با فرزند شهید همت مشکلی را حل نمی‌کند.
8967---0919
* به اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان ضمن عرض خسته نباشید عرض می‌کنیم براساس چه منطقی طرف‌های خارجی محرم هستند ولی ما مردم نباید از مفاد مذاکرات صورت گرفته مطلع باشیم؟
9785---0935
* امیدواریم محرمانه بودن مفاد مذاکرات پرونده هسته‌ای کشورمان در ژنو به قضایایی مشابه عقب‌نشینی مسئولین وقت دیپلماسی هسته‌ای در قرارداد پاریس و سعد‌آباد ختم نشود.
7114---0936
* ملت ایران یک ملت حسینی است. و شعار مرگ بر آمریکا از اصول لاینفک تفکر حزب‌الله و تفکر ظلم‌ستیزی است که حضرت امام آن را احیا کردند. این را همه بدانند.
یک شهروند
* حفاظت از آثار و بیانات پیامبرگونه حضرت امام(ره) بخشی از حراست آرمان‌های عظیم انقلاب اسلامی است، لذا امت غیور و بیدار هرگز اجازه نخواهند داد دورانی مثل جعل و تحریف منویات پیامبر اعظم(ص) پس از رحلت ایشان در کشور ما تکرار شود.
سلیمان بلغاری
* در پی مطرح شدن خالی بودن خزانه شایسته است مجلس ضمن احضار وزرای اقتصاد و بانک مرکزی دولت دهم این ادعا را بررسی کند تا واقعیت برای ملت روشن شود.
3014---0912
* دولت تدبیر و امید که هر از چندگاه دم از قطع یارانه‌ها می‌زند و اشکالی ندارد بهتر است ابتدا از گران شدن آب، برق، گاز، بنزین، لبنیات و حبوبات، روغن نباتی جلوگیری کند. آنگاه از قطع یارانه‌ها از قشر مرفه سخن بگویند که ما هم حمایت خواهیم کرد.
امیرعلی کرانی از کرمانشاه
* ما خانواده‌های تحت پوشش بیمه تکمیلی طلایی سرگردان هستیم و نمی‌دانیم برای تکمیل بیمه افراد تحت پوشش باید به کجا مراجعه کنیم. اگر مسئولان ذیربط پاسخ ما را دهند ممنون می‌شویم. چون برای تکمیل این بیمه به سازمان بازنشستگی، شعبات مربوط و منطقه محل کار مراجعه کرده و پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
یک شهروند
* مرکز بهداری درمانی روستای ملاباقر علیا بیش از 4 ماه است که فاقد پزشک است و فقط یک نفر ماما، یک نفر راننده و دو نفر بهیار به رتق و فتق امور مشغولند. این روستا 25 روستای اطراف را تحت پوشش قرار می‌دهد. بسیاری از افراد توانمند با وسیله نقلیه شخصی و عمومی خود را به شازند و یا اراک می‌رسانند ولی قشر مستضعف و محروم و افرادی که تحت سرپرستی کمیته امداد امام راحل(ره) هستند باید با درد و سختی و مرض بسازند. از وزارت بهداشت درخواست می‌شود با وجود فارغ‌التحصیلان پزشک بسیار در کشور نسبت به تامین پزشک این روستا عنایت بیشتری نمایند.
تورانی رئیس هیئت امنای مسجد جامع روستای ملاباقر علیا
* اداره راهنمایی و رانندگی بهتر است قبوض جرائم را از حالت دستی به شکل الکترونیکی تغییر دهد. یا یک شناسه قبض برای آنها بگذارد تا پرداخت مبالغ جریمه از طریق خودپرداز بانک‌ها هم میسر گردد.
حسینی
* از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم نسبت به پرداخت وام مسکن مهر به انبوه‌سازان اقدام نماید. بعد از یک سال ثبت‌نام و کلی قرض کردن می‌گویند پرداخت وام از سوی دولت قطع شده است؟ چرا؟
2495---0916
* سه مرتبه با تلفن 137 شهرداری تماس گرفته و نسبت به ریختن نخاله‌های ساختمانی در کنار منزلم در شهر جدید اندیشه اعتراض کرده‌ام. متاسفانه علی‌رغم معرفی فرد خاطی، مسئولین شهرداری هیچ کاری نمی‌کنند.
وهاب‌پور
* شرکت عمران پردیس با صدور اطلاعیه قیمت مسکن مهر را تا مبلغ 8 میلیون تومان افزایش داده است. چرا نهاد و دستگاهی جلوی این اجحاف به مردم بی‌پناه و خانه بدوش را نمی‌گیرد.
4934---0912
* دولت با واگذاری کارخانه‌های قند که در آستانه تعطیل شدن قرار گرفته‌اند به ما کشاورزان، هم از خروج ارز برای واردات شکر جلوگیری کند هم به اقتصاد کشور رونق ببخشد. در ضمن ما کشاورزان خودمان مواد اولیه کارخانه یعنی چغندر قند را تهیه می‌کنیم.
1928---0916
* با توجه به آنکه به ماههای اواسط پاییز و آلودگی هوا نزدیک می‌شویم. لازم است مسئولان شهرداری به وضعیت اتوبوسهای بین شهری رسیدگی و برای این منظور قطعات جایگزین را تأمین کنند. موضوع دیگر اینکه نسل آینده را هم نباید فراموش کرد آنها هم نیاز به گاز و منابع ملی دارند. بنابراین می‌طلبد مسئولان توجه مضاعفی به این مسائل روز و مهم جامعه داشته باشند.
یک شهروند
* سیر صعودی و هرج و مرج در صدور غیرمنطقی مجوز بنگاه‌های املاک که به مرز چهارصد هزار در تهران رسیده است تهدیدی برای نیروهای مولد و مسبب آسیب‌های اقتصادی زیادی خواهد شد. مسئولان هوشیار باشند.
عبداللهی
* پس از عمل سزارین در بیمارستان کوثر شیراز که به تشخیص پزشک متخصص صورت گرفت برای تسویه حساب به بیمه مراجعه کردم ولی نظرپزشک را نپذیرفت. در این موارد فقط مردم متضرر می‌شوند نه پزشک ضرر می‌کند و نه بیمه. انتظار می‌رود مشکل درونی وزارت بهداشت و بیمه حل و از سرگردانی و سوختن مردم برای پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری شود.
2115---0917

