(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30 مهر 1392 - شماره 20622

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
وزیر خزانه‌داری آمریکا: کاهش تحریم‌های ایران در دستور کار نیست
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
معاون وزیر خارجه: ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 پیش‌شرطی نمی‌پذیرد
از ساعت 8 دیشب آغاز شد
تکمیل ظرفیت کنکور دکتری 92
در دیدار سردار حاجی‌زاده با فرمانده نیروی هوایی روسیه صورت گرفت
اهدای پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه به روسیه
واشنگتن پست خبر داد
تعرض سعودی‌‌ها به حجاج شیعی آمریکا
افزایش 50 درصدی اعزام زائران به عتبات در ماه محرم
صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به 40 درصد رسید
خواجه سروی: هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی 4 آبان برگزار می‌شود
پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا به مجلس می‌رود
رئیس سازمان استاندارد خبر داد
عرضه خودروهای تولیدی کشور با 2 ایربگ تا پایان سال
رئیس‌جمهور 20 آبان به ایلام سفر می‌کند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: صنعت و محیط زیست باید در کنارهم حرکت کنند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: تعداد دریافت کنندگان یارانه بیشتر از جمعیت کشور است
هزینه‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود
در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری صورت گرفت
مخالفت 186 نماینده مجلس با طرح انتزاع چند روستا از استان هرمزگان
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح خواستار شد
اجرای کامل برنامه‌‌های پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح
استاندار سمنان پیشنهاد داد
ایجاد موزه احمدی‌نژاد و روحانی درآرادان و سرخه
   


آیت‌الله شهید مدرس (ره): اختلاف من با رضاخان بر سر کلاه و عمامه نیست. من در حقیقت با سیاست انگلستان که رضاخان را عامل اجرای مقاصد استعماری خود در ایران قرار داده مخالفم.

 


وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد صحبت از کاهش تحریم‌های ایران نابهنگام است.
«جاکوب لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» تصریح کرد که صحبت از کاهش تحریم‌ها علیه ایران نابهنگام و زود است.
این اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی مطرح شده است که کاخ سفید چندی پیش گفت‌وگوهای اخیر 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و ایران در «ژنو» را نمایانگر سطح جدیدی از جدیت و استحکام دانست.
به گزارش فارس، جک‌لو در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی در خصوص کاهش تحریم‌ها علیه ایران گفت: صحبت از کاهش تحریم‌ها نابهنگام است. فکر می‌کنم تحریم‌ها کارساز بوده است و این دلیل آغاز مذاکرات (با ایران) است. ما باید مشاهده کنیم که آنها (مقامات ایرانی) گام‌هایی را برای دور شدن از قابلیت تسلیحات هسته‌ای برمی‌دارند. ما باید شواهد واقعی و ملموسی مشاهده کنیم، ‌و ما تا زمانی که چنین گام‌ها و اقداماتی از سوی ایران مشاهده نکنیم، اقداماتی را در خصوص تحریم‌ها انجام نخواهیم داد.
در همین حال سناتور جان‌مک‌کین در اندیشکده بروکینگز به تحلیل شرایط خاورمیانه و چرایی اهمیت فوق‌العاده آن برای آمریکا پرداخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مک‌کین در این مورد گفت: ما باید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم و آن این که چرا باید به خاورمیانه اهمیت بدهیم؟ یک دلیل این است که ما منافع دائمی در خاورمیانه داریم که حتی اگر از این منطقه و چالش‌هایش خسته شویم، اگر به مسائل داخلی اولویت دهیم یا این که دیگر مناطق دنیا برایمان اهمیت پیدا کنند یا اگر در بخش انرژی خودکفا شویم، از بین نمی‌روند. خاورمیانه برای ما از نفت مهمتر بوده است و خواهد بود. آمریکا متحدانی در منطقه دارد که به لحاظ امنیتی به ما وابسته‌اند و بیش از حد تصور آمریکایی‌ها به دفاع ملی ما کمک می‌کنند. خاورمیانه همچنین اهمیت دارد به این علت که بسیاری آن را یک آزمون برای اعتبار و اراده آمریکا می‌دانند. تصور در چندین دهه گذشته این بوده است که آمریکا دشمنان را در منطقه باز می‌دارد و از متحدانش حمایت می‌کند. تصور این بوده است که ما به ایران اجازه نمی‌دهیم به توانمندی هسته‌ای دست پیدا کند. از این رو اگر آمریکا چنین سیگنال دهد که مایل یا قادر نیست به تعهدات خود عمل کند، این پیام با صدای بلند و فراتر از منطقه خاورمیانه شنیده خواهد شد.
دلیل بهتر دیگری که باید به خاورمیانه اهمیت بدهیم این است که این منطقه هم‌اکنون دستخوش ناآرامی و قیام‌هایی است که از زمان سقوط امپراطوری عثمانی سابقه نداشته است. فقط از طریق هواپیماهای بدون سرنشین یا حملات شبانه نمی‌توانیم پیروز شویم بلکه با کمک به مردم منطقه می‌توانیم امید داشته باشیم. جبهه تندروها مصمم است در این جنگ پیروز شود. ما باید به این درخواست‌ها پاسخ دهیم، ما باید نقش رهبری ایفاء کنیم. ما به یک استراتژی جایگزین نیاز داریم تا با آن به رهبران میانه رو کمک کنیم. این راهبرد باید با مسئله سوریه شروع شود. من با پایان مسالمت‌آمیز بحران موافقم. اوضاع سوریه پیچیده است و گزینه آرمانی برای آن وجود ندارد اما ما باید واقع‌بین باشیم زیرا نمی‌توانیم با نیروی زمینی مشکل را حل کنیم. اما می‌توانیم با کمک به مخالفان میانه‌رو توازن قوا را تغییر دهیم. اقدام قاطعانه در سوریه موجب می‌شود زمینه خاموش شدن تنش‌های فرقه‌ای در منطقه فراهم شود. راهبرد ما برای خاورمیانه همچنین باید شامل تقویت ظرفیت‌های نیروهای امنیتی در سراسر منطقه به ویژه شمال آفریقا باشد. مصر به پلیس جدید نیاز دارد، تونس به تقویت امنیت مرزی نیاز دارد و لیبی تلاش می‌کند یک نیروی امنیت ملی داشته باشد. این کشورها نمی‌خواهند که القاعده بر آنها مسلط شود. ارتش آمریکا بهتر از هرکسی قادر است این کار را انجام دهد.

