(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30 مهر 1392 - شماره 20622

آزمایشی بزرگ در هشتادمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی مردان جهان
پولادمردان جوان به دنبال پر کردن جای المپیکی‌ها
وضعیت متزلزل چهار تیم آسیایی صعودکننده به جام‌جهانی
   


هشتادمین دوره رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان از امروزبرای ایران آغاز خواهد شد و تا روز یکشنبه آتی ادامه خواهد داشت که تیم وزنه‌برداری کشورمان امسال با ترکیبی جوان راهی رقابت‌های قهرمانی جهان شده است.
هشتادمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی مردان جهان در شرایطی از روزیک ‌شنبه با حضور 188 وزنه بردار از 53 کشور دنیا آغاز شده است که تیم وزنه برداری کشورمان پس از کسب عنوان سومی جهان در سال 2011 امسال با تیمی جوان راهی رقابت‌های قهرمانی جهان شده است.
پولادمردان جوان کشورمان درحالی به رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری اعزام شده‌اند که با میانگین سنی 22 سال، جوان‌ترین تیم در میان مدعیان کسب عنوان قهرمانی به حساب می‌آیند. شاگردان کوروش باقری که در مسابقات امسال با نفراتی جوان و آینده‌دار راهی وروکلاو شده‌اند امید زیادی دارند تا با استفاده از تجربیات این مسابقات بتوانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
با توجه به اینکه مسابقات قهرمانی جهان در لهستان ارزش چندانی از لحاظ تیمی نداشته و سهمیه المپیک نیز محسوب نمی‌شود شاید غیبت المپیکی‌ها را بتوان به فال نیک گرفت تا در نبود آن‌ها جوانان فرصت خوبی برای حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت وزنه‌برداری جهان داشته باشند.
در این مسابقات تیم ایران به همراه 8 کشور دیگر جهان با ترکیب کامل به رقابت می‌پردازند. مجید عسکری در 62 کیلوگرم، جابر و سجاد بهروزی در 69 کیلوگرم، رسول تقیان در 77 کیلوگرم، علیرضا دهقان در 94 کیلوگرم، کیا قدمی و محمدرضا براری در 105 کیلوگرم و بهادر مولایی در 105+کیلوگرم برای ایران روی تخته می‌روند.
شکستن طلسم عسکری در سبک وزن
در وزن 62 کیلوگرم نماینده کشورمان پس از چند مصدومیت سرانجام موفق شد راهی یک تورنمنت بین المللی شود. مجید عسکری به عنوان نخستین نماینده ایران ساعت 21 و 25 دقیقه امروز روی تخته خواهد رفت. عسکری با رکورد ورودی 303 کیلوگرم در دسته 62 کیلوگرم در رده هشتم قرار دارد. با این حال، عسکری که جزو نفرات بسیار جوان تیم ایران به حساب می آید امید زیادی دارد تا بتواند نتیجه‌ای خوب را رقم بزند.
پسرعموها به دنبال سکوی وزن سوم
در وزن 69 کیلوگرم 2 پسرعموی هم‌وزن باید با یکدیگر پیکار کنند. سجاد و جابر بهروزی در وزن 69 کیلوگرم امید زیادی دارند تا شاید در نهایت با عنوانی درخشان به ایران بازگردند. بهروزی با رکورد ورودی 335 کیلوگرم بعد از دانیل گودلی از آلبانی که رکورد ورودی 336 کیلوگرم را اعلام کرده در رده دوم دسته 69 کیلوگرم قرار دارد. البته در این وزن وزنه‌بردارانی از ونزوئلا، کره شمالی، روسیه و چین هم رکورد ورودی 335 را داده‌اند تا در کنار جابر بهروزی از دیگر شانس های کسب مدال باشند. با وجود این، بهروزی در تمرینات وزنه‌هایی به مراتب بالاتر از مجموع 335 کیلو را بالای سر برده و امیدوار است تا در مسابقات جهانی لهستان بتواند روی تخته وزنه‌هایی سنگین‌تر را نیز بالای سر ببرد. در این وزن سجاد بهروزی، دیگر نماینده کشورمان با رکورد ورودی 328 کیلوگرم در جای نهم قرار دارد. البته او نیز بی شک می تواند جایگاهی مناسب تر را از آن خود کند.