 


گفت: آقای انصاری از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به جای توضیح درباره این که چرا در مقابل اهانت نعیمه اشراقی به حضرت امام(ره) و خانواده شهدا،‌هیچ عکس‌العملی نشان نداده، گفته است؛ فضای کشور به وحدت نیاز دارد و نباید افکار عمومی را از وحدت منحرف کرد!
گفتم: پس ابتدا، باید فکری به حال خود این آقا کرد تا دیگر به حضرت امام(ره) اهانت نکند!
گفت: چرا؟!
گفتم: خب! مردم که در اعتقاد به امام و شهدا وحدت دارند، بنابراین دفاع از امام(ره) فقط دشمنان حضرت امام(ره) را عصبانی می‌کند، یعنی آقای انصاری معتقدند نباید با دفاع از حضرت امام(ره) موجب نگرانی و عصبانیت دشمنان امام(ره) شد! مگر حرف او غیر از این معنی دیگری هم دارد؟!
گفت: ما را بگو که به چه کسانی برای دفاع از حریم حضرت امام(ره) دل خوش کرده بودیم؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! باغبانی وارد باغش شد و مشاهده کرد پسربچه‌ای بالای درخت سیب مشغول سیب چیدن است. با عصبانیت گفت؛ خجالت نمی‌کشی که دزدی می‌کنی؟ الان میرم به برادرت شکایت می‌کنم و در حال خروج از باغ بود که پسر بچه گفت؛ کجا میری؟ برادرم همین جا بالای درخت زرد آلوست!