 


مبادا محرومان را از یاد ببری!
امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر حاکم مصر: خدا را! خدا را! در خصوص طبقات پایین و محروم جامعه، که هیچ چاره‌ای ندارند، ]و عبارتند[ از زمین‌گیران، نیازمندان،‌گرفتاران، دردمندان. همانا در این طبقه محروم گروهی خویشتن‌داری کرده،‌و گروهی به گدایی دست نیاز برمی‌دارند، پس برای خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این طبقه معین فرموده است: بخشی از بیت‌المال،‌و بخشی از غله‌های زمین‌های غنیمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پایین اختصاص ده، زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیک‌ترین آنان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می‌باشی.
مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد، که هرگز انجام کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک مسئولیت‌های کوچک‌تر نخواهد بود.
همواره در فکر مشکلات آنان باش، و از آنان روی بر مگردان، به ویژه امور کسانی را از آنان بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمی‌آیند و دیگران آنان را کوچک می‌شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.
برای این گروه، از افراد مورد اطمینان خود که خدا ترس و فروتنند فردی را انتخاب کن، تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش کنند. سپس در رفع مشکلاتشان به گونه‌ای عمل کن که در پیشگاه خدا عذری داشته باشی، زیرا این گروه در میان رعیت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمندند،‌و حق آنان را بگونه‌ای بپرداز که در نزد خدا معذور باشی، از یتیمان خردسال، و پیران سالخورده که راه چاره‌ای ندارند و دست نیاز بر نمی‌دارند، پیوسته دلجویی کن که مسئولیتی سنگین بر دوش زمامداران است.

 