تقیان، اولین شانس مدال طلا
رسول تقیان پس از مدت ها غیبت قصد دارد تا در لهستان خودی نشان دهد و بار دیگر ثابت کند که نبودش در لندن یک مدال خوشرنگ را از ایران گرفته است. تقیان با تجربه که در تمامی اردوهای اخیر یکی از خوب‌های وزنه‌برداری ایران به حساب می‌آمد روز پنجشنبه باید روی تخته برود تا برابر غول چینی که قهرمان المپیک و رکورددار این وزن نیز محسوب می‌شود، رقابت کند.
تقیان در دسته 77 کیلوگرم با رکورد ورودی 365 کیلوگرم بالاتر از ژیائوجون لو، قهرمان المپیک 2012 لندن که رکورد ورودی 360 کیلوگرم را داده است در صدر جدول قرار دارد. البته تقیان در اردوهای اخیر چندین بار به رکورد دنیا نیز حمله کرده که در نهایت ناکام بوده است. این وزنه‌بردار 26 ساله که با تجربه‌ترین وزنه‌بردار اعزامی به لهستان نیز محسوب می‌شود امیدوار است تا نخستین مدال جهانی‌اش را در وروکلاو دشت کند. او در کنار جابر بهروزی از جمله امیدهای اصلی ایران در سبک وزن و میان وزن به حساب می‌آیند.
دهقان و جابه جایی رکورد نوجوانان جهان
در تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان علیرضا دهقان با 17 سال سن، جوان‌ترین وزنه‌بردار است. در فهرست کم سن‌ترین وزنه‌برداران نام علیرضا دهقان در رده ششم قرار دارد. نماینده وزن 94 کیلوگرم کشورمان روز 7 دی ماه 1375 به دنیا آمده و با سن 16 سال و 293 روز در رقابت‌های گروه B دسته 94 کیلوگرم روی تخته می‌رود. البته او تنها وزنه‌بردار تیم ایران است که در دسته B باید رقابت کند. کم سن‌ترین وزنه‌بردار شرکت کننده در هشتادمین دوره رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری تیرافات سوپالای از تایلند است که 21 آگوست 1997 میلادی (30 مرداد 1376 شمسی) به دنیا آمده و با 16 سال و 62 روز سن در گروه B دسته 69 کیلوگرم رقابت‌های جهانی بزرگسالان شرکت می کند.
جالب است بدانید که مسن ترین وزنه بردار حاضر در رقابت‌های جهانی لهستان هم یک بلژیکی به نام تام گوئگه بوئر است که با 38 سال سن در رقابت‌های گروه B دسته 62 کیلوگرم وزنه می‌زند.
وزنه‌بردار 17 ساله ایران با امید شکستن رکوردهای نوجوانان جهان قدم به مسابقات جهانی بزرگسالان گذاشته است. دهقان در دسته 94 کیلوگرم با رکورد ورودی 374 کیلوگرم در رده سوم گروه B و رده سیزدهم کل شرکت کننده‌های این وزن قرار دارد. در این وزن و در غیاب ایلین ایلیای نامدار، الکساندر ایوانف از روسیه به همراه 2 وزنه‌بردار از قزاقستان (ولادیمیر سیدوف و الماس اوتشوف) با رکورد ورودی 400 کیلوگرم صدرنشین هستند.
براری و قدمی بین غول‌های جهان
در دسته 105 کیلوگرم هم 2 نماینده کشورمان محمدرضا براری و کیا قدمی با رکوردهای ورودی 403 و 402 کیلوگرم به ترتیب در رده‌های دهم و یازدهم هستند. در این وزن روسلان نورودینوف از ازبکستان با رکورد ورودی 420 کیلوگرم صدرنشین است و چهره‌های سرشناسی چون مارسین دولگا از لهستان، آندری آرامنائو از بلاروس، دیوید بژانیان از روسیه، بارتلومی بونک از لهستان با رکوردهای 411 و 410 کیلوگرم دیگر شانس های کسب مدال به شمار می‌روند.
کیا قدمی با 22 سال سن یکی دیگر از جوان‌های خوش‌نام ایران است و براری نیز با 25 سال سن جزو نفرات با تجربه تیم کشورمان به حساب می آید. البته این 2 وزنه‌بردار براساس استارت لیست اولیه شانس چندانی برای حضور روی سکوی جهانی ندارند اما امید زیادی دارند تا با حضور در این پیکارها بتوانند برای مسابقات آتی تجربه اندوزی کنند.