 


عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر این که غنی‌سازی قابل سازش و مذاکره نیست گفت: همانطور که در برابر تهدیدها و تحریم‌ها باج ندادیم در مذاکرات نیز باج نخواهیم داد.
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه العالم به تشریح مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو پرداخت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در دور آینده مذاکرات در ژنو، احتمال دستیابی به توافقی مکتوب درباره نقشه راه ایران وجود دارد، تصریح کرد: حتما باید این‌طور باشد. ما نهایتا باید به سند مکتوبی برسیم که بین شش کشور و ایران امضا شود و براساس یک سند مکتوب که در آن کل مسیر روشن است، پیش برویم.
وی درباره سطح مذاکرات آتی، گفت: آن‌ها آمادگی دارند که مذاکرات آتی در سطح وزیران برگزار شود اما هم آن‌ها و هم ما ترجیح می‌دهیم جلسه وزیران زمانی برگزار شود، که محتوای مدالیته هم به توافق طرفین رسیده و زمینه امضای سند مکتوب فراهم شده باشد. تا آن زمان، جلسات کارشناسی در سطح معاونان وزیر برگزار خواهد شد. البته در این جلسات دکتر ظریف و خانم اشتون هم حضور دارند تا آنها مذاکرات را هدایت کنند.
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره ماهیت و نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت: قضاوت درباره نتایج مذاکرات و فضای حاکم بر آن، هنوز زود است. مشخصه اصلی مذاکرات در ژنو، جدی بودن طرفین در مذاکره است و این امر باعث شد تا از مثبت بودن فضا سخن به میان آید.
عراقچی درباره اعتراض‌ها به عدم انتشار جزئیات مذاکرات و نگرانی درباره اعطای امتیاز به طرف مقابل، اظهار داشت: این مسائل بازی‌های رسانه‌ای است. چرا این احتمال مطرح نمی‌شود که طرف مقابل ممکن است امتیازاتی داده باشد که نخواهد رسانه‌ای بشود؟ به نظر بنده، اگر بخواهیم مذاکره‌ای واقعی انجام دهیم، باید الزامات آن را نیز بپذیریم.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در پاسخ به سوال مجری العالم مبنی بر احتمال افشای جزئیات مذاکرات از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: تردیدی نیست که آنها با هم شریک هستند و در یک جبهه قراردارند، و آمریکایی‌ها خودشان باید از تخریب فضای مذاکرات جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: ما تاکنون شاهد بوده‌ایم که طرف‌های مقابل ما نیز جزئیات مذاکرات را منتشر نکرده‌اند و همه آنچه تاکنون دراین‌باره انتشار یافته است عاری از واقعی و براساس حدس و گمانه‌زنی است؛ و با بررسی آنها می‌توان پی برد که منشأ این جزئیات ادعایی صهیونیست‌ها هستند.
عراقچی تصریح کرد: ملت ایران به خوبی می‌دانند که تیم مذاکره‌کننده در پی تبلیغات و اقدامات نمایشی نیست، بلکه درصدد مذاکرات واقعی هستیم و آنها نتایج این مذاکرات را از ما می‌خواهند و به خوبی می‌دانند که در صورت دستیابی به نتیجه حتما جزئیات را خواهیم گفت.
مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای ژنو با بیان اینکه گروه 1+5 هنوز محتوای پیشنهادی ایران را نپذیرفته است، گفت: آنها چارچوب مطرح شده از سوی ایران را مورد پذیرش قرار داده‌اند، و ما از این پس در چارچوب پیشنهادی خودمان حرکت می‌کنیم. البته این مسیر دشوار، پرفراز و نشیب، طولانی و دارای دشمنان فراوانی است. عراقچی درباره مساله حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم و موضع گروه 1+5 در قبال این حق، خاطر نشان کرد: درخصوص موضوع غنی‌سازی، موضع ما کاملا روشن است؛ غنی‌سازی، حق مردم ایران است، بنابراین خود این حق قابل مذاکره نیست و ما به هیچ‌وجه حاضر نیستیم درباره نفس غنی‌سازی مذاکره کنیم. ولی ابعاد غنی‌سازی، دامنه‌ غنی‌سازی، اندازه غنی‌سازی، جزئیات غنی‌سازی می‌تواند موضوع مذاکره باشد و ما همان‌طور که گفتیم، آمادگی داریم نگرانی‌های طرف مقابل و نه بهانه‌جویی‌های آنان را مدنظر قرار داده و رفع کنیم.
مخالفت ایران با خروج مواد
معاون وزیر خارجه درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش غنی‌سازی اورانیوم از بیست‌درصد به کمتر از پنج‌درصد، و همچنین غنی‌سازی آن در خارج ایران و کاهش تعداد و سرعت سانتریفیوژهای نیروگاه‌های نطنز و فوردو گفت: ایران و گروه 1+5 توافق کرده‌اند که جزئیات مذاکرات را اعلام نکنند. ما در مذاکرات ژنو ایده‌های کلی را بررسی کردیم و وارد این مباحث جزئی نشدیم و ما قبلا هم موضع قطعی خود را اعلام کردیم مبنی بر اینکه هیچ ماده‌ای از ایران خارج نخواهد شد و گروه 1+5 نیز پذیرفته است که مواد از ایران خارج نشود.
وی افزود: طرف غربی‌ ظرف ده سال گذشته هر فشاری را اعمال کرده است هم تهدیدهای نظامی و هم تحریم‌های اقتصادی مفصل را روی میز خود گذاشته است، ولی از هیچ یک از این موارد نتیجه نگرفت، و مردم ایران در برابر همه تهدیدها و فشارها ایستادگی کردند و اجازه ندادند غرب از این طریق به خواسته‌های خود برسد.
عراقچی خاطر نشان کرد: برنامه ما هم عملا توسعه پیدا کرد و در عرصه میدانی تثبیت شد هم تکنولوژی‌ ما در زمینه چرخه سوخت تقریبا به مرحله پایانی رسیده است و هم تأسیسات، تجهیزات، ماشین‌آلات، مواد تولید شده و ذخایر ما در سطح خوبی است. این امور غرب را به این نتیجه رسانده که هیچ کاری از دستش ساخته نیست به همین دلیل جدی‌تر از قبل در مذاکرات حضور پیدا می‌کند.
وی با این حال تأکید کرد: ولی این امر به معنای آن نیست که غرب از خواسته‌های خود دست کشیده است بلکه برای رسیدن به خواسته‌های خود به جای تهدید و تحریم هم‌اکنون روش دیپلماسی را در پیش گرفته است و ما این موضوع را درک می‌کنیم و ما که در برابر تهدیدها و تحریم‌ها باج ندادیم طبعا در مذاکرات نیز باج نخواهیم داد.