واکنش شمقدری به لغو امتیاز
موسسه سینمای مقاومت
یک عضو هیئت موسس موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مدیران جدید فرهنگی برای ابهامات خود هیچ توضیحی از مدیران قبلی نخواسته‌اند، گفت: اگر مؤسسه سینمای مقاومت را به عنوان مؤسسه شمقدری می‌نامند، پس حتماً خانه (منحله) سینما نیز مؤسسه انوار و بهشتی است.
جواد شمقدری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به ابهامات موجود در خصوص مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین لغو مجوز تأسیس آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:متأسفانه اشکال آقایان این است که بعد از آن که در رأس مدیریت فرهنگی و سینمایی قرار گرفتند برای برخی از ابهامات خود هیچ توضیحی از ما نخواستند و علی‌رغم آنکه در ابتدای حضورشان عنوان کردند اولین کارشان شنیدن است اما در عمل هیچ وقت برای ابهامات خود حاضر به شنیدن توضیحات ما نشدند.
وی افزود: البته دوستان در این مدت کارهای ضد و نقیض زیادی انجام دادند و یکی از نمونه‌های آن همین برخورد با مؤسسه سینمای مقاومت است که بدون شنیدن توضیحات ما اقدام به لغو مجوز آن کردند. اما داستان شکل‌گیری مؤسسه به دو سال قبل باز می‌گردد که از طرف مقامات عالی کشور نامه‌ای تحت عنوان مجموعه تکالیف دستگاه فرهنگی داده شد تا در مقابل شبیخون فرهنگی علیه کشور بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی مقابله کنیم. معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در دولت دهم تأکید کرد: در همین نامه یک تکلیف مهم برای سینما دیده شده بود که مؤسسه‌ای با هدف حمایت همه‌جانبه‌ از سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی تأسیس شود که پس از ابلاغ این دستورالعمل در جلساتی که با وزیر وقت ارشاد و مسئولان هیئت رسیدگی به مؤسسات بحث کردیم که ابتدا لازم است در گام اول این مؤسسه ایجاد شود که متأسفانه به دلیل برخی حواشی و مشکلات راه‌اندازی آن به درازا کشید و در نهایت در شش ماه آخر حضور ما این موضوع به سرانجام رسید.
رئیس سابق سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: البته ذکر این توضیح ضروری است که عمده مؤسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه قانونی ندارند و تن‌ها بنیاد رودکی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و مابقی مؤسسات هیچ کدام مصوبه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد و ما در صدد بودیم تا حتماً پشتوانه مصوبه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی کسب کنیم اما به دلیل پایان دوره ما فراهم نشد اما این انتظار را از مدیریت جدید داشتیم که به جای هیاهو و تصمیم‌گیری شتاب‌زده ابتدا توضیحات ما را می‌شنیدند. رئیس سابق سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا لغو مجوز مؤسسه با دستور وزیر ارشاد امکان‌پذیر است یا خیر؟ گفت: مؤسسه سینمای مقاومت توسط ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است و لغو آن باید در مرحله بعد از طریق مراجع قضایی و قانونی صورت گیرد البته اینکه آقایان بر اساس چه مجوزی مؤسسه را لغو مجوز کرده‌اند حتماً دلایلی برای خود دارند که ما نمی‌دانیم.
ناصر تقوایی؛ نمک‌خوری که
همیشه نمکدان می‌شکند
ناصر تقوایی که به خاطر بیان اوهام و حرف‌های متناقض مشهور است، در تازه‌ترین مصاحبه خود نیز قسمت جدیدی از این سریال را رونمایی کرده است.
این کارگردان که قبل از انقلاب با ساخت سریال مبتذل «دایی جان ناپلئون»مبارزات استعماری مردم ایران علیه غرب را نوعی توهم معرفی کرده بود، قبلا در سخنانی متوهمانه گفته بود که نمی‌گذارند فیلم بسازد، اما بعدا حرفش را پس گرفت و گفت که خودش فیلم نمی‌سازد.
تازه ترین اظهارات ناصر تقوایی و ادعاهای پرت وپلایی که درباره برهه‌های مختلف کاری‌اش مطرح نموده هرچند در ابتدا به واسطه مایه‌های ژورنالیستی کار به شدت جذاب به نظر می‌رسد و زمینه ساز جلب توجه مخاطب عام می‌شد اما وقتی چند بار گفته ‌ها را زیرورو کرده و در کنار گفتگوهای قبلی تقوایی قرار می‌دهی متاسفانه به پارادوکسی می‌رسی که بیش از هر چیز ریشه دارد در عادتی زشت که مدتهاست نه فقط تقوایی که تنی چند از سینماگران قدیمی ما را به خود مبتلا کرده است!
به نوشته سایت شبکه ایران، اینکه تقوایی به راحتی آدمی مثل سیدمحمد بهشتی را که در تمام مدت حضورش در بنیاد فارابی سعی می‌کرد شرایط کاری آدم‌هایی مثل او و بیضایی را فراهم کند زیر سوال برده و او را مشابه برخی از مدیران سینمایی نظیر جواد شمقدری می‌کند بیش از هر چیز ریشه دارد در عادتی(!) که‌ای کاش زودتر از این‌ها لااقل جلوی پیشروی اش گرفته می‌شد.تقوایی چهار سال قبل در گفت‌وگویی تن‌ها کسی را که پای پروژه «چای تلخ» ایستاده بود سعید حاجی‌میری تهیه کننده کار دانست و حتی بازیگرانی مانند حامد بهداد و گلاب آدینه هم در گفتگوهای خصوصی خود به تلاش وافر حاجی میری برای کمک به حل مشکل تقوایی جهت ادامه تولید اشاره کردند اما حالا تقوایی بدون توجه به حرفهایی که خود آن زمان مطرح کرده بود از این گفته که حاجی‌میری حتی هزینه لازم برای خرید یک جیپ نظامی را نداده و از آن سو دو اسلحه کلاشینکف در اختیارش نمی‌گذاشته! آخر مگر می‌شود حتی دو قبضه اسلحه در اختیار یک پروژه جنگی نباشد و آن وقت 60 درصد فیلمبرداری هم انجام شود؟تقوایی در جایی دیگر از گفت وگوی خود با هدف سابقه مبارزاتی از خود! گفته نخلستانی که لوکیشن اصلی بود را آتش زدند تا او نتواند کار را ادامه دهد در حالی که عوامل صحنه عدم حضور نیروهای آتش نشانی به هنگام شلیک یک گلوله منور را دلیل اصلی این آتش سوزی دانسته اند! تازه چیزی که در جنوب زیاد است نخلستان است؛ آیا این عاقلانه است فیلمی که بیش از نیمی از فیلمبرداری اش انجام شده و از کارگردان گرفته تا بازیگران برای آن خون دل‌ها خورده‌اند را به خاطر سوختن یک نخلستان تعطیل کرد؟
گفتنی است کیهان قبلاً به حرفهای ضدو نقیض تقوایی اشاره کرده بود. از جمله به گفت‌وگوی این فیلم‌ساز با رادیوی مشترک منافقین و دولت هلند- زمانه- که در آن گفته بود:‌«جمهوری اسلامی سینما را نابود کرد!»
حضور هنرمندان 8 کشور
در همایشی عاشورایی
چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر با موضوع عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع) و با حضور هنرمندانی از هشت کشور در آستانه ماه محرم 12 تا 19 آبان در شهرهای تهران، مشهد و قم برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان، حجت‌الاسلام زائری دبیر چهارمین جشنواره باران غدیر در نشستی خبری با اشاره به هدف این همایش که امیرا‌لمومنین(ع) و خاندان اهل بیت(ع) در آثار ادبی غیرشیعی را شناسایی و معرفی کند؛ گفت: ویژگی قابل توجه غدیر خم این است که پیامبر اسلام(ص) به ماندگاری آن به زبان هنری و ادبی سفارش کردند. دبیر چهارمین همایش باران غدیر عنوان کرد: تفاوت همایش امسال با سال قبل این است که ما به سمت جلب مشارکت از نهادهای دیگر رفتیم.امسال بیشتر به سمت حسینیه‌‌ها و هیئت‌های مذهبی رفتیم و معاونت بین‌المللی حوزه‌های علمیه هم به طور جدی با ما همکاری دارد. همچنین به گفته حبیب ایل بیگی، دبیر اجرایی این همایش، هنرمندان حاضر در چهارمین همایش باران غدیر 16 مهمان از هشت کشور هستند که شامل، روسیه، هند، کویت، مصر، تاجیکستان و ایران خواهند بود.
وی گفت: 12 آبان مراسم شعر‌خوانی شعرا و مراسم تجلیل از مهمانان همایش برگزار می‌شود. ایل بیگی در ادامه افزود: چهارمین همایش باران غدیر مهمانانی از جمله الیاس شبیری خطیب مسیحی از لبنان، دلبر تانش ماتا مسلمان اهل سنت از روسیه و شاعر، افتخار عارف مسلمان اهل سنت پاکستان، قصان‌متر شاعر برجسته لبنانی، معروف عبدالمجید شاعر مصری، جمال محمد احمد بخیت شاعر مصری، آنتوان بارا شاعر و خطیب سوری الاصل، محمد سرفراز متر رئیس بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پاکستان، فندرسین اشک شاعر هندوستانی، بلدام شاکلا شاعر، عجمی شاعر تاجکستان، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، علیرضا قزوه و امجد رئیسی خواهد داشت.

 


معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با رد پذیرش هرگونه پیش‌شرط برای حضور ایران در کنفرانس ژنو-2 درباره سوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش مثبت در بحران سوریه آماده است.
به گزارش ایرنا «مجید تخت روانچی» دیروز دوشنبه با «هانس اسوبودا» رئیس گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا و هیئت همراه متشکل از نمایندگان و مشاوران این پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دو طرف در این دیدار بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه با مشارکت همه طرف‌های ذی‌نفوذ تاکید کردند.
موضوع کنفرانس ژنو 2 نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران و رئیس گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا بود.
این دو مقام ایرانی و آلمانی بر ضرورت حضور همه گروه‌ها و کشورهای ذی‌نفوذ در کنفرانس ژنو 2 تاکید کردند.
تخت روانچی و هانس اسووبودا حضور گروه‌های افراط‌گرا و تروریست تحت حمایت کشورهای خارجی را برای صلح و ثبات منطقه و جهان خطرناک و تهدیدزا توصیف کردند و برخورد جدی با این معضل را مهم دانستند.
تخت روانچی در این دیدار تحریم‌های غرب و اروپا را غیرقانونی دانست و اظهار داشت: برای ایجاد اعتماد نزد ملت ایران و با هدف نشان دادن حسن‌نیت طرف مقابل باید تحریم‌ها لغو شود.
رئیس گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا نیز در این دیدار مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو 2 را با توجه به نفوذ بالای ایران در منطقه مهم و اساسی خواند و موفقیت کنفرانس را مشروط به آن قلمداد کرد.
وی همچنین در مصاحبه با فارس در مورد بحران سوریه نیز گفت: ما همیشه مخالف اقدامی نظامی بوده‌ایم من فکر می‌کنم که تنها راه‌حل سیاسی چاره‌کار است. اما با این حال من فکر می‌کنم که این (راه حل سیاسی) آسان نخواهد بود، چون اسد کسی نیست که به راحتی تسلیم شود. در طرف دیگر گروهی هستند که نه پیش شرط می‌پذیرند و نه حاضر به گفت‌وگو با اسد هستند. در سوریه بسیاری کشته شده‌اند و خیلی‌ها هم‌آواره.
سفارت انگلیس بازگشایی می‌شود
روانچی در مصاحبه با ایسنا درباره آخرین تحولات در روابط ایران و انگلیس با بیان این‌که این دولت انگلیس بود که سفارتش را در تهران بست و به کارمندان ایرانی گفت که از انگلیس خارج شوند گفت: در عین حال رابطه ایران و انگلیس هیچ‌گاه در دو سال گذشته قطع نشد.
وی افزود: پیش از ژنو وزیران خارجه ایران و انگلیس گفت‌وگوی تلفنی داشتند که در آن انگلیس پیشنهاد کاردار غیرمقیم را مطرح کرد که از این طریق سفارت‌های دو کشور بازگشایی شوند و پس از آن به مرور زمان روابط در مسیر عادی قرار گیرد. در ژنو در سطح کارشناسی گفت‌وگوهایی انجام شد و قرار شد ظرف دو هفته کاردار غیرمقیم به صورت رسمی اعلام شود. تلاش داریم تا ظرف 10 روز آینده یادداشت‌های رسمی در این باره مبادله شود و این دو کاردار معرفی شوند.
معاون ظریف خاطرنشان کرد: از زمانی که یادداشت رسمی تبادل کاردار غیرمقیم میان دو کشور مبادله می‌شود در عمل می‌توان گفت کار سفارت‌خانه‌ها به صورت رسمی آغاز شده است. در عین حال تا زمانی که آن فرد در سفارت مستقر شود چند روزی زمان خواهد برد اما سعی ما این است که این دوره در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و به محض این که یادداشت ارسال شد بتوانیم در اسرع وقت این فرد را اعزام کنیم و به مرور خدمات کنسولی ارائه شود.

 


مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال 92 از ساعت 20 دیروز آغاز شد.
داوطلبان شرکت در این مرحله تا چهارم آبان ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به انتخاب 5 کد رشته محل تحصیلی اقدام کنند.
مرحله تکمیل ظرفیت با توجه به اعلام ظرفیت پذیرش رشته محل‌های جدید و همچنین تکمیل ظرفیت برخی از کد رشته محل‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری اعلام شده است.
داوطلبانی که در آزمون ورودی دوره دکتری سال 92 شرکت کرده‌اند و در اعلام نتایج نهایی پذیرفته نشده‌اند براساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره 2) می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کنند.
داوطلبان می‌توانند برحسب مورد نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های تحصیلی (حداکثر 5 کد رشته محل) مطابق رشته امتحانی خود اقدام کنند.
گزینش نهایی در هر یک از کد رشته‌های تحصیلی اعلام شده در این اطلاعیه، مطابق شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره 2) آزمون مذکور و اطلاعیه‌های قبلی آزمون مذکور انجام خواهد شد.
آن دسته از داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته شده نهایی در یکی از کد رشته محل‌های تحصیلی (اعم از دوره‌های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، مجازی،‌ پردیس خودگردان، پیام نور) اعلام شده است حق انتخاب کد رشته محل‌های مندرج در این اطلاعیه را ندارند.
آن دسته از داوطلبانی که درجلسه آزمون حاضر بوده و با توجه به کارنامه نتایج اولیه دارای نمره کل مثبت (بزرگتر یا مساوی یک) هستند به جز داوطلبانی که ذکر شد مجاز به انتخاب رشته خواهند بود.
نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کد رشته محل‌های مندرج در این اطلاعیه متناسب با امکانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی،‌در اولین ترم تحصیلی ممکن خواهد بود.

 


فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دیدار با فرمانده نیروی هوایی روسیه یک نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه پاسداران را به این کشور اهدا کرد.
سرلشکر خلبان ویکتور نیکولایویچ بوندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه در دیدار با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در محل ستاد فرماندهی این نیرو با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سپاه پاسداران اظهار داشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و به توانمندی‌های بسیار بزرگ و چشمگیری رسیده است.
وی افزود: آنچه من امروز مشاهده کردم نمایانگر این موضوع است که سپاه خیلی جلوتر از زمان قدم برداشته است.
سردار حاجی‌زاده نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات انجام شده با فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه، اظهار داشت: موضوعات مورد علاقه طرفین به خوبی در این نشست مورد بحث قرار گرفت که نتیجه مذاکرات بسیار خوب ارزیابی می‌شود.
وی با اشاره به اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه پاسداران به روسیه، افزود: پهپاد ساخته شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آن را به عنوان هدیه به ویکتور نیکولایویچ بوندرف و مردم روسیه تقدیم کردیم.
به گزارش روابط عمومی سپاه، همچنین در این دیدار فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک حلقه فیلم مربوط به رصد هوایی و دریایی تجهیزات و شناورهای نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس را جهت اهدا به وزیر دفاع روسیه به ویکتور نیکولایویچ بوندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه تقدیم کرد.