مولایی در اندیشه تداوم بزرگی هرکول‌های ایرانی
در سنگین وزن نیز بهادر مولایی آخرین وزنه‌برداری است که باید روی تخته برود. مولایی جوان که تنها 21 سال سن دارد بر اساس استارت لیست نهایی در دسته فوق سنگین هم با وجود چهره‌های سرشناسی چون آرتم اوداچین از اکراین و روسلان آلبگوف از روسیه، این نماینده کشورمان بهادر مولایی است که با رکورد ورودی 445 کیلوگرم شانس اول کسب مدال طلا به شمار می رود. البته مولایی چندین بار تاکنون به وزنه 260 کیلویی حمله کرده اما در مهار آن ناتوان بوده است هر چند مربیان تیم ملی امیدوارند وی نیز بتواند همچون بزرگان وزنه‌برداری ایران راه رضازاده و سلیمی را ادامه دهد و طلای فوق سنگین را از آن خود کند.
با تمام این اوصاف تیم ایران با میانگین سنی 22 سال جزء جوان‌ترین تیم‌های مسابقات قهرمانی جهان بوده و این درحالی است که تیم‌های ملی چین و روسیه با میانگین سنی 23 سال و تیم میزبان، لهستان با میانگین سنی 25 سال سن در رقابتهای جهانی شرکت کرده اند.

 


جام جهانی 2014 تورنمنت سختی برای آسیایی‌ها خواهد بود. تجربه نشان داده که تیم‌های آسیایی همیشه در جام جهانی در قاره‌ آمریکا با مشکل مواجه بوده‌اند،از این رو تنها تیم‌هایی می‌توانند در ریو موفق باشند که در بهترین شرایط خود باشند.
هشت ماه تا آغاز جام جهانی 2014 برزیل باقی مانده است؛ فرصتی که به نظر زمان کافی برای آماده‌سازی تیم‌های آسیایی برای حضور در جام‌جهانی برزیل است.چهار تیم ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا توانستند سهمیه جام‌جهانی 2014 برزیل را کسب کنند. سایت ساکرنت در گزارشی به بررسی چهار تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی 2014 برزیل پرداخت.در این گزارش آمده است:
«گوآتمالا، تاهیتی، غنا، تایلند، مالی و کانادا. اینها تیم‌هایی هستند که تیم‌های آسیایی که به جام‌جهانی صعود کردند توانسته‌اند آنها را شکست دهند. تنها یکی از این تیم‌ها که برابر آسیایی‌ها شکست خورده شانس حضور در جام‌جهانی سال آینده در برزیل را دارد. سه تیم ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی بازی‌های دوستانه‌ زیادی برگزار کردند اما این سه تیم پس از صعود به جام جهانی 2014 برابر برزیل شکست خوردند. دیگر تیم‌هایی که آسیایی‌های صعود کرده به جام جهانی برابر آنها شکست خورده‌اند تیم‌های ملی صربستان، کرواسی، فرانسه، بلاروس و اروگوئه هستند. این سه تیم برتر آسیا تلاش می‌کنند تا بتوانند قبل از جام جهانی 2014 به شرایط خوبی برسند.
مشکلی به نام مربی
علاوه بر مشکلاتی که تیم‌های آسیایی برای آماده کردن خود قبل از جام جهانی 2014 دارند، مشکل مربی نیز به مشکلات تیم‌های آسیایی صعود کرده به جام جهانی 2014 اضافه شده است.
هولگر اوسیک، سرمربی تیم ملی استرالیا پس از شکست سنگین 6 بر صفر برابر فرانسه از سمت خود برکنار شد. او پیش از این شکست سنگین برابر برزیل نیز با همین نتیجه شکست خورده بود. استرالیا که در جام جهانی 2006 آلمان توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد خیلی بی‌دردسر راهی جام جهانی برزیل شد اما پس از آن در بازی‌های دوستانه‌ی خود عملکرد نسبتا بدی از خود نشان داد. به نظر چاره‌ای برای کناره‌گیری هولگر اوسیک از تیم ملی استرالیا وجود نداشت.