 


عضو کمیسیون ماده 10 احزاب مجلس هشتم با بیان اینکه با تغییر دولت، حزب منحله مشارکت نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند، تاکید کرد: حزب منحله مشارکت با پیشنهاد کمیسیون ماده 10 احزاب و رای دادگاه منحل شد.
حمیدرضا فولادگر در واکنش به تحرک اعضای احزاب منحله مشارکت و مجاهدین برای فعالیت مجدد سیاسی، گفت: کمیسیون ماده 10 احزاب پیشنهاد تعلیق احزاب منحله  مشارکت و مجاهدین را بدلیل نقش آفرینی در فتنه 88، (مطابق با ماده 16 قانون احزاب) به قوه قضاییه ارائه داد و در قوه قضاییه نیز دادگاهی به همین منظور تشکیل و رای به انحلال این احزاب داد.
وی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از اعضای حزب منحله مشارکت که گفته است «حزب مشارکت فعالیت خود را قانونی می‌داند و حال که یک دولت قانونمدار به جای یک دولت قانون‌گریز روی کار آمده تصمیم دارد، تا قبل از پایان سال جاری کنگره خود را برگزار کند» توضیح داد: انحلال حزب مشارکت هیچ ربطی به دولت گذشته نداشته که با تغییر دولت این حزب بتواند فعالیت خود را آغاز کند، انحلال برخی احزاب مربوط به پیشنهاد کمیسیون ماده 10 احزاب است که از سه قوه نماینده دارد.
عضو کمیسیون ماده 10 احزاب مجلس هشتم، با تاکید براینکه هرنوع فعالیت و یا برگزاری کنگره توسط اعضای حزب منحله مشارکت غیرقانونی است، گفت: این حزب می‌تواند مراتب اعتراض خود را به رای دادگاه از طریق مراجع قانونی پیگیری کند، گرچه اعتراض به رای دادگاه نیز خود مراتب و مهلت قانونی دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در توصیه‌ای به اعضای احزاب منحله گفت: اعضای احزاب منحل شده می‌توانند درخواست تاسیس حزب جدید از کمیسیون ماده 10 احزاب داشته باشند.
فولادگر در پاسخ به این سوال مهر که آیا همین افراد می‌توانند در قالب حزب جدید فعالیت حزبی و سیاسی داشته باشند، گفت: اعضای احزاب منحله می‌توانند درخواست تاسیس حزب جدید را به کمیسیون ماده 10 احزاب ارائه بدهند که طبعا در مورد آنان استعلام صورت می‌گیرد و قطعا به افرادی که در فتنه 88 نقش داشته‌اند مجوز فعالیت داده نخواهد شد.