 


روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد: گروهی از حجاج شیعی آمریکایی در عربستان در معرض هجوم افراطی‌‌ها قرار گرفتند.
به گزارش شفقنا، روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «حجاج آمریکایی در عربستان مورد هجوم واقع می‌شوند» که آن را روز جمعه 18 اکتبر بر روی پایگاه خود منتشر کرد، نوشت: در شب 16 اکتبر، گروهی از شیعیان از سوی برخی از افراطی‌ها مورد تعرض قرار گرفتند.
بر اساس نوشته‌های روزنامه آمریکایی گروهی از جوانان عربستانی در صدد شناخت حجاج آمریکایی به محل اسکان زائران بیت‌الله الحرام رفت و آمد می‌کردند، جوانان افراطی بعد از شناسایی حجاج آمریکایی به آنان تعرض کردند و وقتی که فهمیدند حجاج علاوه بر آمریکایی بودن، شیعی هستند علاوه بر تهدید، با چاقو و ابزارهای تیز به آنان حمله‌ور شدند.
گروه‌های جوان مهاجم فریاد می‌زدند که «حج ما تا کشته شدن‌تان، شکافتن سینه‌هایتان و تجاوز به زنان‌تان، کامل نخواهد شد.»
آنان با اشاره به فاجعه کربلا که در آن اهل بیت پیامبر اکرم (ع) به شهادت رسیده و زنان و کودکان به اسارت گرفته شدند، بار دیگر فریاد زدند که «واقعه کربلا را تکرار خواهیم کرد»
حجاج شیعی که اغلب از ایالت‌های میشیگان و دیربورن بودند، در حالی به محل اسکان خود فرار کردند که بسیاری از آنها به شکستگی‌هایی در نواحی مختلف بدن شان دچار شده و چشم‌هایشان ورم کرده بود، همچنین تعدادی از آنها از حال رفتند.
شاهدان واقعه اعلام کردند در هنگام وقوع حادثه نیروهای امنیتی نیز حضور داشتند اما هیچ کدام حرکت نکردند و برخی تنها می‌خندیدند.
یکی از حجاج یادآور شد که به پلیس شکایت کرده و برای اثبات سخن خود فیلم ویدئویی ضبط شده در گوشی موبایلش را در اختیار ماموران گذاشت، اما آنان تنها اقدام به حذف فایل‌های ویدئویی کردند.
همچنین زمانی که به سفارت آمریکا در عربستان شکایت کردند به آنان گفته شد که تنها زمانی می‌توانند در مسئله دخالت کنند که یکی از شهروندان آمریکایی کشته شده باشد.

 


مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به نزدیک بودن ماه محرم و درخواست‌های فراوان دوستداران اهل بیت(ع) برای زیارت، سهمیه اعزام زائران ایرانی در ماه محرم و دهه اول صفر 50 درصد افزایش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، «مسعود اخوان» با بیان اینکه اعزام‌های زائران در ماه محرم طبق برنامه از پیش مشخص شده انجام خواهد شد گفت: همه کسانی که در مرحله دوم اعزام یعنی از 16 مهرماه تا 22 آذرماه در پیش ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با توجه به اولویت‌های مشخص شده زمان اعزام خود را مشخص کنند و بر اساس برنامه تنظیم شده اعزام شوند.
وی ادامه داد: اگرچه در این مرحله بیش از 100هزار نفر نام‌نویسی کرده‌اند و قطعا اینها در اولویت اعزام در ماه محرم هستند اما به نظر می‌رسد امکان ثبت‌نام آزاد هم وجود داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به نزدیک بودن ماه محرم و درخواست‌های فراوان دوستداران اهل بیت(ع) برای زیارت کربلای حسینی(ع)، جهت تسهیل اعزام زائران و دلسوختگان اهل بیت در این ماه رایزنی‌هایی با مسئولین عراقی انجام شد که طی آن سهمیه اعزام زائران ایرانی در ماه محرم و دهه اول صفر 50 درصد افزایش یافت.
وی افزود: بر این اساس همه کسانی که تمایل دارند در ماه محرم به عتبات اعزام شوند می‌توانند با مراجعه به سایت عتبات و یا دفاتر سازمان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت اعزام در ماه محرم در این ماه و حتی در روزهای عاشورا و تاسوعا اعزام شوند.
اخوان بیان کرد: با توجه به افزایش ظرفیت اعزام در ماه محرم پیش‌بینی‌هایی برای افزایش پروازهای عتبات عالیات و حتی پروازهای فوق‌العاده شده است تا در صورت پر شدن این ظرفیت‌ها مشکلی برای تردد و اعزام زائران بوجود نیاید.
وی اظهار داشت: طبق افزایش‌های صورت گرفته، در مرحله جدید اعزام‌های عتبات، در هفته 53 پرواز به سمت فرودگاه‌های نجف اشرف و بغداد انجام می‌شود. بنابراین زائران 19 استان می‌توانند از 12 ایستگاه پروازی پیش‌بینی شده در سراسر کشور به زیارت عتبات عالیات مشرف می‌شوند.

 


مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی از خالی بودن 40 درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشترین صندلی خالی را دارد.
ابوالفضل حسنی در گفت‌وگو با مهر، درباره میزان صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای پذیرش دانشجو در سال 92 درنظر گرفته شده بود، از کل ظرفیت 425 هزار و 427 نفری دانشگاه پیام نور، 254 هزار و 255 نفر پذیرفته شدند و 51 درصد از این ظرفیت خالی مانده است. وی درباره دانشگاه تربیت معلم نیز گفت: با توجه به ظرفیت 22 هزار و 279 نفری این دانشگاه، تنها 14هزار و 918 نفر پذیرفته شده و بیش از 35 درصد ظرفیت این دانشگاه بدون دانشجو مانده است.
مدیرکل دفتر گسترش همچنین به میزان صندلی‌های خالی در دوره روزانه دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در دوره روزانه ظرفیت‌های خالی 70/3 درصد و در شبانه 9 درصد با توجه به ظرفیت‌های اعلامی، خالی مانده است.
حسنی درباره دانشگاه‌های غیردولتی نیز گفت: با توجه به پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور نزدیک به 51 درصد از صندلی‌های غیرانتفاعی‌ها بدون دانشجو است.