کره جنوبی در حال پیشرفت نسبی با هونگ میونگ بو است. او کمتر از چهار ماه است که هدایت تیم ملی کره جنوبی را بر عهده گرفته است. کره‌ای‌ها در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل خیلی جالب نبودند. به همین خاطر چوی کانگ هائه سرمربی آنها همان‌طور که از قبل قول داده بود از سمتش کناره‌گیری کرد و هونگ میونگ بو، کاپیتان کره جنوبی در جام جهانی 2002 هدایت این تیم را بر عهده گرفت. کره جنوبی از زمانی که هونگ میونگ بو هدایتش را بر عهده گرفته است فوتبال بهتری را از خود نشان داده، هرچند از لحاظ نتیجه فرقی با قبل نکرده است. آنها در هشت بازی قبلی خود به تنها دو برد برابر هائیتی و مالی رسیده‌اند. مشکل تیم ملی کره جنوبی خط حمله‌ی این تیم و گل نزدن است.
ژاپن در موقعیت عجیب
ژاپن در موقعیت نسبتا عجیبی قرار گرفته است. سامورایی‌ها زودتر از همه‌ی تیم‌ها به جام جهانی 2014 برزیل صعود کردند. آلبرتو زاکرونی سه سال است که سرمربی تیم ملی ژاپن است. در تیم او بازیکنان قابل زیادی حضور دارند که اکثرا در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند. به طور خلاصه ژاپن تیمی است که انتظار می‌رود بهترین تیم قاره‌ آسیا در جام جهانی 2014 برزیل باشد. زاکرونی از زمانی که توانست همراه ژاپن به جام جهانی صعود کند سعی کرد بازی‌های دوستانه‌ قوی تدارک ببیند اما ژاپنی‌ها در بازی‌های دوستانه‌خود عملکرد بسیار ضعیفی نشان دادند. آنها در هشت بازی قبلی خود شش بار طعم شکست را چشیدند؛ چیزی که آلبرتو زاکرونی فکرش را هم نمی‌کرد. مشکل قدیمی ژاپنی‌ها دوباره در حال خودنمایی است. خط دفاعی ژاپن دوباره ضعف‌های خود را بروز می‌دهد. آنها در خط حمله نیز خیلی زهردار نشان نداده‌اند. ژاپنی‌ها که همیشه فوتبالشان با ثبات جلو رفته است اکنون در موقعیت عجیبی قرار گرفته‌اند.
ایران و 4 ماه بدون بازی !
در حالی که سه تیم بزرگ آسیایی در حال آماده‌سازی برای جام‌جهانی هستند، ایران، چهارمین آسیایی جام‌جهانی بدون شکست بوده است. این خیلی بد به نظر نمی‌رسد تا وقتی که در نظر بگیریم آنها پس از صعود به جام جهانی تنها یک دیدار برگزار کرده‌اند. ایران پس از آن‌که صعودش را به جام جهانی 2014 برزیل قطعی کرد نتوانست یک اردوی آماده‌سازی برای خود تشکیل دهد. مثل همیشه باز هم مسائل پشت پرده دلیل اصلی برای ایران نسبت به مسائل درون زمین است. در ابتدا حقوق پرداختی کارلوس کی‌روش و دستیاران او در تیم ملی ایران یکی از مشکلات این تیم است. حتی زمزمه رفتن کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران به گوش رسید اما همه‌ این حرف و حدیث‌ها با بازگشت کی‌روش به تهران خاتمه یافت.
هواداران فوتبال در ایران به ناتوانی (فدراسیون فوتبال) و مسائل سیاسی عادت کرده‌اند. چه کسی می‌داند که بالاخره ایران چه زمانی به شرایط خوب خود بازخواهد گشت؟ چهار ماه بدون بازی. این عملکرد ایران پس از صعود به جام جهانی 2014 برزیل بوده است. اردوی تمرینی تیم ملی در پرتغال کنسل شد. تعجبی ندارد که کارلوس کی‌روش نارضایتی خود را بابت آمادگی برای جام جهانی 2014 ابراز کند.
در حالی که سه تیم دیگر صعودکننده به جام جهانی 2014 در مجموع 28 بازی انجام داده‌اند، ایران تنها 90 دقیقه برابر تایلند به میدان رفت. ژاپن پس از صعود به جام جهانی 2014 برزیل 990 دقیقه بازی کرد. این در حالی است که ایران تنها 90 دقیقه برابر تایلند به میدان رفت.هشت ماه تا آغاز جام جهانی 2014 برزیل باقی مانده است. هنوز می‌توان به عملکرد آسیایی‌ها در این جام امیدوار بود. هنوز تیم‌های آسیایی فرصت این را دارند که خودشان را برای جام جهانی 2014 برزیل آماده کنند. الان زمان ترس نیست بلکه زمانی برای نگرانی است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10