 


رئيس سازمان بازرسي کل کشور اعلام کرد ماموريت در خصوص پرونده فساد 3 هزار ميلياردي به پايان رسيده است.
«ناصر سراج» با اشاره به آخرین وضعیت پرونده فساد 3هزار میلیاردی به باشگاه خبرنگاران گفت: حکم قطعی برای این پرونده صادر شده و ماموريت من در این پرونده  به پايان رسيده است. گفتني است؛ در جریان پرونده 3 هزار ميلياردي چند معاون وزیر و مدیران کل راه و ترابری، تراورس و چند شرکت دولتی در زندان به سر می‌برند؛ همچنین براي 4 متهم اصلی این پرونده حکم اعدام صادر شده است.

 


سعید حجاریان می‌گوید شعار عبور از خاتمی اشتباه بود اما شعار خروج از حاکمیت تندروی نبود.
وی در مصاحبه با روزنامه‌ اعتماد و در پاسخ به این سؤال که از زبان برخی چهره‌های اصلاح‌طلب می‌شنویم که اصلاح‌طلبان در دوره آینده باید از هاشمی و خاتمی عبور کنند. همان‌طور که در دوره اصلاحات نیز شاهد بودیم که بحث‌هایی مثل عبور از خاتمی توسط تحکیم و خروج از حاکمیت توسط برخی چهره‌ها مانند آقای عبدی مطرح شد. شما نسبت به سیاست عبور از خاتمی و هاشمی چه نظری دارید؟» گفت: در دوره اصلاحات به نظرم شعار عبور از خاتمی اشتباه بود، اما شعار خروج از حاکمیت، تندروی نبود. الان هم عبور از هاشمی و خاتمی اشتباه است. آقای هاشمی الان مواضع خوبی دارد. اما درباره انتخابات مجلس ششم که مورد نظر شما است، ما به عنوان روزنامه‌نگاران، یک لیست داشتیم که خیلی هم موفق بود و علیرضا رجایی هم از لیست ما رأی آورد. همانجا من گفتم که فائزه هاشمی را باید در لیست بگذاریم و گذاشتیم، اما یک اصلی داشتیم و آن این بود که لیست ما باید با جناح راست مرزبندی داشته باشد و برای همین کسانی که در لیست راست‌ها هستند را ما در لیست نگذاریم. با محسن رضایی صحبت کردیم که از لیست راست خارج بشود تا در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، اما خارج نشد و از لیست اصلاح‌طلبان حذف شد. درباره آقای هاشمی نظر برخی اعضا این بود که با وجود اینکه در لیست راست است اما ما هم ایشان را در لیست بگذاریم، اما نظر اکثریت جمع این نبود و آقای هاشمی در لیست قرار نگرفت و به خاطر همین فائزه هاشمی هم خودش را از لیست ما خارج کرد.
مدیر مسئول روزنامه توقیف شده صبح امروز این واقعیت را مسکوت گذاشت که روزنامه‌های دوره اصلاحات از جمله روزنامه متبوع وی به کمک پیادگانی چون اکبر گنجی و عماد باقی و... ردای عالیجناب سرخپوش شده قتل‌های زنجیره‌ای را هم بر تن آقای هاشمی پوشاندند و فقط صحبت حذف نام وی از فهرست اصلاح‌طلبان نبود. او همچنین توضیح نمی‌دهد که اگر شعار خروج از حاکمیت درست است با چه رویی مجدداً از دولت روحانی سهم می‌خواهند و از جمله خود وی در همین مصاحبه ادعا می‌کند سهم اصلاح‌طلبان از کابینه روحانی به اندازه وزن و رأی آنها نیست! همچنین ادعای اخیر حجاریان درباره وفاداری به خاتمی در تناقض با عملکرد طیف متبوع وی و نیز مصاحبه حجاریان با یکی از نشریات ضدانقلاب است که تصریح کرده بود گروه خون خاتمی و مجمع روحانیون با ما یکی نیست و خاتمی آخرین میخ را بر تابوت اصلاحات کوبید.