 


معاون فرهنگی وزیر علوم از برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی در چهارم آبان‌ماه خبر داد.
غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی وزارت علوم دیروز در یک نشست خبری از برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی در روز 4 آبان‌ماه خبر داد و گفت: این جشنواره با حضور دانشمندان و اندیشمندان حوزه علوم انسانی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
وی افزود: مقدمات جشنواره بین‌المللی فارابی از سال 85 آغاز شده و تاکنون 6 دوره از این جشنواره برگزار شده است.
خواجه‌سروی گفت: هر سال 400 اثر پژوهشی از کشورهای مختلف در این جشنواره حضور دارند.
معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: امسال فراخوان جشنواره فارابی در آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد و محققان تا 25 اسفندماه سال 91 مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
وی افزود: در مدت تعیین شده دو هزار و سیصد و چهل و هشت اثر به دبیرخانه ارسال شد و هشتاد و شش درصد آثار داخلی و چهارده درصد مربوط به کشورهای دیگر بود. وی گفت: در بخش داخلی بیشترین آثار متعلق به گروه علمی فلسفه، کلام، اخلاق و ادیان با سیصد و پنجاه و دو عنوان و کمترین تعداد مربوط به گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام‌خمینی با 37 اثر پژوهشی بود.
به گفته وی 6/50 درصد آثار در رابطه با تحقیقات بنیادی، 5/3 درصد تحقیقات توسعه‌ای، 2/25 درصد تحقیقات کاربردی و حدود 15 درصد تحقیقات ترکیبی بود.
وی با اشاره به اهمیت حوزه علوم انسانی در کشور گفت:‌ در بخش بزرگسالان به رتبه‌های اول 25 میلیون تومان اعتبار پژوهشی از سوی بنیاد علمی نخبگان تعلق می‌گیرد و در همین بخش به رتبه دوم 15 میلیون تومان به رتبه سوم 10 میلیون تومان و برای فرد شایسته تقدیر نیز 5 میلیون تومان اعتبار پژوهشی در نظر گرفته شده است.
خواجه‌سروی اظهار داشت: در بخش جوان نیز به رتبه اول 10 میلیون تومان، رتبه دوم 5/7 میلیون تومان، رتبه سوم 5 میلیون تومان و فرد شایسته تقدیر 3 میلیون تومان اعتبار پژوهشی تعلق می‌گیرد.
معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: در بخش جنبی جشنواره نیز از پیشکسوتان علوم انسانی، مفاخر پژوهشی برجسته، مترجم برجسته، نظریه‌پرداز برجسته، پژوهشگر فقید برتر، مصحح برجسته، موسسه پژوهشی برتر، انجمن علمی برتر و نشریه علمی برتر تقدیر شده و 2 مدال Isesco به آثار برجسته ارائه می‌شود.
وی در رابطه با اعطای اعتبار پژوهشی از سوی بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان جشنواره فارابی، گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین جشنواره فارابی و بنیاد ملی نخبگان منعقد شده که برای اعطای اعتبار پژوهشی مشکلی وجود ندارد.

 


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا و نحوه کنترل ریزگردها در این کمیسیون خبر داد.
«عباس رجایی» دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در اراک افزود: این قانون ضمن تعاریف دقیق برای روزهای پاک، ‌سوخت پاک و شفافیت در تکالیف قانونی بخش‌های دولتی و خصوصی، کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا را نیز تشریح کرده است.
وی با بیان اینکه ریاست این کارگروه به عهده معاون اول رئیس جمهور است، اظهار داشت: آمادگی و پیشگیری، مدیریت بهینه و مقابله با آثار آلودگی هوا و تقویت اقدامات راهبردی بین‌المللی در کاهش آسیب ‌ریزگردها از جمله تکالیف محوری این کارگروه ملی است.
وی گفت: یکی از مفاد قانون مذکور مربوط به خودروهای تولید داخل است که از این پس باید استاندارد بین‌المللی انتشار گازهای آلاینده در تمام خطوط تولید خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت کشور رعایت شود.
رجایی گفت: در این قانون الزام شده تا دو سال پس از تولید، خودروهای سبک باید سالی یک بار و خودروهای عمومی سبک و سنگین باید 6 ماه یک بار گواهینامه مخصوص رعایت حدود انتشار مجاز گاز و معاینه سلامت فنی از محیط زیست دریافت کنند در غیر این صورت از تردد آنها در شهرها جلوگیری می‌شود.
وی افزود: رعایت استاندارد جهانی انتشار گازهای آلاینده باید توسط خودروسازان تا سه سال ضمانت یا 40 هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض قطعات معیوب اجرایی باشد و هزینه اصلاح ساختار نیز برعهده کارخانه سازنده است. رجایی بیان کرد: پیش‌نویس این قانون پس از تصویب اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای تبدیل به قانون به صحن علنی مجلس می‌رود.

 


رئیس سازمان استاندارد کشور با اشاره به الزام خودروسازان برای تولید خودروهای دارای دو ایربگ، گفت: تا پایان سال جاری تمام شرکت‌های خودروسازی داخل موظف شده‌اند که تولیدات خود را با دو ایربگ عرضه کنند.
نظام‌الدین برزگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: سازمان استاندارد به منظور افزایش ایمنی و کاهش تلفات تولیدات خودرویی کشور به شدت پیگیر عملی شدن این مسئله است و تاکید داریم که از سال آینده تمام خودروهای ساخت داخل حداقل با دو ایربگ تولید شوند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 80 درصد خودروهای تولیدی در کشور با دو ایربگ تولید می‌شوند، یادآور شد: 20 درصد خودروها نیز با یک ایربگ تولید می‌شوند، حتی پراید دو ایربگ هم الان در کشور تولید و روانه بازار می‌شود.
رئیس سازمان استاندارد کشور تصریح کرد: در ایران سازمان استاندارد برای استانداردسازی خودروها ورود پیدا کرده که بیشتر این بحث در موارد ایمنی خودرو است تا خودروهای تولید شده لااقل از حداقل‌های ایمنی برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه خودرو در دنیا با یک فضای رقابتی و با آپشن‌های مختلف تولید می‌شود، ادامه داد: اما در کشور به دلیل انحصاری بودن و بستر راه‌های ورود با تعرفه نباید شاهد ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بیش از این حداقل‌ها باشیم.
برزگری یادآور شد: مگر اینکه شرایط و فضای آزاد رقابتی با خودروسازان منطقه به وجود بیاید تا شرکت‌های خودروسازی داخل کشور بیشتر از حداقل‌های کارخانه‌ای تولیدات خود را روانه بازار کنند.
وی با اشاره به تاکید استاندارد برای رعایت موارد ایمنی لازم در خودروها متذکر شد: با انجام تست تصادف ضعف ایمنی خودروها شناسایی و در حال برطرف شدن است.
رئیس سازمان استاندارد کشور با تاکید بر اینکه برخی از خودروهای تولید کشور چند سال پیش از رده خارج شده‌اند عنوان کرد: الان در دنیا هر شش ماه یکبار شرکت‌ها خودروهای جدیدی را روانه بازار می‌کنند که از ایمنی بالاتر برخوردارند و باید این اصل نیز در کشور رعایت شود.

 


رئیس‌جمهور در نخستین سفرهای استانی خود به ایلام سفر می‌کند.
به گزارش ایرنا، استاندار جدید ایلام دیروز در نشست شورای اداری این استان گفت: رئیس‌جمهور در نخستین سفرهای استانی خود 20 آبان ماه به این استان سفر خواهد کرد.
محمدرضا مروارید گفت: بدون تردید سفر رئیس‌جمهور به ایلام دستاوردهای درخشانی را برای استان به همراه خواهد داشت و دریچه جدیدی برای توسعه استان فراهم خواهد کرد.
وی افزود: انتخاب ایلام به عنوان یکی از نخستین سفرهای استانی رئیس‌جمهوری نشانگر توجه ویژه دولتمردان به توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور است.
استاندار ایلام تاکید کرد: مجموعه مدیریتی استان باید ساز و کارهای لازم را برای معرفی توانمندی‌ها و نارسایی‌های احتمالی در بخش‌های مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی به منظور ارائه گزارشی مبسوط از وضعیت کنونی استان جمع‌آوری کند تا در این سفر زمینه‌های تقویت توانمندی‌ها و رفع نارسایی‌ها فراهم
شود.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به این که آب، نقطه تعیین کننده و محدود کننده سیاستهای توسعه کشور است گفت: آب مجازی خط‌مشی کشورها را تعیین کرده و این مسئله از ارز هم مهم‌تر است.
معصومه ابتکار روز دوشنبه در جمع نمایندگان سازمانهای دوستدار محیط زیست و برخی دستگاه‌های اجرایی در اصفهان افزود: انتخاب نوع فعالیتهایی که در صنعت، منابع طبیعی و بخشهای دیگر صورت می‌گیرد باید بر اساس این نقطه تعیین شود.
وی موضوع آمایش سرزمین به ویژه در استانهایی مانند اصفهان را بسیار مهم عنوان و تاکید کرد: برای تولید هر کالایی باید میزان آب مجازی (مقدار آبی که برای تولید هر کالا استفاده می‌شود) آن مورد سنجش قرار گیرد و مشخص شود که با شرایط آبی کشور سازگاری دارد یا نه.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به این که خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان هم ما را بیدارکرد افزود، باید بپذیریم که در سال‌های گذشته از برخی مسائل زیست محیطی غافل بودیم و حتی در مباحثی از جمله تالاب‌ها، محیط زیست را جدی نگرفته‌ایم و به حرف دوستداران محیط زیست توجهی نکردیم.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما در مسائل زیست محیطی در قرون وسطی قرار داریم، اظهار داشت: صنعت و محیط زیست سالیان درازی است که در کشورهای پیشرفته دنیا در کنار هم پیش می‌روند و کوچکترین مشکلی ندارند این در حالی است که امروز این مشکل در کشور ما پابرجاست و صنعت و محیط زیست همیشه با یکدیگر درگیرند.
ابتکار با اشاره به اینکه ما در این دوره مبتنی بر دانایی کار می‌کنیم و تصمیمات خلق‌الساعه را کنار گذاشته‌ایم از دانشگاهیان خواست در مسائل کاربردی در کنار مسئولان حرکت کنند و به مسئولان راهکار ارائه دهند که چگونه یک تالاب را احیا کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست ایران گفت: با راه‌اندازی این صندوق از فعالیتهای اقتصادی که در جهت بهبود سیاستهای محیط زیست و اشتغال حرکت می‌کند حمایت می‌شود.
ابتکار در سفر به اصفهان یک ایستگاه مطالعه کتاب را افتتاح کرد.