 


یک سایت اصلاح‌طلب از اثرگذاری روزنامه کیهان در زمینه نقد عملکرد مسئولان وزارت خارجه ابراز نگرانی کرد. سایت آینده در عین حال اذعان کرد نقدهای اخیر کیهان بجا و درست بوده است.
این سایت اصلاح‌طلب و مدعی حمایت از دولت می‌نویسد: پس از مرتبط کردن کمردرد وزیر خارجه به تیتر روزنامه کیهان، به نظر می‌رسد به همراه بردن ده‌ها خبرنگار در مذاکراتی که قرار است جزئیات آن محرمانه بماند، اشتباه دیگری از وزارت خارجه در حوزه اطلاع‌رسانی داخلی بود.
آینده افزود: تیم جدید وزارت خارجه اگرچه از نظر مهارت‌های دیپلماتیک و دیپلماسی عمومی توانمندی بسیار بیشتری نسبت به تیم سابق دارد، اما از نظر اطلاع‌رسانی در فضای داخلی کشور و مهارت‌های سیاسی داخلی با مشکل مواجه است.
آینده با بیان اینکه مواضع انتقادی کیهان باعث چند برابر شدن حمایت اردوگاه اصولگرایان از این روزنامه شده، سعی می‌کند نفوذ کلام کیهان را منحصر به اصولگرایان کند اما در قسمتی دیگر از تحلیل خود اذعان به درستی و استحکام نقد کیهان می‌کند و می‌نویسد: اشتباه دیگر وزارت خارجه در به همراه بردن ده‌ها تن خبرنگار به ژنو بود، در حالی که قرار بوده جزئیات این مذاکرات محرمانه نگه داشته شود. بدیهی است حضور این تعداد خبرنگار [حداقل 34 نفر و بنا به برخی گفته‌ها 50 نفر] خود به خود به کنجکاوی و تلاش افکار عمومی برای دانستن جزئیات دامن خواهد زد و زمانی که قرار است جزئیاتی از مذاکرات درز نکند، طبیعتا خبرنگاران موردی برای گزارش دادن نخواهند داشت.
سایت اصلاح‌طلب با بیان اینکه «شاید اشتباه بعدی، تاکید مکرر بر محرمانه بودن مذاکرات بود که خود باعث حساس شدن افکار عمومی به محتوای مذاکرات می‌گردید»، می‌نویسد: اشتباه دیگر سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه است، نظیر این که «موارد مطرح شده هیچ ربطی به مذاکرات ندارد» که به نظر می‌رسد جنبه صوری دارد و احتمالاً در مجموع، محورهایی که توسط رسانه‌ها منتشر شده، بی‌ارتباط با مذاکرات نبوده است.
شایان ذکر است برخلاف سناریوی فتنه‌گران برای حزبی و جناحی و انتخاباتی کردن مذاکرات ژنو، کیهان بر حفظ نگاه ملی در این زمینه اصرار دارد و به شهادت تجارب دهه گذشته یقین دارد که مواضع کارشناسی در نقد عملکرد وزارت خارجه پشتوانه این وزارت در دفاع از منافع ملی مقابل قدرت‌های زورگو، عهدشکن و مکار بین‌المللی است. در مقابل نیز این باور عمومی وجود دارد که موضع نشریات زنجیره‌ای در ابراز ذوق‌زدگی برای دست‌بوسی آمریکا، صرفا کفه دشمنان ملت ایران را در مذاکرات سنگین‌تر می‌کند و به مثابه خالی کردن پشت هیئت مذاکره‌کننده ایرانی است.