 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس سرشماری سال 90 جمعیت ایران 75 میلیون نفر است در حالی که دولت به بیش از 76 میلیون و 400 هزار نفر یارانه پرداخت می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پرداخت یارانه را به افرادی که خارج از کشور هستند بی‌دلیل دانست و گفت: بدون شک باید یارانه این افراد و کسانی که درآمدهای بالا دارند، قطع شود.
وی افزود: پرداخت یارانه‌ها به صورت کنونی صحیح نیست و باید لایحه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه شود.
وی گفت: دولت بیشتر از مبلغ تعیین شده در قالب قانون یارانه‌ها، به مردم یارانه پرداخت می‌کند و در واقع این قانون درعمل بر هزینه‌های دولت اضافه و آن را مقروض کرده است.
موسوی لارگانی با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش حامل‌های انرژی سال گذشته 27 هزار میلیارد تومان بود، ‌افزود: این شرایط در حالی است که دولت 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده است.
وی تأکید کرد: مقرر بود دولت تنها 50 درصد درآمد حاصل از فروش حامل‌های انرژی را به دهک‌های آسیب‌پذیر پرداخت کند و پرداخت بیش از آن غیرقانونی است.
وی بر دقت در حذف دهک‌های درآمدی تأکید کرد و افزود: نباید افراد آسیب‌پذیر از گرفتن این یارانه‌ها حذف شوند.
همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب حذف سه دهک از یارانه‌بگیران پردرآمد در کمیته اقتصادی این کمیسیون گفت: در صورت تصویب در صحن علنی 30 درصد از پردرآمدها باید حداکثر 3 ماه پس از تصویب حذف شوند.
جعفر قادری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره جلسه کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 گفت: در این جلسه در بخش هدفمندی یارانه‌ها اعضای کمیته با حذف 30 درصد افرادی که در جامعه دارای درآمد بالایی هستند از دریافت یارانه موافقت کردند و مقرر شد این مصوبه کمیسیون حداکثر 3 ماه پس از تصویب لایحه اصلاحیه بودجه در مجلس شورای اسلامی اجرا شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: در این جلسه پیشنهادات الحاقی متعددی مطرح شد که مهم‌ترین مصوبه حذف بخشی از یارانه‌بگیران بود و مقرر شد 30 درصد یارانه‌بگیران که از لحاظ دارایی، ‌اموال، ‌املاک و درآمد وضعیت خوبی دارند، یارانه نقدی دریافت نکنند البته کمیسیون یک قیدی به آن اضافه کرد مبنی بر آنکه اجرای آن توسط دولت سه ماه پس از تصویب در صحن باشد و در واقع دولت در این مدت خود را آماده اجرای این مصوبه کند.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
افزایش نرخ ارز و نابسامانی اقتصادی یک سال اخیر موجب کسری 5 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی کشور شد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در مراسم معارفه امین بهاروند مدیر کل جدید سازمان تامین اجتماعی لرستان افزود: این کسری اعتبار، تاثیر منفی بر روند درمان بیمه‌شدگان در کشور گذاشته است.
هدایت ادیب‌نیا افزود: نابسامانی‌های ارزی و اقتصادی یکسال اخیر موجب افزایش سه برابری هزینه‌های درمان در مراکز درمان تامین اجتماعی شده است.
وی گفت: اعتبارات سازمان تامین اجتماعی براساس درآمد استانها و محرومیت جمعیت بیمه شده تحت پوشش توزیع می‌شود.
معاون سازمان تامین اجتماعی گفت:‌دولت برای تامین دارو مبلغ یک هزار و 180 میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان پرداخت کرده است.
ادیب‌نیا با اعلام خبر پرداخت مبلغ 400 میلیارد تومان از مبلغ فوق به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی، افزود: مبلغ 190 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده که با استفاده از آن تمام هزینه‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی سراسر کشور پرداخت می‌شود.
وی گفت: این سازمان با کمبود 37 پزشک متخصص در رشته‌های رادیولوژي، جراحی، مغز و اعصاب، چشم و زنان و زایمان رو به رو است که وزارت بهداشت قول تامین آنها را داده است.

 


186 نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستار توقف و لغو مصوبه جدایی بخش‌هایی از شهرستان پارسیان واقع در استان هرمزگان شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس و عضو هیئت رئیسه مجلس از نامه 186 نفر نمایندگان ملت به رئیس‌جمهور برای لغو مصوبه جدایی مناطقی از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس خبر داد و اظهار داشت: این اقدام و این میزان از همکاری و همدلی نمایندگان، نشانه روشنی از غیرکارشناسی بودن این طرح که در دولت دهم تصویب شده، است و از دولت محترم و شخص رئیس‌جمهور انتظار داریم که با لغو این مصوبه بار دیگر روحیه نشاط را به مردم استان هدیه کند.
وی گفت: نظر جمعی نمایندگان ملت بر این است که این طرح بخشی از مجموعه تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی دولت دهم در روزهای پایانی آن است که نه تنها نگرانی مردم را در پی داشته بلکه باعث بروز تنش‌هایی نیز در این مناطق شده و اساسا چنین طرح‌هایی تامین‌کننده منافع ملی کشورمان نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نامه که تاکنون به امضای بیش از 180 نفر از نمایندگان ملت رسیده و شمار امضاهای آن رو به افزایش است، از رئیس‌جمهور خواسته‌ایم این مصوبه را لغو و زمینه‌های آرامش خاطر مردم این مناطق و سراسر استان هرمزگان را تامین کند.
آشوری به تداوم پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس برای رایزنی با مسئولان مختلف و وزیران دولت در لغو مصوبه انتزاع چند روستا از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس خبر داد.

 


معاون حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: برنامه‌هایی که برای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح پیش‌بینی شده است باید به صورت کامل اجرا شود.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمصدق دیروز در همایش سالانه پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح در قم، افزود: برای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح باید برنامه‌های اجتماعی و کیفری را به عنوان یک بسته در نظر بگیریم و آنها را با هم عمل و اجرایی کنیم.
وی گفت: اگر پیشگیری غیرکیفری به درستی انجام شود، به طور حتم نوبت به پیشگیری کیفری نمی‌رسد.
این مقام در سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: سه برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موفقیت کامل پشت سر گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در عین سادگی از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است، اظهار داشت: برنامه‌‌های پیشگیری از وقوع جرم باید متناسب با مخاطبان اجرا شود.

 


استاندار سمنان گفت: به منظور رونق‌گرفتن صنعت گردشگری در استان سمنان، می‌توان موزه احمدی‌نژاد را در آرادان و موزه روحانی را در سرخه ایجاد
کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، محمد وکیلی در نشست شورای اداری این استان که در سالن یادگار امام خمینی(ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: صنعت گردشگری در استان سمنان باید رونق بگیرد و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، استفاده از قابلیت‌های مهم رئیس‌جمهور‌پروری این استان است.
وی تصریح کرد: ایجاد موزه‌های احمدی‌نژاد در آرادان و روحانی در سرخه را می‌توان یکی از مهمترین پیشنهاد‌هایی دانست که استان سمنان را در حوزه گردشگری رشد می‌دهد.
استاندار سمنان گفت: پیشنهاد می‌شود تا رایزنی‌هایی برای دریافت بخشی از هدایا، لوح‌ها و وسایل دکتر احمدی‌‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور قبلی کشورمان که از استان سمنان به این جایگاه رسید، انجام شده و این وسایل در موزه‌‌‌ای در آرادان نگهداری شود.
وکیلی همین پیشنهاد را درباره دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و زادگاه وی، سرخه، مطرح کرد و اظهار داشت: می‌توان چنین موزه‌هایی را در سرخه نیز ایجاد کرد تا گردشگران به‌خصوص توریست‌های خارجی از این سوابق دیدن کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10