 


معاون وزیرخارجه برخلاف ذوق‌زدگی شرم‌آور نشریات زنجیره‌ای اعلام کرد، ادعای آزادسازی بخشی از اموال ایران از سوی آمریکا فاقد سندیت است. ضمن اینکه ایران در ازای آزادی اموال بلوکه شده خود امتیاز نمی‌دهد.
مجید تخت روانچی عضو هیئت مذاکره‌کننده ایرانی درباره ادعای آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران از سوی آمریکا که با ذوق‌زدگی تمام تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای شده بود، به ایسنا گفت: «ما هم این موضوع را صرفا از طریق رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم» البته من این برداشت را ندارم که موضوع مربوط به دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا برای بیش از 30 سال گذشته است. برداشت من از این اخبار این است که دارایی‌های ایران در آمریکا که به دلیل تحریم‌ها (اخیر) مسدود شده‌اند، آزاد شود.
روانچی با تاکید بر این که نمی‌توان به این گزارش‌ها و اخبار چندان توجه کرد، افزود: این اخبار هیچ منبع روشنی ندارد و نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات با آمریکا در نیویورک یا ژنو دراین‌باره بحثی صورت گرفته است؟ گفت: ما در این زمینه با آنها (آمریکایی‌ها) گفت‌وگویی نداشتیم، اگر آنها پیشنهاد و بحثی دارند باید به طور مستقیم به دولت ایران منتقل کنند. نمی‌شود از طریق مصاحبه یا روزنامه‌ها بخواهند پیغام دهند.
پیش از این روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «یک مقام آمریکایی» فاقد نام مدعی شده بود که آمریکا آماده است امکان دسترسی ایران به بخشی از اموال بلوکه شده خود را «بررسی کند»! چندان که پیداست اولاً منبع ادعا معلوم نیست. ثانیاً صرفاً آمادگی برای بررسی یک احتمال اشاره شده و ثالثاً بخشی از اموال است. این در حالی است که مقامات آمریکایی و غربی شناخته شده، بارها حتی امضاها و تعهدات کتبی خود در توافقات جهانی را نقض کرده و زیر پا نهاده‌اند. با این وجود برخی روزنامه‌ها، مانند شرق، اعتماد، بهار و... ذوق‌زدگی قابل تأملی در قبال خبر نیویورک تایمز نشان دادند.
روانچی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره موضع ایران در قبال این رویکرد که گفته می‌شود آمریکا تلاش می‌کند به جای صحبت در مورد تحریم‌ها، دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تأثیر تحریم‌ها را آزاد کند در حالی که انتظار دارد ایران در قبال آن در بحث هسته‌ای‌اش شفاف‌سازی کند؟ گفت: چنین مطلبی مطرح نشده و صرفاً گمانه‌زنی رسانه‌ای است که هدف آن روشن نیست. اما هر زمان که پیشنهادی به ما داده شود، آن را بررسی می‌کنیم. تأکید کرده‌ایم تحریم‌ها را قبول نداریم و آن را غیرقانونی می‌دانیم. این که ما پولی خارج از کشور داریم، متعلق به مردم ایران است و آمریکایی‌ها به طور غیرقانونی به کشورهای دیگر فشار می‌آورند که پول‌های ایران در آن کشورها به داخل منتقل نشود.
وی تأکید کرد: ما هیچ شرط و شروطی مبنی بر این که این دارایی‌ها آزاد شود و ما جای دیگری امتیاز دهیم را نمی‌پذیریم. اصلاً این موضوع پذیرفتنی نیست. این دارایی‌ها به صورت غیرقانونی مسدود شده‌اند و اگر بخواهد درباره آن شرط و شروط گذاشته شود ما آن را نمی‌پذیریم.
شایان ذکر است نشریات زنجیره‌ای هماهنگ با منطق استکباری آمریکا به گونه‌ای عمل می‌کنند و می‌نویسند که ملت ایران باید از حقوق مسلم خود بگذرد تا آمریکایی‌ها وعده بدهند که بخش کوچکی از همان حقوق تضییع شده را به عنوان امتیاز و به شکلی گران به خود ملت و دولت ایران بفروشند! سالها پیش روزنامه زنجیره‌ای شرق در تحلیلی شرم‌آور ادعا کرد؛ چون ایران تقوای اتمی ندارد، غربی‌ها نمی‌توانند اجازه دسترسی به فناوری هسته‌ای را بدهند!

 


همزمان با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت برخی خبرها حاکی از پیگیری راه‌اندازی فراکسیون انشعابی تحت عنوان اعتدال یا صدای ملت است.
بنا بر اعلام بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، و محمدابراهیم رضایی نماینده خمین، مجمع عمومی فراکسیون قرار بوده امروز (سه‌شنبه) برگزار شود تا ضمن بررسی 3 وزیر پیشنهادی احتمالا به انتخابات هیئت‌ رئیسه این فراکسیون نیز بپردازد. پیش از این کاظم جلالی اعلام کرده بود برای ریاست دوباره فراکسیون نامزد نمی‌شود و اسامی کسانی چون بروجردی و باهنر مطرح شد اما بروجردی روز یکشنبه اعلام کرد جلالی تنها نامزد ریاست فراکسیون است.
جلالی پیش از این به تابناک گفته بود عزم جدی دارد کاندیدای ریاست فراکسیون نباشد و نقدهایی دارد. او به واسطه نزدیکی با حزب اعتدال و توسعه، از دولت جدید حمایت می‌کند و در جلسه رای اعتماد به وزرا نیز به عنوان موافق سخن گفت و علیه کاسبین فتنه! سخن راند.
در عین حال جواد کریمی قدوسی در مصاحبه با بولتن‌نیوز خبر داده که علی مطهری در صدد راه‌اندازی فراکسیونی جدید است و معتقد است که 80 تا 90 نماینده برای عضویت در این فراکسیون اعلام آمادگی کرده‌اند.
وقوع این امر به معنای ریزش اعضای فراکسیون رهروان خواهد بود و اغلب اعضا با این اتفاق مخالفند.

 


طیفی از اصلاح‌طلبان در استان یزد به بهانه اینکه تلاش‌های قدرت‌طلبانه‌ای برای قبضه کردن استانداری یزد در جریان است از وزیر کشور خواستند یکی از 3 نامزد پیشنهادی آنان را استاندار کند.
سایت وابسته به ستاد انتخاباتی عارف (موسوم به امید) نامه اصلاح‌طلبان همسو در یزد خطاب به رحمانی فضلی را منتشر کرد که در این نامه ضمن سهم‌خواهی ادعا شده است: تلاش ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان استان یزد بر آن بوده که در فضایی آرام و به دور از تنش‌های قدرت‌طلبانه، شرایط لازم را برای بررسی کارشناسانه گزینه‌های مطرح فراهم نموده و به تلاش برخی نیروهای معتمد نزدیک به دولت بسنده نماید. اما آنچه که مایه نگارش این سطور گردید، میدان یافتن برخی اشخاص و محافلی است که در عین زاویه داشتن با دولت تدبیر و امید و با القای تفرقه بین مجموعه نیروهای حامی رئیس جمهور منتخب، درصدد ایجاد فشار و اعمال سلایق شخصی و گروهی خود در فرآیند انتخاب استاندار هستند.
نویسندگان این نامه سپس 3 نفر شامل علی‌اکبر اولیاء، غلامعلی سفید و سیدحمید کلانتری را به وزیر کشور معرفی کرده و از وی خواستند یکی از این 3 نفر را به عنوان استاندار یزد معرفی کند.
پیش از این هاشمی رفسنجانی ضمن تحت فشار قراردادن وزیر کشور مدعی شده بود که در برکناری و تغییر استانداران تأخیر شده است. پس از او نیز موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات خواستار تغییر استانداران و تعجیل در این امر شد. خبرهای موثق از برخی استان‌ها حاکی از رقابت تند برخی اضلاع ائتلاف‌ها و ستاد انتخاباتی برای به دست گرفتن استانداری است و برخی عزل و نصب‌ها در این زمینه موجب دلخوری‌هایی شده با این بهانه که فرد منصوب، اصلاً حامی روحانی در انتخابات نبود یا مورد تأیید نیست و...

 


با نهایت تأسف و تأثر مطلع شدیم که همکارمان آقای امیر استرابی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و خانواده‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10